Канон святым мученикам Адриану и Наталии Никомидийским

Припев: Святи́и му́ченицы Адриа́но и Ната́лие, моли́те Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 08 сентября (26 августа ст. ст.)

Глас 6.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Я́ко по су́ху пешеше́ствовав Изра́иль по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.

В нощи́ мя́ жития́, сно́м лю́тым одержи́ма дея́ний, к све́ту покая́ния, Бо́же, воздви́гни моли́твами му́ченик Твои́х, Христе́, да сла́влю Тя́.

Восто́ком мы́сленнаго со́лнца озари́вшеся му́ченицы и дне́ сы́нове бы́вше, всю́ и́дольскую мглу́ кре́пко потреби́сте.

От усте́н, иска́пающих сла́дости Боже́ственнаго ра́зума, наслади́вся, Адриа́не, я́д изблева́л еси́ пре́жняго неразу́мия, вои́стинну, богоблаже́нне.

Богоро́дичен: Твоего́ прие́мши Соде́теля, я́ко Са́м восхоте́, от безсе́менна Твоего́ чре́ва, па́че ума́ воплоща́ема, Чи́стая, тва́ри вои́стинну яви́лася еси́ Влады́чица.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́коже Ты́, Го́споди Бо́же мо́й, вознесы́й ро́г ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый на́с на ка́мени испове́дания Твоего́.

У́з избежа́в и́дольскаго су́етства, му́чениче, связа́лся еси́ жела́нием любве́ Христо́вы, и у́зам страда́лец Его́ ра́достию приобщи́лся еси́.

Заво́рами желе́зными го́лени сокруша́еми, страстоте́рпцы Госпо́дни, нече́стия ко́сти терпе́ния заво́рами и му́жеством вои́стинну сокруши́сте.

Огне́м любве́ Боже́ственныя ду́шу опаля́ему супру́га, распали́ла еси́ жела́ние ко Христу́, любо́вь плотску́ю, Ната́лие, до конца́ возненави́девши.

Богоро́дичен: Боже́ственнаго рождества́ Твоего́, Чи́стая, вся́кий естества́ чи́н превосхо́дит чу́до: Бо́га бо преесте́ственне зачала́ еси́ во чре́ве, и ро́ждши, пребыва́еши Присноде́ва.

Конда́к, гла́с 4:

Жены́ богому́дрыя боже́ственная словеса́ в се́рдце положи́в, Адриа́не, му́чениче Христо́в, к муче́ниям усе́рдно устреми́лся еси́, с супру́гою вене́ц прие́мь.

Седа́лен, гла́с 4.

Нече́стия запале́ние благоче́стия ороше́нием угаси́л еси́, страстоте́рпче, сокруше́нием твои́х удо́в, и́дольскую кре́пость истни́л еси́, супру́жницу обре́т помо́щницу ко все́м лю́тым, му́чениче, ополче́нием, с не́юже в вы́шнее всели́лся еси́ Ца́рство, Адриа́не, крепкоду́шне. Христу́ моли́ся да́ти все́м, чту́щим тя́, ми́лость.

Богоро́дичен: Треволне́нии стра́стными безсо́вестный а́з обурева́емь, Чи́стая, призыва́ю Тя́ те́пле, да не пре́зриши мене́, окая́ннаго, поги́бнути, бе́здну милосе́рдия ро́ждши, ра́зве бо Тебе́, наде́жды не и́мам. Да не враго́м у́бо обра́дование и сме́х, наде́явся на Тя́, явлю́ся, и́бо мо́жеши, ели́ко хо́щеши, я́ко Ма́ти су́щи все́х Бо́га.

Крестобогоро́дичен: Де́ва и А́гница, ви́девши на кресте́, без се́мене из Нея́ А́гнца ро́ждшагося и копие́м прободе́на, печа́ли уя́звлена стрела́ми, вопия́ше боле́зненно, восклица́ющи: что́ но́вое та́инство? Ка́ко умира́еши, И́же живота́ еди́н Госпо́дь? Те́мже воскресни́, па́дшаго воздвиза́я пра́отца.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, честна́я Це́рковь боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста, о Го́споде пра́зднующи.

Христа́ му́ченицы кре́пость стяжа́вше, некре́пкое суровство́ гони́телей вои́стинну попра́вше, и венцы́ побе́ды с небесе́ прия́ша.

Гно́ем, всю́ду обтека́ющим святы́х телесе́м, ми́ро Бо́гу вои́стинну принесе́ся, гное́ние пре́лести очища́ющее держа́вно.

Твои́ми кровьми́ оде́жду обагри́л еси́ себе́ нетле́ния, совле́к тле́ния оде́жду, и Христу́, Адриа́не, со сла́вою ны́не предстои́ши.

Богоро́дичен: Я́ко вои́стинну неизвеща́нна и непостижи́ма, я́же Твоего́ боголе́пнаго, Богоро́дице, су́ть рождества́, су́щим на земли́ и на небеси́, Присноде́во, та́инства.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, и́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Десяти́ца сугу́ба страда́лец с просто́ю тро́ицею, Христа́ ны́не моля́ще, разреши́ша соу́з нече́стия, су́ща безкре́постна, кре́постию Тро́ичною, до́блественнии.

Я́коже со́лнце, посреде́ стоя́ зве́зд све́тлых, Адриа́не, с тобо́ю стра́ждущих облиста́л еси́ све́том благоче́стия, нече́стия мглу́ отгна́в, и просвети́л еси́ ми́ра концы́.

Роса́ глаго́л твои́х честны́х, исцеле́ние боле́зней вои́стинну твоему́ супру́жнику бы́сть, вкуси́вшу лу́чших любо́вь, богому́драя Ната́лие, му́чеников сожи́тельнице.

Богоро́дичен: Богоро́дицу Тя́ от души́, Влады́чице ми́ра Блага́я, испове́дающих спаси́: Тя́ бо предста́тельство непобори́мое и́мамы, и́стинную Богороди́тельницу.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Жите́йское мо́ре, воздвиза́емое зря́ напа́стей бу́рею, к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти́: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

Христо́вою окормля́еми дла́нию благоче́стно, безбо́жия пучи́ну преидо́сте и ко приста́нищу ти́хому вы́шния све́тлости, страда́льцы Госпо́дни, устреми́стеся.

Я́ко цве́ти, благоуха́ют по́двиг твои́х, му́дре, я́же па́че естества́ одоле́ния, и́бо Бо́жие яви́лся еси́, Адриа́не, благово́нно кади́ло, огне́м му́к опаля́емь.

Добро́тою ве́ры свята́я твоя́ душа́ укра́шена, всечестна́я, и добро́ту и́щущи, я́ко вои́стинну Христо́ву безме́рную, Ната́лие, жела́ния не погреши́.

Богоро́дичен: Всечи́стая Влады́чице, ро́ждшая челове́ком ко́рмчия Го́спода, страсте́й мои́х непостоя́нное и лю́тое утоли́ смуще́ние, и тишину́ пода́ждь се́рдцу моему́.

Конда́к, гла́с 4.

Му́ченик возсия́ боже́ственная па́мять, и земны́я озари́ вся́ концы́ све́тло, с весе́лием зову́щих: Ты́ еси́ му́чеников, Христе́, ра́дование.

И́кос:

На дре́ве кре́стнем пло́тию пригвожде́ннаго, Христа́ Царя́ возжела́вше до́блественне, во́ини, усе́рдно боле́зни лю́тыя и му́ки стра́шныя претерпе́ша, попра́вше и́дольское нече́стие все́, и беззако́нных сопротивле́ния низло́жше, десяти́ца сугу́бая и тро́ица му́ченик. Те́мже Адриа́н и Ната́лия, супру́г кра́сный си́х зря́ще, поревнова́ша и́м, и ра́дующеся, вопию́т: Ты́ еси́ му́чеников, Христе́, ра́дование.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пе́щь соде́ла А́нгел преподо́бным отроко́м, халде́и же опаля́ющее веле́ние Бо́жие, мучи́теля увеща́ вопи́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Необори́мы я́коже столпы́ яви́стеся, Сио́на вы́шняго му́ченицы, низложи́вше утвержде́ния вся́ вра́жия терпе́нием страда́ния ва́шего. Те́мже почита́ем благоче́стно ва́шу па́мять при́сно.

Помо́щница Адриа́ну Ната́лия я́ко единоду́шна от Бо́га дарова́ся, извлача́щи угле́бша сего́ во глубине́ пре́лести и уверя́ющи вопи́ти: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Я́ко многоце́нно сокро́вище, му́ченика ру́ку скры́вши, не предала́ еси́ целому́дрия твоего́ сокро́вища укра́сти тща́щимся, честна́я, окормля́ема руко́ю отце́в Бо́га.

Богоро́дичен: Свяще́ннии проро́цы провозвести́ша, Чи́стая, явле́нно та́инство честна́го рождества́ Твоего́, и ны́не мы́, сбытия́ издале́ча смотря́юще, благоче́стно Тя́ ублажа́ем.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́: вся́ бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. Тя́ превозно́сим во вся́ ве́ки.

Огне́м муче́ния всесожига́еми, нече́стия пла́мень ве́сь угаси́сте кровьми́ ва́шими, страда́льцы, зову́ще: Тя́ превозно́сим, Христе́, во вся́ ве́ки.

Жены́ чу́дныя кто́ не удиви́тся су́щия к Бо́гу любви́? Я́ко возненави́де жела́ние плотско́е, и супру́жника уве́ри чести́ и сла́вити Христа́ во ве́ки вся́.

Посрами́в безбо́жных су́етства и возжела́в Христо́ву красоту́, сто́лп благоче́стия ве́рным бы́л еси́, му́чениче, страстоте́рпче Адриа́не всеблаже́нне.

Богоро́дичен: От Све́та Светода́вца Сло́ва зачала́ еси́, и ро́ждши несказа́нно Пресу́щественнаго: Ду́х бо в Тя́, Де́во, Бо́жий всели́ся. Те́мже Тя́ пое́м, Чи́стая, во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети, на Него́же не сме́ют чи́ни а́нгельстии взира́ти; Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком Сло́во воплоще́нно, Его́же велича́юще, с небе́сными во́и, Тя́ ублажа́ем.

Удо́в сокруше́ние, лю́тых преще́ния, ни ме́чь, ни о́гнь, ни сме́рть пло́ти тле́нныя, Христо́вы любве́ разлучи́ти ва́с, сла́внии страда́льцы, отню́д возмого́ша. Те́мже во ве́ки с Ни́м при́сно веселите́ся.

Свещи́ богосве́тлы, зве́зды сия́ющия, свети́льницы, на́м све́т благоче́стия озаря́юще, со́лнца сла́вы сия́ния, ча́да невече́рняго блаже́нства, му́ченицы яви́стеся Христо́вы всечестни́и.

Исто́чник во́д испо́лнен духо́вных, и река́, Боже́ственных дарова́ний испо́лнена, и ча́ша страда́ния пролива́ющая то́ки, пучи́ны спасе́ния, му́ченицы яви́стеся, бу́ри напа́стей разли́чных на́с избавля́юще.

Богоро́дичен: Ме́ртвым воста́ние ны́не дарова́ся Твои́м несказа́нным и неизрече́нным рождество́м, Богоро́дице Всечи́стая: Жи́знь бо из Тебе́, пло́тию обложе́на, все́м возсия́ и сме́ртную дря́хлость я́ве разруши́.

Свети́лен.

Адриа́н всему́дрый, страда́льцев утвержде́ние, с честно́ю Ната́лиею пе́сньми досто́йно да почти́тся, с ни́миже облиста́ет му́ченик собо́р святы́й. И́хже све́тлое торжество́ соверша́юще благочестному́дренно, пое́м пе́сньми боже́ственными.

Богоро́дичен: И́же дре́вле ми́ обоже́нию во Еде́ме позави́девша, томи́теля зми́я, Де́во, смири́вся во утро́бе Твое́й Творе́ц тва́ри и Зижди́тель естества́, боголе́пно погуби́ кресто́м и сме́ртию, источа́я ми́ нетле́ние.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Ꙗ҆́кѡ по сꙋ́хꙋ пѣшеше́ствовавъ і҆и҃ль по бе́зднѣ стопа́ми, гони́телѧ фараѡ́на ви́дѧ потоплѧ́ема, бг҃ꙋ побѣ́днꙋю пѣ́снь пои́мъ, вопїѧ́ше.

Въ нощи́ мѧ житїѧ̀, сно́мъ лю́тымъ ѡ҆держи́ма дѣѧ́нїй, къ свѣ́тꙋ покаѧ́нїѧ, бж҃е, воздви́гни, моли́твами мꙋ́чєникъ твои́хъ, хрⷭ҇тѐ, да сла́влю тѧ̀.

Восто́комъ мы́сленнагѡ сл҃нца ѡ҆зари́вшесѧ мч҃ницы, и҆ днѐ сы́нове бы́вше, всю̀ і҆́дѡльскꙋю мглꙋ̀ крѣ́пкѡ потреби́сте.

Ѿ ᲂу҆сте́нъ и҆ска́пающихъ сла́дѡсти бжⷭ҇твеннагѡ ра́зꙋма наслади́всѧ, а҆дрїа́не, и҆ ꙗ҆́дъ и҆зблева́лъ є҆сѝ пре́жнѧгѡ неразꙋ́мїѧ вои́стиннꙋ, бг҃облаже́нне.

Бг҃оро́диченъ: Твоегѡ̀ прїе́мши содѣ́телѧ, ꙗ҆́кѡ са́мъ восхотѣ̀, ѿ безсѣ́менна твоегѡ̀ чре́ва, па́че ᲂу҆ма̀ воплоща́ема, чⷭ҇таѧ, тва́ри вои́стиннꙋ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ влⷣчца.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Нѣ́сть свѧ́тъ, ꙗ҆́коже ты̀, гдⷭ҇и бж҃е мо́й, вознесы́й ро́гъ вѣ́рныхъ твои́хъ, бл҃же, и҆ ᲂу҆тверди́вый на́съ на ка́мени и҆сповѣ́данїѧ твоегѡ̀.

Оу҆́зъ и҆збѣжа́въ і҆́дѡльскагѡ сꙋ́етства, мꙋ́чениче, свѧза́лсѧ є҆сѝ жела́нїемъ любвѐ хрⷭ҇то́вы, и҆ ᲂу҆́замъ страда́лєцъ є҆гѡ̀ ра́достїю приѡбщи́лсѧ є҆сѝ.

Заво́рами желѣ́зными го́лєни сокрꙋша́еми, страстоте́рпцы гдⷭ҇ни, нече́стїѧ кѡ́сти терпѣ́нїѧ заво́рами и҆ мꙋ́жествомъ вои́стиннꙋ сокрꙋши́сте.

Ѻ҆гне́мъ любвѐ бжⷭ҇твенныѧ, дꙋ́шꙋ ѡ҆палѧ́емꙋ сꙋпрꙋ́га, распали́ла є҆сѝ жела́нїе ко хрⷭ҇тꙋ̀, любо́вь плотскꙋ́ю, ната́лїе, до конца̀ возненави́дѣвши.

Бг҃оро́диченъ: Бжⷭ҇твеннагѡ ржⷭ҇тва̀ твоегѡ̀, чⷭ҇таѧ, всѧ́кїй є҆стества̀ чи́нъ превосхо́дитъ чꙋ́до: бг҃а бо преесте́ственнѣ зачала̀ є҆сѝ во чре́вѣ, и҆ ро́ждши пребыва́еши приснодв҃а.

Конда́къ, гла́съ д҃:

Жены̀ бг҃омꙋ́дрыѧ бжⷭ҇твєннаѧ словеса̀ въ се́рдцѣ положи́въ, а҆дрїа́не мꙋ́чениче хрⷭ҇то́въ, къ мꙋче́нїѧмъ ᲂу҆се́рднѡ ᲂу҆стреми́лсѧ є҆сѝ, съ сꙋпрꙋ́гою вѣне́цъ прїе́мь.

Сѣда́ленъ, гла́съ д҃.

Нече́стїѧ запале́нїе, благоче́стїѧ ѡ҆роше́нїемъ ᲂу҆гаси́лъ є҆сѝ, страстоте́рпче, сокрꙋше́нїемъ твои́хъ ᲂу҆дѡ́въ, і҆́дѡльскꙋю крѣ́пость и҆стни́лъ є҆сѝ, сꙋпрꙋ́жницꙋ ѡ҆брѣ́тъ помо́щницꙋ, ко всѣ̑мъ лю̑тымъ, мꙋ́чениче, ѡ҆полче́нїємъ, съ не́юже въ вы́шнее всели́лсѧ є҆сѝ црⷭ҇тво, а҆дрїа́не крѣпкодꙋ́шне. хрⷭ҇тꙋ̀ моли́сѧ, да́ти всѣ̑мъ чтꙋ́щымъ тѧ̀ ми́лость.

Бг҃оро́диченъ: Треволнє́нїи стра́стными, безсо́вѣстный а҆́зъ ѡ҆бꙋрева́емь, чⷭ҇таѧ, призыва́ю тѧ̀ те́плѣ, да не пре́зриши менє̀ ѻ҆каѧ́ннагѡ поги́бнꙋти, бе́зднꙋ милосе́рдїѧ ро́ждши, ра́звѣ бо тебє̀ наде́жды не и҆́мамъ. да не врагѡ́мъ ᲂу҆́бѡ ѡ҆бра́дованїе и҆ смѣ́хъ, надѣ́ѧвсѧ на тѧ̀ ꙗ҆влю́сѧ: и҆́бо мо́жеши, є҆ли́кѡ хо́щеши, ꙗ҆́кѡ мт҃и сꙋ́щи всѣ́хъ бг҃а.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: Дв҃а и҆ а҆́гница ви́дѣвши на крⷭ҇тѣ̀, безъ сѣ́мене и҆зъ неѧ̀ а҆́гнца ро́ждшагосѧ, и҆ копїе́мъ прободе́на, печа́ли ᲂу҆ѧ́звлена стрѣла́ми, вопїѧ́ше болѣ́зненнѡ восклица́ющи: что̀ но́вое та́инство; ка́кѡ ᲂу҆мира́еши, и҆́же живота̀ є҆ди́нъ гдⷭ҇ь; тѣ́мже воскрⷭ҇нѝ, па́дшагѡ воздвиза́ѧ пра́ѻтца.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Хрⷭ҇то́съ, моѧ̀ си́ла, бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь, честна́ѧ цр҃ковь бг҃олѣ́пнѡ пое́тъ взыва́ющи, ѿ смы́сла чи́ста ѡ҆ гдⷭ҇ѣ пра́зднꙋющи.

Хрⷭ҇та̀ мꙋ́чєницы крѣ́пость стѧжа́вше, некрѣ́пкое сꙋровство̀ гони́телей вои́стиннꙋ попра́вше, и҆ вѣнцы̀ побѣ́ды съ нб҃сѐ прїѧ́ша.

Гно́емъ всю́дꙋ ѡ҆бтека́ющымъ ст҃ы́хъ тѣлесє́мъ, мѵ́ро бг҃ꙋ вои́стиннꙋ принесе́сѧ, гное́нїе пре́лести ѡ҆чища́ющее держа́вно.

Твои́ми кровьмѝ ѻ҆де́ждꙋ ѡ҆багри́лъ є҆сѝ себѣ̀ нетлѣ́нїѧ, совле́къ тлѣ́нїѧ ѻ҆де́ждꙋ, и҆ хрⷭ҇тꙋ̀, а҆дрїа́не, со сла́вою ны́нѣ предстои́ши.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ вои́стиннꙋ неизвѣща̑нна и҆ непостижи̑ма, ꙗ҆̀же твоегѡ̀ бг҃олѣ́пнагѡ, бцⷣе, сꙋ́ть ржⷭ҇тва̀, сꙋ́щымъ на землѝ и҆ на нб҃сѝ, приснодв҃о та̑инства.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Бж҃їимъ свѣ́томъ твои́мъ, бл҃же, ᲂу҆́тренюющихъ тѝ дꙋ́шы любо́вїю ѡ҆зарѝ, молю́сѧ, тѧ̀ вѣ́дѣти, сло́ве бж҃їй, и҆́стиннаго бг҃а, ѿ мра́ка грѣхо́внагѡ взыва́юща.

Десѧти́ца сꙋгꙋ́ба страда́лєцъ, съ просто́ю тро́ицею, хрⷭ҇та̀ ны́нѣ молѧ́ще, разрѣши́ша соꙋ́зъ нече́стїѧ сꙋ́ща безкрѣ́постна, крѣ́постїю тро́ичною до́блественнїи.

Ꙗ҆́коже со́лнце посредѣ̀ стоѧ̀ ѕвѣ́здъ свѣ́тлыхъ, а҆дрїа́не, съ тобо́ю стра́ждꙋщихъ ѡ҆блиста́лъ є҆сѝ свѣ́томъ благоче́стїѧ, нече́стїѧ мглꙋ̀ ѿгна́въ, и҆ просвѣти́лъ є҆сѝ мі́ра концы̀.

Роса̀ глагѡ́лъ твои́хъ честны́хъ, и҆сцѣле́нїе болѣ́зней вои́стиннꙋ твоемꙋ̀ сꙋпрꙋ́жникꙋ бы́сть, вкꙋси́вшꙋ лꙋ́чшихъ любо́вь, бг҃омꙋ́драѧ ната́лїе, мꙋ́ченикѡвъ сожи́тельнице.

Бг҃оро́диченъ: Бцⷣꙋ тѧ̀ ѿ дꙋшѝ, влⷣчце мі́ра бл҃га́ѧ, и҆сповѣ́дающихъ спасѝ: тѧ́ бо предста́тельство непобори́мое и҆́мамы, и҆́стиннꙋю бг҃ороди́тельницꙋ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Жите́йское мо́ре воздвиза́емое зрѧ̀ напа́стей бꙋ́рею, къ ти́хомꙋ приста́нищꙋ твоемꙋ̀ прите́къ, вопїю́ ти: возведѝ ѿ тлѝ живо́тъ мо́й, многоми́лостиве.

Хрⷭ҇то́вою ѡ҆кормлѧ́еми дла́нїю благоче́стнѡ, безбо́жїѧ пꙋчи́нꙋ преидо́сте, и҆ ко приста́нищꙋ ти́хомꙋ вы́шнїѧ свѣ́тлости, страда́льцы гдⷭ҇ни, ᲂу҆стреми́стесѧ.

Ꙗ҆́кѡ цвѣ́ти благоꙋха́ютъ пѡ́двигъ твои́хъ, мꙋ́дре, ꙗ҆̀же па́че є҆стества̀ ѡ҆долѣ̑нїѧ: и҆́бо бж҃їе ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, а҆дрїа́не, благово́нно кади́ло, ѻ҆гне́мъ мꙋ́къ ѡ҆палѧ́емь.

Добро́тою вѣ́ры ст҃а́ѧ твоѧ̀ дꙋша̀ ᲂу҆кра́шена, всечестна́ѧ, и҆ добро́тꙋ и҆́щꙋщи, ꙗ҆́кѡ вои́стиннꙋ хрⷭ҇то́вꙋ безмѣ́рнꙋю, ната́лїе, жела́нїѧ не погрѣшѝ:

Бг҃оро́диченъ: Всечи́стаѧ влⷣчце, ро́ждшаѧ человѣ́кѡмъ ко́рмчїѧ гдⷭ҇а, страсте́й мои́хъ непостоѧ́нное и҆ лю́тое ᲂу҆толѝ смꙋще́нїе, и҆ тишинꙋ̀ пода́ждь се́рдцꙋ моемꙋ̀.

Конда́къ, гла́съ д҃.

Мꙋ́чєникъ возсїѧ̀ бжⷭ҇твеннаѧ па́мѧть, и҆ земны̑ѧ ѡ҆зарѝ всѧ̑ концы̀ свѣ́тло, съ весе́лїемъ зовꙋ́щихъ: ты̀ є҆сѝ мꙋ́ченикѡвъ, хрⷭ҇тѐ, ра́дованїе.

І҆́косъ:

На дре́вѣ крⷭ҇тнѣмъ пло́тїю пригвожде́ннаго, хрⷭ҇та̀ цр҃ѧ̀ возжела́вше до́блественнѣ во́ини, ᲂу҆се́рднѡ болѣ̑зни лю̑тыѧ и҆ мꙋ̑ки стра̑шныѧ претерпѣ́ша, попра́вше і҆́дѡльское нече́стїе всѐ, и҆ беззако́нныхъ сопротивлє́нїѧ низло́жше, десѧти́ца сꙋгꙋ́баѧ и҆ тро́ица мꙋ́чєникъ. тѣ́мже а҆дрїа́нъ и҆ ната́лїа сꙋпрꙋ́гъ кра́сный си́хъ зрѧ́ще, поревнова́ша и҆̀мъ, и҆ ра́дꙋющесѧ вопїю́тъ: ты̀ є҆сѝ мꙋ́ченикѡвъ, хрⷭ҇тѐ, ра́дованїе.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Росода́тельнꙋ ᲂу҆́бѡ пе́щь содѣ́ла а҆́гг҃лъ преподѡ́бнымъ ѻ҆трокѡ́мъ, халдє́и же ѡ҆палѧ́ющее велѣ́нїе бж҃їе, мꙋчи́телѧ ᲂу҆вѣща̀ вопи́ти: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Неѡбори́мы ꙗ҆́коже столпы̀ ꙗ҆ви́стесѧ сїѡ́на вы́шнѧгѡ, мꙋ́чєницы, низложи́вше ᲂу҆тверждє́нїѧ всѧ̑ вра̑жїѧ терпѣ́нїемъ страда́нїѧ ва́шегѡ. тѣ́мже почита́емъ благоче́стнѡ ва́шꙋ па́мѧть при́снѡ.

Помо́щница а҆дрїа́нꙋ ната́лїа, ꙗ҆́кѡ є҆динодꙋ́шна ѿ бг҃а дарова́сѧ, и҆звлача́щи ᲂу҆глѣ́бша сего̀ во глꙋбинѣ̀ пре́лести, и҆ ᲂу҆вѣрѧ́ющи вопи́ти: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Ꙗ҆́кѡ многоцѣ́нно сокро́вище мꙋ́ченика рꙋ́кꙋ скры́вши, не предала̀ є҆сѝ цѣломꙋ́дрїѧ твоегѡ̀ сокро́вища ᲂу҆кра́сти тща́щымсѧ, честна́ѧ, ѡ҆кормлѧ́ема рꙋко́ю ѻ҆тцє́въ бг҃а.

Бг҃оро́диченъ: Свѧще́ннїи прⷪ҇ро́цы провозвѣсти́ша, чⷭ҇таѧ, ꙗ҆вле́ннѡ та́инство честна́гѡ ржⷭ҇тва̀ твоегѡ̀: и҆ ны́нѣ мы̀ сбытїѧ̀ и҆здале́ча смотрѧ́юще, благоче́стнѡ тѧ̀ ᲂу҆блажа́емъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: И҆зъ пла́мене прпⷣбнымъ ро́сꙋ и҆сточи́лъ є҆сѝ и҆, пра́веднагѡ же́ртвꙋ водо́ю попали́лъ є҆сѝ: всѧ̑ бо твори́ши, хрⷭ҇тѐ, то́кмѡ є҆́же хотѣ́ти. тѧ̀ превозно́симъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Ѻ҆гне́мъ мꙋче́нїѧ всесожига́еми, нече́стїѧ пла́мень ве́сь ᲂу҆гаси́сте кровьмѝ ва́шими, страда́льцы, зовꙋ́ще: тѧ̀ превозно́симъ, хрⷭ҇тѐ, во всѧ̑ вѣ́ки.

Жены̀ чꙋ́дныѧ кто̀ не ᲂу҆диви́тсѧ сꙋ́щїѧ къ бг҃ꙋ любвѝ, ꙗ҆́кѡ возненави́дѣ жела́нїе плотско́е, и҆ сꙋпрꙋ́жника ᲂу҆вѣ́ри, честѝ и҆ сла́вити хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки всѧ̑.

Посрами́въ безбо́жныхъ сꙋ́єтства, и҆ возжела́въ хрⷭ҇то́вꙋ красотꙋ̀, сто́лпъ благоче́стїѧ вѣ̑рнымъ бы́лъ є҆сѝ, мꙋ́чениче, страстоте́рпче а҆дрїа́не всебл҃же́нне.

Бг҃оро́диченъ: Ѿ свѣ́та свѣтода́вца сло́ва зачала̀ є҆сѝ, и҆ ро́ждши несказа́ннѡ пресꙋ́щественнаго: дх҃ъ бо въ тѧ̀, дв҃о, бж҃їй всели́сѧ. тѣ́мже тѧ̀ пое́мъ, чⷭ҇таѧ, во вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Бг҃а человѣ́кѡмъ невозмо́жно ви́дѣти, на него́же не смѣ́ютъ чи́ни а҆́гг҃льстїи взира́ти: тобо́ю бо, всечⷭ҇таѧ, ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ сло́во воплоще́нно. є҆го́же велича́юще, съ нбⷭ҇ными вѡ́и тѧ̀ ᲂу҆бл҃жа́емъ.

Оу҆дѡ́въ сокрꙋше́нїе, лю́тыхъ прещє́нїѧ, ни ме́чь, ни ѻ҆́гнь, ни сме́рть пло́ти тлѣ́нныѧ, хрⷭ҇то́вы любвѐ разлꙋчи́ти ва́съ, сла́внїи страда́льцы, ѿню́дъ возмого́ша. тѣ́мже во вѣ́ки съ ни́мъ при́снѡ веселите́сѧ.

Свѣщы̀ бг҃освѣ̑тлы, ѕвѣ́зды сїѧ́ющыѧ, свѣти́льницы, на́мъ свѣ́тъ благоче́стїѧ ѡ҆зарѧ́юще, со́лнца сла́вы сїѧ̑нїѧ, ча̑да невече́рнѧгѡ блаже́нства, мꙋ́чєницы ꙗ҆ви́стесѧ хрⷭ҇то́вы всечестні́и.

И҆сто́чникъ во́дъ и҆спо́лненъ дꙋхо́вныхъ, и҆ рѣка̀ бж҃е́ственныхъ дарова́нїй и҆спо́лнена, и҆ ча́ша страда́нїѧ пролива́ющаѧ то́ки, пꙋчи̑ны спасе́нїѧ, мч҃ницы, ꙗ҆ви́стесѧ, бꙋ́ри напа́стей разли́чныхъ на́съ и҆збавлѧ́юще.

Бг҃оро́диченъ: Мє́ртвымъ воста́нїе ны́нѣ дарова́сѧ, твои́мъ несказа́ннымъ и҆ неизрече́ннымъ ржⷭ҇тво́мъ, бцⷣе всечⷭ҇таѧ: жи́знь бо и҆зъ тебє̀ пло́тїю ѡ҆бложе́на всѣ̑мъ возсїѧ̀, и҆ сме́ртнꙋю дрѧ́хлость ꙗ҆́вѣ разрꙋшѝ.

Свѣти́ленъ.

А҆дрїа́нъ всемꙋ́дрый, страда́льцєвъ ᲂу҆твержде́нїе, съ честно́ю ната́лїею пѣ́сньми досто́йнѡ да почти́тсѧ: съ ни́миже ѡ҆блиста́етъ мꙋ́чєникъ собо́ръ ст҃ы́й. и҆́хже свѣ́тлое торжество̀ соверша́юще благочестномꙋ́дреннѡ, пое́мъ пѣ́сньми бжⷭ҇твенными.

Бг҃оро́диченъ: И҆́же дре́вле мѝ ѡ҆боже́нїю во є҆де́мѣ позави́дѣвша, томи́телѧ ѕмі́ѧ, дв҃о, смири́всѧ во ᲂу҆тро́бѣ твое́й творе́цъ тва́ри и҆ зижди́тель є҆стества̀, бг҃олѣ́пнѡ погꙋбѝ крⷭ҇то́мъ и҆ сме́ртїю, и҆сточа́ѧ мѝ нетлѣ́нїе.

Адриан Никомидийский

Статьи о мучениках Адриане и Наталии

• Юрий Рубан. «Нет повести печальнее на свете...»

Жития мучеников Адриана и Наталии

Су­пру­ги Адри­ан и На­та­лия жи­ли в го­ро­де Ни­ко­ми­дии в Вифин­ской об­ла­сти Ма­лой Азии. Адри­ан был языч­ни­ком и слу­жил чи­нов­ни­ком им­пе­ра­то­ра Мак­си­ми­а­на Га­ле­рия (305–311 гг.), го­ни­те­ля хри­сти­ан. На­та­лия бы­ла тай­ная хри­сти­ан­ка. Во вре­мя го­не­ний близ Ни­ко­ми­дии в пе­ще­ре скры­ва­лось 23 ве­ру­ю­щих. Их пой­ма­ли, су­ди­ли, ис­тя­за­ли и за­став­ля­ли при­не­сти жерт­ву идо­лам. По­том их по­ве­ли в су­деб­ную па­ла­ту, чтобы за­пи­сать их име­на. Здесь на­хо­дил­ся на­чаль­ник па­ла­ты Адри­ан, ко­то­рый спро­сил их, ка­кую на­гра­ду ожи­да­ют они от сво­е­го Бо­га за му­че­ния. Они от­ве­ти­ли ему: «Не ви­дел то­го глаз, не слы­ша­ло ухо, и не при­хо­ди­ло то на серд­це че­ло­ве­ку, что при­го­то­вил Бог лю­бя­щим Его» (1Кор.2,9). Услы­шав это, Адри­ан ска­зал пис­цам: «За­пи­ши­те и мое имя вме­сте с ни­ми, по­то­му что и я – хри­сти­а­нин». Адри­а­на по­са­ди­ли в тюрь­му. Им­пе­ра­тор со­ве­то­вал ему вы­черк­нуть свое имя из спис­ка хри­сти­ан и по­про­сить про­ще­ния. Адри­ан уве­рил его, что он не обе­зу­мел, а по­сту­пал так по соб­ствен­но­му убеж­де­нию. Ис­пол­ни­лось ему то­гда 28 лет.

Узнав о слу­чив­шем­ся, На­та­лия по­спе­ши­ла в тюрь­му, где обод­ря­ла Адри­а­на быть му­же­ствен­ным. Ко­гда за­клю­чен­ных хри­сти­ан при­су­ди­ли к смерт­ной каз­ни, Адри­а­на от­пу­сти­ли на ко­рот­кий срок до­мой, чтобы он со­об­щил сво­ей жене об этом. Уви­дев Адри­а­на, На­та­лия ис­пу­га­лась, что он от­рек­ся от Хри­ста, и не впу­сти­ла его в дом.

Вер­нув­шись в тюрь­му, Адри­ан вме­сте с дру­ги­ми му­че­ни­ка­ми был под­верг­нут страш­ным ис­тя­за­ни­ям: му­че­ни­кам пе­ре­би­ва­ли ру­ки и но­ги тя­же­лым мо­ло­том, от че­го те в страш­ных му­че­ни­ях уми­ра­ли. Ко­гда оче­редь до­шла до Адри­а­на, же­на боль­ше все­го бо­я­лась, чтобы муж ее не сма­ло­душ­ни­чал и не от­рек­ся от Хри­ста. Она укреп­ля­ла Адри­а­на и при­дер­жи­ва­ла его ру­ки и но­ги, по­ка па­лач пе­ре­би­вал их мо­ло­том. Скон­чал­ся свя­той Адри­ан вме­сте с осталь­ны­ми му­че­ни­ка­ми в 304 го­ду. Ко­гда их те­ла на­ча­ли сжи­гать, под­ня­лась гро­за и печь по­гас­ла, несколь­ких же па­ла­чей уби­ла мол­ния.

Ты­ся­че­на­чаль­ник ар­мии хо­тел же­нить­ся на На­та­лии, ко­то­рая бы­ла еще мо­ло­да и бо­га­та. Еще пе­ред смер­тью Адри­а­на На­та­лия про­си­ла его мо­лить­ся, чтобы ее не за­ста­ви­ли вый­ти за­муж. Те­перь Адри­ан явил­ся ей во сне и ска­зал, что вско­ре она по­сле­ду­ет за ним. Так и слу­чи­лось: На­та­лия скон­ча­лась на гро­бе сво­е­го му­жа в пред­ме­стье го­ро­да Ви­зан­тии, ку­да его те­ло пе­ре­нес­ли ве­ру­ю­щие.

См. так­же: "Стра­да­ние свя­тых му­че­ни­ков Адри­а­на и На­та­лии" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

Наталия Никомидийская

Статьи о мучениках Адриане и Наталии

• Юрий Рубан. «Нет повести печальнее на свете...»

Жития мучеников Адриана и Наталии

Су­пру­ги Адри­ан и На­та­лия жи­ли в го­ро­де Ни­ко­ми­дии в Вифин­ской об­ла­сти Ма­лой Азии. Адри­ан был языч­ни­ком и слу­жил чи­нов­ни­ком им­пе­ра­то­ра Мак­си­ми­а­на Га­ле­рия (305–311 гг.), го­ни­те­ля хри­сти­ан. На­та­лия бы­ла тай­ная хри­сти­ан­ка. Во вре­мя го­не­ний близ Ни­ко­ми­дии в пе­ще­ре скры­ва­лось 23 ве­ру­ю­щих. Их пой­ма­ли, су­ди­ли, ис­тя­за­ли и за­став­ля­ли при­не­сти жерт­ву идо­лам. По­том их по­ве­ли в су­деб­ную па­ла­ту, чтобы за­пи­сать их име­на. Здесь на­хо­дил­ся на­чаль­ник па­ла­ты Адри­ан, ко­то­рый спро­сил их, ка­кую на­гра­ду ожи­да­ют они от сво­е­го Бо­га за му­че­ния. Они от­ве­ти­ли ему: «Не ви­дел то­го глаз, не слы­ша­ло ухо, и не при­хо­ди­ло то на серд­це че­ло­ве­ку, что при­го­то­вил Бог лю­бя­щим Его» (1Кор.2,9). Услы­шав это, Адри­ан ска­зал пис­цам: «За­пи­ши­те и мое имя вме­сте с ни­ми, по­то­му что и я – хри­сти­а­нин». Адри­а­на по­са­ди­ли в тюрь­му. Им­пе­ра­тор со­ве­то­вал ему вы­черк­нуть свое имя из спис­ка хри­сти­ан и по­про­сить про­ще­ния. Адри­ан уве­рил его, что он не обе­зу­мел, а по­сту­пал так по соб­ствен­но­му убеж­де­нию. Ис­пол­ни­лось ему то­гда 28 лет.

Узнав о слу­чив­шем­ся, На­та­лия по­спе­ши­ла в тюрь­му, где обод­ря­ла Адри­а­на быть му­же­ствен­ным. Ко­гда за­клю­чен­ных хри­сти­ан при­су­ди­ли к смерт­ной каз­ни, Адри­а­на от­пу­сти­ли на ко­рот­кий срок до­мой, чтобы он со­об­щил сво­ей жене об этом. Уви­дев Адри­а­на, На­та­лия ис­пу­га­лась, что он от­рек­ся от Хри­ста, и не впу­сти­ла его в дом.

Вер­нув­шись в тюрь­му, Адри­ан вме­сте с дру­ги­ми му­че­ни­ка­ми был под­верг­нут страш­ным ис­тя­за­ни­ям: му­че­ни­кам пе­ре­би­ва­ли ру­ки и но­ги тя­же­лым мо­ло­том, от че­го те в страш­ных му­че­ни­ях уми­ра­ли. Ко­гда оче­редь до­шла до Адри­а­на, же­на боль­ше все­го бо­я­лась, чтобы муж ее не сма­ло­душ­ни­чал и не от­рек­ся от Хри­ста. Она укреп­ля­ла Адри­а­на и при­дер­жи­ва­ла его ру­ки и но­ги, по­ка па­лач пе­ре­би­вал их мо­ло­том. Скон­чал­ся свя­той Адри­ан вме­сте с осталь­ны­ми му­че­ни­ка­ми в 304 го­ду. Ко­гда их те­ла на­ча­ли сжи­гать, под­ня­лась гро­за и печь по­гас­ла, несколь­ких же па­ла­чей уби­ла мол­ния.

Ты­ся­че­на­чаль­ник ар­мии хо­тел же­нить­ся на На­та­лии, ко­то­рая бы­ла еще мо­ло­да и бо­га­та. Еще пе­ред смер­тью Адри­а­на На­та­лия про­си­ла его мо­лить­ся, чтобы ее не за­ста­ви­ли вый­ти за­муж. Те­перь Адри­ан явил­ся ей во сне и ска­зал, что вско­ре она по­сле­ду­ет за ним. Так и слу­чи­лось: На­та­лия скон­ча­лась на гро­бе сво­е­го му­жа в пред­ме­стье го­ро­да Ви­зан­тии, ку­да его те­ло пе­ре­нес­ли ве­ру­ю­щие.

См. так­же: "Стра­да­ние свя­тых му­че­ни­ков Адри­а­на и На­та­лии" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.