Канон святому апостолу и евангелисту Луке

Припев: Святы́й апо́столе и евангели́сте Луко́, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 05 мая (22 апреля ст. ст.); 31 октября (18 октября ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Пе́снь возсле́м, лю́дие, Чу́дному Бо́гу на́шему, свободи́вшему Изра́иля от рабо́ты, пе́снь побе́дную пою́ще и вопию́ще, пои́м Тебе́ Еди́ному Влады́це.

Колесни́ца Бо́жия пресве́тлая бы́л еси́, Всесвято́е нося́ И́мя пред челове́ки, Луко́ всече́стне, колесни́цы и триста́ты пре́лести погружа́я кре́пко.

Струю́ прии́м жи́зни: зно́ем изсыха́емый безбо́жия напои́л еси́ ми́р, Луко́ всеблаже́нне, ту́чами Богоразу́мия, из чре́ва твоего́ изска́чущими.

Блиста́нием Ду́ха, Луко́, и жития́ чистото́ю озаря́емь, я́ко мо́лния, треблаже́нне, Богода́нно сия́л еси́ все́й вселе́нней, просвеща́я ве́рных сердца́.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, всесвяты́й хра́ме, руно́ Богоро́сное, запеча́танный исто́чниче безсме́ртныя Струи́: ста́до Твое́, Влады́чице, сохраня́й от все́х ра́тных неплени́мо.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не́сть свя́т я́ко Госпо́дь, и не́сть пра́веден я́ко Бо́г на́ш, Его́же пое́т вся́ тва́рь: не́сть пра́веден па́че Тебе́, Го́споди.

Возсия́в я́ко со́лнце пропове́данием, Це́ркве укра́сил еси́, Луко́, утвержде́ние, пре́лести мглу́ теплото́ю ве́ры иста́ив, всеблаже́нне.

Скрижа́ли изсе́кл еси́ Боголе́пныя от ка́мене, пребога́те, Бо́жия воплоще́ния, оско́рд име́я Боже́ственный язы́к тво́й, и уста́ Богодохнове́нная.

Во о́блак всесве́тлый входя́й, и о́блаком покрыва́емь, прия́л еси́, прему́дре, Но́вый Зако́н, пе́рстом Ду́ха пи́санный на се́рдцы твое́м.

Богоро́дичен: Не́сть непоро́чныя я́ко Ты́, Влады́чице, и не́сть пречи́сты па́че Тебе́, Всенепоро́чная: во чре́ве бо Бо́га Сло́ва вмести́ла еси́, Еди́наго Многоми́лостиваго.

Седа́лен, гла́с 8.

Я́ко соше́ственник Па́влов яви́вся, разли́чныя беды́ терпели́вне претерпе́л еси́, всехва́льне Госпо́день апо́столе, и тече́ние страда́нием соверши́в ве́ры, с ни́м в вы́шних весели́шися, блаже́нне. Те́м и ми́ру Христо́во Ева́нгелие пропове́дав, просвети́л еси́ подсо́лнечную всю́, Луко́ всече́стне. Моли́ Христа́ Бо́га, грехо́в составле́ние пода́ти, пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: Со́лнца о́блаче разу́мнаго, Боже́ственнаго Све́та свети́льниче златокова́нный, Нескве́рная, Небла́зная, Всенепоро́чная Влады́чице, омраче́нную ду́шу мою́ ослепле́нием страсте́й, безстра́стия заре́ю просвети́, молю́ся, и оскверне́нное мое́ се́рдце омы́й пото́ки умиле́ния, покая́ния же слеза́ми, и от тиме́ния мя́ очи́сти де́л мои́х да любо́вию зову́ ти́: Богоро́дице Присноде́во, моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние пода́ти ми́, Тебе́ бо име́ю наде́жду ра́б Тво́й.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Из горы́ приосене́нныя, Сло́ве, проро́к, Еди́ныя Богоро́дицы, хотя́ща воплоти́тися, Богови́дно усмотри́, и со стра́хом славосло́вяше си́лу Твою́.

Мо́ре язы́ков смути́л еси́, Богому́дре, ко́нь бы́в Всецаря́, сла́вное неве́рствие со́лию Боже́ственною ослажда́я, присносла́вне.

Лу́к Христо́с напря́г, пусти́ стрелу́ тя́, Луко́, све́тло обощре́ну, луча́ми сия́юща благоче́стия, и просвеща́юща на́ша ду́ши.

Стра́сти ду́ш ку́пно и теле́с твои́х певце́в уврачи́, всеблаже́нне, та́инственным рукоде́ланием, греха́ гни́лость изре́зуя, всему́дре.

Богоро́дичен: Неве́сто Бо́жия, Мари́е Богороди́тельнице, изба́ви мя́ лю́тых прегреше́ний и бе́д, и к тишины́ приста́нищу и спасе́ния твои́ми моли́твами напра́ви.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: У́тренююще, вопие́м Ти́, Го́споди, спаси́ ны́: Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, ра́зве Тебе́ ино́го не ве́мы.

Я́ко роса́ с Небе́с спа́дающи яви́лся еси́, пре́лести зно́й разоря́я словесы́ твои́ми.

Стра́х во чре́ве твое́м Боже́ственный заче́н, спасе́ние породи́л еси́ заблу́ждшим, апо́столе.

На го́ру возше́д, всеблаже́нне, доброде́телей, все́м Ева́нгелие Ца́рствия пропове́дал еси́.

Богоро́дичен: Мари́е Богоро́дице Безневе́стная, наде́жды враго́в су́етны сотвори́, и пою́щия Тя́ возвесели́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Ри́зу мне́ пода́ждь све́тлу, одея́йся све́том я́ко ри́зою, многоми́лостиве Христе́ Бо́же на́ш.

Му́дрости ча́шу испи́в, напои́л еси́ все́х позна́ния Спа́са Христа́, Луко́ всему́дре.

Па́влу соисхо́дник избра́вся, Луко́ всеблаже́нне, язы́ки улови́л еси́ мре́жею, Богоглаго́льниче, догма́тов твои́х.

О́блак, ту́чу жи́зни на́м одождя́ющь, яви́лся еси́ апо́столе, от исто́чник спасе́ния истека́ющую.

Богоро́дичен: Куми́ров Разруши́тель, я́ко Бо́г, бы́вшее Рождество́ Твое́, Мари́е Богоневе́сто, покланя́емо е́сть со Отце́м и Ду́хом.

Конда́к, гла́с 2.

И́стиннаго благоче́стия пропове́дника, и та́ин неизрече́нных ри́тора, звезду́ церко́вную, Луку́ Боже́ственнаго восхва́лим: Сло́во бо его́ избра́, с Па́влом му́дрым язы́ков учи́теля, Еди́н ве́дый серде́чная.

И́кос.

Зна́нием обогати́вся го́рнейшим от руки́ Влады́чни, вруче́н бы́л еси́ язы́ков жребиоиму́ществу всехва́льне. Те́м житие́ распали́в Сло́вом, страна́м законополо́жник, Луко́, яви́лся еси́ па́че Моисе́а: пе́рстом Бо́жиим, я́ко скрижа́ли Богоначерта́нныя, тобо́ю сложи́вшася Ду́хом, Боже́ственную уясни́л еси́ ве́ру. Те́м и Христо́с тя́ просла́ви, Еди́н ве́дый серде́чная.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́троцы благочести́вии в Вавило́не о́бразу злато́му не поклони́шася, но посреде́ пещи́ о́гненныя ороша́еми, пе́снь воспева́ху глаго́люще: превозноси́мый отце́в и на́с Бо́же, благослове́н еси́.

Учени́к неизрече́нных та́ин Христа́ Бо́га ве́рен бы́в, Ева́нгелие Сего́ Боже́ственное пропове́дал еси́ ве́рным, всему́дре, глаго́лющим: превозноси́мый отце́в и на́с Бо́же, благослове́н еси́.

Утворе́нии доброде́телей укра́шен яви́лся еси́, Луко́ всеблаже́нне, Боже́ственнаго благоле́пия заря́ми просвеща́емь, и вопия́ непреста́нно Творцу́ твоему́: превозноси́мый отце́в и на́с Бо́же, благослове́н еси́.

Испуща́я светоно́сныя лучи́, я́коже в нощи́ заря́ явля́емь, пре́лести тму́ сия́нием слове́с твои́х, благоче́стно взыва́я отгна́л еси́: превозноси́мый отце́в и на́с Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Име́я житие́, сло́вом, Богови́дче, му́дрости просвеще́но, Луко́, Де́вы Рождество́ я́вственно исписа́л еси́, и ико́нами любе́зно вообрази́л еси́: Е́йже покланя́емся ве́рно, Христа́ сла́вяще.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: На горе́ святе́й просла́вльшася, и в купине́ огне́м Присноде́вы Моисе́ови та́йну я́вльшаго, Го́спода по́йте, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Росода́тельною му́дростию слове́с твои́х, и ту́чами благода́ти Боже́ственныя, пре́лести пе́щь погаси́л еси́, ве́стник Госпо́день, и священнопропове́дник, Богому́дре, бы́в.

Я́ко кра́сныя но́ги твоя́, всеблаже́нне, ми́р благовеству́ющаго, вся́к у́м преизве́стно преиму́щь: Его́же превозно́сим и славосло́вим во ве́ки вся́.

Све́т ми́ра, просвеща́ти во тме́ седя́щия, яви́ тя́ Христо́с, О́тча Существа́ Сия́ние, Госпо́дь Сла́вы, Его́же превозно́сим во ве́ки.

Богоро́дичен: Во утро́бе всели́вшагося Де́вы, и от Нея́ стра́шно и па́че сло́ва, дре́вняго Ада́ма обнови́вшаго Го́спода, пое́м и славосло́вим во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Тя́ Неискусобра́чную Ма́терь Бо́га Вы́шняго, Тя́ па́че ума́ ро́ждшую Сло́вом вои́стинну Бо́га, вы́шшую пречи́стых си́л, немо́лчными славословле́нии велича́ем.

Пропове́дник бы́л еси́ всеми́рнаго спасе́ния, Ева́нгельским пропове́данием: свяще́нная же и благознамени́тая труба́, вдохнове́нием ды́шущи Ду́ха показа́лся еси́, священноглаго́льниче всече́стне.

Дея́нии украша́емь Спа́совых апо́столов, сия́ от Бо́га подви́жимь ве́рным написа́л еси́, я́коже о́браз одушевле́нный при́сно пребыва́ющь объяви́в, священнопропове́дниче всесла́вне.

Ста́л еси́ у́бо Луко́, я́коже пости́г Богонача́льниче жела́ний кра́йнейшее: Христу́ бо предста́л еси́, подае́маго от Него́ насыща́яся Богови́дения. Те́мже тя́ вси́ ублажа́ем.

Богоро́дичен: Тя́ Непристу́пнаго Бо́га носи́вшую на объя́тиих, на Небесе́х пое́маго от вся́кия си́лы, и Тобо́ю на́м да́рующа всегда́ спасе́ние, Богома́ти, велича́ем.

Свети́лен.

Луко́ Христо́в апо́столе, таи́нниче неизрече́нных, и язы́ков учи́телю, с Па́влом Боже́ственным, и пречи́стою Богоро́дицею, Ея́же Боже́ственную ико́ну от любве́ изобрази́л еси́: моли́ Богови́дче, о на́с блажа́щих тя́, и соверша́ющих свяще́нное твое́ успе́ние, всему́дре тайноглаго́льниче.

Я́ко ученика́ благода́ти, и спосле́дователя Па́влова, и словопи́сца изя́щнейша Боже́ственнаго Ева́нгелиа, похва́лим: Сло́ва бо воплоще́ние и вочелове́чение, и Стра́сти, блаже́нне, пропове́дал еси́. Те́м соше́дшеся ве́рно, Луко́, досто́йно тя́ почита́ем.

Богоро́дичен: Неизрече́нно бы́сть рожде́ние Пренепоро́чныя Неве́сты, я́ко бы́вши чисте́йший хра́м, Богоро́дице, Сове́том бо Преве́чным в Тя́ все́льшася, родила́ еси́ Бо́га Сло́ва. Те́м пою́ще Рождество́ Твое́, велича́ем досто́йно, Всенепоро́чная.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Пѣ́снь возсле́мъ, лю́дїе, чꙋ́дномꙋ бг҃ꙋ на́шемꙋ, свободи́вшемꙋ і҆и҃лѧ ѿ рабо́ты, пѣ́снь побѣ́днꙋю пою́ще и҆ вопїю́ще, пои́мъ тебѣ̀ є҆ди́номꙋ влⷣцѣ.

Колесни́ца бж҃їѧ пресвѣ́тлаѧ бы́лъ є҆сѝ, всест҃о́е носѧ̀ и҆́мѧ предъ человѣ́ки, лꙋко̀ всече́стное, колесни̑цы и҆ триста́ты пре́лести погрꙋжа́ѧ крѣ́пкѡ.

Стрꙋю̀ прїи́мъ жи́зни: зно́емъ и҆зсыха́емый безбо́жїѧ напои́лъ є҆сѝ мі́ръ, лꙋко̀ всебл҃же́нне, тꙋ́чами бг҃оразꙋ́мїѧ, и҆зъ чре́ва твоегѡ̀ и҆зска́чꙋщими.

Блиста́нїемъ дх҃а, лꙋко̀, и҆ житїѧ̀ чистото́ю ѡ҆зарѧ́емь, ꙗ҆́кѡ мо́лнїѧ, требл҃же́нне, бг҃ода́ннѡ сїѧ́лъ є҆сѝ все́й вселе́ннѣй, просвѣща́ѧ вѣ́рныхъ сердца̀.

Бг҃оро́диченъ: Ра́дꙋйсѧ, всест҃ы́й хра́ме, рꙋно̀ бг҃оро́сное, запеча́танный и҆сто́чниче безсме́ртныѧ стрꙋѝ: ста́до твоѐ, влⷣчце, сохранѧ́й ѿ всѣ́хъ ра́тныхъ неплѣни́мо.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Нѣ́сть свѧ́тъ ꙗ҆́кѡ гдⷭ҇ь, и҆ нѣ́сть пра́веденъ ꙗ҆́кѡ бг҃ъ на́шъ, є҆го́же пое́тъ всѧ̀ тва́рь: нѣ́сть пра́веденъ па́че тебє̀, гдⷭ҇и.

Возсїѧ́въ ꙗ҆́кѡ со́лнце проповѣ́данїемъ, цр҃кве ᲂу҆краси́лъ є҆сѝ, лꙋко̀, ᲂу҆твержде́нїе, пре́лести мглꙋ̀ теплото́ю вѣ́ры и҆ста́ивъ, всебл҃же́нне.

Скрижа̑ли и҆зсѣ́клъ є҆сѝ бг҃олѣ̑пныѧ ѿ ка́мене, пребога́те, бж҃їѧ воплоще́нїѧ, ѻ҆ско́рдъ и҆мѣ́ѧ бжⷭ҇твенный ѧ҆зы́къ тво́й, и҆ ᲂу҆ста̀ бг҃одохновє́ннаѧ.

Во ѻ҆́блакъ всесвѣ́тлый входѧ́й, и҆ ѻ҆́блакомъ покрыва́емь, прїѧ́лъ є҆сѝ, премꙋ́дре, но́вый зако́нъ, пе́рстомъ дх҃а пи́санный на се́рдцы твое́мъ.

Бг҃оро́диченъ: Нѣ́сть непоро́чныѧ ꙗ҆́кѡ ты̀, влⷣчце, и҆ нѣ́сть пречⷭ҇ты па́че тебє̀, всенепоро́чнаѧ: во чре́вѣ бо бг҃а сло́ва вмѣсти́ла є҆сѝ, є҆ди́наго многоми́лостиваго.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Ꙗ҆́кѡ соше́ственникъ па́ѵловъ ꙗ҆ви́всѧ, разли̑чныѧ бѣды̑ терпѣли́внѣ претерпѣ́лъ є҆сѝ, всехва́льне гдⷭ҇ень а҆пⷭ҇ле, и҆ тече́нїе страда́нїемъ соверши́въ вѣ́ры. съ ни́мъ въ вы́шнихъ весели́шисѧ, блаже́нне. тѣ́мъ и҆ мі́рꙋ хрⷭ҇то́во є҆ѵⷢ҇лїе проповѣ́давъ, просвѣти́лъ є҆сѝ подсо́лнечнꙋю всю̀, лꙋко̀ всече́стне. молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ составле́нїе пода́ти, пра́зднꙋющымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.

Бг҃оро́диченъ: Сл҃нца ѻ҆́блаче разꙋ́мнагѡ, бжⷭ҇твеннагѡ свѣ́та свѣти́льниче златокова́нный, нескве́рнаѧ, небла́знаѧ, всенепоро́чнаѧ влⷣчце, ѡ҆мраче́ннꙋю дꙋ́шꙋ мою̀ ѡ҆слѣпле́нїемъ страсте́й, безстра́стїѧ заре́ю просвѣтѝ, молю́сѧ: и҆ ѡ҆скверне́нное моѐ се́рдце ѡ҆мы́й потѡ́ки ᲂу҆миле́нїѧ, покаѧ́нїѧ же слеза́ми, и҆ ѿ тимѣ́нїѧ мѧ̀ ѡ҆чи́сти дѣ́лъ мои́хъ да любо́вїю зовꙋ́ ти: бцⷣе приснодв҃о, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а прегрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе пода́ти мѝ, тебе́ бо и҆мѣ́ю наде́ждꙋ ра́бъ тво́й.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: И҆зъ горы̀ приѡсѣне́нныѧ, сло́ве, проро́къ, є҆ди́ныѧ бцⷣы, хотѧ́ща воплоти́тисѧ, бг҃ови́днѡ ᲂу҆смотрѝ, и҆ со стра́хомъ славосло́вѧше си́лꙋ твою̀.

Мо́ре ꙗ҆зы́кѡвъ смꙋти́лъ є҆сѝ, бг҃омꙋ́дре, ко́нь бы́въ всецр҃ѧ̀, сла́вное невѣ́рствїе со́лїю бжⷭ҇твенною ѡ҆слажда́ѧ, присносла́вне.

Лꙋ́къ хрⷭ҇то́съ напрѧ́гъ, пꙋстѝ стрѣлꙋ̀ тѧ̀, лꙋко̀, свѣ́тлѡ ѡ҆бощре́нꙋ, лꙋча́ми сїѧ́юща благоче́стїѧ, и҆ просвѣща́юща на́шѧ дꙋ́шы.

Стра̑сти дꙋ́шъ кꙋ́пнѡ и҆ тѣле́съ твои́хъ пѣвцє́въ ᲂу҆врачѝ, всеблаже́нне, та́инственнымъ рꙋкодѣ́ланїемъ, грѣха̀ гни́лость и҆зрѣ́зꙋѧ, всемꙋ́дре.

Бг҃оро́диченъ: Невѣ́сто бж҃їѧ, марі́е бг҃ороди́тельнице, и҆зба́ви мѧ̀ лю́тыхъ прегрѣше́нїй и҆ бѣ́дъ, и҆ къ тишины̀ приста́нищꙋ и҆ спасе́нїѧ твои́ми моли́твами напра́ви.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Оу҆́тренююще, вопїе́мъ тѝ, гдⷭ҇и, спаси́ ны: ты́ бо є҆сѝ бг҃ъ на́шъ, ра́звѣ тебє̀ и҆но́гѡ не вѣ́мы.

Ꙗ҆́кѡ роса̀ съ нб҃съ спа́дающи ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, пре́лести зно́й разорѧ́ѧ словесы̀ твои́ми.

Стра́хъ во чре́вѣ твое́мъ бжⷭ҇твенный заче́нъ, спасе́нїе породи́лъ є҆сѝ заблꙋ́ждшымъ, а҆пⷭ҇ле.

На го́рꙋ возше́дъ, всебл҃же́нне, добродѣ́телей, всѣ̑мъ є҆ѵⷢ҇лїе црⷭ҇твїѧ проповѣ́далъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Марі́е бцⷣе безневѣ́стнаѧ, надє́жды врагѡ́въ сꙋ́єтны сотворѝ, и҆ пою́щыѧ тѧ̀ возвеселѝ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ри́зꙋ мнѣ̀ пода́ждь свѣ́тлꙋ, ѡ҆дѣѧ́йсѧ свѣ́томъ ꙗ҆́кѡ ри́зою, многоми́лостиве хрⷭ҇тѐ бж҃е на́шъ.

Мꙋ́дрости ча́шꙋ и҆спи́въ, напои́лъ є҆сѝ всѣ́хъ позна́нїѧ сп҃са хрⷭ҇та̀, лꙋко̀ всемꙋ́дре.

Па́ѵлꙋ соисхо́дникъ и҆збра́всѧ, лꙋко̀ всебл҃же́нне, ꙗ҆зы́ки ᲂу҆лови́лъ є҆сѝ мре́жею, бг҃оглаго́льниче, догма́тѡвъ твои́хъ.

Ѻ҆́блакъ, тꙋ́чꙋ жи́зни на́мъ ѡ҆дождѧ́ющь, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ а҆пⷭ҇ле, ѿ и҆стѡ́чникъ спасе́нїѧ и҆стека́ющꙋю.

Бг҃оро́диченъ: Кꙋми́рѡвъ разрꙋши́тель, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ, бы́вшее рождество̀ твоѐ, марі́е бг҃оневѣ́сто, покланѧ́емо є҆́сть со ѻ҆ц҃е́мъ и҆ дх҃омъ.

Конда́къ, гла́съ в҃.

И҆́стиннаго благоче́стїѧ проповѣ́дника, и҆ та̑инъ неизрече́нныхъ ри́тора, ѕвѣздꙋ̀ цр҃ко́внꙋю, лꙋкꙋ̀ бжⷭ҇твеннаго восхва́лимъ: сло́во бо є҆го̀ и҆збра̀, съ па́ѵломъ мꙋ́дрымъ ꙗ҆зы́кѡвъ ᲂу҆чи́телѧ, є҆ди́нъ вѣ́дый сердє́чнаѧ.

І҆́косъ.

Зна́нїемъ ѡ҆богати́всѧ го́рнѣйшимъ ѿ рꙋкѝ влⷣчни, врꙋче́нъ бы́лъ є҆сѝ ꙗ҆зы́кѡвъ жребїоимꙋ́ществꙋ всехва́льне. тѣ́мъ житїѐ распали́въ сло́вомъ, страна́мъ законополо́жникъ, лꙋко̀, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ па́че мѡѷсе́а: пе́рстомъ бж҃їимъ, ꙗ҆́кѡ скрижа̑ли бг҃оначерта̑нныѧ, тобо́ю сложи́вшасѧ дх҃омъ, бжⷭ҇твеннꙋю ᲂу҆ѧсни́лъ є҆сѝ вѣ́рꙋ. тѣ́мъ и҆ хрⷭ҇то́съ тѧ̀ просла́ви, є҆ди́нъ вѣ́дый сердє́чнаѧ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́троцы благочести́вїи въ вавѷлѡ́нѣ ѻ҆́бразꙋ злато́мꙋ не поклони́шасѧ, но посредѣ̀ пе́щи ѻ҆́гненныѧ ѡ҆роша́еми, пѣ́снь воспѣва́хꙋ глаго́люще: превозноси́мый ѻ҆тцє́въ и҆ на́съ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Оу҆ч҃ни́къ неизрече́нныхъ та̑инъ хрⷭ҇та̀ бг҃а вѣ́ренъ бы́въ, є҆ѵⷢ҇лїе сегѡ̀ бжⷭ҇твенное проповѣ́далъ є҆сѝ вѣ̑рнымъ, всемꙋ́дре, глаго́лющымъ: превозноси́мый ѻ҆тцє́въ и҆ на́съ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Оу҆творє́нїи добродѣ́телей ᲂу҆кра́шенъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, лꙋко̀ всебл҃же́нне, бжⷭ҇твеннагѡ благолѣ́пїѧ зарѧ́ми просвѣща́емь, и҆ вопїѧ̀ непреста́ннѡ творцꙋ̀ твоемꙋ̀: превозноси́мый ѻ҆тцє́въ и҆ на́съ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

И҆спꙋща́ѧ свѣтонѡ́сныѧ лꙋчѝ, ꙗ҆́коже въ нощѝ зарѧ̀ ꙗ҆влѧ́емь, пре́лести тмꙋ̀ сїѧ́нїемъ слове́съ твои́хъ, благоче́стнѡ взыва́ѧ ѿгна́лъ є҆сѝ: превозноси́мый ѻ҆тцє́въ и҆ на́съ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: И҆мѣ́ѧ житїѐ, сло́вомъ, бг҃ови́дче, мꙋ́дрости просвѣще́но, лꙋко̀, дв҃ы ржⷭ҇тво̀ ꙗ҆́вственнѡ и҆списа́лъ є҆сѝ, и҆ і҆кѡ́нами любе́знѡ воѡбрази́лъ є҆сѝ: є҆́йже покланѧ́емсѧ вѣ́рнѡ, хрⷭ҇та̀ сла́вѧще.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: На горѣ̀ ст҃ѣ́й просла́вльшасѧ, и҆ въ кꙋпинѣ̀ ѻ҆гне́мъ приснодв҃ы мѡѷсе́ови та́йнꙋ ꙗ҆́вльшаго, гдⷭ҇а по́йте, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Росода́тельною мꙋ́дростїю слове́съ твои́хъ, и҆ тꙋ́чами бл҃года́ти бжⷭ҇твенныѧ, пре́лести пе́щь погаси́лъ є҆сѝ, вѣ́стникъ гдⷭ҇ень, и҆ свѧщеннопроповѣ́дникъ, бг҃омꙋ́дре, бы́въ.

Ꙗ҆́кѡ кра̑сныѧ но́ги твоѧ̑, всеблаже́нне, ми́ръ благовѣствꙋ́ющагѡ, всѧ́къ ᲂу҆́мъ преизвѣ́стнѡ преимꙋ́щь: є҆го́же превозно́симъ и҆ славосло́вимъ во вѣ́ки всѧ̑.

Свѣ́тъ мі́ра, просвѣща́ти во тмѣ̀ сѣдѧ́щыѧ, ꙗ҆ви́ тѧ хрⷭ҇то́съ, ѻ҆́ч҃а сꙋщества̀ сїѧ́нїе, гдⷭ҇и сла́вы, є҆го́же превозно́симъ во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Во ᲂу҆тро́бѣ всели́вшагосѧ дв҃ы, и҆ ѿ неѧ̀ стра́шнѡ и҆ па́че сло́ва, дре́внѧго а҆да́ма ѡ҆бнови́вшаго гдⷭ҇а, пое́мъ и҆ славосло́вимъ во вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Тѧ̀ неискꙋсобра́чнꙋю мт҃рь бг҃а вы́шнѧгѡ, тѧ̀ па́че ᲂу҆ма̀ ро́ждшꙋю сло́вомъ вои́стиннꙋ бг҃а, вы́шшꙋю пречⷭ҇тыхъ си́лъ, немо́лчными славословлє́нїи велича́емъ.

Проповѣ́дникъ бы́лъ є҆сѝ всемі́рнагѡ спасе́нїѧ, є҆ѵⷢ҇льскимъ проповѣ́данїемъ: свѧще́ннаѧ же и҆ благознамени́таѧ трꙋба̀, вдохнове́нїемъ ды́шꙋщи дх҃а показа́лсѧ є҆сѝ, свѧщенноглаго́льниче всече́стне.

Дѣѧ̑нїи ᲂу҆краша́емь сп҃совыхъ а҆пⷭ҇лѡвъ, сїѧ̑ ѿ бг҃а подви́жимь вѣ̑рнымъ написа́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́коже ѻ҆́бразъ ѡ҆дꙋшевле́нный при́снѡ пребыва́ющь ѡ҆б̾ѧви́въ, свѧщеннопроповѣ́дниче всесла́вне.

Ста́лъ є҆сѝ ᲂу҆́бѡ лꙋко̀, ꙗ҆́коже пости́гъ бг҃онача́льниче жела́нїй кра́йнѣйшее: хрⷭ҇тꙋ́ бо предста́лъ є҆сѝ, подае́магѡ ѿ негѡ̀ насыща́ѧсѧ бг҃овидѣ́нїѧ. тѣ́мже тѧ̀ всѝ ᲂу҆блажа́емъ.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ непристꙋ́пнаго бг҃а носи́вшꙋю на ѡ҆б̾ѧ́тїихъ, на нб҃сѣ́хъ пое́маго ѿ всѧ́кїѧ си́лы, и҆ тобо́ю на́мъ да́рꙋюща всегда̀ спасе́нїе, бг҃ома́ти, велича́емъ.

Свѣти́ленъ.

Лꙋко̀ хрⷭ҇то́въ а҆пⷭ҇ле, таи́нниче неизрече́нныхъ, и҆ ꙗ҆зы́кѡвъ ᲂу҆чи́телю, съ па́ѵломъ бжⷭ҇твеннымъ, и҆ пречⷭ҇тою бцⷣею, є҆ѧ́же бжⷭ҇твеннꙋю і҆кѡ́нꙋ ѿ любвѐ и҆з̾ѡбрази́лъ є҆сѝ: молѝ бг҃ови́дче, ѡ҆ на́съ блажа́щихъ тѧ̀, и҆ соверша́ющихъ свѧще́нное твоѐ ᲂу҆спе́нїе, всемꙋ́дре тайноглаго́льниче.

Ꙗ҆́кѡ ᲂу҆ч҃ника̀ бл҃года́ти, и҆ спослѣ́дователѧ па́ѵлова, и҆ словопи́сца и҆зѧ́щнѣйша бжⷭ҇твеннагѡ є҆ѵⷢ҇лїа, похва́лимъ: сло́ва бо воплоще́нїе и҆ вочл҃вѣ́ченїе, и҆ стрⷭ҇ти, блаже́нне, проповѣ́далъ є҆сѝ. тѣ́мъ соше́дшесѧ вѣ́рнѡ, лꙋко̀, досто́йнѡ тѧ̀ почита́емъ.

Бг҃оро́диченъ: Неизрече́ннѡ бы́сть рожде́нїе пренепоро́чныѧ невѣ́сты, ꙗ҆́кѡ бы́вши чистѣ́йшїй, хра́мъ бцⷣе, совѣ́томъ бо превѣ́чнымъ въ тѧ̀ все́льшасѧ, родила̀ є҆сѝ бг҃а сло́ва. тѣ́мъ пою́ще ржⷭ҇тво̀ твоѐ, велича́емъ досто́йнѡ, всенепоро́чнаѧ.

Жизнь и труды апостолов – Святой евангелист Лука

Свя­той апо­стол и еван­ге­лист Лу­ка, уро­же­нец Ан­тио­хии Си­рий­ской, апо­стол из 70-ти, спо­движ­ник свя­то­го апо­сто­ла Пав­ла (Фил.1,24; 2Тим.4,10), врач из про­све­щен­ной гре­че­ской сре­ды. Услы­шав о Хри­сте, Лу­ка при­был в Па­ле­сти­ну и здесь го­ря­чо вос­при­нял спа­си­тель­ное уче­ние от Са­мо­го Гос­по­да. В чис­ле 70-ти уче­ни­ков свя­той Лу­ка был по­слан Гос­по­дом на первую про­по­ведь о Цар­ствии Небес­ном еще при жиз­ни Спа­си­те­ля на зем­ле (Лк.10,1-3). По­сле Вос­кре­се­ния Гос­подь Иисус Хри­стос явил­ся свя­тым Лу­ке и Кле­о­пе, шед­шим в Ем­маус.

Апо­стол Лу­ка при­нял уча­стие во вто­ром мис­си­о­нер­ском пу­те­ше­ствии апо­сто­ла Пав­ла, и с тех пор они бы­ли нераз­луч­ны. Ко­гда свя­то­го Пав­ла оста­ви­ли все со­труд­ни­ки, апо­стол Лу­ка про­дол­жал де­лить с ним все труд­но­сти бла­го­вест­ни­че­ско­го по­дви­га (2Тим.4,10). По­сле му­че­ни­че­ской кон­чи­ны пер­во­вер­хов­ных апо­сто­лов свя­той Лу­ка по­ки­нул Рим и с про­по­ве­дью про­шел Аха­ию, Ли­вию, Еги­пет и Фива­и­ду. В го­ро­де Фивы он му­че­ни­че­ски окон­чил зем­ной путь.

Пре­да­ние усва­и­ва­ет ему на­пи­са­ние пер­вых икон Бо­жи­ей Ма­те­ри. "Бла­го­дать Рожд­ше­го­ся от Ме­ня и Моя ми­лость с си­ми ико­на­ми да бу­дет", – ска­за­ла Пре­чи­стая Де­ва, уви­дев ико­ны. Свя­той Лу­ка на­пи­сал так­же ико­ны свя­тых пер­во­вер­хов­ных апо­сто­лов Пет­ра и Пав­ла. Еван­ге­лие на­пи­са­но им в 62–63 го­дах в Ри­ме, под ру­ко­вод­ством апо­сто­ла Пав­ла. Свя­той Лу­ка в пер­вых сти­хах (Лк.1,3) чет­ко вы­ра­зил цель сво­е­го тру­да: наи­бо­лее пол­но и в хро­но­ло­ги­че­ской по­сле­до­ва­тель­но­сти опи­сал по по­ряд­ку всё, что из­вест­но хри­сти­а­нам об Иису­се Хри­сте и Его уче­нии, и тем са­мым дал твер­дое ис­то­ри­че­ское обос­но­ва­ние хри­сти­ан­ско­го упо­ва­ния (Лк.1,4). Он тща­тель­но ис­сле­до­вал фак­ты, ши­ро­ко ис­поль­зо­вал уст­ное пре­да­ние Церк­ви и рас­ска­зы Са­мой Пре­чи­стой Де­вы Ма­рии (Лк.2,19, 51).

В бо­го­слов­ском со­дер­жа­нии Еван­ге­лие от Лу­ки от­ли­ча­ет­ся преж­де все­го уче­ни­ем о все­общ­но­сти спа­се­ния, со­вер­шен­но­го Гос­по­дом Иису­сом Хри­стом, о все­лен­ском зна­че­нии еван­гель­ской про­по­ве­ди. Свя­той апо­стол на­пи­сал так­же кни­гу Де­я­ний свя­тых апо­сто­лов в 62–63 го­дах в Ри­ме. Кни­га Де­я­ний, яв­ля­ясь про­дол­же­ни­ем Чет­ве­ро­е­ван­ге­лия, по­вест­ву­ет о тру­дах и по­дви­гах свя­тых апо­сто­лов по­сле Воз­не­се­ния Спа­си­те­ля. В цен­тре по­вест­во­ва­ния – Апо­столь­ский Со­бор (51 год по Рож­де­стве Хри­сто­вом) как ос­но­во­по­ла­га­ю­щее цер­ков­ное со­бы­тие, по­слу­жив­шее дог­ма­ти­че­ским ос­но­ва­ни­ем для от­ме­же­ва­ния хри­сти­ан­ства от иудей­ства и са­мо­сто­я­тель­но­го рас­про­стра­не­ния его в ми­ре (Деян.15,6-29). Бо­го­слов­ским пред­ме­том кни­ги Де­я­ний яв­ля­ет­ся пре­иму­ще­ствен­но До­мо­стро­и­тель­ство Свя­то­го Ду­ха, осу­ществ­ля­е­мое в ос­но­ван­ной Гос­по­дом Иису­сом Хри­стом Церк­ви от Воз­не­се­ния и Пя­ти­де­сят­ни­цы до Вто­ро­го при­ше­ствия Хри­сто­ва.

См. так­же: "Жи­тие свя­то­го Апо­сто­ла и Еван­ге­ли­ста Лу­ки" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.