Канон святой великомученице Екатерине Александрийской

Припев: Свята́я великому́ченице Екатери́но, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 07 декабря (24 ноября ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.

Екатери́ны, всему́дрыя му́ченицы, моли́твами, Христе́, мра́чное о́ко души́ моея́ просвети́, зарю́ ми́ дая́, Влады́ко, Твоего́ светоли́тия, душетле́нных паде́ний мои́х ве́сь мра́к потребля́ющую.

Направля́ема Влады́ки, всему́драя, Боже́ственными повеле́нии и Того́ любо́вию пали́ма, потекла́ еси́, к подвиго́м тща́щися, и мучи́телей ра́зумы, Екатери́но, устраши́ла еси́ сло́вом, и му́дростию, и благода́тию.

Управля́ема дла́нию, сла́вная, кре́пкою Христо́вою, и́дольския бу́ри избе́гла еси́, му́ченице, немо́кренно преплы́вши креста́ ве́трилом и Боже́ственными ве́тры Ду́ха, пе́снь Бо́гу воспева́ющи.

Ра́дующися де́вственными добро́тами, Екатери́но му́драя, и Боже́ственное зна́ние с небесе́ иму́щи, лжеиме́ннаго зна́ния благодерзнове́нно и му́жественно предста́тели посрами́ла еси́, ты́я держа́вне победи́вши.

Богоро́дичен: И́же Богоро́дицу Тя́ пропове́дает, Пречи́стая, вся́кия е́реси отринове́ние и́мать: пло́ть бо бы́вша, неизме́нно родила́ еси́ превы́шша вся́кия, Богороди́тельнице, тва́ри Сло́во Бо́жие Присносу́щное.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле небеса́ ра́зумом и зе́млю на вода́х основа́вый, на ка́мени мя́, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́, я́ко не́сть свя́т, па́че Тебе́, еди́не Человеколю́бче.

Во́льными твои́ми стремле́ньми вошла́ еси́ ко страда́нию, во́лею Христа́ подража́ющи и победи́вши све́тло тмы́ мироде́ржца, венцено́сица яви́лася еси́, Екатери́но богоприя́тная.

Кре́постию ума́ обличи́ла еси́ мучи́тели, безбо́жия в глубине́ валя́ющияся, ри́торствующи я́ве богозна́ния догма́ты, Бо́жиею му́дростию му́ченица уясня́ема всехва́льная.

Равнобо́жие во у́ши Е́вине пошепта́вый, от отрокови́цы млады́я ны́не попира́ется, ору́жием бо Креста́ огради́вшися, посрами́ Екатери́на му́ченица безме́рно того́ хва́лящася.

Богоро́дичен: Умерщвле́нный мо́й у́м жи́зни де́йством из Тебе́ я́вльшияся ми́ру воздви́гни, я́звы и стру́пы истребля́ющи грехо́вныя, еди́на Богороди́тельнице Всенепоро́чная.

Седа́лен, гла́с 4.

Жениха́ твоего́, Христа́, возлюби́вши, свещу́ твою́ све́тло угото́вльши, доброде́тельми просия́вши, сла́вная. Те́мже вошла́ еси́ с Ни́м в черто́г и, вене́ц страда́ния от Него́ прие́мши, от бе́д изба́ви на́с, соверша́ющих, Екатери́но, па́мять твою́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Страда́льческое, Екатери́но, противле́ние показа́ла еси́, му́ченице приснопа́мятная, вражде́бнику зело́ терпели́вно противля́ющися и того́ попра́вши нога́ми кра́сными Креста́ си́лою, страстоно́сице, му́чеников похвала́.

Неве́ста Христо́ва, Екатери́но всеблаже́нная, яви́лася еси́, Боже́ственныя красоты́ светови́дными луча́ми просвеща́ема и добро́тою сия́ющи. Те́мже и, веселя́щися, песнопое́ши Влады́це: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Мучи́тельскую горды́ню низложи́ла еси́ и Боже́ственным сло́вом му́дрости твоея́ я́ко от глубины́ ле́стнаго демоногове́ния прельща́емыя исхи́тила еси́, уча́щи зва́ти Христу́ песнопою́щия: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Благосла́вное и светоно́сное торжество́ сла́вныя па́мяти твоея́, всехва́льная, кре́пко де́рзость вра́жию попра́вши, я́ко со́лнце, возсия́, в не́мже велегла́сно Влады́це вопие́м: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Богоро́дичен: Ны́не кре́пость низложи́ отмета́ющихся о́браза, Отрокови́це, поклоне́ния Тебе́, Чи́стыя, и па́че ума́ из Тебе́ воплоще́ннаго и ми́р ве́сь просве́щшаго, и все́х святы́х, ве́рою же чту́щия Тя́ просвети́, еди́на Всепе́тая.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тма́ окая́ннаго? Но обрати́ мя́, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

Любо́вию огнепали́ма, му́ченице всесла́вная, Влады́ки твоего́ и и́щущи Того́ недомы́сленную добро́ту ви́дети, самово́льным нра́вом ра́нам себе́ вдала́ еси́, де́вства сия́ющи благода́тьми.

Страстьми́ свяще́ннейшими, отрокови́це доброде́во, украси́вши тебе́ саму́ю благоле́пно, возшла́ еси́ к небе́сному Христо́ву черто́гу и ны́не све́тло твоему́ Жениху́, веселя́щися, сочта́лася еси́, всеблаже́нная.

Отрокови́ца всесве́тлая яви́лася еси́, возлюби́вши Еди́наго Жела́емаго, и, во сле́д Того́ крепча́йшее тече́ние соверши́вши, в воню́ ми́ра твоего́ у́мнаго истоще́ннаго, вопия́ла еси́: теку́, Женише́ мо́й.

Богоро́дичен: И́стинную Богоро́дицу Тя́ вси́ позна́вше, Пречи́стая Влады́чице, из Тебе́ ро́ждшагося Бо́га Сло́ва ве́дяще, пропове́даем во дву́ существа́х, хоте́ниих самовла́стных познава́ема, Ма́ти Богоневе́стная.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Бе́здна грехо́в и прегреше́ний бу́ря мя́ смуща́ет и во глубину́ ну́жднаго ре́ет мя́ отча́яния, но Твою́ кре́пкую ру́ку мне́ простри́, я́ко Петро́ви, о Упра́вителю! и спаси́.

Всю́ тя́, добро́тою сия́ющу, де́вства заре́ю, му́ченическими же, отрокови́це, обагре́ну кровьми́, ви́дев, благо́е Сло́во и пречи́стое в черто́зех небе́сных тя́ всели́.

Возмогла́ еси́ Кресто́м мучи́телей разруши́ти держа́ву, и мирски́я му́дрости обличи́вши суету́, богодохнове́ннаго уче́ния точа́щи догма́ты, велему́дренная Екатери́но приснопа́мятная.

Ле́стию пе́рвее Ада́ма ра́йския сла́дости изгна́вшаго, ра́н боле́зни кре́пко терпя́щи, низложи́ла еси́ на зе́млю, му́ченице всесла́вная, и венцы́ Ца́рствия венча́лася еси́.

Богоро́дичен: Ми́лостива мне́ Судию́ и Сы́на Твоего́, Богоро́дице Де́во, Твои́ми мольба́ми бы́ти в де́нь суда́, Изба́вителя же лю́тых, Ма́ти, сотвори́, к Тебе́ бо еди́ной наде́жды возлага́ю.

Конда́к гла́с 2.

Ли́к честны́й боже́ственне, мучениколю́бцы, воздви́гните ны́не, почита́юще всему́друю Екатери́ну, сия́ бо в три́знищи Христа́ пропове́да и зми́я попра́, ри́торов ра́зумы укроти́вши.

И́кос:

От Бо́га му́дрость прии́мши изде́тства, му́ченице, и вне́шнюю до́бре му́дрость всю́ извы́че, позна́вши у́бо от тоя́ стихи́й движе́ние же и творе́ние по сло́ву, и сия́ из нача́ла сло́вом Сотво́ршаго, Тому́ благодаре́ние в нощи́ и во дни́ приноша́ше, и́долы низложи́вши и си́м несмы́сленно служа́щия ри́торов ра́зумы укроти́вши.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Бо́жия снисхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́. Сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице, лику́юще, поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Му́чеников хвала́, благоче́стия учи́тельница была́ еси́, све́тлому твоему́ Жениху́ му́чеников мно́жество приве́дши, Христу́. С ни́миже зове́ши, всехва́льная, пою́щи: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Сло́во твое́ прему́дрое ко спасе́нию мно́ги исхи́ти от идолонеи́стовства и светоно́сны яви́ му́ченики, велегла́сно с тобо́ю взыва́ющия: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Отрокови́ца, в сле́д Тебе́ иду́щи, Тебе́ приведе́ся, мече́м посе́чена, Твою́ подража́ющи стра́сть пречи́стую и Тебе́, Зижди́телю, вопию́щи и глаго́лющи: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Святы́х Святы́й, в Тебе́ свя́то всели́вся, Чи́стая Богоро́дице Де́во, воплоще́н, из Тебе́ ражда́ется, за е́же спасти́ ве́рою зову́щия: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Твои́ми уче́нии цари́ца, ве́рующи, притече́ ко благоче́стию, и кре́пко претерпе́вши боле́зней чу́вство, и Ца́рствия небе́снаго непрее́мнаго я́вственно сподо́бися, вопию́щи Влады́це: свяще́нницы, благослови́те, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

С му́ченики да бу́дут ве́рных проше́ния, страстоте́рпица бо Христу́ предстои́т, прося́щи лу́чшая и спасе́ния хода́тайственная всесвяту́ю и честну́ю ея́ па́мять усе́рдно соверша́ющим и ве́рно песнопою́щим: лю́дие, превозноси́те Христа́ во ве́ки.

Отве́рз, прие́млет тя́ Жени́х, всему́драя, две́ри ра́йския, и в черто́зе всесве́тлем обита́ти сотвори́, Ца́рствия прича́стницу я́ко соо́бщницу страсте́й явля́ет. Ему́же ны́не предстоя́щи, царе́ва дщи́, све́тло укра́шена, на́с не забу́ди.

Ухищре́нными глаго́лы искуша́ше мучи́тель, и уветливосло́вии, лю́тый, льстя́, разсла́бити твою́ кре́пость наде́явся, сла́вная, но уневе́ститися Христу́ хотя́щи, вопия́ла еси́ Влады́це: свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те Христа́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Свяще́ннейши была́ еси́, Богоро́дице Всенепоро́чная, преми́рнаго а́нгелов чи́на: си́х бо родила́ еси́ Соде́теля и Го́спода от де́вственныя и неискусобра́чныя утро́бы, во дву́х существа́х неслия́нно и невра́щно, во еди́ной же ипоста́си Бо́га воплоще́нна.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, а́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Преста́вилася еси́ к черто́гом светови́дным, неве́стными укра́шена у́тварьми, де́вственную иму́щи свещу́ в твое́й десни́це, в друго́й же держа́щи отсе́ченную твою́ главу́. И ны́не, предстоя́щи Христу́, твоему́ Жениху́, Тя́ пою́щия сохрани́.

Прия́та бы́сть твоя́, богому́драя, моли́тва, ве́рою бо твое́ имену́ющия и́мя, честна́я, спаса́ет Влады́ка от искуше́ний и благоздра́вие подае́т, неду́гов избавля́я всеразли́чных, душе́вных же и теле́сных. Те́м тя́, веселя́щеся, Екатери́но, ублажа́ем.

Приста́ла еси́ ти́хому приста́нищу ны́не, благоопря́тно же и легко́ мо́ре мирско́е, му́ченице, преплы́вши треволне́ний, не искуси́вшися, всему́драя, бога́тство многоразли́чное Христу́ принося́щи, де́во, мно́жество му́ченик, Екатери́но всеблаже́нная.

В черто́зех небе́сных ны́не вну́трь с де́вственных ли́ки ликовству́ющи, му́ченическими озаря́ема луча́ми, Екатери́но всему́драя, разреши́ паде́ний мои́х плени́цы, усе́рдно моля́щи все́х Благоде́теля, за Его́же кро́вь твою́ излия́ла еси́.

Богоро́дичен: Яви́лася еси́, о Де́во Ма́ти Бо́жия! па́че естества́ ро́ждши в телеси́ благо́е Сло́во, Его́же от се́рдца Своего́ Оте́ц отры́гне пре́жде все́х веко́в, я́ко бла́г, Его́же ны́не и теле́с превы́шша разумева́ем, а́ще и в те́ло облече́ся.

Свети́лен.

Возжиля́ема мудрова́нием же́н, о де́во Екатери́но всечестна́я, страстоте́рпцев сла́во, филосо́фов хи́трость о Бо́зе обличи́ла еси́, я́ко буесло́вие су́щу и ба́снь, всенепоро́чную и́стинно Ма́терь Бо́жию спомо́щницу стяжа́вши.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Колесницегони́телѧ фараѡ́нѧ погрꙋзѝ, чꙋдотворѧ́й и҆ногда̀ мѡѷсе́йскїй же́злъ, крⷭ҇тоѻбра́знѡ порази́въ, и҆ раздѣли́въ мо́ре: і҆и҃лѧ же бѣглеца̀ пѣшехо́дца спасѐ, пѣ́снь бг҃ови воспѣва́юща.

Є҆катері́ны всемꙋ́дрыѧ мч҃ницы моли́твами, хрⷭ҇тѐ, мра́чное ѻ҆́ко дꙋшѝ моеѧ̀ просвѣтѝ, зарю́ ми даѧ̀, влⷣко, твоегѡ̀ свѣтоли́тїѧ, дꙋшетлѣ́нныхъ паде́нїй мои́хъ ве́сь мра́къ потреблѧ́ющꙋю.

Направлѧ́ема влⷣки, всемꙋ́драѧ, бжⷭ҇твенными повелѣ̑нїи, и҆ тогѡ̀ любо́вїю пали́ма, потекла̀ є҆сѝ къ подвигѡ́мъ тща́щисѧ, и҆ мꙋчи́телей ра́зꙋмы, є҆катері́но, ᲂу҆страши́ла є҆сѝ, сло́вомъ и҆ мꙋ́дростїю и҆ благода́тїю.

Оу҆правлѧ́ема дла́нїю, сла́внаѧ, крѣ́пкою хрⷭ҇то́вою, і҆́дѡльскїѧ бꙋ́ри и҆збѣ́гла є҆сѝ, мч҃нице, немо́креннѡ преплы́вши крⷭ҇та̀ вѣ́триломъ, и҆ бжⷭ҇твенными вѣ̑тры дх҃а, пѣ́снь бг҃ꙋ воспѣва́ющи.

Ра́дꙋющисѧ дѣ́вственными добро́тами, є҆катері́но мꙋ́драѧ, и҆ бжⷭ҇твенное зна́нїе съ нб҃сѐ и҆мꙋ́щи, лжеиме́ннагѡ зна́нїѧ благодерзнове́ннѡ и҆ мꙋ́жественнѡ предста́тели посрами́ла є҆сѝ, ты̑ѧ держа́внѣ побѣди́вши.

Бг҃оро́диченъ: И҆́же бцⷣꙋ тѧ̀ проповѣ́даетъ, пречⷭ҇таѧ, всѧ́кїѧ є҆́реси ѿринове́нїе и҆́мать: пло́ть бо бы́вша неизмѣ́ннѡ родила̀ є҆сѝ, превы́шша всѧ́кїѧ, бг҃ороди́тельнице, тва́ри, сло́во бж҃їе присносꙋ́щное.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Оу҆твержде́й въ нача́лѣ нб҃са̀ ра́зꙋмомъ, и҆ зе́млю на вода́хъ ѡ҆снова́вый, на ка́мени мѧ̀, хрⷭ҇тѐ, за́повѣдей твои́хъ ᲂу҆твердѝ: ꙗ҆́кѡ нѣ́сть свѧ́тъ па́че тебє̀, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.

Во́льными твои́ми стремле́ньми, вошла̀ є҆сѝ ко страда́нїю во́лею хрⷭ҇та̀ подража́ющи, и҆ побѣди́вши свѣ́тлѡ тмы̑ мїроде́ржца, вѣнцено́сица ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, є҆катері́но бг҃опрїѧ́тнаѧ.

Крѣ́постїю ᲂу҆ма̀ ѡ҆бличи́ла є҆сѝ мꙋчи́тели, безбо́жїѧ въ глꙋбинѣ̀ валѧ́ющыѧсѧ, ри́торствꙋющи ꙗ҆́вѣ бг҃озна́нїѧ догма̑ты, бж҃їею мꙋ́дростїю мꙋ́ченица ᲂу҆ѧснѧ́ема всехва́льнаѧ.

Равнобо́жїе во ᲂу҆́ши є҆́ѵинѣ пошепта́вый, ѿ ѻ҆трокови́цы млады́ѧ ны́нѣ попира́етсѧ: ѻ҆рꙋ́жїемъ бо крⷭ҇та̀ ѡ҆гради́вшисѧ, посрамѝ є҆катері́на мꙋ́ченица, безмѣ́рнѡ того̀ хва́лѧщасѧ.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆мерщвле́нный мо́й ᲂу҆́мъ, жи́зни дѣ́йствомъ и҆зъ тебє̀ ꙗ҆́вльшїѧсѧ мі́рꙋ, воздви́гни, ꙗ҆́звы и҆ стрꙋ́пы и҆стреблѧ́ющи грѣхѡ́вныѧ, є҆ди́на бг҃ороди́тельнице всенепоро́чнаѧ.

Сѣда́ленъ, гла́съ д҃.

Жениха̀ твоего̀ хрⷭ҇та̀ возлюби́вши, свѣщꙋ̀ твою̀ свѣ́тлѡ ᲂу҆гото́вльши, добродѣ́тельми просїѧ́вши, сла́внаѧ. тѣ́мже вошла̀ є҆сѝ съ ни́мъ въ черто́гъ, и҆ вѣне́цъ страда́нїѧ ѿ негѡ̀ прїе́мши, ѿ бѣ́дъ и҆зба́ви на́съ соверша́ющихъ, є҆катері́но, па́мѧть твою̀.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Ты̀ моѧ̀ крѣ́пость, гдⷭ҇и, ты̀ моѧ̀ и҆ си́ла, ты̀ мо́й бг҃ъ, ты̀ моѐ ра́дованїе, не ѡ҆ста́вль нѣ́дра ѻ҆́ч҃а, и҆ на́шꙋ нищетꙋ̀ посѣти́въ. тѣ́мъ съ прⷪ҇ро́комъ а҆ввакꙋ́момъ зовꙋ́ ти: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.

Страда́льческое, є҆катері́но, противле́нїе показа́ла є҆сѝ мч҃нице приснопа́мѧтнаѧ, вражде́бникꙋ ѕѣлѡ̀ терпѣли́внѡ противлѧ́ющисѧ, и҆ того̀ попра́вши нога́ми кра́сными, крⷭ҇та̀ си́лою, страстоно́сице, мꙋ́ченикѡвъ похвала̀.

Невѣ́ста хрⷭ҇то́ва, є҆катері́но всебл҃же́ннаѧ, ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ бжⷭ҇твенныѧ красоты̀ свѣтови́дными лꙋча́ми просвѣща́ема, и҆ добро́тою сїѧ́ющи. тѣ́мже и҆ веселѧ́щисѧ пѣснопое́ши влⷣцѣ: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.

Мꙋчи́тельскꙋю горды́ню низложи́ла є҆сѝ, и҆ бжⷭ҇твеннымъ сло́вомъ мꙋ́дрости твоеѧ̀, ꙗ҆́кѡ ѿ глꙋбины̀ ле́стнагѡ демѡноговѣ́нїѧ прельща́ємыѧ и҆схи́тила є҆сѝ, ᲂу҆ча́щи зва́ти хрⷭ҇тꙋ̀ пѣснопою́щыѧ: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.

Благосла́вное и҆ свѣтоно́сное торжество̀ сла́вныѧ па́мѧти твоеѧ̀ всехва́льнаѧ, крѣ́пкѡ де́рзость вра́жїю попра́вши, ꙗ҆́кѡ со́лнце возсїѧ̀, въ не́мже велегла́снѡ влⷣцѣ вопїе́мъ: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.

Бг҃оро́диченъ: Ны́нѣ крѣ́пость низложѝ ѿмета́ющихсѧ ѻ҆́браза, ѻ҆трокови́це, поклоне́нїѧ, тебѐ чⷭ҇тыѧ, и҆ па́че ᲂу҆ма̀ и҆зъ тебє̀ воплоще́ннагѡ, и҆ мі́ръ ве́сь просвѣ́щшагѡ, и҆ всѣ́хъ свѧты́хъ: вѣ́рою же чтꙋ́щыѧ тѧ̀ просвѣтѝ, є҆ди́на всепѣ́таѧ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Вскꙋ́ю мѧ̀ ѿри́нꙋлъ є҆сѝ ѿ лица̀ твоегѡ̀, свѣ́те незаходи́мый, и҆ покры́ла мѧ̀ є҆́сть чꙋжда́ѧ тма̀ ѻ҆каѧ́ннаго. но ѡ҆брати́ мѧ, и҆ къ свѣ́тꙋ за́повѣдей твои́хъ пꙋти̑ моѧ̑ напра́ви, молю́сѧ.

Любо́вїю ѻ҆гнепали́ма, мꙋ́ченице всесла́внаѧ, влⷣки твоегѡ̀, и҆ и҆́щꙋщи тогѡ̀ недомы́сленнꙋю добро́тꙋ ви́дѣти, самово́льнымъ нра́вомъ ра́намъ себѐ вдала̀ є҆сѝ, дѣ́вства сїѧ́ющи благода́тьми.

Страстьмѝ свѧще́ннѣйшими, ѻ҆трокови́це добродв҃о, ᲂу҆краси́вши тебѐ самꙋ́ю благолѣ́пнѡ, возшла̀ є҆сѝ къ небе́сномꙋ хрⷭ҇то́вꙋ черто́гꙋ, и҆ ны́нѣ свѣ́тлѡ твоемꙋ̀ женихꙋ̀ веселѧ́щисѧ сочта́ласѧ є҆сѝ, всеблаже́ннаѧ.

Ѻ҆трокови́ца всесвѣ́тлаѧ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, возлюби́вши є҆ди́наго жела́емаго, и҆ во слѣ́дъ тогѡ̀ крѣпча́йшее тече́нїе соверши́вши, въ воню̀ мѵ́ра твоегѡ̀ ᲂу҆́мнагѡ и҆стоще́ннагѡ, вопїѧ́ла є҆сѝ: текꙋ̀, женишѐ мо́й.

Бг҃оро́диченъ: И҆́стиннꙋю бцⷣꙋ тѧ̀ всѝ позна́вше, пречⷭ҇таѧ влⷣчце, и҆зъ тебє̀ ро́ждшагосѧ бг҃а сло́ва вѣ́дѧще, проповѣ́даемъ во двꙋ̀ сꙋщества́хъ, хотѣ́нїихъ самовла́стныхъ познава́ема, мт҃и бг҃оневѣ́стнаѧ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Бе́здна грѣхѡ́въ, и҆ прегрѣше́нїй бꙋ́рѧ мѧ̀ смꙋща́етъ, и҆ во глꙋбинꙋ̀ нꙋ́жднагѡ рѣ́етъ мѧ̀ ѿча́ѧнїѧ: но твою̀ крѣ́пкꙋю рꙋ́кꙋ мнѣ̀ прострѝ ꙗ҆́кѡ петро́ви, ѽ ᲂу҆пра́вителю, и҆ спасѝ.

Всю́ тѧ добро́тою сїѧ́ющꙋ двⷭ҇тва заре́ю, мꙋ́ченическими же, ѻ҆трокови́це, ѡ҆багре́нꙋ кровмѝ, ви́дѣвъ благо́е сло́во и҆ пречи́стое, въ черто́зѣхъ нбⷭ҇ныхъ тѧ̀ вселѝ.

Возмогла̀ є҆сѝ крⷭ҇то́мъ, мꙋчи́телей разрꙋши́ти держа́вꙋ, и҆ мїрскі́ѧ мꙋ́дрости ѡ҆бличи́вши сꙋетꙋ̀, бг҃одохнове́ннагѡ ᲂу҆че́нїѧ точа́щи догма́ты, велемꙋ́дреннаѧ є҆катері́но приснопа́мѧтнаѧ.

Ле́стїю пе́рвѣе а҆да́ма ра́йскїѧ сла́дости и҆згна́вшаго, ра́нъ болѣ̑зни крѣ́пкѡ терпѧ́щи, низложи́ла є҆сѝ на зе́млю, мч҃нице всесла́внаѧ, и҆ вѣнцы̑ црⷭ҇твїѧ вѣнча́ласѧ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Ми́лостива мнѣ̀ сꙋдїю̀ и҆ сн҃а твоего̀, бцⷣе дв҃о, твои́ми мольба́ми бы́ти въ де́нь сꙋда̀, и҆зба́вителѧ же лю́тыхъ, мт҃и, сотворѝ: къ тебѣ́ бо є҆ди́ной надє́жды возлага́ю.

Конда́къ, гла́съ в҃.

Ли́къ честны́й бжⷭ҇твеннѣ мꙋчениколю́бцы воздви́гните ны́нѣ, почита́юще всемꙋ́дрꙋю є҆катері́нꙋ: сїѧ́ бо въ три́знищи хрⷭ҇та̀ проповѣ́да, и҆ ѕмі́ѧ попра̀, ри́торѡвъ ра́зꙋмы ᲂу҆кроти́вши.

І҆́косъ:

Ѿ бг҃а мꙋ́дрость прїи́мши и҆здѣ́тства, мꙋ́ченице, и҆ внѣ́шнюю до́брѣ мꙋ́дрость всю̀ и҆звы́че: позна́вши ᲂу҆́бѡ ѿ тоѧ̀ стїхі́й движе́нїе же и҆ творе́нїе, по сло́вꙋ, и҆ сїѧ̑ и҆з̾ нача́ла сло́вомъ сотво́ршаго, томꙋ̀ бл҃годаре́нїе въ нощѝ и҆ во днѝ приноша́ше, і҆́дѡлы низложи́вши и҆ си̑мъ несмы́сленнѡ слꙋжа́щыѧ, ри́торѡвъ ра́зꙋмы ᲂу҆кроти́вши.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Бж҃їѧ снисхожде́нїѧ ѻ҆́гнь ᲂу҆стыдѣ́сѧ въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀, сегѡ̀ ра́ди ѻ҆́троцы въ пещѝ ра́дованною ного́ю, ꙗ҆́кѡ во цвѣ́тницѣ ликꙋ́юще, поѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Мч҃никѡвъ хвала̀, бл҃гоче́стїѧ ᲂу҆чи́тельница была̀ є҆сѝ, свѣ́тломꙋ твоемꙋ̀ женихꙋ̀, мꙋ́ченикѡвъ мно́жество приве́дши хрⷭ҇тꙋ̀. съ ни́миже зове́ши, всехва́льнаѧ, пою́щи: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆ц҃ъ на́шихъ.

Сло́во твоѐ премꙋ́дрое ко спасе́нїю мнѡ́ги и҆схи́ти ѿ і҆дѡлонеи́стовства, и҆ свѣтоно́сны ꙗ҆вѝ мꙋ́ченики, велегла́снѡ съ тобо́ю взыва́ющыѧ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆ц҃ъ на́шихъ.

Ѻ҆трокови́ца въ слѣ́дъ тебє̀ и҆дꙋ́щи, тебѣ̀ приведе́сѧ мече́мъ посѣ́чена, твою̀ подража́ющи стрⷭ҇ть пречⷭ҇тꙋю, и҆ тебѣ̀ зижди́телю вопїю́щи и҆ глаго́лющи: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Ст҃ы́хъ ст҃ы́й въ тебѣ̀ свѧ́тѡ всели́всѧ, чⷭ҇таѧ бцⷣе дв҃о, воплоще́нъ и҆зъ тебє̀ ражда́етсѧ, за є҆́же спастѝ вѣ́рою зовꙋ́щыѧ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею спасє́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Твои́ми ᲂу҆чє́нїи цари́ца вѣ́рꙋющи, притечѐ ко благоче́стїю, и҆ крѣ́пкѡ претерпѣ́вши болѣ́зней чꙋ́вство, и҆ ца́рствїѧ нбⷭ҇нагѡ непрее́мнагѡ ꙗ҆́вственнѡ сподо́бисѧ, вопїю́щи влⷣцѣ: свѧще́нницы, благослови́те, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Съ мч҃ники да бꙋ́дꙋтъ вѣ́рныхъ прошє́нїѧ, страстоте́рпица бо хрⷭ҇тꙋ̀ предстои́тъ, просѧ́щи лꙋ̑чшаѧ, и҆ спасе́нїѧ хода́тайственнаѧ, всесвѧтꙋ́ю и҆ честнꙋ́ю є҆ѧ̀ па́мѧть ᲂу҆се́рднѡ соверша́ющымъ, и҆ вѣ́рнѡ пѣснопою́щымъ: лю́дїе, превозноси́те хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки.

Ѿве́рзъ прїе́млетъ тѧ̀ жени́хъ, всемꙋ́драѧ, двє́ри ра̑йскїѧ, и҆ въ черто́зѣ всесвѣ́тлѣмъ ѡ҆бита́ти сотворѝ, црⷭ҇твїѧ прича́стницꙋ, ꙗ҆́кѡ соѻ́бщницꙋ стрⷭ҇те́й ꙗ҆влѧ́етъ. є҆мꙋ́же ны́нѣ предстоѧ́щи царе́ва дщѝ, свѣ́тлѡ ᲂу҆кра́шена, на́съ не забꙋ́ди.

Оу҆хищре́нными глагѡ́лы и҆скꙋша́ше мꙋчи́тель, и҆ ᲂу҆вѣтливослѡ́вїи лю́тый льстѧ̀, разсла́бити твою̀ крѣ́пость надѣ́ѧвсѧ, сла́внаѧ, но ᲂу҆невѣ́ститисѧ хрⷭ҇тꙋ̀ хотѧ́щи, вопїѧ́ла є҆сѝ влⷣцѣ: свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Свѧще́ннѣйши была̀ є҆сѝ, бцⷣе всенепоро́чнаѧ, премі́рнагѡ а҆́гг҃лѡвъ чи́на: си́хъ бо родила̀ є҆сѝ содѣ́телѧ и҆ гдⷭ҇а, ѿ дѣ́вственныѧ и҆ неискꙋсобра́чныѧ ᲂу҆тро́бы, во двꙋ́хъ сꙋщества́хъ, неслїѧ́ннѡ и҆ невра́щнѡ, во є҆ди́ной же ѵ҆поста́си бг҃а воплоще́нна.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Оу҆жасе́сѧ ѡ҆ се́мъ нб҃о, и҆ землѝ ᲂу҆диви́шасѧ концы̀, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ пло́тски, и҆ чре́во твоѐ бы́сть простра́ннѣйшее небе́съ. тѣ́мъ тѧ̀ бцⷣꙋ, а҆́гг҃лѡвъ и҆ человѣ̑къ чинонача̑лїѧ велича́ютъ.

Преста́виласѧ є҆сѝ къ черто́гѡмъ свѣтови̑днымъ, невѣ́стными ᲂу҆кра́шена ᲂу҆́тварьми, дѣ́вственнꙋю и҆мꙋ́щи свѣщꙋ̀ въ твое́й десни́цѣ, въ дрꙋго́й же держа́щи ѿсѣ́ченнꙋю твою̀ главꙋ̀. и҆ ны́нѣ предстоѧ́щи хрⷭ҇тꙋ̀, твоемꙋ̀ женихꙋ̀, тѧ̀ пою́щыѧ сохранѝ.

Прїѧ́та бы́сть твоѧ̀, бг҃омꙋ́драѧ, моли́тва: вѣ́рою бо твоѐ и҆менꙋ́ющыѧ и҆́мѧ, честна́ѧ, спаса́етъ влⷣка ѿ и҆скꙋше́нїй, и҆ благоздра́вїе подае́тъ, недꙋ́гѡвъ и҆збавлѧ́ѧ всеразли́чныхъ, дꙋше́вныхъ же и҆ тѣле́сныхъ. тѣ́мъ тѧ̀ веселѧ́щесѧ, є҆катері́но, ᲂу҆блажа́емъ.

Приста́ла є҆сѝ ти́хомꙋ приста́нищꙋ ны́нѣ, благоѡпрѧ́тнѡ же и҆ легкѡ̀ мо́ре мїрско́е, мч҃нице, преплы́вши треволне́нїй, не и҆скꙋси́вшисѧ, всемꙋ́драѧ, бога́тство многоразли́чное хрⷭ҇тꙋ̀ приносѧ́щи, дв҃о, мно́жество мꙋ́чєникъ, є҆катері́но всеблаже́ннаѧ.

Въ черто́зѣхъ нбⷭ҇ныхъ ны́нѣ внꙋ́трь съ дѣ́вственныхъ ли̑ки ликовствꙋ́ющи, мꙋ́ченическими ѡ҆зарѧ́ема лꙋча́ми, є҆катері́но всемꙋ́драѧ, разрѣшѝ паде́нїй мои́хъ плени̑цы, ᲂу҆се́рднѡ молѧ́щи всѣ́хъ бл҃годѣ́телѧ: за є҆го́же кро́вь твою̀ и҆злїѧ́ла є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, ѽ дв҃о мт҃и бж҃їѧ! па́че є҆стества̀ ро́ждши въ тѣлесѝ благо́е сло́во, є҆го́же ѿ се́рдца своегѡ̀ ѻ҆ц҃ъ ѿры́гне, пре́жде всѣ́хъ вѣкѡ́въ, ꙗ҆́кѡ бл҃гъ, є҆го́же ны́нѣ и҆ тѣле́съ превы́шша разꙋмѣва́емъ, а҆́ще и҆ въ тѣ́ло ѡ҆блече́сѧ.

Свѣти́ленъ.

Возжилѧ́ема мꙋдрова́нїемъ, же́нъ, ѽ дв҃о є҆катері́но, всечестна́ѧ, страстоте́рпцєвъ сла́во, фїлосо́фѡвъ хи́трость ѡ҆ бз҃ѣ ѡ҆бличи́ла є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ бꙋесло́вїе сꙋ́щꙋ и҆ ба́снь, всенепоро́чнꙋю и҆́стиннѡ мт҃рь бж҃їю спомо́щницꙋ стѧжа́вши.

Свя­тая Ека­те­ри­на ро­ди­лась в Алек­сан­дрии во вто­рой по­ло­вине тре­тье­го сто­ле­тия. Про­ис­хо­ди­ла она из знат­но­го ро­да и от­ли­ча­лась свет­лым умом, уче­но­стью и кра­со­той. Мно­гие бо­га­тые и знат­ные же­ни­хи ис­ка­ли ее ру­ки, а мать и род­ные уго­ва­ри­ва­ли ее со­гла­сить­ся на брак. Но Ека­те­ри­на мед­ли­ла с от­ве­том и го­во­ри­ла сво­им близ­ким: «Ес­ли хо­ти­те, чтобы я вы­шла за­муж, то най­ди­те мне юно­шу, по­доб­но­го мне по кра­со­те и уче­но­сти».

Бог так устро­ил, что Ека­те­ри­на по­зна­ко­ми­лась с од­ним стар­цем-пу­стын­ни­ком, че­ло­ве­ком свет­ло­го ума и пра­вед­ной жиз­ни. Об­суж­дая с Ека­те­ри­ной до­сто­ин­ства ее по­клон­ни­ков, ста­рец ска­зал: «Я знаю Же­ни­ха, ко­то­рый во всем пре­вос­хо­дит те­бя. Нет ему по­доб­но­го». По­том он дал ей ико­ну Пре­свя­той Де­вы, обе­щал, что она по­мо­жет ей уви­деть необык­но­вен­но­го Же­ни­ха.

В бли­жай­шую ночь пред­ста­ви­лось Ека­те­рине в лег­ком сне, что Небес­ная Ца­ри­ца, окру­жен­ная Ан­ге­ла­ми, сто­ит пе­ред ней и дер­жит на ру­ках От­ро­ка, си­я­ю­ще­го как солн­це. На­прас­но ста­ра­лась Ека­те­ри­на взгля­нуть на Его ли­цо: Он от­во­ра­чи­вал­ся от нее. «Не пре­зи­рай Тво­е­го со­зда­ния, – мо­ли­ла Бо­жия Ма­терь сво­е­го Сы­на, – ска­жи ей, что она долж­на сде­лать, чтобы уви­деть Твой свет­лый лик». «Пусть она вер­нет­ся к стар­цу и узна­ет от него», – от­ве­тил От­рок.

Чуд­ный сон глу­бо­ко по­ра­зил де­вуш­ку. Как толь­ко на­ста­ло утро, она по­спе­ши­ла к стар­цу, при­па­ла к но­гам его и про­си­ла у него со­ве­та. Ста­рец по­дроб­но объ­яс­нил ей ис­тин­ную ве­ру, рас­ска­зал о рай­ском бла­жен­стве пра­вед­ни­ков и о ги­бе­ли греш­ни­ков. Муд­рая де­ва по­ня­ла пре­вос­ход­ство хри­сти­ан­ской ве­ры над язы­че­ской, по­ве­ри­ла в Иису­са Хри­ста как Сы­на Бо­жия и при­ня­ла Свя­тое Кре­ще­ние. По­сле Кре­ще­ния бо­же­ствен­ный свет про­ник в нее и на­пол­нил ее ве­ли­кой ра­до­стью.

Ко­гда Ека­те­ри­на с об­нов­лен­ной ду­шой воз­вра­ти­лась до­мой, она дол­го мо­ли­лась, бла­го­да­ря Бо­га за ми­лость, ока­зан­ную ей. За­снув во вре­мя мо­лит­вы, она сно­ва уви­де­ла Ма­терь Бо­жию. Те­перь Бо­же­ствен­ный От­рок ми­ло­сти­во взи­рал на нее. Пре­свя­тая Де­ва взя­ла пра­вую ру­ку де­ви­цы, а От­рок на­дел ей чуд­ный пер­стень, ска­зав: «Не знай же­ни­ха зем­но­го». Ека­те­ри­на по­ня­ла, что с это­го мо­мен­та она об­ру­че­на Хри­сту и просну­лась с еще боль­шей ра­до­стью на серд­це. По­сле это­го она со­вер­шен­но пе­ре­ме­ни­лась ста­ла скром­ной, крот­кой и ми­ло­сти­вой. Она ста­ла ча­сто мо­лить­ся Бо­гу, про­ся ру­ко­вод­ства и по­мо­щи. Од­на цель во­оду­шев­ля­ла ее: жить для Хри­ста.

В ско­ром вре­ме­ни в Алек­сан­дрию при­был Мак­си­ми­ан (286–305 гг.), со­пра­ви­тель им­пе­ра­то­ра Дио­кли­ти­а­на. Он разо­слал вест­ни­ков по го­ро­дам Егип­та со­звать на­род на празд­ник в честь язы­че­ских бо­гов. Ека­те­ри­на скор­бе­ла, что царь, вме­сто то­го, чтобы со­дей­ство­вать про­све­ще­нию на­ро­да, еще боль­ше на­саж­да­ет язы­че­ские суе­ве­рия. Ко­гда на­сту­пил празд­ник, она при­шла в ка­пи­ще, где со­би­ра­лись жре­цы, знать и на­род, и без­бо­яз­нен­но ска­за­ла ца­рю: «Не стыд­но ли те­бе, царь, мо­лить­ся мерз­ким идо­лам! По­знай ис­тин­но­го Бо­га, без­на­чаль­но­го и бес­ко­неч­но­го; им ца­ри цар­ству­ют и мир сто­ит. Он со­шел на зем­лю и сде­лал­ся че­ло­ве­ком для спа­се­ния на­ше­го».

Мак­си­ми­ан раз­гне­вал­ся на Ека­те­ри­ну за неува­же­ние к его цар­ско­му до­сто­ин­ству и по­ве­лел за­клю­чить ее в тем­ни­цу. За­тем он ве­лел уче­ным лю­дям убе­дить Ека­те­ри­ну в ис­тин­но­сти язы­че­ской ре­ли­гии. В те­че­ние несколь­ких дней они из­ла­га­ли пе­ред де­ви­цей раз­лич­ные до­во­ды в поль­зу язы­че­ской ре­ли­гии, но Ека­те­ри­на сво­ей ло­ги­кой и ра­зум­ны­ми до­во­да­ми раз­би­ва­ла их в прах. Она до­ка­зы­ва­ла им, что мо­жет су­ще­ство­вать толь­ко один пре­муд­рый Со­зда­тель все­го, ко­то­рый сво­и­ми со­вер­шен­ства­ми бес­ко­неч­но воз­вы­ша­ет­ся над язы­че­ски­ми бо­же­ства­ми. В кон­це кон­цов язы­че­ские муд­ре­цы при­зна­ли се­бя по­беж­ден­ны­ми все­со­кру­ша­ю­щей ло­ги­кой Ека­те­ри­ны. По­тер­пев неуда­чу на ин­тел­лек­ту­аль­ной поч­ве, Мак­си­ми­ан, од­на­ко, не от­сту­пил от сво­е­го на­ме­ре­ния пе­ре­убе­дить Ека­те­ри­ну. При­звав ее, он ста­рал­ся пре­льстить ее по­дар­ка­ми, обе­ща­ни­я­ми по­че­стей и сла­вы. Но Ека­те­ри­на оста­ва­лась непод­куп­ной.

Мак­си­ми­а­ну при­шлось на ко­рот­кое вре­мя от­лу­чить­ся из го­ро­да. Его же­на, ца­ри­ца Ав­гу­ста, мно­го слы­шав­шая о муд­ро­сти Ека­те­ри­ны, по­же­ла­ла уви­деть ее. Встре­тив­шись и по­бе­се­до­вав с Ека­те­ри­ной, Ав­гу­ста уве­ро­ва­ла в Хри­ста и при­ня­ла хри­сти­ан­скую ве­ру.

Ко­гда Мак­си­ми­ан воз­вра­тил­ся в Алек­сан­дрию, он сно­ва по­слал за Ека­те­ри­ной. На этот раз он снял мас­ку доб­ро­же­ла­тель­но­сти и стал гро­зить Ека­те­рине пыт­ка­ми и смер­тью. По­том он ве­лел при­не­сти ко­ле­са с ост­ры­ми зуб­ца­ми и ве­лел пре­дать ее этой ужас­ной каз­ни. Но ед­ва толь­ко на­ча­лись му­че­ния, как неви­ди­мая си­ла со­кру­ши­ла ору­дие му­ки, свя­тая Ека­те­ри­на оста­лась невре­ди­ма. Ца­ри­ца Ав­гу­ста, узнав о слу­чив­шем­ся, пред­ста­ла пе­ред сво­им му­жем и ста­ла уко­рять его, как он дер­за­ет вос­ста­вать про­тив Са­мо­го Бо­га. Царь при­шел в ярость от вме­ша­тель­ства сво­ей же­ны и по­ве­лел тут же умерт­вить ее.

На дру­гой день Мак­си­ми­ан в по­след­ний раз при­звал Ека­те­ри­ну и пред­ло­жил ей стать его же­ной, обе­щая ей все бла­га ми­ра. Но свя­тая Ека­те­ри­на и слу­шать об этом не хо­те­ла. Ви­дя бес­по­лез­ность всех сво­их уси­лий, царь ве­лел пре­дать ее смер­ти, и во­ин от­сек ей го­ло­ву в 304 го­ду.

Впо­след­ствии свя­тые остан­ки ве­ли­ко­му­че­ни­цы Ека­те­ри­ны по­па­ли на го­ру Си­най и с тех пор здесь хра­ни­лись в мо­на­сты­ре ее име­ни. Им­пе­ра­тор Петр Ве­ли­кий по­жерт­во­вал для ее мо­щей дра­го­цен­ную ра­ку.


См. так­же: "Жи­тие и стра­да­ние свя­той ве­ли­ко­му­че­ни­цы Ека­те­ри­ны" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.