Канон святителю Кириллу Александрийскому

Припев: Святи́телю, о́тче Кири́лле, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 31 января (18 января ст. ст.); 22 июня (09 июня ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну невла́жными стопа́ми дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль, крестообра́зными Моисе́овыма рука́ма Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.

От Бо́га светода́тельную благода́ть, Кири́лле, прие́м и све́тел свети́льник яви́вся, слове́сныя облиста́л еси́ на́м лучи́ па́мятию твое́ю, я́ко да досто́йно тя́ воспои́м.

Испо́лнился еси́ светоявле́ния, Кири́лле му́дре, Ду́ха, я́ко за́поведей Христо́вых храни́тель, страсте́й очище́н, Пребоже́ственныя бы́л еси́ вои́стинну Тро́ицы жили́ще.

Я́ко ре́вности и дерзнове́ния испо́лнен, Кири́лле сла́вне, богобо́рцы вся́ нелжи́во языкобо́лия обличи́л еси́ злочести́вых ересе́й, Правосла́вие защища́я.

Богоро́дичен: Тро́ицы Пребоже́ственныя, Всечи́стая, Еди́наго родила́ еси́, из Тебе́ пло́тию я́вльшася по на́м благоволе́нием Роди́теля и соде́йствием Ду́ха Всесвята́го, Богоневе́сто.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, и прибе́жище, и утвержде́ние.

Укрепля́емь о Христе́, ко́зни лука́ваго зми́я тве́рдым умо́м, Кири́лле, я́ко тка́ние паучи́нное, расто́ргнул еси́.

Ти́ну страсте́й от души́ оттря́сл еси́, Кири́лле, низложи́в вся́кое помысло́в возноше́ние, на Христа́ превознося́щееся.

Я́ко благополу́чен страда́лец, о́тче, уклони́лся еси́ тве́рдо вся́каго плотска́го сладостра́стия, я́ко тще́тнаго и наве́тнаго.

Богоро́дичен: Сло́во О́тчее, предочи́стившися, о Чи́стая, Ду́хом, слове́снаго естества́ на благодея́ния родила́ еси́.

Седа́лен, гла́с 3.

Ересе́й ле́сть обличи́л еси́ и Правосла́вную ве́ру уясни́л еси́, я́ко богоглаго́лив и благочести́в, пропове́дал еси́ в ми́ре Еди́но Божество́ в Тро́ице сла́вити, естество́м Единосу́щное и Ли́цы неслия́нное. Те́мже и, соше́дшеся, всесла́вне Кири́лле, почита́ем па́мять твою́.

Богоро́дичен: Недомы́сленно и непостижи́мо е́сть, Влады́чице Богора́дованная, е́же соде́ланное о Тебе́ стра́шное Бо́жие та́инство, и́бо Необыме́ннаго, заче́нши, родила́ еси́, пло́тию обложе́на от пречи́стых крове́й Твои́х, Его́же всегда́, Чи́стая, я́ко Сы́на Твоего́, моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Крестобогоро́дичен: Неискусобра́чная Чи́стая и Ма́ти Твоя́, Христе́, ви́дящи Тя́ ме́ртва ви́сяща на Кресте́, ма́терски пла́чущи, глаго́лаше: что́ Тебе́ воздаде́ евре́йский беззако́нный собо́р и неблагода́рный, и́же мно́гих и вели́ких Твои́х, Сы́не Мо́й, даро́в наслади́выйся? Пою́ Твое́ Боже́ственное снизхожде́ние.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Вознесе́на Тя́ ви́девши Це́рковь на Кресте́, Со́лнце Пра́ведное, ста́ в чи́не свое́м, досто́йно взыва́ющи: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Победи́вши стра́сти душетле́нныя и по́мыслом удержа́вша пло́ти, богоно́сне Кири́лле, ви́дев, Христо́с боже́ственныя тя́ Це́ркве председа́теля, о́тче, поста́вил е́сть.

Насле́довав, я́ко сы́н возлю́блен, оте́ческую Ма́ркову доброде́тель, и престо́ла бы́л еси́ прее́мник, боже́ственнаго стопа́м евангели́ста после́дуя.

От Христа́ у́бо, я́ко овча́, упа́слся еси́, я́коже па́стырь упа́сл еси́ ста́до, о́тче, словесы́ душепита́тельными твои́ми, я́ко трава́ми и цветы́, оби́льно напитава́я благода́ти.

Богоро́дичен: Из не су́щих вся́ Боже́ственною си́лою Соде́лавый ражда́ется из Тебе́, Богома́ти, ми́р озаря́я све́тлыми заря́ми Божества́ и богозна́ния све́тлостию.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ты́, Го́споди, мо́й Све́т, в ми́р прише́л еси́, Све́т Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющия Тя́.

Ны́не лице́ Христо́во созерца́яй, ты́ лице́м к лицу́, о Кири́лле, зерца́лом, вои́стинну разре́шшимся, соедини́лся еси́ твои́м жела́нием.

Тече́нию, вои́стинну зе́льному, наводня́ющему ре́ки, твое́, о Кири́лле, уподо́бися сло́во, злосла́вных отвраща́я ухищре́ния.

Ра́вне ме́рзское А́риево разделе́ние, о Кири́лле, скве́рное же Саве́ллиево слия́ние из глубины́ изве́ргл еси́.

Словеса́ богатотво́рная, я́ко зла́то, оста́вил еси́, о Кири́лле, сокро́вища же, я́коже ка́мения честна́я, твоя́ Це́ркви Христо́ве.

Богоро́дичен: Тя́ ору́жие непобеди́мое на враги́ предлага́ем: Тя́ утвержде́ние и наде́жду на́шего спасе́ния, Богоневе́сто, стяжа́хом.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Пожру́ Ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти́, от бесо́вския кро́ве очи́щшися, ра́ди ми́лости от ре́бр Твои́х исте́кшею кро́вию.

Клеща́ми серафи́м проро́ку у́гль, Це́ркви же Христо́ве твои́ми рука́ми подае́ши, священнотаи́нниче, е́же Боже́ственнаго огня́ у́глие очище́ния.

Единопреде́льныя, я́ко Сампсо́н, иноплеме́нники не потреби́л еси́, иноро́дныя же вся́ иносла́вных уче́ния низложи́л еси́ и держа́ву правосла́вным да́л еси́, Кири́лле.

Собо́ру богоизбра́нному я́ве предводи́тельствовав, злоче́стие Несто́риево, христобо́рную де́рзость, о́тче, низложи́л еси́, ре́вностию дыха́я по и́стинней Богома́тери.

Богоро́дичен: О, чу́до, все́х чуде́с нове́йшее! Я́ко Де́ва во утро́бе вся́ческая Содержа́щаго, неискусому́жно заче́нши, не тесновмести́.

Конда́к, гла́с 4.

Священнонача́льницы велича́йшии благоче́стия и до́блии побо́рницы Це́ркве Христо́вы, вся́ соблюди́те, пою́щия: спаси́, Ще́дре, ве́рою чту́щия Тя́.

И́кос:

Афана́сия же и Кири́лла всепра́зднственную па́мять пе́сньми, ве́рнии, восхва́лим дне́сь: си́и бо А́рия льсти́ваго и Евно́мия вку́пе с Саве́ллием во глубину́ те́х поги́бели вложи́ша, огню́ ве́чному преда́вше ты́я сгоре́ти, я́ко поху́лившия непра́ведно на Спа́сово воплоще́ние, те́мже тя́ пое́м, Афана́сие.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: В пе́щи авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

В Сина́йстей горе́ во мра́к дре́вле вше́д, зако́н прия́т, блаже́нне Кири́лле, Моисе́й, убива́ющий пи́сменем, ты́ же разгну́л еси́ сокрове́нную добро́ту Ду́ха.

Законоположе́ния гада́ньми, я́коже младе́нцем пе́рвее, о́тче, да́ннаго покрыва́лу покрове́ния, я́коже ши́пки, разуме́ния ты́ откры́л еси́, сказа́в о́бразы я́вственнейше.

Богопропове́дников и богоприя́тных неудобопости́жныя кни́ги проро́ков, благода́тию вдохнове́н, о́ныя насы́щшаго Ду́ха, Кири́лле, чи́сте на́м изъяви́л еси́.

В несли́тном соедине́нии Боже́ственном и несеко́мом я́ве, о́тче, разделе́нии Три́ у́бо богосло́вствуяй Ипоста́си, ре́кл еси́, Кири́лле, непреме́нныя же в существе́ Еди́ном и Божестве́.

Богоро́дичен: Вы́шняго освяще́нное боже́ственное селе́ние, ра́дуйся, Тобо́ю бо даде́ся ра́дость, Богоро́дице, зову́щим: благослове́на Ты́ в жена́х еси́, Всенепоро́чная Влады́чице.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л, льво́в зия́ния в ро́ве затче́; о́гненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́савшеся, благоче́стия рачи́тели, о́троцы, взыва́юще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Я́ко волна́ морска́я вои́стинну, в тебе́ истече́ прему́дрости исто́чник, и́бо приснотеку́щия потеко́ша ре́ки из чре́ва твоего́, о́тче, уче́ний благочести́вых, я́коже прорече́ Христо́с: прехо́дят бо песка́ твоя́ словеса́ богоглаго́ливая.

Па́стырь и учи́тель му́др Це́ркви показа́вся, два́, Кири́лле, я́ве истолкова́л еси́, преподо́бне, заве́ты, я́ко бо анки́ру и оте́ческое насле́дие твоя́ иму́щи словеса́, вопие́т: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Сло́ва, Вопло́щшагося на́с ра́ди, Всехитреца́, ты́ неизрече́нному науча́еши соедине́нию, Кири́лле, неразде́льному, неслия́нному, по коему́ждо манове́нию ра́вне уклони́л еси́, вопия́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Без ма́тере Сло́во из Отца́ Сы́й пе́рвее, без отца́ бы́сть из Тебе́ второ́е, Всечи́стая, вопло́щся пре́жде Безпло́тный за благоутро́бие, восхоте́в спасти́ пою́щия: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Е́ва у́бо неду́гом преслуша́ния кля́тву всели́ла е́сть, Ты́ же, Де́во Богоро́дице, прозябе́нием чревоноше́ния ми́рови благослове́ние процвела́ еси́. Те́м Тя́ вси́ велича́ем.

Возноше́ние на Христо́в взе́млющееся ра́зум и Сего́ Богома́терь, Кири́лле, вся́кое кре́пце низложи́л еси́ Несто́рия безбо́жное, сыно́в дво́ицу, та́кожде и слия́ние безгла́вных есте́ств.

Си́лою ра́зума и просвеще́нием благода́ти Тро́ицу Единосу́щную, Сы́на же, воплоще́ннаго Бо́га, богосло́вил еси́, блаже́нне, яви́вся же Богоро́дицы побо́рник, в вы́шних ны́не прославля́ешися.

Свы́ше на́с, певцы́, приснопа́мятне, назира́еши, о́тче, ми́лостивно, побе́ды крестоно́сным лю́дем подая́ и возвыша́я моли́твами твои́ми ро́г правосла́вных, уясня́я же твою́ па́мять велича́ющия.

Богоро́дичен: Непло́дствующее боже́ственных доброде́телей, Всечи́стая Богоро́дице, се́рдце мое́ покажи́, Де́во, плодоно́сно, из непло́дове ро́ждшаяся во́лею вся́ Претворя́ющаго ма́нием, да пою́ Тя, Всепе́тую.

Свети́лен.

Пребоже́ственныя Тро́ицы яви́стеся всему́дрии таи́нницы и побо́рницы, Афана́сие блаже́нне и Кири́лле богоявле́нне, А́рия низложи́вше и с ни́м Саве́ллия, и Несто́рия а́бие злочести́ваго, и с ни́ми вся́кую ину́ю пре́лесть злочести́вых ересе́й, святи́телие Госпо́дни.

Богоро́дичен: Со дерзнове́нием глаго́лати Богоро́дицу и покланя́тися Се́й вои́стинну от ве́рных ты́ науча́еши, Кири́лле всеблаже́нне, безбо́жную Несто́рия потребля́я пре́лесть.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Мо́рѧ чермнꙋ́ю пꙋчи́нꙋ, невла́жными стопа́ми, дре́внїй пѣшеше́ствовавъ і҆и҃ль, крⷭ҇тоѻбра́зными мѡѷсе́овыма рꙋка́ма, а҆мали́ковꙋ си́лꙋ въ пꙋсты́ни побѣди́лъ є҆́сть.

Ѿ бг҃а свѣтода́тельнꙋю благода́ть, кѷрі́лле, прїе́мъ, и҆ свѣ́телъ свѣти́льникъ ꙗ҆ви́всѧ, словє́сныѧ ѡ҆блиста́лъ є҆сѝ на́мъ лꙋчы̀ па́мѧтїю твое́ю: ꙗ҆́кѡ да досто́йнѡ тѧ̀ воспои́мъ.

И҆спо́лнилсѧ є҆сѝ свѣтоѧвле́нїѧ, кѷрі́лле мꙋ́дре, дх҃а, ꙗ҆́кѡ за́повѣдей хрⷭ҇то́выхъ храни́тель, страсте́й ѡ҆чище́нъ, пребжⷭ҇твенныѧ бы́лъ є҆сѝ вои́стиннꙋ трⷪ҇цы жили́ще.

Ꙗ҆́кѡ ре́вности и҆ дерзнове́нїѧ и҆спо́лненъ, кѷрі́лле сла́вне, бг҃обо́рцы всѧ̑ нелжи́вѡ, ѧ҆зыкобѡ́лїѧ ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ ѕлочести́выхъ є҆ресе́й, правосла́вїе защища́ѧ.

Бг҃оро́диченъ: Трⷪ҇цы пребжⷭ҇твенныѧ, всечⷭ҇таѧ, є҆ди́наго родила̀ є҆сѝ, и҆з̾ тебє̀ пло́тїю ꙗ҆́вльшасѧ по на́мъ, благоволе́нїемъ роди́телѧ и҆ содѣ́йствїемъ дх҃а всест҃а́гѡ, бг҃оневѣ́сто.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Весели́тсѧ ѡ҆ тебѣ̀ цр҃ковь твоѧ̑, хрⷭ҇тѐ, зовꙋ́щи: ты̀ моѧ̀ крѣ́пость, гдⷭ҇и, и҆ прибѣ́жище, и҆ ᲂу҆твержде́нїе.

Оу҆крѣплѧ́емь ѡ҆ хрⷭ҇тѣ̀, кѡ́зни лꙋка́вагѡ ѕмі́ѧ, тве́рдымъ ᲂу҆мо́мъ, кѷрі́лле, ꙗ҆́кѡ тка́нїе паꙋчи́нное, расто́ргнꙋлъ є҆сѝ.

Ти́нꙋ страсте́й ѿ дꙋшѝ ѿтрѧ́слъ є҆сѝ, кѷрі́лле, низложи́въ всѧ́кое помыслѡ́въ возноше́нїе, на хрⷭ҇та̀ превозносѧ́щеесѧ.

Ꙗ҆́кѡ благополꙋ́ченъ страда́лецъ, ѻ҆́тче, ᲂу҆клони́лсѧ є҆сѝ тве́рдѡ всѧ́кагѡ плотска́гѡ сладостра́стїѧ, ꙗ҆́кѡ тще́тнагѡ и҆ навѣ́тнагѡ.

Бг҃оро́диченъ: Сло́во ѻ҆́тчее, пред̾ѡчи́стившисѧ, ѽ чⷭ҇таѧ! дх҃омъ, слове́снагѡ є҆стества̀ на бл҃годѣѧ̑нїѧ родила̀ є҆сѝ.

Сѣда́ленъ, гла́съ г҃.

Є҆ресе́й ле́сть ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ, и҆ правосла́внꙋю вѣ́рꙋ ᲂу҆ѧсни́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ бг҃оглаго́ливъ и҆ благочести́въ, проповѣ́далъ є҆сѝ въ мі́рѣ є҆ди́но бжⷭ҇тво̀ въ трⷪ҇цѣ сла́вити, є҆стество́мъ є҆диносꙋ́щное, и҆ ли́цы неслїѧ́нное: тѣ́мже и҆ соше́дшесѧ, всесла́вне кѷрі́лле, почита́емъ па́мѧть твою̀.

Бг҃оро́диченъ: Недомы́сленно и҆ непостижи́мо є҆́сть, влⷣчце бг҃ора́дованнаѧ, є҆́же содѣ́ланное ѡ҆ тебѣ̀ стра́шное бж҃їе та́инство, и҆́бо неѡб̾име́ннаго заче́нши родила̀ є҆сѝ, пло́тїю ѡ҆бложе́на ѿ пречⷭ҇тыхъ крове́й твои́хъ: є҆го́же всегда̀, чⷭ҇таѧ, ꙗ҆́кѡ сн҃а твоего̀ молѝ, спасти́сѧ дꙋша́мъ на́шымъ.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: Неискꙋсобра́чнаѧ чⷭ҇таѧ и҆ мт҃и твоѧ̀, хрⷭ҇тѐ, ви́дѧщи тѧ̀ ме́ртва ви́сѧща на крⷭ҇тѣ̀, мт҃рски пла́чꙋщи глаго́лаше: что̀ тебѣ̀ воздадѐ є҆вре́йскїй беззако́нный собо́ръ и҆ неблагода́рный, и҆́же мно́гихъ и҆ вели́кихъ твои́хъ, сн҃е мо́й, дарѡ́въ наслади́выйсѧ; пою̀ твоѐ бжⷭ҇твенное снизхожде́нїе.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Вознесе́на тѧ̀ ви́дѣвши цр҃ковь на крⷭ҇тѣ̀, сл҃нце пра́ведное, ста̀ въ чи́нѣ свое́мъ, досто́йнѡ взыва́ющи: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Побѣди́вши стра̑сти дꙋшетлѣ̑нныѧ, и҆ по́мысломъ ᲂу҆держа́вша плѡ́ти, бг҃оно́сне кѷрі́лле, ви́дѣвъ хрⷭ҇то́съ, бжⷭ҇твенныѧ тѧ̀ цр҃кве предсѣда́телѧ, ѻ҆́тче, поста́вилъ є҆́сть.

Наслѣ́довавъ, ꙗ҆́кѡ сн҃ъ возлю́бленъ, ѻ҆те́ческꙋю ма́рковꙋ добродѣ́тель, и҆ престо́ла бы́лъ є҆сѝ прее́мникъ, бж҃е́ственнагѡ стопа́мъ є҆ѵⷢ҇лі́ста послѣ́дꙋѧ.

Ѿ хрⷭ҇та̀ ᲂу҆́бѡ, ꙗ҆́кѡ ѻ҆вча̀, ᲂу҆па́слсѧ є҆сѝ, ꙗ҆́коже па́стырь, ᲂу҆па́слъ є҆сѝ ста́до, ѻ҆́тче, словесы̀ дꙋшепита́тельными твои́ми, ꙗ҆́кѡ трава́ми и҆ цвѣты̀, ѻ҆би́льнѡ напитава́ѧ благода́ти.

Бг҃оро́диченъ: И҆зъ не сꙋ́щихъ всѧ̑ бжⷭ҇твенною си́лою содѣ́лавый ражда́етсѧ и҆зъ тебє̀, бг҃ома́ти, мі́ръ ѡ҆зарѧ́ѧ свѣ́тлыми зарѧ́ми бжⷭ҇тва̀, и҆ бг҃озна́нїѧ свѣ́тлостїю.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Ты̀, гдⷭ҇и мо́й, свѣ́тъ въ мі́ръ прише́лъ є҆сѝ, свѣ́тъ ст҃ы́й, ѡ҆браща́ѧй и҆зъ мра́чна невѣ́дѣнїѧ вѣ́рою воспѣва́ющыѧ тѧ̀.

Ны́нѣ лицѐ хрⷭ҇то́во созерца́ѧй, ты̀ лице́мъ къ лицꙋ̀, ѽ кѷрі́лле! зерца́лѡмъ вои́стиннꙋ разрѣ́шшымсѧ, соедини́лсѧ є҆сѝ твои́мъ жела́нїемъ.

Тече́нїю вои́стиннꙋ ѕѣ́льномꙋ наводнѧ́ющемꙋ рѣ́ки, твоѐ, ѽ кѷрі́лле! ᲂу҆подо́бисѧ сло́во, ѕлосла́вныхъ ѿвраща́ѧ ᲂу҆хищрє́нїѧ.

Ра́внѣ ме́рзское а҆́рїево раздѣле́нїе, ѽ кѷрі́лле! скве́рное же саве́ллїево слїѧ́нїе и҆зъ глꙋбины̀ и҆зве́рглъ є҆сѝ.

Словеса̀ богатотвѡ́рнаѧ, ꙗ҆́кѡ зла́то ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ, ѽ кѷрі́лле! сокрѡ́вища же, ꙗ҆́коже ка́мєнїѧ честна̑ѧ твоѧ̑, цр҃кви хрⷭ҇то́вѣ.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ ѻ҆рꙋ́жїе непобѣди́мое на врагѝ предлага́емъ: тѧ̀ ᲂу҆твержде́нїе и҆ наде́ждꙋ на́шегѡ спасе́нїѧ, бг҃оневѣ́сто, стѧжа́хомъ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Пожрꙋ́ ти со гла́сомъ хвале́нїѧ, гдⷭ҇и, цр҃ковь вопїе́тъ тѝ, ѿ бѣсо́вскїѧ кро́ве ѡ҆чи́щшисѧ, ра́ди ми́лости ѿ ре́бръ твои́хъ и҆сте́кшею кро́вїю.

Клеща́ми серафі́мъ прⷪ҇ро́кꙋ ᲂу҆́гль, цр҃кви же хрⷭ҇то́вѣ твои́ми рꙋка́ми подае́ши, свѧщеннотаи́нниче, є҆́же ѿ бжⷭ҇твеннагѡ ѻ҆гнѧ̀ ᲂу҆́глїе ѡ҆чище́нїѧ.

Є҆динопредѣ̑льныѧ ꙗ҆́кѡ самѱѡ́нъ и҆ноплеме́нники не потреби́лъ є҆сѝ, и҆норѡ́дныѧ же всѧ̑ и҆носла́вныхъ ᲂу҆чє́нїѧ низложи́лъ є҆сѝ, и҆ держа́вꙋ правосла̑внымъ да́лъ є҆сѝ, кѷрі́лле.

Собо́рꙋ бг҃оизбра́нномꙋ ꙗ҆́вѣ предводи́тельствовавъ, ѕлоче́стїе нестѡ́рїево, хрⷭ҇тобо́рнꙋю де́рзость, ѻ҆́тче, низложи́лъ є҆сѝ, ре́вностїю дыха́ѧ по и҆́стиннѣй бг҃ома́тери.

Бг҃оро́диченъ: Ѽ чꙋ́до, всѣ́хъ чꙋде́съ новѣ́йшее! ꙗ҆́кѡ дв҃а во ᲂу҆тро́бѣ, всѧ́чєскаѧ содержа́щаго неискꙋсомꙋ́жнѡ заче́нши, не тѣсновмѣстѝ.

Конда́къ, гла́съ д҃.

Свѧщеннонача̑льницы велича́йшїи благоче́стїѧ, и҆ до́блїи побѡ́рницы цр҃кве хрⷭ҇то́вы, всѧ̑ соблюди́те пою́щыѧ: спасѝ, ще́дре, вѣ́рою чтꙋ́щыѧ тѧ̀.

І҆́косъ:

А҆ѳана́сїа же и҆ кѷрі́лла всепра́зднственнꙋю па́мѧть пѣ́сньми, вѣ́рнїи, восхва́лимъ, дне́сь: сі́и бо а҆́рїа льсти́ваго и҆ є҆ѵно́мїа, вкꙋ́пѣ съ саве́ллїемъ, во глꙋбинꙋ̀ тѣ́хъ поги́бели вложи́ша, ѻ҆гню̀ вѣ́чномꙋ преда́вше ты́ѧ сгорѣ́ти, ꙗ҆́кѡ похꙋ́лившыѧ непра́веднѡ на сп҃сово воплоще́нїе: тѣ́мже тѧ̀ пое́мъ, а҆ѳана́сїе.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Въ пе́щи а҆враа́мстїи ѻ҆́троцы персі́дстѣй, любо́вїю благоче́стїѧ па́че, не́жели пла́менемъ ѡ҆палѧ́еми, взыва́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ въ хра́мѣ сла́вы твоеѧ̀, гдⷭ҇и.

Въ сїна́йстѣй горѣ̀ во мра́къ дре́вле вше́дъ, зако́нъ прїѧ́тъ, бл҃же́нне кѷрі́лле, мѡѷсе́й, ᲂу҆бива́ющїй пи́сменемъ: ты́ же разгнꙋ́лъ є҆сѝ сокрове́ннꙋю добро́тꙋ дх҃а.

Законоположе́нїѧ гада́ньми, ꙗ҆́коже младе́нцємъ пе́рвѣе, ѻ҆́тче, да́ннагѡ покрыва́лꙋ покрове́нїѧ, ꙗ҆́коже ши́пки разꙋмѣ́нїѧ ты̀ ѿкры́лъ є҆сѝ, сказа́въ ѻ҆́бразы ꙗ҆́вственнѣйше.

Бг҃опроповѣ́дникѡвъ и҆ бг҃опрїѧ́тныхъ неꙋдобопости̑жныѧ кни̑ги, прⷪ҇ро́кѡвъ благода́тїю вдохнове́нъ, ѻ҆́ныѧ насы́щшаго дх҃а, кѷрі́лле, чи́стѣ на́мъ и҆з̾ѧви́лъ є҆сѝ.

Въ несли́тномъ соедине́нїи бжⷭ҇твенномъ, и҆ несѣко́момъ ꙗ҆́вѣ, ѻ҆́тче, раздѣле́нїи, трѝ ᲂу҆́бѡ бг҃осло́вствꙋѧй ѵ҆поста̑си, ре́клъ є҆сѝ, кѷрі́лле, непремѣ̑нныѧ же въ сꙋществѣ̀ є҆ди́номъ и҆ бж҃ествѣ̀.

Бг҃оро́диченъ: Вы́шнѧгѡ ѡ҆сщ҃е́нное бжⷭ҇твенное селе́нїе, ра́дꙋйсѧ, тобо́ю бо даде́сѧ ра́дость, бцⷣе, зовꙋ́щымъ: благослове́на ты̀ въ жена́хъ є҆сѝ, всенепоро́чнаѧ влⷣчце.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Рꙋ́цѣ распросте́ръ данїи́лъ, львѡ́въ зїѧ̑нїѧ въ ро́вѣ затчѐ: ѻ҆́гненнꙋю же си́лꙋ ᲂу҆гаси́ша, добродѣ́телїю препоѧ́савшесѧ, благоче́стїѧ рачи́тели ѻ҆́троцы, взыва́юще: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Ꙗ҆́кѡ волна̀ морска́ѧ вои́стиннꙋ, въ тебѣ̀ и҆стечѐ премꙋ́дрости и҆сто́чникъ: и҆́бо приснотекꙋ́щыѧ потеко́ша рѣ́ки и҆з̾ чре́ва твоегѡ̀, ѻ҆́тче, ᲂу҆че́нїй благочести́выхъ, ꙗ҆́коже проречѐ хрⷭ҇то́съ: прехо́дѧтъ бо песка̀ твоѧ̑ словеса̀ бг҃оглагѡ́ливаѧ.

Па́стырь и҆ ᲂу҆чи́тель мꙋ́дръ цр҃кви показа́всѧ, два̀, кѷрі́лле, ꙗ҆́вѣ и҆столкова́лъ є҆сѝ, преподо́бне, завѣ́ты: ꙗ҆́кѡ бо а҆гкѵ́рꙋ и҆ ѻ҆ч҃еское наслѣ́дїе твоѧ̑ и҆мꙋ́щи словеса̀, вопїе́тъ: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Сло́ва вопло́щшагѡсѧ на́съ ра́ди, всехитреца̀, ты̀ неизрече́нномꙋ наꙋча́еши соедине́нїю, кѷрі́лле, нераздѣ́льномꙋ, неслїѧ́нномꙋ, по коемꙋ́ждо манове́нїю ра́внѣ ᲂу҆клони́лъ є҆сѝ, вопїѧ̀: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Бг҃оро́диченъ: Безъ мт҃ре сло́во и҆зъ ѻ҆ц҃а̀ сы́й пе́рвѣе, безъ ѻ҆ц҃а̀ бы́сть и҆зъ тебє̀ второ́е, всечⷭ҇таѧ, вопло́щсѧ пре́жде безпло́тный за бл҃гоꙋтро́бїе, восхотѣ́въ спастѝ пою́щыѧ: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Є҆́ѵа ᲂу҆́бѡ недꙋ́гомъ преслꙋша́нїѧ клѧ́твꙋ всели́ла є҆́сть, ты́ же, дв҃о бцⷣе, прозѧбе́нїемъ чревоноше́нїѧ мі́рови бл҃гослове́нїе процвѣла̀ є҆сѝ: тѣ́мъ тѧ̀ всѝ велича́емъ.

Возноше́нїе на хрⷭ҇то́въ взе́млющеесѧ ра́зꙋмъ: и҆ сегѡ̀ бг҃ома́терь, кѷрі́лле, всѧ́кое крѣ́пцѣ низложи́лъ є҆сѝ нестѡ́рїа безбо́жное, сынѡ́въ дво́ицꙋ, та́кожде и҆ слїѧ́нїе безгла́вныхъ є҆сте́ствъ.

Си́лою ра́зꙋма и҆ просвѣще́нїемъ благода́ти, трⷪ҇цꙋ є҆диносꙋ́щнꙋю, сн҃а же воплоще́ннаго бг҃а, бг҃осло́вилъ є҆сѝ, блаже́нне: ꙗ҆ви́всѧ же бцⷣы побо́рникъ, въ вы́шнихъ ны́нѣ прославлѧ́ешисѧ.

Свы́ше на́съ пѣвцы̀, приснопа́мѧтне, назира́еши, ѻ҆́тче, ми́лостивнѡ, побѣ̑ды крⷭ҇тонѡ́снымъ лю́демъ подаѧ̀, и҆ возвыша́ѧ моли́твами твои́ми ро́гъ правосла́вныхъ, ᲂу҆ѧснѧ́ѧ же твою̀ па́мѧть велича́ющыѧ.

Бг҃оро́диченъ: Непло́дствꙋющее бжⷭ҇твенныхъ добродѣ́телей, всечⷭ҇таѧ бцⷣе, се́рдце моѐ покажѝ, дв҃о, плодоно́сно, и҆зъ непло́дове ро́ждшаѧсѧ, во́лею всѧ̑ претворѧ́ющагѡ ма́нїемъ, да пою́ тѧ всепѣ́тꙋю.

Свѣти́ленъ.

Пребж҃е́ственныѧ трⷪ҇цы ꙗ҆ви́стесѧ всемꙋ́дрїи таи̑нницы и҆ побѡ́рницы, а҆ѳана́сїе блаже́нне и҆ кѷрі́лле бг҃оѧвле́нне, а҆́рїа низложи́вше, и҆ съ ни́мъ саве́ллїа и҆ нестѡ́рїа а҆́бїе ѕлочести́ваго, и҆ съ ни́ми всѧ́кꙋю и҆нꙋ́ю пре́лесть ѕлочести́выхъ є҆ресе́й, ст҃и́телїе гдⷭ҇ни.

Бг҃оро́диченъ: Со дерзнове́нїемъ глаго́лати бцⷣꙋ, и҆ покланѧ́тисѧ се́й вои́стиннꙋ ѿ вѣ́рныхъ, ты̀ наꙋча́еши, кѷрі́лле всебл҃же́нне, безбо́жнꙋю нестѡ́рїа потреблѧ́ѧ пре́лесть.

Труды святителя Кирилла Александрийского

• Беседа на притчу о винограднике

• Беседа произнесенная в Ефесе в день святого апостола и евангелиста Иоанна Богослова

• Глафиры, или объяснения избранных мест из Пятикнижия Моисея

• Глафиры, или объяснения избранных мест из Книги Исход

• Глафиры, или объяснения избранных мест из Книги Левит

• Глафиры, или объяснения избранных мест из Книги Чисел

• Глафиры, или объяснения избранных мест из Книги Второзакония

Смотреть все труды в библиотеке →

Краткое житие святителя Кирилла Александрийского

Св. Ки­рилл про­ис­хо­дил из знат­ной и бла­го­че­сти­вой хри­сти­ан­ской се­мьи. Он изу­чил свет­ские на­у­ки, в том чис­ле и фило­со­фию, но боль­ше все­го стре­мил­ся при­об­ре­сти зна­ние Свя­щен­но­го Пи­са­ния и ис­тин хри­сти­ан­ской ве­ры. В юно­сти св. Ки­рилл всту­пил в скит свя­то­го Ма­ка­рия в Нит­рий­ских го­рах, где про­был шесть лет. Пат­ри­арх Алек­сан­дрий­ский Фе­о­фил (385–412 гг.) по­свя­тил его в сан диа­ко­на, при­чис­лил к кли­ру и, ви­дя его ода­рен­ность, по­ру­чил про­из­но­сить про­по­ве­ди.

По смер­ти пат­ри­ар­ха Фе­о­фи­ла св. Ки­рилл еди­но­душ­но был из­бран на пат­ри­ар­ший пре­стол Алек­сан­дрий­ской Церк­ви. Уда­ляя из сре­ды сво­ей паст­вы вра­гов св. ве­ры – иуде­ев и языч­ни­ков, св. Ки­рилл за­бо­тил­ся и об утвер­жде­нии сво­их па­со­мых в ве­ре и бла­го­че­стии. Его пла­мен­ная рев­ность о чи­сто­те хри­сти­ан­ско­го уче­ния и непре­клон­ная твер­дость в за­щи­те ве­ры осо­бен­но об­на­ру­жи­лись в борь­бе с Несто­ри­ем, воз­му­тив­шим сво­ей ере­сью Цер­ковь. Свя­ти­тель Ки­рилл пи­сал уве­ще­ва­тель­ное по­сла­ние к Несто­рию и пись­ма им­пе­ра­то­ру Фе­о­до­сию Млад­ше­му, па­пе Це­ле­сти­ну I и в раз­ные мо­на­сты­ри, опро­вер­гая мне­ния Несто­рия и из­ла­гая ис­тин­ное хри­сти­ан­ское уче­ние о во­пло­ще­нии Сы­на Бо­жия. На III Все­лен­ском Со­бо­ре, со­зван­ном в 431 г. в го­ро­де Ефе­се, свя­ти­тель Ки­рилл был пред­се­да­те­лем. Скон­чал­ся свя­ти­тель в 444 г.

Полное житие святителя Кирилла Александрийского

Свя­ти­тель Ки­рилл, ар­хи­епи­скоп Алек­сан­дрий­ский, вы­да­ю­щий­ся бо­рец за пра­во­сла­вие и ве­ли­кий учи­тель Церк­ви, про­ис­хо­дил из знат­ной и бла­го­че­сти­вой хри­сти­ан­ской се­мьи. Он изу­чил свет­ские на­у­ки, в том чис­ле и фило­со­фию, но боль­ше все­го стре­мил­ся при­об­ре­сти зна­ние Свя­щен­но­го Пи­са­ния и ис­тин хри­сти­ан­ской ве­ры. В юно­сти свя­той Ки­рилл по­сту­пил в скит свя­то­го Ма­ка­рия в Нит­рий­ских го­рах, где про­был шесть лет. Пат­ри­арх Алек­сан­дрий­ский Фе­о­фил (385–412) по­свя­тил его в сан диа­ко­на, при­чис­лил к кли­ру и, ви­дя его ода­рен­ность, по­ру­чил про­из­но­сить про­по­ве­ди.

По смер­ти пат­ри­ар­ха Фе­о­фи­ла свя­той Ки­рилл еди­но­душ­но был из­бран на пат­ри­ар­ший пре­стол Алек­сан­дрий­ской Церк­ви и воз­гла­вил борь­бу с рас­про­стра­нив­шей­ся в Алек­сан­дрии ере­сью Но­ва­ци­а­на, ко­то­рый учил, что хри­сти­ане, от­пав­шие во вре­мя го­не­ний от Церк­ви, не мо­гут быть вновь при­ня­ты ею.

Свя­ти­тель Ки­рилл, ви­дя без­ре­зуль­тат­ность уве­ща­ния ере­ти­ков, до­бил­ся их из­гна­ния из Алек­сан­дрии. Бо­лее опас­ны­ми для Церк­ви яв­ля­лись иудеи, неод­но­крат­но про­из­во­див­шие воз­му­ще­ния, со­про­вож­дав­ши­е­ся звер­ски­ми убий­ства­ми хри­сти­ан. Свя­ти­те­лю при­шлось дол­го бо­роть­ся с этим. Чтобы по­кон­чить и с остат­ка­ми язы­че­ства, свя­ти­тель из­гнал бе­сов из древ­не­го язы­че­ско­го ка­пи­ща и устро­ил на том ме­сте храм. В него бы­ли пе­ре­не­се­ны мо­щи свя­тых бес­среб­ре­ни­ков Ки­ра и Иоан­на. Еще бо­лее труд­ная борь­ба пред­сто­я­ла свя­ти­те­лю с воз­ник­шей несто­ри­ан­ской ере­сью.

Несто­рий, пре­сви­тер Ан­тио­хий­ской Церк­ви, в 428 го­ду был из­бран на Кон­стан­ти­но­поль­скую ка­фед­ру и по­лу­чил воз­мож­ность ши­ро­ко рас­про­стра­нять свое ере­ти­че­ское уче­ние, на­прав­лен­ное про­тив дог­ма­та о нес­лит­ном со­еди­не­нии двух естеств в Ли­це Гос­по­да Иису­са Хри­ста. Несто­рий на­зы­вал Ма­терь Бо­жию не Бо­го­ро­ди­цей, а Хри­сто­ро­ди­цей, под­ра­зу­ме­вая, что она ро­ди­ла не Бо­га, а че­ло­ве­ка Хри­ста. Свя­той Пат­ри­арх Ки­рилл неод­но­крат­но пи­сал Несто­рию и разъ­яс­нял его за­блуж­де­ния, но тот про­дол­жал упор­ство­вать. То­гда свя­ти­тель на­пра­вил кли­ру Кон­стан­ти­но­поль­ской Церк­ви по­сла­ния про­тив несто­ри­ан­ства, а свя­то­му бла­го­вер­но­му ца­рю Фе­о­до­сию Млад­ше­му (408–450) – два трак­та­та с об­ли­че­ни­ем ере­си. Пи­сал свя­ти­тель Ки­рилл и дру­гим Церк­вам – па­пе Це­ле­сти­ну и дру­гим пат­ри­ар­хам, а так­же ино­кам неко­то­рых мо­на­сты­рей, пре­ду­пре­ждая о воз­ник­но­ве­нии опас­ной ере­си.

Несто­рий на­чал от­кры­тое го­не­ние на пра­во­слав­ных. В его при­сут­ствии один из его при­вер­жен­цев, епи­скоп До­ро­фей, с цер­ков­ной ка­фед­ры про­воз­гла­сил ана­фе­му тем, кто име­ну­ет Пре­свя­тую Де­ву Ма­рию Бо­го­ро­ди­цей.

Несто­рий нена­ви­дел свя­ти­те­ля Ки­рил­ла и в сво­их до­но­сах воз­во­дил на него вся­кие кле­ве­ты и из­мыш­ле­ния, на­зы­вая ере­ти­ком. Свя­ти­тель все­ми си­ла­ми про­дол­жал за­щи­щать пра­во­сла­вие. По­ло­же­ние обост­ри­лось на­столь­ко, что воз­ник­ла необ­хо­ди­мость в со­зы­ве Все­лен­ско­го Со­бо­ра, ко­то­рый от­крыл­ся в 431 го­ду в го­ро­де Ефе­се. На Со­бор при­бы­ло 200 епи­ско­пов от всех хри­сти­ан­ских Церк­вей. Несто­рий, ожи­дая при­бы­тия епи­ско­па Ан­тио­хий­ско­го Иоан­на и дру­гих си­рий­ских епи­ско­пов, не со­гла­шал­ся на от­кры­тие Со­бо­ра. Но от­цы Со­бо­ра на­ча­ли за­се­да­ние. Пред­се­да­тель­ство­вал Алек­сан­дрий­ский пат­ри­арх, свя­ти­тель Ки­рилл. Рас­смот­рев уче­ние Несто­рия, Со­бор осу­дил его как ересь. Несто­рий не под­чи­нил­ся Со­бо­ру, а при­быв­ший епи­скоп Иоанн от­крыл без­за­кон­ный со­бор, ко­то­рый про­воз­гла­сил свя­ти­те­ля Ки­рил­ла ере­ти­ком. Сму­та уве­ли­чи­ва­лась. По по­ве­ле­нию им­пе­ра­то­ра ар­хи­епи­ско­пы Ки­рилл Алек­сан­дрий­ский и Мем­нон Ефес­ский бы­ли за­клю­че­ны в тюрь­му. Этой же ме­ре под­верг­ся и Несто­рий.

Вско­ре свя­ти­те­ли Ки­рилл и Мем­нон бы­ли осво­бож­де­ны, и за­се­да­ния Со­бо­ра про­дол­жа­лись. Несто­рий, не под­чи­нив­ший­ся опре­де­ле­нию Со­бо­ра, был ли­шен са­на и по по­ве­ле­нию им­пе­ра­то­ра со­слан в от­да­лен­ное ме­сто Са­сим, в Ли­вий­ской пу­стыне, где он скон­чал­ся в тя­же­лых му­че­ни­ях: его язык, ху­лив­ший Ма­терь Бо­жию, по­стиг­ла ка­ра – в нем за­ве­лись чер­ви. Опре­де­ле­ние Ефес­ско­го Со­бо­ра под­пи­са­ли так­же епи­скоп Иоанн Ан­тио­хий­ский и осталь­ные си­рий­ские епи­ско­пы.

Свя­ти­тель Ки­рилл управ­лял Алек­сан­дрий­ской Цер­ко­вью 32 го­да: к кон­цу его пло­до­твор­ной де­я­тель­но­сти паства бы­ла очи­ще­на от ере­ти­ков. Мяг­ко и осто­рож­но свя­ти­тель Ки­рилл под­хо­дил к тем, кто по сво­ей про­сто­те и неве­де­нию впа­дал в лож­ное муд­ро­ва­ние. К од­но­му стар­цу, по­движ­ни­ку вы­со­кой жиз­ни, непра­виль­но мыс­лив­ше­му о вет­хо­за­вет­ном пра­вед­ни­ке ар­хи­ерее Мел­хи­се­де­ке как о Сыне Бо­жи­ем, свя­ти­тель об­ра­тил­ся с прось­бой по­мо­лить­ся Гос­по­ду, чтобы Он от­крыл, как пра­виль­но мыс­лить об этом пра­вед­ни­ке. Через три дня ста­рец при­шел к свя­ти­те­лю Ки­рил­лу и ска­зал, что Гос­подь от­крыл ему, что Мел­хи­се­дек был ар­хи­ере­ем и обык­но­вен­ным че­ло­ве­ком.

Свя­ти­тель Ки­рилл су­мел пре­одо­леть предубеж­де­ние к па­мя­ти ве­ли­ко­го свя­ти­те­ля Иоан­на Зла­то­уста († 407; па­мять 13 но­яб­ря). Пат­ри­арх Алек­сан­дрий­ский Фе­о­фил, род­ной дя­дя свя­ти­те­ля, был про­тив­ни­ком свя­ти­те­ля Иоан­на и пред­се­да­тель­ство­вал на осу­див­шем его Со­бо­ре. Свя­ти­тель Ки­рилл с мо­ло­дых лет на­хо­дил­ся в окру­же­нии про­тив­ни­ков Иоан­на Зла­то­уста и неволь­но при­об­рел про­тив него предубеж­де­ние. Пре­по­доб­ный Ис­и­дор Пе­лу­сиот († ок. 436–440; па­мять 4 фев­ра­ля) неод­но­крат­но пи­сал свя­ти­те­лю Ки­рил­лу и по­буж­дал его вне­сти имя ве­ли­ко­го от­ца Церк­ви в ди­птих свя­тых, но свя­ти­тель Ки­рилл не со­гла­шал­ся. Но од­на­жды он уви­дел во сне див­ный храм, в ко­то­ром на­хо­ди­лась Бо­жия Ма­терь, окру­жен­ная сон­мом Ан­ге­лов и свя­тых, в чис­ле ко­то­рых сто­ял и свя­ти­тель Иоанн Зла­то­уст. Ко­гда свя­ти­тель Ки­рилл хо­тел при­бли­зить­ся к Пре­свя­той Вла­ды­чи­це и воз­дать Ей по­кло­не­ние, свя­ти­тель Иоанн Зла­то­уст не до­пу­стил его. Ма­терь Бо­жия про­си­ла свя­ти­те­ля Иоан­на про­стить свя­то­го Ки­рил­ла, со­гре­шив­ше­го про­тив него по неве­де­нию. Уви­дев, что свя­той Иоанн мед­лит, Ма­терь Бо­жия ска­за­ла: "Про­сти его для Ме­ня, ибо он мно­го по­тру­дил­ся для Мо­ей че­сти, про­сла­вил Ме­ня сре­ди лю­дей и на­име­но­вал Бо­го­ро­ди­цей". Свя­ти­тель Иоанн от­ве­чал: "По Тво­е­му, Вла­ды­чи­це, хо­да­тай­ству про­щаю его", – и за­тем с лю­бо­вью об­нял и об­ло­бы­зал свя­ти­те­ля Ки­рил­ла.

Свя­ти­тель Ки­рилл рас­ка­ял­ся в том, что дер­жал гнев про­тив ве­ли­ко­го угод­ни­ка Бо­жия. Со­звав всех еги­пет­ских епи­ско­пов, он со­вер­шил тор­же­ствен­ное празд­но­ва­ние в честь свя­ти­те­ля Иоан­на Зла­то­уста.

Скон­чал­ся свя­ти­тель Ки­рилл в 444 го­ду, оста­вив мно­го тво­ре­ний. Осо­бен­но сле­ду­ет от­ме­тить тол­ко­ва­ния на Еван­ге­лия от Лу­ки, от Иоан­на, По­сла­ния апо­сто­ла Пав­ла к Ко­рин­фя­нам и Ев­ре­ям, а так­же апо­ло­гию в за­щи­ту хри­сти­ан­ства про­тив им­пе­ра­то­ра Юли­а­на От­ступ­ни­ка (361–363). Огром­ное зна­че­ние име­ют пять книг про­тив Несто­рия, труд о Пре­свя­той Тро­и­це под на­зва­ни­ем "Со­кро­ви­ще", на­пи­сан­ный про­тив Ария и Ев­но­мия, и два дог­ма­ти­че­ских со­чи­не­ния о Пре­свя­той Тро­и­це, от­ли­ча­ю­щи­е­ся точ­но­стью из­ло­же­ния пра­во­слав­но­го уче­ния о Ис­хож­де­нии Свя­то­го Ду­ха. Со­чи­не­ние про­тив ан­тро­по­мор­физ­ма на­пи­са­но свя­ти­те­лем Ки­рил­лом для неко­то­рых егип­тян, ко­то­рые по неве­де­нию пред­став­ля­ли Бо­га в че­ло­ве­че­ском об­ра­зе. В чис­ле тво­ре­ний свя­ти­те­ля Ки­рил­ла име­ют­ся и "Бе­се­ды", сре­ди ко­то­рых осо­бен­но тро­га­тель­но и на­зи­да­тель­но "Сло­во об ис­хо­де ду­ши", по­ме­щен­ное в сла­вян­ской "Сле­до­ван­ной Псал­ти­ри".

Свя­ти­те­лям Афа­на­сию и Ки­рил­лу, ар­хи­епи­ско­пам Алек­сан­дрий­ским, уста­нов­ле­но сов­мест­ное празд­но­ва­ние в знак глу­бо­кой бла­го­дар­но­сти Свя­той Церк­ви за мно­го­лет­ние неустан­ные тру­ды в утвер­жде­нии дог­ма­тов Пра­во­слав­ной ве­ры и рев­ност­ной за­щи­ты их от ере­ти­че­ских уче­ний.

Све­де­ния о свя­ти­те­ле Афа­на­сии по­ме­ще­ны 2 мая, о свя­ти­те­ле Ки­рил­ле – 9 июня.

См. так­же: "Жи­тие свя­то­го от­ца на­ше­го Ки­рил­ла, ар­хи­епи­ско­па Алек­сан­дрий­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.