Канон святым мученикам Парфению и брату его Калогерию

Припев: Святи́и му́ченицы Парфе́ние и Калоге́рие, моли́те Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Колесни́цы фарао́новы и си́лу его́ вве́рже в мо́ре Кре́пкий в бра́нех, воспое́м пе́снь но́вую, я́ко просла́вися.

Просвеща́емь заре́ю Боже́ственнаго Ду́ха и распала́емь Христо́вою любо́вию, злоче́стие язы́ческое вся́чески посрами́л еси́, испове́дник преизря́дный Пресвяты́я Тро́ицы яви́лся еси́, страстоте́рпче Христо́в Парфе́ние.

А́ще дерзну́ восхвали́ти по достоя́нию страда́ния твоя́, Парфе́ние пречу́дный, ка́ко возмогу́? Удивля́юся умо́м и ужаса́юся душе́ю, ви́дяще тя́ желе́за раскаля́емаго и пла́мене о́гненнаго в любви́ ко Христу́ тверде́йша.

Ра́зум тво́й богомы́слием утверди́в, Христа́ в душе́ твое́й име́ти все́м се́рдцем возжеле́л еси́, богохва́льне Парфе́ние, и Сего́ Возлю́бленнаго, я́ко во́ин неустраши́мый, сла́вно испове́дал еси́.

Богоро́дичен: Фимиа́м благово́ннейший, святы́я моли́твы Твоя́, вознеси́ за ны́ ко Пресвяте́й Тро́ице, Ма́ти Бо́жия, и проще́ния прегреше́ний на́ших испроси́: Тя́ бо еди́ну, ве́рнии, Всеблагу́ю Предста́тельницу и́мамы.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утвержда́яй гро́м и созида́яй ду́х, утверди́ мене́, Го́споди, да Тя́ пою́ и́стинно и творю́ во́лю Твою́ я́ко не́сть свя́т, я́ко Ты́, Бо́же на́ш.

Еди́неми усты́ и еди́нем се́рдцем, а́ки два́ Херуви́мы, с бра́том твои́м Калоге́рием, Христа́ возлюби́сте, Парфе́ние боголюби́ве, и Его́ ева́нгельской И́стине усе́рдно после́довасте, Его́же моли́те за ны́, хода́таи на́ши те́плейшии.

Ны́не Це́рковь Христо́ва благохва́льно воспева́ет страстоте́рпца Христо́ва Парфе́ния, оде́жды истка́нными от крове́й свои́х у престо́ла Царя́ Сла́вы предстоя́ща, те́пле за ны́ Бо́гу моля́щагося.

И́стинный подража́тель Христу́ житие́м благонра́вным яви́лся еси́, му́чениче Парфе́ние, поне́же вся́, я́же в до́ме твое́м име́л еси́, с ни́щею бра́тиею авраа́мски разделя́я, ра́довался еси́ весе́лием и́х. С ни́миже и на́с помяни́, чту́щих па́мять твою́ ве́рно.

Богоро́дичен: Ю́же Си́лы Небе́сныя, я́ко Богоневе́стную Ма́терь хва́лят, и святи́и вси́, поклоня́ющеся, воспева́ют на Небеси́, воспое́м, ве́рнии, я́ко Богоизбра́нней Отрокови́це на земли́. Сия́ бо спасе́ния на́шего наде́жда и в ско́рбех нело́жное утеше́ние.

Седа́лен, гла́с 4:

Па́мять твоя́, сла́вне му́чениче Парфе́ние, уясни́ дне́сь Це́рковь Христо́ву и вся́ собра́ пе́сньми досто́йно восхвали́ти тя́, Богому́дре, я́ко и́стинна во́ина и враго́в потреби́теля, те́мже мольба́ми твои́ми изба́ви ны́ от искуше́ний.

Сла́ва: Доброде́тельными виде́нии облиста́емь и муче́ния све́тлостию украша́емь, па́че со́лнца, му́дре, сия́еши тве́рдо, и просвеща́еши вои́стинну соверша́ющих ве́рно твою́ светоно́сную па́мять, пресла́вный му́чениче Парфе́ние, и покланя́ющихся моще́м твои́м.

И ны́не: Ужа́сно чу́до зача́тия и несказа́нен о́браз рождества́ в Тебе́ позна́ся, Чи́стая Присноде́во, ужаса́ет мо́й у́м и удивля́ет по́мысл. Сла́ва Твоя́, Богоро́дице, все́м простре́ся во спасе́ние ду́ш на́ших.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Бо́же, слу́х Тво́й и убоя́хся, разуме́х дела́ Твоя́ и ужасо́хся, Го́споди, я́ко Твоего́ хвале́ния испо́лнь земля́.

Пове́шен, и желе́зом раскаля́емым стро́ган, и огне́м опаля́емь, в ве́ре непрекло́нен пребы́л еси́, му́чениче Христо́в Парфе́ние, да ви́дяще тя́ си́це Христу́ сраспина́ющася, непоколе́блемся в ве́ре во ве́ки, я́ко непосты́днии де́лателие пред лице́м Бо́жиим.

Ра́дуются правосла́вных собо́ри, ви́дяще тя́ среде́ со́нмов му́ченик Христо́вых, я́ко звезду́ Богосия́нную, на тве́рди Це́ркве Небе́сныя ди́вно сия́юща, озаря́юща на́с све́том любве́ Христо́вы, Парфе́ние, ра́досте на́ша.

Еди́но естество́ Божества́, еди́ну вла́сть и госпо́дство, со ине́ми страстоте́рпцы пропове́дасте, многобо́жнюю ле́сть сла́вно препобеди́сте, Парфе́ние Христо́в, и та́ко от тьмы́ неве́дения к Све́ту Невече́рнему вся́ концы́ земли́ приведо́сте.

Богоро́дичен: Что́ Ти́ принесе́м, Засту́пнице ро́да христиа́нскаго, Еди́на обнови́вшая зако́ны естества́, ро́ждши Бо́га Безсме́ртнаго, в пло́ть ме́ртвенную оде́явшася, в Не́мже очище́ние и обновле́ние на́шего естества́, А́нгелом чу́до и де́монов я́зва.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: У́тро све́тлое на́м посли́, я́ко Бла́г, и наста́ви ны́ в стра́х Тво́й, Влады́ко.

Умо́м Богодухнове́нным соде́лал еси́ се́рдце Твое́ жили́ще Ду́ха Свята́го, пресла́вный Парфе́ние, из него́же источа́шеся бла́гость любве́ Христо́вы на все́х, к тебе́ притека́ющих. Теплото́ю сия́ согре́й и укрепи́ в житии́ благонра́внем все́х, в благоче́стии ве́ры изнемога́ющих.

До́м чистоты́ и целому́дрия, до́м Христо́ва благодея́ния яви́лся еси́, досточу́дне Парфе́ние, и, я́ко сокро́вище некра́домое, спасе́ния пропове́дание все́м возвеща́я, в же́ртву непоро́чную Христу́ закла́тися прине́слся еси́, богому́дренне.

Ни бога́тство, ни сла́ва, ни сла́дость жите́йская, ни красота́ теле́сная, не возмогли́ су́ть разлучи́ти тя́ от любве́ Бо́жия, му́чениче Парфе́ние, безбоя́зненно поте́кл бо еси́ в пла́мя о́гненное, нося́ непобеди́мое Креста́ Боже́ственное ору́жие, и́мже ко́зни вра́жия победи́л еси́.

Богоро́дичен: От вели́ких скорбе́й, и напа́стей, и прегреше́ний лю́тых всегда́ спаса́еши на́с, Ма́ти Бо́жия, те́мже Тя́ я́ко Ро́ждшую Искупи́теля ми́ра мо́лим и к Тебе́, Непобеди́мей по́мощи скорбя́щим, прибега́ем, зову́ще: спаси́ ми́р от тя́жких бе́д моли́твами Твои́ми.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Бу́ря мя́ помышле́ний, пости́гши, во глубину́ низвлачи́т мя́ безме́рных грехо́в, но Ты́, Упра́вителю Благи́й, предвари́в, упра́ви, я́ко проро́ка, и спаси́ мя́.

Многообра́зными преще́ньми устраша́ше тя́ мучи́тель злочести́вый, му́чениче Парфе́ние блаже́нне, да улови́т ду́шу твою́ в се́ти сме́ртныя; ты́ же, ко́зни сего́ му́жественно претерпе́л еси́, да обря́щеши Христа́ все́х Бо́га, и́стинную красоту́ и некра́домое бога́тство.

Украси́ся всечестна́я глава́ твоя́ венце́м сла́вы неувяда́емыя, му́чениче Парфе́ние, егда́ Либа́ний злочести́вый бревно́м горя́щим раздроби́ ю́, си́це бо, я́ко преукра́шен победи́тель, на Не́бо восте́кл еси́, проси́ти ми́ра ми́рови и спасе́ния душа́м на́шим.

Во́лею на́с ра́ди обнища́вшему Христу́ после́довал еси́, венцено́сче Христо́в Парфе́ние, Его́же нището́ю обогати́лся еси́, прему́дре, сла́ву су́етную ми́ра сего́ презре́в, в ми́р Небе́сный, ра́дуяся, преше́л еси́, иде́же помина́й все́х с любо́вию чту́щих па́мять твою́.

Богоро́дичен: Еди́на боля́щих посеще́ние, Еди́на па́дших исправле́ние, Влады́чице, Еди́на к Бо́гу Руководи́тельница и вхо́д, Еди́на Хода́таица ве́чных бла́г; егда́ Сы́н Тво́й и Бо́г на́ш прии́дет суди́ти конце́м земли́, благоволи́, Пречи́стая, изы́ти и поклони́тися Того́ прише́ствию.

Конда́к, гла́с 2:

Благочести́ваго и венцено́снаго му́ченика, на враги́ побе́ды взе́мшаго одоле́ние, соше́дшеся, досто́йно пе́сньми восхва́лим, Парфе́ния превели́каго в му́ченицех, чуде́с жа́теля пребога́таго, мо́лится бо Го́споду о все́х на́с.

И́кос:

Кто́ по́двиги твоя́ довле́ет изглаго́лати, страстоте́рпче, или́ боле́зни твоя́, я́же му́жески претерпе́л еси́ за ве́ру Христо́ву, и дарова́ния, и́хже сподо́бился еси́? Не довле́ют уста́ челове́ческая пове́дати, му́дростию бо укра́шен и му́жеством, бога́тство возненави́дев и досто́инство привре́менное, во́ин яви́лся еси́ и́скреннейший, моля́ся у́бо о все́х на́с.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Глаго́лавый на горе́ с Моисе́ом и о́браз де́вства явле́й в купине́, благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Неугаси́мый свети́льник ве́ры нося́, но́щь неве́жества прете́кл еси́, му́чениче Парфе́ние, струя́ми кро́вными пре́лести ого́нь погаси́л еси́, Све́ту прибли́жився Невече́рнему, иде́же за ны́ моля́ся, пое́ши: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.

Единому́дренно пожи́вше, и единосу́щно главы́ ва́ша за Христа́ раздроби́ти прине́сшии, боговенча́ннии бра́тие Калоге́рие и Парфе́ние, ку́пно же предстоя́ще пред лице́м Сла́вы Бо́жия, моли́теся за на́с, да непосты́дными усты́ вопие́м Бо́гу: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.

Це́ркве Зижди́теля вои́стинну сострои́тель ве́рный яви́лся еси́, Парфе́ние Христо́в, и сию́ кро́вию свое́ю украша́я, я́ко ка́мень драгоце́нный многострада́льное те́ло твое́ ве́рным на утеше́ние духо́вное в не́й оста́вил еси́, да ку́пно с тобо́ю вопие́м непреста́нно: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Наде́жда ненаде́жных Ты́ еси́, Богоро́дице, и утеше́ние все́м, упова́ние на Тя́ возлага́ющим. Помина́й на́с, Твое́ еди́но предста́тельство в по́мощь призыва́ющих, да, спаса́еми Тобо́ю, вопие́м богохва́льно: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Земля́, и вся́, я́же на не́й, мо́ре и вси́ исто́чницы, Небеса́ небе́с, све́т и тьма́, мра́з и зно́й, сы́нове челове́честии, свяще́нницы, благослови́те Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

А́нгелом сожи́тель яви́лся еси́, му́чениче Парфе́ние, ве́трилом Креста́ му́к преплы́в пучи́ну, ны́не же у ра́ки многоцеле́бных моще́й твои́х неду́ги прогоня́еши и от бе́д избавля́еши си́лою Христо́вою, сле́зно тебе́ моля́щихся.

Ше́ствуя стезя́ми любве́ Христо́вой, пу́ть ди́вный преше́л еси́, Парфе́ние многочу́дный; в земли́ Вирме́нстей, а́ки кри́н Еде́ма, красото́ю ве́ры процве́л еси́, в Ри́ме венце́м му́ченическим сла́вно увенча́лся еси́. Ны́не же мощми́ твои́ми в земли́ Слове́нстей ми́ро источа́еши приснотеку́щее.

Е́же ко Го́споду восхожде́ние сверша́я и Сему́ любо́вию прилепля́яся, земны́х си́х не оставля́еши, достохва́льне Парфе́ние, сего́ ра́ди, гра́д на́ш и лю́ди слове́нстии, и́мже предста́тель те́плый явля́ешися, в тебе́ наде́жду стяжа́вши, ра́дуются.

Богоро́дичен: Изсуши́ ре́ки лука́вых дея́ний на́ших, Преблага́я Ма́ти Де́во, и от скве́рных страсте́й ду́ши на́ша свободи́, и да́ждь на́м, Пречи́стая, безстра́стия ми́ро и сле́зы покая́ния, да не постыди́мся в де́нь Су́дный.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Я́ко сотвори́ Мне́ вели́чия Си́льный, и свя́то И́мя Его́, и ми́лость Его́ в ро́д и ро́д боя́щимся Его́.

Лику́я со А́нгелы пред лице́м Иису́совым и Того́ сла́ву созерца́я, не забу́ди лю́ди, упова́ющия на тя́, живу́щия в треволне́ниих ми́ра сего́ многомяте́жнаго, да моли́твами твои́ми не отпаде́м ве́чныя сла́вы.

Юдо́ль греха́ и сме́рти сла́вно преше́л еси́, Парфе́ние богому́дре, и Све́том Трисо́лнечнаго Божества́ озаря́емь, просвети́ на́ш у́м и со́весть, благово́нным же ми́ром моще́й твои́х облагоуха́й ду́ши на́ша, Ду́ху Свято́му во обита́лище нескве́рное.

Бо́жие благоволе́ние облагода́тствова зе́млю на́шу честны́ми мощми́ многострада́льнаго те́ла твоего́, свя́те Парфе́ние, да и́мамы сия́, я́ко зерца́ло пресве́тлое подви́жников ди́вных, неувяда́емое цвете́ние Це́ркве Христо́вы, во утвержде́ние любве́ на́шея ко Го́споду.

Возлю́бленный уго́дниче Бо́жий, Парфе́ние пречу́дный, ми́лостивый бу́ди хода́тай о спасе́нии на́шем, да тебе́ ра́ди, обре́тше благода́ть пред Бо́гом, не оста́влени бу́дем ве́чныя сла́вы и любве́ Бо́жия к на́м, гре́шным.

Богоро́дичен: Я́же Херуви́мы сла́вимая и Серафи́мы возвели́ченная, моли́ся, Пречи́стая Ма́ти, за Це́рковь Святу́ю и наро́ды на́ша, да не лише́ни бу́дем ми́ра земна́го и сла́вы Небе́сныя, но да улучи́м ми́лость в де́нь Су́дный.

Свети́лен:

Жесто́кую ше́ствовал еси́ в путе́х боже́ственную стезю́, к широте́ взы́де Ца́рствия Небе́снаго, Парфе́ние, му́чеников сла́во, све́том сия́я Пресвяты́я Тро́ицы, те́мже и сла́ве непрестаю́щей причасти́лся еси́, помяни́ чту́щих тя́, блаже́нне.

Сла́ва, и ны́не: Держа́вным Твои́м покро́вом, Чи́стая, на́с, рабо́в Твои́х, от наве́та вра́жия сохраня́й всегда́ невре́дны. Тя́ бо еди́ну стяжа́хом прибе́жище в беда́х.

Святые мучекики Калогерий и Парфений

В 249 году по Рождестве Христовом римские войска, подавлявшие восстание в Паннонии (ныне в пределах Венгрии), провозгласили своего вождя Декия Римским императором. Вступив на императорский престол, Декий – непримиримый противник христианства обновил закон, который ставил христиан в бесправное положение. Этим он хотел положить конец распространению веры Христовой. Был принят эдикт, по которому всякий, кто исповедовал Евангелие Христово, рассматривался как враг Римского государства и подлежал смерти.

Этим жестоким эдиктом воспользовались язычники, подстрекавшиеся своими жрецами. В надежде, что наступило время для полного истребления христиан, они распространяли против них самую гнусную клевету. И полились реки крови ни в чем неповинных последователей Христовых. «Никогда еще, – свидетельствует святитель Григорий Нисский, – буря диавольских нападений так не потрясала основания Святой Церкви».

В то страшное и славное для Церкви Христовой время среди тысяч мужественных исповедников 19 мая 250 года приняли мученический венец в Риме два брата – Калогерий и Парфений.

По свидетельству исторических источников, дошедших до нас, родиной их была Армения, в то время отдаленная провинция Римской империи. Сведения о том, при каких обстоятельствах они оказались в Риме, к сожалению, не сохранились. Из слов императора Декия, обращенных к братьям-исповедникам, когда он пытался разубедить их в христианской вере, видно, что они были из среды знатных и богатых людей. «Вы – молодые, славные и богатые, – говорил им Декий, – не думаю, чтобы вы пожелали понапрасну загубить свою жизнь, погибнув смертью презренных». В другом месте жития святых мучеников говорится, что Парфений занимал при императорском дворе положение «примикирия» (нотариуса). По благословению Римского епископа Фабиана, он тайно вел список пострадавших мучеников (мартиролог).

О благочестивой христианской жизни обоих братьев-исповедников свидетельствует следующий факт. Начальник города Рима Эмилиан (тайный христианин), умирая, вверил их попечению дочь Каллисту и завещал им все свое имущество, с просьбой помогать оставленными средствами гонимой Церкви.

Когда император Декий узнал, что оба брата христиане, он призвал их к себе и спросил старшего Калогерия: «Я узнал, что вы оба якобы христиане, к чему совратили и юную дочь моего покойного верного слуги Эмилиана – Каллисту, притом раздаете ее имение нищим христианам, чем она как будто еще и тешится?» Калогерий ответил: «Да. Мы оба христиане. Что же касается имущества Эмилиана, то мы распоряжаемся таковым так, как он, будучи христианином, поручил нам употреблять для нужд нашей братии».

После многих уговоров и угроз император Декий приказал им принести жертву и поклонение языческим идолам. «Этого сделать я не могу, – ответил Калогерий, – ибо боюсь гнева Божия более, нежели твоего человеческого». Тогда Декий обратился к младшему брату Парфению. Парфений ответил: «Я скажу то же самое, что говорил и мой брат Калогерий, ибо у нас одна вера и одно желание: жить и умереть за Христа!»

После своего мужественного исповедания оба брата были переданы в руки неистовому мучителю христиан Либанию, который с особой яростью подверг их жестоким пыткам. Во время страшных истязаний Парфений исповедал перед палачами смысл и духовную сущность христианского верования: «Мы исповедуем Христа, Единородного Сына Божия, Рожденного от Отца прежде век, и сошедшего с Небес, и воплотившегося от Духа Святого и Пречистой Девы Марии, и вочеловечившегося. Ради нашего спасения распятого и погребенного, и в третий день воскресшего. Вознесшегося на Небеса и седящего одесную Отца. И вновь грядущего судить живых и мертвых. Его же Царствию не будет конца».

Когда все придуманные Либанием пытки (растяжение суставов, жжение раскаленным железом кожи, применение огня) оказались бессильными, тогда он, неистовствуя, горящим бревном раздробил исповедникам головы. Так 19 мая 250 года святые Калогерий и Парфений предали свои праведные души в руки Господа.

В тот же день римские христиане тайно отнесли святые тела обоих страдальцев в катакомбное кладбище – в гробницу, где покоились тела многих мучеников. Впоследствии, спустя десять лет, когда преследования христиан утихли, над местом упокоения святых братьев был воздвигнут мраморный престол с надписью: «Мир Христов Парфению, увенчанному мученичеством, а также и святому Калогерию». Мощи обоих мучеников пребывали здесь более тысячи лет, до раскопок римских катакомб, когда они были вновь обретены. По некоторым данным, мощи святого мученика Калогерия были переданы папой Римским князю Нантийскому для одного из французских монастырей на горе Мавра, где они, по-видимому, находятся и теперь.

Мощи святого мученика Парфения претерпели иную участь. В 1655 году папа Римский Александр VII, желая показать императору Леопольду I свое расположение, передал всечестные мощи святого Парфения императорской часовне в Вене. Спустя два года мощи были перенесены в женский монастырь во имя святой Клары. Сто лет спустя, по церковной реформе императора Иосифа I, монастырь святой Клары был упразднен, а святые мощи мученика Парфения остались под спудом.

В 1784 году галицкий священник Иероним Стрелецкий, будучи в Вене и видя мощи святого мученика Парфения в небрежении, обратился в Рим с просьбой передать их для молитвенного утешения галицким христианам, что с разрешения папы Римского Пия VI (1775–1799) было удовлетворено. Таким образом святые мощи мученика Парфения были доставлены в г. Жовкву (ныне г. Нестеров Львовской области), в воскресение по Воздвижении Честного и Животворящего Креста Господня, где покоятся до настоящего времени.

В память перенесения святых мощей служба мученика Парфению совершается в воскресение по Воздвижении Креста Господня, а также 19 мая, в день его мученической кончины. Ежегодно в эти дни почтить память угодника Божия собираются православные христиане.

В 1984 году православные галичане вместе с пастырями и архипастырем – митрополитом Львовским и Тернопольским Никодимом с глубоким благоговением отпраздновали 200-летие перенесения честных мощей мученика Парфения на Галицкую землю.

Литература:

Святой мученик Парфений. Жовква, 1922.