Канон святой великомученице Варваре Илиопольской

Припев: Свята́я великому́ченице Варва́ро, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 17 декабря (04 декабря ст. ст.)

Глас 2.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Во глубине́ постла́ иногда́ фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла, вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный гре́х потреби́ло е́сть, препросла́вленный Госпо́дь, сла́вно бо просла́вися.

О, Тро́ице Пребоже́ственная Честна́я! Я́же па́че ума́ дарова́ние Твои́м рабо́м подаю́щи, светоно́сную вдохни́ мра́чному моему́ уму́ лучу́, Твою́ похвали́ти му́ченицу Варва́ру приснопа́мятную.

Похвале́ний вся́к преде́л вои́стинну превзы́де Твои́х му́ченик сла́ва, Человеколю́бче; но, е́же от ве́ры по си́ле прие́м хвале́ние, возниспосли́, Влады́ко, бога́тно воздая́ние.

От терно́внаго ко́рене израсте́ ши́пок красне́йший, Це́рковь Христо́ву облагово́нстви, и червле́нием страда́ния обагри́вшися кро́вию сла́вная Варва́ра, ю́же досто́йно воспое́м.

Богоро́дичен: Превы́шши яви́лася еси́, Чи́стая, вся́кия тва́ри, ви́димыя же и неви́димыя, Присноде́во: Зижди́теля бо родила́ еси́, я́коже благоволи́ воплоти́тися во утро́бе Твое́й, Его́же со дерзнове́нием моли́ спасти́ пою́щия Тя́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Процвела́ е́сть пусты́ня я́ко кри́н Го́споди, язы́ческая неплодя́щая це́рковь, прише́ствием Твои́м, в не́йже утверди́ся мое́ се́рдце.

Уязвля́ема любо́вию Твое́ю, я́ко женихо́вою, Влады́ко, неоде́ржным стремле́нием страстоте́рпица Варва́ра все́ оте́ческое безбо́жие возненави́де.

Ни сла́дости красота́, ни цве́т добро́ты, ни бога́тство же, ни сла́дости ю́ностныя услади́ша тя́, Варва́ро сла́вная, Христу́ уневе́стившуюся, до́брая де́во.

К соверше́нным подвиго́м ничто́же яви́ся возбране́ние не́мощи же́нстей, ни ю́ность во́зраста, Христе́: неви́димою бо Твое́ю си́лою укрепля́ема.

Богоро́дичен: Чи́ни удиви́шася а́нгельстии, Пречи́стая, и челове́ческая устраши́шася сердца́ о Рождестве́ Твое́м. Те́мже Тя́, Богоро́дицу, ве́рою чти́м.

Седа́лен, гла́с 3.

В страда́нии твое́м вся́ удиви́ла еси́, я́ко претерпе́вши мучи́телей ра́ны, вяза́ния, му́ки и темни́цы, Варва́ро прехва́льная. Те́мже и вене́ц с небесе́ тебе́ даде́ Христо́с, к Нему́же, возжеле́вши усе́рдно, притекла́ еси́; То́й благода́ть подаде́ тебе́, му́ченице, врачева́ния источа́ти челове́ком.

Сла́ва, и ны́не: Боже́ственная ски́ния была́ еси́, Сло́ва, еди́на Пречи́стая Ма́ти Де́во, чистото́ю а́нгелы превозше́дшая; па́че все́х мене́, пе́рсть бы́вша, оскверне́на плотски́ми прегреше́ньми, очи́сти моли́тв Твои́х Боже́ственными вода́ми, подаю́щи, Чи́стая, ве́лию ми́лость.

Крестобогоро́дичен: Нескве́рная А́гница Сло́ва, нетле́нная Де́ва Ма́ти, на Кресте́ зря́щи пове́шена из Нея́ без боле́зни прозя́бшаго, ма́терски подо́бно рыда́ющи, вопия́ше: увы́ Мне́, Ча́до Мое́, ка́ко стра́ждеши во́лею? Хотя́ изба́вити от страсте́й безче́стия челове́ка.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы не хода́тай, ни а́нгел, но Са́м Го́споди вопло́щся, и спа́сл еси́ всего́ мя челове́ка; те́м зову́ ти́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Из Де́вы ро́ждься, дарова́л еси́ отрокови́цам де́вам киче́ние низложи́ти льсти́ваго: те́мже добропобе́дная Варва́ра сего́ горды́ни поруга́ся.

Прама́ти, хитростьми́ льсти́ваго прельсти́вшися пе́рвее, пи́щи изгна́на бы́сть ра́йския: Варва́ра же, сему́ поруга́вшися, в небе́снем черто́зе ны́не водворя́ется.

Кресто́м Твои́м сме́рти си́лу разори́л еси́, те́мже, телесе́ отрокови́ца, Христе́, не пощаде́вши, терпи́т до́блественнейше ра́ны, Варва́ра, тве́рдым умо́м.

Богоро́дичен: Тя́, приста́нище спасе́ния и сте́ну необори́му, Богоро́дице Влады́чице, вси́ ве́рнии ве́мы: Ты́ бо моли́твами Твои́ми от бе́д избавля́еши ду́ши на́ша.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Хода́тай Бо́гу и челове́ком бы́л еси́, Христе́ Бо́же: Тобо́ю бо Влады́ко, к светонача́льнику Отцу́ Твоему́, от но́щи неве́дения, приведе́ние и́мамы.

Око́нцы треми́ ба́ни просвеща́тися повеле́вши, та́инственно написа́ла еси́ креще́ние, Варва́ро, Тро́ичным све́том души́ светоно́сное су́щее очище́ние.

Су́щаго Бо́га разже́гшися ре́вностию, лжеиме́нных бого́в скверна́вая оплева́ ли́ца, Варва́ра всехва́льная, руга́ющися отрокови́ца вне́шнему мироде́ржцу.

Неи́стовства лю́таго о́тча укло́ншуюся Варва́ру, разсту́пльшися, а́бие гора́ прия́т, я́коже дре́вле приснопа́мятную первому́ченицу Фе́клу, Христу́ чудоде́йствовавшу.

Богоро́дичен: Моли́ Твоего́ Сы́на и Го́спода, Де́во Чи́стая, плене́нным избавле́ние от проти́внаго обстоя́ния, на Тя́ наде́ющимся, ми́рное дарова́ти.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Во глубине́ грехо́вней содержи́мь е́смь, Спа́се, и в пучи́не жите́йстей обурева́емь, но, я́коже Ио́ну от зве́ря, и мене́ от страсте́й возведи́ и спаси́ мя.

Я́коже обеща́лся еси́ му́дрость дарова́ти, Спа́се, богонауче́ну, Тебе́ ра́ди стоя́щим пред суди́щем мучи́телей, ея́же му́ченица Варва́ра испо́лнися.

Безбо́жных ле́сть изобличи́ла еси́ сло́вом богому́дрым, Варва́ро сла́вная, терпе́нием же де́л мучи́телей мудрова́ния удиви́ла еси́.

Ра́нам неща́дно строга́тися, ру́бы же власяны́ми тве́рдо востира́тися Христа́ ра́ди непоро́чная страстоте́рпица те́ло предаде́.

Богоро́дичен: Неискусому́жно, Де́во, родила́ еси́ и ве́чнуеши Де́ва, явля́ющи и́стиннаго Божества́, Сы́на и Бо́га Твоего́, о́бразы.

Конда́к, гла́с 4.

В Тро́ице благоче́стно пева́емому, после́довавши Бо́гу, страстоте́рпице, и́дольская притупи́ла еси́ чти́лища; посреде́ же по́двига страда́льчествующи, Варва́ро, мучи́телей преще́ния не устраши́лася еси́, мужему́дренная, велегла́сно пою́щи при́сно: Тро́ицу чту́, еди́но Божество́.

И́кос:

Уневе́стившуюся Христу́ муче́нием Варва́ру, соше́дшеся, почти́м досто́йно: я́ко да, тоя́ моли́твами па́губы душетле́нныя изба́вльшеся и губи́тельства, тру́са и паде́жа, житие́ в ми́ре препрово́дим, сподо́бившеся со все́ми святы́ми, от ве́ка Бо́гу благоугоди́вшими, ходи́ти во све́те и пе́ти с ни́ми: удиви́л еси́, Спа́се, твоя́ ми́лости все́м челове́ком, ве́рою испове́дающим: Тро́ицу чти́м, еди́но Божество́.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля высо́к пла́мень вознесло́ е́сть: Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную, Сы́й Благослове́н и Препросла́влен.

И́же зе́млю погуби́ти и потреби́ти мо́ре мучи́тель, су́етно свире́пствуя, я́ко игра́лище, лежи́т Варва́ры отрокови́цы под нога́ми: сего́ бо попра́в, Христо́с, я́коже пти́цу ху́ду, связа́.

Ра́нами нестерпи́мыми твоему́ стру́жему те́лу всему́, обагре́ну же крове́й ка́плями, свеща́ми, претерпе́ла еси́, пали́ма по ре́бром, му́ченице всехва́льная, Христа́ благодаря́щи, Варва́ро сла́вная.

О, безчелове́чнаго и немилосе́рдаго мучи́телей суровства́ и мно́жайшаго безбо́жества! Сосцы́ бо му́ченицы, я́коже в мясосе́чнице, лю́те мечи́ отсеца́ху, у́м утвержда́ющия Подвигополо́жнику Христу́.

Богоро́дичен: Святы́х святе́йшую поразумева́ем Тя́, я́ко еди́ну ро́ждшую Бо́га непреме́ннаго, Де́во нескве́рная, Ма́ти безневе́стная: все́м бо источи́ла еси́ ве́рным нетле́ние, Боже́ственным Рождество́м Твои́м.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Пе́щь иногда́ о́гненная в Вавило́не де́йства разделя́ше, Бо́жиим веле́нием халде́и опаля́ющая, ве́рныя же ороша́ющая, пою́щия: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.

Яви́ся тебе́ Христо́с во Све́те непристу́пнем, заключе́нней, о Варва́ро, в темни́це, дерза́ти повелева́я, и ра́ны врачу́я, и ра́дость да́руя: те́мже впери́лася еси́ твоего́ Жениха́ раче́нием.

Яви́ся, Христе́, явле́нно прорече́ние Твое́ испо́лнено: оте́ц бо ча́до на сме́рть предае́т, самоде́латель же закла́ния бы́в окая́нный роди́тель Твоея́ му́ченицы. Те́мже с небесе́ огне́м истреби́ся.

А́нгел све́тел оде́ждею светови́дною тя́, Христа́ ра́ди обнаже́нную, честна́я Варва́ро, оде́яше, я́коже неве́сту, обходя́щу стра́сти: оде́жди бо, му́ченице, совлекла́ся еси́, боже́ственное прие́мши измене́ние.

Богоро́дичен: Ты́ от Отца́ неразлу́чнаго, во чре́ве, богому́жно пожи́вшаго, безсе́менно зачала́ еси́ и несказа́нно родила́ еси́, Богороди́тельнице Пречи́стая: те́мже Тя́, спасе́ние все́х на́с, испове́даем.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сы́н, Бо́г и Госпо́дь, вопло́щься от Де́вы, на́м яви́ся, омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная, те́м Всепе́тую Богоро́дицу, велича́ем.

Сла́вную иму́щи прия́ти кончи́ну мече́м, Варва́ро, муче́ния твоего́, со Иулиани́ею венце́в му́ченических сподо́бльшися, гла́с Боже́ственный услы́шала еси́, исполня́ющий моле́ния твоя́.

Твоему́ сочета́вшися ны́не Всецарю́, Жениху́ Христу́, облиста́ющися сла́вою, Варва́ро, Боже́ственнаго све́та в небе́сных черто́зех, певцы́ твоя́ назира́й, страсте́й изменя́ющи и приводя́щи живу́щему Бо́гу.

Исполня́я твое́ проше́ние, Варва́ро страстоте́рпице, Христо́с врачева́ния подае́т соверша́ющим твою́ ве́рою ле́тнюю па́мять, я́ко и́стинно морски́й песо́к, твоя́ превзыдо́ша благосла́вная чудоде́йства.

Богоро́дичен: Черто́г была́ еси́ и́же па́че ума́ воплоще́ния Сло́ва, Де́во Богороди́тельнице, оде́яна сла́вою доброде́телей и испещре́на. Те́м Тя́, Всенепоро́чная, Богоро́дицу возвеща́ем.

Свети́лен.

Я́ко ши́пок красне́йший, из терно́внаго израсла́ еси́ ко́рене, де́во Варва́ро, же́ртвою, му́ченице, свяще́ннаго страда́ния обагри́вшися кро́вию. И ны́не боже́ственную твою́ па́мять соверша́ющия любо́вию, спаса́й от бе́д.

Сла́ва, и ны́не, богоро́дичен: Вои́стинну Тя́ Богоро́дицу испове́дуем, Влады́чице, Тобо́ю спаса́емии: и́бо Бо́га неизрече́нно родила́ еси́, разори́вшаго Кресто́м сме́рть и к Себе́ привле́кшаго преподо́бных собо́ры, с ни́миже восхваля́ем Тя́, Де́во.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Во глꙋбинѣ̀ постла̀ и҆ногда̀ фараѡни́тское всево́инство преѡрꙋже́ннаѧ си́ла, вопло́щшеесѧ же сло́во всеѕло́бный грѣ́хъ потреби́ло є҆́сть: препросла́вленный гдⷭ҇ь, сла́внѡ бо просла́висѧ.

Ѽ трⷪ҇це пребжⷭ҇твеннаѧ чⷭ҇тна́ѧ! ꙗ҆́же па́че ᲂу҆ма̀ дарова́нїе твои̑мъ рабѡ́мъ, подаю́щи, свѣтоно́снꙋю вдохнѝ мра́чномꙋ моемꙋ̀ ᲂу҆мꙋ̀ лꙋчꙋ̀, твою̀ похвали́ти мꙋ́ченицꙋ варва́рꙋ приснопа́мѧтнꙋю.

Похвале́нїй всѧ́къ предѣ́лъ вои́стиннꙋ превзы́де, твои́хъ мꙋ́чєникъ сла́ва, чл҃вѣколю́бче: но, є҆́же ѿ вѣ́ры по си́лѣ прїе́мъ хвале́нїе, возниспослѝ, влⷣко, бога́тнѡ воздаѧ́нїе.

Ѿ терно́внагѡ ко́рене и҆зрастѐ ши́покъ краснѣ́йшїй, цр҃ковь хрⷭ҇то́вꙋ ѡ҆благово́нстви: и҆ червле́нїемъ страда́нїѧ ѡ҆багри́вшисѧ кро́вїю сла́внаѧ варва́ра, ю҆́же досто́йнѡ воспое́мъ.

Бг҃оро́диченъ: Превы́шши ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, чⷭ҇таѧ, всѧ́кїѧ тва́ри, ви́димыѧ же и҆ неви́димыѧ, приснодв҃о: зижди́телѧ бо родила̀ є҆сѝ, ꙗ҆́коже благоволѝ воплоти́тисѧ во ᲂу҆тро́бѣ твое́й: є҆го́же со дерзнове́нїемъ молѝ спастѝ пою́щыѧ тѧ̀.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Процвѣла̀ є҆́сть пꙋсты́нѧ, ꙗ҆́кѡ крі́нъ, гдⷭ҇и, ꙗ҆зы́ческаѧ неплодѧ́щаѧ цр҃ковь, прише́ствїемъ твои́мъ, въ не́йже ᲂу҆тверди́сѧ моѐ се́рдце.

Оу҆ѧзвлѧ́ема любо́вїю твое́ю, ꙗ҆́кѡ женихо́вою, влⷣко, неѡде́ржнымъ стремле́нїемъ страстоте́рпица варва́ра всѐ ѻ҆те́ческое безбо́жїе возненави́дѣ.

Ни сла́дости красота̀, ни цвѣ́тъ добро́ты, ни бога́тство же, ни сла́дѡсти ю҆́нѡстныѧ ᲂу҆слади́ша тѧ̀, варва́ро сла́внаѧ, хрⷭ҇тꙋ̀ ᲂу҆невѣ́стившꙋюсѧ, до́браѧ дѣ́во.

Къ совершє́ннымъ подвигѡ́мъ ничто́же ꙗ҆ви́сѧ возбране́нїе не́мощи же́нстѣй, ни ю҆́ность во́зраста, хрⷭ҇тѐ: неви́димою бо твое́ю си́лою ᲂу҆крѣплѧ́ема.

Бг҃оро́диченъ: Чи́ни ᲂу҆диви́шасѧ а҆́гг҃льстїи, пречⷭ҇таѧ, и҆ человѣ́чєскаѧ ᲂу҆страши́шасѧ сердца̀ ѡ҆ ржⷭ҇твѣ̀ твое́мъ. тѣ́мже тѧ̀ бцⷣꙋ вѣ́рою чти́мъ.

Сѣда́ленъ, гла́съ г҃.

Въ страда́нїи твое́мъ всѧ̑ ᲂу҆диви́ла є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ претерпѣ́вши мꙋчи́телей ра̑ны, вѧза̑нїѧ, мꙋ̑ки и҆ темни̑цы, варва́ро прехва́льнаѧ. тѣ́мже и҆ вѣне́цъ съ нб҃сѐ тебѣ̀ дадѐ хрⷭ҇то́съ, къ немꙋ́же, возжелѣ́вши ᲂу҆се́рднѡ, притекла̀ є҆сѝ: то́й бл҃года́ть подадѐ тебѣ̀, мꙋ́ченице, врачева̑нїѧ и҆сточа́ти человѣ́кѡмъ.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Бжⷭ҇твеннаѧ ски́нїѧ была̀ є҆сѝ сло́ва, є҆ди́на пречⷭ҇таѧ мт҃и дв҃о, чистото́ю а҆́гг҃лы превозше́дшаѧ: па́че всѣ́хъ менѐ пе́рсть бы́вша, ѡ҆скверне́на плотски́ми прегрѣше́ньми, ѡ҆чи́сти моли́твъ твои́хъ бжⷭ҇твенными вода́ми, подаю́щи, чⷭ҇таѧ, ве́лїю ми́лость.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: Нескве́рнаѧ а҆́гница сло́ва, нетлѣ́ннаѧ дв҃а мт҃и, на крⷭ҇тѣ̀ зрѧ́щи повѣ́шена и҆зъ неѧ̀ безъ болѣ́зни прозѧ́бшаго, мт҃рски подо́бнѡ рыда́ющи, вопїѧ́ше: ᲂу҆вы̀ мнѣ̀, ча́до моѐ, ка́кѡ стра́ждеши во́лею, хотѧ̀ и҆зба́вити ѿ страсте́й безче́стїѧ человѣ́ка;

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Прише́лъ є҆сѝ ѿ дв҃ы, не хода́тай, ни а҆́гг҃лъ, но са́мъ, гдⷭ҇и, вопло́щсѧ, и҆ спа́слъ є҆сѝ всего́ мѧ человѣ́ка. тѣ́мъ зовꙋ́ ти: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

И҆зъ дв҃ы ро́ждсѧ, дарова́лъ є҆сѝ ѻ҆трокови́цамъ дѣ́вамъ киче́нїе низложи́ти льсти́вагѡ: тѣ́мже добропобѣ́днаѧ варва́ра сегѡ̀ горды́ни порꙋга́сѧ.

Прама́ти хитростьмѝ льсти́вагѡ прельсти́вшисѧ пе́рвѣе, пи́щи и҆згна́на бы́сть ра́йскїѧ: варва́ра же семꙋ̀ порꙋга́вшисѧ, въ нбⷭ҇нѣмъ черто́зѣ ны́нѣ водворѧ́етсѧ.

Крⷭ҇то́мъ твои́мъ сме́рти си́лꙋ разори́лъ є҆сѝ: тѣ́мже, тѣлесѐ ѻ҆трокови́ца, хрⷭ҇тѐ, не пощадѣ́вши, терпи́тъ до́блественнѣйше ра̑ны, варва́ра, тве́рдымъ ᲂу҆мо́мъ.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ приста́нище спасе́нїѧ, и҆ стѣ́нꙋ неѡбори́мꙋ, бцⷣе влⷣчце, всѝ вѣ́рнїи вѣ́мы: ты́ бо моли́твами твои́ми ѿ бѣ́дъ и҆збавлѧ́еши дꙋ́шы на́шѧ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Хода́тай бг҃ꙋ и҆ человѣ́кѡмъ бы́лъ є҆сѝ, хрⷭ҇тѐ бж҃е: тобо́ю бо, влⷣко, къ свѣтонача́льникꙋ ѻ҆ц҃ꙋ̀ твоемꙋ̀, ѿ но́щи невѣ́дѣнїѧ приведе́нїе и҆́мамы.

Ѻ҆кѡ́нцы тремѝ ба́ни просвѣща́тисѧ повелѣ́вши, та́инственнѡ написа́ла є҆сѝ креще́нїе, варва́ро, трⷪ҇чнымъ свѣ́томъ дꙋшѝ свѣтоно́сное сꙋ́щее ѡ҆чище́нїе.

Сꙋ́щагѡ бг҃а разже́гшисѧ ре́вностїю, лжеиме́нныхъ богѡ́въ скверна̑ваѧ ѡ҆плева̀ ли́ца варва́ра всехва́льнаѧ, рꙋга́ющисѧ ѻ҆трокови́ца внѣ́шнемꙋ мїроде́ржцꙋ.

Неи́стовства лю́тагѡ ѻ҆́тча ᲂу҆кло́ншꙋюсѧ варва́рꙋ, разстꙋ́пльшисѧ, а҆́бїе гора̀ прїѧ́тъ, ꙗ҆́коже дре́вле приснопа́мѧтнꙋю первомч҃ницꙋ ѳе́клꙋ, хрⷭ҇тꙋ̀ чꙋдодѣ́йствовавшꙋ.

Бг҃оро́диченъ: Молѝ твоего̀ сн҃а и҆ гдⷭ҇а, дв҃о чⷭ҇таѧ, плѣнє́ннымъ и҆збавле́нїе ѿ проти́внагѡ ѡ҆бстоѧ́нїѧ, на тѧ̀ надѣ́ющымсѧ ми́рное дарова́ти.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Во глꙋбинѣ̀ грѣхо́внѣй содержи́мь є҆́смь, сп҃се, и҆ въ пꙋчи́нѣ жите́йстѣй ѡ҆бꙋрева́емь: но ꙗ҆́коже і҆ѡ́нꙋ ѿ ѕвѣ́рѧ, и҆ менѐ ѿ страсте́й возведѝ, и҆ спаси́ мѧ.

Ꙗ҆́коже ѡ҆бѣща́лсѧ є҆сѝ мꙋ́дрость дарова́ти, сп҃се, бг҃онаꙋче́нꙋ, тебє̀ ра́ди стоѧ́щымъ предъ сꙋди́щемъ мꙋчи́телей, є҆ѧ́же мꙋ́ченица варва́ра и҆спо́лнисѧ.

Безбо́жныхъ ле́сть и҆з̾ѡбличи́ла є҆сѝ сло́вомъ бг҃омꙋ́дрымъ, варва́ро сла́внаѧ: терпѣ́нїемъ же дѣ́лъ мꙋчи́телей мꙋдрова̑нїѧ ᲂу҆диви́ла є҆сѝ.

Ра́намъ неща́днѡ строга́тисѧ, рꙋ̑бы же власѧны́ми тве́рдѡ востира́тисѧ, хрⷭ҇та̀ ра́ди, непоро́чнаѧ страстоте́рпица тѣ́ло предадѐ.

Бг҃оро́диченъ: Неискꙋсомꙋ́жнѡ, дв҃о, родила̀ є҆сѝ, и҆ вѣ́чнꙋеши дв҃а, ꙗ҆влѧ́ющи и҆́стиннагѡ бж҃ества̀ сн҃а и҆ бг҃а твоегѡ̀ ѻ҆́бразы.

Конда́къ, гла́съ д҃.

Въ трⷪ҇цѣ благоче́стнѡ пѣва́емомꙋ, послѣ́довавши бг҃ꙋ, страстоте́рпице, і҆́дѡльскаѧ притꙋпи́ла є҆сѝ чти̑лища: посредѣ́ же по́двига страда́льчествꙋющи, варва́ро, мꙋчи́телей преще́нїѧ не ᲂу҆страши́ласѧ є҆сѝ, мꙋжемꙋ́дреннаѧ, велегла́снѡ пою́щи при́снѡ: трⷪ҇цꙋ чтꙋ̀, є҆ди́но бжⷭ҇тво̀.

І҆́косъ:

Оу҆невѣ́стившꙋюсѧ хрⷭ҇тꙋ̀ мꙋче́нїемъ варва́рꙋ, соше́дшесѧ, почти́мъ досто́йнѡ: ꙗ҆́кѡ да, тоѧ̀ моли́твами па́гꙋбы дꙋшетлѣ́нныѧ и҆зба́вльшесѧ, и҆ гꙋби́тельства, трꙋ́са и҆ паде́жа, житїѐ въ ми́рѣ препрово́димъ, сподо́бившесѧ со всѣ́ми ст҃ы́ми, ѿ вѣ́ка бг҃ꙋ бл҃гоꙋгоди́вшими, ходи́ти во свѣ́тѣ, и҆ пѣ́ти съ ни́ми, ᲂу҆диви́лъ є҆сѝ, сп҃се, твоѧ̑ ми́лѡсти, всѣ̑мъ человѣ́кѡмъ, вѣ́рою и҆сповѣ́дающымъ: трⷪ҇цꙋ чти́мъ є҆ди́но бж҃ество̀.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Бг҃опроти́вное велѣ́нїе беззако́ннꙋющагѡ мꙋчи́телѧ высо́къ пла́мень вознесло̀ є҆́сть. хрⷭ҇то́съ же прострѐ бг҃очести̑вымъ ѻ҆трокѡ́мъ ро́сꙋ дх҃о́внꙋю, сы́й бл҃гослове́нъ и҆ препросла́вленъ.

И҆́же зе́млю погꙋби́ти, и҆ потреби́ти мо́ре мꙋчи́тель сꙋ́етнѡ свирѣ́пствꙋѧ, ꙗ҆́кѡ и҆гра́лище лежи́тъ варва́ры ѻ҆трокови́цы подъ нога́ми: сего́ бо попра́въ хрⷭ҇то́съ ꙗ҆́коже пти́цꙋ хꙋ́дꙋ свѧза̀.

Ра́нами нестерпи́мыми твоемꙋ̀ стрꙋ́жемꙋ тѣ́лꙋ всемꙋ̀, ѡ҆багре́нꙋ же крове́й ка́плѧми, свѣща́ми претерпѣ́ла є҆сѝ пали́ма по ре́брѡмъ, мꙋ́ченице всехва́льнаѧ, хрⷭ҇та̀ благодарѧ́щи, варва́ро сла́внаѧ.

Ѽ безчеловѣ́чнагѡ и҆ немилосе́рдагѡ мꙋчи́телей сꙋровства̀ и҆ мно́жайшагѡ безбо́жества! сосцы́ бо мч҃ницы ꙗ҆́коже въ мѧсосѣ́чницѣ, лю́тѣ мечи̑ ѿсѣца́хꙋ, ᲂу҆́мъ ᲂу҆твержда́ющїѧ подвигополо́жникꙋ хрⷭ҇тꙋ̀.

Бг҃оро́диченъ: Ст҃ы́хъ ст҃ѣ́йшꙋю поразꙋмѣва́емъ тѧ̀, ꙗ҆́кѡ є҆ди́нꙋ ро́ждшꙋю бг҃а непремѣ́ннаго, дв҃о нескве́рнаѧ, мт҃и безневѣ́стнаѧ: всѣ̑мъ бо и҆сточи́ла є҆сѝ вѣ̑рнымъ нетлѣ́нїе, бжⷭ҇твеннымъ ржⷭ҇тво́мъ твои́мъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Пе́щь и҆ногда̀ ѻ҆́гненнаѧ въ вавѷлѡ́нѣ дѣ̑йства раздѣлѧ́ше бж҃їимъ велѣ́нїемъ, халдє́и ѡ҆палѧ́ющаѧ, вѣ̑рныѧ же ѡ҆роша́ющаѧ, пою́щыѧ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Ꙗ҆ви́сѧ тебѣ̀ хрⷭ҇то́съ во свѣ́тѣ непристꙋ́пнѣмъ заключе́ннѣй, ѽ варва́ро, въ темни́цѣ, дерза́ти повелѣва́ѧ и҆ ра̑ны врачꙋ́ѧ, и҆ ра́дость да́рꙋѧ: тѣ́мже впери́ласѧ є҆сѝ твоегѡ̀ жениха̀ раче́нїемъ.

Ꙗ҆ви́сѧ, хрⷭ҇тѐ, ꙗ҆вле́ннѡ прорече́нїе твоѐ и҆спо́лнено: ѻ҆те́цъ бо ча́до на сме́рть предае́тъ, самодѣ́латель же закла́нїѧ бы́въ ѻ҆каѧ́нный роди́тель твоеѧ̀ мꙋ́ченицы. тѣ́мже съ небесѐ ѻ҆гне́мъ и҆стреби́сѧ.

А҆́гг҃лъ свѣ́телъ ѻ҆де́ждею свѣтови́дною тѧ̀, хрⷭ҇та̀ ра́ди ѡ҆бнаже́ннꙋю, честна́ѧ варва́ро, ѡ҆дѣ́ѧше, ꙗ҆́коже невѣ́стꙋ, ѡ҆бходѧ́щꙋ стра̑сти: ѻ҆де́жди бо, мꙋ́ченице, совлекла́сѧ є҆сѝ, бжⷭ҇твенное прїе́мши и҆змѣне́нїе.

Бг҃оро́диченъ: Ты̀ ѿ ѻ҆ц҃а̀ неразлꙋ́чнаго, во чре́вѣ бг҃омꙋ́жнѡ пожи́вшаго, безсѣ́меннѡ зачала̀ є҆сѝ, и҆ несказа́ннѡ родила̀ є҆сѝ, бг҃ороди́тельнице пречи́стаѧ: тѣ́мже тѧ̀ спасе́нїе всѣ́хъ на́съ и҆сповѣ́даемъ.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Безнача́льна роди́телѧ сн҃ъ, бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь, вопло́щсѧ ѿ дв҃ы, на́мъ ꙗ҆ви́сѧ, ѡ҆мрачє́ннаѧ просвѣти́ти, собра́ти расточє́ннаѧ. тѣ́мъ всепѣ́тꙋю бцⷣꙋ велича́емъ.

Сла́внꙋю и҆мꙋ́щи прїѧ́ти кончи́нꙋ мече́мъ, варва́ро, мꙋче́нїѧ твоегѡ̀, со і҆ꙋлїані́ею вѣнцє́въ мꙋ́ченическихъ сподо́бльшисѧ, гла́съ бжⷭ҇твенный ᲂу҆слы́шала є҆сѝ, и҆сполнѧ́ющїй молє́нїѧ твоѧ̑.

Твоемꙋ̀ сочета́вшисѧ ны́нѣ всецр҃ю̀ женихꙋ̀ хрⷭ҇тꙋ̀, ѡ҆блиста́ющисѧ сла́вою, варва́ро, бжⷭ҇твеннагѡ свѣ́та, въ нбⷭ҇ныхъ черто́зѣхъ, пѣвцы̀ твоѧ̑ назира́й, страсте́й и҆змѣнѧ́ющи, и҆ приводѧ́щи живꙋ́щемꙋ бг҃ꙋ.

И҆сполнѧ́ѧ твоѐ проше́нїе, варва́ро страстоте́рпице, хрⷭ҇то́съ врачева̑нїѧ подае́тъ соверша́ющымъ твою̀ вѣ́рою лѣ́тнюю па́мѧть. ꙗ҆́кѡ и҆́стиннѡ морскі́й песо́къ твоѧ̑ превзыдо́ша благосла̑внаѧ чꙋдодѣ̑йства.

Бг҃оро́диченъ: Черто́гъ была̀ є҆сѝ, и҆́же па́че ᲂу҆ма̀ воплоще́нїѧ сло́ва, дв҃о бг҃ороди́тельнице, ѡ҆дѣ́ѧна сла́вою добродѣ́телей и҆ и҆спещре́на. тѣ́мъ тѧ̀, всенепоро́чнаѧ, бцⷣꙋ возвѣща́емъ.

Свѣти́ленъ:

Ꙗ҆́кѡ ши́покъ краснѣ́йшїй и҆зъ терно́внагѡ и҆зрасла̀ є҆сѝ ко́рене, дѣ́во варва́ро, же́ртвою, мч҃нице, свѧще́ннагѡ страда́нїѧ ѡ҆багри́вшисѧ кро́вїю. и҆ ны́нѣ бжⷭ҇твеннꙋю твою̀ па́мѧть соверша́ющыѧ любо́вїю спаса́й ѿ бѣ́дъ.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ, бг҃оро́диченъ: Вои́стиннꙋ тѧ̀ бцⷣꙋ и҆сповѣ́дꙋемъ, влⷣчце, тобо́ю спаса́емїи: и҆́бо бг҃а неизрече́ннѡ родила̀ є҆сѝ разори́вшаго кресто́мъ сме́рть, и҆ къ себѣ̀ привле́кшаго прпⷣбныхъ собо́ры, съ ни́миже восхвалѧ́емъ тѧ̀, дв҃о.

Великомученица Варвара и мученица Иулиания

Свя­тая ве­ли­ко­му­че­ни­ца Вар­ва­ра ро­ди­лась в г. Илио­по­ле (ны­неш­ней Си­рии) при им­пе­ра­то­ре Мак­си­мине (305–311 гг.) в знат­ной язы­че­ской се­мье. Отец Вар­ва­ры Ди­о­скор, ра­но ли­шив­шись сво­ей су­пру­ги, был страст­но при­вя­зан к сво­ей един­ствен­ной до­че­ри. Чтобы убе­речь кра­си­вую де­вуш­ку от по­сто­рон­них взо­ров и вме­сте с тем ли­шить ее об­ще­ния с хри­сти­а­на­ми, он по­стро­ил для до­че­ри спе­ци­аль­ный за­мок, от­ку­да она вы­хо­ди­ла толь­ко с раз­ре­ше­ния от­ца (кондак 2). Со­зер­цая с вы­со­ты баш­ни кра­со­ту Бо­жи­его ми­ра, Вар­ва­ра ча­сто ис­пы­ты­ва­ла же­ла­ние узнать его ис­тин­но­го Твор­ца. Ко­гда при­став­лен­ные к ней вос­пи­та­тель­ни­цы го­во­ри­ли, что мир со­здан бо­га­ми, ко­то­рых по­чи­та­ет ее отец, то она мыс­лен­но го­во­ри­ла: «Бо­ги, ко­то­рых по­чи­та­ет мой отец, сде­ла­ны ру­ка­ми че­ло­ве­че­ски­ми. Как эти бо­ги мог­ли со­здать та­кое пре­свет­лое небо и та­кую кра­со­ту зем­ную? Един дол­жен быть та­кой Бог, Ко­то­ро­го со­зда­ла не ру­ка че­ло­ве­че­ская, но Сам Он, име­ю­щий соб­ствен­ное бы­тие». Так свя­тая Вар­ва­ра учи­лась от тво­ре­ний ви­ди­мо­го ми­ра по­зна­вать Твор­ца, и на ней сбы­ва­лись сло­ва про­ро­ка «По­учих­ся во всех де­лех тво­их, в тво­ре­нии ру­ку тво­ею по­учах­ся» (Пс.142:5) (икос 2).

Со вре­ме­нем к Ди­о­ско­ру все ча­ще ста­ли при­хо­дить бо­га­тые и знат­ные же­ни­хи, про­ся ру­ки его до­че­ри. Отец, дав­но меч­тав­ший о за­му­же­стве Вар­ва­ры, ре­шил за­ве­сти с ней раз­го­вор о бра­ке, но, к сво­е­му огор­че­нию, услы­шал от нее ре­ши­тель­ный от­каз ис­пол­нить его во­лю. Ди­о­скор ре­шил, что со вре­ме­нем на­стро­е­ние до­че­ри из­ме­нит­ся и у нее по­явит­ся склон­ность к за­му­же­ству. Для это­го он раз­ре­шил ей вы­хо­дить из баш­ни, на­де­ясь, что в об­ще­нии с по­дру­га­ми она уви­дит дру­гое от­но­ше­ние к за­му­же­ству.

Од­на­жды, ко­гда Ди­о­скор на­хо­дил­ся в дли­тель­ном пу­те­ше­ствии, Вар­ва­ра по­зна­ко­ми­лась с мест­ны­ми хри­сти­ан­ка­ми, ко­то­рые рас­ска­за­ли ей о Три­еди­ном Бо­ге, о неиз­ре­чен­ном Бо­же­стве Иису­са Хри­ста, о Его во­пло­ще­нии от Пре­чи­стой Де­вы и о Его воль­ном стра­да­нии и Вос­кре­се­нии. Слу­чи­лось так, что в то вре­мя в Илио­по­ле про­ез­дом из Алек­сан­дрии на­хо­дил­ся свя­щен­ник, при­няв­ший вид куп­ца. Узнав о нем, Вар­ва­ра при­гла­си­ла пре­сви­те­ра к се­бе и про­си­ла со­вер­шить над ней Та­ин­ство Кре­ще­ния. Свя­щен­ник из­ло­жил ей ос­но­вы свя­той ве­ры и за­тем кре­стил во имя От­ца и Сы­на и Свя­то­го Ду­ха. Про­све­щен­ная бла­го­да­тью Кре­ще­ния, Вар­ва­ра еще с боль­шей лю­бо­вью об­ра­ти­лась к Бо­гу. Она обе­ща­ла по­свя­тить Ему всю свою жизнь.

За вре­мя от­сут­ствия Ди­о­ско­ра при его до­ме ве­лось стро­и­тель­ство ка­мен­ной баш­ни, где ра­бо­чие по при­ка­за­нию хо­зя­и­на на­ме­ре­ва­лись со­ору­дить два ок­на с юж­ной сто­ро­ны. Но Вар­ва­ра, зай­дя од­на­жды по­смот­реть стро­и­тель­ство, упро­си­ла их сде­лать тре­тье ок­но – во об­раз Тро­ич­но­го Све­та (икос 3). Ко­гда же вер­нул­ся отец, то он по­тре­бо­вал у до­че­ри от­че­та о сде­лан­ном, «Три луч­ше чем два, – го­во­ри­ла Вар­ва­ра, – ибо у непри­ступ­но­го, неиз­ре­чен­но­го Све­та Тро­ич­но­го Три Ок­на (Ипо­ста­си или Ли­ца)». Услы­шав от Вар­ва­ры хри­сти­ан­ские ве­ро­учи­тель­ные на­став­ле­ния, Ди­о­скор при­шел в ярость. Он бро­сил­ся на нее с об­на­жен­ным ме­чом, но Вар­ва­ра успе­ла вы­бе­жать из до­ма (икос 4). Она укры­лась в гор­ной рас­се­лине, ко­то­рая чуд­ным об­ра­зом рас­сту­пи­лась пе­ред ней.

К ве­че­ру Ди­о­скор по ука­за­нию од­но­го пас­ту­ха все же на­шел Вар­ва­ру и с по­бо­я­ми при­та­щил му­че­ни­цу в дом (икос 5). На­ут­ро он от­вел Вар­ва­ру к го­род­ско­му пра­ви­те­лю и ска­зал: «Я от­ре­ка­юсь от нее, по­то­му что она от­вер­га­ет бо­гов мо­их, и ес­ли не об­ра­тит­ся к ним сно­ва, то не бу­дет мне до­че­рью. Му­чай ее, дер­жав­ный пра­ви­тель, как бу­дет угод­но тво­ей во­ле». Дол­го уго­ва­ри­вал гра­до­на­чаль­ник Вар­ва­ру не от­сту­пать от древ­них оте­че­ских за­ко­нов и не про­ти­вить­ся во­ле от­ца. Но свя­тая муд­рою ре­чью об­ли­ча­ла за­блуж­де­ния идо­ло­по­клон­ни­ков и ис­по­ве­да­ла Иису­са Хри­ста Бо­гом. То­гда ее на­ча­ли силь­но бить во­ло­вьи­ми жи­ла­ми и по­сле это­го рас­ти­рать глу­бо­кие ра­ны жест­кой вла­ся­ни­цей.

В кон­це дня Вар­ва­ру от­ве­ли в тем­ни­цу. Но­чью, ко­гда ее ум был за­нят мо­лит­вой, ей явил­ся Гос­подь и ска­зал: «Дер­зай, неве­ста Моя, и не бой­ся, ибо Я с то­бою. Я взи­раю на по­двиг твой и об­лег­чаю твои бо­лез­ни. Пре­тер­пи до кон­ца, чтобы вско­ре на­сла­дить­ся веч­ны­ми бла­га­ми в Цар­стве Мо­ем". На сле­ду­ю­щий день все бы­ли удив­ле­ны, уви­дев Вар­ва­ру, – на ее те­ле не оста­лось ни­ка­ких сле­дов недав­них ис­тя­за­ний (икос 6). Ви­дя та­кое чу­до, од­на хри­сти­ан­ка, по име­ни Иули­а­ния, от­кры­то ис­по­ве­да­ла свою ве­ру и объ­яви­ла же­ла­ние по­стра­дать за Хри­ста (кондак 8). Обе­их му­че­ниц на­ча­ли во­дить об­на­жен­ны­ми по го­ро­ду, а за­тем по­ве­си­ли на де­ре­ве и дол­го пы­та­ли (кондак 9). Их те­ла тер­за­ли крю­чья­ми, жгли све­ча­ми, би­ли по го­ло­ве мо­лот­ком (икос 7). От та­ких пы­ток невоз­мож­но бы­ло остать­ся че­ло­ве­ку жи­вым, ес­ли бы му­че­ниц не укреп­ля­ла си­ла Бо­жия. Оста­ва­ясь вер­ны­ми Хри­сту, по при­ка­за­нию пра­ви­те­ля му­че­ни­цы бы­ли обез­глав­ле­ны. Свя­тую Вар­ва­ру каз­нил сам Ди­о­скор (икос 10). Но без­жа­лост­но­го от­ца вско­ре по­ра­зи­ла мол­ния, пре­вра­тив его те­ло в пе­пел.

Мо­щи свя­той ве­ли­ко­му­че­ни­цы Вар­ва­ры в VI ве­ке бы­ли пе­ре­не­се­ны в Кон­стан­ти­но­поль, а в XII ве­ке дочь ви­зан­тий­ско­го им­пе­ра­то­ра Алек­сея Ком­ни­на (1081–1118 гг.), княж­на Вар­ва­ра, всту­пая в брак с рус­ским кня­зем Ми­ха­и­лом Изя­с­ла­ви­чем, при­вез­ла их с со­бой в Ки­ев, где они на­хо­дят­ся и те­перь – в ка­фед­раль­ном со­бо­ре свя­то­го кня­зя Вла­ди­ми­ра.


См. так­же: "Жи­тие и стра­да­ние свя­той ве­ли­ко­му­че­ни­цы Вар­ва­ры" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.