Каноны святому блаженному Прокопию Вятскому, Христа ради юродивому

Припев: Святы́й блажéнный о́тче Проко́пие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 03 января (21 декабря ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну невла́жными стопа́ми дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль, крестообра́зныма Моисе́овыма рука́ма Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.

Прича́стием, и́же к Бо́гу, преподо́бне, бы́л еси́ све́т и, к Нему́ отлучи́вся, Проко́пие блаже́нне, жела́нием кра́йним, благи́м наде́ждам свои́м исполне́ние, о́тче, прия́л еси́.

Жела́нием, и́же к Бо́гу, распаля́ем, ми́р оста́вил еси́ и Наста́вника обре́те, Христа́, о́тче Проко́пие сла́вне, о Не́мже стезю́ спасе́ную проше́л еси́, ра́дуяся.

Обогати́ся и́же ника́коже истоща́емыми, возжела́в бога́тство Небе́сное, сла́ву же вре́менную, му́дре, и пи́щу мимотеку́щую, и мирско́е достоя́ние доблему́дренно отри́нул еси́.

Богоро́дичен: Кра́сную, и избра́нную, и Всечестну́ю разуме́в Тя́, Бо́жий Сы́н, Всенепоро́чная, Тво́й Сы́н и Бо́г бы́сть, сы́ны сотвори́ благода́тию, Богоро́дице, чту́щия Тя́.

И́н, гла́с и ирмо́сы те́же.

От любве́ душе́вныя воспое́м Отца́ Небе́снаго, созда́вшего челове́ка по о́бразу Своему́, сла́вно бо просла́вися.

Госпо́дни за́поведи исполня́я, свя́те, ра́йския жи́зни сподо́бился еси́ во оби́телех Небе́сных, ве́чных, воспева́я: сла́вно Бо́г просла́вися.

Ада́мово непослуша́ние отве́рг, Проко́пие, Спа́сову после́довал еси́ смире́нию, послу́шен бы́в во́ле Отца́ Небе́снаго до сме́рти, в тебе́ бо, блаже́нне, Госпо́дь сла́вно просла́вися.

Богоро́дичен: Кра́сную и избра́нную и всечестну́ю разуме́в Тя́ Сы́н Бо́жий, Пренепоро́чная, Сы́н Тво́й бы́сть, сы́ны сотвори́ благода́тию, Богоро́дице, чту́щия Тя́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, и прибе́жище, и утвержде́ние.

Усе́рдно к мы́сленным совлече́ся дея́нием, побежда́я вра́жия полки́ посо́бием Боже́ственнаго Ду́ха.

Ра́нами моли́твенными, и воздержа́нием, и бие́нием, преподо́бне, стра́сти мирски́я, о́тче Проко́пие, уязви́л еси́.

Умори́ врага́ блаже́нный Тво́й, Иису́се, Проко́пий, умерщвле́ние Твое́, Влады́ко, живоно́сное ра́достно возжеле́в.

Богоро́дичен: Избавля́ющаго челове́ки от преслуша́ния и лю́таго паде́ния, и́же все́м благи́м Вино́внаго, Честна́я и Всенепоро́чная, родила́ еси́.

И́н.

Ра́зум чи́ст име́я, блаже́нне Проко́пие, услы́шав слова́ апо́стола Христо́ва Па́вла: мы́ бу́и Христа́ ра́ди,— восприя́л еси́ на ся́ по́двиг юро́дства о Христе́, но Бо́жию Прему́дрость – Сы́на Бо́жия, всегда́ разу́мно воспева́я, велича́л еси́.

Его́ же возлюби́ душе́ю и те́лом, Бо́га своего́, его́ же ра́ди всего́ отре́клся еси́ земна́го и тле́ннаго, да с Ни́м Еди́ным пребыва́еши и бесе́дуеши, разу́мно в се́рдце поя́: Свя́т еси́, Го́споди, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.

Зе́млю Вя́тскую босы́ми нога́ми зимо́ю и ле́том освяща́я, естество́ же челове́ческое име́я, блаже́нне Проко́пие, А́нгельски на земли́ пожи́л еси́. О преблаже́нне Проко́пие! помоли́ся за на́с приле́жно Бо́гу.

Богоро́дичен: Избавля́ющаго челове́ки преслуша́ния лю́таго паде́ния, всему́ Вино́внаго, Чи́стая и Всенепоро́чная, родила́ еси́.

Конда́к, гла́с 8:

Мно́гою любо́вию к Бо́гу пламене́я, любви́ и смире́нию люде́й безмо́лвно учи́л еси́, дея́нием бу́дущая явля́я, неду́ги и боле́зни цели́л еси́. На пу́ть спасе́ния на́с наста́ви, от я́зв грехо́вных исцели́, Проко́пие блаже́нне, о все́х на́с Христа́ Бо́га моли́.

И́кос, гла́с 8:

И́же от Бо́га просла́влен, Проко́пие святы́й, и да́р благода́ти прия́л еси́ от Него́, мо́лим тя́ мы́ смире́нною душе́ю и си́це сла́вим тебе́ от се́рдца на́шего всего́: ра́дуйся, Хлы́нова гра́да уго́дниче святы́й; ра́дуйся, от Вя́тския земли́ почте́нный похвало́ю. Ра́дуйся, зде́ подвиза́выйся терпе́нием, моли́твою, посто́м; ра́дуйся, в ра́йских селе́ниих просла́вленный Христо́м. Ра́дуйся, и́бо моля́щихся тебе́ слы́шиши всегда́; ра́дуйся, прибега́ющих к тебе́ не отве́ргший никогда́. Ра́дуйся, блаже́нне Проко́пие, о на́с Христа́ Бо́га на́шего моли́.

Седа́лен, гла́с 5:

Согла́сием Боже́ственным озаря́ем в пути́, веду́щим к жи́зни, Боже́ственным сия́нием ходи́в ве́рно, вра́жиих отбе́г прило́г, и сы́н Све́ту и дни́ яви́лся еси́, о́тче Проко́пие Богоблаже́нне.

Сла́ва: На́ша ра́досте, Проко́пие блаже́нне, ты́, пред отше́ствием из земны́я жи́зни те́ло твое́ свято́е сне́гом омы́в, причасти́вся Боже́ственных Та́ин Те́ла и Кро́ви Христо́вых, зе́мно помоли́вся у хра́мов святы́х, ру́це крестообра́зно сложи́в, та́ко почи́л еси́. Умоли́ Бо́га сподо́бити на́с христиа́нския кончи́ны, да, испове́даем грехи́ на́ша, покая́нными слеза́ми омы́емся, примири́мся со все́ми, Боже́ственныя же Та́йны прии́мем и та́ко в ми́ре оты́дем на Су́д Госпо́день.

И ны́не: Ма́ти Бо́жия Пречестна́я, гра́де христиа́нский, изба́ви лю́ди Своя́ от бе́д, приле́жно зову́щих, и проти́вися враго́м го́рдым мы́сленным, да вопие́м Ти́: ра́дуйся, Благослове́нная.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Вознесе́на Тя́ ви́девши Це́рковь на Кресте́, Со́лнце Пра́ведное, ста́ в чи́не свое́м, досто́йно взыва́ющи: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Соедини́вся к стези́ пра́вды, Богоно́сне, в Боже́ственный гра́д вни́де, блаже́нне Проко́пие, спасе́нным сия́нием обогати́вся.

Единообра́зен, преподо́бне Проко́пие, в смы́сл Богоно́сных муже́й, блаже́нне, вни́де Боже́ственными повестьми́, Боже́ственною оде́ждею оде́явся.

Се́рдце твое́ скрижа́ль очище́ну, ду́ха Свята́го благода́ть обре́тше, о́тче Проко́пие, и написа́ соверше́нно безстра́стие, ве́ру и любо́вь нелицеме́рну.

Богоро́дичен: Седя́й на Престо́ле превознесе́не Херуви́мстем, я́ко престо́л Тя́ име́я, Мари́е Богоневе́сто, на руку́ Твое́ю почи́в, препросла́вленный Бо́г на́ш.

И́н.

Лю́дем послужи́л еси́ во спасе́ние, блаже́нне Проко́пие, предвеща́я и́м зна́ками и де́йствиями гряду́щая и обраща́я к покая́нию и за́поведем Бо́жиим, да вси́ сла́ву си́ле Госпо́дней пое́м.

А́нгельски пожи́в на земли́ в телеси́, зно́й и мра́з, гла́д и жа́жду, бие́ние и поруга́ние, я́ко же Безпло́тный, претерпева́я, блаже́нне, Бо́жией си́ле, укрепля́ющей тя́, сла́ву воспева́л еси́.

Жи́знь ве́чную восхоте́в насле́довати, всю́ жи́знь твою́ Ева́нгельским за́поведем покори́, блаже́нне Проко́пие, и жи́знию свое́ю Бо́га просла́вил еси́.

Богоро́дичен: Седя́й на престо́ле превознесе́нне Херуви́мстем, я́ко престо́л Тя́ име́я, Мари́е Богоневе́сто, на рука́х Твои́х почи́ препросла́вленный Бо́г на́ш.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ты́, Го́споди, мо́й Све́т, в ми́р прише́л еси́, Све́т Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющия Тя́.

Пресве́тлую зарю́, Проко́пие блаже́нне, прии́м, я́ко со́лнце, яви́лся еси́, бесо́вскую тьму́ отогна́в, достосла́вне.

Твои́м жела́нием, Христе́, окрили́вся, блаже́нный Проко́пий жела́ние теле́сное, я́коже сгре́бие

мирско́е, му́дре оттрясе́.

Си́лою Боже́ственною укрепи́вся, в ми́р всели́лся, опустева́ющи стра́сти, о́тче Богому́дре Проко́пие.

Богоро́дичен: Рече́ние преста́ тле́нное, Де́ва бо нетле́нно роди́ Бо́га Сло́ва, вы́ше естества́ и сло́ва пребы́вши Де́вою.

И́н.

На по́двиг юро́дства благослове́ние Бо́жие чрез преподо́бнаго Три́фона испроси́в, блаже́нне Проко́пие, дру́гом бы́л еси́ ему́ на земли́ и во оби́телех Небе́сных, и по сме́рти явля́ешися ку́пно с ни́м: моли́теся всегда́, да Госпо́дь пода́ст ми́р лю́дем Свои́м.

На земли́ вся́ческия уте́хи лиши́вся, блаже́нне Проко́пие, в Небе́сных же селе́ниих стори́цею награ́ду восприя́в сокро́вищ духо́вных, ве́чных, ны́не ра́дуешися, Го́спода воспева́я.

А́нгельски непреста́нно возноси́л еси́ хвалу́ Бо́гу и моли́твы, живя́ на земли́, и ны́не на Небеси́ пред престо́лом Влады́ки Христа́ предстоя́, моли́ся о на́с, Проко́пие блаже́нне.

Богоро́дичен: Рече́ние преста́ тле́нное, Де́ва бо нетле́нно роди́ Бо́га Сло́ва, па́че естества́ и сло́ва Де́ва пребыва́ет.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Пожру́ Ти́ со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти́, от бесо́вския кро́ве очи́щшися ра́ди ми́лости от ре́бр Твои́х исте́кшею Кро́вию.

У́м сво́й ве́сь к Бо́гу простира́я непреста́нными поуче́ньми, плотску́ю же любо́вь не пощаде́, благи́м хода́тайством, Проко́пие, присвоя́ем.

Ни скве́рны, ни вра́ски прия́т, блаже́нне, посреде́ тебе́ ми́ра живу́щу, честны́ми же па́че мольба́ми свои́ми очища́еши от душе́вныя скве́рны притека́ющия.

Ты́, плотски́х мудрова́ний вы́шши по́мысл име́я, не уязви́ся, посреди́ же́н обнажа́ем, безстра́стия бо оде́ждою, Проко́пие, облече́ся.

Богоро́дичен: Усты́, и по́мыслом, и се́рдцем, Пречи́стая, Тя́, Богоро́дицу, пропове́дуем. Тобо́ю бо Бо́гови примири́хомся, отринове́ннии пе́рвее преступле́нием пра́отца.

И́н.

О Го́споди, спаси́ на́с, погиба́ем, потопля́еми грехо́м! Моли́твенно возде́тыми к Тебе́ о на́с рука́ми блаже́ннаго Проко́пия, Изба́вителю, и на́с спаси́.

Проко́пие блаже́нне, ты́ еси́ ди́вный и святы́й, мы́ же гре́шни и не́мощни, моли́ся Изба́вителю от гее́нны спасти́ на́с.

Ра́дость спасе́ния и на́м испроси́ у Бо́га, блаже́нне Проко́пие, дерзнове́ние име́я пред Ни́м, Изба́вителем и Спаси́телем на́шим, да с тобо́ю воспое́м его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Усты́, и по́мыслы, и се́рдцем, Пресвята́я Богоро́дице, Тя́ пропове́дуем: Тобо́ю Бо́гу примири́хомся, отринове́ннии преступле́нием пе́рвее пра́отца.

Конда́к, гла́с 2.

Возбра́нному и ди́вному в пра́ведницех му́жу, во́лею во юро́дство претвори́вшуся, ми́ра сего́ красо́ты возненави́дел еси́, плотска́я мудрова́ния увяди́л еси́ посто́м и жа́ждею, сту́дению мра́за, сне́га, и зно́я, и дождя́, и от про́чия возду́шныя тяготы́ никогда́ же уклони́ся и очи́стил еси́ себе́, я́ко зла́то в горни́ле, Проко́пие блаже́нне, все́й Вя́тской земли́ похвала́ и утвержде́ние.

И́кос:

Прииди́те, христолю́бцы, прииди́те, нищелю́бцы, восхва́лим блаже́ннаго страда́льца, прему́драго Проко́пия, бы́вша юро́да Христа́ ра́ди, во́лею ми́ра и я́же в не́м уме́ты вмени́вша, по апо́столу, и во сле́д Христа́ усе́рдно поте́кша, пло́ть же свою́ посто́м, и жа́ждею, и зно́ем, и дожде́м, и сне́гом, возду́шною тя́гостию смири́вша, ду́шу же от страсте́й свобо́дну соблю́дша и све́тлу доброде́тельми соде́лавша, и Небе́сное житие́ со все́ми святы́ми ве́чно насле́довавша, и моля́щася Христу́ Бо́гу о чту́щих его́ ве́рою и любо́вию. К нему́ же возопие́м: ра́дуйся, уго́дниче Христо́в, Проко́пие блаже́нне, все́й Вя́тской земли́ похвала́ и утвержде́ние.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Не изво́ли ничто́же на земли́ люби́ти, па́че Зижди́теля, но, посреди́ хра́мов скита́яся, блаже́нне Проко́пие, ра́довашеся и поя́ше, благослове́н еси́, зовы́й, в це́ркви сла́вы Твоея́, Го́споди.

Не пощаде́ пло́ти своея́, но предаде́ ю́ на по́двиги и труды́, ну́жное пребыва́ние, те́м ко́зни бесо́вския му́жески попра́в, блаже́нне Проко́пие, поя́ше, зовы́й всегда́: благослове́н еси́ в це́ркви сла́вы Твоея́, Го́споди.

Одержи́м христоподо́бною, о́тче, Боже́ственною любо́вию, преблаже́нне Проко́пие, вся́ бо, я́ко уме́ты, вмени́л еси́, вопия́ше, зовы́й немо́лчно: благослове́н еси́ в це́ркви сла́вы Твоея́, Го́споди.

Богоро́дичен: Вы́шняго освяще́нное Боже́ственное селе́ние, ра́дуйся. Тобо́ю бо даде́ся ра́дость, Богоро́дице, зову́щим: благослове́нна Ты́ в жена́х еси́, Всенепоро́чная Влады́чице.

И́н.

Кто́ на́м пу́ть к Бо́гу освети́т, кто́ научи́т пла́мень страсте́й погаси́ти, кроме́ ва́с, святи́и, проше́дшии по пути́ жи́зни спаси́тельно? Помози́те на́м, да и мы́ с ва́ми воспое́м: отце́в и на́ш Бо́же, благослове́н еси́.

О́бщую со все́ми святы́ми и А́нгелами-Храни́телями вознеси́ о на́с моли́тву, блаже́нне Проко́пие, к Бо́гу Отцу́ Небе́сному.

Проко́пие блаже́нне, святы́й, моли́ся о лю́дех, соверша́ющих святу́ю па́мять твою́, лобыза́ющих ико́ну твою́ и прославля́ющих Бо́га отце́в на́ших.

Богоро́дичен: Вы́шняго освяще́нное Боже́ственное селе́ние, ра́дуйся, Тобо́ю бо даде́ся ра́дость, Богоро́дице, зову́щим: благослове́нна Ты́ в жена́х еси́, Всенепоро́чная Влады́чице.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л льво́в зия́ния в ро́ве затче́; о́гненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́савшеся, благоче́стия рачи́тели о́троцы, взыва́юще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Всесве́тлая звезда́, су́щих в тиме́нии страсте́й приводя́ к животу́, науча́я твори́ти Боже́ственныя за́поведи и нечи́стыя целому́дренно жи́ти, отго́ниши лю́тыя неду́ги, вопия́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Ты́, це́л умо́м в кро́ве чу́дных, му́дре, мно́ги улови́л еси́ юро́дствовати Го́спода ра́ди, ве́дый наруга́ем бы́ти, вопия́ чисте́йшею душе́ю, Проко́пие блаже́нне: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Соверше́н еди́н И́же Свои́х сла́вяй Госпо́дь, прославля́я тя́, преподо́бне, ко гро́бу твоему́ притека́ющия исцеля́я, светлослове́ньми зову́щия: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Избавля́яй на́с, возсия́ из Тебе́ Госпо́дь, Де́во Чи́стая, Его́же моли́, Влады́чице, спасти́ пою́щия Тя́ и от обстоя́ния изба́вити на́с, вопию́щих: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

И́н.

Яви́ся о́браз воздержа́ния, моли́твы и любве́, блаже́нне Проко́пие, да и мы́, подража́юще тебе́, сподо́бимся Ца́рствия Небе́снаго, да, спасе́ннии, хва́лим и благослови́м Бо́га во ве́ки.

Сла́ва Бо́гу, созда́вшему на́с; сла́ва Спа́сшему на́с; сла́ва Да́рующему жи́знь ве́чную святы́м Свои́м. Хва́лим Его́ и превозно́сим во вся́ ве́ки.

Лю́дие вси́, чрез блаже́ннаго Проко́пия вознесе́м хвалу́ Бо́гу на́шему, благослови́м Его́ и воскли́кнем: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Избавля́яй на́с, возсия́ из Тебе́ Госпо́дь, Де́во Чи́стая, Его́же моли́, Влады́чице, просвети́ти пою́щия Тя́, и обстоя́ния на́с изба́вити, вопию́щих: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя го́ры, Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся, Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Те́м, веселя́щеся, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.

Все́м се́рдцем, Проко́пие, Тро́ице усе́рдно предложи́вся и, от Нея́ луча́ благоде́льно прие́м, светови́ден бы́в и со А́нгелы лику́еши.

Жела́нием Боже́ственным приедини́вся и воздержа́нием просве́щся, ча́емых ве́чных бла́г во прича́стии бы́в, Богоблаже́нне Проко́пие, и наслажде́нии.

Твоя́ боле́зни и по́ты прия́т весе́лие, ника́коже конца́ иму́щее, в не́мже пита́яся, Проко́пие преблаже́нне, и на́с непреста́нно помина́й.

Богоро́дичен: Спаси́ мя́, ро́ждшая все́х Изба́вителя и Благоде́теля, разори́ души́ мое́й мра́чный о́блак, Све́та о́блаче Свята́я Влады́чице, и си́льна соде́лай на стра́сти, борю́щия мя́.

И́н.

Ви́дим любо́вь Бо́жию к на́м, гре́шным, ви́дим и отве́тную любо́вь святы́х к Нему́, возлю́бим и мы́ Его́ во ве́ки.

Име́я ми́лость и благода́ть от Бо́га, блаже́нне Проко́пие, с Богоро́дицею и Предте́чею моли́ся о на́с, гре́шных.

Ми́р, согла́сие, любо́вь, ве́ру и доброде́тельную жи́знь испроси́ чрез Влады́чицу ми́ра Богоро́дицу, святы́й блаже́нный Проко́пие, от Христа́ Бо́га все́м лю́дем земли́.

Богоро́дичен: Спаси́ мя́, ро́ждшая все́х Изба́вителя и Благоде́теля, разори́ души́ моея́ о́блаки, Све́та о́блаче, Свята́я Влады́чице, и си́льна соде́лай на стра́сти, борю́щия мя́.

Свети́лен:

Удали́вся, бе́гая мирски́х сожи́тельства, Христу́, и́же над все́ми Бо́гу на́шему, непоро́чным житие́м благоугоди́л еси́. Его́же ны́не моли́ о на́с, рабе́х твои́х, ве́рою пра́зднующих всечестну́ю па́мять твою́, Богому́дре Проко́пие.

Сла́ва: И́же Све́т ми́ру, Христе́, просвети́вый святы́я со́лнца светле́йше, моли́твами блаже́ннаго Проко́пия и на́ши сердца́ освети́ благоразу́мием и све́том благода́ти Твоея́.

И ны́не: Му́дрость соста́вную, и Сло́во пресу́щное, и Врача́ все́х поро́ждшая, Де́во, стру́пы и я́звы души́ моея́ исцели́, лю́тыя и многовре́менныя, и стра́стная утоли́ се́рдца моего́ помышле́ния.

Краткое житие блаженного Прокопия Вятского

Бла­жен­ный Про­ко­пий, Хри­ста ра­ди юро­ди­вый, Вят­ский, сын бла­го­че­сти­вых кре­стьян. Ко­гда Про­ко­пию ис­пол­ни­лось 20 лет, его хо­те­ли же­нить, но он тай­но ушел в го­род Хлы­нов и при­нял на се­бя по­двиг юрод­ства. Хри­ста ра­ди тер­пел го­лод, хо­лод, на­смеш­ки, зло­бу. Гос­подь про­сла­вил его да­ром про­зор­ли­во­сти. Скон­чал­ся бла­жен­ный Про­ко­пий 49-ти лет от ро­ду в 1627 го­ду.

Полное житие блаженного Прокопия Вятского

В ше­сти вер­стах от Хлы­но­ва, в де­ревне Ко­ря­кин­ской, жил кре­стья­нин Мак­сим Плуш­ков. Он и же­на его Ири­на бы­ли лю­ди бла­го­че­сти­вые и бо­го­бо­яз­нен­ные, по­чти­тель­ные к ду­хов­но­му са­ну, ми­ло­сти­вые к бед­ным. Не имея де­тей, Мак­сим и Ири­на усерд­но про­си­ли их у Гос­по­да, и Он услы­шал их мо­лит­вы: в 1578 го­ду у них ро­дил­ся сын, ко­то­ро­му во Свя­том Кре­ще­нии на­рек­ли имя Про­ко­пий. С ран­не­го воз­рас­та Про­ко­пий от­ли­чал­ся бла­го­че­сти­ем и усерд­но по­мо­гал сво­им ро­ди­те­лям в их сель­ских ра­бо­тах. Ко­гда от­ро­ку бы­ло 12 лет от ро­ду, отец по­слал его один раз в по­ле на ра­бо­ту. Вдруг под­ня­лась страш­ная бу­ря. От гро­ма и страш­ной мол­нии Про­ко­пий упал с ло­ша­ди на зем­лю и ле­жал как мерт­вый. Уви­де­ли его бес­чув­ствен­но­го со­се­ди и из­ве­сти­ли ро­ди­те­лей. Мак­сим и Ири­на силь­но скор­бе­ли о сво­ем един­ствен­ном сыне. Ко­гда с пла­чем при­нес­ли они его к се­бе в дом, сю­да со­бра­лись род­ные и со­се­ди. Ро­ди­те­ли Про­ко­пия ста­ли мо­лить­ся Гос­по­ду, при­зы­вая на по­мощь Пре­свя­тую Бо­го­ро­ди­цу и свя­то­го Ни­ко­лая угод­ни­ка. В то вре­мя Про­ко­пий как бы про­бу­дил­ся от сна, опом­нил­ся. Он вер­нул­ся к жиз­ни, но с то­го вре­ме­ни на­хо­дил­ся в ис­ступ­ле­нии, раз­ди­рал на се­бе одеж­ду и бро­сал ее на зем­лю, хо­дил на­гим. То­гда ро­ди­те­ли при­вез­ли боль­но­го от­ро­ка в Вят­скую оби­тель Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ма­те­ри. В то вре­мя ар­хи­манд­ри­том мо­на­сты­ря был его ос­но­ва­тель прп. Три­фон (па­мять 8/21 ок­тяб­ря). Ро­ди­те­ли усерд­но мо­ли­лись Гос­по­ду и Пре­чи­стой Его Ма­те­ри за сво­е­го сы­на, при­зы­ва­ли на по­мощь свя­ти­те­ля Ни­ко­лая и прп. Сер­гия Ра­до­неж­ско­го. При­пав к но­гам пре­по­доб­но­го Три­фо­на, они про­си­ли его по­мо­лить­ся об ис­це­ле­нии и вра­зум­ле­нии Про­ко­пия. От­слу­жив мо­ле­бен, прп. Три­фон окро­пил боль­но­го свя­той во­дой, и он стал здо­ро­вым. С ра­до­стью воз­вра­ти­лись его ро­ди­те­ли в свой дом, про­слав­ляя Гос­по­да и Его угод­ни­ка пре­по­доб­но­го Три­фо­на.

По­сле ис­це­ле­ния Про­ко­пий жил, как и до бо­лез­ни, со сво­и­ми ро­ди­те­ля­ми и во всем по­ви­но­вал­ся им.

Через неко­то­рое вре­мя, по­лу­чив от сво­их ро­ди­те­лей бла­го­сло­ве­ние, Про­ко­пий от­пра­вил­ся в го­род Сло­бод­ский. Здесь он по­се­лил­ся у свя­щен­ни­ка Ила­ри­о­на, ко­то­рый слу­жил при церк­ви свя­той ве­ли­ко­му­че­ни­цы Ека­те­ри­ны, и жил у него три го­да, слу­жа ему и по­слуш­но ис­пол­няя все его по­ве­ле­ния. Ко­гда бла­жен­но­му Про­ко­пию ис­пол­ни­лось 20 лет, ро­ди­те­ли ста­ли ду­мать о бра­ке сво­е­го сы­на, но он не чув­ство­вал ни­ка­кой склон­но­сти к се­мей­ной жиз­ни. Тай­но от ро­ди­те­лей свя­той уда­лил­ся в Хлы­нов и вос­при­нял на се­бя по­двиг юрод­ства Хри­ста ра­ди: он раз­ди­рал на се­бе одеж­ды и бро­сал их на зем­лю, хо­дил наг и бос. В сво­их по­дви­гах он под­ра­жал свя­тым Бо­жи­им: Ан­дрею юро­ди­во­му († ок. 936; па­мять 2/15 ок­тяб­ря), Про­ко­пию Устюж­ско­му († ко­нец XIV или на­ча­ло XV в.; па­мять 8/21 июля) и Ва­си­лию Бла­жен­но­му Мос­ков­ско­му († 1552; па­мять 2/15 ав­гу­ста). От все­го серд­ца воз­лю­бив Гос­по­да, он от­верг все зем­ное стя­жа­ние и вся­кую сла­ву зем­ную. Каж­дый день об­хо­дил он го­род­ские церк­ви, тай­но мо­лил­ся пред ни­ми, хо­дил по ули­цам и го­род­ско­му тор­гу. Бла­жен­ный на­ло­жил на се­бя под­виг мол­ча­ния, и по­чти ни­кто не слы­шал от него сло­ва. Мно­гие, счи­тая его безум­ным, сме­я­лись над ним, дру­гие нера­зум­ные лю­ди и улич­ные де­ти ча­сто на­но­си­ли ему по­бои. Ни сло­ва не от­ве­чал свя­той на из­де­ва­тель­ства и на­смеш­ки нера­зум­ных, с бла­го­да­ре­ни­ем тер­пел по­бои, как буд­то они да­ва­лись не его, а чу­жо­му те­лу. Ни­ко­му из обид­чи­ков сво­их он не мстил и мо­лил­ся Гос­по­ду Бо­гу о про­ще­нии им это­го гре­ха. Тер­пе­ли­во пе­ре­но­сил свя­той По­ро­ко­пий и зим­ний хо­лод, и лет­ний зной, от­да­вал плоть свою на съе­де­ние ко­ма­рам и мош­кам. Так под­ви­зал­ся он днем, а но­чью со сле­за­ми по­ка­я­ния непре­стан­но мо­лил­ся. Тер­пел го­лод и жаж­ду. Ни­кто не знал о мо­лит­вен­ных по­дви­гах, ве­ли­ком сми­ре­нии и незло­бии бла­жен­но­го Про­ко­пия. Свя­той не имел по­сто­ян­но­го при­ста­ни­ща и но­че­вал там, где за­ста­ва­ла его ночь: на цер­ков­ной па­пер­ти, на ули­це, в гря­зи или на ку­че на­во­за. У него не бы­ло ни ро­го­жи, ни из­го­ло­вья, ни одеж­ды для по­кро­ва. Одром его бы­ла зем­ля, а по­кро­вом – небо, как вы­ра­жа­ет­ся жиз­не­опи­са­тель бла­жен­но­го.

За та­кие по­дви­ги Гос­подь спо­до­бил Сво­е­го угод­ни­ка да­ра про­зор­ли­во­сти. Свя­той Про­ко­пий на­чал хо­дить по бо­ля­щим го­ро­да Хлы­но­ва. Ес­ли он ви­дел, что боль­ной дол­жен вы­здо­ро­веть, то сво­и­ми ру­ка­ми при­под­ни­мал с од­ра, ра­до­вал­ся и ве­се­лил­ся о нем. Ес­ли же про­ви­дел он, что боль­ной вы­здо­ро­веть не мо­жет, то на­чи­нал пла­кать над ним, це­ло­вать его, скла­ды­вал свои ру­ки на гру­ди и зна­ка­ми ука­зы­вал го­то­вить­ся к по­гре­бе­нию. Не один раз бла­жен­ный Про­ко­пий пред­ска­зы­вал об угро­жав­шем го­ро­ду по­жа­ре. За­дол­го до это­го он под­ни­мал­ся на ко­ло­коль­ни, зво­нил в ко­ло­ко­ла, как бы в на­бат. Ко­гда он хо­тел опо­ве­стить, что в го­род при­дут ука­зы с тре­бо­ва­ни­ем де­неж­ных сбо­ров, то за мно­го вре­ме­ни хо­дил по тор­гу, рас­ста­нав­ли­вал в ряд мо­ло­дые де­рев­ца и, про­хо­дя, уда­рял их де­ре­вом же, изо­бра­жая этим лю­дей на пра­ве­же (взыс­ка­ние дол­га с неис­прав­ных пла­тель­щи­ков по­сред­ством уда­ров пал­ка­ми по го­ле­ням, ко­то­рое про­из­во­ди­лось на пло­ща­ди).

Вят­ский во­е­во­да князь Алек­сандр Ро­стов­ский и же­на его На­та­лия бы­ли по­чи­та­те­ля­ми бла­жен­но­го. Ви­дя, что пред­ска­за­ния его ис­пол­ня­ют­ся, князь ча­сто при­зы­вал по­движ­ни­ка к се­бе в дом; кня­ги­ня сво­и­ми ру­ка­ми об­мы­ва­ла те­ло свя­то­го и оде­ва­ла его в но­вые со­роч­ки, бра­ла его с со­бою в цер­ковь. Бла­жен­ный, по­ви­ну­ясь им, неко­то­рое вре­мя но­сил со­роч­ки кня­ги­ни, но вско­ре опять их раз­ди­рал, бро­сал на зем­лю и по­пи­рал но­га­ми. И сно­ва хо­дил на­гой, как и рань­ше. Ви­дя, что те­ло его об­мы­то от гря­зи, бла­жен­ный Про­ко­пий ло­жил­ся на зем­лю, хо­дил по чер­ным ба­ням, по по­вар­ням и кор­чем­ни­цам го­ро­да до тех пор, по­ка те­ло его ста­но­ви­лось чер­ным, как бы­ло преж­де. Бо­го­бо­яз­нен­ные лю­ди так­же неред­ко снаб­жа­ли его одеж­дой, на­де­ва­ли обувь, но он то раз­да­вал их ни­щим, то раз­ди­рал и бро­сал.

Ча­ще все­го он при­хо­дил к церк­ви Воз­не­се­ния Хри­сто­ва и мо­лил­ся здесь. Свя­щен­ник той церк­ви Иоанн Ко­лач­ни­ков был ду­хов­ни­ком Про­ко­пия. Свя­той ча­сто при­хо­дил к сво­е­му ду­хов­но­му от­цу на ис­по­ведь. То­гда бла­жен­ный раз­ре­шал се­бя от мол­ча­ния и бе­се­до­вал с ду­хов­ни­ком, как все лю­ди, а не как юро­ди­вый. Каж­дый вос­крес­ный день он при­об­щал­ся Свя­тых Хри­сто­вых Та­ин. И с клят­вой за­по­ве­дал бла­жен­ный сво­е­му ду­хов­но­му от­цу ни­ко­му не ска­зы­вать о том, что он го­во­рит с ним, как и все дру­гие лю­ди, чтобы ни­кто не знал о его доб­ро­воль­ном по­дви­ге Хри­ста ра­ди до тех пор, по­ка Гос­подь не пе­ре­се­лит его из сей жиз­ни.

Про­ви­дя бу­ду­щее, свя­той Про­ко­пий пред­ска­зы­вал его без слов, но на­гляд­ным об­ра­зом. В то вре­мя в вят­ской тем­ни­це за­клю­чен был опаль­ный мос­ков­ский бо­ярин Ми­ха­ил Та­ти­щев. Бла­жен­ный Про­ко­пий при­хо­дил к нему и при­но­сил то хле­ба, то во­ды. Бо­ярин с ра­до­стью при­ни­мал при­но­си­мое и бла­го­да­рил Гос­по­да за по­се­ще­ния свя­то­го. При этих по­се­ще­ни­ях бла­жен­ный та­щил уз­ни­ка через ок­но или бил по зам­ку тюрь­мы, сту­чал в ее две­ри. Всем этим он да­вал знать о ско­ром осво­бож­де­нии опаль­но­го бо­яри­на. И про­ро­че­ство вско­ре сбы­лось. При­шел из Моск­вы цар­ский указ: Та­ти­щев был про­щен и сно­ва воз­вра­щен в Моск­ву.

Раз при­шел бла­жен­ный в при­каз­ную из­бу. Во­е­во­да князь Гри­го­рий Жем­чуж­ни­ков си­дел то­гда на сво­ем ме­сте. Свя­той Про­ко­пий снял с его го­ло­вы шап­ку и одел на се­бя. То­гда во­е­во­да усту­пил ему и свое ме­сто. Бла­жен­ный сел на мес­те его как су­дья. По­том взял кня­зя за ру­ку, вы­вел из при­каз­ной из­бы и при­вел к тюрь­ме, за­тво­рил его в ней и ушел. Через несколь­ко дней по по­ве­ле­нию ца­ря во­е­во­да был по­са­жен в тюрь­му на неде­лю за ка­кой-то про­сту­пок.

При­шел од­на­жды свя­той Про­ко­пий к сво­е­му ду­хов­но­му от­цу свя­щен­ни­ку Иоан­ну. В это вре­мя у свя­щен­ни­ка обе­да­ли, и кро­ме до­маш­них был здесь сын его Иоанн, то­же свя­щен­ник. По­са­ди­ли за стол и свя­то­го Про­ко­пия. По окон­ча­нии обе­да бла­жен­ный взял нож и на­чал им ма­хать над го­ло­вой сы­на и под­но­сить к его гру­ди. Все бы­ли в ужа­се, бо­я­лись, что он за­ко­лет свя­щен­ни­ка, но, бро­сив нож на зем­лю, свя­той об­нял мо­ло­до­го свя­щен­ни­ка и на­чал горь­ко пла­кать над ним, как над умер­шим. За­тем ушел. Через год сбы­лось про­ро­че­ство по­движ­ни­ка: род­ствен­ни­ки за­ко­ло­ли но­жом до смер­ти то­го свя­щен­ни­ка.

Од­на­жды бла­жен­ный Про­ко­пий при­шел в го­род Сло­бод­ской. Свя­щен­ник церк­ви во имя Иоан­на Пред­те­чи Иоанн Юмин вме­сте со сво­им ма­лень­ким сы­ном зво­нил к ве­черне. Бла­жен­ный по­до­шел к маль­чи­ку и взял его на ру­ки, но тот с ис­пу­га за­пла­кал. От­пу­стив его, Про­ко­пий лег на зем­лю, вы­тя­нул но­ги, а ру­ки сло­жил на гру­ди. И вско­ре по­сле то­го маль­чик по­мер. Же­на это­го свя­щен­ни­ка Ани­сия силь­но стра­да­ла от зуб­ной бо­ли. Свя­щен­ник, встре­тив бла­жен­но­го в сво­ей церк­ви, про­сил его: «По­мо­лись, раб Бо­жий, Гос­по­ду, чтобы Он по­дал ис­це­ле­ние мо­ей жене, страж­ду­щей от зуб­ной бо­ли». Бла­жен­ный вы­рвал свой зуб, по­дал ему и яс­но ска­зал: «Возь­ми». И бо­лезнь у же­ны свя­щен­ни­ка пре­кра­ти­лась, ко­гда она взя­ла тот зуб в свой рот.

В той же Пред­те­чен­ской церк­ви бы­ло та­кое про­ис­ше­ствие. Один юно­ша, по име­ни Кор­ни­лий Кор­са­ков, пел за ли­тур­ги­ей. Свя­той Про­ко­пий, по­дой­дя к кли­ро­су, встал ря­дом с ним, по­том взял Кор­ни­лия за ру­ку, по­вел его к цар­ским две­рям и толк­нул в ал­тарь. Через шесть лет Кор­ни­лий при­нял на се­бя сан свя­щен­ни­ка, а по­сле, ко­гда ов­до­вел, был игу­ме­ном Ки­при­а­ном.

Так под­ви­зал­ся бла­жен­ный 30 лет. Гос­по­ду бы­ло бла­го­угод­но от­крыть бла­жен­но­му о пред­сто­я­щей кон­чине. По­движ­ник на­хо­дил­ся то­гда в Хлы­но­ве; он сто­ял в од­ной церк­ви за утре­ней, по­том пе­ре­шел в жен­ский мо­на­стырь и был здесь до кон­ца бо­го­слу­же­ния. Из мо­на­сты­ря он вы­шел на Пят­ниц­кий мост и мо­лил­ся. Пе­рей­дя его, он сел и отер свое те­ло сне­гом. По­том при­шел под го­род­скую баш­ню, на­зы­ва­е­мую Выш­кой, об­ра­тил­ся ли­цом на во­сток, сно­ва усерд­но мо­лил­ся Бо­гу и с ми­ром пре­дал Гос­по­ду свою ду­шу. Ру­ки бла­жен­но­го бы­ли мо­лит­вен­но про­стер­ты. Узнав о кон­чине свя­то­го Про­ко­пия, отец его ду­хов­ный Иоанн из­ве­стил го­род­ско­го во­е­во­ду Ни­ки­ту Бо­ря­тин­ско­го и ду­хо­вен­ство го­ро­да.

Один бла­го­че­сти­вый че­ло­век, по­дья­чий Си­ме­он Пав­лов, по­про­сил у во­е­во­ды и ду­хов­ных вла­стей поз­во­ле­ния при­го­то­вить те­ло пра­вед­ни­ка к по­гре­бе­нию, и те­ло по­чив­ше­го с че­стью бы­ло пе­ре­не­се­но в его дом. Здесь со всем усер­ди­ем об­лек­ли его в по­гре­баль­ные ри­зы. Со­бра­лось все ду­хо­вен­ство го­ро­да, жи­те­ли с же­на­ми и с детьми, и все мо­ли­лись по­чив­ше­му пра­вед­ни­ку: «О, преб­ла­женне Про­ко­пие! По­мо­лись за нас при­леж­но Бо­гу».

Свя­тое и тру­до­люб­ное те­ло бла­жен­но­го по­греб­ли в мо­на­сты­ре пре­по­доб­но­го Три­фо­на с се­вер­ной сто­ро­ны Успен­ско­го хра­ма. Бла­жен­ная кон­чи­на свя­то­го Про­ко­пия по­сле­до­ва­ла 21 де­каб­ря 1627 го­да. Все­го жи­тия его бы­ло 50 лет, из ко­то­рых 30 лет он про­вел в по­дви­ге юрод­ства Хри­ста ра­ди.

В 1666 го­ду од­на де­ви­ца из Сло­бод­ско­го уез­да Мар­фа Ти­мо­фе­е­ва бы­ла одер­жи­ма нечи­стым ду­хом. По­сле усерд­ной мо­лит­вы в Вят­ском Успен­ском мо­нас­ты­ре ей бы­ло ви­де­ние: два све­то­нос­ных му­жа пред­ста­ли пе­ред ней, на­зы­вая друг дру­га Три­фо­ном и Про­ко­пи­ем, они обе­ща­ли ей ско­рое ис­це­ле­ние, и она ско­ро из­ба­ви­лась от сво­е­го неду­га. Так про­сла­вил Гос­подь угод­ни­ков Сво­их.