Канон святому мученику Маманту

Припев: Святы́й му́чениче Ма́манте, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 15 сентября (02 сентября ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.

Небеса́ обходя́, я́ко изря́ден му́ченик бы́в, и Трисия́нныя Зари́, сла́вне, исполня́яся, на земли́ честву́ющия тво́й честны́й и светоно́сный де́нь сконча́ния, Боже́ственнаго просвеще́ния сподо́би.

Благоро́дие и по все́м соверше́нное ума́ твоего́ прове́дый Сло́во, Ма́манте, от пеле́н тя́ ра́зума испо́лни, и до́брых сла́достьми многови́дно украси́, му́чениче страстоте́рпче всехва́льне.

Роди́телие твои́ непоро́чныя ве́ры, предбе́дствующе, во изгна́нии пре́лести, заключа́еми в темни́цах, Бо́жиими веле́ньми прозябо́ша тебе́, разори́вшаго многобо́жия соу́з.

Богоро́дичен: Пресла́вная о Тебе́ глаго́лашася в ро́дех родо́в, Я́же Бо́га Сло́ва во чре́ве вмести́вши, чиста́ же пребыва́еши, Богоро́дице Мари́е. Те́м Тя́ вси́ честву́им, по Бо́зе предста́тельство на́ше.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, еди́не Человеколю́бче.

Я́ко светоза́рну звезду́, страстоте́рпца Ма́манта положи́ Христо́с на высоте́ Це́ркве Своея́, страда́ний све́тлостьми и пресла́вных чуде́с всю́ подсо́лнечную просвеща́юща.

Возше́д на го́ру и́стиннаго зна́ния и облиста́вся виде́нии ума́ чистото́ю, естество́ безслове́сное, к слове́сному песнопе́нию Боже́ственными повеле́нии, блаже́нне, воздви́гл еси́.

Ю́ноша красе́н добро́тою бы́л еси́, те́м беззако́нно и́щущим я́ти тя́ яви́лся еси́ непристу́пен, Прише́дшему на Стра́сть, я́ко все́х Го́споду, приведе́ся.

Богоро́дичен: Не́бо простры́й и земны́й, Пречи́стая, кру́г содержа́й ве́сь, естество́м Божества́, на объя́тиих Твои́х пло́тию держи́мь бы́сть и ве́рным Тя́ утвержде́ние все́м показа́.

Седа́лен, гла́с 8.

Благоче́стия сы́й рожде́ние че́стно, нече́стия показа́лся еси́ потреби́тель, Ма́манте всехва́льне, си́лою Ду́ха: в три́знищи бо ле́сть и́дольскую обличи́л еси́ и благоде́рзостно Тро́ицу пе́ти пропове́дал еси́. Те́мже и звере́м вда́н бы́в, страстоно́сче, зве́ря умори́л еси́ и злонача́льнаго зми́я. Сего́ ра́ди вопие́м ти́: моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти честву́ющим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: Боже́ственная ски́ния была́ еси́ Сло́ва, еди́на Пречи́стая Де́во Ма́ти, чистото́ю а́нгелы превозше́дшая, па́че все́х мене́ пе́рсть бы́вша, оскверне́на плотски́ми прегреше́ньми, очи́сти моли́тв Твои́х боже́ственными вода́ми, подаю́щи, Чи́стая, ве́лию ми́лость.

Крестобогоро́дичен: Нескве́рная А́гница, Сло́ва нетле́нная Де́во Ма́ти, на Кресте́ зря́щи пове́шена из Нея́ безболе́зненно Прозя́бшаго, матероле́пно рыда́ющи, взыва́ше: увы́, Ча́до Мое́, ка́ко стра́ждеши, хотя́ изба́вити от страсте́й безче́стия челове́ка?

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Самово́льне к подвиго́м отлучи́лся еси́, неужа́сно, сла́вне, му́дростию: Христа́ бо име́л еси́ помога́юща Боже́ственною си́лою, не́мощь твою́ утвержда́юща, и свиде́теля показу́юща Свои́х страда́ний, и вы́шней све́тлости прича́стника.

Я́ко помо́щник, и́же от Бо́га, спу́тник тво́й, покаря́шеся, я́коже слове́снейший, ди́вий зве́рь. Боже́ственною бо любо́вию ты́ покори́л еси́ стра́сти безслове́снейшия, красе́н яви́лся еси́ по́мыслом мудре́йшим, безслове́сие враго́в побе́ждь.

Пред суди́лищи мучи́телей ты́ предста́л еси́, Сло́ва воплоще́ние, блаже́нне, проявле́нно возглаша́я, и безбо́жия низлага́я свире́пство, и вся́ несомне́нно пе́ти науча́я: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Богоро́дичен: Рожде́нием преесте́ственным Рождества́ Твоего́, боле́зней гре́х разреши́ся, и от кля́твы земноро́дных естество́ измени́ся, Богороди́тельнице Всенепоро́чная, и отверзо́шася до́льным Тебе́ ра́ди го́рняя, и со а́нгелы челове́цы лику́ют.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тма́ окая́ннаго? Но обрати́ мя́, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

Стру́жемь, ника́коже о телеси́ сла́вный Ма́мант попече́ся, тле́ния дебельство́ растерза́тися отложи́в, и ко́жныя совле́к ри́зы, и оде́жду нетле́ния прие́м.

Благода́рственную хвалу́ пе́л еси́ Зижди́телю твоему́, ископова́емь в ре́бра, всеблаже́нне, и гла́с с небесе́ услы́шал еси́, утвержда́ющь па́че по́мысл тво́й к лу́чшему и страда́ний боле́знь облегча́ющь.

В темни́це заключе́ну яви́ся с небесе́ тебе́, нося́щи пресла́вно виде́ние, страстоте́рпче всеблаже́нне, многострада́льне, пи́щу нетле́ния, голуби́ца красне́йша: тле́ния бо преде́лы премину́л еси́.

Богоро́дичен: Воплоще́ния Боже́ственнаго и премене́ния несказа́ннаго Ты́ была́ еси́ Хода́таица, Я́же пре́жде со́лнца из Отца́ Рожде́ннаго ро́ждши: Тобо́ю бо естество́ земны́х Бо́гу совокупи́ся и на престо́ле Сла́вы посади́ся.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.

Ре́вностию к Бо́гу распала́емь, свяще́ннейше, о поджига́ющем пла́мени ника́коже попе́клся еси́, боже́ственным ороша́емь с небесе́ дожде́м, страда́льче до́блественнейше.

Ю́ношам трие́м Претвори́вый пе́щь в ро́су светоявле́нно, богому́дре, всеблаже́нне, от пла́мене исхити́ тя́ и огня́ показа́ пресла́вно си́льнейша.

Велича́йшия претерпева́я по́двиги, яви́лся еси́ превелича́йш, в страда́льцех чу́ден, в му́ченицех же иску́сен. Те́м и велича́йших тя́ Подвигополо́жник воздая́ний сподо́би.

Богоро́дичен: Бы́хом о́бщницы Боже́ственному естеству́, Пречи́стая, Боже́ственным Рождество́м Твои́м, и поко́й небе́сный, со а́нгельскими чи́нми Тя́ восхваля́ющии, во Христе́ насле́дствовахом.

Конда́к, гла́с 3.

Жезло́м, свя́те, от Бо́га тебе́ да́нным, лю́ди твоя́ упаси́ на па́житех живоно́сных, зве́ри же неви́димыя и неукроти́мыя сокруши́ под но́ги тя́ пою́щих, я́ко вси́, и́же в беда́х, предста́теля тя́ те́пла, Ма́манте, и́мут.

И́кос:

И́же по все́й земли́ пресла́внаго тя́ му́ченика, и на небесе́х со а́нгелы лику́юща, воспои́м, Ма́манте, пе́рвее еле́ни в пусты́нях я́ве доя́ща, и ны́не бога́тныя лю́ди Госпо́дня, жезло́м си́лы, я́ко па́стыря добра́, пасу́ща и путеводя́ща на ме́сто зла́чно, иде́же е́сть и́стинно ра́йская сла́дость. Тоя́ бо ра́ди ми́р оста́вил еси́, я́ко да вси́ тя́ предста́теля, Ма́манте, те́пла и́мут.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́, сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице, лику́юще поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Пе́щи ви́д, я́коже хла́да потре́бное тебе́ испо́лни, на дни́ бо мно́гия в то́й, Ма́манте, затворе́н, не опали́лся еси́, вопия́ Сотво́ршему: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

А́нгелы сприе́мники, слико́вники тебе́, и о́бщники неизглаго́ланных пе́сней, посреде́ пла́мене, му́чениче, име́л еси́. С ни́миже все́х Влады́це взыва́л еси́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Я́ко ши́пок неувяда́емь, я́ко от черто́га жени́х, исходя́, красне́йший, и́стинно от пе́щи, попали́в безу́мныя, и зря́щия просвети́в, зову́щия: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Се́ ны́не испо́лнися богоглаго́ливаго прорече́ние, во утро́бе бо, Де́во, Бо́га Сло́ва име́ла еси́ и родила́ еси́ Жизнода́вца. Ему́же вси́ зове́м: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Я́ко Дании́л, зия́ния звере́й заусти́л еси́ боже́ственным Влады́ки призва́нием, сла́вне, зми́я умертви́л еси́, злочести́выя посрами́л еси́, и я́ко победи́тель, на небесе́х, поя́, живе́ши в весе́лии: свяще́нницы, благослови́те, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Побива́ху ка́мением тя́, блаже́нне, ка́мению служа́щии, и окамене́ннии душе́ю пребеззако́ннии, о́ко воздвиза́юща свяще́нныя твоея́, му́чениче, души́ к неразсе́дному и неукло́нному Ка́меню и пою́ща усе́рдно: свяще́нницы, благослови́те, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Подвигополо́жник, свы́ше тебе́ простира́я вене́ц, я́коже победи́телю, и до́брый проше́дшу по́двиг, пребога́те, возглаша́ет тебе́ е́же к Нему́ спеши́ти, честно́е и сладча́йшее ше́ствие, усе́рдно пою́щу: свяще́нницы, благослови́те, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Преесте́ственно зачала́ еси́ Су́щаго из Отца́ без ма́тере, пребы́вши Де́ва и по рождестве́, Чи́стая: Бо́жие бо соедине́ние обновля́ет естества́ в Тебе́, и обновля́ются существа́ преде́лы. Те́м Тя́ правосла́вно, я́ко Бо́га ро́ждшую, и́стинно Богоро́дицу пое́м во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Возложи́л еси́ ду́шу твою́ Изба́вителю, и к Сему́ усе́рдно восте́кл еси́, добро́тами укра́шен све́тло свяще́нных подвиго́в твои́х и боре́ний чу́дных, всехва́льне ору́жниче, свети́ло вселе́нныя, церко́вное удобре́ние.

Совокупи́лся еси́ со а́нгелы, а́нгельское на земли́ жи́тельство стяжа́в, и с ни́ми пое́ши во хвале́нии ра́достно свяще́нное песнопе́ние, Ма́манте, Тро́ице всехва́льно, обожа́емь Боже́ственными прича́стии, и сла́вою непрее́мною обогаща́емь.

Я́ко име́я дерзнове́ние к Бо́гу, боже́ственное твое́ сие́ торжество́ ра́достно, му́чениче, соверша́ющия, и честно́е и свяще́нное твое́ страда́ние ве́рою чи́стою хва́лящия, помина́й всеблаже́нне, и бу́ри и бе́д и напа́стей ны́ спаси́.

Богоро́дичен: Неискусому́жную Ма́терь су́щих на земли́, Отроча́ ражда́ющу, кто́ слы́ша когда́? И Рожде́нное, безнача́льна Бо́га же и соесте́ственна Отцу́ пребезнача́льному же и Ро́ждшей преесте́ственно? О, стра́ннаго та́инства! О, Боже́ственнаго обще́ния, и́мже Бо́гу соедини́хомся!

Свети́лен.

Млеко́м воспита́лся еси́ еле́ней, в гора́х живы́й, му́чениче Ма́манте, но яви́лся еси́ па́ки на три́знищи, страда́в усе́рднейше, и побе́ды взе́м вене́ц, ко Го́споду отше́л еси́.

Богоро́дичен: И́же жи́зни боже́ственней и блаже́нней позави́дев ми́ дре́вле в раи́, вра́г льсти́вейший и вселука́вый, и Еде́ма изгна́на сотвори́ мя́, умерщвля́ется Твои́м Рождество́м, Де́во.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Колесницегони́телѧ фараѡ́нѧ погрꙋзѝ, чꙋдотворѧ́й и҆ногда̀ мѡѷсе́йскїй же́злъ, крⷭ҇тоѻбра́знѡ порази́въ и҆ раздѣли́въ мо́ре. і҆и҃лѧ же бѣглеца̀ пѣшехо́дца спасѐ, пѣ́снь бг҃ови воспѣва́юща.

Небеса̀ ѡ҆бходѧ̀ ꙗ҆́кѡ и҆зрѧ́денъ мꙋ́ченикъ бы́въ, и҆ трисїѧ́нныѧ зарѝ, сла́вне, и҆сполнѧ́ѧсѧ, на землѝ чествꙋ́ющыѧ тво́й честны́й и҆ свѣтоно́сный де́нь сконча́нїѧ, бжⷭ҇твеннагѡ просвѣще́нїѧ сподо́би.

Благоро́дїе и҆ по всѣ́мъ соверше́нное ᲂу҆ма̀ твоегѡ̀, провѣ́дый сло́во ма́манте, ѿ пеле́нъ тѧ̀ ра́зꙋма и҆спо́лни, и҆ до́брыхъ сла́достьми многови́днѡ ᲂу҆красѝ, мꙋ́чениче страстоте́рпче всехва́льне.

Роди́телїе твоѝ непоро́чныѧ вѣ́ры предбѣ́дствꙋюще, во и҆згна́нїи пре́лести, заключа́еми въ темни́цахъ, бж҃їими велѣ́ньми, прозѧбо́ша тебѐ, разори́вшагѡ многобо́жїѧ соꙋ́зъ.

Бг҃оро́диченъ: Пресла̑внаѧ ѡ҆ тебѣ̀ глаго́лашасѧ въ ро́дѣхъ родѡ́въ, ꙗ҆̀же бг҃а сло́ва во чре́вѣ вмѣсти́вши, чиста́ же пребыва́еши бцⷣе марі́е. тѣ́мъ тѧ̀ всѝ чествꙋ́имъ, по бз҃ѣ предста́тельство на́ше.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Нбⷭ҇нагѡ крꙋ́га верхотво́рче, гдⷭ҇и, и҆ цр҃кве зижди́телю, ты̀ менѐ ᲂу҆твердѝ въ любвѝ твое́й, жела́нїй кра́ю, вѣ́рныхъ ᲂу҆твержде́нїе, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.

Ꙗ҆́кѡ свѣтоза́рнꙋ ѕвѣздꙋ̀, страстоте́рпца ма́манта положѝ хрⷭ҇то́съ на высотѣ̀ цр҃кве своеѧ̀, страда́нїй свѣ́тлостьми, и҆ пресла́вныхъ чꙋде́съ, всю̀ подсо́лнечнꙋю просвѣща́юща.

Возше́дъ на го́рꙋ и҆́стиннагѡ зна́нїѧ, и҆ ѡ҆блиста́всѧ видѣ̑нїи ᲂу҆ма̀ чистото́ю, є҆стество̀ безслове́сное, къ слове́сномꙋ пѣснопѣ́нїю, бжⷭ҇твенными повелѣ̑нїи, блаже́нне, воздви́глъ є҆сѝ.

Ю҆́ноша красе́нъ добро́тою бы́лъ є҆сѝ. тѣ́мъ беззако́ннѡ и҆́щꙋщымъ ꙗ҆́ти тѧ̀, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ непристꙋ́пенъ, прише́дшемꙋ на стрⷭ҇ть, ꙗ҆́кѡ всѣ́хъ гдⷭ҇ꙋ приведе́сѧ.

Бг҃оро́диченъ: Не́бо простры́й, и҆ земны́й, пречⷭ҇таѧ, крꙋ́гъ содержа́й ве́сь, є҆стество́мъ бжⷭ҇тва̀, на ѡ҆б̾ѧ́тїихъ твои́хъ пло́тїю держи́мь бы́сть, и҆ вѣ̑рнымъ тѧ̀ ᲂу҆твержде́нїе всѣ̑мъ показа̀.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Благоче́стїѧ сы́й рожде́нїе че́стно, нече́стїѧ показа́лсѧ є҆сѝ потреби́тель, ма́манте всехва́льне, си́лою дх҃а: въ три́знищи бо ле́сть і҆́дѡльскꙋю ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ, и҆ бл҃годе́рзостнѡ трⷪ҇цꙋ пѣ́ти проповѣ́далъ є҆сѝ. тѣ́мже и҆ ѕвѣрє́мъ вда́нъ бы́въ страстоно́сче, ѕвѣ́рѧ ᲂу҆мори́лъ є҆сѝ, и҆ ѕлонача́льнаго ѕмі́ѧ. сегѡ̀ ра́ди вопїе́мъ тѝ: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти, чествꙋ́ющымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.

Бг҃оро́диченъ: Бжⷭ҇твеннаѧ ски́нїа была̀ є҆сѝ сло́ва, є҆ди́на пречⷭ҇таѧ дв҃о ма́ти, чистото́ю а҆́гг҃лы превозше́дшаѧ, па́че всѣ́хъ менѐ пе́рсть бы́вша, ѡ҆скверне́на плотски́ми прегрѣше́ньми, ѡ҆чи́сти моли́твъ твои́хъ бжⷭ҇твенными вода́ми, подаю́щи чⷭ҇таѧ, ве́лїю ми́лость.

Нескве́рнаѧ а҆́гница сло́ва, нетлѣ́ннаѧ дв҃о ма́ти, на крⷭ҇тѣ̀ зрѧ́щи повѣ́шена, и҆зъ неѧ̀ безболѣ́зненнѡ прозѧ́бшаго, мт҃ролѣ́пнѡ рыда́ющи взыва́ше: ᲂу҆вы̀ ча́до моѐ, ка́кѡ стра́ждеши, хотѧ̀ и҆зба́вити ѿ страсте́й безче́стїѧ человѣ́ка;

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Ты̀ моѧ̀ крѣ́пость, гдⷭ҇и, ты̀ моѧ̀ и҆ си́ла, ты̀ мо́й бг҃ъ, ты̀ моѐ ра́дованїе, не ѡ҆ста́вль нѣ́дра ѻ҆́ч҃а, и҆ на́шꙋ нищетꙋ̀ посѣти́въ. тѣ́мъ съ прⷪ҇ро́комъ а҆ввакꙋ́момъ зовꙋ́ ти: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.

Самово́льнѣ къ подвигѡ́мъ ѿлꙋчи́лсѧ є҆сѝ, неꙋжа́снѡ сла́вне мꙋ́дростїю: хрⷭ҇та́ бо и҆мѣ́лъ є҆сѝ помога́юща бжⷭ҇твенною си́лою, не́мощь твою̀ ᲂу҆твержда́юща, и҆ свидѣ́телѧ показꙋ́юща свои́хъ страда́нїй, и҆ вы́шнѣй свѣ́тлости прича́стника.

Ꙗ҆́кѡ помо́щникъ и҆́же ѿ бг҃а спꙋ́тникъ тво́й, покарѧ́шесѧ ꙗ҆́коже слове́снѣйшїй ди́вїй ѕвѣ́рь: бжⷭ҇твенною бо любо́вїю ты̀ покори́лъ є҆сѝ стра̑сти безслове́снѣйшыѧ, красе́нъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ по́мысломъ мꙋдрѣ́йшимъ, безслове́сїе врагѡ́въ побѣ́ждь.

Предъ сꙋди́лищи мꙋчи́телей ты̀ предста́лъ є҆сѝ, сло́ва воплоще́нїе, блаже́нне, проѧвле́ннѡ возглаша́ѧ, и҆ безбо́жїѧ низлага́ѧ свирѣ́пство, и҆ всѧ̑ несомнѣ́ннѡ пѣ́ти наꙋча́ѧ: си́лѣ твое́й сла́ва чл҃вѣколю́бче.

Бг҃оро́диченъ: Рожде́нїемъ преесте́ственнымъ ржⷭ҇тва̀ твоегѡ̀, болѣ́зней грѣ́хъ разрѣши́сѧ, и҆ ѿ клѧ́твы земноро́дныхъ є҆стество̀ и҆змѣни́сѧ, бг҃ороди́тельнице всенепоро́чнаѧ, и҆ ѿверзо́шасѧ дѡ́льнымъ тебє̀ ра́ди гѡ́рнѧѧ, и҆ со а҆́гг҃лы человѣ́цы ликꙋ́ютъ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Вскꙋ́ю мѧ̀ ѿри́нꙋлъ є҆сѝ ѿ лица̀ твоегѡ̀, свѣ́те незаходи́мый, и҆ покры́ла мѧ̀ є҆́сть чꙋжда́ѧ тма̀ ѻ҆каѧ́ннаго, но ѡ҆брати́ мѧ, и҆ къ свѣ́тꙋ за́повѣдей твои́хъ пꙋти̑ моѧ̑ напра́ви, молю́сѧ.

Стрꙋ́жемь, ника́коже ѡ҆ тѣлесѝ сла́вный ма́мантъ попече́сѧ, тлѣ́нїѧ дебельство̀ растерза́тисѧ ѿложи́въ, и҆ кѡ́жныѧ совле́къ ри̑зы, и҆ ѻ҆де́ждꙋ нетлѣ́нїѧ прїе́мъ.

Благода́рственнꙋю хвалꙋ̀ пѣ́лъ є҆сѝ зижди́телю твоемꙋ̀, и҆скопова́емь въ ре́бра, всеблаже́нне, и҆ гла́съ съ небесѐ ᲂу҆слы́шалъ є҆сѝ, ᲂу҆твержда́ющь па́че по́мыслъ тво́й къ лꙋ́чшемꙋ, и҆ страда́нїй болѣ́знь ѡ҆блегча́ющь.

Въ темни́цѣ заключе́нꙋ ꙗ҆ви́сѧ съ нб҃сѐ тебѣ̀ носѧ́щи пресла́вно видѣ́нїе, страстоте́рпче всебл҃же́нне многострада́льне, пи́щꙋ нетлѣ́нїѧ, голꙋби́ца краснѣ́йша: тлѣ́нїѧ бо предѣ́лы преминꙋ́лъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Воплоще́нїѧ бжⷭ҇твеннагѡ, и҆ премѣне́нїѧ несказа́ннагѡ ты̀ была̀ є҆сѝ хода́таица, ꙗ҆́же пре́жде со́лнца и҆зъ ѻ҆ц҃а̀ рожде́ннаго ро́ждши: тобо́ю бо є҆стество̀ земны́хъ бг҃ꙋ совокꙋпи́сѧ, и҆ на прⷭ҇то́лѣ сла́вы посади́сѧ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ѡ҆чи́сти мѧ̀, сп҃се, мнѡ́га бо беззакѡ́нїѧ моѧ̑, и҆ и҆зъ глꙋбины̀ ѕѡ́лъ возведѝ, молю́сѧ: къ тебѣ́ бо возопи́хъ, и҆ ᲂу҆слы́ши мѧ̀, бж҃е спасе́нїѧ моегѡ̀.

Ре́вностїю къ бг҃ꙋ распала́емь свѧще́ннѣйше, ѡ҆ поджига́ющемъ пла́мени ника́коже попе́клсѧ є҆сѝ, бжⷭ҇твеннымъ ѡ҆роша́емь съ небесѐ дожде́мъ, страда́льче до́блественнѣйше.

Ю҆́ношамъ трїе́мъ претвори́вый пе́щь въ ро́сꙋ свѣтоѧвле́ннѡ, бг҃омꙋ́дре всебл҃же́нне, ѿ пла́мене и҆схити́ тѧ, и҆ ѻ҆гнѧ̀ показа̀ пресла́внѡ си́льнѣйша.

Велича́йшыѧ претерпѣва́ѧ по́двиги, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ превелича́йшъ, въ страда́льцѣхъ чꙋ́денъ, въ мꙋ́ченицѣхъ же и҆скꙋ́сенъ. тѣ́мъ и҆ велича́йшихъ тѧ̀ подвигополо́жникъ воздаѧ́нїй сподо́би.

Бг҃оро́диченъ: Бы́хомъ ѻ҆́бщницы бжⷭ҇твенномꙋ є҆стествꙋ̀, пречⷭ҇таѧ, бжⷭ҇твеннымъ ржⷭ҇тво́мъ твои́мъ: и҆ поко́й нбⷭ҇ный, со а҆́гг҃льскими чи́нми тѧ̀ восхвалѧ́ющїи, во хрⷭ҇тѣ̀ наслѣ́дствовахомъ.

Конда́къ, гла́съ г҃.

Жезло́мъ, свѧ́те, ѿ бг҃а тебѣ̀ да́ннымъ, лю́ди твоѧ̑ ᲂу҆пасѝ, на па́житехъ живоно́сныхъ: ѕвѣ́ри же неви̑димыѧ и҆ неꙋкроти̑мыѧ сокрꙋшѝ подъ но́ги тѧ̀ пою́щихъ: ꙗ҆́кѡ всѝ, и҆́же въ бѣда́хъ, предста́телѧ тѧ̀ те́пла, ма́манте, и҆́мꙋтъ.

І҆́косъ:

И҆́же по все́й землѝ пресла́внаго тѧ̀ мч҃ника, и҆ на нб҃сѣ́хъ со а҆́гг҃лы ликꙋ́юща, воспои́мъ, ма́манте, пе́рвѣе є҆лє́ни въ пꙋсты́нѧхъ ꙗ҆́вѣ доѧ́ща, и҆ ны́нѣ бога̑тныѧ лю́ди гдⷭ҇нѧ, жезло́мъ си́лы ꙗ҆́кѡ па́стырѧ добра̀ пасꙋ́ща, и҆ пꙋтеводѧ́ща на мѣ́сто ѕла́чно, и҆дѣ́же є҆́сть и҆́стиннѡ ра́йскаѧ сла́дость. тоѧ́ бо ра́ди мі́ръ ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ да вси́ тѧ предста́телѧ, ма́манте, те́пла и҆́мꙋтъ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Бж҃їѧ снизхожде́нїѧ ѻ҆́гнь ᲂу҆стыдѣ́сѧ въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀: сегѡ̀ ра́ди ѻ҆́троцы въ пещѝ ра́дованною ного́ю, ꙗ҆́кѡ во цвѣ́тницѣ ликꙋ́юще, поѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Пе́щи ви́дъ, ꙗ҆́коже хла́да потре́бное тебѣ̀ и҆спо́лни: на дни̑ бо мнѡ́гїѧ въ то́й, ма́манте, затворе́нъ, не ѡ҆пали́лсѧ є҆сѝ, вопїѧ̀ сотво́ршемꙋ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

А҆́гг҃лы спрїе́мники, слико́вники тебѣ̀, и҆ ѻ҆́бщники неизгл҃го́ланныхъ пѣ́сней, посредѣ̀ пла́мене, мꙋ́чениче, и҆мѣ́лъ є҆сѝ. съ ни́миже всѣ́хъ влⷣцѣ взыва́лъ є҆сѝ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Ꙗ҆́кѡ ши́покъ неꙋвѧда́емь, ꙗ҆́кѡ ѿ черто́га жени́хъ и҆сходѧ̀ краснѣ́йшїй и҆́стиннѡ, ѿ пе́щи попали́въ безꙋ̑мныѧ, и҆ зрѧ́щыѧ просвѣти́въ зовꙋ́щыѧ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Сѐ ны́нѣ и҆спо́лнисѧ бг҃оглаго́ливагѡ прорече́нїе: во ᲂу҆тро́бѣ бо, дв҃о, бг҃а сло́ва и҆мѣ́ла є҆сѝ, и҆ родила̀ є҆сѝ жизнода́вца. є҆мꙋ́же всѝ зове́мъ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель, бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею, спасе́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы благослови́те, свѧще́нницы воспо́йте, лю́дїе превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Ꙗ҆́кѡ данїи́лъ зїѧ̑нїѧ ѕвѣре́й заꙋсти́лъ є҆сѝ, бжⷭ҇твеннымъ влⷣки призва́нїемъ, сла́вне, ѕмі́ѧ ᲂу҆мертви́лъ є҆сѝ, ѕлочести̑выѧ посрами́лъ є҆сѝ, и҆ ꙗ҆́кѡ побѣди́тель на нб҃сѣ́хъ поѧ̀, живе́ши въ весе́лїи: свѧще́нницы, бл҃гослови́те, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Побива́хꙋ ка́менїемъ тѧ̀, бл҃же́нне, ка́менїю слꙋжа́щїи, и҆ ѡ҆камене́ннїи дꙋше́ю пребеззако́ннїи, ѻ҆́ко воздвиза́юща свѧще́нныѧ, твоеѧ̀ мч҃ниче, дꙋшѝ, къ неразсѣ́дномꙋ и҆ неꙋкло́нномꙋ ка́меню, и҆ пою́ща ᲂу҆се́рднѡ: свѧще́нницы, благослови́те, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Подвигополо́жникъ свы́ше тебѣ̀ простира́ѧ вѣне́цъ ꙗ҆́коже побѣди́телю, и҆ до́брый проше́дшꙋ по́двигъ пребога́те, возглаша́етъ тебѣ̀ є҆́же къ немꙋ̀ спѣши́ти, честно́е и҆ сладча́йшее ше́ствїе, ᲂу҆се́рднѡ пою́щꙋ: свѧще́нницы бл҃гослови́те, лю́дїе превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Преесте́ственнѡ зачала̀ є҆сѝ сꙋ́щаго и҆зъ ѻ҆ц҃а̀ безъ ма́тере, пребы́вши дв҃а и҆ по ржⷭ҇твѣ̀ чⷭ҇таѧ: бж҃їе бо соедине́нїе ѡ҆бновлѧ́етъ є҆стєства̀ въ тебѣ̀, и҆ ѡ҆бновлѧ́ютсѧ сꙋщества̀ предѣ́лы. тѣ́мъ тѧ̀ правосла́внѡ ꙗ҆́кѡ бг҃а ро́ждшꙋю и҆́стиннѡ бцⷣꙋ пое́мъ во вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Оу҆жасе́сѧ ѡ҆ се́мъ не́бо, и҆ землѝ ᲂу҆диви́шасѧ концы̀, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ пло́тски, и҆ чре́во твоѐ бы́сть простра́ннѣйшее небе́съ. тѣ́мъ тѧ̀ бцⷣꙋ а҆́гг҃лѡвъ и҆ человѣ̑къ чинонача̑лїѧ велича́ютъ.

Возложи́лъ є҆сѝ дꙋ́шꙋ твою̀ и҆зба́вителю, и҆ къ семꙋ̀ ᲂу҆се́рднѡ восте́клъ є҆сѝ, добро́тами ᲂу҆кра́шенъ свѣ́тлѡ свѧще́нныхъ подвигѡ́въ твои́хъ, и҆ боре́нїй чꙋ́дныхъ, всехва́льне ѻ҆рꙋ́жниче, свѣти́ло вселе́нныѧ, церко́вное ᲂу҆добре́нїе.

Совокꙋпи́лсѧ є҆сѝ со а҆́гг҃лы, а҆́гг҃льское на землѝ жи́тельство стѧжа́въ, и҆ съ ни́ми пое́ши во хвале́нїи ра́достнѡ свѧще́нное пѣснопѣ́нїе, ма́манте, трⷪ҇цѣ всехва́льнѡ, ѡ҆божа́емь бжⷭ҇твенными прича̑стїи, и҆ сла́вою непрее́мною ѡ҆богаща́емь.

Ꙗ҆́кѡ и҆мѣ́ѧ дерзнове́нїе къ бг҃ꙋ, бжⷭ҇твенное твоѐ сїѐ торжество̀ ра́достнѡ, мч҃ниче, соверша́ющыѧ, и҆ честно́е и҆ свѧще́нное твоѐ страда́нїе вѣ́рою чи́стою хва́лѧщыѧ помина́й, всебл҃же́нне, и҆ бꙋ́ри и҆ бѣ́дъ и҆ напа́стей ны̀ спасѝ.

Бг҃оро́диченъ: Неискꙋсомꙋ́жнꙋю ма́терь сꙋ́щихъ на землѝ, ѻ҆троча̀ ражда́ющꙋ, кто̀ слы́ша когда̀, и҆ рожде́нное, безнача́льна бг҃а же и҆ соесте́ственна, ѻ҆ц҃ꙋ̀ пребезнача́льномꙋ же и҆ ро́ждшей преесте́ственнѡ; ѽ стра́ннагѡ та́инства! ѽ бжⷭ҇твеннагѡ ѻ҆бще́нїѧ, и҆́мже бг҃ꙋ соедини́хомсѧ!

Свѣти́ленъ.

Млеко́мъ воспита́лсѧ є҆сѝ є҆ле́ней, въ гора́хъ живы́й, мꙋ́чениче ма́манте: но ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ па́ки на три́знищи страда́въ ᲂу҆се́рднѣйше, и҆ побѣ́ды взе́мъ вѣне́цъ, ко гдⷭ҇ꙋ ѿше́лъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: И҆́же жи́зни бжⷭ҇твеннѣй и҆ блаже́ннѣй, позави́дѣвъ мѝ дре́вле въ раѝ вра́гъ льсти́вѣйшїй, и҆ вселꙋка́вый, и҆ є҆де́ма и҆згна́на сотвори́ мѧ, ᲂу҆мерщвлѧ́етсѧ твои́мъ ржⷭ҇тво́мъ, дв҃о.

Жития мучеников Маманта, Феодота и Руфины Кесарийских (Каппадокийских)

Свя­той му­че­ник Ма­мант ро­дил­ся в Па­фла­го­нии от бла­го­че­сти­вых и знат­ных ро­ди­те­лей-хри­сти­ан Фе­о­до­та и Ру­фи­ны. За от­кры­тое ис­по­ве­да­ние сво­ей ве­ры ро­ди­те­ли свя­то­го бы­ли схва­че­ны языч­ни­ка­ми и за­клю­че­ны в тем­ни­цу в Ке­са­рии Кап­па­до­кий­ской. Зная свои те­лес­ные немо­щи, Фе­о­дот мо­лил­ся, чтобы Гос­подь взял его преж­де му­че­ний. Гос­подь услы­шал мо­лит­ву, и он умер в тем­ни­це. Вслед за ним умер­ла и свя­тая Ру­фи­на, раз­ре­шив­шись преж­девре­мен­но сы­ном, ко­то­ро­го она мо­лит­вен­но пре­по­ру­чи­ла Бо­гу, про­ся Его быть Хра­ни­те­лем и За­ступ­ни­ком оси­ро­тев­ше­го мла­ден­ца. Бог услы­шал пред­смерт­ную мо­лит­ву свя­той Ру­фи­ны: бо­га­тая вдо­ва хри­сти­ан­ка Ам­мия с че­стью по­греб­ла те­ла свя­тых Фе­о­до­та и Ру­фи­ны, а маль­чи­ка взя­ла к се­бе и окру­жи­ла его ма­те­рин­ской за­бо­той. Свя­той Ма­мант вы­рос убеж­ден­ным хри­сти­а­ни­ном. При­ем­ная мать за­бо­ти­лась о раз­ви­тии его при­род­ных спо­соб­но­стей и ра­но от­да­ла его учить­ся гра­мо­те. Маль­чик учил­ся лег­ко и охот­но. Он был не по ле­там рас­су­ди­те­лен и от­ли­чал­ся ран­ней зре­ло­стью ума и серд­ца. Бла­го­ра­зум­ны­ми ре­ча­ми и лич­ным при­ме­ром юный Ма­мант об­ра­тил в хри­сти­ан­ство мно­гих сво­их сверст­ни­ков. Об этом до­нес­ли пра­ви­те­лю Де­мо­кри­ту, и юно­ша был схва­чен и пред­став­лен на суд. Из ува­же­ния к его знат­но­му про­ис­хож­де­нию Де­мо­крит не ре­шил­ся под­верг­нуть его пыт­кам и ото­слал его к им­пе­ра­то­ру Авре­ли­а­ну (270–275). Тот сна­ча­ла лас­кой, а за­тем угро­за­ми на­ме­ре­вал­ся со­вра­тить свя­то­го Ма­ман­та в язы­че­скую ве­ру, но все его ста­ра­ния бы­ли на­прас­ны: свя­той без­бо­яз­нен­но ис­по­ве­дал се­бя хри­сти­а­ни­ном и об­ли­чил безу­мие языч­ни­ков, по­кло­ня­ю­щих­ся без­душ­ным ис­ту­ка­нам. Разъ­ярен­ный им­пе­ра­тор под­верг юно­шу же­сто­ким ис­тя­за­ни­ям. За­тем хо­те­ли уто­пить свя­то­го, но Ан­гел Гос­по­день спас Ма­ман­та и по­ве­лел жить на вы­со­кой го­ре в пу­стыне, на­хо­див­шей­ся неда­ле­ко от Ке­са­рии. По­ви­ну­ясь во­ле Бо­жи­ей, свя­той устро­ил там неболь­шую цер­ковь и стал про­во­дить жизнь в стро­гом воз­дер­жа­нии, по­дви­гах по­ста и мо­лит­вы.

Вско­ре он по­лу­чил уди­ви­тель­ную власть над си­ла­ми при­ро­ды: к его жи­ли­щу со­би­ра­лись на­се­ляв­шие окрест­ную пу­сты­ню зве­ри и слу­ша­ли чте­ние Свя­то­го Еван­ге­лия. Пи­тал­ся свя­той Ма­мант мо­ло­ком ди­ких коз и ла­ней.

Не за­бы­вал свя­той и о нуж­дах сво­их ближ­них: при­го­тов­ляя из это­го мо­ло­ка сы­ры, он без­воз­мезд­но раз­да­вал их ни­щим. Вско­ре сла­ва о Бо­го­угод­ном жи­тии свя­то­го Ма­ман­та рас­про­стра­ни­лась по всей Ке­са­рии. Обес­по­ко­ен­ный пра­ви­тель по­слал за ним от­ряд во­и­нов. По­встре­чав­шись на го­ре со свя­тым Ма­ман­том, во­и­ны не узна­ли его, при­няв за про­сто­го пас­ту­ха. То­гда свя­той при­гла­сил их в хи­жи­ну, на­по­ил мо­ло­ком и сам от­крыл им свое имя, так как знал, что его ожи­да­ет му­че­ни­че­ская смерть за Хри­ста. От­дав се­бя в ру­ки му­чи­те­лей, свя­той Ма­мант был при­ве­ден на суд на­мест­ни­ка Алек­сандра, ко­то­рый под­верг его изощ­рен­ным и дли­тель­ным ис­тя­за­ни­ям. Од­на­ко они не сло­ми­ли хри­сти­ан­скую во­лю свя­то­го. Он был укреп­лен об­ра­щен­ны­ми к нему свы­ше сло­ва­ми: "Кре­пись и му­жай­ся, Ма­мант". Ко­гда свя­то­го Ма­ман­та от­да­ли на съе­де­ние зве­рям, те не тро­ну­ли свя­то­го. То­гда один из язы­че­ских жре­цов по­ра­зил его тре­зуб­цем. Смер­тель­но ра­нен­ный, свя­той Ма­мант вы­шел за пре­де­лы го­ро­да. Там, в неболь­шой ка­мен­ной пе­ще­ре, он и пре­дал дух свой Бо­гу, Ко­то­рый во все­услы­ша­ние при­звал свя­то­го му­че­ни­ка Ма­ман­та в гор­нии се­ле­ния († 275). Ве­ру­ю­щи­ми он был по­гре­бен на ме­сте кон­чи­ны.

Вско­ре хри­сти­ане ста­ли по­лу­чать от него бла­го­дат­ную по­мощь в сво­их неду­гах и скор­бях. Свя­ти­тель Ва­си­лий Ве­ли­кий так го­во­рит о свя­том му­че­ни­ке Ма­ман­те в про­по­ве­ди к на­ро­ду: "По­ми­най­те свя­то­го му­че­ни­ка: те, кто ви­дел его в ви­де­нии, кто из жи­ву­щих на сем ме­сте име­ет его по­мощ­ни­ком, ко­му из при­зы­ва­ю­щих имя его он по­мог са­мим де­лом, ко­го из за­блуд­ших в жиз­ни на­ста­вил, ко­го от неду­гов ис­це­лил, чьих де­тей, уже умер­ших, сно­ва воз­вра­тил к жиз­ни, чью жизнь про­дол­жил – все, со­брав­шись во­еди­но, при­не­си­те хва­лу му­че­ни­ку".

См. так­же: "Жи­тие и стра­да­ние свя­то­го му­че­ни­ка Ма­ман­та" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.