Канон святому преподобному Максиму Исповеднику

Припев: Преподо́бне о́тче Макси́ме, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 03 февраля (21 января ст. ст.); 26 августа (13 августа ст. ст.)

Глас 2.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Пои́м Го́сподеви, прове́дшему лю́ди Своя́ сквозе́ Чермно́е мо́ре, я́ко Еди́н сла́вно просла́вися.

Всю́ мне́ богодухнове́нную от медото́чнаго и сла́дкаго твоего́ иска́пай язы́ка, боже́ственный Макси́ме, благода́ть Ду́ха.

Огнь горя́щь яви́лся еси́ на е́реси, блаже́нне: я́ко бо тро́стие, сия́ изнури́л еси́ ре́вностию Ду́ха.

Безслове́сное предложи́ся от злочести́вейшаго произволе́ния единово́льное уче́ние, словесы́ же твои́ми, о́тче, обличи́ся.

Богоро́дичен: Ве́сь жела́ние, из утро́бы Твоея́, Богоневе́сто, благоизво́ливый роди́тися, и Сла́дость е́сть, и Све́т незаходи́мый.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.

Велича́йший Макси́м, благочести́выя Христо́вы ве́ры всеи́стинно пропове́дник же и му́ченик показа́ся кро́вию.

Макси́ме блаже́нне, ты́ поще́нием бы́л еси́ боголе́пное любому́дрия и чи́стое жили́ще.

Излия́ язы́к тво́й реку́ Христо́вых уче́ний благоче́стне, Макси́ме всеблаже́нне, прему́дрости пита́тель.

Богоро́дичен: Да стезю́, Влады́ко, ко святы́ни веду́щую, пока́жеши на́м, во утро́бу всесвяту́ю всели́лся еси́.

Конда́к, гла́с 8.

Тро́ицы рачи́теля и вели́каго Макси́ма, науча́юща я́сно ве́ре Боже́ственней, е́же сла́вити Христа́, во дву́ естества́х, во́лях же и де́йствах су́ща, в пе́снех досто́йных, ве́рнии, почти́м, взыва́юще: ра́дуйся, пропове́дниче ве́ры.

Седа́лен, гла́с 5.

Гоне́ния претерпе́в за ве́ру, отгна́л еси́, о́тче, вся́ку е́ресь, отсе́чен же с руко́ю язы́к, Макси́ме, испове́дания благоле́пный от руки́ Творца́ прия́л еси́ вене́ц, блаже́нне. Его́же ны́не непреста́нно моли́ поми́ловатися душа́м на́шим.

Богоро́дичен: По Бо́зе в Тво́й, Богоро́дице, прибе́г смире́нный покро́в боже́ственный, припа́дая, молю́ся: поми́луй, Пречи́стая, я́ко превзыдо́ша главу́ мою́ греси́, и бою́ся, Влады́чице, му́к, и трепе́щу. Моле́ние сотвори́, Чи́стая, к Сы́ну Твоему́ от си́х изба́вити мя́.

Крестобогоро́дичен: Из Безнача́льнаго Отца́ рожде́ннаго, напосле́док Тя́ пло́тию Ро́ждшая, на Кресте́ ви́сяща зря́щи, Христе́, — увы́ Мне́, любе́знейший Иису́се! — вопия́ше, — ка́ко сла́вимый я́ко Бо́г от а́нгел, от беззако́нных ны́не челове́ков, Сы́не, хотя́, распина́ешися? Пою́ Тя́, Долготерпели́ве.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.

Земноро́дных тя́ почита́ют, и небе́сных чи́ни чудя́тся, любо́вию бо му́дрости показа́лся еси́, о́тче, я́ко безпло́тен.

Су́ров у́бо мучи́тель, но терпе́ние твое́ непрекло́нно, те́м ты́ у́бо ублажи́лся еси́, вселука́вый же изве́ржеся.

Состра́ждет тебе́, Макси́ме, ученико́в дво́ица преблаже́нная, твои́м страда́нием приобщи́вшеся, те́мже и по́честей ра́вно получи́ша.

Тече́нием твоея́ кро́ве напая́ема, Це́рковь Христо́ва прозяба́ет оте́ческаго преда́ния Боже́ственное се́мя твои́м уче́нием, преподо́бне.

Богоро́дичен: Изба́вльшеся Рождество́м Твои́м грехо́внаго до́лга, Всенепоро́чная, ра́достное пе́ние возсыла́ем Тебе́, Богоневе́сто.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: У́тренююще, вопие́м Ти́: Го́споди, спаси́ ны, Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, ра́зве Тебе́, ино́го не ве́мы.

Ра́зум земноро́дных собра́в и небе́сных, впра́вду филосо́ф имену́ется Макси́м.

Прему́дрости безме́рным жела́нием Христа́ твоего́ подо́бник изря́днейший яви́лся еси́, сла́вный Макси́ме.

Гне́вом изгна́н бы́л еси́ мучи́теля, обре́л же еси́, блаже́нне, Иису́са утеше́ние.

Богоро́дичен: Тя́ Богоро́дицу неве́дущии, Богома́ти, Све́та да не у́зрят, ро́ждшагося из Тебе́, Пречи́стая.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Ри́зу мне́ пода́ждь све́тлу, одея́йся све́том, я́ко ри́зою, многоми́лостиве Христе́ Бо́же на́ш.

Непреста́нно прино́сиши Бо́гу, богому́дре, мольбу́, душе́вных же и теле́сных страсте́й и тле́ния мя́ изба́вити.

Изсуши́ся ересе́й исто́чник му́тный ве́сь, сла́вне Макси́ме, загражда́емь шу́мом язы́ка твоего́.

Очи́сти мя́, Еди́не Бла́же, и исто́чник благода́ти, Христе́, се́рдцу моему́ Твоего́ преподо́бнаго моли́твами источи́.

Богоро́дичен: Красне́йший па́че все́х челове́к Сы́н Тво́й, Всечи́стая, добро́тою Божества́, а́ще и пло́ть на́с ра́ди бы́сть.

Конда́к, гла́с 6.

Све́т Трисия́нный, все́льшийся в ду́шу твою́, сосу́д избра́н показа́ тя, всеблаже́нне, явля́юща Боже́ственная конце́м, неудобопости́жных разуме́ний ты́ сказу́яй, блаже́нне, и Тро́ицу все́м, Макси́ме, возпропове́дуяй я́сно, Пресу́щную, Безнача́льную.

И́кос:

Подража́тель яви́вся Спа́совых страсте́й и Того́ в души́ твое́й име́я, всеблаже́нне, восхожде́ния в се́рдцы твое́м возложи́л еси́, пребога́те. То́й же тебе́ подаде́ благода́ть с небесе́, сопроти́вил бо ся еси́ мучи́телем, му́дре, му́жески, Безнача́льную, и Боже́ственную, и Единосу́щную Тро́ицу пропове́дуя и облича́я злосла́вныя и богобо́рныя. Безчи́сленныя претерпе́л еси́ напа́сти, всехва́льне, язы́ка отре́зание богосло́внаго, преподо́бне, и твоея́ руки́ вку́пе. Не преста́л же еси́ ты́, со дерзнове́нием глаго́ля и утвержда́я ве́рныя боже́ственными твои́ми уче́нии, Тро́ицу все́м лю́дем пропове́дуя я́сно, Пресу́щную, Безнача́льную.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы, в Вавило́не иногда́, ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Еди́но естество́ Тро́ицы, еди́но хоте́ние ре́кл еси́, еди́но де́йство, Бо́га же, вопло́щшагося во двою́ естеству́, хоте́нию же и де́йству пропове́дал еси́. Отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Не во́ли две́ разделя́емыя ра́зума проти́вностию, ка́чеством же па́че пропове́дал еси́, о́тче, есте́ственным ра́знствующия. Отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Сто́лп правосла́вия боже́ственная твоя́ словеса́, о́тче, держа́ще, Еди́наго от Тро́ицы во дву́х существа́х и во́лях почита́ем. Отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Ю́наго нося́щи Младе́нца, пре́жде все́х веко́в Бо́га, Всенепоро́чная, из Тебе́ вопло́щшагося, не преста́й моля́щи спасти́ пою́щия: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Победи́тели мучи́теля и пла́мене благода́тию Твое́ю бы́вше, за́поведем Твои́м зело́ прилежа́ще, о́троцы вопия́ху: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Весьма́ возлюби́в Превозлюби́вшаго ро́д челове́ческий, кре́ст Тво́й взя́л еси́ и Тому́, блаже́нне, сраспя́лся еси́, — благослови́те, — поя́, — дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Устрани́вся вся́кия сла́сти, блаже́нне, смертоно́сныя, тебе́ соде́лал еси́ всего́ нескве́рно зерца́ло боже́ственное, поя́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Живоно́сну зарю́ от Еди́наго Божества́ Триипоста́снаго прие́м, яви́лся еси́ су́щим во тме́ со́лнце заблу́ждшим, — благослови́те, — поя́, — вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Жи́зни Тя́ Ма́терь и Бо́га Роди́тельницу позна́вше, правосла́вною ве́рою вси́ блажи́м, Богороди́тельнице, благосло́вяще ку́пно Рождество́ Твое́, Чи́стая, и превознося́ще во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Проявле́нное на горе́ законополо́жнику во огни́ и купине́, Рождество́ Присноде́вы, в на́ше ве́рных спасе́ние, пе́сньми немо́лчными велича́ем.

Еще́ твоя́, я́ко А́велева, кро́вь и во ве́ки богодохнове́нныя догма́ты гла́сом я́сным Христо́ве Це́ркви пропове́дует, Макси́ме всеблаже́нне и превели́кий.

Отсече́ся рука́, пи́шет же боже́ственным пе́рстом, я́ко тро́стию и черни́лом, отре́занным язы́ком и твое́ю кро́вию честно́ю ве́ру в сердца́х правосла́вную.

Ста́л еси́ пред престо́лом Боже́ственным с му́ченики, и́хже ре́вности и ве́ры приобщи́лся еси́, о́тче, и на́с усво́й Влады́це и твоя́ подража́тели соде́лай.

Богоро́дичен: Ты́ еси́, Богоро́дице, ору́жие на́ше и стена́, Ты́ еси́ заступле́ние к Тебе́ прибега́ющих, Тя́ и ны́не на моли́тву предлага́ем, да изба́вимся от враго́в на́ших.

Свети́лен.

Труба́ яви́лся еси́ прему́дрости, благогла́сным язы́ком твои́м проти́вных ужаса́я полки́, Макси́ме, све́т мона́шествующих, те́мже, твои́ми пита́ющеся словесы́, ра́зум познава́ем су́щих.

Богоро́дичен: Све́т мы́сленнаго весе́лия возсия́ла еси́ в ми́ре, Богороди́тельнице Де́во, Изба́вителя и Влады́ку, те́мже помоли́ся души́ моея́ зе́ницы просвети́ти све́том све́тлости Боже́ственныя.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Пои́мъ гдⷭ҇еви, прове́дшемꙋ лю́ди своѧ̑ сквозѣ̀ чермно́е мо́ре, ꙗ҆́кѡ є҆ди́нъ сла́внѡ просла́висѧ.

Всю̀ мнѣ̀ бг҃одꙋхнове́ннꙋю ѿ медото́чнагѡ и҆ сла́дкагѡ твоегѡ̀ и҆ска́пай ѧ҆зы́ка, бж҃е́ственный маѯі́ме, благода́ть дх҃а.

Ѻ҆́гнь горѧ́щь ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ на є҆́рєси, блаже́нне: ꙗ҆́кѡ бо тро́стїе сїѧ̑ и҆знꙋри́лъ є҆сѝ ре́вностїю дх҃а.

Безслове́сное предложи́сѧ ѿ ѕлочести́вѣйшагѡ произволе́нїѧ, є҆диново́льное ᲂу҆че́нїе: словесы́ же твои́ми, ѻ҆́тче, ѡ҆бличи́сѧ.

Бг҃оро́диченъ: Ве́сь жела́нїе, и҆зъ ᲂу҆тро́бы твоеѧ̀, бг҃оневѣ́сто, благоизво́ливый роди́тисѧ, и҆ сла́дость є҆́сть и҆ свѣ́тъ незаходи́мый.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Ты̀ є҆сѝ ᲂу҆твержде́нїе притека́ющихъ къ тебѣ̀, гдⷭ҇и, ты̀ є҆сѝ свѣ́тъ ѡ҆мраче́нныхъ, и҆ пое́тъ тѧ̀ дꙋ́хъ мо́й.

Велича́йшїй маѯі́мъ бл҃гочести́выѧ хрⷭ҇то́вы вѣ́ры всеи́стиннѡ проповѣ́дникъ же и҆ мꙋ́ченикъ показа́сѧ кро́вїю.

Маѯі́ме блаже́нне, ты̀ поще́нїемъ бы́лъ є҆сѝ бг҃олѣ́пное любомꙋ́дрїѧ и҆ чи́стое жили́ще.

И҆злїѧ̀ ѧ҆зы́къ тво́й рѣкꙋ̀ хрⷭ҇то́выхъ ᲂу҆че́нїй, бл҃гоче́стне, маѯі́ме всебл҃же́нне, премꙋ́дрости пита́тель.

Бг҃оро́диченъ: Да стезю̀, влⷣко, ко ст҃ы́ни ведꙋ́щꙋю, пока́жеши на́мъ, во ᲂу҆тро́бꙋ всест҃ꙋ́ю всели́лсѧ є҆сѝ.

Конда́къ, гла́съ и҃.

Трⷪ҇цы рачи́телѧ и҆ вели́каго маѯі́ма, наꙋча́юща ꙗ҆́снѡ вѣ́рѣ бжⷭ҇твеннѣй, є҆́же сла́вити хрⷭ҇та̀ во двꙋ̀ є҆стества́хъ, во́лѧхъ же и҆ дѣ́йствахъ сꙋ́ща, въ пѣ́снехъ досто́йныхъ, вѣ́рнїи, почти́мъ взыва́юще: ра́дꙋйсѧ, проповѣ́дниче вѣ́ры.

Сѣда́ленъ, гла́съ є҃.

Гонє́нїѧ претерпѣ́въ за вѣ́рꙋ, ѿгна́лъ є҆сѝ, ѻ҆́тче, всѧ́кꙋ є҆́ресь, ѿсѣ́ченъ же съ рꙋко́ю ѧ҆зы́къ, маѯі́ме, и҆сповѣ́данїѧ благолѣ́пный ѿ рꙋкѝ творца̀ прїѧ́лъ є҆сѝ вѣне́цъ, блаже́нне. є҆го́же ны́нѣ непреста́ннѡ молѝ, поми́ловатисѧ дꙋша́мъ на́шымъ.

Бг҃оро́диченъ: По бз҃ѣ въ тво́й, бцⷣе, прибѣ́гъ смире́нный покро́въ бж҃е́ственный, припа́даѧ молю́сѧ: поми́лꙋй, пречи́стаѧ, ꙗ҆́кѡ превзыдо́ша главꙋ̀ мою̀ грѣсѝ, и҆ бою́сѧ, влⷣчце, мꙋ́къ, и҆ трепе́щꙋ. Моле́нїе сотворѝ, чⷭ҇таѧ, къ сн҃ꙋ твоемꙋ̀, ѿ си́хъ и҆зба́вити мѧ̀.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: И҆з̾ безнача́льнагѡ ѻ҆ц҃а̀ рожде́ннаго, напослѣ́докъ тѧ̀ пло́тїю ро́ждшаѧ, на крестѣ̀ ви́сѧща зрѧ́щи, хрⷭ҇тѐ, ᲂу҆вы̀ мнѣ̀, любе́знѣйшїй і҆и҃се, вопїѧ́ше: ка́кѡ сла́вимый ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ѿ а҆́гг҃лъ, ѿ беззако́нныхъ ны́нѣ человѣ́кѡвъ, сн҃е, хотѧ̀ распина́ешисѧ; пою́ тѧ, долготерпѣли́ве.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, гдⷭ҇и, смотре́нїѧ твоегѡ̀ та́инство, разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̑, и҆ просла́вихъ твоѐ бж҃ество̀.

Земноро́дныхъ тѧ̀ почита́ютъ, и҆ небе́сныхъ чи́ни чꙋдѧ́тсѧ: любо́вїю бо мꙋ́дрости показа́лсѧ є҆сѝ, ѻ҆́тче, ꙗ҆́кѡ безпло́тенъ.

Сꙋ́ровъ ᲂу҆́бѡ мꙋчи́тель, но терпѣ́нїе твоѐ непрекло́нно: тѣ́мъ ты̀ ᲂу҆́бѡ ᲂу҆блажи́лсѧ є҆сѝ, вселꙋка́вый же и҆зве́ржесѧ.

Состра́ждетъ тебѣ̀, маѯі́ме, ᲂу҆ченикѡ́въ дво́ица преблаже́ннаѧ, твои̑мъ страда́нїємъ приѡбщи́вшесѧ: тѣ́мже и҆ по́честей ра́внѡ полꙋчи́ша.

Тече́нїемъ твоеѧ̀ кро́ве напаѧ́ема цр҃ковь хрⷭ҇то́ва, прозѧба́етъ ѻ҆те́ческагѡ преда́нїѧ бжⷭ҇твенное сѣ́мѧ, твои́мъ ᲂу҆че́нїемъ, преподо́бне.

Бг҃оро́диченъ: И҆зба́вльшесѧ ржⷭ҇тво́мъ твои́мъ грѣхо́внагѡ до́лга, всенепоро́чнаѧ, ра́достное пѣ́нїе возсыла́емъ тебѣ̀, бг҃оневѣ́сто.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Оу҆́тренююще вопїе́мъ тѝ, гдⷭ҇и, спаси́ ны: ты́ бо є҆сѝ бг҃ъ на́шъ, ра́звѣ тебє̀, и҆но́гѡ не вѣ́мы.

Ра́зꙋмъ земноро́дныхъ собра́въ и҆ нбⷭ҇ныхъ, впра́вдꙋ фїлосо́фъ и҆менꙋ́етсѧ маѯі́мъ.

Премꙋ́дрости безмѣ́рнымъ жела́нїемъ, хрⷭ҇та̀ твоегѡ̀ подо́бникъ и҆зрѧ́днѣйшїй ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, сла́вный маѯі́ме.

Гнѣ́вомъ и҆згна́нъ бы́лъ є҆сѝ мꙋчи́телѧ, ѡ҆брѣ́лъ же є҆сѝ, бл҃же́нне, і҆и҃са ᲂу҆тѣше́нїе.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ бцⷣꙋ невѣ́дꙋщїи бг҃ома́ти, свѣ́та да не ᲂу҆́зрѧтъ ро́ждшагѡсѧ и҆зъ тебє̀, пречⷭ҇таѧ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ри́зꙋ мнѣ̀ пода́ждь свѣ́тлꙋ, ѡ҆дѣѧ́йсѧ свѣ́томъ, ꙗ҆́кѡ ри́зою, многоми́лостиве хрⷭ҇тѐ бж҃е на́шъ.

Непреста́ннѡ прино́сиши бг҃ꙋ, бг҃омꙋ́дре, мольбꙋ̀, дꙋше́вныхъ же и҆ тѣле́сныхъ страсте́й и҆ тлѣ́нїѧ мѧ̀ и҆зба́вити.

И҆зсꙋши́сѧ є҆ресе́й и҆сто́чникъ мꙋ́тный ве́сь, сла́вне маѯі́ме, загражда́емь шꙋ́момъ ѧ҆зы́ка твоегѡ̀.

Ѡ҆чи́сти мѧ̀, є҆ди́не бл҃же, и҆ и҆сто́чникъ бл҃года́ти, хрⷭ҇тѐ, се́рдцꙋ моемꙋ̀ твоегѡ̀ преподо́бнагѡ моли́твами и҆сточѝ.

Бг҃оро́диченъ: Краснѣ́йшїй па́че всѣ́хъ человѣ̑къ, сн҃ъ тво́й, всечⷭ҇таѧ, добро́тою бж҃ества̀, а҆́ще и҆ пло́ть на́съ ра́ди бы́сть.

Конда́къ, гла́съ ѕ҃.

Свѣ́тъ трисїѧ́нный, все́льшїйсѧ въ дꙋ́шꙋ твою̀, сосꙋ́дъ и҆збра́нъ показа́ тѧ, всебл҃же́нне, ꙗ҆влѧ́юща бж҃е́ствєннаѧ концє́мъ, неꙋдобопости́жныхъ разꙋмѣ́нїй ты̀ сказꙋ́ѧй, бл҃же́нне, и҆ трⷪ҇цꙋ всѣ̑мъ, маѯі́ме, возпроповѣ́дꙋѧй ꙗ҆́снѡ, пресꙋ́щнꙋю безнача́льнꙋю.

І҆́косъ:

Подража́тель ꙗ҆ви́всѧ сп҃совыхъ стрⷭ҇те́й, и҆ того̀ въ дꙋшѝ твое́й и҆мѣ́ѧ, всебл҃же́нне, восхождє́нїѧ въ се́рдцы твое́мъ возложи́лъ є҆сѝ, пребога́те: то́й же тебѣ̀ подадѐ благода́ть съ нб҃сѐ. Сопроти́вилбосѧ є҆сѝ мꙋчи́телємъ, мꙋ́дре, мꙋ́жески, безнача́льнꙋю и҆ бж҃е́ственнꙋю и҆ є҆диносꙋ́щнꙋю трⷪ҇цꙋ проповѣ́дꙋѧ, и҆ ѡ҆блича́ѧ ѕлосла̑вныѧ и҆ бг҃обѡ́рныѧ: безчи́слєнныѧ претерпѣ́лъ є҆сѝ напа̑сти, всехва́льне, ѧ҆зы́ка ѿрѣ́занїе бг҃осло́внагѡ, преподо́бне, и҆ твоеѧ̀ рꙋкѝ вкꙋ́пѣ: не преста́лъ же є҆сѝ ты̀ со дерзнове́нїемъ глаго́лѧ и҆ ᲂу҆твержда́ѧ вѣ̑рныѧ бжⷭ҇твенными твои́ми ᲂу҆чє́нїи, трⷪ҇цꙋ всѣ̑мъ лю́демъ проповѣ́дꙋѧ ꙗ҆́снѡ, пресꙋ́щнꙋю безнача́льнꙋю.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Ѿ і҆ꙋде́и доше́дше ѻ҆́троцы въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀, вѣ́рою трⷪ҇ческою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: ѻ҆тцє́въ бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.

Є҆ди́но є҆стество̀ трⷪ҇цы, є҆ди́но хотѣ́нїе ре́клъ є҆сѝ, є҆ди́но дѣ́йство: бг҃а же вопло́щшагосѧ во двою̀ є҆стествꙋ̑, хотѣ̑нїю же и҆ дѣ̑йствꙋ проповѣ́далъ є҆сѝ, ѻ҆ц҃є́въ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Не вѡ́ли двѣ̀ раздѣлѧ́ємыѧ, ра́зꙋма проти́вностїю, ка́чествомъ же па́че проповѣ́далъ є҆сѝ, ѻ҆́тче, є҆сте́ственнымъ ра́знствꙋющыѧ, ѻ҆ц҃є́въ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Сто́лпъ правосла́вїѧ, бжⷭ҇твєннаѧ твоѧ̑ словеса̀, ѻ҆́тче, держа́ще, є҆ди́наго ѿ трⷪ҇цы во двꙋ́хъ сꙋщества́хъ и҆ во́лѧхъ почита́емъ, ѻ҆ц҃є́въ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Ю҆́наго носѧ́щи млⷣнца пре́жде всѣ́хъ вѣкѡ́въ бг҃а, всенепоро́чнаѧ, и҆зъ тебє̀ вопло́щшагосѧ, не преста́й молѧ́щи спастѝ пою́щыѧ: ѻ҆ц҃є́въ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Побѣди́тели мꙋчи́телѧ и҆ пла́мене бл҃года́тїю твое́ю бы́вше, за́повѣдемъ твои̑мъ ѕѣлѡ̀ прилѣжа́ще, ѻ҆́троцы вопїѧ́хꙋ: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Весьма̀ возлюби́въ превозлюби́вшаго ро́дъ человѣ́ческїй, крⷭ҇тъ тво́й взѧ́лъ є҆сѝ, и҆ томꙋ̀, бл҃же́нне, сраспѧ́лсѧ є҆сѝ, благослови́те поѧ̀, дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Оу҆страни́всѧ всѧ́кїѧ сла́сти, бл҃же́нне, смертоно́сныѧ, тебѐ содѣ́лалъ є҆сѝ всего̀ нескве́рно зерца́ло бж҃е́ственное, поѧ̀: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Живоно́снꙋ зарю̀ ѿ є҆ди́нагѡ бжⷭ҇тва̀ трїѷпоста́снагѡ прїе́мъ, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ сꙋ́щымъ во тмѣ̀ со́лнце заблꙋ́ждшымъ, бл҃гослови́те, поѧ̀, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Бг҃оро́диченъ: Жи́зни тѧ̀ мт҃рь и҆ бг҃а роди́тельницꙋ позна́вше, правосла́вною вѣ́рою всѝ блажи́мъ, бг҃ороди́тельнице, бл҃госло́вѧще кꙋ́пнѡ ржⷭ҇тво̀ твоѐ, чⷭ҇таѧ, и҆ превозносѧ́ще во вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Проѧвле́нное на горѣ̀ законополо́жникꙋ во ѻ҆гнѝ и҆ кꙋпинѣ̀, ржⷭ҇тво̀ приснодв҃ы, въ на́ше вѣ́рныхъ спасе́нїе, пѣ́сньми немо́лчными велича́емъ.

Є҆щѐ твоѧ̀, ꙗ҆́кѡ а҆́велева, кро́вь и҆ во вѣ́ки бг҃одохнове́нныѧ догма́ты гла́сомъ ꙗ҆́снымъ хрⷭ҇то́вѣ цр҃кви проповѣ́дꙋетъ, маѯі́ме всебл҃же́нне и҆ превели́кїй.

Ѿсѣче́сѧ рꙋка̀, пи́шетъ же бж҃е́ственнымъ пе́рстомъ, ꙗ҆́кѡ тро́стїю и҆ черни́ломъ, ѿрѣ́заннымъ ѧ҆зы́комъ, и҆ твое́ю кро́вїю честно́ю вѣ́рꙋ въ сердца́хъ правосла́внꙋю.

Ста́лъ є҆сѝ пред̾ прⷭ҇то́ломъ бж҃е́ственнымъ съ мꙋ́ченики, и҆́хже ре́вности и҆ вѣ́ры приѡбщи́лсѧ є҆сѝ, ѻ҆́тче, и҆ на́съ ᲂу҆сво́й влⷣцѣ, и҆ твоѧ̑ подража́тели содѣ́лай.

Бг҃оро́диченъ: Ты̀ є҆сѝ, бцⷣе, ѻ҆рꙋ́жїе на́ше и҆ стѣна̀, ты̀ є҆сѝ застꙋпле́нїе къ тебѣ̀ прибѣга́ющихъ: тѧ̀ и҆ ны́нѣ на мл҃твꙋ предлага́емъ, да и҆зба́вимсѧ ѿ врагѡ́въ на́шихъ.

Свѣти́ленъ.

Трꙋба̀ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ премꙋ́дрости, бл҃гогла́снымъ ѧ҆зы́комъ твои́мъ проти́вныхъ ᲂу҆жаса́ѧ полкѝ, маѯі́ме, свѣ́тъ мона́шествꙋющихъ: тѣ́мже твои́ми пита́ющесѧ словесы̀, ра́зꙋмъ познава́емъ сꙋ́щихъ.

Бг҃оро́диченъ: Свѣ́тъ мы́сленнагѡ весе́лїѧ возсїѧ́ла є҆сѝ въ мі́рѣ, бг҃ороди́тельнице дв҃о, и҆зба́вителѧ и҆ влⷣкꙋ: тѣ́мже помоли́сѧ, дꙋшѝ моеѧ̀ зѣ̑ницы просвѣти́ти свѣ́томъ свѣ́тлости бжⷭ҇твенныѧ.

Пре­по­доб­ный Мак­сим Ис­по­вед­ник ро­дил­ся в Кон­стан­ти­но­по­ле око­ло 580 го­да и вы­рос в бла­го­че­сти­вой хри­сти­ан­ской се­мье. В юно­сти он по­лу­чил раз­но­сто­рон­нее об­ра­зо­ва­ние: изу­чил фило­со­фию, грам­ма­ти­ку, ри­то­ри­ку, был на­чи­тан в древ­них ав­то­рах и в со­вер­шен­стве вла­дел бо­го­слов­ской диа­лек­ти­кой. Ко­гда пре­по­доб­ный Мак­сим по­сту­пил на го­судар­ствен­ную служ­бу, зна­ния и доб­ро­со­вест­ность поз­во­ли­ли ему стать пер­вым сек­ре­та­рем им­пе­ра­то­ра Ирак­лия (611–641). Но при­двор­ная жизнь тя­го­ти­ла его, и он уда­лил­ся в Хри­со­поль­скую оби­тель (на про­ти­во­по­лож­ном бе­ре­гу Бос­фо­ра – ныне Ску­та­ри), где при­нял ино­че­ский по­стриг. Сво­им сми­рен­но­муд­ри­ем он вско­ре при­об­рел лю­бовь бра­тии и был из­бран игу­ме­ном мо­на­сты­ря, но и в этом сане по сво­ей необык­но­вен­ной скром­но­сти он, по соб­ствен­ным его сло­вам, "оста­вал­ся про­стым мо­на­хом". В 633 го­ду по прось­бе од­но­го бо­го­сло­ва, бу­ду­ще­го свя­ти­те­ля Иеру­са­лим­ско­го пат­ри­ар­ха Со­фро­ния (па­мять 11 мар­та), пре­по­доб­ный Мак­сим оста­вил оби­тель и уехал в Алек­сан­дрию.

Свя­той Со­фро­ний стал из­ве­стен к то­му вре­ме­ни как непри­ми­ри­мый про­тив­ник мо­но­фе­лит­ской ере­си. По­сле то­го, как IV Все­лен­ский Со­бор (451 г.) осу­дил мо­но­фи­зи­тов, ис­по­ве­до­вав­ших од­ну (Бо­же­ствен­ную) при­ро­ду в Гос­по­де Иису­се Хри­сте, ере­ти­ка­ми-мо­но­фе­ли­та­ми бы­ло вве­де­но по­ня­тие еди­ной Бо­же­ствен­ной во­ли и еди­но­го (Бо­же­ствен­но­го) дей­ство­ва­ния, что при­во­ди­ло к при­зна­нию от­верг­ну­то­го мо­но­фи­зит­ско­го лже­уче­ния. Мо­но­фе­лит­ство на­шло мно­го­чис­лен­ных сто­рон­ни­ков в Ар­ме­нии, Си­рии, Егип­те. Ересь, уси­ли­ва­е­мая на­цио­наль­ной враж­дой, ста­ла се­рьез­ной угро­зой цер­ков­но­му един­ству Во­сто­ка. Борь­ба Пра­во­сла­вия с ере­ся­ми осо­бен­но ослож­ни­лась тем, что к 630 го­ду три пат­ри­ар­ших пре­сто­ла на пра­во­слав­ном Во­сто­ке ока­за­лись за­ня­ты­ми мо­но­фи­зи­та­ми: Кон­стан­ти­но­поль­ский – Сер­ги­ем, Ан­тио­хий­ский – Афа­на­си­ем, Алек­сан­дрий­ский – Ки­ром.

Путь пре­по­доб­но­го Мак­си­ма из Кон­стан­ти­но­по­ля в Алек­сан­дрию ле­жал через Крит, где и на­ча­лась его про­по­вед­ни­че­ская де­я­тель­ность. Там он столк­нул­ся с епи­ско­па­том, при­дер­жи­вав­шим­ся ере­ти­че­ских взгля­дов Се­ве­ра и Несто­рия. В Алек­сан­дрии и ее окрест­но­стях пре­по­доб­ный про­вел око­ло 6 лет. В 638 го­ду им­пе­ра­тор Ирак­лий вме­сте с пат­ри­ар­хом Сер­ги­ем, стре­мясь умень­шить ве­ро­ис­по­вед­ные раз­но­гла­сия, из­дал указ, так на­зы­ва­е­мый "Эк­фе­сис" – "Из­ло­же­ние ве­ры", ко­то­рый окон­ча­тель­но по­веле­вал ис­по­ве­до­вать уче­ние об од­ной во­ле при двух при­ро­дах Спа­си­те­ля. За­щи­щая пра­во­сла­вие, пре­по­доб­ный Мак­сим об­ра­щал­ся к лю­дям раз­лич­ных зва­ний и со­сло­вий, и бе­се­ды эти име­ли успех. "Не толь­ко клир и все епи­ско­пы, но и на­род, и все мир­ские на­чаль­ни­ки ощу­ща­ли в се­бе ка­кое-то неодо­ли­мое вле­че­ние к нему", – сви­де­тель­ству­ет его жи­тие.

В кон­це 638 го­да умер пат­ри­арх Сер­гий, а в 641 го­ду – им­пе­ра­тор Ирак­лий. Им­пе­ра­тор­ский пре­стол за­нял же­сто­кий и гру­бый Кон­станс II (642–668), от­кро­вен­ный сто­рон­ник мо­но­фе­ли­тов. Уси­ли­лись на­пад­ки ере­ти­ков на пра­во­сла­вие. Пре­по­доб­ный Мак­сим ушел в Кар­фа­ген и про­по­ве­до­вал в нем и окрест­но­стях еще 5 лет. Ко­гда ту­да при­был пре­ем­ник пат­ри­ар­ха Сер­гия пат­ри­арх Пирр, по­ки­нув­ший Кон­стан­ти­но­поль из-за при­двор­ных ин­триг, по убеж­де­ни­ям мо­но­фе­лит, меж­ду ним и пре­по­доб­ным Мак­си­мом в июне 645 го­да про­изо­шел от­кры­тый дис­пут, на ко­то­ром Пирр все­на­род­но при­знал свои за­блуж­де­ния и по­же­лал да­же вру­чить па­пе Фе­о­до­ру пись­мен­ное от­ре­че­ние от них. Пре­по­доб­ный Мак­сим вме­сте с Пир­ром от­пра­ви­лись в Рим, где па­па Фе­о­дор при­нял по­ка­я­ние быв­ше­го пат­ри­ар­ха и вос­ста­но­вил его в сане.

В 647 го­ду пре­по­доб­ный Мак­сим вер­нул­ся в Аф­ри­ку. Там на со­бо­рах епи­ско­пов мо­но­фе­лит­ство осуж­да­лось как ересь. В 648 г. вме­сто "Эк­фе­си­са" вы­шел но­вый указ, со­став­лен­ный по по­ру­че­нию Кон­стан­ти­на Кон­стан­ти­но­поль­ским пат­ри­ар­хом Пав­лом – "Ти­пос" – "Об­ра­зец ве­ры", ко­то­рый за­пре­щал вся­кие рас­суж­де­ния рав­но как об од­ной во­ле, так и о двух во­лях при при­зна­нии двух при­род Гос­по­да Иису­са Хри­ста. То­гда пре­по­доб­ный Мак­сим об­ра­тил­ся к сме­нив­ше­му па­пу Фе­о­до­ра рим­ско­му па­пе Мар­ти­ну I (649–654) с прось­бой вы­не­сти во­прос о мо­но­фе­лит­стве на со­бор­ное об­суж­де­ние всей Церк­ви. В ок­тяб­ре 649 го­да был со­бран Ла­те­ран­ский Со­бор, на ко­то­ром при­сут­ство­ва­ло 150 за­пад­ных епи­ско­пов и 37 пред­ста­ви­те­лей пра­во­слав­но­го Во­сто­ка, сре­ди ко­то­рых на­хо­дил­ся и пре­по­доб­ный Мак­сим Ис­по­вед­ник. Со­бор осу­дил мо­но­фе­лит­ство, а его за­щит­ни­ки, Кон­стан­ти­но­поль­ские пат­ри­ар­хи Сер­гий, Па­вел и Пирр, бы­ли пре­да­ны ана­фе­ме.

Ко­гда Кон­станс II по­лу­чил опре­де­ле­ние Со­бо­ра, он при­ка­зал схва­тить и па­пу Мар­ти­на, и пре­по­доб­но­го Мак­си­ма. Этот при­каз был вы­пол­нен через пять лет, в 654 го­ду. Пре­по­доб­но­го Мак­си­ма об­ви­ни­ли в из­мене оте­че­ству и за­клю­чи­ли в тюрь­му. В 656 го­ду он был со­слан во Фра­кию, а за­тем сно­ва при­ве­зен в кон­стан­ти­но­поль­скую тюрь­му. Пре­по­доб­но­го вме­сте с дву­мя его уче­ни­ка­ми под­верг­ли же­сто­чай­шим пыт­кам: каж­до­му от­ре­за­ли язык и усек­ли пра­вую ру­ку. За­тем их со­сла­ли в Кол­хи­ду. Но тут Гос­подь явил неиз­ре­чен­ное чу­до: все они об­ре­ли спо­соб­ность го­во­рить и пи­сать. Пре­по­доб­ный Мак­сим пред­ска­зал свою кон­чи­ну († 13 ав­гу­ста 662 го­да). В гре­че­ских про­ло­гах 13 ав­гу­ста ука­зы­ва­ет­ся пе­ре­не­се­ние его мо­щей в Кон­стан­ти­но­поль; оно мог­ло быть при­уро­че­но к кон­чине пре­по­доб­но­го. Воз­мож­но, что уста­нов­ле­ние па­мя­ти на 21 ян­ва­ря свя­за­но с тем, что 13 ав­гу­ста празд­ну­ет­ся от­да­ние празд­ни­ка Пре­об­ра­же­ния Гос­под­ня. Над мо­ги­лой пре­по­доб­но­го Мак­си­ма но­ча­ми воз­жи­га­лись три чу­дес­но яв­лен­ных све­тиль­ни­ка и со­вер­ша­лось мно­же­ство ис­це­ле­ний.

Пре­по­доб­ный Мак­сим Ис­по­вед­ник оста­вил Церк­ви боль­шое бо­го­слов­ское на­сле­дие. Его эк­зе­ге­ти­че­ские тру­ды со­дер­жат объ­яс­не­ния труд­ных мест из Свя­щен­но­го Пи­са­ния, тол­ко­ва­ния мо­лит­вы Гос­под­ней и 59-го псал­ма, схо­лии к со­чи­не­ни­ям свя­щен­но­му­че­ни­ка Ди­о­ни­сия Аре­о­па­ги­та († 96; па­мять 3 ок­тяб­ря) и свя­ти­те­ля Гри­го­рия Бо­го­сло­ва († 389, па­мять 25 ян­ва­ря). К эк­зе­ге­ти­ке от­но­сит­ся так­же объ­яс­не­ние бо­го­слу­же­ния, оза­глав­лен­ное "Ми­с­та­го­гия" ("Вве­де­ние о та­ин­стве").

К дог­ма­ти­че­ским тру­дам пре­по­доб­но­го от­но­сят­ся: из­ло­же­ние его дис­пу­та с Пир­ром, несколь­ко трак­та­тов и пись­ма к раз­ным ли­цам. В них со­дер­жит­ся из­ло­же­ние пра­во­слав­но­го уче­ния о Бо­же­ствен­ной сущ­но­сти и ипо­ста­си, о Бо­го­во­пло­ще­нии и об обо­же­нии че­ло­ве­че­ской при­ро­ды.

"Ни­что в обо­же­нии не есть про­из­ве­де­ние при­ро­ды, – пи­сал пре­по­доб­ный Мак­сим в пись­ме к сво­е­му дру­гу Фа­лас­сию, – ибо при­ро­да не мо­жет по­нять Бо­га. Един­ствен­но лишь ми­лость Бо­жья об­ла­да­ет спо­соб­но­стью да­вать обо­же­ние су­ще­ствам... Че­ло­век (об­раз Бо­жий) в обо­же­нии упо­доб­ля­ет­ся Бо­гу, он ра­ду­ет­ся изоби­лию все­го, что при­над­ле­жит ему по при­ро­де, по­то­му что бла­го­дать Ду­ха тор­же­ству­ет в нем и по­то­му что Бог дей­ству­ет в нем" (пись­мо 22). Пре­по­доб­но­му Мак­си­му при­над­ле­жат и ан­тро­по­ло­ги­че­ские тру­ды. Он рас­смат­ри­ва­ет при­ро­ду ду­ши и ее со­зна­тель­но-лич­ное су­ще­ство­ва­ние по­сле смер­ти че­ло­ве­ка. Сре­ди нрав­ствен­ных со­чи­не­ний осо­бен­но важ­ны "Гла­вы о люб­ви". Пре­по­доб­ный Мак­сим на­пи­сал так­же три гим­на в луч­ших тра­ди­ци­ях цер­ков­ной гим­но­гра­фии, ве­ду­щих на­ча­ло от свя­ти­те­ля Гри­го­рия Бо­го­сло­ва.

Бо­го­сло­вие пре­по­доб­но­го Мак­си­ма Ис­по­вед­ни­ка, ос­но­ван­ное на ду­хов­ном опыт­ном зна­нии ве­ли­ких от­цов-пу­стын­ни­ков, ис­поль­зу­ю­щее ис­кус­ство диа­лек­ти­ки, вы­ра­бо­тан­ное до­хри­сти­ан­ской фило­со­фи­ей, бы­ло про­дол­же­но и раз­ви­то в тру­дах пре­по­доб­но­го Си­мео­на Но­во­го Бо­го­сло­ва († 1021; па­мять 12 мар­та) и свя­ти­те­ля Гри­го­рия Па­ла­мы († ок. 1360; па­мять 14 но­яб­ря).