Канон святому апостолу и евангелисту Матфею

Припев: Святы́й апо́столе и евангели́сте Матфе́е, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 29 ноября (16 ноября ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Бога́тно пода́ждь ми́ все́льшуюся в тя́ благода́ть, Матфе́е всесла́вне и слуго́ Христо́в, да вопию́, све́тло пропове́дая, и воспою́, ра́дуяся, твоя́ чудеса́.

Весьма́ оста́вил еси́ земны́х смуще́ние, Сло́ва бо я́ко услы́шав вопло́щшагося гла́с, и благода́ти яви́лся еси́ строи́тель и пропове́датель богоприя́тен, богоблаже́нне.

Самови́дец бы́в и слуга́ возсия́вшаго Сло́ва, апо́столе, Преве́чнаго Отца́, и проте́кл еси́, Того́ прише́ствие благовеству́я все́м язы́ком.

Богоро́дичен: Сме́рти потребле́ние и тли́ разруше́ние, Жи́зни же явле́ние благовести́л еси́, му́дре, Де́ва бо во утро́бе заче́нши Непости́жнаго и ми́р обнови́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к Себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в боже́ственней Твое́й сла́ве, венце́в сла́вы сподо́би.

Твоя́ апо́столы, Сло́ве Бо́жий, свети́льники показа́л еси́ жи́зни, мра́к отгоня́ющия безбо́жия, Влады́ко, и Боже́ственною Твое́ю сла́вою ми́р ве́сь просвеща́ющия.

Твои́м вооружи́в всеору́жием Матфе́я хра́брейшаго, Спа́се, мучи́телей крепча́йша сего́ соде́ял еси́, Влады́ко, и потреби́теля показа́л еси́ и́дольския ле́сти, Человеколю́бче.

Язы́ка твоего́ о́гненнаго веща́ние де́монская пожже́ ка́пища, Матфе́е богодохнове́нне, Паракли́тов орга́не, чрез Его́же Христо́с пропове́дается, все́х Жи́знь Ипоста́сная.

Богоро́дичен: Труба́ богосло́вная, веща́ющая кре́пко, просвети́ лю́ди, Матфе́я богому́драго, Тро́ицы сия́ние, па́че ума́ же воплоще́ние Сло́ва из Тебе́, Пречи́стая.

Седа́лен, гла́с 8.

Во вся́ концы́ протече́ му́дрых твои́х глаго́л я́ко вои́стинну веща́ние, всехва́льне Госпо́день апо́столе, боговиде́ние все́м я́сно пропове́дал еси́ и язы́ков неразу́мие в ра́зум приве́л еси́. Те́мже, и́дольское омраче́ние отгна́в, све́т зна́ния во тме́ су́щим возсия́л еси́, Матфе́е всехва́льне, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва: Я́ко свети́льника Све́та и ученика́, я́ко самови́дца Сло́ва боже́ственнаго вси́ хва́лим тя́, Госпо́день апо́столе, и́бо, благода́тныя твоя́ мре́жи простира́я, слове́сныя ры́бы уловля́еши повеле́нием. Те́мже и язы́цы уловля́хуся си́лою Ду́ха, наставля́еми ве́рою, неботаи́нниче всехва́льне, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

И ны́не: Я́ко Всенепоро́чная Неве́сто Творца́, я́ко Неискусому́жная Ма́ти Изба́вителя, прия́телище я́ко су́щи Уте́шителя, Препе́тая, беззако́нию мя́ су́ща скве́рное оби́телище и де́моном игра́лище в ра́зуме бы́вша, потщи́ся от те́х злоде́йства мя́ изба́вити и све́тлое жили́ще доброде́телей соверши́, Светоно́сная Нетле́нная, отжени́ о́блак страсте́й и вы́шняго прича́стия сподо́би и Све́та невече́рняго моли́твами Твои́ми.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Неизсле́дный Бо́жий сове́т, е́же от Де́вы воплоще́ния Тебе́, Вы́шняго, проро́к Авваку́м усмотря́я, зовя́ше: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Ипоста́сному Твоему́ Сло́ву, Бо́же, науче́н, мирску́ю му́дрость разруши́ богови́дец учени́к, велегла́сно зовя́ Тебе́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Ублаже́нному от Христа́, ко́е благохвале́ние принесе́м тебе́, богоглаго́ливе? не мо́жет бо челове́к цветя́щия на тебе́ благода́ти сло́вом изрещи́, досточу́дне.

Нескве́рный тво́й и чи́стый у́м ви́дев Высоча́йший, я́коже свещу́ на све́щник высо́кий, су́щим во тме́ светя́щую, все́м, богоявле́нне, предложи́.

Богоро́дичен: Умерщвле́нное естество́ челове́ческое, Благослове́нная, возвы́сила еси́, я́ко Высоча́йшаго ро́ждшая кре́пость па́че естества́, всепе́тая Отрокови́це, я́коже Матфе́й научи́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га, и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м, воспева́ющим Тя́, ми́р подава́ющая.

Благода́ть прие́м Всесвята́го Ду́ха, Боже́ственное оби́телище показа́лся еси́; боже́ственно научи́в богозна́ния све́ту, вве́рен бы́л догма́ты Христо́вы писме́ны изложи́ти, я́ко самови́дец богоизбра́нный.

Язы́к тво́й тро́сть Паракли́та бы́сть, ско́рое избавле́ние даю́щаго позна́вшим влады́чество Его́ и му́дрых вды́шущаго душа́м ра́зум небе́сный, о Матфе́е всече́стне.

Сия́юща чудесы́ и исцеле́ний благода́тьми, тя́ Христо́с посла́ ми́ру, де́монскую попира́юща кре́пость и ду́ши просвеща́юща ве́рных, все́х пою́щих тя́, ми́ра пропове́дника.

Богоро́дичен: Де́ва родила́ еси́ Сы́на Преве́чнаго, в естество́ обле́кшася челове́ческое, я́коже науча́я, богоглаго́ливый рече́, и спа́сшаго сие́ от тли́ коне́чною благосты́нею, и Де́ва пребыла́ еси́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Приидо́х во глубины́ морски́я, и потопи́ла мя́ е́сть бу́ря мно́гих грехо́в, но я́ко Бо́г из глубины́ возведи́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

Евангели́ст от мы́тарства я́ко после́дова Тебе́, претвори́ся богоглаго́ливый всеси́льною Твое́ю, Вседе́телю, кре́постию, Матфе́й всеизря́днейший.

Управля́ется твоего́ благове́стия душепита́тельными словесы́ язы́ков мно́жество, возвыша́емо к доброде́телей высо́кому верху́, о Матфе́е всеблаже́нне.

Матфе́я уловля́ются богоплете́нными ученика́ мре́жами собо́ры ве́рующих всегда́, к Твоему́ позна́нию, Благоде́телю, наставля́еми.

Богоро́дичен: Де́ву ро́ждшую воспису́я, благовеству́ет Тя́, вся́ческая Сотво́ршаго, без се́мене и тли́, Всенепоро́чная, Матфе́й всеизя́щнейший.

Конда́к, гла́с 4.

Мыта́рства и́го отве́рг, пра́вды и́гу припря́глся еси́ и яви́лся еси́ купе́ц всеизря́днейший, бога́тство прине́с ю́же с высоты́ прему́дрость. Отону́дуже пропове́дал еси́ и́стины сло́во и уны́лых воздви́гл еси́ ду́ши, написа́в ча́с су́дный.

И́кос:

Вра́жие мучи́тельство ну́дит мя́ несы́тно и души́ моея́ все́ се́мя восхища́ет, Матфе́е, дру́же Христо́в. Но са́м, се́мя моли́тв твои́х да́в, уплоди́ к твоему́ служе́нию и покажи́ мя́ песнопе́вца твоего́ мале́йшаго и сказа́теля мно́гих твои́х и вели́ких исправле́ний; и ко Христо́ве любви́ ка́ко, вся́ а́бие оста́вив, после́довал еси́ те́пле Зва́вшему, пе́рвый бы́в благове́стник в ми́ре, написа́в ча́с су́дный.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри богому́дрии, па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Бы́л еси́ пе́рваго осия́ния боже́ственное изображе́ние, я́ко учени́к Того́ светлостьми́ распаля́емь, Ему́же, поя́, глаго́лал еси́: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Я́ко слуга́ Сло́ва, всеблаже́нне, в Боже́ственныя оби́тели, иде́же Христо́с обита́ет, ты́ всели́лся еси́, я́коже тебе́ обеща́ пребоже́ственный отце́в Госпо́дь и Бо́г еди́н все́х.

Неду́зи, Матфе́е, отго́нятся, и отбега́ет мно́жество де́монов су́щими в тебе́ дарова́ньми Боже́ственнаго Ду́ха, в ни́хже пе́л еси́: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Всепе́тую Де́ву написа́л еси́ боже́ственными твои́ми словесы́, Творца́ все́х ро́ждшую, апо́столе, Ему́же вси́ пое́м: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Манове́ньми, я́же в Тебе́ неосла́бными, Матфе́й свяще́ннейший обожа́емь, положе́нием же бы́в, естество́м е́же бы́л еси́, вселе́нную, Влады́ко, привлече́ пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте дела́ и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Я́коже мо́лнию вселе́нней, Сло́во богосло́ва посла́, мра́к у́бо отгоня́ща, язы́ки же просвеща́юща богосло́вия догма́ты. Те́мже и поя́ше: Го́спода по́йте дела́ и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Сло́вом чи́стым и умо́м Бо́г с тобо́ю бесе́довал е́сть, ти́ну бо я́ко изсе́кл еси́, Тому́ прибли́жился еси́ и примеси́лся еси́, сла́вне. Те́мже и пое́ши: Го́спода по́йте дела́ и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: На благодея́ние челове́ков Сло́во воплоти́тися изво́ли: две́рь бо де́вства про́йде Госпо́дь и Богоро́дицу показа́. Те́мже зове́м: Го́спода по́йте дела́ и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

Добро́ты у́мныя прия́л еси́ диади́му боже́ственную, апо́столе, и Ца́рствия же благоле́пнейшим венце́м украси́лся еси́ десни́цею Вседержи́телевою, и све́тишися, му́дре, со а́нгелы престо́лу предстоя́ Влады́ки Христа́, всеблаже́нне.

Дре́ва жи́зни досто́йно получи́л еси́, пропове́дник Жива́го Бо́га, благовествова́в жи́знь ми́ру Боже́ственное посеще́ние: са́дом бо зна́ния не растли́л еси́ у́м, пребы́в незы́блен и неколе́блен Це́ркве степе́нь, всеблаже́нне.

Неве́сту Христо́ву боже́ственно украси́л еси́ Ева́нгелием твои́м, я́ко диади́мою, Це́рковь, богоблаже́нне, и ны́не боже́ственную твою́ па́мять торжеству́ет све́тло, ю́же изба́вити вся́каго обстоя́ния и бе́д лю́тых моли́, Матфе́е апо́столе.

Богоро́дичен: Не́др не отступи́в Безнача́льнаго Роди́теля, Сло́во Безнача́льное, я́коже благовеству́ет Матфе́й, пиша́, Бо́г воплоти́ся из Тебе́, Чи́стая, Всепе́тая, в челове́чь о́браз всеобра́зно ве́сь оде́явся и того́ прие́м сво́йства.

Свети́лен.

Сказа́ на́м Боже́ственная чудодея́ния, сла́вный Христо́ва Ева́нгелия списа́тель, Матфе́й богоприя́тный, его́же, любо́вию чту́ще, благосочета́нно воспои́м.

Сла́ва: Мыта́рства и́го отве́рг разу́мно, Христу́ после́довал еси́, о Матфе́е богому́дре! Следо́м же Того́ чу́дно после́дуя, в прича́стии бы́л еси́ Того́ Ца́рствия и сла́вы о́бщник, и таи́нник неизрече́нных.

И ны́не: Всесвяты́я ру́ки Твоя́, Богоро́дице Де́во, и́миже Зижди́теля носи́ла еси́, поднеси́ в моли́тву о на́с к Нему́, я́ко да изба́вит ны́ вся́ких искуше́ний диа́вольских и получи́ти бу́дущих о́ных бла́г сподо́бит, Всепе́тая.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Ѿве́рзꙋ ᲂу҆ста̀ моѧ̑, и҆ напо́лнѧтсѧ дх҃а, и҆ сло́во ѿры́гнꙋ цр҃и́цѣ мт҃ри, и҆ ꙗ҆влю́сѧ свѣ́тлѡ торжествꙋ́ѧ, и҆ воспою̀ ра́дꙋѧсѧ тоѧ̀ чꙋдеса̀.

Бога́тнѡ пода́ждь мѝ все́льшꙋюсѧ въ тѧ̀ бл҃года́ть, матѳе́е всесла́вне, и҆ слꙋго̀ хрⷭ҇то́въ: да вопїю̀ свѣ́тлѡ проповѣ́даѧ, и҆ воспою̀ ра́дꙋѧсѧ твоѧ̑ чꙋдеса̀.

Весьма̀ ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ земны́хъ смꙋще́нїе: сло́ва бо, ꙗ҆́кѡ ᲂу҆слы́шавъ вопло́щшагѡсѧ гла́съ, и҆ бл҃года́ти ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ строи́тель, и҆ проповѣ́датель бг҃опрїѧ́тенъ, бг҃облаже́нне.

Самови́децъ бы́въ и҆ слꙋга̀ возсїѧ́вшагѡ сло́ва, а҆пⷭ҇ле, превѣ́чнагѡ ѻ҆ц҃а̀, и҆ проте́клъ є҆сѝ, тогѡ̀ прише́ствїе бл҃говѣствꙋ́ѧ всѣ̑мъ ꙗ҆зы́кѡмъ.

Бг҃оро́диченъ: Сме́рти потребле́нїе и҆ тлѝ разрꙋше́нїе, жи́зни же ꙗ҆вле́нїе, благовѣсти́лъ є҆сѝ, мꙋ́дре: дв҃а бо во ᲂу҆тро́бѣ заче́нши непости́жнаго, и҆ мі́ръ ѡ҆бновѝ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Твоѧ̑ пѣсносло́вцы, бцⷣе, живы́й и҆ незави́стный и҆сто́чниче, ли́къ себѣ̀ совокꙋ́пльшыѧ, дꙋхо́внѡ ᲂу҆твердѝ, въ бж҃е́ственнѣй твое́й сла́вѣ вѣнцє́въ, сла́вы сподо́би.

Твоѧ̑ а҆пⷭ҇лы, сло́ве бж҃їй, свѣти́льники показа́лъ є҆сѝ жи́зни, мра́къ ѿгонѧ́ющыѧ безбо́жїѧ, влⷣко, и҆ бжⷭ҇твенною твое́ю сла́вою мі́ръ ве́сь просвѣща́ющыѧ.

Твои́мъ воѡрꙋжи́въ всеѻрꙋ́жїемъ матѳе́а хра́брѣйшаго, сп҃се, мꙋчи́телей крѣпча́йша сего̀ содѣ́ѧлъ є҆сѝ, влⷣко, и҆ потреби́телѧ показа́лъ є҆сѝ і҆́дѡльскїѧ ле́сти, чл҃вѣколю́бче.

Ѧ҆зы́ка твоегѡ̀ ѻ҆́гненнагѡ вѣща́нїе де́мѡнскаѧ пожжѐ ка̑пища, матѳе́е бг҃одохнове́нне, паракли́товъ ѻ҆рга́не, чрезъ є҆гѡ́же хрⷭ҇то́съ проповѣ́даетсѧ, всѣ́хъ жи́знь ѵ҆поста́снаѧ.

Бг҃оро́диченъ: Трꙋба̀ бг҃осло́внаѧ, вѣща́ющаѧ крѣ́пкѡ, просвѣтѝ лю́ди, матѳе́а бг҃омꙋ́драгѡ, трⷪ҇цы сїѧ́нїе, па́че ᲂу҆ма́ же воплоще́нїе сло́ва, и҆зъ тебє̀, пречⷭ҇таѧ.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Во всѧ̑ концы̀ протечѐ мꙋ́дрыхъ твои́хъ глагѡ́лъ ꙗ҆́кѡ вои́стиннꙋ вѣща́нїе, всехва́льне гдⷭ҇ень а҆пⷭ҇ле, бг҃овидѣ́нїе всѣ̑мъ ꙗ҆́снѡ проповѣ́далъ є҆сѝ, и҆ ꙗ҆зы́кѡвъ неразꙋ́мїе, въ ра́зꙋмъ приве́лъ є҆сѝ. тѣ́мже і҆́дѡльское ѡ҆мраче́нїе ѿгна́въ, свѣ́тъ зна́нїѧ во тмѣ̀ сꙋ́щымъ возсїѧ́лъ є҆сѝ, матѳе́е всехва́льне, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе дарова́ти чтꙋ́щымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.

Сла́ва: Ꙗ҆́кѡ свѣти́льника свѣ́та и҆ ᲂу҆ч҃ника̀, ꙗ҆́кѡ самови́дца сло́ва бжⷭ҇твеннагѡ, всѝ хва́лимъ тѧ̀, гдⷭ҇ень а҆пⷭ҇ле: и҆́бо благода̑тныѧ твоѧ̑ мрє́жи простира́ѧ, словє́сныѧ ры̑бы ᲂу҆ловлѧ́еши повелѣ́нїемъ. тѣ́мже и҆ ꙗ҆зы́цы ᲂу҆ловлѧ́хꙋсѧ си́лою дх҃а, наставлѧ́еми вѣ́рою, неботаи́нниче всехва́льне: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе дарова́ти чтꙋ́щымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.

И҆ ны́нѣ: Ꙗ҆́кѡ всенепоро́чнаѧ невѣ́сто творца̀, ꙗ҆́кѡ неискꙋсомꙋ́жнаѧ мт҃и и҆зба́вителѧ, прїѧ́телище ꙗ҆́кѡ сꙋ́щи ᲂу҆тѣ́шителѧ, препѣ́таѧ, беззако́нїю мѧ̀ сꙋ́ща скве́рное ѻ҆би́телище, и҆ де́мѡнѡмъ и҆гра́лище въ ра́зꙋмѣ бы́вша, потщи́сѧ ѿ тѣ́хъ ѕлодѣ́йства мѧ̀ и҆зба́вити: и҆ свѣ́тлое жили́ще добродѣ́телей совершѝ, свѣтоно́снаѧ, нетлѣ́ннаѧ: ѿженѝ ѻ҆́блакъ страсте́й, и҆ вы́шнѧгѡ прича́стїѧ сподо́би, и҆ свѣ́та невече́рнѧгѡ, моли́твами твои́ми.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Неизслѣ́дный бж҃їй совѣ́тъ, є҆́же ѿ дв҃ы воплоще́нїѧ тебє̀ вы́шнѧгѡ, прⷪ҇ро́къ а҆ввакꙋ́мъ ᲂу҆смотрѧ́ѧ, зовѧ́ше: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Ѵ҆поста́сномꙋ твоемꙋ̀ сло́вꙋ, бж҃е, наꙋче́нъ, мїрскꙋ́ю мꙋ́дрость разрꙋшѝ бг҃ови́децъ ᲂу҆ч҃ни́къ, велегла́снѡ зовѧ̀ тебѣ̀: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Оу҆блаже́нномꙋ ѿ хрⷭ҇та̀, ко́е благохвале́нїе принесе́мъ тебѣ̀, бг҃оглаго́ливе; не мо́жетъ бо человѣ́къ цвѣтѧ́щїѧ на тебѣ̀ благода́ти сло́вомъ и҆зрещѝ, досточꙋ́дне.

Нескве́рный тво́й и҆ чи́стый ᲂу҆́мъ ви́дѣвъ высоча́йшїй, ꙗ҆́коже свѣщꙋ̀ на свѣ́щникъ высо́кїй, сꙋ́щымъ во тмѣ̀ свѣтѧ́щꙋю, всѣ̑мъ, бг҃оѧвле́нне, предложѝ.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆мерщвле́нное є҆стество̀ человѣ́ческое, бл҃гослове́ннаѧ, возвы́сила є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ высоча́йшагѡ ро́ждшаѧ крѣ́пость, па́че є҆стества̀, всепѣ́таѧ ѻ҆трокови́це, ꙗ҆́коже матѳе́й наꙋчѝ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Оу҆жасо́шасѧ всѧ́чєскаѧ ѡ҆ бжⷭ҇твеннѣй сла́вѣ твое́й: ты́ бо, неискꙋсобра́чнаѧ дв҃о, и҆мѣ́ла є҆сѝ во ᲂу҆тро́бѣ надъ всѣ́ми бг҃а, и҆ родила̀ є҆сѝ безлѣ́тнаго сн҃а, всѣ̑мъ воспѣва́ющымъ тѧ̀ ми́ръ подава́ющаѧ.

Благода́ть прїе́мъ всест҃а́гѡ дх҃а, бжⷭ҇твенное ѻ҆би́телище показа́лсѧ є҆сѝ: бжⷭ҇твеннѡ наꙋчи́въ бг҃озна́нїѧ свѣ́тꙋ, ввѣ́ренъ бы́лъ догма́ты хрⷭ҇тѡ́вы письмє́ны и҆зложи́ти, ꙗ҆́кѡ самови́децъ бг҃оизбра́нный.

Ѧ҆зы́къ тво́й тро́сть паракли́та бы́сть, ско́рое и҆збавле́нїе даю́щагѡ позна́вшымъ влⷣчество є҆гѡ̀, и҆ мꙋ́дрыхъ вды́шꙋщагѡ дꙋша́мъ ра́зꙋмъ нбⷭ҇ный, ѽ матѳе́е всече́стне.

Сїѧ́юща чꙋдєсы̀ и҆ и҆сцѣле́нїй благода́тьми, тѧ̀ хрⷭ҇то́съ посла̀ мі́рꙋ, де́мѡнскꙋю попира́юща крѣ́пость, и҆ дꙋ́шы просвѣща́юща вѣ́рныхъ, всѣ́хъ пою́щихъ тѧ̀, ми́ра проповѣ́дника.

Бг҃оро́диченъ: Дв҃а родила̀ є҆сѝ сн҃а превѣ́чнаго, въ є҆стество̀ ѡ҆бле́кшасѧ человѣ́ческое, ꙗ҆́коже наꙋча́ѧ бг҃оглаго́ливый речѐ, и҆ спа́сшаго сїѐ ѿ тлѝ коне́чною благосты́нею, и҆ дв҃а пребыла̀ є҆сѝ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Прїидо́хъ во глꙋбины̀ морскі̑ѧ, и҆ потопи́ла мѧ̀ є҆́сть бꙋ́рѧ мно́гихъ грѣхѡ́въ: но, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ, и҆зъ глꙋбины̀ возведѝ живо́тъ мо́й, многоми́лостиве.

Є҆ѵⷢ҇лі́стъ ѿ мы́тарства, ꙗ҆́кѡ послѣ́дова тебѣ̀, претвори́сѧ бг҃оглаго́ливый, всеси́льною твое́ю, вседѣ́телю, крѣ́постїю, матѳе́й всеизрѧ́днѣйшїй.

Оу҆правлѧ́етсѧ твоегѡ̀ благовѣ́стїѧ дꙋшепита́тельными словєсы̀ ꙗ҆зы́кѡвъ мно́жество, возвыша́емо къ добродѣ́телей высо́комꙋ верхꙋ̀, ѽ матѳе́е всеблаже́нне.

Матѳе́а ᲂу҆ловлѧ́ютсѧ бг҃оплете́нными ᲂу҆ч҃ника̀ мре́жами собо́ры вѣ́рꙋющихъ всегда̀, къ твоемꙋ̀ позна́нїю, бл҃годѣ́телю, наставлѧ́еми.

Бг҃оро́диченъ: Дв҃ꙋ ро́ждшꙋю восписꙋ́ѧ, благовѣствꙋ́етъ тѧ̀ всѧ́чєскаѧ сотво́ршаго, безъ сѣ́мене и҆ тлѝ, всенепоро́чнаѧ, матѳе́й всеизѧ́щнѣйшїй.

Конда́къ, гла́съ д҃.

Мыта́рства и҆́го ѿве́ргъ, пра́вды и҆́гꙋ припрѧ́глсѧ є҆сѝ, и҆ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ кꙋпе́цъ всеизрѧ́днѣйшїй, бога́тство прине́съ, ю҆́же съ высоты̀ премꙋ́дрость. ѿѻнꙋ́дꙋже проповѣ́далъ є҆сѝ и҆́стины сло́во, и҆ ᲂу҆ны́лыхъ воздви́глъ є҆сѝ дꙋ́шы, написа́въ ча́съ сꙋ́дный.

І҆́косъ:

Вра́жїе мꙋчи́тельство нꙋ́дитъ мѧ̀ несы́тнѡ, и҆ дꙋшѝ моеѧ̀ всѐ сѣ́мѧ восхища́етъ, матѳе́е, дрꙋ́же хрⷭ҇то́въ, но са́мъ сѣ́мѧ моли́твъ твои́хъ да́въ, ᲂу҆плодѝ къ твоемꙋ̀ слꙋже́нїю и҆ покажи́ мѧ пѣснопѣ́вца твоего̀ малѣ́йшаго, и҆ сказа́телѧ мно́гихъ твои́хъ и҆ вели́кихъ и҆справле́нїй: и҆ ко хрⷭ҇то́вѣ любвѝ, ка́кѡ, всѧ̑ а҆́бїе ѡ҆ста́вивъ, послѣ́довалъ є҆сѝ те́плѣ зва́вшемꙋ, пе́рвый бы́въ благовѣ́стникъ въ мі́рѣ, написа́въ ча́съ сꙋ́дный.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Не послꙋжи́ша тва́ри бг҃омꙋ́дрїи па́че созда́вшагѡ, но ѻ҆́гненное преще́нїе мꙋ́жески попра́вше, ра́довахꙋсѧ пою́ще: препѣ́тый ѻ҆ц҃є́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ, благослове́нъ є҆сѝ.

Бы́лъ є҆сѝ пе́рвагѡ ѡ҆сїѧ́нїѧ бжⷭ҇твенное и҆з̾ѡбраже́нїе, ꙗ҆́кѡ ᲂу҆чени́къ тогѡ̀ свѣтлостьмѝ распалѧ́емь, є҆мꙋ́же поѧ̀ глаго́лалъ є҆сѝ: препѣ́тый ѻ҆тцє́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Ꙗ҆́кѡ слꙋга̀ сло́ва, всеблаже́нне, въ бжⷭ҇твєнныѧ ѻ҆би́тєли, и҆дѣ́же хрⷭ҇то́съ ѡ҆бита́етъ, ты̀ всели́лсѧ є҆сѝ, ꙗ҆́коже тебѣ̀ ѻ҆бѣща̀ пребжⷭ҇твенный ѻ҆тцє́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ є҆ди́нъ всѣ́хъ.

Недꙋ́зи, матѳе́е, ѿго́нѧтсѧ и҆ ѿбѣга́етъ мно́жество де́мѡнѡвъ, сꙋ́щими въ тебѣ̀ дарова́ньми бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а, въ ни́хже пѣ́лъ є҆сѝ: препѣ́тый ѻ҆тцє́въ, гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Всепѣ́тꙋю дв҃ꙋ написа́лъ є҆сѝ бжⷭ҇твенными твои́ми словєсы̀, творца̀ всѣ́хъ ро́ждшꙋю, а҆пⷭ҇ле, є҆мꙋ́же всѝ пое́мъ: препѣ́тый ѻ҆тцє́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́троки благочести̑выѧ въ пещѝ ржⷭ҇тво̀ бг҃оро́дичо спасло̀ є҆́сть, тогда̀ ᲂу҆́бѡ ѡ҆бразꙋ́емое, ны́нѣ же дѣ́йствꙋемое, вселе́ннꙋю всю̀ воздвиза́етъ пѣ́ти тебѣ̀: гдⷭ҇а по́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Манове́ньми, ꙗ҆̀же въ тебѣ̀, неѡсла́бными, матѳе́й свѧще́ннѣйшїй ѡ҆божа́емь, положе́нїемъ же бы́въ, є҆стество́мъ є҆́же бы́лъ є҆сѝ, вселе́ннꙋю, влⷣко, привлечѐ, пѣ́ти тебѣ̀: гдⷭ҇а по́йте дѣла̀ и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Ꙗ҆́коже мо́лнїю вселе́ннѣй, сло́во бг҃осло́ва посла̀, мра́къ ᲂу҆́бѡ ѿгонѧ́ща, ꙗ҆зы́ки же просвѣща́юща бг҃осло́вїѧ догма̑ты. тѣ́мже и҆ поѧ́ше: гдⷭ҇а по́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Сло́вомъ чи́стымъ и҆ ᲂу҆мо́мъ бг҃ъ съ тобо́ю бесѣ́довалъ є҆́сть: ти́нꙋ бо ꙗ҆́кѡ и҆зсѣ́клъ є҆сѝ, томꙋ̀ прибли́жилсѧ є҆сѝ и҆ примѣси́лсѧ є҆сѝ, сла́вне. тѣ́мже и҆ пое́ши: гдⷭ҇а по́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: На благодѣѧ́нїе человѣ́кѡвъ сло́во воплоти́тисѧ и҆зво́ли: две́рь бо дѣ́вства про́йде гдⷭ҇ь, и҆ бцⷣꙋ показа̀. тѣ́мже зове́мъ: гдⷭ҇а по́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Всѧ́къ земноро́дный да взыгра́етсѧ, дх҃омъ просвѣща́емь, да торжествꙋ́етъ же безпло́тныхъ ᲂу҆мѡ́въ є҆стество̀, почита́ющее свѧще́нное торжество̀ бг҃ома́тере, и҆ да вопїе́тъ. ра́дꙋйсѧ, всебл҃же́ннаѧ бцⷣе, чⷭ҇таѧ приснодв҃о.

Добро́ты ᲂу҆́мныѧ прїѧ́лъ є҆сѝ дїади́мꙋ бжⷭ҇твеннꙋю а҆пⷭ҇ле, и҆ црⷭ҇твїѧ же благолѣ́пнѣйшимъ вѣнце́мъ ᲂу҆краси́лсѧ є҆сѝ, десни́цею вседержи́телевою, и҆ свѣ́тишисѧ, мꙋ́дре, со а҆́гг҃лы престо́лꙋ предстоѧ̀ влⷣки хрⷭ҇та̀, всеблаже́нне.

Дре́ва жи́зни досто́йнѡ полꙋчи́лъ є҆сѝ, проповѣ́дникъ жива́гѡ бг҃а, благовѣствова́въ жи́знь мі́рꙋ бжⷭ҇твенное посѣще́нїе: са́домъ бо зна́нїѧ не растли́лъ є҆сѝ ᲂу҆́мъ, пребы́въ незы́бленъ и҆ неколе́бленъ цр҃кве степе́нь, всебл҃же́нне.

Невѣ́стꙋ хрⷭ҇то́вꙋ бжⷭ҇твеннѡ ᲂу҆краси́лъ є҆сѝ є҆ѵⷢ҇лїемъ твои́мъ, ꙗ҆́кѡ дїади́мою, цр҃ковь, бг҃облаже́нне, и҆ ны́нѣ бжⷭ҇твеннꙋю твою̀ па́мѧть торжествꙋ́етъ свѣ́тлѡ, ю҆́же и҆зба́вити всѧ́кагѡ ѡ҆бстоѧ́нїѧ и҆ бѣ́дъ лю́тыхъ, молѝ матѳе́е а҆пⷭ҇ле.

Бг҃оро́диченъ: Нѣ́дръ не ѿстꙋпи́въ безнача́льнагѡ роди́телѧ сло́во безнача́льное, ꙗ҆́коже благовѣствꙋ́етъ матѳе́й, пишѧ̀, бг҃ъ воплоти́сѧ и҆зъ тебє̀, чⷭ҇таѧ всепѣ́таѧ, въ человѣ́чь ѻ҆́бразъ всеѻбра́знѡ ве́сь ѡ҆дѣ́ѧвсѧ, и҆ тогѡ̀ прїе́мъ свѡ́йства.

Свѣти́ленъ.

Сказа̀ на́мъ бжⷭ҇твєннаѧ чꙋдодѣѧ̑нїѧ, сла́вный хрⷭ҇то́ва є҆ѵⷢ҇лїа списа́тель, матѳе́й бг҃опрїѧ́тный: є҆го́же, любо́вїю чтꙋ́ще, благосочета́ннѡ воспои́мъ.

Сла́ва: Мыта́рства и҆́го ѿве́ргъ разꙋ́мнѡ, хрⷭ҇тꙋ̀ послѣ́довалъ є҆сѝ, ѽ матѳе́е бг҃омꙋ́дре! слѣдѡ́мъ же тогѡ̀ чꙋ́днѡ послѣ́дꙋѧ, въ прича́стїи бы́лъ є҆сѝ тогѡ̀ црⷭ҇твїѧ, и҆ сла́вы ѻ҆́бщникъ, и҆ таи́нникъ неизрече́нныхъ.

И҆ ны́нѣ: Всест҃ы́ѧ рꙋ́ки твоѧ̑, бцⷣе дв҃о, и҆́миже зижди́телѧ носи́ла є҆сѝ, поднесѝ въ моли́твꙋ ѡ҆ на́съ къ немꙋ̀, ꙗ҆́кѡ да и҆зба́витъ ны̀ всѧ́кихъ и҆скꙋше́нїй дїа́вольскихъ, и҆ полꙋчи́ти бꙋ́дꙋщихъ ѻ҆́ныхъ бла̑гъ сподо́битъ, всепѣ́таѧ.

Жизнь и труды апостолов – Святой апостол и евангелист Матфей

Был апо­сто­лом из две­на­дца­ти. До об­ра­ще­ния ко Хри­сту Мат­фей слу­жил мы­та­рем, сбор­щи­ком по­да­тей для Ри­ма. Услы­шав глас Иису­са Хри­ста: «Иди за Мной» (Мф.9.9), он оста­вил свою долж­ность и по­шел за Спа­си­те­лем. Вос­при­няв бла­го­дат­ные да­ры Ду­ха Свя­то­го, апо­стол Мат­фей вна­ча­ле про­по­ве­до­вал в Па­ле­стине. Пе­ред ухо­дом на про­по­ведь в даль­ние стра­ны по прось­бе иуде­ев, оста­вав­ших­ся в Иеру­са­ли­ме, апо­стол на­пи­сал Еван­ге­лие. В ря­ду книг Но­во­го За­ве­та Еван­ге­лие от Мат­фея сто­ит пер­вым. На­пи­са­но на ев­рей­ском язы­ке. Ре­чи и де­я­ния Спа­си­те­ля Мат­фей из­ла­га­ет в со­от­вет­ствии трем сто­ро­нам слу­же­ния Хри­ста: как Про­ро­ка и За­ко­но­да­те­ля, Ца­ря над ми­ром неви­ди­мым и ви­ди­мым и Пер­во­свя­щен­ни­ка, При­но­ся­ще­го Жерт­ву за гре­хи всех лю­дей.

Свя­той апо­стол Мат­фей обо­шел с бла­го­ве­сти­ем Си­рию, Ми­дию, Пер­сию и Пар­фию, за­кон­чив свои про­по­вед­ни­че­ские тру­ды му­че­ни­че­ской кон­чи­ной в Эфи­о­пии. Стра­на эта бы­ла на­се­ле­на пле­ме­на­ми кан­ни­ба­лов с гру­бы­ми обы­ча­я­ми и ве­ро­ва­ни­я­ми. Свя­той апо­стол Мат­фей сво­ей про­по­ве­дью здесь об­ра­тил несколь­ких идо­ло­по­клон­ни­ков к ве­ре во Хри­ста, ос­но­вал Цер­ковь и по­стро­ил храм в го­ро­де Мир­ме­ны, по­ста­вил в ней епи­ско­пом сво­е­го спут­ни­ка по име­ни Пла­тон. Ко­гда апо­стол усерд­но мо­лил Бо­га об об­ра­ще­нии эфи­о­пов, во вре­мя мо­лит­вы явил­ся ему Сам Гос­подь в об­ра­зе юно­ши и, дав жезл, по­ве­лел во­дру­зить его у две­рей хра­ма. Гос­подь ска­зал, что из это­го жез­ла вы­рас­тет де­ре­во и бу­дет при­но­сить пло­ды, а от кор­ня его бу­дет ис­те­кать ис­точ­ник во­ды. Омыв­шись в во­де и вку­сив пло­дов, эфи­о­пы из­ме­нят свой ди­кий нрав, ста­нут доб­ры­ми и крот­ки­ми. Ко­гда апо­стол нес жезл к хра­му, то встре­тил на пу­ти же­ну и сы­на пра­ви­те­ля этой стра­ны Фул­ви­а­на, одер­жи­мых нечи­стым ду­хом. Свя­той апо­стол име­нем Иису­са Хри­ста ис­це­лил их. Это чу­до об­ра­ти­ло ко Гос­по­ду еще мно­же­ство языч­ни­ков. Но вла­сте­лин не хо­тел, чтобы его под­дан­ные ста­ли хри­сти­а­на­ми и пе­ре­ста­ли по­кло­нять­ся язы­че­ским бо­гам. Он об­ви­нил апо­сто­ла в кол­дов­стве и при­ка­зал каз­нить его. Свя­то­го Мат­фея по­ло­жи­ли ли­цом вниз, за­сы­па­ли хво­ро­стом и по­до­жгли. Ко­гда ко­стер раз­го­рел­ся, то все уви­де­ли, что огонь не вре­дит свя­то­му Мат­фею. То­гда Фул­ви­ан при­ка­зал до­ба­вить хво­ро­ста в ко­стер, об­лив его смо­лой и по­ста­вив во­круг две­на­дцать идо­лов. Но пла­мя рас­то­пи­ло идо­лов и опа­ли­ло Фул­ви­а­на. Ис­пу­ган­ный эфи­оп об­ра­тил­ся к свя­то­му с моль­бой о по­ща­де, и по мо­лит­ве апо­сто­ла пла­мя улег­лось. Те­ло свя­то­го апо­сто­ла оста­лось невре­ди­мым, и он ото­шел ко Гос­по­ду (60 г.). Пра­ви­тель Фул­ви­ан горь­ко рас­ка­ял­ся в со­де­ян­ном, но со­мне­ний сво­их не оста­вил. Он ве­лел по­ло­жить те­ло свя­то­го Мат­фея в же­лез­ный гроб и бро­сить в мо­ре. При этом Фул­ви­ан ска­зал, что ес­ли Бог Мат­фе­ев со­хра­нит те­ло апо­сто­ла в во­де, как со­хра­нил его в огне, то сле­ду­ет по­кло­нять­ся это­му Еди­но­му Ис­тин­но­му Бо­гу. В ту же ночь к епи­ско­пу Пла­то­ну в сон­ном ви­де­нии явил­ся апо­стол Мат­фей и по­ве­лел ему ид­ти с кли­ром на бе­рег мо­ря и об­ре­сти там его те­ло. При­шел на бе­рег и Фул­ви­ан со сво­ей сви­той. Вы­не­сен­ный вол­ной гроб был с че­стью пе­ре­не­сен в храм, по­стро­ен­ный апо­сто­лом. То­гда Фул­ви­ан по­про­сил у Мат­фея про­ще­ния, по­сле, че­го епи­скоп Пла­тон кре­стил его с име­нем Мат­фей, ко­то­рое дал ему по ве­ле­нию Бо­жи­е­му. Фул­ви­ан впо­след­ствии при­нял епи­скоп­ство и про­дол­жил де­ло про­све­ще­ния сво­е­го на­ро­да.


См. так­же: "Жи­тие и стра­да­ние свя­то­го Апо­сто­ла и Еван­ге­ли­ста Мат­фея" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

См. так­же: "Со­бор свя­тых слав­ных и все­х­валь­ных две­на­дца­ти Апо­сто­лов" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.