Каноны святому преподобному Паисию Угличскому

Припев: Преподо́бне о́тче Паи́сие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 21 января (08 января ст. ст.); 19 июня (06 июня ст. ст.)

Глас 6.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Я́ко по су́ху, пешеше́ствовав Изра́иль по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.

Наста́ви мя́, Го́споди Бо́же, да восхвалю́ ра́достно уго́дника Твоего́ преподо́бнаго Паи́сия, сла́вя честно́е его́ торжество́.

Му́жески подвиза́вся и зарю́ духо́вную восприи́м, восше́л еси́ к высоте́ Небе́сней, преподо́бне, и ны́не со А́нгелы прославля́ешися.

Ору́жием Креста́ огражда́емь, преподо́бне, всю́ си́лу сопроти́внаго погуби́л еси́ и до конца́ безве́стну сотвори́л еси́.

Богоро́дичен: Пресу́щное Сло́во пло́ть прии́м от честны́х крове́й Твои́х, все́х на́с от истле́ния изба́ви, Чи́стая, сего́ ра́ди Тя́ при́сно сла́вим.

И́н. гла́с 8.

Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

Отве́рзи ми́, Христе́, устне́ мои́, честны́я по́двиги уго́дника Твоего́ преподо́бнаго Паи́сия воспе́ти, да моли́твами свои́ми о́блак разжене́т неве́дения моего́.

Блаже́нно житие́ на земли́ пожи́л еси́, преподо́бне, и Небе́снаго наслажде́ния дости́гл еси́, и ны́не со А́нгелы лику́еши.

Па́мять твоя́, Паи́сие преподо́бне, я́ко пресве́тлое со́лнце, возсия́, те́мже испроси́ на́м от Бо́га благода́ть, и ми́лость, и согреше́ний избавле́ние.

Богоро́дичен: Благослове́н Пло́д, Пречи́стая, чре́ва Твоего́, И́мже, земни́и вси́, кля́твы изба́вихомся, Благослове́нная, Всечи́стая, родила́ бо еси́ Спа́са ду́ш на́ших.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́коже Ты́, Го́споди Бо́же мо́й, вознесы́й ро́г ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый на́с на ка́мени испове́дания Твоего́.

Молча́нием язы́к обузда́л еси́ и немяте́жным житие́м во пло́ти а́нгельски, о́тче, пожи́л еси́.

Вои́стинну благоче́стныя жи́зни сподо́бился еси́, преподо́бне, чистото́ю и поще́нием сию́ обре́т, и ны́не со Безпло́тными вопие́ши: не́сть свя́т, па́че Тебе́, Го́споди.

Трисия́нным све́том све́тло озари́лся еси́, и благода́ть Ду́ха Свята́го всели́ся в тя́, преподо́бне, возлю́бльши чи́стую твою́ ду́шу. Те́мже непреста́нно вопие́ши: не́сть свя́т, па́че Тебе́, Го́споди.

Богоро́дичен: Разуме́ти рождества́ Твоего́, Чи́стая, неизглаго́ланную глубину́ недоуме́ет у́м челове́ч: Бо́г бо, всели́вся за милосе́рдие во утро́бе Твое́й, всего́ мя́ обнови́.

И́н.

Ирмо́с: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.

Кре́пкою Твое́ю моли́твою, о́тче, возше́л еси́ к преми́рному наслажде́нию и от честны́я ра́ки чуде́с сия́ния испуща́еши, Паи́сие.

Во святе́й па́мяти твое́й дне́сь соше́дшеся, воспева́ем твоя́ по́двиги, и боле́зни, и исправле́ния, о́тче Паи́сие.

Чу́дно житие́ твое́ яви́ся, преподо́бне: благода́тию Боже́ственнаго Ду́ха обложе́н, блаже́нную кончи́ну прия́л еси́, о́тче, ра́дуяся.

Богоро́дичен: От ложе́сн Твои́х, Пречи́стая, Пра́вды Со́лнце возсия́ и ми́р просвети́, Его́же Боже́ственными заря́ми и мене́ просвети́.

И́н конда́к, гла́с 8:

Укра́шен доброде́тельми, преподо́бне Паи́сие Богодухнове́нне, Це́ркве Христо́вы красота́ бы́л еси́, по́двиги бо и́ноческими украси́ ю́, блаже́нне. Те́мже мо́лим тя́: моли́ся ко Го́споду свободи́ти на́с от вся́кия бра́ни бори́теля, вопию́щих ти́: ра́дуйся, о́тче преблаже́нне.

Седа́лен, гла́с 4:

Мра́з нощны́й претерпе́л еси́, и тяготу́ ва́ра дневна́го поне́сл еси́, и си́х ра́ди ве́чное наслажде́ние и пи́щу присноживу́щую восприя́л еси́, Христо́в уго́дниче, блаже́нне Паи́сие, моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

И́н седа́лен, гла́с 8:

Защи́титель сы́й Боже́ственных повеле́ний Влады́ки, сла́вне, чи́стым житие́м твои́м показа́лся еси́ ца́рское свяще́ние, ка́плями по́тов твои́х пре́лести лю́тое у́глие погаси́л еси́ и, в ти́хое приста́нище дости́г, зри́ши, блаже́нне, Его́же возжеле́л еси́. Те́мже вопие́м ти́: моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: Я́ко Де́ву и Еди́ну в жена́х, Тя́, без се́мене ро́ждшую Бо́га пло́тию, вси́ ублажа́ем, ро́ди челове́честии, О́гнь бо всели́ся в Тя́ Божества́ и я́ко Младе́нца млеко́м пита́еши Зижди́теля и Го́спода. Те́м, А́нгельский и челове́ческий ро́д, досто́йно сла́вим пресвято́е рождество́ Твое́ и согла́сно вопие́м Ти́: моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти покланя́ющимся ве́рою пресвято́му рождеству́ Твоему́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, честна́я Це́рковь боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста о Го́споде пра́зднующи.

Безме́рное смире́ние восприи́м, своя́ мы́сли зри́тельно очи́стил еси́, и ны́не в ра́йских селе́ниих, водворя́яся, вопие́ши: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди!

Сле́зными то́ки, преподо́бне, зе́млю се́рдца своего́ напои́л еси́, предстоя́ в моли́твах непоколеби́мь и Творцу́ все́х взыва́я: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди!

Не забу́ди ста́до твое́, преподо́бне, е́же му́дре собра́л еси́ и в жи́зни упа́сл еси́ благоче́стно. Потщи́ся, о́тче на́ш Паи́сие, привлещи́ е́ во огра́ду Небе́сную.

Богоро́дичен: Чистоты́ селе́ние, жили́ще Влады́ки и проро́ков все́х сбытие́, Богора́дованная, пою́щия Тя́ уще́дри.

И́н.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.

В простоте́ души́, я́ко А́нгел, пожи́в, блаже́нне, страсте́й разгна́л еси́ душетле́нную пре́лесть Боже́ственною благода́тию.

Че́стен сосу́д яви́лся еси́ Боже́ственнаго Ду́ха, нося́ в се́рдце твое́м, блаже́нне, Боже́ственныя арома́ты, услажда́я сердца́ ве́рно па́мять твою́ почита́ющих.

Пресве́тлым венце́м обложе́н, предстои́ши Престо́лу все́х Царя́, моли́ся, преблаже́нне, о ве́рою пра́зднующих святу́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: Зако́ны в Тебе́ испраздни́шася естества́, па́че естества́ бо Сло́во родила́ еси́, те́мже Тя́ ве́рою молю́: па́че естества́ челове́ча, Всенепоро́чная, мно́го согреши́вша и Бо́га удали́вшася, обра́щшася спаси́ мя́ моли́твами Твои́ми.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, и́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Бо́дренными твои́ми бде́нии, блаже́нне, и ча́стыми воздыха́нии благода́ть Ду́ха возрасте́ в тебе́, преподо́бне о́тче, и сла́вна тя́, Паи́сие, показа́.

Влады́чне смире́ние восприи́м, во́ду почерпа́л еси́ и на ра́му свое́ю носи́ти изво́лил еси́, те́м и трудополо́жна во все́м себе́ показа́л еси́.

Преблаже́нне и Богоприя́тне о́тче на́ш Паи́сие, непреста́нно ста́до твое́ вопие́т ти́: моли́твами твои́ми к Бо́гу, спаси́ на́с, мо́лимся.

Богоро́дичен: По рождестве́ стра́шнем пребыла́ еси́ Де́вою, я́коже пре́жде: Бо́г бо бе́ рожде́йся, устроя́я вся́ во́лею, Безневе́стная Мари́е, Богоблагода́тная.

И́н.

Ирмо́с: У́тренююще, вопие́м Ти́: Го́споди, спаси́ ны́, Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, ра́зве Тебе́ ино́го не ве́мы.

Егда́ благода́тию Ду́ха смире́нную стяжа́л еси́ му́дрость, ражда́ющему сме́рть врагу́ глубоку́ я́зву нане́сл еси́ и высокоу́мный того́ нра́в до конца́ низложи́л еси́.

Возше́д ко оби́телем ве́чным, ли́ку преподо́бных причта́лся еси́, Паи́сие, с ни́миже на́с помина́й, на земли́ тебе́ помина́ющих.

Да ублажи́тся досто́йно Паи́сий, поще́нием бо, и моли́твами, и слеза́ми Бо́гови соедини́ся и вся́ просвеща́ет ду́х духо́вною благода́тию.

Богоро́дичен: Ма́ти Де́во Отрокови́це, Я́же Необыме́ннаго Бо́га пло́тию ро́ждшая, А́нгелов сла́ва и де́монов я́зва, Богоневе́сто, мое́ се́рдце, уязви́вшееся грехо́м, цельбы́ Боже́ственныя сподо́би.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Жите́йское мо́ре, воздвиза́емое зря́ напа́стей бу́рею, к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти́: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

По́двигом страда́ний твои́х, преблаже́нне, кла́с Боже́ственный доброде́телей возрасти́л еси́, от него́ же пита́еши благоче́стно восхваля́ющих тя́, Паи́сие преподо́бне о́тче на́ш.

Кня́же проше́ние, о́тче, со тща́нием исполня́я, хра́м Богома́тере воздви́гл еси́, в не́мже пра́здничною ра́достию мона́хов мно́жества веселя́тся, па́мять твою́ прославля́юще.

Ка́плями по́тов твои́х, преподо́бне, враго́в ополче́ния попра́л еси́ и дости́гл еси́ А́нгельския невеще́ственныя ли́ки.

Богоро́дичен: Всеблага́я Цари́це, Я́же Преблага́го ро́ждши, озло́бленное страстьми́ мое́ се́рдце очи́сти, да ве́рно любо́вию велича́ю Тя́.

И́н.

Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя́.

На земли́ до́бре пожи́л еси́, преподо́бне, и святы́х све́тлости зре́ти и ве́чнаго блаже́нства наслажда́тися сподо́бился еси́.

Честна́ сме́рть яви́ся блаже́ннаго Паи́сия пред Тобо́ю, Бо́же вся́ческих, его́же врачевство́ безме́здно яви́л еси́ па́мять того́ почита́ющим.

Ду́ха благода́ть прия́л еси́, о́тче, неду́ги от челове́к прогоня́ти и вре́д де́монский истребля́ти, вели́кий уго́дник показа́вся Христа́ Бо́га на́шего.

Богоро́дичен: На́йде на Тя́ Вседе́тельный Ду́х, Всенепоро́чная, и Сло́во Бо́жие в Тя́ всели́ся и пло́ть бы́сть несказа́нно, пребы́в неизме́нен.

Конда́к, гла́с 2:

Чистото́ю душе́вною боже́ственно вооружи́вся и непреста́нныя моли́твы, я́ко копие́, имы́й, кре́пко ссе́кл еси́ бесо́вское ополче́ние, Паи́сие, о́тче на́ш, моли́ непреста́нно о все́х на́с.

И́кос:

Всеси́льное Ду́ха Свята́го де́йство бога́тно в тя́ всели́ся: Бо́жиим манове́нием иды́й к горе́, иде́же хоте́л еси́ оби́тель воздви́гнути, я́коже Небе́сный ра́й, благово́нными насажде́н цветы́, сию́ обре́т, всели́лся еси́, и хра́м Богома́тере чу́дне воздви́же, и мона́хов мно́жество собра́л еси́, и си́х, доброде́тельными твои́ми дея́нии све́тло блиста́ющих, в воздержа́нии му́дростию соде́лал еси́. И ны́не в па́мять твою́ соше́дшеся, вопие́м ти́: моли́ о на́с, Паи́сие преподо́бне, о́тче на́ш.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пе́щь соде́ла А́нгел преподо́бным отроко́м, халде́и же опаля́ющее веле́ние Бо́жие мучи́теля увеща́ вопи́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Пучи́ною сле́з твои́х, пребога́те, злонача́льнаго зми́я потопи́л еси́, и я́ко победоно́сец изря́ден к Небе́сным возне́слся еси́, и непреста́нно вопие́ши: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Житие́ незло́биво име́л еси́, непоро́чно, укра́шено по́ты страда́ния, прехва́льне, и Боже́ственнаго светоли́тия испо́лнь, взыва́л еси́: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Хва́лится, преподо́бне, гра́д тво́й, я́ко венце́м ца́рским обложи́ся, име́я мо́щи твоя́ в себе́, я́ко до́браго граждани́на от Бо́га прия́л е́сть.

Богоро́дичен: Пресвята́я Де́во, Я́же Препе́таго Бо́га ро́ждшая, пою́щия Тя́ прича́стники покажи́ Све́та и изба́ви гее́нны, и огня́, и вся́каго вре́да вра́жия моли́твами Твои́ми.

И́н.

Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́. Сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице, лику́юще, поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

К Све́ту Незаходи́мому возше́д, я́ко со́лнце, просвеща́еши вселе́нную, све́та бо дела́ соверши́л еси́, Паи́сие преподо́бне, и ны́не вопие́ши: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Плотска́я движе́ния, преподо́бне, воздержа́нием умертви́л еси́ и доброде́телей просвеще́нием просия́л еси́, вопия́ Христу́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Чу́дно житие́ твое́, преподо́бне, яви́ся: благода́тию Боже́ственнаго Ду́ха обложе́н, блаже́нную кончи́ну прия́л еси́, о Христе́ ра́дуяся, к Нему́же и взыва́л еси́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Ны́не вся́ испо́лнившася све́та Боже́ственнаго Тобо́ю, Пречи́стая, Ты́ бо Две́рь яви́лася еси́, е́юже ми́ру Бо́г прии́де, просвеща́я ве́рою зову́щия: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́: вся́ бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. Тя́ превозно́сим во вся́ ве́ки.

Мудрова́ние плотско́е умертви́л еси́, че́сти и име́ния презре́л еси́, от земли́ к Небе́сным тща́ся и все́х пе́ти науча́я: Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Се́рдца своего́ бразды́, о́тче Паи́сие, му́дре возде́лал еси́ и сле́зными тече́нии сия́ напои́л еси́, благоуха́нно ми́ро прине́сл еси́ Христо́ви, Ему́же вопия́л еси́: Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Христо́ви принося́, блаже́нне, поще́ние, и сле́зы, и непоро́чну моли́тву, ри́зную же ле́поту и мя́гкия оде́жды власяны́ми ру́бы премени́л еси́, си́м показуя́ глубоча́йшее смире́ние.

Богоро́дичен: Изба́вльшеся пе́рвыя кля́твы рождество́м Твои́м, Всеблаже́нная Отрокови́це Богора́дованная, Гаврии́лов Ти́ гла́с возсыла́ем: ра́дуйся, Вино́вная все́х спасе́нию.

И́н.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель Богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны, сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Боже́ственными добро́тами наслажда́яся, чуде́с сия́нии вся́ просвеща́еши и де́монскую тьму́ разоря́еши Бо́жиею благода́тию, поя́: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Блиста́яся благода́тию Боже́ственнаго Ду́ха, преподо́бне Паи́сие, честно́е пра́зднующим твое́ успе́ние, святы́ми твои́ми моли́твами испроси́ грехо́в отпуще́ние, пою́щим: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Заря́ми, му́дре, по́двиг твои́х, я́ко со́лнце, возсия́л еси́, врачева́ния источа́еши и вся́ку боле́знь облегча́еши Христу́ вопию́щим: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Я́ко разбо́йник, взыва́ю Ти́: помяни́ мя́, Человеколю́бче. Пла́чу, я́ко блудни́ца, и вопию́: согреши́х, я́ко дре́вле блу́дный, ка́ющася приими́ мя́, отча́яннаго, Богоро́дицы ра́ди, да усе́рдно вопию́: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те Христа́ во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети, на Него́же не сме́ют чи́ни А́нгельстии взира́ти, Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком Сло́во воплоще́нно, Его́же велича́юще, с Небе́сными во́и Тя́ ублажа́ем.

Ви́дети сла́ву Вседержи́теля жела́я, обнови́л еси́ души́ кре́пость и сла́вою обогати́лся еси́ Небе́сною.

Че́стно украси́вся благода́тию, о́тче преподо́бне Паи́сие, проси́ оте́честву на́шему во бране́х кре́пость и благоде́нствие, я́ко да непреста́нно тя́ велича́ем.

Чи́ни а́нгельстии тебе́ срето́ша, и пра́ведных собо́ри возвесели́шася, и от Вседе́тельныя десни́цы Влады́чни венча́лся еси́, те́мже тя́ досто́йно велича́ем.

Богоро́дичен: Све́том мя́ Твои́м, Благослове́нная в жена́х, просвети́, молю́ся, и огня́ ве́чнаго мя́ изба́ви, я́ко да сла́влю Тя́, я́ко да по до́лгу воспою́ вели́чия Твоя́.

И́н.

Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м Не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее Небе́с Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Ра́ка, иде́же лежи́т честно́е те́ло твое́, исто́чник содева́ет чуде́с, к не́йже притека́юще, от вся́кия скве́рны и страсте́й избавля́емся.

Огне́м Бо́жия стра́ха ду́шу распали́л еси́ и к Сия́нию невече́рнему восте́кл еси́. И ны́не, блаже́нне, Трисо́лнечным Све́том озаря́емь, моли́ся о спасе́нии ду́ш на́ших.

Мирски́я сла́дости возненави́дев, му́жеским нра́вом к подвиго́м устреми́лся еси́ и преподо́бным красота́ ле́потна бы́л еси́, те́м па́мять твою́ почита́ем, досточу́дне.

Богоро́дичен: Низложи́ вознесе́нныя и победи́ полки́ иноплеме́нных, Де́во Чи́стая, хотя́щия бра́нем, и Твоя́ рабы́ невре́дны от ни́х сохрани́, Отрокови́це.

Свети́лен:

Многосве́тлый свети́льник, пусты́нное воспита́ние, чистоты́ сокро́вище, А́нгелом собесе́дниче, до́м Ду́ха Пресвята́го, Паи́сие преподо́бне, непреста́нно моли́ся о ве́рою почита́ющих пречестну́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: Тя́ пе́сньми немо́лчными ублажа́ем, Де́во, я́ко от Тро́ицы Еди́наго родила́ еси́, Богоро́дице, и но́сиши на святы́х Твои́х объя́тиих Боже́ственное Сло́во, Его́же пе́сньми досто́йно сла́вим.

Краткое житие преподобного Паисия Угличского

Игу­мен По­кров­ско­го мо­на­сты­ря близ Уг­ли­ча; был пле­мян­ни­ком пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия Ка­ля­зин­ско­го († 1483 г.). По смер­ти ро­ди­те­лей 11-лет­ним от­ро­ком св. Па­и­сий при­шел в оби­тель сво­е­го дя­ди, ко­то­рый и об­лек его в ино­че­ские одеж­ды. Под ру­ко­вод­ством пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия юный инок про­во­дил жизнь в по­дви­гах по­слу­ша­ния, по­ста и мо­лит­вы, за­ни­ма­ясь пе­ре­пи­сы­ва­ни­ем ду­ше­спа­си­тель­ных книг. В 1476 г. по же­ла­нию кня­зя Ан­дрея Ва­си­лье­ви­ча пре­по­доб­ный Па­и­сий ос­но­вал в трех вер­стах от Уг­ли­ча об­ще­жи­тель­ный По­кров­ский мо­на­стырь, в ко­то­ром и был из­бран игу­ме­ном. Под­ви­за­ясь в По­кров­ской оби­те­ли, пре­по­доб­ный Па­и­сий до­стиг глу­бо­кой ста­ро­сти и скон­чал­ся в 1504 г. Мо­щи его, про­слав­лен­ные чу­де­са­ми, по­чи­ва­ют под спу­дом в По­кров­ской оби­те­ли.

Полное житие преподобного Паисия Угличского

Пре­по­доб­ный Па­и­сий Уг­лич­ский ро­дил­ся в се­ле Бо­го­род­ском, непо­да­ле­ку от го­ро­да Ка­ши­на, в Нере­хот­ском ста­ну. Его отец, Иоанн Гав­ре­нев, слу­жил у кня­зя Уг­лич­ско­го Ан­дрея Ва­си­лье­ви­ча, сы­на ве­ли­ко­го кня­зя Ва­си­лия Тем­но­го. Ксе­ния, мать пре­по­доб­но­го Па­и­сия, бы­ла до­че­рью пол­ко­вод­ца Ва­си­лия Ана­нье­ви­ча Ко­жи и род­ной сест­рой пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия Ка­ля­зин­ско­го († 1483; па­мять 17/30 мар­та).

Маль­чик, на­зван­ный в Свя­том Кре­ще­нии Пав­лом, был ра­но обу­чен гра­мо­те и уже в дет­стве мно­го чи­тал. Ча­сто он бы­вал с ро­ди­те­ля­ми в Ка­ля­зин­ском мо­нас­ты­ре у сво­е­го дя­ди, где про­ник­ся лю­бо­вью к ино­че­ской жиз­ни. В де­ся­ти­лет­нем воз­расте Па­вел оси­ро­тел и был взят на вос­пи­та­ние в Тро­иц­кую Ка­ля­зин­скую оби­тель. Вско­ре на­сто­я­тель оби­те­ли пре­по­доб­ный Ма­ка­рий, усту­пая на­стой­чи­вым прось­бам сво­е­го пле­мян­ни­ка, ко­то­ро­му не ис­пол­ни­лось еще один­на­дца­ти лет, по­стриг его в ино­че­ство с име­нем Па­и­сий. Под ру­ко­вод­ством опыт­но­го дя­ди, в ти­шине оби­те­ли юный инок рос по ду­ху, не тре­во­жи­мый опас­ны­ми вол­не­ни­я­ми и со­ве­та­ми ми­ра; с юных лет на­учил­ся он по­дви­гам по­слу­ша­ния, по­ста и мо­лит­вы. В мо­на­сты­ре ему бы­ло по­ру­че­но пе­ре­пи­сы­ва­ние свя­щен­ных книг. Из­вест­но, что в на­ча­ле XX ве­ка в Ка­ля­зин­ском Тро­иц­ком мо­на­сты­ре хра­ни­лись тво­ре­ния свя­ти­те­ля Гри­го­рия Бо­го­сло­ва, пе­ре­пи­сан­ные ино­ком Па­и­си­ем.

Не за­со­ря­е­мый впе­чат­ле­ни­я­ми мир­ски­ми и очи­ща­е­мый по­дви­га­ми са­мо­от­ре­че­ния, дух его стал спо­со­бен и к со­зер­ца­нию ми­ра ду­хов­но­го. Раз во вре­мя ноч­ной мо­лит­вы явил­ся ему Ан­гел и ска­зал: «Ты дол­жен быть на­став­ни­ком для мно­гих; ты вый­дешь от­сю­да и бу­дешь жить там, где те­бе ве­лят: так на­доб­но для сла­вы Бо­жи­ей». Пре­по­доб­ный Па­и­сий со стра­хом вы­слу­шал эту весть и пе­ре­ска­зал на­став­ни­ку сво­е­му прп. Ма­ка­рию, но ни­ко­му дру­го­му. Через неко­то­рое вре­мя это чу­дес­ное пред­ска­за­ние осу­ще­стви­лось.

В 1476 го­ду князь Уг­лич­ский Ан­дрей Ва­си­лье­вич, хо­ро­шо знав­ший ро­ди­те­лей пре­по­доб­но­го Па­и­сия, об­ра­тил­ся с прось­бой к Ка­ля­зин­ско­му игу­ме­ну – от­пус­тить ино­ка Па­и­сия из оби­те­ли для то­го, чтобы под его ру­ко­вод­ством ос­но­вать но­вый мо­на­стырь. Пре­по­доб­ный Ма­ка­рий с ра­до­стью от­клик­нул­ся на бо­го­угод­ное же­ла­ние кня­зя и, бла­го­сло­вив сво­е­го пле­мян­ни­ка и вос­пи­тан­ни­ка, на­пра­вил его в Уг­лич. Князь да­ро­вал для бу­ду­ще­го мо­на­сты­ря зем­лю на ле­вом бе­ре­гу Вол­ги, в трех вер­стах от Уг­ли­ча. По­се­лив­шись там в хи­жине, пре­по­доб­ный Па­и­сий при­сту­пил к со­ору­же­нию де­ре­вян­но­го хра­ма в честь Бо­го­яв­ле­ния Гос­под­ня. Вско­ре к нему со­бра­лись де­сять мо­на­ше­ству­ю­щих со­бра­тий, ко­то­рые обос­но­ва­лись в по­стро­ен­ных пре­по­доб­ным Па­и­си­ем кел­ли­ях.

Ар­хи­епи­скоп Ро­стов­ский Ти­хон, в епар­хию ко­то­ро­го вхо­дил Уг­лич, ру­ко­по­ло­жил пре­по­доб­но­го Па­и­сия в сан иеро­мо­на­ха. По­сле это­го князь на­стой­чи­во про­сил пре­по­доб­но­го при­нять игу­мен­ство. Усту­пив его прось­бам, пре­по­доб­ный Па­и­сий воз­гла­вил но­во­устро­ен­ный мо­на­стырь, где ввел стро­гий об­ще­жи­тель­ный устав.

Бла­го­че­сти­вый князь Уг­лич­ский Ан­дрей Ва­си­лье­вич с боль­шим ува­же­ни­ем от­но­­сил­ся к пре­по­доб­но­му, не раз он со­дей­ство­вал укреп­ле­нию оби­те­ли и де­лал щед­рые вкла­ды для ее даль­ней­ше­го бла­го­устрой­ства. Так, в бла­го­дар­ность Гос­по­ду за рож­де­ние двух сы­но­вей, Ди­мит­рия и Иоан­на, вос­при­ем­ни­ком ко­то­рых стал пре­по­доб­ный Па­и­сий, князь пе­ре­дал по­жерт­во­ва­ния на стро­и­тель­ство в мо­на­сты­ре ка­мен­но­го хра­ма. В 1479 го­ду на­ча­лось воз­ве­де­ние но­во­го хра­ма. В 1482 го­ду, по­сле за­вер­ше­ния ра­бот, по­стро­ен­ный храм был освя­щен в честь празд­ни­ка По­кро­ва Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы, по­это­му мо­на­стырь стал на­зы­вать­ся По­кров­ским.

В ско­ром вре­ме­ни по со­ору­же­нии со­бор­ной церк­ви вос­стал на кня­зя Уг­лич­ско­го Ан­дрея Ва­си­лье­ви­ча род­ной его брат ве­ли­кий князь Иоанн Мос­ков­ский и, со­гнав с пре­сто­ла, за­клю­чил вме­сте с детьми его в тем­ни­цу, где и скон­чал­ся в 1493 го­ду. Не ма­ло­ду­ше­ство­вал пре­по­доб­ный Па­и­сий, не из­ме­нил сво­е­му кня­зю, но с че­стью по­хо­ро­нил его в со­бо­ре уг­лич­ском. Ко­гда же по смер­ти ро­ди­те­ля сы­но­вья его Иоанн и Ди­мит­рий бы­ли за­то­че­ны в во­ло­год­ской тем­ни­це, мно­го скор­бел о та­кой неправ­де свя­той ста­рец, и, хо­тя не мог одо­леть на­си­лия вел­ико­кня­же­ско­го, но неод­но­крат­но об­ли­чал Иоан­на, умо­ляя его мно­ги­ми по­сла­ни­я­ми от­ло­жить гнев. Ви­дя неуспеш­ность сво­их про­ше­ний, вру­чил он все сие де­ло су­ду Бо­жию, а сам не пе­ре­ста­вал мо­лить­ся в ти­ши сво­ей оби­те­ли о них и по­сы­лал им в во­ло­год­скую тем­ни­цу все нуж­ное. Он за­бо­тил­ся да­же о том, чтобы и по­сле его пре­став­ле­ния не оску­де­ва­ла ми­ло­сты­ня за­то­чен­ным кня­зьям. Пре­по­доб­ный ча­стым пи­са­ни­ем под­дер­жи­вал дух бла­го­род­ных уз­ни­ков, обе­щая им стра­даль­че­ские вен­цы и нескон­ча­емые бла­га за ма­ловре­мен­ные стра­да­ния. Та­ким об­ра­зом со­зрел ду­хов­ный плод сей в тем­ни­це и, как до­стой­ный уче­ник стар­ца Па­и­сия, князь Иоанн, в схи­ме Иг­на­тий, был сам при­чтен к ли­ку свя­тых.

Свя­тость пре­по­доб­но­го Па­и­сия, ко­то­рый со­би­рал в жит­ни­цы веч­ной жиз­ни сто­рич­ный плод доб­ро­де­те­ли, еще при вре­мен­ной жиз­ни его озна­ме­но­ва­лась мно­ги­ми чу­де­са­ми. Ему был дан от Гос­по­да дар ис­це­ле­ний, но сми­ре­ние его уме­ло по­кры­вать со­вер­ша­е­мые им чу­де­са. Ко­гда при­хо­ди­ли к нему недуж­ные, бес­ну­е­мые и про­ка­жен­ные для раз­ре­ше­ния от тяж­ко­го неду­га, то не про­сто воз­ла­гал он на них ру­ки, но при­во­дил в цер­ковь, по­сле мо­леб­на кро­пил их свя­тою во­дою или по­ма­зы­вал еле­ем от лам­па­ды, тем по­да­вая ис­це­ле­ние.

Слу­чил­ся ве­ли­кий по­жар в Уг­ли­че: за­го­ре­лись все по­са­ды и тор­го­вые ря­ды, и не ча­я­ли ниот­ку­да спа­се­ния. То­гда пре­по­доб­ный Па­и­сий со­брал всех нас­то­я­те­лей, ино­ков и свя­щен­ни­ков из оби­те­лей и церк­вей Уг­ли­ча и сам вы­нес из оби­те­ли чу­до­твор­ный об­раз По­кро­ва Бо­го­ма­те­ри на по­жа­ри­ще. Огонь как бы усты­дил­ся чу­до­твор­но­го ли­ка и та­ко­го сон­ма пре­по­доб­ных, и вско­ре угас­ло лю­тое пла­мя мо­лит­ва­ми стар­че­ски­ми. Бы­ло в дру­гой раз силь­ное на­вод­не­ние в Уг­ли­че. Вол­га вы­сту­пи­ла из бе­ре­гов сво­их и окру­жи­ла оби­тель пре­по­доб­но­го, про­ник­ла и в огра­ду, и вол­ны шу­ме­ли око­ло со­бор­ной церк­ви, но хо­тя и сто­я­ла во­да вы­ше по­ро­га цер­ков­но­го, од­на­ко не взо­шла внутрь хра­ма, ра­ди мо­литв стар­ца Па­и­сия.

Слу­чи­лось од­на­жды мо­ло­до­му бо­яри­ну уг­лич­ско­му про­ез­жать на коне ми­мо оби­те­ли, и внут­ренне по­сме­ял­ся он над пре­по­доб­ным, ко­то­ро­го за­стал с за­сту­пом в ру­ках, ко­па­ю­щим зем­лю в мо­на­стыр­ском ого­ро­де, но в ту же ми­ну­ту рас­сви­ре­пел под ним конь и сбро­сил с се­бя – бо­ярин упал без чувств. Пре­по­доб­ный сам его под­нял, при­вел в чув­ство и крот­ко ска­зал: «Не осуж­дай ино­ков».

От всех ста­рал­ся ута­ить свой по­двиг тру­жен­ник Па­и­сий, и од­но­му толь­ко Гос­по­ду, зря­ще­му тай­ная, мог­ло быть из­вест­но рав­но­ан­гель­ное жи­тие его. По­хва­ла же че­ло­ве­че­ская бы­ла при­скорб­на свя­то­му по­движ­ни­ку, и вся­че­ски ста­рал­ся он из­бе­жать мол­вы жи­тей­ской. Ни­ко­гда не пре­воз­но­сил­ся он ду­хов­ной сво­ей вы­со­той и, бу­ду­чи на­сто­я­те­лем, ис­пол­нял все по­слу­ша­ния по­след­не­го ино­ка сво­ей оби­те­ли, тер­пя хо­лод и зной, в од­ной вла­ся­ни­це, в на­деж­де не­бес­но­го воз­да­я­ния. Всех на­учал он сло­вом и при­ме­ром, что мно­ги­ми скор­бя­ми по­до­ба­ет вни­ти в Цар­ствие Небес­ное, и пу­стын­ные ча­да умно­жа­лись око­ло ве­ли­ко­го сво­е­го ав­вы. В тру­дах и воз­дер­жа­нии до­стиг пре­по­доб­ный глу­бо­кой ста­ро­сти. Од­на­ко он сам со­вер­шал Бо­же­ствен­ную ли­тур­гию по вос­крес­ным и празд­нич­ным дням. Ко­гда не поз­во­ля­ли немо­щи, пре­по­доб­ный Па­и­сий про­дол­жал си­дя ис­пол­нять ке­лей­ное пра­ви­ло.

При­яв тай­ное из­ве­ще­ние от Гос­по­да о ско­ром сво­ем пре­став­ле­нии, со­вер­шил он в по­след­ний раз свя­щен­но­дей­ствие и по­том со­брал в кел­лию свою бра­тию, чтобы уте­шить ее о ско­рой раз­лу­ке и по­учить вза­им­ной люб­ви. Ве­лел он из­вес­тить бла­жен­но­го пу­стын­ни­ка Кас­си­а­на о сво­ем край­нем из­не­мо­же­нии и ему по­ру­чил со­бран­ное свое ста­до, чтобы про­мыш­лял о нем по­сле его кон­чи­ны. Игу­ме­ном по­ста­вил он по­сле се­бя в доб­ро­де­те­ли свя­щен­но­и­но­ка, но и ему ве­лел во всем по­ви­но­вать­ся ду­хов­но­му сво­е­му бра­ту бла­жен­но­му от­цу Кас­си­а­ну, на­чаль­ни­ку пу­сты­ни Уч­мы, ко­то­ро­го умо­лил из глу­би­ны сво­ей пу­сты­ни над­зи­рать и за его ста­дом. Устро­ив все нуж­ное для оби­те­ли, раз­ре­шил­ся уже от все­го жи­тей­ско­го сто­лет­ний ста­рец и по­чув­ство­вал в серд­це сво­ем ра­дость, как бы некто из даль­них и чуд­ных стран, ве­се­ло воз­вра­ща­ю­щий­ся на свою ро­ди­ну от мно­гих пе­ча­лей в ти­хое при­ста­ни­ще. И в са­мый час сво­е­го ис­хо­да еще при­об­щил­ся Бо­же­ствен­ных Та­ин; по­след­ним его сло­вом бы­ло: «Гос­по­ди! В ру­це Твои пре­даю дух мой», и про­све­ти­лось ли­це его, кел­лия и вся оби­тель ис­пол­ни­лись бла­го­во­ния. Бла­жен­ный Кас­си­ан и бра­тия с ве­ли­ким пла­чем от­пе­ли мно­го­лет­не­го сво­е­го на­став­ни­ка и по­ло­жи­ли в со­здан­ной им церк­ви. Во вре­мя над­гроб­но­го пе­ния мно­го недуж­ных ис­це­ля­лись над свя­щен­ны­ми остан­ка­ми. Июня в 6-й день 1504 го­да со­вер­ши­лось сие тор­жест­вен­ное по­гре­бе­ние, и в этот день уста­но­ви­ла Св. Цер­ковь со­вер­шать па­мять се­го чу­до­твор­ца зем­ли Рус­ской.

В 1609 го­ду на оби­тель на­па­ли поль­ско-ли­тов­ские за­хват­чи­ки: на­сто­я­тель и бра­тия бы­ли умерщ­вле­ны, мо­на­стырь ра­зо­рен, но по про­ше­ствии неко­то­ро­го вре­ме­ни си­ла­ми жи­те­лей Уг­ли­ча вос­ста­нов­лен.