Канон святителю Иоанну Златоусту

Припев: Святи́телю о́тче Иоа́нне, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 09 февраля (27 января ст. ст.); 27 сентября (14 сентября ст. ст.); 26 ноября (13 ноября ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́на погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца, спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.

Покая́ния бы́в тепле́йший пропове́дник, Златоу́сте, пока́ятися мне́, о́тче, Бо́гу моли́ся от всего́ се́рдца моего́ и дре́вних прегреше́ний исцели́ти я́звы твои́м страда́тельством умоли́.

Всю́ зарю́ Свята́го Ду́ха, о́тче, прии́м, всесве́тел яви́лся еси́ сто́лп, предводи́телен Це́ркве, преподо́бне, све́тел же о́блак, всеблаже́нне, осеня́ющ правосла́вных собо́ры.

От Христа́ рукоположе́н учи́тель, Боже́ственная уче́ния златови́дным язы́ком, мы́слию же Богому́дрою бога́тно ты́ источи́л еси́: Бо́жия бо река́, во́д испо́лнен Ду́ха, яви́лся еси́, Богоявле́нне Златоу́сте.

Богоро́дичен: Преукра́шена разли́чием благода́ти, Богора́дованная, О́тчее Сло́во, пло́ть бы́вшее за благоутро́бие мно́гое па́че ума́ и словесе́, Благослове́нная, родила́ еси́, пребы́вши Де́ва нескве́рная.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле Небеса́ ра́зумом и зе́млю на вода́х основа́вый, на ка́мени мя́, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́, я́ко не́сть свя́т, па́че Тебе́, Еди́не Человеколю́бче.

Умо́м Ты́ Христо́вым обога́щся, твои́м чи́стым житие́м челове́ком спасе́ния бы́л еси́ споспе́шник и повествова́тель, де́йствитель, Златоу́сте, учи́тельства точа́ спаси́тельная, Богодохнове́нне.

От невеще́ственных сокро́вищ Ду́ха ты́ обогати́вся, от исто́чников спасе́ния поче́рпл еси́ приснотеку́щий исто́чник уче́ний и напои́л еси́ все́ Це́ркве, преподо́бне о́тче, лице́.

Олядене́вшия душе́вныя, Златоу́сте, ни́вы, прему́дрым земледе́ланием слове́с изчи́стил еси́, му́дре, и плодоно́сны показа́л еси́, Небе́сными ту́чами сия́ напая́я, Богоприя́тне.

Богоро́дичен: Поро́ка в Тебе́ и скве́рны не́сть отню́д, Де́во, оби́тель же па́че яви́лася еси́ Небе́сных бла́гостей, в Тебе́ бо всели́ся доброде́телей вся́ святы́ня, Всенепоро́чная.

Седа́лен.

Неизрече́нныя му́дрости Богови́дно поче́рпл еси́ бога́тство ра́зума, все́м сокро́вищствовал еси́ Правосла́вия во́ды, ве́рных у́бо сердца́ Боже́ственне веселя́щия, неве́рных же мне́ния досто́йно погружа́ющия: те́м отобою́ду благоче́стия по́тами показа́лся еси́ непобе́дный Тро́ицы побо́рник, Иоа́нне Златоу́сте. Моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Ина́го на́м апо́столов единонра́внаго, и́же промышле́нием все́х промышля́я, я́ко Бла́г, даде́ Христо́с тя́, Небе́снаго тайново́дства пропове́дника и Боже́ственнаго сказа́теля та́ин Го́рних, Иоа́нне всеблаже́нне Златоу́сте.

Златоза́рнаго и златослове́снаго, почти́м Златоу́стаго Иоа́нна, вся́ позлати́вшаго златови́дными сия́нии уче́ния и ми́р язы́ком просвети́вша, зла́та светле́йшим и све́та полне́йшим, источа́ющим благода́ть Боже́ственную.

Ве́сь бы́л еси́ Бо́жие жили́ще, ве́сь яви́лся еси́ орга́н Ду́ха, возглаша́ющ вся́кия доброде́тели Богодохнове́нную пе́снь, и спасе́ния вину́, и добро́ту явля́я Небе́снаго Ца́рствия, Иоа́нне всеблаже́нне Златоу́сте.

Ты́ Бо́жие благоутро́бие пропове́дал еси́, покая́ния о́бразы излага́я, и злы́х отбежа́ния изя́щнейше поуча́я, преблаже́нне и всесоверше́ннейше, и о де́лех изря́дных поуче́ния источа́я, всече́стне о́тче Златоу́сте.

Богоро́дичен: По Бо́зе предста́тельницу Тя́ стяжа́хом, Ты́ бо Бо́жия Ма́ти была́ еси́ Творца́ и Соде́теля, и на́ш зра́к прие́мшаго, Всенепоро́чная, и се́й спа́сшаго от тли́ и сме́рти и сла́вою Боже́ственною просла́вившаго.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те Незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тьма́, окая́ннаго; но обрати́ мя́ и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

Церко́внаго свети́льника вси́ тя́ ве́мы светови́днейшаго и душа́м спаси́тельнаго, восхища́ющаго сия́ из горта́ни смертоно́сныя и к жи́зни путеводя́ща ве́чней, о́тче приснопева́емый.

Разруша́еши ополче́ния ерети́чествующих, треблаже́нне, огради́вся благоче́стия ору́жии и му́жеством души́, свяще́ннейше, собира́еши же, ра́дуяся пресве́тло, правосла́вных ли́ки сою́зом Ду́ха.

Испо́лнены, я́коже фиа́лы, Боже́ственных арома́т лани́ты твоя́ и вселе́нную у́мными благово́нии веселя́т мирова́рным тайново́дством разуме́ний и добро́тою слове́с твои́х, всему́дре.

Богоро́дичен: Я́ко Бо́га заче́нши, Соде́теля же, и Зижди́теля, и Го́спода, ро́ди Тя́ вси́ челове́честии, Чи́стая, ублажа́ют, и Безтеле́сных разу́мная чинонача́лия я́ко Ма́терь Бо́жию Тя́ сла́вят.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Очи́сти мя́ Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся: к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.

Му́дростию духо́вною ми́р ве́сь обогати́л еси́, словесе́ раздава́тель бы́в бога́тый: бога́та бо свы́ше, иера́рше, благода́ть излия́ся твои́м устна́м.

Во всю́, я́ко мо́лния, зе́млю изы́де веща́ние твое́, и си́ла же твои́х глаго́л, Златоу́сте, я́ко труба́ велегла́сная, вселе́нныя вся́ огласи́ концы́.

Свы́ше во истка́нную ри́зу оде́явся, всеблаже́нне, доброде́телей и слове́с красото́ю обложи́вся, и́стины яви́лся еси́ сла́вное утвержде́ние.

Богоро́дичен: Вседержи́тельною си́лою нося́й вся́ческая, в немощну́ю пло́ть из Тебе́ оде́явся, Де́во Пренепоро́чная, на благодея́ние челове́ков Человеколю́бец.

Конда́к, гла́с 6.

От Небе́с прия́л еси́ Боже́ственную благода́ть, и твои́ми устна́ми вся́ учи́ши покланя́тися в Тро́ице еди́ному Бо́гу, Иоа́нне Златоу́сте, всеблаже́нне преподо́бне, досто́йно хва́лим тя́: еси́ бо наста́вник, я́ко Боже́ственная явля́я.

И́кос.

Все́х Творцу́ преклоня́ю коле́на, преве́чному Сло́ву ру́ки простира́ю, сло́ва ища́ дарова́ние, да воспою́ преподо́бнаго, его́же Са́м возвели́чи, глаго́лет бо проро́ком Живы́й во ве́ки: просла́влю ве́рою сла́вящия Мя́. И́же у́бо в дре́вних Самуи́ла возвы́сивый, просла́ви ны́не иера́рха: тала́нт бо, ему́же вве́рися, до́бре ку́пльствовав, Царю́ принесе́, те́м и превозвы́шши его́ Пресу́щественный. Сего́ благода́ти прошу́ недосто́йный а́з сло́во прия́ти ми́, да возмогу́ благоче́стно воспе́ти того́: конце́й бо то́й е́сть наста́вник, я́ко Боже́ственная явля́я.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́, сего́ ра́ди о́троцы в пещи́ ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице, лику́юще, поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Бла́гости бе́здну и благоутро́бия навы́к Бо́жия, пору́чник яви́лся еси́ спасе́ния ка́ющимся те́пле и вседу́шно Го́споду зову́щим: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Управля́еши, Златоу́сте, уче́нии твои́ми вся́кую мы́сль, и душе́вныя врачу́еши не́мощи, я́ко сострада́тельнейший, и благотеку́щим спое́ши, веселя́ся: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Возвы́сился еси́, бы́в избра́н, преподо́бен, незло́бив, свяще́нник Высоча́йшаго, пра́вдою оде́ян све́тло и весе́лием, зовы́й, всебога́те: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Зачала́ еси́, Пречи́стая, Су́щаго над все́ми Бо́га и Го́спода, благоволи́вшаго спасти́ челове́ческий ро́д от тле́ния и сме́рти. Его́же, досто́йно пою́ще, зове́м: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель Богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны, сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

И́же разу́мно словесе́м твои́м бесе́дующе, Златоу́сте, Богосло́вия честно́му у́чимся, и всепло́дствуем благи́х поле́зное, и зло́бы отбега́ем вре́да: о́бщий бо строи́тель спасе́ния бы́л еси́, вопия́: превозноси́те Христа́ во ве́ки.

За ны́ моли́ Влады́ку, Златоу́сте, сострада́тельнейшее дерзнове́ние име́я и ми́лостивною и человеколю́бною твое́ю, о́тче, любо́вию: тя́ бо ко Спа́су предлага́ем, ве́рнии, хода́тая же, и предста́теля, и тепле́йша моли́твенника, Богому́дре иера́рше, всеблаже́нне Иоа́нне.

Ю́ношское противле́ние, и непрекло́нное мудрова́ние, и ца́рствующих непра́вду обличи́л еси́, те́пле предста́тельствуя оби́димыя, преподо́бне; и сиро́т, и вдо́в, и ни́щих оте́ц бы́л еси́ любо́вным предложе́нием, превозноси́те, вопия́, Христа́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Теле́сными образова́нии, и разли́чными гада́нии, и символи́ческими, и знамена́тельными предъявле́ньми, Твое́ провозвести́ша Богоглаго́ливии рождество́, преесте́ственное и чу́дное, Де́во; те́м Тя́, веселя́щеся, благоче́стно воспева́ем, Христа́ превознося́ще во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м Не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее Небе́с: те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

И́стинно наслажда́яся, о́тче, жи́зни, о не́йже подвиза́лся еси́, ели́ко мо́щно, на земли́ житие́м преизя́ществовав А́нгельским и Христо́в стяжа́в язы́к и уста́ ти́хая: спасти́ся, Богоглаго́ливе, моли́ тя́ ве́рою изя́щне блажа́щим.

Словеса́ твоя́, треблаже́нне, словеса́ жи́зни, жи́знь хода́тайствующая неконе́чную: тя́ бо исто́чника теку́ща показа́ Христо́с и реку́, пролива́ющу Боже́ственных пото́ки уче́ний, сла́дости и́стинно пото́к, оставле́ния же струю́ и покая́ния све́тла пропове́дника.

Хода́тай яви́лся еси́, священнонача́льниче, Бо́га и челове́ков пресве́тлый, ты́ бо свети́льник яви́лся еси́ благоче́стия Богосве́тлый и Боже́ственнаго зна́ния и ми́лостыни наказа́тель: те́м тя́, златосло́ве, серде́чною любо́вию ны́не досто́йно велича́ем.

Богоро́дичен: Чи́стая препросла́вленная Ма́ти Бо́жия, пою́щия Тя́ любо́вию спаса́й, искуше́ний молву́ разреша́ющи ми́лостивно. Я́ко бо Бо́га ро́ждши, вся́, ели́ко хо́щеши, соверша́еши, успева́еши невозбра́нно и мо́жеши, Де́во. Те́м Тя́ вси́ велича́ем.

Свети́лен.

Златоза́рными словесы́ твои́ми Христо́ва Це́рковь светле́ется я́сно, о Златоу́сте о́тче! Ду́ши же веселя́тся ве́рных, почита́ющия всесвяту́ю твою́ па́мять, ты́ бо все́м показа́лся еси́ покая́ния наста́вник и во́ждь спасе́ния.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Колесницегони́телѧ фараѡ́нѧ погрꙋзѝ, чꙋдотворѧ́й и҆ногда̀ мѡѷсе́йскїй же́злъ, крⷭ҇тоѻбра́знѡ порази́въ, и҆ раздѣли́въ мо́ре: і҆и҃лѧ же бѣглеца̀ пѣшехо́дца спасѐ, пѣ́снь бг҃ови воспѣва́юща.

Покаѧ́нїѧ бы́въ теплѣ́йшїй проповѣ́дникъ, златоꙋ́сте, пока́ѧтисѧ мнѣ̀, ѻ҆́ч҃е, бг҃ꙋ моли́сѧ, ѿ всегѡ̀ се́рдца моегѡ̀, и҆ дре́внихъ прегрѣше́нїй и҆сцѣли́ти ꙗ҆́звы, твои́мъ страда́тельствомъ ᲂу҆молѝ.

Всю̀ зарю̀ ст҃а́гѡ дх҃а, ѻ҆́ч҃е, прїи́мъ, всесвѣ́телъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ сто́лпъ, предводи́теленъ цр҃кве, прпⷣбне, свѣ́телъ же ѻ҆́блакъ, всебл҃же́нне, ѡ҆сѣнѧ́ющь правосла́вныхъ собо́ры.

Ѿ хрⷭ҇та̀ рꙋкоположе́нъ ᲂу҆чи́тель, бжⷭ҇твєннаѧ ᲂу҆чє́нїѧ златови́днымъ ѧ҆зы́комъ, мы́слїю же бг҃омꙋ́дрою бога́тнѡ ты̀ и҆сточи́лъ є҆сѝ: бж҃їѧ бо рѣка̀, во́дъ и҆спо́лненъ дх҃а, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, бг҃оѧвле́нне златоꙋ́сте.

Бг҃оро́диченъ: Преꙋкра́шена разли́чїемъ бл҃года́ти, бг҃ора́дованнаѧ, ѻ҆́ч҃ее сло́во, пло́ть бы́вшее за бл҃гоꙋтро́бїе мно́гое па́че ᲂу҆ма̀ и҆ словесѐ, бл҃гослове́ннаѧ, родила̀ є҆сѝ, пребы́вши дв҃а нескве́рнаѧ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Оу҆твержде́й въ нача́лѣ нб҃са̀ ра́зꙋмомъ и҆ зе́млю на вода́хъ ѡ҆снова́вый, на ка́мени мѧ̀, хрⷭ҇тѐ, за́повѣдей твои́хъ ᲂу҆твердѝ: ꙗ҆́кѡ нѣ́сть свѧ́тъ па́че тебє̀, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.

Оу҆мо́мъ ты̀ хрⷭ҇то́вымъ ѡ҆бога́щсѧ, твои́мъ чи́стымъ житїе́мъ человѣ́кѡвъ спасе́нїѧ бы́лъ є҆сѝ споспѣ́шникъ и҆ повѣствова́тель, дѣ́йствитель, златоꙋ́сте, ᲂу҆чи́тєльства точа̀ спаси́тєльнаѧ, бг҃одохнове́нне.

Ѿ невеще́ственныхъ сокро́вищъ дх҃а ты̀ ѡ҆богати́всѧ, ѿ и҆сто́чникѡвъ спасе́нїе поче́рплъ є҆сѝ приснотекꙋ́щїй и҆сто́чникъ ᲂу҆че́нїй, и҆ напои́лъ є҆сѝ всѐ цр҃кве, прпⷣбне ѻ҆́ч҃е, лицѐ.

Ѡ҆лѧденѣ́вшыѧ дꙋшє́вныѧ, златоꙋ́сте, ни̑вы премꙋ́дрымъ земледѣ́ланїемъ слове́съ и҆зчи́стилъ є҆сѝ, мꙋ́дре, и҆ плодонѡ́сны показа́лъ є҆сѝ, нбⷭ҇ными тꙋ́чами сїѧ̑ напаѧ́ѧ, бг҃опрїѧ́тне.

Бг҃оро́диченъ: Поро́ка въ тебѣ̀ и҆ скве́рны нѣ́сть ѿню́дъ, дв҃о, ѻ҆би́тель же па́че ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ нбⷭ҇ныхъ бл҃гостей: въ тебѣ́ бо всели́сѧ добродѣ́телей всѧ̀ ст҃ы́нѧ, всенепоро́чнаѧ.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Неизрече́нныѧ мꙋ́дрости бг҃ови́днѡ поче́рплъ є҆сѝ бога́тство ра́зꙋма, всѣ̑мъ сокро́вищствовалъ є҆сѝ правосла́вїѧ во́ды, вѣ́рныхъ ᲂу҆́бѡ сердца̀ бжⷭ҇твеннѣ веселѧ́щыѧ, невѣ́рныхъ же мнѣ̑нїѧ досто́йнѡ погрꙋжа́ющыѧ: тѣ́мъ ѿѻбою́дꙋ благоче́стїѧ по́тами, показа́лсѧ є҆сѝ непобѣ́дный трⷪ҇цы побо́рникъ, і҆ѡа́нне златоꙋ́сте. молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе дарова́ти пра́зднꙋющымъ любо́вїю ст҃ꙋ́ю па́мѧть твою̀.

Сла́ва: Сꙋ́щꙋю свы́ше мꙋ́дрость позна́въ, и҆ бл҃года́ть слове́съ ѿ бг҃а всѣ̑мъ просїѧ́лъ є҆сѝ ꙗ҆́кѡ зла́то въ горни́лѣ, и҆ ст҃ꙋ́ю трⷪ҇цꙋ, є҆ди́ницꙋ проповѣ́далъ є҆сѝ, сребролю́бнꙋю ле́сть ᲂу҆стрѣли́въ словєсы̀ твои́ми. тѣ́мже и҆ ре́вностїю цари́цꙋ ѡ҆бличи́въ, а҆́рїево посрами́лъ є҆сѝ и҆ноплеме́нное киче́нїе, і҆ѡа́нне златоꙋ́сте, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе дарова́ти пра́зднꙋющымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.

И҆ ны́нѣ: Пла́мень гее́нскїй и҆ сгорѣ́нїе, пла́чь, и҆́же въ не́мъ, и҆ рыда́нїе, ѕѣлѡ̀ ѻ҆каѧ́ннѣйшее разлꙋче́нїе и҆ горча́йшее, ст҃ы́хъ наслѣ́дїѧ и҆ собра́нїѧ ра́достнагѡ помышлѧ́ющи, содрогни́сѧ, дꙋшѐ моѧ̀, и҆ возстенѝ: и҆ писа̑нїѧ тми́нныхъ долгѡ́въ твои́хъ и҆стреби́ти потщи́сѧ ᲂу҆миле́нїѧ слеза́ми, споспѣ́шницꙋ непосты́днꙋю и҆мꙋ́щи, чⷭ҇тꙋю бг҃ома́терь: тоѧ́ бо ра́ди, прегрѣше́нїй дае́тсѧ ѡ҆ставле́нїе, сїю̀ бцⷣꙋ правосла́внѡ сла́вѧщымъ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Ты̀ моѧ̀ крѣ́пость, гдⷭ҇и, ты̀ моѧ̀ и҆ си́ла, ты̀ мо́й бг҃ъ, ты̀ моѐ ра́дованїе, не ѡ҆ста́вль нѣ́дра ѻ҆́ч҃а, и҆ на́шꙋ нищетꙋ̀ посѣти́въ. тѣ́мъ съ прⷪ҇ро́комъ а҆ввакꙋ́момъ зовꙋ́ ти: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.

И҆на́го на́мъ, а҆пⷭ҇лѡвъ є҆динонра́внаго, и҆́же промышле́нїемъ всѣ́хъ промышлѧ́ѧ, ꙗ҆́кѡ бла́гъ, дадѐ хрⷭ҇то́съ тѧ̀, нбⷭ҇наго тайново́дства проповѣ́дника, и҆ бжⷭ҇твеннаго сказа́телѧ та̑инъ го́рнихъ, і҆ѡа́нне всебл҃же́нне, златоꙋ́сте.

Златоза́рнаго и҆ златослове́снаго почти́мъ златоꙋ́стаго і҆ѡа́нна, всѧ̑ позлати́вшаго златови́дными сїѧ̑нїи ᲂу҆че́нїѧ, и҆ мі́ръ ѧ҆зы́комъ просвѣти́вша, зла́та свѣтлѣ́йшимъ, и҆ свѣ́та по́лнѣйшимъ, и҆сточа́ющимъ благода́ть бжⷭ҇твеннꙋю.

Ве́сь бы́лъ є҆сѝ бж҃їе жили́ще, ве́сь ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ ѻ҆рга́нъ дх҃а, возглаща́ющь всѧ́кїѧ добродѣ́тели бг҃одохнове́ннꙋю пѣ́снь и҆ спасе́нїѧ винꙋ̀, и҆ добро́тꙋ ꙗ҆влѧ́ѧ нбⷭ҇нагѡ црⷭ҇твїѧ, і҆ѡа́нне всеблаже́нне, златоꙋ́сте.

Ты̀ бж҃їе бл҃гоꙋтро́бїе проповѣ́далъ є҆сѝ, покаѧ́нїѧ ѻ҆́бразы и҆злага́ѧ, и҆ ѕлы́хъ ѿбѣжа́нїѧ и҆зѧ́щнѣйше поꙋча́ѧ, преблаже́нне и҆ всесоверше́ннѣйше, и҆ ѡ҆ дѣ́лѣхъ и҆зрѧ́дныхъ поꙋчє́нїѧ и҆сточа́ѧ, всече́стне, ѻ҆́ч҃е златоꙋ́сте.

Бг҃оро́диченъ: По бз҃ѣ предста́тельницꙋ тѧ̀ стѧжа́хомъ: ты́ бо бж҃їѧ мт҃и была̀ є҆сѝ творца̀ и҆ содѣ́телѧ, и҆ на́шъ зра́къ прїе́мшагѡ, всенепоро́чнаѧ, и҆ се́й спа́сшагѡ ѿ тлѝ и҆ сме́рти, и҆ сла́вою бжⷭ҇твенною просла́вившагѡ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Вскꙋ́ю мѧ̀ ѿри́нꙋлъ є҆сѝ ѿ лица̀ твоегѡ̀, свѣ́те незаходи́мый, и҆ покры́ла мѧ̀ є҆́сть чꙋжда́ѧ тма̀ ѻ҆каѧ́ннаго, но ѡ҆брати́ мѧ, и҆ къ свѣ́тꙋ за́повѣдей твои́хъ пꙋти̑ моѧ̑ напра́ви, молю́сѧ.

Цр҃ко́внаго свѣти́льника вси́ тѧ вѣ́мы свѣтови́днѣйшаго, и҆ дꙋша́мъ спаси́тельнаго, восхища́ющаго сїѧ̑ и҆зъ горта́ни смертоно́сныѧ, и҆ къ жи́зни пꙋтеводѧ́ща вѣ́чнѣй, ѻ҆́ч҃е приснопѣва́емый.

Разрꙋша́еши ѡ҆полчє́нїѧ є҆реті́чествꙋющихъ, треблаже́нне, ѡ҆гради́всѧ благоче́стїѧ ѻ҆рꙋ̑жїи, и҆ мꙋ́жествомъ дꙋшѝ свѧще́ннѣйше: собира́еши же ра́дꙋѧсѧ пресвѣ́тлѡ правосла́вныхъ ли́ки сою́зомъ дꙋ́ха.

И҆спо́лнєны, ꙗ҆́коже фїа́лы, бжⷭ҇твенныхъ а҆рѡма̑тъ лани̑ты твоѧ̑, и҆ вселе́ннꙋю ᲂу҆́мными благовѡ́нїи веселѧ́тъ, мѷрова́рнымъ тайново́дствомъ разꙋмѣ́нїй и҆ добро́тою слове́съ твои́хъ, всемꙋ́дре.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ бг҃а заче́нши, содѣ́телѧ же и҆ зижди́телѧ и҆ гдⷭ҇а, ро́ди тѧ̀ всѝ человѣ́честїи, чⷭ҇таѧ, ᲂу҆блажа́ютъ, и҆ безтѣле́сныхъ разꙋ̑мнаѧ чинонача̑лїѧ, ꙗ҆́кѡ мт҃рь бж҃їю, тѧ̀ сла́вѧтъ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ѡ҆чи́сти мѧ̀, сп҃се, мнѡ́га бо беззакѡ́нїѧ моѧ̑, и҆ и҆зъ глꙋбины̀ ѕѡ́лъ возведѝ, молю́сѧ: къ тебѣ́ бо возопи́хъ, и҆ ᲂу҆слы́ши мѧ̀, бж҃е спасе́нїѧ моегѡ̀.

Мꙋ́дростїю дꙋхо́вною, мі́ръ ве́сь ѡ҆богати́лъ є҆сѝ, словесѐ раздава́тель бы́въ бога́тый: бога́та бо свы́ше, і҆ера́рше, бл҃года́ть и҆злїѧ́сѧ твои̑мъ ᲂу҆стна́мъ.

Во всю̀, ꙗ҆́кѡ мо́лнїѧ, зе́млю и҆зы́де вѣща́нїе твоѐ, и҆ си́ла же твои́хъ глагѡ́лъ, златоꙋ́сте, ꙗ҆́кѡ трꙋба̀ велегла́снаѧ, вселе́нныѧ всѧ̑ ѡ҆гласѝ концы̀.

Свы́ше во и҆стка́ннꙋю ри́зꙋ ѡ҆дѣ́ѧвсѧ, всебл҃же́нне, добродѣ́телей, и҆ слове́съ красото́ю ѡ҆бложи́всѧ, и҆́стины ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ сла́вное ᲂу҆твержде́нїе.

Бг҃оро́диченъ: Вседержи́тельною си́лою носѧ́й всѧ́чєскаѧ, въ немощнꙋ́ю пло́ть и҆зъ тебє̀ ѡ҆дѣ́ѧвсѧ, дв҃о пренепоро́чнаѧ, на благодѣѧ́нїе человѣ́кѡвъ чл҃вѣколю́бецъ.

Конда́къ, гла́съ ѕ҃.

Ѿ нб҃съ прїѧ́лъ є҆сѝ бжⷭ҇твеннꙋю бл҃года́ть, и҆ твои́ми ᲂу҆стна́ми всѧ̑ ᲂу҆чи́ши покланѧ́тисѧ въ трⷪ҇цѣ є҆ди́номꙋ бг҃ꙋ, і҆ѡа́нне златоꙋ́сте, всебл҃же́нне прпⷣбне, досто́йнѡ хва́лимъ тѧ̀: є҆си́ бо наста́вникъ, ꙗ҆́кѡ бжⷭ҇твєннаѧ ꙗ҆влѧ́ѧ.

І҆́косъ.

Всѣ́хъ творцꙋ̀ преклонѧ́ю колѣ̑на, превѣ́чномꙋ сло́вꙋ рꙋ́ки простира́ю, сло́ва и҆щѧ̀ дарова́нїе, да воспою̀ преподо́бнаго, є҆го́же са́мъ возвели́чи: глаго́летъ бо прⷪ҇ро́комъ живы́й во вѣ́ки: просла́влю вѣ́рою сла́вѧщыѧ мѧ̀. и҆́же ᲂу҆́бѡ въ дре́внихъ самꙋи́ла, возвы́сивый просла́ви ны́нѣ і҆ера́рха: тала́нтъ бо, є҆мꙋ́же ввѣ́рисѧ, до́брѣ кꙋ́пльствовавъ, цр҃ю̀ принесѐ, тѣ́мъ, и҆ превозвы́шши є҆го̀ пресꙋ́щественный. сегѡ̀ благода́ти прошꙋ̀, недосто́йный а҆́зъ, сло́во прїѧ́ти мѝ, да возмогꙋ̀ благоче́стнѡ воспѣ́ти того̀: конце́й бо то́й є҆́сть наста́вникъ, ꙗ҆́кѡ бжⷭ҇твєннаѧ ꙗ҆влѧ́ѧ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Бж҃їѧ снисхожде́нїѧ ѻ҆́гнь ᲂу҆стыдѣ́сѧ въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀, сегѡ̀ ра́ди ѻ҆́троцы въ пещѝ ра́дованною ного́ю, ꙗ҆́кѡ во цвѣ́тницѣ ликꙋ́юще, поѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бла́гости бе́зднꙋ и҆ бл҃гоꙋтро́бїѧ навы́къ бж҃їѧ, порꙋ́чникъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ спасе́нїѧ ка́ющымсѧ те́плѣ, и҆ вседꙋ́шнѡ гдⷭ҇ꙋ зовꙋ́щымъ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Оу҆правлѧ́еши, златоꙋ́сте, ᲂу҆чє́нїи твои́ми всѧ́кꙋю мы́сль, и҆ дꙋшє́вныѧ врачꙋ́еши не́мѡщи, ꙗ҆́кѡ сострада́тельнѣйшїй, и҆ благотекꙋ́щымъ спое́ши веселѧ́сѧ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Возвы́силсѧ є҆сѝ, бы́въ и҆збра́нъ, прпⷣбенъ, неѕло́бивъ, сщ҃е́нникъ высоча́йшагѡ, пра́вдою ѡ҆дѣ́ѧнъ свѣ́тлѡ, и҆ весе́лїемъ зовы́й, всебога́те: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Зачала̀ є҆сѝ, пречⷭ҇таѧ сꙋ́щаго надъ всѣ́ми бг҃а и҆ гдⷭ҇а, бл҃говоли́вшаго спастѝ человѣ́ческїй ро́дъ ѿ тлѣ́нїѧ и҆ сме́рти, є҆го́же досто́йнѡ пою́ще, зове́мъ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею спасє́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

И҆̀же разꙋ́мнѡ словесє́мъ твои̑мъ бесѣ́дꙋюще, златоꙋ́сте, бг҃осло́вїѧ честно́мꙋ ᲂу҆чи́мсѧ, и҆ всепло́дствꙋемъ благи́хъ поле́зное, и҆ ѕло́бы ѿбѣга́емъ вре́да: ѻ҆́бщїй бо строи́тель спасе́нїѧ бы́лъ є҆сѝ, вопїѧ̀: превозноси́те хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки.

За ны̀ молѝ влⷣкꙋ, златоꙋ́сте, сострада́тельнѣйшее дерзнове́нїе и҆мѣ́ѧ, и҆ ми́лостивною и҆ чл҃вѣколю́бною твое́ю, ѻ҆́ч҃е, любо́вїю: тѧ́ бо ко сп҃сꙋ предлага́емъ вѣ́рнїи хода́таѧ же и҆ предста́телѧ, и҆ теплѣ́йша моли́твенника, бг҃омꙋ́дре, і҆ера́рше всебл҃же́нне і҆ѡа́нне.

Ю҆́ношское противле́нїе, и҆ непрекло́нное мꙋдрова́нїе, и҆ ца́рствꙋющихъ непра́вдꙋ ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ, те́плѣ предста́тельствꙋѧ ѡ҆би̑димыѧ, прпⷣбне: и҆ сиро́тъ, и҆ вдѡ́въ, и҆ ни́щихъ ѻ҆те́цъ бы́лъ є҆сѝ любо́внымъ предложе́нїемъ, превозноси́те, вопїѧ̀, хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Тѣле́сными ѡ҆бразова̑нїи, и҆ разли́чными гада̑нїи, и҆ сѷмволі́ческими и҆ знамена́тельными пред̾ѧвле́ньми, твоѐ провозвѣсти́ша бг҃оглаго́ливїи ржⷭ҇тво̀ преесте́ственное и҆ чꙋ́дное, дв҃о: тѣ́мъ тѧ̀, веселѧ́щесѧ, благоче́стнѡ воспѣва́емъ, хрⷭ҇та̀ превозносѧ́ще во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Оу҆жасе́сѧ ѡ҆ се́мъ нб҃о, и҆ землѝ ᲂу҆диви́шасѧ концы̀, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ пло́тски, и҆ чре́во твоѐ бы́сть простра́ннѣйшее небе́съ. тѣ́мъ тѧ̀ бцⷣꙋ, а҆́гг҃лѡвъ и҆ человѣ̑къ чинонача̑лїѧ велича́ютъ.

И҆́стиннѡ наслажда́ѧсѧ, ѻ҆́ч҃е, жи́зни, ѡ҆ не́йже подвиза́лсѧ є҆сѝ, є҆ли́кѡ мо́щно, на землѝ житїе́мъ преизѧ́ществовавъ а҆́гг҃льскимъ, и҆ хрⷭ҇то́въ стѧжа́въ ѧ҆зы́къ, и҆ ᲂу҆ста̀ ти̑хаѧ: спасти́сѧ, бг҃оглаго́ливе, молѝ, тѧ̀ вѣ́рою и҆зѧ́щнѣ блажа́щымъ.

Словеса̀ твоѧ̑, требл҃же́нне, словеса̀ жи́зни, жи́знь хода́тайствꙋющаѧ неконе́чнꙋю: тѧ́ бо и҆сто́чника текꙋ́ща показа̀ хрⷭ҇то́съ, и҆ рѣкꙋ̀ пролива́ющꙋ бжⷭ҇твенныхъ пото́ки ᲂу҆че́нїй, сла́дости и҆́стиннѡ пото́къ, ѡ҆ставле́нїѧ же стрꙋю̀, и҆ покаѧ́нїѧ свѣ́тла проповѣ́дника.

Хода́тай ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, свѧщеннонача́льниче, бг҃а и҆ человѣ́кѡвъ пресвѣ́тлый: ты́ бо свѣти́льникъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ бл҃гоче́стїѧ бг҃освѣ́тлый, и҆ бжⷭ҇твеннагѡ зна́нїѧ, и҆ ми́лостыни наказа́тель: тѣ́мъ тѧ̀, златосло́ве, серде́чною любо́вїю ны́нѣ досто́йнѡ велича́емъ.

Бг҃оро́диченъ: Чтⷭ҇аѧ препросла́вленнаѧ мт҃и бж҃їѧ, пою́щыѧ тѧ̀ любо́вїю спаса́й, и҆скꙋше́нїй молвꙋ̀ разрѣша́ющи ми́лостивнѡ: ꙗ҆́кѡ бо бг҃а ро́ждши, всѧ̑, є҆ли̑ка хо́щеши, соверша́еши, ᲂу҆спѣва́еши невозбра́ннѡ, и҆ мо́жеши, дв҃о. тѣ́мъ тѧ̀ всѝ велича́емъ.

Свѣти́ленъ.

Златоза́рными словєсы̀ твои́ми хрⷭ҇то́ва цр҃ковь свѣтлѣ́етсѧ ꙗ҆́снѡ, ѽ златоꙋ́сте ѻ҆́ч҃е! дꙋ́шы же веселѧ́тсѧ вѣ́рныхъ, почита́ющыѧ всесвѧтꙋ́ю твою̀ па́мѧть: ты́ бо всѣ̑мъ показа́лсѧ є҆сѝ покаѧ́нїѧ наста́вникъ, и҆ во́ждь спасе́нїѧ.

Свя­ти­тель Иоанн Зла­то­уст, ар­хи­епи­скоп Кон­стан­ти­но­поль­ский – один из трех все­лен­ских свя­ти­те­лей вме­сте со свя­ти­те­ля­ми Ва­си­ли­ем Ве­ли­ким и Гри­го­ри­ем Бо­го­сло­вом. Ро­дил­ся в Ан­тио­хии ок. 347 го­да, в се­мье во­е­на­чаль­ни­ка. Его отец, Се­кунд, умер вско­ре по­сле рож­де­ния сы­на; мать, Ан­фу­са, не ста­ла бо­лее вы­хо­дить за­муж и от­да­ла все си­лы вос­пи­та­нию Иоан­на. Юно­ша учил­ся у луч­ших фило­со­фов и ри­то­ров, ра­но об­ра­тил­ся к углуб­лен­но­му изу­че­нию Свя­щен­но­го Пи­са­ния и мо­лит­вен­но­му со­зер­ца­нию. Свя­ти­тель Ме­ле­тий, епи­скоп Ан­тио­хий­ский (па­мять 12 фев­ра­ля), по­лю­бив­ший Иоан­на как сы­на, на­ста­вил его в ве­ре и в 367 го­ду кре­стил. Через три го­да свя­той Иоанн был по­став­лен во чте­ца. По­сле то­го, как свя­ти­тель Ме­ле­тий был от­прав­лен в ссыл­ку им­пе­ра­то­ром Ва­лен­том, в 372 го­ду, свя­той Иоанн сов­мест­но с Фе­о­до­ром (впо­след­ствии – епи­ско­пом Моп­су­ест­ским) учил­ся у опыт­ных на­став­ни­ков по­движ­ни­че­ской жиз­ни, пре­сви­те­ров Фла­ви­а­на и Ди­о­до­ра Тар­сий­ско­го. Ко­гда скон­ча­лась мать свя­то­го Иоан­на, он при­нял ино­че­ство, ко­то­рое на­зы­вал «ис­тин­ной фило­со­фи­ей». Вско­ре свя­то­го Иоан­на со­чли до­стой­ным кан­ди­да­том для за­ня­тия епи­скоп­ской ка­фед­ры. Од­на­ко он из сми­ре­ния укло­нил­ся от ар­хи­ерей­ско­го са­на. В это вре­мя свя­той Иоанн на­пи­сал «Шесть слов о свя­щен­стве», ве­ли­кое тво­ре­ние пра­во­слав­но­го пас­тыр­ско­го бо­го­сло­вия. Че­ты­ре го­да про­вел свя­той в тру­дах пу­стын­ни­че­ско­го жи­тель­ства, на­пи­сав «Про­тив во­ору­жа­ю­щих­ся на ищу­щих мо­на­ше­ства» и «Срав­не­ние вла­сти, бо­гат­ства и пре­иму­ществ цар­ских с ис­тин­ным и хри­сти­ан­ским лю­бо­муд­ри­ем мо­на­ше­ской жиз­ни». Два го­да свя­той со­блю­дал пол­ное без­мол­вие, на­хо­дясь в уеди­нен­ной пе­ще­ре. Для вос­ста­нов­ле­ния здо­ро­вья свя­той Иоанн дол­жен был воз­вра­тить­ся в Ан­тио­хию. В 381 го­ду епи­скоп Ме­ле­тий Ан­тио­хийск­ий по­свя­тил его во диа­ко­на. По­сле­ду­ю­щие го­ды бы­ли по­свя­ще­ны со­зда­нию но­вых бо­го­слов­ских тво­ре­ний: «О про­ви­де­нии», «Кни­га о дев­стве», «К мо­ло­дой вдо­ве» (два Сло­ва), «Кни­га о свя­том Ва­ви­ле и про­тив Юли­а­на и языч­ни­ков».

В 386 го­ду свя­той Иоанн был хи­ро­то­ни­сан епи­ско­пом Ан­тио­хий­ским Фла­виа­ном во пре­сви­те­ра. На него воз­ло­жи­ли обя­зан­ность про­по­ве­до­вать Сло­во Бо­жие. Свя­той Иоанн ока­зал­ся бле­стя­щим про­по­вед­ни­ком и за ред­кий дар бо­го­вдох­но­вен­но­го сло­ва по­лу­чил от паст­вы на­име­но­ва­ние «Зла­то­уст». Две­на­дцать лет свя­той при сте­че­нии на­ро­да, обыч­но два­жды в неде­лю, а ино­гда еже­днев­но, про­по­ве­до­вал в хра­ме, по­тря­сая серд­ца слу­ша­те­лей.

В пас­тыр­ской рев­но­сти о наи­луч­шем усво­е­нии хри­сти­а­на­ми Свя­щен­но­го Пи­са­ния свя­той Иоанн об­ра­тил­ся к гер­ме­нев­ти­ке – на­у­ке о тол­ко­ва­нии Сло­ва Бо­жия. Он на­пи­сал тол­ко­ва­ния на мно­гие кни­ги Свя­щен­но­го Пи­са­ния (Бы­тия, Псал­тирь, Еван­ге­лия от Мат­фея и Иоан­на, По­сла­ния апо­сто­ла Пав­ла) и мно­же­ство бе­сед на от­дель­ные биб­лей­ские тек­сты, а так­же по­уче­ния на празд­ни­ки, в по­хва­лу свя­тых и сло­ва апо­ло­ге­ти­че­ские (про­тив ано­ме­ев, иудей­ству­ю­щих и языч­ни­ков). Свя­той Иоанн как пре­сви­тер рев­ност­но ис­пол­нял за­по­ведь по­пе­че­ния о бед­ных: при нем Ан­тио­хий­ская Цер­ковь пи­та­ла каж­дый день до 3000 дев и вдо­виц, не счи­тая за­клю­чен­ных, стран­ни­ков и боль­ных. Сла­ва за­ме­ча­тель­но­го пас­ты­ря и про­по­вед­ни­ка рос­ла.

В 397 го­ду, по­сле кон­чи­ны Кон­стан­ти­но­поль­ско­го ар­хи­епи­ско­па Нек­та­рия, свя­той Иоанн Зла­то­уст был вы­зван из Ан­тио­хии для по­став­ле­ния на Кон­стан­ти­но­поль­скую ка­фед­ру. В сто­ли­це свя­той ар­хи­пас­тырь не мог про­по­ве­до­вать так ча­сто, как в Ан­тио­хии. Мно­же­ство дел ожи­да­ло ре­ше­ния свя­ти­те­ля, он на­чал с глав­но­го – с ду­хов­но­го со­вер­шен­ство­ва­ния свя­щен­ства. И здесь луч­шим при­ме­ром был он сам. Сред­ства, ко­то­рые пред­на­зна­ча­лись для ар­хи­епи­ско­па, свя­той об­ра­тил на со­дер­жа­ние несколь­ких боль­ниц и двух го­сти­ниц для па­лом­ни­ков. Ар­хи­пас­тырь до­воль­ство­вал­ся скуд­ной пи­щей, от­ка­зы­вал­ся от при­гла­ше­ния на обе­ды. Рев­ность свя­ти­те­ля к утвер­жде­нию хри­сти­ан­ской ве­ры рас­про­стра­ня­лась не толь­ко на жи­те­лей Кон­стан­ти­но­по­ля, но и на Фра­кию, вклю­чая сла­вян и го­тов, Ма­лую Азию и Пон­тий­скую об­ласть. Им был по­став­лен епи­скоп для Церк­ви Бос­по­ра, на­хо­див­шей­ся в Кры­му. Свя­той Иоанн на­прав­лял рев­ност­ных мис­си­о­не­ров в Фини­кию, Пер­сию, к ски­фам, пи­сал по­сла­ния в Си­рию, чтобы вер­нуть Церк­ви мар­ки­о­ни­тов, и до­бил­ся это­го. Мно­го тру­дов по­ло­жил свя­ти­тель на устро­е­ние бла­го­леп­но­го бо­го­слу­же­ния: со­ста­вил чин ли­тур­гии, ввел ан­ти­фон­ное пе­ние за все­нощ­ным бде­ни­ем, на­пи­сал несколь­ко мо­литв чи­на еле­освя­ще­ния. Рас­пу­щен­ность сто­лич­ных нра­вов, осо­бен­но им­пе­ра­тор­ско­го дво­ра, на­шла в ли­це свя­ти­те­ля нели­це­при­ят­но­го об­ли­чи­те­ля. Ко­гда им­пе­ра­три­ца Ев­док­сия, же­на им­пе­ра­то­ра Ар­ка­дия (395–408), рас­по­ря­ди­лась о кон­фис­ка­ции соб­ствен­но­сти у вдо­вы и де­тей опаль­но­го вель­мо­жи, свя­той встал на их за­щи­ту. Гор­дая им­пе­ра­три­ца не усту­пи­ла и за­та­и­ла гнев на ар­хи­пас­ты­ря. Нена­висть Ев­док­сии к свя­ти­те­лю раз­го­ре­лась с но­вой си­лой, ко­гда недоб­ро­же­ла­те­ли ска­за­ли ей, буд­то свя­ти­тель в сво­ем по­уче­нии о су­ет­ных жен­щи­нах имел в ви­ду ее. Суд, со­став­лен­ный из иерар­хов, спра­вед­ли­во об­ли­ча­е­мых ра­нее Зла­то­устом, по­ста­но­вил низ­ло­жить свя­то­го Иоан­на и за оскорб­ле­ние им­пе­ра­три­цы пре­дать каз­ни. Им­пе­ра­тор Ар­ка­дий за­ме­нил казнь из­гна­ни­ем. У хра­ма тол­пил­ся воз­буж­ден­ный на­род, ре­шив­ший за­щи­щать сво­е­го пас­ты­ря. Свя­ти­тель, чтобы из­бе­жать вол­не­ний, сам от­дал се­бя в ру­ки вла­стей. Той же но­чью в Кон­стан­ти­но­по­ле про­изо­шло зем­ле­тря­се­ние. Ис­пу­ган­ная Ев­док­сия про­си­ла им­пе­ра­то­ра сроч­но вер­нуть свя­то­го и немед­ля по­сла­ла пись­мо из­гнан­но­му пас­ты­рю, умо­ляя его вер­нуть­ся. Но уже через два ме­ся­ца но­вый до­нос про­бу­дил гнев Ев­док­сии. В мар­те 404 го­да со­сто­ял­ся непра­вед­ный со­бор, по­ста­но­вив­ший из­гнать свя­то­го Иоан­на. По уда­ле­нии его из сто­ли­цы по­жар об­ра­тил в пе­пел зда­ние се­на­та, по­сле­до­ва­ли опу­сто­ши­тель­ные на­бе­ги вар­ва­ров, а в ок­тяб­ре 404 го­да умер­ла Ев­док­сия. Да­же языч­ни­ки ви­де­ли в этих со­бы­ти­ях Небес­ное на­ка­за­ние за непра­вед­ное осуж­де­ние угод­ни­ка Бо­жия.

На­хо­дясь в Ар­ме­нии, свя­ти­тель Иоанн ста­рал­ся укре­пить сво­их ду­хов­ных чад. В мно­го­чис­лен­ных пись­мах (их со­хра­ни­лось 245) епи­ско­пам Азии, Аф­ри­ки, Ев­ро­пы и сво­им дру­зьям в Кон­стан­ти­но­по­ле он уте­шал стра­да­ю­щих, на­став­лял и под­дер­жи­вал сво­их при­вер­жен­цев. Зи­мой 406 го­да свя­той был бо­лез­нью при­ко­ван к по­сте­ли. Но вра­ги его не уни­ма­лись. Из сто­ли­цы при­шел при­каз пе­ре­ве­сти его в глу­хой Пит­нус (Пи­цун­ду, в Аб­ха­зии). Ис­то­щен­ный бо­лез­ня­ми свя­ти­тель, в со­про­вож­де­нии кон­воя, три ме­ся­ца в дождь и зной со­вер­шал свой по­след­ний пе­ре­ход. В Ко­ма­нах си­лы оста­ви­ли его. У скле­па свя­то­го Ва­си­лис­ка († ок. 308, па­мять 22 мая), уте­шен­ный яв­ле­ни­ем му­че­ни­ка («Не уны­вай, брат Иоанн! Зав­тра мы бу­дем вме­сте»), при­ча­стив­шись Свя­тых Та­ин, все­лен­ский свя­ти­тель со сло­ва­ми «Сла­ва Бо­гу за все!» ото­шел ко Гос­по­ду 14 сен­тяб­ря 407 го­да.

Свя­ти­тель Иоанн Зла­то­уст был по­гре­бен в Ко­ма­нах. В 438 го­ду Про­кл, пат­ри­арх Кон­стан­ти­но­поль­ский (434–447), со­вер­шая бо­гослу­же­ние в хра­ме Свя­той Со­фии, про­из­нес по­хваль­ное сло­во па­мя­ти сво­е­го ве­ли­ко­го учи­те­ля, в ко­то­ром срав­ни­вал свя­ти­те­ля Иоан­на Зла­то­уста со свя­тым Иоан­ном, Пред­те­чей Гос­под­ним, про­по­ве­до­вав­шим по­ка­я­ние и так­же по­стра­дав­шим за об­ли­че­ние по­ро­ков. На­род, го­рев­ший лю­бо­вью к свя­ти­те­лю Иоан­ну Зла­то­усту, не дав пат­ри­ар­ху до­кон­чить сво­е­го сло­ва, на­чал еди­но­душ­но про­сить его об­ра­тить­ся к им­пе­ра­то­ру с прось­бой о пе­ре­не­се­нии свя­тых мо­щей свя­ти­те­ля из Ко­ман в Кон­стан­ти­но­поль. Свя­ти­тель Про­кл от­пра­вил­ся к ца­рю Фе­о­до­сию II (408–450) и от ли­ца Церк­ви и на­ро­да про­сил его об этом. Им­пе­ра­тор со­гла­сил­ся и от­пра­вил в Ко­ма­ны осо­бых по­слан­ни­ков с се­реб­ря­ной ра­кой, чтобы с по­че­том пе­ре­вез­ти свя­тые мо­щи. Жи­те­ли Ко­ман глу­бо­ко скор­бе­ли о том, что их ли­ша­ют ве­ли­ко­го со­кро­ви­ща, но не мог­ли про­ти­вить­ся цар­ско­му ука­зу. Ко­гда же им­пе­ра­тор­ские по­слан­цы при­сту­пи­ли к гро­бу свя­ти­те­ля Иоан­на, они не смог­ли взять его мо­щи. То­гда им­пе­ра­тор в рас­ка­я­нии на­пи­сал по­сла­ние свя­ти­те­лю, про­ся у него про­ще­ния за се­бя и за свою мать Ев­док­сию. По­сла­ние это про­чли у гро­ба свя­ти­те­ля Иоан­на, по­ло­жи­ли на него и со­вер­ши­ли все­нощ­ное бде­ние. За­тем при­сту­пи­ли к гроб­ни­це, лег­ко под­ня­ли мо­щи и внес­ли на ко­рабль (гроб­ни­ца свя­ти­те­ля Иоан­на оста­лась в Ко­ма­нах, близ Пи­цун­ды). То­гда же со­вер­ши­лось ис­це­ле­ние убо­го­го че­ло­ве­ка, при­ло­жив­ше­го­ся к по­кро­ву от гро­ба свя­то­го. По при­бы­тии мо­щей свя­ти­те­ля Иоан­на в Кон­стан­ти­но­поль, 27 ян­ва­ря 438 го­да, весь го­род во гла­ве с пат­ри­ар­хом Про­к­лом, им­пе­ра­то­ром Фе­о­до­си­ем, со всем его син­кли­том и мно­же­ством на­ро­да вы­шел на­встре­чу. Мно­го­чис­лен­ные кли­ри­ки со све­ча­ми, ка­ди­ла­ми и хо­руг­вя­ми взя­ли се­реб­ря­ную ра­ку и с пес­но­пе­ни­я­ми внес­ли ее в цер­ковь свя­той му­че­ни­цы Ири­ны. Ко­гда пат­ри­арх Про­кл от­крыл гроб, те­ло свя­ти­те­ля Иоан­на ока­за­лось нетлен­ным, от него ис­хо­ди­ло бла­го­уха­ние. При­пав ко гро­бу, им­пе­ра­тор Фе­о­до­сий II со сле­за­ми про­сил свя­ти­те­ля про­стить его мать. На­род не от­хо­дил от ра­ки весь день и всю ночь. На­ут­ро мо­щи свя­то­го бы­ли от­не­се­ны в со­бор­ную цер­ковь Свя­тых Апо­сто­лов. Ко­гда ра­ка бы­ла по­став­ле­на на пат­ри­ар­шем пре­сто­ле, весь на­род еди­ны­ми уста­ми вос­клик­нул: «При­ми пре­стол свой, от­че!» – и пат­ри­арх Про­кл со мно­ги­ми сто­яв­ши­ми у ра­ки уви­де­ли, как свя­ти­тель Иоанн от­крыл уста свои и про­из­нес «Мир всем!»

В IX ве­ке Иосиф Пес­но­пи­сец, Кос­ма Ве­сти­тор и дру­гие на­пи­са­ли пес­но­пе­ния в честь пе­ре­не­се­ния мо­щей свя­ти­те­ля Иоан­на Зла­то­уста, ко­то­рые и по­ныне по­ют­ся Цер­ко­вью в вос­по­ми­на­ние это­го со­бы­тия.


См. так­же: "Жи­тие свя­то­го от­ца на­ше­го Иоан­на Зла­то­усто­го, пат­ри­ар­ха Кон­стан­ти­но­поль­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.