Канон святым праотцам

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Христо́с ражда́ется — сла́вите! Христо́с с Небе́с — сря́щите! Христо́с на земли́ — возноси́теся! По́йте Го́сподеви, вся́ земля́, и весе́лием воспо́йте, лю́дие, я́ко просла́вися.

Отце́м пе́ние принесе́м, пре́жде зако́на и в зако́не возсия́вшим, и из Де́вы возсия́вшему Го́споду и Влады́це во́лею пра́вою угоди́вшим, и незаходи́маго просвеще́ния ны́не наслажда́ющимся.

Ада́ма пе́рваго почти́м, руко́ю почте́ннаго Зижди́теля, и все́х на́с пра́отца уже́ бы́вшаго, и в ски́ниях Небе́сных со все́ми избра́нными почива́юща.

А́веля, да́ры прине́сшаго душе́ю благоро́днейшею, прия́т все́х Бо́г и Госпо́дь; сего́ же па́ки, скверноуби́йственною руко́ю умерщвле́на, принесе́ к све́ту я́ко Боже́ственна му́ченика.

Богоро́дичен: Рече́ний Боже́ственных услы́шим, вопию́щих Христо́во явле́ние: се́ бо в верте́пе ражда́ется из Отрокови́цы Неискусому́жныя, Его́же стра́шное Рождество́ провозвеща́ет звездосло́вцем звезда́ я́вльшаяся.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Пре́жде ве́к от Отца́ рожде́нному нетле́нно Сы́ну и в после́дняя от Де́вы воплоще́нному безсе́менно, Христу́ Бо́гу возопии́м: вознесы́й ро́г на́ш, Свя́т еси́, Го́споди.

Пое́тся в ми́ре Си́фово к Зижди́телю разжже́ние, и́бо в непоро́чнем жи́тельстве и душе́вней любви́ Тому́ и́стинно угоди́, и ны́не во стране́ живы́х вопие́т: Свя́т еси́, Го́споди.

Усты́, и язы́ком, и се́рдцем Ено́с чу́дный призва́ти богому́дренно Влады́ку все́х и Бо́га наде́яшеся в Ду́се и, благоуго́дно пожи́в на земли́, сла́ву восприя́т.

Священносло́вии свяще́нными Ено́ха ублажи́м, благоугоди́в бо Го́споду, преста́вися в сла́ве, яви́вся лу́чши сме́рти, я́коже писа́ся, и́мже Бо́жий бы́в ра́б и́скреннейший.

Богоро́дичен: Ны́не ча́яние язы́ков от Де́вы предгряде́т, и Вифлее́м заключе́нный отверза́ет све́тло Еде́ма, Сло́во воплоща́емое прие́мля, и в я́слех пло́тию возле́гшаго.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Же́зл из ко́рене Иессе́ова и цве́т от него́, Христе́, от Де́вы прозя́бл еси́, из горы́, Хва́льный, приосене́нныя ча́щи прише́л еси́, вопло́щся от Неискусому́жныя, Невеще́ственный и Бо́же. Сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Хвалу́ принесе́м Бо́гу, чту́ще пе́сньми Но́я, вои́стинну су́ща пра́веднаго: во все́х бо за́поведех Боже́ственных украша́емь яви́ся, Христу́ благоугоди́в, Ему́же песнопое́м, ве́рнии: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Ви́дев твое́ Бо́г благоро́дное нра́ва, и просто́е, и по всему́, Но́е, соверше́на, втора́го ми́ра я́ве началовождя́ тя́ показу́ет, спа́сшаго тому́ вся́каго ро́да от пото́па чу́вственнаго се́мя, я́коже Са́м повеле́.

Но́я, сохра́ньшаго Бо́жий зако́н невреди́мь, и обре́тшася тогда́ пра́ведна в ро́де свое́м, и дре́вяным спа́сша дре́вле ковче́гом безслове́сных ро́ды повеле́нием Вседе́тельным, пе́сньми благоче́стно ублажи́м.

Вино́ умиле́ния на́м то́чит, чту́щим тя́, Но́е блаже́нне, па́мять твоя́, веселя́щее и ду́ши, и сердца́ всегда́ чи́сте блажа́щих нра́вы твоя́ честны́я и жи́тельство Боже́ственное.

Богоро́дичен: Ны́не Избавле́ние на́ше в я́слех возлега́ет и пелена́ми повива́ется, я́коже Младе́нец. И волсви́, восто́чнии ца́рие, прихо́дят Сего́ я́ко Бо́га и Царя́ ро́ждшагося от Чи́стыя, ви́дети и поклони́тися с да́ры ве́рно.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Бо́г Сы́й ми́ра, Оте́ц щедро́т, Вели́каго Сове́та Твоего́ А́нгела, ми́р подава́юща, посла́л еси́ на́м; те́м, Богоразу́мия к све́ту наста́вльшеся, от но́щи у́тренююще, славосло́вим Тя́, Человеколю́бче.

Хвала́ми Боже́ственными да почти́тся Си́м, оте́ческое благослове́ние приплоди́в, и, пред Бо́гом благоуго́ден я́влься, к пра́отеческим лико́м причте́ся, и во стране́ живы́х ра́достно почива́ет.

Ви́дети сподо́бися я́ко дру́г Бо́жий Авраа́м де́нь Зижди́теля своего́ и испо́лнь быва́ет ра́дости духо́вныя; сего́ у́бо, ума́ пра́востию чту́ще, ублажи́м вси́, я́ко Христо́ва Боже́ственна пра́отца.

Ви́дел еси́, я́коже е́сть мо́щно челове́ку ви́дети, Тро́ицу и Ту́ю угости́л еси́, я́ко дру́г при́сный, преблаже́нне Авраа́ме; те́мже мзду́ прия́л еси́ стра́ннаго гоще́ния, е́же бы́ти тебе́ безчи́сленных язы́ков отцу́ ве́рою.

Богоро́дичен: По́лный истощава́ется пло́тию на́с ра́ди, и нача́ло Безнача́льный прие́млет; обнищева́ет же Бога́тый, и Сло́во — Сы́й Бо́г — в я́слех безслове́сных возлежи́т, я́ко Младе́нец, воззва́ние все́х су́щих от ве́ка соде́ловая.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Из утро́бы Ио́ну младе́нца изблева́ морски́й зве́рь, якова́ прия́т; в Де́ву же все́льшееся Сло́во и пло́ть прие́мшее про́йде, сохра́ншее нетле́нну: Его́же, бо не пострада́ истле́ния, Ро́ждшую сохрани́ неврежде́нну.

О́браз Христо́вы сме́рти бы́л еси́ я́ве, Исаа́че преблаже́нне, возводи́мь о́тчим благопокоре́нием, е́же закала́тися. Сего́ ра́ди ублажи́лся еси́ и ра́б Бо́жий вои́стинну яви́лся еси́ бли́жний, со все́ми пра́ведными вселя́яся.

Яви́ся Иа́ков уго́дник, ве́рнейший все́х Бо́га; те́мже и бра́ся со А́нгелом, у́м зря́ Бо́га нарече́ся и, спя́, Боже́ственную ле́ствицу ви́де, на не́йже Бо́г утвержда́шеся, пло́тию обложи́выйся за благосты́ню.

Любя́ Ио́сиф ко отцу́ благопокоре́ние, в ро́в вве́ржен, продаде́ся во о́браз закла́ннаго и в ро́ве положе́ннаго Христа́; пшеницода́вец же Еги́пта бы́сть, целому́др бы́в и пра́веден, ца́рь же страсте́й и́стиннейший.

Богоро́дичен: Мла́до на земли́ Отроча́ познава́ется, Сы́й со Отце́м при́сно и Ду́хом, пелена́ми же повива́ется, И́же зе́млю повива́яй мгло́ю я́ве, и в я́слех безслове́сных возлежи́т. Сего́ ны́не предпра́зднуем, ра́дующеся, безсе́менное рождество́.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́троцы, благоче́стию совоспита́ни, злочести́ваго веле́ния небре́гше, о́гненнаго преще́ния не убоя́шася, но, посреди́ пла́мене стоя́ще, поя́ху: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Да воспое́тся Ана́ния, Аза́рия, Мисаи́л с Дании́лом, пе́щь угаси́вше о́гненную, и льво́в обузда́вше стремле́ния, и Христу́ согла́сно пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Зако́нно пострада́в в напа́стех и неосла́бных ско́рбех, уго́дник нарече́ся И́ов Бо́жий всеи́стиннейший, кро́ток, незло́бив, пра́в, соверше́н, непоро́чен, вопия́: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Ве́рою Моисе́я, Ааро́на же и О́ра почти́м, восхваля́юще Иису́са и Леви́ю свяще́ннейшаго, Гедео́на же и Сампсо́на, и взыва́ем: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Се́, я́коже прорече́ проро́к, во чре́ве зача́ Неискусобра́чная Бо́га и роди́ти я́ве и́дет в верте́пе Вифлее́мле. Ему́же вси́ пое́м: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Чу́да преесте́ственнаго росода́тельная изобрази́ пе́щь о́браз: не бо, я́же прия́т, пали́т ю́ныя, я́ко ниже́ о́гнь Божества́ — Де́вы, в Ню́же вни́де утро́бу. Те́м, воспева́юще, воспое́м: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.

Дне́сь су́щих от ве́ка Боже́ственную па́мять соверша́ем честны́х оте́ц, Ада́ма, А́веля же, Си́фа, и Но́я, и Ено́са, и Ено́ха, и Авраа́ма, Мелхиседе́ка и И́ова, Исаа́ка и ве́рнаго Иа́кова, да благослови́т тва́рь, вопию́ще, Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.

По́лк Богокра́сный Боже́ственных оте́ц да восхва́лим, Вара́ка, и Нафа́на, и Елеаза́ра, Иоси́ю и Дави́да, Иеффа́я, Самуи́ла же, пре́дняя зря́ща че́стне и взыва́юща: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит Его́ во ве́ки.

Похвалу́ песнопе́сненно да принесе́м Бо́жиим проро́ком, восхваля́юще Иоси́ю и Михе́я, Софо́ния и Авваку́ма, Заха́рию и Ио́ну, Агге́я же и Амо́са и со Авди́ем Малахи́ю и Нау́ма, Иса́ию, и Иереми́ю, и Иезеки́иля, ку́пно Дании́ла, Илию́ и Елиссе́я.

Глаго́лы Тро́ическими Всесвяту́ю воспое́м, ве́рнии, Тро́ицу, Отца́ Безнача́льнаго, Сы́на же и Пра́ваго Ду́ха Свята́го — Еди́ницу Триипоста́сную, Ю́же вся́кое дыха́ние сла́вит, зову́ще: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Яви́лся еси́ от де́вственных, Христе́, крове́й, воплоща́емь неизрече́нным сло́вом и я́ко Младе́нец соверше́н в верте́пе премно́жеством благоутро́бия, Иису́се, ражда́яся; звезда́ же Тя́ издале́ча возвести́ звездосло́вцем, по́йте, ве́рою зову́щим, и превозноси́те Христа́ во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Та́инство стра́нное ви́жу и пресла́вное: Не́бо — верте́п; престо́л Херуви́мский — Де́ву; я́сли — вмести́лище, в ни́хже возлеже́ Невмести́мый — Христо́с Бо́г, Его́же, воспева́юще, велича́ем.

Кре́постию Твое́ю дре́вле си́лы сотвори́ша дще́ри, Го́споди, А́нна, и Иуди́ф, и Дево́ра, Олда́, Иаи́ль же, Есфи́рь, Са́рра, Мариа́м же Моисе́ева, Рахи́ль, и Реве́кка, и Ру́фь, велему́дрыя.

Я́ко угаси́вшия о́троки святы́я пе́щь свяще́нно почти́м ку́пно с Дании́лом проро́ком и все́ми пра́ведными я́ве, пре́жде зако́на облиста́вшими до́бре и в зако́не Влады́це угоди́вшими.

Прему́дрии Боже́ственнии проро́цы бы́вше Авраа́мовы вну́цы, Е́же от Авраа́ма и Иу́ды ро́ждшееся Сло́во Бо́жие провозвести́ша Ду́хом, те́х мольба́ми, Иису́се, вся́ уще́дри.

Освяти́ся вся́ тва́рь па́мятию ва́шею и, торжеству́ющи, зове́т, ра́бски вопию́щи: мольбу́ Го́споду при́сно принеси́те, блаже́ннии, улучи́ти ве́чных бла́г благохва́лящим ва́с.

Богоро́дичен: Облеки́йся в мя́, от Де́вы предгряде́т, и в верте́пе ражда́ется Сло́во О́тчее несли́тно: лику́й, тва́рь, гла́сы благода́рственными велича́ющи Того́ е́же за милосе́рдие всесвято́е снизше́ствие.

Сла́ва: Ада́ма восхва́лим, А́веля, Си́фа и Ено́са, Ено́ха и Но́я, Авраа́ма, Исаа́ка и Иа́кова, Моисе́я, И́ова и Ааро́на, Елеаза́ра и Иису́са, Вара́ка, Сампсо́на и Иеффа́я, Дави́да и Соломо́на.

И ны́не: Со́лнце вели́кое — Созда́тель — от Неискусому́жныя Де́вы, я́же от Ада́ма просвети́ти в Вифлее́м тщи́тся. Те́мже возвеща́ет чу́до пра́отец всесветле́йшая па́мять.