Канон святому великомученику Феодору Стратилату

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 21 февраля (08 февраля ст. ст.); 21 июня (08 июня ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну невла́жными стопа́ми дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль, крестообра́зными Моисе́овыма рука́ма Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.

Му́ченик, я́ве светлостьми́ украша́емь, Добротво́рцу предстои́ши Христу́, от Него́ удобря́емь, я́ко даро́в тезоимени́т боже́ственных, му́чениче Фео́доре.

Боже́ственными вооружи́вся, Фео́доре, ору́жии ве́ры, вра́жия ссе́кл еси́ тве́рдо душетле́нныя полки́ и, победи́тель бы́в, с му́ченики венча́лся еси́.

Све́тлое твоея́ души́ хра́брство показу́я злочести́вому, богому́дре, царю́, прему́дростию слове́с твои́х и благода́тию де́л, сего́ посрами́л еси́, Фео́доре.

Богоро́дичен: Без се́мене О́тчею во́лею от Боже́ственнаго Ду́ха Бо́жия зачала́ еси́ Сы́на и пло́тию родила́ еси́, И́же из Отца́ без ма́тере, на́с же ра́ди из Тебе́ без отца́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, и прибе́жище, и утвержде́ние.

Ополче́ние злочести́вое, я́ко воево́да си́лен, победи́л еси́ и стропти́ваго зми́я вся́ хи́трости попра́л еси́.

Я́ко усе́рден душе́ю, умышле́нием благочести́вым, сла́вне, злочести́вых погуби́л еси́ прелюбоде́йственная чти́лища.

Кре́постию по́мысла лю́тых наноше́ния претерпе́л еси́, животво́рней ме́ртвости Подвигополо́жника подо́бяся.

Богоро́дичен: Ты́ еди́на, су́щим на земли́, па́че естества́, благи́х Хода́таица, Ма́ти Бо́жия была́ еси́. Те́мже Ти́, ра́дуйся, вопие́м.

Седа́лен, гла́с 8.

Боже́ственное всеору́жие восприи́м и и́дольскую ле́сть низложи́в, а́нгелы возста́вил еси́ восхвали́ти по́двиги твоя́, и́бо, боже́ственною любо́вию у́м распали́в, на о́гненную сме́рть до́блественно дерзну́л еси́. Те́мже тезоимени́тно прося́щим тя́ дае́ши боже́ственная дарова́ния, страстоте́рпче Фео́доре. Сего́ ра́ди вопие́м ти́: моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти чту́щим любо́вию па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не: В напа́сти многоплете́нныя впа́д от вра́г ви́димых и неви́димых, бу́рею одержи́мь безчи́сленных согреше́ний мои́х, и я́ко к те́плому заступле́нию и покро́ву моему́, Чи́стая, ко приста́нищу притека́ю Твоея́ бла́гости. Те́мже, Пречи́стая, из Тебе́ воплоще́нному безсе́менно моли́ся приле́жно о все́х рабе́х Твои́х, непреста́нно моля́щих Ти́ ся́, Богоро́дице Пречи́стая, моля́щи Его́ при́сно согреше́ний оставле́ние дарова́ти воспева́ющим досто́йно сла́ву Твою́.

Крестобогоро́дичен: Де́ва и Ма́ти Иису́сова, на дре́ве зря́щи Творца́, стеня́ше, слезя́щи, и лю́те уязвля́шеся, ду́шу и те́ло растерза́ющи, бию́щися, и к Нему́ вопию́щи го́рько, и взыва́ющи: увы́ Мне́, о Сы́не Мо́й! Ка́ко претерплю́ стра́сть Твою́, гво́здие и копие́, Я́же без боле́зни Тя́ ро́ждши? Но потщи́ся воста́ти, и ви́дети Тя́, Сы́не Мо́й и Бо́же, и от рыда́ния преста́ти и боле́зни, и пою́щии Твоя́ стра́сти согреше́ний разреше́ние прии́мут.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Вознесе́на Тя́ ви́девши Це́рковь на Кресте́, Со́лнце Пра́ведное, ста́ в чи́не свое́м, досто́йно взыва́ющи: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Уязви́л еси́ зми́я, уязви́ти тя́ хотя́щаго, и терпели́выми сопротивле́нии му́ченик яви́лся еси́, поя́ приле́жно тя́ Укре́пльшему: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Изнури́в пло́ть мно́гими ра́нами, по́мысл непрекло́нен поста́вил еси́, треблаже́нне, поя́ усе́рдно тя́ Укре́пльшему: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Украси́лся еси́ страда́ньми Влады́ки, твоя́ честна́я страда́ния, прему́дре, совоку́пль, и сподо́бился еси́ Того́ све́тлости и жела́емыя красоты́.

Богоро́дичен: Неискусобра́чно родила́ еси́, о Де́во, и по рождестве́ яви́лася еси́ де́вствующи па́ки. Те́мже немо́лчными гла́сы, е́же ра́дуйся, Тебе́, Влады́чице, ве́рою несумне́нною взыва́ем.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ты́, Го́споди, мо́й Све́т, в ми́р прише́л еси́, Све́т Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющия Тя́.

Кропле́нием плотски́х крове́й уста́вил еси́ де́монскую на па́губу приноси́мую кро́вь, непобеди́ме Фео́доре.

О, нра́ва благочести́ва! О, до́блественна ра́зума! О, ве́ры тепле́йшия честна́го страстоте́рпца, е́юже Бо́га получи́!

У́м име́я, све́том Бо́жиим осия́емь, побо́рника зло́бы омрачи́л еси́, зми́я, богоно́се Фео́доре.

Богоро́дичен: Тя́ ору́жие непобеди́мое на враги́ предлага́ем, Тя́ утвержде́ние и наде́жду на́шего спасе́ния, Богоневе́сто, стяжа́хом.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Пожру́ Ти́ со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти́, от бесо́вския кро́ве очи́щшися, ра́ди ми́лости от ре́бр Твои́х исте́кшею кро́вию.

Победи́л еси́ усе́рдием де́рзостным низлага́ющих, на кресте́ просте́рт и гвоздьми́ пробода́емь, блаже́нне, изобража́я спаси́тельную стра́сть Зижди́теля.

Зако́нно стра́ждущему, Христо́с тебе́ явля́ется, в темни́це затворе́ну, воздвиза́я я́ко Подвигополо́жник к подвиго́м на враги́ боре́ния, пресла́вне.

Же́ртву чи́сту, и свя́ту, и непоро́чну тебе́ ра́ди во́лею Себе́ же́ртву прине́сшему, приве́л еси́ себе́, страстоте́рпче Фео́доре.

Богоро́дичен: О, чу́до, все́х чуде́с нове́йшее! я́ко Де́ва, во утро́бе вся́ Содержа́щаго неискусому́жно заче́нши, не тесновмести́.

Конда́к, гла́с 2.

Му́жеством души́ в ве́ру оболки́йся и глаго́л Бо́жий, а́ки копие́, в ру́ку взе́м, врага́ победи́л еси́, му́чеников преве́лий Фео́доре, с ни́ми Христу́ Бо́гу моля́ся не преста́й о все́х на́с.

И́кос:

Страда́льцев пресве́тлую добро́ту, прииди́те вси́, пе́сненными венцы́, ве́рнии, Фео́дора венча́ем: да́р бо Бо́жий вели́к ми́ру яви́ся сия́ньми чуде́с. Врага́ бо побе́ждь велиа́ра страда́нии честны́ми, одождя́ет вме́сто кро́вных ка́плей исцеле́ний то́ки, с си́ми у́бо все́ми ра́дуется Христу́ и дае́т ми́р неоскуде́н. Те́м вопие́м ему́: моли́ непреста́нно о все́х на́с.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

В пещи́ твои́х подвиго́в, му́чениче сла́вне, ве́щь злоче́стия попали́л еси́ и свети́ло благоче́стия, поя́, бы́л еси́: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Я́ко воево́да, я́ко смы́слен и тре́звеник де́лом, царя́ несмы́сленна и злочести́ва премо́гл еси́ и показа́л еси́ сего́ некре́пка, укрепи́вся си́лою духо́вною.

Зако́н побежда́ется похвала́ми вели́чества твоего́: ты́ бо пресве́тлыми просия́л еси́ облиста́нии муче́ния, Влады́це твоему́ вопия́, Фео́доре: благослове́нна держа́ва Твоего́ влады́чества.

Богоро́дичен: Вы́шняго освяще́нное боже́ственное селе́ние, ра́дуйся, Тобо́ю бо даде́ся ра́дость, Богоро́дице, зову́щим: благослове́на Ты́ в жена́х еси́, Всенепоро́чная Влады́чице.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л, льво́в зия́ния в ро́ве затче́; о́гненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́савшеся, благоче́стия рачи́тели, о́троцы, взыва́юще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

На Тя́ упова́в, мене́ ра́ди Кре́ст и сме́рть претерпе́вшаго, на кре́ст воздвиго́хся, Влады́ко, и уязвля́емь стреля́ньми, и лю́тым прикаса́яся ра́нам, Го́споди, — вопия́л еси́, му́чениче, стражда́, доблему́дренне Фео́доре.

Приве́л еси́ же́ртву чи́сту тебе́ Зижди́телю твоему́, ра́дуяся, Фео́доре, и отлучи́вся, сла́вне, к Ца́рству небе́сному, с му́ченики свяще́нно взыва́я всегда́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Я́ко кри́н, я́ко ши́пок разу́мный, воня́ми страда́ний твои́х благоуха́еши на́с, отгоня́ благода́тию всегда́ злосмра́дие страсте́й на́ших и понужда́я вопи́ти благово́нною душе́ю: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Ты́ еди́на во все́х роде́х, Де́во Пречи́стая, Ма́ти яви́лася еси́ Бо́жия, Ты́ Божества́ была́ еси́ жили́ще, Всенепоро́чная, не опа́льшися огне́м непристу́пнаго Све́та. Те́мже вси́ Тя́ благослови́м, Мари́е Богоневе́сто.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся — Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Те́м, веселя́щеся, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.

Ны́не со блаже́нными собо́ры и му́ченическими ли́ки, я́ко укра́шен страда́ньми, соводворя́яся и свеселя́ся, вене́ц нося́, предстои́ши Жела́емому тебе́, Фео́доре.

К высоте́ небе́сней взя́тся, о земны́х небре́г, и жела́емаго тебе́ конца́ сподо́бился еси́, то́ са́мое соверше́ние жела́ний, Фео́доре, восприе́м, ра́дуяся.

Имы́й к Бо́гу дерзнове́ние, я́ко до́бль и му́др страда́лец, восхваля́ющим тя́ любо́вию согреше́ний оставле́ние проси́, от страсте́й и скорбе́й все́х на́с избавля́я.

Еди́наго Тя́, безсме́ртна Сло́ва, пло́тию пострада́вша и уме́рша, му́ченик богому́дрый возжела́в, безсме́ртия Твоего́ получи́в, на небеса́ всели́ся, к Зижди́телю все́х Всеси́льну.

Богоро́дичен: Благослове́нную Мари́ю и Бо́жию Ма́терь Де́ву, прииди́те вси́, ве́рою и любо́вию непреста́нно восхва́лим, Ея́же ра́ди обре́тше ве́чное ра́дование.

Свети́лен.

Ты́, красе́н добро́тою, и воево́да благомо́щен, и сла́вный во страда́льцех во́ин, прине́слся еси́ Христу́ и ми́ру да́р боже́ственный, Фео́доре, показа́лся еси́.

Сла́ва, и ны́не: Держа́вным Твои́м кро́вом от вра́г наве́та на́с, Чи́стая, Твоя́ рабы́, сохраня́й вся́ невре́дны: Тя́ бо стяжа́хом еди́ну прибе́жище в ну́ждах.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Мо́рѧ чермнꙋ́ю пꙋчи́нꙋ невла́жными стопа́ми дре́внїй пѣшеше́ствовавъ і҆и҃ль, крⷭ҇тоѻбра́зными мѡѷсе́овыма рꙋка́ма а҆мали́ковꙋ си́лꙋ въ пꙋсты́ни побѣди́лъ є҆́сть.

Мꙋ́ченикъ ꙗ҆́вѣ свѣтлостьмѝ ᲂу҆краша́емь, добротво́рцꙋ предстои́ши хрⷭ҇тꙋ̀, ѿ негѡ̀ ᲂу҆добрѧ́емь, ꙗ҆́кѡ дарѡ́въ тезоимени́тъ бжⷭ҇твенныхъ, мꙋ́чениче ѳео́дѡре.

Бжⷭ҇твенными воѡрꙋжи́всѧ, ѳео́дѡре, ѻ҆рꙋ̑жїи вѣ́ры, вра̑жїѧ ссѣ́клъ є҆сѝ тве́рдѡ дꙋшетлѣ̑нныѧ полкѝ: и҆ побѣди́тель бы́въ съ мꙋ́чєники вѣнча́лсѧ є҆сѝ.

Свѣ́тлое твоеѧ̀ дꙋшѝ хра́брство показꙋ́ѧ ѕлочести́вомꙋ, бг҃омꙋ́дре, цр҃ю̀, премꙋ́дростїю слове́съ твои́хъ, и҆ благода́тїю дѣ́лъ, сего̀ посрами́лъ є҆сѝ, ѳео́дѡре.

Бг҃оро́диченъ: Безъ сѣ́мене ѻ҆́ч҃ею во́лею ѿ бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а, бж҃їѧ зачала̀ є҆сѝ сн҃а, и҆ пло́тїю родила̀ є҆сѝ, и҆́же и҆зъ ѻ҆ц҃а̀ безъ ма́тере, на́съ же ра́ди и҆зъ тебє̀ безъ ѻ҆тца̀.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Весели́тсѧ ѡ҆ тебѣ̀ цр҃ковь твоѧ̀, хрⷭ҇тѐ, зовꙋ́щи: ты̀ моѧ̀ крѣ́пость, гдⷭ҇и, и҆ прибѣ́жище, и҆ ᲂу҆твержде́нїе.

Ѡ҆полче́нїе ѕлочести́вое. ꙗ҆́кѡ воево́да си́ленъ побѣди́лъ є҆сѝ, и҆ стропти́вагѡ ѕмі́ѧ всѧ̑ хи́трѡсти попра́лъ є҆сѝ.

Ꙗ҆́кѡ ᲂу҆се́рденъ дꙋше́ю, ᲂу҆мышле́нїемъ благочести́вымъ, сла́вне, ѕлочести́выхъ погꙋби́лъ є҆сѝ прелюбодѣ́йствєннаѧ чти̑лища.

Крѣ́постїю по́мысла лю́тыхъ наношє́нїѧ претерпѣ́лъ є҆сѝ, животво́рнѣй ме́ртвости подвигополо́жника подо́бѧсѧ.

Бг҃оро́диченъ: Ты̀ є҆ди́на сꙋ́щымъ на землѝ, па́че є҆стества̀ благи́хъ хода́таица, мт҃и бж҃їѧ была̀ є҆сѝ. тѣ́мже тѝ, ра́дꙋйсѧ, вопїе́мъ.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Бжⷭ҇твенное всеѻрꙋ́жїе воспрїи́мъ, и҆ і҆́дѡльскꙋю ле́сть низложи́въ, а҆́гг҃лы возста́вилъ є҆сѝ восхвали́ти по́двиги твоѧ̑: и҆́бо бжⷭ҇твенною любо́вїю ᲂу҆́мъ распали́въ, на ѻ҆́гненнꙋю сме́рть до́блественнѡ дерзнꙋ́лъ є҆сѝ. тѣ́мже тезоимени́тнѡ просѧ́щымъ тѧ̀ дае́ши бжⷭ҇твєннаѧ дарова̑нїѧ, страстоте́рпче ѳео́дѡре. сегѡ̀ ра́ди вопїе́мъ тѝ: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе пода́ти чтꙋ́щымъ любо́вїю па́мѧть твою̀.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Въ напа̑сти многоплетє́нныѧ впа́дъ ѿ вра̑гъ ви́димыхъ и҆ неви́димыхъ, бꙋ́рею ѡ҆держи́мь безчи́сленныхъ согрѣше́нїй мои́хъ: и҆ ꙗ҆́кѡ къ те́пломꙋ застꙋпле́нїю и҆ покро́вꙋ моемꙋ̀, чⷭ҇таѧ, ко приста́нищꙋ притека́ю твоеѧ̀ бла́гости. тѣ́мже, пречⷭ҇таѧ, и҆зъ тебє̀ воплоще́нномꙋ безсѣ́меннѡ моли́сѧ прилѣ́жнѡ ѡ҆ всѣ́хъ рабѣ́хъ Твои́хъ, непреста́ннѡ молѧ́щихтисѧ, бцⷣе пречⷭ҇таѧ, молѧ́щи є҆го̀ при́снѡ, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти воспѣва́ющымъ досто́йнѡ сла́вꙋ твою̀.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: Дв҃а и҆ мт҃и і҆и҃сова на дре́вѣ зрѧ́щи творца̀, стенѧ́ше слезѧ́щи, и҆ лю́тѣ ᲂу҆ѧзвлѧ́шесѧ, дꙋ́шꙋ и҆ тѣ́ло растерза́ющи, бїю́щисѧ, и҆ къ немꙋ̀ вопїю́щи го́рькѡ, и҆ взыва́ющи: ᲂу҆вы̀ мнѣ̀, ѽ сн҃е мо́й! ка́кѡ претерплю̀ стра́сть твою̀, гво́здїе и҆ копїѐ, ꙗ҆́же безъ болѣ́зни тѧ̀ ро́ждши; но потщи́сѧ воста́ти, и҆ ви́дѣти тѧ̀, сн҃е мо́й и҆ бж҃е, и҆ ѿ рыда́нїѧ преста́ти и҆ болѣ́зни, и҆ пою́щїи твоѧ̑ стрⷭ҇ти согрѣше́нїй разрѣше́нїе прїи́мꙋтъ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Вознесе́на тѧ̀ ви́дѣвши цр҃ковь на крⷭ҇тѣ̀, сл҃нце пра́ведное, ста̀ въ чи́нѣ свое́мъ, досто́йнѡ взыва́ющи: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Оу҆ѧзви́лъ є҆сѝ ѕмі́ѧ, ᲂу҆ѧзви́ти тѧ̀ хотѧ́щаго, и҆ терпѣли́выми сопротивлє́нїи, мꙋ́ченикъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, поѧ̀ прилѣ́жнѡ тѧ̀ ᲂу҆крѣ́пльшемꙋ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

И҆знꙋри́въ пло́ть мно́гими ра́нами, по́мыслъ непрекло́ненъ поста́вилъ є҆сѝ, треблаже́нне, поѧ̀ ᲂу҆се́рднѡ, тѧ̀ ᲂу҆крѣ́пльшемꙋ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Оу҆краси́лсѧ є҆сѝ страда́ньми влⷣки, твоѧ̑ честна̑ѧ страда̑нїѧ, премꙋ́дре, совокꙋ́пль: и҆ сподо́билсѧ є҆сѝ тогѡ̀ свѣ́тлости, и҆ жела́емыѧ красоты̀.

Бг҃оро́диченъ: Неискꙋсобра́чнѡ родила̀ є҆сѝ, ѽ дв҃о, и҆ по рождествѣ̀ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ дѣ́вствꙋющи па́ки. тѣ́мже немо́лчными гла̑сы, є҆́же ра́дꙋйсѧ, тебѣ̀, влⷣчце, вѣ́рою несꙋмнѣ́нною взыва́емъ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Ты̀, гдⷭ҇и мо́й, свѣ́тъ въ мі́ръ прише́лъ є҆сѝ, свѣ́тъ ст҃ы́й, ѡ҆браща́ѧй и҆зъ мра́чна невѣ́дѣнїѧ вѣ́рою воспѣва́ющыѧ тѧ̀.

Кропле́нїемъ плотски́хъ крове́й ᲂу҆ста́вилъ є҆сѝ де́мѡнскꙋю на па́гꙋбꙋ приноси́мꙋю кро́вь, непобѣди́ме ѳео́дѡре.

Ѽ нра́ва благочести́ва! ѽ до́блественна ра́зꙋма! ѽ вѣ́ры теплѣ́йшїѧ честна́гѡ страстоте́рпца, є҆́юже бг҃а полꙋчѝ!

Оу҆́мъ и҆мѣ́ѧ свѣ́томъ бж҃їимъ ѡ҆сїѧ́емь, побо́рника ѕло́бы ѡ҆мрачи́лъ є҆сѝ ѕмі́ѧ, бг҃оно́се ѳео́дѡре.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ ѻ҆рꙋ́жїе непобѣди́мое на врагѝ предлага́емъ, тѧ̀ ᲂу҆твержде́нїе и҆ наде́ждꙋ на́шегѡ спасе́нїѧ, бг҃оневѣ́сто, стѧжа́хомъ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Пожрꙋ́ ти со гла́сомъ хвале́нїѧ, гдⷭ҇и, цр҃ковь вопїе́тъ тѝ, ѿ бѣсо́вскїѧ кро́ве ѡ҆чи́щшисѧ, ра́ди ми́лости ѿ ре́бръ твои́хъ и҆сте́кшею кро́вїю.

Побѣди́лъ є҆сѝ ᲂу҆се́рдїемъ де́рзостнымъ низлага́ющихъ, на крестѣ̀ просте́ртъ, и҆ гвоздьмѝ пробода́емь, блаже́нне, и҆з̾ѡбража́ѧ спаси́тельнꙋю стра́сть зижди́телѧ.

Зако́ннѡ стра́ждꙋщемꙋ хрⷭ҇то́съ тебѣ̀ ꙗ҆влѧ́етсѧ въ темни́цѣ затворе́нꙋ, воздвиза́ѧ ꙗ҆́кѡ подвигополо́жникъ къ подвигѡ́мъ на врагѝ борє́нїѧ, пресла́вне.

Же́ртвꙋ чи́стꙋ и҆ ст҃ꙋ, и҆ непоро́чнꙋ, тебє̀ ра́ди во́лею себѐ же́ртвꙋ прине́сшемꙋ приве́лъ є҆сѝ себѐ, страстоте́рпче ѳео́дѡре.

Бг҃оро́диченъ: Ѽ чꙋ́до всѣ́хъ чꙋде́съ новѣ́йшее! ꙗ҆́кѡ дв҃а во ᲂу҆тро́бѣ, всѧ̑ содержа́щаго, неискꙋсомꙋ́жнѡ заче́нши, не тѣсновмѣстѝ.

Конда́къ, гла́съ в҃.

Мꙋ́жествомъ дꙋшѝ въ вѣ́рꙋ ѡ҆болкі́йсѧ, и҆ глаго́лъ бж҃їй а҆́ки копїѐ въ рꙋ́кꙋ взе́мъ, врага̀ побѣди́лъ є҆сѝ, мꙋ́ченикѡвъ преве́лїй ѳео́дѡре, съ ни́ми хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ молѧ́сѧ не преста́й ѡ҆ всѣ́хъ на́съ.

І҆́косъ:

Страда́льцєвъ пресвѣ́тлꙋю добро́тꙋ, прїиди́те всѝ, пѣ́сненными вѣнцы̑, вѣ́рнїи, ѳео́дѡра вѣнча́емъ: да́ръ бо бж҃їй вели́къ мі́рꙋ ꙗ҆ви́сѧ сїѧ́ньми чꙋде́съ. врага́ бо побѣ́ждь велїа́ра страда̑нїи честны́ми, ѡ҆дождѧ́етъ вмѣ́стѡ кро́вныхъ ка́плей и҆сцѣле́нїй то́ки: съ си́ми ᲂу҆́бѡ всѣ́ми ра́дꙋетсѧ хрⷭ҇тꙋ̀, и҆ дае́тъ ми́ръ неѡскꙋде́нъ. тѣ́мъ вопїе́мъ є҆мꙋ̀: молѝ непреста́ннѡ ѡ҆ всѣ́хъ на́съ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Въ пещѝ а҆враа́мстїи ѻ҆́троцы персі́дстѣй, любо́вїю благоче́стїѧ па́че, не́жели пла́менемъ ѡ҆палѧ́еми, взыва́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ въ хра́мѣ сла́вы твоеѧ̀, гдⷭ҇и.

Въ пещѝ твои́хъ подвигѡ́въ, мꙋ́чениче сла́вне, ве́щь ѕлоче́стїѧ попали́лъ є҆сѝ, и҆ свѣти́ло благоче́стїѧ, поѧ̀, бы́лъ є҆сѝ: благослове́нъ є҆сѝ въ хра́мѣ сла́вы твоеѧ̀, гдⷭ҇и.

Ꙗ҆́кѡ воево́да, ꙗ҆́кѡ смы́сленъ, и҆ тре́звеникъ дѣ́ломъ, царѧ̀ несмы́сленна и҆ ѕлочести́ва премо́глъ є҆сѝ, и҆ показа́лъ є҆сѝ сего̀ некрѣ́пка, ᲂу҆крѣпи́всѧ си́лою дꙋхо́вною.

Зако́нъ побѣжда́етсѧ похвала́ми вели́чества твоегѡ̀: ты́ бо пресвѣ́тлыми просїѧ́лъ є҆сѝ ѡ҆блиста̑нїи мꙋче́нїѧ, влⷣцѣ твоемꙋ̀ вопїѧ̀, ѳео́дѡре: благослове́нна держа́ва твоегѡ̀ влады́чества.

Бг҃оро́диченъ: Вы́шнѧгѡ ѡ҆свѧще́нное бжⷭ҇твенное селе́нїе, ра́дꙋйсѧ: тобо́ю бо даде́сѧ ра́дость, бцⷣе, зовꙋ́щымъ: благослове́на ты̀ въ жена́хъ є҆сѝ, всенепоро́чнаѧ влⷣчце.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Рꙋ́цѣ распросте́ръ данїи́лъ, львѡ́въ зїѧ̑нїѧ въ ро́вѣ затчѐ: ѻ҆́гненнꙋю же си́лꙋ ᲂу҆гаси́ша, добродѣ́телїю препоѧ́савшесѧ, благоче́стїѧ рачи́тели ѻ҆́троцы, взыва́юще: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

На тѧ̀ ᲂу҆пова́въ, менє̀ ра́ди кре́стъ и҆ сме́рть претерпѣ́вшаго, на кре́стъ воздвиго́хсѧ, влⷣко, и҆ ᲂу҆ѧзвлѧ́емь стрѣлѧ́ньми, и҆ лю̑тымъ прикаса́ѧсѧ ра́намъ, гдⷭ҇и, вопїѧ́лъ є҆сѝ, мꙋ́чениче, стражда̀, доблемꙋ́дренне ѳео́дѡре.

Приве́лъ є҆сѝ же́ртвꙋ чи́стꙋ тебѐ зижди́телю твоемꙋ̀, ра́дꙋѧсѧ, ѳео́дѡре, и҆ ѿлꙋчи́всѧ, сла́вне, къ црⷭ҇твꙋ нбⷭ҇номꙋ, съ мꙋ́чєники свѧще́ннѡ взыва́ѧ всегда̀: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Ꙗ҆́кѡ крі́нъ, ꙗ҆́кѡ ши́покъ разꙋ́мный, вонѧ́ми страда́нїй твои́хъ благоꙋха́еши на́съ, ѿгонѧ̀ благода́тїю всегда̀ ѕлосмра́дїе страсте́й на́шихъ, и҆ понꙋжда́ѧ вопи́ти благово́нною дꙋше́ю: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Бг҃оро́диченъ: Ты̀ є҆ди́на во всѣ́хъ родѣ́хъ, дв҃о пречⷭ҇таѧ, мт҃и ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ бж҃їѧ: ты̀ бжⷭ҇тва̀ была̀ є҆сѝ жили́ще, всенепоро́чнаѧ, не ѡ҆па́льшисѧ ѻ҆гне́мъ непристꙋ́пнагѡ свѣ́та. тѣ́мже вси́ тѧ благослови́мъ, мр҃і́е бг҃оневѣ́сто.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Ка́мень нерꙋкосѣ́чный ѿ несѣко́мыѧ горы̀ тебє̀, дв҃о, краеꙋго́льный ѿсѣче́сѧ, хрⷭ҇то́съ, совокꙋпи́вый разстоѧ̑щаѧсѧ є҆стєства̀. тѣ́мъ веселѧ́щесѧ, тѧ̀, бцⷣе, велича́емъ.

Ны́нѣ со блаже́нными собѡ́ры, и҆ мꙋ́ченическими ли̑ки, ꙗ҆́кѡ ᲂу҆кра́шенъ страда́ньми, соводворѧ́ѧсѧ и҆ свеселѧ́сѧ, вѣне́цъ носѧ̀, предстои́ши жела́емомꙋ тебѣ̀, ѳео́дѡре.

Къ высотѣ̀ нбⷭ҇нѣй взѧ́тсѧ, ѡ҆ земны́хъ небре́гъ, и҆ жела́емагѡ тебѣ̀ конца̀ сподо́билсѧ є҆сѝ, то̀ са́мое соверше́нїе жела́нїй, ѳео́дѡре, воспрїе́мъ ра́дꙋѧсѧ.

И҆мы́й къ бг҃ꙋ дерзнове́нїе, ꙗ҆́кѡ до́бль и҆ мꙋ́дръ страда́лецъ, восхвалѧ́ющымъ тѧ̀ любо́вїю согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе просѝ, ѿ страсте́й и҆ скорбе́й всѣ́хъ на́съ и҆збавлѧ́ѧ.

Є҆ди́наго тѧ̀ безсме́ртна сло́ва пло́тїю пострада́вша и҆ ᲂу҆ме́рша, мꙋ́ченикъ бг҃омꙋ́дрый возжела́въ, безсме́ртїѧ твоегѡ̀ полꙋчи́въ, на нб҃са̀ всели́сѧ, къ зижди́телю всѣ́хъ всеси́льнꙋ.

Бг҃оро́диченъ: Благослове́ннꙋю мр҃і́ю, и҆ бж҃їю мт҃рь дв҃ꙋ, прїиди́те всѝ, вѣ́рою и҆ любо́вїю непреста́ннѡ восхва́лимъ, є҆ѧ́же ра́ди ѡ҆брѣ́тше вѣ́чное ра́дованїе.

Свѣти́ленъ.

Ты̀ красе́нъ добро́тою, и҆ воево́да благомо́щенъ, и҆ сла́вный во страда́льцѣхъ во́инъ, прине́слсѧ є҆сѝ хрⷭ҇тꙋ̀, и҆ мі́рꙋ да́ръ бжⷭ҇твенный, ѳео́дѡре, показа́лсѧ є҆сѝ.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Держа́внымъ твои́мъ кро́вомъ, ѿ вра̑гъ навѣ́та, на́съ, чⷭ҇таѧ, твоѧ̑ рабы̑ сохранѧ́й всѧ̑ неврє́дны: тѧ́ бо стѧжа́хомъ є҆ди́нꙋ прибѣ́жище въ нꙋ́ждахъ.

Краткое житие великомученика Феодора Стратилата, Гераклийского

Ве­ли­ко­му­че­ник Фе­о­дор Стра­ти­лат про­ис­хо­дил из го­ро­да Ев­ха­ит. Он был на­де­лен мно­ги­ми да­ро­ва­ни­я­ми и пре­крас­ной внеш­но­стью. За ми­ло­сер­дие Бог про­све­тил его со­вер­шен­ным по­зна­ни­ем хри­сти­ан­ской ис­ти­ны. Храб­рость свя­то­го во­и­на ста­ла из­вест­на мно­гим по­сле то­го, как он с по­мо­щью Бо­жи­ей убил гро­мад­но­го змея, жив­ше­го в про­па­сти в окрест­но­стях го­ро­да Ев­ха­и­та. Змей по­жи­рал мно­же­ство лю­дей и жи­вот­ных, дер­жа в стра­хе всю окру­гу. Свя­той Фе­о­дор, во­ору­жив­шись ме­чом и мо­лит­вой ко Гос­по­ду, по­бе­дил его, про­сла­вив сре­ди лю­дей Имя Хри­сто­во. За от­ва­гу свя­той Фе­о­дор был на­зна­чен во­е­на­чаль­ни­ком (стра­ти­ла­том) в го­ро­де Ге­рак­лее, где нес как бы двой­ное по­слу­ша­ние, со­че­тая свое от­вет­ствен­ное во­ин­ское слу­же­ние с апо­столь­ской про­по­ве­дью Еван­ге­лия сре­ди под­чи­нен­ных ему языч­ни­ков. Его го­ря­чая убеж­ден­ность, под­креп­лен­ная лич­ным при­ме­ром хри­сти­ан­ской жиз­ни, от­вра­ща­ла мно­гих от па­губ­ной «лжи без­бо­жия». Вско­ре по­чти вся Ге­рак­лея при­ня­ла хри­сти­ан­ство.

В это вре­мя им­пе­ра­тор Ли­ки­ний (307–324) на­чал же­сто­кое го­не­ние на хри­сти­ан. Же­лая обез­гла­вить но­вую ве­ру, он об­ру­шил пре­сле­до­ва­ния на про­све­щен­ных по­бор­ни­ков хри­сти­ан­ства, в ко­то­рых не без ос­но­ва­ния ви­дел ос­нов­ную угро­зу для уми­ра­ю­ще­го язы­че­ства. В их чис­ле ока­зал­ся и свя­той Фе­о­дор. Свя­той сам при­гла­сил Ли­ки­ния в Ге­рак­лею, по­обе­щав ему при­не­сти жерт­ву язы­че­ским бо­гам. Для со­вер­ше­ния этой пыш­ной це­ре­мо­нии он по­же­лал со­брать в сво­ем до­ме все зо­ло­тые и се­реб­ря­ные из­ва­я­ния бо­гов, ко­то­рые име­лись в Ге­рак­лее. Ослеп­лен­ный нена­ви­стью к хри­сти­ан­ству, Ли­ки­ний по­ве­рил сло­вам свя­то­го. Од­на­ко его ожи­да­ния бы­ли об­ма­ну­ты: за­вла­дев ис­ту­ка­на­ми, свя­той Фе­о­дор раз­бил их на кус­ки и раз­дал ни­щим. Так он по­сра­мил су­ет­ную ве­ру в без­душ­ных идо­лов и бук­валь­но на об­лом­ках язы­че­ства утвер­дил за­ко­ны хри­сти­ан­ско­го ми­ло­сер­дия.

Свя­той Фе­о­дор был схва­чен и под­верг­нут же­сто­ким и изощ­рен­ным пыт­кам. Их сви­де­те­лем был раб свя­то­го Фе­о­до­ра, свя­той Уар, ко­то­рый ед­ва на­хо­дил в се­бе си­лы опи­сы­вать неимо­вер­ные му­че­ния сво­е­го гос­по­ди­на. Пред­чув­ствуя близ­кую смерть, свя­той Фе­о­дор уже об­ра­щал к Бо­гу по­след­ние мо­лит­вы, го­во­ря: «Гос­по­ди, ре­кл ми еси пер­вее, Аз есмь с то­бою, ныне же поч­то оста­вил мя еси? Виждь, Гос­по­ди, яко зве­рие ди­вии рас­тер­за­ша мя Те­бе ра­ди, из­бо­де­ны суть зе­ни­цы очес мо­их, плоть моя ра­на­ми раз­дроб­ля­ет­ся, уязв­ля­ет­ся ли­це, со­кру­ша­ют­ся зу­бы, еди­ны то­чию на­гие ко­сти на кре­сте ви­сят: по­мя­ни мя, Гос­по­ди, пре­тер­пе­ва­ю­ще­го крест Те­бе ра­ди, же­ле­зо, и огнь, и гвоз­дие подъ­ях за Тя: про­чее же при­и­ми дух мой, уже бо от­хо­жду от жиз­ни сей».

Од­на­ко Бог, по ве­ли­кой Сво­ей ми­ло­сти, по­же­лал, чтобы кон­чи­на свя­то­го Фе­о­до­ра бы­ла так же пло­до­твор­на для его ближ­них, как и вся его жизнь: Он ис­це­лил ис­тер­зан­ное те­ло свя­то­го и свел его с кре­ста, на ко­то­ром тот был остав­лен на всю ночь. Утром цар­ские во­и­ны за­ста­ли свя­то­го Фе­о­до­ра жи­вым и невре­ди­мым; убеж­ден­ные во­очию в бес­пре­дель­ном мо­гу­ще­стве хри­сти­ан­ско­го Бо­га, они тут же, неда­ле­ко от ме­ста несо­сто­яв­шей­ся каз­ни, при­ня­ли свя­тое Кре­ще­ние. Так свя­той Фе­о­дор явил­ся, «яко день све­то­за­рен», для пре­бы­вав­ших во тьме идо­ло­по­клон­ства языч­ни­ков и про­све­тил их ду­ши «свет­лы­ми сво­е­го стра­да­ния лу­ча­ми». Не же­лая из­бе­жать му­че­ни­че­ской смер­ти за Хри­ста, свя­той Фе­о­дор доб­ро­воль­но пре­дал се­бя в ру­ки Ли­ки­ния, оста­но­вив вос­став­ший про­тив му­чи­те­лей на­род, уве­ро­вав­ший во Хри­ста, сло­ва­ми: «Пе­ре­стань­те, воз­люб­лен­ные! Гос­подь мой Иисус Хри­стос, ви­ся на Кре­сте, удер­жи­вал Ан­ге­лов, дабы они не со­тво­ри­ли от­мще­ние ро­ду че­ло­ве­че­ско­му». Идя на казнь, свя­той му­че­ник од­ним сло­вом от­во­рял тем­нич­ные две­ри и осво­бож­дал за­клю­чен­ных от уз. Лю­ди, при­ка­са­ю­щи­е­ся к его ри­зам и чу­дом Бо­жи­им об­нов­лен­но­му те­лу, мгно­вен­но ис­це­ля­лись от бо­лез­ней и осво­бож­да­лись от бе­сов. По при­ка­зу ца­ря свя­той Фе­о­дор был усе­чен ме­чом.

Пе­ред смерт­ной каз­нью он ска­зал Уа­ру: «Не ле­нись за­пи­сать день кон­чи­ны мо­ей, а те­ло мое по­ло­жи в Ев­ха­и­тах». Эти­ми сло­ва­ми он про­сил еже­год­но­го по­ми­но­ве­ния. За­тем, ска­зав «аминь», он пре­кло­нил го­ло­ву под меч. Это со­вер­ши­лось 8 (21) фев­ра­ля 319 го­да, в суб­бо­ту, в тре­тий час дня. 

Полное житие великомученика Феодора Стратилата, Гераклийского

Свя­той ве­ли­ко­му­че­ник Фе­о­дор Стра­ти­лат был пре­дан му­че­ни­че­ской смер­ти в 319 го­ду по Рож­де­стве Хри­сто­вом. В до­слов­ном пе­ре­во­де с гре­че­ско­го сло­во «стра­ти­лат» озна­ча­ет «вы­со­кий во­ин», в ли­те­ра­тур­ном пе­ре­во­де – «во­е­во­да», «во­е­на­чаль­ник». Про­ис­хо­дил свя­той Фе­о­дор из го­ро­да Ев­ха­и­ты, ныне Мар­си­ан на се­ве­ре Ма­ло­ази­ат­ско­го на­го­рья в Тур­ции. Бла­гая весть свя­то­го Еван­ге­лия в эти ме­ста при­не­се­на еще в апо­столь­ские вре­ме­на.

Свя­той Фе­о­дор был на­де­лен от Гос­по­да мно­ги­ми да­ро­ва­ни­я­ми. Его вы­де­ля­ли сре­ди окру­жа­ю­щих при­род­ная кра­со­та, ве­ли­ко­душ­ное серд­це, глу­бо­кое по­зна­ние хри­сти­ан­ских ис­тин, муд­рость и крас­но­ре­чие. Храб­рость свя­то­го во­и­на ста­ла мно­гим из­вест­на по­сле то­го, как он с по­мо­щью Бо­жи­ей убил гро­мад­но­го змея, жив­ше­го в про­па­сти в окрест­но­стях го­ро­да Ев­ха­и­ты. Змей по­жи­рал мно­же­ство лю­дей и жи­вот­ных, дер­жа в стра­хе всю окру­гу. Свя­той Фе­о­дор, ни­ко­му ни­че­го не го­во­ря, взяв с со­бой свое обыч­ное ору­жие и имея на гру­ди крест, дви­нул­ся в путь. До­е­хав до по­ля вбли­зи про­па­сти, где жил змей во­ин Хри­стов слез с ко­ня и лег от­дох­нуть. В этих ме­стах про­жи­ва­ла некая бла­го­че­сти­вая же­на по име­ни Ев­се­вия. Она бы­ла пре­клон­ная ле­та­ми. За несколь­ко лет пе­ред этим она ис­про­си­ла те­ло свя­то­го му­че­ни­ка Фе­до­ра Ти­ро­на, несго­рев­шее на ко­ст­ре во вре­мя каз­ни, по­греб­ла его око­ло сво­е­го до­ма и каж­дый год празд­но­ва­ла его па­мять в день пре­став­ле­ния 17 фев­ра­ля (2 мар­та). Бла­го­че­сти­вая Ев­се­вия, уви­дев спя­ще­го во­и­на Хри­сто­ва Фе­о­до­ра Стра­ти­ла­та, раз­бу­ди­ла его и пы­та­лась убе­дить уй­ти из этих мест, чтобы не по­стра­дать от змея. Му­же­ствен­ный во­ин Хри­стов Фе­о­дор от­ве­чал ей: «Отой­ди и стань по­даль­ше от ме­ста се­го, и ты уви­дишь си­лу Хри­ста мо­е­го». Жен­щи­на ото­шла и ста­ла мо­лить­ся к Спа­си­те­лю о да­ро­ва­нии по­бе­ды сме­ло­му во­и­ну. Об­ра­тил­ся с мо­лит­вой к Гос­по­ду и свя­той Фе­о­дор: «Гос­по­ди Иису­се Хри­сте, вос­си­яв­ший от От­че­го Су­ще­ства, по­мо­гав­ший мне в бит­вах и да­вав­ший по­бе­ду на со­про­тив­ныя, Ты и ныне Тот же есть Гос­по­ди Хри­сте Бо­же, по­шли мне по­бе­ду с вы­со­ты Тво­ей свя­той». Свя­той Фе­о­дор по­бе­дил чу­до­ви­ще, про­сла­вив сре­ди лю­дей имя Хри­сто­во. За от­ва­гу свя­той Фе­о­дор был на­зна­чен во­е­на­чаль­ни­ком в го­ро­де Ге­рак­лее близ Чер­но­го мо­ря, неда­ле­ко от Ев­ха­ит. Здесь свя­той Фе­о­дор со­че­тал от­вет­ствен­ное во­ин­ское слу­же­ние с апо­столь­ской про­по­ве­дью Еван­ге­лия сре­ди под­чи­нен­ных ему языч­ни­ков. Его го­ря­чая ве­ра, под­креп­лен­ная лич­ным хри­сти­ан­ским при­ме­ром, от­вра­ща­ла мно­гих от па­губ­ных при­вы­чек. В ре­зуль­та­те по­чти все жи­те­ли Ге­рак­леи при­ня­ли хри­сти­ан­ство.

В это вре­мя на­ча­лись же­сто­кие го­не­ния на хри­сти­ан. Им­пе­ра­тор Ли­ки­ний (307–324 гг.), умерт­вив­ший со­рок му­че­ни­ков Се­ва­стий­ских, об­ру­шил свои го­не­ния не на про­стой на­род, а на про­све­щен­ных по­бор­ни­ков хри­сти­ан­ства, в ко­то­рых ви­дел се­рьез­ную угро­зу для от­ми­рав­ше­го язы­че­ства. Про­слы­шав о храб­ром во­е­на­чаль­ни­ке, им­пе­ра­тор за­хо­тел его уви­деть и по­слал за ним сво­их при­бли­жен­ных. Свя­той Фе­о­дор при­нял по­слов с че­стью, но не хо­тел остав­лять сво­е­го го­ро­да. Пред­ви­дя на­ме­ре­ния им­пе­ра­то­ра, му­че­ник Хри­стов хо­тел по­стра­дать в сво­ем го­ро­де, по­это­му он от­ве­тил им­пе­ра­то­ру, что не мо­жет сей­час по­ки­нуть Ге­рак­лию и про­сит его по­жа­ло­вать к нему. На­ка­нуне при­бы­тия нече­сти­во­го пра­ви­те­ля свя­той Фе­о­дор удо­сто­ил­ся чу­дес­но­го ви­де­ния. Во вре­мя мо­лит­вы он вдруг уви­дел се­бя в хра­ме, кры­ша ко­то­ро­го раз­верз­лась, над хра­мом вос­си­ял небес­ный свет и раз­дал­ся го­лос: «Дер­зай, Фе­о­дор, Я с то­бою!». Укреп­лен­ный ви­де­ни­ем, свя­той му­че­ник об­ра­тил­ся к Гос­по­ду с го­ря­чей мо­лит­вой, про­ся Его укре­пить свои си­лы для пред­сто­я­ще­го по­дви­га. Им­пе­ра­тор при­е­хал, за­хва­тив с со­бой зо­ло­тых и се­реб­ря­ных идо­лов. Он бла­го­склон­но от­нес­ся к свя­то­му Фе­о­до­ру, хва­лил его за хо­ро­шее управ­ле­ние го­ро­дом и по­ве­лел ему при­не­сти пе­ред на­ро­дом жерт­вы идо­лам. Свя­той про­сил им­пе­ра­то­ра оста­вить идо­лов на ночь в сво­ем до­ме. Им­пе­ра­тор со­гла­сил­ся. За­вла­дев ис­ту­ка­на­ми, свя­той Фе­о­дор раз­бил их на мно­гие ча­сти и раз­дал ку­соч­ки зо­ло­та и се­реб­ра ни­щим. Так он по­сра­мил су­ет­ную ве­ру в без­душ­ных идо­лов и на об­лом­ках язы­че­ства утвер­ждал за­ко­ны хри­сти­ан­ско­го ми­ло­сер­дия. Му­че­ник Хри­стов по при­ка­зу им­пе­ра­то­ра был схва­чен, и под­верг­нут же­сто­ким и изощ­рен­ным пыт­кам. Му­чи­те­ли би­ли его во­ло­вьи­ми жи­ла­ми и оло­вян­ны­ми пру­тья­ми, тер­за­ли его те­ло гвоз­дя­ми и па­ли­ли ог­нем. Все это свя­той му­че­ник пе­ре­но­сил с ве­ли­ким тер­пе­ни­ем и толь­ко по­вто­рял: «Сла­ва Те­бе, Бо­же наш!» По­сле му­че­ний свя­то­го бро­си­ли в тем­ни­цу, и пять дней про­дер­жа­ли там без пи­щи и во­ды, а за­тем ис­тер­зан­но­го свя­то­го при­гвоз­ди­ли к кре­сту и оста­ви­ли на ночь. Му­чи­те­ли на­де­я­лись, что он умрет но­чью на кре­сте. Од­на­ко Гос­подь ре­шил про­сла­вить сво­е­го свя­то­го пе­ред все­ми жи­те­ля­ми Ге­рак­лии. Утром во­и­ны, участ­во­вав­шие в каз­ни уви­де­ли свя­то­го му­че­ни­ка жи­вым и невре­ди­мым. Убеж­ден­ные во­очию в бес­пре­дель­ном мо­гу­ще­стве хри­сти­ан­ско­го Бо­га, они тут же, неда­ле­ко от ме­ста несо­сто­яв­шей­ся каз­ни, при­ня­ли свя­тое кре­ще­ние. Му­че­ник Фе­о­дор удер­жал жи­те­лей и во­и­нов, уве­ро­вав­ших во Хри­ста от мя­те­жа, го­во­ря им: «Пе­ре­стань­те воз­люб­лен­ные! Гос­подь мой Иисус Хри­стос, ви­ся на кре­сте, удер­жи­вал ан­ге­лов, дабы они не со­тво­ри­ли от­мще­ние ро­ду че­ло­ве­че­ско­му». Му­че­ник Хри­стов доб­ро­воль­но от­дал се­бя в ру­ки му­чи­те­лей. Идя на казнь, свя­той од­ним сло­вом от­кры­вал две­ри тем­ниц и осво­бож­дал уз­ни­ков. Жи­те­ли Ге­рак­лии, при­ка­сав­ши­е­ся к его одеж­де, ис­це­ля­лись от бо­лез­ней и осво­бож­да­лись от бе­сов. Пе­ред тем как пре­дать се­бя в ру­ки па­ла­ча, му­че­ник Фе­о­дор за­ве­щал по­хо­ро­нить свое те­ло в Ев­ха­и­тах в име­нии ро­ди­те­лей. Сво­е­му слу­ге Уа­ру при­ка­зал за­пи­сать все му­че­ния, ко­то­рым он был под­верг­нут, для на­зи­да­ния бу­ду­щих по­ко­ле­ний хри­сти­ан. За­тем му­че­ник Хри­стов дол­го мо­лил­ся и, на­ко­нец, про­из­не­ся сло­во «аминь», пре­кло­нил под меч свою чест­ную и свя­тую гла­ву. Казнь со­вер­ши­лась 8 (21) фев­ра­ля 319 го­да в суб­бо­ту, в тре­тий час дня. На­род ока­зал ве­ли­кие по­че­сти свя­тым остан­кам му­че­ни­ка. 8 (21) июня то­го же го­да они бы­ли тор­же­ствен­но пе­ре­не­се­ны в Ев­ха­и­ты. Во вре­мя пе­ре­не­се­ния те­ла свя­то­го и уже в са­мом го­ро­де со­вер­ша­лись мно­го­чис­лен­ные чу­де­са во сла­ву Хри­ста Бо­га, Ему же со От­цем и Свя­тым Ду­хом, честь и по­кло­не­ние во ве­ки. Аминь.

Свя­той ве­ли­ко­му­че­ник Фе­о­дор Стра­ти­лат, вер­ный до смер­ти Гос­по­ду Иису­су Хри­сту, бес­страш­ный и жерт­вен­ный во­е­на­чаль­ник, храб­рый сол­дат, из­древ­ле по­чи­та­ет­ся как по­кро­ви­тель пра­во­слав­но­го во­ин­ства.

В па­мять ве­ли­ко­му­че­ни­ка Фе­о­до­ра Стра­ти­ла­та стро­и­лись хра­мы во всех пра­во­слав­ных стра­нах. По мо­лит­вам к нему, от Его икон со­вер­ша­лись мно­гие чу­де­са. Так свя­той Ана­ста­сий Си­на­ит, пат­ри­арх Ан­тио­хий­ский (599 г.) и Иоанн Да­мас­кин (ок. 780 г.) упо­ми­на­ют о чу­де, про­изо­шед­шем в хра­ме Фе­о­до­ра Стра­ти­ла­та неда­ле­ко от Да­мас­ка в ме­стеч­ке Кар­са­та в Си­рии. Ко­гда эти ме­ста бы­ли за­хва­че­ны са­ра­ци­на­ми, храм был ра­зо­рен и в даль­ней­шем под­верг­ся осквер­не­нию. В зда­нии по­се­ли­лись са­ра­ци­ны. Од­на­жды один из них, взяв лук, пу­стил стре­лу в на­пи­сан­ное крас­ка­ми на стене изо­бра­же­ние свя­то­го Фе­о­до­ра. Стре­ла по­па­ла в пра­вое пле­чо свя­то­го, и тот­час по стене по­тек­ла струй­ка жи­вой кро­ви. Нече­стив­цы уди­ви­лись это­му, но храм не по­ки­ну­ли. Все­го в церк­ви про­жи­ва­ло око­ло два­дца­ти се­мейств. По про­ше­ствии неко­то­ро­го вре­ме­ни, все они скон­ча­лись по неиз­вест­ной при­чине. Мор на­пал на свя­то­тат­цев, в то вре­мя как их со­пле­мен­ни­ки, жив­шие вне хра­ма, не по­стра­да­ли.

См. так­же: "Стра­да­ние св. вмч. Фе­о­до­ра Стра­ти­ла­та" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

См. так­же: "Пе­ре­не­се­ние мо­щей св. в­м­ч. Фе­о­до­ра Стра­ти­ла­та" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.