Канон святителю Николаю, архиепископу Мир Ликийских, чудотворцу (второй)

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Христо́с ражда́ется — сла́вите! Христо́с с небе́с — сря́щите! Христо́с на земли́ — возноси́теся! По́йте Го́сподеви, вся́ земля́, и весе́лием воспо́йте, лю́дие, я́ко просла́вися.

Недоуме́нным язы́ком и устна́ми, похвале́ние ма́лое и моле́ние принести́ твоему́, Нико́лае, приидо́х богоподража́нному преизя́ществу; но, я́ко богатода́вец, Спа́са и Бо́га ми́лостива пода́ждь ми́.

Челове́к сы́й небе́сный, равноа́нгелен на земли́ яви́лся еси́, вдо́в защи́тник гото́вый, и утружда́емых отмсти́тель, и все́м скорбя́щим в беда́х помо́щник, о́тче Нико́лае.

Сказу́ет вся́ подсо́лнечная, Нико́лае треблаже́нне, чуде́с твои́х доброде́телей пучи́ну: ни́щии — предста́теля, и сироты́ и вдовы́ — пита́теля, и слепи́и — путевожда́, вси́ же — побо́рника.

Тро́ичен: Тро́ицу честву́ю несозда́нную: Отца́ и Сы́на со Ду́хом — существо́ про́сто, Божество́, естество́ несеко́мое суще́ственне, три́ ипоста́си, разделя́я ли́чно и по ипоста́си.

Богоро́дичен: Безсе́менно Сло́во зачала́ еси́, еди́наго от Тро́ицы, Всенепоро́чная, и Сего́ пло́тию родила́ еси́, пребы́вши по рождестве́ Де́ва, я́ко и пре́жде. Сего́, я́ко Сы́на Твоего́ и Бо́га, о на́с при́сно моли́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Пре́жде ве́к от Отца́ рожде́нному нетле́нно Сы́ну и в после́дняя от Де́вы воплоще́нному безсе́менно, Христу́ Бо́гу возопии́м: вознесы́й ро́г на́ш, Свя́т еси́, Го́споди.

Скрижа́ль в се́рдцы стяжа́в, богому́дре, мно́гих доброде́телей, напи́сану безсме́ртным и пречи́стым пе́рстом Христа́ Бо́га, Нико́лае, па́че ме́да и со́та сла́дость то́чиши из усте́н твои́х.

Показа́ благода́ть на тебе́ пресла́вне чудеса́, Нико́лае: чи́стое бо житие́ твое́, вои́стинну зла́та светле́йши, облиста́ет мра́чныя ду́ши заре́ю Боже́ственнаго Ду́ха.

Живе́ши и по сме́рти, во сне́х я́ве явля́яся, и ю́ноши от сме́рти пресла́вно изба́вил еси́, вопия́ я́ве царю́: не оби́ди муже́й, су́етною за́вистию оклевета́нных.

Тро́ичен: Ми́лостива бу́ди мне́, Всесвята́я Тро́ице, Бо́же на́ш, безме́рными прегреше́нии оскверни́вшему житие́, О́тче, Сы́не и Ду́ше Живы́й, соблюда́ющи мя́ отвсю́ду, и при́сно неуя́звленна от ско́рби.

Богоро́дичен: Дае́ши, Богоро́дице, спасе́ния наде́жду рабо́м Твои́м и в ну́ждах, и напа́стех скороте́чными моли́твами соблюда́ти и помога́ти предста́ни: Ты́ бо еси́ похвала́ на́м, ве́рным, Присноде́во.

Седа́лен, гла́с 8.

Возше́д на высоту́ доброде́телей и Боже́ственными отту́ду, о́тче, озари́вся сия́нии чуде́с, пресве́тел вои́стинну яви́лся еси́ ми́рови па́стырь, на́м — в напа́стех сы́й предста́тель непобеди́мь; те́мже, пресла́вно врага́ победи́в, лжу́ отгна́л еси́, и челове́ки спа́сл еси́ от сме́рти, Нико́лае. Моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва: Реку́ исцеле́ний, оби́льне излива́ющую, и исто́чник тя́ чуде́с неоску́дный показа́, Нико́лае, ми́лости бе́здна: тя́жкими бо неду́гами го́рце дручи́мии и злоключе́ньми жития́ лю́те му́чимии вся́кия ско́рби целе́бную вои́стинну обрета́ют лечбу́, те́плое твое́ защище́ние. Сего́ ра́ди вопие́м ти́: моли́ся Христу́ Бо́гу прегреше́ний оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

И ны́не: Я́ко Де́ву и еди́ну в жена́х, Тя́, без се́мене ро́ждшую Бо́га пло́тию, вси́ ублажа́ем, ро́ди челове́честии: о́гнь бо всели́ся в Тя́ Божества́, и я́ко Младе́нца дои́ши Зижди́теля и Го́спода. Те́м, а́нгельский и челове́ческий ро́д, досто́йно сла́вим пресвято́е Рождество́ Твое́ и согла́сно вопие́м Ти́: моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти покланя́ющимся ве́рою пресвято́му Рождеству́ Твоему́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Же́зл из ко́рене Иессе́ева и цве́т от него́, Христе́, от Де́вы прозя́бл еси́, из горы́, Хва́льный, приосене́нныя ча́щи прише́л еси́, вопло́щся от Неискусому́жныя, Невеще́ственный и Бо́же, сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Именова́ние твое́, еди́но вои́стинну призыва́емо, от все́х вра́жиих сове́т ско́ро избавля́ет зову́щия тебе́ те́пле, свяще́нне Нико́лае: я́ко пе́рвее воево́ды изба́вил еси́, спаси́ и на́с от вся́каго лю́таго обстоя́ния.

Престо́лу предстоя́ Бо́жию, моли́ти приле́жно, му́дре, не преста́й о все́х на́с, твои́х ве́рных рабе́х, чу́дне Нико́лае, да огня́ ве́чнаго изба́вимся и от враго́в, язы́ка лука́ваго и озлобле́ния.

Врачева́ния то́чиши всю́ду ве́рою к тебе́ притека́ющим и от у́з избавля́еши вся́. Те́мже печа́ль на́шу в ра́дость преложи́ твои́ми богоприя́тными моли́твами, Нико́лае пресве́тле, низлага́я го́рдость враго́в на́ших.

Тро́ичен: Безнача́льнаго Божества́ нача́ло Отца́, и Сы́на чту́, и Ду́ха почита́ю Всесвята́го, вся́ческих вседе́тельное, еди́нственное, несеко́мое, треми́ характи́ры и ли́цы разделя́емое при́сно, еди́но Ца́рство неразде́льное.

Богоро́дичен: Ты́ вои́стинну па́че земны́х и небе́сных честне́йши еди́на еси́, Богороди́тельнице: все́х бо Творца́ во утро́бе зачала́ еси́, пло́тию ве́щною оде́яна, ро́ждши без се́мене. О, новоле́пнаго зре́ния!

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Бо́г Сы́й ми́ра, Оте́ц щедро́т, вели́каго Сове́та Твоего́ А́нгела, ми́р подава́юща, посла́л еси́ на́м; те́м, богоразу́мия к све́ту наста́вльшеся, от но́щи у́тренююще, славосло́вим Тя́, Человеколю́бче.

Пропове́дует твоя́, о́тче, чудеса́, ны́не Ми́р, велича́йшая митропо́лия и Лики́йская епа́рхия, и вся́ оте́чествия твоя́ чудоде́йства, и́миже вся́ от боле́зней и скорбе́й избавля́еши, богоблаже́нне Нико́лае.

Пита́тель вдо́в и оте́ц сиро́т, помо́щник су́щим в ско́рбех всеизря́днейший, пла́чущим утеше́ние, па́стырь и путево́ждь все́х блудя́щих, Нико́лае, сы́й, и на́с твои́ми моли́твами от бе́д изба́ви.

Преста́вился еси́ от земли́ к невеще́ственным оби́телем, иде́же зри́ши добро́ту неизрече́нную Христо́ву, и а́нгельским во́инством собесе́дник яви́лся еси́. Те́мже, со апо́столы и с му́ченики лику́я, приле́жно Влады́це все́х, о́тче Нико́лае, о на́с моли́ся.

Тро́ичен: Собезнача́льная Три́, единопресто́льная, неразде́льнаго же еди́наго Божества́ сла́влю самовла́стная ли́ца я́ве, И́мже из не су́щаго приведо́хся во е́же бы́ти, со а́нгелы зовы́й: свя́т, свя́т, свя́т еси́, Го́споди.

Богоро́дичен: Челове́ком спасе́ние все́м и упова́ние, я́же предваря́ющи еди́на и спаса́ющи, помози́ и ны́не на́м, вопию́щим Тебе́, Чи́стая, и призыва́ющим Тя́ при́сно во обстоя́нии лю́тых: предста́тельницы бо ины́я, ра́зве Тебе́, по Бо́зе не и́мамы.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Из утро́бы Ио́ну младе́нца изблева́ морски́й зве́рь, якова́ прия́т; в Де́ву же все́льшееся Сло́во и пло́ть прие́мшее про́йде, сохра́ншее нетле́нну: Его́же, бо не пострада́ истле́ния, Ро́ждшую сохрани́ неврежде́нну.

Но́вый яви́лся еси́ Авраа́м, Нико́лае, я́ко единоро́дна бо сы́на, приве́л еси́ ума́ Влады́це твоему́, безкро́вныя же́ртвы принося́ при́сно. Отону́дуже благослови́лся еси́, я́ко страннолю́бец, о́тче, и Тро́ицы бы́л еси́ оби́тель Боже́ственна и непоро́чна.

Стра́нна и ужа́сна содева́еши чудеса́, Нико́лае, по все́й земли́ и в мо́ри дале́че бе́дствующим скороте́чными моли́твами предста́тельствуя, немощны́м вра́чь и ни́щим пита́тель, побе́ды на враги́ тезоимени́т лю́дем ве́рным явля́яся.

О́ком у́мным прови́дя бу́дущая, уче́ний пра́вых напо́лнил еси́ вся́ концы́: Единосу́щна Отцу́ Сы́на возвеща́я на́м, А́риево неи́стовство потреби́л еси́, сто́лп правосла́вныя ве́ры, честна́я твоя́ предложи́в исправле́ния.

Тро́ичен: Чту́ и почита́ю Тро́ицу Неразде́льную, треми́ ли́цы разделя́емую при́сно, соединя́емую же существо́м и естество́м, я́ко еди́но нача́ло, Отца́, и Сы́на, и Ду́ха Свята́го, все́ми держа́вно влады́чествующую и вся́ соблюда́ющую, я́ко хо́щет.

Богоро́дичен: Ве́сь вопло́щься во утро́бе Твое́й, Пречи́стая, Христо́с Бо́г, без се́мене роди́ся: не стерпе́ бо Свои́х ру́к созда́ние зре́ти, от льсти́ваго му́чимо, прии́де рабозра́чным о́бразом челове́ческий ро́д изба́вити.

Конда́к, гла́с 3.

В Ми́рех, свя́те, священноде́йствитель показа́лся еси́, Христо́во бо, преподо́бне, Ева́нгелие испо́лнив, положи́л еси́ ду́шу твою́ о лю́дех твои́х, и спа́сл еси́ непови́нныя от сме́рти. Сего́ ра́ди освяти́лся еси́, я́ко вели́кий таи́нник Бо́жия благода́ти.

И́кос:

Воспои́м ны́не святи́теля пе́сньми, ми́рским лю́дем па́стыря и учи́теля, да моли́твами его́ просвети́мся: се́ бо яви́ся чи́ст ве́сь, нетле́нен ду́хом, Христу́ принося́ же́ртву непоро́чну, чи́сту, Бо́гу благоприя́тну, я́ко святи́тель, очище́н и душе́ю и те́лом. Те́мже сы́й и́стинно Це́ркве предста́тель и побо́рник сея́, я́ко вели́кий таи́нник Бо́жия благода́ти.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́троцы, благоче́стию совоспита́ни, злочести́ваго веле́ния небре́гше, о́гненнаго преще́ния не убоя́шася, но, посреди́ пла́мене стоя́ще, поя́ху: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Вся́ких лю́тых неду́г вра́чь всеизря́днейший, о́тче Нико́лае, яви́вся, души́ моея́ не́мощь исцели́в, пода́ждь ми́ благоздра́вие, вопи́ти: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Изба́вив дре́вле воево́ды от сме́рти, свя́те, и ты́я воздви́гл еси́ пе́ти и сла́вити Спа́са Христа́ с ве́рою те́плою, и́же и взыва́ху: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Прему́дрости ча́ши прибли́жився та́инственно, устна́ми твои́ми, о́тче Нико́лае, ка́пли одожде́ния поче́рпл еси́, па́че ме́да и со́та, лю́дем повелева́я вопи́ти: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Тро́ичен: Тро́ице, Тя́ воспева́ем, еди́нице трисия́тельнейшая, единосу́щная, О́тче, Сы́не и Ду́ше Святы́й, в Ни́хже вси́ крести́вшеся, воспева́ем: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Я́ко все́х тва́рей вы́шши еси́, Богоро́дице, моли́ся Твоему́ Сы́ну и Бо́гу, изба́витися му́ки честву́ющим Тя́ вои́стинну и сла́вящим: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Чу́да преесте́ственнаго росода́тельная изобрази́ пе́щь о́браз: не бо́, я́же прия́т, пали́т ю́ныя, я́ко ниже́ о́гнь Божества́ — Де́вы, в Ню́же вни́де утро́бу. Те́м, воспева́юще, воспое́м: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.

Чи́ни патриа́рхов и апо́столов, и священному́чеников собо́ри, и проро́ков сосло́вие, ве́сь собо́р по́стнический блажа́т боже́ственное житие́ твое́, с ни́миже и мы́ вопие́м: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит Его́ во ве́ки.

Высоча́йший Всецарю́, великодержа́вне, моли́твами преподо́бнаго па́стыря жи́знь умири́ все́х, Сло́ве, христиа́н, побо́рствуя на ва́рвары, да Тебе́, Христу́, зове́м: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.

Све́том просве́щся непристу́пным, о́тче, ду́ши су́щих в ско́рби озаря́еши, разоря́я всю́ мра́чную тму́ напа́стей, облиста́в же весе́лием сердца́ на́ша. И́миже далечесия́тельно просвеща́еми, вопие́м: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.

Тро́ичен: Живо́т и Животы́ и еди́н и Три́ све́ты, Тро́ицу ве́рно воспева́ем, — оте́ческим после́дующе Боже́ственным и́стинно уче́нием, — Отца́, и Сы́на, и Ду́ха Свята́го. С ни́миже благоче́ствующе, воспои́м: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Чу́до странноле́пно купина́ о́браз прообрази́, Чи́стая Отрокови́це, горя́щи неопа́льна дре́вле на горе́ Сина́йстей, та́йну Рождества́ Твоего́ пропису́ющи: о́гнь бо, в Тя́ Божества́ всели́выйся, невре́дну Тя́ соблюде́. Его́же воспева́ем во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Та́инство стра́нное ви́жу и пресла́вное: не́бо — верте́п; престо́л херуви́мский — Де́ву; я́сли — вмести́лище, в ни́хже возлеже́ Невмести́мый — Христо́с Бо́г, Его́же, воспева́юще, велича́ем.

Ликовству́ем духо́вно, вси́ празднолю́бцы, небеса́, весели́теся, го́ры же и хо́лми, це́ркви, и де́в ли́цы, и по́стников све́тлость, в па́мяти всеблаже́ннаго, в не́йже, соше́дшеся, Спа́са велича́ем.

Да пою́т пе́сньми непреста́нно вси́ концы́, похва́льными венцы́ ве́рх Никола́я украша́юще я́ве, уго́дника Христа́ Бо́га, Его́же моли́твами от страсте́й же и бе́д да изба́вимся.

Я́ко досто́йное приими́ пе́ние, Нико́лае, ма́лаго труда́ сего́, я́коже Христо́с прия́т вдовы́ два́ ле́пта. Не возгнуша́йся окая́ннаго страстьми́, не гордя́ся бо, треблаже́нне, дерзну́х.

Тро́ичен: Соединя́ется единосу́щною во́лею Тро́ица, разделя́ется же па́ки ли́чно неразде́льне, соблюда́ющи держа́ву при́сно, Оте́ц, Сы́н и Ду́х Живы́й, еди́н Триипоста́сный Бо́г, Его́же велича́ем.

Богоро́дичен: Потреби́ся вся́ка печа́ль Рождество́м Твои́м, и отъя́т Госпо́дь рыда́ние, и пла́чь, и вся́ку сле́зу от вся́каго лица́ земноро́дных, Чи́стая Богоро́дице Неискусобра́чная. О Тебе́ и мы́ до́лги исполня́ем.

Свети́лен.

Вели́каго архипа́стыря и иера́рха вси́, председа́теля Мирлики́йскаго Никола́я восхва́лим: мно́ги бо му́жи спасе́, непра́ведно умре́ти иму́щия, и царю́ явля́ется со Авла́вием во сне́, реша́ непра́ведный су́д.

Сла́ва: Вельми́ тя́ просла́ви в чудесе́х Госпо́дь и жи́ва и по конце́, иера́рше Нико́лае: кто́ бо от любве́ ве́ры то́кмо свято́е твое́ и́мя призове́т и не а́бие услы́шан, те́пла тя́ предста́теля обрета́ет?

И ны́не: Му́дрость ипоста́сную, и Сло́во пресу́щественное, и Врача́ все́х Христа́ ро́ждши, Де́во, гное́ния и я́звы души́ моея́ исцели́ лю́тыя и многовре́менныя и се́рдца моего́ стра́стная помышле́ния умертви́.