Канон святителю Афанасию Великому Александрийскому

Припев: Святи́телю, о́тче Афана́сие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 31 января (18 января ст. ст.); 15 мая (02 мая ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.

Афана́сию принося́ похвалу́, я́ко доброде́тель благохваля́, к Бо́гу приношу́ па́че похвале́ние, от Него́же челове́ком даде́ся достохва́льно дарова́ние доброде́тели, ея́же бы́сть одушевле́н о́браз и печа́ть.

Богому́дрия бы́л еси́ испо́лнен и, па́че со́лнца а́нгельским, блаже́нне, житие́м облиста́в ны́не, преподо́бне, превозше́л еси́ похва́л зако́ны, я́же от на́с, но приими́, о́тче, а́ще и не по досто́инству похваля́емый.

Достодо́лжно у́бо пе́снь плете́м в сла́вней твое́й па́мяти, но, лиша́ющеся велича́йших, Афана́сие, по досто́инству пе́сней твои́х, про́сим проще́ние на́м да́ти и оби́льную благода́ть тобо́ю Ду́ха.

Ю́ношски плотски́х страсте́й игра́ние умертви́л еси́, в ю́ности твое́й стяжа́в му́дрость ста́рческую и благостоя́нную, Афана́сие блаже́нне: прему́дрости бо жела́нием вся́ чу́вства упра́вил еси́.

Богоро́дичен: Пресла́вная возглаго́лашася о Тебе́ в ро́дех родо́в, Бо́га Сло́ва во чре́ве вмести́вшая, чиста́ же пребы́вши, Богоро́дице Мари́е. Те́мже Тя́ вси́ почита́ем, по Бо́зе предста́тельство на́ше.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле небеса́ ра́зумом и зе́млю на вода́х основа́вый, на ка́мени мя́, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́, я́ко не́сть свя́т, па́че Тебе́, Еди́не Человеколю́бче.

Очи́стив от вся́кия скве́рны ду́шу же и те́ло, Афана́сие, хра́м показа́лся еси́ досто́йно боже́ствен. Те́мже Тро́ицы исполне́ние почи́ в тебе́, священнотаи́нниче всеблаже́нне.

Твою́ ду́шу, я́коже жела́ше, Уте́шителева благода́ть, от страсте́й очище́ну, обре́тши, я́ве в не́й де́йствия показу́ет и пресве́тло свети́ло, о́тче, ми́ру тя́ полага́ет.

Святи́тельства у́бо пра́вило святи́телем показа́лся еси́, де́тельнаго же подписа́ние жития́, сло́во же твое́ я́сно, виде́ния о́браз, прему́дре, богосло́вия же твоего́ преде́л уче́ния яви́ся.

Богоро́дичен: Херуви́мов и серафи́мов превы́шши показа́лася еси́, Богоро́дице, Ты́ бо еди́на прия́ла еси́ Невмести́маго Бо́га во Твое́м чре́ве, Нескве́рная. Те́мже, ве́рнии, Тя́ вси́ пе́сньми, Чи́стая, ублажа́ем.

Конда́к, гла́с 4.

Священнонача́льницы велича́йшии благоче́стия и до́блии побо́рницы Це́ркве Христо́вы, вся́ соблюди́те, пою́щия: спаси́, Ще́дре, ве́рою чту́щия Тя́.

Седа́лен, гла́с 3.

Ересе́й ле́сть обличи́л еси́ и Правосла́вную ве́ру уясни́л еси́, я́ко богоглаго́лив и благочести́в, пропове́дал еси́ в ми́ре Еди́но Божество́ в Тро́ице сла́вити, естество́м Единосу́щное и Ли́цы неслия́нное. Те́мже и, соше́дшеся, всесла́вне Кири́лле, почита́ем па́мять твою́.

Богоро́дичен: Недомы́сленно и непостижи́мо е́сть, Влады́чице Богора́дованная, е́же соде́ланное о Тебе́ стра́шное Бо́жие та́инство, и́бо Необыме́ннаго, заче́нши, родила́ еси́, пло́тию обложе́на от пречи́стых крове́й Твои́х, Его́же всегда́, Чи́стая, я́ко Сы́на Твоего́, моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Крестобогоро́дичен: Неискусобра́чная Чи́стая и Ма́ти Твоя́, Христе́, ви́дящи Тя́ ме́ртва ви́сяща на Кресте́, ма́терски пла́чущи, глаго́лаше: что́ Тебе́ воздаде́ евре́йский беззако́нный собо́р и неблагода́рный, и́же мно́гих и вели́ких Твои́х, Сы́не Мо́й, даро́в наслади́выйся? Пою́ Твое́ Боже́ственное снизхожде́ние.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Все́ тебе́ вдохну́ живоно́сное дыха́ние с высоты́, пе́рвее прише́дшее боголе́пно Ду́ха Христо́ва в го́рнице и ученики́ насы́щшее, апо́стола тя́ показа́ тринадеся́таго, о́тче, Правосла́вную ве́ру пропове́дающаго.

Ты́, Боже́ственною ре́вностию зело́ распаля́емь, в собо́ре спосо́бствуя, и пре́жде, е́же соверши́тися тебе́ председа́телю, в Нике́и пропове́дуеши Единосу́щное, те́мже Це́ркве Христо́с пастыренача́льника и учи́теля тя́ поставля́ет.

Вруче́на име́я церко́вная корми́ла от промышле́ния Боже́ственнаго, Афана́сие, еретико́в душевре́дная вся́ языкобо́лия, я́коже не́кая секи́ра, посе́кл еси́, искореня́я, я́коже те́рние, и се́мя сло́ва напая́я, му́дре возде́лал еси́.

От твоего́ язы́ка о́гненнаго сожже́ся А́риево сро́дное разделе́ние, и слия́ние Саве́ллиево, я́же от безме́рия зла́ и к нече́стию единоче́стна, и вся́кое с ни́ми хуле́ние ерети́ческое, о Афана́сие!

Богоро́дичен: Ты́ ве́рных похвала́ еси́, Безневе́стная, Ты́ Предста́тельница, Ты́ и прибе́жище христиа́н, стена́ и приста́нище: к Сы́ну бо Твоему́ мольбы́ но́сиши, Всенепоро́чная, и спаса́еши от бе́д ве́рою и любо́вию Богоро́дицу Чи́стую Тя́ зна́ющия.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тма́ окая́ннаго? Но обрати́ мя, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

Христа́ име́я, глаго́люща, о́тче, во орга́не доброгла́снем язы́ка твоего́, посрами́л еси́ у́бо и́долов напи́санно е́ресь, заблужде́нныя наставля́я и обраща́я ко и́стинному Бо́гу, Афана́сие.

Губи́тельныя е́реси вся́, о́тче, изобличи́л еси́ словесы́ и писа́ньми, разли́чную ле́сть изгоня́я му́дрыми показа́ньми из вселе́нныя, уясня́я невоспротивосло́вне Правосла́вную ве́ру, блаже́нне.

Тя́, учи́теля вои́стинну вели́ка учи́телей му́дрых, Афана́сие, неле́стно сказу́ет и со апо́столы причте́ Це́рковь Христо́ва, о́тче, изъявля́юща непоро́чное сло́во ве́ры.

Богоро́дичен: Ма́тернее дерзнове́ние к Сы́ну Твоему́ стяжа́вши, Всечи́стая, сро́днаго промышле́ния на́шего не пре́зри, мо́лимся, я́ко Тя́ и еди́но, христиа́не, ко Влады́це очище́ние ми́лостивно предлага́ем.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.

Чужда́го се́мене се́ятель яви́вся Аполлина́рий, земна́го словесе́ и ума́ Христо́во вочелове́чение, кре́пко изобличи́ся от тебе́, всеблаже́нне, я́коже несмы́слен и умовре́ден.

Тече́ний слове́сных, излия́нных из усте́н твои́х, я́ко из исто́чника приснотеку́щаго благода́ти, преподо́бне, сладча́йшия ме́да, я́ко от окри́на, во́ды, ве́рнии, почерпа́ем.

Диви́тся вся́к твои́м, о́тче, вле́поту списа́нием му́дрым, любезновмеща́я, хотя́щия прозяба́ти е́реси прови́дя, отвраща́емыя от тебе́ проро́чески.

Богоро́дичен: Да изба́вимся от лю́тых прегреше́ний мольба́ми Твои́ми, Богороди́тельнице Чи́стая, и да получи́м, Всечи́стая, Боже́ственнаго осия́ния из Тебе́ неизрече́нно воплоще́ннаго Сы́на Бо́жия.

Конда́к, гла́с 2.

Правосла́вия насади́в уче́ния, злосла́вия те́рние изсе́кл еси́, умно́жив се́мя ве́ры одожде́нием Ду́ха, преподо́бне, те́мже тя́ пое́м, Афана́сие.

И́кос:

Афана́сия же и Кири́лла всепра́зднственную па́мять пе́сньми, ве́рнии, восхва́лим дне́сь: си́и бо А́рия льсти́ваго и Евно́мия вку́пе с Саве́ллием во глубину́ те́х поги́бели вложи́ша, огню́ ве́чному преда́вше ты́я сгоре́ти, я́ко поху́лившия непра́ведно на Спа́сово воплоще́ние, те́мже тя́ пое́м, Афана́сие.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Бо́жия снисхожде́ния огнь устыде́ся в Вавило́не иногда́, сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице, лику́юще поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Единоче́стное, сопресто́льное Отцу́ Сло́во, Единоро́дна же Сы́на правосла́вно пропове́дав, безсме́ртия, о́тче тезоимени́те, а́бие науча́еши, Ду́ху Сопресто́льна, и Единосу́щна, и Соприсносу́щна.

Учи́теля тя́, пропове́дника священноявле́нна Трисо́лнечнаго Све́та, возвеща́юща ве́ру правосла́вия да́же до коне́ц земли́, нече́стия зря́ роди́тель, изгна́ния на тя́ воздвиза́ет.

Беды́ безме́рныя, я́же подъя́л еси́, блаже́нне, подвиза́яся по благоче́стии, венцы́ же, та́коже све́тлии, и́бо адама́нт бы́л еси́ бию́щим, к себе́ же, я́ко магни́т, привлача́л еси́ вся́.

Стра́нныя догма́ты, чу́ждия же Це́ркве Христо́вы, изгна́л еси́, Тро́ицу богосло́вив Ипоста́сьми, Божество́м же Еди́ницу, Ю́же пе́л еси́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Ны́не вся́ испо́лнишася Све́та Боже́ственнаго Тобо́ю, Пречи́стая: Ты́ бо две́рь яви́лася еси́, е́юже ми́ру Бо́г бесе́дова, просвеща́я ве́рою зову́щия: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Святи́телей украше́ние благосла́вное, Афана́сие, сто́лпе све́та и Це́ркве утвержде́ние, Тро́ицы побо́рниче, богосло́вия трубо́ злата́я, жития́ же мона́шескаго изве́стный законописа́телю, с на́ми пра́зднуеши, иере́и соверша́я, лю́ди ве́рныя приводя́ Христу́ во ве́ки.

Безсме́ртия бы́л еси́ вои́стинну тезоимени́т, де́ятельныя бо сло́вом превозше́л еси́, иску́сныя же в сло́ве изве́стием жития́ побежда́я, во обои́х преше́л еси́ краи́. Те́мже, преизя́щною доброде́телию просия́в, безсме́ртную стяжа́л еси́ па́мять во ве́ки.

Ты́ светле́йшее показа́л еси́, тайнонебе́сниче богоприя́тне, святи́тельство до́блими страда́ньми твои́ми, пре́лесть изгна́л еси́ твои́ми изгна́нии ча́стыми за Тро́ицу, Ю́же пропове́дуя, вопия́л еси́: Отцу́ поклони́теся, Сы́на богосло́вите, Ду́ха воспо́йте во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Пло́тию Ро́ждшую Еди́наго от Тро́ицы Бо́га и по Рождестве́ па́ки це́лу пребы́вшую непреста́нно воспои́м, я́ко превы́шшую херуви́мов и серафи́мов честне́йшую, вопию́ще: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, а́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Просия́ житие́, я́ко мо́лния, излия́ся же, о́тче, все́м веща́ние твое́, я́коже гро́м, я́же со́лнце назира́ет, с небесе́ бо име́л еси́ свы́ше вдохнове́ние и́стинно. Те́мже не угаси́ твоея́ па́мяти хода́тай забве́ния — гро́б, Афана́сие.

Све́том Трисо́лнечным и Трисия́нным ясне́йше ны́не осия́емь, певце́м твои́м осия́ние зареви́дное явля́еши, я́ко зерца́лом, свы́ше испуща́я со́лнечне, и тебе́ оставле́ния, блаже́нне, а́ще вели́ко и превосхо́дно па́че досто́инства проси́мое.

Пою́ще, мо́лим тя́ приле́жно: о Це́ркви моли́ся, Кресто́м побе́ды дарова́ти во́инству, правосла́вней же ве́ре кре́пость на е́реси враго́в, на́м же спасе́ние, ми́р же ми́ру, в твое́й па́мяти, Афана́сие.

Богоро́дичен: Зачала́ еси́, Де́во, без се́мене вся́ческая созда́вшаго Сло́во Бо́жие кроме́ хоте́ний пло́ти, кроме́ тле́ния же родила́ еси́ и без боле́зней ма́терских. Те́м Тя́, Богоро́дицу, и язы́ком и се́рдцем испове́дающе, велича́ем.

Свети́лен.

Пребоже́ственныя Тро́ицы яви́стеся всему́дрии таи́нницы и побо́рницы, Афана́сие блаже́нне и Кири́лле богоявле́нне, А́рия низложи́вше и с ни́м Саве́ллия, и Несто́рия а́бие злочести́ваго, и с ни́ми вся́кую ину́ю пре́лесть злочести́вых ересе́й, святи́телие Госпо́дни.

Богоро́дичен: Со дерзнове́нием глаго́лати Богоро́дицу и покланя́тися Се́й вои́стинну от ве́рных ты́ науча́еши, Кири́лле всеблаже́нне, безбо́жную Несто́рия потребля́я пре́лесть.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Колесницегони́телѧ фараѡ́нѧ погрꙋзѝ, чꙋдотворѧ́й и҆ногда̀ мѡѷсе́йскїй же́злъ, крⷭ҇тоѡбра́знѡ порази́въ, и҆ раздѣли́въ мо́ре, і҆и҃лѧ же бѣглеца̀, пѣшехо́дца спасѐ, пѣ́снь бг҃ови воспѣва́юща.

А҆ѳана́сїю приносѧ̀ похвалꙋ̀, ꙗ҆́кѡ добродѣ́тель бл҃гохвалѧ̀ къ бг҃ꙋ приношꙋ̀ па́че похвале́нїе, ѿ негѡ́же человѣ́кѡмъ даде́сѧ достохва́льно дарова́нїе добродѣ́тели, є҆ѧ́же бы́сть ѡ҆дꙋшевле́нъ ѻ҆́бразъ и҆ печа́ть.

Бг҃омꙋ́дрїѧ бы́лъ є҆сѝ и҆спо́лненъ, и҆ па́че со́лнца а҆́гг҃льскимъ, блаже́нне, житїе́мъ ѡ҆блиста́въ ны́нѣ, преподо́бне, превозше́лъ є҆сѝ похва́лъ зако́ны, ꙗ҆̀же ѿ на́съ: но прїимѝ, ѻ҆́тче, а҆́ще и҆ не по досто́инствꙋ похвалѧ́емый.

Достодо́лжнѡ ᲂу҆́бѡ пѣ́снь плете́мъ, въ сла́внѣй твое́й па́мѧти, но лиша́ющесѧ велича́йшихъ, а҆ѳана́сїе, по досто́инствꙋ пѣ́сней твои́хъ, про́симъ проще́нїе на́мъ да́ти и҆ ѻ҆би́льнꙋю благода́ть тобо́ю дх҃а.

Ю҆́ношски плотски́хъ страсте́й и҆гра́нїе ᲂу҆мертви́лъ є҆сѝ, въ ю҆́ности твое́й стѧжа́въ мꙋ́дрость ста́рческꙋю и҆ бл҃гостоѧ́ннꙋю, а҆ѳана́сїе блаже́нне: премꙋ́дрости бо жела́нїемъ всѧ̑ чꙋ̑вства ᲂу҆пра́вилъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Пресла̑внаѧ возглаго́лашасѧ ѡ҆ тебѣ̀ въ ро́дѣхъ родѡ́въ, бг҃а сло́ва во чре́вѣ вмѣсти́вшаѧ, чиста́ же пребы́вши, бцⷣе мр҃і́е. тѣ́мже тѧ̀ всѝ почита́емъ по бз҃ѣ предста́тельство на́ше.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Оу҆твержде́й въ нача́лѣ нб҃са̀ ра́зꙋмомъ, и҆ зе́млю на вода́хъ ѡ҆снова́вый, на ка́мени мѧ̀, хрⷭ҇тѐ, за́повѣдей твои́хъ ᲂу҆твердѝ: ꙗ҆́кѡ нѣ́сть свѧ́тъ, па́че тебє̀, є҆ди́не человѣколю́бче.

Ѡ҆чи́стивъ ѿ всѧ́кїѧ скве́рны дꙋ́шꙋ же и҆ тѣ́ло, а҆ѳана́сїе, хра́мъ показа́лсѧ є҆сѝ досто́йнѡ бжⷭ҇твенъ. тѣ́мже трⷪ҇цы и҆сполне́нїе почѝ въ тебѣ̀, свѧщеннотаи́нниче всебл҃же́нне.

Твою̀ дꙋ́шꙋ, ꙗ҆́коже жела́ше, ᲂу҆тѣ́шителева бл҃года́ть, ѿ страсте́й ѡ҆чище́нꙋ ѡ҆брѣ́тши, ꙗ҆́вѣ въ не́й дѣ̑йствїѧ показꙋ́етъ, и҆ пресвѣ́тло свѣти́ло, ѻ҆́тче, мі́рꙋ тѧ̀ полага́етъ.

Свѧти́тельства ᲂу҆́бѡ пра́вило свѧти́телємъ показа́лсѧ є҆сѝ, дѣ́тельнагѡ же подписа́нїе житїѧ̀, сло́во же твоѐ ꙗ҆́снѡ, видѣ́нїѧ ѻ҆́бразъ, премꙋ́дре, бг҃осло́вїѧ же твоегѡ̀ предѣ́лъ ᲂу҆че́нїѧ ꙗ҆ви́сѧ.

Бг҃оро́диченъ: Херꙋві́мѡвъ и҆ серафі́мѡвъ превы́шши показа́ласѧ є҆сѝ, бцⷣе: ты́ бо є҆ди́на прїѧ́ла є҆сѝ невмѣсти́маго бг҃а во твое́мъ чре́вѣ, нескве́рнаѧ. тѣ́мже вѣ́рнїи тѧ̀ всѝ пѣ́сньми, чⷭ҇таѧ, ᲂу҆блажа́емъ.

Конда́къ, гла́съ д҃.

Свѧщеннонача̑льницы велича́йшїи благоче́стїѧ, и҆ до́блїи побѡ́рницы цр҃кве хрⷭ҇то́вы, всѧ̑ соблюди́те пою́щыѧ: спасѝ, ще́дре, вѣ́рою чтꙋ́щыѧ тѧ̀.

Сѣда́ленъ, гла́съ г҃.

Є҆ресе́й ле́сть ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ, и҆ правосла́внꙋю вѣ́рꙋ ᲂу҆ѧсни́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ бг҃оглаго́ливъ и҆ благочести́въ, проповѣ́далъ є҆сѝ въ мі́рѣ є҆ди́но бжⷭ҇тво̀ въ трⷪ҇цѣ сла́вити, є҆стество́мъ є҆диносꙋ́щное, и҆ ли́цы неслїѧ́нное: тѣ́мже и҆ соше́дшесѧ, всесла́вне кѷрі́лле, почита́емъ па́мѧть твою̀.

Бг҃оро́диченъ: Недомы́сленно и҆ непостижи́мо є҆́сть, влⷣчце бг҃ора́дованнаѧ, є҆́же содѣ́ланное ѡ҆ тебѣ̀ стра́шное бж҃їе та́инство, и҆́бо неѡб̾име́ннаго заче́нши родила̀ є҆сѝ, пло́тїю ѡ҆бложе́на ѿ пречⷭ҇тыхъ крове́й твои́хъ: є҆го́же всегда̀, чⷭ҇таѧ, ꙗ҆́кѡ сн҃а твоего̀ молѝ, спасти́сѧ дꙋша́мъ на́шымъ.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: Неискꙋсобра́чнаѧ чⷭ҇таѧ и҆ мт҃и твоѧ̀, хрⷭ҇тѐ, ви́дѧщи тѧ̀ ме́ртва ви́сѧща на крⷭ҇тѣ̀, мт҃рски пла́чꙋщи глаго́лаше: что̀ тебѣ̀ воздадѐ є҆вре́йскїй беззако́нный собо́ръ и҆ неблагода́рный, и҆́же мно́гихъ и҆ вели́кихъ твои́хъ, сн҃е мо́й, дарѡ́въ наслади́выйсѧ; пою̀ твоѐ бжⷭ҇твенное снизхожде́нїе.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Ты̀ моѧ̀ крѣ́пость, гдⷭ҇и, ты̀ моѧ̀ и҆ си́ла, ты̀ мо́й бг҃ъ, ты̀ моѐ ра́дованїе, не ѡ҆ста́вль нѣ́дра ѻ҆́ч҃а, и҆ на́шꙋ нищетꙋ̀ посѣти́въ. тѣ́мъ съ прⷪ҇ро́комъ а҆ввакꙋ́момъ зовꙋ́ ти: си́лѣ твое́й сла́ва, человѣколю́бче.

Всѐ тебѣ̀ вдохнꙋ̀ живоно́сное дыха́нїе съ высоты̀, пе́рвѣе прише́дшее бг҃олѣ́пнѡ дх҃а хрⷭ҇то́ва въ го́рницѣ, и҆ ᲂу҆ченикѝ насы́щшее, а҆пⷭ҇ла тѧ̀ показа̀ тринадесѧ́таго, ѻ҆́тче, правосла́внꙋю вѣ́рꙋ проповѣ́дающаго.

Ты̀ бжⷭ҇твенною ре́вностїю ѕѣлѡ̀ распалѧ́емь, въ собо́рѣ спосо́бствꙋѧ, и҆ пре́жде є҆́же соверши́тисѧ тебѣ̀ предсѣда́телю, въ нїке́и проповѣ́дꙋеши є҆диносꙋ́щное: тѣ́мже цр҃кве хрⷭ҇то́съ пастыренача́льника и҆ ᲂу҆чи́телѧ тѧ̀ поставлѧ́етъ.

Врꙋче́на и҆мѣ́ѧ цр҃кѡ́внаѧ корми̑ла ѿ промышле́нїѧ бж҃е́ственнагѡ, а҆ѳана́сїе, є҆ретїкѡ́въ дꙋшеврє́днаѧ всѧ̑ ѧ҆зыкобѡ́лїѧ, ꙗ҆́коже нѣ́каѧ сѣки́ра посѣ́клъ є҆сѝ, и҆скоренѧ́ѧ ꙗ҆́коже те́рнїе, и҆ сѣ́мѧ сло́ва напаѧ́ѧ, мꙋ́дрѣ воздѣ́лалъ є҆сѝ.

Ѿ твоегѡ̀ ѧ҆зы́ка ѻ҆́гненнагѡ сожже́сѧ а҆́рїево сро́дное раздѣле́нїе и҆ слїѧ́нїе саве́ллїево, ꙗ҆̀же ѿ безмѣ́рїѧ ѕла̀, и҆ къ нече́стїю є҆диноче́стна, и҆ всѧ́кое съ ни́ми хꙋле́нїе є҆реті́ческое, ѽ а҆ѳана́сїе!

Бг҃оро́диченъ: Ты̀ вѣ́рныхъ похвала̀ є҆сѝ, безневѣ́стнаѧ, ты̀ предста́тельница, ты̀ и҆ прибѣ́жище хрⷭ҇тїа́нъ, стѣна̀ и҆ приста́нище: къ сн҃ꙋ бо твоемꙋ̀ мольбы̑ но́сиши, всенепоро́чнаѧ, и҆ спаса́еши ѿ бѣ́дъ, вѣ́рою и҆ любо́вїю бцⷣꙋ чⷭ҇тꙋю тѧ̀ зна́ющыѧ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Вскꙋ́ю мѧ̀ ѿри́нꙋлъ є҆сѝ ѿ лица̀ твоегѡ̀, свѣ́те незаходи́мый, и҆ покры́ла мѧ̀ є҆́сть чꙋжда́ѧ тма̀ ѻ҆каѧ́ннаго; но ѡ҆брати́ мѧ, и҆ къ свѣ́тꙋ за́повѣдей твои́хъ пꙋти̑ моѧ̑ напра́ви, молю́сѧ.

Хрⷭ҇та̀ и҆мѣ́ѧ глаго́люща, ѻ҆́тче, во ѻ҆рга́нѣ доброгла́снѣмъ ѧ҆зы́ка твоегѡ̀, посрами́лъ є҆сѝ ᲂу҆́бѡ і҆́дѡлѡвъ напи́саннѡ є҆́ресь, заблꙋждє́нныѧ наставлѧ́ѧ, и҆ ѡ҆браща́ѧ ко и҆́стинномꙋ бг҃ꙋ, а҆ѳана́сїе.

Гꙋби́тєльныѧ є҆́рєси всѧ̑, ѻ҆́тче, и҆з̾ѡбличи́лъ є҆сѝ словесы̀ и҆ писа́ньми, разли́чнꙋю ле́сть и҆згонѧ́ѧ мꙋ́дрыми показа́ньми и҆зъ вселе́нныѧ, ᲂу҆ѧснѧ́ѧ невоспротивосло́внѣ правосла́внꙋю вѣ́рꙋ, блаже́нне.

Тѧ̀ ᲂу҆чи́телѧ вои́стиннꙋ вели́ка ᲂу҆чи́телей мꙋ́дрыхъ, а҆ѳана́сїе, неле́стнѡ сказꙋ́етъ, и҆ со а҆пⷭ҇лы причтѐ цр҃ковь хрⷭ҇то́ва, ѻ҆́тче, и҆з̾ѧвлѧ́юща непоро́чное сло́во вѣ́ры.

Бг҃оро́диченъ: Мт҃рнее дерзнове́нїе къ сн҃ꙋ твоемꙋ̀ стѧжа́вши, всечⷭ҇таѧ, сро́днагѡ промышле́нїѧ на́шегѡ не пре́зри, мо́лимсѧ: ꙗ҆́кѡ тѧ̀ и҆ є҆ди́но хрⷭ҇тїа́не ко влⷣцѣ ѡ҆чище́нїе ми́лостивно предлага́емъ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ѡ҆чи́сти мѧ̀, сп҃се, мнѡ́га бо беззакѡ́нїѧ моѧ̑, и҆ и҆зъ глꙋбины̀ ѕѡ́лъ возведѝ, молю́сѧ: къ тебѣ́ бо возопи́хъ, и҆ ᲂу҆слы́ши мѧ̀, бж҃е спасе́нїѧ моегѡ̀.

Чꙋжда́гѡ сѣ́мене сѣ́ѧтель ꙗ҆ви́всѧ а҆поллїна́рїй, земна́гѡ словесѐ и҆ ᲂу҆ма̀, хрⷭ҇то́во вочеловѣ́ченїе крѣ́пкѡ и҆з̾ѡбличи́сѧ ѿ тебє̀, всебл҃же́нне, ꙗ҆́коже несмы́сленъ и҆ ᲂу҆мовре́денъ.

Тече́нїй слове́сныхъ, и҆злїѧ́нныхъ и҆зъ ᲂу҆сте́нъ твои́хъ, ꙗ҆́кѡ и҆зъ и҆сто́чника приснотекꙋ́щагѡ благода́ти, прпⷣбне, сладча́йшыѧ ме́да, ꙗ҆́кѡ ѿ ѻ҆крі́на во́ды вѣ́рнїи почерпа́емъ.

Диви́тсѧ всѧ́къ твои́мъ, ѻ҆́тче, влѣ́потꙋ списа́нїємъ мꙋ̑дрымъ, любезновмѣща́ѧ, хотѧ́щыѧ прозѧба́ти є҆́рєси прови́дѧ, ѿвраща́ємыѧ ѿ тебє̀ прⷪ҇ро́чески.

Бг҃оро́диченъ: Да и҆зба́вимсѧ ѿ лю́тыхъ прегрѣше́нїй мольба́ми твои́ми, бг҃ороди́тельнице чⷭ҇таѧ: и҆ да полꙋчи́мъ, всечⷭ҇таѧ, бж҃е́ственнагѡ ѡ҆сїѧ́нїѧ и҆зъ тебє̀ неизрече́ннѡ воплоще́ннагѡ сн҃а бж҃їѧ.

Конда́къ, гла́съ в҃.

Правосла́вїѧ насади́въ ᲂу҆чє́нїѧ, ѕлосла́вїѧ те́рнїе и҆зсѣ́клъ є҆сѝ, ᲂу҆мно́живъ сѣ́мѧ вѣ́ры ѡ҆дожде́нїемъ дх҃а, преподо́бне: тѣ́мже тѧ̀ пое́мъ, а҆ѳана́сїе.

І҆́косъ:

А҆ѳана́сїа же и҆ кѷрі́лла всепра́зднственнꙋю па́мѧть пѣ́сньми, вѣ́рнїи, восхва́лимъ, дне́сь: сі́и бо а҆́рїа льсти́ваго и҆ є҆ѵно́мїа, вкꙋ́пѣ съ саве́ллїемъ, во глꙋбинꙋ̀ тѣ́хъ поги́бели вложи́ша, ѻ҆гню̀ вѣ́чномꙋ преда́вше ты́ѧ сгорѣ́ти, ꙗ҆́кѡ похꙋ́лившыѧ непра́веднѡ на сп҃сово воплоще́нїе: тѣ́мже тѧ̀ пое́мъ, а҆ѳана́сїе.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Бж҃їѧ снизхожде́нїѧ ѻ҆́гнь ᲂу҆стыдѣ́сѧ въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀: сегѡ̀ ра́ди ѻ҆́троцы въ пещѝ ра́дованною ного́ю, ꙗ҆́кѡ во цвѣ́тницѣ ликꙋ́юще, поѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Є҆диноче́стное сопресто́льное ѻ҆ц҃ꙋ̀ сло́во, є҆диноро́дна же сн҃а правосла́внѡ проповѣ́давъ, безсме́ртїѧ, ѻ҆́тче, тезоимени́те, а҆́бїе наꙋча́еши дх҃ꙋ сопресто́льна и҆ є҆диносꙋ́щна и҆ соприсносꙋ́щна.

Оу҆чи́телѧ тѧ̀ проповѣ́дника сщ҃енноѧвле́нна трисо́лнечнагѡ свѣ́та, возвѣща́юща вѣ́рꙋ правосла́вїѧ да́же до конє́цъ землѝ, нече́стїѧ зрѧ̀ роди́тель, и҆згна̑нїѧ на тѧ̀ воздвиза́етъ.

Бѣды̑ безмѣ̑рныѧ, ꙗ҆̀же под̾ѧ́лъ є҆сѝ, блаже́нне, подвиза́ѧсѧ по благоче́стїи, вѣнцы́ же та́коже свѣ́тлїи: и҆́бо а҆дама́нтъ бы́лъ є҆сѝ бїю́щымъ: къ себѣ́ же ꙗ҆́кѡ магни́тъ привлача́лъ є҆сѝ всѧ̑.

Стра̑нныѧ догма́ты, чꙋ́ждїѧ же цр҃кве хрⷭ҇то́вы и҆згна́лъ є҆сѝ, трⷪ҇цꙋ бг҃осло́вивъ ѵ҆поста́сьми, бжⷭ҇тво́мъ же є҆ди́ницꙋ, ю҆́же пѣ́лъ є҆сѝ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Ны́нѣ всѧ̑ и҆спо́лнишасѧ свѣ́та бжⷭ҇твеннагѡ тобо́ю, пречⷭ҇таѧ: ты́ бо две́рь ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, є҆́юже мі́рꙋ бг҃ъ бесѣ́дова, просвѣща́ѧ вѣ́рою зовꙋ́щыѧ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею спасє́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, благослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Свѧти́телей ᲂу҆краше́нїе благосла́вное, а҆ѳана́сїе, сто́лпе свѣ́та и҆ цр҃кве ᲂу҆твержде́нїе: трⷪ҇цы побо́рниче, бг҃осло́вїѧ трꙋбо̀ злата́ѧ: житїѧ́ же мона́шескагѡ и҆звѣ́стный законописа́телю, съ на́ми пра́зднꙋеши, і҆ерє́и соверша́ѧ, лю́ди вѣ̑рныѧ приводѧ̀ хрⷭ҇тꙋ̀ во вѣ́ки.

Безсме́ртїѧ бы́лъ є҆сѝ вои́стиннꙋ тезоимени́тъ, дѣ́ѧтєльныѧ бо сло́вомъ превозше́лъ є҆сѝ, и҆скꙋ̑сныѧ же въ сло́вѣ и҆звѣ́стїемъ житїѧ̀ побѣжда́ѧ, во ѻ҆бои́хъ преше́лъ є҆сѝ краѝ. тѣ́мже преизѧ́щною добродѣ́телїю просїѧ́въ, безсме́ртнꙋю стѧжа́лъ є҆сѝ па́мѧть во вѣ́ки.

Ты̀ свѣтлѣ́йшее показа́лъ є҆сѝ, тайнонебе́сниче бг҃опрїѧ́тне, свѧти́тельство, до́блими страда́ньми твои́ми, пре́лесть и҆згна́лъ є҆сѝ твои́ми и҆згна̑нїи ча́стыми за трⷪ҇цꙋ, ю҆́же проповѣ́дꙋѧ вопїѧ́лъ є҆сѝ: ѻ҆ц҃ꙋ̀ поклони́тесѧ, сн҃а бг҃осло́вите, дх҃а воспо́йте, во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Пло́тїю ро́ждшꙋю є҆ди́наго ѿ трⷪ҇цы бг҃а, и҆ по ржⷭ҇твѣ̀ па́ки цѣ́лꙋ пребы́вшꙋю непреста́ннѡ воспои́мъ, ꙗ҆́кѡ превы́шшꙋю херꙋві́мѡвъ, и҆ серафі́мѡвъ чⷭ҇тнѣ́йшꙋю, вопїю́ще: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Оу҆жасе́сѧ ѡ҆ се́мъ нб҃о, и҆ землѝ ᲂу҆диви́шасѧ концы̀, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ пло́тски, и҆ чре́во твоѐ бы́сть простра́ннѣйшее нб҃съ: тѣ́мъ тѧ̀ бцⷣꙋ, а҆́гг҃лѡвъ и҆ человѣ̑къ чинонача̑лїѧ велича́ютъ.

Просїѧ̀ житїѐ, ꙗ҆́кѡ мо́лнїѧ, и҆злїѧ́сѧ же, ѻ҆́тче, всѣ̑мъ вѣща́нїе твоѐ, ꙗ҆́коже гро́мъ, ꙗ҆̀же со́лнце назира́етъ: съ нб҃се́ бо и҆мѣ́лъ є҆сѝ свы́ше вдохнове́нїе и҆́стиннѡ. тѣ́мже не ᲂу҆гасѝ твоеѧ̀ па́мѧти хода́тай забве́нїѧ гро́бъ, а҆ѳана́сїе.

Свѣ́томъ трисо́лнечнымъ и҆ трисїѧ́ннымъ ꙗ҆снѣ́йше ны́нѣ ѡ҆сїѧ́емь, пѣвцє́мъ твои̑мъ ѡ҆сїѧ́нїе зареви́дное ꙗ҆влѧ́еши, ꙗ҆́кѡ зерца́ломъ свы́ше и҆спꙋща́ѧ со́лнечнѣ, и҆ тебѣ̀ ѡ҆ставле́нїѧ, блаже́нне, а҆́ще вели́ко и҆ превосхо́дно па́че досто́инства проси́мое.

Пою́ще мо́лимъ тѧ̀ прилѣ́жнѡ, ѡ҆ цр҃кви моли́сѧ, кресто́мъ побѣ̑ды дарова́ти во́инствꙋ, правосла́внѣй же вѣ́рѣ крѣ́пость на є҆́рєси врагѡ́въ, на́мъ же спасе́нїе, ми́ръ же мі́рꙋ, въ твое́й па́мѧти, а҆ѳана́сїе.

Бг҃оро́диченъ: Зачала̀ є҆сѝ, дв҃о, безъ сѣ́мене всѧ́чєскаѧ созда́вшаго, сло́во бж҃їе, кромѣ̀ хотѣ́нїй пло́ти, кромѣ̀ тлѣ́нїѧ же родила̀ є҆сѝ, и҆ безъ болѣ́зней ма́терскихъ. тѣ́мъ тѧ̀, бцⷣꙋ и҆ ѧ҆зы́комъ и҆ се́рдцемъ и҆сповѣ́дающе, велича́емъ.

Свѣти́ленъ.

Пребж҃е́ственныѧ трⷪ҇цы ꙗ҆ви́стесѧ всемꙋ́дрїи таи̑нницы и҆ побѡ́рницы, а҆ѳана́сїе блаже́нне и҆ кѷрі́лле бг҃оѧвле́нне, а҆́рїа низложи́вше, и҆ съ ни́мъ саве́ллїа и҆ нестѡ́рїа а҆́бїе ѕлочести́ваго, и҆ съ ни́ми всѧ́кꙋю и҆нꙋ́ю пре́лесть ѕлочести́выхъ є҆ресе́й, ст҃и́телїе гдⷭ҇ни.

Бг҃оро́диченъ: Со дерзнове́нїемъ глаго́лати бцⷣꙋ, и҆ покланѧ́тисѧ се́й вои́стиннꙋ ѿ вѣ́рныхъ, ты̀ наꙋча́еши, кѷрі́лле всебл҃же́нне, безбо́жнꙋю нестѡ́рїа потреблѧ́ѧ пре́лесть.

Свя­той Афа­на­сий ро­дил­ся в Алек­сан­дрии; мать его, по­доб­но Анне, ко­то­рая при­ве­ла сы­на сво­е­го Са­му­и­ла в храм Гос­по­день (1Цар.1:28), так же при­ве­ла его к св. Алек­сан­дру, пат­ри­ар­ху Алек­сан­дрий­ско­му, и от­да­ла в храм на слу­же­ние Бо­гу. И он стал при хра­ме про­во­дить свою жизнь, рев­ност­но ис­пол­няя за­по­ве­ди Бо­жии.

В 319 г. пат­ри­арх ру­ко­по­ло­жил его в диа­ко­на Алек­сан­дрий­ской Церк­ви. Уже в это вре­мя свя­ти­тель Афа­на­сий стал пи­сать со­чи­не­ния. Бу­ду­щий свя­ти­тель ви­дел, что нет у но­во­при­шед­ших в Цер­ковь Хри­сто­ву рев­но­сти, нет у них ис­тин­но­го бла­го­че­стия, мно­гие из них ис­ка­ли сла­вы для се­бя, пу­сто­сло­ви­ли, празд­но­сло­ви­ли и все язы­че­ские обы­чаи, ко­то­рые бы­ли рань­ше у них, пе­ре­но­си­ли в хри­сти­ан­скую жизнь. Объ­явил­ся некий Арий, ко­то­рый ху­лил Хри­ста, уни­чи­жал Ма­терь Бо­жию и воз­му­щал на­род, уча на­род до­би­вать­ся че­сти, сла­вы, про­ни­кать и в Цер­ковь, до­сти­гать свя­щен­ства и да­же ар­хи­ерей­ства. И мно­гие его слу­ша­ли и ста­но­ви­лись по­сле­до­ва­те­ля­ми этой ере­си – ари­а­на­ми. И эта ересь так рас­про­стра­ни­лась, что чуть не за­хлест­ну­ла всю Цер­ковь – ве­ли­кая бы­ла брань. В 325 г. свя­ти­тель Афа­на­сий был на Ни­кей­ском Со­бо­ре, где вы­сту­пал про­тив Ария.

В 326 г. по смер­ти пат­ри­ар­ха Алек­сандра свя­ти­тель Афа­на­сий был из­бран на Алек­сан­дрий­скую ка­фед­ру. Епи­ско­пом Афа­на­сий объ­ез­жал церк­ви, мно­го вы­сту­пал, бо­рол­ся про­тив ари­ан, пи­сал, об­ли­чал их, и вос­ста­ли про­тив него все неистин­ные хри­сти­ане и ста­ли на него кле­ве­тать. В то вре­мя цар­ство­вал Кон­стан­тин Ве­ли­кий (306–337 гг.), он счи­тал­ся по­кро­ви­те­лем Церк­ви Хри­сто­вой. Он хо­ро­шо по­ни­мал во­ен­ную стра­те­гию, ди­пло­ма­тию, го­судар­ствен­ные де­ла, но дел цер­ков­ных и про­по­ве­ди Еван­ге­лия не знал, по­это­му ко­ле­бал­ся меж­ду ари­ан­ством и пра­во­сла­ви­ем.

Поль­зу­ясь доб­ро­той и про­сто­той им­пе­ра­то­ра, ере­ти­ки окру­жи­ли весь его двор, про­ник­ли во все долж­но­сти и ста­ли на­шеп­ты­вать ере­си и неправ­ды и вво­дить рас­ко­лы. Они об­ви­ня­ли ар­хи­епи­ско­па Афа­на­сия, что он пло­хой че­ло­век, что он не слу­ша­ет­ся ца­ря, взи­ма­ет на­ло­ги от­дель­но от цар­ской каз­ны и со­вер­ша­ет нехо­ро­шие де­ла, что он и ча­ро­дей, и пре­ступ­ник, и блуд­ник. Им­пе­ра­тор ви­дел ве­ли­кую рас­прю, враж­ду, ста­рал­ся во­дво­рить мир, но бы­ва­ли та­кие вре­ме­на, что мог­ла от­крыть­ся вой­на, то­гда он пред­ла­гал свя­ти­те­лю Афа­на­сию на вре­мя уда­лить­ся ку­да-ни­будь. И боль­шую часть сво­е­го дол­го­го прав­ле­ния свя­ти­тель про­вел в из­гна­нии, и то­гда неред­ко он поль­зо­вал­ся под­держ­кой мо­на­хов, был в друж­бе с обо­и­ми от­ца­ми мо­на­ше­ства – свя­ты­ми пре­по­доб­ны­ми Ан­то­ни­ем и Па­хо­ми­ем.

В осо­бен­но­сти ста­ра­лись ере­ти­ки и злые лю­ди об­ви­нить свя­то­го Афа­на­сия в том, что он не слу­ша­ет по­ве­ле­ний им­пе­ра­то­ра, не об­ра­ща­ет вни­ма­ния на его пред­пи­са­ния, не при­ни­мая Ария в цер­ков­ное об­ще­ние, что он кол­дун и ча­ро­дей, са­ми бу­дучи яв­ны­ми ча­ро­де­я­ми, и что по­сред­ством ка­кой-то мерт­вой ру­ки, яко­бы при­над­ле­жав­шей кли­ри­ку Ар­се­нию, тво­рит ча­ро­ва­ния. Им­пе­ра­тор по­ве­лел про­ве­сти рас­сле­до­ва­ние. Ар­се­ний был кли­ри­ком, чте­цом, со­вер­шив ка­кой-то про­сту­пок, он дол­го скры­вал­ся, а ко­гда мол­ва об этом ста­ла рас­про­стра­нять­ся вез­де, то у него про­яви­лось чув­ство прав­ды, спра­вед­ли­во­сти, по­то­му что неви­но­вен был свя­ти­тель Хри­стов Афа­на­сий, да и сам Ар­се­ний со­вер­шен­но не по­стра­дал, не ему от­ру­би­ли ру­ку, дру­го­го че­ло­ве­ка где-то на­шли судьи-зло­деи, хо­тя мно­гие из них бы­ли епи­ско­пы. Со­бо­лез­нуя о сво­ем от­це и бла­го­де­те­ле и скор­бя серд­цем о том, что ис­ти­на без­за­кон­но по­беж­да­ет­ся ло­жью, он тай­но при­шел к са­мо­му Афа­на­сию, при­па­дая к его чест­ным но­гам Бла­жен­ный Афа­на­сий, ра­ду­ясь при­бы­тию Ар­се­ния, по­ве­лел ему до су­да ни­ко­му не по­ка­зы­вать­ся.

Меж­ду тем злоб­ная нена­висть про­тив­ни­ков Афа­на­сия так воз­рос­ла, что к од­ной лжи они при­ло­жи­ли еще но­вую: под­ку­пи­ли од­ну бес­стыд­ную жен­щи­ну воз­ве­сти кле­ве­ту на свя­ти­те­ля Афа­на­сия, что он со­вер­шил с нею без­за­ко­ние. Ко­гда на­чал­ся суд, судьи се­ли на сво­их ме­стах и кле­вет­ни­ки пред­ста­ли, бы­ла вве­де­на и эта жен­щи­на. С пла­чем дол­го жа­ло­ва­лась она на свя­ти­те­ля, ко­то­ро­го ни­ко­гда не ви­да­ла и да­же не зна­ла, ка­ков он по ви­ду. Все слу­ша­ли в недо­уме­нии. А она и не хо­те­ла знать бла­го­че­стия еван­гель­ско­го, ра­ду­ясь, что мно­го де­нег ей да­ли. В то вре­мя друг Афа­на­сия пре­сви­тер Ти­мо­фей, стоя с ним за две­ря­ми и все слы­ша, воз­му­тил­ся ду­хом и, неожи­дан­но вой­дя внутрь су­ди­ли­ща, с по­спеш­но­стью стал пе­ред гла­за­ми той кле­вет­ни­цы, как буд­то он был сам Афа­на­сий; он сме­ло об­ра­тил­ся к ней: «Я ли со­вер­шил над то­бою но­чью на­си­лие, как ты го­во­ришь?» И она еще с боль­шим бес­стыд­ством возо­пи­ла к су­дьям: «Сей, сей че­ло­век мой рас­тли­тель и зло­умыш­лен­ник про­тив мо­ей чи­сто­ты; он...» Судьи рас­сме­я­лись, уви­дев под­лость, разыг­ран­ную ко­ме­дию, и про­гна­ли ее. Но про­тив­ни­ки св. Афа­на­сия, хо­тя и усты­ди­лись, но не успо­ко­и­лись и ста­ли об­ви­нять его в убий­стве Ар­се­ния, по­ка­зы­вая ка­кую-то страш­ную на вид мерт­вую ру­ку. Свя­той Афа­на­сий тер­пе­ли­во слу­шал их и мол­чал, по­том спро­сил: «Есть ли сре­ди вас, кто хо­ро­шо знал Ар­се­ния? Кто из вас мо­жет под­твер­дить дей­стви­тель­но ли это его ру­ка?» И под­ня­лись боль­шин­ство непра­вед­ных су­дей, под­ско­чи­ли и ста­ли утвер­ждать, что дей­стви­тель­но это ру­ка Ар­се­ния. И то­гда, ко­гда они по­ка­за­ли свое гряз­ное серд­це и ко­вар­ство свое, свя­ти­тель ото­дви­нул за­на­вес­ку, за ко­то­рой сто­ял Ар­се­ний, вы­вел его пе­ред со­бра­ни­ем и спро­сил: «А это кто сто­ит пе­ред ва­ми? Вы ска­за­ли, что Ар­се­ния нет в жи­вых, это его ру­ка». И все при­шли в ужас. «Вот, му­жи, и Ар­се­ний! – объ­явил свя­ти­тель Афа­на­сий. – Вот и ру­ки его, ко­то­рые со­всем не бы­ли от­се­че­ны! По­ка­жи­те же и вы сво­е­го Ар­се­ния, ес­ли та­ко­го име­е­те, и по­ве­дай­те, ко­му при­над­ле­жит от­се­чен­ная ру­ка, ко­то­рая осуж­да­ет вас са­мих, как сде­лав­ших это пре­ступ­ле­ние». Но су­дии про­дол­жа­ли про­во­дить суд, ис­то­щая все свои кле­ве­ты. И свя­ти­тель Афа­на­сий, не вы­но­ся со­вер­ша­е­мой неспра­вед­ли­во­сти, вслух за­сви­де­тель­ство­вал все­му со­бо­ру: «Угас­ла прав­да, по­пра­на ис­ти­на, по­гиб­ло пра­во­су­дие, ис­чез­ло у су­дей за­кон­ное рас­сле­до­ва­ние и осто­рож­ное рас­смот­ре­ние дел! Раз­ве за­кон­но, чтобы же­ла­ю­щий оправ­дать­ся со­дер­жал­ся в узах, а суд все­го де­ла был бы по­ру­чен кле­вет­ни­кам и вра­гам, и чтобы са­ми ого­вор­щи­ки су­ди­ли то­го, на ко­го кле­ве­щут?» Им­пе­ра­то­ром свя­ти­тель был оправ­дан и по­слан на свою Алек­сан­дрий­скую ка­фед­ру.

Ко­гда умер Кон­стан­тин Ве­ли­кий и пре­сто­лом за­вла­дел его вто­рой сын Кон­стан­ций, то весь двор им­пе­ра­тор­ский пе­ре­шел на сто­ро­ну ари­ан. Они ста­ли гнать хри­сти­ан пра­во­слав­ных, епи­ско­пов ссы­лать, ста­вить на пре­сто­лы нече­сти­вых лю­дей, ко­вар­ных, блуд­ни­ков, ере­ти­ков, ко­то­рые Иису­са Хри­ста не при­зна­ва­ли за Бо­га. И при­шлось свя­ти­те­лю Афа­на­сию бе­жать в Рим, где три го­да на­хо­дил­ся.

По­том Гос­подь рас­су­дил все су­дом Сво­им: на­ка­зал Ария и ере­ти­ков, и нече­сти­вый царь по­гиб. По­сле него два го­да цар­ство­вал Юли­ан От­ступ­ник, за ним всту­пил Иови­ни­ан бла­го­че­сти­вый, по­том Ва­лент, ко­то­рый, хо­тя и мно­го зла тво­рил Церк­ви, но, ис­пу­гав­шись мя­те­жа алек­сан­дрий­цев, поз­во­лил свя­ти­те­лю Афа­на­сию вер­нуть­ся и без­бо­яз­нен­но управ­лять Алек­сан­дрий­ской Цер­ко­вью. И опи­сы­ва­ет­ся в жи­тии свя­ти­те­ля Афа­на­сия, что по­след­нее вре­мя сво­ей жиз­ни он жил в ми­ре и спо­кой­ствии, по­чил о Гос­по­де 2 мая 373 г. в воз­расте 76 лет.

46 лет свя­ти­тель Афа­на­сий был епи­ско­пом го­ро­да Алек­сан­дрии и мно­го раз из­го­нял­ся с ка­фед­ры и воз­вра­щал­ся об­рат­но, по­то­му что ари­ане, на­зы­ва­ю­щие се­бя хри­сти­а­на­ми, ве­ру­ю­щими в Еван­ге­лие, ис­ка­ли, при­ду­мы­ва­ли ви­ну, чтобы осу­дить и пре­дать смер­ти свя­ти­те­ля. А Гос­подь, воз­ве­щая Еван­ге­лие, не про­по­ве­до­вал уби­вать вра­гов сво­их; эти же зло­деи при­твор­но при­ня­ли Кре­ще­ние, хри­сти­ан­ство и ве­ро­ва­ли без бла­го­че­стия.

См. так­же: "Жи­тие свя­то­го от­ца на­ше­го Афа­на­сия, ар­хи­епи­ско­па Алек­сан­дрий­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.