Канон святой великомученице Евфимии Всехвальной

Припев: Свята́я великому́ченице ма́ти Евфи́мие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 24 июля (11 июля ст. ст.); 29 сентября (16 сентября ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Пои́м Го́сподеви, прове́дшему лю́ди Своя́ сквозе́ Чермно́е мо́ре, я́ко Еди́н сла́вно просла́вися.

Влече́т к песнопе́нию преми́рных во́инства и земны́х ли́ки всехва́льная отрокови́ца чудесы́.

Ро́д презре́вши, и ю́же от бога́тства све́тлость честна́я Евфи́мия вме́сто все́х Христа́ стяжа́.

Добро́ты возжела́в Влады́ка все́х красне́йшаго твоего́ се́рдца, всехва́льная, Небе́сных черто́гов сподо́би тя́.

Богоро́дичен: Пречи́стая Богоро́дице, воплоще́нно Присносу́щное и Пребоже́ственное Сло́во па́че естества́ ро́ждшую, пое́м Тя́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.

Яви́лася еси́ на суди́щи му́жественну ду́шу нося́щи, и врага́, я́коже нему́жественна, победи́ла еси́, всехва́льная.

Поро́к в добро́те твое́й, ниже́ вра́ска души́ бы́сть, и тя́ Христо́с неве́сту в нетле́нныя черто́ги прия́т.

Исцели́, всехва́льная, души́ моея́ стру́пы, му́ченице Христо́ва, и ути́ши твои́ми моли́твами, жи́зни моея́ бу́рю.

Богоро́дичен: Тя́ вси́ стяжа́хом прибе́жище и сте́ну на́шу христиа́не, и Тя́ славосло́вим немо́лчно, Безневе́стная.

Седа́лен, гла́с 8.

Крове́й твои́х струя́ми, му́ченице Христо́ва, пото́п нечести́вым при́сно де́йствуеши, всехва́льная, ту́чами же благода́ти слове́сныя ни́вы напая́ющи всегда́, в ни́хже возраща́еши кла́с ве́ры. Те́м пресла́вно и по сме́рти яви́лася еси́ о́блак, источа́ющий жи́зни свиде́тельство, страстоте́рпице всехва́льная, моли́ся Христу́ Бо́гу, согреше́ний оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.

Нескве́рное зерца́ло Боже́ственных разуме́ний тебе́ саму́ю устро́ивши, я́ко свети́льник зелоле́потнейший, страда́лиц посреде́, му́ченице, возсия́ла еси́.

Мра́чному не принесла́ еси́ де́мону же́ртвы, непобеди́мая му́ченице: жизноно́сную бо возлюби́ла еси́ за благоче́стие сме́рть прия́ти.

Я́ко неболе́зненно нося́щи со страстоно́сцы те́ло, непоро́чная, ра́нами нечу́вственна пребыла́ еси́ Боже́ственныя любве́ раче́нием.

Терпели́во стра́ждущу твоему́ лицу́, му́ченице, ра́нами све́тло украша́шеся, мо́лниею же Боже́ственнаго ду́ха враго́в омрача́ше помышле́ния.

Богоро́дичен: Очище́ние на́м да́руй неве́дений, я́ко Безгре́шен, и умири́ ми́р Тво́й, Бо́же, моли́твами Ро́ждшия Тя́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: У́тренююще, вопие́м Ти́, Го́споди, спаси́ ны́, Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, ра́зве Тебе́ ино́го не ве́мы.

Дне́ и ми́ра противополо́жное уве́девши, ратолю́бнаго де́мона люби́ти не восхоте́ла еси́.

Мне́в твою́ осла́бити Боже́ственную, му́ченице, кре́пость, сме́х яви́ся, козньми́ вселука́вый.

Пода́ждь ми́ просвеще́ние и ми́р, всехва́льная, реша́щи моли́твами твои́ми многомяте́жное смуще́ние.

Богоро́дичен: Де́ву по Рождестве́ пое́м Тя́ Богоро́дице: Ты́ бо Бо́га Сло́ва пло́тию ми́ру породила́ еси́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Ри́зу мне́ пода́ждь све́тлу, одея́йся све́том, я́ко ри́зою, многоми́лостиве Христе́ Бо́же на́ш.

Му́жественное в же́нстей пло́ти души́ мудрова́ние нося́щи, сла́вная, о зве́рех су́щих в вода́х, неради́ла еси́.

Победи́ла еси́ мучи́телей горды́ню без вре́да в вода́х, му́ченице непобеди́мая, со зверьми́ я́ко Ио́на пребы́вши.

Изба́ви звери́наго растле́ния, услы́шав Госпо́дь твоя́ моли́твы, я́ко из ро́ва Дании́ла, тя́, всехва́льная.

Богоро́дичен: Еди́на сло́вом пло́тию Сло́во поро́ждшая, изба́ви, мо́лимся, сете́й вра́жиих ду́ши на́ша.

Конда́к, гла́с 4.

Во страда́льчестве твое́м до́бре подвиза́лася еси́ и по сме́рти ны́ освяща́еши чуде́с точе́ньми, всехва́льная. Те́мже твое́ успе́ние свято́е пое́м, ве́рою притека́юще в боже́ственный хра́м тво́й, да изба́вимся неду́гов душе́вных, и чуде́с благода́ть почерпе́м.

И́кос.

Всехва́льныя хра́м ра́й показа́ся, посреде́ иму́щь са́д безсме́ртия, те́ло ея́ честно́е; того́ собира́ющии плоды́ благоцве́тныя ско́ро освяща́ются: зря́ще бо, чудя́тся, ка́ко ме́ртвое те́ло, я́ко жи́во, источа́ет кро́ви, благово́нствующи вся́. Те́м со тща́нием прииди́те со мно́ю вси́, смире́нным, и очи́стимся скве́рны вся́кия, целу́юще сие́, и чуде́с благода́ть почерпе́м.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы, в Вавило́не иногда́, ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, Благослове́н еси́.

Па́че ума́ яви́шася боже́ственных му́чеников благому́жества, Зижди́тель бо все́х, тва́рь покаря́ет во страда́ниих зову́щим: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Скве́рная загради́ преслову́щая отрокови́ца уста́ мучи́телей и горды́ню пребеззако́нных Ду́хом Святы́м, боже́ственно воспева́ющи: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Тро́ица преподо́бных разже́гшия пе́щь дре́вле попали́, ны́не же богому́драя, Тро́ицу пою́щи, слуги́ улови́, отце́в Бо́га пою́щия: Бо́же, благослове́н еси́.

Та́инственно Жени́х ко всечи́стей неве́сте в пе́щь прише́д, Ду́ха росо́ю, Отца́ благоволе́нием, сохрани́ пою́щую: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: На́ше спасе́ние я́коже восхоте́л еси́, Спа́се, устро́ити, во утро́бу Де́вы всели́лся еси́, Ю́же ми́ру Предста́тельницу показа́л еси́. Отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Царя́ Небе́снаго, Его́же пою́т во́и а́нгельстии, хвали́те и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Блаже́ннейшая в жена́х, Вы́шняго возме́здную иму́щи благода́ть, поя́ше, хва́лящи Христа́ во ве́ки вся́.

Укрепле́на по́мыслом Неве́стника, невеще́ственным раче́нием, те́ло предала́ еси́ на сме́рть и живе́ши во ве́ки вся́.

На ле́сть, я́коже на зве́ря, вооружи́вшися Святы́м Ду́хом, му́ченица взя́ше мзду́ во вся́ ве́ки.

Не душетле́нную сме́рть прия́ла еси́ чи́стая, но благодерзнове́нно зве́ря угрызе́нием нестаре́ющую непоро́чная, измени́ла еси́ жи́знь во ве́ки вся́.

Богоро́дичен: Напа́стей Ты́ прило́ги отгоня́еши и страсте́й нахо́ды, Де́во: те́мже Тя́ пое́м во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Тя́, Неискусобра́чную Ма́терь Бо́га Вы́шняго, Тя́, па́че ума́ ро́ждшую сло́вом вои́стинну Бо́га, вы́шшую Пречи́стых Си́л, немо́лчными славословле́нии велича́ем.

Тече́ние живы́я кро́ве зна́мение нетле́нныя, свы́ше дарова́нныя тебе́ жи́зни, му́ченице всехва́льная, целе́ний бо сокро́вище непреста́нное ве́рою че́рплющим яви́лася еси́.

Косне́ся тебе́ сме́рть естества́ зако́ном, богому́драя, в живоно́сную же ме́ртвость нестра́стно оде́ялася еси́, е́юже, я́ко одушевле́нное, твое́ те́ло поло́жши всечестно́е, живе́ши нетле́нно, и свиде́телствуют твоя́ кровотече́ния.

Зако́ны страда́ния венча́вшися, му́ченице, христопропове́днице, сви́ток благочести́вых вве́ренный, Евфи́мие, догма́тов честны́х, от ру́к собо́ра, его́же я́ко сто́лп, держа́щи, живы́й Правосла́вия показу́еши.

Богоро́дичен: Неве́сто Неискусобра́чная, сосу́де благово́ния, Тя́ я́ко и́стинную и непоро́чную и Боже́ственнаго О́блак Све́та прие́мшую, небе́сный До́ждь во утро́бе, Де́во Ма́ти, велича́ем.

Свети́лен.

И сме́рть претерпе́вши о Бо́зе Жи́вем, жива́ пребыва́еши, всехва́льная Евфи́мие, и Того́ сви́ток во объя́тиих твои́х содержа́щи, была́ еси́ предсто́лпие правосла́вных, ве́рно твою́ соверша́ющих честну́ю и боже́ственную и всесвяще́нную па́мять.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Пои́мъ гдⷭ҇еви, прове́дшемꙋ лю́ди своѧ̑ сквозѣ̀ чермно́е мо́ре, ꙗ҆́кѡ є҆ди́нъ сла́внѡ просла́висѧ.

Влече́тъ къ пѣснопѣ́нїю премі́рныхъ вѡ́инства, и҆ земны́хъ ли́ки, всехва́льнаѧ ѻ҆трокови́ца чꙋдесы̀.

Ро́дъ презрѣ́вши, и҆ ю҆́же ѿ бога́тства свѣ́тлость честна́ѧ є҆ѵфи́мїа, вмѣ́стѡ всѣ́хъ хрⷭ҇та̀ стѧжа̀.

Добро́ты возжела́въ влⷣка всѣ́хъ краснѣ́йшагѡ твоегѡ̀ се́рдца всехва́льнаѧ, нбⷭ҇ныхъ черто́гѡвъ сподо́би тѧ̀.

Бг҃оро́диченъ: Пречⷭ҇таѧ бцⷣе, воплоще́нно присносꙋ́щное и҆ пребжⷭ҇твенное сло́во, па́че є҆стества̀ ро́ждшꙋю пое́мъ тѧ̀.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Ты̀ є҆сѝ ᲂу҆твержде́нїе притека́ющихъ къ тебѣ̀, гдⷭ҇и, ты̀ є҆сѝ свѣ́тъ ѡ҆мраче́нныхъ, и҆ пое́тъ тѧ̀ дꙋ́хъ мо́й.

Ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ на сꙋди́щи мꙋ́жественнꙋ дꙋ́шꙋ носѧ́щи, и҆ врага̀ ꙗ҆́коже немꙋ́жественна побѣди́ла є҆сѝ всехва́льнаѧ.

Поро́къ въ добро́тѣ твое́й, нижѐ вра́ска дꙋшѝ бы́сть, и҆ тѧ̀ хрⷭ҇то́съ невѣ́стꙋ въ нетлѣ̑нныѧ черто́ги прїѧ́тъ.

И҆сцѣлѝ, всехва́льнаѧ, дꙋшѝ моеѧ̀ стрꙋ́пы, мч҃нице хрⷭ҇то́ва, и҆ ᲂу҆ти́ши твои́ми моли́твами, жи́зни моеѧ̀ бꙋ́рю.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ всѝ стѧжа́хомъ прибѣ́жище, и҆ стѣ́нꙋ на́шꙋ хрⷭ҇тїа́не, и҆ тѧ̀ славосло́вимъ немо́лчнѡ, безневѣ́стнаѧ.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Крове́й твои́хъ стрꙋѧ́ми мч҃нице хрⷭ҇то́ва, пото́пъ нечести̑вымъ при́снѡ дѣ́йствꙋеши всехва́льнаѧ: тꙋ́чами же бл҃года́ти словє́сныѧ ни̑вы напаѧ́ющи всегда̀, въ ни́хже возраща́еши кла́съ вѣ́ры. тѣ́мъ пресла́внѡ и҆ по сме́рти ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ ѻ҆́блакъ, и҆сточа́ющїй жи́зни свидѣ́тельство: страстоте́рпице всехва́льнаѧ, моли́сѧ хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти чтꙋ́щымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Ты̀ є҆сѝ ᲂу҆твержде́нїе притека́ющихъ къ тебѣ̀, гдⷭ҇и, ты̀ є҆сѝ свѣ́тъ ѡ҆мраче́нныхъ, и҆ пое́тъ тѧ̀ дꙋ́хъ мо́й.

Нескве́рное зерца́ло бжⷭ҇твенныхъ разꙋмѣ́нїй тебѐ самꙋ́ю ᲂу҆стро́ивши, ꙗ҆́кѡ свѣти́льникъ ѕѣлолѣ́потнѣйшїй страда́лицъ посредѣ̀, мч҃нице, возсїѧ́ла є҆сѝ.

Мра́чномꙋ не принесла̀ є҆сѝ де́мѡнꙋ же́ртвы, непобѣди́маѧ мч҃нице: жизноно́снꙋю бо возлюби́ла є҆сѝ за благоче́стїе сме́рть прїѧ́ти.

Ꙗ҆́кѡ неболѣ́зненно носѧ́щи со страстоно́сцы тѣ́ло непоро́чнаѧ, ра́нами нечꙋ́вственна пребыла̀ є҆сѝ бжⷭ҇твенныѧ любвѐ раче́нїемъ.

Терпѣли́вѡ стра́ждꙋщꙋ твоемꙋ̀ лицꙋ̀, мч҃нице, ра́нами свѣ́тлѡ ᲂу҆краша́шесѧ, мо́лнїею же бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а врагѡ́въ ѡ҆мрача́ше помышлє́нїѧ.

Бг҃оро́диченъ: Ѡ҆чище́нїе на́мъ да́рꙋй невѣ́дѣнїй, ꙗ҆́кѡ безгрѣ́шенъ, и҆ ᲂу҆мирѝ мі́ръ тво́й, бж҃е, моли́твами ро́ждшїѧ тѧ̀.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Оу҆́тренююще, вопїе́мъ тѝ, гдⷭ҇и, сп҃сѝ ны̀: ты̀ бо є҆сѝ бг҃ъ на́шъ, ра́звѣ тебє̀ и҆но́гѡ не вѣ́мы.

Днѐ и҆ ми́ра противополо́жное ᲂу҆вѣ́дѣвши, ратолю́бнаго де́мѡна люби́ти не восхотѣ́ла є҆сѝ.

Мнѣ́въ твою̀ ѡ҆сла́бити бжⷭ҇твеннꙋю мч҃нице крѣ́пость, смѣ́хъ ꙗ҆ви́сѧ, козньмѝ вселꙋка́вый.

Пода́ждь мѝ просвѣще́нїе и҆ ми́ръ, всехва́льнаѧ, рѣша́щи моли́твами твои́ми многомѧте́жное смꙋще́нїе.

Бг҃оро́диченъ: Дв҃ꙋ по ржⷭ҇твѣ̀ пое́мъ тѧ̀ бцⷣе: ты̀ бо бг҃а сло́ва пло́тїю мі́рꙋ породила̀ є҆сѝ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ри́зꙋ мнѣ̀ пода́ждь свѣ́тлꙋ, ѡ҆дѣѧ́йсѧ свѣ́томъ ꙗ҆́кѡ ри́зою, многомлⷭ҇тиве хрⷭ҇тѐ бж҃е на́шъ.

Мꙋ́жественное въ же́нстѣй пло́ти дꙋшѝ мꙋдрова́нїе носѧ́щи сла́внаѧ, ѡ҆ ѕвѣ́рехъ сꙋ́щихъ въ вода́хъ, неради́ла є҆сѝ.

Побѣди́ла є҆сѝ мꙋчи́телей горды́ню безъ вре́да въ вода́хъ, мч҃нице непобѣди́маѧ, со ѕвѣрьмѝ ꙗ҆́кѡ і҆ѡ́на пребы́вши.

И҆зба́ви ѕвѣри́нагѡ растлѣ́нїѧ, ᲂу҆слы́шавъ гдⷭ҇ь твоѧ̑ моли̑твы, ꙗ҆́кѡ и҆зъ ро́ва данїи́ла, тѧ̀ всехва́льнаѧ.

Бг҃оро́диченъ: Є҆ди́на сло́вомъ пло́тїю сло́во поро́ждшаѧ, и҆зба́ви, мо́лимсѧ, сѣте́й вра́жїихъ дꙋ́шы на́шѧ.

Конда́къ, гла́съ д҃.

Во страда́льчествѣ твое́мъ до́брѣ подвиза́ласѧ є҆сѝ, и҆ по сме́рти ны̀ ѡ҆свѧща́еши чꙋде́съ точе́ньми всехва́льнаѧ. тѣ́мже твоѐ ᲂу҆спе́нїе свѧто́е пое́мъ, вѣ́рою притека́юще въ бжⷭ҇твенный хра́мъ тво́й, да и҆зба́вимсѧ недꙋ́гѡвъ дꙋше́вныхъ, и҆ чꙋде́съ бл҃года́ть почерпе́мъ.

І҆́косъ.

Всехва́льныѧ хра́мъ ра́й показа́сѧ, посредѣ̀ и҆мꙋ́щь са́дъ безсме́ртїѧ, тѣ́ло є҆ѧ̀ честно́е: тогѡ̀ собира́ющїи плоды̀ благоцвѣ́тныѧ ско́рѡ ѡ҆свѧща́ютсѧ: зрѧ́ще бо чꙋдѧ́тсѧ, ка́кѡ ме́ртвое тѣ́ло ꙗ҆́кѡ жи́во и҆сточа́етъ крѡ́ви, благово́нствꙋющи всѧ̑; тѣ́мъ со тща́нїемъ прїиди́те со мно́ю всѝ смире́ннымъ, и҆ ѡ҆чи́стимсѧ скве́рны всѧ́кїѧ, цѣлꙋ́юще сїѐ, и҆ чꙋде́съ бл҃года́ть почерпе́мъ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Ѿ і҆ꙋде́и доше́дше ѻ҆́троцы, въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀, вѣ́рою трⷪ҇ческою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: ѻ҆тцє́въ бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.

Па́че ᲂу҆ма̀ ꙗ҆ви́шасѧ бжⷭ҇твенныхъ мч҃никѡвъ благомꙋ́жєства: зижди́тель бо всѣ́хъ, тва́рь покарѧ́етъ во страда́нїихъ зовꙋ́щымъ: ѻ҆тцє́въ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Блѧдꙋ̑щаѧ заградѝ пресловꙋ́щаѧ ѻ҆трокови́ца ᲂу҆ста̀ мꙋчи́телей, и҆ горды́ню пребеззако́нныхъ дх҃омъ ст҃ы́мъ, бжⷭ҇твеннѡ воспѣва́ющи: ѻ҆тцє́въ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Тро́ица преподо́бныхъ разже́гшыѧ пе́щь дре́вле попалѝ: ны́нѣ же бг҃омꙋ́драѧ трⷪ҇цꙋ пою́щи, слꙋги̑ ᲂу҆ловѝ, ѻ҆тцє́въ бг҃а пою́щыѧ: бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Та́инственнѡ жени́хъ ко всечи́стѣй невѣ́стѣ въ пе́щь прише́дъ, дх҃а росо́ю, ѻ҆ц҃а̀ благоволе́нїемъ, сохранѝ пою́щꙋю: ѻ҆тцє́въ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: на́ше спасе́нїе ꙗ҆́коже восхотѣ́лъ є҆сѝ сп҃се ᲂу҆стро́ити, во ᲂу҆тро́бꙋ дв҃ы всели́лсѧ є҆сѝ, ю҆́же мі́рꙋ предста́тельницꙋ показа́лъ є҆сѝ: ѻ҆тцє́въ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Цр҃ѧ̀ нбⷭ҇наго, є҆го́же пою́тъ вѡ́и а҆́гг҃льстїи, хвали́те и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Блаже́ннѣйшаѧ въ жена́хъ, вы́шнѧго возме́зднꙋю и҆мꙋ́щи бл҃года́ть, поѧ́ше хва́лѧщи хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки всѧ̑.

Оу҆крѣпле́на по́мысломъ невѣ́стника, невеще́ственнымъ раче́нїемъ, тѣ́ло предала̀ є҆сѝ на сме́рть, и҆ живе́ши во вѣ́ки всѧ̑.

На ле́сть, ꙗ҆́коже на ѕвѣ́рѧ, воѡрꙋжи́вшисѧ ст҃ы́мъ дх҃омъ мч҃ница, взѧ́ше мздꙋ̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Не дꙋшетлѣ́ннꙋю сме́рть прїѧ́ла є҆сѝ чи́стаѧ, но благодерзнове́ннѡ ѕвѣ́рѧ ᲂу҆грызе́нїемъ, нестарѣ́ющꙋю непоро́чнаѧ и҆змѣни́ла є҆сѝ жи́знь во вѣ́ки всѧ̑.

Бг҃оро́диченъ: Напа́стей ты̀ прило́ги ѿгонѧ́еши, и҆ страсте́й нахо́ды дв҃о: тѣ́мже тѧ̀ пое́мъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Тѧ̀, неискꙋсобра́чнꙋю мт҃рь бг҃а вы́шнѧгѡ. тѧ̀, па́че ᲂу҆ма̀ ро́ждшꙋю сло́вомъ вои́стиннꙋ бг҃а, вы́шшꙋю пречⷭ҇тыхъ си́лъ, немо́лчными славословлє́нїи велича́емъ.

Тече́нїе живы́ѧ кро́ве, зна́менїе нетлѣ́нныѧ свы́ше дарова́нныѧ тебѣ̀ жи́зни, мч҃нице всехва́льнаѧ: цѣле́нїй бо сокро́вище непреста́нно, вѣ́рою че́рплющымъ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ.

Косне́сѧ тебѣ̀ сме́рть є҆стества̀ зако́номъ, бг҃омꙋ́драѧ, въ живоно́снꙋю же ме́ртвость нестра́стнѡ ѡ҆дѣ́ѧласѧ є҆сѝ, є҆́юже ꙗ҆́кѡ ѡ҆дꙋшевле́нное твоѐ тѣ́ло поло́жши всечестно́е, живе́ши нетлѣ́ннѡ, и҆ свидѣ́телствꙋютъ твоѧ̑, кровотечє́нїѧ.

Зако́нами страда́нїѧ вѣнча́вшисѧ, мч҃нице, хрⷭ҇топроповѣ́днице, сви́токъ благочести́выхъ ввѣ́ренный, є҆ѵфи́мїе, догма́тѡвъ честны́хъ, ѿ рꙋ́къ собо́ра, є҆го́же ꙗ҆́кѡ сто́лпъ держа́щи живы́й правосла́вїѧ, показꙋ́еши.

Бг҃оро́диченъ: Невѣ́сто неискꙋсобра́чнаѧ, сосꙋ́де благово́нїѧ, тѧ̀ ꙗ҆́кѡ и҆́стиннꙋю и҆ непоро́чнꙋю, и҆ бжⷭ҇твеннагѡ ѻ҆́блакъ свѣ́та прїе́мшꙋю, нбⷭ҇ный до́ждь во ᲂу҆тро́бѣ, дв҃о мт҃и, велича́емъ.

Свѣти́ленъ.

И҆ сме́рть претерпѣ́вши ѡ҆ бз҃ѣ жи́вѣмъ, жива̀ пребыва́еши, всехва́льнаѧ є҆ѵфи́мїе: и҆ тогѡ̀ сви́токъ во ѡ҆б̾ѧ́тїѧхъ твои́хъ содержа́щи, была̀ є҆сѝ предсто́лпїе правосла́вныхъ, вѣ́рнѡ твою̀ соверша́ющихъ честнꙋ́ю и҆ бжⷭ҇твеннꙋю и҆ всесвѧще́ннꙋю па́мѧть.

Свя­тая ве­ли­ко­му­че­ни­ца Ев­фи­мия (све­де­ния о ней по­ме­ще­ны 16 сен­тяб­ря) со­вер­ши­ла му­че­ни­че­ский по­двиг в го­ро­де Хал­ки­доне в 304 го­ду, во вре­мя го­не­ния, воз­двиг­ну­то­го на хри­сти­ан им­пе­ра­то­ром Дио­кли­ти­а­ном (284–305). Пол­то­ра сто­ле­тия спу­стя, ко­гда хри­сти­ан­ская цер­ковь ста­ла гос­под­ству­ю­щей в Рим­ской им­пе­рии, Бог спо­до­бил Все­х­валь­ную Ев­фи­мию вновь явить­ся осо­бен­ной сви­де­тель­ни­цей и ис­по­вед­ни­цей чи­сто­ты пра­во­слав­но­го уче­ния.

В 451 го­ду в го­ро­де Хал­ки­доне, в церк­ви, где по­чи­ва­ли про­слав­лен­ные чу­де­са­ми мо­щи свя­той ве­ли­ко­му­че­ни­цы Ев­фи­мии, про­ис­хо­ди­ли за­се­да­ния IV Все­лен­ско­го Со­бо­ра (све­де­ния о нем 16 июля). Со­бор был со­зван для опре­де­ле­ния точ­ной фор­му­ли­ров­ки дог­ма­та пра­во­слав­ной церк­ви о при­ро­де Бо­го­че­ло­ве­ка Иису­са Хри­ста, что бы­ло необ­хо­ди­мо вви­ду ши­ро­ко рас­про­стра­нив­шей­ся ере­си мо­но­фи­зи­тов, ко­то­рые, во­пре­ки пра­во­слав­но­му уче­нию о двух при­ро­дах Иису­са Хри­ста – Бо­же­ствен­ной и че­ло­ве­че­ской, лож­но утвер­жда­ли в Нем од­ну при­ро­ду – Бо­же­ствен­ную, вно­ся в Цер­ковь сму­ту и раз­до­ры. На Со­бо­ре при­сут­ство­ва­ли 630 пред­ста­ви­те­лей от всех По­мест­ных Хри­сти­ан­ских Церк­вей. Со сто­ро­ны пра­во­слав­ных в со­бор­ных де­я­ни­ях при­ни­ма­ли уча­стие свя­ти­тель Ана­то­лий, пат­ри­арх Кон­стан­ти­но­поль­ский (па­мять 3 июля), свя­ти­тель Юве­на­лий, пат­ри­арх Иеру­са­лим­ский (па­мять 2 июля), и пред­ста­ви­те­ли свя­ти­те­ля Льва, па­пы Рим­ско­го (па­мять 18 фев­ра­ля). Мо­но­фи­зи­ты при­сут­ство­ва­ли в боль­шом ко­ли­че­стве во гла­ве с Ди­о­ско­ром, пат­ри­ар­хом Алек­сан­дрий­ским, и Кон­стан­ти­но­поль­ским ар­хи­манд­ри­том Ев­ти­хи­ем.

По­сле дол­гих пре­ний сто­ро­ны так и не смог­ли прид­ти к со­глас­но­му ре­ше­нию.

То­гда свя­той пат­ри­арх Кон­стан­ти­но­поль­ский Ана­то­лий пред­ло­жил Со­бо­ру предо­ста­вить ре­ше­ние цер­ков­но­го спо­ра Ду­ху Свя­то­му чрез Его несо­мнен­ную но­си­тель­ни­цу – свя­тую Ев­фи­мию Все­х­валь­ную, у чу­до­твор­ных мо­щей ко­то­рой про­ис­хо­ди­ли со­бор­ные пре­ния. Пра­во­слав­ные свя­ти­те­ли и их про­тив­ни­ки на­пи­са­ли свое ис­по­ве­да­ние ве­ры на от­дель­ных свит­ках и за­пе­ча­та­ли сво­и­ми пе­ча­тя­ми. От­кры­ли гроб­ни­цу свя­той ве­ли­ко­му­че­ни­цы Ев­фи­мии и оба свит­ка по­ло­жи­ли на ее гру­ди. По­том в при­сут­ствии им­пе­ра­то­ра Мар­ки­а­на (450–457) участ­ни­ки Со­бо­ра за­кры­ли гроб­ни­цу, при­ло­жи­ли к ней им­пе­ра­тор­скую пе­чать и по­ста­ви­ли стра­жу на три дня. В эти дни обе сто­ро­ны на­ло­жи­ли на се­бя стро­гий пост и со­вер­ша­ли уси­лен­ные мо­лит­вы. Через три дня пат­ри­арх и им­пе­ра­тор в при­сут­ствии все­го Со­бо­ра от­кры­ли ков­чег с мо­ща­ми: сви­ток с пра­во­слав­ным ис­по­ве­да­ни­ем свя­тая Ев­фи­мия дер­жа­ла в пра­вой ру­ке, а сви­ток ере­ти­че­ский ле­жал у ее ног. Свя­тая Ев­фи­мия как жи­вая под­ня­ла ру­ку и по­да­ла сви­ток пат­ри­ар­ху. По­сле это­го чу­да мно­гие из укло­нив­ших­ся при­ня­ли пра­во­слав­ное ис­по­ве­да­ние, а упор­ство­вав­шие в ере­си бы­ли пре­да­ны со­бор­но­му осуж­де­нию и от­лу­че­нию.

В VII сто­ле­тии по­сле на­ше­ствия пер­сов мо­щи свя­той Ев­фи­мии бы­ли пе­ре­не­се­ны из Хал­ки­до­на в Кон­стан­ти­но­поль, во вновь по­стро­ен­ную цер­ковь, по­свя­щен­ную ее име­ни. Через мно­го лет в пе­ри­од ико­но­бор­че­ской ере­си ков­чег с мо­ща­ми свя­той по по­ве­ле­нию им­пе­ра­то­ра-ико­но­бор­ца Льва Ис­ав­ра (716–741) был бро­шен в мо­ре. Из мо­ря ков­чег был взят бра­тья­ми-ко­ра­бель­щи­ка­ми Сер­ги­ем и Сер­го­ном, ко­то­рые пе­ре­да­ли его мест­но­му епи­ско­пу. Свя­ти­тель по­ве­лел хра­нить свя­тые мо­щи тай­но, под спу­дом, так как ико­но­бор­че­с­кая ересь про­дол­жа­ла сви­реп­ство­вать, но все же над мо­ща­ми бы­ла со­ору­же­на неболь­шая цер­ковь, а на ков­чег бы­ла по­ло­же­на дос­ка с над­пи­сью, по­яс­ня­ю­щей, чьи мо­щи по­ко­ят­ся в нем. Ко­гда ико­но­бор­че­ская ересь бы­ла окон­ча­тель­но осуж­де­на на свя­том Седь­мом Все­лен­ском Со­бо­ре (787 г.) при свя­ти­те­ле Та­ра­сии, пат­ри­ар­хе Кон­стан­ти­но­поль­ском (784–806) и при им­пе­ра­то­ре Кон­стан­тине VI (780–797) и ма­те­ри его свя­той Ирине (797–802) мо­щи свя­той ве­ли­ко­му­че­ни­цы Ев­фи­мии Все­х­валь­ной бы­ли вновь тор­же­ствен­но пе­ре­не­се­ны в Кон­стан­ти­но­поль.

См. так­же: "Стра­да­ние свя­той все­х­валь­ной ве­ли­ко­му­че­ни­цы Ев­фи­мии" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

См. так­же: "Вос­по­ми­на­ние о чу­де свя­той ве­ли­ко­му­че­ни­цы Ев­фи­мии Все­х­валь­ной" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.