Канон первомученику и архидиакону Стефану

Припев: Святы́й первому́чениче Стефа́не, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 09 января (27 декабря ст. ст.); 15 августа (02 августа ст. ст.); 28 сентября (15 сентября ст. ст.)

Глас 5.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Коня́ и вса́дника в мо́ре Чермно́е сокруша́яй бра́ни мы́шцею высо́кою Христо́с истрясе́, Изра́иля же спасе́, побе́дную пе́снь пою́ща.

Гряди́те, венцы́ пе́сней первому́ченика Христо́ва Це́ркви сла́вно венча́им и, Боже́ственною венча́еми Стефа́новою благода́тию, побе́дную пе́снь воспои́м.

Нося́ Учи́телев кро́ткий смы́сл и е́же от любве́ Боготво́рное смире́ние, досто́йно, Стефа́не, диа́конов старе́йшина и предста́тель вдови́цам бы́л еси́.

Ты́ на по́мощь апо́столов Христо́вых досто́йно призва́лся еси́ и я́ко ве́рен диа́кон, тезоимени́те Стефа́не, бы́л еси́, иде́же Христо́с, кро́вию преше́л еси́.

Богоро́дичен: Ты́ у́бо за челове́ки, Христе́, челове́ка от Де́вы поне́с я́ко Младе́нец пови́тся, Тво́й же посы́пан первому́ченик ка́меней мета́нии, челове́ка совлачи́тся.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Водрузи́вый на ничесо́мже зе́млю повеле́нием Твои́м и пове́сивый неодержи́мо тяготе́ющую на недви́жимем, Христе́, ка́мени за́поведей твои́х, Це́рковь Твою́ утверди́, Еди́не Бла́же и Человеколю́бче.

Зако́нно, я́ко Христо́в во́ин, Стефа́н, к богоуби́йцам ополчи́вся, в непобеди́мую Его́ си́лу оде́ян, пребеззако́нных обличи́ все́ лука́вное противле́ние.

Ре́вностию Христо́вы разже́гся любве́ и к подвиго́м совле́кся, ве́ры и Ду́ха испо́лнився Боже́ственнаго, первому́ченик, ры́барей извести́л еси́ все́м Богосу́дную про́поведь.

Я́ко пропове́дник сокрове́нныя вои́стинну и Боже́ственныя жи́зни, настоя́щую я́коже забы́в, де́лом показа́ я́ве все́м первому́ченик победоно́сную и́стину, Влады́ко, произво́лив сме́рть.

Богоро́дичен: В жите́йский на́с ра́ди Влады́ка верте́п вни́де о́бразом низхожде́ния; му́чеников же нача́льник Стефа́н от тя́жести челове́ческия исхо́дит, любо́вию Влады́чнею побежда́емь.

Седа́лен, гла́с 1.

Апо́столе Христо́в, диа́конов пе́рвый, первому́чениче му́дре, му́чеников ве́рх, ми́ра концы́ освяти́в страда́нии твои́ми, и чудесы́ ду́шы челове́ков просвети́л еси́, чту́щия тя́ изба́ви вся́ческих бе́д, всехва́льне Стефа́не.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Боже́ственное Твое́ разуме́в истоща́ние прозорли́во, Авваку́м, Христе́, со тре́петом вопия́ше Тебе́: во спасе́ние люде́й Твои́х, спасти́ пома́занныя Твоя́ прише́л еси́.

Поревнова́в а́нгельскому усе́рдию и зра́ком а́нгельским све́тло украси́вся, зри́ши сла́ву Боже́ственную и сея́ озаре́ние.

Клеветни́к, судия́ же и мучи́тель, человекоуби́йца и оте́ц лжи́ явля́ется, Стефа́не, но себе́ побежда́ет, се́ти на ся́ простира́я.

Я́ко пе́рвый му́чеников Стефа́н, путесотвори́в же на́м муче́ния вхо́д, венцено́сец лику́ет, венце́м му́ченическим венча́емь.

Богоро́дичен: Просия́в от Де́вы, я́ко со́лнце, совозсия́вшу, Христе́, я́ко денни́цу, сла́вную первому́ченика па́мять Свое́ю украша́еши све́тлостию.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Одея́йся Све́том, я́ко ри́зою, к Тебе́ у́тренюю и Тебе́ зову́: ду́шу мою́ просвети́ омраче́нную, Христе́, я́ко Еди́н Благоутро́бен.

Облиста́, я́ко А́нгел, первому́ченик Тво́й, Небе́сных круго́в, Христе́, бы́в превы́шше и сла́вы неизглаго́ланныя Твоея́ насы́щся, Человеколю́бче.

Богоглаго́ливых у́ст одожде́нии низложи́ скверноуби́йцы первому́ченик, от ни́хже безчи́сленными ка́меней одожде́ньми я́ко победи́тель венча́ся.

Я́ко непобеди́мо первому́ченика Боже́ственныя ре́вности дерзнове́ние, и́бо да́же до кро́ве к богоуби́йцам му́жески ополчи́ся.

Богоро́дичен: Прише́дшаго от Неискусому́жныя Ма́тере, первому́ченик, в недви́жимем Отца́ Божестве́ и сла́ве, стоя́ща на Небесе́х, ви́де.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Неи́стовствующееся бу́рею душетле́нною, Влады́ко Христе́, страсте́й мо́ре укроти́ и от тли́ возведи́ мя, я́ко Благоутро́бен.

Сла́вный чинонача́льник му́чеников Стефа́н, ве́рнии зако́ны естества́ благода́тию преше́д, Боже́ственною сла́вою озаря́ется.

Подо́бник всеизря́днейший бы́в, Влады́ко Христе́, честны́я стра́сти Твоея́, Стефа́н уби́йцам благослове́нием отмща́ет.

Скверноуби́йственнаго дея́ния неприча́стны сохрани́, Христе́, и первому́ченика сподо́би Твоя́ певцы́ насле́дия, я́ко Благоутро́бен.

Богоро́дичен: Всеми́рнаго бы́сть спасе́ния, Влады́ко Христе́, нача́ло рождество́ Твое́ и му́чеников Боголе́пнаго испове́дания основа́ние.

Конда́к, гла́с 3.

Влады́ка вчера́ на́м пло́тию прихожда́ше, и ра́б дне́сь от пло́ти исхожда́ше. Вчера́ Ца́рствуяй пло́тию роди́ся, дне́сь ра́б ка́мением побива́ется; Того́ ра́ди и скончава́ется первому́ченик и Боже́ственный Стефа́н.

И́кос.

Я́ко звезда́ све́тлая, дне́сь совозсия́ Рождеству́ Христо́ву первому́ченик Стефа́н, облиста́яй, просвеща́яй земны́я концы́, иуде́йское то́кмо омрачи́ все́ злоче́стие. Му́дростию сло́ва си́х изобличи́в, от Писа́ний бесе́дуяй, и увещава́я сия́, ро́ждшагося от Де́вы Иису́са Сы́на Бо́жия бы́ти и Бо́га. И посрами́ си́х нечести́вое злоде́йство первому́ченик и Боже́ственный Стефа́н.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Превозноси́мый отце́в Госпо́дь пла́мень угаси́, о́троки ороси́, согла́сно пою́щия: Бо́же, благослове́н еси́.

Зубы́ скреже́щуще уби́йственне, беззако́ннии, я́ко зве́рие восхи́тивше, убива́ху Стефа́на, Боже́ственне пою́ща: Бо́же, благослове́н еси́.

Я́ко пе́стрыми цве́ты и кра́сными, Стефа́не, ка́мением украша́емь, тебе́ сама́го приве́л еси́ Христу́ Жизнода́вцу, поя́: Бо́же, благослове́н еси́.

Я́ко непобеди́мо Па́влово противле́ние, гоня́ща пе́рвое Бо́жия уго́дники, приводя́ща же язы́ки ны́не ко Христу́ во ве́ки.

Взя́т бы́в Ду́хом Святы́м, Стефа́не, неизрече́нно ви́дел еси́ Сы́на со Роди́телем, зовы́й Тро́ице: Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Тебе́ возсия́вшему от Де́вы Боже́ственныя Чи́стыя, принесе́ся одушевле́нный я́ко Царю́ вене́ц, Боже́ственне песнопоя́ Тебе́: Бо́же, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Тебе́, Вседе́телю, в пещи́ о́троцы, всеми́рный ли́к спле́тше, поя́ху: дела́ вся́кая, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Прииди́те, мы́сленно Стефа́новою сла́вою облиста́еми, воспои́м вопло́щшемуся Бо́гу: дела́ вся́кая, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Тебе́, я́ко победи́телю пребеззако́нныя ле́сти, страда́ний вене́ц исплете́ся, Стефа́не. те́м вопия́л еси́: Го́спода по́йте, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Яви́ся тебе́ Христо́с во О́тчей сла́ве, страда́ний возвеща́я тебе́ я́ве возме́здия; те́мже вопия́л еси́: Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Исплете́ на́м Влады́чнее Рождество́ ли́к и па́мять первому́ченика; те́м непреста́нно Го́спода пое́м и превозно́сим во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Тебе́, па́че ума́ богому́жно сло́вом ро́ждшую Го́спода и де́вствующую, вся́ дела́, Де́во, благослови́м и превозно́сим во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Иса́ие, лику́й, Де́ва име́ во чре́ве и роди́ Сы́на Емману́ила, Бо́га же и Челове́ка, Восто́к и́мя Ему́, Его́же велича́юще, Де́ву ублажа́ем.

Похва́л, Стефа́не, преше́л еси́ вся́к чи́н и но́сиши по коему́ждо сло́ву нело́жно ты́ победи́тельная: изнемога́ет бо челове́ческий у́м соплести́ вене́ц похва́л тебе́ досто́йный.

О, блаже́ннаго твоего́, его́же провеща́л еси́, Стефа́не, гла́са! Не поста́ви уби́йцам, Влады́ко,– вопия́,– Христе́, беззако́ния, но, я́ко Бо́г и Соде́тель, приими́ ду́х мо́й, я́коже же́ртву благово́ннейшу.

Ты́ боле́зней воздая́ние прия́л еси́, победи́тельный от Вседержи́тельныя вене́ц десни́цы, и ны́не, всеблаже́нне, предстоя́ Всецарю́, сла́вою и благода́тию пою́щия Тя́ увенча́й.

Богоро́дичен: Вре́меннаго бытия́ от Де́вы прия́т нача́ло пло́тию от Отца́ безле́тный Сы́н; Его́же ра́ди убива́емь подо́бник Христо́в Стефа́н, ны́не насле́дова от нача́ла ве́чную жи́знь.

Свети́лен.

Одесну́ю стоя́ща Отца́, ви́дел еси́ Сло́ва Пребезнача́льнаго, и Све́та неизглаго́ланнаго лице́ испо́лнил еси́, апо́столов похвало́ и му́чеников сла́во; украси́лся же еси́ венце́м ка́мений мета́ньми и кончи́ну прия́л еси́ Боже́ственную.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Конѧ̀ и҆ вса́дника въ мо́ре чермно́е, сокрꙋша́ѧй бра̑ни мы́шцею высо́кою, хрⷭ҇то́съ и҆стрѧсѐ, і҆и҃лѧ же спасѐ, побѣ́днꙋю пѣ́снь пою́ща.

Грѧди́те, вѣнцы̀ пѣ́сней первомꙋ́ченика хрⷭ҇то́ва цр҃кви, сла́внѡ вѣнча́имъ: и҆ бжⷭ҇твенною вѣнча́еми стефа́новою благода́тїю, побѣ́днꙋю пѣ́снь воспои́мъ.

Носѧ̀ ᲂу҆ч҃телевъ кро́ткїй смы́слъ, и҆ є҆́же ѿ любвѐ бг҃отво́рное смире́нїе, досто́йнѡ, стефа́не, дїа́конѡвъ старѣ́йшина и҆ предста́тель вдови́цамъ бы́лъ є҆сѝ.

Ты̀ на по́мощь а҆пⷭ҇лѡвъ хрⷭ҇то́выхъ досто́йнѡ призва́лсѧ є҆сѝ: и҆ ꙗ҆́кѡ вѣ́ренъ дїа́конъ, тезоимени́те стефа́не, бы́лъ є҆сѝ, и҆дѣ́же хрⷭ҇то́съ, кро́вїю преше́лъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Ты̀ ᲂу҆́бѡ за человѣ́ки, хрⷭ҇тѐ, человѣ́ка ѿ дв҃ы поне́съ ꙗ҆́кѡ млⷣнцъ пови́тсѧ, тво́й же посы́панъ первомꙋ́ченикъ ка́меней мета̑нїи, человѣ́ка совлачи́тсѧ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Водрꙋзи́вый на ничесо́мже зе́млю повелѣ́нїемъ твои́мъ, и҆ повѣ́сивый неѡдержи́мѡ тѧготѣ́ющꙋю, на недви́жимѣмъ, хрⷭ҇тѐ, ка́мени за́повѣдей твои́хъ цр҃ковь твою̀ ᲂу҆твердѝ, є҆ди́не бла́же и҆ чл҃вѣколю́бче.

Зако́ннѡ ꙗ҆́кѡ хрⷭ҇то́въ во́инъ стефа́нъ, къ бг҃оꙋбі́йцамъ ѡ҆полчи́всѧ, въ непобѣди́мꙋю є҆гѡ̀ си́лꙋ ѡ҆дѣ́ѧнъ, пребеззако́нныхъ ѡ҆бличѝ всѐ лꙋка́вное противле́нїе.

Ре́вностїю хрⷭ҇то́вы разже́гсѧ любвѐ, и҆ къ подвигѡ́мъ совле́ксѧ, вѣ́ры и҆ дх҃а и҆спо́лнивсѧ бжⷭ҇твеннагѡ первомꙋ́ченикъ, ры́барей и҆звѣсти́лъ є҆сѝ всѣ̑мъ бг҃осꙋ́днꙋю про́повѣдь.

Ꙗ҆́кѡ проповѣ́дникъ сокрове́нныѧ вои́стиннꙋ и҆ бжⷭ҇твенныѧ жи́зни, настоѧ́щꙋю ꙗ҆́коже забы́въ, дѣ́ломъ показа̀ ꙗ҆́вѣ всѣ̑мъ, первомꙋ́ченикъ побѣдоно́снꙋю и҆́стинꙋ, влⷣко, произво́ливъ сме́рть.

Бг҃оро́диченъ: Въ жите́йскїй на́съ ра́ди влⷣка верте́пъ вни́де, ѻ҆́бразомъ низхожде́нїѧ: мꙋ́ченикѡвъ же нача́льникъ стефа́нъ, ѿ тѧ́жести человѣ́ческїѧ и҆схо́дитъ, любо́вїю влⷣчнею побѣжда́емь.

Сѣда́ленъ, гла́съ а҃.

А҆пⷭ҇ле хрⷭ҇то́въ, дїа́конѡвъ пе́рвый, первомꙋ́чениче мꙋ́дре, мꙋ́ченикѡвъ ве́рхъ, мі́ра концы̀ ѡ҆свѧти́въ страда̑нїи твои́ми, и҆ чꙋдесы̀ дꙋ́шы человѣ́кѡвъ просвѣти́лъ є҆сѝ: чтꙋ́щыѧ тѧ̀ и҆зба́ви всѧ́ческихъ бѣ́дъ, всехва́льне стефа́не.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Бжⷭ҇твенное твоѐ разꙋмѣ́въ и҆стоща́нїе прозорли́вѡ а҆ввакꙋ́мъ, хрⷭ҇тѐ, со тре́петомъ вопїѧ́ше тебѣ̀: во спасе́нїе люде́й твои́хъ, спастѝ пома̑занныѧ твоѧ̑ прише́лъ є҆сѝ.

Поревнова́въ а҆́гг҃льскомꙋ ᲂу҆се́рдїю, и҆ зра́комъ а҆́гг҃льскимъ свѣ́тлѡ ᲂу҆краси́всѧ, зри́ши сла́вꙋ бжⷭ҇твеннꙋю, и҆ сеѧ̀ ѡ҆заре́нїе.

Клеветни́къ, сꙋдїѧ́ же и҆ мꙋчи́тель, человѣкоꙋбі́йца и҆ ѻ҆те́цъ лжѝ ꙗ҆влѧ́етсѧ, стефа́не: но себѐ побѣжда́етъ, сѣ̑ти на сѧ̀ простира́ѧ.

Ꙗ҆́кѡ пе́рвый мꙋ́ченикѡвъ стефа́нъ, пꙋтесотвори́въ же на́мъ мꙋче́нїѧ вхо́дъ, вѣнцено́сецъ ликꙋ́етъ, вѣнце́мъ мꙋ́ченическимъ вѣнча́емь.

Бг҃оро́диченъ: Просїѧ́въ ѿ дв҃ы, ꙗ҆́кѡ со́лнце, совозсїѧ́вшꙋ, хрⷭ҇тѐ, ꙗ҆́кѡ денни́цꙋ, сла́внꙋю первомꙋ́ченика па́мѧть, свое́ю ᲂу҆краша́еши свѣ́тлостїю.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Ѡ҆дѣѧ́йсѧ свѣ́томъ ꙗ҆́кѡ ри́зою, къ тебѣ̀ ᲂу҆́тренюю, и҆ тебѣ̀ зовꙋ̀: дꙋ́шꙋ мою̀ просвѣтѝ ѡ҆мраче́ннꙋю, хрⷭ҇тѐ, ꙗ҆́кѡ є҆ди́нъ благоꙋтро́бенъ.

Ѡ҆блиста̀ ꙗ҆́кѡ а҆́гг҃лъ первомꙋ́ченикъ тво́й, небе́сныхъ крꙋгѡ́въ, хрⷭ҇тѐ, бы́въ превы́шше, и҆ сла́вы неизглаго́ланныѧ твоеѧ̀ насы́щсѧ, чл҃вѣколю́бче.

Бг҃оглаго́ливыхъ ᲂу҆́стъ ѡ҆дождє́нїи, низложѝ скверноꙋбі̑йцы первомꙋ́ченикъ, ѿ ни́хже безчи́сленными ка́меней ѡ҆дожде́ньми, ꙗ҆́кѡ побѣди́тель вѣнча́сѧ.

Ꙗ҆́кѡ непобѣди́мо первомꙋ́ченика бжⷭ҇твенныѧ ре́вности дерзнове́нїе: и҆́бо да́же до кро́ве къ бг҃оꙋбі́йцамъ мꙋ́жески ѡ҆полчи́сѧ.

Бг҃оро́диченъ: Прише́дшаго ѿ неискꙋсомꙋ́жныѧ мт҃ре, первомꙋ́ченикъ въ недви́жимѣмъ ѻ҆ц҃а̀ бжⷭ҇твѣ̀ и҆ сла́вѣ, стоѧ́ща на нб҃сѣ́хъ ви́дѣ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Неи́стовствꙋющеесѧ бꙋ́рею дꙋшетлѣ́нною, влⷣко хрⷭ҇тѐ, страсте́й мо́ре ᲂу҆кротѝ, и҆ ѿ тлѝ возведи́ мѧ, ꙗ҆́кѡ бл҃гоꙋтро́бенъ.

Сла́вный чинонача́льникъ мꙋ́ченикѡвъ стефа́нъ, вѣ́рнїи зако́ны є҆стества̀ благода́тїю преше́дъ, бжⷭ҇твенною сла́вою ѡ҆зарѧ́етсѧ.

Подо́бникъ всеизрѧ́днѣйшїй бы́въ, влⷣко хрⷭ҇тѐ, честны̑ѧ стрⷭ҇ти твоеѧ̀ стефа́нъ, ᲂу҆бі́йцамъ благослове́нїемъ ѿмща́етъ.

Скверноꙋбі́йственнагѡ дѣѧ́нїѧ неприча́стны сохранѝ, хрⷭ҇тѐ, и҆ первомꙋ́ченика сподо́би твоѧ̑ пѣвцы̀ наслѣ́дїѧ, ꙗ҆́кѡ бл҃гоꙋтро́бенъ.

Бг҃оро́диченъ: Всемі́рнагѡ бы́сть спасе́нїѧ, влⷣко хрⷭ҇тѐ, нача́ло рождество̀ твоѐ, и҆ мꙋ́ченикѡвъ бг҃олѣ́пнагѡ и҆сповѣ́данїѧ ѡ҆снова́нїе.

Конда́къ, гла́съ г҃.

Влⷣка вчера̀ на́мъ пло́тїю прихожда́ше, и҆ ра́бъ дне́сь ѿ пло́ти и҆схожда́ше. вчера̀ црⷭ҇твꙋѧй пло́тїю роди́сѧ, дне́сь ра́бъ ка́менїемъ побива́етсѧ: тогѡ̀ ра́ди и҆ скончава́етсѧ первомꙋ́ченикъ и҆ бжⷭ҇твенный стефа́нъ.

І҆́косъ.

Ꙗ҆́кѡ ѕвѣзда̀ свѣ́тлаѧ, дне́сь совозсїѧ̀ ржⷭ҇твꙋ̀ хрⷭ҇то́вꙋ первомꙋ́ченикъ стефа́нъ, ѡ҆блиста́ѧй, просвѣща́ѧй земны̑ѧ концы̀, і҆ꙋде́йское то́кмѡ ѡ҆мрачѝ всѐ ѕлоче́стїе. мꙋ́дростїю сло́ва си́хъ и҆з̾ѡбличи́въ, ѿ писа́нїй бесѣ́дꙋѧй и҆ ᲂу҆вѣщава́ѧ сїѧ̑, ро́ждшагосѧ ѿ дв҃ы і҆и҃са, сн҃а бж҃їѧ бы́ти и҆ бг҃а. и҆ посрамѝ си́хъ нечести́вое ѕлодѣ́йство первомꙋ́ченикъ и҆ бжⷭ҇твенный стефа́нъ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Превозноси́мый ѻ҆тцє́въ гдⷭ҇ь пла́мень ᲂу҆гасѝ, ѻ҆́троки ѡ҆росѝ, согла́снѡ пою́щыѧ: бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Зꙋбы̀ скреже́щꙋще ᲂу҆бі́йственнѣ беззако́ннїи, ꙗ҆́кѡ ѕвѣ́рїе восхи́тивше ᲂу҆бива́хꙋ стефа́на, бжⷭ҇твеннѣ пою́ща: бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Ꙗ҆́кѡ пе́стрыми цвѣ́ты и҆ кра́сными, стефа́не, ка́менїемъ ᲂу҆краша́емь, тебѐ сама́го приве́лъ є҆сѝ хрⷭ҇тꙋ̀ жизнода́вцꙋ, поѧ̀: бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Ꙗ҆́кѡ непобѣди́мо па́ѵлово противле́нїе, гонѧ́ща пе́рвое бж҃їѧ ᲂу҆го́дники, приводѧ́ща же ꙗ҆зы́ки ны́нѣ ко хрⷭ҇тꙋ̀ во вѣ́ки.

Взѧ́тъ бы́въ дх҃омъ ст҃ы́мъ, стефа́не, неизрече́ннѡ ви́дѣлъ є҆сѝ сн҃а со роди́телемъ, зовы́й трⷪ҇цѣ: бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Тебѣ̀ возсїѧ́вшемꙋ ѿ дв҃ы бжⷭ҇твенныѧ чⷭ҇тыѧ, принесе́сѧ ѡ҆дꙋшевле́нный ꙗ҆́кѡ цр҃ю̀ вѣне́цъ, бжⷭ҇твенне пѣснопоѧ̀ тебѣ̀: бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Тебѣ̀ вседѣ́телю въ пещѝ ѻ҆́троцы, всемі́рный ли́къ спле́тше, поѧ́хꙋ: дѣла̀ всѧ̑каѧ гдⷭ҇а по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Прїиди́те, мы́сленнѡ стефа́новою сла́вою ѡ҆блиста́еми, воспои́мъ вопло́щшемꙋсѧ бг҃ꙋ: дѣла̀ всѧ̑каѧ гдⷭ҇а по́йте, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Тебѣ̀, ꙗ҆́кѡ побѣди́телю пребеззако́нныѧ ле́сти, страда́нїй вѣне́цъ и҆сплете́сѧ, стефа́не. тѣ́мъ вопїѧ́лъ є҆сѝ: гдⷭ҇а по́йте, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Ꙗ҆ви́сѧ тебѣ̀ хрⷭ҇то́съ во ѻ҆́ч҃ей сла́вѣ, страда́нїй возвѣща́ѧ тебѣ̀ ꙗ҆́вѣ возме́здїѧ: тѣ́мже вопїѧ́лъ є҆сѝ: гдⷭ҇а по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

И҆сплетѐ на́мъ влⷣчнее ржⷭ҇тво̀ ли́къ и҆ па́мѧть первомч҃ника: тѣ́мъ непреста́ннѡ гдⷭ҇а пое́мъ, и҆ превозно́симъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Тебѐ па́че ᲂу҆ма̀ бг҃омꙋ́жнѡ сло́вомъ ро́ждшꙋю гдⷭ҇а, и҆ дѣ́вствꙋющꙋю, всѧ̑ дѣла̀, дв҃о, благослови́мъ и҆ превозно́симъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: И҆са́їе, ликꙋ́й, дв҃а и҆мѣ̀ во чре́вѣ, и҆ родѝ сн҃а є҆мманꙋ́ила, бг҃а же и҆ чл҃вѣ́ка, восто́къ и҆́мѧ є҆мꙋ̀: є҆го́же велича́юще, дв҃ꙋ ᲂу҆блажа́емъ.

Похва́лъ, стефа́не, преше́лъ є҆сѝ всѧ́къ чи́нъ, и҆ но́сиши по коемꙋ́ждо сло́вꙋ нело́жнѡ ты̀ побѣди́тєльнаѧ: и҆знемога́етъ бо человѣ́ческїй ᲂу҆́мъ, соплестѝ вѣне́цъ похва́лъ тебѣ̀ досто́йный.

Ѽ блаже́ннагѡ твоегѡ̀, є҆го́же провѣща́лъ є҆сѝ, стефа́не, гла́са! не поста́ви ᲂу҆бі́йцамъ, влⷣко, вопїѧ̀, хрⷭ҇тѐ, беззако́нїѧ: но ꙗ҆́кѡ бг҃ъ и҆ содѣ́тель прїимѝ дх҃ъ мо́й, ꙗ҆́коже же́ртвꙋ благово́ннѣйшꙋ.

Ты̀ болѣ́зней воздаѧ́нїе прїѧ́лъ є҆сѝ, побѣди́тельный ѿ вседержи́тельныѧ вѣне́цъ десни́цы: и҆ ны́нѣ, всеблаже́нне, предстоѧ̀ всецр҃ю̀, сла́вою и҆ благода́тїю пою́щыѧ тѧ̀ ᲂу҆вѣнча́й.

Бг҃оро́диченъ: Вре́меннагѡ бытїѧ̀ ѿ дв҃ы прїѧ́тъ нача́ло пло́тїю, ѿ ѻ҆ц҃а̀ безлѣ́тный сн҃ъ: є҆гѡ́же ра́ди ᲂу҆бива́емь подо́бникъ хрⷭ҇то́въ стефа́нъ, ны́нѣ наслѣ́дова ѿ нача́ла вѣ́чнꙋю жи́знь.

Свѣти́ленъ.

Ѡ҆деснꙋ́ю стоѧ́ща ѻ҆ц҃а̀ ви́дѣлъ є҆сѝ сло́ва пребезнача́льнаго, и҆ свѣ́та неизглаго́ланнагѡ лицѐ и҆спо́лнилъ є҆сѝ, а҆пⷭ҇лѡвъ похвало̀, и҆ мꙋ́ченикѡвъ сла́во: ᲂу҆краси́лсѧ же є҆сѝ вѣнце́мъ ка́менїй мета́ньми, и҆ кончи́нꙋ прїѧ́лъ є҆сѝ бжⷭ҇твеннꙋю.

Жизнь и тру­ды апо­сто­лов – Свя­той апо­стол Сте­фан, пер­во­му­че­ник и ар­хи­ди­а­кон

Краткое житие первомученика и архидиакона Стефана

Свя­той Сте­фан про­ис­хо­дил из ев­ре­ев, жив­ших за гра­ни­цей, т. е. вне Свя­той Зем­ли. Та­кие евреи на­зы­ва­лись эл­ли­ни­ста­ми, так как в них чув­ство­ва­лось вли­я­ние гре­че­ской куль­ту­ры, до­ми­ни­ро­вав­шей в Рим­ской им­пе­рии. По­сле со­ше­ствия Свя­то­го Ду­ха на апо­сто­лов Цер­ковь ста­ла быст­ро рас­ти, и воз­ник­ла необ­хо­ди­мость за­бо­тить­ся о си­ро­тах, вдо­вах и бед­ных во­об­ще, при­няв­ших Кре­ще­ние. Апо­сто­лы пред­ло­жи­ли хри­сти­а­нам вы­де­лить семь до­стой­ных му­жей для опе­ки нуж­да­ю­щих­ся. По­свя­тив этих семь че­ло­век в диа­ко­ны (что зна­чит по­мощ­ни­ки, слу­жи­те­ли), апо­сто­лы сде­ла­ли их сво­и­ми бли­жай­ши­ми по­мощ­ни­ка­ми. Сре­ди диа­ко­нов вы­де­лял­ся сво­ей креп­кой ве­рой и да­ром сло­ва мо­ло­дой Сте­фан, на­зы­ва­е­мый ар­хи­ди­а­ко­ном, т. е. пер­вым диа­ко­ном. В ско­ром вре­ме­ни диа­ко­ны, кро­ме по­мо­щи бед­ным, ста­ли при­ни­мать бли­жай­шее уча­стие в мо­лит­вах и бо­го­слу­же­ни­ях.

Сте­фан про­по­ве­до­вал в Иеру­са­ли­ме сло­во Бо­жие, под­креп­ляя ис­тин­ность сво­их слов зна­ме­ни­я­ми и чу­де­са­ми. Успех его был очень боль­шой, и это воз­бу­ди­ло про­тив него нена­висть рев­ни­те­лей за­ко­на Мо­и­сея – фа­ри­се­ев. Они схва­ти­ли его и по­влек­ли в си­нед­ри­он – выс­шее су­ди­ли­ще у ев­ре­ев. Здесь фа­ри­сеи пред­ста­ви­ли лож­ных сви­де­те­лей, ко­то­рые утвер­жда­ли, что он в сво­их про­по­ве­дях оскорб­ля­ет Бо­га и про­ро­ка Мо­и­сея. В свое оправ­да­ние свя­той Сте­фан из­ло­жил пе­ред си­нед­ри­о­ном ис­то­рию ев­рей­ско­го на­ро­да, по­ка­зы­вая на яр­ких при­ме­рах, как евреи все­гда про­ти­ви­лись Бо­гу и уби­ва­ли по­слан­ных Им про­ро­ков. Чле­ны си­нед­ри­о­на слу­шая его, все бо­лее раз­го­ра­лись гне­вом.

В это вре­мя Сте­фан уви­дел, как над ним рас­кры­лось Небо, и он вос­клик­нул: «Я ви­жу небе­са от­вер­стые и Сы­на Че­ло­ве­че­ско­го, сто­я­ще­го одес­ную Бо­га» (Деян.7:56). Услы­шав это, чле­ны си­нед­ри­о­на при­шли в ве­ли­кую ярость. За­ты­кая свои уши, они бро­си­лись на Сте­фа­на и по­влек­ли его за го­род. Здесь, как за­кон по­веле­вал, сви­де­те­ли, пер­вые об­ви­нив­шие Сте­фа­на, пер­вы­ми ста­ли по­би­вать его кам­ня­ми. При этом при­сут­ство­вал юно­ша, име­нем Савл, ко­то­ро­му бы­ло по­ру­че­но сте­речь одеж­ды по­би­ва­ю­щих кам­ня­ми. Он одоб­рял уби­е­ние Сте­фа­на. Па­дая под гра­дом кам­ней, Сте­фан вос­клик­нул: «Гос­по­ди Иису­се! Не вме­ни им гре­ха се­го и при­ми дух мой». Со­бы­тие это и речь Сте­фа­на в си­нед­ри­оне опи­сал еван­ге­лист Лу­ка в кни­ге Де­я­ний апо­сто­лов, гла­вы 6-8.

Так ар­хи­ди­а­кон Сте­фан стал пер­вым му­че­ни­ком за Хри­ста в 34 го­ду по­сле Р.X. По­сле это­го на­ча­лось в Иеру­са­ли­ме пре­сле­до­ва­ние хри­сти­ан, от ко­то­ро­го они вы­нуж­де­ны бы­ли бе­жать в раз­ные ча­сти Свя­той Зем­ли и в со­сед­ние стра­ны. Так хри­сти­ан­ская ве­ра ста­ла рас­про­стра­нять­ся в раз­ных ча­стях Рим­ской им­пе­рии. Кровь пер­во­му­че­ни­ка Сте­фа­на не про­ли­лась да­ром. В ско­ром вре­ме­ни Савл, одоб­ряв­ший это убий­ство, уве­ро­вал, кре­стил­ся и стал зна­ме­ни­тым Пав­лом – од­ним из са­мых успеш­ных про­по­вед­ни­ков Еван­ге­лия. Мно­го лет спу­стя Па­вел, по­се­тив Иеру­са­лим, был то­же схва­чен разъ­ярен­ной тол­пой иуде­ев, хо­тев­ших по­бить его кам­ня­ми. В сво­ей бе­се­де с ни­ми он вспом­нил о невин­ной смер­ти Сте­фа­на и о сво­ем уча­стии в ней (Деян.22).

2/15 августа – Перенесение из Иерусалима в Константинополь мощей первомученика архидиакона Стефана

Пе­ре­не­се­ние из Иеру­са­ли­ма в Кон­стан­ти­но­поль мо­щей свя­то­го пер­во­му­че­ни­ка ар­хи­ди­а­ко­на Сте­фа­на бы­ло око­ло 428 го­да. По­сле то­го, как свя­той пер­во­му­че­ник ар­хи­ди­а­кон Сте­фан был по­бит иуде­я­ми кам­ня­ми, свя­тое те­ло его бро­си­ли без по­гре­бе­ния на съе­де­ние зве­рям и пти­цам. Од­на­ко на вто­рую ночь зна­ме­ни­тый иудей­ский за­ко­но­учи­тель Га­ма­ли­ил, на­чав­ший скло­нять­ся к ве­ре в Иису­са Хри­ста как в Мес­сию и за­щи­тив­ший апо­сто­лов в си­нед­ри­оне (Деян.5:34-40), по­слал пре­дан­ных ему лю­дей взять те­ло пер­во­му­че­ни­ка. Га­ма­ли­ил пре­дал его по­гре­бе­нию на сво­ей зем­ле, в пе­ще­ре, неда­ле­ко от Иеру­са­ли­ма. Ко­гда скон­чал­ся тай­ный уче­ник Гос­по­да, Ни­ко­дим, при­хо­див­ший к Нему но­чью (Ин.3:1-21, 7:50-52, 19:38-42), Га­ма­ли­ил так­же по­хо­ро­нил его близ гро­ба ар­хи­ди­а­ко­на Сте­фа­на. За­тем и сам Га­ма­ли­ил, при­няв­ший Свя­тое Кре­ще­ние вме­сте со сво­им сы­ном Ави­вом, был по­гре­бен при гро­бе пер­во­му­че­ни­ка Сте­фа­на и свя­то­го Ни­ко­ди­ма. В 415 го­ду мо­щи свя­тых бы­ли чу­дес­ным об­ра­зом об­ре­те­ны и тор­же­ствен­но пе­ре­не­се­ны в Иеру­са­лим ар­хи­епи­ско­пом Иоан­ном вме­сте с епи­ско­па­ми Елев­фе­ри­ем Се­ва­стий­ским и Елев­фе­ри­ем Иери­хон­ским. С то­го вре­ме­ни от мо­щей на­ча­ли со­вер­шать­ся ис­це­ле­ния.

Впо­след­ствии, при свя­том бла­го­вер­ном ца­ре Фе­о­до­сии Млад­шем (408–450), мо­щи свя­то­го пер­во­му­че­ни­ка Сте­фа­на бы­ли пе­ре­ве­зе­ны из Иеру­са­ли­ма в Кон­стан­ти­но­поль и по­ло­же­ны в церк­ви в честь свя­то­го диа­ко­на Лав­рен­тия, а по со­зда­нии хра­ма в честь пер­во­му­че­ни­ка Сте­фа­на пе­ре­не­се­ны ту­да 2 ав­гу­ста. Дес­ни­ца пер­во­му­че­ни­ка хра­нит­ся в Се­ра­пи­о­но­вой па­ла­те Тро­и­це-Сер­ги­е­вой Лав­ры.

Полное житие первомученика и архидиакона Стефана

Свя­той апо­стол пер­во­му­че­ник и ар­хи­ди­а­кон Сте­фан был стар­шим сре­ди се­ми диа­ко­нов, по­став­лен­ных са­ми­ми апо­сто­ла­ми, по­это­му его на­зы­ва­ют ар­хи­ди­а­ко­ном. Он был хри­сти­ан­ским пер­во­му­че­ни­ком и по­стра­дал за Хри­ста в воз­расте око­ло 30 лет. По вы­ра­же­нию Асте­рия, это был "на­ча­ток му­че­ни­ков, учи­тель стра­да­ний за Хри­ста, ос­но­ва­ние доб­ро­го ис­по­ве­да­ния", ибо преж­де Сте­фа­на ни­кто не из­ли­вал кро­ви сво­ей за Еван­ге­лие".

Бу­дучи ис­пол­нен Ду­ха Свя­то­го, свя­той Сте­фан с дерз­но­ве­ни­ем убе­ди­тель­но про­по­ве­до­вал хри­сти­ан­ское уче­ние и по­беж­дал иудей­ских за­ко­но­учи­те­лей в спо­рах. За это иудеи окле­ве­та­ли Сте­фа­на, буд­то бы он про­из­но­сит ху­лы на Бо­га и на Мо­и­сея. С та­ким об­ви­не­ни­ем свя­той Сте­фан пред­стал пе­ред си­нед­ри­о­ном и пер­во­свя­щен­ни­ком. Он про­из­нес пла­мен­ную речь, в ко­то­рой из­ло­жил ис­то­рию ев­рей­ско­го на­ро­да и сме­ло об­ли­чил иуде­ев в го­не­ни­ях на про­ро­ков и в каз­ни ожи­дав­ше­го­ся ими Мес­сии, Иису­са Хри­ста. Во вре­мя ре­чи свя­той Сте­фан вдруг уви­дел небо от­вер­стым и Иису­са Хри­ста во сла­ве, сто­я­ще­го одес­ную Бо­га. Он гром­ко про­воз­гла­сил об этом. То­гда иудеи, за­ты­кая уши, на­бро­си­лись на него, по­влек­ли его за го­род и по­би­ва­ли кам­ня­ми, а свя­той му­че­ник мо­лил­ся за сво­их убийц. Вда­ли, на воз­вы­ше­нии, сто­я­ла Ма­терь Бо­жия со свя­тым апо­сто­лом Иоан­ном Бо­го­сло­вом и усерд­но мо­ли­лась за му­че­ни­ка. Пе­ред смер­тью Сте­фан про­из­нес: "Гос­по­ди Иису­се, при­и­ми дух мой, Гос­по­ди, не вме­ни им это во грех", – и за­тем ра­дост­но пре­дал Хри­сту свою чи­стую ду­шу. Те­ло свя­то­го пер­во­му­че­ни­ка Сте­фа­на, остав­лен­ное на съе­де­ние зве­рям, тай­но взял из­вест­ный ев­рей­ский учи­тель Га­ма­ли­ил с сы­ном сво­им Ави­вом и пре­дал по­гре­бе­нию в сво­ем име­нии. Впо­след­ствии они оба уве­ро­ва­ли во Хри­ста и при­ня­ли Свя­тое Кре­ще­ние.

См. так­же: "Стра­да­ние свя­то­го пер­во­му­че­ни­ка и ар­хи­ди­а­ко­на Сте­фа­на" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

См. так­же: "Пе­ре­не­се­ние мо­щей свя­то­го пер­во­му­че­ни­ка и ар­хи­ди­а­ко­на Сте­фа­на" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.