Канон святому первоверховному апостолу Павлу

Припев: Святы́й апо́стол Пáвле, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 12 июля (29 июня ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Посе́ченный несеко́маго пресече́ и ви́де со́лнце зе́млю, ю́же не ви́де, лю́таго врага́ вода́ потопи́, и непроходи́мое про́йде Изра́иль, пе́снь же воспева́шеся: Го́сподеви пои́м, сла́вно бо просла́вися.

Я́коже су́щая нарица́я не су́щая Христо́с Боже́ственным ра́зумом, Па́вле всеблаже́нне, То́й из ма́терня чре́ва тя́ избра́ понести́ пред язы́ки Боже́ственное Его́ И́мя, е́же па́че вся́каго и́мене: сла́вно бо просла́вися.

Бу́дущее возвеща́я тебе́ сия́ние благоче́стия, Па́вле, и ле́сти очище́ние, Христо́с я́влься на горе́ молниезра́чен, о́чи у́бо помрача́ет плотски́я, душе́вныя же вразумля́ет Тро́йческим ра́зумом: сла́вно бо просла́вися.

Обре́зание у́бо соверша́я осмодне́вное и ревни́тель оте́ческих, Па́вле, преда́ний, от се́мене евре́йска, коле́на Вениами́нова, по зако́ну же фарисе́й я́влься, вмени́л еси́ вся́ уме́ты и Христа́ приобре́л еси́: сла́вно бо просла́вися.

Богоро́дичен: Чи́стая Ма́ти Бо́га Вседержи́теля, от ца́рскаго коле́на, Влады́чице, изра́стши и еди́на Бо́га, все́ми ца́рствующаго, ро́ждшая пло́тию па́че естества́, от бе́д мя́ спаси́, Сы́ну Твоему́ пою́ща: сла́вно бо просла́вися.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.

Ты́ ка́мень основа́ния ве́рным душа́м положи́лся еси́ многоце́нен, краеуго́лен Спа́са и Го́спода.

Па́вле всеблаже́нне, на основа́нии твое́м, моли́ся, доброде́телей всехва́льных назда́тися све́тлости.

Всегда́ ме́ртвость Иису́сову на твое́м те́ле соверше́нно, Па́вле, обнося́й, сподо́бился еси́ и́стинныя жи́зни.

Богоро́дичен: Тя́ вси́ стяжа́хом прибе́жище и сте́ну на́шу, христиа́не, Тя́ славосло́вим немо́лчно, Безневе́стная.

Ипакои́, гла́с 8:

Ка́я темни́ца не име́ тебе́ ю́зника? Ка́я же Це́рковь не и́мать тя́ вити́ю? Дама́ск великому́дрствует о тебе́, Па́вле, ве́де бо тя́ запя́та све́том; Ри́м, твою́ кро́вь прие́мый, и то́й хва́лится, но и Та́рс мно́жае ра́дуется и лю́бит, почита́я твои́ пелены́. Пе́тре, ве́ры ка́меню, Па́вле, похвало́ вселе́нныя, от Ри́ма соше́дшеся, утверди́те на́с.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Все́л еси́ на ко́ни, апо́столы Твоя́, Го́споди, и прия́л еси́ рука́ма Твои́ма узды́ и́х, и спасе́ние бы́сть ежде́ние Твое́ ве́рно пою́щим: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Все́де, я́коже ле́в, ярови́дно погубля́я Христо́ву Це́рковь, Са́вл иногда́, я́т же бы́в Боже́ственным гла́сом А́гнца Бо́жия, Его́же гоня́ше, ста́до я́ко па́стырю вруча́ет.

Хотя́й просвети́ти вселе́нную омрача́ется, Ана́ния же к сему́ посла́ся, душе́вное же просвеще́ние дая́й и теле́сное от Боже́ственнаго явле́ния, сосу́д избра́н показа́в того́.

Па́влом досто́йно Дама́ск напоя́ется: от сего́ бо, я́коже от рая́ иногда́, во́д Боже́ственных се́й произы́де вели́кий исто́чник и упои́ всю́ Богоразу́мием незави́стно зе́млю.

Богоро́дичен: Низложи́ си́льныя со престо́л Госпо́дь, Де́ва и Ма́ти я́коже рече́, а́лчущия же Боже́ственных бла́г испо́лни, ве́рою зову́щия: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.

Ты́ и́стинную избра́л еси́, Па́вле, похвалу́, Кре́ст Царя́ Христа́ при́сно нося́, я́коже побе́ду, апо́столе.

Тебе́ е́же жи́ти, Христо́с, и е́же умре́ти, приобре́тение изря́дно: любо́вию бо сраспя́лся еси́ Распе́ншемуся на́с ра́ди, Па́вле пресла́вне.

Ра́дуешися вои́стинну о Го́споде, Па́вле честны́й, изше́д из телесе́ и отше́д ко Христу́, Жизнода́вцу Бо́гу.

Богоро́дичен: Моли́ при́сно Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего, Неискусобра́чная Мари́е Чи́стая, посла́ти на́м, ве́рным, ми́лость.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя.

Вся́ пренебре́г кра́сная ми́ра, уя́звлен Влады́чнею любо́вию и о́бщаго спасе́ния жела́нием, свиде́тельствовати тому́ изво́лив, о Па́вле блаже́нне, и ны́не о вселе́нней моли́ся.

Я́ко изря́дный Влады́це подо́бник и в Того́ оде́ян, Па́вле, вои́стинну все́м бы́л еси́ вся́к, да вся́ приобря́щеши и спасе́ши лю́ди, и спа́сл еси́ я́ко вои́стинну, Христу́ улови́в концы́.

Досто́йно тебе́ дарова́ Христо́с житие́, апо́столе Па́вле, на Небесе́х: пребыва́ющаго бо зде́ не возжела́л еси́ гра́да, блаже́нне, ве́рен служи́тель бы́в и строи́тель та́ин Его́.

Богоро́дичен: Призре́ на Тя́ Госпо́дь, мое́ обновля́я существо́, я́ко Си́лен, вели́чия сотво́рь, Богороди́тельнице, я́коже рекла́ еси́, Всенепоро́чная, и спасе́ мя Тобо́ю из тли́ Бо́г мо́й, я́ко Милосе́рд.

Конда́к, гла́с 2:

Тве́рдыя и Боговеща́нныя пропове́датели, ве́рх апо́столов Твои́х, Го́споди, прия́л еси́ в наслажде́ние благи́х Твои́х и поко́й: боле́зни бо о́нех и сме́рть прия́л еси́ па́че вся́каго всепло́дия, Еди́не, све́дый серде́чная.

И́кос:

Уясни́ мо́й язы́к, Спа́се мо́й, разшири́в моя́ уста́ и испо́лнив я́, умили́ се́рдце мое́, да, я́же глаго́лю, после́дую и, я́же у́бо учу́, сотворю́ пе́рвее: вся́к бо творя́ и уча́, рече́, се́й вели́к е́сть. А́ще бо глаго́лю, и не творю́, я́ко ме́дь звеня́щая вменю́ся; те́мже рещи́ ми подо́бная и твори́ти поле́зная да́руй, Еди́не, све́дый серде́чная.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: На по́ле Деи́ре иногда́ мучи́тель пе́щь поста́ви на муче́ние богоно́сных, в не́йже три́ о́троки песносло́вяху Еди́наго Бо́га, тро́ично воспева́ху, глаго́люще: оте́ц Бо́же, благослове́н еси́.

Бы́сть, Христе́, печа́ть и вене́ц апо́столов Твои́х, и́же напосле́док зва́нный време́н, тща́нием же все́х превозше́д, с ни́мже лю́дие церко́внии пою́т Тебе́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

А́ще и гони́в пе́рвее Це́рковь Твою́ Па́вел у́зник, но премину́ дре́внюю де́рзость Твое́ю ре́вностию последи́. Собра́ бо, Христе́, язы́ки, зову́щия: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Ты́ из Иерусали́ма пропове́дав все́м Ева́нгелие, объя́т же о́крест всю́ зе́млю, Па́вле, да́же до коне́ц Иллири́ка, уча́, взыва́л еси́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Во у́жасе взя́т бы́в, тре́тие дости́гл еси́ Не́бо, пребога́те, и, услы́шав неизглаго́ланная словеса́, вопие́ши: сла́ва превы́шнему Отцу́ и Сы́ну, сия́ние же сопресто́льно испыта́ющаго я́ве Ду́ха Бо́жия глубины́.

Богоро́дичен: Я́коже на руно́ до́ждь, на Тя́ сни́де, Де́во, Христо́с Бо́г, и Плотоно́сец из Тебе́ про́йде, соединя́я пре́жде разстоя́щая, ми́р на земли́ и на Небеси́ да́руя: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: На горе́ святе́й просла́вльшася и в купине́ огне́м Присноде́вы Моисе́ови та́йну я́вльшаго, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Сраствори́ся любо́вию Твое́ю Па́вел, до́брым же измене́нием изступи́: не себе́ бо живя́ше сла́вный, имя́ше же, Ще́дре, живу́ща Тя́ в себе́ во вся́ ве́ки.

Ты́ обручи́л еси́, я́коже неве́сту, предста́вити Жениху́ Христу́ Це́рковь: невестово́ждь бо сея́ показа́лся еси́, Па́вле Богоно́се. Те́мже тя́ сла́вит во вся́ ве́ки.

Подвиза́лся еси́ до́брым по́двигом и, сконча́в тече́ние твое́ зако́нно, сокро́вище ве́ры соблю́л еси́. Те́мже венце́в, Па́вле, сподо́бился еси́ пра́вды.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, престо́ле огнезра́чный Госпо́день; ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная, Де́во, ра́дуйся, о́блаче, Со́лнца возсия́вшая пра́вды, Его́же превозно́сим во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Уста́вы прешла́ еси́ естества́, Соде́теля заче́нши и Го́спода, и две́рь спасе́ния ми́рови была́ еси́. Те́м Тя́, Богоро́дице, непреста́нно велича́ем.

Твои́м покланя́емся вери́гам, я́же за Христа́, я́ко злоде́й, носи́л еси́, я́звы же, Па́вле, облобыза́ем, я́же на сла́внем твое́м и победоно́снем но́сиши телеси́.

Ны́не разреши́лся еси́, апо́столе, ко И́же тобо́ю непреста́нно Жела́емому, с Ни́мже я́ко служи́тель водворя́яся, непреста́нными мольба́ми твоя́ рабы́ к себе́ привлецы́.

Ны́не ника́коже в гада́ниих, ниже́ в зерца́ле Христо́с тебе́ зри́мь е́сть, лице́м же па́че зри́тся к лицу́, соверше́нне тебе́ ра́зум открыва́я Божества́.

Богоро́дичен: Ты́, Пресвята́я Богома́ти, похвала́ Христо́вых апо́столов была́ еси́, му́чеников же сла́ва и проро́ков основа́ние. Те́мже, ве́рнии, Тя́ вси́ достодо́лжно велича́ем.

Свети́лен.

Апо́столов вси́ ве́рх воспое́м, Петра́ и Па́вла Боже́ственныя, вселе́нныя свети́льники, пропове́дники ве́ры, богосло́вныя трубы́, уче́ний сказа́тели, церко́вныя столпы́ и разори́тели ле́сти.

Богоро́дичен: Вели́ко и пресла́вно рождества́ Твоего́ та́инство, Богора́дованная Отрокови́це и Богома́ти Де́во, проро́цы пропове́даша, апо́столи научи́ша, му́ченицы испове́даша, А́нгели же воспева́ют и челове́цы покланя́ются.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Посѣ́ченный несѣко́маго пресѣчѐ, и҆ ви́дѣ со́лнце зе́млю, ю҆́же не ви́дѣ, лю́таго врага̀ вода̀ потопѝ, и҆ непроходи́мое про́йде і҆и҃ль, пѣ́снь же воспѣва́шесѧ: гдⷭ҇еви пои́мъ, сла́внѡ бо просла́висѧ.

Ꙗ҆́коже сꙋ̑щаѧ нарица́ѧ не сꙋ̑щаѧ, хрⷭ҇то́съ бжⷭ҇твеннымъ ра́зꙋмомъ, па́ѵле всебл҃же́нне: то́й и҆зъ ма́тернѧ чре́ва тѧ̀ и҆збра̀, понестѝ предъ ꙗ҆зы́ки бжⷭ҇твенное є҆гѡ̀ и҆́мѧ, є҆́же па́че всѧ́кагѡ и҆́мене: сла́внѡ бо просла́висѧ.

Бꙋ́дꙋщее возвѣща́ѧ тебѣ̀ сїѧ́нїе благоче́стїѧ, па́ѵле, и҆ ле́сти ѡ҆чище́нїе, хрⷭ҇то́съ ꙗ҆́вльсѧ на горѣ̀ молнїезра́ченъ, ѻ҆́чи ᲂу҆́бѡ помрача́етъ плотскі̑ѧ, дꙋшє́вныѧ же вразꙋмлѧ́етъ трⷪ҇ческимъ ра́зꙋмомъ: сла́внѡ бо просла́висѧ.

Ѡ҆брѣ́занїе ᲂу҆́бѡ соверша́ѧ ѻ҆смодне́вное, и҆ ревни́тель ѻ҆те́ческихъ, па́ѵле, преда́нїй, ѿ сѣ́мене є҆вре́йска, колѣ́на венїами́нова, по зако́нꙋ же фарїсе́й ꙗ҆́вльсѧ, вмѣни́лъ є҆сѝ всѧ̑ ᲂу҆ме́ты, и҆ хрⷭ҇та̀ приѡбрѣ́лъ є҆сѝ: сла́внѡ бо просла́висѧ.

Бг҃оро́диченъ: Чтⷭ҇аѧ мт҃и бг҃а вседержи́телѧ, ѿ ца́рскагѡ колѣ́на, влⷣчце, и҆зра́стши, и҆ є҆ди́на бг҃а всѣ́ми ца́рствꙋющаго, ро́ждшаѧ пло́тїю па́че є҆стества̀, ѿ бѣ́дъ мѧ̀ спасѝ, сн҃ꙋ твоемꙋ̀ пою́ща: сла́внѡ бо просла́висѧ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Ты̀ є҆сѝ ᲂу҆твержде́нїе притека́ющихъ къ тебѣ̀, гдⷭ҇и, ты̀ є҆сѝ свѣ́тъ ѡ҆мраче́нныхъ, и҆ пое́тъ тѧ̀ дꙋ́хъ мо́й.

Ты̀ ка́мень ѡ҆снова́нїѧ вѣ̑рнымъ дꙋша́мъ положи́лсѧ є҆сѝ многоцѣ́ненъ, краеꙋго́ленъ сп҃са и҆ гдⷭ҇а.

Па́ѵле всеблаже́нне, на ѡ҆снова́нїи твое́мъ, моли́сѧ, добродѣ́телей всехва́льныхъ назда́тисѧ свѣ́тлости.

Всегда̀ ме́ртвость і҆и҃совꙋ на твое́мъ тѣ́лѣ соверше́ннѡ, па́ѵле, ѡ҆бносѧ́й, сподо́билсѧ є҆сѝ и҆́стинныѧ жи́зни.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ всѝ стѧжа́хомъ прибѣ́жище, и҆ стѣ́нꙋ на́шꙋ хрⷭ҇тїа́не: тѧ̀ славосло́вимъ немо́лчнѡ, безневѣ́стнаѧ.

Ѵ҆пакоѝ, гла́съ и҃:

Ка́ѧ темни́ца не и҆мѣ̀ тебѐ ю҆́зника; ка́ѧ же цр҃ковь не и҆́мать тѧ̀ виті́ю; дама́скъ великомꙋ́дрствꙋетъ ѡ҆ тебѣ̀, па́ѵле, вѣ́дѣ бо тѧ̀ запѧ́та свѣ́томъ: ри́мъ твою̀ кро́вь прїе́мый, и҆ то́й хва́литсѧ: но и҆ та́рсъ мно́жае ра́дꙋетсѧ, и҆ лю́битъ, почита́ѧ твоѝ пелєны̀. пе́тре, вѣ́ры ка́меню, па́ѵле, похвало̀ вселе́нныѧ, ѿ ри́ма соше́дшесѧ ᲂу҆тверди́те на́съ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Всѣ́лъ є҆сѝ на ко́ни, а҆пⷭ҇лы твоѧ̑, гдⷭ҇и, и҆ прїѧ́лъ є҆сѝ рꙋка́ма твои́ма ᲂу҆зды̑ и҆́хъ, и҆ спасе́нїе бы́сть ѣ҆жде́нїе твоѐ вѣ́рнѡ пою́щымъ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Всѣ́де ꙗ҆́коже ле́въ, ꙗ҆рови́днѡ погꙋблѧ́ѧ хрⷭ҇то́вꙋ цр҃ковь, са́ѵлъ и҆ногда̀: ꙗ҆́тъ же бы́въ бжⷭ҇твеннымъ гла́сомъ а҆́гнца бж҃їѧ, є҆го́же гонѧ́ше, ста́до ꙗ҆́кѡ па́стырю врꙋча́етъ.

Хотѧ́й просвѣти́ти вселе́ннꙋю ѡ҆мрача́етсѧ: а҆на́нїа же къ семꙋ̀ посла́сѧ, дꙋше́вное же просвѣще́нїе даѧ́й и҆ тѣле́сное, ѿ бжⷭ҇твеннагѡ ꙗ҆вле́нїѧ, сосꙋ́дъ и҆збра́нъ показа́въ того̀.

Па́ѵломъ досто́йнѡ дама́скъ напоѧ́етсѧ: ѿ сегѡ́ бо ꙗ҆́коже ѿ раѧ̀ и҆ногда̀ во́дъ бжⷭ҇твенныхъ се́й произы́де вели́кїй и҆сто́чникъ, и҆ ᲂу҆поѝ всю̀ бг҃оразꙋ́мїемъ незави́стнѡ зе́млю.

Бг҃оро́диченъ: Низложѝ си̑льныѧ со престѡ́лъ гдⷭ҇ь, дв҃а и҆ мт҃и ꙗ҆́коже речѐ, а҆́лчꙋщыѧ же бжⷭ҇твенныхъ бла̑гъ и҆спо́лни, вѣ́рою зовꙋ́щыѧ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Просвѣтѝ на́съ повелѣ́нїи твои́ми, гдⷭ҇и, и҆ мы́шцею твое́ю высо́кою, тво́й ми́ръ пода́ждь на́мъ, чл҃вѣколю́бче.

Ты̀ и҆́стиннꙋю и҆збра́лъ є҆сѝ, па́ѵле, похвалꙋ̀, крⷭ҇тъ цр҃ѧ̀ хрⷭ҇та̀ при́снѡ носѧ̀, ꙗ҆́коже побѣ́дꙋ, а҆пⷭ҇ле.

Тебѣ̀ є҆́же жи́ти, хрⷭ҇то́съ, и҆ є҆́же ᲂу҆мре́ти, приѡбрѣ́тенїе и҆зрѧ́дно: любо́вїю бо сраспѧ́лсѧ є҆сѝ распе́ншемꙋсѧ на́съ ра́ди, па́ѵле пресла́вне.

Ра́дꙋешисѧ вои́стиннꙋ ѡ҆ гдⷭ҇ѣ, па́ѵле честны́й, и҆зше́дъ и҆зъ тѣлесѐ, и҆ ѿше́дъ ко хрⷭ҇тꙋ̀ жизнода́вцꙋ бг҃ꙋ.

Бг҃оро́диченъ: Молѝ при́снѡ сн҃а твоего̀ и҆ бг҃а на́шего, неискꙋсобра́чнаѧ марі́е чⷭ҇таѧ, посла́ти на́мъ вѣ̑рнымъ ми́лость.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Моли́твꙋ пролїю̀ ко гдⷭ҇ꙋ, и҆ томꙋ̀ возвѣщꙋ̀ печа̑ли моѧ̑ ꙗ҆́кѡ ѕѡ́лъ дꙋша̀ моѧ̀ и҆спо́лнисѧ, и҆ живо́тъ мо́й а҆́дꙋ прибли́жисѧ, и҆ молю́сѧ, ꙗ҆́кѡ і҆ѡ́на: ѿ тлѝ, бж҃е, возведи́ мѧ.

Всѧ̑ пренебре́гъ кра̑снаѧ мі́ра, ᲂу҆ѧ́звленъ влⷣчнею любо́вїю и҆ ѻ҆́бщагѡ спасе́нїѧ жела́нїемъ, свидѣ́тельствовати томꙋ̀ и҆зво́ливъ, ѽ па́ѵле блаже́нне, и҆ ны́нѣ ѡ҆ вселе́ннѣй моли́сѧ.

Ꙗ҆́кѡ и҆зрѧ́дный влⷣцѣ подо́бникъ, и҆ въ того̀ ѡ҆дѣ́ѧнъ, па́ѵле, вои́стиннꙋ всѣ̑мъ бы́лъ є҆сѝ всѧ́къ, да всѧ̑ приѡбрѧ́щеши и҆ спасе́ши лю́ди: и҆ спа́слъ є҆сѝ ꙗ҆́кѡ вои́стиннꙋ, хрⷭ҇тꙋ̀ ᲂу҆лови́въ концы̀.

Досто́йнѡ тебѣ̀ дарова̀ хрⷭ҇то́съ житїѐ, а҆пⷭ҇ле па́ѵле, на нб҃сѣ́хъ: пребыва́ющагѡ бо здѣ̀ не возжела́лъ є҆сѝ гра́да, бл҃же́нне, вѣ́ренъ слꙋжи́тель бы́въ, и҆ строи́тель та̑инъ є҆гѡ̀.

Бг҃оро́диченъ: Призрѣ̀ на тѧ̀ гдⷭ҇ь, моѐ ѡ҆бновлѧ́ѧ сꙋщество̀ ꙗ҆́кѡ си́ленъ, вели̑чїѧ сотво́рь, бг҃ороди́тельнице, ꙗ҆́коже рекла̀ є҆сѝ, всенепоро́чнаѧ, и҆ спасе́ мѧ тобо́ю и҆зъ тлѝ бг҃ъ мо́й, ꙗ҆́кѡ милосе́рдъ.

Конда́къ, гла́съ в҃:

Твє́рдыѧ и҆ бг҃овѣща̑нныѧ проповѣ́датели, ве́рхъ а҆пⷭ҇толѡвъ твои́хъ, гдⷭ҇и, прїѧ́лъ є҆сѝ въ наслажде́нїе благи́хъ твои́хъ и҆ поко́й: болѣ̑зни бо ѻ҆́нѣхъ и҆ сме́рть прїѧ́лъ є҆сѝ па́че всѧ́кагѡ всепло́дїѧ, є҆ди́не свѣ́дый сердє́чнаѧ.

І҆́косъ:

Оу҆ѧснѝ мо́й ѧ҆зы́къ, сп҃се мо́й, разшири́въ моѧ̑ ᲂу҆ста̀, и҆ и҆спо́лнивъ ѧ҆̀, ᲂу҆милѝ се́рдце моѐ, да ꙗ҆̀же глаго́лю, послѣ́дꙋю, и҆ ꙗ҆̀же ᲂу҆́бѡ ᲂу҆чꙋ̀, сотворю̀ пе́рвѣе: всѧ́къ бо творѧ̀ и҆ ᲂу҆ча̀, речѐ, се́й вели́къ є҆́сть. а҆́ще бо глаго́лю, и҆ не творю̀, ꙗ҆́кѡ мѣ́дь звенѧ́щаѧ вмѣню́сѧ: тѣ́мже рещи́ ми подѡ́бнаѧ, и҆ твори́ти полє́знаѧ да́рꙋй, є҆ди́не свѣ́дый сердє́чнаѧ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: На по́лѣ деи́рѣ и҆ногда̀ мꙋчи́тель пе́щь поста́ви на мꙋче́нїе бг҃оно́сныхъ, въ не́йже трѝ ѻ҆́троки пѣсносло́вѧхꙋ є҆ди́наго бг҃а, тро́ичнѡ воспѣва́хꙋ глаго́люще: ѻ҆тє́цъ бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.

Бы́сть, хрⷭ҇тѐ, печа́ть и҆ вѣне́цъ а҆пⷭ҇лѡвъ твои́хъ, и҆́же напослѣ́докъ зва́нный време́нъ, тща́нїемъ же всѣ́хъ превозше́дъ. съ ни́мже лю́дїе цр҃ко́внїи пою́тъ тебѣ̀: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

А҆́ще и҆ гони́въ пе́рвѣе цр҃ковь твою̀ па́ѵелъ ᲂу҆́зникъ, но преминꙋ̀ дре́внюю де́рзость твое́ю ре́вностїю послѣдѝ. собра́ бо, хрⷭ҇тѐ, ꙗ҆зы́ки зовꙋ́щыѧ: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Ты̀ и҆зъ і҆ерꙋсали́ма проповѣ́давъ всѣ̑мъ є҆ѵⷢ҇лїе, ѡ҆б̾ѧ́тъ же ѻ҆́крестъ всю̀ зе́млю, па́ѵле, да́же до конє́цъ і҆ллѷрі́ка ᲂу҆чѧ̀, взыва́лъ є҆сѝ: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Во ᲂу҆́жасѣ взѧ́тъ бы́въ, тре́тїе дости́глъ є҆сѝ нб҃о, пребога́те, и҆ ᲂу҆слы́шавъ неизглагѡ́ланнаѧ словеса̀, вопїе́ши: сла́ва превы́шнемꙋ ѻ҆ц҃ꙋ̀, и҆ сн҃ꙋ: сїѧ́нїе же сопресто́льно и҆спыта́ющагѡ ꙗ҆́вѣ дх҃а бж҃їѧ глꙋбины̑.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́коже на рꙋно̀ до́ждь, на тѧ̀ сни́де, дв҃о, хрⷭ҇то́съ бг҃ъ, и҆ плотоно́сецъ и҆зъ тебє̀ про́йде, соединѧ́ѧ пре́жде разстоѧ̑щаѧ, ми́ръ на землѝ и҆ на нб҃сѝ да́рꙋѧ: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: На горѣ̀ ст҃ѣ́й просла́вльшасѧ, и҆ въ кꙋпинѣ̀ ѻ҆гне́мъ приснодв҃ы мѡѷсе́ови та́йнꙋ ꙗ҆́вльшаго, гдⷭ҇а по́йте, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Сраствори́сѧ любо́вїю твое́ю па́ѵелъ, до́брымъ же и҆змѣне́нїемъ и҆зстꙋпѝ: не себѣ́ бо живѧ́ше сла́вный, и҆мѧ́ше же, ще́дре, живꙋ́ща тѧ̀ въ себѣ̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Ты̀ ѡ҆брꙋчи́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́коже невѣ́стꙋ предста́вити женихꙋ̀ хрⷭ҇тꙋ̀ цр҃ковь: невѣстово́ждь бо сеѧ̀ показа́лсѧ є҆сѝ, па́ѵле бг҃оно́се. тѣ́мже тѧ̀ сла́витъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Подвиза́лсѧ є҆сѝ до́брымъ по́двигомъ, и҆ сконча́въ тече́нїе твоѐ зако́ннѡ, сокро́вище вѣ́ры соблю́лъ є҆сѝ. тѣ́мже вѣнцє́въ, па́ѵле, сподо́билсѧ є҆сѝ пра́вды.

Бг҃оро́диченъ: Ра́дꙋйсѧ, прⷭ҇то́ле ѻ҆гнезра́чный гдⷭ҇ень: ра́дꙋйсѧ, невѣ́сто неневѣ́стнаѧ, дв҃о: ра́дꙋйсѧ, ѻ҆́блаче сл҃нца возсїѧ́вшаѧ пра́вды. є҆го́же превозно́симъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Оу҆ста́вы прешла̀ є҆сѝ є҆стества̀, содѣ́телѧ заче́нши и҆ гдⷭ҇а, и҆ две́рь спасе́нїѧ мі́рови была̀ є҆сѝ: тѣ́мъ тѧ̀, бцⷣе, непреста́ннѡ велича́емъ.

Твои̑мъ покланѧ́емсѧ вери́гамъ, ꙗ҆̀же за хрⷭ҇та̀ ꙗ҆́кѡ ѕлодѣ́й носи́лъ є҆сѝ: ꙗ҆́звы же, па́ѵле, ѡ҆блобыза́емъ, ꙗ҆̀же на сла́внѣмъ твое́мъ и҆ побѣдоно́снѣмъ но́сиши тѣлесѝ.

Ны́нѣ разрѣши́лсѧ є҆сѝ, а҆пⷭ҇ле, ко и҆́же тобо́ю непреста́ннѡ жела́емомꙋ: съ ни́мже ꙗ҆́кѡ слꙋжи́тель водворѧ́ѧсѧ, непреста́нными мольба́ми твоѧ̑ рабы̑ къ себѣ̀ привлецы̀.

Ны́нѣ ника́коже въ гада́нїихъ, нижѐ въ зерца́лѣ хрⷭ҇то́съ тебѣ̀ зри́мь є҆́сть, лице́мъ же па́че зри́тсѧ къ лицꙋ̀, соверше́ннѣ тебѣ̀ ра́зꙋмъ ѿкрыва́ѧ бж҃ества̀.

Бг҃оро́диченъ: Ты̀, прест҃а́ѧ бг҃ома́ти, похвала̀ хрⷭ҇то́выхъ а҆пⷭ҇толѡвъ была̀ є҆сѝ, мꙋ́ченикѡвъ же сла́ва, и҆ прⷪ҇ро́кѡвъ ѡ҆снова́нїе: тѣ́мже вѣ́рнїи тѧ̀ всѝ достодо́лжнѡ велича́емъ.

Свѣти́ленъ.

А҆пⷭ҇лѡвъ всѝ ве́рхъ воспое́мъ, петра̀ и҆ па́ѵла бжⷭ҇твєнныѧ, вселе́нныѧ свѣти́льники, проповѣ́дники вѣ́ры, бг҃ослѡ́вныѧ трꙋбы̑, ᲂу҆че́нїй сказа́тели, цр҃кѡ́вныѧ столпы̀ и҆ разори́тели ле́сти.

Бг҃оро́диченъ: Вели́ко и҆ пресла́вно ржⷭ҇тва̀ твоегѡ̀ та́инство, бг҃ора́дованнаѧ ѻ҆трокови́це, и҆ бг҃ома́ти дв҃о, прⷪ҇ро́цы проповѣ́даша, а҆пⷭ҇ли наꙋчи́ша, мꙋ́чєницы и҆сповѣ́даша: а҆́гг҃ли же воспѣва́ютъ, и҆ человѣ́цы покланѧ́ютсѧ.

Жизнь и тру­ды апо­сто­лов – Свя­той апо­стол Па­вел

Свя­той Па­вел, пер­во­на­чаль­но но­сив­ший ев­рей­ское имя Савл, при­над­ле­жал к ко­ле­ну Ве­ни­а­ми­но­ву и ро­дил­ся в ки­ли­кий­ском го­ро­де Тар­се (в Ма­лой Азии), ко­то­рый то­гда сла­вил­ся сво­ей гре­че­ской ака­де­ми­ей и об­ра­зо­ван­но­стью сво­их жи­те­лей. Как уро­же­нец это­го го­ро­да, про­ис­хо­див­ший от иуде­ев, вы­шед­ший из раб­ства у рим­ских граж­дан, Па­вел имел пра­ва рим­ско­го граж­да­ни­на. В Тар­се Па­вел по­лу­чил свое пер­вое вос­пи­та­ние и, ве­ро­ят­но, там же по­зна­ко­мил­ся с язы­че­ской куль­ту­рой, ибо в его ре­чах и по­сла­ни­ях яс­но про­гля­ды­ва­ют сле­ды зна­ком­ства с язы­че­ски­ми пи­са­те­ля­ми.

По­сле­ду­ю­щее об­ра­зо­ва­ние он по­лу­чил в Иеру­са­ли­ме, в сла­вив­шей­ся то­гда рав­вин­ской ака­де­мии у зна­ме­ни­то­го учи­те­ля Га­ма­ли­и­ла, ко­то­рый счи­тал­ся зна­то­ком За­ко­на и, несмот­ря на при­над­леж­ность к пар­тии фа­ри­се­ев, был че­ло­ве­ком сво­бо­до­мыс­ля­щим и лю­би­те­лем гре­че­ской муд­ро­сти. Здесь же, по при­ня­то­му у ев­ре­ев обы­чаю, мо­ло­дой Савл изу­чил ис­кус­ство де­лать па­лат­ки, ко­то­рое по­том по­мог­ло ему за­ра­ба­ты­вать сред­ства на про­пи­та­ние соб­ствен­ным тру­дом.

Мо­ло­дой Савл, ви­ди­мо, го­то­вил­ся к долж­но­сти рав­ви­на (ре­ли­ги­оз­но­го на­став­ни­ка), а по­то­му сра­зу же по­сле окон­ча­ния сво­е­го вос­пи­та­ния и об­ра­зо­ва­ния он про­явил се­бя силь­ным рев­ни­те­лем фа­ри­сей­ских пре­да­ний и го­ни­те­лей ве­ры Хри­сто­вой. Мо­жет быть, по на­зна­че­нию си­нед­ри­о­на он стал сви­де­те­лем смер­ти пер­во­му­че­ни­ка Сте­фа­на, а за­тем по­лу­чил власть офи­ци­аль­но пре­сле­до­вать хри­сти­ан да­же за пре­де­ла­ми Па­ле­сти­ны – в Да­мас­ке.

Гос­подь, усмот­рев­ший в нем «со­суд из­бран­ный Се­бе», на пу­ти в Да­маск чу­дес­ным об­ра­зом при­звал его к апо­столь­ско­му слу­же­нию. Во вре­мя пу­те­ше­ствия Савла осве­тил яр­чай­ший свет, от ко­то­ро­го он сле­пым упал на зем­лю. Из све­та раз­дал­ся го­лос: «Савл, Савл, по­че­му ты го­нишь Ме­ня?» На во­прос Савла: «Кто Ты?» – Гос­подь от­ве­тил: «Я Иисус, Ко­то­ро­го ты го­нишь». Гос­подь по­ве­лел Сав­лу ид­ти в Да­маск, где ему бу­дет ука­за­но, что де­лать даль­ше. Спут­ни­ки Савла слы­ша­ли го­лос Хри­ста, но све­та не ви­де­ли. При­ве­ден­ный под ру­ки в Да­маск, ослеп­ший Савл был на­учен ве­ре и на тре­тий день кре­щен Ана­ни­ей. В мо­мент по­гру­же­ния в во­ду Савл про­зрел. С это­го вре­ме­ни он сде­лал­ся рев­ност­ным про­по­вед­ни­ком преж­де го­ни­мо­го уче­ния. На вре­мя он от­пра­вил­ся в Ара­вию, а за­тем сно­ва вер­нул­ся в Да­маск для про­по­ве­ди о Хри­сте.

Ярость иуде­ев, воз­му­щен­ных его об­ра­ще­ни­ем ко Хри­сту, за­ста­ви­ла его бе­жать в Иеру­са­лим, где он при­со­еди­нил­ся к об­ще­ству ве­ру­ю­щих и по­зна­ко­мил­ся с апо­сто­ла­ми. Из-за по­ку­ше­ния эл­ли­ни­стов убить его он от­пра­вил­ся в свой род­ной г. Тарс. От­сю­да око­ло 43 го­да он был вы­зван Вар­на­вой в Ан­тио­хию для про­по­ве­ди, и по­том пу­те­ше­ство­вал вме­сте с ним в Иеру­са­лим, ку­да при­вел по­мощь нуж­да­ю­щим­ся.

Вско­ре по­сле воз­вра­ще­ния из Иеру­са­ли­ма – по по­ве­ле­нию Ду­ха Свя­то­го – Савл вме­сте с Вар­на­вой от­пра­вил­ся в свое пер­вое апо­столь­ское пу­те­ше­ствие, про­дол­жав­ше­е­ся с 45 по 51 год. Апо­сто­лы про­шли весь ост­ров Кипр, и с это­го вре­ме­ни Савл, ко­то­рый об­ра­тил к ве­ре про­кон­су­ла Сер­гия Пав­ла, име­ну­ет­ся уже Пав­лом. За это вре­мя мис­си­о­нер­ско­го пу­те­ше­ствия Пав­ла и Вар­на­вы бы­ли ос­но­ва­ны хри­сти­ан­ские об­щи­ны в ма­ло­азийск­нх го­ро­дах: Ан­тио­хии Пи­си­дий­ской, Ико­нии, Ли­ст­ре и Дер­вии. В 51 го­ду свя­той Па­вел при­нял уча­стие в Апо­столь­ском Со­бо­ре в Иеру­са­ли­ме, где го­ря­чо вос­ста­вал про­тив необ­хо­ди­мо­сти для языч­ни­ков, став­ших хри­сти­а­на­ми, со­блю­дать об­ря­ды Мо­и­се­е­ва за­ко­на.

Вер­нув­шись в Ан­тио­хию, апо­стол Па­вел в со­про­вож­де­нии Си­лы пред­при­нял вто­рое апо­столь­ское пу­те­ше­ствие. Сна­ча­ла он по­се­тил ра­нее ос­но­ван­ные им церк­ви в Ма­лой Азии, а за­тем пе­ре­шел в Ма­ке­до­нию, где ос­но­вал об­щи­ны в Филип­пах, Со­лу­ни и Ве­рии. В Ли­ст­ре свя­той Па­вел при­об­рел лю­би­мо­го уче­ни­ка сво­е­го Ти­мо­фея, а от Тро­ады про­дол­жал пу­те­ше­ствие с при­со­еди­нив­шим­ся к ним еван­ге­ли­стом Лу­кой. Из Ма­ке­до­нии свя­той Па­вел пе­ре­шел в Гре­цию, где про­по­ве­до­вал в Афи­нах и Ко­рин­фе, за­дер­жав­шись в по­след­нем на пол­то­ра го­да. От­сю­да он по­слал два По­сла­ния к Со­лу­ня­нам. Вто­рое пу­те­ше­ствие дли­лось с 51 по 54 год. По­том свя­той Па­вел от­пра­вил­ся в Иеру­са­лим, по­се­тив по пу­ти Ефес и Ке­са­рию, а из Иеру­са­ли­ма при­был в Ан­тио­хию.

По­сле недол­го­го пре­бы­ва­ния в Ан­тио­хии апо­стол Па­вел пред­при­нял тре­тье апо­столь­ское пу­те­ше­ствие (56–58 гг.), по­се­тив сна­ча­ла, по обы­чаю сво­е­му, ра­нее ос­но­ван­ные ма­ло­азий­ские церк­ви, а за­тем оста­но­вил­ся в Ефе­се, где в те­че­ние двух лет за­ни­мал­ся еже­днев­но про­по­ве­дью в учи­ли­ще Ти­ран­на. От­сю­да он на­пи­сал свое По­сла­ние к Га­ла­там (по по­во­ду уси­ле­ния там пар­тии иудей­ству­ю­щих) и пер­вое По­сла­ние к Ко­рин­фя­нам (по по­во­ду воз­ник­ших там бес­по­ряд­ков и в от­вет на пись­мо ко­рин­фян к нему). На­род­ное вос­ста­ние, под­ня­тое се­реб­ря­ных дел ма­сте­ром Ди­мит­ри­ем про­тив Пав­ла, за­ста­ви­ло апо­сто­ла оста­вить Ефес, и он от­пра­вил­ся в Ма­ке­до­нию, а за­тем в Иеру­са­лим.

В Иеру­са­ли­ме из-за воз­ник­ше­го про­тив него на­род­но­го мя­те­жа апо­стол Па­вел был взят под стра­жу рим­ски­ми вла­стя­ми и ока­зал­ся в за­то­че­нии, сна­ча­ла при про­кон­су­ле Фе­лик­се, а по­том при сме­нив­шем его про­кон­су­ле Фе­сте. Это слу­чи­лось в 59 го­ду, а два го­да спу­стя апо­стол Па­вел, как рим­ский граж­да­нин, по его же­ла­нию был от­прав­лен в Рим на суд ке­са­ря. По­тер­пев ко­раб­ле­кру­ше­ние у о. Маль­ты, апо­стол толь­ко ле­том 62 го­да до­стиг Ри­ма, где поль­зо­вал­ся боль­шим снис­хож­де­ни­ем рим­ских вла­стей и сво­бод­но про­по­ве­до­вал. Из Ри­ма апо­стол Па­вел на­пи­сал свои По­сла­ния к Филип­пий­цам (с бла­го­дар­но­стью за при­слан­ное ему с Епа­ф­ро­ди­том де­неж­ное по­со­бие), к Ко­лос­ся­нам, к Ефе­ся­нам и к Фили­мо­ну, жи­те­лю Ко­лосс (по по­во­ду бе­жав­ше­го от него ра­ба Они­си­ма). Все эти три по­сла­ния бы­ли на­пи­са­ны в 63 го­ду и от­прав­ле­ны с Ти­хи­ком. Из Ри­ма же вско­ре на­пи­са­но и По­сла­ние к па­ле­стин­ским Ев­ре­ям.

Даль­ней­шая судь­ба апо­сто­ла Пав­ла в точ­но­сти неиз­вест­на. Неко­то­рые счи­та­ют, что он оста­вал­ся в Ри­ме и по по­ве­ле­нию Неро­на был пре­дан му­че­ни­че­ской смер­ти в 64 го­ду. Но есть ос­но­ва­ния пред­по­ла­гать, что по­сле двух­лет­не­го за­клю­че­ния и за­щи­ты сво­е­го де­ла пе­ред се­на­том и им­пе­ра­то­ром апо­стол Па­вел был осво­бож­ден и сно­ва пу­те­ше­ство­вал на Во­сток. Ука­за­ния на это мож­но най­ти в его «пас­тыр­ских по­сла­ни­ях» – к Ти­мо­фею и Ти­ту. Про­быв дол­гое вре­мя на ост­ро­ве Крит, он оста­вил там сво­е­го уче­ни­ка Ти­та для ру­ко­по­ло­же­ния пре­сви­те­ров по всем го­ро­дам, что сви­де­тель­ству­ет о ру­ко­по­ло­же­нии им Ти­та в епи­ско­пы Крит­ской церк­ви. Поз­же в сво­ем по­сла­нии к Ти­ту апо­стол Па­вел на­став­ля­ет его, как про­хо­дить обя­зан­но­сти епи­ско­па. Из это­го же по­сла­ния вид­но, что он пред­по­ла­гал про­ве­сти ту зи­му в Ни­ко­по­ле, близ род­но­го Тар­са.

Вес­ной 65 го­да он по­се­тил осталь­ные ма­ло­азий­ские церк­ви и в Ми­ле­те оста­вил боль­но­го Тро­фи­ма, из-за ко­то­ро­го про­изо­шло воз­му­ще­ние про­тив апо­сто­ла в Иеру­са­ли­ме, по­влек­шее за со­бой его пер­вое за­клю­че­ние. Про­хо­дил ли апо­стол Па­вел через Ефес, неиз­вест­но, так как он го­во­рил, что пре­сви­те­ры ефес­ские уже не уви­дят его ли­ца, но он, по-ви­ди­мо­му, в это вре­мя ру­ко­по­ло­жил Ти­мо­фея во епи­ско­па для Ефе­са. Да­лее апо­стол про­шел через Тро­аду и до­стиг Ма­ке­до­нии. Там он услы­шал об уси­ле­нии лже­уче­ний в Ефе­се и на­пи­сал свое пер­вое по­сла­ние к Ти­мо­фею. Про­быв неко­то­рое вре­мя в Ко­рин­фе и встре­тив­шись на пу­ти с апо­сто­лом Пет­ром, Па­вел вме­сте с ним про­дол­жал путь через Дал­ма­тию и Ита­лию, до­шел до Ри­ма, где оста­вил апо­сто­ла Пет­ра, а сам уже в 66 го­ду от­пра­вил­ся да­лее на за­пад, дой­дя, ве­ро­ят­но, до Ис­па­нии.

По­сле воз­вра­ще­ния в Рим он был сно­ва за­клю­чен в тем­ни­цу, в ко­то­рой и на­хо­дил­ся до смер­ти. Есть пре­да­ние, что по­сле воз­вра­ще­ния в Рим он про­по­ве­до­вал да­же при дво­ре им­пе­ра­то­ра Неро­на и об­ра­тил к ве­ре во Хри­ста его лю­би­мую на­лож­ни­цу. За это он был пре­дан су­ду, и хо­тя ми­ло­стью Бо­жи­ей из­бав­лен был, по соб­ствен­но­му вы­ра­же­нию, от льви­ных че­лю­стей, то есть от съе­де­ния зве­ря­ми в цир­ке, од­на­ко был за­клю­чен в тем­ни­цу.

По­сле де­вя­ти­ме­сяч­но­го за­клю­че­ния он был усе­чен ме­чом, как рим­ский граж­да­нин, неда­ле­ко от Ри­ма в 67 го­ду по­сле Р. X., в 12 год цар­ство­ва­ния Неро­на.

При об­щем взгля­де на жизнь апо­сто­ла Пав­ла вид­но, что она рез­ко де­лит­ся на две по­ло­ви­ны. До сво­е­го об­ра­ще­ния ко Хри­сту свя­той Па­вел, то­гда Савл, был стро­гим фа­ри­се­ем, ис­пол­ни­те­лем за­ко­на Мо­и­се­е­ва и оте­че­ских пре­да­ний, ду­мав­шим оправ­дать­ся де­ла­ми за­ко­на и рев­но­стью к ве­ре от­цов, до­хо­див­шей до фа­на­тиз­ма. По­сле сво­е­го об­ра­ще­ния он стал апо­сто­лом Хри­сто­вым, все­це­ло пре­дан­ным де­лу еван­гель­ско­го бла­го­ве­стия, счаст­ли­вым в сво­ем при­зва­нии, но со­зна­ю­щим свое соб­ствен­ное бес­си­лие при ис­пол­не­нии это­го вы­со­ко­го слу­же­ния и при­пи­сы­ва­ю­щим все свои де­ла и за­слу­ги бла­го­да­ти Бо­жи­ей. Вся жизнь апо­сто­ла до об­ра­ще­ния, по глу­бо­ко­му убеж­де­нию его, бы­ла за­блуж­де­ни­ем, гре­хом и ве­ла его к осуж­де­нию. Толь­ко бла­го­дать Бо­жия из­влек­ла его из это­го гу­би­тель­но­го за­блуж­де­ния. С это­го вре­ме­ни апо­стол Па­вел ста­ра­ет­ся лишь быть до­стой­ным этой бла­го­да­ти Бо­жи­ей и не укло­нять­ся от сво­е­го при­зва­ния. Он со­зна­ет, что нет и не мо­жет быть ре­чи о ка­ких бы то ни бы­ло за­слу­гах пе­ред Бо­гом: все – де­ло Его ми­ло­сти.

Апо­стол Па­вел на­пи­сал 14 По­сла­ний, пред­став­ля­ю­щих со­бой си­сте­ма­ти­за­цию хри­сти­ан­ско­го уче­ния. Эти по­сла­ния, бла­го­да­ря его ши­ро­ко­му об­ра­зо­ва­нию и про­ни­ца­тель­но­сти, от­ли­ча­ют­ся боль­шой са­мо­быт­но­стью.

Апо­стол Па­вел, как и апо­стол Петр, мно­го по­тру­дил­ся в рас­про­стра­не­нии Хри­сто­вой ве­ры и спра­вед­ли­во по­чи­та­ет­ся вме­сте с ним «стол­пом» Церк­ви Хри­сто­вой и пер­во­вер­хов­ным апо­сто­лом. Они оба му­че­ни­че­ски скон­ча­лись в Ри­ме при им­пе­ра­то­ре Нероне, и их па­мять празд­ну­ет­ся в один день.

Сло­во бла­жен­но­го Ав­гу­сти­на, епи­ско­па Ип­по­ний­ско­го

В на­сто­я­щий день Цер­ковь Свя­тая бла­го­чест­но вос­по­ми­на­ет стра­да­ния свя­тых слав­ных и все­х­валь­ных апо­сто­лов Пет­ра и Пав­ла.

Свя­той Петр, рев­ност­ней­ший по­сле­до­ва­тель Иису­са Хри­ста, за свое вы­со­кое ис­по­ве­да­ние Его Бо­же­ства: "Ты еси Хри­стос, Сын Бо­га Жи­ва­го", – удо­сто­ил­ся от Спа­си­те­ля услы­шать в от­вет: "Бла­жен еси, Си­моне... Аз те­бе гла­го­лю, яко ты еси Петр, и на сем ка­ме­ни со­зи­жду Цер­ковь Мою" (Мф.16,16-18). На "сем ка­ме­ни" на том, что ты ска­зал: "Ты еси Хри­стос, Сын Бо­га Жи­ва­го", на этом ис­по­ве­да­нии тво­ем со­зи­жду Цер­ковь Мою. Ибо "ты еси Петр": от "кам­ня" Петр, а не от Пет­ра "ка­мень", точ­но так же, как от Хри­ста хри­сти­а­нин, а не от хри­сти­а­ни­на Хри­стос. Хо­ти­те знать, от ка­ко­го "кам­ня" апо­стол Петр так на­зван? – По­слу­шай­те апо­сто­ла Пав­ла: "Не хо­щу же вас не ве­де­ти, бра­тие, – го­во­рит апо­стол Хри­стов, – яко от­цы на­ши вей под об­ла­ком бы­ша, и вей скво­зе мо­ре про­и­до­ша: и вси в Мо­и­сеа кре­сти­ша­ся во об­ла­це и в мо­ри. И вси тож­де браш­но ду­хов­ное ядо­ша, и вси тож­де пи­во ду­хов­ное пи­ша: пи­я­ху бо от ду­хов­на­го по­сле­ду­ю­ща­го ка­мене: ка­мень же бе Хри­стос" (1Кор.10,1-4). Вот от ка­ко­го "Ка­ме­ни" Петр!

Гос­подь наш Иисус Хри­стос в по­след­ние дни зем­ной жиз­ни Сво­ей, в дни Сво­е­го слу­же­ния ро­ду че­ло­ве­че­ско­му, из­брал из сре­ды уче­ни­ков Сво­их две­на­дцать Апо­сто­лов для про­по­ве­ди Сло­ва Бо­жия. Меж­ду ни­ми апо­стол Петр за свою пла­мен­ную рев­ность удо­сто­ил­ся за­ни­мать пер­вое ме­сто (Мф.10,2) и быть как бы пред­ста­ви­тель­ным ли­цом всей Церк­ви. По­это­му и ска­за­но ему, по пре­иму­ще­ству, по­сле ис­по­ве­да­ния: "и дам ти клю­чи Цар­ствия Небес­на­го; и еже аще свя­же­ши на зем­ли, бу­дет свя­за­но на Небе­сех; и еже аще раз­ре­ши­ши на зем­ли, бу­дет раз­ре­ше­но на Небе­сех" (16,19). Ибо эти "клю­чи" и пра­во "вя­зать и ре­шить" по­лу­чил не один че­ло­век, но Еди­ная Все­лен­ская Цер­ковь. А что дей­стви­тель­но Цер­ковь по­лу­чи­ла это пра­во, а не од­но ис­клю­чи­тель­но ли­цо, то об­ра­ти­те вни­ма­ние на дру­гое ме­сто Пи­са­ния, где Гос­подь то же са­мое го­во­рит и ко всем апо­сто­лам Сво­им: "При­и­ми­те Дух Свят", – и вслед за тем: "Им­же от­пу­сти­те гре­хи, от­пу­стят­ся им: и Им­же дер­жи­те, дер­жат­ся" (Ин.20,22-23); или: "ели­ка аще свя­же­те на зем­ли, бу­дут свя­за­на на Небе­си: и ели­ка аще раз­ре­ши­те на зем­ли, бу­дут раз­ре­ше­на на Небе­сех" (Мф.18,18). Так, Цер­ковь свя­зы­ва­ет, Цер­ковь раз­ре­ша­ет; Цер­ковь, ос­но­ван­ная на кра­е­уголь­ном Камне – Са­мом Иису­се Хри­сте (Еф.2,20), свя­зы­ва­ет и раз­ре­ша­ет. Да убо­ят­ся же и свя­зан­ные, и раз­ре­шен­ные: раз­ре­шен­ные, чтобы не под­пасть опять то­му же; свя­зан­ные, чтобы не остать­ся на­все­гда в том же со­сто­я­нии. Ибо "пле­ни­ца­ми сво­их гре­хов, – го­во­рит Пре­муд­рый, – кийж­до за­тя­за­ет­ся" (Притч.5,22); а кро­ме Свя­той Церк­ви, ни­где нель­зя по­лу­чить раз­ре­ше­ния.

И по Вос­кре­се­нии Сво­ем Гос­подь пре­по­ру­ча­ет апо­сто­лу Пет­ру па­сти ста­до Свое ду­хов­ное не по­то­му, что меж­ду уче­ни­ка­ми од­но­му толь­ко Пет­ру предо­став­ле­но бы­ло па­сти ста­до Хри­сто­во, но об­ра­ща­ет­ся Хри­стос глав­ным об­ра­зом к Пет­ру по­то­му, что Петр был пер­вым меж­ду апо­сто­ла­ми и как бы пред­ста­ви­те­лем Церк­ви; при­том, об­ра­ща­ясь в этом слу­чае к од­но­му Пет­ру, как к вер­хов­но­му апо­сто­лу, Хри­стос тем са­мым одоб­ря­ет един­ство Церк­ви. "Си­моне Ионин, – го­во­рил Гос­подь Пет­ру, – лю­би­ши ли Мя?". И апо­стол от­ве­чал: "Ей, Гос­по­ди: ты ве­си, яко люб­лю Тя"; и во вто­рой раз был так же спро­шен, и во вто­рой раз то же от­ве­чал; бу­дучи же спро­шен в тре­тий раз, ви­дя, что ему как бы не ве­рят, опе­ча­лил­ся. Но как мог не ве­рить ему Тот, Кто знал его серд­це? И по­то­му по­сле это­го Петр от­ве­чал: "Гос­по­ди, Ты вся ве­си; Ты ве­си, яко люб­лю Тя". "И гла­го­ла ему Иисус" во все три ра­за: "Па­си ов­цы Моя" (Ин.20,15-17). Кро­ме это­го, трое­крат­ное воз­зва­ние Спа­си­те­ля к Пет­ру и трое­крат­ное ис­по­ве­да­ние Пет­ро­во пред сво­им Гос­по­дом име­ло еще осо­бен­ную, бла­го­де­тель­ную для апо­сто­ла цель. Тот, ко­му да­ны бы­ли "клю­чи Цар­ствия" и пра­во "вя­зать и ре­шить", сам трое­крат­но свя­зал се­бя стра­хом и ма­ло­ду­ши­ем (Мф.26,69-75), и Гос­подь трое­крат­но же раз­ре­ша­ет его Сво­им воз­зва­ни­ем и его же ис­по­ве­да­ни­ем креп­кой люб­ви. А па­сти сло­вес­ное ста­до Хри­сто­во усво­е­но всем апо­сто­лам и пре­ем­ни­кам их. "Вни­май­те се­бе и все­му ста­ду, – взы­ва­ет апо­стол Па­вел к пре­сви­те­рам цер­ков­ным, – в нем же вас Дух Свя­тый по­ста­ви епи­ско­пы, па­сти Цер­ковь Гос­по­да и Бо­га, юже стя­жа Кро­вию Сво­ею" (Деян.20,28); и апо­стол Петр к стар­цам: "Па­си­те еже в вас ста­до Бо­жие, по­се­ща­ю­ще не нуж­дею, но во­лею, и по Бо­зе: ни­же непра­вед­ны­ми при­быт­ки, но усерд­но: не яко об­ла­да­ю­ще прит­чу, но об­ра­зи бы­вай­те ста­ду. И яв­ль­шу­ся Пас­ты­ре­на­чаль­ни­ку, прий­ме­те неувя­да­е­мый сла­вы ве­нец" (1Пет.5,2-4).

За­ме­ча­тель­но, что Хри­стос, го­во­ря Пет­ру: "па­си ов­цы Моя", – не ска­зал: "па­си ов­цы своя", – но па­си, бла­гий ра­бе, ов­цы Гос­под­ни. "Еда бо раз­де­ли­ся Хри­стос, еда Па­вел рас­пят­ся по вас, или во имя пет­ро­во или пав­ло­во кре­сти­сте­ся" (1Кор.1,13)? "Па­си ов­цы Моя". Ибо "вол­цы хищ­ни­цы, вол­цы тяж­цы, лжи­вии учи­те­ли и на­ем­ни­ки, не ща­дя­щии ста­да" (Мф.7,15, Деян.20,29; 2Пет.2,1; Ин.10,12), рас­хи­щая чу­жое ста­до и де­лая из до­бы­чи как бы соб­ствен­ное стя­жа­ние, ду­ма­ют, что они па­сут свое ста­до. Не та­ко­вы пас­ты­ри доб­рые, пас­ты­ри Гос­под­ни. "Пас­тырь доб­рый ду­шу свою по­ла­га­ет за ов­цы" (Ин.10,11), вру­чен­ные ему Са­мим Пас­ты­ре­на­чаль­ни­ком (1Пет.5,4). И апо­стол Петр, вер­ный сво­е­му при­зва­нию, по­ло­жил ду­шу свою за сло­вес­ное ста­до Хри­сто­во, за­пе­чатлев апо­столь­ство свое му­че­ни­че­ской смер­тью, ныне по все­му ми­ру про­слав­ля­е­мой.

И апо­стол Па­вел, бу­дучи преж­де Сав­лом, сде­лал­ся из хищ­но­го вол­ка крот­ким агн­цем; преж­де был вра­гом Церк­ви, по­том яв­ля­ет­ся апо­сто­лом; преж­де пре­сле­до­ва­те­лем ее, по­том про­по­вед­ни­ком. По­лу­чив от пер­во­свя­щен­ни­ков власть пред­став­лять всех во­об­ще хри­сти­ан во узах на казнь, он был уже на пу­ти, "ды­шал пре­ще­ни­ем и убий­ством на уче­ни­ков Гос­под­них" (Деян.9,1), жаж­дал кро­ви, но – "Жи­вый на Небе­сах по­смел­ся ему" (Пс.2,4). Ко­гда он, "го­ня и озлоб­ляя" та­ким об­ра­зом "Цер­ковь Бо­жию" (1Кор.15,9; Деян.8,5), при­бли­жал­ся к Да­мас­ку, то­гда Гос­подь с Неба воз­звал к нему: "Сав­ле, Сав­ле, что Мя го­ни­ши?" – Я и здесь, Я и там, Я вез­де: здесь гла­ва Моя; там те­ло Мое. Не ста­нем удив­лять­ся это­му; мы са­ми – чле­ны Те­ла Хри­сто­ва. "Сав­ле, Сав­ле, что Мя го­ни­ши; же­сто­ко ти есть про­ти­ву рож­ну пра­ти" (Деян.9,4-5). Савл же, "тре­пе­ща и ужа­са­я­ся", возо­пил: "Кто еси, Гос­по­ди?" – "Аз есмь Иисус, - от­вет­ство­вал ему Гос­подь, – Его­же ты го­ни­ши". И Савл вне­зап­но пе­ре­ме­ня­ет­ся: "Что мя хо­ще­ши со­тво­ри­ти?" – вос­кли­ца­ет. И бысть к нему Глас: "Во­ста­ни и вни­ди во град, и ре­чет­ся ти, что ти по­до­ба­ет тво­ри­ти" (Деян.9:5-6). Тут Гос­подь по­сы­ла­ет Ана­нию: "Во­став по­ди на стог­ну" к че­ло­ве­ку, "име­нем Сав­лу", и кре­сти его, "яко со­суд из­бран Ми есть сей, про­не­сти Имя Мое пред язы­ки и ца­рь­ми и сы­на­ми из­ра­иле­вы­ми" (Деян.9:11,15,18). Со­суд этот дол­жен пре­ис­пол­нить­ся бла­го­да­тью Мо­ею. "От­ве­ща же Ана­ния: "Гос­по­ди, слы­шал от мно­гих о му­жи сем, ко­ли­ка зла со­тво­ри свя­тым Тво­им во Иеру­са­ли­ме: и зде имать власть от ар­хи­ерей, свя­за­ти вся на­ри­ца­ю­щия Имя Твое" (Деян.9:13-14). Но Гос­подь на­сто­я­тель­но по­веле­ва­ет Ана­нии: "Иди и взы­щи его, яко со­суд из­бран Ми есть: Аз бо ска­жу ему, ели­ка по­до­ба­ет ему о Име­ни Мо­ем по­стра­да­ти" (Деян.9:11,15-16).

И дей­стви­тель­но Гос­подь ука­зал апо­сто­лу Пав­лу, что долж­но бы­ло ему пре­тер­петь за Имя Его. Он на­став­лял его в по­дви­гах; не остав­лял во узах, око­вах, тем­ни­цах, ко­раб­ле­кру­ше­ни­ях; Сам со­стра­дал ему в его стра­да­ни­ях, Сам ру­ко­во­дил его к это­му дню. В один день со­вер­ша­ем па­мять стра­да­ния обо­их апо­сто­лов этих, ибо, хо­тя они по­стра­да­ли и в раз­ные дни, но по ду­ху и по бли­зо­сти стра­да­ний сво­их они со­став­ля­ют од­но. Петр пред­ше­ство­вал, Па­вел же вско­ре за ним по­сле­до­вал, – преж­де на­ри­цав­ший­ся Сав­лом, а по­том Пав­лом, пре­тво­рив­ший в ли­це сво­ем гор­дость в сми­ре­ние, как и са­мое имя его, то есть "ма­лый, немно­гий, мень­ший", по­ка­зы­ва­ет это. Что же по­сле это­го апо­стол Па­вел? Во­про­си­те его, он сам на это от­ве­ча­ет: "Аз есмь, – го­во­рит он, – мний Апо­сто­лов: но па­че всех по­тру­дих­ся: не аз же, но бла­го­дать Бо­жия, яже со мною" (1Кор.15,9,10). Итак, бра­тья, празд­нуя ныне па­мять свя­тых апо­сто­лов Пет­ра и Пав­ла, вос­по­ми­ная чест­ные их стра­да­ния, воз­лю­бим их ис­тин­ную ве­ру, свя­тую жизнь, воз­лю­бим непо­вин­ность, стра­да­ния их и чи­сто­ту ис­по­ве­да­ния. Лю­бя в них эти вы­со­кие ка­че­ства и под­ра­жая их ве­ли­ким по­дви­гам, "во еже упо­до­би­ти­ся им" (2Сол.5,9), и мы до­стиг­нем то­го веч­но­го бла­жен­ства, ко­то­рое уго­то­ва­но всем свя­тым. Сте­зя жиз­ни на­шей преж­де бы­ла тя­же­лее, тер­ни­стее, труд­нее, но "то­ли­ким об­ле­жа­щим нас об­ла­ком сви­де­те­лей" (Евр.12,1), про­шед­ших по ней, со­де­ла­лась ныне для нас она и лег­че, и гла­же, и удо­бо­про­хо­ди­мее. Спер­ва про­шел по ней Сам "На­чаль­ник ве­ры и Со­вер­ши­тель" Гос­подь наш Иисус Хри­стос (Евр.12,2); за Ним по­сле­до­ва­ли Его неустра­ши­мые апо­сто­лы; по­том му­че­ни­ки, от­ро­ки, же­ны, де­вы и мног сонм сви­де­те­лей. Кто же дей­ство­вал в них и по­мо­гал им на этом пу­ти? – Тот, Кто ска­зал: "Без Мене не мо­же­те тво­ри­ти ни­че­со­же" (Ин.15,5).

См. так­же: "Жи­тие, по­дви­ги и стра­да­ние свя­то­го слав­но­го и все­х­валь­но­го вер­хов­но­го Апо­сто­ла Пав­ла" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.