Канон святому апостолу Андрею Первозванному (второй)

Припев: Святы́й апо́столе Андре́е, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 13 декабря (30 ноября ст. ст.)

Глас 1.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Столпо́м о́гненным и о́блачным Изра́иля наставле́й я́ко Бо́г, мо́ре разве́рже, колесни́цы же фарао́новы глубино́ю покры́, пои́м пе́снь побе́дную, я́ко еди́н просла́вися.

Тро́стию Ева́нгелия из глубины́ ле́сти изъе́мь, Андре́е многопе́тый, ты́ улови́л еси́ лю́ди, я́ко обеща́ Христо́с, научи́вый тя́ челове́ки, я́ко ры́бы, лови́ти.

И́же ве́ры сто́лп, седа́лище и́стинных догма́т Христо́вых, Андре́й богодохнове́нный вся́ дне́сь призыва́ет земны́я концы́ пра́зднество ле́тное соста́вити, стеце́мся у́бо, вси́ ве́рнии.

Морска́го ки́та мре́жами испыту́я, худо́жеством лове́ц мре́жею Ду́ха язы́ки, племена́ и лю́ди уловля́еши Ду́хом я́вственнее и вы́шнюю глубину́, многочу́дне, я́ве открыва́еши на́м.

Тайногра́дче небе́сный, самови́дче и ри́торе неизрече́ннаго позна́ния Христо́ва, прие́мый свы́ше Ду́ха Свята́го, глаго́люща в язы́цех Седя́щаго, огне́м разделя́юща дарова́ния, моли́ спасти́ся на́м.

Тро́ичен: Пребезнача́льныя Тро́ицы Еди́нице Пресу́щественней ве́рою покланя́юся, не разсеца́я Божества́, е́сть бо Единови́дна, Проста́, Неразде́льна, совокупля́ю же сию́ Существо́м, Ли́цы же ве́рне разделя́ю.

Богоро́дичен: Младе́нствует Бо́г из Де́вы и обновля́ет растле́вшияся из Ада́ма, разруша́ет же средосте́ние и вражды́ прегражде́ние пло́тию Свое́ю, кля́тву благословля́ет прама́тернюю, из Пречи́стыя Ма́тере проше́д.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Да утверди́тся се́рдце мое́ в во́ли Твое́й, Христе́ Бо́же, и́же над вода́ми не́бо утвержде́й второ́е и основа́вый на вода́х зе́млю, Всеси́льне.

Сло́вом призыва́ющему, — гряди́ во сле́д Мене́, — Христу́ а́бие после́дова со Андре́ем и Ки́фа, роди́теля оста́вивше, и ладию́, и мре́жи, я́ко ве́ры предусмотри́телие.

Ка́пища претвори́в в хра́мы Бо́жия, всече́стне, освяти́л еси́ в ни́х сы́ны креще́ния, я́же благода́ть обнови́ водо́ю и Ду́хом.

Би́сер многоце́нный та́инственне ми́ру предложи́л еси́, в селе́ се́рдца твоего́ сокрове́нный, апо́столе, его́же ве́рою сокро́вищствоваша язы́цы обре́тшии.

Я́ко сокро́вище, Ева́нгелие в ру́ки прии́м, многопе́те, всю́ обогати́л еси́ зе́млю Боже́ственныя про́поведи, те́мже и па́мять твою́ почита́ет со страда́нии твои́ми.

Тро́ичен: В Тро́ице еди́ну си́лу правосла́вне вси́ воспои́м, — Безнача́льнаго, Несозда́ннаго Бо́га, Единосу́щнаго, Сопресто́льнаго, Триипоста́снаго, Трисо́лнечнаго, — Сию́ воспева́юще.

Богоро́дичен: Вся́ка у́бо ма́ти, ча́до ро́ждши, не ктому́ де́вствовати мо́жет, Ты́ же, ро́ждши Христа́, Де́во Ма́ти, пребыла́ еси́, млекопита́ющи Жи́знь на́шу и чиста́ пребы́вши.

Седа́лен, гла́с 8.

Я́ко первозва́ннаго все́х ученико́в, и самови́дца Сло́ва, и служи́теля, Андре́е апо́столе, по до́лгу чти́м тя́, А́гнцу бо, взе́млющему грехи́ ми́ра, несомне́нною ве́рою те́пле после́довал еси́, отону́дуже и стра́сти Его́ о́бщник показа́лся еси́, пло́тию претерпе́вшаго на́с ра́ди во́льно сме́рть. Сего́ ра́ди вопие́м ти́: моли́ся Христу́ Бо́гу грехо́в оставле́ние пода́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва: И́дольская свире́пства низложи́в, Спа́совы стра́сти вожделе́в, Андре́е блаже́нне, показа́лся еси́ апо́стол, с небесе́ все́м точа́ чудеса́, и язы́ков бы́л еси́, всеблаже́нне, учи́тель. Те́м твою́ па́мять досто́йно чту́ще, в пе́снех сла́вим и ве́рно велича́ем, Госпо́день апо́столе, моли́ся Христу́ Бо́гу грехо́в оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

И ны́не: Ра́дуйся, престо́ле огнезра́чный Бо́жий; ра́дуйся, Отрокови́це, седа́лище ца́рское, о́дре упещренопостла́нный, златопорфи́рный черто́же, хлами́до червленоша́рная, украше́нный хра́ме, молниено́сная колесни́це, свети́льниче многосве́тлый; ра́дуйся, Богоро́дице, двонадесятосте́нный гра́де, и две́рь златокова́нная, и черто́же светообра́зный, светлопозлаще́нная трапе́зо, богоукраше́нная ски́ние; ра́дуйся, сла́вная Неве́сто солнцека́плющая; ра́дуйся, еди́на души́ моея́ благоле́пие.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Ду́хом прови́дя, проро́че Авваку́ме, Словесе́ воплоще́ние, пропове́дал еси́, вопия́: внегда́ прибли́житися ле́том, позна́ешися, внегда́ приити́ вре́мени, пока́жешися. Сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Мре́жи твоя́ пове́рг и взе́м кре́ст, путе́м после́довал еси́ зову́щему Христу́, и мре́жу Ду́ха распросте́р, вме́сто ры́б челове́ки ло́виши. Сла́ва да́вшему ти́ Ду́ху.

Ду́ха пла́мень язы́ком прии́м, бы́л еси́, апо́столе, богоприя́тен му́ж, небе́сныя красоты́ обходя́, и я́же в те́х у́мная познава́я добро́ты, и на́м открыва́яй сия́.

Пусты́ню жа́ждущую напои́л еси́, му́дре, боже́ственными словесы́ твои́ми и показа́л сию́ многопло́дну, ча́да церко́вная плодонося́щую про́поведи се́мя. Сла́ва да́вшему ти́ Ду́ху.

Неизрече́нную твою́ добро́ту Андре́й предуви́дев, Иису́се, сро́дника призва́ све́тле: Пе́тре единокро́вне, обрето́хом Месси́ю, в зако́не и проро́цех пропове́даннаго, гряди́, прилепи́мся и́стинно жи́зни.

Тро́ичен: Тро́ицу во еди́нице воспои́м, ве́рнии, во еди́ном Божестве́ Отца́, и Сы́на, и Ду́ха Боже́ственнаго, существо́ еди́но и естество́ неразде́льне, неразлу́чне, неча́стне: еди́н бо в тре́х ли́цех Бо́г.

Богоро́дичен: Еди́наго от Тро́ицы неизрече́нно во чре́ве заче́нши, родила́ еси́ нетле́нно я́ко Сы́на, и Тро́ица у́бо прило́га отню́д не возыме́, и чиста́, я́коже бе́ и пре́жде рождества́, цела́, Богома́ти, пребы́вши.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Озари́ на́ш у́м, Бо́же, све́том за́поведей Твои́х, и све́тлостию благода́ти Твоея́, да́руя на́м, Бла́же, Твоя́ ми́лости, зане́ све́т и ми́р повеле́ния Твоя́.

Вожделе́вый креста́, Христо́в учениче́, получи́л еси́ кресто́м твои́м нетле́нное Ца́рство, к нему́же вся́ привле́кл еси́ кресто́м боготаи́нники, насле́дство подая́й богосло́вом того́.

Поиска́л еси́ Христа́, и́стинно Живота́, и взыска́в, пе́рвый обре́л еси́, обре́т же, та́йне прия́л еси́, и прие́м Сего́ в само́м да́вшем, и бы́л еси́ сокро́вище жи́зни нетле́нныя.

Глаго́лы твои́х боже́ственных греме́ний излия́шася в ми́ре и от крае́в до крае́в земли́ проидо́ша, окружи́ша бо, я́коже колесо́, и яви́шася твоя́ мо́лния, я́ко глаго́лет Дави́д, вселе́нней.

Помина́й на́с, Христо́в учениче́, соверша́ющих твою́ па́мять и чту́щих мо́щи твоя́, моли́ся при́сно приле́жно о па́стве, ея́же бы́л еси́ изнача́ла храни́тель и спасе́ние.

Тро́ичен: Отца́ и Сы́на и Ду́ха — Бо́га, неразде́льную Тро́ицу, триипоста́сное Ца́рство просла́вим согла́сно, ве́рнии, безпреста́нными богосло́вии, Сию́ ве́рно песносло́вяще.

Богоро́дичен: Родила́ еси́ Све́т, не ве́дущи ка́ко, всесве́тлый све́щниче Со́лнца светонося́щая, и была́ еси́ невеще́ственнаго Све́та но́вое прия́телище, точа́щее все́й земли́ богозна́ния зари́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Проро́ка Ио́ну подража́я, вопию́: живо́т мо́й, Бла́же, свободи́, из тли́ и спаси́ мя́, Спа́се ми́ра, зову́ща: сла́ва Тебе́.

И́же из Вифсаи́ды изводи́мый, на́с пра́здновати созыва́ет, торжество́ свое́ предложи́в на́м изря́дства боре́ний свои́х.

Худо́жеством ры́барь, ве́рою же учени́к, я́ко глубину́ испыту́я сердца́ ве́рных, у́дицу низпуща́ет сло́ва и уловля́ет на́с.

Любве́ Христо́вы в се́рдцы твое́м о́гнь обнося́, учениче́, вопия́л еси́ язы́ком: пла́мень ва́ш угасе́, и́стинно я́вльшуся Христу́.

Со́лию у́м осоли́вше Христо́вою, я́ди ва́ша услади́ша ва́м догма́ты небе́сныя и нетле́нныя сла́дости.

Тро́ичен: Отцу́ и Сы́ну и Ду́ху Пра́вому поклони́мся, ве́рнии, — триипоста́сному естеству́ неразде́льному, — вопию́ще: сла́ва в Тро́ице Бо́гу.

Богоро́дичен: Благоволе́нием Отца́ воплоти́ся Сы́н, Ду́хом Бо́жиим во утро́бе Твое́й, Чи́стая, и спасе́ пре́жний о́браз, Богороди́тельнице, я́ве.

Конда́к, гла́с 2.

Му́жества тезоимени́таго богоглаго́льника и Це́ркве возсле́дователя верхо́внаго, Петро́ва сро́дника восхва́лим, зане́ я́коже дре́вле сему́ и ны́не на́м воззва́: прииди́те, обрето́хом Жела́емаго.

И́кос:

Дре́вле у́бо Дави́д востяга́ет гре́шнаго, я́ко мене́, пове́дати Бо́жия благосло́вне оправда́ния, оба́че к ве́ре учи́т па́ки и слеза́ми мно́жайшими изглаго́льствует: дне́сь бо гла́с Его́ а́ще услы́шите, серде́ц не ожесточи́те, я́ко не́когда Изра́иль преогорчи́. Наво́дит же про́чее во псалме́: Го́сподеви вся́ земля́ воспо́йте, прииди́те, обрето́хом Жела́емаго.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Су́щим в пещи́ отроко́м Твои́м, Спа́се, не прикосну́ся, ниже́ стужи́ о́гнь. Тогда́ трие́, я́ко еди́неми усты́, поя́ху и благословля́ху, глаго́люще: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Всесвята́го Ду́ха о́гнь, соше́дый свы́ше, апо́столе Христо́в, язы́ки но́вы, и́миже никогда́ же веща́л еси́ ми́ра конце́м, повеле́ тебе́ глаго́лати вели́чия Его́.

Преудивля́ет вся́ку мы́сль про́поведь, ю́же воструби́сте земли́, таи́нницы Христо́вы и зри́теле вы́шних, я́ко еди́ни двана́десяте, тмы́ земли́ просвети́сте.

Удивле́на бы́сть, Влады́ко Христе́, благода́ть Твоя́ в богому́дрых ученице́х, я́ко ма́лии и простцы́ су́ще, всю́ зе́млю протеко́ша от коне́ц ея́ да́же до коне́ц все́х.

Кто́ научи́ тя́ та́ко глаго́лати, апо́столе? Кто́ просвети́ тво́й у́м, зре́ти я́сно непристу́пныя сла́вы зарю́, возсия́вшую и́стины све́т в сердца́х на́ших?

Тро́ичен: Тро́ически воспои́м, ве́рнии, сла́вяще Безнача́льнаго Отца́ и Сы́на и Ду́ха Пра́ваго, — еди́нственное существо́ еди́но, — Ю́же трегу́бо да воспои́м: Свя́т, Свя́т, Свя́т еси́ во ве́ки, ами́нь.

Богоро́дичен: Я́ко от Тро́ицы еди́наго Тя́, Христе́, сла́вим, я́ко из Де́вы воплоти́выйся кроме́ враще́ния, челове́чески вся́ поне́сл еси́, не отступи́в естества́ Оте́ческаго, Иису́се, а́ще и соедини́лся еси́ на́м.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: На Сина́и купину́ горя́щу неопа́льну сохра́ншаго и о́троки посреде́ горя́щаго пла́мене изба́вльшаго, Бо́га по́йте, благослови́те и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Худо́жеством ры́барства из мо́ря улови́л еси́ ры́бы, всему́дре, ны́не же ве́рою челове́ки ло́виши Христу́ от ле́сти вра́жия, глубина́ бо бе́ ле́сть иногда́, погружа́ющая язы́ки бу́рею неве́дения.

У́мную жития́ нево́лненно преплы́л еси́ глубину́, апо́столе, прелете́в ве́трилом Ду́ха, ве́рою Христо́вою. Те́мже и в приста́нище жи́зни дости́гл еси́, ра́дуяся, во вся́ ве́ки.

У́мному Со́лнцу, на дре́ве заше́дшу самовла́стною во́лею, и́же Со́лнца свети́льник сразреши́тися ища́й, и заити́ во Христа́, на дре́ве пове́шен бы́сть кре́стнем Андре́й вели́кий, свети́ло церко́вное.

О, учениче́ и люби́миче Христо́в и сочи́сленне апо́столов Его́! Егда́ на престо́ле ся́дет Судия́ с ва́ми двана́десятьми суди́ти, я́ко обеща́ние глаго́лет, бу́дите тогда́ на́м человеколю́бия стена́.

Тро́ичен: Трисве́тлую Еди́ницу и Тро́ицу Сопресто́льную возславосло́вим неразделя́юще, соединя́юще же Ю́ соесте́ственно, я́ко еди́но и́стинно существо́, соедине́нно в ли́цех тре́х неслива́емо.

Богоро́дичен: Су́ща от Тро́ицы Еди́наго заче́нши, родила́ еси́, воплоще́ннаго из Тебе́ и обновля́ющаго зако́ны естества́ Рождество́м Твои́м, Чи́стая, Того́ о на́с я́ко Бо́га при́сно моля́щи не преста́й, Богоро́дице.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Светоно́сный о́блак, в о́ньже все́х Влады́ка, я́ко до́ждь с небесе́ на руно́, сни́де и воплоти́ся на́с ра́ди, бы́в Челове́к, Безнача́льный, велича́ем вси́ я́ко Ма́терь Бо́га на́шего Чи́стую.

И́же мре́жу распростры́й та́инственнаго боговиде́ния и я́ко ры́бы в не́й улови́вый добро́тами небе́сных разуме́ний, моли́, свя́те, Святу́ю Тро́ицу источи́ти и на́м очище́ние.

Благодари́м язы́цы, тобо́ю просве́щшиися и от земли́ на небеса́ тобо́ю возведе́ннии, служе́ния бо вра́жия отсту́пльше, бы́хом соприча́стницы святы́х а́нгел, Госпо́дния же сла́вы о́бщницы.

Неизрече́нных самови́дцы и служи́телие Сло́ва, таинственново́дцы и зри́телие неизсле́дных, снасле́дником и на́м бы́ти моли́теся, апо́столи, Христо́ва ца́рствия и прича́стником Божества́ Его́.

Вяза́ти и реши́ти прие́мше от Христа́ вла́сть, разреши́те вся́ от у́з мно́гих прегреше́ний, егда́ прии́дет Христо́с и вси́ ся́дете двана́десять на престо́лех толи́цех суди́ти вся́ племена́ Изра́илева.

Тро́ичен: Триипоста́сное естество́ и неразде́льную сла́ву, в Божестве́ еди́ном пева́емую, непреста́нно на небеси́ и на земли́ Тро́ицу неразлу́чную просла́вим, с Сы́ном Отцу́ и Ду́ху покланя́ющеся благоче́стно.

Богоро́дичен: Под Твое́ благоутро́бие прибега́ющия ве́рою и покланя́ющияся благоче́стно Сы́ну Твоему́, Де́во Богороди́тельнице, Того́ я́ко Бо́га ми́ра и Го́спода моли́, от тле́ния и бе́д изба́вити и вся́ких напа́стей.

Свети́лен.

Сло́во Пребезнача́льное обре́т тя́, всеблаже́нне, первозва́нна показа́ все́х апо́столов, Андре́е приснопа́мятне, и Сего́ стопа́м возсле́дуя, показа́лся еси́ путево́ждь заблу́ждших, к небе́сному сия́ возводя́ боже́ственному ше́ствию.

Сла́ва: Петро́ва скро́вника, ученико́в пе́рвейшаго, самови́дца и слугу́ бы́вшаго Сло́ва, Андре́я апо́стола пресла́вно восхва́лим, язы́ки бо просвети́, и ра́спят бы́в, кончи́ну подъе́млет, я́ко учени́к Влады́ки.

И ны́не: Бо́га, Его́же родила́ еси́, Де́во всенепоро́чная, моли́ о все́х, благоче́стно Тя́ чту́щих, с первозва́нным Андре́ем улучи́ти боже́ственнаго осия́ния Твоего́ Сы́на и стоя́ния избра́нных и святы́х, и́бо мо́жеши, я́ко хо́щеши.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Столпо́мъ ѻ҆́гненнымъ и҆ ѻ҆́блачнымъ і҆и҃лѧ наставле́й, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ, мо́ре разве́рже, колесни̑цы же фараѡ́новы глꙋбино́ю покры̀: пои́мъ пѣ́снь побѣ́днꙋю, ꙗ҆́кѡ є҆ди́нъ просла́висѧ.

Тро́стїю є҆ѵⷢ҇лїа и҆зъ глꙋбины̀ ле́сти и҆з̾е́мь, а҆ндре́е многопѣ́тый, ты̀ ᲂу҆лови́лъ є҆сѝ лю́ди, ꙗ҆́кѡ ѡ҆бѣща̀ хрⷭ҇то́съ, наꙋчи́вый тѧ̀ человѣ́ки ꙗ҆́кѡ ры̑бы лови́ти.

И҆́же вѣ́ры сто́лпъ, сѣда́лище и҆́стинныхъ догма̑тъ хрⷭ҇то́выхъ, а҆ндре́й бг҃одохнове́нный, всѧ̑ дне́сь призыва́етъ земны̑ѧ концы̀, пра́зднество лѣ́тное соста́вити: стеце́мсѧ ᲂу҆̀бо всѝ вѣ́рнїи.

Морска́гѡ ки́та мре́жами и҆спытꙋ́ѧ, хꙋдо́жествомъ лове́цъ мре́жею дх҃а ꙗ҆зы́ки, племена̀ и҆ лю́ди ᲂу҆ловлѧ́еши дх҃омъ ꙗ҆́вственнѣе, и҆ вы́шнюю глꙋбинꙋ̀, многочꙋ́дне, ꙗ҆́вѣ ѿкрыва́еши на́мъ.

Тайногра́дче нбⷭ҇ный, самови́дче и҆ ри́торе неизрече́ннагѡ позна́нїѧ хрⷭ҇то́ва, прїе́мый свы́ше дх҃а ст҃а́го, глаго́люща, въ ꙗ҆зы́цѣхъ сѣдѧ́щаго, ѻ҆гне́мъ раздѣлѧ́юща дарова̑нїѧ, молѝ спасти́сѧ на́мъ.

Трⷪ҇ченъ: Пребезнача́льныѧ трⷪ҇цы, є҆ди́ницѣ пресꙋ́щественнѣй вѣ́рою покланѧ́юсѧ, не разсѣца́ѧ бж҃ества̀: є҆́сть бо є҆динови́дна, проста̀, нераздѣ́льна: совокꙋплѧ́ю же сїю̀ сꙋщество́мъ, ли́цы же вѣ́рнѣ раздѣлѧ́ю.

Бг҃оро́диченъ: Младе́нствꙋетъ бг҃ъ и҆зъ дв҃ы и҆ ѡ҆бновлѧ́етъ растлѣ́вшыѧсѧ и҆зъ а҆да́ма, разрꙋша́етъ же средостѣ́нїе и҆ вражды̀ прегражде́нїе пло́тїю свое́ю: клѧ́твꙋ благословлѧ́етъ прама́тернюю, и҆зъ пречи́стыѧ мт҃ре проше́дъ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Да ᲂу҆тверди́тсѧ се́рдце моѐ въ во́ли твое́й, хрⷭ҇тѐ бж҃е, и҆́же надъ вода́ми не́бо ᲂу҆твержде́й второ́е, и҆ ѡ҆снова́вый на вода́хъ зе́млю, всеси́льне.

Сло́вомъ призыва́ющемꙋ, грѧдѝ во слѣ́дъ менє̀, хрⷭ҇тꙋ̀ а҆́бїе послѣ́дова со а҆ндре́емъ и҆ ки́фа, роди́телѧ ѡ҆ста́вивше, и҆ ладїю̀ и҆ мрє́жи, ꙗ҆́кѡ вѣ́ры пред̾ꙋсмотри́телїе.

Ка̑пища претвори́въ въ хра́мы бж҃їѧ, всече́стне, ѡ҆свѧти́лъ є҆сѝ въ ни́хъ сы́ны креще́нїѧ, ꙗ҆̀же благода́ть ѡ҆бновѝ водо́ю и҆ дх҃омъ.

Би́серъ многоцѣ́нный та́инственнѣ мі́рꙋ предложи́лъ є҆сѝ, въ селѣ̀ се́рдца твоегѡ̀ сокрове́нный, а҆пⷭ҇ле: є҆го́же вѣ́рою сокро́вищствоваша ꙗ҆зы́цы ѡ҆брѣ́тшїи.

Ꙗ҆́кѡ сокро́вище, є҆ѵⷢ҇лїе въ рꙋ́ки прїи́мъ, многопѣ́те, всю̀ ѡ҆богати́лъ є҆сѝ зе́млю бжⷭ҇твенныѧ про́повѣди. тѣ́мже и҆ па́мѧть твою̀ почита́етъ со страда̑нїи твои́ми.

Трⷪ҇ченъ: Въ трⷪ҇цѣ є҆ди́нꙋ си́лꙋ правосла́внѣ всѝ воспои́мъ безнача́льнаго, несозда́ннаго бг҃а, є҆диносꙋ́щнаго, сопресто́льнаго, трїѷпоста́снаго, трисл҃нечнаго, сїю̀ воспѣва́юще.

Бг҃оро́диченъ: Всѧ́ка ᲂу҆́бѡ ма́ти, ча́до ро́ждши, не ктомꙋ̀ дѣ́вствовати мо́жетъ: ты́ же, ро́ждши хрⷭ҇та̀, дв҃о мт҃и пребыла̀ є҆сѝ, млекопита́ющи жи́знь на́шꙋ и҆ чиста̀ пребы́вши.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Ꙗ҆́кѡ первозва́ннаго всѣ́хъ ᲂу҆ч҃никѡ́въ, и҆ самови́дца сло́ва и҆ слꙋжи́телѧ, а҆ндре́е а҆пⷭ҇ле, по до́лгꙋ чти́мъ тѧ̀: а҆́гнцꙋ бо, взе́млющемꙋ грѣхѝ мі́ра, несомнѣ́нною вѣ́рою те́плѣ послѣ́довалъ є҆сѝ: ѿѻнꙋ́дꙋже и҆ стрⷭ҇ти є҆гѡ̀ ѻ҆́бщникъ показа́лсѧ є҆сѝ, пло́тїю претерпѣ́вшагѡ на́съ ра́ди во́льнѡ сме́рть. сегѡ̀ ра́ди вопїе́мъ тѝ: моли́сѧ хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе пода́ти пра́зднꙋющымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.

Сла́ва: І҆́дѡльскаѧ свирѣ̑пства низложи́въ, сп҃совы стрⷭ҇ти вожделѣ́въ, а҆ндре́е блаже́нне, показа́лсѧ є҆сѝ а҆пⷭ҇лъ, съ нб҃сѐ всѣ̑мъ точа̀ чꙋдеса̀, и҆ ꙗ҆зы́кѡвъ бы́лъ є҆сѝ, всеблаже́нне, ᲂу҆чи́тель. тѣ́мъ твою̀ па́мѧть досто́йнѡ чтꙋ́ще, въ пѣ́снехъ сла́вимъ, и҆ вѣ́рнѡ велича́емъ, гдⷭ҇ень а҆пⷭ҇ле, моли́сѧ хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе дарова́ти пра́зднꙋющымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.

И҆ ны́нѣ: Ра́дꙋйсѧ, престо́ле ѻ҆гнезра́чный бж҃їй: ра́дꙋйсѧ, ѻ҆трокови́це, сѣда́лище ца́рское, ѻ҆́дре ᲂу҆пещренопостла́нный, златопорфѵ́рный черто́же, хламѵ́до червленоша́рнаѧ, ᲂу҆краше́нный хра́ме, молнїено́снаѧ колесни́це, свѣти́льниче многосвѣ́тлый: ра́дꙋйсѧ, бцⷣе, двонадесѧтостѣ́нный гра́де, и҆ две́рь златокова́ннаѧ, и҆ черто́же свѣтоѻбра́зный, свѣтлопозлаще́ннаѧ трапе́зо, бг҃оꙋкраше́ннаѧ ски́нїе: ра́дꙋйсѧ, сла́внаѧ невѣ́сто солнцека́плющаѧ: ра́дꙋйсѧ, є҆ди́на дꙋшѝ моеѧ̀ благолѣ́пїе.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Дх҃омъ прови́дѧ, прⷪ҇ро́че а҆ввакꙋ́ме, словесѐ воплоще́нїе, проповѣ́далъ є҆сѝ, вопїѧ̀: внегда̀ прибли́житисѧ лѣ́тѡмъ, позна́ешисѧ: внегда̀ прїитѝ вре́мени, пока́жешисѧ. Сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Мрє́жи твоѧ̑ пове́ргъ, и҆ взе́мъ крⷭ҇тъ, пꙋте́мъ послѣ́довалъ є҆сѝ зовꙋ́щемꙋ хрⷭ҇тꙋ̀, и҆ мре́жꙋ дх҃а распросте́ръ, вмѣ́стѡ ры́бъ человѣ́ки ло́виши: сла́ва да́вшемꙋ тѝ дх҃ꙋ.

Дх҃а пла́мень ꙗ҆зы́комъ прїи́мъ, бы́лъ є҆сѝ, а҆пⷭ҇ле, бг҃опрїѧ́тенъ мꙋ́жъ, нбⷭ҇ныѧ красоты̑ ѡ҆бходѧ̀, и҆ ꙗ҆̀же въ тѣ́хъ ᲂу҆́мнаѧ познава́ѧ добрѡ́ты, и҆ на́мъ ѿкрыва́ѧй сїѧ̑.

Пꙋсты́ню жа́ждꙋщꙋю напои́лъ є҆сѝ, мꙋ́дре, бжⷭ҇твенными словесы̀ твои́ми, и҆ показа́лъ сїю̀ многопло́днꙋ, ча̑да церкѡ́внаѧ плодоносѧ́щꙋю про́повѣди сѣ́мѧ: сла́ва да́вшемꙋ тѝ дх҃ꙋ.

Неизрече́ннꙋю твою̀ добро́тꙋ а҆ндре́й пред̾ꙋви́дѣвъ, і҆и҃се, сро́дника призва̀ свѣ́тлѣ: пе́тре є҆динокро́вне, ѡ҆брѣто́хомъ мессі́ю, въ зако́нѣ и҆ прⷪ҇ро́цѣхъ проповѣ́даннаго, грѧдѝ, прилѣпи́мсѧ и҆́стиннѡ жи́зни.

Трⷪ҇ченъ: Трⷪ҇цꙋ во є҆ди́ницѣ воспои́мъ, вѣ́рнїи, во є҆ди́номъ бж҃ествѣ̀, ѻ҆ц҃а̀, и҆ сн҃а, и҆ дх҃а бжⷭ҇твеннаго, сꙋщество̀ є҆ди́но, и҆ є҆стество̀, нераздѣ́льнѣ, неразлꙋ́чнѣ, неча́стнѣ: є҆ди́нъ бо въ тре́хъ ли́цѣхъ бг҃ъ.

Бг҃оро́диченъ: Є҆ди́наго ѿ трⷪ҇цы неизрече́ннѡ во чре́вѣ заче́нши, родила̀ є҆сѝ нетлѣ́ннѡ ꙗ҆́кѡ сн҃а, и҆ трⷪ҇ца ᲂу҆́бѡ прило́га ѿню́дъ не воз̾имѣ̀: и҆ чиста̀ ꙗ҆́коже бѣ̀ и҆ пре́жде рождества̀, цѣла̀ бг҃ома́ти пребы́вши.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Ѡ҆зарѝ на́шъ ᲂу҆́мъ, бж҃е, свѣ́томъ за́повѣдей твои́хъ и҆ свѣ́тлостїю благода́ти твоеѧ̀, да́рꙋѧ на́мъ, бла́же, твоѧ̑ ми́лѡсти, занѐ свѣ́тъ и҆ ми́ръ повелѣ̑нїѧ твоѧ̑.

Вожделѣ́вый крⷭ҇та̀, хрⷭ҇то́въ ᲂу҆ч҃ничѐ, полꙋчи́лъ є҆сѝ крⷭ҇то́мъ твои́мъ нетлѣ́нное црⷭ҇тво: къ немꙋ́же всѧ̑ привле́клъ є҆сѝ крⷭ҇то́мъ бг҃отаи́нники, наслѣ́дство подаѧ́й бг҃осло́вѡмъ тогѡ̀.

Поиска́лъ є҆сѝ хрⷭ҇та̀ и҆́стиннѡ живота̀, и҆ взыска́въ, пе́рвый ѡ҆брѣ́лъ є҆сѝ: ѡ҆брѣ́тъ же, та́йнѣ прїѧ́лъ є҆сѝ: и҆ прїе́мъ сего̀, въ само́мъ да́вшемъ, и҆ бы́лъ є҆сѝ сокро́вище жи́зни нетлѣ́нныѧ.

Глаго́лы твои́хъ бжⷭ҇твенныхъ гремѣ́нїй и҆злїѧ́шасѧ въ мі́рѣ, и҆ ѿ крає́въ до крає́въ землѝ проидо́ша: ѡ҆крꙋжи́ша бо ꙗ҆́коже колесо̀, и҆ ꙗ҆ви́шасѧ твоѧ̑ мѡ́лнїѧ, ꙗ҆́кѡ глаго́летъ дв҃дъ, вселе́ннѣй.

Помина́й на́съ, хрⷭ҇то́въ ᲂу҆ч҃ничѐ, соверша́ющихъ твою̀ па́мѧть, и҆ чтꙋ́щихъ мѡ́щи твоѧ̑: моли́сѧ при́снѡ прилѣ́жнѡ ѡ҆ па́ствѣ, є҆ѧ́же бы́лъ є҆сѝ и҆знача́ла храни́тель и҆ спасе́нїе.

Трⷪ҇ченъ: Ѻ҆ц҃а̀ и҆ сн҃а и҆ дх҃а, бг҃а, нераздѣ́льнꙋю трⷪ҇цꙋ, трїѷпоста́сное црⷭ҇тво просла́вимъ согла́снѡ, вѣ́рнїи, безпреста́нными бг҃ослѡ́вїи сїю̀ вѣ́рнѡ пѣсносло́вѧще.

Бг҃оро́диченъ: Родила̀ є҆сѝ свѣ́тъ, не вѣ́дꙋщи ка́кѡ, всесвѣ́тлый свѣ́щниче сл҃нца свѣтоносѧ́щаѧ: и҆ была̀ є҆сѝ невеще́ственнагѡ свѣ́та но́вое прїѧ́телище, точа́щее все́й землѝ бг҃озна́нїѧ зари̑.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Прⷪ҇ро́ка і҆ѡ́нꙋ подража́ѧ, вопїю̀: живо́тъ мо́й, бл҃же, свободѝ и҆зъ тлѝ, и҆ спаси́ мѧ, сп҃се мі́ра, зовꙋ́ща: сла́ва тебѣ̀.

И҆́же и҆зъ виѳсаі́ды и҆зводи́мый на́съ пра́здновати созыва́етъ, торжество̀ своѐ предложи́въ на́мъ и҆зрѧ́дства боре́нїй свои́хъ.

Хꙋдо́жествомъ ры́барь, вѣ́рою же ᲂу҆ч҃ни́къ: ꙗ҆́кѡ глꙋбинꙋ̀ и҆спытꙋ́ѧ сердца̀ вѣ́рныхъ, ᲂу҆́дицꙋ низпꙋща́етъ сло́ва и҆ ᲂу҆ловлѧ́етъ на́съ.

Любвѐ хрⷭ҇то́вы въ се́рдцы твое́мъ ѻ҆́гнь ѡ҆бносѧ̀, ᲂу҆ченичѐ, вопїѧ́лъ є҆сѝ ꙗ҆зы́кѡмъ: пла́мень ва́шъ ᲂу҆гасѐ, и҆́стиннѡ ꙗ҆́вльшꙋсѧ хрⷭ҇тꙋ̀.

Со́лїю ᲂу҆́мъ ѡ҆соли́вше хрⷭ҇то́вою, ꙗ҆́ди ва́шѧ ᲂу҆слади́ша ва́мъ, догма́ты нбⷭ҇ныѧ и҆ нетлѣ́нныѧ сла́дости.

Трⷪ҇ченъ: Ѻ҆ц҃ꙋ̀, и҆ сн҃ꙋ, и҆ дх҃ꙋ пра́вомꙋ поклони́мсѧ, вѣ́рнїи, трїѷпоста́сномꙋ є҆стествꙋ̀, нераздѣ́льномꙋ, вопїю́ще: сла́ва въ трⷪ҇цѣ бг҃ꙋ.

Бг҃оро́диченъ: Благоволе́нїемъ ѻ҆ц҃а̀ воплоти́сѧ сн҃ъ, дх҃омъ бж҃їимъ, во ᲂу҆тро́бѣ твое́й, чⷭ҇таѧ, и҆ спасѐ пре́жнїй ѻ҆́бразъ, бг҃ороди́тельнице, ꙗ҆́вѣ.

Конда́къ, гла́съ в҃.

Мꙋ́жества тезоимени́таго бг҃оглаго́льника, и҆ цр҃кве возслѣ́дователѧ верхо́внаго, петро́ва сро́дника восхва́лимъ: занѐ ꙗ҆́коже дре́вле семꙋ̀, и҆ ны́нѣ на́мъ воззва̀: прїиди́те, ѡ҆брѣто́хомъ жела́емаго.

І҆́косъ:

Дре́вле ᲂу҆́бѡ дв҃дъ востѧга́етъ грѣ́шнаго, ꙗ҆́кѡ менѐ, повѣ́дати бж҃їѧ бл҃госло́внѣ ѡ҆правда̑нїѧ: ѻ҆ба́че къ вѣ́рѣ ᲂу҆чи́тъ па́ки, и҆ слеза́ми мно́жайшими и҆зглаго́льствꙋетъ: дне́сь бо гла́съ є҆гѡ̀ а҆́ще ᲂу҆слы́шите, серде́цъ не ѡ҆жесточи́те, ꙗ҆́кѡ нѣ́когда і҆и҃ль преѡгорчѝ. наво́дитъ же про́чее во ѱалмѣ̀: гдⷭ҇еви всѧ̑ землѧ̀ воспо́йте, прїиди́те, ѡ҆брѣто́хомъ жела́емаго.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Сꙋ́щымъ въ пещѝ ѻ҆трокѡ́мъ твои̑мъ, сп҃се, не прикоснꙋ́сѧ, нижѐ стꙋжѝ ѻ҆́гнь. тогда̀ трїѐ, ꙗ҆́кѡ є҆ди́нѣми ᲂу҆сты̀ поѧ́хꙋ и҆ бл҃гословлѧ́хꙋ, глаго́люще: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆ц҃ъ на́шихъ.

Всест҃а́гѡ дх҃а ѻ҆́гнь соше́дый, свы́ше, а҆пⷭ҇ле хрⷭ҇то́въ, ѧ҆зы́ки но́вы, и҆́миже никогда́же вѣща́лъ є҆сѝ, мі́ра концє́мъ, повелѣ̀ тебѣ̀ глаго́лати вели̑чїѧ є҆гѡ̀.

Преꙋдивлѧ́етъ всѧ́кꙋ мы́сль про́повѣдь, ю҆́же вострꙋби́сте землѝ, таи̑нницы хрⷭ҇то́вы и҆ зри́телє вы́шнихъ, ꙗ҆́кѡ є҆ди́ни двана́десѧте, тмы̑ землѝ просвѣти́сте.

Оу҆дивле́на бы́сть, влⷣко хрⷭ҇тѐ, бл҃года́ть твоѧ̀ въ бг҃омꙋ́дрыхъ ᲂу҆ч҃ницѣ́хъ, ꙗ҆́кѡ ма́лїи и҆ простцы̀ сꙋ́ще, всю̀ зе́млю протеко́ша, ѿ конє́цъ є҆ѧ̀ да́же до конє́цъ всѣ́хъ.

Кто̀ наꙋчи́ тѧ та́кѡ глаго́лати, а҆пⷭ҇ле; кто̀ просвѣтѝ тво́й ᲂу҆́мъ, зрѣ́ти ꙗ҆́снѡ непристꙋ́пныѧ сла́вы зарю̀, возсїѧ́вшꙋю и҆́стины свѣ́тъ въ сердца́хъ на́шихъ;

Трⷪ҇ченъ: Трⷪ҇чески воспои́мъ вѣ́рнїи, сла́вѧще безнача́льнаго ѻ҆ц҃а̀, и҆ сн҃а, и҆ дх҃а пра́ваго, є҆ди́нственное сꙋщество̀ є҆ди́но, ю҆́же трегꙋ́бѡ да воспои́мъ: ст҃ъ, ст҃ъ, ст҃ъ є҆сѝ во вѣ́ки, а҆ми́нь.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ ѿ трⷪ҇цы є҆ди́наго тѧ̀, хрⷭ҇тѐ, сла́вимъ: ꙗ҆́кѡ и҆зъ дв҃ы воплоти́выйсѧ кромѣ̀ враще́нїѧ, человѣ́чески всѧ̑ поне́слъ є҆сѝ, не ѿстꙋпи́въ є҆стества̀ ѻ҆ч҃ескагѡ, і҆и҃се, а҆́ще и҆ соедини́лсѧ є҆сѝ на́мъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: На сїна́и кꙋпинꙋ̀ горѧ́щꙋ неѡпа́льнꙋ сохра́ншагѡ, и҆ ѻ҆́троки посредѣ̀ горѧ́щагѡ пла́мене и҆зба́вльшаго бг҃а, по́йте, бл҃гослови́те и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Хꙋдо́жествомъ ры́барства и҆зъ мо́рѧ ᲂу҆лови́лъ є҆сѝ ры̑бы, всемꙋ́дре, ны́нѣ же вѣ́рою человѣ́ки ло́виши хрⷭ҇тꙋ̀ ѿ ле́сти вра́жїѧ: глꙋбина́ бо бѣ̀ ле́сть и҆ногда̀, погрꙋжа́ющаѧ ꙗ҆зы́ки бꙋ́рею невѣ́дѣнїѧ.

Оу҆́мнꙋю житїѧ̀ нево́лненнѡ преплы́лъ є҆сѝ глꙋбинꙋ̀, а҆пⷭ҇ле, прелетѣ́въ вѣ́триломъ дх҃а, вѣ́рою хрⷭ҇то́вою. тѣ́мже и҆ въ приста́нище жи́зни дости́глъ є҆сѝ ра́дꙋѧсѧ во всѧ̑ вѣ́ки.

Оу҆́мномꙋ сл҃нцꙋ на дре́вѣ заше́дшꙋ самовла́стною во́лею, и҆́же сл҃нца свѣти́льникъ сразрѣши́тисѧ и҆ща́й, и҆ заитѝ во хрⷭ҇та̀, на дре́вѣ повѣ́шенъ бы́сть крⷭ҇тнѣмъ а҆ндре́й вели́кїй, свѣти́ло цр҃ко́вное.

Ѽ ᲂу҆ченичѐ и҆ люби́миче хрⷭ҇то́въ, и҆ сочи́сленне а҆пⷭ҇лѡвъ є҆гѡ̀. є҆гда̀ на престо́лѣ сѧ́детъ сꙋдїѧ̀ съ ва́ми двана́десѧтьми сꙋди́ти, ꙗ҆́кѡ ѡ҆бѣща́нїе глаго́летъ, бꙋ́дите тогда̀ на́мъ чл҃вѣколю́бїѧ стѣна̀.

Трⷪ҇ченъ: Трисвѣ́тлꙋю є҆ди́ницꙋ, и҆ трⷪ҇цꙋ сопресто́льнꙋю возславосло́вимъ нераздѣлѧ́юще, соединѧ́юще же ю҆̀ соесте́ственнѡ, ꙗ҆́кѡ є҆ди́но и҆́стиннѡ сꙋщество̀, соедине́нно въ ли́цѣхъ тре́хъ неслива́емо.

Бг҃оро́диченъ: Сꙋ́ща ѿ трⷪ҇цы є҆ди́наго заче́нши, родила̀ є҆сѝ, воплоще́ннаго и҆зъ тебє̀, и҆ ѡ҆бновлѧ́ющаго зако́ны є҆стества̀ рождество́мъ твои́мъ, чⷭ҇таѧ: того̀ ѡ҆ на́съ ꙗ҆́кѡ бг҃а при́снѡ молѧ́щи не преста́й, бцⷣе.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Свѣтоно́сный ѻ҆́блакъ, въ ѻ҆́ньже всѣ́хъ влⷣка, ꙗ҆́кѡ до́ждь съ нб҃сѐ на рꙋно̀ сни́де, и҆ воплоти́сѧ на́съ ра́ди, бы́въ чл҃вѣ́къ, безнача́льный, велича́емъ всѝ ꙗ҆́кѡ мт҃рь бг҃а на́шегѡ чⷭ҇тꙋю.

И҆́же мре́жꙋ распростры́й та́инственнагѡ бг҃овидѣ́нїѧ, и҆ ꙗ҆́кѡ ры̑бы въ не́й ᲂу҆лови́вый добро́тами нбⷭ҇ныхъ разꙋмѣ́нїй, молѝ, свѧ́те, ст҃ꙋ́ю трⷪ҇цꙋ, и҆сточи́ти и҆ на́мъ ѡ҆чище́нїе.

Благодари́мъ ꙗ҆зы́цы тобо́ю просвѣ́щшїисѧ, и҆ ѿ землѝ на нб҃са̀ тобо́ю возведе́ннїи: слꙋже́нїѧ бо вра́жїѧ ѿстꙋ́пльше, бы́хомъ соприча́стницы ст҃ы́хъ а҆́гг҃лъ, гдⷭ҇нїѧ же сла́вы ѻ҆́бщницы.

Неизрече́нныхъ самови́дцы и҆ слꙋжи́телїе сло́ва, таинственново́дцы и҆ зри́телїе неизслѣ́дныхъ, снаслѣ́дникѡмъ и҆ на́мъ бы́ти моли́тесѧ, а҆пⷭ҇ли, хрⷭ҇то́ва црⷭ҇твїѧ, и҆ прича́стникѡмъ бж҃ества̀ є҆гѡ̀.

Вѧза́ти и҆ рѣши́ти прїе́мше ѿ хрⷭ҇та̀ вла́сть, разрѣши́те всѧ̑ ѿ ᲂу҆́зъ мно́гихъ прегрѣше́нїй, є҆гда̀ прїи́детъ хрⷭ҇то́съ, и҆ всѝ сѧ́дете двана́десѧть, на прⷭ҇то́лѣхъ толи́цѣхъ, сꙋди́ти всѧ̑ племена̀ і҆и҃лєва.

Трⷪ҇ченъ: Трїѷпоста́сное є҆стество̀, и҆ нераздѣ́льнꙋю сла́вꙋ въ бжⷭ҇твѣ̀ є҆ди́номъ пѣва́емꙋю, непреста́ннѡ на нб҃сѝ и҆ на землѝ трⷪ҇цꙋ неразлꙋ́чнꙋю просла́вимъ, съ сн҃омъ ѻ҆ц҃ꙋ̀ и҆ дх҃ꙋ покланѧ́ющесѧ благоче́стнѡ.

Бг҃оро́диченъ: Подъ твоѐ бл҃гоꙋтро́бїе прибѣга́ющыѧ вѣ́рою, и҆ покланѧ́ющыѧсѧ благоче́стнѡ сн҃ꙋ твоемꙋ̀, дв҃о бг҃ороди́тельнице: того̀ ꙗ҆́кѡ бг҃а мі́ра, и҆ гдⷭ҇а молѝ, ѿ тлѣ́нїѧ и҆ бѣ́дъ и҆зба́вити, и҆ всѧ́кихъ напа́стей.

Свѣти́ленъ.

Сло́во пребезнача́льное ѡ҆брѣ́тъ тѧ̀, всеблаже́нне, первозва́нна показа̀ всѣ́хъ а҆пⷭ҇лѡвъ, а҆ндре́е приснопа́мѧтне: и҆ сегѡ̀ стопа́мъ возслѣ́дꙋѧ, показа́лсѧ є҆сѝ пꙋтево́ждь заблꙋ́ждшихъ, къ нбⷭ҇номꙋ сїѧ̑ возводѧ̀ бжⷭ҇твенномꙋ ше́ствїю.

Сла́ва: Петро́ва скро́вника, ᲂу҆ч҃никѡ́въ пе́рвѣйшаго, самови́дца и҆ слꙋгꙋ̀ бы́вшаго сло́ва, а҆ндре́а а҆пⷭ҇ла пресла́внѡ восхва́лимъ: ꙗ҆зы́ки бо просвѣтѝ, и҆ ра́спѧтъ бы́въ, кончи́нꙋ под̾е́млетъ, ꙗ҆́кѡ ᲂу҆ч҃ни́къ влⷣки.

И҆ ны́нѣ: Бг҃а, є҆го́же родила̀ є҆сѝ, дв҃о всенепоро́чнаѧ, молѝ ѡ҆ всѣ́хъ, благоче́стнѡ тѧ̀ чтꙋ́щихъ, съ первозва́ннымъ а҆ндре́емъ, ᲂу҆лꙋчи́ти бжⷭ҇твеннагѡ ѡ҆сїѧ́нїѧ твоегѡ̀ сн҃а, и҆ стоѧ́нїѧ и҆збра́нныхъ и҆ ст҃ы́хъ: и҆́бо мо́жеши, ꙗ҆́кѡ хо́щеши.

Жизнь и труды апостолов – Святой апостол Андрей Первозванный

Список храмов с престольным праздником в честь апостола Андрея Первозванного

Краткое житие апостола Андрея Первозванного

Свя­той апо­стол Ан­дрей Пер­во­зван­ный пер­вым из апо­сто­лов по­сле­до­вал за Хри­стом, а за­тем при­вел к нему сво­е­го род­но­го бра­та – свя­то­го апо­сто­ла Пет­ра (Ин.1:35-42). С юно­сти бу­ду­щий апо­стол, ко­то­рый был ро­дом из Виф­са­и­ды, всей ду­шой об­ра­тил­ся к Бо­гу. Он не всту­пил в брак и вме­сте со сво­им бра­том за­ни­мал­ся ры­бо­лов­ством. Ко­гда над Из­ра­и­лем про­гре­мел глас свя­то­го про­ро­ка, Пред­те­чи и Кре­сти­те­ля Гос­под­ня Иоан­на, свя­той Ан­дрей стал его бли­жай­шим уче­ни­ком. Свя­той Иоанн Кре­сти­тель сам на­пра­вил двух сво­их уче­ни­ков, бу­ду­щих апо­сто­лов Ан­дрея Пер­во­зван­но­го и Иоан­на Бо­го­сло­ва, ко Хри­сту, ука­зав, что Он есть Аг­нец Бо­жий.

По­сле Со­ше­ствия Свя­то­го Ду­ха на апо­сто­лов свя­той Ан­дрей от­пра­вил­ся с про­по­ве­дью Сло­ва Бо­жия в во­сточ­ные стра­ны. Про­шел Ма­лую Азию, Фра­кию, Ма­ке­до­нию, до­шел до Ду­ная, про­шел по­бе­ре­жье Чер­но­го мо­ря, Крым, При­чер­но­мо­рье и по Дне­пру под­нял­ся до ме­ста, где сто­ит те­перь го­род Ки­ев. Здесь он оста­нав­ли­вал­ся у Ки­ев­ских гор на ноч­лег. Встав утром, он ска­зал быв­шим с ним уче­ни­кам: "Ви­ди­те ли го­ры эти? На этих го­рах вос­си­я­ет бла­го­дать Бо­жия, бу­дет ве­ли­кий го­род, и Бог воз­двигнет мно­го церк­вей". Апо­стол под­нял­ся на го­ры, бла­го­сло­вил их и во­дру­зил крест. По­мо­лив­шись, он под­нял­ся еще вы­ше по Дне­пру и до­шел до по­се­ле­ний сла­вян, где был ос­но­ван Нов­го­род. От­сю­да апо­стол про­шел через зем­ли ва­ря­гов в Рим для про­по­ве­ди и вновь вер­нул­ся во Фра­кию, где в неболь­шом се­ле­нии Ви­зан­тии, бу­ду­щем мо­гу­чем Кон­стан­ти­но­по­ле, ос­но­вал хри­сти­ан­скую Цер­ковь. Имя свя­то­го апо­сто­ла Ан­дрея свя­зы­ва­ет мать – Цер­ковь Кон­стан­ти­но­поль­скую с ее до­че­рью – Рус­ской Цер­ко­вью.

На сво­ем пу­ти Пер­во­зван­ный апо­стол пре­тер­пел мно­го пе­ча­лей и мук от языч­ни­ков: его из­го­ня­ли из го­ро­дов, из­би­ва­ли. В Си­но­пе его по­би­ли кам­ня­ми, но, остав­шись невре­ди­мым, вер­ный уче­ник Хри­стов неустан­но нес лю­дям про­по­ведь о Спа­си­те­ле. По мо­лит­вам апо­сто­ла Гос­подь со­вер­шал чу­де­са. Тру­да­ми свя­то­го апо­сто­ла Ан­дрея воз­ни­ка­ли хри­сти­ан­ские Церк­ви, ко­то­рым он ста­вил епи­ско­пов и свя­щен­ство. По­след­ним го­ро­дом, ку­да при­шел Пер­во­зван­ный апо­стол и где ему суж­де­но бы­ло при­нять му­че­ни­че­скую кон­чи­ну, был го­род Пат­ры.

Мно­гие чу­де­са Гос­подь явил через уче­ни­ка Сво­е­го в го­ро­де Пат­ры. Недуж­ные ис­це­ля­лись, сле­пые про­зре­ва­ли. По мо­лит­ве апо­сто­ла вы­здо­ро­вел тя­же­ло боль­ной Со­сий, знат­ный го­ро­жа­нин; на­ло­же­ни­ем апо­столь­ских рук ис­це­ли­лась Мак­си­мил­ла, же­на пра­ви­те­ля Патр­ско­го, и его брат Стра­то­клий. Со­вер­шён­ные апо­сто­лом чу­де­са и его пла­мен­ное сло­во про­све­ти­ли ис­тин­ной ве­рой по­чти всех граж­дан го­ро­да Пат­ры. Немно­го оста­ва­лось языч­ни­ков в Пат­рах, сре­ди них был пра­ви­тель го­ро­да Эге­ат. Апо­стол Ан­дрей не раз об­ра­щал­ся к нему со сло­ва­ми Бла­го­ве­стия. Но да­же чу­де­са апо­сто­ла не вра­зум­ля­ли Эге­а­та. Свя­той апо­стол с лю­бо­вью и сми­ре­ни­ем взы­вал к его ду­ше, стре­мясь от­крыть ему хри­сти­ан­скую тай­ну веч­ной жиз­ни, чу­до­твор­ную си­лу Свя­то­го Кре­ста Гос­под­ня. Раз­гне­ван­ный Эге­ат при­ка­зал рас­пять апо­сто­ла. Языч­ник ду­мал опо­ро­чить про­по­ведь свя­то­го Ан­дрея, ес­ли пре­даст его смер­ти на кре­сте, ко­то­рый про­слав­лял апо­стол. С ра­до­стью при­нял свя­той Ан­дрей Пер­во­зван­ный ре­ше­ние пра­ви­те­ля и с мо­лит­вой ко Гос­по­ду сам взо­шел на ме­сто каз­ни. Чтобы про­длить му­че­ния апо­сто­ла, Эге­ат при­ка­зал не при­би­вать ру­ки и но­ги свя­то­го, а при­вя­зать их ко кре­сту. Два дня апо­стол с кре­ста учил со­брав­ших­ся во­круг го­ро­жан. Лю­ди, слу­шав­шие его, всей ду­шой со­стра­да­ли ему и по­тре­бо­ва­ли снять свя­то­го апо­сто­ла с кре­ста. Ис­пу­гав­шись на­род­но­го воз­му­ще­ния, Эге­ат при­ка­зал пре­кра­тить казнь. Но свя­той апо­стол стал мо­лить­ся, чтобы Гос­подь удо­сто­ил его крест­ной смер­ти. Как ни пы­та­лись во­и­ны снять апо­сто­ла Ан­дрея, ру­ки им не по­ви­но­ва­лись. Рас­пя­тый апо­стол, воз­дав Бо­гу хва­лу, про­из­нес: "Гос­по­ди, Иису­се Хри­сте, при­и­ми дух мой". То­гда яр­кое си­я­ние Бо­же­ствен­но­го све­та осве­ти­ло крест и рас­пя­то­го на нем му­че­ни­ка. Ко­гда си­я­ние ис­чез­ло, свя­той апо­стол Ан­дрей Пер­во­зван­ный уже пре­дал свою свя­тую ду­шу Гос­по­ду († 62). Мак­си­мил­ла, же­на пра­ви­те­ля, сня­ла со кре­ста те­ло апо­сто­ла и с че­стью по­греб­ла его.

Несколь­ко сто­ле­тий спу­стя, при им­пе­ра­то­ре Кон­стан­тине Ве­ли­ком, мо­щи свя­то­го апо­сто­ла Ан­дрея бы­ли тор­же­ствен­но пе­ре­не­се­ны в Кон­стан­ти­но­поль и по­ло­же­ны в хра­ме Свя­тых Апо­сто­лов ря­дом с мо­ща­ми свя­то­го еван­ге­ли­ста Лу­ки и уче­ни­ка апо­сто­ла Пав­ла – апо­сто­ла Ти­мо­фея.

Полное житие апостола Андрея Первозванного

Апо­стол Ан­дрей был ро­дом из Га­ли­леи. Эта се­вер­ная часть Свя­той Зем­ли от­ли­ча­лась пло­до­ро­ди­ем и жи­во­пис­но­стью, а жи­те­ли ее – доб­ро­ду­ши­ем и го­сте­при­им­ством. Га­ли­ле­яне лег­ко ужи­ва­лись с гре­ка­ми, во мно­же­стве на­се­ляв­ши­ми их стра­ну, мно­гие го­во­ри­ли по-гре­че­ски и да­же но­си­ли гре­че­ские име­на. Имя Ан­дрей – гре­че­ское и в пе­ре­во­де зна­чит «му­же­ствен­ный».

Ко­гда Иоанн Кре­сти­тель на­чал про­по­ве­до­вать на бе­ре­гах Иор­да­на, Ан­дрей вме­сте с Иоан­ном Зе­ве­де­е­вым (про­ис­хо­див­шим с ним из од­но­го го­ро­да – Виф­са­и­ды) по­сле­до­вал за про­ро­ком, на­де­ясь в его уче­нии най­ти от­вет на свои ду­хов­ные во­про­сы. Мно­гие на­ча­ли ду­мать, что, мо­жет быть, Иоанн Кре­сти­тель и есть ожи­да­е­мый Мес­сия, но он объ­яс­нил лю­дям, что он не Мес­сия, а по­слан толь­ко при­го­то­вить Ему путь. В то вре­мя Гос­подь Иисус Хри­стос при­шел к Иоан­ну Кре­сти­те­лю на Иор­дан для Кре­ще­ния, и тот, ука­зы­вая на Гос­по­да, ска­зал сво­им уче­ни­кам: «Вот Аг­нец Бо­жий, Ко­то­рый бе­рет на се­бя гре­хи ми­ра». Услы­шав это, Ан­дрей с Иоан­ном по­сле­до­ва­ли за Иису­сом. Гос­подь, уви­дев их, спро­сил: «Что вам на­доб­но?» Они ска­за­ли: «Рав­ви (Учи­тель), где Ты жи­вешь?» – «Пой­ди­те и уви­ди­те», – от­ве­тил Иисус, и с то­го вре­ме­ни они ста­ли Его уче­ни­ка­ми. В этот же день апо­стол Ан­дрей по­шел к сво­е­му бра­ту Си­мо­ну Пет­ру и ска­зал ему: «Мы на­шли Мес­сию». Так Петр при­со­еди­нил­ся к уче­ни­кам Хри­сто­вым.

Од­на­ко апо­сто­лы не сра­зу все­це­ло по­свя­ти­ли се­бя апо­столь­ско­му зва­нию. Из Еван­ге­лия мы зна­ем, что бра­тья Ан­дрей и Си­мон Петр и бра­тья Иоанн и Иа­ков долж­ны бы­ли на ка­кое-то вре­мя вер­нуть­ся к сво­им се­мьям и за­нять­ся сво­ей обыч­ной ра­бо­той – рыб­ной лов­лей. Несколь­ко ме­ся­цев спу­стя Гос­подь, про­хо­дя ми­мо Га­ли­лей­ско­го озе­ра и уви­дев их ло­вя­щи­ми ры­бу, ска­зал: «Иди­те за Мной, и Я сде­лаю вас лов­ца­ми че­ло­ве­ков». То­гда они оста­ви­ли свои лод­ки и се­ти и с то­го дня ста­ли неот­луч­ны­ми уче­ни­ка­ми Хри­сто­вы­ми.

Ан­дрей, ра­нее дру­гих апо­сто­лов по­сле­до­вав­ший за Гос­по­дом, по­лу­чил на­име­но­ва­ние Пер­во­зван­но­го. Он пре­бы­вал с Хри­стом в те­че­нии все­го пе­ри­о­да Его об­ще­ствен­но­го слу­же­ния. По­сле Вос­кре­се­ния Спа­си­те­ля апо­стол Ан­дрей вме­сте с дру­ги­ми уче­ни­ка­ми удо­ста­и­вал­ся встреч с Ним и при­сут­ство­вал на Еле­он­ской го­ре, ко­гда Гос­подь, бла­го­сло­вив их, воз­нес­ся на Небо.

По­сле со­ше­ствия Свя­то­го Ду­ха апо­сто­лы бро­си­ли жре­бий, ко­му в ка­кую стра­ну сле­ду­ет ид­ти для про­по­ве­ди Еван­ге­лия. Свя­то­му Ан­дрею до­ста­лись стра­ны, ле­жа­щие вдоль по­бе­ре­жья Чер­но­го мо­ря, се­вер­ная часть Бал­кан­ско­го по­лу­ост­ро­ва и Ски­фия, т. е. зем­ля, на ко­то­рой позд­нее об­ра­зо­ва­лась Рос­сия. Со­глас­но пре­да­нию, апо­стол Ан­дрей про­по­ве­до­вал на Та­ври­че­ском по­лу­ост­ро­ве, по­том по Дне­пру под­нял­ся на се­вер и до­шел до ме­ста, где впо­след­ствии воз­ник Ки­ев. «Верь­те мне, – ска­зал апо­стол сво­им уче­ни­кам, – что на го­рах сих вос­си­я­ет бла­го­дать Бо­жия: ве­ли­кий го­род бу­дет здесь, Гос­подь про­све­тит сию зем­лю Свя­тым Кре­ще­ни­ем и воз­двигнет здесь мно­го церк­вей». За­тем апо­стол Ан­дрей бла­го­сло­вил ки­ев­ские го­ры и во­дру­зил на од­ной из них крест, пред­воз­ве­щая при­ня­тие ве­ры бу­ду­щи­ми оби­та­те­ля­ми Ру­си.

По­сле воз­вра­ще­ния в Гре­цию апо­стол Ан­дрей оста­но­вил­ся в го­ро­де Па­трос (Пат­ра), рас­по­ло­жен­ном у Ко­ринф­ско­го за­ли­ва. Здесь через воз­ло­же­ние рук он мно­гих лю­дей ис­це­лил от неду­гов, в том чис­ле и знат­ную Мак­си­мил­лу, ко­то­рая от все­го серд­ца уве­ро­ва­ла во Хри­ста и ста­ла уче­ни­цей апо­сто­ла. Так как мно­гие жи­те­ли Пат­ры уве­ро­ва­ли во Хри­ста, мест­ный пра­ви­тель Еге­ат воз­го­рел­ся нена­ви­стью про­тив апо­сто­ла Ан­дрея и при­го­во­рил Его к рас­пя­тию на кре­сте. Апо­стол, ни­сколь­ко не устра­шив­шись при­го­во­ра, во вдох­но­вен­ной про­по­ве­ди рас­крыл пе­ред со­брав­ши­ми­ся ду­хов­ную си­лу и зна­че­ние крест­ных стра­да­ний Спа­си­те­ля.

Пра­ви­тель Еге­ат не по­ве­рил про­по­ве­ди апо­сто­ла, на­звав его уче­ние безу­ми­ем. За­тем он ве­лел рас­пять апо­сто­ла так, чтобы он по­доль­ше стра­дал. Свя­то­го Ан­дрея при­вя­зав ко кре­сту на­по­до­бие бук­вы X, не вби­вая гвоз­дей в его ру­ки и но­ги, чтобы не вы­звать ско­рой смер­ти. Неспра­вед­ли­вый при­го­вор Еге­а­та вы­звал в на­ро­де воз­му­ще­ние, тем не ме­нее этот при­го­вор остал­ся в си­ле.

Ви­ся на кре­сте, апо­стол Ан­дрей непре­стан­но мо­лил­ся. Пе­ред раз­лу­че­ни­ем его ду­ши с те­лом небес­ный свет оси­ял крест Ан­дрея, и в его бли­ста­нии апо­стол ото­шел в веч­ное Цар­ство Бо­жие. Му­че­ни­че­ская кон­чи­на апо­сто­ла Ан­дрея Пер­во­зван­но­го по­сле­до­ва­ла око­ло 62 го­да по­сле Рож­де­ства Хри­сто­ва.

Рус­ская Цер­ковь, при­няв ве­ру из Ви­зан­тии, епи­ско­пы ко­то­рой ве­дут пре­ем­ство от апо­сто­ла Ан­дрея, то­же счи­та­ет се­бя его пре­ем­ни­цей. Вот по­че­му па­мять свя­то­го Ан­дрея Пер­во­зван­но­го так тор­же­ствен­но по­чи­та­лась в до­ре­во­лю­ци­он­ной Рос­сии. Им­пе­ра­тор Петр I учре­дил в честь апо­сто­ла Ан­дрея пер­вый и выс­ший ор­ден, ко­то­рый да­вал­ся в на­гра­ду са­нов­ни­кам го­су­дар­ства. С пет­ров­ских вре­мен рус­ский флот сде­лал сво­им стя­гом Ан­дре­ев­ский флаг, на бе­лом фоне го­лу­бой крест фор­мы X, под се­нью ко­то­ро­го рус­ские одер­жа­ли мно­же­ство по­бед.


См. так­же: "По­дви­ги и стра­да­ния свя­то­го Апо­сто­ла Ан­дрея Пер­во­зван­но­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

См. так­же: "Со­бор свя­тых слав­ных и все­х­валь­ных две­на­дца­ти Апо­сто­лов" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.