Канон святому преподобному Максиму Исповеднику (второй)

Припев: Преподо́бне о́тче Макси́ме, моли́ Бо́га о на́с

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 03 февраля (21 января ст. ст.); 26 августа (13 августа ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Изра́иля от рабо́ты изба́вил еси́, Го́споди, десни́цею Твое́ю держа́вною, я́ко о́наго спа́сл еси́, ны́не на́с спаси́.

Вы́шния прему́дрости сокро́вище стяжа́в в се́рдцы, преподо́бне, тоя́ ра́ди обогати́л еси́ ми́р уче́нии.

А́нгельское показа́л еси́ житие́, на земли́ живы́й, и бы́л еси́ хра́м Бо́гу, христопропове́дниче преподо́бне, те́мже и возложи́лся Ему́.

Еди́но мы́сляще дру́г ко дру́гу, во еди́ну Твою́ ве́ру, Христе́, преподо́бнии пропове́даху Тя́ в безъязы́чных усте́х, я́ко трубы́ боговеща́нныя.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, Чи́стая Богоро́дице, Я́же пре́жде су́щаго Сло́ва Бо́жия ро́ждши в после́дняя пло́тию; ра́дуйся, стено́ все́м на́м, и покро́ве чту́щим Тя́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́ко Госпо́дь, и не́сть пра́веден, я́ко Бо́г на́ш, Его́же пое́т вся́ тва́рь: не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Кро́ви ка́плют честны́я твоея́ руки́, и уче́ния теку́т целому́дреннаго язы́ка твоего́, изве́стно вопию́ща по отсече́нии его́, Христа́ во двою́ естеству́.

Рука́ твоя́ писа́ньми не преста́ вопия́, и язы́к уче́нии тру́бит ве́ру твою́, богоглаго́ливе треблаже́нне: Бо́г бо бе́ обоя́ движа́, слага́я глаго́лати.

Треми́ у́бо телесы́, во еди́ной же души́, единому́дренно сопроти́вистеся, отцы́ чу́днии, зле́ отъе́млющим Христо́вы стра́сти и сугу́бое де́йство.

Богоро́дичен: Жены́ у́бо ражда́ют, Ма́ти Де́во Чи́стая, но не ктому́ де́вы пребыва́ют, я́коже Ты́: ниже́ бо еди́на от си́х Бо́га породи́, то́кмо Ты́, Богоро́дице Чи́стая.

Седа́лен гла́с 3.

Уче́ние Боже́ственное держа́, сто́лп бы́л еси́ Правосла́вия, и держа́ва, богому́дре, ве́ры: во двою́ существу́ и дву́ хоте́нию, пропове́дал еси́ Христа́ Бо́га на́шего, о́тче Макси́ме, Его́же приле́жно моли́, дарова́ти на́м ве́лию ми́лость.

Сла́ва, и ны́не: Боже́ственныя Твоея́ сла́вы сия́ние, я́коже можа́ху, показа́л еси́, Сло́ве Бо́жий, ученико́м Твои́м, на Фаво́рстей горе́ преобразу́ющийся. И́миже просвети́хомся и мы́, пою́щии Тя́, еди́не неизме́нне и безсме́ртне Го́споди, Тебе́ бо ве́рою вопие́м: сла́ва, Христе́, Ца́рствию Твоему́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Из горы́ приосене́нныя, Сло́ве, проро́к, еди́ныя Богоро́дицы, хотя́ща воплоти́тися, богови́дно усмотри́, и со стра́хом славосло́вяше си́лу Твою́.

Ты́ Моисе́ю подо́бяся, богому́дре, скрижа́ли разу́мно прия́т уче́ний: во мра́к бо вше́л еси́ виде́ний, и обогати́лся еси́ ра́зума све́том.

Ты́ Авраа́му поревнова́в, богому́дре, друга́го Исаа́ка приве́л еси́ Го́сподеви, твое́ же́ртвовав, о́тче, се́рдце во огни́ со́вестне.

Еди́наго Христа́ пропове́давше, отцы́, еди́наго Сы́на во двою́ существу́ испове́дасте, хотя́ща по существу́ и де́йствующа обоя́.

Богоро́дичен: Безле́тна Сы́на родила́ еси́ в ле́то нетле́нно и чиста́ пребыла́ еси́, ро́ждши на́с ра́ди Воплоще́ннаго во утро́бе Твое́й, Богороди́тельнице Присноде́во.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: У́тренююще, вопие́м Ти́: Го́споди, спаси́ ны, Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, ра́зве Тебе́, ино́го не ве́мы.

Не усече́ твоего́, о́тче, ме́чь дерзнове́ния, не угаси́, преподо́бне, заточе́ние ве́ры твоея́.

Пропове́дует у́бо Ри́м ре́вность твою́, богоно́се, тру́бит же, преподо́бне, Це́рковь словеса́ твоя́.

Пред кня́зи пропове́давше Спа́са, му́ченицы бы́сте произволе́нием, богому́дрии.

Богоро́дичен: Исто́чник безсме́ртия пое́м Тя́, Богоро́дице, Ты́ бо приснотеку́щий Живо́т ми́ру родила́ еси́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Из чре́ва а́дова во́пля моего́ услы́шал еси́ гла́с мо́й и изба́вил еси́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

Удиви́ твое́, треблаже́нне, испове́дание, в тебе́ веща́вый Иису́с, со стра́ждущими тебе́.

Ни князе́й киче́ния, ни меча́, ни огня́, претя́щаго тебе́, убоя́ся, преподо́бне, ве́рою бы́л еси́ кре́пок.

Не поколеба́ твоего́ столпа́ правосла́вия вселука́вый вра́г, но победи́ся и поги́бе.

Треплете́нною твое́ю пра́щею преще́ние А́риево мы́сленно стреля́ется, стрела́ми та́ин Христо́вых.

Богоро́дичен: Па́че ума́ и сло́ва, Де́во, Пита́теля все́х от сосцу́ пита́ющи, ма́терних не разуме́ла еси́.

Конда́к, гла́с 6.

Све́т трисия́нный, все́льшийся в ду́шу твою́, сосу́д избра́н показа́ тя, всеблаже́нне, явля́юща Боже́ственная конце́м, неудобопости́жных разуме́ний ты́ сказу́яй, блаже́нне, и Тро́ицу все́м, Макси́ме, воспропове́дуяй я́сно, Пресу́щную Безнача́льну.

И́кос:

Подража́тель я́влься Спа́совых страсте́й и Того́ в души́ твое́й име́я, всеблаже́нне, восхожде́ния в се́рдцы твое́м возложи́л еси́, пребога́те, То́й же тебе́ подаде́ благода́ть с небесе́: сопроти́вился бо еси́ мучи́телем, му́дре, му́жески, Безнача́льную, и Боже́ственную, и Единосу́щную Тро́ицу пропове́дуя, и облича́я злосла́вныя и богобо́рныя, безме́рныя претерпе́л еси́ напа́сти, всехва́льне, язы́ка отре́зание богосло́внаго, преподо́бне, и твоея́ руки́ вку́пе, не преста́л же еси́ ты́ со дерзнове́нием глаго́ля, и утвержда́я ве́рныя боже́ственными твои́ми уче́нии, Тро́ицу все́м лю́дем пропове́дуя я́сно, Пресу́щную Безнача́льну.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: В нача́ле зе́млю основа́вый и небеса́ сло́вом утверди́вый, благослове́н еси́ во ве́ки, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.

Ты́ оде́жду есте́ственнаго досто́инства кро́вию твое́ю украси́л еси́, богому́дре, молча́щ язы́к, о́тче, и веща́ющь, явле́ние подава́я се́ю слове́с твои́х.

Гро́б ва́ших не уста́ви язы́ков, земля́ же да́льная не скры́ словеса́, я́коже пи́шет Дави́д в пе́снех, во всю́ вои́стинну зе́млю пропове́дашася.

Я́коже зла́то, трие́ искуси́вшеся во огни́ искуше́ний о́нех, чисте́йшу ве́ру ва́шу возрасти́сте Христу́, отцы́ честни́и.

Богоро́дичен: Та́йны о́браз Де́вы в Сина́и Ты́ прообрази́л еси́, купино́ю горя́щею и неопаля́емою: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: На горе́ святе́й просла́вльшася и в купине́ огне́м Присноде́вы Моисе́ови та́йну я́вльшаго, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Зарю́ боже́ственнаго уче́ния в се́рдцы прие́м, богому́дре, просвеще́нием ра́зума обогати́лся еси́, и прему́дрости сокро́вище вложи́л еси́ в ду́шу твою́, о́тче.

Уче́ния предложи́в, богоблаже́нне, е́реси отгна́л еси́ от среды́, и Христо́вым поревнова́в страсте́м, бы́л еси́ же́ртва чиста́ и прия́тна Бо́гу произволе́нием.

В чистоте́ соблю́дше житие́ и ве́рою украси́вше дела́, небе́сныя сла́вы сподо́бистеся, честни́и отцы́, те́мже воспева́ете Христа́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, две́ре и одушевле́нный о́блаче; ра́дуйся, горо́, и купино́, и све́щниче; ра́дуйся, хра́ме, и престо́ле, и раю́; ра́дуйся, ро́ждшая Соде́теля все́х, Благослове́нная.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Проявле́нное на горе́ законополо́жнику во огни́ и купине́, Рождество́ Присноде́вы, в на́ше, ве́рных, спасе́ние, пе́сньми немо́лчными велича́ем.

Ты́ безстра́стием и виде́нием, треблаже́нне, научи́л еси́ словесы́ на́с жи́зни ве́чныя, сто́лп одушевле́н Правосла́вия ми́рови, испове́дание твое́ оста́вил еси́.

Ты́, Финее́су подо́бяся, богоно́се, я́ко ине́м копие́м, мече́м сло́ва новонасажде́нную посека́еши ве́ру, отрева́я ху́лящия Христа́.

Вои́стинну просла́вистеся, богоно́снии отцы́, ра́нами и бие́нии, гоне́нии и беда́ми, во у́зах же, и темни́цах, и желе́зах, и в заточе́ниих пострада́вше.

Богоро́дичен: Купину́, горя́щу огне́м и неопаля́ему, предзря́ше дре́вле Моисе́й, Богома́ти Де́во, богоприя́тну прообразу́я Твою́ утро́бу, прие́мшую нетле́нный О́гнь.

Свети́лен

Труба́ яви́лся еси́ прему́дрости, благогла́сным язы́ком твои́м сопроти́вных ужаса́я полки́, Макси́ме, све́т мона́шествующих, те́мже, твои́ми пита́ющеся словесы́, ра́зум познава́ем су́щих.

Сла́ва, и ны́не: Све́те неизме́нный Сло́ве, Све́та Отца́ нерожде́нна, в явле́ннем све́те Твое́м, дне́сь на Фаво́ре све́т ви́дехом Отца́, све́т и Ду́ха, све́том наставля́ющаго всю́ тва́рь.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: І҆и҃лѧ ѿ рабо́ты и҆зба́вилъ є҆сѝ, гдⷭ҇и, десни́цею твое́ю держа́вною: ꙗ҆́кѡ ѻ҆́наго спа́слъ є҆сѝ, ны́нѣ на́съ спасѝ.

Вы́шнїѧ премꙋ́дрости сокро́вище стѧжа́въ въ се́рдцы, прпⷣбне, тоѧ̀ ра́ди ѡ҆богати́лъ є҆сѝ мі́ръ ᲂу҆чє́нїи.

А҆́гг҃льское показа́лъ є҆сѝ житїѐ на землѝ живы́й: и҆ бы́лъ є҆сѝ хра́мъ бг҃ꙋ, хрⷭ҇топроповѣ́дниче прпⷣбне, тѣ́мже и҆ возложи́лсѧ є҆мꙋ̀.

Є҆ди́но мы́слѧще дрꙋ́гъ ко дрꙋ́гꙋ, во є҆ди́нꙋ твою̀ вѣ́рꙋ, хрⷭ҇тѐ, прпⷣбнїи проповѣ́дахꙋ тѧ̀ въ без̾ѧзы́чныхъ ᲂу҆стѣ́хъ, ꙗ҆́кѡ трꙋбы̑ бг҃овѣща̑нныѧ.

Бг҃оро́диченъ: Ра́дꙋйсѧ, чⷭ҇таѧ бцⷣе, ꙗ҆́же пре́жде сꙋ́щаго сло́ва бж҃їѧ ро́ждши въ послѣ̑днѧѧ пло́тїю, ра́дꙋйсѧ, стѣно̀ всѣ̑мъ на́мъ и҆ покро́ве чтꙋ́щымъ тѧ̀.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Нѣ́сть свѧ́тъ ꙗ҆́кѡ гдⷭ҇ь, и҆ нѣ́сть пра́веденъ ꙗ҆́кѡ бг҃ъ на́шъ, є҆го́же пое́тъ всѧ̀ тва́рь: нѣ́сть пра́веденъ па́че тебє̀, гдⷭ҇и.

Крѡ́ви ка́плютъ честны́ѧ твоеѧ̀ рꙋкѝ, и҆ ᲂу҆чє́нїѧ текꙋ́тъ цѣломꙋ́дреннагѡ ѧ҆зы́ка твоегѡ̀, и҆звѣ́стнѡ вопїю́ща по ѿсѣче́нїи є҆гѡ̀, хрⷭ҇та̀ во двою̀ є҆стєствꙋ̀.

Рꙋка̀ твоѧ̀ писа́ньми не преста̀ вопїѧ̀, и҆ ѧ҆зы́къ ᲂу҆чє́нїи трꙋ́битъ вѣ́рꙋ твою̀, бг҃оглаго́ливе треблаже́нне: бг҃ъ бо бѣ̀ ѻ҆боѧ̀ движѧ̀, слага́ѧ глаго́лати.

Тремѝ ᲂу҆́бѡ тѣлесы̀, во є҆ди́ной же дꙋшѝ, є҆диномꙋ́дреннѡ сопроти́вистесѧ, ѻ҆тцы̀ чꙋ́днїи, ѕлѣ̀ ѿе́млющымъ хрⷭ҇то́вы стрⷭ҇ти, и҆ сꙋгꙋ́бое дѣ́йство.

Бг҃оро́диченъ: Жєны̀ ᲂу҆́бѡ ражда́ютъ, мт҃и дв҃о чⷭ҇таѧ, но не ктомꙋ̀ дѣ̑вы пребыва́ютъ, ꙗ҆́коже ты̀: ниже́ бо є҆ди́на ѿ си́хъ бг҃а породѝ, то́кмѡ ты̀, бцⷣе чⷭ҇таѧ.

Сѣда́ленъ, гла́съ г҃.

Оу҆че́нїе бжⷭ҇твенное держѧ̀, сто́лпъ бы́лъ є҆сѝ правосла́вїѧ, и҆ держа́ва, бг҃омꙋ́дре, вѣ́ры. во двою̀ сꙋщєствꙋ̀ и҆ двꙋ̀ хотѣ̑нїю, проповѣ́далъ є҆сѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а на́шего, ѻ҆́тче маѯі́ме: є҆го́же прилѣ́жнѡ молѝ, дарова́ти на́мъ ве́лїю ми́лость.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Бжⷭ҇твенныѧ твоеѧ̀ сла́вы сїѧ́нїе, ꙗ҆́коже можа́хꙋ, показа́лъ є҆сѝ, сло́ве бж҃їй, ᲂу҆ч҃никѡ́мъ твои̑мъ, на ѳавѡ́рстѣй горѣ̀ преѡбразꙋ́ющїйсѧ: и҆́миже просвѣти́хомсѧ и҆ мы̀ пою́щїи тѧ̀, є҆ди́не неизмѣ́нне и҆ безсме́ртне гдⷭ҇и. тебѣ́ бо вѣ́рою вопїе́мъ: сла́ва хрⷭ҇тѐ, црⷭ҇твїю твоемꙋ̀.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: И҆зъ горы̀ приѡсѣне́нныѧ, сло́ве, прⷪ҇ро́къ, є҆ди́ныѧ бцⷣы, хотѧ́ща воплоти́тисѧ бг҃ови́днѡ ᲂу҆смотрѝ, и҆ со стра́хомъ славосло́вѧше си́лꙋ твою̀.

Ты̀ мѡѷсе́ю подо́бѧсѧ, бг҃омꙋ́дре, скрижа̑ли разꙋ́мнѡ прїѧ́тъ ᲂу҆че́нїй: во мра́къ бо вше́лъ є҆сѝ видѣ́нїй, и҆ ѡ҆богати́лсѧ є҆сѝ ра́зꙋма свѣ́томъ.

Ты̀ а҆враа́мꙋ поревнова́въ, бг҃омꙋ́дре, дрꙋга́го і҆саа́ка приве́лъ є҆сѝ гдⷭ҇еви, твоѐ же́ртвовавъ, ѻ҆́тче, се́рдце, во ѻ҆гнѝ со́вѣстнѣ.

Є҆ди́наго хрⷭ҇та̀ проповѣ́давше ѻ҆тцы̀, є҆ди́наго сн҃а во двою̀ сꙋщєствꙋ̀ и҆сповѣ́дасте, хотѧ́ща по сꙋществꙋ̀, и҆ дѣ́йствꙋюща ѻ҆боѧ̀.

Бг҃оро́диченъ: Безлѣ́тна сн҃а родила̀ є҆сѝ въ лѣ́то нетлѣ́ннѡ, и҆ чиста̀ пребыла̀ є҆сѝ, ро́ждши на́съ ра́ди воплоще́ннаго во ᲂу҆тро́бѣ твое́й, бг҃ороди́тельнице приснодв҃о.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Оу҆́тренююще, вопїе́мъ тѝ, гдⷭ҇и, спаси́ ны: ты́ бо є҆сѝ бг҃ъ на́шъ, ра́звѣ тебє̀ и҆но́гѡ не вѣ́мы.

Не ᲂу҆сѣчѐ твоегѡ̀, ѻ҆́тче, ме́чь дерзнове́нїѧ, не ᲂу҆гасѝ, прпⷣбне, заточе́нїе вѣ́ры твоеѧ̀.

Проповѣ́дꙋетъ ᲂу҆́бѡ ри́мъ ре́вность твою̀, бг҃оно́се, трꙋ́битъ же, прпⷣбне, цр҃ковь словеса̀ твоѧ̑.

Предъ кнѧ̑зи проповѣ́давше сп҃са, мꙋ́чєницы бы́сте произволе́нїемъ бг҃омꙋ́дрїи.

Бг҃оро́диченъ: И҆сто́чникъ безсме́ртїѧ пое́мъ тѧ̀, бцⷣе, ты́ бо приснотекꙋ́щїй живо́тъ мі́рꙋ родила̀ є҆сѝ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: И҆зъ чре́ва а҆́дова во́плѧ моегѡ̀ ᲂу҆слы́шалъ є҆сѝ гла́съ мо́й, и҆ и҆зба́вилъ є҆сѝ ѿ тлѝ живо́тъ мо́й, многоми́лостиве.

Оу҆дивѝ твоѐ, треблаже́нне, и҆сповѣ́данїе, въ тебѣ̀ вѣща́вый і҆и҃съ, со стра́ждꙋщими тебѣ̀.

Ни кнѧзе́й киче́нїѧ, ни меча̀, ни ѻ҆гнѧ̀ претѧ́щагѡ тебѣ̀ ᲂу҆боѧ́сѧ, прпⷣбне, вѣ́рою бы́лъ є҆сѝ крѣ́покъ.

Не поколеба̀ твоегѡ̀ столпа̀ правосла́вїѧ, вселꙋка́вый вра́гъ, но побѣди́сѧ и҆ поги́бе.

Треплете́нною твое́ю пра́щею, преще́нїе а҆́рїево мы́сленнѡ стрѣлѧ́етсѧ, стрѣла́ми та̑инъ хрⷭ҇то́выхъ.

Бг҃оро́диченъ: Па́че ᲂу҆ма̀ и҆ сло́ва, дв҃о, пита́телѧ всѣ́хъ ѿ сосцꙋ̑ пита́ющи, ма́тернихъ не разꙋмѣ́ла є҆сѝ.

Конда́къ, гла́съ ѕ҃.

Свѣ́тъ трисїѧ́нный все́льшїйсѧ въ дꙋ́шꙋ твою̀, сосꙋ́дъ и҆збра́нъ показа́ тѧ, всеблаже́нне, ꙗ҆влѧ́юща бжⷭ҇твєннаѧ концє́мъ, неꙋдобопости́жныхъ разꙋмѣ́нїй ты̀ сказꙋ́ѧй, блаже́нне, и҆ трⷪ҇цꙋ всѣ̑мъ, маѯі́ме, воспроповѣ́дꙋѧй ꙗ҆́снѡ, пресꙋ́щнꙋю, безнача́льнꙋ.

І҆́косъ:

Подража́тель ꙗ҆́вльсѧ сп҃совыхъ стрⷭ҇те́й, и҆ того̀ въ дꙋшѝ твое́й и҆мѣ́ѧ, всеблаже́нне, восхождє́нїѧ въ се́рдцы твое́мъ возложи́лъ є҆сѝ, пребога́те. то́й же тебѣ̀ подадѐ благода́ть съ нб҃сѐ: сопроти́вилсѧ бо є҆сѝ мꙋчи́телємъ, мꙋ́дре, мꙋ́жески, безнача́льнꙋю и҆ бжⷭ҇твеннꙋю и҆ є҆диносꙋ́щнꙋю трⷪ҇цꙋ проповѣ́дꙋѧ, и҆ ѡ҆блича́ѧ ѕлосла̑вныѧ и҆ бг҃обѡ́рныѧ, безмѣ̑рныѧ претерпѣ́лъ є҆сѝ напа̑сти, всехва́льне, ѧ҆зы́ка ѿрѣ́занїе бг҃осло́внагѡ преподо́бне, и҆ твоеѧ̀ рꙋкѝ вкꙋ́пѣ: не преста́лъ же є҆сѝ ты̀ со дерзнове́нїемъ глаго́лѧ, и҆ ᲂу҆твержда́ѧ вѣ̑рныѧ бжⷭ҇твенными твои́ми ᲂу҆чє́нїи, трⷪ҇цꙋ всѣ̑мъ лю́демъ проповѣ́дꙋѧ ꙗ҆́снѡ, пресꙋ́щнꙋю, безнача́льнꙋ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Въ нача́лѣ зе́млю ѡ҆снова́вый, и҆ нб҃са̀ сло́вомъ ᲂу҆тверди́вый, бл҃гослове́нъ є҆сѝ во вѣ́ки, гдⷭ҇и бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Ты̀ ѻ҆де́ждꙋ є҆сте́ственнагѡ досто́инства кро́вїю твое́ю ᲂу҆краси́лъ є҆сѝ, бг҃омꙋ́дре, молча́щъ ѧ҆зы́къ, ѻ҆́тче, и҆ вѣща́ющь ꙗ҆вле́нїе подава́ѧ се́ю слове́съ твои́хъ.

Гро́бъ ва́шихъ не ᲂу҆ста́ви ѧ҆зы́кѡвъ, землѧ́ же да́льнаѧ не скры̀ словеса̀, ꙗ҆́коже пи́шетъ дв҃дъ въ пѣ́снехъ, во всю̀ вои́стиннꙋ зе́млю проповѣ́дашасѧ.

Ꙗ҆́коже зла́то трїѐ и҆скꙋси́вшесѧ во ѻ҆гнѝ и҆скꙋше́нїй ѻ҆́нѣхъ, чистѣ́йшꙋ вѣ́рꙋ ва́шꙋ возрасти́сте хрⷭ҇тꙋ̀, ѻ҆тцы̀ честні́и.

Бг҃оро́диченъ: Та́йны ѻ҆́бразъ дв҃ы въ сїна́и ты̀ проѡбрази́лъ є҆сѝ, кꙋпино́ю горѧ́щею и҆ неѡпалѧ́емою: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: На горѣ̀ ст҃ѣ́й просла́вльшасѧ, и҆ въ кꙋпинѣ̀ ѻ҆гне́мъ приснодв҃ы мѡѷсе́ови та́йнꙋ ꙗ҆́вльшаго, гдⷭ҇а по́йте, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Зарю̀ бжⷭ҇твеннагѡ ᲂу҆че́нїѧ въ се́рдцы прїе́мъ, бг҃омꙋ́дре, просвѣще́нїемъ ра́зꙋма ѡ҆богати́лсѧ є҆сѝ, и҆ премꙋ́дрости сокро́вище вложи́лъ є҆сѝ въ дꙋ́шꙋ твою̀, ѻ҆́тче.

Оу҆чє́нїѧ предложи́въ, бг҃облаже́нне, є҆́рєси ѿгна́лъ є҆сѝ ѿ среды̀, и҆ хрⷭ҇тѡ́вымъ поревнова́въ стрⷭ҇те́мъ, бы́лъ є҆сѝ же́ртва чиста̀ и҆ прїѧ́тна бг҃ꙋ произволе́нїемъ.

Въ чистотѣ̀ соблю́дше житїѐ, и҆ вѣ́рою ᲂу҆краси́вше дѣла̀, нбⷭ҇ныѧ сла́вы сподо́бистесѧ, честні́и ѻ҆тцы̀: тѣ́мже воспѣва́ете хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Ра́дꙋйсѧ, две́ре и҆ ѡ҆дꙋшевле́нный ѻ҆́блаче: ра́дꙋйсѧ, горо̀ и҆ кꙋпино̀ и҆ свѣ́щниче: ра́дꙋйсѧ, хра́ме и҆ престо́ле и҆ раю̀: ра́дꙋйсѧ, ро́ждшаѧ содѣ́телѧ всѣ́хъ бл҃гослове́ннаѧ.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Проѧвле́нное на горѣ̀ законополо́жникꙋ во ѻ҆гнѝ и҆ кꙋпинѣ̀, рождество̀ приснодв҃ы, въ на́ше вѣ́рныхъ спасе́нїе, пѣ́сньми немо́лчными велича́емъ.

Ты̀ безстра́стїемъ и҆ видѣ́нїемъ, треблаже́нне, наꙋчи́лъ є҆сѝ словесы̀ на́съ жи́зни вѣ́чныѧ, сто́лпъ ѡ҆дꙋшевле́нъ правосла́вїѧ мі́рови, и҆сповѣ́данїе твоѐ ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ.

Ты̀ фїнее́сꙋ подо́бѧсѧ, бг҃оно́се, ꙗ҆́кѡ и҆нѣ́мъ копїе́мъ мече́мъ сло́ва, новонасажде́ннꙋю посѣка́еши вѣ́рꙋ, ѿрѣва́ѧ хꙋ́лѧщыѧ хрⷭ҇та̀.

Вои́стиннꙋ просла́вистесѧ бг҃оно́снїи ѻ҆тцы̀, ра́нами и҆ бїе́нїи, гоне́нїи и҆ бѣда́ми, во ᲂу҆́захъ же и҆ темни́цахъ и҆ желѣ́захъ, и҆ въ заточе́нїихъ пострада́вше.

Бг҃оро́диченъ: Кꙋпинꙋ̀ горѧ́щꙋ ѻ҆гне́мъ и҆ неѡпалѧ́емꙋ предзрѧ́ше дре́вле мѡѷсе́й, бг҃ома́ти дв҃о, бг҃опрїѧ́тнꙋ проѡбразꙋ́ѧ твою̀ ᲂу҆тро́бꙋ, прїе́мшꙋю нетлѣ́нный ѻ҆́гнь.

Свѣти́ленъ.

Трꙋба̀ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ премꙋ́дрости, благогла́снымъ ѧ҆зы́комъ твои́мъ сопроти́вныхъ ᲂу҆жаса́ѧ полкѝ, маѯі́ме, свѣ́тъ мона́шествꙋющихъ: тѣ́мже твои́ми пита́ющесѧ словесы̀, ра́зꙋмъ познава́емъ сꙋ́щихъ.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Свѣ́те неизмѣ́нный сло́ве, свѣ́та ѻ҆ц҃а̀ нерожде́нна, въ ꙗ҆вле́ннѣмъ свѣ́тѣ твое́мъ дне́сь на ѳавѡ́рѣ свѣ́тъ ви́дѣхомъ, ѻ҆ц҃а̀, свѣ́тъ и҆ дх҃а, свѣ́томъ наставлѧ́ющаго всю̀ тва́рь.

Пре­по­доб­ный Мак­сим Ис­по­вед­ник ро­дил­ся в Кон­стан­ти­но­по­ле око­ло 580 го­да и вы­рос в бла­го­че­сти­вой хри­сти­ан­ской се­мье. В юно­сти он по­лу­чил раз­но­сто­рон­нее об­ра­зо­ва­ние: изу­чил фило­со­фию, грам­ма­ти­ку, ри­то­ри­ку, был на­чи­тан в древ­них ав­то­рах и в со­вер­шен­стве вла­дел бо­го­слов­ской диа­лек­ти­кой. Ко­гда пре­по­доб­ный Мак­сим по­сту­пил на го­судар­ствен­ную служ­бу, зна­ния и доб­ро­со­вест­ность поз­во­ли­ли ему стать пер­вым сек­ре­та­рем им­пе­ра­то­ра Ирак­лия (611–641). Но при­двор­ная жизнь тя­го­ти­ла его, и он уда­лил­ся в Хри­со­поль­скую оби­тель (на про­ти­во­по­лож­ном бе­ре­гу Бос­фо­ра – ныне Ску­та­ри), где при­нял ино­че­ский по­стриг. Сво­им сми­рен­но­муд­ри­ем он вско­ре при­об­рел лю­бовь бра­тии и был из­бран игу­ме­ном мо­на­сты­ря, но и в этом сане по сво­ей необык­но­вен­ной скром­но­сти он, по соб­ствен­ным его сло­вам, "оста­вал­ся про­стым мо­на­хом". В 633 го­ду по прось­бе од­но­го бо­го­сло­ва, бу­ду­ще­го свя­ти­те­ля Иеру­са­лим­ско­го пат­ри­ар­ха Со­фро­ния (па­мять 11 мар­та), пре­по­доб­ный Мак­сим оста­вил оби­тель и уехал в Алек­сан­дрию.

Свя­той Со­фро­ний стал из­ве­стен к то­му вре­ме­ни как непри­ми­ри­мый про­тив­ник мо­но­фе­лит­ской ере­си. По­сле то­го, как IV Все­лен­ский Со­бор (451 г.) осу­дил мо­но­фи­зи­тов, ис­по­ве­до­вав­ших од­ну (Бо­же­ствен­ную) при­ро­ду в Гос­по­де Иису­се Хри­сте, ере­ти­ка­ми-мо­но­фе­ли­та­ми бы­ло вве­де­но по­ня­тие еди­ной Бо­же­ствен­ной во­ли и еди­но­го (Бо­же­ствен­но­го) дей­ство­ва­ния, что при­во­ди­ло к при­зна­нию от­верг­ну­то­го мо­но­фи­зит­ско­го лже­уче­ния. Мо­но­фе­лит­ство на­шло мно­го­чис­лен­ных сто­рон­ни­ков в Ар­ме­нии, Си­рии, Егип­те. Ересь, уси­ли­ва­е­мая на­цио­наль­ной враж­дой, ста­ла се­рьез­ной угро­зой цер­ков­но­му един­ству Во­сто­ка. Борь­ба Пра­во­сла­вия с ере­ся­ми осо­бен­но ослож­ни­лась тем, что к 630 го­ду три пат­ри­ар­ших пре­сто­ла на пра­во­слав­ном Во­сто­ке ока­за­лись за­ня­ты­ми мо­но­фи­зи­та­ми: Кон­стан­ти­но­поль­ский – Сер­ги­ем, Ан­тио­хий­ский – Афа­на­си­ем, Алек­сан­дрий­ский – Ки­ром.

Путь пре­по­доб­но­го Мак­си­ма из Кон­стан­ти­но­по­ля в Алек­сан­дрию ле­жал через Крит, где и на­ча­лась его про­по­вед­ни­че­ская де­я­тель­ность. Там он столк­нул­ся с епи­ско­па­том, при­дер­жи­вав­шим­ся ере­ти­че­ских взгля­дов Се­ве­ра и Несто­рия. В Алек­сан­дрии и ее окрест­но­стях пре­по­доб­ный про­вел око­ло 6 лет. В 638 го­ду им­пе­ра­тор Ирак­лий вме­сте с пат­ри­ар­хом Сер­ги­ем, стре­мясь умень­шить ве­ро­ис­по­вед­ные раз­но­гла­сия, из­дал указ, так на­зы­ва­е­мый "Эк­фе­сис" – "Из­ло­же­ние ве­ры", ко­то­рый окон­ча­тель­но по­веле­вал ис­по­ве­до­вать уче­ние об од­ной во­ле при двух при­ро­дах Спа­си­те­ля. За­щи­щая пра­во­сла­вие, пре­по­доб­ный Мак­сим об­ра­щал­ся к лю­дям раз­лич­ных зва­ний и со­сло­вий, и бе­се­ды эти име­ли успех. "Не толь­ко клир и все епи­ско­пы, но и на­род, и все мир­ские на­чаль­ни­ки ощу­ща­ли в се­бе ка­кое-то неодо­ли­мое вле­че­ние к нему", – сви­де­тель­ству­ет его жи­тие.

В кон­це 638 го­да умер пат­ри­арх Сер­гий, а в 641 го­ду – им­пе­ра­тор Ирак­лий. Им­пе­ра­тор­ский пре­стол за­нял же­сто­кий и гру­бый Кон­станс II (642–668), от­кро­вен­ный сто­рон­ник мо­но­фе­ли­тов. Уси­ли­лись на­пад­ки ере­ти­ков на пра­во­сла­вие. Пре­по­доб­ный Мак­сим ушел в Кар­фа­ген и про­по­ве­до­вал в нем и окрест­но­стях еще 5 лет. Ко­гда ту­да при­был пре­ем­ник пат­ри­ар­ха Сер­гия пат­ри­арх Пирр, по­ки­нув­ший Кон­стан­ти­но­поль из-за при­двор­ных ин­триг, по убеж­де­ни­ям мо­но­фе­лит, меж­ду ним и пре­по­доб­ным Мак­си­мом в июне 645 го­да про­изо­шел от­кры­тый дис­пут, на ко­то­ром Пирр все­на­род­но при­знал свои за­блуж­де­ния и по­же­лал да­же вру­чить па­пе Фе­о­до­ру пись­мен­ное от­ре­че­ние от них. Пре­по­доб­ный Мак­сим вме­сте с Пир­ром от­пра­ви­лись в Рим, где па­па Фе­о­дор при­нял по­ка­я­ние быв­ше­го пат­ри­ар­ха и вос­ста­но­вил его в сане.

В 647 го­ду пре­по­доб­ный Мак­сим вер­нул­ся в Аф­ри­ку. Там на со­бо­рах епи­ско­пов мо­но­фе­лит­ство осуж­да­лось как ересь. В 648 г. вме­сто "Эк­фе­си­са" вы­шел но­вый указ, со­став­лен­ный по по­ру­че­нию Кон­стан­ти­на Кон­стан­ти­но­поль­ским пат­ри­ар­хом Пав­лом – "Ти­пос" – "Об­ра­зец ве­ры", ко­то­рый за­пре­щал вся­кие рас­суж­де­ния рав­но как об од­ной во­ле, так и о двух во­лях при при­зна­нии двух при­род Гос­по­да Иису­са Хри­ста. То­гда пре­по­доб­ный Мак­сим об­ра­тил­ся к сме­нив­ше­му па­пу Фе­о­до­ра рим­ско­му па­пе Мар­ти­ну I (649–654) с прось­бой вы­не­сти во­прос о мо­но­фе­лит­стве на со­бор­ное об­суж­де­ние всей Церк­ви. В ок­тяб­ре 649 го­да был со­бран Ла­те­ран­ский Со­бор, на ко­то­ром при­сут­ство­ва­ло 150 за­пад­ных епи­ско­пов и 37 пред­ста­ви­те­лей пра­во­слав­но­го Во­сто­ка, сре­ди ко­то­рых на­хо­дил­ся и пре­по­доб­ный Мак­сим Ис­по­вед­ник. Со­бор осу­дил мо­но­фе­лит­ство, а его за­щит­ни­ки, Кон­стан­ти­но­поль­ские пат­ри­ар­хи Сер­гий, Па­вел и Пирр, бы­ли пре­да­ны ана­фе­ме.

Ко­гда Кон­станс II по­лу­чил опре­де­ле­ние Со­бо­ра, он при­ка­зал схва­тить и па­пу Мар­ти­на, и пре­по­доб­но­го Мак­си­ма. Этот при­каз был вы­пол­нен через пять лет, в 654 го­ду. Пре­по­доб­но­го Мак­си­ма об­ви­ни­ли в из­мене оте­че­ству и за­клю­чи­ли в тюрь­му. В 656 го­ду он был со­слан во Фра­кию, а за­тем сно­ва при­ве­зен в кон­стан­ти­но­поль­скую тюрь­му. Пре­по­доб­но­го вме­сте с дву­мя его уче­ни­ка­ми под­верг­ли же­сто­чай­шим пыт­кам: каж­до­му от­ре­за­ли язык и усек­ли пра­вую ру­ку. За­тем их со­сла­ли в Кол­хи­ду. Но тут Гос­подь явил неиз­ре­чен­ное чу­до: все они об­ре­ли спо­соб­ность го­во­рить и пи­сать. Пре­по­доб­ный Мак­сим пред­ска­зал свою кон­чи­ну († 13 ав­гу­ста 662 го­да). В гре­че­ских про­ло­гах 13 ав­гу­ста ука­зы­ва­ет­ся пе­ре­не­се­ние его мо­щей в Кон­стан­ти­но­поль; оно мог­ло быть при­уро­че­но к кон­чине пре­по­доб­но­го. Воз­мож­но, что уста­нов­ле­ние па­мя­ти на 21 ян­ва­ря свя­за­но с тем, что 13 ав­гу­ста празд­ну­ет­ся от­да­ние празд­ни­ка Пре­об­ра­же­ния Гос­под­ня. Над мо­ги­лой пре­по­доб­но­го Мак­си­ма но­ча­ми воз­жи­га­лись три чу­дес­но яв­лен­ных све­тиль­ни­ка и со­вер­ша­лось мно­же­ство ис­це­ле­ний.

Пре­по­доб­ный Мак­сим Ис­по­вед­ник оста­вил Церк­ви боль­шое бо­го­слов­ское на­сле­дие. Его эк­зе­ге­ти­че­ские тру­ды со­дер­жат объ­яс­не­ния труд­ных мест из Свя­щен­но­го Пи­са­ния, тол­ко­ва­ния мо­лит­вы Гос­под­ней и 59-го псал­ма, схо­лии к со­чи­не­ни­ям свя­щен­но­му­че­ни­ка Ди­о­ни­сия Аре­о­па­ги­та († 96; па­мять 3 ок­тяб­ря) и свя­ти­те­ля Гри­го­рия Бо­го­сло­ва († 389, па­мять 25 ян­ва­ря). К эк­зе­ге­ти­ке от­но­сит­ся так­же объ­яс­не­ние бо­го­слу­же­ния, оза­глав­лен­ное "Ми­с­та­го­гия" ("Вве­де­ние о та­ин­стве").

К дог­ма­ти­че­ским тру­дам пре­по­доб­но­го от­но­сят­ся: из­ло­же­ние его дис­пу­та с Пир­ром, несколь­ко трак­та­тов и пись­ма к раз­ным ли­цам. В них со­дер­жит­ся из­ло­же­ние пра­во­слав­но­го уче­ния о Бо­же­ствен­ной сущ­но­сти и ипо­ста­си, о Бо­го­во­пло­ще­нии и об обо­же­нии че­ло­ве­че­ской при­ро­ды.

"Ни­что в обо­же­нии не есть про­из­ве­де­ние при­ро­ды, – пи­сал пре­по­доб­ный Мак­сим в пись­ме к сво­е­му дру­гу Фа­лас­сию, – ибо при­ро­да не мо­жет по­нять Бо­га. Един­ствен­но лишь ми­лость Бо­жья об­ла­да­ет спо­соб­но­стью да­вать обо­же­ние су­ще­ствам... Че­ло­век (об­раз Бо­жий) в обо­же­нии упо­доб­ля­ет­ся Бо­гу, он ра­ду­ет­ся изоби­лию все­го, что при­над­ле­жит ему по при­ро­де, по­то­му что бла­го­дать Ду­ха тор­же­ству­ет в нем и по­то­му что Бог дей­ству­ет в нем" (пись­мо 22). Пре­по­доб­но­му Мак­си­му при­над­ле­жат и ан­тро­по­ло­ги­че­ские тру­ды. Он рас­смат­ри­ва­ет при­ро­ду ду­ши и ее со­зна­тель­но-лич­ное су­ще­ство­ва­ние по­сле смер­ти че­ло­ве­ка. Сре­ди нрав­ствен­ных со­чи­не­ний осо­бен­но важ­ны "Гла­вы о люб­ви". Пре­по­доб­ный Мак­сим на­пи­сал так­же три гим­на в луч­ших тра­ди­ци­ях цер­ков­ной гим­но­гра­фии, ве­ду­щих на­ча­ло от свя­ти­те­ля Гри­го­рия Бо­го­сло­ва.

Бо­го­сло­вие пре­по­доб­но­го Мак­си­ма Ис­по­вед­ни­ка, ос­но­ван­ное на ду­хов­ном опыт­ном зна­нии ве­ли­ких от­цов-пу­стын­ни­ков, ис­поль­зу­ю­щее ис­кус­ство диа­лек­ти­ки, вы­ра­бо­тан­ное до­хри­сти­ан­ской фило­со­фи­ей, бы­ло про­дол­же­но и раз­ви­то в тру­дах пре­по­доб­но­го Си­мео­на Но­во­го Бо­го­сло­ва († 1021; па­мять 12 мар­та) и свя­ти­те­ля Гри­го­рия Па­ла­мы († ок. 1360; па­мять 14 но­яб­ря).