Канон святому великомученику Феодору Стратилату (иной)

Припев: Святы́й великому́чениче Фео́доре, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 21 февраля (08 февраля ст. ст.); 21 июня (08 июня ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.

Боже́ственными я́ве све́тлостьми удобря́яся, страда́льческим венце́м священноукраша́емь и сла́вою облиста́емь Святы́я Тро́ицы, хва́лящия тя́ помина́й, вели́кий в му́ченицех Фео́доре.

Испо́лнь све́та, испо́лнь Боже́ственныя благода́ти, на́м возсия́ свяще́нная па́мять честны́х по́двиг твои́х, пресве́тлыми светлостьми́ озаря́ющи все́х, благоче́стно тя́ почита́ющих, му́чениче страстоте́рпче Фео́доре.

И́дольстей одержа́щи бу́ри челове́чество, свяще́нный му́ченик, окормля́емь Креста́ Боже́ственною благода́тию, небу́рно преплы́в, и в приста́нища дости́же небе́сная, ра́дуяся.

Богоро́дичен: Две́ре Бо́жия, покая́ния две́ри ми́, Де́во, отве́рзи, помышле́ньми Боже́ственными ду́шу мою́ просвети́ и страсте́й отжени́ тя́жкия о́блаки, я́ко да почита́ю, ра́дуяся, и до́лжно ублажа́ю Тя́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле небеса́ ра́зумом и зе́млю на вода́х основа́вый, на ка́мени мя́, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́, я́ко не́сть свя́т па́че Тебе́, Еди́не Человеколю́бче.

Я́ко ле́в, дерзну́в, посреди́ суди́ща ста́л еси́, возвеща́я спаси́тельное сло́во, досажда́я злочести́вым, пропове́дая и́стину и облича́я лжу́ безбо́жия, Фео́доре.

Мучи́тель, уди́влься твоему́ му́жеству, му́дре, ско́тскою я́ростию подви́гся, жи́лами волу́ями неща́дно ураня́ет тя́, Фео́доре, ме́рзким истука́нным сокруше́ние соде́лавша.

Му́жеским по́мыслом я́звенныя ка́пли, я́ко во́лны морски́я, богому́дре, отри́нул еси́, Креста́ благода́тию укрепля́емь и венцено́сец Боже́ственнаго Ду́ха си́лою явля́яся.

Богоро́дичен: Сотвори́ вои́стинну Тебе́ вели́чие И́же от Тебе́ рожде́йся Госпо́дь, и ро́ди вси́ Тя́, Бо́жию Ма́терь, сла́вят.

Седа́лен, гла́с 8.

Боже́ственное всеору́жие восприи́м и и́дольскую ле́сть низложи́в, а́нгелы воздви́гл еси́ восхвали́ти по́двиги твоя́, Боже́ственною бо любо́вию у́м распали́в, на о́гненную сме́рть до́блественно дерзну́л еси́. Те́мже тезоимени́тно прося́щим тя́ дае́ши Боже́ственная дарова́ния, страстоте́рпче Фео́доре. Сего́ ра́ди вопие́м ти́: моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию па́мять твою́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Име́я Христа́ вну́трь себе́, блаже́нне, веща́юща, Ликини́еву горды́ню низложи́л еси́ словесы́ му́дрыми. Се́ вои́стинну, му́чениче, обличи́л еси́ премно́гое безу́мие и де́лы пресла́вными зря́щия удиви́л еси́, страда́льче доблему́дренне Фео́доре.

Пове́шен бы́в беззако́нием мучи́теля, и ногтьми́ истерза́емь, и обагре́н ка́плями, му́чениче, непра́ведно излива́емых крове́й твои́х, умерщвле́ния дебельства́ и тли́ совле́кл еси́ ри́зы, преблаже́нне Фео́доре.

Богоро́дичен: Лука́вое грехо́в мои́х рукописа́ние боже́ственным копие́м, Пречи́стая, расто́ргни, пробо́дшим Боже́ственная ре́бра вочелове́читися из Тебе́, Де́во, восхоте́вшаго, и в кни́зе мя́ написа́ти спаса́емых моли́ся, без ума́ от Бо́га уда́льшася.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тма́ окая́ннаго? Но обрати́ мя́, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

Просвеща́емь заре́ю, му́чениче, Боже́ственнаго Ду́ха и распаля́емь Христо́вою любо́вию, опаля́еме пло́ти неради́л еси́, ни ощути́л еси́ боле́зни, ни вмени́л еси́ му́ки, небе́сными наде́ждами пита́емь.

И́го Влады́ки нося́ на вы́и преле́гкое, о́лова тягото́ю, страстоте́рпче преблаже́нне, отягче́н, не преклони́лся еси́ отню́д, ни поколеба́лся еси́, ниже́ победи́лся еси́, во́ине до́блий Фео́доре.

С небесе́ пригласи́в тя́ Преблаго́е Сло́во, де́рзостна сотвори́, Его́же си́лою го́рькия боле́зни претерпе́л еси́ беззако́ннующих, му́чениче Христо́в, и му́ки и ну́ждную, сла́вне, сме́рть.

Богоро́дичен: Пребыва́ти мя́ це́ла, непрело́жна стоя́ния лу́чшаго, но пра́ве ше́ствующа и богоуго́дная де́юща, Блага́я, умоли́, Блага́го ро́ждши Сло́ва, на́с безслове́сия изба́вльшаго.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя́.

Стра́сть Безстра́стнаго вообража́я, распя́лся еси́, сла́вный му́чениче, пригвозди́вся на дре́ве, преблаже́нне, и подо́бник Влады́це бы́л еси́, разреши́вшаго Кресто́м челове́ческия стра́сти во́лею.

Пове́шен, я́ко а́гнец, на дре́ве, и стрела́ми состре́лян, блаже́нне, и оче́с зе́ницы избоде́н, и уя́звлен по всему́ телеси́, уязви́л еси́ враго́в сердца́ копие́м боле́зней твои́х.

Пото́цы безме́рных му́к, ко хра́мине припре́вшеся, му́чениче, твоея́ души́, не поколеба́ша сея́: на недви́жимем бо ка́мени утверди́ся просия́вшаго от Де́вы и челове́ческий ро́д просве́щшаго.

Богоро́дичен: Мари́е, всего́ ми́ра Госпоже́, я́ко Го́спода все́х ро́ждши, вра́жия рабо́ты мя́ изба́ви, и того́ муче́ния исхи́ти, и спаси́ мя́, на Тя́ несомне́нно упова́ющаго.

Конда́к, гла́с 2.

Му́жеством души́ в ве́ру оболки́йся и глаго́л Бо́жий, а́ки копие́, в ру́ку взе́м, врага́ победи́л еси́, му́чеников преве́лий Фео́доре, с ни́ми Христу́ Бо́гу моля́ся не преста́й о все́х на́с.

И́кос:

Страда́льцев пресве́тлую добро́ту, прииди́те вси́, пе́сненными венцы́, ве́рнии, Фео́дора венча́ем, да́р бо Бо́жий вели́к ми́ру яви́ся сия́ньми чуде́с, врага́ бо победи́в Велиа́ра страда́нии честны́ми, одождя́ет вме́сто кро́вных ка́плей исцеле́ний то́ки, с си́ми у́бо все́ми ра́дуется Христу́ и дае́т ми́р неоску́ден. Те́м вопие́м Ему́: моли́ непреста́нно о все́х на́с.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́, сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице лику́юще, поя́ху: благослове́н еси́ Бо́же, оте́ц на́ших.

Глаго́лаше, ра́дуяся вели́чия Вседержи́телева, те́мже уди́вльшеся, зря́щии, пре́лести оста́виша мучи́тельство и ве́рою вопия́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Плени́цами прему́дрых твои́х слове́с, преблаже́нне, ра́дуяся, улови́л еси́ из глубины́ неразу́мия приступа́ющия, и боже́ственны му́ченики соде́лал еси́, Фео́доре, пою́щия: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

В темни́це к дре́ву тя́ свя́зана а́нгел свя́т, прише́д, разреши́, дерзнове́ние дая́ и укрепля́я тя́ велегла́сно вопи́ти, Фео́доре: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Мене́, жи́вша в ле́ности и презре́вша святы́я Твоя́ зако́ны и честны́я Твоя́, Христе́, за́поведи, уще́дри и спаси́ Ро́ждшия Тя́ ра́ди, я́ко Благоде́тель Бо́г и Многоми́лостив.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Све́тло подвиза́вся, врага́ победи́л еси́, и потре́бль во́инства его́ ору́жии ве́ры. Те́мже побе́дным венце́м увя́злся еси́, поя́ Влады́це: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

По распя́тии, сла́вне, по стра́сти блаже́нней, по безме́рных ра́нах, блаже́нне, Бо́гу вы́ю твою́ приклони́л еси́, му́чениче му́дре, мече́м честна́я глава́ твоя́ усе́чена бы́сть, зовы́й Влады́це: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Свяще́нное, Фео́доре, и многострада́льное те́ло твое́ исто́чник исцеле́ний ве́рным бы́сть, из него́же почерпа́ют благоче́стное притека́ющии разреше́ние страсте́й и ду́ш спасе́ние, вопию́ще Влады́це: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Умерщвле́нную оживи́, па́дшую возста́ви, уя́звленную ду́шу мою́ исцели́, у́м мо́й умири́, напа́стей во́лны укроти́, Де́во, и вопию́ща мя́ спаси́: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те Го́спода во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, а́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Освяти́л еси́, богому́дре му́чениче, са́м себе́ поже́ршемуся А́гнцу и Бо́гу на́шему, возвы́сився, я́ко всесожже́ние благово́нно, к Нему́, и свяще́нно возложе́ние, и соверше́нна и чиста́ благоприя́тна же́ртва. Те́мже тя́ восхваля́ем и по до́лгу ублажа́ем.

Я́ко у́тро, я́ко де́нь светоза́рен, яви́лся еси́, Фео́доре, со́лнце, све́тлыми твоего́ страда́ния луча́ми и чудесы́, всеблаже́нне, подсо́лнечную благоче́стно просвеща́я и отгоня́ тму́ пре́лести и страсте́й на́ших, Фео́доре.

Совокупи́лся еси́ со а́нгелы пло́тию, безпло́тныя враги́ побе́ждь, и со страда́льческими ли́ки весели́шися всегда́, и с ни́ми боже́ственную пе́снь Тро́ице возглаша́еши, Фео́доре треблаже́нне, свети́льниче Це́ркве и страстоте́рпцев удобре́ние.

Земля́ положе́нием твоего́ честна́го, Фео́доре, телесе́ освяща́ется, не́бо же ра́дуется, ду́х тво́й свяще́нный стяжа́в; всегда́ челове́цы, па́мять твою́ честну́ю творя́ще, моле́бно про́сим тя́ моли́твенника о на́с, преблаже́нне.

Богоро́дичен: Боголюби́вая Де́во, Блага́го моли́ спасти́ мя́ от скве́рн все́х, я́звы се́рдца моего́ омы́вши покая́нием чи́стым и пла́чем сле́зным, да Тя́ ублажа́ю и велича́ю, Пренепоро́чная.

Свети́лен.

Полки́ враго́в и де́монов на́глости до конца́ низложи́л еси́ и кончи́ну прия́л еси́, Фео́доре блаже́нне, ве́ры ра́ди Зижди́теля твоего́, я́ко свиде́тель и́стины, спаса́еши все́х от вся́ких скорбе́й и вре́да чужда́го.

Сла́ва, и ны́не: Ду́хом во святи́лищи предста́в, ста́рец на ру́ки восприя́т зако́на Влады́ку, вопия́: ны́не соу́з мя́ плотски́х разреши́, я́коже ре́кл еси́, с ми́ром: ви́дех бо очи́ма открове́ние язы́ков и Изра́илю спасе́ние.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Колесницегони́телѧ фараѡ́нѧ погрꙋзѝ чꙋдотворѧ́й и҆ногда̀ мѡѷсе́йскїй же́злъ, крⷭ҇тоѻбра́знѡ порази́въ и҆ раздѣли́въ мо́ре: і҆и҃лѧ же бѣглеца̀ пѣшехо́дца спасѐ, пѣ́снь бг҃ови воспѣва́юща.

Бжⷭ҇твенными ꙗ҆́вѣ свѣ́тлостьми ᲂу҆добрѧ́ѧсѧ, страда́льческимъ вѣнце́мъ свѧщенноꙋкраша́емь и҆ сла́вою ѡ҆блиста́емь ст҃ы́ѧ трⷪ҇цы, хва́лѧщыѧ тѧ̀ помина́й, вели́кїй въ мꙋ́ченицѣхъ ѳео́дѡре.

И҆спо́лнь свѣ́та, и҆спо́лнь бжⷭ҇твенныѧ благода́ти на́мъ возсїѧ̀ свѧще́ннаѧ па́мѧть честны́хъ пѡ́двигъ твои́хъ, пресвѣ́тлыми свѣтлостьмѝ ѡ҆зарѧ́ющи всѣ́хъ благоче́стнѡ тѧ̀ почита́ющихъ, мꙋ́чениче страстоте́рпче ѳео́дѡре.

І҆́дѡльстѣй ѡ҆держа́щи бꙋ́ри человѣ́чество, свѧще́нный мꙋ́ченикъ ѡ҆кормлѧ́емь крⷭ҇та̀ бж҃е́ственною благода́тїю, небꙋ́рнѡ преплы́въ, и҆ въ приста̑нища дости́же небє́снаѧ ра́дꙋѧсѧ.

Бг҃оро́диченъ: Две́ре бж҃їѧ, покаѧ́нїѧ двє́ри мѝ, дв҃о, ѿве́рзи, помышле́ньми бжⷭ҇твенными дꙋ́шꙋ мою̀ просвѣтѝ, и҆ страсте́й ѿженѝ тѧ̑жкїѧ ѻ҆́блаки, ꙗ҆́кѡ да почита́ю ра́дꙋѧсѧ, и҆ до́лжнѡ ᲂу҆блажа́ю тѧ̀.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Оу҆твержде́й въ нача́лѣ нб҃са̀ ра́зꙋмомъ, и҆ зе́млю на вода́хъ ѡ҆снова́вый, на ка́мени мѧ̀, хрⷭ҇тѐ, за́повѣдей твои́хъ ᲂу҆твердѝ: ꙗ҆́кѡ нѣ́сть ст҃ъ, па́че тебє̀, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.

Ꙗ҆́кѡ ле́въ дерзнꙋ́въ посредѝ сꙋди́ща ста́лъ є҆сѝ, возвѣща́ѧ спаси́тельное сло́во, досажда́ѧ ѕлочести̑вымъ, проповѣ́даѧ и҆́стинꙋ, и҆ ѡ҆блича́ѧ лжꙋ̀ безбо́жїѧ, ѳео́дѡре.

Мꙋчи́тель ᲂу҆ди́вльсѧ твоемꙋ̀ мꙋ́жествꙋ, мꙋ́дре, ско́тскою ꙗ҆́ростїю подви́гсѧ, жи́лами волꙋ́ѧми неща́днѡ ᲂу҆ранѧ́етъ тѧ̀, ѳео́дѡре, ме́рзкимъ и҆стꙋка̑ннымъ сокрꙋше́нїе содѣ́лавша.

Мꙋ́жескимъ по́мысломъ ꙗ҆́звєнныѧ ка̑пли, ꙗ҆́кѡ во́лны морскі̑ѧ, бг҃омꙋ́дре, ѿри́нꙋлъ є҆сѝ, крⷭ҇та̀ благода́тїю ᲂу҆крѣплѧ́емь и҆ вѣнцено́сецъ бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а си́лою ꙗ҆влѧ́ѧсѧ.

Бг҃оро́диченъ: Сотворѝ вои́стиннꙋ тебѣ̀ вели́чїе, и҆́же ѿ тебє̀ рожде́йсѧ гдⷭ҇ь: и҆ ро́ди всѝ тѧ̀, бж҃їю мт҃рь, сла́вѧтъ.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Бжⷭ҇твенное всеѻрꙋ́жїе воспрїи́мъ, и҆ і҆́дѡльскꙋю ле́сть низложи́въ, а҆́гг҃лы воздви́глъ є҆сѝ восхвали́ти по́двиги твоѧ̑: бжⷭ҇твенною бо любо́вїю ᲂу҆́мъ распали́въ, на ѻ҆́гненнꙋю сме́рть до́блественнѡ дерзнꙋ́лъ є҆сѝ. тѣ́мже тезоимени́тнѡ просѧ́щымъ тѧ̀ дае́ши бжⷭ҇твєннаѧ дарова̑нїѧ, страстоте́рпче ѳео́дѡре. сегѡ̀ ра́ди вопїе́мъ тѝ: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, прегрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти пра́зднꙋющымъ любо́вїю па́мѧть твою̀.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Ты̀ моѧ̀ крѣ́пость, гдⷭ҇и, ты̀ моѧ̀ и҆ си́ла, ты̀ мо́й бг҃ъ, ты̀ моѐ ра́дованїе, не ѡ҆ста́вль нѣ́дра ѻ҆́ч҃а, и҆ на́шꙋ нищетꙋ̀ посѣти́въ. тѣ́мъ съ прⷪ҇ро́комъ а҆ввакꙋ́момъ зовꙋ̀ тѝ: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.

И҆мѣ́ѧ хрⷭ҇та̀ внꙋ́трь себє̀, бл҃же́нне, вѣща́юща, лїкїні́евꙋ горды́ню низложи́лъ є҆сѝ словесы̀ мꙋ́дрыми. сѐ вои́стиннꙋ, мч҃ниче, ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ премно́гое безꙋ́мїе, и҆ дѣ́лы пресла́вными зрѧ́щыѧ ᲂу҆диви́лъ є҆сѝ, страда́льче доблемꙋ́дренне ѳео́дѡре.

Повѣ́шенъ бы́въ беззако́нїемъ мꙋчи́телѧ, и҆ ногтьмѝ и҆стерза́емь, и҆ ѡ҆багре́нъ ка́плѧми, мꙋ́чениче, непра́веднѡ и҆злива́емыхъ крове́й твои́хъ, ᲂу҆мерщвле́нїѧ дебельства̀ и҆ тлѝ совле́клъ є҆сѝ ри̑зы, преблаже́нне ѳео́дѡре.

Бг҃оро́диченъ: Лꙋка́вое грѣхѡ́въ мои́хъ рꙋкописа́нїе бж҃е́ственнымъ копїе́мъ, пречⷭ҇таѧ, расто́ргни, пробо́дшимъ бж҃е́ствєннаѧ ре́бра, вочл҃вѣ́читисѧ и҆зъ тебє̀, дв҃о, восхотѣ́вшаго, и҆ въ кни́зѣ мѧ̀ написа́ти спаса́емыхъ, моли́сѧ, безъ ᲂу҆ма̀ ѿ бг҃а ᲂу҆да́льшасѧ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Вскꙋ́ю мѧ̀ ѿри́нꙋлъ є҆сѝ ѿ лица̀ твоегѡ̀, свѣ́те незаходи́мый, и҆ покры́ла мѧ̀ є҆́сть чꙋжда́ѧ тма̀ ѻ҆каѧ́ннаго; но ѡ҆братѝ мѧ̀, и҆ къ свѣ́тꙋ за́повѣдей твои́хъ пꙋти̑ моѧ̑ напра́ви, молю́сѧ.

Просвѣща́емь заре́ю, мꙋ́чениче, бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а, и҆ распалѧ́емь хрⷭ҇то́вою любо́вїю, ѡ҆палѧ́емѣ пло́ти неради́лъ є҆сѝ, ни ѡ҆щꙋти́лъ є҆сѝ болѣ́зни, ни вмѣни́лъ є҆сѝ мꙋ́ки, нбⷭ҇ными наде́ждами пита́емь.

И҆́го влⷣки носѧ̀ на вы́и преле́гкое, ѻ҆́лова тѧгото́ю, страстоте́рпче преблаже́нне, ѡ҆тѧгче́нъ, не преклони́лсѧ є҆сѝ ѿню́дъ, ни поколеба́лсѧ є҆сѝ, нижѐ побѣди́лсѧ є҆сѝ, во́ине до́блїй ѳео́дѡре.

Съ нб҃сѐ пригласи́въ тѧ̀ пребл҃го́е сло́во, де́рзостна сотворѝ, є҆гѡ́же си́лою гѡ́рькїѧ болѣ̑зни претерпѣ́лъ є҆сѝ беззако́ннꙋющихъ, мꙋ́чениче хрⷭ҇то́въ, и҆ мꙋ̑ки и҆ нꙋ́жднꙋю, сла́вне, сме́рть.

Бг҃оро́диченъ: Пребыва́ти мѧ̀ цѣ́ла, непрело́жна стоѧ́нїѧ лꙋ́чшагѡ, но пра́вѣ ше́ствꙋюща, и҆ бг҃оꙋгѡ́днаѧ дѣ́юща бл҃га́ѧ ᲂу҆молѝ, бл҃га́го ро́ждши сло́ва, на́съ безслове́сїѧ и҆зба́вльшаго.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Моли́твꙋ пролїю̀ ко гдⷭ҇ꙋ, и҆ томꙋ̀ возвѣщꙋ̀ печа̑ли моѧ̑, ꙗ҆́кѡ ѕѡ́лъ дꙋша̀ моѧ̀ и҆спо́лнисѧ, и҆ живо́тъ мо́й а҆́дꙋ прибли́жисѧ, и҆ молю́сѧ, ꙗ҆́кѡ і҆ѡ́на: ѿ тлѝ, бж҃е, возведѝ мѧ̀.

Стра́сть безстра́стнагѡ воѡбража́ѧ, распѧ́лсѧ є҆сѝ, сла́вный мꙋ́чениче, пригвозди́всѧ на дре́вѣ, преблаже́нне, и҆ подо́бникъ влⷣцѣ бы́лъ є҆сѝ, разрѣши́вшаго крⷭ҇то́мъ человѣ́чєскїѧ стра̑сти во́лею.

Повѣ́шенъ ꙗ҆́кѡ а҆́гнецъ на дре́вѣ, и҆ стрѣла́ми сострѣ́лѧнъ, блаже́нне, и҆ ѻ҆че́съ зѣ̑ницы и҆збоде́нъ, и҆ ᲂу҆ѧ́звленъ по всемꙋ̀ тѣлесѝ, ᲂу҆ѧзви́лъ є҆сѝ врагѡ́въ сердца̀ копїе́мъ болѣ́зней твои́хъ.

Пото́цы безмѣ́рныхъ мꙋ́къ, ко хра́минѣ припрѣ́вшесѧ, мꙋ́чениче, твоеѧ̀ дꙋшѝ, не поколеба́ша сеѧ̀: на недви́жимѣмъ бо ка́мени ᲂу҆тверди́сѧ просїѧ́вшагѡ ѿ дв҃ы и҆ человѣ́ческїй ро́дъ просвѣ́щшагѡ.

Бг҃оро́диченъ: Мр҃і́е, всегѡ̀ мі́ра гпⷭ҇жѐ, ꙗ҆́кѡ гдⷭ҇а всѣ́хъ ро́ждши, вра́жїѧ рабо́ты мѧ̀ и҆зба́ви: и҆ тогѡ̀ мꙋче́нїѧ и҆схи́ти и҆ сп҃сѝ мѧ̀, на тѧ̀ несомнѣ́ннѡ ᲂу҆пова́ющаго.

Конда́къ, гла́съ в҃.

Мꙋ́жествомъ дꙋшѝ въ вѣ́рꙋ ѡ҆болкі́йсѧ, и҆ глаго́лъ бж҃їй а҆́ки копїѐ въ рꙋ́кꙋ взе́мъ, врага̀ побѣди́лъ є҆сѝ, мꙋ́ченикѡвъ, преве́лїй ѳео́дѡре: съ ни́ми хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ молѧ́сѧ, не преста́й ѡ҆ всѣ́хъ на́съ.

І҆́косъ:

Страда́льцєвъ пресвѣ́тлꙋю добро́тꙋ, прїиди́те всѝ, пѣ́сненными вѣнцы̀, вѣ́рнїи, ѳео́дѡра вѣнча́емъ: да́ръ бо бж҃їй вели́къ мі́рꙋ ꙗ҆ви́сѧ сїѧ́ньми чꙋде́съ, врага̀ бо побѣди́въ велїа́ра страда̑нїи честны́ми, ѡ҆дождѧ́етъ вмѣ́стѡ кро́вныхъ ка́плей и҆сцѣле́нїй то́ки, съ си́ми ᲂу҆́бѡ всѣ́ми ра́дꙋетсѧ хрⷭ҇тꙋ̀, и҆ дае́тъ ми́ръ неѡскꙋ́денъ. тѣ́мъ вопїе́мъ є҆мꙋ̀: молѝ непреста́ннѡ ѡ҆ всѣ́хъ на́съ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Бж҃їѧ снизхожде́нїѧ ѻ҆́гнь ᲂу҆стыдѣ́сѧ въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀, сегѡ̀ ра́ди ѻ҆́троцы въ пещѝ ра́дованною ного́ю, ꙗ҆́кѡ во цвѣ́тницѣ ликꙋ́юще, поѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Глаго́лаше ра́дꙋѧсѧ вели̑чїѧ вседержи́телева, тѣ́мже ᲂу҆ди́вльшесѧ зрѧ́щїи, пре́лести ѡ҆ста́виша мꙋчи́тельство, и҆ вѣ́рою вопїѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Плени́цами премꙋ́дрыхъ твои́хъ слове́съ, преблаже́нне, ра́дꙋѧсѧ ᲂу҆лови́лъ є҆сѝ и҆зъ глꙋбины̀ неразꙋ́мїѧ пристꙋпа́ющыѧ, и҆ бжⷭ҇твєнны мꙋ́ченики содѣ́лалъ є҆сѝ, ѳео́дѡре, пою́щыѧ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Въ темни́цѣ къ дре́вꙋ тѧ̀ свѧ́зана, а҆́гг҃лъ свѧ́тъ прише́дъ разрѣшѝ, дерзнове́нїе даѧ̀ и҆ ᲂу҆крѣплѧ́ѧ тѧ̀ велегла́снѡ вопи́ти, ѳео́дѡре: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Менѐ жи́вша въ лѣ́ности, и҆ презрѣ́вша ст҃ы̑ѧ твоѧ̑ зако́ны, и҆ честны̑ѧ твоѧ̑, хрⷭ҇тѐ, за́пѡвѣди, ᲂу҆ще́дри и҆ спасѝ ро́ждшїѧ тѧ̀ ра́ди, ꙗ҆́кѡ бл҃годѣ́тель бг҃ъ и҆ многоми́лостивъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею спасє́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, сщ҃е́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Свѣ́тлѡ подвиза́всѧ, врага̀ побѣди́лъ є҆сѝ, и҆ потре́бль вѡ́инства є҆гѡ̀ ѻ҆рꙋ́жїи вѣ́ры: тѣ́мже побѣ́днымъ вѣнце́мъ ᲂу҆вѧ́злсѧ є҆сѝ, поѧ̀ влⷣцѣ: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, сщ҃е́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

По распѧ́тїи сла́внѣ, по стра́сти блаже́ннѣй, по безмѣ́рныхъ ра́нахъ, блаже́нне, бг҃ꙋ вы́ю твою̀ приклони́лъ є҆сѝ, мꙋ́чениче мꙋ́дре, мече́мъ честна́ѧ глава̀ твоѧ̀ ᲂу҆сѣ́чена бы́сть, зовы́й влⷣцѣ: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, сщ҃е́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Свѧще́нное, ѳео́дѡре, и҆ многострада́льное тѣ́ло твоѐ, и҆сто́чникъ и҆сцѣле́нїй вѣ̑рнымъ бы́сть, и҆зъ негѡ́же почерпа́ютъ бл҃гоче́стное притека́ющїи разрѣше́нїе страсте́й, и҆ дꙋ́шъ спасе́нїе, вопїю́ще влⷣцѣ: ѻ҆́троцы, благослови́те, сщ҃е́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆мерщвле́ннꙋю ѡ҆живѝ, па́дшꙋю возста́ви, ᲂу҆ѧ́звленнꙋю дꙋ́шꙋ мою̀ и҆сцѣлѝ, ᲂу҆́мъ мо́й ᲂу҆мирѝ, напа́стей во́лны ᲂу҆кротѝ, дв҃о, и҆ вопїю́ща мѧ̀ спасѝ: ѻ҆́троцы, благослови́те, сщ҃е́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те гдⷭ҇а во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Оу҆жасе́сѧ ѡ҆ се́мъ нб҃о, и҆ землѝ ᲂу҆диви́шасѧ концы̀, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ пло́тски, и҆ чре́во твоѐ бы́сть простра́ннѣйшее нб҃съ. тѣ́мъ тѧ̀ бцⷣꙋ а҆́гг҃лѡвъ и҆ человѣ̑къ чинонача̑лїѧ велича́ютъ.

Ѡ҆свѧти́лъ є҆сѝ, бг҃омꙋ́дре мꙋ́чениче, са́мъ себѐ, поже́ршемꙋсѧ а҆́гнцꙋ и҆ бг҃ꙋ на́шемꙋ, возвы́сивсѧ ꙗ҆́кѡ всесожже́нїе благово́нно къ немꙋ̀, и҆ свѧще́нно возложе́нїе, и҆ соверше́нна и҆ чиста̀ бл҃гопрїѧ́тна же́ртва: тѣ́мже тѧ̀ восхвалѧ́емъ, и҆ по до́лгꙋ ᲂу҆блажа́емъ.

Ꙗ҆́кѡ ᲂу҆́тро, ꙗ҆́кѡ де́нь свѣтоза́ренъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, ѳео́дѡре, со́лнце свѣ́тлыми твоегѡ̀ страда́нїѧ лꙋча́ми, и҆ чꙋдесы̀, всеблаже́нне, подсо́лнечнꙋю благоче́стнѡ просвѣща́ѧ, и҆ ѿгонѧ̀ тмꙋ̀ пре́лести и҆ страсте́й на́шихъ, ѳео́дѡре.

Совокꙋпи́лсѧ є҆сѝ со а҆́гг҃лы пло́тїю, безплѡ́тныѧ врагѝ побѣ́ждь, и҆ со страда́льческими ли́ки весели́шисѧ всегда̀: и҆ съ ни́ми бжⷭ҇твеннꙋю пѣ́снь трⷪ҇цѣ возглаша́еши, ѳео́дѡре треблаже́нне, свѣти́льниче це́ркве, и҆ страстоте́рпцєвъ ᲂу҆добре́нїе.

Землѧ̀ положе́нїемъ твоегѡ̀ честна́гѡ, ѳео́дѡре, тѣлесѐ ѡ҆сщ҃а́етсѧ, не́бо же ра́дꙋетсѧ, дꙋ́хъ тво́й сщ҃е́нный стѧжа́въ: всегда̀ человѣ́цы па́мѧть твою̀ честнꙋ́ю творѧ́ще, моле́бнѡ про́симъ тѧ̀ моли́твенника ѡ҆ на́съ, преблаже́нне.

Бг҃оро́диченъ: Бг҃олюби́ваѧ дв҃о, бл҃га́го молѝ спⷭ҇тѝ мѧ̀ ѿ скве́рнъ всѣ́хъ, ꙗ҆́звы се́рдца моегѡ̀ ѡ҆мы́вши покаѧ́нїемъ чи́стымъ и҆ пла́чемъ сле́знымъ: да тѧ̀ ᲂу҆блажа́ю и҆ велича́ю, пренепоро́чнаѧ.

Свѣти́ленъ.

Полкѝ врагѡ́въ и҆ де́мѡнѡвъ на́глости до конца̀ низложи́лъ є҆сѝ, и҆ кончи́нꙋ прїѧ́лъ є҆сѝ, ѳео́дѡре блаже́нне, вѣ́ры ра́ди зижди́телѧ твоегѡ̀, ꙗ҆́кѡ свидѣ́тель и҆́стины спаса́еши всѣ́хъ ѿ всѧ́кихъ скорбе́й, и҆ вре́да чꙋжда́гѡ.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Дх҃омъ во ст҃и́лищи предста́въ ста́рецъ, на рꙋ́ки воспрїѧ́тъ зако́на влⷣкꙋ, вопїѧ̀: ны́нѣ соꙋ̑зъ мѧ̀ плотски́хъ разрѣшѝ, ꙗ҆́коже ре́клъ є҆сѝ, съ ми́ромъ: ви́дѣхъ бо ѻ҆чи́ма ѿкрове́нїе ꙗ҆зы́кѡвъ, и҆ і҆и҃лю спасе́нїе.

Краткое житие великомученика Феодора Стратилата, Гераклийского

Ве­ли­ко­му­че­ник Фе­о­дор Стра­ти­лат про­ис­хо­дил из го­ро­да Ев­ха­ит. Он был на­де­лен мно­ги­ми да­ро­ва­ни­я­ми и пре­крас­ной внеш­но­стью. За ми­ло­сер­дие Бог про­све­тил его со­вер­шен­ным по­зна­ни­ем хри­сти­ан­ской ис­ти­ны. Храб­рость свя­то­го во­и­на ста­ла из­вест­на мно­гим по­сле то­го, как он с по­мо­щью Бо­жи­ей убил гро­мад­но­го змея, жив­ше­го в про­па­сти в окрест­но­стях го­ро­да Ев­ха­и­та. Змей по­жи­рал мно­же­ство лю­дей и жи­вот­ных, дер­жа в стра­хе всю окру­гу. Свя­той Фе­о­дор, во­ору­жив­шись ме­чом и мо­лит­вой ко Гос­по­ду, по­бе­дил его, про­сла­вив сре­ди лю­дей Имя Хри­сто­во. За от­ва­гу свя­той Фе­о­дор был на­зна­чен во­е­на­чаль­ни­ком (стра­ти­ла­том) в го­ро­де Ге­рак­лее, где нес как бы двой­ное по­слу­ша­ние, со­че­тая свое от­вет­ствен­ное во­ин­ское слу­же­ние с апо­столь­ской про­по­ве­дью Еван­ге­лия сре­ди под­чи­нен­ных ему языч­ни­ков. Его го­ря­чая убеж­ден­ность, под­креп­лен­ная лич­ным при­ме­ром хри­сти­ан­ской жиз­ни, от­вра­ща­ла мно­гих от па­губ­ной «лжи без­бо­жия». Вско­ре по­чти вся Ге­рак­лея при­ня­ла хри­сти­ан­ство.

В это вре­мя им­пе­ра­тор Ли­ки­ний (307–324) на­чал же­сто­кое го­не­ние на хри­сти­ан. Же­лая обез­гла­вить но­вую ве­ру, он об­ру­шил пре­сле­до­ва­ния на про­све­щен­ных по­бор­ни­ков хри­сти­ан­ства, в ко­то­рых не без ос­но­ва­ния ви­дел ос­нов­ную угро­зу для уми­ра­ю­ще­го язы­че­ства. В их чис­ле ока­зал­ся и свя­той Фе­о­дор. Свя­той сам при­гла­сил Ли­ки­ния в Ге­рак­лею, по­обе­щав ему при­не­сти жерт­ву язы­че­ским бо­гам. Для со­вер­ше­ния этой пыш­ной це­ре­мо­нии он по­же­лал со­брать в сво­ем до­ме все зо­ло­тые и се­реб­ря­ные из­ва­я­ния бо­гов, ко­то­рые име­лись в Ге­рак­лее. Ослеп­лен­ный нена­ви­стью к хри­сти­ан­ству, Ли­ки­ний по­ве­рил сло­вам свя­то­го. Од­на­ко его ожи­да­ния бы­ли об­ма­ну­ты: за­вла­дев ис­ту­ка­на­ми, свя­той Фе­о­дор раз­бил их на кус­ки и раз­дал ни­щим. Так он по­сра­мил су­ет­ную ве­ру в без­душ­ных идо­лов и бук­валь­но на об­лом­ках язы­че­ства утвер­дил за­ко­ны хри­сти­ан­ско­го ми­ло­сер­дия.

Свя­той Фе­о­дор был схва­чен и под­верг­нут же­сто­ким и изощ­рен­ным пыт­кам. Их сви­де­те­лем был раб свя­то­го Фе­о­до­ра, свя­той Уар, ко­то­рый ед­ва на­хо­дил в се­бе си­лы опи­сы­вать неимо­вер­ные му­че­ния сво­е­го гос­по­ди­на. Пред­чув­ствуя близ­кую смерть, свя­той Фе­о­дор уже об­ра­щал к Бо­гу по­след­ние мо­лит­вы, го­во­ря: «Гос­по­ди, ре­кл ми еси пер­вее, Аз есмь с то­бою, ныне же поч­то оста­вил мя еси? Виждь, Гос­по­ди, яко зве­рие ди­вии рас­тер­за­ша мя Те­бе ра­ди, из­бо­де­ны суть зе­ни­цы очес мо­их, плоть моя ра­на­ми раз­дроб­ля­ет­ся, уязв­ля­ет­ся ли­це, со­кру­ша­ют­ся зу­бы, еди­ны то­чию на­гие ко­сти на кре­сте ви­сят: по­мя­ни мя, Гос­по­ди, пре­тер­пе­ва­ю­ще­го крест Те­бе ра­ди, же­ле­зо, и огнь, и гвоз­дие подъ­ях за Тя: про­чее же при­и­ми дух мой, уже бо от­хо­жду от жиз­ни сей».

Од­на­ко Бог, по ве­ли­кой Сво­ей ми­ло­сти, по­же­лал, чтобы кон­чи­на свя­то­го Фе­о­до­ра бы­ла так же пло­до­твор­на для его ближ­них, как и вся его жизнь: Он ис­це­лил ис­тер­зан­ное те­ло свя­то­го и свел его с кре­ста, на ко­то­ром тот был остав­лен на всю ночь. Утром цар­ские во­и­ны за­ста­ли свя­то­го Фе­о­до­ра жи­вым и невре­ди­мым; убеж­ден­ные во­очию в бес­пре­дель­ном мо­гу­ще­стве хри­сти­ан­ско­го Бо­га, они тут же, неда­ле­ко от ме­ста несо­сто­яв­шей­ся каз­ни, при­ня­ли свя­тое Кре­ще­ние. Так свя­той Фе­о­дор явил­ся, «яко день све­то­за­рен», для пре­бы­вав­ших во тьме идо­ло­по­клон­ства языч­ни­ков и про­све­тил их ду­ши «свет­лы­ми сво­е­го стра­да­ния лу­ча­ми». Не же­лая из­бе­жать му­че­ни­че­ской смер­ти за Хри­ста, свя­той Фе­о­дор доб­ро­воль­но пре­дал се­бя в ру­ки Ли­ки­ния, оста­но­вив вос­став­ший про­тив му­чи­те­лей на­род, уве­ро­вав­ший во Хри­ста, сло­ва­ми: «Пе­ре­стань­те, воз­люб­лен­ные! Гос­подь мой Иисус Хри­стос, ви­ся на Кре­сте, удер­жи­вал Ан­ге­лов, дабы они не со­тво­ри­ли от­мще­ние ро­ду че­ло­ве­че­ско­му». Идя на казнь, свя­той му­че­ник од­ним сло­вом от­во­рял тем­нич­ные две­ри и осво­бож­дал за­клю­чен­ных от уз. Лю­ди, при­ка­са­ю­щи­е­ся к его ри­зам и чу­дом Бо­жи­им об­нов­лен­но­му те­лу, мгно­вен­но ис­це­ля­лись от бо­лез­ней и осво­бож­да­лись от бе­сов. По при­ка­зу ца­ря свя­той Фе­о­дор был усе­чен ме­чом.

Пе­ред смерт­ной каз­нью он ска­зал Уа­ру: «Не ле­нись за­пи­сать день кон­чи­ны мо­ей, а те­ло мое по­ло­жи в Ев­ха­и­тах». Эти­ми сло­ва­ми он про­сил еже­год­но­го по­ми­но­ве­ния. За­тем, ска­зав «аминь», он пре­кло­нил го­ло­ву под меч. Это со­вер­ши­лось 8 (21) фев­ра­ля 319 го­да, в суб­бо­ту, в тре­тий час дня. 

Полное житие великомученика Феодора Стратилата, Гераклийского

Свя­той ве­ли­ко­му­че­ник Фе­о­дор Стра­ти­лат был пре­дан му­че­ни­че­ской смер­ти в 319 го­ду по Рож­де­стве Хри­сто­вом. В до­слов­ном пе­ре­во­де с гре­че­ско­го сло­во «стра­ти­лат» озна­ча­ет «вы­со­кий во­ин», в ли­те­ра­тур­ном пе­ре­во­де – «во­е­во­да», «во­е­на­чаль­ник». Про­ис­хо­дил свя­той Фе­о­дор из го­ро­да Ев­ха­и­ты, ныне Мар­си­ан на се­ве­ре Ма­ло­ази­ат­ско­го на­го­рья в Тур­ции. Бла­гая весть свя­то­го Еван­ге­лия в эти ме­ста при­не­се­на еще в апо­столь­ские вре­ме­на.

Свя­той Фе­о­дор был на­де­лен от Гос­по­да мно­ги­ми да­ро­ва­ни­я­ми. Его вы­де­ля­ли сре­ди окру­жа­ю­щих при­род­ная кра­со­та, ве­ли­ко­душ­ное серд­це, глу­бо­кое по­зна­ние хри­сти­ан­ских ис­тин, муд­рость и крас­но­ре­чие. Храб­рость свя­то­го во­и­на ста­ла мно­гим из­вест­на по­сле то­го, как он с по­мо­щью Бо­жи­ей убил гро­мад­но­го змея, жив­ше­го в про­па­сти в окрест­но­стях го­ро­да Ев­ха­и­ты. Змей по­жи­рал мно­же­ство лю­дей и жи­вот­ных, дер­жа в стра­хе всю окру­гу. Свя­той Фе­о­дор, ни­ко­му ни­че­го не го­во­ря, взяв с со­бой свое обыч­ное ору­жие и имея на гру­ди крест, дви­нул­ся в путь. До­е­хав до по­ля вбли­зи про­па­сти, где жил змей во­ин Хри­стов слез с ко­ня и лег от­дох­нуть. В этих ме­стах про­жи­ва­ла некая бла­го­че­сти­вая же­на по име­ни Ев­се­вия. Она бы­ла пре­клон­ная ле­та­ми. За несколь­ко лет пе­ред этим она ис­про­си­ла те­ло свя­то­го му­че­ни­ка Фе­до­ра Ти­ро­на, несго­рев­шее на ко­ст­ре во вре­мя каз­ни, по­греб­ла его око­ло сво­е­го до­ма и каж­дый год празд­но­ва­ла его па­мять в день пре­став­ле­ния 17 фев­ра­ля (2 мар­та). Бла­го­че­сти­вая Ев­се­вия, уви­дев спя­ще­го во­и­на Хри­сто­ва Фе­о­до­ра Стра­ти­ла­та, раз­бу­ди­ла его и пы­та­лась убе­дить уй­ти из этих мест, чтобы не по­стра­дать от змея. Му­же­ствен­ный во­ин Хри­стов Фе­о­дор от­ве­чал ей: «Отой­ди и стань по­даль­ше от ме­ста се­го, и ты уви­дишь си­лу Хри­ста мо­е­го». Жен­щи­на ото­шла и ста­ла мо­лить­ся к Спа­си­те­лю о да­ро­ва­нии по­бе­ды сме­ло­му во­и­ну. Об­ра­тил­ся с мо­лит­вой к Гос­по­ду и свя­той Фе­о­дор: «Гос­по­ди Иису­се Хри­сте, вос­си­яв­ший от От­че­го Су­ще­ства, по­мо­гав­ший мне в бит­вах и да­вав­ший по­бе­ду на со­про­тив­ныя, Ты и ныне Тот же есть Гос­по­ди Хри­сте Бо­же, по­шли мне по­бе­ду с вы­со­ты Тво­ей свя­той». Свя­той Фе­о­дор по­бе­дил чу­до­ви­ще, про­сла­вив сре­ди лю­дей имя Хри­сто­во. За от­ва­гу свя­той Фе­о­дор был на­зна­чен во­е­на­чаль­ни­ком в го­ро­де Ге­рак­лее близ Чер­но­го мо­ря, неда­ле­ко от Ев­ха­ит. Здесь свя­той Фе­о­дор со­че­тал от­вет­ствен­ное во­ин­ское слу­же­ние с апо­столь­ской про­по­ве­дью Еван­ге­лия сре­ди под­чи­нен­ных ему языч­ни­ков. Его го­ря­чая ве­ра, под­креп­лен­ная лич­ным хри­сти­ан­ским при­ме­ром, от­вра­ща­ла мно­гих от па­губ­ных при­вы­чек. В ре­зуль­та­те по­чти все жи­те­ли Ге­рак­леи при­ня­ли хри­сти­ан­ство.

В это вре­мя на­ча­лись же­сто­кие го­не­ния на хри­сти­ан. Им­пе­ра­тор Ли­ки­ний (307–324 гг.), умерт­вив­ший со­рок му­че­ни­ков Се­ва­стий­ских, об­ру­шил свои го­не­ния не на про­стой на­род, а на про­све­щен­ных по­бор­ни­ков хри­сти­ан­ства, в ко­то­рых ви­дел се­рьез­ную угро­зу для от­ми­рав­ше­го язы­че­ства. Про­слы­шав о храб­ром во­е­на­чаль­ни­ке, им­пе­ра­тор за­хо­тел его уви­деть и по­слал за ним сво­их при­бли­жен­ных. Свя­той Фе­о­дор при­нял по­слов с че­стью, но не хо­тел остав­лять сво­е­го го­ро­да. Пред­ви­дя на­ме­ре­ния им­пе­ра­то­ра, му­че­ник Хри­стов хо­тел по­стра­дать в сво­ем го­ро­де, по­это­му он от­ве­тил им­пе­ра­то­ру, что не мо­жет сей­час по­ки­нуть Ге­рак­лию и про­сит его по­жа­ло­вать к нему. На­ка­нуне при­бы­тия нече­сти­во­го пра­ви­те­ля свя­той Фе­о­дор удо­сто­ил­ся чу­дес­но­го ви­де­ния. Во вре­мя мо­лит­вы он вдруг уви­дел се­бя в хра­ме, кры­ша ко­то­ро­го раз­верз­лась, над хра­мом вос­си­ял небес­ный свет и раз­дал­ся го­лос: «Дер­зай, Фе­о­дор, Я с то­бою!». Укреп­лен­ный ви­де­ни­ем, свя­той му­че­ник об­ра­тил­ся к Гос­по­ду с го­ря­чей мо­лит­вой, про­ся Его укре­пить свои си­лы для пред­сто­я­ще­го по­дви­га. Им­пе­ра­тор при­е­хал, за­хва­тив с со­бой зо­ло­тых и се­реб­ря­ных идо­лов. Он бла­го­склон­но от­нес­ся к свя­то­му Фе­о­до­ру, хва­лил его за хо­ро­шее управ­ле­ние го­ро­дом и по­ве­лел ему при­не­сти пе­ред на­ро­дом жерт­вы идо­лам. Свя­той про­сил им­пе­ра­то­ра оста­вить идо­лов на ночь в сво­ем до­ме. Им­пе­ра­тор со­гла­сил­ся. За­вла­дев ис­ту­ка­на­ми, свя­той Фе­о­дор раз­бил их на мно­гие ча­сти и раз­дал ку­соч­ки зо­ло­та и се­реб­ра ни­щим. Так он по­сра­мил су­ет­ную ве­ру в без­душ­ных идо­лов и на об­лом­ках язы­че­ства утвер­ждал за­ко­ны хри­сти­ан­ско­го ми­ло­сер­дия. Му­че­ник Хри­стов по при­ка­зу им­пе­ра­то­ра был схва­чен, и под­верг­нут же­сто­ким и изощ­рен­ным пыт­кам. Му­чи­те­ли би­ли его во­ло­вьи­ми жи­ла­ми и оло­вян­ны­ми пру­тья­ми, тер­за­ли его те­ло гвоз­дя­ми и па­ли­ли ог­нем. Все это свя­той му­че­ник пе­ре­но­сил с ве­ли­ким тер­пе­ни­ем и толь­ко по­вто­рял: «Сла­ва Те­бе, Бо­же наш!» По­сле му­че­ний свя­то­го бро­си­ли в тем­ни­цу, и пять дней про­дер­жа­ли там без пи­щи и во­ды, а за­тем ис­тер­зан­но­го свя­то­го при­гвоз­ди­ли к кре­сту и оста­ви­ли на ночь. Му­чи­те­ли на­де­я­лись, что он умрет но­чью на кре­сте. Од­на­ко Гос­подь ре­шил про­сла­вить сво­е­го свя­то­го пе­ред все­ми жи­те­ля­ми Ге­рак­лии. Утром во­и­ны, участ­во­вав­шие в каз­ни уви­де­ли свя­то­го му­че­ни­ка жи­вым и невре­ди­мым. Убеж­ден­ные во­очию в бес­пре­дель­ном мо­гу­ще­стве хри­сти­ан­ско­го Бо­га, они тут же, неда­ле­ко от ме­ста несо­сто­яв­шей­ся каз­ни, при­ня­ли свя­тое кре­ще­ние. Му­че­ник Фе­о­дор удер­жал жи­те­лей и во­и­нов, уве­ро­вав­ших во Хри­ста от мя­те­жа, го­во­ря им: «Пе­ре­стань­те воз­люб­лен­ные! Гос­подь мой Иисус Хри­стос, ви­ся на кре­сте, удер­жи­вал ан­ге­лов, дабы они не со­тво­ри­ли от­мще­ние ро­ду че­ло­ве­че­ско­му». Му­че­ник Хри­стов доб­ро­воль­но от­дал се­бя в ру­ки му­чи­те­лей. Идя на казнь, свя­той од­ним сло­вом от­кры­вал две­ри тем­ниц и осво­бож­дал уз­ни­ков. Жи­те­ли Ге­рак­лии, при­ка­сав­ши­е­ся к его одеж­де, ис­це­ля­лись от бо­лез­ней и осво­бож­да­лись от бе­сов. Пе­ред тем как пре­дать се­бя в ру­ки па­ла­ча, му­че­ник Фе­о­дор за­ве­щал по­хо­ро­нить свое те­ло в Ев­ха­и­тах в име­нии ро­ди­те­лей. Сво­е­му слу­ге Уа­ру при­ка­зал за­пи­сать все му­че­ния, ко­то­рым он был под­верг­нут, для на­зи­да­ния бу­ду­щих по­ко­ле­ний хри­сти­ан. За­тем му­че­ник Хри­стов дол­го мо­лил­ся и, на­ко­нец, про­из­не­ся сло­во «аминь», пре­кло­нил под меч свою чест­ную и свя­тую гла­ву. Казнь со­вер­ши­лась 8 (21) фев­ра­ля 319 го­да в суб­бо­ту, в тре­тий час дня. На­род ока­зал ве­ли­кие по­че­сти свя­тым остан­кам му­че­ни­ка. 8 (21) июня то­го же го­да они бы­ли тор­же­ствен­но пе­ре­не­се­ны в Ев­ха­и­ты. Во вре­мя пе­ре­не­се­ния те­ла свя­то­го и уже в са­мом го­ро­де со­вер­ша­лись мно­го­чис­лен­ные чу­де­са во сла­ву Хри­ста Бо­га, Ему же со От­цем и Свя­тым Ду­хом, честь и по­кло­не­ние во ве­ки. Аминь.

Свя­той ве­ли­ко­му­че­ник Фе­о­дор Стра­ти­лат, вер­ный до смер­ти Гос­по­ду Иису­су Хри­сту, бес­страш­ный и жерт­вен­ный во­е­на­чаль­ник, храб­рый сол­дат, из­древ­ле по­чи­та­ет­ся как по­кро­ви­тель пра­во­слав­но­го во­ин­ства.

В па­мять ве­ли­ко­му­че­ни­ка Фе­о­до­ра Стра­ти­ла­та стро­и­лись хра­мы во всех пра­во­слав­ных стра­нах. По мо­лит­вам к нему, от Его икон со­вер­ша­лись мно­гие чу­де­са. Так свя­той Ана­ста­сий Си­на­ит, пат­ри­арх Ан­тио­хий­ский (599 г.) и Иоанн Да­мас­кин (ок. 780 г.) упо­ми­на­ют о чу­де, про­изо­шед­шем в хра­ме Фе­о­до­ра Стра­ти­ла­та неда­ле­ко от Да­мас­ка в ме­стеч­ке Кар­са­та в Си­рии. Ко­гда эти ме­ста бы­ли за­хва­че­ны са­ра­ци­на­ми, храм был ра­зо­рен и в даль­ней­шем под­верг­ся осквер­не­нию. В зда­нии по­се­ли­лись са­ра­ци­ны. Од­на­жды один из них, взяв лук, пу­стил стре­лу в на­пи­сан­ное крас­ка­ми на стене изо­бра­же­ние свя­то­го Фе­о­до­ра. Стре­ла по­па­ла в пра­вое пле­чо свя­то­го, и тот­час по стене по­тек­ла струй­ка жи­вой кро­ви. Нече­стив­цы уди­ви­лись это­му, но храм не по­ки­ну­ли. Все­го в церк­ви про­жи­ва­ло око­ло два­дца­ти се­мейств. По про­ше­ствии неко­то­ро­го вре­ме­ни, все они скон­ча­лись по неиз­вест­ной при­чине. Мор на­пал на свя­то­тат­цев, в то вре­мя как их со­пле­мен­ни­ки, жив­шие вне хра­ма, не по­стра­да­ли.

См. так­же: "Стра­да­ние св. вмч. Фе­о­до­ра Стра­ти­ла­та" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

См. так­же: "Пе­ре­не­се­ние мо­щей св. в­м­ч. Фе­о­до­ра Стра­ти­ла­та" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.