Канон святым отцам Седьмого Вселенского Собора (иной)

Припев: Святи́и отцы́, моли́те Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 25 октября (12 октября ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Пе́снь возсле́м, лю́дие, Чу́дному Бо́гу на́шему, свободи́вшему Изра́иля от рабо́ты, пе́снь побе́дную пою́ще и вопию́ще: пои́м Тебе́, Еди́ному Влады́це.

Вси́ сла́ву дади́м Бо́гу, ми́рови возсия́вшему, плотска́го Его́ ви́дения о́бразом и разори́вшему и́дольскаго служе́ния вся́ку ле́сть от челове́к.

Те́ло прии́м опи́сано Безпло́тный Бо́г на́ш, изво́ли я́ко во все́х и в написа́нии ви́ден бы́ти, те́м о́браз Тво́й се́й Богому́жия вообразу́юще сво́йством, покланя́емся.

Боже́ственным дохнове́нием у́м мно́гий вообразова́ти, рече́ Христо́во образова́ние, Васи́лий же па́ки на Первоо́браз че́сть ико́ны менова́ти ве́рно взыва́ет.

Вся́кое вопие́т Боже́ственное Писа́ние, я́ко еди́но обнови́ свое́ние естество́м Христо́с, вочелове́чився, вы́ же вво́дите два́, в нече́стии Спа́са необразопи́сано пи́шуще.

Гряди́те ны́не про́чее, еретицы́, Боже́ственным поклони́мся священнообра́зным зра́ком: Христо́ву о́бразу с Богома́терию и святы́х все́х, Бо́гу угоди́вшим.

Еди́но Божество́ в Тре́х Ли́цех пропове́дается Богосло́вящим на́м Безнача́льна Отца́, Сло́во ро́ждшаго, от Того́ и Ду́х присносу́щно изходя́щий.

Богоро́дичен: Че́сть до́лжнующе Ти́, Чи́стая, я́ко вои́стину Ма́терь Тя́ Бо́жию, я́вльшуюся Воплоти́вшагося, Боже́ственную ико́ну Твою́ любо́вию вообража́юще, покланя́емся е́й до́лжно.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́ко Госпо́дь, и не́сть пра́веден, я́ко Бо́г на́ш, его́же пое́т вся́ тва́рь: не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Ви́дится Пло́тский и Безпло́тный Бо́г и вообража́ется зра́ком челове́ческим, Безчи́сленный, да и́же су́щая зло́бою омра́чшая, соли́чны пока́жет Своя́.

Ико́н в ви́дении ви́дяще Твое́ при́сно соше́ствие, Го́споди, пое́м держа́ву Твою́ и, о́браз чту́ще, у́м возно́сим Боже́ственней ве́щи.

Христо́во писа́ется, что́ льсти́теся, злольсти́вии, не я́ко Бо́г, но я́ко Челове́к, сугу́бен показу́ется, Его́же ико́ну чту́ще, Тому́ возно́сим сла́ву служе́ния на́шего.

Тро́ице Пресу́щественная и Пребоже́ственное Еди́нство, разделе́нием Еди́нство и па́ки име́ющи Ли́цы Естество́м, в еди́но ны́ сочета́й хоте́ние Твои́х за́поведей.

Богоро́дичен: Хра́м Тя́ Богоустро́енный прописа́л е́сть Моисе́й, Серафи́мом покрыва́емый святы́х свята́я, прообража́я Твое́, Де́во, Рождество́ неизрече́нное, Христа́ пло́тию напи́сана бы́ти.

Седа́лен, гла́с 7.

И́стинных повеле́ний све́тлости и благоле́пных ико́н воображе́нием Це́рковь Твоя́ украси́вшися, страсте́м Твои́м похвали́ся, Христе́ Бо́же на́ш, и те́х ра́ди в еди́ну ве́ру возводи́ми, сла́вим непостижи́мое Твое́ вели́чествие.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Из горы́ приосене́нныя, Сло́ве, проро́к, Еди́ныя Богоро́дицы, хотя́ща воплоти́тися, Богови́дно усмотри́ и со стра́хом славосло́вяше си́лу Твою́.

Дщи́цу разу́мную, добро́ сочета́нну все́м, ико́нное писа́ние Твои́х чуде́с почита́юще, име́ем, Всеще́дрый, я́ко Ева́нгелие Твое́ второ́е.

Я́ко вои́стину Тебе́ те́ло прии́мшу плотя́но, ви́димое виде́ние вообра́жаем, не начерта́ющие, и́бо Его́ в мене́нии не разумева́ют, Тебе́, вопло́щшагося Христа́.

Ты́ погуби́ и́доли ле́стныя и Свою́ на́м предложи́ ико́ну, да Его́же чту́ще, Того́ же виде́ния содержа́ще, не льсти́мся.

Че́сть первоо́бразным су́ща ико́нам укаря́ете, чти́те сия́, о неми́и, про́чее позна́йте, льсти́вии, ка́мо злоче́ствуете, отгоня́юще ико́ну Христо́ву.

Разу́мно ви́дно Неразде́льно Еди́нство в Единора́слену Тро́ицу простира́юще, Еди́наго Бо́га над все́ми славосло́вим и Соста́вы Три́ пропове́даем.

Богоро́дичен: Ты́ во святы́х еси́ Пресвята́я и в досто́йных еси́ Предосто́йна, я́ко Бо́га все́х ражда́еши и но́сиши описа́ема пло́тию Твое́ю, Чи́стая.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: От но́щи неве́дения Богове́дением просвети́вый концы́, просвети́ мя́ у́тром человеколю́бия Твоего́, Го́споди.

И́же и́дольскую ле́сть плотски́м Свои́м зра́ком разори́в, Христе́, спаси́ чту́щая Тво́й плотоявле́нный о́браз ве́рою.

Боже́ственную красоту́ па́ки Це́рковь прии́мши, украси́ся, о́бразы сия́ющи прише́ствия Твоего́, Го́споди.

Описа́ние Божества́ везде́ чу́жде сы́й безбо́жным, му́дрии Сего́ не написа́хом, еди́но же плотско́е лице́ Христо́во.

Обруга́нием ико́ны Христо́вы врази́ я́ве показа́стеся, приими́те разшибе́нии печа́ть Ца́рствия Его́.

Тро́ическое Еди́но безчи́слено си́льное Естество́ сла́вяще, Еди́но Пресоверше́нное от Три́ Соверше́н воспои́м.

Богоро́дичен: Все́ю че́стию Боголе́пно Тя́ чту́ще, Чи́стая, и того́ чти́м Твоего́ плотови́дения о́браза Твоего́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Я́коже проро́ка изба́вил еси́ из глубины́ преиспо́дния, Христе́ Бо́же, и мене́ от грехо́в мои́х изба́ви я́ко Человеколю́бец и упра́ви живо́т мо́й, молю́ся.

Да ра́дуется тва́рь, своего́ Зижди́теля и Бо́га ви́дящи то́ю созида́ющася, непретваря́ема же и написа́ема пло́тию, а не Божество́м.

Прише́д к челове́ком, восхоте́л еси́ о́браз челове́чь прия́ти, то́ написа́юще, Спа́се, целу́ем на воспомина́ние смотре́ния Твоего́.

Свята́го о́браза плотска́го Твоего́ виде́ния зря́ще, Христе́, на ра́зумы возно́симся Боже́ственнаго Твоего́ Естества́, оста́вльше до́лу плотски́й смы́сл.

Соста́вы Тро́е, а́ще и Естество́м Еди́но Божество́ е́сть, во И́же крести́мся, И́мже слу́жим, Оте́ц, Сло́во и Ду́х Сово́зрастен.

Богоро́дичен: Ца́рский о́браз писа́нием вообража́юще Тво́й, Влады́ко, все́х Царя́ Тя́ Ма́терь сла́вим и, чту́ще Того́, Тебе́ сла́ву возсыла́ем.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́троки ороси́вый в пещи́ и Де́ву сохрани́вый ро́ждшую Тя́ по Рождестве́, благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Написа́яй вся́ руко́ю Свое́ю и на дщи́це нося́ написа́тися человекообра́зно, благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

И́же сво́йствы все́ми челове́ческими вопло́щся, кроме́ еди́наго греха́, Спа́се, о се́м и алка́ние прия́т, жа́жду же, я́ко во пло́ти описа́тися, благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

И́же из безнача́льна Твоего́ рождества́ име́я Сы́на, соприше́дша, исхо́дна же и Ду́ха, благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Вообража́юще Боже́ственную Твою́ ико́ну, я́ко печа́ть явля́ющу, Ца́рское и́мя Твое́ в поклоне́ние и́мам свое́м, Богоро́дице Чи́стая.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: На горе́ святе́й просла́вльшася и в купине́ огне́м Присноде́вы Моисе́ови та́йну я́вльшаго, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Неизрече́нных виде́ний обли́чия ти́нными де́лы ви́дев Моисе́й, вообража́ше, мы́ же я́вльшагося в телеси́ зраковообра́жающа Тя́, Христе́, пое́м во вся́ ве́ки.

Вообража́юще ико́ны вещьми́, не ве́щи покланя́емся несмы́слено, но на не́й ту́ ста́вльшаго Го́спода Сла́вы, Его́же превозно́сим во вся́ ве́ки.

Святы́х всечестны́я ико́ны, я́ко исцеле́ния на́м соверша́юща, и́же к ни́м на́шего доброчи́нства ве́рою покланя́емся, и благоуха́нии чти́м, и свеща́ем во вся́ ве́ки.

Ико́ну Христо́ву злосло́вяще, жидо́вским прельсти́теся гне́вом, от полу́ Тому́ безче́ствующе, о́нии бо О́ному, Того́ же вы́ ико́не руга́ющеся.

Пре́жде Су́щаго пре́жде безчи́сленных ве́к с Сыно́м же и с Ду́хом Святы́м вседержи́тельне ца́рствующаго Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: По всему́ досто́йно Тя́ чту́ще и Боже́ственному покланя́емся о́бразу Твоему́, показа́юще зде́ честно́е, Влады́чице, ми́ру, Ю́же песносло́вим во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Проявле́нное на горе́ законополо́жнику во огни́ и купине́ Рождество́ Присноде́вы в на́ше, ве́рных, спасе́ние, пе́сньми немо́лчными велича́ем.

Пребыва́я Неопи́санный я́ко Бо́г по Естеству́, написа́ешися, Го́споди, челове́ческим существо́м, да уве́рит обое́ име́ти, непри́зрачствовав, та́инство.

Ты́, преда́вый на́м свы́ше от святы́х в телописа́нии и веще́ственнем сказа́нии Ве́тхаго и Но́ваго Заве́та, вся́ чудеса́ Твоя́, Го́споди.

О Христе́ мо́й, ка́ко стерплю́ Твое́ терпе́ние, я́ко претерпе́л еси́, ви́дя Сво́й телообра́зный ви́д, укаря́ема честна́го о́браза и де́рзких не спали́л еси́.

Отъи́мшим красоту́ церко́вную и прозва́вшим ю́ я́ко куми́рницу обруга́нием святы́х ико́н бу́ди ана́фема ве́чная.

Тресве́тлое, Го́споди, Твоего́ Единонача́лия явле́нными сия́нии в у́м на́ш блиста́я, от льсти́ многостро́енныя обраща́еши в еди́нственное обоже́ние.

Богоро́дичен: Ты́ еси́ е́реси прогоня́ющи, Чи́стая, Несто́рия расто́ргнувши, на Тя́ хулу́ ре́кша, Сама́ и ны́не враги́ ико́ны Своея́ и Сы́на Твоего́ победи́.

В VIII столетии император Лев Исавриец воздвиг жестокое гонение на св. иконы, которое продолжалось при сыне его и внуке. В 787 году против этой иконоборной ереси царицею Ириною созван был Седьмой Вселенский Собор в г. Никее, на который явились 367 отцов.

Вселенские Соборы (которых было всего семь) собирались для уяснения вопросов веры, непонимание или неточное истолкование которых вызывало смуты и ереси в Церкви. Также на Соборах вырабатывались правила церковной жизни. В конце VIII века в Церкви обозначилась новая ересь — иконоборчество. Иконоборцы отрицали почитание земной святости Матери Божией и святых Божиих угодников и обвиняли православных в поклонении тварному созданию — иконе. Вокруг вопроса о почитании икон возникла ожесточенная борьба. На защиту святыни поднялись многие верующие, на которых обрушились тяжкие гонения.

Все это потребовало дать полное учение Церкви об иконе, ясно и четко определить его, восстанавливая иконопочитание наравне с почитанием Святого Креста и Святого Евангелия.

Святые отцы VII Вселенского Собора собрали церковный опыт почитания святых икон с первых времен, обосновали его и сформулировали догмат об иконопочитании на все времена и для всех народов, которые исповедуют Православную веру. Святые отцы провозгласили, что иконопочитание — это законоположение и Предание Церкви, оно направляется и вдохновляется Святым Духом, живущим в Церкви. Изобразительность икон неразлучна с евангельским повествованием. И то, что слово евангельское сообщает нам через слух, то же самое икона показывает через изображение.

Седьмой Собор утвердил, что иконопись есть особая форма откровения Божественной реальности и через Богослужение и икону Божественное откровение становится достоянием верующих. Через икону, как и через Священное Писание, мы не только узнаем о Боге, мы познаем Бога; через иконы святых угодников Божиих мы прикасаемся к преображенному человеку, причастнику Божественной жизни; через икону мы получаем всеосвящающую благодать Святого Духа. Каждый день Святая Церковь прославляет иконы Матери Божией, празднует память святых Божиих угодников. Их иконы кладут перед нами на аналой для поклонения и живой религиозный опыт каждого из нас, опыт нашего постепенного преображения через них, делает нас верными чадами Святой Православной Церкви. И это истинное воплощение в мире трудов святых отцов VII Вселенского Собора. Именно поэтому из всех побед над множеством разнообразных ересей одна только победа над иконоборчеством и восстановление иконопочитания была провозглашена Торжеством Православия. А вера отцов Семи Вселенских Соборов есть вечная и непреложная основа Православия.

И прославляя память святых отцов VII Вселенского Собора, мы должны помнить, что именно им мы обязаны воздавать благодарность за то, что освящены наши храмы и дома святыми иконами, за то, что теплятся перед ними живые огоньки лампадок, что повергаемся мы с поклонами перед святыми мощами, и фимиам ладана возносит сердца наши к небесам. И благодарность откровения от этих святынь многие и многие сердца наполнила любовью к Богу и одухотворила к жизни уже совсем умерший дух.