Канон святому пророку Божию Самуилу, судии Израильскому

Припев: Святы́й проро́че Бо́жий Самýиле, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 02 сентября (20 августа ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Триста́ты кре́пкия, Рожде́йся от Де́вы, безстра́стия во глубине́, души́ трича́стное потопи́, молю́ся, да Тебе́, я́ко в тимпа́не, во умерщвле́нии телесе́ побе́дное воспою́ пе́ние.

Непло́дней мое́й души́ доброде́телей благопло́дие израсти́ти, твои́ми моли́твами сподо́би, му́дре, непло́дныя прозябе́ние, я́ко да твое́ восхвалю́ светоно́сное торжество́ свяще́нными, Самуи́ле, пе́сньми.

Разве́рзый дре́вле ложесна́ Са́рры, и А́ннину моли́тву исполня́ет проявле́нно, и непло́дную плодови́ту благода́тию сотвори́, Самуи́ле, я́ко звезду́ тя́, из нея́ возсия́ти благоизво́ли.

Боже́ственную свяще́нно омочи́в, преблаже́нне, оде́жду, ду́шу же заря́ми та́йными просвети́л еси́ Ду́ха, вся́кой та́йне, богому́дре, научи́вся, и я́ко а́нгел, служи́в Бо́гу Вседержи́телю.

Богоро́дичен: Сы́й со Отце́м, я́ко Сы́н преве́чен, в после́дняя вопло́щся, Сы́н Тво́й и́стинно бы́сть, Чи́стая, все́х же сыноположи́в Бо́гу ве́ры ра́ди, рабо́тавшия лю́тому бори́телю.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не му́дростию, и си́лою, и бога́тством хва́лимся, но Тобо́ю, О́тчею ипоста́сною Му́дростию, Христе́: не́сть бо свя́т, па́че Тебе́, Человеколю́бче.

Высоча́йший Бо́гу прилепи́вся, сла́вне, возлю́блен бы́л еси́ от Него́, му́дростию боже́ственною украша́емь и це́лостию удобря́емь.

Житие́ а́нгельское на земли́, Самуи́ле, показу́я, собесе́дующия я́ве а́нгелы име́л еси́, блаже́нне, и я́же па́че ума́ науча́ющия тя́.

Све́тло о́ко душе́вное стяжа́в, зри́ши вои́стинну да́льная, я́ко настоя́щая, благода́тию, проро́к показу́яся Вседержи́теля.

Богоро́дичен: Из Тебе́ про́йде Иису́с Христо́с воплоща́емь и обожи́ на́с пло́ти прия́тием, Всенепоро́чная, те́мже я́ко Ма́терь Тя́ Сего́ почита́ем.

Седа́лен, гла́с 3.

Зако́на судьба́ми воспита́н, пома́зание че́стно яви́лся еси́, я́коже Ааро́н, свяще́нствовав, и просвети́в се́рдце Ду́хом, я́ко настоя́щая, да́льная прови́дел еси́, проро́че честны́й. Христа́ Бо́га моли́, дарова́ти душа́м на́шим ми́р и ве́лию ми́лость.

Сла́ва, и ны́не: В рождестве́ Твое́м зача́тие безсе́менное, во успе́нии Твое́м ме́ртвость нетле́нная, чу́до в чудеси́ сугу́бо стече́ся Богоро́дице: ка́ко бо Неискусому́жная, Младопита́тельница чиста́ су́щи? Ка́ко же Ма́ти Бо́гу мертвоно́сна мироуха́ющи? Те́мже со а́нгелом вопие́м Ти́: ра́дуйся, Благода́тная.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́, во о́блаце ле́гце прии́де Иису́с Пребоже́ственный нетле́нною дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Изря́дным житие́м священноукраша́емь, Бо́жия зако́ны спаси́тельныя вве́рени тебе́ бы́ша, Изра́илю возвеща́ти преступа́ющу и Милосе́рдаго всегда́ прогне́вающу.

Или́й жре́ц, беззако́ннующим сыно́м, осужда́ется, и пра́ведным судо́м Боже́ственныя слу́жбы отлуча́ется, свяще́нный же Самуи́л, я́ко послу́шник Зову́щаго, неле́стною душе́ю вво́дится.

Зако́нным оправда́нием предстоя́ изря́дно, я́коже Ааро́н дре́вле, Всецарю́ служи́л еси́ и зако́нныя же́ртвы приноси́л еси́, прообразу́ющия Христо́во заколе́ние спаси́тельное.

Безу́мным лю́дем твои́м, Самуи́ле, не пребыва́ющим все́х Царя́ в Боже́ственных повеле́ниих, помазу́еши манове́нием богоде́льным царя́, я́коже проси́ша, рогопосека́юща те́х кре́пость безу́мную.

Богоро́дичен: Не́др не истощи́в О́тчих, в не́дрех Твои́х я́коже но́в Младе́нец восклони́тися благоволи́, на воззва́ние, Де́во, ду́ш на́ших, Ему́же зове́м: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Нечести́вии не у́зрят сла́вы Твоея́, Христе́, но мы́ Тя́, Единоро́дне, Оте́ческия сла́вы Сия́ние Божества́, от но́щи у́тренююще, воспева́ем Тя́, Человеколю́бче.

Умудри́вся Ду́хом Боже́ственным, из младе́нства служи́тель бы́л еси́ Бо́гу, еле́ем, сла́вне, пома́зания цари́ благода́тию помазу́я, Боже́ственными манове́ньми.

Непоко́рно пребыва́ющу предре́кл еси́ Сау́лу, безчи́нная преложе́ния, Самуи́ле блаже́нне, Боже́ственное хоте́ние и оставле́ние я́ве Боже́ственнаго Ду́ха.

Беззло́бием всегда́ со изра́ильтяны живы́й, зло́е преложе́ние я́ве облича́ше, исправля́я, я́ко свяще́нник Боже́ствен, я́ко проро́к и́стиннейший.

Богоро́дичен: С на́ми бы́в за милосе́рдие, Спа́с от крове́й Твои́х свяще́нных па́че ума́, Всенепоро́чная, воплоща́ется и Бо́г и Челове́к, Человеколю́бец познава́ется.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Возопи́, прообразу́я погребе́ние тридне́вное, проро́к Ио́на, в ки́те моля́ся: от тли́ изба́ви мя́, Иису́се, Царю́ си́л.

Сло́во твое́, сло́во обожа́емо благода́тию, проявля́ше да́льная, я́ко бли́з су́ща, Самуи́ле проро́че, сосу́де Боже́ственнаго Ду́ха.

Возвыша́емь высо́кими виде́нии и дея́нми, я́ко проро́к и Бо́жий свяще́нник Вседержи́теля, зако́нными служе́нии очища́еши лю́ди, досточу́дне.

Непотре́бствовася Сау́л, престу́пник бы́в, и Бо́г тебе́ вме́сто о́наго Дави́да кро́ткаго, Самуи́ле богому́дре, повелева́ет пома́зати ма́стию.

Богоро́дичен: Изба́вися от боле́зней Е́ва, Пренепоро́чная, без боле́зни бо Ты́ родила́ еси́ Христа́ Бо́га на́шего, стра́сти все́х и боле́зни я́ве исцели́вшаго.

Конда́к, гла́с 8:

Я́ко многоче́стный да́р, пре́жде зача́тия вда́н Бо́гу, и из мла́да Тому́, я́ко а́нгел, послужи́л еси́, всеблаже́нне, и сподо́бился еси́ предбу́дущая веща́ти. Те́мже вопие́м ти́: ра́дуйся, проро́че Бо́жий Самуи́ле, архиере́ю вели́кий.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Ю́ноши три́ в Вавило́не, веле́ние мучи́телево на бу́йство прело́жше, посреде́ пла́мене вопия́ху: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.

Вели́к тя́ ро́ждшая да́р все́х Царю́ приво́дит, блаже́нне, моли́тву свяще́нну соверши́вши и пою́щи: Го́споди Бо́же оте́ц на́ших, благослове́н еси́.

Вну́трь су́ща хра́ма тя́, и по чи́ну Ааро́ню служа́ща Небе́сному Влады́це, Боже́ственная благода́ть, сла́вне Самуи́ле, просвети́.

Сло́вом Боже́ственным су́диши, блаже́нне, лю́дем Изра́илевым, си́м оправда́ние всегда́ Бо́жие возвеща́я и отвраща́я вся́к вре́д враго́в моли́твою приле́жною.

Вся́ку ве́щь упраздни́в, сла́вне, твоего́ ума́, зерца́ло Ду́ха показа́лся еси́, вопия́ немо́лчно: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Яви́лася еси́ неопа́льно ро́ждши, Пречи́стая, я́ко вои́стинну О́гнь Божества́. Те́мже, ве́щныя моя́ стра́сти, Богороди́тельнице, попали́, я́ко ми́лостива и благолюби́ва.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Изба́вителю все́х Всеси́льне, посреде́ пла́мене благоче́ствовавшия, снизше́д, ороси́л еси́ и научи́л еси́ пе́ти: вся́ дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.

Украси́вся Ааро́нею оде́ждою, во святы́х Свята́я вше́л еси́, же́ртвами, преблаже́нне, Изра́иля очища́я, провозвеща́ющими закла́ние А́гнца спаси́тельное.

По́мыслом чи́стым прие́м зарю́, Самуи́ле, Ду́ха, я́коже проро́к Боже́ствен, провозвеща́еши да́льная, я́ко настоя́щая, сего́ ра́ди ве́рно восхваля́ем тя́.

Избра́н Дави́д бы́сть в сыне́х Иессе́евых, я́коже яви́л еси́, помазу́я того́ ма́стию, Самуи́ле, свято́ю и взыва́я: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

И́же твое́ соверша́юще торжество́, Самуи́ле, пра́ведным собесе́дниче, твои́ми моли́твами да улучи́м Ца́рство вы́шнее, вопию́ще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Милосе́рдия Твоего́ мя сподо́би, ми́лостивая и благолюби́вая Влады́чице, и гее́нны изба́ви мя́ и тмы́ о́ноя кроме́шния, да ве́рою и любо́вию почита́ю Тя́.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Е́ва у́бо неду́гом преслуша́ния кля́тву всели́ла е́сть, Ты́ же, Де́во Богоро́дице, прозябе́нием чревоноше́ния ми́рови благослове́ние процвела́ еси́. Те́м Тя́ вси́ велича́ем.

Стоя́ я́ко служи́тель пред лице́м Влады́ки и Бо́га на́шего, блаже́нне, непоро́чным житие́м укра́шен, Тому́ служи́л еси́, Боже́ственныя лучи́ прие́мля, и проро́чествуя явле́ннее.

Яви́лся еси́ от утро́бы ма́терни, сла́вне, Свята́го Ду́ха сосу́д: свяще́нною же просия́в оде́ждою, Бо́гу угоди́л еси́ кро́тостию се́рдца, пребога́те, и по́мысла красото́ю.

Дне́сь па́мять твоя́ на́м, я́ко со́лнце, богоно́се, возсия́ лучи́ бога́тых дарова́ний, просвеща́ющи ду́ши чту́щих тя́, мглу́ же лю́тых отгоня́щи. Те́мже тя́ вси́ ублажа́ем.

Взя́тся ко оби́телем светови́дным и просия́л еси́ со́лнца светле́йше, ви́диши, я́же ви́дят проро́цы и апо́столи, и вси́ пра́веднии, обожа́емь прича́стием, богодохнове́нне. Те́мже тя́ вси́ ублажа́ем.

Богоро́дичен: Тле́ния не позна́вши му́жеска, Нетле́ннаго во утро́бе прия́ла еси́ Сло́ва, на́с, истле́вшия, избавля́ющаго мно́гими грехи́, стра́стию нетле́нныя пло́ти Его́, нетле́нная еди́на, Всенепоро́чная.

Свети́лен.

Самуи́л пе́т бу́ди, пре́жде зача́тия да́нный да́р Бо́гу Вы́шнему, от ма́тере всеблагосла́вныя, и цари́ помазу́яй се́й, я́ко иере́й и проро́к.

Сла́ва, и ны́не: Апо́столи от коне́ц совоку́пльшеся зде́, в Гефсимани́йстей ве́си погреби́те те́ло Мое́, и Ты́, Сы́не и Бо́же Мо́й, приими́ ду́х Мо́й.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Трїста́ты крѣ̑пкїѧ, рожде́йсѧ ѿ дв҃ы, безстра́стїѧ во глꙋбинѣ̀ дꙋшѝ трича́стное потопѝ, молю́сѧ: да тебѣ̀, ꙗ҆́кѡ въ тѷмпа́нѣ, во ᲂу҆мерщвле́нїи тѣлесѐ побѣ́дное воспою̀ пѣ́нїе.

Непло́днѣй мое́й дꙋшѝ добродѣ́телей благопло́дїе и҆зрасти́ти твои́ми моли́твами сподо́би, мꙋ́дре, непло́дныѧ прозѧбе́нїе, ꙗ҆́кѡ да твоѐ восхвалю̀ свѣтоно́сное торжество̀ свѧще́нными, самꙋи́ле, пѣ́сньми.

Разве́рзый дре́вле ложесна̀ са́рры, и҆ а҆́ннинꙋ моли́твꙋ и҆сполнѧ́етъ проѧвле́ннѡ, и҆ непло́днꙋю плодови́тꙋ бл҃года́тїю сотворѝ, самꙋи́ле, ꙗ҆́кѡ ѕвѣздꙋ̀ тѧ̀, и҆зъ неѧ̀ возсїѧ́ти благоизво́ли.

Бжⷭ҇твеннꙋю свѧще́ннѡ ѡ҆мочи́въ, пребл҃же́нне, ѻ҆де́ждꙋ, дꙋ́шꙋ же зарѧ́ми та́йными просвѣти́лъ є҆сѝ дх҃а, всѧ́кой та́йнѣ, бг҃омꙋ́дре, наꙋчи́всѧ, и҆ ꙗ҆́кѡ а҆́гг҃лъ слꙋжи́въ бг҃ꙋ вседержи́телю.

Бг҃оро́диченъ: Сы́й со ѻ҆ц҃е́мъ, ꙗ҆́кѡ сн҃ъ превѣ́ченъ, въ послѣ̑днѧѧ вопло́щсѧ, сн҃ъ тво́й и҆́стиннѡ бы́сть, чⷭ҇таѧ, всѣ́хъ же сыноположи́въ бг҃ꙋ вѣ́ры ра́ди, рабо́тавшыѧ лю́томꙋ бори́телю.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Не мꙋ́дростїю, и҆ си́лою, и҆ бога́тствомъ хва́лимсѧ, но тобо́ю, ѻ҆́ч҃ею ѵ҆поста́сною мꙋ́дростїю, хрⷭ҇тѐ, нѣ́сть бо свѧ́тъ, па́че тебє̀, чл҃вѣколю́бче.

Высоча́йшїй бг҃ꙋ прилѣпи́всѧ, сла́вне, возлю́бленъ бы́лъ є҆сѝ ѿ негѡ̀, мꙋ́дростїю бжⷭ҇твенною ᲂу҆краша́емь, и҆ цѣ́лостїю ᲂу҆добрѧ́емь.

Житїѐ а҆́гг҃льское на землѝ, самꙋи́ле, показꙋ́ѧ, собесѣ́дꙋющыѧ ꙗ҆́вѣ а҆́гг҃лы и҆мѣ́лъ є҆сѝ, блаже́нне, и҆ ꙗ҆̀же па́че ᲂу҆ма̀ наꙋча́ющыѧ тѧ̀.

Свѣ́тло ѻ҆́ко дꙋше́вное стѧжа́въ, зри́ши вои́стиннꙋ да̑льнаѧ ꙗ҆́кѡ настоѧ̑щаѧ благода́тїю, прⷪ҇ро́къ показꙋ́ѧсѧ вседержи́телѧ.

Бг҃оро́диченъ: И҆зъ тебє̀ про́йде і҆и҃съ хрⷭ҇то́съ воплоща́емь, и҆ ѡ҆божѝ на́съ пло́ти прїѧ́тїемъ, всенепоро́чнаѧ: тѣ́мже ꙗ҆́кѡ мт҃рь тѧ̀ сегѡ̀ почита́емъ.

Сѣда́ленъ, гла́съ г҃.

Зако́на сꙋдьба́ми воспита́нъ, пома́занїе че́стно ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, ꙗ҆́коже а҆арѡ́нъ свѧще́нствовавъ, и҆ просвѣти́въ се́рдце дх҃омъ, ꙗ҆́кѡ настоѧ̑щаѧ да̑льнаѧ прови́дѣлъ є҆сѝ, прⷪ҇ро́че честны́й. хрⷭ҇та̀ бг҃а молѝ, дарова́ти дꙋша́мъ на́шымъ ми́ръ и҆ ве́лїю ми́лость.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Въ ржⷭ҇твѣ̀ твое́мъ зача́тїе безсѣ́менное, во ᲂу҆спе́нїи твое́мъ ме́ртвость нетлѣ́ннаѧ, чꙋ́до въ чꙋдесѝ сꙋгꙋ́бо стече́сѧ, бцⷣе: ка́кѡ бо неискꙋсомꙋ́жнаѧ, младопита́тельница чиста̀ сꙋ́щи; ка́кѡ же мт҃и бг҃ꙋ мертвоно́сна мѷроꙋха́ющи; тѣ́мже со а҆́гг҃ломъ вопїе́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, бл҃года́тнаѧ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Сѣдѧ́й въ сла́вѣ на прⷭ҇то́лѣ бжⷭ҇тва̀, во ѻ҆́блацѣ ле́гцѣ прїи́де і҆и҃съ пребжⷭ҇твенный, нетлѣ́нною дла́нїю, и҆ спасѐ зовꙋ́щыѧ: сла́ва, хрⷭ҇тѐ, си́лѣ твое́й.

И҆зрѧ́днымъ житїе́мъ свѧщенноꙋкраша́емь, бж҃їѧ зако́ны спаси́тєльныѧ ввѣ́рени тебѣ̀ бы́ша, і҆и҃лю возвѣща́ти престꙋпа́ющꙋ, и҆ милосе́рдаго всегда̀ прогнѣ́вающꙋ.

И҆лі́й жре́цъ, беззако́ннꙋющымъ сынѡ́мъ, ѡ҆сꙋжда́етсѧ, и҆ пра́веднымъ сꙋдо́мъ бжⷭ҇твенныѧ слꙋ́жбы ѿлꙋча́етсѧ: свѧще́нный же самꙋи́лъ, ꙗ҆́кѡ послꙋ́шникъ зовꙋ́щагѡ, неле́стною дꙋше́ю вво́дитсѧ.

Зако́ннымъ ѡ҆правда́нїемъ предстоѧ̀ и҆зрѧ́днѡ, ꙗ҆́коже а҆арѡ́нъ дре́вле, всецр҃ю̀ слꙋжи́лъ є҆сѝ, и҆ закѡ́нныѧ жє́ртвы приноси́лъ є҆сѝ, проѡбразꙋ́ющыѧ хрⷭ҇то́во заколе́нїе спаси́тельное.

Безꙋ̑мнымъ лю́демъ твои̑мъ, самꙋи́ле, не пребыва́ющымъ всѣ́хъ цр҃ѧ̀ въ бжⷭ҇твенныхъ повелѣ́нїихъ, помазꙋ́еши манове́нїемъ бг҃одѣ́льнымъ царѧ̀, ꙗ҆́коже проси́ша, рогопосѣка́юща тѣ́хъ крѣ́пость безꙋ́мнꙋю.

Бг҃оро́диченъ: Нѣ́дръ не и҆стощи́въ ѻ҆́ч҃ихъ, въ нѣ́дрѣхъ твои́хъ ꙗ҆́коже но́въ млⷣнєцъ восклони́тисѧ благоволѝ, на воззва́нїе, дв҃о, дꙋ́шъ на́шихъ, є҆мꙋ́же зове́мъ: сла́ва, хрⷭ҇тѐ, си́лѣ твое́й.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Нечести́вїи не ᲂу҆́зрѧтъ сла́вы твоеѧ̀, хрⷭ҇тѐ, но мы̀ тѧ̀, є҆диноро́дне, ѻ҆ч҃ескїѧ сла́вы сїѧ́нїе бжⷭ҇тва̀, ѿ но́щи ᲂу҆́тренююще, воспѣва́емъ тѧ̀, чл҃вѣколю́бче.

Оу҆мꙋдри́всѧ дх҃омъ бж҃е́ственнымъ, и҆зъ младе́нства слꙋжи́тель бы́лъ є҆сѝ бг҃ꙋ, є҆ле́емъ, сла́вне, пома́занїѧ, царѝ благода́тїю помазꙋ́ѧ, бжⷭ҇твенными манове́ньми.

Непоко́рнѡ пребыва́ющꙋ предре́клъ є҆сѝ саꙋ́лꙋ, безчи̑ннаѧ преложє́нїѧ, самꙋи́ле блаже́нне, бжⷭ҇твенное хотѣ́нїе, и҆ ѡ҆ставле́нїе ꙗ҆́вѣ бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а.

Безѕло́бїемъ всегда̀ со і҆и҃льтѧны живы́й, ѕло́е преложе́нїе ꙗ҆́вѣ ѡ҆блича́ше, и҆справлѧ́ѧ ꙗ҆́кѡ свѧще́нникъ бжⷭ҇твенъ, ꙗ҆́кѡ прⷪ҇ро́къ и҆́стиннѣйшїй.

Бг҃оро́диченъ: Съ на́ми бы́въ за милосе́рдїе сп҃съ, ѿ крове́й твои́хъ свѧще́нныхъ па́че ᲂу҆ма̀, всенепоро́чнаѧ, воплоща́етсѧ, и҆ бг҃ъ и҆ чл҃вѣ́къ, чл҃вѣколю́бецъ познава́етсѧ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Возопѝ, проѡбразꙋ́ѧ погребе́нїе тридне́вное, прⷪ҇ро́къ і҆ѡ́на, въ ки́тѣ молѧ́сѧ: ѿ тлѝ и҆зба́ви мѧ̀, і҆и҃се, цр҃ю̀ си́лъ.

Сло́во твоѐ, сло́во ѡ҆божа́емо благода́тїю, проѧвлѧ́ше да̑льнаѧ ꙗ҆́кѡ бли́зъ сꙋ́ща, самꙋи́ле прⷪ҇ро́че, сосꙋ́де бж҃е́ственнагѡ дх҃а.

Возвыша́емь высо́кими видѣ̑нїи и҆ дѣѧ́нми, ꙗ҆́кѡ проро́къ и҆ бж҃їй свѧще́нникъ вседержи́телѧ, зако́нными слꙋжє́нїи ѡ҆чища́еши лю́ди, досточꙋ́дне.

Непотре́бствовасѧ саꙋ́лъ, престꙋ́пникъ бы́въ: и҆ бг҃ъ тебѣ̀, вмѣ́стѡ ѻ҆́нагѡ дв҃да кро́ткаго, самꙋи́ле бг҃омꙋ́дре, повелѣва́етъ пома́зати ма́стїю.

Бг҃оро́диченъ: И҆зба́висѧ ѿ болѣ́зней є҆́ѵа, пренепоро́чнаѧ, безъ болѣ́зни бо ты̀ родила̀ є҆сѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а на́шего, стра̑сти всѣ́хъ и҆ болѣ̑зни ꙗ҆́вѣ и҆сцѣли́вшаго.

Конда́къ, гла́съ и҃:

Ꙗ҆́кѡ многоче́стный да́ръ, пре́жде зача́тїѧ вда́нъ бг҃ꙋ, и҆ и҆зъ мла́да томꙋ̀ ꙗ҆́кѡ а҆́гг҃лъ послꙋжи́лъ є҆сѝ, всеблаже́нне, и҆ сподо́билсѧ є҆сѝ предбꙋ̑дꙋщаѧ вѣща́ти. тѣ́мже вопїе́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, прⷪ҇ро́че бж҃їй самꙋи́ле, а҆рхїере́ю вели́кїй.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Ю҆́ношы трѝ въ вавѷлѡ́нѣ, велѣ́нїе мꙋчи́телево на бꙋ́йство прело́жше, посредѣ̀ пла́мене вопїѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Вели́къ тѧ̀ ро́ждшаѧ да́ръ всѣ́хъ цр҃ю̀ приво́дитъ, блаже́нне, моли́твꙋ свѧще́ннꙋ соверши́вши и҆ пою́щи: гдⷭ҇и бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Внꙋ́трь сꙋ́ща хра́ма тѧ̀, и҆ по чи́нꙋ а҆арѡ́ню слꙋжа́ща нбⷭ҇номꙋ влⷣцѣ, бжⷭ҇твеннаѧ бл҃года́ть, сла́вне самꙋи́ле, просвѣтѝ.

Сло́вомъ бжⷭ҇твеннымъ сꙋ́диши, блаже́нне, лю́демъ і҆и҃левымъ, си̑мъ ѡ҆правда́нїе всегда̀ бж҃їе возвѣща́ѧ, и҆ ѿвраща́ѧ всѧ́къ вре́дъ врагѡ́въ моли́твою прилѣ́жною.

Всѧ́кꙋ ве́щь ᲂу҆праздни́въ, сла́вне, твоегѡ̀ ᲂу҆ма̀, зерца́ло дх҃а показа́лсѧ є҆сѝ, вопїѧ̀ немо́лчнѡ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ неѡпа́льнѡ ро́ждши, пречⷭ҇таѧ, ꙗ҆́кѡ вои́стиннꙋ ѻ҆́гнь бж҃ества̀. тѣ́мже вє́щныѧ моѧ̑ стра̑сти, бг҃ороди́тельнице, попалѝ, ꙗ҆́кѡ ми́лостива и҆ бл҃голюби́ва.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: И҆зба́вителю всѣ́хъ всеси́льне, посредѣ̀ пла́мене благоче́ствовавшыѧ, снизше́дъ ѡ҆роси́лъ є҆сѝ, и҆ наꙋчи́лъ є҆сѝ пѣ́ти: всѧ̑ дѣла̀ благослови́те, по́йте гдⷭ҇а.

Оу҆краси́всѧ а҆арѡ́нею ѻ҆де́ждою, во ст҃ы́хъ ст҃а̑ѧ вше́лъ є҆сѝ, же́ртвами, пребл҃же́нне, і҆и҃лѧ ѡ҆чища́ѧ, провозвѣща́ющими закла́нїе а҆́гнца сп҃си́тельное.

По́мысломъ чи́стымъ прїе́мъ зарю̀, самꙋи́ле, дх҃а, ꙗ҆́коже прⷪ҇ро́къ бжⷭ҇твенъ, провозвѣща́еши да̑льнаѧ ꙗ҆́кѡ настоѧ̑щаѧ: сегѡ̀ ра́ди вѣ́рнѡ восхвалѧ́емъ тѧ̀.

И҆збра́нъ дв҃дъ бы́сть въ сынѣ́хъ і҆ессе́евыхъ, ꙗ҆́коже ꙗ҆ви́лъ є҆сѝ, помазꙋ́ѧ того̀ ма́стїю, самꙋи́ле, ст҃о́ю, и҆ взыва́ѧ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

И҆́же твоѐ соверша́юще торжество̀, самꙋи́ле, пра́вєднымъ собесѣ́дниче, твои́ми моли́твами да ᲂу҆лꙋчи́мъ ца́рство вы́шнее, вопїю́ще: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Бг҃оро́диченъ: Млⷭ҇рдїѧ твоегѡ́ мѧ сподо́би, ми́лостиваѧ и҆ бл҃голюби́ваѧ влⷣчце, и҆ гее́нны и҆зба́ви мѧ̀, и҆ тмы̀ ѻ҆́ноѧ кромѣ́шнїѧ: да вѣ́рою и҆ любо́вїю почита́ю тѧ̀.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Є҆́ѵа ᲂу҆́бѡ недꙋ́гомъ преслꙋша́нїѧ клѧ́твꙋ всели́ла є҆́сть: ты́ же, дв҃о бцⷣе, прозѧбе́нїемъ чревоноше́нїѧ, мі́рови благослове́нїе процвѣла̀ є҆сѝ. тѣ́мъ тѧ̀ всѝ велича́емъ.

Стоѧ̀, ꙗ҆́кѡ слꙋжи́тель, предъ лице́мъ влⷣки и҆ бг҃а на́шегѡ, бл҃же́нне, непоро́чнымъ житїе́мъ ᲂу҆кра́шенъ: томꙋ̀ слꙋжи́лъ є҆сѝ, бжⷭ҇твєнныѧ лꙋчы̀ прїе́млѧ, и҆ проро́чествꙋѧ ꙗ҆вле́ннѣе.

Ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ ѿ ᲂу҆тро́бы ма́терни, сла́вне, ст҃а́гѡ дх҃а сосꙋ́дъ: свѧще́нною же просїѧ́въ ѻ҆де́ждою, бг҃ꙋ ᲂу҆годи́лъ є҆сѝ, кро́тостїю се́рдца, пребога́те, и҆ по́мысла красото́ю.

Дне́сь па́мѧть твоѧ̀ на́мъ ꙗ҆́кѡ со́лнце, бг҃оно́се, возсїѧ̀ лꙋчы̀ бога́тыхъ дарова́нїй, просвѣща́ющи дꙋ́шы чтꙋ́щихъ тѧ̀, мглꙋ́ же лю́тыхъ ѿгонѧ́щи: тѣ́мже тѧ̀ всѝ ᲂу҆блажа́емъ.

Взѧ́тсѧ ко ѻ҆би́телемъ свѣтови̑днымъ, и҆ просїѧ́лъ є҆сѝ со́лнца свѣтлѣ́йше, ви́диши ꙗ҆̀же ви́дѧтъ прⷪ҇ро́цы и҆ а҆пⷭ҇ли, и҆ всѝ пра́веднїи, ѡ҆божа́емь прича́стїемъ, бг҃одохнове́нне: тѣ́мже тѧ̀ всѝ ᲂу҆блажа́емъ.

Бг҃оро́диченъ: Тлѣ́нїѧ не позна́вши мꙋ́жеска, нетлѣ́ннаго во ᲂу҆тро́бѣ прїѧ́ла є҆сѝ сло́ва, на́съ и҆стлѣ́вшыѧ и҆збавлѧ́ющаго мно́гими грѣхи̑, стрⷭ҇тїю нетлѣ́нныѧ пло́ти є҆гѡ̀, нетлѣ́ннаѧ є҆ди́на всенепоро́чнаѧ.

Свѣти́ленъ.

Самꙋи́лъ пѣ́тъ бꙋ́ди, пре́жде зача́тїѧ да́нный да́ръ бг҃ꙋ вы́шнемꙋ, ѿ ма́тере всебл҃госла́вныѧ, и҆ царѝ помазꙋ́ѧй се́й, ꙗ҆́кѡ і҆ере́й и҆ прⷪ҇ро́къ.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ: А҆пⷭ҇ли ѿ конє́цъ совокꙋ́пльшесѧ здѣ̀, въ геѳсїмані́йстѣй ве́си, погреби́те тѣ́ло моѐ: и҆ ты̀, сн҃е и҆ бж҃е мо́й, прїимѝ дх҃ъ мо́й.

Житие пророка Самуила, судии Израильского

Про­рок Са­му­ил был пят­на­дца­тый и по­след­ний су­дия Из­ра­иль­ский, жив­ший за 1146 лет до Рож­де­ства Хри­сто­ва. Он про­ис­хо­дил от ко­ле­на Ле­ви­и­на, был сы­ном Ел­ка­ны из Ра­ма­фа­им-Цо­фи­ма, с го­ры Еф­ре­мо­вой. Ро­дил­ся, ис­про­шен­ный у Гос­по­да мо­лит­ва­ми сво­ей ма­те­ри Ан­ны (по­че­му и по­лу­чил имя Са­му­ил, что зна­чит "ис­про­шен­ный"), и еще до рож­де­ния был по­свя­щен Бо­гу. Ко­гда маль­чи­ку ис­пол­ни­лось 3 го­да, мать по­шла с ним в Си­лом и по обе­ту от­да­ла его в ски­нию на по­пе­че­ние пер­во­свя­щен­ни­ка Илия, ко­то­рый в то же вре­мя был и су­дьей над на­ро­дом Из­ра­иль­ским. Про­рок воз­рас­тал в стра­хе Бо­жи­ем, и уже в 12 лет ему бы­ло от­кро­ве­ние о том, что Бог по­ка­ра­ет весь дом пер­во­свя­щен­ни­ка Илия за то, что он не обуз­ды­ва­ет сво­их нече­сти­вых сы­но­вей. 

Про­ро­че­ство сбы­лось, ко­гда фили­стим­ляне, убив 30000 из­ра­иль­тян (сре­ди них бы­ли и сы­но­вья пер­во­свя­щен­ни­ка Оф­ни и Фине­ес), одер­жа­ли по­бе­ду и взя­ли Ков­чег Бо­жий. Услы­шав об этом, пер­во­свя­щен­ник Илий упал с се­да­ли­ща на­вз­ничь у во­рот и, сло­мав хре­бет, умер. Же­на Фине­е­са, до ко­то­рой слух о про­ис­шед­шем до­шел в тот час, ко­гда рож­дал­ся мла­де­нец, умер­ла со сло­ва­ми: "Ото­шла сла­ва от Из­ра­и­ля, ибо взят Ков­чег Бо­жий" (1Цар.4,22).

По смер­ти Илия Са­му­ил сде­лал­ся су­дьей на­ро­да Из­ра­иль­ско­го. При нем Ков­чег Бо­жий был воз­вра­щен из пле­на са­ми­ми фили­стим­ля­на­ми, а по­сле об­ра­ще­ния из­ра­иль­тян к Бо­гу они вер­ну­ли се­бе и все го­ро­да, ко­то­рые взя­ли фили­стим­ляне. Со­ста­рив­шись, про­рок Са­му­ил по­ста­вил сво­их сы­но­вей Ио­и­ля и Авию су­дья­ми над Из­ра­и­лем, но они не на­сле­до­ва­ли чест­но­сти и пра­во­су­дия от­ца, так как бы­ли ко­ры­сто­лю­би­вы. То­гда ста­рей­ши­ны Из­ра­и­ля, же­лая, чтобы на­род Бо­жий был "как про­чие на­ро­ды" (1Цар.8,20), по­тре­бо­ва­ли у про­ро­ка Са­му­и­ла по­ста­вить им ца­ря. Про­рок Са­му­ил уви­дел в этом глу­бо­кое па­де­ние на­ро­да, ко­то­рым до то­го вре­ме­ни управ­лял Сам Бог, воз­ве­щая во­лю через свя­тых из­бран­ни­ков. Остав­ляя долж­ность су­дии, про­рок Са­му­ил спра­ши­вал на­род, не оби­дел ли он ко­го в про­дол­же­ние сво­е­го прав­ле­ния, но ни­кто не на­шел за ним ни­че­го. По­сле об­ли­че­ния пер­во­го ца­ря Са­у­ла в непо­слу­ша­нии Бо­гу про­рок Са­му­ил по­ма­зал на цар­ство свя­то­го Да­ви­да, ко­то­рый на­хо­дил у него при­бе­жи­ще, спа­са­ясь от пре­сле­до­ва­ний ца­ря Са­у­ла. Про­рок Са­му­ил скон­чал­ся, до­стиг­нув глу­бо­кой ста­ро­сти. Жизнь его опи­са­на в Биб­лии (1Цар.; Сир.46,16-23). В 406 го­ду мо­щи про­ро­ка Са­му­и­ла бы­ли пе­ре­не­се­ны из Иудеи в Кон­стан­ти­но­поль.

См. так­же: "Жи­тие свя­то­го про­ро­ка Са­му­и­ла" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.