Канон святому апостолу Андрею Первозванному (первый)

Припев: Святы́й апо́столе Андре́е, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 13 декабря (30 ноября ст. ст.)

Глас 1.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Твоя́ победи́тельная десни́ца боголе́пно в кре́пости просла́вися: та́ бо, Безсме́ртне, я́ко всемогу́щая, проти́вныя сотре́, изра́ильтяном пу́ть глубины́ новосоде́лавшая.

Смути́вшуюся мою́ ду́шу помышле́нии же и словесы́ очи́сти все́льшеюся в тя́, пропове́дниче Христо́в Андре́е, Боже́ственною благода́тию, я́ко да чи́сте источу́ ти́ пе́ние досто́йное.

Честно́е, Предте́ча Христо́в, свои́х ученико́в верхо́внейшее, от непло́дове прозя́бший, из Де́вы ро́ждшемуся Христу́ препросла́вленному, Андре́я, ра́дуяся, приведе́.

Жела́нием и любо́вию неукло́нною доброде́тели степе́ней наче́н и восхожде́нию при́сно поуча́яся, от немощны́я си́лы к верхо́внейшей, Андре́е, си́ле дости́гл еси́.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, благода́ти исто́чниче; ра́дуйся, ле́ствице и две́ре небе́сная; ра́дуйся, све́щниче, и ста́мно злата́я, и горо́ несеко́мая, Я́же Жизнода́вца Христа́ ми́ру Ро́ждшая.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Еди́не Ве́дый челове́ческаго существа́ не́мощь и ми́лостивно в не́ вообра́жся, препоя́ши мя́ с высоты́ си́лою, е́же вопи́ти Тебе́, Святы́й: одушевле́нный хра́ме неизрече́нныя сла́вы Твоея́, Человеколю́бче.

Прите́кл еси́, жа́ждею не зва́н, Андре́е, но самово́льне жи́зни ко исто́чнику, я́коже еле́нь, и все́м, сего́ обре́т, пропове́дал еси́, и, пи́в, напои́л еси́ нетле́ния вода́ми иста́явшия жа́ждею концы́.

Уве́дев есте́ственныя зако́ны, Андре́е досточу́дне, и о́бщника сро́дника прия́л еси́, вопия́: обрето́хом жела́емаго и путесотвори́вшаго пло́ти рожде́ние, сказа́л еси́ ра́зум духо́вный.

Мре́жею сло́ва из глубины́ пре́лести улови́л еси́ слове́сныя ры́бы, апо́столе, и трапе́зе Христо́вей сне́дь чи́стую прине́сл еси́, просвеще́нныя благода́ти Я́вльшагося в подо́бии пло́ти.

Богоро́дичен: Бо́га заче́нши во утро́бе, Де́во, Ду́хом Всесвяты́м, пребыла́ еси́ неопа́льна, поне́же Тя́ купина́, законополо́жнику Моисе́ю пали́му, несожже́нна я́ве предвозвести́, о́гнь прии́мшую нестерпи́мый.

Седа́лен, гла́с 8.

Я́ко первозва́ннаго все́х ученико́в, и самови́дца Сло́ва, и служи́теля, Андре́е апо́столе, по до́лгу чти́м тя́, А́гнцу бо, взе́млющему грехи́ ми́ра, несомне́нною ве́рою те́пле после́довал еси́, отону́дуже и стра́сти Его́ о́бщник показа́лся еси́, пло́тию претерпе́вшаго на́с ра́ди во́льно сме́рть. Сего́ ра́ди вопие́м ти́: моли́ся Христу́ Бо́гу грехо́в оставле́ние пода́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва: И́дольская свире́пства низложи́в, Спа́совы стра́сти вожделе́в, Андре́е блаже́нне, показа́лся еси́ апо́стол, с небесе́ все́м точа́ чудеса́, и язы́ков бы́л еси́, всеблаже́нне, учи́тель. Те́м твою́ па́мять досто́йно чту́ще, в пе́снех сла́вим и ве́рно велича́ем, Госпо́день апо́столе, моли́ся Христу́ Бо́гу грехо́в оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

И ны́не: Ра́дуйся, престо́ле огнезра́чный Бо́жий; ра́дуйся, Отрокови́це, седа́лище ца́рское, о́дре упещренопостла́нный, златопорфи́рный черто́же, хлами́до червленоша́рная, украше́нный хра́ме, молниено́сная колесни́це, свети́льниче многосве́тлый; ра́дуйся, Богоро́дице, двонадесятосте́нный гра́де, и две́рь златокова́нная, и черто́же светообра́зный, светлопозлаще́нная трапе́зо, богоукраше́нная ски́ние; ра́дуйся, сла́вная Неве́сто солнцека́плющая; ра́дуйся, еди́на души́ моея́ благоле́пие.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Го́ру Тя́, благода́тию Бо́жиею приосене́нную, прозорли́выма Авваку́м усмотри́в очи́ма, из Тебе́ изы́ти Изра́илеву провозглаша́ше свято́му, во спасе́ние на́ше и обновле́ние.

Боже́ственная, истреби́тельная го́ршаго вседе́тельнаго и светоза́рнаго Ду́ха си́ла, в тя́, Андре́е, все́льшися боголе́пне, о́гненнаго язы́ка во о́бразе, неизрече́нных показа́ тя́ пропове́дника.

Не ору́жия ко мще́нию взя́ше плотска́я и к низверже́нию кре́пких тверды́нь вра́жиих, Андре́й всечестны́й, но, Христо́м огради́вся, принесе́, плени́в, язы́ки в послуша́ние.

Го́ру тя́, ка́плющую разу́мное весе́лие, преесте́ственный Бо́г, осуществи́выйся е́же о на́с, Андре́е, яви́, го́ры го́рькия де́монскаго возноше́ния потребля́ющую си́лою Ду́ха.

Любо́вию соверша́ющия твою́ па́мять в пе́снех, от оби́льна да́ра Учи́теля твоего́, Христа́, Андре́е пребога́те, духо́внаго весе́лия вода́ми исполня́я не преста́й, моли́твами твои́ми.

Богоро́дичен: Пое́м ве́лие и стра́шное Твое́ та́инство, преми́рных бо утаи́вся чинонача́лий, на Тя́ при́сно Сы́й сни́де, я́ко до́ждь на руно́, Всепе́тая, на спасе́ние на́ше и обновле́ние.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвети́вый сия́нием прише́ствия Твоего́, Христе́, и освети́вый кресто́м Твои́м ми́ра концы́, сердца́ просвети́ све́том Твоего́ богоразу́мия правосла́вно пою́щих Тя́.

Восприя́л еси́, Его́же вожделе́л еси́, Андре́е апо́столе, в нетле́нных с Ни́м обита́в селе́ниих, трудо́в твои́х снопы́ пожа́в досто́йно, те́мже тя́ пе́сньми сла́вим.

Возлюби́л еси́ Влады́ку и Того́ во сле́д бы́стро поте́кл еси́, стопа́ми Его́ к жи́зни наставля́емь и страсте́й Того́ нелжи́во, прече́стне Андре́е, да́же до сме́рти подража́я.

Напря́г тя́, я́ко стрелу́ си́льну, блаже́нне, испусти́ в ве́сь ми́р Госпо́дь, ураня́я де́моны и злоче́стием уя́звленныя челове́ки врачу́я.

Богоро́дичен: Веселя́тся небе́сныя си́лы, зря́ще Тя́, ра́дуются с ни́ми и челове́ческая собра́ния, Рождество́м бо Твои́м соедини́шася, Де́во Богоро́дице, Тя́ досто́йно сла́вяще.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Обы́де на́с после́дняя бе́здна, не́сть избавля́яй, вмени́хомся, я́ко о́вцы заколе́ния, спаси́ лю́ди Твоя́, Бо́же на́ш, Ты́ бо кре́пость немощству́ющих и исправле́ние.

Мо́ре жите́йское препла́вая в ладии́ теле́сней, вся́ческая пра́вящаго, Христа́, обре́л еси́ ко́рмчия, всеблаже́нне, и к Нему́, ра́дуяся, приста́л еси́, Андре́е всече́стне.

Ду́хи сло́вом прогоня́ются, неду́зи бе́гают, душе́вных же страсте́й мно́жество дале́че от неду́жных отгоня́ются, да́нною тебе́ от Бо́га, Андре́е, благода́тию.

Я́ко волна́ ти́хая, кро́тким ду́хом дви́жимь, блаже́нне, изсуши́л еси́ моря́ лука́вая многобо́жия Боже́ственными струя́ми и ре́ки богозна́ния все́м источи́л еси́.

Богоро́дичен: Веселя́тся о Тебе́, Де́во Пречи́стая, ро́да на́шего пра́отцы, Еде́м восприе́мше Тобо́ю, его́же преступле́нием погуби́ша, Ты́ бо Чи́стая и пре́жде Рождества́ и по Рождестве́ еси́.

Конда́к, гла́с 2.

Му́жества тезоимени́таго богоглаго́льника и Це́ркве возсле́дователя верхо́внаго, Петро́ва сро́дника восхва́лим, зане́ я́коже дре́вле сему́ и ны́не на́м воззва́: прииди́те, обрето́хом Жела́емаго.

И́кос:

Дре́вле у́бо Дави́д востяга́ет гре́шнаго, я́ко мене́, пове́дати Бо́жия благосло́вне оправда́ния, оба́че к ве́ре учи́т па́ки и слеза́ми мно́жайшими изглаго́льствует: дне́сь бо гла́с Его́ а́ще услы́шите, серде́ц не ожесточи́те, я́ко не́когда Изра́иль преогорчи́. Наво́дит же про́чее во псалме́: Го́сподеви вся́ земля́ воспо́йте, прииди́те, обрето́хом Жела́емаго.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Тебе́, у́мную, Богоро́дице, пе́щь разсмотря́ем, ве́рнии, я́коже бо о́троки спасе́ три́ Превозноси́мый, ми́р обнови́, во чре́ве Твое́м всеце́л, хва́льный отце́в Бо́г и препросла́влен.

Нелжи́во я́вственно испо́лнися обеща́ние Твое́, Христе́, бу́ри бо учени́к Тво́й боже́ственнейший, сло́вом запреща́я, на кро́ткую тишину́ преложи́, хва́льный отце́в Бо́же и препросла́вленный.

На у́мную Сио́на, апо́столе, взы́ти го́ру повеле́н, спасе́ния же прии́м ча́шу, ра́дуяся, подае́ши, преходя́ сме́ртию к боже́ственней жи́зни, хва́льнаго отце́в Бо́га и препросла́вленнаго.

Тя́ слове́сную реку́ показа́ боже́ственная вода́ жи́зни, преле́стныя ре́ки пото́ки изсуша́ющую, блаже́нне, пропове́дания и вопию́щия напая́ющую: хва́льный отце́в Бо́же и препросла́вленный.

Ты́ земноро́ден сы́й, апо́столе, преесте́ственно чудоде́йствуеши, любо́вию бо сраствори́вся, Тому́ после́довал еси́, возлюби́вшему тя́ Христу́, хва́льный, воспева́я, Бо́г и препросла́вленный.

Богоро́дичен: Тя́ Иа́ков, Богоро́дице, ле́ствицу проро́чески разуме́, Тобо́ю бо на земли́ Превыша́емый яви́ся челове́ком и поживе́, я́коже благоволи́: хва́льный отце́в Бо́г и препросла́вленный.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: В пещи́ о́троцы Изра́илевы, я́коже в горни́ле, добро́тою благоче́стия чисте́е зла́та блеща́хуся, глаго́люще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Светоно́сная и веселотво́рная луча́ врачева́ний, Андре́е, Христо́в апо́столе, осиява́ет на́с боже́ственная па́мять твоя́, вопию́щих: вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Челове́ческое естество́ получи́в, того́ превозше́л еси́ зако́ны, и ко а́нгельстей преше́л еси́ ски́нии, Андре́е апо́столе, и зове́ши: вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Е́же с высоты́ Ду́ха Бо́жия дохнове́ние тя́ пре́жде о́гненно просвети́, ри́тора, богоглаго́ливе, показу́ет те́пла, вопию́ща, апо́столе, Христу́ твоему́: вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Светолу́чен, я́коже мо́лния, во све́т язы́ков изше́л еси́, тму́ неве́дения отгоня́, и ве́рныя просвеща́я, зову́щия: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, престо́ле сла́вы Бо́жия, ра́дуйся, ве́рных стено́, Е́юже Све́т су́щим во тме́ возсия́, — Христо́с, Тебе́ блажа́щим и вопию́щим: вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: О́браз чи́стаго рождества́ Твоего́ огнепали́мая купина́ показа́ неопа́льная; и ны́не на на́с напа́стей свире́пеющую угаси́ти, мо́лимся, пе́щь, да Тя́, Богоро́дице, непреста́нно велича́ем.

Я́ко учени́к всеизя́щнейший, на кресте́ хоте́нием распе́ншемуся Влады́це твоему́ да́же до сме́рти после́дуя, возше́л еси́, ра́дуяся, на высоту́ креста́, идя́й ше́ствием на небеса́, блаже́нне апо́столе.

Две́рь Еде́ма тебе́ отве́рзеся, и предложи́ся ле́ствица небе́сная, и прия́ша тя́ небе́сныя оби́тели, и предста́л еси́, ра́дуяся, апо́столе, Христу́ Жизнода́вцу о ми́ре моли́твенник изя́щнейший.

Ра́вными просла́вился еси́ страда́ньми Учи́теля твоего́, блаже́нне Андре́е всему́дре, кресто́м бо боже́ственный коне́ц прия́л еси́ и прича́стием бо́г бы́л еси́. Те́мже тя́ мо́лим, о на́с при́сно моли́ся.

Ра́дуяся, дво́ице всеизря́днейшая, на небесе́х насле́довавши ны́не гражда́нство, назира́ете же венце́в произволе́ние, те́х побежда́ющи си́лу, и Боже́ственных дарова́ний просвеща́ете светлостьми́.

Богоро́дичен: Из ко́рене Дави́дова прозябла́ еси́ проро́ческаго, Де́во, и богооте́ческаго, но и Дави́да я́ко и́стинно Ты́ просла́вила еси́, я́ко ро́ждшая проро́чествуемаго Го́спода сла́вы, Его́же пою́ще, досто́йне велича́ем.

Свети́лен.

Сло́во Пребезнача́льное обре́т тя́, всеблаже́нне, первозва́нна показа́ все́х апо́столов, Андре́е приснопа́мятне, и Сего́ стопа́м возсле́дуя, показа́лся еси́ путево́ждь заблу́ждших, к небе́сному сия́ возводя́ боже́ственному ше́ствию.

Сла́ва: Петро́ва скро́вника, ученико́в пе́рвейшаго, самови́дца и слугу́ бы́вшаго Сло́ва, Андре́я апо́стола пресла́вно восхва́лим, язы́ки бо просвети́, и ра́спят бы́в, кончи́ну подъе́млет, я́ко учени́к Влады́ки.

И ны́не: Бо́га, Его́же родила́ еси́, Де́во всенепоро́чная, моли́ о все́х, благоче́стно Тя́ чту́щих, с первозва́нным Андре́ем улучи́ти боже́ственнаго осия́ния Твоего́ Сы́на и стоя́ния избра́нных и святы́х, и́бо мо́жеши, я́ко хо́щеши.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Твоѧ̀ побѣди́тельнаѧ десни́ца бг҃олѣ́пнѡ въ крѣ́пости просла́висѧ: та́ бо, безсме́ртне, ꙗ҆́кѡ всемогꙋ́щаѧ, проти̑вныѧ сотрѐ, і҆и҃льтѧнѡмъ пꙋ́ть глꙋбины̀ новосодѣ́лавшаѧ.

Смꙋти́вшꙋюсѧ мою̀ дꙋ́шꙋ помышлє́нїи же и҆ словесы̀ ѡ҆чи́сти все́льшеюсѧ въ тѧ̀, проповѣ́дниче хрⷭ҇то́въ а҆ндре́е, бжⷭ҇твенною благода́тїю: ꙗ҆́кѡ да чи́стѣ и҆сточꙋ́ ти пѣ́нїе досто́йное.

Честно́е, прⷣте́ча хрⷭ҇то́въ, свои́хъ ᲂу҆ченикѡ́въ верхо́внѣйшее, ѿ непло́дове прозѧ́бшїй, и҆зъ дв҃ы ро́ждшемꙋсѧ хрⷭ҇тꙋ̀ препросла́вленномꙋ, а҆ндре́а, ра́дꙋѧсѧ, приведѐ.

Жела́нїемъ и҆ любо́вїю неꙋкло́нною, добродѣ́тели степе́ней наче́нъ, и҆ восхожде́нїю при́снѡ поꙋча́ѧсѧ, ѿ немощны́ѧ си́лы къ верхо́внѣйшей, а҆ндре́е, си́лѣ дости́глъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Ра́дꙋйсѧ, благода́ти и҆сто́чниче, ра́дꙋйсѧ, лѣ́ствице и҆ две́ре нбⷭ҇наѧ: ра́дꙋйсѧ, свѣ́щниче и҆ ста́мно злата́ѧ, и҆ горо̀ несѣко́маѧ, ꙗ҆́же жизнода́вца хрⷭ҇та̀ мі́рꙋ ро́ждшаѧ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Є҆ди́не вѣ́дый человѣ́ческагѡ сꙋщества̀ не́мощь, и҆ ми́лостивнѡ въ нѐ воѡбра́жсѧ, препоѧ́ши мѧ̀ съ высоты̀ си́лою, є҆́же вопи́ти тебѣ̀, ст҃ы́й: ѡ҆дꙋшевле́нный хра́ме, неизрече́нныѧ сла́вы твоеѧ̀, чл҃вѣколю́бче.

Прите́клъ є҆сѝ жа́ждею не зва́нъ, а҆ндре́е, но самово́льнѣ жи́зни ко и҆сто́чникꙋ, ꙗ҆́коже є҆ле́нь, и҆ всѣ̑мъ сего̀ ѡ҆брѣ́тъ проповѣ́далъ є҆сѝ: и҆ пи́въ, напои́лъ є҆сѝ нетлѣ́нїѧ вода́ми и҆ста́ѧвшыѧ жа́ждею концы̀.

Оу҆вѣ́дѣвъ є҆сте́ствєнныѧ зако́ны, а҆ндре́е досточꙋ́дне, и҆ ѻ҆́бщника сро́дника прїѧ́лъ є҆сѝ, вопїѧ̀: ѡ҆брѣто́хомъ жела́емаго, и҆ пꙋтесотвори́вшаго пло́ти рожде́нїе, сказа́лъ є҆сѝ ра́зꙋмъ дꙋхо́вный.

Мре́жею сло́ва и҆зъ глꙋбины̀ пре́лести ᲂу҆лови́лъ є҆сѝ словє́сныѧ ры̑бы, а҆пⷭ҇ле, и҆ трапе́зѣ хрⷭ҇то́вѣй снѣ́дь чи́стꙋю прине́слъ є҆сѝ, просвѣщє́нныѧ благода́ти ꙗ҆́вльшагѡсѧ въ подо́бїи пло́ти.

Бг҃оро́диченъ: Бг҃а заче́нши во ᲂу҆тро́бѣ, дв҃о, дх҃омъ всест҃ы́мъ, пребыла̀ є҆сѝ неѡпа́льна: поне́же тѧ̀ кꙋпина̀, законополо́жникꙋ мѡѷсе́ю пали́мꙋ, несожже́нна ꙗ҆́вѣ предвозвѣстѝ, ѻ҆́гнь прїи́мшꙋю нестерпи́мый.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Ꙗ҆́кѡ первозва́ннаго всѣ́хъ ᲂу҆ч҃никѡ́въ, и҆ самови́дца сло́ва и҆ слꙋжи́телѧ, а҆ндре́е а҆пⷭ҇ле, по до́лгꙋ чти́мъ тѧ̀: а҆́гнцꙋ бо, взе́млющемꙋ грѣхѝ мі́ра, несомнѣ́нною вѣ́рою те́плѣ послѣ́довалъ є҆сѝ: ѿѻнꙋ́дꙋже и҆ стрⷭ҇ти є҆гѡ̀ ѻ҆́бщникъ показа́лсѧ є҆сѝ, пло́тїю претерпѣ́вшагѡ на́съ ра́ди во́льнѡ сме́рть. сегѡ̀ ра́ди вопїе́мъ тѝ: моли́сѧ хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе пода́ти пра́зднꙋющымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.

Сла́ва: І҆́дѡльскаѧ свирѣ̑пства низложи́въ, сп҃совы стрⷭ҇ти вожделѣ́въ, а҆ндре́е блаже́нне, показа́лсѧ є҆сѝ а҆пⷭ҇лъ, съ нб҃сѐ всѣ̑мъ точа̀ чꙋдеса̀, и҆ ꙗ҆зы́кѡвъ бы́лъ є҆сѝ, всеблаже́нне, ᲂу҆чи́тель. тѣ́мъ твою̀ па́мѧть досто́йнѡ чтꙋ́ще, въ пѣ́снехъ сла́вимъ, и҆ вѣ́рнѡ велича́емъ, гдⷭ҇ень а҆пⷭ҇ле, моли́сѧ хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе дарова́ти пра́зднꙋющымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.

И҆ ны́нѣ: Ра́дꙋйсѧ, престо́ле ѻ҆гнезра́чный бж҃їй: ра́дꙋйсѧ, ѻ҆трокови́це, сѣда́лище ца́рское, ѻ҆́дре ᲂу҆пещренопостла́нный, златопорфѵ́рный черто́же, хламѵ́до червленоша́рнаѧ, ᲂу҆краше́нный хра́ме, молнїено́снаѧ колесни́це, свѣти́льниче многосвѣ́тлый: ра́дꙋйсѧ, бцⷣе, двонадесѧтостѣ́нный гра́де, и҆ две́рь златокова́ннаѧ, и҆ черто́же свѣтоѻбра́зный, свѣтлопозлаще́ннаѧ трапе́зо, бг҃оꙋкраше́ннаѧ ски́нїе: ра́дꙋйсѧ, сла́внаѧ невѣ́сто солнцека́плющаѧ: ра́дꙋйсѧ, є҆ди́на дꙋшѝ моеѧ̀ благолѣ́пїе.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Го́рꙋ тѧ̀, бл҃года́тїю бж҃їею приѡсѣне́ннꙋю, прозорли́выма а҆ввакꙋ́мъ ᲂу҆смотри́въ ѻ҆чи́ма, и҆зъ тебє̀ и҆зы́ти і҆и҃левꙋ провозглаша́ше ст҃о́мꙋ, во спасе́нїе на́ше и҆ ѡ҆бновле́нїе.

Бжⷭ҇твеннаѧ, и҆стреби́тельнаѧ го́ршаго, вседѣ́тельнагѡ и҆ свѣтоза́рнагѡ дх҃а си́ла, въ тѧ̀, а҆ндре́е, все́льшисѧ бг҃олѣ́пнѣ, ѻ҆́гненнагѡ ѧ҆зы́ка во ѻ҆́бразѣ, неизрече́нныхъ показа́ тѧ проповѣ́дника.

Не ѻ҆рꙋ̑жїѧ ко мще́нїю взѧ́ше плотска̑ѧ, и҆ къ низверже́нїю крѣ́пкихъ тверды́нь вра́жїихъ а҆ндре́й всечестны́й, но хрⷭ҇то́мъ ѡ҆гради́всѧ принесѐ, плѣни́въ ꙗ҆зы́ки въ послꙋша́нїе.

Го́рꙋ тѧ̀, ка́плющꙋю разꙋ́мное весе́лїе, преесте́ственный бг҃ъ, ѡ҆сꙋществи́выйсѧ є҆́же ѡ҆ на́съ, а҆ндре́е, ꙗ҆вѝ, го́ры го́рькїѧ де́мѡнскагѡ возноше́нїѧ потреблѧ́ющꙋю си́лою дх҃а.

Любо́вїю соверша́ющыѧ твою̀ па́мѧть въ пѣ́снехъ, ѿ ѻ҆би́льна да́ра ᲂу҆чи́телѧ твоегѡ̀ хрⷭ҇та̀, а҆ндре́е пребога́те, дꙋхо́внагѡ весе́лїѧ вода́ми и҆сполнѧ́ѧ не преста́й, моли́твами твои́ми.

Бг҃оро́диченъ: Пое́мъ ве́лїе и҆ стра́шное твоѐ та́инство: премі́рныхъ бо ᲂу҆таи́всѧ чинонача́лїй, на тѧ̀, при́снѡ сы́й, сни́де ꙗ҆́кѡ до́ждь на рꙋно̀, всепѣ́таѧ, на спасе́нїе на́ше и҆ ѡ҆бновле́нїе.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Просвѣти́вый сїѧ́нїемъ прише́ствїѧ твоегѡ̀, хрⷭ҇тѐ, и҆ ѡ҆свѣти́вый крⷭ҇то́мъ твои́мъ мі́ра концы̀, сердца̀ просвѣтѝ, свѣ́томъ твоегѡ̀ бг҃оразꙋ́мїѧ, правосла́внѡ пою́щихъ тѧ̀.

Воспрїѧ́лъ є҆сѝ, є҆го́же вожделѣ́лъ є҆сѝ, а҆ндре́е а҆пⷭ҇ле, въ нетлѣ́нныхъ съ ни́мъ ѡ҆бита́въ селе́нїихъ, трꙋдѡ́въ твои́хъ снопы̀ пожа́въ досто́йнѡ: тѣ́мже тѧ̀ пѣ́сньми сла́вимъ.

Возлюби́лъ є҆сѝ влⷣкꙋ, и҆ тогѡ̀ во слѣ́дъ бы́стрѡ поте́клъ є҆сѝ, стопа́ми є҆гѡ̀ къ жи́зни наставлѧ́емь, и҆ стрⷭ҇те́й тогѡ̀ нелжи́вѡ, прече́стне а҆ндре́е, да́же до сме́рти подража́ѧ.

Напрѧ́гъ тѧ̀ ꙗ҆́кѡ стрѣлꙋ̀ си́льнꙋ, блаже́нне, и҆спꙋстѝ въ ве́сь мі́ръ гдⷭ҇ь, ᲂу҆ранѧ́ѧ де́мѡны, и҆ ѕлоче́стїемъ ᲂу҆ѧ́звлєнныѧ человѣ́ки врачꙋ́ѧ.

Бг҃оро́диченъ: Веселѧ́тсѧ нбⷭ҇ныѧ си̑лы, зрѧ́ще тѧ̀, ра́дꙋютсѧ съ ни́ми и҆ человѣ́чєскаѧ собра̑нїѧ: ржⷭ҇тво́мъ бо твои́мъ соедини́шасѧ, дв҃о бцⷣе, тѧ̀ досто́йнѡ сла́вѧще.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ѡ҆бы́де на́съ послѣ́днѧѧ бе́здна, нѣ́сть и҆збавлѧ́ѧй, вмѣни́хомсѧ ꙗ҆́кѡ ѻ҆́вцы заколе́нїѧ, спасѝ лю́ди твоѧ̑, бж҃е на́шъ: ты́ бо крѣ́пость немощствꙋ́ющихъ и҆ и҆справле́нїе.

Мо́ре жите́йское препла́ваѧ въ ладїѝ тѣле́снѣй, всѧ́чєскаѧ пра́вѧщаго хрⷭ҇та̀ ѡ҆брѣ́лъ є҆сѝ ко́рмчїѧ, всеблаже́нне, и҆ къ немꙋ̀ ра́дꙋѧсѧ приста́лъ є҆сѝ, а҆ндре́е всече́стне.

Дꙋ́хи сло́вомъ прогонѧ́ютсѧ, недꙋ́зи бѣ́гаютъ, дꙋше́вныхъ же страсте́й мно́жество дале́че ѿ недꙋ́жныхъ ѿгонѧ́ютсѧ, да́нною тебѣ̀ ѿ бг҃а, а҆ндре́е, благода́тїю.

Ꙗ҆́кѡ волна̀ ти́хаѧ, кро́ткимъ дꙋ́хомъ дви́жимь, блаже́нне, и҆зсꙋши́лъ є҆сѝ морѧ̀ лꙋка̑ваѧ многобо́жїѧ бжⷭ҇твенными стрꙋѧ́ми, и҆ рѣ́ки бг҃озна́нїѧ всѣ̑мъ и҆сточи́лъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Веселѧ́тсѧ ѡ҆ тебѣ̀, дв҃о пречⷭ҇таѧ, ро́да на́шегѡ пра́ѻтцы, є҆де́мъ воспрїе́мше тобо́ю, є҆го́же престꙋпле́нїемъ погꙋби́ша: ты́ бо, чⷭ҇таѧ, и҆ пре́жде ржⷭ҇тва̀, и҆ по ржⷭ҇твѣ̀ є҆сѝ.

Конда́къ, гла́съ в҃.

Мꙋ́жества тезоимени́таго бг҃оглаго́льника, и҆ цр҃кве возслѣ́дователѧ верхо́внаго, петро́ва сро́дника восхва́лимъ: занѐ ꙗ҆́коже дре́вле семꙋ̀, и҆ ны́нѣ на́мъ воззва̀: прїиди́те, ѡ҆брѣто́хомъ жела́емаго.

І҆́косъ:

Дре́вле ᲂу҆́бѡ дв҃дъ востѧга́етъ грѣ́шнаго, ꙗ҆́кѡ менѐ, повѣ́дати бж҃їѧ бл҃госло́внѣ ѡ҆правда̑нїѧ: ѻ҆ба́че къ вѣ́рѣ ᲂу҆чи́тъ па́ки, и҆ слеза́ми мно́жайшими и҆зглаго́льствꙋетъ: дне́сь бо гла́съ є҆гѡ̀ а҆́ще ᲂу҆слы́шите, серде́цъ не ѡ҆жесточи́те, ꙗ҆́кѡ нѣ́когда і҆и҃ль преѡгорчѝ. наво́дитъ же про́чее во ѱалмѣ̀: гдⷭ҇еви всѧ̑ землѧ̀ воспо́йте, прїиди́те, ѡ҆брѣто́хомъ жела́емаго.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Тебѐ ᲂу҆́мнꙋю, бцⷣе, пе́щь, разсмотрѧ́емъ, вѣ́рнїи, ꙗ҆́коже бо ѻ҆́троки спасѐ трѝ превозноси́мый, мі́ръ ѡ҆бновѝ во чре́вѣ твое́мъ всецѣ́лъ, хва́льный ѻ҆тцє́въ бг҃ъ и҆ препросла́вленъ.

Нелжи́во ꙗ҆́вственнѡ и҆спо́лнисѧ ѡ҆бѣща́нїе твоѐ, хрⷭ҇тѐ, бꙋ́ри бо ᲂу҆чени́къ тво́й бжⷭ҇твеннѣйшїй сло́вомъ запреща́ѧ, на кро́ткꙋю тишинꙋ̀ преложѝ: хва́льный ѻ҆тцє́въ бж҃е, и҆ препросла́вленный.

На ᲂу҆́мнꙋю сїѡ́на, а҆пⷭ҇ле, взы́ти го́рꙋ повелѣ́нъ, спасе́нїѧ же прїи́мъ ча́шꙋ, ра́дꙋѧсѧ подае́ши, преходѧ̀ сме́ртїю къ бжⷭ҇твеннѣй жи́зни, хва́льнаго ѻ҆тцє́въ бг҃а, и҆ препросла́вленнаго.

Тѧ̀ слове́снꙋю рѣкꙋ̀ показа̀, бжⷭ҇твеннаѧ вода̀ жи́зни, прелє́стныѧ рѣ́ки пото́ки и҆зсꙋша́ющꙋю, бл҃же́нне, проповѣ́данїѧ, и҆ вопїю́щыѧ напаѧ́ющꙋю: хва́льный ѻ҆тцє́въ бж҃е и҆ препросла́вленный.

Ты̀, земноро́денъ сы́й а҆пⷭ҇ле, преесте́ственнѡ чꙋдодѣ́йствꙋеши: любо́вїю бо сраствори́всѧ, томꙋ̀ послѣ́довалъ є҆сѝ возлюби́вшемꙋ тѧ̀ хрⷭ҇тꙋ̀: хва́льный, воспѣва́ѧ, бг҃ъ, и҆ препросла́вленный.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ і҆а́кѡвъ, бцⷣе, лѣ́ствицꙋ прⷪ҇ро́чески разꙋмѣ̀: тобо́ю бо на землѝ превыша́емый ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ, и҆ поживѐ, ꙗ҆́коже благоволѝ: хва́льный ѻ҆тцє́въ бг҃ъ и҆ препросла́вленный.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Въ пещѝ ѻ҆́троцы і҆и҃левы, ꙗ҆́коже въ горни́лѣ, добро́тою бл҃гоче́стїѧ чистѣ́е зла́та блеща́хꙋсѧ, гл҃го́люще: бл҃гослови́те всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ гдⷭ҇а, по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Свѣтоно́снаѧ и҆ веселотво́рнаѧ лꙋча̀ врачева́нїй, а҆ндре́е хрⷭ҇то́въ а҆пⷭ҇ле, ѡ҆сїѧва́етъ на́съ бжⷭ҇твеннаѧ па́мѧть твоѧ̀, вопїю́щихъ: всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Человѣ́ческое є҆стество̀ полꙋчи́въ, того̀ превозше́лъ є҆сѝ зако́ны, и҆ ко а҆́гг҃льстѣй преше́лъ є҆сѝ ски́нїи, а҆ндре́е а҆пⷭ҇ле, и҆ зове́ши: всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Є҆́же съ высоты̀ дх҃а бж҃їѧ дохнове́нїе тѧ̀ пре́жде ѻ҆́гненно просвѣтѝ ри́тора, бг҃оглаго́ливе, показꙋ́етъ те́пла. вопїю́ща, а҆пⷭ҇ле, хрⷭ҇тꙋ̀ твоемꙋ̀: всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Свѣтолꙋ́ченъ ꙗ҆́коже мо́лнїѧ во свѣ́тъ ꙗ҆зы́кѡвъ и҆зше́лъ є҆сѝ, тмꙋ̀ невѣ́дѣнїѧ ѿгонѧ̀, и҆ вѣ̑рныѧ просвѣща́ѧ зовꙋ́щыѧ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а по́йте и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Ра́дꙋйсѧ, престо́ле сла́вы бж҃їѧ, ра́дꙋйсѧ, вѣ́рныхъ стѣно̀, є҆́юже свѣ́тъ сꙋ́щымъ во тмѣ̀ возсїѧ̀ хрⷭ҇то́съ, тебѐ блажа́щымъ, и҆ вопїю́щымъ: всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а по́йте и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Ѡ҆́бразъ чи́стагѡ рождества̀ твоегѡ̀ ѻ҆гнепали́маѧ кꙋпина̀ показа̀ неѡпа́льнаѧ: и҆ ны́нѣ на на́съ напа́стей свирѣ́пѣющꙋю ᲂу҆гаси́ти, мо́лимсѧ, пе́щь, да тѧ̀, бцⷣе, непреста́ннѡ велича́емъ.

Ꙗ҆́кѡ ᲂу҆чени́къ всеизѧ́щнѣйшїй, на крⷭ҇тѣ̀ хотѣ́нїемъ распе́ншемꙋсѧ влⷣцѣ твоемꙋ̀, да́же до сме́рти послѣ́дꙋѧ, возше́лъ є҆сѝ ра́дꙋѧсѧ на высотꙋ̀ крⷭ҇та̀, и҆дѧ́й ше́ствїемъ на нб҃са̀, блаже́нне а҆пⷭ҇ле.

Две́рь є҆де́ма тебѣ̀ ѿве́рзесѧ, и҆ предложи́сѧ лѣ́ствица нбⷭ҇наѧ, и҆ прїѧ́ша тѧ̀ нбⷭ҇ныѧ ѻ҆би́тєли, и҆ предста́лъ є҆сѝ ра́дꙋѧсѧ, а҆пⷭ҇ле, хрⷭ҇тꙋ̀ жизнода́вцꙋ, ѡ҆ мі́рѣ моли́твенникъ и҆зѧ́щнѣйшїй.

Ра́вными просла́вилсѧ є҆сѝ страда́ньми ᲂу҆ч҃телѧ твоегѡ̀, блаже́нне, а҆ндре́е всемꙋ́дре: кресто́мъ бо бжⷭ҇твенный коне́цъ прїѧ́лъ є҆сѝ, и҆ прича́стїемъ бо́гъ бы́лъ є҆сѝ. тѣ́мже тѧ̀ мо́лимъ, ѡ҆ на́съ при́снѡ моли́сѧ.

Ра́дꙋѧсѧ, дво́ице всеизрѧ́днѣйшаѧ, на нб҃сѣ́хъ наслѣ́довавши ны́нѣ гражда́нство: назира́ете же вѣнцє́въ произволе́нїе, тѣ́хъ побѣжда́ющи си́лꙋ, и҆ бжⷭ҇твенныхъ дарова́нїй просвѣща́ете свѣтлостьмѝ.

Бг҃оро́диченъ: И҆зъ ко́рене дв҃дова прозѧбла̀ є҆сѝ прⷪ҇ро́ческагѡ, дв҃о, и҆ бг҃оѻте́ческагѡ: но и҆ дв҃да ꙗ҆́кѡ и҆́стиннѡ ты̀ просла́вила є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ ро́ждшаѧ прⷪ҇ро́чествꙋемаго гдⷭ҇а сла́вы: є҆го́же пою́ще, досто́йнѣ велича́емъ.

Свѣти́ленъ.

Сло́во пребезнача́льное ѡ҆брѣ́тъ тѧ̀, всеблаже́нне, первозва́нна показа̀ всѣ́хъ а҆пⷭ҇лѡвъ, а҆ндре́е приснопа́мѧтне: и҆ сегѡ̀ стопа́мъ возслѣ́дꙋѧ, показа́лсѧ є҆сѝ пꙋтево́ждь заблꙋ́ждшихъ, къ нбⷭ҇номꙋ сїѧ̑ возводѧ̀ бжⷭ҇твенномꙋ ше́ствїю.

Сла́ва: Петро́ва скро́вника, ᲂу҆ч҃никѡ́въ пе́рвѣйшаго, самови́дца и҆ слꙋгꙋ̀ бы́вшаго сло́ва, а҆ндре́а а҆пⷭ҇ла пресла́внѡ восхва́лимъ: ꙗ҆зы́ки бо просвѣтѝ, и҆ ра́спѧтъ бы́въ, кончи́нꙋ под̾е́млетъ, ꙗ҆́кѡ ᲂу҆ч҃ни́къ влⷣки.

И҆ ны́нѣ: Бг҃а, є҆го́же родила̀ є҆сѝ, дв҃о всенепоро́чнаѧ, молѝ ѡ҆ всѣ́хъ, благоче́стнѡ тѧ̀ чтꙋ́щихъ, съ первозва́ннымъ а҆ндре́емъ, ᲂу҆лꙋчи́ти бжⷭ҇твеннагѡ ѡ҆сїѧ́нїѧ твоегѡ̀ сн҃а, и҆ стоѧ́нїѧ и҆збра́нныхъ и҆ ст҃ы́хъ: и҆́бо мо́жеши, ꙗ҆́кѡ хо́щеши.

Жизнь и труды апостолов – Святой апостол Андрей Первозванный

Список храмов с престольным праздником в честь апостола Андрея Первозванного

Краткое житие апостола Андрея Первозванного

Свя­той апо­стол Ан­дрей Пер­во­зван­ный пер­вым из апо­сто­лов по­сле­до­вал за Хри­стом, а за­тем при­вел к нему сво­е­го род­но­го бра­та – свя­то­го апо­сто­ла Пет­ра (Ин.1:35-42). С юно­сти бу­ду­щий апо­стол, ко­то­рый был ро­дом из Виф­са­и­ды, всей ду­шой об­ра­тил­ся к Бо­гу. Он не всту­пил в брак и вме­сте со сво­им бра­том за­ни­мал­ся ры­бо­лов­ством. Ко­гда над Из­ра­и­лем про­гре­мел глас свя­то­го про­ро­ка, Пред­те­чи и Кре­сти­те­ля Гос­под­ня Иоан­на, свя­той Ан­дрей стал его бли­жай­шим уче­ни­ком. Свя­той Иоанн Кре­сти­тель сам на­пра­вил двух сво­их уче­ни­ков, бу­ду­щих апо­сто­лов Ан­дрея Пер­во­зван­но­го и Иоан­на Бо­го­сло­ва, ко Хри­сту, ука­зав, что Он есть Аг­нец Бо­жий.

По­сле Со­ше­ствия Свя­то­го Ду­ха на апо­сто­лов свя­той Ан­дрей от­пра­вил­ся с про­по­ве­дью Сло­ва Бо­жия в во­сточ­ные стра­ны. Про­шел Ма­лую Азию, Фра­кию, Ма­ке­до­нию, до­шел до Ду­ная, про­шел по­бе­ре­жье Чер­но­го мо­ря, Крым, При­чер­но­мо­рье и по Дне­пру под­нял­ся до ме­ста, где сто­ит те­перь го­род Ки­ев. Здесь он оста­нав­ли­вал­ся у Ки­ев­ских гор на ноч­лег. Встав утром, он ска­зал быв­шим с ним уче­ни­кам: "Ви­ди­те ли го­ры эти? На этих го­рах вос­си­я­ет бла­го­дать Бо­жия, бу­дет ве­ли­кий го­род, и Бог воз­двигнет мно­го церк­вей". Апо­стол под­нял­ся на го­ры, бла­го­сло­вил их и во­дру­зил крест. По­мо­лив­шись, он под­нял­ся еще вы­ше по Дне­пру и до­шел до по­се­ле­ний сла­вян, где был ос­но­ван Нов­го­род. От­сю­да апо­стол про­шел через зем­ли ва­ря­гов в Рим для про­по­ве­ди и вновь вер­нул­ся во Фра­кию, где в неболь­шом се­ле­нии Ви­зан­тии, бу­ду­щем мо­гу­чем Кон­стан­ти­но­по­ле, ос­но­вал хри­сти­ан­скую Цер­ковь. Имя свя­то­го апо­сто­ла Ан­дрея свя­зы­ва­ет мать – Цер­ковь Кон­стан­ти­но­поль­скую с ее до­че­рью – Рус­ской Цер­ко­вью.

На сво­ем пу­ти Пер­во­зван­ный апо­стол пре­тер­пел мно­го пе­ча­лей и мук от языч­ни­ков: его из­го­ня­ли из го­ро­дов, из­би­ва­ли. В Си­но­пе его по­би­ли кам­ня­ми, но, остав­шись невре­ди­мым, вер­ный уче­ник Хри­стов неустан­но нес лю­дям про­по­ведь о Спа­си­те­ле. По мо­лит­вам апо­сто­ла Гос­подь со­вер­шал чу­де­са. Тру­да­ми свя­то­го апо­сто­ла Ан­дрея воз­ни­ка­ли хри­сти­ан­ские Церк­ви, ко­то­рым он ста­вил епи­ско­пов и свя­щен­ство. По­след­ним го­ро­дом, ку­да при­шел Пер­во­зван­ный апо­стол и где ему суж­де­но бы­ло при­нять му­че­ни­че­скую кон­чи­ну, был го­род Пат­ры.

Мно­гие чу­де­са Гос­подь явил через уче­ни­ка Сво­е­го в го­ро­де Пат­ры. Недуж­ные ис­це­ля­лись, сле­пые про­зре­ва­ли. По мо­лит­ве апо­сто­ла вы­здо­ро­вел тя­же­ло боль­ной Со­сий, знат­ный го­ро­жа­нин; на­ло­же­ни­ем апо­столь­ских рук ис­це­ли­лась Мак­си­мил­ла, же­на пра­ви­те­ля Патр­ско­го, и его брат Стра­то­клий. Со­вер­шён­ные апо­сто­лом чу­де­са и его пла­мен­ное сло­во про­све­ти­ли ис­тин­ной ве­рой по­чти всех граж­дан го­ро­да Пат­ры. Немно­го оста­ва­лось языч­ни­ков в Пат­рах, сре­ди них был пра­ви­тель го­ро­да Эге­ат. Апо­стол Ан­дрей не раз об­ра­щал­ся к нему со сло­ва­ми Бла­го­ве­стия. Но да­же чу­де­са апо­сто­ла не вра­зум­ля­ли Эге­а­та. Свя­той апо­стол с лю­бо­вью и сми­ре­ни­ем взы­вал к его ду­ше, стре­мясь от­крыть ему хри­сти­ан­скую тай­ну веч­ной жиз­ни, чу­до­твор­ную си­лу Свя­то­го Кре­ста Гос­под­ня. Раз­гне­ван­ный Эге­ат при­ка­зал рас­пять апо­сто­ла. Языч­ник ду­мал опо­ро­чить про­по­ведь свя­то­го Ан­дрея, ес­ли пре­даст его смер­ти на кре­сте, ко­то­рый про­слав­лял апо­стол. С ра­до­стью при­нял свя­той Ан­дрей Пер­во­зван­ный ре­ше­ние пра­ви­те­ля и с мо­лит­вой ко Гос­по­ду сам взо­шел на ме­сто каз­ни. Чтобы про­длить му­че­ния апо­сто­ла, Эге­ат при­ка­зал не при­би­вать ру­ки и но­ги свя­то­го, а при­вя­зать их ко кре­сту. Два дня апо­стол с кре­ста учил со­брав­ших­ся во­круг го­ро­жан. Лю­ди, слу­шав­шие его, всей ду­шой со­стра­да­ли ему и по­тре­бо­ва­ли снять свя­то­го апо­сто­ла с кре­ста. Ис­пу­гав­шись на­род­но­го воз­му­ще­ния, Эге­ат при­ка­зал пре­кра­тить казнь. Но свя­той апо­стол стал мо­лить­ся, чтобы Гос­подь удо­сто­ил его крест­ной смер­ти. Как ни пы­та­лись во­и­ны снять апо­сто­ла Ан­дрея, ру­ки им не по­ви­но­ва­лись. Рас­пя­тый апо­стол, воз­дав Бо­гу хва­лу, про­из­нес: "Гос­по­ди, Иису­се Хри­сте, при­и­ми дух мой". То­гда яр­кое си­я­ние Бо­же­ствен­но­го све­та осве­ти­ло крест и рас­пя­то­го на нем му­че­ни­ка. Ко­гда си­я­ние ис­чез­ло, свя­той апо­стол Ан­дрей Пер­во­зван­ный уже пре­дал свою свя­тую ду­шу Гос­по­ду († 62). Мак­си­мил­ла, же­на пра­ви­те­ля, сня­ла со кре­ста те­ло апо­сто­ла и с че­стью по­греб­ла его.

Несколь­ко сто­ле­тий спу­стя, при им­пе­ра­то­ре Кон­стан­тине Ве­ли­ком, мо­щи свя­то­го апо­сто­ла Ан­дрея бы­ли тор­же­ствен­но пе­ре­не­се­ны в Кон­стан­ти­но­поль и по­ло­же­ны в хра­ме Свя­тых Апо­сто­лов ря­дом с мо­ща­ми свя­то­го еван­ге­ли­ста Лу­ки и уче­ни­ка апо­сто­ла Пав­ла – апо­сто­ла Ти­мо­фея.

Полное житие апостола Андрея Первозванного

Апо­стол Ан­дрей был ро­дом из Га­ли­леи. Эта се­вер­ная часть Свя­той Зем­ли от­ли­ча­лась пло­до­ро­ди­ем и жи­во­пис­но­стью, а жи­те­ли ее – доб­ро­ду­ши­ем и го­сте­при­им­ством. Га­ли­ле­яне лег­ко ужи­ва­лись с гре­ка­ми, во мно­же­стве на­се­ляв­ши­ми их стра­ну, мно­гие го­во­ри­ли по-гре­че­ски и да­же но­си­ли гре­че­ские име­на. Имя Ан­дрей – гре­че­ское и в пе­ре­во­де зна­чит «му­же­ствен­ный».

Ко­гда Иоанн Кре­сти­тель на­чал про­по­ве­до­вать на бе­ре­гах Иор­да­на, Ан­дрей вме­сте с Иоан­ном Зе­ве­де­е­вым (про­ис­хо­див­шим с ним из од­но­го го­ро­да – Виф­са­и­ды) по­сле­до­вал за про­ро­ком, на­де­ясь в его уче­нии най­ти от­вет на свои ду­хов­ные во­про­сы. Мно­гие на­ча­ли ду­мать, что, мо­жет быть, Иоанн Кре­сти­тель и есть ожи­да­е­мый Мес­сия, но он объ­яс­нил лю­дям, что он не Мес­сия, а по­слан толь­ко при­го­то­вить Ему путь. В то вре­мя Гос­подь Иисус Хри­стос при­шел к Иоан­ну Кре­сти­те­лю на Иор­дан для Кре­ще­ния, и тот, ука­зы­вая на Гос­по­да, ска­зал сво­им уче­ни­кам: «Вот Аг­нец Бо­жий, Ко­то­рый бе­рет на се­бя гре­хи ми­ра». Услы­шав это, Ан­дрей с Иоан­ном по­сле­до­ва­ли за Иису­сом. Гос­подь, уви­дев их, спро­сил: «Что вам на­доб­но?» Они ска­за­ли: «Рав­ви (Учи­тель), где Ты жи­вешь?» – «Пой­ди­те и уви­ди­те», – от­ве­тил Иисус, и с то­го вре­ме­ни они ста­ли Его уче­ни­ка­ми. В этот же день апо­стол Ан­дрей по­шел к сво­е­му бра­ту Си­мо­ну Пет­ру и ска­зал ему: «Мы на­шли Мес­сию». Так Петр при­со­еди­нил­ся к уче­ни­кам Хри­сто­вым.

Од­на­ко апо­сто­лы не сра­зу все­це­ло по­свя­ти­ли се­бя апо­столь­ско­му зва­нию. Из Еван­ге­лия мы зна­ем, что бра­тья Ан­дрей и Си­мон Петр и бра­тья Иоанн и Иа­ков долж­ны бы­ли на ка­кое-то вре­мя вер­нуть­ся к сво­им се­мьям и за­нять­ся сво­ей обыч­ной ра­бо­той – рыб­ной лов­лей. Несколь­ко ме­ся­цев спу­стя Гос­подь, про­хо­дя ми­мо Га­ли­лей­ско­го озе­ра и уви­дев их ло­вя­щи­ми ры­бу, ска­зал: «Иди­те за Мной, и Я сде­лаю вас лов­ца­ми че­ло­ве­ков». То­гда они оста­ви­ли свои лод­ки и се­ти и с то­го дня ста­ли неот­луч­ны­ми уче­ни­ка­ми Хри­сто­вы­ми.

Ан­дрей, ра­нее дру­гих апо­сто­лов по­сле­до­вав­ший за Гос­по­дом, по­лу­чил на­име­но­ва­ние Пер­во­зван­но­го. Он пре­бы­вал с Хри­стом в те­че­нии все­го пе­ри­о­да Его об­ще­ствен­но­го слу­же­ния. По­сле Вос­кре­се­ния Спа­си­те­ля апо­стол Ан­дрей вме­сте с дру­ги­ми уче­ни­ка­ми удо­ста­и­вал­ся встреч с Ним и при­сут­ство­вал на Еле­он­ской го­ре, ко­гда Гос­подь, бла­го­сло­вив их, воз­нес­ся на Небо.

По­сле со­ше­ствия Свя­то­го Ду­ха апо­сто­лы бро­си­ли жре­бий, ко­му в ка­кую стра­ну сле­ду­ет ид­ти для про­по­ве­ди Еван­ге­лия. Свя­то­му Ан­дрею до­ста­лись стра­ны, ле­жа­щие вдоль по­бе­ре­жья Чер­но­го мо­ря, се­вер­ная часть Бал­кан­ско­го по­лу­ост­ро­ва и Ски­фия, т. е. зем­ля, на ко­то­рой позд­нее об­ра­зо­ва­лась Рос­сия. Со­глас­но пре­да­нию, апо­стол Ан­дрей про­по­ве­до­вал на Та­ври­че­ском по­лу­ост­ро­ве, по­том по Дне­пру под­нял­ся на се­вер и до­шел до ме­ста, где впо­след­ствии воз­ник Ки­ев. «Верь­те мне, – ска­зал апо­стол сво­им уче­ни­кам, – что на го­рах сих вос­си­я­ет бла­го­дать Бо­жия: ве­ли­кий го­род бу­дет здесь, Гос­подь про­све­тит сию зем­лю Свя­тым Кре­ще­ни­ем и воз­двигнет здесь мно­го церк­вей». За­тем апо­стол Ан­дрей бла­го­сло­вил ки­ев­ские го­ры и во­дру­зил на од­ной из них крест, пред­воз­ве­щая при­ня­тие ве­ры бу­ду­щи­ми оби­та­те­ля­ми Ру­си.

По­сле воз­вра­ще­ния в Гре­цию апо­стол Ан­дрей оста­но­вил­ся в го­ро­де Па­трос (Пат­ра), рас­по­ло­жен­ном у Ко­ринф­ско­го за­ли­ва. Здесь через воз­ло­же­ние рук он мно­гих лю­дей ис­це­лил от неду­гов, в том чис­ле и знат­ную Мак­си­мил­лу, ко­то­рая от все­го серд­ца уве­ро­ва­ла во Хри­ста и ста­ла уче­ни­цей апо­сто­ла. Так как мно­гие жи­те­ли Пат­ры уве­ро­ва­ли во Хри­ста, мест­ный пра­ви­тель Еге­ат воз­го­рел­ся нена­ви­стью про­тив апо­сто­ла Ан­дрея и при­го­во­рил Его к рас­пя­тию на кре­сте. Апо­стол, ни­сколь­ко не устра­шив­шись при­го­во­ра, во вдох­но­вен­ной про­по­ве­ди рас­крыл пе­ред со­брав­ши­ми­ся ду­хов­ную си­лу и зна­че­ние крест­ных стра­да­ний Спа­си­те­ля.

Пра­ви­тель Еге­ат не по­ве­рил про­по­ве­ди апо­сто­ла, на­звав его уче­ние безу­ми­ем. За­тем он ве­лел рас­пять апо­сто­ла так, чтобы он по­доль­ше стра­дал. Свя­то­го Ан­дрея при­вя­зав ко кре­сту на­по­до­бие бук­вы X, не вби­вая гвоз­дей в его ру­ки и но­ги, чтобы не вы­звать ско­рой смер­ти. Неспра­вед­ли­вый при­го­вор Еге­а­та вы­звал в на­ро­де воз­му­ще­ние, тем не ме­нее этот при­го­вор остал­ся в си­ле.

Ви­ся на кре­сте, апо­стол Ан­дрей непре­стан­но мо­лил­ся. Пе­ред раз­лу­че­ни­ем его ду­ши с те­лом небес­ный свет оси­ял крест Ан­дрея, и в его бли­ста­нии апо­стол ото­шел в веч­ное Цар­ство Бо­жие. Му­че­ни­че­ская кон­чи­на апо­сто­ла Ан­дрея Пер­во­зван­но­го по­сле­до­ва­ла око­ло 62 го­да по­сле Рож­де­ства Хри­сто­ва.

Рус­ская Цер­ковь, при­няв ве­ру из Ви­зан­тии, епи­ско­пы ко­то­рой ве­дут пре­ем­ство от апо­сто­ла Ан­дрея, то­же счи­та­ет се­бя его пре­ем­ни­цей. Вот по­че­му па­мять свя­то­го Ан­дрея Пер­во­зван­но­го так тор­же­ствен­но по­чи­та­лась в до­ре­во­лю­ци­он­ной Рос­сии. Им­пе­ра­тор Петр I учре­дил в честь апо­сто­ла Ан­дрея пер­вый и выс­ший ор­ден, ко­то­рый да­вал­ся в на­гра­ду са­нов­ни­кам го­су­дар­ства. С пет­ров­ских вре­мен рус­ский флот сде­лал сво­им стя­гом Ан­дре­ев­ский флаг, на бе­лом фоне го­лу­бой крест фор­мы X, под се­нью ко­то­ро­го рус­ские одер­жа­ли мно­же­ство по­бед.


См. так­же: "По­дви­ги и стра­да­ния свя­то­го Апо­сто­ла Ан­дрея Пер­во­зван­но­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

См. так­же: "Со­бор свя­тых слав­ных и все­х­валь­ных две­на­дца­ти Апо­сто­лов" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.