Канон святому апостолу Варфоломею (Нафанаилу)

Припев: Святы́й апо́столе Вафоломéе, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 05 мая (22 апреля ст. ст.); 24 июня (11 июня ст. ст.); 07 сентября (25 августа ст. ст.)

Глас 2.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Во глубине́ постла́ иногда́ фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла, вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный гре́х потреби́ло е́сть, препросла́вленный Госпо́дь, сла́вно бо просла́вися.

Прове́дец все́х и Бо́г, ума́ твоего́ богови́дно зря́, избра́ и тя́ сочета́ ли́ку апо́стольску, Варфоломе́е всехва́льне, благода́тию просвети́в се́рдце твое́.

Доброде́телей на высоту́ возше́д, язы́ком огнедохнове́нным огневи́дно разделе́нием обогати́лся еси́, я́ко Христо́в апо́стол, прише́ствием Уте́шителя, пребога́те, нече́стия хвра́стие пояда́я, и неразу́мия.

Богоно́сен у́гль вои́стинну, Боже́ственнаго Ду́ха заре́ю разжже́н, показа́лся еси́, пре́лести се́но попаля́я, Варфоломе́е прехва́льне, и просвеща́я ве́рою сердца́ пою́щих тя́.

Богоро́дичен: Чи́стая, рцы́, ка́ко дои́ши? Ка́ко же Ма́ти была́ еси́, де́вственными печа́тьми сия́ющи? — Не пыта́й бе́здны, неприча́стна естество́м, испыта́яй еди́н все́х Бо́г и Госпо́дь, Его́же и пло́тию роди́х.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Процвела́ е́сть пусты́ня, я́ко кри́н, Го́споди, язы́ческая неплодя́щая це́рковь, прише́ствием Твои́м, в не́йже утверди́ся мое́ се́рдце.

Я́ко до́ждь небе́сный, изсо́хшую, прему́дре, вселе́нную всю́ тмо́ю безбо́жия напои́л еси́, богови́дче досточу́дне.

Исто́чник изы́де спаси́тельнаго пи́ва, Варфоломе́е всече́стне, и многосугу́б пло́д прине́сл еси́ язы́ком спасе́ния, досточу́дне.

Со́лию благода́ти и́дольское уста́вил еси́ гное́ние, всему́дре, сла́дким сло́вом ве́ры сердца́ услажда́я чту́щих тя́.

Богоро́дичен: Еди́ну Де́ву Тя́ и Ма́терь чти́м, я́ко спасе́ния Хода́таицу бы́вшую на́м, Непоро́чная, и ми́р избавля́ющую моли́твами Твои́ми.

Седа́лен, гла́с 8.

Мре́жею сло́ва возве́д из глубины́ неразу́мия, боголе́пно язы́ки приве́л еси́ ве́рою и, я́ко исто́чник сы́й во́д духо́вных, вселе́нную всю́ напои́л еси́ благода́тию. Те́мже и спа́сшиися тобо́ю, богогла́се, я́ко дру́га тя́ бли́жняго Христо́ва ублажа́ем, Варфоломе́е, вопию́ще ти́: моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: Я́ко Всенепоро́чная Неве́ста Творцу́, я́ко Неискусому́жная Ма́ти Изба́вителя, прия́телище я́ко су́щи Уте́шителя, Препе́тая, беззако́нию мя́ су́ща скве́рное оби́телище и бесо́м игра́лище в ра́зуме бы́вша, потщи́ся от те́х злоде́йства мя́ изба́вити и све́тлое жили́ще доброде́телей соверши́, Светоно́сная Нетле́нная, отжени́ о́блак страсте́й и вы́шняго прича́стия сподо́би и Све́та невече́рняго моли́твами Твои́ми.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы, не хода́тай, ни а́нгел, но Са́м, Го́споди, вопло́щся, и спа́сл еси́ всего́ мя́ челове́ка. Те́м зову́ Ти́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Упраздни́л еси́, кресто́м Госпо́дним огражда́емь, де́монское свире́пство, Варфоломе́е преизря́дне, и си́х душегуби́тельную пре́лесть отгна́л еси́ пропове́данием.

Све́т ми́ра, сла́вы боже́ственныя сия́ние Христо́с тя́ показа́, Варфоломе́е богоприя́тне: всю́ бо просвети́л еси́ богоразу́мием тва́рь, всеблаже́нне.

Возмути́л еси́ язы́ческая моря́, апо́столе, я́ко ко́нь преизря́ден, колесни́ца Сло́ва бы́в, ве́рою же погаси́л еси́ го́рькаго безбо́жия концы́.

Богоро́дичен: Исцеля́я Е́вино ве́тхое преступле́ние, в Тя́, непоро́чную, Пречи́стая, всели́ся, всего́ мя́ челове́ка обнови́ па́дшаго Пребоже́ственный.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Хода́тай Бо́гу и челове́ком бы́л еси́, Христе́ Бо́же: Тобо́ю бо Влады́ко, к светонача́льнику Отцу́ Твоему́, от но́щи неве́дения, приведе́ние и́мамы.

Несозда́нну Све́ту, на́с ра́ди в зда́ниих я́вльшемуся Христу́, перводе́льно бесе́довал еси́, к Нему́ прише́д, апо́столе, и боже́ственными заря́ми от Него́ просвеща́емь.

Я́ко роса́ Бо́жия, челове́ком исцеле́ние подаю́щи, в ми́ре бы́л еси́, о Варфоломе́е преблаже́нне, и зе́млю нече́стия проро́чески опрове́ргл еси́.

К пе́рвому Све́ту присту́пль, бы́л еси́ све́т вторы́й: я́же отту́ду сия́нии и светоли́тии озаря́емь, я́ко самови́дец Сло́ва, Варфоломе́е всему́дре.

Богоро́дичен: Глаго́лы Твоя́ по́мняще, Тя́ ны́не блажи́м: Тобо́ю бо, Непоро́чная, блаже́нство обрето́хом и жи́знию честно́ю и́стинною обогати́хомся.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли́, Бо́же мя́ возведи́.

Чуде́с благода́ть прие́м и исцеле́ний обога́щся де́телию, Варфоломе́е всему́дре, язы́к стада́ улови́л еси́.

О́гненный тво́й язы́к, пресла́вне, вся́ку пре́лесть, я́ко се́но, попали́, ве́рных же просвети́ сердца́ боже́ственным пропове́данием.

Исто́чника прему́дрости учи́теля име́я, пресла́вне, Сло́ва Безнача́льнаго, мирску́ю обуи́л еси́, богопропове́дниче, му́дрость благода́тию.

Богоро́дичен: Па́че естества́, Де́во, родила́ еси́ и ве́чнуеши Де́вою, явля́ющи и́стиннаго Божества́, Сы́на и Бо́га Твоего́, о́бразы.

Конда́к, гла́с 4.

Яви́лся еси́ вели́кое со́лнце вселе́нней уче́ний сия́ньми и чуде́с стра́шных, световодя́ почита́ющия тя́, Варфоломе́е, Госпо́день апо́столе.

И́кос:

Я́ко не́бо, сла́ву Бо́жию веща́я, ви́ден бы́л еси́ Ду́хом Святы́м, апо́столе богови́дче, и, я́ко со́лнце све́тло, яви́лся еси́ ми́ру, преле́стное помраче́ние разгоня́я Боже́ственною благода́тию. Те́м молю́ ти́ ся́ и ми́л ся́ де́ю: боже́ственными твои́ми луча́ми, души́ моея́ ослепле́нныя, всебога́те, просвети́ зе́ницы и сло́во тя́ пе́ти да́ждь во отверзе́ние усто́м мои́м в твое́й дне́сь па́мяти, в ню́же вся́к ве́рный, веселя́ся, хва́лит тя́, Варфоломе́е, Госпо́день апо́столе.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля высо́к пла́мень вознесло́ е́сть: Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную, Сы́й Благослове́н и Препросла́влен.

Вели́кое та́инство, Варфоломе́е, Боже́ственнаго воплоще́ния ми́ру яви́л еси́, е́же все́м невмести́мое и непостижи́мое, еди́нем же вмести́мо ве́рным, несказа́емо и ве́руемо.

Я́ко ка́мень, пресвяты́й Варфоломе́е, чи́сте валя́яся, пре́лести утвержде́ние кре́пко опрове́ргл еси́, Це́ркви же необори́мое основа́ние я́влься, сохраня́еши сию́ непоколеби́му.

Боже́ственное подо́бие, Варфоломе́е, доброде́телей ша́ром, преблаже́нне, написа́л еси́, отсю́ду апо́стол боже́ствен бы́в, все́м пропове́дал еси́ Христо́во прише́ствие многопе́тое.

Богоро́дичен: Гро́зд созре́вший, Его́же невозде́ланно, Чи́стая, возрасти́ла еси́, на дре́ве я́ко узре́вши пове́шена, вопия́ла еси́: Ча́до сла́дкое, мсто́ иска́пи, и́мже страсте́й пия́нство оты́мется.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Пе́щь иногда́ о́гненная в Вавило́не де́йства разделя́ше, Бо́жиим веле́нием халде́и опаля́ющая, ве́рныя же ороша́ющая, пою́щия: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.

Ве́лие и ма́ло, мно́го же и ума́лено, Спа́сово Ева́нгелие прему́дро научи́л еси́. Ве́лия и пресла́вная сложе́нными глаго́лы все́м назна́менал еси́, Варфоломе́е богому́дре.

Я́коже река́, от Сио́на исходя́, церко́вныя со́нмы напоя́еши, пребога́те, и пото́к боже́ственныя пи́щи испусти́л еси́ явле́ннейше, зовы́й: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Боже́ственных даро́в я́ве светле́йшими и вели́кими я́ко апо́стол боже́ственне украси́лся еси́. Превосхо́дит са́н благосла́вия всего́, блаже́нне, су́щее во челове́цех зри́мое благода́тию.

Богоро́дичен: У́м безстра́стен в ложесна́х Твои́х едини́тся челове́чу уму́, Всечи́стая, пло́ти же дебельство́м подле́тен бы́в, веко́в превы́шший. Те́м Тя́, Богоро́дице, ве́рою и любо́вию сла́вим.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сы́н, Бо́г и Госпо́дь, вопло́щься от Де́вы, на́м яви́ся, омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная, те́м Всепе́тую Богоро́дицу, велича́ем.

Сло́ва бы́в самови́дец и служи́тель, учени́к же и пропове́дник богови́ден, иде́же ны́не е́сть Сло́во, ты́ жи́ти вои́стинну сподо́бился еси́, я́коже Са́м обеща́ нело́жно Преблаги́й.

Я́ко ны́не предстоя́ престо́лу Влады́ки твоего́ и отону́дными заря́ми осия́емь, о Варфоломе́е богому́дре, певцы́ твоя́ назира́я, страсте́й избавля́еши и разли́чных обстоя́ний.

Сы́н ве́ры ра́ди сподо́блься бы́ти Бо́гу, оте́ческих насле́дник сокро́вищ бы́л еси́. О, великода́рныя дла́ни! О, дарова́ния, ны́не превосходя́щаго, Христа́, просла́вльшаго тя́, богови́дче всеблаже́нне!

Богоро́дичен: Разуме́вше издале́ча прозорли́выма очи́ма, проро́цы Тя́ вси́ провозгласи́ша, хотя́щую Ма́терь бы́ти Вседе́теля и все́х Влады́ки. Те́м Тя́, Всепе́тую Богоро́дицу, возвеща́ем.

Свети́лен.

Апо́столы Христо́вы прииди́те, лю́дие, воспои́м, боже́ственнаго Варфоломе́я и Варна́ву му́драго, пропове́дники ве́ры, я́ко моля́щияся Христу́ о душа́х на́ших.

Богоро́дичен: Чи́стая Влады́чице Свята́я и еди́на Муженеиску́сная, спасе́ние и упова́ние Ты́, моли́ из Тебе́ рожде́ннаго Изба́вителя на́шего спасти́ ми́р от ле́сти, бе́д и скорбе́й.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Во глꙋбинѣ̀ постла̀ и҆ногда̀ фараѡни́тское всево́инство преѡрꙋже́ннаѧ си́ла, вопло́щшеесѧ же сло́во всеѕло́бный грѣ́хъ потреби́ло є҆́сть: препросла́вленный гдⷭ҇ь, сла́внѡ бо просла́висѧ.

Провѣ́децъ всѣ́хъ и҆ бг҃ъ, ᲂу҆ма̀ твоегѡ̀ бг҃ови́днѡ зрѧ̀ и҆збра̀, и҆ тѧ̀ сочета̀ ли́кꙋ а҆пⷭ҇льскꙋ, варѳоломе́е всехва́льне, бл҃года́тїю просвѣти́въ се́рдце твоѐ.

Добродѣ́телей на высотꙋ̀ возше́дъ, ѧ҆зы́комъ ѻ҆гнедохнове́ннымъ, ѻ҆гневи́днѡ раздѣле́нїемъ ѡ҆богати́лсѧ є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ хрⷭ҇то́въ а҆пⷭ҇лъ, прише́ствїемъ ᲂу҆тѣ́шителѧ, пребога́те, нече́стїѧ хвра́стїе поѧда́ѧ и҆ неразꙋ́мїѧ.

Бг҃оно́сенъ ᲂу҆́гль вои́стиннꙋ, бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а заре́ю разжже́нъ показа́лсѧ є҆сѝ, пре́лести сѣ́но попалѧ́ѧ, варѳоломе́е прехва́льне, и҆ просвѣща́ѧ вѣ́рою сердца̀ пою́щихъ тѧ̀.

Бг҃оро́диченъ: Чи́стаѧ, рцы̀, ка́кѡ дои́ши; ка́кѡ же мт҃и была̀ є҆сѝ, дѣ́вственными печа́тьми сїѧ́ющи; не пыта́й бе́здны, неприча́стна є҆стество́мъ, и҆спыта́ѧй є҆ди́нъ всѣ́хъ бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь, є҆го́же и҆ пло́тїю роди́хъ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Процвѣла̀ є҆́сть пꙋсты́нѧ ꙗ҆́кѡ крі́нъ, гдⷭ҇и, ꙗ҆зы́ческаѧ неплодѧ́щаѧ цр҃ковь, прише́ствїемъ твои́мъ, въ не́йже ᲂу҆тверди́сѧ моѐ се́рдце.

Ꙗ҆́кѡ до́ждь нбⷭ҇ный, и҆зсо́хшꙋю, премꙋ́дре, вселе́ннꙋю всю̀ тмо́ю безбо́жїѧ, напои́лъ є҆сѝ, бг҃ови́дче досточꙋ́дне.

И҆сто́чникъ и҆зы́де спаси́тельнагѡ пи́ва, варѳоломе́е всечⷭ҇тне, и҆ многосꙋгꙋ́бъ пло́дъ прине́слъ є҆сѝ ꙗ҆зы́кѡмъ спасе́нїѧ, досточꙋ́дне.

Со́лїю бл҃года́ти і҆́дѡльское ᲂу҆ста́вилъ є҆сѝ гное́нїе, всемꙋ́дре, сла́дкимъ сло́вомъ вѣ́ры, сердца̀ ᲂу҆слажда́ѧ чтꙋ́щихъ тѧ̀.

Бг҃оро́диченъ: Є҆ди́нꙋ дв҃ꙋ тѧ̀ и҆ мт҃рь чти́мъ, ꙗ҆́кѡ спасе́нїѧ хода́таицꙋ бы́вшꙋю на́мъ, непоро́чнаѧ, и҆ мі́ръ и҆збавлѧ́ющꙋю моли́твами твои́ми.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Мре́жею сло́ва возве́дъ, и҆зъ глꙋбины̀ неразꙋ́мїѧ бг҃олѣ́пнѡ, ꙗ҆зы́ки приве́лъ є҆сѝ вѣ́рою, и҆ ꙗ҆́кѡ и҆сто́чникъ сы́й во́дъ дх҃о́вныхъ, вселе́ннꙋю всю̀ напои́лъ є҆сѝ бл҃года́тїю, тѣ́мже и҆ спа́сшїисѧ тобо́ю, бг҃огла́се, ꙗ҆́кѡ дрꙋ́га тѧ̀ бли́жнѧго хрⷭ҇то́ва ᲂу҆блажа́емъ, варѳоломе́е, вопїю́ще тѝ: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти чтꙋ́щымъ любо́вїю ст҃ꙋ́ю па́мѧть твою̀.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ всенепоро́чнаѧ невѣ́ста творцꙋ̀, ꙗ҆́кѡ неискꙋсомꙋ́жнаѧ мт҃и и҆зба́вителѧ, прїѧ́телище ꙗ҆́кѡ сꙋ́щи ᲂу҆тѣ́шителѧ, препѣ́таѧ, беззако́нїю мѧ̀ сꙋ́ща скве́рное ѻ҆би́телище, и҆ бѣсѡ́мъ и҆гра́лище въ ра́зꙋмѣ бы́вша, потщи́сѧ ѿ тѣ́хъ ѕлодѣ́йства мѧ̀ и҆зба́вити: и҆ свѣ́тлое жили́ще добродѣ́телей совершѝ, свѣтоно́снаѧ нетлѣ́ннаѧ: ѿженѝ ѻ҆́блакъ стрⷭ҇те́й, и҆ вы́шнѧгѡ прича́стїѧ сподо́би, и҆ свѣ́та невече́рнѧгѡ, моли́твами твои́ми.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Прише́лъ є҆сѝ ѿ дв҃ы, не хода́тай, ни а҆́гг҃лъ, но са́мъ, гдⷭ҇и, вопло́щсѧ, и҆ спа́слъ є҆сѝ всего́ мѧ человѣ́ка. Тѣ́мъ зовꙋ́ ти: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Оу҆праздни́лъ є҆сѝ, крⷭ҇то́мъ гдⷭ҇нимъ ѡ҆гражда́емь, де́мѡнское свирѣ́пство, варѳоломе́е преизрѧ́дне, и҆ си́хъ дꙋшегꙋби́тельнꙋю пре́лесть ѿгна́лъ є҆сѝ проповѣ́данїемъ.

Свѣ́тъ мі́ра, сла́вы бж҃е́ственныѧ сїѧ́нїе, хрⷭ҇то́съ тѧ̀ показа̀, варѳоломе́е бг҃опрїѧ́тне: всю́ бо просвѣти́лъ є҆сѝ бг҃оразꙋ́мїемъ тва́рь, всеблаже́нне.

Возмꙋти́лъ є҆сѝ ꙗ҆зы́чєскаѧ морѧ̀, а҆пⷭ҇ле, ꙗ҆́кѡ ко́нь преизрѧ́денъ, колесни́ца сло́ва бы́въ: вѣ́рою же погаси́лъ є҆сѝ го́рькагѡ безбо́жїѧ концы̀.

Бг҃оро́диченъ: И҆сцѣлѧ́ѧ є҆́ѵино ве́тхое престꙋпле́нїе, въ тѧ̀ непоро́чнꙋю, пречⷭ҇таѧ, всели́сѧ, всего́ мѧ человѣ́ка ѡ҆бновѝ па́дшаго пребж҃е́ственный.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Хода́тай бг҃ꙋ и҆ человѣ́кѡмъ бы́лъ є҆сѝ, хрⷭ҇тѐ бж҃е: тобо́ю бо, влⷣко, къ свѣтонача́льникꙋ ѻ҆ц҃ꙋ̀ твоемꙋ̀, ѿ но́щи невѣ́дѣнїѧ, приведе́нїе и҆́мамы.

Несозда́ннꙋ свѣ́тꙋ, на́съ ра́ди въ зда́нїихъ ꙗ҆́вльшемꙋсѧ хрⷭ҇тꙋ̀, перводѣ́льнѡ бесѣ́довалъ є҆сѝ, къ немꙋ̀ прише́дъ, а҆пⷭ҇ле, и҆ бжⷭ҇твенными зарѧ́ми ѿ негѡ̀ просвѣща́емь.

Ꙗ҆́кѡ роса̀ бж҃їѧ человѣ́кѡмъ и҆сцѣле́нїе подаю́щи, въ мі́рѣ бы́лъ є҆сѝ, ѽ варѳоломе́е преблаже́нне: и҆ зе́млю нече́стїѧ прⷪ҇ро́чески ѡ҆прове́рглъ є҆сѝ.

Къ пе́рвомꙋ свѣ́тꙋ пристꙋ́пль, бы́лъ є҆сѝ свѣ́тъ вторы́й, ꙗ҆̀же ѿтꙋ́дꙋ сїѧ̑нїи и҆ свѣтоли̑тїи ѡ҆зарѧ́емь, ꙗ҆́кѡ самови́децъ сло́ва, варѳоломе́е всемꙋ́дре.

Бг҃оро́диченъ: Глаго́лы твоѧ̑ по́мнѧще, тѧ̀ ны́нѣ бл҃жи́мъ: тобо́ю бо, непоро́чнаѧ, бл҃же́нство ѡ҆брѣто́хомъ, и҆ жи́знїю честно́ю и҆́стинною ѡ҆богати́хомсѧ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Въ бе́зднѣ грѣхо́внѣй валѧ́ѧсѧ, неизслѣ́днꙋю милосе́рдїѧ твоегѡ̀ призыва́ю бе́зднꙋ: ѿ тлѝ, бж҃е, мѧ̀ возведѝ.

Чꙋде́съ благода́ть прїе́мъ, и҆ и҆сцѣле́нїй ѡ҆бога́щсѧ дѣ́телїю, варѳоломе́е всемꙋ́дре, ꙗ҆зы̑къ стада̀ ᲂу҆лови́лъ є҆сѝ.

Ѻ҆́гненный тво́й ѧ҆зы́къ, пресла́вне, всѧ́кꙋ пре́лесть ꙗ҆́кѡ сѣ́но попалѝ: вѣ́рныхъ же просвѣтѝ сердца̀ бжⷭ҇твеннымъ проповѣ́данїемъ.

И҆сто́чника премꙋ́дрости, ᲂу҆чи́телѧ и҆мѣ́ѧ, пресла́вне, сло́ва безнача́льнаго, мїрскꙋ́ю ѡ҆бꙋи́лъ є҆сѝ, бг҃опроповѣ́дниче, мꙋ́дрость благода́тїю.

Бг҃оро́диченъ: Па́че є҆стества̀, дв҃о, родила̀ є҆сѝ, и҆ вѣ́чнꙋеши дв҃ою, ꙗ҆влѧ́ющи и҆́стиннагѡ бж҃ества̀, сн҃а и҆ бг҃а твоегѡ̀ ѻ҆́бразы.

Конда́къ, гла́съ д҃.

Ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ вели́кое сл҃нце вселе́ннѣй, ᲂу҆че́нїй сїѧ́ньми и҆ чꙋде́съ стра́шныхъ, свѣтоводѧ̀ почита́ющыѧ тѧ̀, варѳоломе́е гдⷭ҇ень а҆пⷭ҇толе.

І҆́косъ:

Ꙗ҆́кѡ нб҃о сла́вꙋ бж҃їю вѣща́ѧ ви́дѣнъ бы́лъ є҆сѝ, дх҃омъ ст҃ы́мъ, а҆пⷭ҇ле бг҃ови́дче, и҆ ꙗ҆́кѡ сл҃нце свѣ́тло ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ мі́рꙋ, преле́стное помраче́нїе разгонѧ́ѧ бжⷭ҇твенною бл҃года́тїю. тѣ́мъ молю́тисѧ и҆ ми́лсѧ дѣ́ю: бжⷭ҇твенными твои́ми лꙋча́ми, дꙋшѝ моеѧ̀ ѡ҆слѣпле́нныѧ, всебога́те, просвѣтѝ зѣ̑ницы, и҆ сло́во тѧ̀ пѣ́ти да́ждь во ѿверзе́нїе ᲂу҆стѡ́мъ мои̑мъ, въ твое́й дне́сь па́мѧти: въ ню́же всѧ́къ вѣ́рный веселѧ́сѧ хва́литъ тѧ̀, варѳоломе́е гдⷭ҇ень а҆пⷭ҇толе.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Бг҃опроти́вное велѣ́нїе беззако́ннꙋющагѡ мꙋчи́телѧ высо́къ пла́мень вознесло̀ є҆́сть: хрⷭ҇то́съ же прострѐ бг҃очести̑вымъ ѻ҆трокѡ́мъ ро́сꙋ дх҃о́внꙋю, сы́й бл҃гослове́нъ и҆ препросла́вленъ.

Вели́кое та́инство, варѳоломе́е, бж҃е́ственнагѡ воплоще́нїѧ, мі́рꙋ ꙗ҆ви́лъ є҆сѝ, є҆́же всѣ̑мъ невмѣсти́мое и҆ непостижи́мое, є҆ди́нѣмъ же вмѣсти́мо вѣ̑рнымъ, несказа́емо и҆ вѣ́рꙋемо.

Ꙗ҆́кѡ ка́мень, прест҃ы́й варѳоломе́е, чи́стѣ валѧ́ѧсѧ, пре́лести ᲂу҆твержде́нїе крѣ́пкѡ ѡ҆прове́рглъ є҆сѝ: цр҃кви же неѡбори́мое ѡ҆снова́нїе ꙗ҆́вльсѧ, сохранѧ́еши сїю̀ непоколеби́мꙋ.

Бжⷭ҇твенное подо́бїе, варѳоломе́е, добродѣ́телей ша́ромъ, пребл҃же́нне, написа́лъ є҆сѝ: ѿсю́дꙋ а҆пⷭ҇лъ бж҃е́ственъ бы́въ, всѣ̑мъ проповѣ́далъ є҆сѝ хрⷭ҇то́во прише́ствїе многопѣ́тое.

Бг҃оро́диченъ: Гро́здъ созрѣ́вшїй, є҆го́же невоздѣ́ланнѡ, чⷭ҇таѧ, возрасти́ла є҆сѝ, на дре́вѣ ꙗ҆́кѡ ᲂу҆зрѣ́вши повѣ́шена, вопїѧ́ла є҆сѝ: ча́до сла́дкое, мсто̀ и҆ска́пи, и҆́мже страсте́й пїѧ́нство ѿи́метсѧ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Пе́щь и҆ногда̀ ѻ҆́гненнаѧ въ вавѷлѡ́нѣ дѣ́йства раздѣлѧ́ше, бж҃їимъ велѣ́нїемъ халдє́и ѡ҆палѧ́ющаѧ, вѣ̑рныѧ же ѡ҆роша́ющаѧ, пою́щыѧ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Ве́лїе и҆ ма́ло, мно́го же и҆ ᲂу҆ма́лено, сп҃сово є҆ѵⷢ҇лїе премꙋ́дрѡ наꙋчи́лъ є҆сѝ. вє́лїѧ и҆ пресла̑внаѧ сложе́нными глагѡ́лы, всѣ̑мъ назна́меналъ є҆сѝ, варѳоломе́е бг҃омꙋ́дре.

Ꙗ҆́коже рѣка̀ ѿ сїѡ́на и҆сходѧ̀, цр҃кѡ́вныѧ со́нмы напоѧ́еши, пребога́те, и҆ пото́къ бж҃е́ственныѧ пи́щи и҆спꙋсти́лъ є҆сѝ ꙗ҆вле́ннѣйше, зовы́й: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Бжⷭ҇твенныхъ дарѡ́въ ꙗ҆́вѣ свѣтлѣ́йшими и҆ вели́кими ꙗ҆́кѡ а҆пⷭ҇лъ бжⷭ҇твеннѣ ᲂу҆краси́лсѧ є҆сѝ. превосхо́дитъ са́нъ бл҃госла́вїѧ всегѡ̀, бл҃же́нне, сꙋ́щее во человѣ́цѣхъ зри́мое благода́тїю.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆́мъ безстра́стенъ въ ложесна́хъ твои́хъ є҆дини́тсѧ человѣ́чꙋ ᲂу҆мꙋ̀, всечⷭ҇таѧ: пло́ти же дебельство́мъ подлѣ́тенъ бы́въ, вѣкѡ́въ превы́шшїй. Тѣ́мъ тѧ̀, бцⷣе, вѣ́рою и҆ любо́вїю сла́вимъ.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Безнача́льна роди́телѧ сн҃ъ, бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь, вопло́щсѧ ѿ дв҃ы, на́мъ ꙗ҆ви́сѧ, ѡ҆мрачє́ннаѧ просвѣти́ти, собра́ти расточє́ннаѧ. Тѣ́мъ всепѣ́тꙋю бцⷣꙋ велича́емъ.

Сло́ва бы́въ самови́децъ и҆ слꙋжи́тель, ᲂу҆чени́къ же и҆ проповѣ́дникъ бг҃ови́дѣнъ, и҆дѣ́же ны́нѣ є҆́сть сло́во, ты̀ жи́ти вои́стиннꙋ сподо́билсѧ є҆сѝ, ꙗ҆́коже са́мъ ѡ҆бѣща̀ нело́жнѡ пребл҃гі́й.

Ꙗ҆́кѡ ны́нѣ предстоѧ̀ прⷭ҇то́лꙋ влⷣки твоегѡ̀, и҆ ѿѻнꙋ́дными зарѧ́ми ѡ҆сїѧ́емь, ѽ варѳоломе́е бг҃омꙋ́дре, пѣвцы̀ твоѧ̑ назира́ѧ, страсте́й и҆збавлѧ́еши, и҆ разли́чныхъ ѡ҆бстоѧ́нїй.

Сн҃ъ вѣ́ры ра́ди сподо́бльсѧ бы́ти бг҃ꙋ, ѻ҆те́ческихъ наслѣ́дникъ сокро́вищъ бы́лъ є҆сѝ. ѽ великода́рныѧ дла́ни! ѽ дарова́нїѧ ны́нѣ превосходѧ́щагѡ, хрⷭ҇та̀ просла́вльшагѡ тѧ̀, бг҃ови́дче всебл҃же́нне!

Бг҃оро́диченъ: Разꙋмѣ́вше и҆здале́ча прозорли́выма ѻ҆чи́ма прⷪ҇ро́цы, тѧ̀ всѝ провозгласи́ша хотѧ́щꙋю мт҃рь бы́ти вседѣ́телѧ, и҆ всѣ́хъ влⷣки. Тѣ́мъ тѧ̀ всепѣ́тꙋю бцⷣꙋ возвѣща́емъ.

Свѣти́ленъ.

А҆пⷭ҇лы хрⷭ҇тѡ́вы, прїиди́те, лю́дїе, воспои́мъ бжⷭ҇твеннаго варѳоломе́а, и҆ варна́вꙋ мꙋ́драго, проповѣ́дники вѣ́ры, ꙗ҆́кѡ молѧ́щыѧсѧ хрⷭ҇тꙋ̀ ѡ҆ дꙋша́хъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Чтⷭ҇аѧ влⷣчце ст҃а́ѧ, и҆ є҆ди́на мꙋженеискꙋ́снаѧ, спасе́нїе и҆ ᲂу҆пова́нїе ты̀, молѝ и҆зъ тебє̀ рожде́ннаго и҆зба́вителѧ на́шего, спастѝ мі́ръ ѿ ле́сти, бѣ́дъ и҆ скорбе́й.

Жизнь и труды апостолов – Святой апостол Варфоломей

Свя­той апо­стол Вар­фо­ло­мей (из чис­ла 12-ти апо­сто­лов Хри­сто­вых) был ро­дом из Ка­ны Га­ли­лей­ской. По­сле Со­ше­ствия Свя­то­го Ду­ха в день Пя­ти­де­сят­ни­цы ему и апо­сто­лу Филип­пу (па­мять 14 но­яб­ря) вы­пал жре­бий про­по­ве­ди Еван­ге­лия в Си­рии и Ма­лой Азии. Бла­го­вест­вуя, они то рас­хо­ди­лись по раз­ным го­ро­дам, то схо­ди­лись вновь. Свя­то­му апо­сто­лу Филип­пу со­пут­ство­ва­ла сест­ра, де­ва Ма­ри­ам­на. Про­хо­дя го­ро­да Си­рии и Ми­зии, они пе­ре­нес­ли мно­го скор­бей и на­па­стей, их по­би­ва­ли кам­ня­ми, за­клю­ча­ли в тем­ни­цы. В од­ном из се­ле­ний они встре­ти­лись с апо­сто­лом Иоан­ном Бо­го­сло­вом и вме­сте от­пра­ви­лись во Фри­гию. В го­ро­де Иера­по­ле си­лой сво­их мо­литв они уни­что­жи­ли гро­мад­ную ехид­ну, ко­то­рой языч­ни­ки по­кло­ня­лись как бо­же­ству. Свя­тые апо­сто­лы Вар­фо­ло­мей и Филипп с сест­рой свою про­по­ведь под­твер­жда­ли мно­ги­ми зна­ме­ни­я­ми.

В Иера­по­ле жил че­ло­век, по име­ни Ста­хий, быв­ший 40 лет сле­пым. Ко­гда он по­лу­чил ис­це­ле­ние, то уве­ро­вал во Хри­ста и кре­стил­ся. Мол­ва об этом раз­нес­лась по го­ро­ду, и к до­му, где жи­ли апо­сто­лы, стек­лось мно­же­ство на­ро­да. Боль­ные и бес­но­ва­тые осво­бож­да­лись от сво­их неду­гов, мно­гие кре­сти­лись. На­чаль­ник го­ро­да при­ка­зал схва­тить про­по­вед­ни­ков и бро­сить в тем­ни­цу, а дом Ста­хия сжечь. На су­де язы­че­ские жре­цы вы­сту­пи­ли с жа­ло­бой, что чу­же­стран­цы от­вра­ща­ют на­род от по­кло­не­ния оте­че­ствен­ным бо­гам. Счи­тая, что вол­шеб­ная си­ла за­клю­ча­ет­ся в одеж­де апо­сто­лов, пра­ви­тель при­ка­зал со­рвать её. Де­ва Ма­ри­ам­на пред­ста­ла в их гла­зах, как ог­нен­ный фа­кел, и ни­кто не смел кос­нуть­ся ее. Свя­тых при­го­во­ри­ли к рас­пя­тию. Апо­стол Филипп был воз­не­сен на крест вниз го­ло­вой. На­ча­лось зем­ле­тря­се­ние, раз­верз­ша­я­ся зем­ля по­гло­ти­ла пра­ви­те­ля го­ро­да, жре­цов и мно­же­ство на­ро­да. Про­чие ис­пу­га­лись и бро­си­лись сни­мать апо­сто­лов с кре­ста. Так как апо­стол Вар­фо­ло­мей был под­ве­шен невы­со­ко, то его сня­ли ско­ро. Апо­стол же Филипп умер. По­ста­вив Ста­хия епи­ско­пом Иера­по­ля, апо­стол Вар­фо­ло­мей и бла­жен­ная Ма­ри­ам­на оста­ви­ли этот го­род.

Бла­го­вест­вуя Сло­во Бо­жие, Ма­ри­ам­на по­шла в Ли­ка­о­нию, где мир­но скон­ча­лась (па­мять ее 17 фев­ра­ля). Апо­стол Вар­фо­ло­мей от­пра­вил­ся в Ин­дию, там пе­ре­вел с ев­рей­ско­го на мест­ный язык Еван­ге­лие от Мат­фея и об­ра­тил ко Хри­сту мно­го языч­ни­ков. Он по­се­тил так­же Ве­ли­кую Ар­ме­нию (стра­на меж­ду ре­кой Ку­рой и вер­хо­вья­ми рек Тиг­ра и Ев­фра­та), где со­тво­рил мно­гие чу­де­са и ис­це­лил одер­жи­мую бе­сом дочь ца­ря По­ли­мия. В бла­го­дар­ность царь по­слал апо­сто­лу да­ры, но тот от­ка­зал­ся при­нять их, ска­зав, что ищет толь­ко спа­се­ния душ че­ло­ве­че­ских. То­гда По­ли­мий с ца­ри­цей, ис­це­лен­ной ца­рев­ной и мно­ги­ми при­бли­жен­ны­ми при­ня­ли Кре­ще­ние. Их при­ме­ру по­сле­до­ва­ли жи­те­ли де­ся­ти го­ро­дов Ве­ли­кой Ар­ме­нии. По про­ис­кам язы­че­ских жре­цов брат ца­ря Асти­аг схва­тил апо­сто­ла в го­ро­де Аль­бане (ныне го­род Ба­ку) и рас­пял вниз го­ло­вой. Но он и с кре­ста не пе­ре­ста­вал воз­ве­щать лю­дям бла­гую весть о Хри­сте Спа­си­те­ле. То­гда по при­ка­зу Астиа­га со­дра­ли с апо­сто­ла ко­жу и от­сек­ли гла­ву. Ве­ру­ю­щие по­ло­жи­ли его остан­ки в оло­вян­ную ра­ку и по­греб­ли. Око­ло 508 го­да свя­тые мо­щи апо­сто­ла Вар­фо­ло­мея пе­ре­нес­ли в Ме­со­по­та­мию, в го­род Да­ры. Ко­гда в 574 го­ду го­ро­дом за­вла­де­ли пер­сы, хри­сти­ане взя­ли мо­щи апо­сто­ла и уда­ли­лись к бе­ре­гам Чер­но­го мо­ря. Но так как их на­стиг­ли вра­ги, они бы­ли вы­нуж­де­ны опу­стить ра­ку в мо­ре. Си­лою Бо­жи­ей ра­ка чу­дес­но при­плы­ла к ост­ро­ву Ли­па­ру. В IX ве­ке, по­сле взя­тия ост­ро­ва ара­ба­ми, свя­тые мо­щи бы­ли пе­ре­не­се­ны в неа­по­ли­тан­ский го­род Бе­не­вент, а в Х ве­ке часть их пе­ре­не­се­на в Рим.

О свя­том апо­сто­ле Вар­фо­ло­мее упо­ми­на­ет­ся в жи­тии Иоси­фа пес­но­пис­ца († 883, па­мять 4 ап­ре­ля). По­лу­чив от од­но­го че­ло­ве­ка часть мо­щей апо­сто­ла Вар­фо­ло­мея, пре­по­доб­ный Иосиф при­нес их в свою оби­тель близ Кон­стан­ти­но­по­ля и по­стро­ил во имя апо­сто­ла цер­ковь, в ко­то­рой по­ло­жил часть его мо­щей. Пре­по­доб­ный Иосиф го­рел же­ла­ни­ем со­ста­вить в честь свя­то­го хва­леб­ные пес­но­пе­ния и усерд­но мо­лил Бо­га да­ро­вать ему спо­соб­ность к со­став­ле­нию их. В день па­мя­ти апо­сто­ла Вар­фо­ло­мея пре­по­доб­ный Иосиф уви­дел его в ал­та­ре. Тот по­до­звал Иоси­фа, взял с пре­сто­ла Свя­тое Еван­ге­лие и воз­ло­жил ему на грудь со сло­ва­ми: "Да бла­го­сло­вит те­бя Гос­подь, пес­но­пе­ния твои да усла­дят все­лен­ную". С то­го вре­ме­ни пре­по­доб­ный Иосиф на­чал пи­сать гим­ны и ка­но­ны и укра­сил ими не толь­ко празд­ник апо­сто­ла, но и дни па­мя­ти мно­гих дру­гих свя­тых, со­ста­вив око­ло 300 ка­но­нов. Свя­ти­те­ли Иоанн Зла­то­уст, Ки­рилл Алек­сан­дрий­ский, Епи­фа­ний Кипр­ский и неко­то­рые дру­гие учи­те­ли Церк­ви счи­та­ют апо­сто­ла Вар­фо­ло­мея за од­но ли­цо с На­фа­наи­лом (Ин.1:45-51, 21:2).

7 сен­тяб­ря (25 ав­гу­ста ст.ст.) – пе­ре­не­се­ние мо­щей

Пе­ре­не­се­ние мо­щей апо­сто­ла Вар­фо­ло­мея бы­ло в кон­це VI ве­ка. Его апо­столь­ская де­я­тель­ность и му­че­ни­че­ская кон­чи­на вос­по­ми­на­ют­ся Цер­ко­вью 11 июня. Апо­стол Вар­фо­ло­мей по­стра­дал за Хри­ста в Ал­бане Ар­мян­ской (ныне Ба­ку) в 71 го­ду, где и на­хо­ди­лись его свя­тые мо­щи. От мо­щей свя­то­го апо­сто­ла про­ис­хо­ди­ли мно­го­чис­лен­ные чу­де­са, и мно­го невер­ных об­ра­ща­лось ко Хри­сту. При им­пе­ра­то­ре Ана­ста­сии (491–518) мо­щи апо­сто­ла Вар­фо­ло­мея бы­ли при­не­се­ны во вновь по­стро­ен­ный го­род Ана­ста­си­у­поль (или Да­ру) и на­хо­ди­лись там до кон­ца VI ве­ка.

Ко­гда го­род Ана­ста­си­у­поль был за­хва­чен пер­сид­ским ца­рем Хоз­ро­ем, хри­сти­ане, взяв ков­чег с мо­ща­ми апо­сто­ла Вар­фо­ло­мея, бе­жа­ли с ним к бе­ре­гам Чер­но­го мо­ря. На­стиг­шие их жре­цы бро­си­ли ков­чег с мо­ща­ми апо­сто­ла Вар­фо­ло­мея в мо­ре. Вме­сте с ним бы­ли бро­ше­ны в мо­ре еще 4 ков­че­га с мо­ща­ми свя­тых му­че­ни­ков Па­пи­а­на, Лу­ки­а­на, Гри­го­рия и Ака­кия. Си­лою Бо­жи­ей ков­че­ги не по­то­ну­ли в мор­ской пу­чине, но со­вер­ши­ли чу­дес­ное пла­ва­ние по мо­рям и до­стиг­ли Ита­лии. Ков­чег с мо­ща­ми апо­сто­ла Вар­фо­ло­мея при­стал к бе­ре­гу у ост­ро­ва Ли­па­ры, а осталь­ные ков­че­ги про­дол­жа­ли свой путь и при­ста­ли к бе­ре­гу в раз­ных ме­стах Ита­лии. Ков­чег с мо­ща­ми му­че­ни­ка Па­пи­а­на оста­но­вил­ся в Си­ци­лии, му­че­ни­ка Лу­ки­а­на – в Мес­сине, му­че­ни­ка Гри­го­рия – в Ка­лаб­рии и му­че­ни­ка Ака­кия – в Ас­ку­лу­се. О при­бы­тии свя­тых мо­щей апо­сто­ла Вар­фо­ло­мея бы­ло от­кро­ве­ние епи­ско­пу ост­ро­ва Ли­па­ры Ага­фо­ну, ко­то­рый вы­шел с кли­ром к бе­ре­гу мо­ря, взял ков­чег из во­ды и тор­же­ствен­но пе­ре­нес в цер­ковь. От мо­щей апо­сто­ла Вар­фо­ло­мея ис­тек­ло ми­ро, по­да­вав­шее ис­це­ле­ние от раз­лич­ных бо­лез­ней. В церк­ви ост­ро­ва Ли­па­ры свя­тые мо­щи оста­ва­лись до се­ре­ди­ны IХ ве­ка. Ко­гда ост­ров был за­хва­чен языч­ни­ка­ми, хри­сти­ан­ские куп­цы взя­ли свя­тые мо­щи апо­сто­ла Вар­фо­ло­мея и пе­ре­вез­ли в го­род Бе­не­вент, где их при­ня­ли с ве­ли­кой че­стью и по­ло­жи­ли в глав­ной церк­ви го­ро­да.

См. так­же: "Жи­тие и стра­да­ния свя­то­го Апо­сто­ла Вар­фо­ло­мея" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

См. так­же: "Пе­ре­не­се­ние чест­ных мо­щей свя­то­го Апо­сто­ла Вар­фо­ло­мея" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

См. так­же: "Со­бор свя­тых слав­ных и все­х­валь­ных две­на­дца­ти Апо­сто­лов" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.