Канон святому мученику Варлааму Антиохийцу, Кесарийскому (Каппадокийскому)

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Воспою́ Тебе́, Го́споди Бо́же мо́й, я́ко изве́л еси́ лю́ди из рабо́ты еги́петския, покры́л же еси́ колесни́цы фарао́новы и си́лу.

Твоего́ страда́ния светлостьми́ озаря́емь, на́с, ве́рою чту́щих па́мять твою́, соблюди́, Варлаа́ме, моли́твами твои́ми.

Огнь угаси́вый нече́стия богоче́стия изве́стно огне́м богодохнове́нным, да почти́тся песнопе́сньми Варлаа́м чу́дный.

О благоче́стии подвиза́вся, венчено́сче Варлаа́ме, венце́м сла́вы ны́не досто́йно почествова́лся еси́ десни́цею Вседержи́телевою.

Кре́пость тебе́ дарова́ Влады́ка на разли́чныя ра́ны, всеблаже́нне му́чениче, сего́ ра́ди победи́л еси́ безбо́жных свире́пство.

Богоро́дичен: Ле́ствица яви́лася еси́ небе́сная, е́юже сни́де к на́м Сло́во, Де́во, ю́же дре́вле прови́де Иа́ков, пра́отец Тво́й.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Лу́к си́льных изнемо́же, и немощству́ющии препоя́сашася си́лою, сего́ ра́ди утверди́ся в Го́споде се́рдце мое́.

Ве́сь пло́тский сою́з и сочета́ние твои́х удо́в разреша́шеся, но кре́пость соблюде́ся твоея́ души́ нерасте́рзана.

Стремле́ние благомо́щно претерпе́л еси́, стру́жущих твоя́ ре́бра, всеблаже́нне, терпе́ние ю́ношеское кре́пко показа́в.

Кто́ твое́ кре́пкое и си́льное и по́мысла неужа́сное мудрова́ние похвала́ми похва́лит по досто́инству, всеблаже́нне?

Богоро́дичен: Уста́вися тля́ сме́рти во Ипоста́сной пло́тию Жи́зни, Пречи́стая, челове́ком я́вльшейся из чре́ва Твоего́, Богоневе́стная.

Седа́лен, гла́с 4.

Пла́мень нече́стия угаси́в и росо́ю богозна́ния вже́гл ве́рных сердца́, ны́не да почти́тся ве́рно Варлаа́м сла́вный пе́сньми боже́ственными. Се́й бо посрами́ и́дольскую ле́сть и, побе́дный вене́ц взе́м, все́м про́сит грехо́в оставле́ния.

Богоро́дичен: И́же на престо́ле херуви́мстем седя́й, и в не́дрех О́тчих пребыва́яй, я́ко на престо́ле святе́м седи́т Свое́м, Влады́чице, в не́дрех Твои́х; вопло́щся бо, Бо́г вои́стинну, воцари́ся над все́ми язы́ки, и разу́мно ны́не пои́м Ему́. Его́же умоли́ спасти́ся рабо́м Твои́м.

Крестобогоро́дичен: Из Безнача́льнаго Отца́ рожде́ннаго, напосле́док Тя́ пло́тию ро́ждшая, на Кресте́ ви́сяща, зря́щи, Христе́, — увы́ Мне́, любе́знейший Иису́се, — вопия́ше, — ка́ко сла́вимый я́ко Бо́г от а́нгел, от беззако́нных ны́не челове́к, Сы́не, хотя́ распина́ешися? Пою́ Тя, Долготерпели́ве.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Твоего́ на земли́ явле́ния, Христе́ Бо́же, пропове́дуя проро́к прише́ствие, с весе́лием вопия́ше: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Вити́йское скверносло́вие отри́нув, уче́ние же апо́стольское прие́м и́стинное, сла́вне, свиде́тель и́стинный бы́л еси́.

И́же огня́ си́льнейшее произволе́ние стяжа́в, мучи́телей безу́мие низложи́в, зове́ши: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

О Христе́ да́же до сме́рти, терпеливоду́шне, огню́ и му́кам проти́вился еси́, велегла́сно поя́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Си́льнейшим преусе́рдием, всеблаже́нне, обдержи́мь, пре́лесть попра́л еси́ богому́дренно, поя́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Богоро́дичен: Вопло́щся от Де́вы, Безпло́тный на зе́млю к челове́ком прии́де. Те́мже ве́рою зове́м: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Возсия́вый све́т, и просвети́вый у́тро, и показа́вый де́нь, сла́ва Тебе́, сла́ва Тебе́, Иису́се, Сы́не Бо́жий.

Показа́вый на́м Свои́х страсте́й свиде́теля, вопию́ща: сла́ва Тебе́, сла́ва Тебе́, Иису́се, Сы́не Бо́жий.

Терпе́нию твоему́ мно́гому мзда́ и побе́ды вене́ц исплете́ся, — сла́ва Тебе́, сла́ва Тебе́, — зову́щу, — Иису́се, Сы́не Бо́жий.

Стре́лы глаго́л твои́х в сердца́ вра́жия вонзи́л еси́, зовы́й: сла́ва Тебе́, сла́ва Тебе́, Иису́се, Сы́не Бо́жий.

Богоро́дичен: Святу́ю го́ру, Чи́стая, и я́ко ски́нию Высоча́йшаго му́дрствующе Тя́, Де́во, — сла́ва Тебе́, — зове́м, — Богоро́дице, на́ше упова́ние.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Возопи́, прообразу́я погребе́ние тридне́вное, проро́к Ио́на, в ки́те моля́ся: от тли́ изба́ви мя́, Иису́се, Царю́ си́л.

Да бию́тся десни́цею разжже́нною ли́ца де́монская, сердца́ же ве́рных да взыгра́ются и безпло́тных ли́цы све́тло да веселя́тся.

Украша́ются до́брых твои́х по́двиг побе́ды и одоле́ния, и страда́льческая зря́щих натрижне́ния, перворожде́нных избра́нное и светоно́сное торжество́.

Воста́ните, до́брии ны́не живопи́сцы, му́ченика о́браз ва́шими благохи́тростьми украси́те, подвигополо́жника я́вственно в не́м начерта́юще.

Богоро́дичен: Весели́тся о Тебе́, Богома́ти Всепе́тая, прама́ти, дре́вния кля́твы Рождество́м Твои́м изба́вльшися и сме́ртнаго го́рькаго осужде́ния.

Конда́к, гла́с 4.

Яви́лся еси́, преудивле́н кре́постию всесожже́ния, лива́н благово́нен, себе́ прине́сл еси́ же́ртву Христу́, и, вене́ц по́чести прии́м, Варлаа́ме, при́сно моли́ за ны́, страда́льче.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Оте́ц на́ших Бо́же, не посрами́ на́с, но да́руй на́м со дерзнове́нием вопи́ти Тебе́: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

С му́ченическими ли́ки, я́ко непобеди́мь му́ченик, сподо́бился еси́ Христу́ велегла́сно зва́ти: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Со свеща́ми све́тлыми в Боже́ственный черто́г вше́л еси́, Христу́, великому́чениче, зовя́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Крепча́йшу огня́ десни́цу стяжа́в, предста́тель десны́й твоему́ Влады́це, зове́ши: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Изба́вленнии Твои́м Пречи́стым Рождество́м, пое́м Тя́, ве́рнии, непреста́нно зову́ще: благослове́н, Пречи́стая, Пло́д чре́ва Твоего́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Вся́ дела́ Бо́жия и вся́ тва́рь, благослови́те Го́спода, преподо́бнии и смире́ннии се́рдцем,, по́йте, Его́, и превозноси́те во вся ве́ки.

Все́ низложи́л еси́ вра́жие всеору́жие, Варлаа́ме достосла́вне, попали́л еси́ и́дольскую ле́сть, зовы́й: Тя́ превозно́сим, Христе́, во ве́ки.

Укра́шен благоле́пно, Христу́ предста́л еси́, страда́льче приснопа́мятне, кро́вию му́ченическою очервле́ну нося́ багряни́цу и Влады́ку поя́ во ве́ки.

Благоче́стия огне́м разжже́н, я́ко те́рние, попали́л еси́ вся́ де́монская мечта́ния, зовы́й: Тя́ превозно́сим, Христе́, во ве́ки.

Богоро́дичен: Благословя́щии Тя́ ве́рно от Го́спода благословля́ются, Всенепоро́чная: ражда́еши бо благословя́щаго тва́рь Влады́ку, Его́же превозно́сим, Чи́стая, во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся — Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Те́м, веселя́щеся, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.

Зако́н похвале́ний побежда́ется подвиго́в твои́х вели́чеством, еди́н Влады́ка Христо́с тя́ сла́вити ве́сть Боже́ственною све́тлостию: Его́же приле́жно моли́ о ве́рою воспева́ющих тя́.

Всего́ тебе́ сама́го Го́споду же́ртву жи́ву прине́сл, ве́сь Того́ Ца́рствия сонасле́дник яви́лся еси́ и прича́стник, и с Ни́м, ра́дуяся, ны́не ца́рствуеши, приснопа́мятне.

За Твою́, Спа́се, любо́вь кро́вию да́же и до сме́рти, мечу́, и огню́, и му́кам боже́ственный му́ченик противоополчи́вся, е́же у Тебе́, Человеколю́бче, безсме́ртие прие́м, наслажда́ется.

Богоро́дичен: Тя́, Засту́пницу ми́ра и Богома́терь Де́ву, всея́ жи́зни моея́ предста́тельницу и спасе́ние, ра́дуяся, предлага́ю: Ты́ бо, Бо́га ро́ждшая, спаса́ти мо́жеши пою́щия Тя́.