Канон святителю Никифору I Константинопольскому, исповеднику

Припéв: Святи́телю о́тче Ники́форе, моли́ Бо́га о на́с

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 26 марта (13 марта ст. ст.); 15 июня (02 июня ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну невла́жными стопа́ми дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль, крестообра́зными Моисе́овыма рука́ма Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.

Дея́ние виде́ния показа́л еси́, я́ве восхожде́ние: ду́шу бо согласи́л еси́ де́тельно, Ники́форе пребога́те, к виде́нию изря́дно кра́йнему возлете́л еси́.

Умертви́в я́же на земли́ мудрова́ния воздержа́нием, ты́ и ду́шу напра́вил еси́ прилежа́нием, Ники́форе богодохнове́нне, ко приста́нищем дости́гл еси́ невла́емаго наслажде́ния.

Неду́говав мамо́ны е́ресию Ле́в окая́нный и к тве́рдому тебе́ ка́мени прира́жся, Ники́форе богоприя́тне, разсы́пася вско́ре при а́де пребезу́мный.

Богоро́дичен: Исцели́ сокруше́ние, Пренепоро́чная, челове́чества, Творца́ ро́ждши, вся́ ны́ испра́вльшаго, низве́рженныя паде́нием пра́отец, Богоневе́стная.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не му́дростию, и си́лою, и бога́тством хва́лимся, но Тобо́ю, О́тчею ипоста́сною Му́дростию, Христе́: не́сть бо свя́т, па́че Тебе́, Человеколю́бче.

Украси́в доброде́тельми твои́ми житие́ твое́ и свети́льник сло́ва жи́зни я́ве храни́тель бы́в, Христо́во всесвяще́нное ста́до наста́вль.

Богоглаго́ливый о́гненный язы́к тво́й боже́ственный огне́м разу́мным терно́вныя попали́ е́реси, богому́дре о́тче сла́вне.

Любому́дрием прему́дрости глубину́ испыта́в, уче́ний твои́х плени́цами отмета́ющияся о́браза Христо́ва я́сно придави́л еси́, досточу́дне.

Богоро́дичен: Испове́дающе Отцу́ Преве́чному Сы́на Собезнача́льна, напосле́док из Твоея́ утро́бы ро́ждшася, Пречи́стая, вои́стинну сла́вим Тя́, Бо́жию Ма́терь.

Седа́лен, гла́с 8.

Слове́с твои́х благода́ть разу́мных и уче́ний высота́ та́йных боже́ственнаго на́м бы́сть восхожде́ния ле́ствица: духо́вну бо, о́тче, стяжа́в трубу́, се́ю пропове́дал еси́ боже́ственная уче́ния. Те́мже и на ме́сте всели́лся еси́ зла́чне, зве́ря отгна́л еси́ пра́щею слове́с твои́х, Ники́форе блаже́нне, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти чту́щим всечестну́ю твою́ па́мять.

Богоро́дичен: Я́ко де́ву и еди́ну в жена́х, Тя́, без се́мене ро́ждшую Бо́га пло́тию, вси́ ублажа́ем, ро́ди челове́честии: о́гнь бо всели́ся в Тя́ Божества́, и я́ко Младе́нца млеко́м пита́еши Зижди́теля и Го́спода. Те́м, а́нгельский и челове́ческий ро́д, досто́йно сла́вим пресвято́е Рождество́ Твое́ и согла́сно вопие́м Ти́: моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти покланя́ющимся ве́рою пресвято́му Рождеству́ Твоему́.

Крестобогоро́дичен: А́гнца, и Па́стыря, и Изба́вителя А́гница зря́щи на Кресте́, восклица́ше, пла́чущи, и, го́рько рыда́ющи, вопия́ше: ми́р у́бо ра́дуется, прие́мля Тобо́ю избавле́ние, утро́ба же Моя́ гори́т, зря́щи Твое́ распя́тие, е́же терпи́ши за милосе́рдие ми́лости. Долготерпели́ве Го́споди, ми́лости бе́здно и исто́чниче неисчерпа́емый, умилосе́рдися и да́руй согреше́ний оставле́ние ве́рою пою́щим Боже́ственныя стра́сти Твоя́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Вознесе́на Тя́ ви́девши Це́рковь на Кресте́, Со́лнце Пра́ведное, ста́ в чи́не свое́м, досто́йно взыва́ющи: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Си́лою боже́ственною че́люсти, священноявле́нне, нечести́вых сокруши́л еси́, тве́рдым твои́м сло́вом си́х победи́в, и чествова́ти научи́л еси́ боже́ственный Спа́са о́браз.

Испове́данием боже́ственное свяще́нство све́тло уясни́л еси́, о́тче Ники́форе, Льво́во суровство́ загражда́я, таи́нниче неизрече́нных богоприя́тне.

Ю́ношески проти́влься, Ники́форе, благочести́выми уче́нии честны́я Це́ркве, ра́ною слове́с твои́х во́лки отгна́л еси́, ве́ру пра́вую корче́мствующия.

Богоро́дичен: Воплоще́на Безпло́тнаго пе́рвее ро́ждши, Сло́ва Бо́жия, Всенепоро́чная Обра́дованная, ми́р обнови́ла еси́. Те́мже Тя́, Богоневе́сто, ве́рою правосла́вною почита́ем.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ты́, Го́споди, мо́й Све́т, в ми́р прише́л еси́, Све́т Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющия Тя́.

У́м име́я чи́ст, на небеса́ восходя́щ, ра́зума и прему́дрости неувяда́ющий цве́т объя́л еси́, всеблаже́нне.

Исцеле́ние душа́м правосла́вным ороси́л еси́, слове́с твои́х, богоявле́нне, зе́млю же неразу́мных опрове́ргл еси́ твои́ми уче́нии.

Сло́во де́ятельно и живо́т име́я неотъе́млемь, я́ко со́лнце облиста́я, честны́я Це́ркве просвеща́еши утвержде́ние.

Богоро́дичен: Разреше́ние кля́твы прама́тере Ты́ была́ еси́, Пренепоро́чная, заче́нши на́с благослове́ньми боже́ственными Венча́вшаго.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Пожру́ Ти́ со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти́, от бесо́вския кро́ве очи́щшися, ра́ди ми́лости от ре́бр Твои́х исте́кшею кро́вию.

Светоно́сно заря́ми сия́я духо́вными, Це́рквам, богому́дре, яви́лся еси́ сто́лп, небеси́ ра́вен, и о́блак, к насле́дию веды́й небе́сному.

Всю́ твою́ жи́знь Бо́гу освяти́л еси́, пребыва́я по все́й вселе́нней нача́льник, просла́вился еси́, священноявле́нне о́тче блаже́нне.

Растерза́ет плете́ния безбо́жных ересе́й твое́ богодохнове́нное сло́во обою́ду о́стрым мече́м Уте́шителя, све́т же и́стины все́м предпоказа́.

Богоро́дичен: Зако́ны пресла́вно естества́ разреша́ются: Де́ва бо ражда́ет и пита́ет Отрокови́ца, неискусобра́чно заче́нши все́х Зижди́теля и Го́спода.

Конда́к, гла́с 4.

Побе́ды вене́ц, о Ники́форе, с небесе́, пресла́вне, я́ко прие́м от Бо́га, спаса́й ве́рою почита́ющия тя́, я́ко священнонача́льника Христо́ва и учи́теля.

И́кос:

Я́коже невоева́н гра́д Бо́жий на горе́, вели́кий иера́рх стоя́ водруже́н яви́ся, соблюда́я ми́р моли́твами, полки́ безбо́жных победи́в, пребы́сть невреди́мь, от враго́в стреля́ний неуя́звен, все́х Царя́ и Го́спода вну́трь в се́рдцы нося́. Те́мже и уясня́ет чту́щия Христа́ на ико́не, с высоты́ доброде́телей и столпа́ де́л пра́щею мета́ет на полки́ враго́в, две́ри же милосе́рдием отверза́ет ве́рою пою́щим сего́, я́ко святи́теля Христо́ва и учи́теля.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: В пе́щи авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Це́рковь тя́ жи́ву Бо́га Жива́го ве́мы, вну́трь я́ко свети́льника иму́ща златоза́рна, Тро́ицы позна́ние: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Ерети́чествующих языкобо́лия низложи́л еси́, уверя́я чти́ти ико́ну Христо́ву, Ники́форе, взыва́ющия: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Прему́дрости бога́тство и житие́ име́я боже́ственно, все́ премину́л еси́ чу́вство мы́сленно, Христу́ ны́не бесе́дуеши: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Богоро́дичен: Не разделя́юще соедине́нная, ниже́ слива́юще, еди́наго Христа́ сла́вим, из Тебе́ воплоще́ннаго Сло́ва, зову́ще: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Кро́вию Христо́вою изба́влен, ра́зумом и́же Его́ ра́ди подъя́т сме́рть, со́вести прине́сл еси́ муче́ние, испове́дания благода́тию сия́я: Го́спода по́йте, дела́, взыва́я, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Те́лом и душе́ю очище́н, Сло́ву Всеви́дцу сло́вом поже́рл еси́, Сие́ пре́жде безпло́тно и безнача́льно показу́я и ми́лостивна бы́вша Челове́ка по́слежде, Го́спода по́йте, дела́, взыва́я, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Да насле́дие небе́сное и сла́ву неизме́нную улучи́ши, сла́вне, сла́ву увяда́емую, о́тче, оста́вил еси́, изгна́ние и озлобле́ние терпя́ до́блественне, му́дре, взыва́я: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Еди́ну Голуби́цу чи́сту Тя́ Жени́х мы́сленный обре́те, Всенепоро́чная, кри́н благово́ннейший, цве́т прекра́снейший и светоно́сен черто́г, Неве́сту приведе́. Те́мже Тя́, Де́ву, пое́м и превозно́сим во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся — Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Те́м, веселя́щеся, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.

Обре́л еси́ блаже́нный коне́ц, преше́дшим зерца́лом, и́стине я́вльшейся, виде́нием нетле́нныя добро́ты, ея́же ны́не насыща́яся, твои́ми моли́твами на́с помина́й.

Ра́ку обступи́вше боже́ственную богоно́снаго Ники́фора, прииди́те, христоно́снии, усе́рдно я́ко победоно́сца сего́ воспои́м и того́ торжество́ с весе́лием пра́зднуим.

Вся́ку доброде́тель удержа́в, при кончи́не подвиго́в испове́дания венце́м, священному́чениче, яви́лся еси́ укра́шен, и́мже удобре́н, твоему́ Влады́це ны́не предстои́ши.

Богоро́дичен: Я́ко ко́рень, и исто́чник, и вину́ нетле́ния Тя́, Де́во, вси́ ве́рнии, ве́дуще, хвала́ми почита́ем: Ты́ бо ипоста́сное Безсме́ртие на́м источи́ла еси́.

Свети́лен.

Я́ко победоно́сец изря́ден страсте́й, Ники́форе, вене́ц сугу́б прия́л еси́ от Христа́ Спа́са: я́ко е́ресь богобо́рную боже́ственныя ико́ны отмета́ющих, прему́дре, низлага́я, святи́телю, и страда́лец, я́ко благоче́стия побо́рник, о́тче. О на́с у́бо моли́, чту́щих тя́, блаже́нне.

Богоро́дичен: Оте́ческих не оста́вль не́др, а́ще и воплоти́лся еси́ от Де́вы, Го́споди, и́бо спасти́ мене́, па́дшаго, преклони́в небеса́, соше́л еси́ и исхи́тити хотя́ от у́ст зве́ря мы́сленнаго и его́ удавле́нии держи́маго. Те́мже, изба́влься, сла́влю Твою́ си́лу.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Мо́рѧ чермнꙋ́ю пꙋчи́нꙋ, невла́жными стопа́ми, дре́внїй пѣшеше́ствовавъ і҆и҃ль, крестоѻбра́зными мѡѷсе́овыма рꙋка́ма а҆мали́ковꙋ си́лꙋ въ пꙋсты́ни побѣди́лъ є҆́сть.

Дѣѧ́нїе видѣ́нїѧ показа́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́вѣ восхожде́нїе: дꙋ́шꙋ бо согласи́лъ є҆сѝ дѣ́тельнѡ, нїки́форе пребога́те, къ видѣ́нїю и҆зрѧ́днѡ кра́йнемꙋ возлетѣ́лъ є҆сѝ.

Оу҆мертви́въ ꙗ҆̀же на землѝ мꙋдрова̑нїѧ воздержа́нїемъ ты̀, и҆ дꙋ́шꙋ напра́вилъ є҆сѝ прилѣжа́нїемъ, нїки́форе бг҃одохнове́нне, ко приста́нищємъ дости́глъ є҆сѝ невла́емагѡ наслажде́нїѧ.

Недꙋ́говавъ мамѡ́ны є҆́ресїю ле́въ ѻ҆каѧ́нный, и҆ къ тве́рдомꙋ тебѣ̀ ка́мени прира́жсѧ, нїки́форе бг҃опрїѧ́тне, разсы́пасѧ вско́рѣ при а҆́дѣ пребезꙋ́мный.

Бг҃оро́диченъ: И҆сцѣлѝ сокрꙋше́нїе, пренепоро́чнаѧ, человѣ́чества, творца̀ ро́ждши, всѧ̑ ны̀ и҆спра́вльшаго, низве́ржєнныѧ паде́нїемъ пра́ѻтєцъ, бг҃оневѣ́стнаѧ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Не мꙋ́дростїю и҆ си́лою, и҆ бога́тствомъ, хва́лимсѧ, но тобо́ю, ѻ҆́ч҃ею ѵ҆поста́сною мꙋ́дростїю, хрⷭ҇тѐ: нѣ́сть бо свѧ́тъ, па́че тебє̀, чл҃вѣколю́бче.

Оу҆краси́въ добродѣ́тельми твои́ми житїѐ твоѐ, и҆ свѣти́льникъ сло́ва жи́зни, ꙗ҆́вѣ храни́тель бы́въ, хрⷭ҇то́во всесщ҃е́нное ста́до наста́вль.

Бг҃оглаго́ливый ѻ҆́гненный ѧ҆зы́къ тво́й бж҃е́ственный ѻ҆гне́мъ разꙋ́мнымъ тернѡ́вныѧ попалѝ є҆́рєси, бг҃омꙋ́дре ѻ҆́тче сла́вне.

Любомꙋ́дрїемъ премꙋ́дрости глꙋбинꙋ̀ и҆спыта́въ, ᲂу҆че́нїй твои́хъ плени́цами, ѿмета́ющыѧсѧ ѻ҆́браза хрⷭ҇то́ва, ꙗ҆́снѡ придави́лъ є҆сѝ, досточꙋ́дне.

Бг҃оро́диченъ: И҆сповѣ́дающе ѻ҆ц҃ꙋ̀ превѣ́чномꙋ сн҃а собезнача́льна, напослѣ́докъ и҆зъ твоеѧ̀ ᲂу҆тро́бы ро́ждшасѧ, пречⷭ҇таѧ, вои́стиннꙋ сла́вимъ тѧ̀ бж҃їю мт҃рь.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Слове́съ твои́хъ бл҃года́ть разꙋ́мныхъ, и҆ ᲂу҆че́нїй высота̀ та́йныхъ, бж҃е́ственнагѡ на́мъ бы́сть восхожде́нїѧ лѣ́ствица: дꙋхо́внꙋ бо, ѻ҆́тче, стѧжа́лъ є҆сѝ трꙋбꙋ̀, се́ю проповѣ́далъ є҆сѝ бж҃е́ствєннаѧ ᲂу҆чє́нїѧ. Тѣ́мже и҆ на мѣ́стѣ всели́лсѧ є҆сѝ ѕла́чнѣ, ѕвѣ́рѧ ѿгна́лъ є҆сѝ пра́щею слове́съ твои́хъ, нїки́форе бл҃же́нне: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе пода́ти чтꙋ́щымъ всечестнꙋ́ю твою̀ па́мѧть.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ дв҃ꙋ и҆ є҆ди́нꙋ въ жена́хъ, тѧ̀ безъ сѣ́мене ро́ждшꙋю бг҃а пло́тїю, всѝ ᲂу҆блажа́емъ ро́ди человѣ́честїи: ѻ҆́гнь бо всели́сѧ въ тѧ̀ бжⷭ҇тва̀, и҆ ꙗ҆́кѡ младе́нца млеко́мъ пита́еши зижди́телѧ и҆ гдⷭ҇а. тѣ́мъ а҆́гг҃льскїй и҆ человѣ́ческїй ро́дъ, досто́йнѡ сла́вимъ прест҃о́е рождество̀ твоѐ, и҆ согла́снѡ вопїе́мъ тѝ: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти покланѧ́ющымсѧ вѣ́рою прест҃о́мꙋ рождествꙋ̀ твоемꙋ̀.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: А҆́гнца и҆ па́стырѧ, и҆ и҆зба́вителѧ, а҆́гница зрѧ́щи на крⷭ҇тѣ̀, восклица́ше, пла́чꙋщи, и҆ го́рькѡ рыда́ющи, вопїѧ́ше: мі́ръ ᲂу҆́бѡ ра́дꙋетсѧ, прїе́млѧ тобо́ю и҆збавле́нїе, ᲂу҆тро́ба же моѧ̀ гори́тъ, зрѧ́щи твоѐ распѧ́тїе, є҆́же терпи́ши за милосе́рдїе ми́лости. долготерпѣли́ве гдⷭ҇и, ми́лости бе́здно и҆ и҆сто́чниче неисчерпа́емый, ᲂу҆милосе́рдисѧ да́рꙋй согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе вѣ́рою пою́щымъ бж҃е́ствєнныѧ стра̑сти твоѧ̑.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Вознесе́на тѧ̀ ви́дѣвши цр҃ковь на крⷭ҇тѣ̀, сл҃нце пра́ведное, ста̀ въ чи́нѣ свое́мъ, досто́йнѡ взыва́ющи: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Си́лою бжⷭ҇твенною чє́люсти, свѧщенноѧвле́нне, нечести́выхъ сокрꙋши́лъ є҆сѝ, тве́рдымъ твои́мъ сло́вомъ си́хъ побѣди́въ, и҆ чествова́ти наꙋчи́лъ є҆сѝ бжⷭ҇твенный сп҃са ѻ҆́бразъ.

И҆сповѣ́данїемъ бжⷭ҇твенное свѧще́нство, свѣ́тлѡ ᲂу҆ѧсни́лъ є҆сѝ, ѻ҆́тче нїки́форе, льво́во сꙋровство̀ загражда́ѧ, таи́нниче неизрече́нныхъ, бг҃опрїѧ́тне.

Ю҆́ношески проти́вльсѧ, нїки́форе, благочести́выми ᲂу҆чє́нїи чⷭ҇тны́ѧ цр҃кве, ра́ною слове́съ твои́хъ во́лки ѿгна́лъ є҆сѝ, вѣ́рꙋ пра́вꙋю корче́мствꙋющыѧ.

Бг҃оро́диченъ: Воплоще́на безпло́тнаго пе́рвѣе, ро́ждши сло́ва бж҃їѧ, всенепоро́чнаѧ, ѡ҆бра́дованнаѧ, мі́ръ ѡ҆бнови́ла є҆сѝ. тѣ́мже тѧ̀, бг҃оневѣ́сто, вѣ́рою правосла́вною почита́емъ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Ты̀, гдⷭ҇и мо́й, свѣ́тъ въ мі́ръ прише́лъ є҆сѝ, свѣ́тъ ст҃ы́й, ѡ҆браща́ѧй и҆зъ мра́чна невѣ́дѣнїѧ, вѣ́рою воспѣва́ющыѧ тѧ̀.

Оу҆́мъ и҆мѣ́ѧ чи́стъ на нб҃са̀ восходѧ́щъ, ра́зꙋма и҆ премꙋ́дрости неꙋвѧда́ющїй цвѣ́тъ ѡ҆б̾ѧ́лъ є҆сѝ, всеблаже́нне.

И҆сцѣле́нїе дꙋша́мъ правосла̑внымъ ѡ҆роси́лъ є҆сѝ слове́съ твои́хъ, бг҃оѧвле́нне, зе́млю же неразꙋ́мныхъ ѡ҆прове́рглъ є҆сѝ твои́ми ᲂу҆чє́нїи.

Сло́во дѣ́ѧтельно и҆ живо́тъ и҆мѣ́ѧ неѿе́млемь, ꙗ҆́кѡ со́лнце ѡ҆блиста́ѧ, чⷭ҇тны́ѧ цр҃кве просвѣща́еши ᲂу҆твержде́нїе.

Бг҃оро́диченъ: Разрѣше́нїе клѧ́твы прама́тере ты̀ была̀ є҆сѝ, пренепоро́чнаѧ, заче́нши на́съ благослове́ньми бжⷭ҇твенными вѣнча́вшаго.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Пожрꙋ́ ти со гла́сомъ хвале́нїѧ, гдⷭ҇и, цр҃ковь вопїе́тъ тѝ, ѿ бѣсо́вскїѧ кро́ве ѡ҆чи́щшисѧ, ра́ди ми́лости ѿ ре́бръ твои́хъ и҆сте́кшею кро́вїю.

Свѣтоно́снѡ зарѧ́ми сїѧ́ѧ дꙋхо́вными, цр҃квамъ, бг҃омꙋ́дре, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ сто́лпъ, нб҃сѝ ра́венъ, и҆ ѻ҆́блакъ къ наслѣ́дїю веды́й нбⷭ҇номꙋ.

Всю̀ твою̀ жи́знь бг҃ꙋ ѡ҆свѧти́лъ є҆сѝ, пребыва́ѧ по все́й вселе́ннѣй нача́льникъ, просла́вилсѧ є҆сѝ, сщ҃енноѧвле́нне ѻ҆́тче блаже́нне.

Растерза́етъ плетє́нїѧ безбо́жныхъ є҆ресе́й твоѐ бг҃одохнове́нное сло́во, ѻ҆бою́дꙋ ѻ҆́стрымъ мече́мъ ᲂу҆тѣ́шителѧ, свѣ́тъ же и҆́стины всѣ̑мъ предпоказа̀.

Бг҃оро́диченъ: Зако́ны пресла́внѡ є҆стества̀ разрѣша́ютсѧ: дв҃а бо ражда́етъ, и҆ пита́етъ ѻ҆трокови́ца, неискꙋсобра́чнѡ заче́нши всѣ́хъ зижди́телѧ и҆ гдⷭ҇а.

Конда́къ, гла́съ д҃.

Побѣ́ды вѣне́цъ, ѽ нїки́форе! съ нб҃сѐ, пресла́вне, ꙗ҆́кѡ прїе́мъ ѿ бг҃а, спаса́й вѣ́рою почита́ющыѧ тѧ̀, ꙗ҆́кѡ свѧщеннонача́льника хрⷭ҇то́ва и҆ ᲂу҆чи́телѧ.

І҆́косъ:

Ꙗ҆́коже невоева́нъ гра́дъ бж҃їй на горѣ̀, вели́кїй і҆ера́рхъ стоѧ̀ водрꙋже́нъ ꙗ҆ви́сѧ, соблюда́ѧ мі́ръ моли́твами, полкѝ безбо́жныхъ побѣди́въ, пребы́сть невреди́мь, ѿ врагѡ́въ стрѣлѧ́нїй неꙋѧ́звенъ, всѣ́хъ цр҃ѧ̀ и҆ гдⷭ҇а внꙋ́трь въ се́рдцы носѧ̀. тѣ́мже и҆ ᲂу҆ѧснѧ́етъ чтꙋ́щыѧ хрⷭ҇та̀ на і҆кѡ́нѣ, съ высоты̀ добродѣ́телей, и҆ столпа̀ дѣ́лъ, пра́щею мета́етъ на полкѝ врагѡ́въ, двє́ри же милосе́рдїемъ ѿверза́етъ, вѣ́рою пою́щымъ сего̀, ꙗ҆́кѡ свѧти́телѧ хрⷭ҇то́ва и҆ ᲂу҆чи́телѧ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Въ пе́щи а҆враа́мстїи ѻ҆́троцы персі́дстѣй, любо́вїю благоче́стїѧ па́че, не́жели пла́менемъ ѡ҆палѧ́еми, взыва́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ въ хра́мѣ сла́вы твоеѧ̀, гдⷭ҇и.

Цр҃ковь тѧ̀ жи́вꙋ бг҃а жива́гѡ вѣ́мы, внꙋ́трь ꙗ҆́кѡ свѣти́льника и҆мꙋ́ща златоза́рна, трⷪ҇цы позна́нїе: благослове́нъ є҆сѝ въ хра́мѣ сла́вы твоеѧ̀, гдⷭ҇и.

Є҆реті́чествꙋющихъ ѧ҆зыкобѡ́лїѧ низложи́лъ є҆сѝ, ᲂу҆вѣрѧ́ѧ чти́ти і҆кѡ́нꙋ хрⷭ҇то́вꙋ, нїки́форе, взыва́ющыѧ: благослове́нъ є҆сѝ въ хра́мѣ сла́вы твоеѧ̀, гдⷭ҇и.

Премꙋ́дрости бога́тство, и҆ житїѐ и҆мѣ́ѧ бжⷭ҇твенно, всѐ преминꙋ́лъ є҆сѝ чꙋ́вство мы́сленнѡ, хрⷭ҇тꙋ̀ ны́нѣ бесѣ́дꙋеши: благослове́нъ є҆сѝ въ хра́мѣ сла́вы твоеѧ̀, гдⷭ҇и.

Бг҃оро́диченъ: Не раздѣлѧ́юще соединє́ннаѧ, нижѐ слива́юще, є҆ди́наго хрⷭ҇та̀ сла́вимъ, и҆зъ тебє̀ воплоще́ннаго сло́ва, зовꙋ́ще: благослове́нъ є҆сѝ въ хра́мѣ сла́вы твоеѧ̀, гдⷭ҇и.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́троки бл҃гочести̑выѧ въ пещѝ ржⷭ҇тво̀ бг҃оро́дичо спасло̀ є҆́сть, тогда̀ ᲂу҆́бѡ ѡ҆бразꙋ́емое, ны́нѣ же дѣ́йствꙋемое, вселе́ннꙋю всю̀ воздвиза́етъ пѣ́ти тебѣ̀: гдⷭ҇а по́йте, дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Кро́вїю хрⷭ҇то́вою и҆зба́вленъ, ра́зꙋмомъ и҆́же є҆гѡ̀ ра́ди под̾ѧ́тъ сме́рть: со́вѣсти прине́слъ є҆сѝ мꙋче́нїе и҆сповѣ́данїѧ благода́тїю сїѧ́ѧ: гдⷭ҇а по́йте, дѣла̀, взыва́ѧ, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Тѣ́ломъ и҆ дꙋше́ю ѡ҆чище́нъ, сло́вꙋ всеви́дцꙋ сло́вомъ поже́рлъ є҆сѝ, сїѐ пре́жде безпло́тно и҆ безнача́льно показꙋ́ѧ, и҆ ми́лостивна бы́вша чл҃вѣ́ка по́слѣжде: гдⷭ҇а по́йте, дѣла̀, взыва́ѧ, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Да наслѣ́дїе нбⷭ҇ное, и҆ сла́вꙋ неизмѣ́ннꙋю ᲂу҆лꙋчи́ши, сла́вне, сла́вꙋ ᲂу҆вѧда́емꙋю, ѻ҆́тче, ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ, и҆згна́нїе и҆ ѡ҆ѕлобле́нїе терпѧ̀ до́блественнѣ, мꙋ́дре, взыва́ѧ: гдⷭ҇а по́йте, дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Є҆ди́нꙋ голꙋби́цꙋ чи́стꙋ тѧ̀ жени́хъ мы́сленный ѡ҆брѣ́те, всенепоро́чнаѧ, крі́нъ благово́ннѣйшїй, цвѣ́тъ прекра́снѣйшїй и҆ свѣтоно́сенъ черто́гъ, невѣ́стꙋ приведѐ. тѣ́мже тѧ̀ дв҃ꙋ пое́мъ, и҆ превозно́симъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Ка́мень нерꙋкосѣ́чный ѿ несѣко́мыѧ горы̀ тебє̀, дв҃о, краеꙋго́льный ѿсѣче́сѧ, хрⷭ҇то́съ, совокꙋпи́вый разстоѧ̑щаѧсѧ є҆стєства̀. тѣ́мъ, веселѧ́щесѧ, тѧ̀, бцⷣе, велича́емъ.

Ѡ҆брѣ́лъ є҆сѝ блаже́нный коне́цъ, преше́дшымъ зерца́лѡмъ, и҆́стинѣ ꙗ҆́вльшейсѧ, видѣ́нїемъ нетлѣ́нныѧ добро́ты: є҆ѧ́же ны́нѣ насыща́ѧсѧ, твои́ми моли́твами на́съ помина́й.

Ра́кꙋ ѡ҆бстꙋпи́вше бжⷭ҇твеннꙋю бг҃оно́снагѡ нїки́фора, прїиди́те, хрⷭ҇тоно́снїи, ᲂу҆се́рднѡ, ꙗ҆́кѡ побѣдоно́сца сего̀ воспои́мъ, и҆ тогѡ̀ торжество̀ съ весе́лїемъ пра́зднꙋимъ.

Всѧ́кꙋ добродѣ́тель ᲂу҆держа́въ, при кончи́нѣ подвигѡ́въ и҆сповѣ́данїѧ вѣнце́мъ, сщ҃енномꙋ́чениче, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ ᲂу҆кра́шенъ, и҆́мже ᲂу҆добре́нъ твоемꙋ̀ влⷣцѣ ны́нѣ предстои́ши.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ ко́рень и҆ и҆сто́чникъ, и҆ винꙋ̀ нетлѣ́нїѧ, тѧ̀, дв҃о, всѝ вѣ́рнїи вѣ́дꙋще, хвала́ми почита́емъ: ты́ бо ѵ҆поста́сное безсме́ртїе на́мъ и҆сточи́ла є҆сѝ.

Свѣти́ленъ.

Ꙗ҆́кѡ побѣдоно́сецъ и҆зрѧ́денъ страсте́й, нїки́форе, вѣне́цъ сꙋгꙋ́бъ прїѧ́лъ є҆сѝ ѿ хрⷭ҇та̀ сп҃са: ꙗ҆́кѡ є҆́ресь бг҃обо́рнꙋю бжⷭ҇твєнныѧ і҆кѡ́ны ѿмета́ющихъ, премꙋ́дре низлага́ѧ, ст҃и́телю, и҆ страда́лецъ, ꙗ҆́кѡ благоче́стїѧ побо́рникъ, ѻ҆́тче. ѡ҆ на́съ ᲂу҆̀бо молѝ, чтꙋ́щихъ тѧ̀, блаже́нне.

Бг҃оро́диченъ: Ѻ҆ч҃ескихъ не ѡ҆ста́вль нѣ́дръ, а҆́ще и҆ воплоти́лсѧ є҆сѝ ѿ дв҃ы, гдⷭ҇и: и҆́бо спастѝ менѐ па́дшаго, преклони́въ нб҃са̀ соше́лъ є҆сѝ, и҆ и҆схи́тити хотѧ̀ ѿ ᲂу҆́стъ ѕвѣ́рѧ мы́сленнагѡ, и҆ є҆гѡ̀ ᲂу҆давлє́нїи держи́маго. тѣ́мже и҆зба́вльсѧ, сла́влю твою̀ си́лꙋ.

Житие святителя Никифора, патриарха Константинопольского

Свя­ти­тель Ни­ки­фор Ис­по­вед­ник ро­дил­ся в Кон­стан­ти­но­по­ле во вто­рой по­ло­вине VIII ве­ка. Глу­бо­кая ве­ра и го­тов­ность к по­дви­гу ис­по­вед­ни­че­ства бы­ли за­ло­же­ны в нем его ро­ди­те­ля­ми, Фе­о­до­ром и Ев­до­ки­ей. Они да­ли сы­ну на­сто­я­щее хри­сти­ан­ское вос­пи­та­ние, под­креп­лен­ное при­ме­ром их соб­ствен­ной жиз­ни. Отец его по­стра­дал как ис­по­вед­ник пра­во­сла­вия от им­пе­ра­то­ра-ико­но­бор­ца Кон­стан­ти­на Ко­про­ни­ма (740–775). Мать, раз­де­ляв­шая все ис­пы­та­ния сво­е­го му­жа, по­сле­до­ва­ла за ним в из­гна­ние, а по­сле его смер­ти вер­ну­лась в Кон­стан­ти­но­поль и окон­чи­ла жизнь в ино­че­стве. Свя­той Ни­ки­фор по­лу­чил хо­ро­шее свет­ское об­ра­зо­ва­ние, но боль­ше все­го изу­чал Свя­щен­ное Пи­са­ние и чи­тал ду­хов­ные кни­ги.

В цар­ство­ва­ние Льва IV (775–780) свя­той Ни­ки­фор по­лу­чил зва­ние цар­ско­го со­вет­ни­ка. На­хо­дясь при цар­ском дво­ре, он про­дол­жал ве­сти стро­гую, доб­ро­де­тель­ную жизнь, твер­до хра­нил чи­сто­ту пра­во­слав­ной ве­ры и рев­ност­но за­щи­щал по­чи­та­ние свя­тых икон. По­сле смер­ти Льва IV, в цар­ство­ва­ние Кон­стан­ти­на VI (780–797) и его ма­те­ри свя­той Ири­ны, в 787 го­ду в Ни­кее был со­зван VII Все­лен­ский Со­бор, осу­див­ший ико­но­бор­че­скую ересь. Глу­бо­ко зная Свя­щен­ное Пи­са­ние, свя­той Ни­ки­фор от име­ни им­пе­ра­то­ра вы­сту­пил на Со­бо­ре в за­щи­ту пра­во­сла­вия, чем ока­зал боль­шую по­мощь свя­тым от­цам Со­бо­ра.

По­сле Со­бо­ра свя­ти­тель Ни­ки­фор несколь­ко лет оста­вал­ся при дво­ре, но пол­ная су­е­ты жизнь всё бо­лее и бо­лее тя­го­ти­ла свя­то­го. Он оста­вил служ­бу и по­се­лил­ся в уеди­не­нии, при Бос­фо­ре, про­во­дя жизнь в на­уч­ных тру­дах, без­мол­вии, по­сте и мо­лит­ве. Свя­той Ни­ки­фор по­стро­ил цер­ковь, ос­но­вал мо­на­стырь и вел стро­гую ино­че­скую жизнь еще до при­ня­тия ино­че­ско­го по­стри­га.

В цар­ство­ва­ние им­пе­ра­то­ра Ни­ки­фо­ра I (802–811), по­сле кон­чи­ны свя­то­го пат­ри­ар­ха Та­ра­сия (784–806), свя­той Ни­ки­фор был из­бран на его ме­сто, при­нял ино­че­ский по­стриг и свя­щен­ни­че­ский сан и был воз­ве­ден на пат­ри­ар­ший пре­стол 12 ап­ре­ля 806 го­да, в день свя­той Пас­хи.

При им­пе­ра­то­ре Льве V Ар­мя­нине (813–820), яром при­вер­жен­це ико­но­бор­че­ской ере­си, для Церк­ви вновь на­чал­ся пе­ри­од смут и го­не­ний. Им­пе­ра­тор не мог сра­зу на­чать от­кры­тое го­не­ние на пра­во­сла­вие, по­сколь­ку ико­но­бор­че­ство бы­ло осуж­де­но VII Все­лен­ским Со­бо­ром. Свя­той пат­ри­арх про­дол­жал слу­жить в Ве­ли­кой церк­ви, сме­ло убеж­дая на­род хра­нить пра­во­слав­ную ве­ру, и про­во­дил по­сле­до­ва­тель­ную и неослаб­ную борь­бу с ере­сью. Им­пе­ра­тор на­чал вы­зы­вать из ссыл­ки епи­ско­пов и кли­ри­ков, от­лу­чен­ных от Церк­ви VII Все­лен­ским Со­бо­ром. Со­ста­вив из них ере­ти­че­ский со­бор, им­пе­ра­тор по­тре­бо­вал, чтобы пат­ри­арх явил­ся для пре­ний о ве­ре. Пат­ри­арх от­ка­зал­ся рас­суж­дать о ве­ре с ере­ти­ка­ми, так как уче­ние ико­но­бор­цев уже бы­ло пре­да­но ана­фе­ме VII Все­лен­ским Со­бо­ром. Он вся­че­ски ста­рал­ся об­ра­зу­мить им­пе­ра­то­ра и его окру­же­ние, без­бо­яз­нен­но разъ­яс­нял на­ро­ду уче­ние о по­чи­та­нии свя­тых икон, на­пи­сал уве­ща­ния к им­пе­ра­три­це и гра­до­на­чаль­ни­ку Ев­ти­хи­а­ну, бли­жай­ше­му к им­пе­ра­то­ру са­нов­ни­ку, при­со­еди­нив в кон­це про­ро­че­ское сло­во о ско­рой ги­бе­ли ере­ти­ков от "ка­ра­ю­щей ру­ки Гос­под­ней". То­гда ере­ти­че­ский со­бор от­лу­чил от Церк­ви свя­то­го пат­ри­ар­ха Ни­ки­фо­ра и его пред­ше­ствен­ни­ков – бла­жен­но­ по­чив­ших пат­ри­ар­хов Та­ра­сия и Гер­ма­на. Свя­той Ни­ки­фор был со­слан сна­ча­ла в мо­на­стырь в Хри­со­поль, а за­тем – на ост­ров Про­кон­нис в Мра­мор­ном мо­ре. По­сле 13 лет ли­ше­ний и скор­бей 2 июня 828 го­да свя­той пат­ри­арх Ни­ки­фор скон­чал­ся в из­гна­нии.

13 мар­та 847 го­да нетлен­ные мо­щи свя­то­го пат­ри­ар­ха Ни­ки­фо­ра, про­ле­жав­шие в зем­ле 19 лет, с тор­же­ством бы­ли пе­ре­не­се­ны в Кон­стан­ти­но­поль в со­бор­ную цер­ковь Свя­той Со­фии.

Свя­ти­тель Ни­ки­фор был вы­да­ю­щим­ся цер­ков­ным де­я­те­лем сво­е­го вре­ме­ни, "укра­ше­ни­ем ве­ка и ка­фед­ры" и, мно­го по­слу­жив Церк­ви, оста­вил об­шир­ное ду­хов­ное на­сле­дие – мно­го­чис­лен­ные тру­ды ис­то­ри­че­ско­го, дог­ма­ти­че­ско­го и ка­но­ни­че­ско­го со­дер­жа­ния.

См. так­же: "Жи­тие во свя­тых от­ца на­ше­го Ни­ки­фо­ра Ис­по­вед­ни­ка, пат­ри­ар­ха Ца­ре­град­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

См. так­же: "Пе­ре­не­се­ние чест­ных мо­щей Ни­ки­фо­ра, пат­ри­ар­ха Ца­ре­град­ско­гов из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.