Канон священномученику Иринею, епископу Сирмийскому (Сремскому)

Припев: Священному́чениче Ирине́е, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 08 апреля (26 марта ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Ди́вному Бо́гу вели́чия принесе́м, и великоле́пно с на́ми да воспое́т земля́ и не́бо я́сно сла́ву Его́.

С небесе́ благода́ть исхода́тайствуй ми́, свя́те Ирине́е, я́ко да возмогу́ достодо́лжно восхвали́ти твое́ на земли́ светоно́сное торжество́.

Егда́ предста́л еси́ суди́щу Про́ва беззако́ннаго, не убоя́вся претя́щаго муче́ния, возопи́л еси́ к нему́: Го́спода Иису́са не отве́ргуся и де́моном безу́мным не пожру́, ты́ же твори́, что́ ти го́де быва́ет.

Ирине́е о́тче богоно́се, стоя́л еси́ до́блественно пред суди́щем, испове́дуя Христа́ Го́спода, Его́же престо́лу ны́не предстоя́, моли́ о спасе́нии ду́ш на́ших.

Богоро́дичен: Прече́стно вои́стинну и боже́ственно Бо́жие селе́ние, воспое́м благоче́стно Мари́ю Пречи́стую, прие́мшую Невмести́маго и Непостижи́маго.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утверди́ мя, Го́споди, си́лою Кре́стною и да́руй мне́ се́рдце чи́стое, да о Тебе́ хвалю́ся, Бла́же.

Ре́вностию Бо́жиею дыха́я, оде́ялся еси́ Ду́ха си́лою, Ирине́е преблаже́нне, и победи́л еси́ вся́ ополче́ния, ю́же на Христа́ воздвиго́шася.

Име́я основа́ние Христа́, Ка́меня незы́блема, доброде́тельными же ви́ды удобре́н бы́в, сла́вою муче́ния, всеблаже́нне, освяти́вся, преше́л еси́ к люби́мому Го́споду, прича́стием обожа́емь, богоприя́тне.

Не повину́вся веле́нию мучи́телеву, богоме́рзским и́долом не поже́рл еси́, но Христа́ до́блественно испове́дал еси́, богоблаже́нне Ирине́е сла́вне.

Богоро́дичен: Рождество́м Твои́м, Пречи́стая Богоро́дице, мы́, земноро́днии, от земли́ к высоте́ небе́сней вои́стинну вознесо́хомся и а́нгельским ликостоя́нием причто́хомся.

Седа́лен, гла́с 4:

О́тче Ирине́е богоблаже́нне, доброде́тельми твои́ми возсия́л еси́ в Сре́мстей стране́, я́ко вели́кое со́лнце, и, просвети́в ве́рных составле́ния, потреби́л еси́ страсте́й омраче́ние, и ны́не моли́ Христа́ Бо́га дарова́ти на́м ве́лию ми́лость.

Ты была́ еси́ Сло́ва Боже́ственная ски́ния, чистото́ю а́нгелы превозше́дшая, и мене́, пе́рсть бы́вша, па́че все́х оскверне́на плотски́ми прегреше́ньми, очи́сти моли́тв Твои́х боже́ственными вода́ми, подаю́щи, Чи́стая, ве́лию ми́лость.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах слу́х си́лы Твоея́, и возвесели́ся се́рдце мое́ о Го́споде.

Еди́н Человеколю́бец Христо́с Госпо́дь прия́т тя́, я́ко боже́ственное всесожже́ние, те́м со а́нгелы ны́не лику́еши, Ирине́е, сла́вне му́чениче.

А́нгелом равносе́льник бы́в, усе́рдно вше́л еси́ на суди́лище, любо́вию Христо́вою разжига́емь, те́м и терпели́вно пострада́в, Ирине́е преблаже́нне, му́ченически венча́лся еси́.

Просвеще́н бы́в Све́том Тро́ическим, служа́щия де́моном уве́рил еси́ чествова́ти Бо́га и́стиннаго, кре́постию же Христо́вою укрепля́емь, яви́лся еси́ все́х сильне́йши.

Богоро́дичен: А́довы у́зы расто́ргши рождество́м Твои́м, расто́ргни плени́цы грехо́в мои́х, Богоневе́сто, и ра́дости вся́ испо́лни.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Твои́м Све́том озари́ мо́й у́м, Бо́же, молю́ся Тебе́, да мно́гую Твою́ воспою́, от но́щи у́треневав, благосты́ню.

Ездя по пути́ за́поведей Христо́вых и кипя́ Боже́ственным раче́нием, о́тче Ирине́е, вся́ плотски́я боле́зни и муче́ния ра́достно претерпе́л еси́.

Светолу́чными Ева́нгелия сия́нии просвеще́н, не поколеба́лся еси́ му́к волна́ми, ниже́ претя́щей сме́рти, му́чениче Христо́в Ирине́е, те́м неизрече́нныя сла́вы Боже́ственныя сподо́бился еси́.

Непоколеби́мыя ве́ры огне́м изсуши́в му́тныя пото́ки злочести́вых веле́ний Про́ва беззако́ннаго, вше́л еси́ в незаходи́мый же́ртвенник та́ин, я́ко таи́нник неизрече́нных.

Богоро́дичен: Млеко́м пита́еши Пита́теля все́х, рожде́ннаго без тли́ из пречи́стаго Твоего́ чре́ва и челове́ки, тле́ю сокруше́нныя, па́ки назида́юща.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Из чре́ва а́дова во́пля моего́ услы́шал еси́ гла́с мо́й и изба́вил еси́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

О́тче Ирине́е всеблаже́нне, целому́дренно житие́ твое́ соверши́л еси́ и, врага́ победи́в, ко Христу́ преше́л еси́, Его́же моли́ изба́вити от страсте́й безче́стия челове́ки.

Священнотаи́нниче, Ирине́е му́чениче, ты́ священноде́йствовал еси́ Бо́жие Ева́нгелие и Боже́ственная уче́ния све́тло запеча́тствовал еси́ му́ченическою свое́ю кро́вию.

Ле́потный Христо́в таи́нник неизрече́нных та́ин бы́л еси́, себе́ же сама́го страда́нием лепоподо́бно прине́сл еси́ Тому́ же́ртву прия́тну, и же́ртва твоя́, сла́вне, на же́ртвенник небе́сный вознесе́ся.

Богоро́дичен: Иста́явшую мою́ мы́сль пла́менем греха́ кропле́нием ми́лости Твоея́ напо́й, Де́во Ма́ти, и возжжи́ се́рдца моего́ уга́сший свети́льник.

Конда́к:

Многоболе́зненных му́к искуше́ния претерпе́л еси́, но непрекло́нен умо́м пребы́л еси́, мече́м же усече́н и в ре́ку вве́ржен, ре́чныя струи́ освяти́л еси́, сего́ ра́ди восхваля́ем тя́, о́тче Ирине́е, воспева́юще свяще́нную и мироспаси́тельную па́мять твою́.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́троки ороси́вый в пещи́ и Де́ву сохрани́вый ро́ждшую Тя́ по рождестве́, благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Ору́жник Христо́в яви́лся еси́, блаже́нне, отри́нув тве́рдостне мучи́теля нече́стие, те́м и Христо́с возмзди́ тя за терпе́ние, угото́вав тебе́ жили́ще небе́сное, иде́же ны́не воспева́еши: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Влады́ки твоего́ раче́нием насла́ждся, мирску́ю любо́вь пренебре́гл еси́ и муче́ния венце́м, о́тче, украси́лся еси́, те́мже взыва́еши: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

И́го Христо́во на ра́ме твое́м усе́рдно нося́, поко́й обре́л еси́ в души́ свое́й, и вме́сто тесноты́ обре́л еси́ широту́ ра́дования, и в ра́йстей сла́дости с му́ченики восклица́еши: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, Благода́тная Богоро́дице Де́во, хра́м и свяще́нное жили́ще Сло́ва су́щи, и бу́ди на́м прегреше́ний очище́ние.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Преподо́бнии Твои́ о́троцы, в пе́щь вве́ржени, поя́ху: благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Ты́ ничто́же предпоче́т на земли́, о́тче Ирине́е, Христу́ после́довал еси́, злочести́вому Про́ву сопротивля́яся, и, за и́стину пострада́в, вопия́л еси́: благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Моли́твами и посто́м плотска́я мудрова́ния умертви́в, ре́вностию же ве́ры распаля́ем, прине́слся еси́, о́тче, Бо́гу же́ртва прия́тна, воспева́я: благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Испове́данием Христа́ показа́лся еси́ адама́нта тверде́йший и к мучи́телю взыва́л еси́: не устраша́юся сме́рти, ни му́к ви́да, ниже́ жру́ де́моном, Бо́га Еди́наго, в Тро́ице познава́емаго, чту́, Ему́же всегда́ песносло́влю: благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Кля́твы прароди́тельныя изба́вльшеся, Пречи́стая, благослове́ние Тобо́ю получи́хом. Те́мже Тя́ благослови́м, и велича́ем, и любо́вию ублажа́ем.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Тя́, ши́ршую небе́с, Богоро́дице, и све́тлшую со́лнца, пе́сньми велича́ем.

Ра́достно пое́м по́двиги твоя́, о́тче Ирине́е, я́же за Христа́ па́че естества́ претерпе́л еси́, тве́рдым по́мыслом проти́вяся Про́ву злочести́вому. Те́мже тя́ в пе́снех велича́ем.

Ко Го́споду любо́вь огнепа́льную име́л еси́, добро́тою же Боже́ственною наслажда́емь, ра́дуяся, соверши́л еси́ по́двиг твоего́ муче́ния, сего́ ра́ди в пе́снех тя́ велича́ем.

Огне́м Боже́ственным распаля́емь, ю́зи и многоплете́нныя му́ки до́блественно претерпе́л еси́ и не прине́сл еси́ че́сти истука́нным, те́м тя́ ве́рою ублажа́ем и в пе́снех велича́ем.

Богоро́дичен: О́тчее Сло́во и прему́дрость несказа́нно ро́ждшая, Де́во Всенепоро́чная, души́ моея́ лю́тую я́зву уврачу́й и се́рдца боле́знь укроти́.

Свети́лен:

Сия́нием небе́сным озаря́емь, Христо́вою си́лою укрепля́ем, му́жеским нра́вом к му́кам устреми́лся еси́, испове́дая Бо́жие свято́е и́мя.

Богоро́дичен: Сия́нием, от Тебе́ па́че ума́ Возсия́вшаго, озари́ на́ша мы́сли, Всенепоро́чная, и по́мыслов душетле́нных умали́ тму́, я́ко да пое́м Тя́, Влады́чице.

Свя­щен­но­му­че­ник Ири­ней по­стра­дал во вре­мя го­не­ния на хри­сти­ан при рим­ских им­пе­ра­то­рах Дио­кли­ти­ане и Мак­си­ми­ане (284–305).

Он был пре­сви­те­ром, вме­сте с же­ной вос­пи­ты­вал де­тей в хри­сти­ан­ском бла­го­че­стии и поль­зо­вал­ся боль­шим ува­же­ни­ем за свою об­ра­зо­ван­ность и стро­гий об­раз жиз­ни.

Поз­же он был по­став­лен епи­ско­пом в го­род Сир­мий в Пан­но­нии (совре­мен­ная Вен­грия). За го­ря­чую про­по­ведь Хри­сто­вой ве­ры он был схва­чен и пред­стал пе­ред пра­ви­те­лем Про­бом. За от­каз от­речь­ся от Хри­ста и при­не­сти жерт­ву язы­че­ским бо­гам свя­то­го пре­да­ли на му­че­ния. Оче­вид­ца­ми ис­тя­за­ний бы­ли ро­ди­те­ли, род­ствен­ни­ки и дру­зья свя­ти­те­ля, ко­то­рые пы­та­лись уго­во­рить его по­ко­рить­ся, но му­че­ник оста­вал­ся непре­кло­нен. По­сле же­сто­ких му­че­ний свя­той ис­по­вед­ник дол­го на­хо­дил­ся в тем­ни­це. Проб пы­тал­ся сло­мить во­лю му­че­ни­ка, уго­ва­ри­вая его по­ща­дить свою жизнь ра­ди сы­но­вей. Но му­че­ник от­ве­тил: "Сы­но­вья мои ве­ру­ют в Бо­га, Ко­то­рый по­за­бо­тит­ся о них, ме­ня же ни­что не за­ста­вит от­речь­ся от мо­е­го Хри­ста". Пра­ви­тель при­ка­зал бро­сить свя­то­го в ре­ку. Му­че­ни­ка при­ве­ли на мост через ре­ку Са­ву, где он, став на ко­ле­ни, в по­след­ний раз об­ра­тил­ся с мо­лит­вой к Гос­по­ду о пастве Сир­мий­ской Церк­ви. По­сле мо­лит­вы свя­щен­но­му­че­ни­ка Ири­нея обез­гла­ви­ли, а те­ло бро­си­ли в ре­ку.

См. так­же: "Стра­да­ние свя­то­го свя­щен­но­му­че­ни­ка Ири­нея, епи­ско­па Сир­мий­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.