Канон святому преподобному Паисию Великому (второй)

Припев: Преподо́бне о́тче Паи́сие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 02 июля (19 июня ст. ст.)

Глас 6.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Помо́щник и Покрови́тель бы́сть мне́ во спасе́ние, Се́й мо́й Бо́г, и просла́влю Его́, Бо́г отца́ моего́, и вознесу́ Его́, сла́вно бо просла́вися.

И́же вся́ умудря́ющему Бо́гу моли́ся, преподо́бне о́тче, о рабе́ свое́м, да отве́рзет ми́ устне́ недосто́йнии и дви́гнет ми́ язы́к недоуме́нный, тесноту́ же и худогла́сие, о́тче, разве́рзи благода́тною и́же в тебе́ Свята́го Ду́ха к пе́нию чуде́с твои́х.

Начну́ у́бо достохва́льное и душеполе́зное житие́ твое́ от младе́нства, и́же дре́вле Еги́пет вели́каго во проро́цех произнесе́ Моисе́я, и́же к Бо́гу присвое́нием и вели́кими чудесы́ просла́вися, та́ко и ны́не втори́цею просла́влен показа́ся Еги́пет тебе́ ра́ди, о́тче Паи́сие, честны́м и́менем твои́м и мно́гими доброде́тельми обогати́ся, е́же дарова́ тебе́ Госпо́дь, Его́же моли́, да спасе́т ду́ши на́ша.

В Ца́рство Небе́сное вше́д у́зким путе́м и приско́рбным по за́поведи Влады́ки своего́ Христа́, преподо́бне о́тче Паи́сие, широ́кий и простра́нный пу́ть возненави́дев, распростра́ньшийся мра́к ума́ моего́ отжени́, да возмогу́ ма́лое мое́ моле́ние принести́ в пречестну́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: Ду́х сокруше́н пода́ждь ми́, Блага́я, смире́нно се́рдце, уму́ же чистоту́, и житию́ исправле́ние, и прегреше́нием оставле́ние.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утверди́, Го́споди, на ка́мени за́поведей Твои́х подви́гшееся се́рдце мое́, я́ко еди́н Свя́т еси́ и Госпо́дь.

Ка́меню ве́ры – Петру́ апо́столу – уподо́бился еси́, распя́тся ми́рови во все́й жи́зни свое́й, преподо́бне Паи́сие, и но́зе сво́й невозвра́тно к Небе́сному ше́ствию упра́вил еси́, и Го́рняго Иерусали́ма дости́гл еси́, со святы́ми предстоя́ Святе́й Тро́ице, моли́ о мне́ еди́наго Блага́го Человеколю́бца.

Благочести́ваго ко́рене пресве́тлая о́трасль, тебе́ избра́ Госпо́дь, А́нгел рече́ ма́тери твое́й: се́й Бо́гу уго́ден. Ты́ же, от младе́нства кре́ст сво́й взе́м, невозвра́тным путе́м Тому́ после́дова и возраста́ше ле́ты и ра́зумом, ку́пно и благода́тию Бо́жиею. Моли́ да́ти ми́ отпуще́ние грехо́в.

О Влады́ко Го́споди, Иису́се Христе́, кто́ не удиви́тся Твоему́ человеколю́бию, егда́ прии́де жела́ние преподо́бному и́ноческое житие́ получи́ти к де́ланию за́поведей Твои́х, Твое́ю благода́тию, я́ко а́гнец непоро́чен, изведе́ся в пусты́ню, и дости́же слове́сных ове́ц, и введе́ся к па́стырю, блаже́нному Па́мве, и облече́ся в и́ноческий о́браз, в не́мже утверди́ и мене́, Го́споди, моли́твами преподо́бнаго Паи́сия, к де́ланию за́поведей Твои́х.

Богоро́дичен: Лю́тых мя́ му́к, и тьмы́ кроме́шныя, и гее́нны Твои́ми моли́твами свободи́, Де́во, и́маши бо во́лю и си́лу, Го́спода ро́ждшая, Еди́наго Преблага́го.

Седа́лен, гла́с 2:

Ду́шу связа́в любо́вию Христо́вою и земна́я возненави́дев вся́, му́дре, водвори́лся еси́, о́тче преподо́бне, в пусты́нях и гора́х, разу́мнаго дре́ва вкуси́в, сла́вне, а́нгельски просия́л еси́. Те́мже и мра́к проше́д пло́ти своея́, тьму́ отгна́л еси́ бесо́в, Паи́сие, и́нокующим пе́рвый, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: Ско́рый покро́в, и по́мощь, и ми́лость покажи́ на ра́бе Свое́м, Чи́стая, и во́лны укроти́ су́етных помышле́ний, и па́дшую мою́ ду́шу возста́ви, Богоро́дице, ве́м бо, ве́м, я́ко мо́жеши, ели́ко хо́щеши.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́ша проро́к прише́ствие Твое́, Го́споди, и убоя́ся, я́ко хо́щеши от Де́вы роди́тися и челове́ком яви́тися, и глаго́лаше: услы́шах слу́х Тво́й и убоя́хся, сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Законострада́льческое житие́ от мя́гких ногте́й восприе́м, Богому́дре Паи́сие, да́же до конца́ пребы́л еси́, я́ко Боже́ственен до́блественник, вене́ц прия́л еси́ побе́ды от все́х Ца́рствующаго, моли́твами свои́ми избавля́ти от му́ки гре́шники, от ни́х же пе́рвый е́смь а́з, не забу́ди мене́.

Иму́ще тя́ моли́твенника кре́пка, блаже́нне Паи́сие, и обе́щника 54 печа́льным, предста́теля, и побо́рника, и хода́тая благоче́стна, от вся́ких спаса́емся бе́д, напа́стей и обстоя́ний.

Ве́лию суде́б бе́здну име́яй, То́й тебе́ рече́: се́ бо даю́ ти́ да́р, да вся́, е́же про́сиши от Отца́ Моего́ во И́мя Мое́, да́стся тебе́, о ко́ем-ли́бо гре́шнице помо́лишися, оста́вятся греси́ того́; сего́ ра́ди припа́даю тебе́, о́тче Паи́сие, име́я бе́здну согреше́ний, да отпу́стит твои́ми моли́твами, и́же тебе́ обетова́, я́ко Бла́г и Человеколю́бец.

Богоро́дичен: Глаго́л провеща́й, егда́ пра́во и́мам суди́тися, Богороди́тельнице, к Сы́ну Твоему́, Пренепоро́чная, да обря́щу Тя́ тогда́ прибе́жище и заступле́ние, му́к все́х избавля́ющи.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: От но́щи у́тренююща, Человеколю́бче, просвети́, молю́ся, и наста́ви и мене́ на повеле́ния Твоя́, и научи́ мя́, Спа́се, твори́ти во́лю Твою́.

Посто́м удруча́я те́ло свое́, о́тче Паи́сие, иногда́ по причаще́нии Те́ла и Кро́ви Христо́вы, я́ко А́нгел, се́дмьдесять дне́й без пи́щи теле́сныя пребы́л еси́, Боже́ственную держа́ву неизрече́нную име́я и возмо́г в себе́ живо́тную содержа́ти си́лу благода́тию, па́че пи́щнаго укрепле́ния, сла́ва держа́ве Твое́й, Го́споди.

Я́ко Иоа́нн Крести́тель, у́зким и приско́рбным путе́м ходи́ти производи́л еси́, но то́й на Иорда́не, узре́в Зижди́теля своего́, устраши́ся и вопия́ше: не сме́ю приступи́ти, се́но, Огню́; ты́ же, о́тче Паи́сие, в пусты́ни иногда́ я́вльшагося Го́спода не моги́й пречи́стаго лица́ Его́ зре́ти, паде́, тре́петом одержи́м. О́н же ти́ рече́: не устраша́йся, сию́ пусты́ню напо́лню спо́стники тебе́. С ни́миже мо́лим тя́, о́тче: не забу́ди на́с, моли́твенник твои́х, поми́лованным бы́ти.

А́з бо в нача́ле моя́ пред Тобо́ю зрю́ согреше́ния и о мои́х беззако́ниих молю́ Твое́ милосе́рдие, да прости́ши и покры́еши благоутро́бием Твои́м мно́жество грехо́в мои́х и да́ждь ми́ про́чее жи́зни сея́ вре́мя безгре́шно проводи́ти, да, удо́бь на спасе́ния стезю́ поте́к, безпреткнове́нно к до́брому концу́ дости́гну Твое́ю по́мощию, кроме́ бо Твоея́ по́мощи и наставле́ния ничто́же соверши́ти, и ми́лость у Тебе́ получи́ти кто́ мо́жет.

Богоро́дичен: Ра́бское приношу́ Ти́ моле́ние, неразу́мный а́з, и к Твоему́ прибега́ю благоутро́бному милосе́рдию, не отврати́ мене́, Чи́стая, посра́млена.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Возопи́х все́м се́рдцем мои́м к Ще́дрому Бо́гу, и услы́ша мя́ от а́да преиспо́дняго и возведе́ от тли́ живо́т мо́й.

Безду́шная тва́рь, Иорда́н, своего́ Творца́ устыде́ся, вопия́ше: не могу́ Безгре́шнаго омы́ти. Святы́й же ви́де Го́спода, прие́м во́ду, прикосну́ся Неприкоснове́нному, умы́ но́зе Его́ и, пи́в во́ду, прия́ да́р цели́ти неду́ги и прогони́ти от челове́к бе́сы, сего́ ра́ди и мы́ припа́даем тебе́, о́тче: моли́твами твои́ми поми́луй на́с от вся́ких бесо́вских наведе́ний.

По сло́ву Го́спода на́шего Иису́са Христа́ обрето́хом тя́, о́тче Паи́сие, вели́кое прибе́жище, и засту́пника, и те́пла моли́твенника о гресе́х на́ших, я́коже пе́рвее не отве́рже и́нока преста́вльшася и христиа́нства отчужди́вшася, и во глубину́ а́дову па́губным безве́рием низве́дся, и, егда́ ощути́вся, прите́кша к тебе́, да умо́лиши Всеми́лостиваго. Ще́дрый же Госпо́дь яви́ся тебе́ и глаго́ла: уго́дниче Мо́й, добро́ е́сть Мое́й любви́ подо́бяся, пече́шися о гре́шных, изволя́яй му́ки прия́ти за и́х избавле́ние.

Принесе́ся моли́тва твоя́ и сле́зы к Бо́гу, я́ко благово́нный фимиа́м и же́ртва непоро́чна и благоприя́тна, и мене́ не забу́ди хода́тайством твои́м ко Пресвяте́й Богоро́дице, сле́зы умиле́ния да́си ми́, омы́й грехо́в мои́х бе́здну, изба́ви мя́ от сме́ртныя глубины́, и ненаде́ющимся пода́ждь ве́лию ми́лость, и прости́ и́м согреше́ния.

Ве́сь недоуме́нием одержи́м е́смь, егда́ прииму́ во уме́ то́й ча́с стра́шный испыта́ния Судии́ и Бо́га, и пла́чуся, и се́тую, и рыда́ю, помина́я бе́здну зо́л мои́х. Те́мже спаси́, Человеколю́бче, моли́твами Твоего́ уго́дника преподо́бнаго Паи́сия и изба́ви мя́ му́ки, я́ко Благоутро́бен.

Богоро́дичен: От се́рдца стена́ния приноша́ю Ти́, Пренепоро́чная, Твое́ прося́ благопребы́тное заступле́ние. Поми́луй всестра́стную мою́ ду́шу, умилосе́рдися, Ма́ти Многоми́лостиваго Бо́га, изба́вити мя́ Суда́ и е́зера о́гненнаго.

Конда́к, гла́с 2:

Жите́йских мо́лв оста́вль, безмо́лвное житие́ возлюби́л еси́, Крести́телю подо́бяся все́ми о́бразы, с ни́мже тя́ почита́ем, о́тче отце́в Паи́сие.

И́кос:

Христо́в гла́с услы́шав, ше́ствовал еси́ во сле́д Того́ за́поведей, на́г жития́ бы́в, отве́рг попече́ния, и вся́ стяжа́ния, и име́ния, и бра́тии свои́х, и любве́ ма́тере, Богоно́се Паи́сие, еди́н в пусты́нях Бо́гови бесе́дуя ра́зумом, дарова́ния прия́л еси́, е́же ми́ посли́, в пе́снех пою́щему, отце́в нача́льниче Паи́сие.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Согреши́хом, беззако́нновахом, непра́вдовахом пред Тобо́ю, ниже́ соблюдо́хом, ниже́ сотвори́хом, я́коже запове́дал еси́ на́м, но не преда́ждь на́с до конца́, отце́в Бо́же.

Мно́гих грехо́в испо́лнен а́з и твоя́ моли́тва, я́ко кади́ло благово́нно, испра́вися, о́тче, бе́здну грехо́в мои́х потреби́, и буя́ющее мо́ре зла́го жития́ иссуши́, и напое́ние гне́вное отжени́, и целому́дренный у́м моли́твами твои́ми утверди́, о́тче Паи́сие.

Наста́вника тя́ и моли́твенника те́пла иму́ще и ско́раго помо́щника, я́ко сте́ну тве́рду, и забра́ло недви́жимо, и воево́ду кре́пка и непобеди́ма, мо́лим тя́: не забу́ди моли́твенник твои́х, избавля́я от вся́кия печа́ли и наве́т вра́жиих.

О, чу́до ве́лие, во еди́н от дне́й седя́щу ти́, о́тче Паи́сие, в пеще́ре, бы́сть ти́ гла́с, глаго́ляй: ми́р тебе́, возлю́бленному Моему́ уго́днику. Ты́ же, возста́в со стра́хом и тре́петом одержи́м, паде́, поклони́ся и рече́: се́ ра́б Тво́й, Го́споди. Сего́ ра́ди мо́лим тя́: моли́ Человеколю́бца, да спасе́т ду́ши на́ша.

Да́ждь ми́, Христе́, ра́зум и терпе́ние, е́же не осужда́ти согреша́ющих с киче́нием фарисе́йским, но, я́ко мытаре́во покая́ние, приими́, и, я́ко блу́днаго сы́на, Бо́же, ве́чери Твоея́ до́стойна мя́ яви́, моли́твами преподо́бнаго Паи́сия, и грехо́в проще́ние ми́ да́руй.

Богоро́дичен: Возни́кни, о стра́стная душе́, возста́ни, окая́нная, би́й из глубины́ в пе́рси и испусти́ сле́з исто́чники, да тя́ поми́лует, окая́нную, Милосе́рдая Ма́ти Христа́ Бо́га.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Его́же во́инства Небе́сная сла́вят и трепе́щут Херуви́ми и Серафи́ми, вся́ко дыха́ние и тва́рь, по́йте, благослови́те и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Благода́рно приноси́мое тебе́ пе́ние сие́ не пре́зри, о́тче Паи́сие, но па́че приими́ и ра́дости духо́вныя испо́лни, да без закосне́ния поклоню́ся твоему́ о́бразу, иде́же е́сть напи́сан, исцеле́ния все́м подава́ющ.

Всепреподо́бному житию́ поревнова́в Богоуго́дных оте́ц, и́же от ве́ка пожи́вших, о́тче Паи́сие, во смире́нии и по́стничестве Христа́ ра́ди, всю́ жи́знь свою́ му́ченически сконча́л еси́, и от бесо́в нападе́ния мно́го претерпе́л еси́, и си́х победи́в. Сего́ ра́ди молю́ тя́, о́тче: бу́йство, я́рость и небреже́ние моли́твами твои́ми отри́ни от мене́.

Влады́ко Христе́ Бо́же Всеще́дрый, и́миже ве́си судьба́ми, да́ждь ми́ ненави́дети дея́ния лука́ваго, Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, реки́й: проси́те, и прии́мете. Да́ждь любо́вь от всея́ души́ моея́, моли́твами преподо́бнаго отца́ Паи́сия, твори́ти во́лю Твою́ спаси́тельную.

Молю́тися: на мне́, гре́шнем, долготерпи́, Влады́ко, и не посецы́ мене́, я́ко непло́дное дре́во, посече́нием сме́ртным, во о́гнь отсыла́я, но плодоно́сна мя́ сотвори́, моли́твами преподо́бнаго умоле́н быва́я, вре́мя покая́ния ми́ да́ждь, я́ко Человеколю́бец.

Богоро́дичен: Струи́ низпосли́ сле́з и стена́ния от души́ сотвори́ ми́, Чи́стая, внегда́ припа́дати Твоему́ покро́ву, я́ко да обря́щу разреше́ние грехо́в мои́х Твое́ю ми́лостию.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Е́же ра́дуйся от А́нгела прии́мшая и ро́ждшая Созда́теля Своего́, Де́во, спаси́ Тя́ велича́ющия.

Ско́рый помо́щник бы́л еси́, преподо́бне, еще́ в жи́зни се́й, иногда́ у преподо́бнаго ста́рца ученику́ в преслуша́нии уме́ршу и веде́ну во а́д, о́н же припа́даше, прося́, да умо́лиши Всеще́драго о ученице́ его́. Ты́ же, я́ко ско́рый послу́шник и любве́ храни́тель, наде́жду возложи́ ко Всеще́дрому Бо́гу, простре́ся на моли́тву, и То́й, Многоми́лостив и во обе́тех нело́жный, во́лю к боя́щимся Его́ сотвори́ и, моли́тву твою́ услы́шав, изведе́ ду́шу от а́да. Того́ ра́ди и а́з, недосто́йный, припа́дая, молю́ тя́: о́тче преподо́бне, моли́твами твои́ми изба́ви мя́ му́ки и огня́ негаси́маго.

Бы́вша мя́ бесо́м сме́х, челове́ком уничиже́ние, пра́ведным рыда́ние, А́нгелом пла́ч, оскверне́ние возду́ху, и земли́, и вода́м, те́ло окаля́х и у́м оскверни́х па́че сло́ва дея́ньми, а́з вра́г Бо́гу бы́х. Увы́ мне́, согреши́х! Моли́твами преподо́бнаго Паи́сия прости́ мя́.

Я́ко впады́й в разбо́йники и уя́звен, та́к и а́з впадо́х от мно́гих грехо́в, и уя́звена ми́ е́сть душа́, к кому́ прибе́гну пови́нный а́з, то́кмо к Тебе́, Милосе́рдому душа́м Врачу́, приими́ моле́бника те́пла преподо́бнаго Паи́сия и моли́твами его́ изле́й на мя́ вели́кую Твою́ ми́лость.

Богоро́дичен: Прегреше́ния моя́ умно́жишася, преще́нию и Суду́ досто́ин, Чи́стая, припа́дая, зову́ Ти́: пре́жде конца́ пода́ждь ми́ очище́ние, и умиле́ние, и нра́вом исправле́ние.

Житие преподобного Паисия Великого

Пре­по­доб­ный Па­и­сий Ве­ли­кий ро­дил­ся в Егип­те в по­ло­вине IV ве­ка. Еще в дет­стве, ли­шив­шись от­ца, он сво­ей ма­те­рью был по­свя­щен Бо­гу и в от­ро­че­стве, слу­жа кли­ри­ком цер­ков­ным, по­ка­зал се­бя бла­го­че­сти­вым и рев­ност­ным ис­пол­ни­те­лем сво­их обя­зан­но­стей.

В зре­лом воз­расте при­нял ино­че­ство в од­ном еги­пет­ском ски­ту, где дол­го под­ви­зал­ся, на­став­ля­е­мый свя­тым Пам­вой (IV в.; па­мять 18/31 июля). Под его опыт­ным ру­ко­вод­ством пре­по­доб­ный Па­и­сий про­шел су­ро­вую шко­лу по­движ­ни­че­ства, жил в со­вер­шен­ном уеди­не­нии, три го­да не ви­дя ли­ца че­ло­ве­че­ско­го, изу­чал Свя­щен­ное Пи­са­ние, по­стил­ся, мо­лил­ся и пре­успе­вал во вся­кой доб­ро­де­те­ли. По смер­ти сво­е­го учи­те­ля пре­по­доб­ный Па­и­сий, уже укре­пив­ший­ся в по­дви­гах, уда­лил­ся в глу­би­ну пу­сты­ни, где ис­сек се­бе пе­ще­ру, и там в без­мол­вии слу­жил Гос­по­ду.

Ве­ли­кие по­движ­ни­че­ские тру­ды пре­по­доб­но­го Па­и­сия ста­ли при­вле­кать к нему мно­го­чис­лен­ных по­сле­до­ва­те­лей из мо­на­хов и ми­рян, и во­круг пе­ще­ры воз­ник­ла ино­че­ская Лав­ра, на­сель­ни­ки ко­то­рой жи­ли под его ру­ко­вод­ством. Глав­ной ино­че­ской доб­ро­де­те­лью пре­по­доб­ный Па­и­сий счи­тал без­услов­ное под­чи­не­ние лич­ной во­ли оте­че­ской во­ле опыт­ных в по­движ­ни­че­стве стар­цев, ко­то­рые по­уча­ли и ру­ко­во­ди­ли но­во­на­чаль­ных ино­ков в труд­ных ас­ке­ти­че­ских упраж­не­ни­ях. Од­них из воз­лю­бив­ших ино­че­скую жизнь пре­по­доб­ный учил про­во­дить вре­мя в мо­лит­ве и чте­нии Св. Пи­са­ния, дру­гих за­став­лял сов­мест­но петь и воз­гре­вать в се­бе брат­скую лю­бовь и еди­но­мыс­лие, иным ве­лел за­ни­мать­ся ре­мес­ла­ми, чтобы они вме­сте с физи­че­ским тру­дом упраж­ня­лись и в доб­ро­де­те­ли, до­бы­вая про­пи­та­ние не толь­ко для се­бя, но и для бед­ных. Ко­гда ино­че­ская об­щи­на бы­ла вполне бла­го­устро­е­на, пре­по­доб­ный, стре­мясь к уеди­не­нию, уда­лил­ся в пу­сты­ню, про­слав­лен­ную по­дви­га­ми св. Ам­мо­на (IV в.; па­мять 4/17 ок­тяб­ря).

Но и здесь ве­ли­кие по­дви­ги и мно­гие чу­де­са со­бра­ли во­круг кел­лии пре­по­доб­но­го Па­и­сия рев­ни­те­лей бла­го­че­стия, и воз­ник­ла но­вая лав­ра, ко­то­рой ру­ко­во­дил один из его уче­ни­ков по его уста­ву.

За свои ве­ли­кие по­дви­ги пре­по­доб­ный Па­и­сий был удо­сто­ен от Гос­по­да со­зер­ца­ния небес­ных тайн. Скон­чал­ся он в глу­бо­кой ста­ро­сти, мо­щи его, про­слав­лен­ные чу­де­са­ми, бы­ли по­том пе­ре­не­се­ны в Пи­си­дию (в Ма­лой Азии).

См. так­же: "Жи­тие пре­по­доб­но­го от­ца на­ше­го Па­и­сия Ве­ли­ко­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.