Канон святым праотцам

Припев: Святи́и прáотцы, моли́те Бóга о нáс.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 27 декабря (14 декабря ст. ст.)

Глас 1.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Христо́с ражда́ется — сла́вите! Христо́с с Небе́с — сря́щите! Христо́с на земли́ — возноси́теся! По́йте Го́сподеви, вся́ земля́, и весе́лием воспо́йте, лю́дие, я́ко просла́вися.

Отце́м пе́ние принесе́м, пре́жде зако́на и в зако́не возсия́вшим, и из Де́вы возсия́вшему Го́споду и Влады́це во́лею пра́вою угоди́вшим, и незаходи́маго просвеще́ния ны́не наслажда́ющимся.

Ада́ма пе́рваго почти́м, руко́ю почте́ннаго Зижди́теля, и все́х на́с пра́отца уже́ бы́вшаго, и в ски́ниях Небе́сных со все́ми избра́нными почива́юща.

А́веля, да́ры прине́сшаго душе́ю благоро́днейшею, прия́т все́х Бо́г и Госпо́дь; сего́ же па́ки, скверноуби́йственною руко́ю умерщвле́на, принесе́ к све́ту я́ко Боже́ственна му́ченика.

Богоро́дичен: Рече́ний Боже́ственных услы́шим, вопию́щих Христо́во явле́ние: се́ бо в верте́пе ражда́ется из Отрокови́цы Неискусому́жныя, Его́же стра́шное Рождество́ провозвеща́ет звездосло́вцем звезда́ я́вльшаяся.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Пре́жде ве́к от Отца́ рожде́нному нетле́нно Сы́ну и в после́дняя от Де́вы воплоще́нному безсе́менно, Христу́ Бо́гу возопии́м: вознесы́й ро́г на́ш, Свя́т еси́, Го́споди.

Пое́тся в ми́ре Си́фово к Зижди́телю разжже́ние, и́бо в непоро́чнем жи́тельстве и душе́вней любви́ Тому́ и́стинно угоди́, и ны́не во стране́ живы́х вопие́т: Свя́т еси́, Го́споди.

Усты́, и язы́ком, и се́рдцем Ено́с чу́дный призва́ти богому́дренно Влады́ку все́х и Бо́га наде́яшеся в Ду́се и, благоуго́дно пожи́в на земли́, сла́ву восприя́т.

Священносло́вии свяще́нными Ено́ха ублажи́м, благоугоди́в бо Го́споду, преста́вися в сла́ве, яви́вся лу́чши сме́рти, я́коже писа́ся, и́мже Бо́жий бы́в ра́б и́скреннейший.

Богоро́дичен: Ны́не ча́яние язы́ков от Де́вы предгряде́т, и Вифлее́м заключе́нный отверза́ет све́тло Еде́ма, Сло́во воплоща́емое прие́мля, и в я́слех пло́тию возле́гшаго.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Же́зл из ко́рене Иессе́ова и цве́т от него́, Христе́, от Де́вы прозя́бл еси́, из горы́, Хва́льный, приосене́нныя ча́щи прише́л еси́, вопло́щся от Неискусому́жныя, Невеще́ственный и Бо́же. Сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Хвалу́ принесе́м Бо́гу, чту́ще пе́сньми Но́я, вои́стинну су́ща пра́веднаго: во все́х бо за́поведех Боже́ственных украша́емь яви́ся, Христу́ благоугоди́в, Ему́же песнопое́м, ве́рнии: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Ви́дев твое́ Бо́г благоро́дное нра́ва, и просто́е, и по всему́, Но́е, соверше́на, втора́го ми́ра я́ве началовождя́ тя́ показу́ет, спа́сшаго тому́ вся́каго ро́да от пото́па чу́вственнаго се́мя, я́коже Са́м повеле́.

Но́я, сохра́ньшаго Бо́жий зако́н невреди́мь, и обре́тшася тогда́ пра́ведна в ро́де свое́м, и дре́вяным спа́сша дре́вле ковче́гом безслове́сных ро́ды повеле́нием Вседе́тельным, пе́сньми благоче́стно ублажи́м.

Вино́ умиле́ния на́м то́чит, чту́щим тя́, Но́е блаже́нне, па́мять твоя́, веселя́щее и ду́ши, и сердца́ всегда́ чи́сте блажа́щих нра́вы твоя́ честны́я и жи́тельство Боже́ственное.

Богоро́дичен: Ны́не Избавле́ние на́ше в я́слех возлега́ет и пелена́ми повива́ется, я́коже Младе́нец. И волсви́, восто́чнии ца́рие, прихо́дят Сего́ я́ко Бо́га и Царя́ ро́ждшагося от Чи́стыя, ви́дети и поклони́тися с да́ры ве́рно.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Бо́г Сы́й ми́ра, Оте́ц щедро́т, Вели́каго Сове́та Твоего́ А́нгела, ми́р подава́юща, посла́л еси́ на́м; те́м, Богоразу́мия к све́ту наста́вльшеся, от но́щи у́тренююще, славосло́вим Тя́, Человеколю́бче.

Хвала́ми Боже́ственными да почти́тся Си́м, оте́ческое благослове́ние приплоди́в, и, пред Бо́гом благоуго́ден я́влься, к пра́отеческим лико́м причте́ся, и во стране́ живы́х ра́достно почива́ет.

Ви́дети сподо́бися я́ко дру́г Бо́жий Авраа́м де́нь Зижди́теля своего́ и испо́лнь быва́ет ра́дости духо́вныя; сего́ у́бо, ума́ пра́востию чту́ще, ублажи́м вси́, я́ко Христо́ва Боже́ственна пра́отца.

Ви́дел еси́, я́коже е́сть мо́щно челове́ку ви́дети, Тро́ицу и Ту́ю угости́л еси́, я́ко дру́г при́сный, преблаже́нне Авраа́ме; те́мже мзду́ прия́л еси́ стра́ннаго гоще́ния, е́же бы́ти тебе́ безчи́сленных язы́ков отцу́ ве́рою.

Богоро́дичен: По́лный истощава́ется пло́тию на́с ра́ди, и нача́ло Безнача́льный прие́млет; обнищева́ет же Бога́тый, и Сло́во — Сы́й Бо́г — в я́слех безслове́сных возлежи́т, я́ко Младе́нец, воззва́ние все́х су́щих от ве́ка соде́ловая.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Из утро́бы Ио́ну младе́нца изблева́ морски́й зве́рь, якова́ прия́т; в Де́ву же все́льшееся Сло́во и пло́ть прие́мшее про́йде, сохра́ншее нетле́нну: Его́же, бо не пострада́ истле́ния, Ро́ждшую сохрани́ неврежде́нну.

О́браз Христо́вы сме́рти бы́л еси́ я́ве, Исаа́че преблаже́нне, возводи́мь о́тчим благопокоре́нием, е́же закала́тися. Сего́ ра́ди ублажи́лся еси́ и ра́б Бо́жий вои́стинну яви́лся еси́ бли́жний, со все́ми пра́ведными вселя́яся.

Яви́ся Иа́ков уго́дник, ве́рнейший все́х Бо́га; те́мже и бра́ся со А́нгелом, у́м зря́ Бо́га нарече́ся и, спя́, Боже́ственную ле́ствицу ви́де, на не́йже Бо́г утвержда́шеся, пло́тию обложи́выйся за благосты́ню.

Любя́ Ио́сиф ко отцу́ благопокоре́ние, в ро́в вве́ржен, продаде́ся во о́браз закла́ннаго и в ро́ве положе́ннаго Христа́; пшеницода́вец же Еги́пта бы́сть, целому́др бы́в и пра́веден, ца́рь же страсте́й и́стиннейший.

Богоро́дичен: Мла́до на земли́ Отроча́ познава́ется, Сы́й со Отце́м при́сно и Ду́хом, пелена́ми же повива́ется, И́же зе́млю повива́яй мгло́ю я́ве, и в я́слех безслове́сных возлежи́т. Сего́ ны́не предпра́зднуем, ра́дующеся, безсе́менное рождество́.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́троцы, благоче́стию совоспита́ни, злочести́ваго веле́ния небре́гше, о́гненнаго преще́ния не убоя́шася, но, посреди́ пла́мене стоя́ще, поя́ху: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Да воспое́тся Ана́ния, Аза́рия, Мисаи́л с Дании́лом, пе́щь угаси́вше о́гненную, и льво́в обузда́вше стремле́ния, и Христу́ согла́сно пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Зако́нно пострада́в в напа́стех и неосла́бных ско́рбех, уго́дник нарече́ся И́ов Бо́жий всеи́стиннейший, кро́ток, незло́бив, пра́в, соверше́н, непоро́чен, вопия́: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Ве́рою Моисе́я, Ааро́на же и О́ра почти́м, восхваля́юще Иису́са и Леви́ю свяще́ннейшаго, Гедео́на же и Сампсо́на, и взыва́ем: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Се́, я́коже прорече́ проро́к, во чре́ве зача́ Неискусобра́чная Бо́га и роди́ти я́ве и́дет в верте́пе Вифлее́мле. Ему́же вси́ пое́м: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Чу́да преесте́ственнаго росода́тельная изобрази́ пе́щь о́браз: не бо, я́же прия́т, пали́т ю́ныя, я́ко ниже́ о́гнь Божества́ — Де́вы, в Ню́же вни́де утро́бу. Те́м, воспева́юще, воспое́м: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.

Дне́сь су́щих от ве́ка Боже́ственную па́мять соверша́ем честны́х оте́ц, Ада́ма, А́веля же, Си́фа, и Но́я, и Ено́са, и Ено́ха, и Авраа́ма, Мелхиседе́ка и И́ова, Исаа́ка и ве́рнаго Иа́кова, да благослови́т тва́рь, вопию́ще, Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.

По́лк Богокра́сный Боже́ственных оте́ц да восхва́лим, Вара́ка, и Нафа́на, и Елеаза́ра, Иоси́ю и Дави́да, Иеффа́я, Самуи́ла же, пре́дняя зря́ща че́стне и взыва́юща: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит Его́ во ве́ки.

Похвалу́ песнопе́сненно да принесе́м Бо́жиим проро́ком, восхваля́юще Иоси́ю и Михе́я, Софо́ния и Авваку́ма, Заха́рию и Ио́ну, Агге́я же и Амо́са и со Авди́ем Малахи́ю и Нау́ма, Иса́ию, и Иереми́ю, и Иезеки́иля, ку́пно Дании́ла, Илию́ и Елиссе́я.

Глаго́лы Тро́ическими Всесвяту́ю воспое́м, ве́рнии, Тро́ицу, Отца́ Безнача́льнаго, Сы́на же и Пра́ваго Ду́ха Свята́го — Еди́ницу Триипоста́сную, Ю́же вся́кое дыха́ние сла́вит, зову́ще: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Яви́лся еси́ от де́вственных, Христе́, крове́й, воплоща́емь неизрече́нным сло́вом и я́ко Младе́нец соверше́н в верте́пе премно́жеством благоутро́бия, Иису́се, ражда́яся; звезда́ же Тя́ издале́ча возвести́ звездосло́вцем, по́йте, ве́рою зову́щим, и превозноси́те Христа́ во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Та́инство стра́нное ви́жу и пресла́вное: Не́бо — верте́п; престо́л Херуви́мский — Де́ву; я́сли — вмести́лище, в ни́хже возлеже́ Невмести́мый — Христо́с Бо́г, Его́же, воспева́юще, велича́ем.

Кре́постию Твое́ю дре́вле си́лы сотвори́ша дще́ри, Го́споди, А́нна, и Иуди́ф, и Дево́ра, Олда́, Иаи́ль же, Есфи́рь, Са́рра, Мариа́м же Моисе́ева, Рахи́ль, и Реве́кка, и Ру́фь, велему́дрыя.

Я́ко угаси́вшия о́троки святы́я пе́щь свяще́нно почти́м ку́пно с Дании́лом проро́ком и все́ми пра́ведными я́ве, пре́жде зако́на облиста́вшими до́бре и в зако́не Влады́це угоди́вшими.

Прему́дрии Боже́ственнии проро́цы бы́вше Авраа́мовы вну́цы, Е́же от Авраа́ма и Иу́ды ро́ждшееся Сло́во Бо́жие провозвести́ша Ду́хом, те́х мольба́ми, Иису́се, вся́ уще́дри.

Освяти́ся вся́ тва́рь па́мятию ва́шею и, торжеству́ющи, зове́т, ра́бски вопию́щи: мольбу́ Го́споду при́сно принеси́те, блаже́ннии, улучи́ти ве́чных бла́г благохва́лящим ва́с.

Богоро́дичен: Облеки́йся в мя́, от Де́вы предгряде́т, и в верте́пе ражда́ется Сло́во О́тчее несли́тно: лику́й, тва́рь, гла́сы благода́рственными велича́ющи Того́ е́же за милосе́рдие всесвято́е снизше́ствие.

Сла́ва: Ада́ма восхва́лим, А́веля, Си́фа и Ено́са, Ено́ха и Но́я, Авраа́ма, Исаа́ка и Иа́кова, Моисе́я, И́ова и Ааро́на, Елеаза́ра и Иису́са, Вара́ка, Сампсо́на и Иеффа́я, Дави́да и Соломо́на.

И ны́не: Со́лнце вели́кое — Созда́тель — от Неискусому́жныя Де́вы, я́же от Ада́ма просвети́ти в Вифлее́м тщи́тся. Те́мже возвеща́ет чу́до пра́отец всесветле́йшая па́мять.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Хрⷭ҇то́съ ражда́етсѧ, сла́вите. хрⷭ҇то́съ съ нб҃съ, срѧ́щите. хрⷭ҇то́съ на землѝ, возноси́тесѧ. по́йте гдⷭ҇еви всѧ̀ землѧ̀, и҆ весе́лїемъ воспо́йте лю́дїе, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

Ѻ҆ц҃є́мъ пѣ́нїе принесе́мъ, пре́жде зако́на, и҆ въ зако́нѣ возсїѧ́вшымъ, и҆ и҆зъ дв҃ы возсїѧ́вшемꙋ гдⷭ҇ꙋ и҆ влⷣцѣ во́лею пра́вою ᲂу҆годи́вшымъ, и҆ незаходи́магѡ просвѣще́нїѧ ны́нѣ наслажда́ющымсѧ.

А҆да́ма пе́рваго почти́мъ, рꙋко́ю почте́ннаго зижди́телѧ, и҆ всѣ́хъ на́съ пра́ѻтца ᲂу҆жѐ бы́вшаго, и҆ въ ски́нїахъ нбⷭ҇ныхъ со всѣ́ми и҆збра́нными почива́юща.

А҆́велѧ, да́ры прине́сшаго дꙋше́ю бл҃горо́днѣйшею, прїѧ́тъ всѣ́хъ бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь: сегѡ̀ же па́ки скверноꙋбі́йственною рꙋко́ю ᲂу҆мерщвле́на, принесѐ къ свѣ́тꙋ, ꙗ҆́кѡ бжⷭ҇твенна мч҃ника.

Бг҃оро́диченъ: Рече́нїй бжⷭ҇твенныхъ ᲂу҆слы́шимъ, вопїю́щихъ хрⷭ҇то́во ꙗ҆вле́нїе: сѐ бо въ верте́пѣ ражда́етсѧ и҆зъ ѻ҆трокови́цы неискꙋсомꙋ́жныѧ, є҆гѡ́же стра́шное ржⷭ҇тво̀ провозвѣща́етъ ѕвѣздосло́вцємъ ѕвѣзда̀ ꙗ҆́вльшаѧсѧ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Пре́жде вѣ̑къ ѿ ѻ҆ц҃а̀ рожде́нномꙋ нетлѣ́ннѡ сн҃ꙋ, и҆ въ послѣ̑днѧѧ ѿ дв҃ы воплоще́нномꙋ безсѣ́меннѡ хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ возопїи́мъ: вознесы́й ро́гъ на́шъ, ст҃ъ є҆сѝ гдⷭ҇и.

Пое́тсѧ въ мі́рѣ си́ѳово къ зижди́телю разжже́нїе, и҆́бо въ непоро́чнѣмъ жи́тельствѣ и҆ дꙋше́внѣй любвѝ томꙋ̀ и҆́стиннѡ ᲂу҆годѝ, и҆ ны́нѣ во странѣ̀ живы́хъ вопїе́тъ: ст҃ъ є҆сѝ, гдⷭ҇и.

Оу҆сты̑ и҆ ѧ҆зы́комъ и҆ се́рдцемъ є҆нѡ́съ чꙋ́дный призва́ти бг҃омꙋ́дреннѡ влⷣкꙋ всѣ́хъ и҆ бг҃а, надѣ́ѧшесѧ въ дс҃ѣ: и҆ благоꙋго́днѡ пожи́въ на землѝ, сла́вꙋ воспрїѧ́тъ.

Свѧщеннослѡ́вїи свѧще́нными є҆нѡ́ха ᲂу҆блажи́мъ, благоꙋгоди́въ бо гдⷭ҇ꙋ, преста́висѧ въ сла́вѣ, ꙗ҆ви́всѧ лꙋ́чши сме́рти, ꙗ҆́коже писа́сѧ, и҆́мже бж҃їй бы́въ ра́бъ и҆́скреннѣйшїй.

Бг҃оро́диченъ: Ны́нѣ ча́ѧнїе ꙗ҆зы́кѡвъ ѿ дв҃ы предгрѧде́тъ, и҆ виѳлее́мъ заключе́нный ѿверза́етъ свѣ́тлѡ є҆де́ма, сло́во воплоща́емое прїе́млѧ, и҆ въ ꙗ҆́слѣхъ пло́тїю возле́гшаго.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Же́злъ и҆зъ ко́рене і҆ессе́ева и҆ цвѣ́тъ ѿ негѡ̀, хрⷭ҇тѐ, ѿ дв҃ы прозѧ́блъ є҆сѝ, и҆зъ горы̀, хва́льный, приѡсѣне́нныѧ ча́щи, прише́лъ є҆сѝ вопло́щсѧ ѿ неискꙋсомꙋ́жныѧ, невеще́ственный и҆ бж҃е, сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Хвалꙋ̀ принесе́мъ бг҃ꙋ, чтꙋ́ще пѣ́сньми нѡ́а, вои́стиннꙋ сꙋ́ща пра́веднаго: во всѣ́хъ бо за́повѣдехъ бжⷭ҇твенныхъ ᲂу҆краша́емь ꙗ҆ви́сѧ, хрⷭ҇тꙋ̀ благоꙋгоди́въ, є҆мꙋ́же пѣснопое́мъ вѣ́рнїи: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Ви́дѣвъ твоѐ бг҃ъ благоро́дное нра́ва, и҆ просто́е, и҆ по всемꙋ̀ нѡ́е соверше́на втора́гѡ мі́ра, ꙗ҆́вѣ началовождѧ̀ тѧ̀ показꙋ́етъ, спа́сшаго томꙋ̀ всѧ́кагѡ ро́да ѿ пото́па чꙋ́вственнагѡ сѣ́мѧ, ꙗ҆́коже са́мъ повелѣ̀.

Нѡ́ѧ, сохра́ньшаго бж҃їй зако́нъ невреди́мь, и҆ ѡ҆брѣ́тшасѧ тогда̀ пра́ведна въ ро́дѣ свое́мъ, и҆ дре́вѧнымъ спа́сша дре́вле ковче́гомъ безслове́сныхъ ро́ды, повелѣ́нїемъ вседѣ́тельнымъ, пѣ́сньми благоче́стнѡ ᲂу҆блажи́мъ.

Вїно̀ ᲂу҆миле́нїѧ на́мъ то́читъ, чтꙋ́щымъ тѧ̀, нѡ́е блаже́нне, па́мѧть твоѧ̀, веселѧ́щее и҆ дꙋ́шы и҆ сердца̀ всегда̀, чи́стѣ блажа́щихъ нра́вы твоѧ̑ честны̑ѧ и҆ жи́тельство бжⷭ҇твенное.

Бг҃оро́диченъ: Ны́нѣ и҆збавле́нїе на́ше въ ꙗ҆́слѣхъ возлега́етъ, и҆ пелена́ми повива́етсѧ, ꙗ҆́коже младе́нецъ. И҆ волсвѝ, восто́чнїи ца́рїе прихо́дѧтъ, сего̀, ꙗ҆́кѡ бг҃а и҆ цр҃ѧ̀, ро́ждшагосѧ ѿ чⷭ҇тыѧ, ви́дѣти, и҆ поклони́тисѧ съ да̑ры вѣ́рнѡ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Бг҃ъ сы́й ми́ра, ѻ҆ц҃ъ щедро́тъ, вели́кагѡ совѣ́та твоегѡ̀ а҆́гг҃ла, ми́ръ подава́юща, посла́лъ є҆сѝ на́мъ: тѣ́мъ, бг҃оразꙋ́мїѧ къ свѣ́тꙋ наста́вльшесѧ, ѿ но́щи ᲂу҆́тренююще, славосло́вимъ тѧ̀, чл҃вѣколю́бче.

Хвала́ми бжⷭ҇твенными да почти́тсѧ си́мъ, ѻ҆ч҃еское бл҃гослове́нїе приплоди́въ: и҆ предъ бг҃омъ благоꙋго́денъ ꙗ҆́вльсѧ, къ пра̑ѻтеческимъ ликѡ́мъ причте́сѧ, и҆ во странѣ̀ живы́хъ ра́достнѡ почива́етъ.

Ви́дѣти сподо́бисѧ, ꙗ҆́кѡ дрꙋ́гъ бж҃їй, а҆враа́мъ де́нь зижди́телѧ своегѡ̀, и҆ и҆спо́лнь быва́етъ ра́дости дх҃о́вныѧ: сего̀ ᲂу҆́бѡ, ᲂу҆ма̀ пра́востїю чтꙋ́ще, ᲂу҆блажи́мъ всѝ, ꙗ҆́кѡ хрⷭ҇то́ва бжⷭ҇твенна пра́ѻц҃а.

Ви́дѣлъ є҆сѝ, ꙗ҆́коже є҆́сть мо́щно человѣ́кꙋ ви́дѣти, трⷪ҇цꙋ, и҆ тꙋ́ю ᲂу҆гости́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ дрꙋ́гъ при́сный, преблаже́нне а҆враа́ме: тѣ́мже мздꙋ̀ прїѧ́лъ є҆сѝ стра́ннагѡ гоще́нїѧ, є҆́же бы́ти тебѣ̀ безчи́сленныхъ ꙗ҆зы́кѡвъ ѻ҆ц҃ꙋ̀ вѣ́рою.

Бг҃оро́диченъ: По́лный и҆стощава́етсѧ пло́тїю на́съ ра́ди, и҆ нача́ло безнача́льный прїе́млетъ: ѡ҆бнищева́етъ же бога́тый, и҆ сло́во сы́й бг҃ъ, въ ꙗ҆́слѣхъ безслове́сныхъ возлежи́тъ, ꙗ҆́кѡ младе́нецъ, воззва́нїе всѣ́хъ сꙋ́щихъ ѿ вѣ́ка содѣ́ловаѧ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: И҆зъ ᲂу҆тро́бы і҆ѡ́нꙋ младе́нца и҆зблева̀ морскі́й ѕвѣ́рь, ꙗ҆кова̀ прїѧ́тъ: въ дв҃ꙋ же все́льшеесѧ сло́во, и҆ пло́ть прїе́мшее, про́йде сохра́ншее нетлѣ́ннꙋ. є҆гѡ́же бо не пострада̀ и҆стлѣ́нїѧ, ро́ждшꙋю сохранѝ неврежде́ннꙋ.

Ѻ҆́бразъ хрⷭ҇то́вы сме́рти бы́лъ є҆сѝ ꙗ҆́вѣ, і҆саа́че преблаже́нне, возводи́мь ѻ҆́ч҃имъ бл҃гопокоре́нїемъ, є҆́же закала́тисѧ. сегѡ̀ ра́ди ᲂу҆блажи́лсѧ є҆сѝ, и҆ ра́бъ бж҃їй вои́стиннꙋ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ бли́жнїй, со всѣ́ми пра́ведными вселѧ́ѧсѧ.

Ꙗ҆ви́сѧ і҆а́кѡвъ ᲂу҆го́дникъ вѣ́рнѣйшїй всѣ́хъ бг҃а: тѣ́мже и҆ бра́сѧ со а҆́гг҃ломъ, ᲂу҆́мъ зрѧ̀ бг҃а нарече́сѧ, и҆ спѧ̀, бжⷭ҇твеннꙋю лѣ́ствицꙋ ви́дѣ, на не́йже бг҃ъ ᲂу҆твержда́шесѧ, пло́тїю ѡ҆бложи́выйсѧ за благосты́ню.

Любѧ̀ і҆ѡ́сифъ ко ѻ҆ц҃ꙋ̀ благопокоре́нїе, въ ро́въ вве́рженъ, продаде́сѧ во ѻ҆́бразъ закла́ннагѡ и҆ въ ро́вѣ положе́ннагѡ хрⷭ҇та̀: пшеницода́вецъ же є҆гѵ́пта бы́сть, цѣломꙋ́дръ бы́въ и҆ пра́веденъ, ца́рь же страсте́й и҆́стиннѣйшїй.

Бг҃оро́диченъ: Мла́до на землѝ ѻ҆троча̀ познава́етсѧ, сы́й со ѻ҆ц҃е́мъ при́снѡ и҆ дх҃омъ, пелена́ми же повива́етсѧ и҆́же зе́млю повива́ѧй мгло́ю ꙗ҆́вѣ, и҆ въ ꙗ҆́слѣхъ безслове́сныхъ возлежи́тъ. сегѡ̀ ны́нѣ предпра́зднꙋемъ ра́дꙋющесѧ безсѣ́менное ржⷭ҇тво̀.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́троцы, благоче́стїю совоспита́ни, ѕлочести́вагѡ велѣ́нїѧ небре́гше, ѻ҆́гненнагѡ преще́нїѧ не ᲂу҆боѧ́шасѧ, но посредѝ пла́мене, стоѧ́ще, поѧ́хꙋ: ѻ҆тцє́въ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Да воспое́тсѧ а҆на́нїа, а҆за́рїа, мїсаи́лъ съ данїи́ломъ, пе́щь ᲂу҆гаси́вше ѻ҆́гненнꙋю, и҆ львѡ́въ ѡ҆бꙋзда́вше стремлє́нїѧ, и҆ хрⷭ҇тꙋ̀ согла́снѡ пою́ще: ѻ҆тцє́въ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Зако́ннѡ пострада́въ въ напа́стехъ и҆ неѡсла́бныхъ ско́рбехъ, ᲂу҆го́дникъ нарече́сѧ і҆́ѡвъ бж҃їй всеи́стиннѣйшїй, кро́токъ, неѕло́бивъ, пра́въ, соверше́нъ, непоро́ченъ, вопїѧ̀: ѻ҆тцє́въ бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.

Вѣ́рою мѡѷсе́а, а҆арѡ́на же и҆ ѡ҆́ра почти́мъ, восхвалѧ́юще і҆исꙋ́са и҆ леѵі́ю свѧще́ннѣйшаго, гедеѡ́на же и҆ самѱѡ́на, и҆ взыва́емъ: ѻ҆тцє́въ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Сѐ, ꙗ҆́коже проречѐ прⷪ҇ро́къ, во чре́вѣ зача̀ неискꙋсобра́чнаѧ бг҃а, и҆ роди́ти ꙗ҆́вѣ и҆́детъ въ верте́пѣ виѳлее́млѣ. є҆мꙋ́же всѝ пое́мъ: ѻ҆тцє́въ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Чꙋ́да преесте́ственнагѡ, росода́тельнаѧ и҆з̾ѡбразѝ пе́щь ѻ҆́бразъ: не бо, ꙗ҆̀же прїѧ́тъ, пали́тъ ю҆́ныѧ, ꙗ҆́кѡ нижѐ ѻ҆́гнь бжⷭ҇тва̀ дв҃ы, въ ню́же вни́де ᲂу҆тро́бꙋ. тѣ́мъ, воспѣва́юще, воспое́мъ: да бл҃гослови́тъ тва́рь всѧ̀ гдⷭ҇а, и҆ превозно́ситъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Дне́сь сꙋ́щихъ ѿ вѣ́ка бжⷭ҇твеннꙋю па́мѧть соверша́емъ честны́хъ ѻ҆тє́цъ, а҆да́ма, а҆́велѧ же, си́ѳа, и҆ нѡ́а, и҆ є҆нѡ́са, и҆ є҆нѡ́ха, и҆ а҆враа́ма, мелхїседе́ка и҆ і҆́ѡва, і҆саа́ка и҆ вѣ́рнагѡ і҆а́кѡва: да благослови́тъ тва́рь, вопїю́ще, гдⷭ҇а, и҆ превозно́ситъ во всѧ̑ вѣ́ки.

По́лкъ бг҃окра́сный бжⷭ҇твенныхъ ѻ҆тє́цъ да восхва́лимъ, вара́ка, и҆ наѳа́на, и҆ є҆леаза́ра, і҆ѡсі́ю, и҆ дв҃да, і҆ефѳа́ѧ, самꙋи́ла же, прє́днѧѧ зрѧ́ща че́стнѣ, и҆ взыва́юща: да благослови́тъ тва́рь всѧ̀ гдⷭ҇а и҆ превозно́ситъ є҆го̀ во вѣ́ки.

Похвалꙋ̀ пѣснопѣ́сненнѡ да принесе́мъ бж҃їимъ прⷪ҇ро́кѡмъ, восхвалѧ́юще і҆ѡсі́ю, и҆ мїхе́а, софо́нїа, и҆ а҆ввакꙋ́ма, заха́рїю, и҆ і҆ѡ́нꙋ, а҆гге́а же, и҆ а҆мѡ́са, и҆ со а҆вді́емъ малахі́ю, и҆ наꙋ́ма, и҆са́їю и҆ і҆еремі́ю, и҆ і҆езекі́илѧ, кꙋ́пнѡ данїи́ла, и҆лїю̀ и҆ є҆лїссе́а.

Глаго́лы трⷪ҇ческими всест҃ꙋ́ю воспое́мъ, вѣ́рнїи, трⷪ҇цꙋ, ѻ҆ц҃а̀ безнача́льнаго, сн҃а же и҆ пра́ваго дх҃а ст҃а́го, є҆ди́ницꙋ трїѷпоста́снꙋю, ю҆́же всѧ́кое дыха́нїе сла́витъ, зовꙋ́ще: да благослови́тъ тва́рь всѧ̀ гдⷭ҇а, и҆ превозно́ситъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ ѿ дѣ́вственныхъ, хрⷭ҇тѐ, крове́й, воплоща́емь неизрече́ннымъ сло́вомъ, и҆ ꙗ҆́кѡ млⷣнецъ соверше́нъ въ верте́пѣ, премно́жествомъ бл҃гоꙋтро́бїѧ, і҆и҃се, ражда́ѧсѧ: ѕвѣзда̀ же тѧ̀ и҆здале́ча возвѣстѝ ѕвѣздосло́вцємъ, по́йте, вѣ́рою зовꙋ́щымъ, и҆ превозноси́те хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Та́инство стра́нное ви́жꙋ и҆ пресла́вное: не́бо, верте́пъ: престо́лъ херꙋві́мскїй, дв҃ꙋ: ꙗ҆́сли, вмѣсти́лище, въ ни́хже возлежѐ невмѣсти́мый хрⷭ҇то́съ бг҃ъ: є҆го́же, воспѣва́юще, велича́емъ.

Крѣ́постїю твое́ю дре́вле си̑лы сотвори́ша дщє́ри, гдⷭ҇и, а҆́нна, и҆ і҆ꙋді́ѳъ, и҆ девѡ́ра, ѻ҆лда̀, і҆аи́ль же, є҆сѳи́рь, са́рра, марїа́мъ же мѡѷсе́ева, рахи́ль и҆ реве́кка и҆ рꙋ́ѳь, велемꙋ̑дрыѧ.

Ꙗ҆́кѡ ᲂу҆гаси́вшыѧ ѻ҆́троки ст҃ы̑ѧ пе́щь, свѧще́ннѡ почти́мъ, кꙋ́пнѡ съ данїи́ломъ прⷪ҇ро́комъ, и҆ всѣ́ми пра́ведными ꙗ҆́вѣ, пре́жде зако́на ѡ҆блиста́вшими до́брѣ и҆ въ зако́нѣ влⷣцѣ ᲂу҆годи́вшими.

Премꙋ́дрїи бжⷭ҇твеннїи прⷪ҇ро́цы бы́вше а҆враа́мѡвы внꙋ́цы, є҆́же ѿ а҆враа́ма и҆ і҆ꙋ́ды ро́ждшеесѧ сло́во бж҃їе провозвѣсти́ша дх҃омъ: тѣ́хъ мольба́ми, і҆и҃се, всѧ̑ ᲂу҆ще́дри.

Ѡ҆свѧти́сѧ всѧ̀ тва́рь па́мѧтїю ва́шею, и҆ торжествꙋ́ющи зове́тъ, ра́бски вопїю́щи: мольбꙋ̀ гдⷭ҇ꙋ при́снѡ принеси́те, блаже́ннїи, ᲂу҆лꙋчи́ти вѣ́чныхъ бла̑гъ благохва́лѧщымъ ва́съ.

Бг҃оро́диченъ: Ѡ҆блекі́йсѧ въ мѧ̀, ѿ дв҃ы предгрѧде́тъ, и҆ въ верте́пѣ ражда́етсѧ сло́во ѻ҆́ч҃ее несли́тнѡ: ликꙋ́й тва́рь, гла́сы благода́рственными велича́ющи, тогѡ̀ є҆́же за милосе́рдїе всест҃о́е снизше́ствїе.

Сла́ва: А҆да́ма восхва́лимъ, а҆́велѧ, си́ѳа и҆ є҆нѡ́са, є҆нѡ́ха и҆ нѡ́а: а҆враа́ма, і҆саа́ка и҆ і҆а́кѡва: мѡѷсе́а, і҆́ѡва и҆ а҆арѡ́на: є҆леаза́ра и҆ і҆исꙋ́са: вара́ка, самѱѡ́на и҆ і҆ефѳа́ѧ: дв҃да и҆ соломѡ́на.

И҆ ны́нѣ: Со́лнце вели́кое, созда́тель ѿ неискꙋсомꙋ́жныѧ дв҃ы, ꙗ҆́же ѿ а҆да́ма просвѣти́ти въ виѳлее́мъ тщи́тсѧ. тѣ́мже возвѣща́етъ чꙋ́до пра́ѻтецъ, всесвѣтлѣ́йшаѧ па́мѧть.

Два по­след­них вос­кре­се­нья (неде­ли) Рож­де­ствен­ско­го по­ста име­ну­ют­ся Неде­лей свя­тых Пра­о­тец и Неде­лей свя­тых отец. Празд­но­ва­ние Неде­ли свя­тых Пра­о­тец со­вер­ша­ет­ся в пред­по­след­нее вос­кре­се­нье пе­ред Рож­де­ством Хри­сто­вым. В этот день Цер­ковь от­ме­ча­ет па­мять свя­тых Пра­о­тец – вет­хо­за­вет­ных пра­вед­ни­ков, ожидавших Спасителя, на­чи­ная от пер­во­го че­ло­ве­ка – Ада­ма, и вклю­чая Си­фа, Ено­ха, Ноя, Ав­ра­ама, Иса­а­ка, Иа­ко­ва, ца­ря Да­ви­да и про­чих. Эти древ­ние лю­ди от­де­лены от нас ты­ся­че­ле­ти­я­ми, од­на­ко име­ют к нам, те­пе­реш­ним пра­во­слав­ным хри­сти­а­нам, са­мое пря­мое и близ­кое от­но­ше­ние.

Ка­кая же связь меж­ду на­ми и ими? Цер­ковь во­об­ще на­по­ми­на­ет нам о них те­перь, пе­ред Рож­де­ством Хри­сто­вым, ра­ди их ве­ры – ве­ры в обе­ща­ние, дан­ное Бо­гом Ада­му при из­гна­нии его из рая, что в кон­це ве­ков при­дет в мир Спа­си­тель, Ко­то­рый ис­ку­пит че­ло­ве­че­ство от гре­ха пра­ро­ди­те­лей.

Все пра­от­цы, быв­шие на зем­ле за­дол­го до рож­де­ния Гос­по­да, жи­ли и го­ре­ли этой ве­рой, ни­ко­гда от нее не от­сту­пая. Они яв­ля­ют­ся яр­ким при­ме­ром для нас, жи­ву­щих уже по­сле зем­но­го во­пло­ще­ния Спа­си­те­ля. Как и древ­ние лю­ди, мы то­же Его ре­аль­но не ви­де­ли; они толь­ко зна­ли, что Он бу­дет на зем­ле, а мы толь­ко зна­ем, что Он был на зем­ле. Но они твер­до ве­ри­ли в Его при­ше­ствие и их ве­ра оправ­да­лась.

От нас же тре­бу­ет­ся го­раз­до боль­шая ве­ра. Мы долж­ны ве­рить, что Гос­подь был, и есть, и бу­дет; что Он жил на зем­ле как че­ло­век; что через Свою Цер­ковь Он по­сто­ян­но пре­бы­ва­ет с на­ми; и что Он сно­ва при­дет на зем­лю су­дить че­ло­ве­че­ство. Но за та­кую ве­ру Сам Гос­подь обе­ща­ет нам бла­жен­ство. Ко­гда Иисус Хри­стос явил­ся Апо­сто­лу Фо­ме, ко­то­рый не мог по­ве­рить в вос­кре­се­ние Хри­сто­во по­ка сам не до­тро­нул­ся до ран Гос­под­них, а до­тро­нув­шись, вос­клик­нул: «Гос­подь мой и Бог мой!» – то­гда Гос­подь ска­зал Апо­сто­лу: «ты по­ве­рил, по­то­му-что уви­дел Ме­ня; но бла­жен­ны не ви­дев­шие и уве­ро­вав­шие».

Но по­ми­мо ве­ры есть еще од­но об­сто­я­тель­ство, ко­то­рое так тес­но свя­зы­ва­ет нас с древни­ми пра­от­ца­ми – это их вер­ность ожи­да­е­мо­му Мес­сии. Они жи­ли в окру­же­нии язы­че­ско­го ми­ра – ми­ра, ко­то­рый хо­тя и не знал еще Хри­ста, но пол­но­стью от­сту­пил от Бо­га. Мы с ва­ми, до­ро­гие бра­тья и сест­ры, жи­вем в по­доб­ном и да­же худ­шем по­ло­же­нии. Де­вят­на­дцать сто­ле­тий по­сле Рож­де­ства Хри­сто­ва мир жил со Хри­стом и хри­сти­ан­ской куль­ту­рой, а вот в 20-ом ве­ке про­изо­шел рез­кий пе­ре­во­рот. Те­перь мы жи­вем в пост-хри­сти­ан­ской эре, в ми­ре, ко­то­рый сно­ва по­гру­зил­ся в пол­ное язы­че­ство.

Мы ча­сто слы­шим во­круг се­бя вы­ра­же­ние, что на­сту­пил «но­вый век». Но в этом «но­вом ве­ке» нет ни­че­го но­во­го кро­ме бо­лее совре­мен­ной фор­мы. Это все то же от­ступ­ле­ние от Бо­га и да­же от­ри­ца­ние Бо­га, а сверх то­го – пол­ное от­ступ­ле­ние от Хри­ста и по­ру­га­ние Хри­ста. Боль­шин­ство хри­сти­ан да­же и не ви­дят, как они из­вра­ща­ют свою хри­сти­ан­скую ве­ру, об­ле­кая ее в одеж­ду мо­дер­низ­ма, и как они пре­да­ют Хри­ста, ста­ра­ясь объ­еди­нить­ся с ре­ли­ги­я­ми Его го­ни­те­лей и ху­ли­те­лей.

И вот на фоне все­го это­го страш­но­го ми­ра, до­ро­гие бра­тья и сест­ры, вспом­ним мы не толь­ко ве­ру Свя­тых Пра­о­тец, но и их вер­ность Хри­сту-Спа­си­те­лю; и го­то­вясь вот уже ско­ро встре­тить и празд­но­вать Его рож­де­ние на зем­ле, от­вер­нем­ся от окру­жа­ю­ще­го нас язы­че­ства и за­сви­де­тель­ству­ем на­шу пол­ную пре­дан­ность и вер­ность То­му, Ко­то­рый ска­зал нам: «Се Аз с ва­ми есмь до скон­ча­ния ве­ка». Аминь.

иерей Ро­сти­слав Же­ни­лов

* * *

В это вре­мя го­да мы ви­дим на­ших со­се­дей празд­ну­ю­щих за­пад­ное Рож­де­ство и мно­гие из нас, воз­мож­но, ду­ма­ют: по­че­му же и мы не мо­жем празд­но­вать Рож­де­ство Хри­сто­во в один день с ни­ми? Се­го­дняш­нее вос­кре­се­нье да­ет нам на это от­вет...

Как бы пред­ви­дя воз­ник­но­ве­ние та­ко­го во­про­са, свя­тая Пра­во­слав­ная Цер­ковь на­чи­на­ет при­го­тов­лять нас в ве­ли­ко­му дню Рож­де­ства Хри­сто­ва по­сред­ством рож­де­ствен­ско­го по­ста. По ме­ре то­го, как мы при­бли­жа­ем­ся к это­му дню, Цер­ковь осо­бым об­ра­зом от­ме­ча­ет по­след­ние два вос­кре­се­нья пе­ред Рож­де­ством и под­чер­ки­ва­ет их зна­че­ние на­зва­ни­я­ми несколь­ко ины­ми от обыч­ных вос­крес­ных дней. За две неде­ли до Рож­де­ства мы от­ме­ча­ем Неде­лю (т.е. вос­кре­се­нье) Свя­тых Пра­от­цев. Вос­кре­се­нье непо­сред­ствен­но пе­ред Рож­де­ством на­зы­ва­ет­ся Неде­лей Свя­тых От­цов.

Чем от­ли­ча­лись Свя­тые Пра­от­цы и кто они бы­ли та­кие? Сло­во «пра­от­цы» имен­но то и озна­ча­ет: на­ши пра­ро­ди­те­ли. Са­мые даль­ние на­ши пред­ки бы­ли Адам и Ева, а за ни­ми сле­до­ва­ли биб­лей­ские пат­ри­ар­хи Ной, Ав­ра­ам, Иса­ак, Иа­ков и дру­гие, ко­то­рые упо­ми­на­ют­ся в Биб­лии. Что бы­ло в них осо­бен­но­го? Адам и Ева бы­ли пер­вы­ми людь­ми ко­то­рые со­гре­ши­ли, но они же бы­ли и пер­вые ко­то­рые по­ка­я­лись. За свои гре­хи они ка­я­лись всю свою жизнь.

Об­щим зна­ме­на­те­лем всех Пра­от­цев бы­ла их ве­ра в ис­тин­но­го Бо­га, Твор­ца это­го ми­ра и все­го ви­ди­мо­го и неви­ди­мо­го, как мы по­ем в Сим­во­ле Ве­ры за каж­дой Бо­же­ствен­ной ли­тур­ги­ей.

Свя­тые Пра­от­цы очень стро­го и вер­но при­дер­жи­ва­лись всех за­ко­нов, ко­то­рые Бог им по­сы­лал: они ни­ко­гда не ком­про­ме­ти­ро­ва­ли свою ве­ру из-за окру­жа­ю­щих об­сто­я­тельств. Они твер­до ве­ри­ли, что прав­да бы­ла прав­дой, а крив­да – крив­дой, вне за­ви­си­мо­сти от то­го, что де­ла­ло и ду­ма­ло боль­шин­ство дру­гих лю­дей. Ины­ми сло­ва­ми, свя­тые Пра­от­цы не сле­до­ва­ли че­ло­ве­че­ско­му уче­нию о «по­ли­ти­че­ской кор­рект­но­сти»! Не все­гда это бы­ло им лег­ко, но они ни­ко­гда не по­сту­па­лись сво­ей ве­рой.

Хри­сти­ан­ство все­гда бы­ло и все­гда бу­дет борь­бой. Мо­раль­ные и ду­хов­ные цен­но­сти ни­ко­гда не ме­ня­ют­ся. Доб­ро все­гда оста­ет­ся доб­ром, а зло все­гда оста­ет­ся злом. Лю­ди ча­сто за­бы­ва­ют или не об­ра­ща­ют вни­ма­ния на то, что Бог на­хо­дит­ся вне вре­ме­ни. Вре­мя су­ще­ству­ет толь­ко для смерт­ных су­ществ и ко­гда-то за­кон­чит­ся, а Бо­жьи за­ко­ны – вневре­мен­ные и по­это­му веч­но цен­ные.

В свя­том Еван­ге­лии Гос­подь Иисус Хри­стос го­во­рит: «Не мир при­нес Я на зем­лю, а меч» (Мф.10:34). Меч яв­ля­ет­ся сим­во­лом борь­бы – пре­иму­ще­ствен­но борь­бы ду­хов­ной. Мы долж­ны бо­роть­ся всю свою жизнь, и са­мая труд­ная борь­ба – это внут­ри нас са­мих. Но преж­де чем на­чи­нать бо­роть­ся, мы долж­ны знать – на пра­виль­ном-ли мы на­хо­дим­ся пу­ти? По­это­му мы не долж­ны сле­по сле­до­вать то­му, что де­ла­ет боль­шин­ство окру­жа­ю­ще­го нас об­ще­ства. В древ­ние вре­ме­на ве­ли­кий гре­че­ский фило­соф Со­крат го­во­рил: « Боль­шин­ство ни­ко­гда не пра­во». Все ре­во­лю­ции бы­ли ос­но­ва­ны на этом прин­ци­пе – как управ­лять и ру­ко­во­дить боль­шин­ством.

И вот Свя­тые Пра­от­цы по­ка­за­ли нам мно­го свет­лых при­ме­ров то­го, как нам быть и как ду­мать: во-пер­вых, что Гос­подь Бог дол­жен быть для нас весь­ма ре­а­лен, а не аб­страк­тен, и во-вто­рых, что в све­те это­го нам нуж­но про­ве­рять и окру­жа­ю­щее нас об­ще­ство. Та­ким об­ра­зом мы смо­жем уви­деть, на­сколь­ко за­пад­ное хри­сти­ан­ство утра­ти­ло свою со­сре­до­то­чен­ность на Бо­ге и жизнь в Бо­ге. За­пад­ные хри­сти­ане, к со­жа­ле­нию, утра­ти­ли ис­тин­ное по­ни­ма­ние Бо­га. Об­раз Бо­га в за­пад­ном хри­сти­ан­стве из­ме­нил­ся от пло­хо­го к худ­ше­му и яв­ля­ет­ся весь­ма да­ле­ким от ис­ти­ны. По­ду­мать толь­ко: что в окру­жа­ю­щей сре­де име­ет веч­ную цен­ность в на­ши дни? Кру­гом лишь од­на ду­хов­ная пу­сто­та или ис­ка­же­ние все­го бо­же­ствен­но­го.

Че­ло­ве­че­ское ми­ро­воз­зре­ние во вре­ме­на Пра­от­цев в об­щей слож­но­сти не на мно­го от­ли­ча­лось от на­ших дней, но они са­ми твер­до дер­жа­лись сво­ей ве­ры и не ком­про­ме­ти­ро­ва­ли эту ве­ру толь­ко по­то­му, что боль­шин­ство ду­ма­ло ина­че. Они дер­жа­лись ве­ры и за это бла­го­дать Бо­жия укреп­ля­ла их.

По­ду­ма­ем об этом, до­ро­гие бра­тья и сест­ры, и по­ста­ра­ем­ся по­сле­до­вать при­ме­ру свя­тых Пра­от­цев, т.к. мы сей­час на­хо­дим­ся в схо­жем по­ло­же­нии. Мы мо­жем ува­жать ве­ро­ва­ния на­ших со­се­дей, но мы не долж­ны по­сту­пать­ся на­шей соб­ствен­ной ве­рой. На­ша пра­во­слав­ная ве­ра име­ет луч­шие об­раз­цы и глу­бо­кие кор­ни в на­ших Пра­от­цах, чью па­мять мы се­го­дня свет­ло празд­ну­ем. Аминь.

про­то­и­е­рей Игорь Гре­бин­ка