Каноны святым мученикам и исповедникам благоверному великому князю Михаилу Черниговскому и боярину Феодору, чудотворцам

Припев: Святи́и му́ченицы, моли́те Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 27 февраля (14 февраля ст. ст.); 03 октября (20 сентября ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну невла́жными стопа́ми дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль, крестообра́зныма Моисе́овыма рука́ма Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.

Твои́ми моли́твами, страстоте́рпче Михаи́ле, благода́ть мне́ и просвеще́ние с Небесе́ да́руй, я́ко да возмогу́ похвали́ти до́блести и страда́ния твоя́.

Боже́ственным жела́нием разжига́емь, Михаи́ле свя́те с Фео́дором боля́рином, па́ки к ва́шему Оте́честву возвраща́етеся, иде́же муче́ния венцы́ от десни́цы Вы́шняго прия́сте; изря́дно помина́йте ва́с почита́ющих.

Ца́рствия ве́чнующаго и ника́коже мимотеку́щаго воспомина́я наслажде́ние, свя́те, ца́рство земно́е преоби́дев, и вме́сто ски́птра кре́ст взя́л еси́, и самозва́н к подвиго́м устреми́лся еси́, ку́пно со страда́вшим с тобо́ю Фео́дором боля́рином.

Богоро́дичен: Святы́х Святе́йшая была́ еси́, Де́во Чи́стая, святы́х Свята́го на руку́ Христа́ носи́вши, Боже́ственною си́лою тва́рь содержа́щаго.

И́н. гла́с 8.

Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

Посли́ мне́, Го́споди, оставле́ние мно́гих мои́х согреше́ний и сло́во мне́ да́руй, да с ра́достию возмогу́ похвали́ти Тя́, просла́вльшаго святы́я Твоя́ му́ченики.

Пе́снь возсле́м, благочести́вии, целому́дренным смы́слом Михаи́ла сла́внаго и Фео́дора благочести́ваго, ку́пно о́ба, сла́вяще.

Благоро́дства да́р от Бо́га прие́м, благоче́стие душе́вное возлюби́в, па́че же и целому́дрие, и доброде́тельми удобря́яся, Михаи́ле.

Богоро́дичен: Прокля́ся сме́рть Тобо́ю и а́дово жа́ло притупи́ся, Ма́ти Чи́стая, Ты́ бо Безсме́ртнаго Влады́ку пло́тию ми́ру родила́ еси́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, и прибе́жище, и утвержде́ние.

Яря́ся, зве́рь нечести́вый уби́ти ва́с повелева́ет, сего́ скве́рным повеле́нием повину́тися не хотя́щих, и тва́ри па́че Творца́ не послужи́сте, но Христу́ вопия́сте: свя́т еси́, Го́споди.

Любо́вию твоего́ Влады́ки снеда́емь бы́в, Михаи́ле, ку́пно с Фео́дором боля́рином, ничто́же земна́го вмени́сте и Того́ жела́нием муче́ния ча́шу испи́сте усе́рдно, Христу́ вопию́ще: свя́т еси́, Го́споди.

Самозва́н от да́льних стра́н оте́чество твое́ прише́д посети́ти и злоимени́таго царя́ богобо́рную пре́лесть обличи́ти, от него́же пострада́в, же́ртва Бо́гу прине́слся еси́.

Богоро́дичен: Возста́вила еси́, Чи́стая, па́ки па́дший мо́й о́браз, ро́ждшая Вино́внаго па́че есте́ственнаго Воскресе́ния.

И́н.

Ирмо́с: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ Све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.

Всю́ мы́сль ва́шу ко Христу́, му́дрии, возложи́сте и, я́ко бра́тнею совоку́пльшеся любо́вию, благоче́стно сконча́сте тече́ние.

Многоле́тни у́бо те́лом, душа́ми же соверше́ни, святи́и, я́ко благочести́вии о́ба, Бо́га возлюби́ли есте́ и и́долом не поклони́стеся.

Сла́ву возненави́десте мимотеку́щую и тле́нную и доброде́тельни яви́стеся сосу́ди, сла́внии, в житии́ ва́шем.

Богоро́дичен: Тя́ вси́ и́мамы прибе́жище и сте́ну на́шу, христиа́не, и Тя́ сла́вим немо́лчно, Ма́ти Безневе́стная.

Седа́лен, гла́с 1.

Ка́мение тве́рдо яви́стеся и непребори́ми бы́сте мучи́телей преще́нием, Михаи́ле сла́вне и Фео́доре прему́дре. Сего́ ра́ди росси́йстии собо́ри вопию́т ра́достно: сла́ва Укре́пльшему вы́, сла́ва Венча́вшему вы́, сла́ва Просве́щшему ва́ми ве́сь ми́р.

И́н. седа́лен.

В раи́ мя пре́жде дре́во обнажи́ вкуше́нием, врага́ вне́с ме́ртвость, Дре́во же кре́стное, животу́ одея́ние челове́ком нося́, водрузи́ся на земли́, и ми́р ве́сь испо́лнися вся́кия ра́дости. Его́же зря́ще возноси́ма, Бо́гу ве́рою, лю́дие, согла́сно зове́м: испо́лнь сла́вы хра́м Тво́й.

Сла́ва, и ны́не: Прообража́ше та́инственно дре́вле Иису́с Нави́н Креста́ о́браз, егда́ ру́це простре́ крестови́дно, Спа́се мо́й, и ста́ со́лнце, до́ндеже враги́ низложи́, противостоя́щия Тебе́, Бо́гу; ны́не бо за́йде, на Кресте́ Тя зря́, и, держа́ву сме́ртную разруши́в, ве́сь ми́р совоздви́гл еси́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Вознесе́на Тя́ ви́девши Це́рковь на Кресте́, Со́лнце Пра́ведное, ста́ в чи́не свое́м, досто́йно взыва́ющи: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Богоме́рзскаго и злочести́ваго царя́ непра́ведна и лука́внейша па́че всея́ земли́ безбо́жную ве́ру укори́сте, и, лю́таго де́мона обличи́вше пре́лесть, я́ко а́гнцы, за Христа́ закла́ни бы́сте, и, я́ко со́лнце, по кончи́не просия́ли есте́.

Усты́ све́тлыми вити́йствуя, испове́дал еси́ благоче́стно Еди́наго Бо́га, Михаи́ле, с пострада́вшим с тобо́ю Фео́дором; и сего́ ра́ди злочести́вый ца́рь, не терпя́, повелева́ет уби́ти ва́с, на са́мей кончи́не Христа́ испове́дающия.

О я́рости царя́ злочести́ваго и непра́веднаго убие́ния! О терпе́ния непобеди́мых страда́лец! И́же по ве́ре до́бре подви́гшеся, Христу́ вопия́ху: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Богоро́дичен: Неискусобра́чно родила́ еси́, о Де́во, и по Рождестве́ яви́лася еси́ де́вствующи па́ки. Те́м немо́лчными гла́сы: ра́дуйся, Тебе́, Влады́чице, ве́рою несомне́нною вопие́м.

И́н.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.

В немра́чнем зерца́ле, Боже́ственных умо́в си́лою Бо́жиею укрепи́вшеся, я́ко со́лнце просвети́стеся, Михаи́ле с Фео́дором.

Мра́чным не принесо́сте же́ртвы де́моном, му́ченицы непобеди́мии, Светода́вца же Бо́га возлюби́сте, по благоче́стии изво́ливше сме́рть.

Исцели́те, прехва́льнии, души́ моея́ боле́зни, Христу́ Бо́гу моля́щеся, и утиши́те моли́твами ва́шими души́ моея́ мяте́ж.

Богоро́дичен: Бо́гу, Его́же родила́ еси́, Пречи́стая Мари́е, Тому́ помоли́ся, е́же рабо́м Твои́м пода́ти прегреше́ний оставле́ние.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ты́, Го́споди, мо́й све́т, в ми́р прише́л еси́, Све́т Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющия Тя́.

Дивлю́ся, о царю́, твоему́ безу́мию и су́етному глаго́лу, испове́дниче Михаи́ле, ре́кл еси́, и с благоро́дным Фео́дором: тва́ри па́че Творца́ ника́коже да бу́дет на́м покланя́тися, она́ бо челове́ка ра́ди сотворе́на е́сть.

Злочести́вый о́н законопресту́пный До́ман, и́же пе́рвее ве́ры христиа́нския отве́ргся, не терпя́ твоего́ испове́дания, зле́ огорчи́ся, ноже́м отре́зует главу́ твою́ честну́ю, испове́дниче Христо́в Михаи́ле.

А́ще честна́я свята́я телеса́ ва́ша и небрего́ма пребы́ша от кровоя́дец о́нех, пове́ржена псо́м на снеде́ние, но Бо́г соблюда́ше о́ная и столпо́м о́гненным осиява́ше, пресве́тлыми заря́ми.

Богоро́дичен: Бо́г в Тя́, Богома́ти, всели́ся, челове́ка назида́я, во тлю́ па́дшаго пре́лестию зми́я.

И́н.

Ирмо́с: У́тренююще, вопие́м Ти́: Го́споди, спаси́ ны, Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, ра́зве Тебе́ ино́го не ве́мы.

Па́че живота́ за Христа́ пострада́ти изво́листе, му́чениче Михаи́ле с блаже́нным Фео́дором, и с Ни́м ца́рствуете при́сно.

Помышля́ше мучи́тель увеща́ти ва́с, прельсти́ти хотя́ тле́нною сла́вою, но, Бо́жиею си́лою укрепи́вшеся, посрами́сте его́.

Да́руйте просвеще́ние и ми́р, прехва́льнии, ми́ру и разреши́те моли́твами ва́шими грехопаде́ния на́ша.

Богоро́дичен: Де́ву по Рождестве́ пое́м Тя́, Богоро́дице, Ты́ бо Бо́жие Сло́во пло́тию ми́ру родила́ еси́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Пожру́ Ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти́, от бесо́вския кро́ве очи́щшися, ра́ди ми́лости от ре́бр Твои́х исте́кшею Кро́вию.

Недово́лен злочести́вый бы́в мучи́тель о убие́нии благочести́ваго Михаи́ла, покуша́шеся и страда́льца Фео́дора ле́стию увеща́ти: а́ще бо, рече́, бого́м мои́м поклони́шися, со мно́ю во сла́ве бу́деши и име́нию господи́на твоего́ насле́дник бу́деши.

Мне́ да не бу́дет, о царю́ пребеззако́нне, Христа́ отврещи́ся и ло́жным твои́м бого́м поклони́тися, мне́ бо е́же жи́ти Христо́с и е́же умре́ти за Него́ приобре́тение.

От ю́ности житие́ твое́ чи́сто яви́ся Пресвята́го Ду́ха дарова́нием, Фео́доре, посреде́ бо злочести́вых мучи́телей твоему́ господи́ну побо́рник бы́л еси́ и с ни́м на Небесе́х при́сно весели́шися.

Богоро́дичен: Излия́в пе́рвее я́д во у́ши Е́вины зми́й вселука́вый, Ты́ же сего́ еди́на оттрясла́ еси́, Богома́ти, Истреби́теля сему́ ро́ждши.

И́н.

Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.

Тьма́ нареко́шася сы́нове Ага́рины, моле́ния к Бо́гу ва́м принося́щим, ноже́м главы́ ва́ша отре́заша, хода́таи венце́м ва́шим, Михаи́ле, Боже́ственным бы́вше.

Победи́ли есте́ мучи́телеву горды́ню, преблаже́ннии: того́ ра́ди псо́м на сне́дь помета́ема бы́ша телеса́ ва́ша, но сохране́на бы́ша Бо́жиею благода́тию невре́дна.

Единогла́сно, соше́дшеся, воспои́м па́мять благочести́ваго кня́зя, в Росси́и возсия́вшаго: ра́дуйся, глаго́люще, обра́дованный от Го́спода, Его́же непреста́нно моли́ от тли́ изба́вити жи́знь на́шу.

Богоро́дичен: Уясня́ют проро́честии гла́си Бо́жию Роди́тельницу, пое́м же Тя́ и мы́ и мо́лим, ви́дяще сбытие́ честны́х прорица́ний, Бо́га бо и́стинно и чистоты́ вмести́лище была́ еси́.

Конда́к, гла́с 8.

Ца́рство земно́е в ничто́же вмени́в, сла́ву, я́ко преходя́щую, оста́вил еси́, самозва́н прише́д к подвиго́м, Тро́ицу пропове́дал еси́ пред нечести́вым мучи́телем, страстоте́рпче Михаи́ле с до́блим Фео́дором, Царю́ Си́л предстоя́ще, моли́те без вре́да сохрани́ти Оте́чество ва́ше, гра́д же и лю́ди, да ва́с непреста́нно почита́ем.

И́кос:

Кто́ по́двиги ва́ша и боле́зни возмо́жет извеща́ти, страстоте́рпцы, я́же му́жески претерпе́сте за ве́ру Госпо́дню? и́ дарова́ний, и́хже сподо́бистеся, не довле́ют уста́ челове́ческая испове́дати. Прему́дростию бо укра́шени и му́жеством, бога́тство и сла́ву привре́менную возненави́десте, Михаи́ле сла́вный, и с пострада́вшим с тобо́ю ди́вным Фео́дором, с ни́м не разлучи́стеся на земли́ и на Небеси́. Те́м моли́те без вре́да сохрани́ти Оте́чество ва́ше, гра́д же и лю́ди, да ва́с непреста́нно почита́ем.

И́н конда́к, гла́с 2.

Ве́рою укре́пльшеся, святи́и, муче́ния претерпе́сте и кровьми́ свои́ми погаси́сте пла́мень сопроти́вных безбо́жия, Христа́ же испове́дасте, с Отце́м и Ду́хом, Михаи́ле и Фео́доре, Его́ моли́те за все́х на́с.

И́н конда́к, гла́с 2:

Вы́шних и́щуще, ни́жняя оста́вили есте́, колесни́цу на Небеса́ кро́вь свою́ сотвори́ли есте́, те́м собесе́дницы первому́чеником бы́сте, Михаи́ле и Фео́доре, с ни́миже Христа́ Бо́га моля́ще непреста́нно за вся́ ны́.

И́н конда́к, гла́с 3:

Я́ко свети́ла, в Руси́ возсия́вше, муче́ния луча́ми сла́вными отрази́сте, страстоте́рпцы сла́внии, Михаи́ле и Фео́доре, те́м вопия́сте: ничто́же на́с отлучи́т от любве́ Христо́вы.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Ни любви́ сопру́жницы, ни ча́д разлуче́нию внима́л еси́, но сия́ вся́ в ру́ки преда́в Бо́жия, я́ко Творца́ и Промы́сленника все́х, вопия́л еси́: благослове́н Бо́г отце́в на́ших.

Поревнова́в му́жеству пре́жде бы́вших му́чеников, те́х блаже́нство и сла́ву получи́л еси́, достохва́льне Михаи́ле, ку́пно с Фео́дором, вопию́ще: благослове́н Бо́г отце́в на́ших.

Богоро́дичен: Вы́шняго освяще́нное Боже́ственное селе́ние, ра́дуйся, Тобо́ю бо даде́ся ра́дость, Богоро́дице, зову́щим: благослове́нна Ты́ в жена́х еси́, Всенепоро́чная Влады́чице.

И́н.

Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы в Вавило́не иногда́ ве́рою тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Прииди́те, росси́йстии собо́ри, богоизбра́нное ста́до дне́сь воспои́м пе́сньми, похваля́юще му́ченики Христо́вы, Михаи́ла с Фео́дором, благоче́стно пою́ще: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Оста́вил еси́ земно́е ца́рство и любве́ жены́ отврати́лся еси́ и дете́й ласка́ния, му́чениче Михаи́ле, взира́я на высоту́ к Творцу́ твоему́, вопия́л еси́: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Во́инством духо́вным препоя́савшеся, Михаи́ле всече́стне и Фео́доре прехва́льне, земно́е бога́тство оста́вльше, на Небесе́х побе́дныя венцы́ от Христа́ прия́сте, зову́ще: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Черто́г Тя́, Пречи́стая, Сло́ва воплоще́ния и престо́л и ло́жницу правому́дрствующе имену́ем и веселя́щеся пои́м: отце́в и на́с Бо́же, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л льво́в зия́ния в ро́ве затче́; о́гненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́савшеся, благоче́стия рачи́тели, о́троцы, взыва́юще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Взира́л еси́ на воздая́ния, су́щая на Небесе́х, всече́стне, я́же лю́бящим Христо́с предугото́ва и вопию́щим Ему́ от души́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Боже́ственная му́ченик страда́ния вои́стинну превзыдо́ша похвале́ния, па́че сло́ва и помышле́ния, я́ко тле́нным те́лом безпло́тныя враги́ победи́ша, вопию́ще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Непоколеби́мь в по́двизех пребы́л еси́, па́че же нечести́вых сердца́ поколеба́л еси́, ви́девших тя́ непрекло́нна, свя́те Михаи́ле, ку́пно с Фео́дором вопию́ща: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Та́инство стра́нно, и́стинно, под со́лнцем еди́на показа́ла еси́, Бо́га бо родила́ еси́, Чи́стая, Неви́димаго и Безнача́льнаго, Невмести́маго, все́м Непостижи́маго, Ему́же вопие́м: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

И́н.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Не насы́тишася кро́ве ва́шея пога́нии, но и главы́ ва́ша ноже́м отре́заша, не устыде́вшеся, Михаи́ле, благоро́дия и воспита́нных во благоче́стии, но благода́ть Бо́жия храня́ше ва́с чрез А́нгела. Те́м с Фео́дором лику́еши, вопия́: де́ти, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.

Прославля́я святы́я Своя́ му́ченики, Госпо́дь сто́лп о́гнен яви́ над телесы́ и́х, я́ве сия́ющь но́щию. Того́ ви́девшии к дру́г дру́гу глаго́лаху: что́ сие́ пресла́вное виде́ние? И пропове́даша все́м Христа́, сохра́ншаго Своя́ уго́дники, вопию́ще: де́ти, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.

Прославля́ем Тя́, о́тче и Сы́не и Святы́й Ду́ше, со А́нгелы зову́ще трисвяты́ми гла́сы, Трисо́лнечное Божество́: приими́ за ны́ моля́щую Тя́ святу́ю дво́ицу, Михаи́ла с Фео́дором, пою́щую Тебе́ непреста́нно: де́ти, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Све́та сосу́д яви́вшися, Чи́стая, просвети́ мя и в повеле́нии Све́та ходи́ти ми́ поспеши́, Чи́стая, от чре́ва Твоего́ возсия́вша, просвети́вша ве́рных сердца́, пою́щих: де́ти, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся, Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Те́м веселя́щеся, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.

Прииди́те, чи́стым се́рдцем и тре́звою со́вестию великому́ченика Михаи́ла с сове́тником кре́пким Фео́дором па́че зла́та светя́щася зря́ще, велича́ем.

Све́тлая ва́ша, пребога́тии, побе́дная храбо́рствия на враги́ ви́дев Всеви́дящее о́ко, по́двиги ва́ша венцы́ одоле́ния венча́ет Спа́с ду́ш на́ших.

Во́инства А́нгелов удиви́шася, му́чеников же ли́ки и пра́ведных собо́ри согла́сно похвали́ша Христа́, таково́е терпе́ние ва́м дарова́вшаго.

Непобеди́мая честна́я му́ченик дво́ица, на Небесе́х живу́щи, певцы́ своя́ помина́й, соверша́ющих во хвале́нии свяще́нная ва́ша страда́ния, ва́с непреста́нно велича́ющих.

Богоро́дичен: Земля́ изба́вися от кля́твы дре́вния Рождество́м Твои́м. Те́мже Тя́, Богороди́тельнице, велича́ем.

И́н.

Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м Не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее Небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Положе́ни бы́сте на земли́, я́ко ме́ртвии, но в Небе́сная пресели́стеся. Те́м дерзнове́ния испо́лнишася, сла́внии, врагу́ пога́ному восхоте́вшу поруга́тися телесе́м ва́шим, но стра́хом Госпо́дним отгна́сте, блаже́ннии.

Торжество́ у́бо Михаи́ла па́че со́лнца просвети́ся во все́х страна́х, и Фео́дора предо́бляго, Церкве́й украше́ние страда́ния ва́ша, му́чеников сла́ва, и архиере́ев похвала́, и христиа́н утвержде́ние.

Шу́яго мя́ стоя́ния изба́ви на Суде́, о Тро́ице Свята́я, и облегчи́ ми страсте́й волне́ния, и к приста́нищу непотопле́на приведи́ мя́, моли́твами святы́х му́ченик, да Тя́ непреста́нно велича́ем.

Богоро́дичен: О, чудесе́, пребо́льша ума́! Чу́до ве́лие и́стинно и пресла́вно, ка́ко вмести́ся во утро́бу Твою́ Бо́г, ника́коже вмести́мый? Его́же о хва́лящих Тя́ умоли́, Де́во, от бе́д избавля́ющи и от беззако́нных вра́г всегда́.

Свети́лен:

Да просла́вим вси́ Бо́га, просла́вльшаго святы́я Своя́ великому́ченики, Михаи́ла ку́пно с Фео́дором, ти́и бо пострада́ша за Христа́, и венцы́ от Него́ прия́ша, и ны́не, в вы́шних предстоя́ще, о ми́ре мо́лятся.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Мо́рѧ чермнꙋ́ю пꙋчи́нꙋ невла́жными стопа́ми дре́внїй пѣшеше́ствовавъ і҆и҃ль, крⷭ҇тоѡбра́зныма мѡѷсе́овыма рꙋка́ма а҆мали́ковꙋ си́лꙋ въ пꙋсты́ни побѣди́лъ є҆́сть.

Твои́ми моли́твами, страстоте́рпче мїхаи́ле, бл҃года́ть мнѣ̀ и҆ просвѣще́нїе съ нб҃сѐ да́рꙋй, ꙗ҆́кѡ да возмогꙋ̀ похвали́ти до́блєсти и҆ страда̑нїѧ твоѧ̑.

Бжⷭ҇твеннымъ жела́нїемъ разжига́емь, мїхаи́ле свѧ́те, съ ѳео́дѡромъ болѧ́риномъ, па́ки къ ва́шемꙋ ѻ҆те́чествꙋ возвраща́етесѧ, и҆дѣ́же мꙋче́нїѧ вѣнцы̀ ѿ десни́цы вы́шнѧгѡ прїѧ́сте, и҆зрѧ́днѡ помина́йте ва́съ почита́ющихъ.

Црⷭ҇твїѧ вѣ́чнꙋющагѡ, и҆ ника́коже мимотекꙋ́щагѡ воспомина́ѧ наслажде́нїе, свѧ́те, ца́рство земно́е преѡби́дѣвъ, и҆ вмѣ́стѡ ски́птра крⷭ҇тъ взѧ́лъ є҆сѝ, и҆ самозва́нъ къ подвигѡ́мъ ᲂу҆стреми́лсѧ є҆сѝ, кꙋ́пнѡ со страда́вшимъ съ тобо́ю ѳео́дѡромъ болѧ́риномъ.

Бг҃оро́диченъ: Ст҃ы́хъ ст҃ѣ́йшаѧ была̀ є҆сѝ, дв҃а чⷭ҇таѧ, ст҃ы́хъ ст҃а́го на рꙋкꙋ̀ хрⷭ҇та̀ носи́вши, бжⷭ҇твенною си́лою тва́рь содержа́щаго.

И҆́нъ. гла́съ и҃.

І҆рмо́съ: Во́дꙋ проше́дъ ꙗ҆́кѡ сꙋ́шꙋ, и҆ є҆гѵ́петскагѡ ѕла̀ и҆збѣжа́въ, і҆и҃льтѧнинъ вопїѧ́ше: и҆зба́вителю и҆ бг҃ꙋ на́шемꙋ пои́мъ.

Послѝ мнѣ̀, гдⷭ҇и, ѡ҆ставле́нїе мно́гихъ мои́хъ согрѣше́нїй, и҆ сло́во мнѣ̀ да́рꙋй, да съ ра́достїю возмогꙋ̀ похвали́ти тѧ̀, просла́вльшаго ст҃ы̑ѧ твоѧ̑ мч҃ники.

Пѣ́снь возсле́мъ благочести́вїи, цѣломꙋ́дреннымъ смы́сломъ, мїхаи́ла сла́внаго, и҆ ѳео́дѡра благочести́ваго, кꙋ́пнѡ ѻ҆́ба сла́вѧще.

Благоро́дства да́ръ ѿ бг҃а прїе́мъ, благоче́стїе дꙋше́вное возлюби́въ, па́че же и҆ цѣломꙋ́дрїе, и҆ добродѣ́тельми ᲂу҆добрѧ́ѧсѧ, мїхаи́ле.

Бг҃оро́диченъ: Проклѧ́сѧ сме́рть тобо́ю, и҆ а҆́дово жа́ло притꙋпи́сѧ, мт҃и чⷭ҇таѧ: ты́ бо безсме́ртнаго влⷣкꙋ пло́тїю мі́рꙋ родила̀ є҆сѝ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Весели́тсѧ ѡ҆ тебѣ̀ цр҃ковь твоѧ̀, хрⷭ҇тѐ, зовꙋ́щи: ты̀ моѧ̀ крѣ́пость, гдⷭ҇и, и҆ прибѣ́жище, и҆ ᲂу҆твержде́нїе.

Ꙗ҆рѧ́сѧ ѕвѣ́рь нечести́вый, ᲂу҆би́ти ва́съ повелѣва́етъ, сегѡ̀ сквє́рнымъ повелѣ́нїємъ повинꙋ́тисѧ не хотѧ́щихъ, и҆ тва́ри па́че творца̀ не послꙋжи́сте: но хрⷭ҇тꙋ̀ вопїѧ́сте: ст҃ъ є҆сѝ гдⷭ҇и.

Любо́вїю твоегѡ̀ влⷣки снѣда́емь бы́въ, мїхаи́ле, кꙋ́пнѡ съ ѳео́дѡромъ болѧ́риномъ, ничто́же земна́гѡ вмѣни́сте, и҆ тогѡ̀ жела́нїемъ, мꙋче́нїѧ ча́шꙋ и҆спи́сте ᲂу҆се́рднѡ, хрⷭ҇тꙋ̀ вопїю́ще: ст҃ъ є҆сѝ гдⷭ҇и.

Самозва́нъ ѿ да́льныхъ стра́нъ ѻ҆те́чество твоѐ прише́дъ посѣти́ти, и҆ ѕлоимени́тагѡ царѧ̀ бг҃обо́рнꙋю пре́лесть ѡ҆бличи́ти, ѿ негѡ́же пострада́въ, же́ртва бг҃ꙋ прине́слсѧ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Возста́вила є҆сѝ, чⷭ҇таѧ, па́ки па́дшїй мо́й ѻ҆́бразъ, ро́ждшаѧ вино́внаго па́че є҆сте́ственнаго воскрⷭ҇нїѧ.

И҆́нъ.

І҆рмо́съ: Ты̀ є҆сѝ ᲂу҆твержде́нїе притека́ющихъ къ тебѣ̀ гдⷭ҇и, ты̀ є҆сѝ свѣ́тъ ѡ҆мраче́нныхъ, и҆ пое́тъ тѧ̀ дꙋ́хъ мо́й.

Всю̀ мы́сль ва́шꙋ ко хрⷭ҇тꙋ̀ мꙋ́дрїи возложи́сте, и҆ ꙗ҆́кѡ бра́тнею совокꙋ́пльшесѧ любо́вїю, благоче́стнѡ сконча́сте тече́нїе.

Многолѣ́тни ᲂу҆́бѡ тѣ́ломъ, дꙋша́ми же соверше́ни ст҃і́и, ꙗ҆́кѡ благочести́вїи ѻ҆́ба, бг҃а возлюби́ли є҆стѐ, и҆ і҆́дѡлѡмъ не поклони́стесѧ.

Сла́вꙋ возненави́дѣсте мимотекꙋ́щꙋю и҆ тлѣ́ннꙋю, и҆ добродѣ́тельни ꙗ҆ви́стесѧ сосꙋ́ди, сла́внїи, въ житїѝ ва́шемъ.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ всѝ и҆́мамы прибѣ́жище, и҆ стѣ́нꙋ на́шꙋ хрⷭ҇тїа́не, и҆ тѧ̀ сла́вимъ немо́лчнѡ, мт҃и безневѣ́стнаѧ.

Сѣда́ленъ, гла́съ а҃.

Ка́менїе тве́рдо ꙗ҆ви́стесѧ, и҆ непребори́ми бы́сте, мꙋчи́телей преще́нїемъ, мїхаи́ле сла́вне, и҆ ѳео́дѡре премꙋ́дре. сегѡ̀ ра́ди рѡссі́йстїи собо́ри вопїю́тъ ра́достнѡ: сла́ва ᲂу҆крѣ́пльшемꙋ вы̀: сла́ва вѣнча́вшемꙋ вы̀: сла́ва просвѣ́щшемꙋ ва́ми ве́сь мі́ръ.

И҆́нъ. сѣда́ленъ.

Въ раи́ мѧ пре́жде дре́во ѡ҆бнажѝ вкꙋше́нїемъ, врага̀ вне́съ ме́ртвость, дре́во же крⷭ҇тное, животꙋ̀ ѡ҆дѣѧ́нїе человѣ́кѡмъ носѧ̀, водрꙋзи́сѧ на землѝ, и҆ мі́ръ ве́сь и҆спо́лнисѧ всѧ́кїѧ ра́дости. є҆го́же зрѧ́ще возноси́ма, бг҃ꙋ вѣ́рою, лю́дїе, согла́сно зове́мъ: и҆спо́лнь сла́вы хра́мъ тво́й.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Проѡбража́ше та́инственнѡ дре́вле і҆исꙋ́съ наѵи́нъ крⷭ҇та̀ ѻ҆́бразъ, є҆гда̀ рꙋ́цѣ прострѐ крⷭ҇тови́днѡ, сп҃се мо́й, и҆ ста̀ со́лнце, до́ндеже врагѝ низложѝ противостоѧ́щыѧ тебѣ̀ бг҃ꙋ: ны́нѣ бо за́йде на крⷭ҇тѣ́ тѧ зрѧ̀, и҆ держа́вꙋ сме́ртнꙋю разрꙋши́въ, ве́сь мі́ръ совоздви́глъ є҆сѝ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Вознесе́на тѧ̀ ви́дѣвши цр҃ковь на крⷭ҇тѣ̀, сл҃нце пра́ведное, ста̀ въ чи́нѣ свое́мъ, досто́йнѡ взыва́ющи: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Бг҃оме́рзскагѡ и҆ ѕлочести́вагѡ царѧ̀ непра́ведна и҆ лꙋка́внѣйша па́че всеѧ̀ землѝ, безбо́жнꙋю вѣ́рꙋ ᲂу҆кори́сте: и҆ лю́тагѡ де́мѡна ѡ҆бличи́вше пре́лесть, ꙗ҆́кѡ а҆́гнцы за хрⷭ҇та̀ закла́ни бы́сте, и҆ ꙗ҆́кѡ со́лнце по кончи́нѣ просїѧ́ли є҆стѐ.

Оу҆сты̀ свѣ́тлыми виті́йствꙋѧ, и҆сповѣ́далъ є҆сѝ благоче́стнѡ є҆ди́наго бг҃а, мїхаи́ле, съ пострада́вшимъ съ тобо́ю ѳео́дѡромъ: и҆ сегѡ̀ ра́ди ѕлочести́вый ца́рь не терпѧ̀, повелѣва́етъ ᲂу҆би́ти ва́съ на са́мѣй кончи́нѣ хрⷭ҇та̀ и҆сповѣ́дающыѧ.

Ѽ ꙗ҆́рости царѧ̀ ѕлочести́вагѡ, и҆ непра́веднагѡ ᲂу҆бїе́нїѧ! ѽ терпѣ́нїѧ непобѣди́мыхъ страда́лєцъ! и҆̀же по вѣ́рѣ до́брѣ подви́гшесѧ, хрⷭ҇тꙋ̀ вопїѧ́хꙋ: сла́ва си́лѣ твое́й гдⷭ҇и.

Бг҃оро́диченъ: Неискꙋсобра́чнѡ родила̀ є҆сѝ, ѽ дв҃о! и҆ по рождествѣ̀ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ дѣ́вствꙋющи па́ки: тѣ́мъ немо́лчными гла́сы, ра́дꙋйсѧ, тебѣ̀, влⷣчце, вѣ́рою несомнѣ́нною вопїе́мъ.

И҆́нъ.

І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, гдⷭ҇и, смотре́нїѧ твоегѡ̀ та́инство, разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̑, и҆ просла́вихъ твоѐ бжⷭ҇тво̀.

Въ немра́чнѣмъ зерца́лѣ, бжⷭ҇твенныхъ ᲂу҆мѡ́въ си́лою бж҃їею ᲂу҆крѣпи́вшесѧ, ꙗ҆́кѡ со́лнце просвѣти́стесѧ, мїхаи́ле съ ѳео́дѡромъ.

Мра́чнымъ не принесо́сте же́ртвы де́мѡнѡмъ, мꙋ́чєницы непобѣди́мїи: свѣтода́вца же бг҃а возлюби́сте, по благоче́стїи и҆зво́ливше сме́рть.

И҆сцѣли́те прехва́льнїи дꙋшѝ моеѧ̀ болѣ̑зни, хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ молѧ́щесѧ, и҆ ᲂу҆тиши́те моли́твами ва́шими дꙋшѝ моеѧ̀ мѧте́жъ.

Бг҃оро́диченъ: Бг҃ꙋ, є҆го́же родила̀ є҆сѝ, пречⷭ҇таѧ мр҃і́е, томꙋ̀ помоли́сѧ, є҆́же рабѡ́мъ твои̑мъ пода́ти прегрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Ты̀ гдⷭ҇и мо́й, свѣ́тъ въ мі́ръ прише́лъ є҆сѝ, свѣ́тъ ст҃ы́й, ѡ҆браща́ѧй и҆зъ мра́чна невѣ́дѣнїѧ, вѣ́рою воспѣва́ющыѧ тѧ̀.

Дивлю́сѧ, ѽ царю̀, твоемꙋ̀ безꙋ́мїю, и҆ сꙋ́етномꙋ глаго́лꙋ, и҆сповѣ́дниче мїхаи́ле, ре́клъ є҆сѝ, и҆ съ благоро́днымъ ѳео́дѡромъ: тва́ри па́че творца̀ ника́коже да бꙋ́детъ на́мъ покланѧ́тисѧ, ѻ҆на́ бо человѣ́ка ра́ди сотворе́на є҆́сть.

Ѕлочести́вый ѻ҆́нъ законопрестꙋ́пный до́манъ, и҆́же пе́рвѣе вѣ́ры хрⷭ҇тїа́нскїѧ ѿве́ргсѧ, не терпѧ̀ твоегѡ̀ и҆сповѣ́данїѧ, ѕлѣ̀ ѡ҆горчи́сѧ, ноже́мъ ѿрѣ́зꙋетъ главꙋ̀ твою̀ честнꙋ́ю, и҆сповѣ́дниче хрⷭ҇то́въ мїхаи́ле.

А҆́ще честна̑ѧ ст҃а̑ѧ тѣлеса̀ ва́ша и҆ небрего́ма пребы́ша ѿ кровоѧ́дєцъ ѻ҆́нѣхъ, пове́ржєна псѡ́мъ на снѣде́нїе: но бг҃ъ соблюда́ше ѻ҆́наѧ, и҆ столпо́мъ ѻ҆́гненнымъ ѡ҆сїѧва́ше, пресвѣ́тлыми зарѧ́ми.

Бг҃оро́диченъ: Бг҃ъ въ тѧ̀, бг҃омт҃и, всели́сѧ, человѣ́ка назида́ѧ во тлю̀ па́дшаго пре́лестїю ѕмі́ѧ.

И҆́нъ.

І҆рмо́съ: Оу҆́тренююще, вопїе́мъ тѝ, гдⷭ҇и, спаси́ ны: ты́ бо є҆сѝ бг҃ъ на́шъ, ра́звѣ тебє̀ и҆но́гѡ не вѣ́мы.

Па́че живота̀ за хрⷭ҇та̀ пострада́ти и҆зво́листе, мч҃ниче мїхаи́ле, съ блаже́ннымъ ѳео́дѡромъ, и҆ съ ни́мъ ца́рствꙋете при́снѡ.

Помышлѧ́ше мꙋчи́тель ᲂу҆вѣща́ти ва́съ, прельсти́ти хотѧ̀ тлѣ́нною сла́вою: но бж҃їею си́лою ᲂу҆крѣпи́вшесѧ, посрами́сте є҆го̀.

Да́рꙋйте просвѣще́нїе и҆ ми́ръ, прехва́льнїи, мі́рꙋ, и҆ разрѣши́те моли́твами ва́шими грѣхопадє́нїѧ на̑ша.

Бг҃оро́диченъ: Дв҃ꙋ по ржⷭ҇твѣ̀ пое́мъ тѧ̀, бцⷣе: ты́ бо бж҃їе сло́во пло́тїю мі́рꙋ родила̀ є҆сѝ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Пожрꙋ́ ти со гла́сомъ хвале́нїѧ, гдⷭ҇и, цр҃ковь вопїе́тъ тѝ, ѿ бѣсо́вскїѧ кро́ве ѡ҆чи́щшисѧ, ра́ди ми́лости ѿ ре́бръ твои́хъ и҆сте́кшею кро́вїю.

Недово́ленъ ѕлочести́вый бы́въ мꙋчи́тель, ѡ҆ ᲂу҆бїе́нїи благочести́вагѡ мїхаи́ла, покꙋша́шесѧ и҆ страда́льца ѳео́дѡра ле́стїю ᲂу҆вѣща́ти: а҆́ще бо, речѐ, богѡ́мъ мои̑мъ поклони́шисѧ, со мно́ю во сла́вѣ бꙋ́деши, и҆ и҆мѣ́нїю господи́на твоегѡ̀ наслѣ́дникъ бꙋ́деши.

Мнѣ̀ да не бꙋ́детъ, ѽ царю̀ пребеззако́нне! хрⷭ҇та̀ ѿврещи́сѧ, и҆ лѡ́жнымъ твои̑мъ богѡ́мъ поклони́тисѧ. мнѣ́ бо є҆́же жи́ти хрⷭ҇то́съ, и҆ є҆́же ᲂу҆мре́ти за него̀, приѡбрѣ́тенїе.

Ѿ ю҆́ности житїѐ твоѐ чи́сто ꙗ҆ви́сѧ, прест҃а́гѡ дх҃а дарова́нїемъ, ѳео́дѡре: посредѣ́ бо ѕлочести́выхъ мꙋчи́телей, твоемꙋ̀ господи́нꙋ побо́рникъ бы́лъ є҆сѝ, и҆ съ ни́мъ на нб҃сѣ́хъ при́снѡ весели́шисѧ.

Бг҃оро́диченъ: И҆злїѧ́въ пе́рвѣе ꙗ҆́дъ во ᲂу҆́шы є҆́ѵины ѕмі́й вселꙋка́вый: ты́ же сего̀ є҆ди́на ѿтрѧсла̀ є҆сѝ, бг҃омт҃и, и҆стреби́телѧ семꙋ̀ ро́ждши.

И҆́нъ.

І҆рмо́съ: Ѡ҆чи́сти мѧ̀, сп҃се, мнѡ́га бо беззакѡ́нїѧ моѧ̑, и҆ и҆зъ глꙋбины̀ ѕѡ́лъ возведѝ, молю́сѧ: къ тебѣ́ бо возопи́хъ, и҆ ᲂу҆слы́ши мѧ̀, бж҃е спасе́нїѧ моегѡ̀.

Тма̀ нареко́шасѧ сы́нове а҆га́рины, молє́нїѧ къ бг҃ꙋ ва́мъ приносѧ́щымъ, ноже́мъ главы̑ ва́шѧ ѿрѣ́заша, хода́таи вѣнцє́мъ ва́шымъ, мїхаи́ле, бжⷭ҇твеннымъ, бы́вше.

Побѣди́ли є҆стѐ мꙋчи́телевꙋ горды́ню, пребл҃же́ннїи: тогѡ̀ ра́ди псѡ́мъ на снѣ́дь помета́єма бы́ша тѣлеса̀ ва̑ша: но сохранє́на бы́ша бж҃їею бл҃года́тїю неврє́дна.

Є҆диногла́снѡ соше́дшесѧ воспои́мъ па́мѧть благочести́вагѡ кнѧ́зѧ въ рѡссі́и возсїѧ́вшагѡ, ра́дꙋйсѧ, глаго́люще, ѡ҆бра́дованный ѿ гдⷭ҇а, є҆го́же непреста́ннѡ молѝ, ѿ тлѝ и҆зба́вити жи́знь на́шꙋ.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆ѧснѧ́ютъ прⷪ҇ро́честїи гла́си бж҃їю роди́тельницꙋ, пое́мъ же тѧ̀ и҆ мы̀ и҆ мо́лимъ, ви́дѧще сбытїѐ честны́хъ прорица́нїй: бг҃а бо и҆́стиннѡ, и҆ чистоты̀ вмѣсти́лище была̀ є҆сѝ.

Конда́къ, гла́съ и҃.

Ца́рство земно́е въ ничто́же вмѣни́въ, сла́вꙋ ꙗ҆́кѡ преходѧ́щꙋю ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ, самозва́нъ прише́дъ къ подвигѡ́мъ, трⷪ҇цꙋ проповѣ́далъ є҆сѝ предъ нечести́вымъ мꙋчи́телемъ, страстоте́рпче мїхаи́ле, съ до́блимъ ѳео́дѡромъ, цр҃ю̀ си́лъ предстоѧ́ще, моли́те безъ вре́да сохрани́ти ѻ҆те́чество ва́ше, гра́дъ же и҆ лю́ди, да ва́съ непреста́ннѡ почита́емъ.

І҆́косъ:

Кто̀ по́двиги ва́шѧ и҆ болѣ̑зни возмо́жетъ и҆звѣща́ти, страстоте́рпцы, ꙗ҆̀же мꙋ́жески претерпѣ́сте за вѣ́рꙋ гдⷭ҇ню; и҆ дарова́нїй, и҆́хже сподо́бистесѧ, не довлѣ́ютъ ᲂу҆ста̀ человѣ́чєскаѧ и҆сповѣ́дати. премꙋ́дростїю бо ᲂу҆кра́шени и҆ мꙋ́жествомъ, бога́тство и҆ сла́вꙋ привре́меннꙋю возненави́дѣсте мїхаи́ле сла́вный, и҆ съ пострада́вшимъ съ тобо́ю ди́внымъ ѳео́дѡромъ, съ ни́мъ не разлꙋчи́стесѧ на землѝ и҆ на нб҃сѝ. тѣ́мъ моли́те безъ вре́да сохрани́ти ѻ҆те́чество ва́ше, гра́дъ же и҆ лю́ди, да ва́съ непреста́ннѡ почита́емъ.

И҆́нъ конда́къ, гла́съ в҃.

Вѣ́рою ᲂу҆крѣ́пльшесѧ, ст҃і́и, мꙋче́нїѧ претерпѣ́сте и҆ кровьмѝ свои́ми погаси́сте пла́мень сопроти́вныхъ безбо́жїѧ, хрⷭ҇та̀ же и҆сповѣ́дасте, съ ѻ҆тцє́мъ и҆ дх҃омъ, мїхаи́ле и҆ ѳео́дѡре, є҆гѡ̀ моли́те за всѣ́хъ на́съ.

И҆́нъ конда́къ, гла́съ в҃:

Вы́шнихъ и҆́щꙋще, ни̑жнѧѧ ѡ҆ста́вили є҆стѐ, колесни́цꙋ на нб҃са̀ кро́вь свою̀ сотвори́ли є҆стѐ, тѣ́мъ собесѣ̑дницы первомч҃нкѡмъ бы́сте, мїхаи́ле и҆ ѳео́дѡре, съ ни́миже хрⷭ҇та̀ бг҃а молѧ́ще непреста́нно за всѧ̑ ны̀.

И҆́нъ конда́къ, гла́съ г҃:

Ꙗ҆́кѡ свѣти̑ла, въ рꙋсѝ возсїѧ́вше, мꙋче́нїѧ лꙋча́ми сла́вными ѿрази́сте, стрⷭ҇тотє́рпцы сла́внїи, мїхаи́ле и҆ ѳео́дѡре, тѣ́мъ вопїѧ́сте: ничто́же на́съ ѿлꙋчи́тъ ѿ любвѐ хрⷭ҇то́вы.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Въ пещѝ а҆враа́мстїи ѻ҆́троцы персі́дстѣй, любо́вїю благоче́стїѧ па́че, не́жели пла́менемъ ѡ҆палѧ́еми, взыва́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ въ хра́мѣ сла́вы твоеѧ̀, гдⷭ҇и.

Ни любвѝ сопрꙋ́жницы, ни ча̑дъ разлꙋче́нїю внима́лъ є҆сѝ: но сїѧ̑ всѧ̑ въ рꙋ́ки преда́въ бж҃їѧ, ꙗ҆́кѡ творца̀ и҆ промы́сленника всѣ́хъ, вопїѧ́лъ є҆сѝ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тцє́въ на́шихъ.

Поревнова́въ мꙋ́жествꙋ пре́жде бы́вшихъ мч҃никѡвъ, тѣ́хъ бл҃же́нство и҆ сла́вꙋ полꙋчи́лъ є҆сѝ, достохва́льне мїхаи́ле, кꙋ́пнѡ съ ѳео́дѡромъ, вопїю́ще: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тцє́въ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Вы́шнѧгѡ ѡ҆свѧще́нное бжⷭ҇твенное селе́нїе ра́дꙋйсѧ, тобо́ю бо даде́сѧ ра́дость, бцⷣе, зовꙋ́щымъ: бл҃гослове́нна ты̀ въ жена́хъ є҆сѝ, всенепоро́чнаѧ влⷣчце.

И҆́нъ.

І҆рмо́съ: Ѿ і҆ꙋде́и доше́дше ѻ҆́троцы, въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀, вѣ́рою трⷪ҇ческою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: ѻ҆тцє́въ бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.

Прїиди́те рѡссі́йстїи собо́ри, бг҃оизбра́нное ста́до дне́сь воспои́мъ пѣ́сньми, похвалѧ́юще мч҃ники хрⷭ҇тѡ́вы, мїхаи́ла съ ѳео́дѡромъ, благоче́стнѡ пою́ще: ѻ҆тцє́въ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ земно́е ца́рство, и҆ любвѐ жены̀ ѿврати́лсѧ є҆сѝ, и҆ дѣте́й ласка́нїѧ, мч҃ниче мїхаи́ле, взира́ѧ на высотꙋ̀ къ творцꙋ̀ твоемꙋ̀, вопїѧ́лъ є҆сѝ: ѻ҆тцє́въ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Во́инствомъ дꙋхо́внымъ препоѧ́савшесѧ, мїхаи́ле всече́стне, и҆ ѳео́дѡре прехва́льне, земно́е бога́тство ѡ҆ста́вльше, на нб҃сѣ́хъ побѣ̑дныѧ вѣнцы̀ ѿ хрⷭ҇та̀ прїѧ́сте, зовꙋ́ще: ѻ҆тцє́въ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Черто́гъ тѧ̀, пречⷭ҇таѧ, сло́ва воплоще́нїѧ и҆ престо́лъ и҆ ло́жницꙋ, правомꙋ́дрствꙋюще и҆менꙋ́емъ, и҆ веселѧ́щесѧ пои́мъ: ѻ҆тцє́въ и҆ на́съ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Рꙋ́цѣ распросте́ръ данїи́лъ, львѡ́въ зїѧ̑нїѧ въ ро́вѣ затчѐ, ѻ҆́гненнꙋю же си́лꙋ ᲂу҆гаси́ша, добродѣ́телїю препоѧ́савшесѧ, благоче́стїѧ рачи́тели ѻ҆́троцы, взыва́юще: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Взира́лъ є҆сѝ на воздаѧ̑нїѧ, сꙋ̑щаѧ на нб҃сѣ́хъ, всече́стне, ꙗ҆̀же лю́бѧщымъ хрⷭ҇то́съ пред̾ꙋгото́ва, и҆ вопїю́щымъ є҆мꙋ̀ ѿ дꙋшѝ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Бжⷭ҇твєннаѧ мч҃никъ страда̑нїѧ вои́стиннꙋ превзыдо́ша похвалє́нїѧ па́че сло́ва и҆ помышле́нїѧ, ꙗ҆́кѡ тлѣ́ннымъ тѣ́ломъ безплѡ́тныѧ врагѝ побѣди́ша, вопїю́ще: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Непоколеби́мь въ по́двизѣхъ пребы́лъ є҆сѝ, па́че же нечести́выхъ сердца̀ поколеба́лъ є҆сѝ, ви́дѣвшихъ тѧ̀ непрекло́нна, свѧ́те мїхаи́ле, кꙋ́пнѡ съ ѳео́дѡромъ, вопїю́ща: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Бг҃оро́диченъ: Та́инство стра́ннѡ, и҆́стиннѡ, подъ со́лнцемъ є҆ди́на показа́ла є҆сѝ: бг҃а бо родила̀ є҆сѝ, чⷭ҇таѧ, неви́димаго и҆ безнача́льнаго, невмѣсти́маго, всѣ̑мъ непостижи́маго, є҆мꙋ́же вопїе́мъ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

И҆́нъ.

І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ, разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею спасє́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Не насы́тишасѧ кро́ве ва́шеѧ пога́нїи, но и҆ главы̑ ва́шѧ ноже́мъ ѿрѣ́заша, не ᲂу҆стыдѣ́вшесѧ, мїхаи́ле, благоро́дїѧ, и҆ воспита́нныхъ во благоче́стїи: но бл҃года́ть бж҃їѧ хранѧ́ше ва́съ чрезъ а҆́гг҃ла. тѣ́мъ съ ѳео́дѡромъ ликꙋ́еши вопїѧ̀: дѣ́ти, благослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Прославлѧ́ѧ ст҃ы̑ѧ своѧ̑ мч҃ники гдⷭ҇ь, сто́лпъ ѻ҆́гненъ ꙗ҆вѝ надъ тѣлесы̀ и҆́хъ, ꙗ҆́вѣ сїѧ́ющь но́щїю. того̀ ви́дѣвшїи къ дрꙋ́гъ дрꙋ́гꙋ глаго́лахꙋ: что̀ сїѐ пресла́вное видѣ́нїе; и҆ проповѣ́даша всѣ̑мъ хрⷭ҇та̀, сохра́ншаго своѧ̑ ᲂу҆го́дники, вопїю́ще: дѣ́ти, благослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Прославлѧ́емъ тѧ̀, ѻ҆́ч҃е, и҆ сн҃е, и҆ ст҃ы́й дш҃е, со а҆́гг҃лы зовꙋ́ще трист҃ы́ми гла́сы, трисо́лнечное бжⷭ҇тво̀: прїимѝ за ны̀ молѧ́щꙋю тѧ̀ свѧтꙋ́ю дво́ицꙋ, мїхаи́ла съ ѳео́дѡромъ, пою́щꙋю тебѣ̀ непреста́ннѡ: дѣ́ти, благослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Свѣ́та сосꙋ́дъ ꙗ҆ви́вшисѧ, чⷭ҇таѧ, просвѣти́ мѧ, и҆ въ повелѣ́нїи свѣ́та ходи́ти мѝ поспѣшѝ, чⷭ҇таѧ, ѿ чре́ва твоегѡ̀ возсїѧ́вша, просвѣти́вша вѣ́рныхъ сердца̀ пою́щихъ: дѣ́ти, благослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Ка́мень нерꙋкосѣ́чный ѿ несѣко́мыѧ горы̀ тебє̀, дв҃о, краеꙋго́льный ѿсѣче́сѧ, хрⷭ҇то́съ, совокꙋпи́вый разстоѧ̑щаѧсѧ є҆стєства̀. тѣ́мъ веселѧ́щесѧ, тѧ̀, бцⷣе, велича́емъ.

Прїиди́те чи́стымъ се́рдцемъ, и҆ тре́звою со́вѣстїю, великомч҃ника мїхаи́ла, съ совѣ́тникомъ крѣ́пкимъ ѳео́дѡромъ, па́че зла́та свѣтѧ́щасѧ зрѧ́ще велича́емъ.

Свѣ̑тлаѧ ва̑ша, пребога́тїи, побѣ̑днаѧ храбѡ́рствїѧ на врагѝ, ви́дѣвъ всеви́дѧщее ѻ҆́ко по́двиги ва̑ша, вѣнцы̑ ѡ҆долѣ́нїѧ вѣнча́етъ сп҃съ дꙋ́шъ на́шихъ.

Вѡ́инства а҆́гг҃лѡвъ ᲂу҆диви́шасѧ, мч҃никѡвъ же ли́ки, и҆ пра́ведныхъ собо́ри согла́снѡ похвали́ша хрⷭ҇та̀, таково́е терпѣ́нїе ва́мъ дарова́вшаго.

Непобѣди́маѧ честна́ѧ мч҃никъ дво́ица, на нб҃сѣ́хъ живꙋ́щи, пѣвцы̀ своѧ̑ помина́й, соверша́ющихъ во хвале́нїи свѧщє́ннаѧ ва̑ша страда̑нїѧ, ва́съ непреста́ннѡ велича́ющихъ.

Бг҃оро́диченъ: Землѧ̀ и҆зба́висѧ ѿ клѧ́твы дре́внїѧ ржⷭ҇тво́мъ твои́мъ, тѣ́мже тѧ̀, бг҃ороди́тельнице, велича́емъ.

И҆́нъ.

І҆рмо́съ: Оу҆жасе́сѧ ѡ҆ се́мъ нб҃о, и҆ землѝ ᲂу҆диви́шасѧ концы̀, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ пло́тски, и҆ чре́во твоѐ бы́сть простра́ннѣйшее небе́съ. тѣ́мъ тѧ̀ бцⷣꙋ, а҆́гг҃лѡвъ и҆ человѣ̑къ чинонача̑лїѧ велича́ютъ.

Положе́ни бы́сте на землѝ ꙗ҆́кѡ ме́ртвїи, но въ нбⷭ҇наѧ пресели́стесѧ. тѣ́мъ дерзнове́нїѧ и҆спо́лнишасѧ, сла́внїи, врагꙋ̀ пога́номꙋ восхотѣ́вшꙋ порꙋга́тисѧ тѣлесє́мъ ва́шымъ: но стра́хомъ гдⷭ҇нимъ ѿгна́сте, бл҃же́ннїи.

Торжество̀ ᲂу҆́бѡ мїхаи́ла па́че со́лнца просвѣти́сѧ во всѣ́хъ страна́хъ, и҆ ѳео́дѡра предо́блѧгѡ, цр҃кве́й ᲂу҆краше́нїе страда̑нїѧ ва̑ша, мч҃никѡвъ сла́ва, и҆ а҆рхїере́євъ похвала̀, и҆ хрⷭ҇тїа́нъ ᲂу҆твержде́нїе.

Шꙋ́ѧгѡ мѧ̀ стоѧ́нїѧ и҆зба́ви на сꙋдѣ̀, ѽ трⷪ҇це ст҃а́ѧ! и҆ ѡ҆блегчи́ ми страсте́й волнє́нїѧ, и҆ къ приста́нищꙋ непотопле́на приведѝ мѧ̀, моли́твами ст҃ы́хъ мч҃никъ: да тѧ̀ непреста́ннѡ велича́емъ.

Бг҃оро́диченъ: Ѽ чꙋдесѐ пребо́льша ᲂу҆ма̀! чꙋ́до ве́лїе и҆́стинно и҆ пресла́вно: ка́кѡ вмѣсти́сѧ во ᲂу҆тро́бꙋ твою̀ бг҃ъ, ника́коже вмѣсти́мый; є҆го́же ѡ҆ хва́лѧщихъ тѧ̀ ᲂу҆молѝ, дв҃о, ѿ бѣ́дъ и҆збавлѧ́ющи, и҆ ѿ беззако́нныхъ вра̑гъ всегда̀.

Свѣти́ленъ:

Да просла́вимъ всѝ бг҃а, просла́вльшаго ст҃ы̑ѧ своѧ̑ великомч҃ники, мїхаи́ла кꙋ́пнѡ съ ѳео́дѡромъ: ті́и бо пострада́ша за хрⷭ҇та̀, и҆ вѣнцы̀ ѿ негѡ̀ прїѧ́ша, и҆ ны́нѣ въ вы́шнихъ предстоѧ́ще, ѡ҆ мі́рѣ мо́лѧтсѧ.

Михаи́л Всеволодович, Черниговский

Жития мучеников Михаила, князя Черниговского, и боярина его Феодора

Око­ло се­ре­ди­ны XIII ве­ка (1237–1240 гг.) Рос­сию по­стиг­ло на­ше­ствие мон­го­лов. Сна­ча­ла опу­сто­ше­ны бы­ли Ря­зан­ское и Вла­ди­мир­ское кня­же­ства, по­том в юж­ной Рос­сии бы­ли раз­ру­ше­ны го­ро­да Пе­ре­я­с­лавль, Чер­ни­гов, Ки­ев и дру­гие. На­ро­до­на­се­ле­ние этих кня­жеств и го­ро­дов боль­шей ча­стью по­гиб­ло в кро­ва­вых се­чах; церк­ви бы­ли ограб­ле­ны и по­ру­га­ны, зна­ме­ни­тая Ки­ев­ская Лав­ра бы­ла раз­ру­ше­на, а ино­ки рас­се­я­лись по ле­сам.

Впро­чем, все эти страш­ные бед­ствия бы­ли как бы неиз­беж­ным след­стви­ем втор­же­ния ди­ких на­ро­дов, для ко­то­рых вой­на бы­ла по­во­дом к гра­бе­жу. Мон­го­лы обыч­но от­но­си­лись без­раз­лич­но ко всем ве­рам. Ос­нов­ным пра­ви­лом их жиз­ни слу­жи­ла Яса (кни­га за­пре­тов), со­дер­жа­щая в се­бе за­ко­ны ве­ли­ко­го Чин­гис­ха­на. Один из за­ко­нов Ясы ве­лел ува­жать и бо­ять­ся всех бо­гов, чьи бы они не бы­ли. По­это­му в Зо­ло­той Ор­де сво­бод­но слу­жи­лись бо­го­слу­же­ния раз­ных ве­ро­ис­по­ве­да­ний и са­ми ха­ны неред­ко при­сут­ство­ва­ли при со­вер­ше­нии и хри­сти­ан­ских, и му­суль­ман­ских, и буд­дий­ских, и дру­гих об­ря­дов.

Но, от­но­сясь без­раз­лич­но и да­же с ува­же­ни­ем к хри­сти­ан­ству, ха­ны тре­бо­ва­ли и от на­ших кня­зей ис­пол­не­ния неко­то­рых сво­их су­ро­вых об­ря­дов, на­при­мер: про­хож­де­ния через очи­сти­тель­ный огонь, преж­де чем явить­ся пе­ред ха­ном, по­кло­не­ния изо­бра­же­ни­ям умер­ших ха­нов, солн­цу и ку­сту. По хри­сти­ан­ским по­ня­ти­ям это яв­ля­ет­ся из­ме­ной свя­той ве­ре и неко­то­рые из на­ших кня­зей пред­по­чли пре­тер­петь смерть, чем вы­пол­нить эти язы­че­ские об­ря­ды. Сре­ди них сле­ду­ет вспом­нить Чер­ни­гов­ско­го кня­зя Ми­ха­и­ла и его бо­яри­на Фе­о­до­ра, по­стра­дав­ше­го в Ор­де в 1246 го­ду.

Ко­гда хан Ба­тый по­тре­бо­вал к се­бе Чер­ни­гов­ско­го кня­зя Ми­ха­и­ла, то он, при­няв бла­го­сло­ве­ние от сво­е­го ду­хов­но­го от­ца епи­ско­па Иоан­на, обе­щал ему, что он ско­рее умрет за Хри­ста и свя­тую ве­ру, чем по­кло­нит­ся идо­лам. То же обе­щал и бо­ярин его Фе­о­дор. Епи­скоп укре­пил их в этой свя­той ре­ши­мо­сти и дал им Свя­тые Да­ры в на­пут­ствие веч­ной жиз­ни. Пе­ред вхо­дом в став­ку ха­на мон­голь­ские жре­цы по­тре­бо­ва­ли с кня­зя и бо­яри­на, чтобы они по­кло­ни­лись на юг мо­ги­ле Чин­гис­ха­на, за­тем ог­ню и вой­лоч­ным идо­лам. Ми­ха­ил от­ве­тил: «Хри­сти­а­нин дол­жен по­кло­нять­ся Твор­цу, а не тва­ри».

Узнав об этом, Ба­тый озло­бил­ся и ве­лел Ми­ха­и­лу вы­би­рать од­но из двух: или ис­пол­нить тре­бо­ва­ние жре­цов, или смерть. Ми­ха­ил от­ве­тил, что он го­тов по­кло­нить­ся ха­ну, ко­то­ро­му Сам Бог пре­дал его во власть, но не мо­жет ис­пол­нить то­го, че­го тре­бу­ют жре­цы. Внук Ми­ха­и­ла, князь Бо­рис, и ро­стов­ские бо­яре умо­ля­ли его по­бе­речь свою жизнь и пред­ла­га­ли при­нять на се­бя и на свой на­род епи­ти­мью за его грех. Ми­ха­ил не хо­тел слу­шать ни­ко­го. Он сбро­сил с плеч кня­же­скую шу­бу и ска­зал: «Не по­губ­лю ду­ши мо­ей, прочь сла­ва тлен­но­го ми­ра!» По­ка но­си­ли от­вет его ха­ну, князь Ми­ха­ил и бо­ярин его пе­ли псал­мы и при­об­щи­лись Свя­тых Да­ров, дан­ных им епи­ско­пом. Ско­ро яви­лись убий­цы. Они схва­ти­ли Ми­ха­и­ла, на­ча­ли бить ку­ла­ка­ми и пал­ка­ми по гру­ди, по­том по­вер­ну­ли ли­цом к зем­ле и топ­та­ли но­га­ми, на­ко­нец от­сек­ли ему го­ло­ву. По­след­нее сло­во его бы­ло: «Я хри­сти­а­нин!» По­сле него та­ким же об­ра­зом был за­му­чен его доб­лест­ный бо­ярин. Свя­тые мо­щи их по­чи­ва­ли в Мос­ков­ском Ар­хан­гель­ском со­бо­ре.

См. так­же: "Стра­да­ние свя­тых му­че­ни­ков Ми­ха­и­ла, кня­зя Чер­ни­гов­ско­го и бо­яри­на его Фе­о­до­ра, от нече­сти­во­го Ба­тыя по­стра­дав­ших" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

Фео́дор Черниговский

Жития мучеников Михаила, князя Черниговского, и боярина его Феодора

Око­ло се­ре­ди­ны XIII ве­ка (1237–1240 гг.) Рос­сию по­стиг­ло на­ше­ствие мон­го­лов. Сна­ча­ла опу­сто­ше­ны бы­ли Ря­зан­ское и Вла­ди­мир­ское кня­же­ства, по­том в юж­ной Рос­сии бы­ли раз­ру­ше­ны го­ро­да Пе­ре­я­с­лавль, Чер­ни­гов, Ки­ев и дру­гие. На­ро­до­на­се­ле­ние этих кня­жеств и го­ро­дов боль­шей ча­стью по­гиб­ло в кро­ва­вых се­чах; церк­ви бы­ли ограб­ле­ны и по­ру­га­ны, зна­ме­ни­тая Ки­ев­ская Лав­ра бы­ла раз­ру­ше­на, а ино­ки рас­се­я­лись по ле­сам.

Впро­чем, все эти страш­ные бед­ствия бы­ли как бы неиз­беж­ным след­стви­ем втор­же­ния ди­ких на­ро­дов, для ко­то­рых вой­на бы­ла по­во­дом к гра­бе­жу. Мон­го­лы обыч­но от­но­си­лись без­раз­лич­но ко всем ве­рам. Ос­нов­ным пра­ви­лом их жиз­ни слу­жи­ла Яса (кни­га за­пре­тов), со­дер­жа­щая в се­бе за­ко­ны ве­ли­ко­го Чин­гис­ха­на. Один из за­ко­нов Ясы ве­лел ува­жать и бо­ять­ся всех бо­гов, чьи бы они не бы­ли. По­это­му в Зо­ло­той Ор­де сво­бод­но слу­жи­лись бо­го­слу­же­ния раз­ных ве­ро­ис­по­ве­да­ний и са­ми ха­ны неред­ко при­сут­ство­ва­ли при со­вер­ше­нии и хри­сти­ан­ских, и му­суль­ман­ских, и буд­дий­ских, и дру­гих об­ря­дов.

Но, от­но­сясь без­раз­лич­но и да­же с ува­же­ни­ем к хри­сти­ан­ству, ха­ны тре­бо­ва­ли и от на­ших кня­зей ис­пол­не­ния неко­то­рых сво­их су­ро­вых об­ря­дов, на­при­мер: про­хож­де­ния через очи­сти­тель­ный огонь, преж­де чем явить­ся пе­ред ха­ном, по­кло­не­ния изо­бра­же­ни­ям умер­ших ха­нов, солн­цу и ку­сту. По хри­сти­ан­ским по­ня­ти­ям это яв­ля­ет­ся из­ме­ной свя­той ве­ре и неко­то­рые из на­ших кня­зей пред­по­чли пре­тер­петь смерть, чем вы­пол­нить эти язы­че­ские об­ря­ды. Сре­ди них сле­ду­ет вспом­нить Чер­ни­гов­ско­го кня­зя Ми­ха­и­ла и его бо­яри­на Фе­о­до­ра, по­стра­дав­ше­го в Ор­де в 1246 го­ду.

Ко­гда хан Ба­тый по­тре­бо­вал к се­бе Чер­ни­гов­ско­го кня­зя Ми­ха­и­ла, то он, при­няв бла­го­сло­ве­ние от сво­е­го ду­хов­но­го от­ца епи­ско­па Иоан­на, обе­щал ему, что он ско­рее умрет за Хри­ста и свя­тую ве­ру, чем по­кло­нит­ся идо­лам. То же обе­щал и бо­ярин его Фе­о­дор. Епи­скоп укре­пил их в этой свя­той ре­ши­мо­сти и дал им Свя­тые Да­ры в на­пут­ствие веч­ной жиз­ни. Пе­ред вхо­дом в став­ку ха­на мон­голь­ские жре­цы по­тре­бо­ва­ли с кня­зя и бо­яри­на, чтобы они по­кло­ни­лись на юг мо­ги­ле Чин­гис­ха­на, за­тем ог­ню и вой­лоч­ным идо­лам. Ми­ха­ил от­ве­тил: «Хри­сти­а­нин дол­жен по­кло­нять­ся Твор­цу, а не тва­ри».

Узнав об этом, Ба­тый озло­бил­ся и ве­лел Ми­ха­и­лу вы­би­рать од­но из двух: или ис­пол­нить тре­бо­ва­ние жре­цов, или смерть. Ми­ха­ил от­ве­тил, что он го­тов по­кло­нить­ся ха­ну, ко­то­ро­му Сам Бог пре­дал его во власть, но не мо­жет ис­пол­нить то­го, че­го тре­бу­ют жре­цы. Внук Ми­ха­и­ла, князь Бо­рис, и ро­стов­ские бо­яре умо­ля­ли его по­бе­речь свою жизнь и пред­ла­га­ли при­нять на се­бя и на свой на­род епи­ти­мью за его грех. Ми­ха­ил не хо­тел слу­шать ни­ко­го. Он сбро­сил с плеч кня­же­скую шу­бу и ска­зал: «Не по­губ­лю ду­ши мо­ей, прочь сла­ва тлен­но­го ми­ра!» По­ка но­си­ли от­вет его ха­ну, князь Ми­ха­ил и бо­ярин его пе­ли псал­мы и при­об­щи­лись Свя­тых Да­ров, дан­ных им епи­ско­пом. Ско­ро яви­лись убий­цы. Они схва­ти­ли Ми­ха­и­ла, на­ча­ли бить ку­ла­ка­ми и пал­ка­ми по гру­ди, по­том по­вер­ну­ли ли­цом к зем­ле и топ­та­ли но­га­ми, на­ко­нец от­сек­ли ему го­ло­ву. По­след­нее сло­во его бы­ло: «Я хри­сти­а­нин!» По­сле него та­ким же об­ра­зом был за­му­чен его доб­лест­ный бо­ярин. Свя­тые мо­щи их по­чи­ва­ли в Мос­ков­ском Ар­хан­гель­ском со­бо­ре.

См. так­же: "Стра­да­ние свя­тых му­че­ни­ков Ми­ха­и­ла, кня­зя Чер­ни­гов­ско­го и бо­яри­на его Фе­о­до­ра, от нече­сти­во­го Ба­тыя по­стра­дав­ших" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.