Канон святому мученику Нестору Солунскому

Припев: Святы́й му́чениче Не́сторе, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 09 ноября (27 октября ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Колесни́цы фарао́новы и си́лу его́ вве́рже в мо́ре Кре́пкий во бра́нех, воспое́м пе́снь но́вую, я́ко просла́вися.

На колесни́цу пла́менную твое́ю кро́вию, му́дре, ра́дуяся, все́л еси́ и к небе́сней высоте́, иде́же Иису́с Безле́тный Све́т, с ра́достию возше́л еси́.

Броня́ми мы́сленными ве́ры тебе́, Не́сторе, обложи́в, и кре́ст, я́ко копие́, име́я в рука́х, вра́жия кре́пко ссе́кл еси́ полки́.

Теплото́ю Христо́вы укрепля́емь любве́, вну́трь вскочи́л еси́ в три́знище и вся́ разори́л еси́ Ли́евы ко́зни, и побе́ду победи́тельну поста́вил еси́.

Богоро́дичен: Зачала́ еси́ во чре́ве Собезнача́льнаго Отцу́ и родила́ еси́, Неискусому́жная, па́че естества́ пло́тию, пребы́вши Де́ва и́стинно, Чи́стая: те́мже Тя́ вси́ почита́ем.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утвержда́яй гро́м и созида́яй ду́х, утверди́ мене́, Го́споди, да Тя́ пою́ и́стинно и творю́ во́лю Твою́, я́ко не́сть свя́т, я́ко Ты́, Бо́же на́ш.

Укрепи́вся держа́вою кре́пости вереи́ Сокруши́вшаго и а́дова врата́, со тща́нием в три́знище вше́л еси́ и кре́пце сокруши́л еси́ вра́жия ко́зни.

Ве́тхий пре́лести нача́льник под нога́ми твои́ми простре́ся, ю́ношески бо к посече́нию просте́рлся еси́ меча́, Не́сторе, му́чеников похвало́: те́мже восхваля́ем тя́.

Предразруши́в горды́ню пребеззако́нников, Бо́гу поже́рл еси́, му́чениче, же́ртву, кро́вь твою́ возме́здие свяще́нную Тому́ подая́: те́мже ти́ возмзди́ бога́тыми дарова́ньми.

Богоро́дичен: Е́же от Ада́ма ро́да безобра́зие, внесе́нное сне́дию, во чре́ве Твое́м носи́мый Иису́с, Богоро́дице, преесте́ственно назда́в, пе́рвую добро́ту подаде́ на́м.

Седа́лен, гла́с 4.

Не устраши́вся враго́в томи́тельства, ни ужа́сся плотски́х ра́н, но безбоя́зненно поте́кл еси́ к боре́нию, му́дре, нося́ непобеди́мое Креста́ боже́ственное ору́жие. Те́мже, внеза́пу льсти́ваго умертви́в, умерщвле́н бы́л еси́, Не́сторе, и жи́зни сподо́бился еси́, Христу́ предстоя́.

Сла́ва, и ны́не: Грехолюби́в сы́й, молю́ Тя́, безгре́шнаго Бо́га ро́ждшую, взе́млющаго грехи́ ми́ра, Пречи́стая: многогре́шную ду́шу мою́ уще́дрити и грехи́ моя́ мно́гия очи́стити, гре́шных бо Ты́ еси́ очище́ние и спасе́ние ве́рных, и заступле́ние.

Крестобогоро́дичен: От Безнача́льнаго Отца́ Рожде́ннаго, напосле́док Тя́ пло́тию Ро́ждшая, на Кресте́ ви́сяща зря́щи, Христе́, увы́ Мне́, любе́знейший Иису́се, вопия́ше, ка́ко сла́вимый я́ко Бо́г от а́нгел, от беззако́нных ны́не челове́к, Сы́не, хотя́, распина́ешися? пою́ Тя́, Долготерпели́ве.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Бо́же, слу́х Тво́й и убоя́хся, разуме́х дела́ Твоя́ и ужасо́хся, Го́споди, я́ко Твоего́ хвале́ния испо́лнь земля́.

Дими́триевыми озари́вся светолу́чными уче́нии, е́ллинския суеты́ мра́ка отбе́гл еси́, и муче́ния све́том облиста́лся еси́.

Неве́рия сла́ное возмути́л еси́ мо́ре сла́достию твоея́, му́чениче, благи́я ве́ры, нечести́вых во́инства глубино́ю твои́х крове́й потопи́л еси́.

Воздвиза́емо к жи́зни яви́лся еси́ дре́во, благопло́дием пита́я по́двиг твои́х ве́рных полноту́, Не́сторе Христо́в, му́чеников хвала́.

Богоро́дичен: Очисти́лище мне́ бу́ди грехо́в и да́ждь мне́ ру́ку по́мощи, бе́дствующему, Всесвята́я Влады́чице, христиа́н тве́рдое заступле́ние.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: У́тро све́тлое на́м посли́ я́ко Бла́г и наста́ви ны́ в стра́х Тво́й, Влады́ко.

Словесы́ боже́ственнаго ра́зума по́мысл напои́в, муче́ния кла́с зре́л, сла́вне Не́сторе, израсти́л еси́.

Исцеле́нием слове́с твои́х, о Дими́трие, му́чениче Христо́в, безбо́жия беззако́ние вели́кое Не́стор уста́вил е́сть.

Ко врагу́ ви́димому спле́тся, Бо́жию неви́димо по́мощь стяжа́л еси́, Не́сторе сла́вне.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, Ро́ждшая Бо́га на́шего без се́мене; ра́дуйся, еди́на Богома́ти Пречи́стая; ра́дуйся, Неве́сто неневе́стная.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Бу́ря мя́ помышле́ний пости́гши, во глубину́ низвлачи́т мя́ безме́рных грехо́в, но Ты́, Упра́вителю Благи́й, предвари́в, упра́ви, я́ко проро́ка, и спаси́ мя́.

Печа́тию назна́менав твое́ се́рдце, до́блественно уязви́л еси́ му́жества твоего́ копие́м, се́рдце Ли́ево, страда́льче. И, ра́дуяся, умерщвля́ешися за все́х Жи́знь, Иису́са.

Я́ко жени́х, от черто́га пло́ти твоея́, му́дре, изше́л еси́, оде́ждами, истка́нными от крове́й твои́х, му́чениче, свяще́нных, я́сно украша́емь, и Влады́це предста́л еси́ Христу́.

Возвы́сив на ка́мени твоя́ но́ги благоче́стия, поста́ви Христо́с Жи́зни ка́мень и напра́ви, Не́сторе, к Себе́ стопы́ твоя́ и враги́ твоя́ посрами́.

Богоро́дичен: Расто́ргни плени́цы мои́х прегреше́ний, Я́же Бо́га ро́ждшая, взе́млющаго ми́ра гре́х, Де́во Мари́е, на Тя́ бо наде́жду спасе́ния возложи́х.

Конда́к, гла́с 2.

Страда́льчествовав до́бре, безсме́ртную сла́ву насле́довал еси́ ны́не, я́ко во́ин изря́дный Влады́ки бы́л еси́, моли́твами Дими́трия му́ченика: с ни́м у́бо, Не́сторе му́дре, моля́ не преста́й о все́х на́с.

И́кос.

В пу́ть Госпо́день от младе́нства ше́ствовал еси́, треблаже́нне, и Того́ благоче́стно свиде́тельств возжеле́л еси́, и кре́ст на ра́мена, Не́сторе богому́дре, усе́рдно взе́м, пре́лесть лю́тую идолонеи́стовства разори́л еси́, сокруши́в и сте́р Ли́евы ко́зни и ловле́ния. Те́мже ве́рою притека́ем в тво́й кро́в, вопию́ще: пребога́те, моли́ Христа́ Бо́га о все́х на́с.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Глаго́лавый на горе́ с Моисе́ом и о́браз де́вства явле́й в купине́, благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Озари́вый ве́рных сердца́ заре́ю подвиго́в страстоте́рпца, благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.

Нече́стия угаси́в пла́мень росо́ю крове́й твои́х, боже́ственный му́чениче Не́сторе, пое́ши: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.

Же́ртву жи́ву в воню́ благово́ния Го́споду прине́с, му́чениче Не́сторе, благослове́н еси́, взыва́л еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Святе́йши херуви́м яви́лася еси́, ро́ждшая Пресвято́е Бо́га Сло́во, Всесвята́я Влады́чице, на́с освяща́ющаго.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Земля́ и вся́, я́же на не́й, мо́ре и вси́ исто́чницы, небеса́ небе́с, све́т и тма́, мра́з и зно́й, сы́нове челове́честии, свяще́нницы, благослови́те Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Земля́ кро́вь твою́ честну́ю прия́т, пролия́вшуюся за Христа́, небеса́ же ду́шу, я́коже неве́сту укра́шену, му́чеников же ли́цы и пра́ведных все́х ду́си ра́достию срето́ша тя́, му́чениче.

О, души́ твоея́ боголюби́выя, сме́рть привре́менную в ничто́же вмени́вшия, но е́же жи́ти в Го́споде избра́вшия! О, боже́ственнаго му́жества, нему́жества враго́в крепча́йша! Не испове́дающих бо Христа́ обличи́л еси́.

По́двигом твои́м до́брым подвиза́вся, тече́ние и́стинно, му́чениче, сконча́л еси́, му́дре, и соблю́л еси́ твою́ ве́ру; про́чее тебе́ вене́ц пра́вды лежи́т, его́же тебе́ пода́ст Христо́с во ве́ки.

Богоро́дичен: Не убою́ся враго́в ловле́ний, Тя́ име́я по́мощь, не убою́ся злы́х, к Тебе́ прите́к, Богороди́тельнице, в Тебе́ бо хвалю́ся и в Тебе́ пре́йду, Чи́стая, сте́ну греха́, спа́сся моли́твами Твои́ми.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Я́ко сотвори́ Мне́ вели́чия Си́льный и свя́то и́мя Его́, и ми́лость Его́ в ро́д и ро́д боя́щимся Его́.

Багряни́цу, от кро́ве твоея́ очервле́ну, свяще́нно оде́ял еси́, и держа́ в десни́це, я́коже ски́птр, кре́ст, ца́рствуеши со Христо́м, Не́сторе блаже́нне.

Зре́л гро́зд яви́лся еси́ лозы́ мы́сленныя, точи́лы же муче́ния изгне́тся, умиле́ния на́м вино́ источи́л еси́, при́сно хва́лящим тя́.

Лику́я со а́нгелы пред лице́м Иису́совым и сла́вы насыща́яся Того́, творя́щих твою́ ве́рно, Не́сторе, па́мять честну́ю при́сно помина́й.

Богоро́дичен: Све́та яви́лася еси́ прия́телище, разори́вшаго мглу́ дре́вняго неразу́мия и́стинно, свяще́ния хра́м, златы́й свети́льник, небе́с вы́шши, Чи́стая.

Свети́лен.

Безбо́жнаго велича́ние и вра́жию горды́ню Креста́ си́лою и моли́твами Дими́трия, сла́внаго му́ченика, низложи́л еси́, пе́рвее, Не́сторе, стра́сти победи́в, и му́ченик изря́ден яви́лся еси́ Христо́в, му́дре страда́льче.

Сла́ва, и ны́не: Я́ко ору́жие непобеди́мое и сте́ну необори́му, и сто́лп вся́кия кре́пости, и спасе́ния приста́нище, и боже́ственное основа́ние вои́стинну, и мо́ст, преводя́й от земли́ к небе́сным, пое́м Тя́, Богоро́дице, Тобо́ю спаса́емии.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Колесни̑цы фараѡ́новы и҆ си́лꙋ є҆гѡ̀ вве́рже въ мо́ре крѣ́пкїй во бра́нехъ, воспое́мъ пѣ́снь но́вꙋю: ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

На колесни́цꙋ пла́меннꙋю твое́ю кро́вїю, мꙋ́дре, ра́дꙋѧсѧ, всѣ́лъ є҆сѝ, и҆ къ нбⷭ҇нѣй высотѣ̀, и҆дѣ́же і҆и҃съ безлѣ́тный свѣ́тъ, съ ра́достїю возше́лъ є҆сѝ.

Бронѧ́ми мы́сленными вѣ́ры тебѐ, не́сторе, ѡ҆бложи́въ, и҆ крⷭ҇тъ, ꙗ҆́кѡ копїѐ, и҆мѣ́ѧ въ рꙋка́хъ, вра̑жїѧ крѣ́пкѡ ссѣ́клъ є҆сѝ полкѝ.

Теплото́ю хрⷭ҇то́вы ᲂу҆крѣплѧ́емь любвѐ, внꙋ́трь вскочи́лъ є҆сѝ въ три́знище, и҆ всѧ̑ разори́лъ є҆сѝ лѵ́євы кѡ́зни и҆ побѣ́дꙋ побѣди́тельнꙋ поста́вилъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Зачала̀ є҆сѝ во чре́вѣ собезнача́льнаго ѻ҆ц҃ꙋ̀, и҆ родила̀ є҆сѝ, неискꙋсомꙋ́жнаѧ, па́че є҆стества̀ пло́тїю, пребы́вши дв҃а и҆́стиннѡ чⷭ҇таѧ. тѣ́мже тѧ̀ всѝ почита́емъ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Оу҆твержда́ѧй гро́мъ и҆ созида́ѧй дꙋ́хъ, ᲂу҆твердѝ менѐ, гдⷭ҇и, да тѧ̀ пою̀ и҆́стиннѡ и҆ творю̀ во́лю твою̀, ꙗ҆́кѡ нѣ́сть свѧ́тъ, ꙗ҆́кѡ ты̀, бж҃е на́шъ.

Оу҆крѣпи́всѧ держа́вою крѣ́пости верєѝ сокрꙋши́вшагѡ и҆ а҆́дова врата̀, со тща́нїемъ въ три́знище вше́лъ є҆сѝ и҆ крѣ́пцѣ сокрꙋши́лъ є҆сѝ вра̑жїѧ кѡ́зни.

Ве́тхїй пре́лести нача́льникъ подъ нога́ми твои́ми простре́сѧ: ю҆́ношески бо къ посѣче́нїю просте́рлсѧ є҆сѝ меча̀, не́сторе, мч҃никѡвъ похвало̀. тѣ́мже восхвалѧ́емъ тѧ̀.

Предразрꙋши́въ горды́ню пребеззако́нникѡвъ, бг҃ꙋ поже́рлъ є҆сѝ, мꙋ́чениче, же́ртвꙋ, кро́вь твою̀ возме́здїе свѧще́ннꙋю томꙋ̀ подаѧ̀: тѣ́мже тѝ возмздѝ бога́тыми дарова́ньми.

Бг҃оро́диченъ: Є҆́же ѿ а҆да́ма ро́да без̾ѻбра́зїе, внесе́нное снѣ́дїю, во чре́вѣ твое́мъ носи́мый і҆и҃съ, бцⷣе, преесте́ственнѡ назда́въ, пе́рвꙋю добро́тꙋ подадѐ на́мъ.

Сѣда́ленъ, гла́съ д҃.

Не ᲂу҆страши́всѧ врагѡ́въ томи́тельства, ни ᲂу҆жа́ссѧ плотски́хъ ра́нъ, но безбоѧ́зненнѡ поте́клъ є҆сѝ къ боре́нїю, мꙋ́дре, носѧ̀ непобѣди́мое крⷭ҇та̀ бжⷭ҇твенное ѻ҆рꙋ́жїе. тѣ́мже внеза́пꙋ льсти́ваго ᲂу҆мертви́въ, ᲂу҆мерщвле́нъ бы́лъ є҆сѝ, не́сторе, и҆ жи́зни сподо́билсѧ є҆сѝ, хрⷭ҇тꙋ̀ предстоѧ̀.

Грѣхолюби́въ сы́й, молю́ тѧ, безгрѣ́шнаго бг҃а ро́ждшꙋю, взе́млющаго грѣхѝ мі́ра, пречⷭ҇таѧ, многогрѣ́шнꙋю дꙋ́шꙋ мою̀ ᲂу҆ще́дрити, и҆ грѣхѝ моѧ̑ мнѡ́гїѧ ѡ҆чи́стити: грѣ́шныхъ бо ты̀ є҆сѝ ѡ҆чище́нїе, и҆ спасе́нїе вѣ́рныхъ и҆ застꙋпле́нїе.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: Ѿ безнача́льнагѡ ѻ҆ц҃а̀ рожде́ннаго, напослѣ́докъ тѧ̀ пло́тїю ро́ждшаѧ, на крⷭ҇тѣ̀ ви́сѧща зрѧ́щи, хрⷭ҇тѐ, ᲂу҆вы̀ мнѣ̀, любе́знѣйшїй і҆и҃се, вопїѧ́ше: ка́кѡ сла́вимый, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ, ѿ а҆́гг҃лъ, ѿ беззако́нныхъ ны́нѣ человѣ̑къ, сн҃е, хотѧ̀ распина́ешисѧ; пою́ тѧ, долготерпѣли́ве.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, бж҃е, слꙋ́хъ тво́й, и҆ ᲂу҆боѧ́хсѧ, разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̑, и҆ ᲂу҆жасо́хсѧ, гдⷭ҇и: ꙗ҆́кѡ твоегѡ̀ хвале́нїѧ и҆спо́лнь землѧ̀.

Дими́трїевыми ѡ҆зари́всѧ свѣтолꙋ́чными ᲂу҆чє́нїи, є҆́ллинскїѧ сꙋеты̀ мра́ка ѿбѣ́глъ є҆сѝ, и҆ мꙋче́нїѧ свѣ́томъ ѡ҆блиста́лсѧ є҆сѝ.

Невѣ́рїѧ сла́ное возмꙋти́лъ є҆сѝ мо́ре, сла́достїю твоеѧ̀, мч҃ниче, благі́ѧ вѣ́ры, нечести́выхъ вѡ́инства глꙋбино́ю твои́хъ крове́й потопи́лъ є҆сѝ.

Воздвиза́емо къ жи́зни ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ дре́во, благопло́дїемъ пита́ѧ пѡ́двигъ твои́хъ вѣ́рныхъ полнотꙋ̀, не́сторе хрⷭ҇то́въ, мч҃никѡвъ хвала̀.

Бг҃оро́диченъ: Ѡ҆чисти́лище мнѣ̀ бꙋ́ди грѣхѡ́въ, и҆ да́ждь мнѣ̀ рꙋ́кꙋ по́мощи бѣ́дствꙋющемꙋ, всест҃а́ѧ влⷣчце, хрⷭ҇тїа́нъ тве́рдое застꙋпле́нїе.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Оу҆́тро свѣ́тлое на́мъ послѝ, ꙗ҆́кѡ бл҃гъ, и҆ наста́ви ны̀ въ стра́хъ тво́й, влⷣко.

Словесы̀ бжⷭ҇твеннагѡ ра́зꙋма по́мыслъ напои́въ, мꙋче́нїѧ кла́съ зрѣ́лъ сла́вне не́сторе, и҆зрасти́лъ є҆сѝ.

И҆сцѣле́нїемъ слове́съ твои́хъ, ѽ дими́трїе мч҃ниче хрⷭ҇то́въ! безбо́жїѧ беззако́нїе вели́кое, не́сторъ, ᲂу҆ста́вилъ є҆́сть.

Ко врагꙋ̀ ви́димомꙋ спле́тсѧ, бж҃їю неви́димѡ по́мощь стѧжа́лъ є҆сѝ, не́сторе сла́вне.

Бг҃оро́диченъ: Ра́дꙋйсѧ, ро́ждшаѧ бг҃а на́шего безъ сѣ́мене. ра́дꙋйсѧ, є҆ди́на бг҃ома́ти пречⷭ҇таѧ. ра́дꙋйсѧ, невѣ́сто неневѣ́стнаѧ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Бꙋ́рѧ мѧ̀ помышле́нїй пости́гши, во глꙋбинꙋ̀ низвлачи́тъ мѧ̀ безмѣ́рныхъ грѣхѡ́въ: но ты̀, ᲂу҆пра́вителю бл҃гі́й, предвари́въ, ᲂу҆пра́ви, ꙗ҆́кѡ прⷪ҇ро́ка, и҆ спаси́ мѧ.

Печа́тїю назна́менавъ твоѐ се́рдце, до́блественнѡ ᲂу҆ѧзви́лъ є҆сѝ мꙋ́жества твоегѡ̀ копїе́мъ се́рдце лѵ́ево, страда́льче. и҆, ра́дꙋѧсѧ, ᲂу҆мерщвлѧ́ешисѧ за всѣ́хъ жи́знь, і҆и҃са.

Ꙗ҆́кѡ жени́хъ ѿ черто́га пло́ти твоеѧ̀, мꙋ́дре и҆зше́лъ є҆сѝ. ѻ҆де́ждами, и҆стка́нными ѿ крове́й твои́хъ, мч҃ниче, свѧще́нныхъ, ꙗ҆́снѡ ᲂу҆краша́емь, и҆ влⷣцѣ предста́лъ є҆сѝ хрⷭ҇тꙋ̀.

Возвы́сивъ на ка́мени твоѧ̑ но́ги бл҃гоче́стїѧ, поста́ви хрⷭ҇то́съ жи́зни ка́мень, и҆ напра́ви, не́сторе, къ себѣ̀ стѡпы̀ твоѧ̑, и҆ врагѝ твоѧ̑ посрамѝ.

Бг҃оро́диченъ: Расто́ргни плени̑цы мои́хъ прегрѣше́нїй, ꙗ҆́же бг҃а ро́ждшаѧ, взе́млющаго мі́ра грѣ́хъ, дв҃о марі́е, на тѧ́ бо наде́ждꙋ спасе́нїѧ возложи́хъ.

Конда́къ, гла́съ в҃.

Страда́льчествовавъ до́брѣ, безсме́ртнꙋю сла́вꙋ наслѣ́довалъ є҆сѝ ны́нѣ, ꙗ҆́кѡ во́инъ и҆зрѧ́дный влⷣки бы́лъ є҆сѝ, моли́твами дими́трїа мч҃ника: съ ни́мъ ᲂу҆́бѡ, не́сторе мꙋ́дре, молѧ̀ не преста́й ѡ҆ всѣ́хъ на́съ.

І҆́косъ.

Въ пꙋ́ть гдⷭ҇ень ѿ младе́нства ше́ствовалъ є҆сѝ, требл҃же́нне, и҆ тогѡ̀ благоче́стнѡ свидѣ́тельствъ возжелѣ́лъ є҆сѝ, и҆ крⷭ҇тъ на ра́мена, не́сторе бг҃омꙋ́дре, ᲂу҆се́рднѡ взе́мъ, пре́лесть лю́тꙋю і҆дѡлонеи́стовства разори́лъ є҆сѝ, сокрꙋши́въ и҆ сте́ръ лѵ́євы кѡ́зни и҆ ловлє́нїѧ. тѣ́мже вѣ́рою притека́емъ въ тво́й кро́въ, вопїю́ще: пребога́те, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а ѡ҆ всѣ́хъ на́съ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Глаго́лавый на горѣ̀ съ мѡѷсе́омъ и҆ ѻ҆́бразъ дѣ́вства ꙗ҆вле́й въ кꙋпинѣ̀, бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Ѡ҆зари́вый вѣ́рныхъ сердца̀ заре́ю подвигѡ́въ страстоте́рпца, бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Нече́стїѧ ᲂу҆гаси́въ пла́мень росо́ю крове́й твои́хъ, бжⷭ҇твенный мч҃ниче не́сторе, пое́ши: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Же́ртвꙋ жи́вꙋ въ воню̀ бл҃гово́нїѧ гдⷭ҇и прине́съ, мч҃ниче не́сторе, бл҃гослове́нъ є҆сѝ, взыва́лъ є҆сѝ, гдⷭ҇и, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Ст҃ѣ́йши херꙋві̑мъ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, ро́ждшаѧ прест҃о́е бг҃а сло́во, всест҃а́ѧ влⷣчце, на́съ ѡ҆свѧща́ющаго.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Землѧ̀ и҆ всѧ̑, ꙗ҆̀же на не́й, мо́ре и҆ всѝ и҆сто́чницы, нб҃са̀ нб҃съ, свѣ́тъ и҆ тма̀, мра́зъ и҆ зно́й сы́нове человѣ́честїи, свѧще́нницы благослови́те гдⷭ҇а и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Землѧ̀ кро́вь твою̀ чⷭ҇тнꙋ́ю прїѧ́тъ, пролїѧ́вшꙋюсѧ за хрⷭ҇та̀, небеса́ же дꙋ́шꙋ, ꙗ҆́коже невѣ́стꙋ ᲂу҆кра́шенꙋ: мч҃никѡвъ же ли́цы и҆ пра́ведныхъ всѣ́хъ дꙋ́си ра́достїю срѣто́ша тѧ̀, мч҃ниче.

Ѽ дꙋшѝ твоеѧ̀ бг҃олюби́выѧ, сме́рть привре́меннꙋю въ ничто́же вмѣни́вшїѧ, но є҆́же жи́ти въ гдⷭ҇ѣ и҆збра́вшїѧ! ѽ бжⷭ҇твеннагѡ мꙋ́жества, немꙋ́жества врагѡ́въ крѣпча́йша! не и҆сповѣ́дающихъ бо хрⷭ҇та̀ ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ.

По́двигомъ твои́мъ до́брымъ подвиза́всѧ, тече́нїе и҆́стиннѡ, мꙋ́чениче, сконча́лъ є҆сѝ, мꙋ́дре, и҆ соблю́лъ є҆сѝ твою̀ вѣ́рꙋ: про́чее тебѣ̀ вѣне́цъ пра́вды лежи́тъ, є҆го́же тебѣ̀ пода́стъ хрⷭ҇то́съ во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Не ᲂу҆бою́сѧ врагѡ́въ ловле́нїй, тѧ̀ и҆мѣ́ѧ по́мощь: не ᲂу҆бою́сѧ ѕлы́хъ, къ тебѣ̀ прите́къ, бг҃ороди́тельнице: въ тебѣ́ бо хвалю́сѧ и҆ въ тебѣ̀ пре́йдꙋ, чⷭ҇таѧ, стѣ́нꙋ грѣха̀, спа́ссѧ моли́твами твои́ми.

Пѣ́снь ѳ҃. І҆рмо́съ:

Ꙗ҆́кѡ сотворѝ мнѣ̀ вели̑чїѧ си́льный, и҆ ст҃о и҆́мѧ є҆гѡ̀, и҆ млⷭ҇ть є҆гѡ̀ въ ро́дъ и҆ ро́дъ боѧ́щымсѧ є҆гѡ̀.

Багрѧни́цꙋ, ѿ кро́ве твоеѧ̀ ѡ҆червле́нꙋ, свѧще́ннѡ ѡ҆дѣ́ѧлъ є҆сѝ, и҆ держа̀ въ десни́цѣ, ꙗ҆́коже ски́птръ, крⷭ҇тъ, црⷭ҇твꙋеши со хрⷭ҇то́мъ, не́сторе бл҃же́нне.

Зрѣ́лъ гро́здъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ лозы̀ мы́сленныѧ, точи̑лы же мꙋче́нїѧ и҆згнѣ́тсѧ, ᲂу҆миле́нїѧ на́мъ вїно̀ и҆сточи́лъ є҆сѝ, при́снѡ хва́лѧщымъ тѧ̀.

Ликꙋ́ѧ со а҆́гг҃лы предъ лице́мъ і҆и҃совымъ и҆ сла́вы насыща́ѧсѧ тогѡ̀, творѧ́щихъ твою̀ вѣ́рнѡ, не́сторе, па́мѧть честнꙋ́ю, при́снѡ помина́й.

Бг҃оро́диченъ: Свѣ́та ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ прїѧ́телище, разори́вшагѡ мглꙋ̀ дре́внѧгѡ неразꙋ́мїѧ и҆́стиннѡ, свѧще́нїѧ хра́мъ, златы́й свѣти́льникъ, нб҃съ вы́шши, чⷭ҇таѧ.

Свѣти́ленъ.

Безбо́жнагѡ велича́нїе и҆ вра́жїю горды́ню крⷭ҇та̀ си́лою и҆ моли́твами дими́трїа, сла́внагѡ мч҃ника, низложи́лъ є҆сѝ, пе́рвѣе, не́сторе, стра̑сти побѣди́въ, и҆ мч҃никъ и҆зрѧ́денъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ хрⷭ҇то́въ, мꙋ́дре страда́льче.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Ꙗ҆́кѡ ѻ҆рꙋ́жїе непобѣди́мое, и҆ стѣ́нꙋ неѡбори́мꙋ, и҆ сто́лпъ всѧ́кїѧ крѣ́пости, и҆ спасе́нїѧ приста́нище, и҆ бжⷭ҇твенное ѡ҆снова́нїе вои́стиннꙋ, и҆ мо́стъ, преводѧ́й ѿ землѝ къ нбⷭ҇нымъ, пое́мъ тѧ̀, бцⷣе, тобо́ю спаса́емїи.

Нече­сти­вый царь Мак­си­ми­ан, про­зван­ный Гер­ку­лом, друг Дио­кли­ти­а­на, при­дя в го­род Со­лунь, вверг в тем­ни­цу свя­то­го Ди­мит­рия[1] за ис­по­ве­да­ние Хри­ста, а сам пре­дал­ся зре­ли­щам и при­сут­ство­вал на иг­рах.

При этом он хва­стал­ся од­ним сво­им бор­цом, по име­ни Ли­ем, про­ис­хо­див­шим из Ван­даль­ско­го пле­ме­ни, го­во­ря, что его ни­кто не мо­жет одо­леть.

Сей Лий был вто­рым Го­лиа­фом[2]: ро­стом он пре­вос­хо­дил всех лю­дей, ви­дом и ха­рак­те­ром был по­до­бен зве­рю, а го­лос его по­хо­дил на рев ры­ка­ю­ще­го льва. От са­мо­го взгля­да его и го­ло­са тре­пе­та­ли все, смот­рев­шие на него; кре­пость его те­ла бы­ла уди­ви­тель­на, а си­ла непо­бе­ди­ма, ибо ду­хи нечи­стые оби­та­ли в нем, и вслед­ствие се­го ни­кто не мог усто­ять пред ним. Уже он убил бес­чис­лен­ное мно­же­ство лю­дей храб­рых и силь­ных и был весь­ма лю­бим ца­рем за та­кую си­лу. Так как сам царь ни­как не мог на­сы­тить­ся че­ло­ве­че­скою кро­вью, то он и лю­бил то­го, кто всю свою те­лес­ную си­лу об­ра­тил на про­ли­тие че­ло­ве­че­ской кро­ви.

Для се­го нече­сти­во­го Лия царь устро­ил сре­ди го­ро­да вы­со­кий и об­шир­ный по­мост на стол­бах, где Лий мог бы про­из­во­дить со­стя­за­ния в си­ле на ви­ду у всех. Под тем по­мо­стом бы­ло на­ты­ка­но мно­же­ство ко­пий и дру­гих ору­жий остри­ем вверх – для то­го, чтобы Лий сбра­сы­вал по­беж­ден­ных им на эти ост­рые ору­жия, прон­зен­ные ко­и­ми, па­дая, уми­ра­ли. И дей­стви­тель­но, Лий, всту­пая в борь­бу с людь­ми, сбра­сы­вал их под по­мост на ко­пья и пре­да­вал смер­ти. Царь же со всем мно­же­ством сво­их во­и­нов смот­рел на сие с удо­воль­стви­ем и лю­бо­вал­ся сво­им бор­цом. Смот­рел на сие зре­ли­ще и со­лун­ский на­род, сре­ди ко­е­го бы­ло мно­го ве­ру­ю­щих. Ви­дя про­ли­ва­е­мую этим бес­че­ло­веч­ным зве­рем че­ло­ве­че­скую кровь, они тяж­ко взды­ха­ли: ибо Лий убил уже мно­го хри­сти­ан, ко­то­рых нече­сти­вые на­силь­ствен­но влек­ли на по­мост и при­нуж­да­ли бо­роть­ся с Ли­ем.

В том го­ро­де жил юно­ша, по име­ни Нестор, креп­кий те­лом, кра­си­вый ли­цом, с ед­ва про­би­ва­ю­ще­ю­ся бо­ро­дою. Он был бли­зок к ве­ли­ко­му­че­ни­ку Ди­мит­рию, у ко­е­го и на­учил­ся свя­той ве­ре. Ви­дя непо­вин­но уби­ва­е­мых хри­сти­ан, он вос­пы­лал рев­но­стью и воз­на­ме­рил­ся всту­пить в борь­бу с си­ла­чом Ли­ем. При­дя к свя­то­му Ди­мит­рию, на­хо­див­ше­му­ся в тем­ни­це, он рас­ска­зал ему, как мно­го хри­сти­ан убил Лий в тот день.

– По­мо­лись обо мне, угод­ник Бо­жий, – го­во­рил он, – чтобы по тво­им свя­тым мо­лит­вам Бог по­мог мне. Я пой­ду и по­бо­рюсь с тем су­по­ста­том, одо­лею его и сни­му по­но­ше­ние с хри­сти­ан.

Свя­той Ди­мит­рий со­тво­рил на че­ле и пер­сях его крест­ное зна­ме­ние, бла­го­сло­вил его и пред­ска­зал:

– Лия ты по­бе­дишь и бу­дешь му­чим за Хри­ста.

При­няв бла­го­сло­ве­ние, свя­той Нестор тот­час по­шел к ме­сту со­стя­за­ния, снял на ви­ду у всех верх­ние одеж­ды и гром­ко воз­гла­сил:

– Я хо­чу бо­роть­ся с Ли­ем!

Ви­дя та­кую сме­лость юно­ши, царь изу­мил­ся и, со­жа­лея о его кра­со­те и мо­ло­до­сти, ска­зал ему:

– Раз­ве ты не ви­дел, сколь­ко по­бе­дил Лий бо­лее храб­рых и силь­ных, чем ты? А ты, невы­со­кий ро­стом и юный го­да­ми, осме­ли­ва­ешь­ся ид­ти про­тив то­го, рав­но­го ко­то­ро­му нет под солн­цем.

Нестор от­ве­тил на это:

– Ес­ли я мал и немо­щен, то ве­ли­ка и непо­бе­ди­ма си­ла Хри­ста мо­е­го, на Ко­е­го я на­де­юсь и во имя Ко­е­го я хо­чу по­бо­роть­ся с этим ис­по­ли­ном.

Услы­шав Хри­сто­во имя и по­няв, что Нестор – хри­сти­а­нин, царь раз­гне­вал­ся и ве­лел ему немед­лен­но ид­ти на по­мост, ду­мая, что с Несто­ром слу­чит­ся то же, что и с про­чи­ми. Свя­той Нестор осто­рож­но под­нял­ся на ме­сто борь­бы; Лий же, шу­тя и сме­ясь, стал на­сту­пать на свя­то­го. Ви­дя при­бли­же­ние Лия, Нестор огра­дил се­бя крест­ным зна­ме­ни­ем и гром­ким го­ло­сом вос­клик­нул:

– Бо­же Ди­мит­рия, по­мо­ги мне!

За­тем он схва­тил­ся с су­по­ста­том и на­чал бо­роть­ся. Бог, укре­пив­ший неко­гда Да­ви­да в борь­бе с Го­лиа­фом, укре­пил и ра­ба Сво­е­го Несто­ра про­тив нече­сти­во­го Лия – на по­срам­ле­ние нече­сти­во­му ца­рю, а вер­ным сво­им на ра­дость. И дей­стви­тель­но, ма­лый ро­стом Нестор ока­зал­ся в сво­ей храб­ро­сти силь­нее ве­ли­ко­го Лия. Схва­тив его, как пти­цу, он сбро­сил ве­ли­ка­на с вы­со­ко­го по­мо­ста на ост­рые ко­пья. Упав на них, как креп­кий дуб, Лий с по­зо­ром из­верг свою ока­ян­ную ду­шу, и, та­ким об­ра­зом, по­гиб­ла па­мять его с шу­мом, ис­чез­ла его гор­дая си­ла и пре­кра­ти­лось су­ет­ное хва­стов­ство Мак­си­ми­а­на сво­им бор­цом. Весь на­род со­лун­ский – в осо­бен­но­сти хри­сти­ане, ви­дя сию неожи­дан­ную и слав­ную по­бе­ду, вос­клик­ну­ли гром­ким го­ло­сом:

– Ве­лик Бог Ди­мит­рия!

Царь, вставь со сты­дом, по­шел в свои па­ла­ты, скор­бя и го­рюя о сво­ем лю­бим­це Лие. Он силь­но раз­гне­вал­ся на свя­то­го Несто­ра и по­ве­лел схва­тить его. Узнав же, что и Ди­мит­рий по­ви­нен в смер­ти Лия, так как он укре­пил Несто­ра на по­двиг, пред­ска­зав ему по­бе­ду, царь по­ве­лел каз­нить обо­их. Свя­той Ди­мит­рий был ис­ко­лот ко­пья­ми, а свя­той Нестор усе­чен ме­чем. Ныне оба они при­ем­лют от По­дви­го­по­лож­ни­ка Хри­ста вен­цы по­бе­ды в цар­ствии небес­ном, ко­е­го и мы да спо­до­бим­ся мо­лит­ва­ми свя­тых стра­сто­терп­цев.


При­ме­ча­ния

[1] См. жи­тие св. Ди­мит­рия Со­лун­ско­го, па­мять ко­е­го празд­ну­ет­ся 26 ок­тяб­ря.

[2] Го­лиаф – фили­стим­ский ве­ли­кан – необы­чай­но­го ро­ста, ко­то­ро­го убил Да­вид пра­щою (1Цар.17).