Канон святителям Василию Великому, Григорию Богослову и Иоанну Златоустому (второй)

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.

Не челове́ческаго тща́ния исправле́ние сие́ начина́ние, но Твоему́ престо́лу приседя́щая, Человеколю́бче, Прему́дрость да споспешеству́ет ми́, сло́ва благода́ть даю́щи, е́юже просла́вити возмогу́, и́хже сама́ до́бре предпросла́ви.

Я́коже ча́ша, преисполня́ется, Влады́ко, благода́ть Твоя́, и мно́гое бога́тство человеколю́бия Твоего́ излия́ется и потече́, я́коже и и́ны а́нгелы в соста́ве пло́ти показа́ти, ны́не предлежа́щия в похвалу́.

С небесе́ небе́сным подоба́ше бы́ти и похвала́м, а́нгельское пе́ние, боже́ственным прили́чное: бо́зи бо прича́стием, и́же естество́м и Еди́наго и́стиннаго Бо́га иму́ще в себе́, живу́ща и веща́юща.

Богоро́дичен: Па́мять преподо́бных богому́дрое сосло́вие с похвала́ми соверша́ет, с ни́миже и Бо́жия Ма́терь, я́ко те́х глава́, в ле́поту спрославля́ется, коне́чный, и пе́рвый, и сре́дний чи́н содержа́щи и благохвале́ния причаща́ющися.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле небеса́ ра́зумом и зе́млю на вода́х основа́вый, на ка́мени мя́, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́, я́ко не́сть свя́т, па́че Тебе́, Еди́не Человеколю́бче.

И́же нра́вов испра́вителие и ду́ш строи́телие, спаси́телие о́бщии все́х, и́же и дея́ний на́м и слове́с о́бразы показа́вше, наказа́телие жития́ све́тлии, све́тле да восхва́лятся.

Ду́х Бо́жий испо́лни Васи́лия худо́жества; о́гненных же имя́ше язы́ков еди́н Григо́рий и огне́м высокоре́чия дхне́; Христо́ва же уста́ во Иоа́нне глаго́лаху.

Ны́нешняго ве́ка му́дрость бу́йство про́поведи я́ве упражня́емую и́мать, повину́ющуюся ему́ и ра́бски служа́щую: пропове́дники бо благода́ть му́дрыя предлага́ет ри́торы.

Богоро́дичен: Во утро́бе Чи́стыя Де́вы Всели́выйся, ду́ши богоно́сных святы́х жили́ще твори́т и о́ных устна́ми е́же о Ма́тери сказу́ет та́инство.

Седа́лен, гла́с 8.

Вели́кия свети́льники светоза́рныя, Це́ркве столпы́ неразори́мыя согла́сно да восхва́лим, и́же до́брых наслажда́ющиися и слове́с те́х, ку́пно и благода́ти: прему́драго Златоглаго́лива и Вели́каго Васи́лия с Григо́рием све́тлым Богосло́вом. К ни́мже и возопии́м, от се́рдца зову́ще: святи́телие тревелича́йшии, моли́теся Христу́ Бо́гу прегреше́ний оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять ва́шу.

Сла́ва: Прему́дрость прие́мше от Бо́га, я́ко апо́столи ини́и трие́ Христо́вы, сло́вом ра́зума составля́ете догма́ты, я́же пре́жде словесы́ просты́ми низлага́ху, ры́барие в ра́зуме си́лою Ду́ха, подоба́ше бо та́ко про́стей на́шей ве́ре составле́ние стяжа́ти. Отню́дуже вси́ вопие́м ва́м: моли́теся Христу́ Бо́гу прегреше́ний оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять ва́шу.

Богоро́дичен: Ду́шу мою́, Де́во, смире́нную, бу́рею жития́ искуше́ний ны́не я́ко кроме́ управле́ния бы́вшую, потопля́емую волна́ми, грехо́в бре́менем я́вльшуся преиспо́лнену и во дно́ а́дово приити́ бе́дствующу, предвари́, Богоро́дице, моли́тв Твои́х ми́лостию, тишину́ подаю́щи и бе́д изыма́ющи. Приста́нище бо Ты́ еси́ небу́рное, моля́щися Сы́ну Твоему́ и Бо́гу прегреше́ний оставле́ние дарова́ти ми́: Тя́ бо и́мам наде́жду, недосто́йный ра́б Тво́й.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Сто́лп о́гнен, лю́дем ве́рным предваря́ющий и опаля́ющий враги́ ве́ры, племена́ же спаса́яй, изве́стно после́дующия, вели́кий яви́ся Васи́лий, да дерза́ет и побежда́ет Христо́ва Це́рковь, толи́ким обогати́вшися побо́рником.

Язы́ка сла́дость и слу́ха вся́каго услажде́ние, твое́ сло́во бы́сть, Григо́рие, ма́нна жи́зни, роса́ сла́дкости, ме́д, и́же из ка́мене, а́нгельский хле́б небе́сный, несы́тно насыща́тися услажде́ния его́ увещева́я и исполня́яй сла́дости причаща́ющияся.

Река́ дарова́ний духо́вных напо́лнися да́же и до разли́тия, и до́брое лице́ земли́, я́ко сла́достный пото́к, от златы́х напая́ет у́ст, веселя́щи и утучня́ющи Христо́в вся́кий гра́д Боже́ственных во́лн струя́ми.

Богоро́дичен: Естество́, про́сто стерпе́вшее сложе́нию и я́вльшееся вы́шше сли́тия в Твое́м, Влады́чице, Сы́не, трие́ богоно́снии учи́телие испове́даша, от двою́ во́лю и сугу́баго де́йства, сугу́ба по естеству́ пропове́давше.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тма́, окая́ннаго, но обрати́ мя и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

И́же Боже́ственных веще́й и челове́ческих му́дрыя хитрецы́, и́же су́щих естества́ любои́стинне я́ве на́м извести́вшия и Зижди́теля те́х все́м сказа́вшия я́ко ле́по, благода́рными гла́сы восхва́лим.

Го́рькое и те́рпкое я́же ко спасе́нию лече́б услади́ша му́дрыми слове́с уче́ньми же, и хитростьми́, и благода́тьми, ду́ш боже́ственнии лечи́телие: наслажда́йтеся, вси́ благочести́вии, и, красу́еми, спаса́йтеся.

Молчи́т вся́ко сло́во, богопропове́дником глаго́лющим Боже́ственная, и удержава́ет над Ве́тхим заве́том Но́вый, предлага́ющий честны́я скрижа́ли, и́же в не́м законополага́ющих, к ни́мже причита́ется все́ ве́рных сосло́вие.

Богоро́дичен: Безсме́ртное естество́ сме́ртное претече́ во святы́ню, и Де́ва Отрокови́ца безпло́тныя а́нгелы превзы́де, я́ко Бо́га ро́ждшая, Царя́ а́нгельскаго, на Него́же зре́ти о́нем невозмо́жно.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.

Тро́ицу еди́нственную богосло́вити научи́хомся, Еди́ницу Тро́ичную пе́ти прия́хом, покланя́тися навыко́хом от отце́в Еди́ному Естеству́ Триипоста́сному.

Сло́во бе́ в нача́ле, ко Отцу́ Собезнача́льное, и Ду́х Бо́жий Бо́г бе́ Пребезнача́льный, про́сто, единосу́щно, соесте́ственно Божество́, я́ко боже́ственнии глаго́лют пропове́дницы.

Совокупля́ю, и разделя́ю, я́же совокупле́нне разделя́емая, Еди́но Неразде́льно помышля́ю и Три́ мню́: учи́тели прие́млю три́ богоно́сныя, та́ко увещава́ющия мя́ ве́ровати.

Богоро́дичен: Безма́терний пре́жде пло́ти, безо́тчий же по воплоще́нии, Сы́н О́тчий и Ма́терний, и́же сия́ нарица́яй па́че ума́ обоя́: Бо́гу бо подоба́ют чуде́с пресла́вная.

Конда́к, гла́с 2.

Свяще́нныя и боговеща́нныя пропове́дники, ве́рх учи́телей, Го́споди, прия́л еси́ в наслажде́ние благи́х Твои́х и упокое́ние: труды́ бо о́нех и сме́рть прия́л еси́ па́че вся́каго всепло́дия, Еди́не, прославля́яй святы́я Твоя́.

И́кос:

Кто́ дово́лен своя́ устне́ разве́рзти и подви́гнути язы́к к ды́шущим огне́м си́лою Сло́ва и Ду́ха? Оба́че толи́ко рещи́ дерзну́: я́ко все́ преидо́ша челове́ческое естество́ си́и трие́ мно́гими и вели́кими дарова́ньми, дея́нием же и виде́нием, по обоему́ све́тлы превозше́дше. Те́мже зело́ вели́ких даро́в ты́я сподо́бил еси́, я́ко ве́рныя Твоя́ служи́тели, Еди́не, прославля́яй святы́я Твоя́.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́, сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице лику́юще, поя́ху: благослове́н еси́ Бо́же, оте́ц на́ших.

Молча́щии и зову́щии, ви́димии же и слы́шимии, доброде́тели и му́дрости, богоглаго́ливии, столпы́ бы́ша, де́лом и сло́вом вопи́ти повелева́юще: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Бо́жия гла́сы, свы́ше возгреме́вшия на́м пречу́дно, мо́лнии же лучи́, и́же ва́ша веща́ния прие́млюще, всему́дрии, ку́пно у́бо пое́м с ва́ми: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Испуще́ни бу́дут гра́ди от каменопра́щных язы́ков, сокруша́ющии гнила́я уче́ний, а́ще кто́ посреде́ де́рзнет суесло́вников, пра́вая не веща́я: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: В Тя́, Де́во, всели́ся и по рождестве́ Де́ву оста́ви И́же устроя́яй стихи́и и претворя́яй естества́, я́коже хо́щет, Богороди́тельнице Мари́е. К Нему́же вопие́м с Тобо́ю, Всенепоро́чная: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель, Богочести́вым неи́стовно разжже́; си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Я́же Бо́г соедини́в во единоче́стнем едине́нии, похвали́тель да не разлуча́ет челове́к, но ра́вны непщу́я в те́хже дарова́ниих, ра́вных и пе́ний песнопоя́й да сподо́бит: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Си́льнии и непобори́мии Божества́ спобо́рницы и и́стины нелжи́вии споспе́шницы, глубины́ Ду́ха до́бре испыта́вше, боголе́пная о Бо́зе разуме́ния отту́ду составля́ют и уча́т пе́ти: лю́дие, превозноси́те Христа́ во вся́ ве́ки.

С небесе́ у́бо велича́йшая два́ свети́ла просвеща́ют по прее́мству дру́г дру́га подсо́лнечную; от земли́ же светле́е всю́ вселе́нную озаря́ют три́ по тому́жде превели́кая свети́ла, светя́ще с дру́г дру́гом и пою́ще ку́пно: лю́дие, превозноси́те Христа́ во ве́ки.

Богоро́дичен: На́с ра́ди воплоще́ние и стра́сти честны́я, на́с ра́ди Бо́г с ме́ртвыми бы́сть, сме́рти у́бо невку́сен, я́ко страсте́й свобо́ден, к пло́ти же сме́ртней обще́нием глаго́лемый, и стра́сти причасти́ся, и сме́рти, с не́юже превозно́сим Христа́ во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Возвы́сися Тро́ичная доброде́тель и вся́ческая сла́вы испо́лни, ину́ю лучу́ на́м возсия́вши трисве́тлу, я́ко свое́ осия́ние, небе́сныя тайноводи́тели, и́миже на Боже́ственное о́ныя виде́ние, благоче́ствующе, наставля́емся.

Не е́сть вто́рство в трие́х си́х, старе́йшинства бо ки́йждо и́х но́сит, пе́рвый не сы́й, и единочестны́я превы́шшая: присвоя́ют же па́че дру́г дру́га побе́ду прера́достно, не вмеща́ется бо зде́ за́висти де́рзость, растлева́ющия единомы́слие.

Отце́в благоче́стие, своя́ перворо́дныя сы́ны показа́вшее, ча́да возражда́ет све́ту при́сная и непоро́чная те́ми, соверша́емая Ду́хом, жи́знь глаго́лавшим в ни́х, и це́л соблюда́ти испроша́ет до конца́ ми́р, его́же от ни́х насле́дствова.

Богоро́дичен: Сы́на Бо́га жива́го му́дрых учи́телей ве́рх пропове́да, Твоего́ Сы́на, от открове́ния О́тча, не от пло́ти и кро́ве сие́ тайноуве́дав, Ма́ти Бо́жия. Те́мже Тя́ и Де́ву просла́вив, Ма́терь и Богоро́дицу возвели́чи.

Свети́лен.

Три́ светоза́рныя свети́льники, па́че со́лнечных лу́чь от Светонача́льныя Тро́ицы и Трисо́лнечныя Еди́ницы, преесте́ственно сме́шены, богоно́сныя восхва́лим отцы́.

Сла́ва: Све́та прия́телища, светолу́чныя мо́лнии, Васи́лия ны́не Вели́каго, Григо́рия Богосло́ва, Златоу́стаго Иоа́нна, да восхва́лим вси́.

Богоро́дичен: Еди́нственное Божество́, Отче, Сы́не и Ду́ше, мольба́ми Васи́лия, Григо́рия и Иоа́нна и Пречи́стыя Богоро́дицы да не отлучу́ся Твоея́ сла́вы.