Канон святителю Савве II Сербскому

Припев: Святи́телю, о́тче Са́вво, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 21 февраля (08 февраля ст. ст.); 12 сентября (30 августа ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

Боже́ственными заря́ми и свяще́нными светосия́ньми при́сно мою́ ду́шу озари́, о́тче, сла́вяща тво́й пра́здник, иера́рше.

Из ко́рене блага́го блажа́йшая о́трасль прозя́бл еси́, Бо́жия ра́зума вода́ми напая́емь. Те́м и пло́д благоуха́нен яви́лся еси́ житие́м свои́м от ю́ности, веселя́я сердца́ и ду́ши пою́щих тя́.

Возлюби́в му́дрости нача́ло, стра́х Бо́жий, и за́поведем его́ при́сно поуча́яся, насади́лся еси́, а́ки дре́во, при исхо́дищих во́д духо́вных, от ни́хже, о́тче, напая́емь, пло́д Христу́, Са́вво, прине́слся еси́ пресла́дкий.

Всесве́тлую тя́ звезду́ Мы́сленное Со́лнце показа́, све́тлость твои́х доброде́телей просвети́ зе́млю на́шу, святи́телю Христо́в, о́тче Са́вво.

Чистото́ю любве́ одержи́мь, благоро́дием души́ порабо́тил еси́ плотолю́бие, те́м ны́не, венцы́ чистоты́ прие́мля, со А́нгелми у Христа́ весели́шися, Его́же моли́ за на́с, о́тче Са́вво.

Житие́, при́сно очище́нно и чи́сто и скве́рне несмеше́нно, яви́в, показа́лся еси́ на земли́ Христо́в свяще́нный сосу́д, прему́дре Са́вво блаже́нне.

Богоро́дичен: Со Отце́м Сы́й Единоро́дный земны́я обожи́, Чи́стая, за мно́гия щедро́ты, я́ко Бо́г Преблаги́й.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, Еди́не Человеколю́бче.

Сы́н дне́ и све́та яви́лся еси́, святи́телю, труда́ми твои́ми, ны́не же во све́тлостех святы́х я́сно сия́еши благода́тию.

Свети́льник души́ своея́ слеза́ми украша́я и ра́но у́тренюя ко Христу́ ру́к свои́х просте́ртием в моли́твах, свое́ те́ло, мы́сленнаго Амали́ка, умертви́л еси́ и на го́ру безстра́стия возше́л еси́.

Пу́ть нечести́ваго искуше́ния обличи́л еси́ все́м прельще́нным, приве́д и́х к Сло́ву Пастыренача́льнику, я́ко па́стырь слове́сный и спаси́тельный.

Безстра́стия любо́вию подстрека́емь, плотска́я взыгра́ния изсуши́л еси́, ду́шу же свою́ Боже́ственными сия́ньми просвети́л еси́, те́мже мо́лимся и на́м улучи́ти све́т разу́мный, о́тче Са́вво.

Благоро́дием высо́к, доброду́шием изя́щен и ра́зума му́дростию удивле́н бы́л еси́, сия́я чистото́ю, я́ко цве́т, украси́вся, Са́вво о́тче, све́тлым смире́нием.

Правове́рно, преподо́бне, Це́рковь Христо́ву упа́сл еси́, отгна́в ерети́ческия пле́велы, ны́не же во Вы́шних водворя́ешися, преблаже́нне.

Богоро́дичен: Разу́мно в купине́ огнепа́льней ви́де Тя́ Моисе́й, я́сно образу́ющей Бо́га, хотя́ща роди́тися из Тебе́ неизрече́нно, Богоро́дице Присноде́во.

Седа́лен, гла́с 8:

Украша́лся прему́дростию ра́зума, низложи́л еси́ горды́ню плотски́я тяготы́ и бы́л еси́ оби́тель Ду́ха Пресвята́го, непреста́нно простира́яся ра́зумом к лю́бящему Тя́. Те́м, ре́вностию Боже́ственною разгара́яся, сла́вне, яви́лся еси́ сирота́м и убо́гим утвержде́ние и А́нгелом собесе́дник, Са́вво, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не: На горе́ Сина́йстей дре́вле ви́де Моисе́й за́дняя Бо́жия и то́нкий Боже́ственный гла́с сподо́бися во мра́це и ви́хре слы́шати; ны́не же Симео́н воплоще́ннаго Бо́га непрело́жне на́с ра́ди на ру́ки прия́т и ра́достно тща́шеся ити́ от су́щих зде́ к животу́ ве́чному. Те́мже вопия́ше: ны́не отпуща́еши раба́ Твоего́, Влады́ко.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.

Предве́дый Бо́г, блаже́нне, твоея́ души́ красоту́ и ра́зума чистоту́ священнопропове́дника мудра́ и учи́теля показа́ тя́.

Ду́хом просвеще́н сы́й, су́щия во тьме́ пре́лести просвеща́еши и твои́м сла́дким поуче́нием сы́ны дне́ соверша́еши, святи́телю Са́вво.

От те́м звере́й изба́вил еси́, ста́до твое́ растерза́ти и́щущих, но ты́, я́ко бо́др архипа́стырь, и ны́не ревну́еши о сохране́нии ро́да и оте́чества твоего́.

Руко́ю вели́каго архиере́я Се́рбскаго Арсе́ния и освяще́ннаго собо́ра прие́млеши пома́зание архиере́йства и, Ду́хом воздвиза́емь, о́тче Са́вво, и па́стырь ро́ду Се́рбскому и оби́тели твое́й сто́лп бы́л еси́.

Ми́р утверди́ся в оби́тели твое́й, иера́рше, и в твое́м ро́де и епи́скопстве моли́твами твои́ми, моли́ся приле́жно в ми́ре утверди́тися ми́ру, святи́телю Са́вво.

Твои́ роди́телие бы́ша рачи́тели и те́пли подража́тели Христу́ Бо́гу, Ему́же созда́ша хра́м прекра́сный во и́мя пресла́внаго Вознесе́ния Госпо́дня. Те́мже в хра́ме Его́ те́ло свое́ полага́еши, а́ки во дворы́ Спа́са своего́.

Богоро́дичен: Име́я Тя́ Помо́щницу, кого́ убою́ся когда́ или́ страшу́ся? Кто́ же, хотя́ ско́рбная навести́ рабу́ Твоему́, не устраши́тся Тебе́, Пречи́стая, и не па́дает на но́зе?

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.

Прильпе́ любо́вию душа́ твоя́ ко Го́споду, святи́телю блаже́нне, те́мже те́ло твое́ честно́е в честне́м хра́ме Его́ нетле́нно во мно́гая ле́та соблюде́ся.

Просла́ви тя́ Госпо́дь, Са́вво пребога́те, и те́ло твое́ соблюде́ на мно́гая ле́та нетле́нно, явля́я тя́ о́бщника рабо́м Свои́м, и́хже и по сме́рти досто́йно соублажа́ешися, блаже́нне.

Красота́ гове́ния твоего́, е́же ко Го́споду, привлече́ благода́ть благоле́пию души́ твоея́, свяще́нне, и возведе́ тя́ вели́кому ро́ду Се́рбскому отца́, и архипа́стыря показа́ тя́, преподо́бне.

Пе́сньми почти́л еси́ па́мять иера́рха Са́ввы пе́рваго и хвала́ми, я́ко досто́йно, ублажи́л еси́ того́. Ны́не же са́м, иера́рше Са́вво, прича́ствуеши похвала́м его́ и по сотворе́нию твоему́ к бли́жнему восприе́млеши.

Приноси́мое а́ки честно́е возноше́ние Бо́гу первопресто́льником Се́рбским Са́ввою твое́ свяще́нное па́стырства возведе́ние, я́ко пасу́щу ти́ Госпо́дни лю́ди, Са́вво святи́телю, преподо́бием и кро́тостию.

Возлюби́л еси́, архиере́е, свяще́нныя му́жи пе́сньми восхваля́ти, я́ко рачи́тель добро́ты и́х и подража́тель дея́ний Боголюбе́зных.

Богоро́дичен: Низложи́, Влады́чице, враго́в мои́х шата́ние, Тя́ бо и́мам и Предста́тельницу, и наде́жду, и по́мощь кре́пкую, Ты́ мя́ соблюди́, Чи́стая, наве́та вра́жия и ла́яния и́х.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя́

Возвы́шенное смире́ние, чистоту́ ума́, любо́вь нелицеме́рну, ве́ру и наде́жду име́я и́стинну, Са́вво всесла́вне, Тро́ицы яви́лся еси́ жили́ще.

Се́, прему́дре, Ду́ха благода́тию быва́еши наста́вник слове́сных ове́ц, и́хже приво́диши к же́ртвеннику доброде́телей.

Патриа́ршее седа́лище украси́ся тобо́ю, тя́ бо, прехва́льне, у́чит Ду́х Святы́й и тебе́ па́стыря руко́ю святи́тельскою соверша́ет.

Ве́сь у́бо у́м впери́в к высоте́, земна́я же ни во что́ же вмени́в, смире́нием, достоблаже́нне Са́вво, высо́кая восприя́л еси́.

Хвала́ми да почти́м треблаже́ннаго отца́, и́же Небе́сная возжела́в, земна́я же оста́вив, усе́рдно потече́, я́ко еле́нь на исто́чник, после́довав стопа́м роди́телей свои́х.

Святи́тельства пра́вило святи́телем показа́лся еси́, де́тельнаго же подписа́ние. Сло́во Твое́ обре́те о́браз виде́ния, Богосло́вия же твоего́ преде́л уче́нию яви́ся.

Богоро́дичен: Сло́во О́тчее, предочи́стившися, о Чи́стая, Ду́хом слове́снаго естества́, на благодея́ние родила́ еси́.

Конда́к, гла́с 8:

Я́ко архиере́ем сопресто́льник и святи́телем изря́дный побо́рник бы́л еси́, святи́телю Са́вво, сохраня́яй оте́чество, оби́тель, гра́д же и лю́ди, почита́ющия тя́ ве́рою и честны́м твои́м моще́м покланя́ющияся, да велегла́сно тебе́ вопие́м: ра́дуйся, Са́вво Богому́дре.

И́кос:

От чре́ва ма́терня хва́лит освяще́ннаго святи́теля Госпо́дня вся́ страна́ Се́рбская, преподо́бнаго Са́вву, своему́ оте́честву утвержде́ние, прие́мшаго благода́тныя да́ры Боже́ственныя сла́вы, к нему́ же притека́ем вси́ с ве́рою и любе́зно целу́ем ра́ку моще́й его́. Те́мже мы́, недосто́йнии и гре́шнии, наде́ющеся на моли́твы твоя́, святи́телю, я́же ко Влады́це и Пречи́стей Его́ Ма́тери, жела́ем, а́ки пси́, прия́ти насыще́ние от крупи́ц, па́дающих от трапе́зы господе́й свои́х, и е́же в Де́нь су́дный улучи́ти облегче́ние соде́янных ра́ди зо́л, да велегла́сно тебе́ вопие́м: ра́дуйся, Са́вво Богому́дре.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы в Вавило́не иногда́ ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Процве́л еси́, я́ко фи́никс, во дво́рех Бо́жиих и до́лжным сно́м преподо́бных усну́л еси́, сего́ ра́ди гро́б тво́й быва́ет наслажде́ние на́м, и са́м, пропове́дниче Са́вво, показу́еши чу́до ви́дящим.

Самово́льне оста́вил еси́, о́тче на́ш Са́вво, вся́ сла́вная, и сро́дная, и подру́жная, после́довав Христу́ Бо́гу, по Ева́нгельскому глаго́лу.

Вопло́щшагося Сло́ва слуга́ бы́л еси́, Са́вво Богогла́се, мно́гия бо лю́ди изба́вил еси́ безслове́сия, я́ко Боже́ственный учени́к Возсия́вшаго.

Тле́нная оста́вив, треблаже́нне, восприя́л еси́ нетле́нная, насыща́яся Боже́ственныя све́тлости во дво́рех Го́спода на́шего, Са́вво прему́дре.

Лю́дие твои́, о́тче, и ча́да Ду́хом Святы́м порожде́нна, жа́лостная оста́вльше, ра́достная тебе́ воспева́ют пе́ния, вопию́ще: не оста́ви на́с, свя́те, в ра́дости Го́спода твоего́, моля́ о душа́х на́ших.

Насле́довав, я́ко сы́н возлю́бленный, оте́ческую му́дрость и доброде́тель, прие́мник бы́л еси́ Боже́ственнаго престо́ла, стопа́м Евангели́ста после́дуя.

Богоро́дичен: Свы́ше Тебе́ гла́с ра́достно возопи́, А́нгел, Богоро́дице, неизрече́нное Влады́ки возвеща́я Тебе́ зача́тие.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Царя́ Небе́снаго, Его́же пою́т во́и А́нгельстии, хвали́те и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Вразумля́л еси́ неразу́мныя, обраща́л еси́ прельще́нныя, совраща́ющияся же, о́тче, спа́сл еси́, приве́д и́х к Бо́гу, пою́щия: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.

Ны́не лице́ Христо́во созерца́й, ты́, о Са́вво, сою́зу бо теле́сному разре́шшуся, соедини́лся еси́ с твои́м жела́нием.

Твое́ сло́во уподо́бися вои́стинну реце́, о Са́вво, наводня́ющей свои́м тече́нием сю́ду и сю́ду, злосла́вных же ухищре́ния отвраща́ющей.

Хору́гвь Христо́ва, христиа́ном хвала́, по апо́столу, о́тче Са́вво, взыва́л еси́, ничи́м же хваля́ся, то́кмо о Кресте́ Го́спода на́шего Иису́са Христа́.

Кро́ткое и молчали́вое нра́ва твоего́ восприи́м, Госпо́дь, блаже́нне, поста́ви тя́ па́стыря лю́дем Свои́м, на кого́ бо призира́ет, а́ще не на кро́ткаго, и молчали́ваго, и трепе́щущаго слове́с Его́.

Уста́ вдови́ц благослови́ша тя́, заступле́ния твоего́ сподо́бльшися, иера́рше блаже́нне, ты́ бо благоугожда́л еси́ Бо́гу по непоро́чному И́ову, изыма́вшему оби́димыя от наси́лия.

Богоро́дичен: Боголе́пная Де́во, озло́бленную мою́ ду́шу грехо́м ублажи́ бла́гостию ро́ждшагося от Тебе́ Го́спода Бо́га.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу, Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с Безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.

Я́ко све́т, я́ко све́щник, я́ко вели́кое со́лнце, я́ко мо́лния, Христо́вы Це́ркве возсия́л еси́, и ве́рных ра́зумы просвети́л еси́, и в невече́рняя места́ всели́лся еси́, поя́ трисвяты́ми гла́сми Тро́ицу Несозда́нную.

Возду́х у́бо освяти́ся благово́нием моще́й твои́х, Са́вво блаже́нне, Христо́в святи́телю, Це́рковь же и оби́тель твоя́ Патриархи́я, веселя́щися, вопие́т: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Пло́тию ми́ра кроме́ бы́в, святи́телю, и в прекра́сных чи́на своего́ обита́я, обогаща́еши ро́д на́ш творе́нием све́тлым. Те́мже па́мять твою́ ве́рою соверша́ем на земли́, Са́вво прему́дре.

Ца́рский цве́т Це́ркви цвете́т, Кре́ст и́стинный, ты́ же, святи́телю Са́вво досточу́дне, взе́мь то́й кре́ст, поте́кл еси́ ца́рским путе́м, вопия́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Земля́ те́ло твое́ блаже́нное скрыва́ет, я́ко исцеле́ния точа́щее ве́рным, не́бо же ду́х со избра́нными от ве́ка но́сит, Боже́ственными сия́ньми озаре́н вои́стину.

Красно́ у́бо Це́рковь весели́тся в па́мяти твое́й, о святи́телю треблаже́нне Са́вво, Се́рбский же ро́дове стека́ются, пра́зднственная тебе́ принося́ще и восхваля́юще Христа́, тебе́ просла́вльшаго.

Богоро́дичен: Де́во Преблаже́нная, ублажа́ем Тя́, ро́ди челове́честии, я́ко родила́ еси́ Спаси́теля ду́ш на́ших.

Свети́лен:

Чу́днаго и сла́внаго святи́теля Са́вву вели́каго, прииди́те, Се́рбстии ро́ди и собо́ри, пе́сньми Боже́ственными и свяще́нными гла́сми восхва́лим, я́ко сопресто́льна Патриархи́и Се́рбской и а́нгельским чино́м сослуже́бника.

Сла́ва: Сла́вно краси́тся дне́сь светоза́рное Се́рбское торжество́, и́же во све́те сла́вы Бо́жия предстоя́, святи́телю Са́вво блаже́нне, помяни́ на́с, хва́лящих твою́ па́мять.

И ны́не: Ду́хом во святи́лищи предста́в, ста́рец на руки́ восприя́т зако́на Влады́ку, вопия́: ны́не соу́з мя́ плотски́х разреши́, я́коже ре́кл еси́, с ми́ром, ви́дех бо очи́ма открове́ние язы́ков и Изра́илю спасе́ние.

Пре­ди­слав, бу­ду­щий ар­хи­епи­скоп Сав­ва II, ро­дил­ся око­ло 1200 го­да и был чет­вер­тым сы­ном свя­то­го серб­ско­го ко­ро­ля Сте­фа­на Пер­во­вен­чан­но­го. В то вре­мя как его стар­шие бра­тья Ра­до­слав, Вла­ди­слав и Урош по оче­ре­ди вла­де­ли Сер­би­ей, Пре­ди­слав, пре­не­бре­гая мир­ской вла­стью и ве­ли­чи­ем, от юно­сти по­сле­до­вал по сто­пам сво­е­го дя­ди – свя­ти­те­ля Сав­вы.

Как и его пред­ше­ствен­ни­ки на пер­во­свя­ти­тель­ском пре­сто­ле Серб­ской Церк­ви, он сна­ча­ла под­ви­зал­ся в мо­на­сты­ре Хи­лан­дар на Афоне, от­ку­да со­вер­шил па­лом­ни­че­ство на Свя­тую зем­лю. «В Иеру­са­лим бо ше­ство­вав по­кло­ни­ти­ся Гро­бу Гос­под­ню и ви­де­тель бы­ти всем страс­тем Его. Та­мо бо мно­го вре­ме пре­про­во­див и па­ки воз­вра­ти­ся», – го­во­рит­ся в его жи­тии.

Со вре­ме­нем хи­лан­дар­ский мо­нах Сав­ва был из­бран епи­ско­пом Холм­ским с ка­фед­рой в Стоне. От­сю­да он впо­след­ствии пе­ре­нес епи­скоп­скую ре­зи­ден­цию в цер­ковь свя­то­го Пет­ра на Ли­ме. Из­вест­но, что по­сле втор­же­ния бол­гар и ра­зо­ре­ния церк­ви свя­то­го Пет­ра со­сто­ял­ся со­бор, на ко­то­ром вме­сте с ко­ро­лем Уро­шем и ар­хи­епи­ско­пом Ар­се­ни­ем при­сут­ство­вал и Холм­ский епи­скоп Сав­ва. Точ­ная да­та это­го со­бо­ра неиз­вест­на, но упо­ми­на­ние о нем со­дер­жит­ся в Лим­ской гра­мо­те, от­но­ся­щей­ся к пе­ри­о­ду с 1254 по 1263 гг.

По­сле пре­став­ле­ния свя­ти­те­ля Ар­се­ния (1233–1263) свя­той Сав­ва был из­бран тре­тьим по сче­ту Серб­ским ар­хи­епи­ско­пом и оста­вал­ся у цер­ков­но­го кор­ми­ла в те­че­ние се­ми лет до са­мой сво­ей бла­жен­ной кон­чи­ны. По сло­вам сво­е­го био­гра­фа, Сав­ва II имел осо­бое по­пе­че­ние о со­блю­де­нии древ­них пра­вил «свя­тых апо­сто­лов и бо­го­нос­ных от­цов» и управ­лял Серб­ской Цер­ко­вью с ве­ли­кой пре­дан­но­стью и лю­бо­вью. Он ни­ко­гда не за­бы­вал о том, что обя­за­тель­но бу­дет нести от­вет за дан­ный ему та­лант и неослаб­но за­бо­тил­ся о Бо­гом да­ро­ван­ной ему пастве ста­да Хри­сто­ва.

Свя­ти­тель ото­шел ко Гос­по­ду 8 фев­ра­ля 1271 го­да в Пе­чи и был по­хо­ро­нен здесь же в хра­ме Свя­тых апо­сто­лов. Нетлен­ные мо­щи свя­то­го ис­то­ча­ли бла­го­уха­ние и по­да­ва­ли ис­це­ле­ния при­те­ка­ю­щим к ним.

Жи­тие свя­ти­те­ля Сав­вы II при­над­ле­жит пе­ру од­но­го из уче­ни­ков Да­ни­и­ла Стар­ше­го и бы­ло со­став­ле­но до 1330 го­да. В жи­тии го­во­рит­ся, что мо­щи свя­то­го по­чи­ва­ют в Пе­чи, «иде­же все­леп­но и еже­час­но по­ми­на­ет­ся до­ныне, и есть па­мять его пре­став­ле­ния ме­ся­ца фев­ра­ля в вось­мой день». В 1861 го­ду мит­ро­по­лит Серб­ский Ми­ха­ил (Йо­ва­но­вич) со­ста­вил и из­дал служ­бу это­му свя­то­му.

На фрес­ках в мо­на­сты­рях Сту­де­ни­ца, Ари­лье, Со­по­ча­ны и Ора­хо­ви­ца со­хра­ни­лись изо­бра­же­ния свя­ти­те­ля Сав­вы II, а в Печ­ском мо­на­сты­ре над его гроб­ни­цей на­хо­дит­ся изо­бра­же­ние его успе­ния. Лик это­го свя­то­го мы так­же на­хо­дим в ло­зе Нема­ни­чей в Гра­ча­ни­це, Пе­чи и Де­ча­нах. Па­мять свя­то­го празд­ну­ет­ся 8/21 фев­ра­ля.


Ли­те­ра­ту­ра

Ар­хи­епи­скоп Да­ни­ло и дру­ги. Жи­во­ти краљева и ар­хи­епи­ско­па срп­ских. За­греб, 1866

Ар­хи­манд­рит др Jустин По­по­вић. Жи­тиjа Све­тих за феб­ру­ар. Ваљево, 1991.

Ми­ле­ус­ниħ С., Све­ти Ср­би. Но­ви Сад: Про­ме­теj, 2000.

Сав­ва (Ву­ко­виħ), епи­скоп Шу­ма­диjски. Срп­ски jeрар­си: од де­ве­тог до два­де­се­тог ве­ка. Бео­град: Ев­ро; Под­го­ри­ца: Уни­рекс; Кра­гуjевац: Ка­ле­ниħ, 1996.