Канон святителю Феофану Никейскому, Константинопольскому

Припев: Святи́телю, о́тче Феофа́не, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 24 октября (11 октября ст. ст.)

Глас 6.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Я́ко по су́ху пешеше́ствовав Изра́иль по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.

Моего́ ра́зума твои́ми моли́твами мра́к отжени́, иера́рше Христо́в, я́ко да воспою́, сла́вне, твою́ свяще́нную и светоза́рную па́мять пе́сньми.

Я́ко река́, устреми́лся еси́ от Сио́на, иера́рше сла́вне, и напои́л еси́ зело́ Боже́ственными струя́ми ве́рных собо́ры, — Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, — вопия́ше.

Боже́ственными сия́нии твою́ ду́шу озари́в, Феофа́не, сла́сти страсте́й воздержа́ния попали́л еси́ огне́м, песнопоя́ и́стинно: воспои́м пе́снь Христу́.

Богоро́дичен: Светле́йшими луча́ми Твоего́ Сы́на, Богоро́дице, просвети́ омраче́нную мою́ ду́шу и страсте́й смуще́ние Твои́м, Чи́стая, укроти́ хода́тайством.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́коже Ты́, Го́споди Бо́же мо́й, вознесы́й ро́г ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый на́с на ка́мени испове́дания Твоего́.

Сы́й испо́лнен, му́дре, Боже́ственнаго Ду́ха яви́лся еси́, пита́я бога́тно благоче́стия сла́достию сло́вом живи́тельным сердца́ зря́щих к тебе́.

Повеле́нии Боже́ственнаго сия́ния изблиста́я, всеблаже́нне, отгна́л еси́ всю́ ерети́ческую мглу́, Жизнода́вцу Христу́ воспева́я: свя́т еси́, Го́споди.

На го́ру Боже́ственных доброде́телей возше́д, иера́рше, и во мра́к вше́д, сочта́лся еси́ с Бо́гом, и ра́зума скрижа́ль прия́л еси́, зако́н благода́ти.

Богоро́дичен: Се́ ле́ствица Иа́ковля, ю́же ви́де иногда́ утвержде́ну, на не́йже утвержда́шеся Бо́г, Светоно́сная Чи́стая яви́ся де́вствующи Богоро́дица.

Седа́лен, гла́с 4.

Яви́лся еси́, преподо́бне, Це́ркви, я́коже друго́е со́лнце, озаря́я сию́ мо́лниями боже́ственных слове́с твои́х, я́ко учени́к Госпо́день, Феофа́не.

Богоро́дичен: Пречи́стыя ру́ки Твоя́, Де́во Ма́ти, просте́рши, покры́й упова́ющия на Тя́ и Сы́ну Твоему́ зову́щия: все́м пода́ждь, Христе́, ми́лости Твоя́.

Крестобогоро́дичен: На дре́ве ви́дящи воздви́жена Сы́на Твоего́, Пречи́стая, утро́бою ма́тернею растерза́ема, жа́лостно взыва́ше: увы́ Мне́, ка́ко за́йде, Све́те Мо́й Безле́тный?

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, честна́я Це́рковь боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста, о Го́споде пра́зднующи.

Поще́нием, всему́дре о́тче Феофа́не, себе́ очи́стив, ве́сь све́та испо́лнен бы́л еси́, ве́сь Бо́га вмести́телен, ве́сь Ду́ха Свята́го соприча́стен.

Гла́дом та́емь, в лю́тая влага́емь заточе́ния, стражда́, всеблаже́нне, му́ченически терпе́л еси́, от со́вести чи́сты в Го́споде веселя́ся.

Облиста́в, сла́вне, исправле́нии обощре́н яви́лся еси́, я́ко Христо́в ме́чь, ссеца́ющь ерети́ческая ухищре́ния, Боже́ственным Ду́хом укрепля́емь.

Богоро́дичен: Свети́льник всесве́тлый Ты́ яви́лася еси́, Боже́ственная трапе́за, Бо́жие селе́ние, киво́т и же́зл, процве́тши Цве́т в ми́ре, Христа́, Ма́ти Де́во.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, и́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Светода́тельными твои́ми блиста́нии, о́тче свяще́ннейше, мра́чную тму́ потреби́л еси́ ерети́чествующих, богозна́ния све́том озаря́я и просвеща́я ми́ра концы́.

Злочести́вых защи́тницы тебе́, досточу́дна су́щаго, лю́тыми ра́нами уязви́ша, его́же а́нгельстии чи́ни объима́ху, я́ко Христо́ва иера́рха и боже́ственнаго му́ченика.

Бы́л еси́, о́тче, светови́дный заблу́ждшим путево́ждь, пла́вающим ко́рмчий, коле́блемым приложе́ньми лю́тых тве́рдость и стена́ недви́жима.

Богоро́дичен: Добро́та Иа́ковля, ю́же Бо́г возлюби́ и всели́тися избра́, земны́х сла́ва и прибе́жище согреша́ющих, Богоро́дице, Ты́ яви́лася еси́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Жите́йское мо́ре, воздвиза́емое зря́ напа́стей бу́рею, к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

Сы́й я́ко со́лнце, богоза́рныя лучи́, преблаже́нне, испусти́л еси́, похваля́я му́ченическия стра́сти, вяза́ния, и ра́ны, и ди́вныя по́двиги, иера́рше Христо́в.

Пречи́стую Влады́чицу похваля́я чи́сте язы́ком твои́м, богому́дре, воспе́л еси́ словеса́ светоза́рная, ве́рных собо́ры и му́дрых сердца́ умаща́ющая.

Писа́нием твоего́ всечестна́го и чи́стаго, му́дре, лица́ безбо́жных писа́ния измазу́еши и те́х богоме́рзская и безбо́жная повеле́ния, возвеща́я чествова́ти ико́ну Христо́ву.

Богоро́дичен: Вся́ хоте́нием соста́вивый Бо́г и содержа́й, Пречи́стая, описа́нием телесе́ на Твои́х объя́тиих но́сится, Боже́ственным существо́м Неопи́санный.

Конда́к, гла́с 2

Возгреме́в Христо́во Боже́ственное воплоще́ние, безплотныя враги́ до конца́ обличи́л еси́, чу́дне Феофа́не. Сего́ ра́ди вси́ ве́рно и благоче́стно вопие́м ти́: моли́ непреста́нно о все́х на́с.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́троцы в Вавило́не пе́щнаго пла́мене не убоя́шася, но, посреде́ пла́мене вве́ржени, ороша́еми, поя́ху: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.

Исправля́я ты́ и́стины сло́во, ра́н искуше́ния претерпе́л еси́ и, во изгна́ние вложе́н, иера́рше Феофа́не, пе́л еси́: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.

Твои́х догма́тов струи́ нечести́вых потопи́ша моря́, му́дре, не вопию́щих Христу́, Бо́гу на́шему: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.

Ре́ки твои́х слове́с медото́чных, Феофа́не, челове́ков ду́ши весе́лия боже́ственнаго испо́лниша, песносло́вящих пе́сньми Бо́га Препросла́вленнаго.

Богоро́дичен: На Тебе́ вели́кое соде́яся, Де́во Ма́ти, та́инство: Сы́н Бо́жий, из чре́ва Твоего́ вопло́щся, ны́не яви́ся, Ему́же, веселя́щеся, пое́м: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: За зако́ны оте́ческия блаже́ннии в Вавило́не ю́ноши, предбе́дствующе, царю́ющаго оплева́ша повеле́ние безу́мное, и совоку́плени, и́мже, не свари́шася огне́м, Держа́вствующему досто́йную воспева́ху пе́снь: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Зако́н оте́ческий, всеблаже́нне, и́стинно нося́, пребеззако́ннейшаго ца́рствующаго поплева́л еси́ повеле́ние несмы́сленное, погубля́юща, о́тче, Госпо́дне воображе́ние благоче́стно лобза́ющих, е́же прие́мь, в ми́ре яви́ся от Де́вы Отрокови́цы, Его́же превозно́сим во ве́ки.

У́м боже́ствен, Ду́ха Пресвята́го гу́сль всесли́чная, слави́й добропе́снивый, ве́рных ве́рх, Правосла́вия сто́лп и утвержде́ние, му́дре, Це́ркве тве́рдь, мона́хов хвала́, Феофа́не, отце́в сла́ва и кре́пость яви́лся еси́, воспева́я Христа́ во ве́ки.

Мирополо́жница Ду́ха Пресвята́го, о́тче, ты́ показа́лся еси́ излива́нием миродохнове́нных твои́х и му́дрых уче́ний, потребля́я пре́лести злосмра́днейшую тлю́, и благово́нствуеши нра́вом твои́м Честну́ю Це́рковь, зовя́ непреста́нно: пе́сньми тя́ превозно́сим, Христе́, во ве́ки.

Богоро́дичен: Бо́жия гора́ ту́чнейшая, ю́же пра́отец Дави́д предписа́ дре́вле, песнопоя́ проро́чески, Ты́ яви́лася еси́, Де́во, от нея́же отсече́ся Ка́мень краеуго́льный, Христо́с, и сокруши́ кре́пость всю́ и́дольскую. Того́ непреста́нно пое́м и превозно́сим во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Безсе́меннаго зача́тия рождество́ несказа́нное, Ма́тере Безму́жныя нетле́нен Пло́д: Бо́жие бо рожде́ние обновля́ет естества́. Те́мже Тя́ вси́ ро́ди, я́ко Богоневе́стную Ма́терь, правосла́вно велича́ем.

Побо́рствующа тя́ по Христо́ве Це́ркви человекоуби́йца зре́ти не моги́й, искуше́ния тебе́ простира́ет: оба́че непрекло́нен пребы́л еси́, мужему́дренно к царе́м нечести́вым противля́яся до́блественно, увеща́я ты́я покланя́тися о́бразу Христо́ву, Феофа́не.

Укра́шен несказа́нною, богому́дре, добро́тою Тро́ицы и упещре́н сия́нии, све́тиши и ра́достно, пребога́те, обстои́ши престо́л и́стинно Зижди́теля и Бо́га, иде́же пра́зднующих гла́с, о́тче богоно́се Феофа́не.

Твои́х подвиго́в досто́йно прия́л еси́ че́сти и, венцено́сец, ны́не на небесе́х со а́нгелы свесели́шися, иде́же проро́ков собо́р, и апо́столов, и му́чеников и́стинно во́инства мно́гая, иде́же патриа́рхов ли́ки, помина́й на́с, о́тче Феофа́не.

Богоро́дичен: Побо́рствующи лю́дем ве́рным во бране́х на ва́рвары, да́ждь победи́тельная, Де́во Богороди́тельнице, Благослове́нная и Препросла́вленная, Ма́ти Неискусобра́чная Чи́стая, покрыва́ющи от вся́каго вре́да вра́жия, да Твоего́ Сы́на пою́ще, Тя́ велича́ем.

Свети́лен.

Я́ко Боже́ственный све́т, Феофа́не, Це́ркви яви́лся еси́, пе́сней твои́х сия́нием сию́ озари́в, и све́том лица́ твоего́, на не́мже Христо́вы я́звы носи́в, удобря́ем, к Нему́же не преста́й моля́ся о ста́де твое́м, о́тче.

Богоро́дичен: Дре́вле дарова́нную мне́ ри́зу купе́лию креще́ния, оскверни́х стра́стными блуды́, и ужаса́юся, окая́нный, ча́с помышля́я Боже́ственнаго и́стинно стра́шнаго суда́, Де́во Всенепоро́чная, предста́ни тогда́ и изба́ви мя́ стра́шнаго преще́ния.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Ꙗ҆́кѡ по сꙋ́хꙋ пѣшеше́ствовавъ і҆и҃ль, по бе́зднѣ стопа́ми, гони́телѧ фараѡ́на ви́дѧ потоплѧ́ема, бг҃ꙋ побѣ́днꙋю пѣ́снь, пои́мъ, вопїѧ́ше.

Моегѡ̀ ра́зꙋма твои́ми моли́твами мра́къ ѿженѝ, і҆ера́рше хрⷭ҇то́въ: ꙗ҆́кѡ да воспою̀ сла́вне, твою̀ свѧще́ннꙋю и҆ свѣтоза́рнꙋю па́мѧть пѣ́сньми.

Ꙗ҆́кѡ рѣка̀ ᲂу҆стреми́лсѧ є҆сѝ ѿ сїѡ́на, і҆ера́рше сла́вне, и҆ напои́лъ є҆сѝ ѕѣлѡ̀ бжⷭ҇твенными стрꙋѧ́ми вѣ́рныхъ собо́ры, бг҃ꙋ побѣ́днꙋю пѣ́снь, пои́мъ, вопїѧ́ше.

Бжⷭ҇твенными сїѧ̑нїи твою̀ дꙋ́шꙋ ѡ҆зари́въ, ѳеофа́не, сла̑сти страсте́й воздержа́нїѧ попали́лъ є҆сѝ ѻ҆гне́мъ, пѣснопоѧ̀ и҆́стиннѡ: воспои́мъ пѣ́снь хрⷭ҇тꙋ̀.

Бг҃оро́диченъ: Свѣтлѣ́йшими лꙋча́ми твоегѡ̀ сн҃а, бцⷣе, просвѣтѝ ѡ҆мраче́ннꙋю мою̀ дꙋ́шꙋ, и҆ страсте́й смꙋще́нїе твои́мъ, чⷭ҇таѧ, ᲂу҆кротѝ хода́тайствомъ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Нѣ́сть свѧ́тъ, ꙗ҆́коже ты̀, гдⷭ҇и бж҃е мо́й, вознесы́й ро́гъ вѣ́рныхъ твои́хъ, бл҃же, и҆ ᲂу҆тверди́вый на́съ на ка́мени и҆сповѣ́данїѧ твоегѡ̀.

Сы́й и҆спо́лненъ, мꙋ́дре, бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ. пита́ѧ бога́тнѡ благоче́стїѧ сла́достїю сло́вомъ живи́тельнымъ, сердца̀ зрѧ́щихъ къ тебѣ̀.

Повелѣ̑нїи бжⷭ҇твеннагѡ сїѧ́нїѧ и҆зблиста́ѧ, всеблаже́нне, ѿгна́лъ є҆сѝ всю̀ є҆реті́ческꙋю мглꙋ̀, жизнода́вцꙋ хрⷭ҇тꙋ̀ воспѣва́ѧ: свѧ́тъ є҆сѝ, гдⷭ҇и.

На го́рꙋ бжⷭ҇твенныхъ добродѣ́телей возше́дъ, і҆ера́рше, и҆ во мра́къ вше́дъ сочта́лсѧ є҆сѝ съ бг҃омъ, и҆ ра́зꙋма скрижа́ль прїѧ́лъ є҆сѝ, зако́нъ бл҃года́ти.

Бг҃оро́диченъ: Сѐ лѣ́ствица і҆а́кѡвлѧ, ю҆́же ви́дѣ и҆ногда̀ ᲂу҆твержде́нꙋ, на не́йже ᲂу҆твержда́шесѧ бг҃ъ, свѣтоно́снаѧ чⷭ҇таѧ ꙗ҆ви́сѧ дѣ́вствꙋющи бцⷣа.

Сѣда́ленъ, гла́съ д҃.

Ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, прпⷣбне, цр҃кви ꙗ҆́коже дрꙋго́е со́лнце, ѡ҆зарѧ́ѧ сїю̀ мо́лнїѧми бжⷭ҇твенныхъ слове́съ твои́хъ, ꙗ҆́кѡ ᲂу҆чени́къ гдⷭ҇ень, ѳеофа́не.

Бг҃оро́диченъ: Пречⷭ҇тыѧ рꙋ́ки твоѧ̑ дв҃о мт҃и, просте́рши, покры́й ᲂу҆пова́ющыѧ на тѧ̀, и҆ сн҃ꙋ твоемꙋ̀ зовꙋ́щыѧ: всѣ̑мъ пода́ждь хрⷭ҇тѐ, ми́лѡсти твоѧ̑.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: На дре́вѣ ви́дѧщи воздви́жена сн҃а твоего̀, пречⷭ҇таѧ, ᲂу҆тро́бою мт҃рнею растерза́ема, жа́лостнѡ взыва́ше: ᲂу҆вы̀ мнѣ̀, ка́кѡ за́йде, свѣ́те мо́й безлѣ́тный;

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Хрⷭ҇то́съ, моѧ̀ си́ла, бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь, честна́ѧ цр҃ковь бг҃олѣ́пнѡ пое́тъ, взыва́ющи ѿ смы́сла чи́ста, ѡ҆ гдⷭ҇ѣ пра́зднꙋющи.

Поще́нїемъ, всемꙋ́дре ѻ҆́тче ѳеофа́не, себѐ ѡ҆чи́стивъ, ве́сь свѣ́та и҆спо́лненъ бы́лъ є҆сѝ, ве́сь бг҃а вмѣсти́теленъ, ве́сь дх҃а ст҃а́гѡ соприча́стенъ.

Гла́домъ та́емь, въ лю̑таѧ влага́емь заточє́нїѧ, стражда̀, всеблаже́нне, мꙋ́ченически терпѣ́лъ є҆сѝ, ѿ со́вѣсти чи́сты въ гдⷭ҇ѣ веселѧ́сѧ.

Ѡ҆блиста́въ, сла́вне, и҆справлє́нїи ѡ҆бощре́нъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ хрⷭ҇то́въ ме́чь, ссѣца́ющь є҆реті́чєскаѧ ᲂу҆хищрє́нїѧ, бжⷭ҇твеннымъ дх҃омъ ᲂу҆крѣплѧ́емь.

Бг҃оро́диченъ: Свѣти́льникъ всесвѣ́тлый ты̀ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, бжⷭ҇твеннаѧ трапе́за, бж҃їе селе́нїе, кївѡ́тъ и҆ же́злъ, процвѣ́тши цвѣ́тъ въ мі́рѣ хрⷭ҇та̀, мт҃и дв҃о.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Бж҃їимъ свѣ́томъ твои́мъ, бл҃же, ᲂу҆́тренюющихъ тѝ дꙋ́шы любо́вїю ѡ҆зарѝ, молю́сѧ, тѧ̀ вѣ́дѣти, сло́ве бж҃їй, и҆́стиннаго бг҃а, ѿ мра́ка грѣхо́внагѡ взыва́юща.

Свѣтода́тельными твои́ми блиста̑нїи, ѻ҆́тче свѧще́ннѣйше, мра́чнꙋю тмꙋ̀ потреби́лъ є҆сѝ є҆реті́чествꙋющихъ, бг҃озна́нїѧ свѣ́томъ ѡ҆зарѧ́ѧ, и҆ просвѣща́ѧ мі́ра концы̀.

Ѕлочести́выхъ защи̑тницы, тебѐ досточꙋ́дна сꙋ́щаго лю́тыми ра́нами ᲂу҆ѧзви́ша, є҆го́же а҆́гг҃льстїи чи́ни ѡ҆б̾има́хꙋ ꙗ҆́кѡ хрⷭ҇то́ва і҆ера́рха и҆ бжⷭ҇твеннаго мч҃ника.

Бы́лъ є҆сѝ ѻ҆́тче, свѣтови́дный заблꙋ́ждшымъ пꙋтево́ждь, пла́вающымъ ко́рмчїй, коле́блємымъ приложе́ньми лю́тыхъ тве́рдость, и҆ стѣна̀ недви́жима.

Бг҃оро́диченъ: Добро́та і҆а́кѡвлѧ, ю҆́же бг҃ъ возлюбѝ, и҆ всели́тисѧ и҆збра̀: земны́хъ сла́ва, и҆ прибѣ́жище согрѣша́ющихъ, бцⷣе, ты̀ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Жите́йское мо́ре воздвиза́емое зрѧ̀ напа́стей бꙋ́рею, къ ти́хомꙋ приста́нищꙋ твоемꙋ̀ прите́къ, вопїю́ ти: возведѝ ѿ тлѝ живо́тъ мо́й, многоми́лостиве.

Сы́й ꙗ҆́кѡ со́лнце, бг҃оза̑рныѧ лꙋчы̀, преблаже́нне, и҆спꙋсти́лъ є҆сѝ, похвалѧ́ѧ мꙋ́ченичєскїѧ стра̑сти, вѧза̑нїѧ и҆ ра̑ны, и҆ ди̑вныѧ по́двиги, і҆ера́рше хрⷭ҇то́въ.

Пречⷭ҇тꙋю влⷣчцꙋ похвалѧ́ѧ чи́стѣ, ѧ҆зы́комъ твои́мъ, бг҃омꙋ́дре, воспѣ́лъ є҆сѝ словеса̀ свѣтоза̑рнаѧ, вѣ́рныхъ собо́ры, и҆ мꙋ́дрыхъ сердца̀ ᲂу҆маща̑ющаѧ.

Писа́нїемъ твоегѡ̀ всечестна́гѡ и҆ чи́стагѡ, мꙋ́дре, лица̀, безбо́жныхъ писа̑нїѧ и҆змазꙋ́еши, и҆ тѣ́хъ бг҃омє́рзскаѧ и҆ безбѡ́жнаѧ повелѣ̑нїѧ, возвѣща́ѧ чествова́ти і҆кѡ́нꙋ хрⷭ҇то́вꙋ.

Бг҃оро́диченъ: Всѧ̑ хотѣ́нїемъ соста́вивый бг҃ъ и҆ содержа́й, пречⷭ҇таѧ, ѡ҆писа́нїемъ тѣлесѐ на твои́хъ ѡ҆б̾ѧ́тїихъ но́ситсѧ, бжⷭ҇твеннымъ сꙋщество́мъ неѡпи́санный.

Конда́къ, гла́съ в҃. Возгремѣ́въ хрⷭ҇то́во бжⷭ҇твенное воплоще́нїе, безплѡ́тныѧ врагѝ до конца̀ ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ, чꙋ́дне ѳеофа́не. сегѡ̀ ра́ди всѝ вѣ́рнѡ и҆ благоче́стнѡ вопїе́мъ тѝ: молѝ непреста́ннѡ ѡ҆ всѣ́хъ на́съ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́троцы въ вавѷлѡ́нѣ, пе́щнагѡ пла́мене не ᲂу҆боѧ́шасѧ, но посредѣ̀ пла́мене вве́ржени, ѡ҆роша́еми поѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ гдⷭ҇и бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

И҆справлѧ́ѧ ты̀ и҆́стины сло́во, ра́нъ и҆скꙋшє́нїѧ претерпѣ́лъ є҆сѝ, и҆ во и҆згна́нїе вложе́нъ, і҆ера́рше ѳеофа́не, пѣ́лъ є҆сѝ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ гдⷭ҇и бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Твои́хъ догма́тѡвъ стрꙋи̑, нечести́выхъ потопи́ша морѧ̀, мꙋ́дре, не вопїю́щихъ хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ на́шемꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ гдⷭ҇и бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Рѣ́ки твои́хъ слове́съ медото́чныхъ, ѳеофа́не, человѣ́кѡвъ дꙋ́шы весе́лїѧ бжⷭ҇твеннагѡ и҆спо́лниша, пѣсносло́вѧщихъ пѣ́сньми бг҃а препросла́вленнаго.

Бг҃оро́диченъ: На тебѣ̀ вели́кое содѣ́ѧсѧ, дв҃о ма́ти, та́инство, сн҃ъ бж҃їй и҆зъ чре́ва твоегѡ̀ вопло́щсѧ ны́нѣ ꙗ҆ви́сѧ, є҆мꙋ́же веселѧ́щесѧ пое́мъ: ѻ҆тцє́въ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: За зако́ны ѻ҆ч҃єскїѧ бл҃же́ннїи въ вавѷлѡ́нѣ ю҆́ношы предбѣ́дствꙋюще, царю́ющагѡ ѡ҆плева́ша повелѣ́нїе безꙋ́мное, и҆ совокꙋ́плени, и҆́мже не свари́шасѧ, ѻ҆гне́мъ, держа́вствꙋющемꙋ досто́йнꙋю воспѣва́хꙋ пѣ́снь: гдⷭ҇а по́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Зако́нъ ѻ҆те́ческїй всебл҃же́нне, и҆́стиннѡ носѧ̀, пребеззако́ннѣйшагѡ црⷭ҇твꙋющагѡ поплева́лъ є҆сѝ повелѣ́нїе несмы́сленное, погꙋблѧ́юща, ѻ҆́тче, гдⷭ҇не воѡбраже́нїе благоче́стнѡ лобза́ющихъ, є҆́же прїе́мь, въ мі́рѣ ꙗ҆ви́сѧ ѿ дв҃ы ѻ҆трокови́цы: є҆го́же превозно́симъ во вѣ́ки.

Оу҆́мъ бжⷭ҇твенъ, дх҃а прест҃а́гѡ гꙋ́сль всесли́чнаѧ, славі́й добропѣ́снивый, вѣ́рныхъ ве́рхъ, правосла́вїѧ сто́лпъ и҆ ᲂу҆твержде́нїе, мꙋ́дре, цр҃кве тве́рдь, мона́хѡвъ хвала̀, ѳеофа́не, ѻ҆тцє́въ сла́ва и҆ крѣ́пость ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, воспѣва́ѧ хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки.

Мѷрополо́жница дх҃а прест҃а́гѡ, ѻ҆́тче, ты̀ показа́лсѧ є҆сѝ, и҆злива́нїемъ мѷродохнове́нныхъ твои́хъ и҆ мꙋ́дрыхъ ᲂу҆че́нїй потреблѧ́ѧ пре́лести ѕлосмра́днѣйшꙋю тлю̀, и҆ благово́нствꙋеши нра́вомъ твои́мъ честнꙋ́ю цр҃ковь, зовѧ̀ непреста́ннѡ: пѣ́сньми тѧ̀ превозно́симъ хрⷭ҇тѐ, во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Бж҃їѧ гора̀ тꙋ́чнѣйшаѧ, ю҆́же пра́ѻтецъ дв҃дъ предписа̀ дре́вле пѣснопоѧ̀ прⷪ҇ро́чески, ты̀ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ дв҃о: ѿ неѧ́же ѿсѣче́сѧ ка́мень краеꙋго́льный хрⷭ҇то́съ, и҆ сокрꙋшѝ крѣ́пость всю̀ і҆́дѡльскꙋю. тогѡ̀ непреста́ннѡ пое́мъ, и҆ превозно́симъ во вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Безсѣ́меннагѡ зача́тїѧ ржⷭ҇тво̀ несказа́нное, мт҃ре безмꙋ́жныѧ нетлѣ́ненъ пло́дъ: бж҃їе бо рожде́нїе ѡ҆бновлѧ́етъ є҆стєства̀. тѣ́мже тѧ̀ всѝ ро́ди, ꙗ҆́кѡ бг҃оневѣ́стнꙋю мт҃рь правосла́внѡ велича́емъ.

Побо́рствꙋюща тѧ̀ по хрⷭ҇то́вѣ цр҃кви, человѣкоꙋбі́йца зрѣ́ти не могі́й, и҆скꙋшє́нїѧ тебѣ̀ простира́етъ: ѻ҆ба́че непрекло́ненъ пребы́лъ є҆сѝ, мꙋжемꙋ́дреннѡ къ царє́мъ нечести̑вымъ противлѧ́ѧсѧ до́блественнѡ, ᲂу҆вѣща́ѧ ты̑ѧ покланѧ́тисѧ ѻ҆́бразꙋ хрⷭ҇то́вꙋ, ѳеофа́не.

Оу҆кра́шенъ несказа́нною, бг҃омꙋ́дре, добро́тою трⷪ҇цы, и҆ ᲂу҆пещре́нъ сїѧ̑нїи, свѣ́тиши, и҆ ра́достнѡ, пребога́те, ѡ҆бстои́ши прⷭ҇то́лъ и҆́стиннѡ зижди́телѧ и҆ бг҃а, и҆дѣ́же пра́зднꙋющихъ гла́съ, ѻ҆́тче бг҃оно́се ѳеофа́не.

Твои́хъ подвигѡ́въ досто́йнѡ прїѧ́лъ є҆сѝ чє́сти, и҆ вѣнцено́сецъ ны́нѣ на нб҃сѣ́хъ со а҆́гг҃лы свесели́шисѧ, и҆дѣ́же прⷪ҇ро́кѡвъ собо́ръ и҆ а҆пⷭ҇лѡвъ, и҆ мꙋ́ченикѡвъ и҆́стиннѡ вѡ́инства мнѡ́гаѧ, и҆дѣ́же патрїа́рхѡвъ ли́ки: помина́й на́съ ѻ҆́тче ѳеофа́не.

Бг҃оро́диченъ: Побо́рствꙋющи лю́демъ вѣ̑рнымъ во бранѣ́хъ на ва́рвары, да́ждь побѣди́тєльнаѧ, дв҃о бг҃ороди́тельнице, бл҃гослове́ннаѧ и҆ препросла́вленнаѧ, мт҃и неискꙋсобра́чнаѧ чⷭ҇таѧ, покрыва́ющи ѿ всѧ́кагѡ вре́да вра́жїѧ: да твоего̀ сн҃а пою́ще, тѧ̀ велича́емъ.

Свѣти́ленъ.

Ꙗ҆́кѡ бжⷭ҇твенный свѣ́тъ, ѳеофа́не, цр҃кви ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, пѣ́сней твои́хъ сїѧ́нїемъ сїю̀ ѡ҆зари́въ, и҆ свѣ́томъ лица̀ твоегѡ̀, на не́мже хрⷭ҇то́вы ꙗ҆́звы носи́въ ᲂу҆добрѧ́емь: къ немꙋ́же не преста́й молѧ́сѧ ѡ҆ ста́дѣ твое́мъ, ѻ҆́тче.

Бг҃оро́диченъ: Дре́вле дарова́ннꙋю мнѣ̀ ри́зꙋ кꙋпѣ́лїю креще́нїѧ, ѡ҆скверни́хъ стра́стными блꙋды̀, и҆ ᲂу҆жаса́юсѧ ѻ҆каѧ́нный, ча́съ помышлѧ́ѧ бжⷭ҇твеннагѡ и҆́стиннѡ стра́шнагѡ сꙋда̀: дв҃о всенепоро́чнаѧ, предста́ни тогда̀, и҆ и҆зба́ви мѧ̀ стра́шнагѡ преще́нїѧ.

Труды святителя Феофана Никейского

Послания

Смотреть все труды в библиотеке →

Жития преподобных Феофана Никейского и Феодора Начертанного, исповедников

Пре­по­доб­ный Фе­о­фан ис­по­вед­ник и брат его Фе­о­дор ис­по­вед­ник На­чер­тан­ные ро­ди­лись в Иеру­са­ли­ме от ро­ди­те­лей-хри­сти­ан. Стар­шим был Фе­о­дор. Он с ран­не­го дет­ства из­бе­гал дет­ских за­бав и лю­бил по­се­щать цер­ков­ные служ­бы. Вме­сте с млад­шим бра­том Фе­о­фа­ном (па­мять 11 ок­тяб­ря) он был от­дан на обу­че­ние пре­сви­те­ру в Лав­ре свя­то­го Сав­вы. Оба бра­та при­ня­ли ино­че­ство; свя­той Фе­о­дор был воз­ве­ден в сан пре­сви­те­ра.

Ко­гда им­пе­ра­тор-ико­но­бо­рец Лев V Ар­мя­нин (813–820), из­гнав бла­го­че­сти­во­го ца­ря Ми­ха­и­ла I Ран­га­ва (811–813), стал по­кро­ви­тель­ство­вать ико­но­бор­че­ской ере­си, пат­ри­арх Иеру­са­лим­ский по­слал обо­их бра­тьев в Кон­стан­ти­но­поль для за­щи­ты пра­во­сла­вия. При­быв в ви­зан­тий­скую сто­ли­цу, свя­тые ис­по­вед­ни­ки сме­ло вы­сту­па­ли в за­щи­ту ико­но­по­чи­та­ния. В сло­вес­ном со­стя­за­нии Лев V был по­срам­лен. Он при­ка­зал нещад­но бить обо­их бра­тьев, а по­том со­слал их в за­то­че­ние и стро­го за­пре­тил по­мо­гать им в чем-ли­бо.

При сле­ду­ю­щих им­пе­ра­то­рах, Ми­ха­и­ле II (820–829) и осо­бен­но при яром ико­но­бор­це Фе­о­фи­ле (829–842), обо­их бра­тьев вер­ну­ли из ссыл­ки и опять уго­ва­ри­ва­ли при­со­еди­нить­ся к ико­но­бор­че­ской ере­си, но они всё так же твер­до и му­же­ствен­но пре­тер­пе­ли все му­че­ния и сно­ва бы­ли из­гна­ны. Но немно­го спу­стя их вы­зва­ли опять. На этот раз их под­верг­ли же­сто­ко­му из­би­е­нию, и, на­ко­нец, над ни­ми бы­ло со­вер­ше­но неви­дан­ное ис­тя­за­ние. Рас­ка­лен­ны­ми иг­ла­ми на их ли­ца на­нес­ли яко­бы по­зо­ря­щие их над­пи­си – 12 сти­хо­твор­ных строк, в ко­то­рых о свя­тых ис­по­вед­ни­ках го­во­ри­лось как о "со­су­дах суе­вер­но­го за­блуж­де­ния". От­сю­да утвер­див­ше­е­ся за свя­ты­ми бра­тья­ми на­име­но­ва­ние На­чер­тан­ных. Пе­ред пыт­кой свя­то­го Фе­о­до­ра го­род­ской епарх про­сил один лишь раз при­ча­стить­ся вме­сте с ико­но­бор­ца­ми, – за это им обе­ща­ли сво­бо­ду. Но свя­той му­че­ник от­ве­тил: "Это всё рав­но, как бы вы ска­за­ли: "Мы толь­ко от­ру­бим те­бе го­ло­ву, а по­том иди, ку­да хо­чешь". По­сле пыт­ки свя­тых бра­тьев за­то­чи­ли в ме­стеч­ке Апа­мее, где свя­той Фе­о­дор скон­чал­ся ок. 840 го­да. Свя­той Фе­о­фан до­жил до окон­ча­ния ико­но­бор­че­ской ере­си и скон­чал­ся в сане епи­ско­па Ни­кей­ско­го. Пре­по­доб­ный Фе­о­фан был ав­то­ром мно­гих со­чи­не­ний в за­щи­ту пра­во­сла­вия. Мо­щи пре­по­доб­но­му­че­ни­ка Фе­о­до­ра бы­ли пе­ре­не­се­ны в Хал­ки­дон, где от них со­вер­ша­лись ис­це­ле­ния.

См. так­же: "Жи­тие пре­по­доб­но­го Фе­о­фа­на ис­по­вед­ни­ка и твор­ца ка­но­нов" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.