Каноны святому преподобному Феодосию, Тотемскому чудотворцу

Припев: Святи́телю о́тче Феодо́сие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 10 февраля (28 января ст. ст.); 15 сентября (02 сентября ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Пои́м Го́сподеви, прове́дшему лю́ди Своя́ сквозе́ Чермно́е мо́ре, я́ко Еди́н сла́вно просла́вися.

Озари́, Христе́ Бо́же Преве́чный, Све́те от Све́та, омраче́ннаго мя́, да Богому́драго пою́ Феодо́сия.

Све́та сподо́би, о́тче, прине́сшаго тебе́ пе́ние невече́рняго улучи́ти, в не́мже лику́еши.

Любве́ Боже́ственныя теплото́ю разже́гся, преподо́бне, изсуши́л еси́ пото́ки стра́стнаго взыгра́ния.

Богоро́дичен: Во утро́бе Твое́й вме́щши Невмести́маго, все́х Творца́, изба́ви от лю́тых пою́щия Тя́, Всенепоро́чная.

И́н, гла́с 6.

Ирмо́с: Се́ченое, сече́тся мо́ре Чермно́е, волнопита́емая же изсуша́ется глубина́, та́яжде ку́пно безору́жным бы́вши проходи́ма и всеору́жным гро́б. Пе́снь же Богокра́сная воспева́юща: сла́вно просла́вися Христо́с, Бо́г на́ш.

А́гнче Пречи́сте, Бо́жий Сло́ве, низпосли́ мне́ сло́во, недосто́йному, воспе́ти чудеса́ преподо́бнаго Твоего́ Феодо́сия, его́же в по́двизех просла́вил еси́, усе́рдно к Тебе́ воспева́юща: сла́вно просла́вися Христо́с Бо́г на́ш.

Ве́сь возло́жся Зижди́телеви и сла́ву вре́менную презре́ти жела́я, желе́зы те́ло твое́ стягну́в, к по́двигу устреми́лся еси́, Боже́ственною разже́гся ре́вностию, в моли́твах же к Бо́гу воспева́я: сла́вно просла́вися Христо́с Бо́г на́ш.

Го́рдаго зми́я смире́нием твои́м попра́в, плотска́я взыгра́ния умертви́л еси́, и жите́йския сла́сти терпе́нием, а́ки мече́м, посе́кл еси́, преподо́бне Феодо́сие, Го́сподеви вопия́: сла́вно просла́вися Христо́с Бо́г на́ш.

Богоро́дичен: Де́вство сохрани́вши некра́домо, от Ду́ха Свя́та заче́нши, родила́ еси́ Бо́га Сло́ва и по Рождестве́ пребыла́ еси́, я́коже и пре́жде, Богоневе́сто Влады́чице. Те́мже спаси́ на́с, вопию́щих: сла́вно просла́вися Христо́с Бо́г на́ш.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ Све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.

Возлюби́л еси́ от ю́ности усе́рдно Христо́ви рабо́тати, Его́же ра́ди вся́ презре́л еси́, до́лу влеку́щая.

Очи́стив у́м, те́ло и ду́х, треблаже́нне, до́м бы́л еси́ Трисо́лнечнаго Све́та, укра́шен доброде́тельми.

Естество́ пло́ти воздержа́нием утончи́л еси́, Христа́ име́я, Феодо́сие, укрепля́юща тя́ к по́двигом.

Богоро́дичен: Моли́, Всечи́стая и Неискусобра́чная Мари́е, Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего, посла́ти на́м ве́лию ми́лость.

И́н.

Ирмо́с: Госпо́дь Сы́й все́х и Зижди́тель Бо́г, созда́нное Безстра́стный, обнища́в, Себе́ соедини́, и Па́сха, за я́же хотя́ше умре́ти, Са́м Сы́й, Себе́ предпожре́: яди́те, – вопия́, – Те́ло Мое́ и ве́рою утверди́теся.

Еди́наго возлюби́л еси́ Христа́, преподо́бне Феодо́сие, во пло́ти безпло́тных полки́ посрами́л еси́ и по преставле́нии твое́м чудеса́ то́чиши: явле́нием бо со ико́ною Пречи́стыя Богома́тере деви́цу разсла́бленную от одра́ возста́вил еси́.

Житие́ непоро́чно на земли́ соверши́л еси́, преподо́бне, ны́не же стра́сти неду́жных исцеля́еши: стра́ждущему бо на но́вый ме́сяц от лука́ваго ду́ха триле́тное вре́мя здра́вие по́дал еси́, прише́дшу ко свято́му гро́бу твоему́.

Зижди́телю предстои́ши к Нему́ дерзнове́ние и́маши, о́тче. К ра́це бо твое́й прише́дшая жена́, шу́м, и дво́ицы глаго́лание, и пе́ния у́бо слы́шавши, ужасе́ся; ма́нием же каса́ния оче́с прозре́ние по́дал еси́ е́й, назна́менуя святы́я воды́ кропле́ние.

Богоро́дичен: Из ко́рене Иессе́ова изра́стши же́зл, цве́т нося́щий – Христа́, Соде́теля вся́кия тва́ри, увяди́вшаго сады́ непло́днаго ра́зума, Де́во Богоро́дице, спаси́ ны́ от грехо́вных страсте́й, прибега́ющия в кро́в Тво́й с ве́рою.

Седа́лен, гла́с 8.

Премно́жеством доброде́телей от младе́нства житие́ украси́л еси́, помы́слив от земны́х на Небе́сная, и, де́лом соверши́в, о́тче Феодо́сие, сла́ву и бога́тство тле́нное ни во что́ же вмени́л еси́; посто́м и власяны́м одея́нием пло́ть твою́ изнуря́л еси́, всено́щным же стоя́нием и моли́твами собесе́дник а́нгельским лико́м показа́лся еси́. Моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.

Си́лою Влады́чнею лестца́ кова́рство разруши́л еси́, преше́д немяте́жно в ра́йская селе́ния.

Па́че бу́дущаго ничто́же и́но предпочти́л еси́ и сего́ ра́ди насле́довал еси́ ве́чное блаже́нство, о́тче на́ш Феодо́сие.

Сле́зными пото́ки омы́л еси́ нечистоту́ грехо́вную, бде́нием же и моли́твами лико́м святы́х сопричте́н бы́л еси́.

Богоро́дичен: Еди́ну Тя́ пое́м и по рождестве́ Де́ву, Богоро́дице: Ты́ бо Сло́во пло́тию нетле́нно родила́ еси́ ми́рови.

И́н.

Ирмо́с: Удиви́ся Тво́й ра́зум от мене́, услы́шавшу пресла́вная веле́ния смотре́ния Твоего́, укрепи́ся же возлюбле́нием Твоего́ схожде́ния, Ты́ бо моея́ нищеты́ не отве́рглся еси́.

Феодо́сие блаже́нне, воздержа́нием во пло́ти стра́сти чу́вственныя умертви́л еси́ и по успе́нии твое́м стра́сти неду́жных разреша́еши: одержи́маго бо тряса́вицею свободи́л еси́ от неду́га.

Исто́чники сле́зными напои́в ни́ву души́ твоея́, о́тче, чудесы́ просия́л еси́, я́ко звезда́, многосве́тлая: боле́знующаго очи́ма уврачева́л еси́, младе́нца же спа́сл еси́, му́чима от лука́ваго ду́ха.

Ко Творцу́ о на́с мо́лишися, преподо́бне, и да́руеши цельбы́ неоску́дно припа́дающим к ра́це твое́й: хрома́го от боле́зни уврачева́л еси́ и ходи́ти непреткнове́нно устро́ил еси́.

Богоро́дичен: Лю́дем яви́ся обновле́ние, Влады́чице: Ты́ бо родила́ еси́ во вре́мени от Отца́ рожде́ннаго пре́жде ве́к, на́с же ра́ди от Тебе́ воплоти́вшагося и спа́сшаго от пе́рвыя кля́твы ро́д челове́ческий.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.

О́ко се́рдца упра́вив ко Творцу́ все́х, Феодо́сие, и разсмотри́в, ко́зни вра́жия твои́м тве́рдым смы́слом низложи́л еси́.

Мудрова́ния пло́ти покори́л еси́ ду́хови, умо́м к Вы́шнему возревнова́в, и от Него́ прия́л еси́ духо́вную благода́ть.

Основа́ние, его́же проти́вник не подви́же, кре́пко положи́в в души́ твое́й, живу́ща име́л еси́ Свята́го Ду́ха.

Богоро́дичен: Щедро́т бе́здну иму́щи, Де́во Богоро́дице, при́зри на мя́, озло́бленнаго грехми́, и в ро́в па́дша возведи́ к покая́нию.

И́н.

Ирмо́с: Богоявле́ния Твоего́, Христе́, к на́м ми́лостивно бы́вшаго, Иса́ия Све́т ви́дев Невече́рний, из но́щи у́треневав, взыва́ше: воскре́снут ме́ртвии, и воста́нут су́щии во гробе́х, и вси́ земноро́днии возра́дуются.

Мно́гое име́я дерзнове́ние к Зижди́телю, о́тче Феодо́сие, мно́гими мя́, лю́тыми страстьми́ содержи́маго, исцели́, я́коже и деви́цу, все́ми у́ды разсла́бленную, прикосну́вшуюся ра́це твое́й, исцели́л еси́.

Недрема́нно после́дуя Христу́, пло́ть на́с ра́ди прие́мшу и о́чи слепа́го отве́рзшу, Феодо́сие, жене́ слепе́й и о́ком неви́дящему прозре́ние по́дал еси́, и на́с просвети́, пою́щих тя́.

К Серафи́мом приобщи́вся, преподо́бне Феодо́сие, вся́ческих Творца́ и Влады́ку преклони́л еси́ на милосе́рдие: седмоле́тное вре́мя не слы́шавшему уши́ма, дарова́л еси́ здра́вие.

Богоро́дичен: О́гнь Боже́ственный во утро́бе поне́сши, Богоневе́сто Пречи́стая, попали́ на́ша стра́сти душетле́нныя и просвети́ сердца́ пою́щих, да вси́ Тебе́ прославля́ем, ро́ждшую Го́спода, всю́ тва́рь содержа́щаго.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Ри́зу мне́ пода́ждь све́тлу, одея́йся све́том, я́ко ри́зою, Многоми́лостиве Христе́ Бо́же на́ш.

Авраа́му подо́бяся, оста́вив земна́го оте́чества гра́д, мно́гим тща́нием Христу́ после́довал еси́.

Бога́тство и сла́ву презре́в, одея́ние жесто́кое носи́л еси́, си́м истка́в себе́ оде́жду нетле́ния.

Удобри́л еси́ себе́, Богому́дре, кра́сными восхожде́нии к Небе́сным восте́к, Боже́ственными кри́лы.

Богоро́дичен: Де́вство чи́сто соблю́дши и Безле́тное Сло́во под коне́ц ле́том ро́ждши, Твои́м моле́нием спаси́ пою́щия Тя́.

И́н.

Ирмо́с: Зве́рю бе́здны предае́тся проро́к Ио́на, глубине́ морско́й, прообразу́я Твое́, Сло́ве, тридне́вное воста́ние. Те́м и взыва́ше: из глубины́ преиспо́дния возведи́ живо́т мо́й, Благоутро́бне.

Пресвяте́й Тро́ице до́м себе́ устро́ив, пусты́ню возлюби́л еси́ и по преселе́нии твое́м к Бо́гу посеща́еши ученики́ твоя́, ста́рца разсла́бленнаго укрепи́л еси́ и младе́нцу разреши́л еси́ слепоту́.

Ра́ка моще́й твои́х, о́тче Феодо́сие, неоску́дно исцеле́ния источа́ет приходя́щим с ве́рою: главну́ю боле́знь и разслабле́ние те́ла жене́ разреши́л еси́, челове́ка же одержи́маго от лука́ваго ду́ха свободи́л еси́.

Све́том Боже́ственным озаря́емь свы́ше, чудесы́ просия́л еси́ и мра́к де́монский разруша́еши; на́с же, прегреше́ньми объюроде́вших, уцелому́дри, я́коже изсту́пльших ума́ уцелому́дрил еси́.

Богоро́дичен: Тя́ прови́де Дании́л Несе́ченную Го́ру, из нея́же отто́ржеся Ка́мень без руку́, прообразу́я от Тебе́ воплоще́ние Безле́тнаго в ле́то. На́с же, во глубине́ злы́х прегреше́ний тружда́ющихся, спаса́еши, Богоро́дице, еди́на земны́м прибе́жище.

Конда́к, гла́с 8.

Воздержа́нием пло́ть изнури́л еси́ и непреста́нными моли́твами, я́ко А́нгел, возвы́сился еси́, струя́ми же сле́зными бесо́вския полки́ погрузи́л еси́. И ны́не во Све́те невече́рнем лику́еши у Христа́ Бо́га и приходя́щим ко свято́му твоему́ гро́бу неоску́дно исцеле́ние подае́ши, ве́рою вопию́щим тебе́: ра́дуйся, о́тче Феодо́сие Богому́дре.

И́кос:

Возревнова́в о Боже́ственных бде́ниих и те́сным на земли́ ше́ствовав путе́м, Небе́сных простра́нствия ра́достне дости́гл еси́, иде́же зри́ши Пресвяту́ю Тро́ицу, дарова́ньми чуде́с обогаща́емь. Мы́ же, терпе́нию твоему́ дивя́щеся, си́це вопие́м: ра́дуйся, чи́стое Свята́го Ду́ха прия́телище; ра́дуйся, земны́й А́нгеле и Небе́сный челове́че; ра́дуйся, любве́ ра́ди Христо́вы гра́д оте́чества земна́го оста́вивый и в междоре́чии жи́ти изво́ливый; ра́дуйся, дре́во доброде́телей, при вода́х насажде́нное; ра́дуйся, я́ко пло́д прине́сл еси́ благоцвету́щ послуша́ния; ра́дуйся, я́ко терпе́нием твои́м стра́сти плотски́я умертви́л еси́; ра́дуйся, я́ко ору́жием кре́стным мы́сленнаго Амали́ка посе́кл еси́; ра́дуйся, сто́лпе, непоколеби́мый жите́йскими ве́тры; ра́дуйся, лука́вых духо́в прогони́телю; ра́дуйся, я́ко исцеле́ний источа́еши реку́; ра́дуйся, я́ко стра́ждущих от бе́д избавля́еши; ра́дуйся, и́ноком исправле́ние; ра́дуйся, о́тче Феодо́сие Богому́дре.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: А́нгелом о́троки из огня́ спасы́й и гремя́щую пе́щь преложи́вый на ро́су, благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Пло́тию обложе́н, безпло́тныя победи́л еси́, непреста́нно Христо́ви зовы́й: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Огне́м Боже́ственным те́рние грехо́вных страсте́й попали́л еси́, Богому́дре, поя́: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Ю́ности раче́ния оплева́в разу́мно, всего́ себе́ Бо́гови возложи́л еси́, поя́: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Небесе́ ши́ршую Де́ву показа́ пра́вды Со́лнце, из Нея́ возсия́в, Спа́с пою́щих: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

И́н.

Ирмо́с: Три́ ю́ноши не опали́ дре́вле возвыша́емый пла́мень, неща́дно мя́ зно́й к тле́нию положи́. Но, я́ко о́ныя изба́вил еси́ сия́нием Твои́м, пою́щаго с ни́ми спаси́ мя́: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

У Влады́ки Творца́ предстоя́ в Вы́шнем Ца́рствии, Феодо́сие преподо́бне, боле́знующую очи́ма исцели́л еси́; просвети́ и на́ша серде́чная очеса́ све́том Богоразу́мия и научи́ к Нему́ пе́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Фарисе́йское киче́ние отве́ргше, усе́рдно присту́пим вси́ ко гро́бу Богому́драго Феодо́сия: источа́ет бо на́м неоску́дную струю́ исцеле́ний. О́троку стра́сть телесе́ и соу́з язы́ка разреши́в, да отве́рзет и на́ши устне́ пе́ти Христу́: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Излия́нием чуде́с от Бо́га обогати́лся еси́, о́тче, те́мже приходя́щих облегча́еши боле́зни, расте́ния утро́бы, и стру́п ноги́, и кро́ви тече́ние уста́вил еси́. Утверди́ у́бо и на́ша мы́сли зва́ти Христу́: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Христа́ ро́ждши, Влады́ку и Врача́ вся́ческих, Богоро́дице, ра́нами грехо́вными на́с, уя́звленных лю́те от душетле́ннаго стрельца́ и неисце́льно боля́щих, исцели́, Влады́чице, моли́твами Твои́ми и пла́стырь приложи́ покая́ния Сы́ну Твоему́ зову́щим: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Богоглаго́ливии о́троцы в пещи́, со огне́м пла́мень попира́юще, поя́ху: благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Славосло́вием всено́щным при́сно соодоле́л еси́ страсте́м, преблаже́нне, поя́: благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Неприкоснове́ннаго улучи́в све́та, с ли́ки святы́х водворя́ешися, о́тче, поя́: благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Го́рняго Иерусали́ма дости́гнути сподо́би, о́тче Феодо́сие, пою́щия: благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Обожи́л е́сть, из Тебе́ вопло́щся, Госпо́дь, Влады́чице, земны́х существо́, пою́щих: благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.

И́н.

Ирмо́с: За зако́ны оте́ческия блаже́ннии в Вавило́не ю́ноши, предбе́дствующе, царю́ющаго оплева́ша повеле́ние безу́мное и, совоку́плени и́мже, не свари́шася огне́м, Держа́вствующему досто́йную воспева́ху пе́снь: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Псало́мски процве́л еси́, я́ко фи́никс, в посте́ и по́двизех, и бесо́вския полки́ прогоня́еши, и да́руеши цельбы́ незави́стно. Жите́йскими помышле́ньми мо́й у́м мяту́щийся уцелому́дри, да воспою́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Царе́ви все́х и Бо́гу предстоя́, о́тче Феодо́сие, на́м испроси́ одоле́ние на враги́ ви́димыя и неви́димыя и дви́жимая сердца́ на́ша утверди́, да в ра́дости душе́вней воспое́м: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Чи́сте зре́ти сподо́бився Пресвяту́ю Тро́ицу, до конца́ чи́сто житие́ сохрани́л еси́ и чистото́ю А́нгелы удиви́л еси́. Мене́ же, жите́йскими сластьми́ оскверне́ннаго, очи́сти моли́твами твои́ми, да воспою́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: О Све́та прия́телище, пресве́тлаго Со́лнца о́блаче, Богора́дованная Влады́чице, ле́ствице мы́сленная, Небе́сная врата́, спасе́ния две́ри! Бо́г бо из Твои́х ложе́сн про́йде неизрече́нно, Его́же прославля́ем во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Чи́стую сла́вно почти́м, лю́дие, Богоро́дицу, о́гнь Божества́ прии́мшую во чре́ве неопа́льно, пе́сньми велича́ем.

Любе́зно по́двиг сконча́в и возде́лав ни́ву душе́вную, пло́д стори́чный пожа́л еси́, о́тче Феодо́сие, тя́ чту́щих.

Ве́чныя дости́гл еси́ жи́зни кра́йним воздержа́нием и Све́т Присносу́щныя Тро́ицы зре́ти сподо́бился еси́, о́тче Богому́дре.

Ко Влады́це име́я дерзнове́ние, то́чиши исцеле́ния, и все́м, чту́щим па́мять твою́, о́тче, ми́лость испроси́.

Богоро́дичен: Ада́мовым вкуше́нием приста́вленное ору́жие Тобо́ю, Пречи́стая, вхо́д дае́т, стыдя́ся копия́, пробо́дшаго Ро́ждшагося из Тебе́.

И́н.

Ирмо́с: Стра́нствия Влады́чня и Безсме́ртныя Трапе́зы на Го́рнем ме́сте высо́кими умы́, ве́рнии, прииди́те, наслади́мся, возше́дша Сло́ва, от Сло́ва научи́вшеся, Его́же велича́ем.

Граждани́н Вы́шний жела́я бы́ти, земна́го оте́чества гра́д оста́вил еси́, пресе́льник яви́вся, о́тче Феодо́сие, к Го́рним легко́ преше́л еси́, во све́те пра́ведных водворя́яся, ду́хом же неотсту́пно с на́ми пребыва́еши, сохраня́й у́бо на́с, тя́ воспева́ющих.

Распросте́р преподо́бнии твои́ ру́це, принеси́ моле́ние ко Всеще́дрому Бо́гу, о́тче Богому́дре Феодо́сие, сохрани́ти гра́д тво́й невреди́м от ва́рварскаго наше́ствия и междоусо́бныя бра́ни и спасти́ на́с, тебе́ велича́ющих.

Глаго́л мои́х недосто́йных гру́бое веща́ние, е́же по си́ле принесо́х тебе́, преподо́бне Феодо́сие, приими́ и не пре́зри, но Творца́ на́шего, Влады́ку и Го́спода, моли́ за мя́, в де́нь стра́шнаго испыта́ния ми́лость обрести́ и та́мошняго муче́ния изба́витися.

Богоро́дичен: Ря́сны златы́ми преукра́шена, одесну́ю Царя́ Бо́га предстои́ши, Богоро́дице Де́во, моли́ у́бо Сы́на Твоего́ и Влады́ку ми́лость обрести́ на́м в де́нь после́дняго испыта́ния, и стоя́ния сподо́би на́с со избра́нными, и стра́шнаго муче́ния свободи́, да вси́ Тебе́ велича́ем.

Свети́лен.

Умертви́л еси́ до́лу влеку́щая мудрова́ния, и, мирска́го пристра́стия удали́вся, я́ко скве́рны, процве́л еси́, я́ко фи́никс, дави́дски, о́тче Феодо́сие, и Небе́сною сла́вою со А́нгелы обогати́лся еси́ от Бо́га, Его́же в пе́снех восхваля́ем.

Краткое житие преподобного Феодосия Тотемского (Суморина)

Пре­по­доб­ный Фе­о­до­сий То­тем­ский Су­мо­рин ро­дил­ся в Во­лог­де око­ло 1530 го­да. С юных лет он вос­пи­ты­вал­ся в ду­хе хри­сти­ан­ско­го бла­го­че­стия и в стра­хе Бо­жи­ем. По на­сто­я­нию ро­ди­те­лей он же­нил­ся, но се­мей­ная жизнь не от­вле­ка­ла его от Бо­га. Он усерд­но по­се­щал цер­ковь и мно­го мо­лил­ся до­ма, осо­бен­но по но­чам. По­сле смер­ти ро­ди­те­лей и су­пру­ги он уда­лил­ся в При­луц­кий мо­на­стырь непо­да­ле­ку от Во­лог­ды. В оби­те­ли Фе­о­до­сий про­хо­дил раз­лич­ные по­слу­ша­ния: но­сил во­ду, ру­бил дро­ва, мо­лол му­ку, пек хлеб. От­пра­вив­шись по по­ру­че­нию игу­ме­на в Тотьму смот­реть за мо­на­стыр­ски­ми соле­вар­ня­ми, он ис­про­сил раз­ре­ше­ния ца­ря Иоан­на Ва­си­лье­ви­ча и бла­го­сло­ве­ния ар­хи­епи­ско­па Ни­канд­ра ос­но­вать воз­ле Тотьмы мо­на­стырь. Фе­о­до­сий был на­зна­чен на­сто­я­те­лем но­востро­я­щей­ся оби­те­ли, ко­то­рая по гра­мо­те 1554 го­да осво­бож­да­лась от вся­ких по­да­тей. Пре­по­доб­ный об­но­вил То­тем­скую Еф­ре­мо­ву пу­стынь и учре­дил в ней брат­ство. Бу­дучи на­сто­я­те­лем двух оби­те­лей, Фе­о­до­сий про­дол­жал ве­сти по­движ­ни­че­скую жизнь: он из­ну­рял свое те­ло ве­ри­га­ми и вла­ся­ни­цей, а под схим­ни­че­ским ку­ку­лем но­сил же­лез­ную шап­ку. Лю­бя ду­хов­ное чте­ние, на­сто­я­тель при­об­ре­тал для мо­на­сты­ря мно­го книг. Пре­ста­вил­ся пре­по­доб­ный в 1568 го­ду и был по­гре­бен в ос­но­ван­ном им мо­на­сты­ре. При гро­бе его со­вер­ша­лись чу­де­са. 2 сен­тяб­ря 1796 го­да при пе­ре­строй­ке Воз­не­сен­ской церк­ви его мо­щи бы­ли об­ре­те­ны нетлен­ны­ми, про­слав­ле­ние их со­сто­я­лось 28 ян­ва­ря 1798 го­да, в день его пре­став­ле­ния.

Полное житие преподобного Феодосия Тотемского (Суморина)

Ро­дил­ся в Во­лог­де око­ло 1530 г. и был вос­пи­тан в бла­го­че­стии и стра­хе Бо­жи­ем. До­стиг­нув со­вер­шен­но­ле­тия, по на­сто­я­нию ро­ди­те­лей свя­той всту­пил в брак и имел дочь, но се­мей­ная жизнь не от­вле­ка­ла свя­то­го от де­я­тель­ной люб­ви к Бо­гу. Он усерд­но по­се­щал цер­ковь, мно­го мо­лил­ся до­ма, осо­бен­но но­чью. По смер­ти ро­ди­те­лей и су­пру­ги, от­дав все свое со­сто­я­ние род­ствен­ни­кам на вос­пи­та­ние до­че­ри, Фе­о­до­сий уда­лил­ся в Во­ло­год­ский Спа­со-Пре­об­ра­жен­ский мо­на­стырь пре­по­доб­но­го Ди­мит­рия При­луц­ко­го и, при­няв здесь по­стриг, сми­рен­но нес все нелег­кие мо­на­стыр­ские по­слу­ша­ния: ко­лол дро­ва, пек хле­бы, мо­лол му­ку, ис­пол­няя все с усер­ди­ем.

От­пра­вив­шись по по­ру­че­нию игу­ме­на оби­те­ли в Тотьму смот­реть за мо­на­стыр­ски­ми соле­вар­ня­ми, он за­бот­ли­во от­но­сил­ся к ра­бо­чим и был к ним кро­ток и ми­ло­стив. Управ­ле­ние его бы­ло та­ко­во, что ни­ко­гда преж­де соле­вар­ни не при­но­си­ли столь­ко до­хо­да, как при нем. По­сле то­го, как жи­те­ли Тотьмы ста­ли пе­ре­се­лять­ся на но­вое ме­сто, пре­по­доб­ный по­же­лал ос­но­вать в этих ме­стах мо­на­стырь. На­се­ле­ние Тотьмы и окрест­ных де­ре­вень, знав­шее и лю­бив­шее пре­по­доб­но­го Фе­о­до­сия еще на вар­ни­цах, услы­шав об этом, при­хо­ди­ло к нему и при­но­си­ло все необ­хо­ди­мое для жиз­ни. В 1554 г., по­лу­чив цар­скую несу­ди­мую гра­мо­ту и в бла­го­сло­ве­ние от При­луц­ко­го мо­на­сты­ря ико­ну Бо­го­ма­те­ри (из­вест­ную те­перь под име­нем Су­мо­рин­ской чу­до­твор­ной), пре­по­доб­ный Фе­о­до­сий при­сту­пил к устро­е­нию мо­на­сты­ря и в те­че­ние од­но­го го­да при по­мо­щи со­сед­них жи­те­лей по­ста­вил де­ре­вян­ную цер­ковь, тра­пе­зу, кел­лии и дру­гие необ­хо­ди­мые по­строй­ки.

Сам по­лу­чив­ший в юно­сти хо­ро­шее об­ра­зо­ва­ние, свя­той стре­мил­ся к ду­хов­но­му про­све­ще­нию бра­тии и со вре­ме­нем со­брал в оби­те­ли об­шир­ную биб­лио­те­ку. Ста­ра­ни­ем пре­по­доб­но­го бы­ла вос­ста­нов­ле­на и за­пу­стев­шая Еф­ре­мо­ва пу­стынь в том же То­тем­ском окру­ге. Бу­дучи на­сто­я­те­лем те­перь уже двух оби­те­лей, пре­по­доб­ный Фе­о­до­сий по­сто­ян­но на­хо­дил­ся в мо­лит­ве и тру­дах, яв­ляя при­мер бра­тии. Про­ви­дя ско­рую кон­чи­ну, свя­той оста­вил ду­хов­ное за­ве­ща­ние, в ко­то­ром, в част­но­сти, на­стой­чи­во под­чер­ки­вал необ­хо­ди­мость цер­ков­ной мо­лит­вы за всех усоп­ших, и мир­но по­чил 28 ян­ва­ря 1568 г. Из­вест­но око­ло 150 по­смерт­ных чу­дес пре­по­доб­но­го.

2 сен­тяб­ря 1796 г. при пе­ре­строй­ке хра­ма бы­ли об­ре­те­ны нетлен­ные мо­щи свя­то­го, ко­то­рые ныне по­чи­ва­ют в  соборе Рождества Христова г. Тотьмы.