Канон святым равноапостольным царям Константину и Елене

Припе́в: святи́и равноапо́стольнии Константи́не и Еле́но, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 19 марта (06 марта ст. ст.); 03 июня (21 мая ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

Еди́не Небе́сный Царю́, ца́рствующаго греха́ ны́не во мне́, Твои́х уго́дников мольба́ми, смире́нную ду́шу мою́ свободи́.

Го́рняго бы́в рачи́тель Ца́рствия, блаже́нне Константи́не, Царю́ все́х и Влады́це, умо́м чи́стым ве́ровав, послужи́л еси́.

Све́том облиста́вшися Богонача́льным, тму́ неразу́мия оста́вила еси́ вои́стинну, богому́драя Еле́но, прии́скренно Царю́ веко́в порабо́тала еси́.

Богоро́дичен: Две́рь Боже́ственнаго восто́ка, отве́рзи ми́ две́ри покая́ния и от двере́й смертоно́снаго греха́ хода́тайством Твои́м изба́ви мя́, Влады́чице.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, еди́не Человеколю́бче.

Возме́здия Небе́сная получи́ти потща́лся еси́, те́мже Зову́щему, Богому́дре, после́довал еси́, и тму́ оста́вил еси́, о́тче, пре́данныя ти́ ле́сти, и свети́льник Ду́хом Боже́ственным бы́л еси́.

Христу́ прилепи́вшися и на Него́, всечестна́я, всю́ возложи́вши наде́жду, свяще́нная Его́ места́ дости́гла еси́, в ни́хже пречи́стыя стра́сти, воплоти́вся, претерпе́, Преблаги́й.

Спаси́тельное ору́жие, неразори́мое одоле́ние, христиа́нскую наде́жду, Кре́ст Честны́й, за́вистию сокрове́нный, ты́ яви́ла еси́, Боже́ственным распаля́ема жела́нием, Богоблаже́нная.

Богоро́дичен: Свяще́ннаго гражда́нства отпа́д, Пречи́стая, приложи́хся ското́м и осужде́н ве́сь бы́х; Я́же Судию́ ро́ждшая, вся́каго осужде́ния изба́ви и спаси́ мя́.

Седа́лен, гла́с 8.

Чу́вства просте́р к Небеси́ и зве́здную навы́кнув добро́ту, от си́х тайноучи́мь быва́я вся́ческих Го́спода, кре́стное же ору́жие посреде́ облиста́, напису́я о се́м побежда́ти и держа́вным бы́ти. Те́мже, души́ твоея́ отве́рз очеса́, письмо́ проче́л еси́ и о́бразу научи́вся, Константи́не всече́стне, моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: Прему́дрость и Сло́во в Твое́м чре́ве заче́нши неопа́льно, Ма́ти Бо́жия, ми́рови родила́ еси́ ми́р Содержа́щаго и в объя́тиях понесла́ еси́ вся́ Нося́щаго, Пита́теля все́х и Творца́ тва́ри. Те́мже молю́ Тя́, Всесвята́я Де́во, и ве́рно сла́влю Тя́, изба́витися ми́ от прегреше́ний, и в де́нь суда́, егда́ предста́ти и́мам пред лице́м Созда́теля моего́, Влады́чице Де́во Чи́стая, Твою́ по́мощь тогда́ пода́ждь ми́: вся́ бо мо́жеши, ели́ка хо́щеши, Всепе́тая.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.

С Небесе́, я́ко Па́вла тя́ дре́вле, уловля́ет Христо́с Госпо́дь, Константи́не, науча́я тя́ Царя́ Еди́наго Сего́ почита́ти.

Пресве́тлым зна́мением тя́, блаже́нне, звезда́ми Христо́с Со́лнце озаря́ет и свети́льника тя́ омраче́нным показа́.

И нра́вы Боголюби́ва и Боже́ственными дея́нии досточу́дна, блаже́нная, была́ еси́: сего́ ра́ди ве́рою тя́ сла́вим.

Явля́еши кры́емую ле́ты мно́гими ны́не Боже́ственную побе́ду Креста́, и́мже спасо́хомся и де́монския пре́лести изба́вихомся.

Богоро́дичен: Ду́шу мою́ озари́, омраче́нную согреше́ньми, Я́же Со́лнце пра́вды ро́ждшая, Присноде́во.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: У́тренююще, вопие́м Ти́: Го́споди, спаси́ ны́, Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, ра́зве Тебе́, ино́го не ве́мы.

У́треневав к незаходи́мому Со́лнцу и Влады́це, царю́ Богому́дре, све́та испо́лнен бы́л еси́.

Любо́вь и соверше́нное милосе́рдие, я́ко порфи́ру, нося́щи, всели́лася еси́ ны́не в Вы́шняя Ца́рствия.

Совокупи́лася еси́ со безпло́тных, Еле́но, ликостоя́нии, Бо́гу угоди́вши доброде́тельными твои́ми дея́нии.

Богоро́дичен: Де́во, ду́шу мою́ очи́сти, оскверне́нную сластьми́ теле́сными, наве́том змии́ным.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя́.

Собра́л еси́ Богоно́сных оте́ц блаже́нный ли́к пресла́вно и те́ми, Константи́не, все́х обурева́емая сердца́ утверди́л еси́ единоче́стна славосло́вити Ро́ждшему, Сло́ва и сопресто́льна.

Ве́ровавши в Го́спода жи́ва, е́же бы́ти все́м подаю́щаго, ме́рзских и су́етных и́долов ме́ртвенная отри́нула еси́ служе́ния и прия́ла еси́ ра́достно, Еле́но, Ца́рство Небе́сное.

Дла́нию Твое́ю окормля́еми, Сло́ве, неве́дения глубоча́йшую тму́ и лю́таго безбо́жия бу́рю Тобо́ю ца́рствовавшии отри́нуша и приведо́шася к ти́хим благоче́стия приста́нищам, ра́дующеся.

Богоро́дичен: Исцели́ неисце́льно неду́говавшее и ухапле́нием лука́ваго лю́те уязви́вшееся се́рдце мое́, Отрокови́це, и Твоего́ исцеле́ния сподо́би, и спаси́ мя́, на Тя́ наде́ющагося, мольба́ми Твои́ми, Пречи́стая.

Конда́к, гла́с 3.

Константи́н дне́сь с ма́терию Еле́ною Кре́ст явля́ют, всечестно́е дре́во, все́х у́бо иуде́ев посрамле́ние су́ще, ору́жие же на проти́вныя ве́рных царе́й: на́с бо ра́ди яви́ся зна́мение ве́лие и во бране́х гро́зное.

И́кос:

Константи́на, ве́рнии, с ма́терию почти́м: Дави́да бо и си́и словеса́ услы́шавше, на ке́дре, и пе́вге, и кипари́се, тресло́жный Кре́ст позна́ша, и́мже спаси́тельная стра́сть после́дова, и вся́ предста́виша иуде́и, угото́витися показа́ти лю́дем ве́лие оправда́ние, сокрове́нное за́висти ра́ди и не́нависти те́х, и, сие́ обре́тше, показа́ша они́. Сего́ ра́ди все́м победоно́снии яви́шася, ору́жие нося́ще необори́мое, зна́мение ве́лие и во бране́х гро́зное.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́троцы евре́йстии в пещи́ попра́ша пла́мень дерзнове́нно, и на ро́су о́гнь преложи́ша, вопию́ще: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.

Твоя́ повеле́ния сохраня́я, повину́ся Твоему́ зако́ну Константи́н, те́мже беззако́ннующих низложи́ ополче́ния, вопия́ Тебе́: Го́споди Бо́же, благослове́н еси́.

Дре́во, е́же все́х извле́кшее, досточу́дне, из ро́ва поги́бели, загребе́нное за́вистию, на́м открыва́еши, погреба́яй де́моны всегуби́тельныя во ве́ки.

Дея́нии Боже́ственными создала́ еси́ се́рдце твое́ це́рковь Бо́гу, Еле́но, и хра́мы свяще́нныя Тому́ соде́лала еси́, иде́же пло́тию пречи́стыя на́с ра́ди подъя́т стра́сти.

Богоро́дичен: Во́лею мое́ю согреша́яй и порабоще́н безме́стными обы́чайми, ко обы́чному Твоему́ ны́не притека́ю милосе́рдию, отча́яннаго спаси́ мя́, Пресвята́я Богоро́дице.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель Богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Я́ко багряни́цею, сла́вне, оде́явся милосе́рдием, и я́коже хлами́дою, в до́брую кро́тость венце́м укра́шен бы́л еси́ доброде́телей соверше́нным умо́м и, преста́влься от земли́ к Вы́шнему Ца́рствию, зове́ши: иере́и, благослови́те, лю́дие, превозноси́те Христа́ во ве́ки.

Веселя́щуюся ви́дящии с сы́ном тя́ Богому́дрым, сла́вная Еле́но, в Бо́жии Ца́рствии, Христа́ велича́ем, ва́ш честны́й пра́здник показа́вшаго на́м, па́че лучи́ со́лнечныя на́с озари́вший, ве́рно пою́щих: лю́дие, превозноси́те Христа́ во ве́ки.

Я́ко чу́дно жела́ние твое́ и нра́в Боже́ственный, сла́вная Еле́но, жена́м похвало́: ме́ст бо дости́гши, честны́я стра́сти подъе́мших, Влады́це все́х хра́мы прекра́сными удобри́ла еси́, вопию́щи: лю́дие, превозноси́те Христа́ во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Души́ моея́ о́чи, мно́гими преступле́нии ослепле́нныя, Богоро́дице, просвети́, у́м мо́й умири́ и се́рдце, молю́ся, смуще́нное сластьми́ многообра́зными, и спаси́ мя́, вопию́ща: иере́и, благослови́те, лю́дие, превозноси́те Чи́стую во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м Не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Гро́б, иде́же лежи́т свяще́нное, Константи́не, и честно́е те́ло твое́, зарю́ Боже́ственных исцеле́ний чи́сте приступа́ющим всегда́ источа́ет, страсте́й разли́чных тму́ отгоня́ и све́том невече́рним просвеща́я восхваля́ющих тя́.

Свя́то свою́ сконча́вши жи́знь, со святы́ми ны́не всели́лася еси́, освяще́ния испо́лнена бы́вши и просвеще́ния. Те́мже и исцеле́ний всегда́ источа́еши ре́ки, и стра́сти попаля́еши, Еле́но блаже́нная, и напая́еши ду́ши на́ша.

Пребезнача́льне безсме́ртне Царю́, Ца́рствия Вы́шняго сподо́бил еси́, и́хже благоче́стно дре́вле оправда́л еси́ на земли́, е́же ца́рствовати, Го́споди, Тя́ возлюби́вших чи́сте, Еле́ну святу́ю и вели́каго Константи́на, и́хже моли́твами все́х уще́дри.

Богоро́дичен: Все́х Царя́ и Творца́ заче́нши, Де́во, родила́ еси́ и се́ ны́не, я́коже Цари́ца одесну́ю Сего́, Чи́стая, предстои́ши. Те́мже молю́ Тя́: шу́ия ча́сти изба́ви мя́ в ча́с суда́ и десны́м овца́м сопричти́.

Свети́лен.

Свети́льницы, просвети́вшии вселе́нную всю́ благоче́стия ве́рою, вы́ яви́стеся вои́стинну, Боговенча́нне Константи́не и Еле́но сла́вная. Ва́с возвели́чившаго Христа́ пе́сньми славосло́вим, Ди́внаго во святы́х.

Не от челове́к прия́т ца́рственную держа́ву, но от Боже́ственныя благода́ти Константи́н вели́кий с ма́терию, с небесе́ облиста́емь же, зри́т Креста́ Боже́ственную побе́ду, и́же си́м погуби́в враго́в, и́дольскую разруши́ ле́сть, в ми́ре же укрепи́ правосла́вную ве́ру.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Во́дꙋ проше́дъ ꙗ҆́кѡ сꙋ́шꙋ, и҆ є҆гѵ́петскагѡ ѕла̀ и҆збѣжа́въ, і҆и҃льтѧнинъ вопїѧ́ше: и҆зба́вителю и҆ бг҃ꙋ на́шемꙋ пои́мъ.

Є҆ди́не нбⷭ҇ный цр҃ю̀, ца́рствꙋющагѡ грѣха̀ ны́нѣ во мнѣ̀, твои́хъ ᲂу҆го́дникѡвъ мольба́ми, смире́ннꙋю дꙋ́шꙋ мою̀ свободѝ.

Го́рнѧгѡ бы́въ рачи́тель црⷭ҇твїѧ, блаже́нне кѡнстанті́не, царю̀ всѣ́хъ и҆ влⷣцѣ ᲂу҆мо́мъ чи́стымъ вѣ́ровавъ послꙋжи́лъ є҆сѝ.

Свѣ́томъ ѡ҆блиста́вшисѧ бг҃онача́льнымъ, тмꙋ̀ неразꙋ́мїѧ ѡ҆ста́вила є҆сѝ вои́стиннꙋ, бг҃омꙋ́драѧ є҆ле́но, прїи́скреннѡ цр҃ю̀ вѣкѡ́въ порабо́тала є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Две́рь бжⷭ҇твеннагѡ восто́ка, ѿве́рзи мѝ двє́ри покаѧ́нїѧ: и҆ ѿ двере́й смертоно́снагѡ грѣха̀ хода́тайствомъ твои́мъ и҆зба́ви мѧ̀, влⷣчце.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Нбⷭ҇нагѡ крꙋ́га верхотво́рче, гдⷭ҇и, и҆ цр҃кве зижди́телю, ты̀ менѐ ᲂу҆твердѝ въ любвѝ твое́й, жела́нїй кра́ю, вѣ́рныхъ ᲂу҆твержде́нїе, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.

Возмє́здїѧ нбⷭ҇наѧ полꙋчи́ти потща́лсѧ є҆сѝ: тѣ́мже зовꙋ́щемꙋ, бг҃омꙋ́дре, послѣ́довалъ є҆сѝ, и҆ тмꙋ̀ ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ, ѻ҆́ч҃е, пре́данныѧ тѝ ле́сти, и҆ свѣти́льникъ дх҃омъ бжⷭ҇твеннымъ бы́лъ є҆сѝ.

Хрⷭ҇тꙋ̀ прилѣпи́вшисѧ, и҆ на него̀, всечестна́ѧ, всю̀ возложи́вши наде́ждꙋ, свѧщє́ннаѧ є҆гѡ̀ мѣста̀ дости́гла є҆сѝ, въ ни́хже пречⷭ҇тыѧ стрⷭ҇ти, воплоти́всѧ, претерпѣ̀ пребл҃гі́й.

Спаси́тельное ѻ҆рꙋ́жїе, неразори́мое ѡ҆долѣ́нїе, хрⷭ҇тїа́нскꙋю наде́ждꙋ, крⷭ҇тъ честны́й, за́вистїю сокрове́нный, ты̀ ꙗ҆ви́ла є҆сѝ, бжⷭ҇твеннымъ распалѧ́ема жела́нїемъ, бг҃облаже́ннаѧ.

Бг҃оро́диченъ: Свѧще́ннагѡ гражда́нства ѿпа́дъ, пречⷭ҇таѧ, приложи́хсѧ скотѡ́мъ, и҆ ѡ҆сꙋжде́нъ ве́сь бы́хъ: ꙗ҆́же сꙋдїю̀ ро́ждшаѧ, всѧ́кагѡ ѡ҆сꙋжде́нїѧ и҆зба́ви и҆ сп҃сѝ мѧ̀.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Чꙋ̑вства просте́ръ къ нб҃сѝ, и҆ ѕвѣ́зднꙋю навы́кнꙋвъ добро́тꙋ, ѿ си́хъ тайноꙋчи́мь быва́ѧ всѧ́ческихъ гдⷭ҇а: крⷭ҇тное же ѻ҆рꙋ́жїе посредѣ̀ ѡ҆блиста̀, написꙋ́ѧ ѡ҆ се́мъ побѣжда́ти, и҆ держа́внымъ бы́ти. тѣ́мже дꙋшѝ твоеѧ̀ ѿве́рзъ ѻ҆чеса̀, письмо̀ проче́лъ є҆сѝ, и҆ ѻ҆́бразꙋ наꙋчи́всѧ, кѡнстанті́не всече́стне: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти пра́зднꙋющымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.

Бг҃оро́диченъ: Премꙋ́дрость и҆ сло́во въ твое́мъ чре́вѣ заче́нши неѡпа́льнѡ, мт҃и бж҃їѧ, мі́рови родила̀ є҆сѝ мі́ръ содержа́щаго, и҆ въ ѡ҆б̾ѧ́тїѧхъ понесла̀ є҆сѝ всѧ̑ носѧ́щаго, пита́телѧ всѣ́хъ, и҆ творца̀ тва́ри. тѣ́мже молю̀ тѧ̀, всест҃а́ѧ дв҃о, и҆ вѣ́рнѡ сла́влю тѧ̀, и҆зба́витисѧ мѝ ѿ прегрѣше́нїй, и҆ въ де́нь сꙋда̀, є҆гда̀ предста́ти и҆́мамъ предъ лице́мъ созда́телѧ моегѡ̀, влⷣчце дв҃о чⷭ҇таѧ, твою̀ по́мощь тогда̀ пода́ждь мѝ: всѧ̑ бо мо́жеши, є҆ли̑ка хо́щеши, всепѣ́таѧ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, гдⷭ҇и, смотре́нїѧ твоегѡ̀ та́инство, разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̑, и҆ просла́вихъ твоѐ бж҃ество̀.

Съ нб҃сѐ ꙗ҆́кѡ па́ѵла тѧ̀ дре́вле ᲂу҆ловлѧ́етъ хрⷭ҇то́съ гдⷭ҇ь, кѡнстанті́не, наꙋча́ѧ тѧ̀, цр҃ѧ̀ є҆ди́наго сего̀ почита́ти.

Пресвѣ́тлымъ зна́менїемъ, тѧ̀, блаже́нне, ѕвѣзда́ми хрⷭ҇то́съ со́лнце ѡ҆зарѧ́етъ: и҆ свѣти́льника тѧ̀ ѡ҆мрачє́ннымъ показа̀.

И҆ нра̑вы бг҃олюби́ва, и҆ бжⷭ҇твенными дѣѧ̑нїи досточꙋ́дна, блаже́ннаѧ, была̀ є҆сѝ: сегѡ̀ ра́ди вѣ́рою тѧ̀ сла́вимъ.

Ꙗ҆влѧ́еши кры́емꙋю лѣ́ты мно́гими ны́нѣ бжⷭ҇твеннꙋю побѣ́дꙋ крⷭ҇та̀: и҆́мже спасо́хомсѧ, и҆ де́мѡнскїѧ пре́лести и҆зба́вихомсѧ.

Бг҃оро́диченъ: Дꙋ́шꙋ мою̀ ѡ҆зарѝ, ѡ҆мраче́ннꙋю согрѣше́ньми, ꙗ҆́же со́лнце пра́вды ро́ждшаѧ, приснодв҃о.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Оу҆́тренююще, вопїе́мъ тѝ, гдⷭ҇и, сп҃сѝ ны̀: ты̀ бо є҆сѝ бг҃ъ на́шъ, ра́звѣ бо тебє̀ и҆но́гѡ не вѣ́мы.

Оу҆́треневавъ къ незаходи́момꙋ сл҃нцꙋ и҆ влⷣцѣ, царю̀ бг҃омꙋ́дре, свѣ́та и҆спо́лненъ бы́лъ є҆сѝ.

Любо́вь и҆ соверше́нное милосе́рдїе, ꙗ҆́кѡ порфѵ́рꙋ носѧ́щи, всели́ласѧ є҆сѝ ны́нѣ въ вы̑шнѧѧ црⷭ҇твїѧ.

Совокꙋпи́ласѧ є҆сѝ со безпло́тныхъ, є҆ле́но, ликостоѧ̑нїи, бг҃ꙋ ᲂу҆годи́вши добродѣ́тельными твои́ми дѣѧ̑нїи.

Бг҃оро́диченъ: Дв҃о, дꙋ́шꙋ мою̀ ѡ҆чи́сти, ѡ҆скверне́ннꙋю сластьмѝ тѣле́сными, навѣ́томъ ѕмїи́нымъ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Моли́твꙋ пролїю̀ ко гдⷭ҇ꙋ, и҆ томꙋ̀ возвѣщꙋ̀ печа̑ли моѧ̑, ꙗ҆́кѡ ѕѡ́лъ дꙋша̀ моѧ̀ и҆спо́лнисѧ, и҆ живо́тъ мо́й а҆́дꙋ прибли́жисѧ, и҆ молю́сѧ, ꙗ҆́кѡ і҆ѡ́на: ѿ тлѝ, бж҃е, возведѝ мѧ̀.

Собра́лъ є҆сѝ бг҃оно́сныхъ ѻ҆тє́цъ блаже́нный ли́къ пресла́внѡ: и҆ тѣ́ми, кѡнстанті́не, всѣ́хъ ѡ҆бꙋрева́ємаѧ сердца̀ ᲂу҆тверди́лъ є҆сѝ, є҆диноче́стна славосло́вити ро́ждшемꙋ сло́ва, и҆ сопресто́льна.

Вѣ́ровавши въ гдⷭ҇а жи́ва, є҆́же бы́ти всѣ̑мъ подаю́щаго, ме́рзскихъ и҆ сꙋ́етныхъ і҆́дѡлѡвъ ме́ртвєннаѧ ѿри́нꙋла є҆сѝ слꙋжє́нїѧ, и҆ прїѧ́ла є҆сѝ ра́достнѡ, є҆ле́но, црⷭ҇тво нбⷭ҇ное.

Дла́нїю твое́ю ѡ҆кормлѧ́еми, сло́ве, невѣ́дѣнїѧ глꙋбоча́йшꙋю тмꙋ̀, и҆ лю́тагѡ безбо́жїѧ бꙋ́рю, тобо́ю ца́рствовавшїи ѿри́нꙋша, и҆ приведо́шасѧ къ ти̑химъ благоче́стїѧ приста́нищамъ ра́дꙋющесѧ.

Бг҃оро́диченъ: И҆сцѣлѝ неисцѣ́льнѡ недꙋ́говавшее, и҆ ᲂу҆хапле́нїемъ лꙋка́вагѡ лю́тѣ ᲂу҆ѧзви́вшеесѧ се́рдце моѐ, ѻ҆трокови́це, и҆ твоегѡ̀ и҆сцѣле́нїѧ сподо́би и҆ сп҃сѝ мѧ̀, на тѧ̀ надѣ́ющагосѧ, мольба́ми твои́ми, пречⷭ҇таѧ.

Конда́къ, гла́съ г҃.

Кѡнстанті́нъ дне́сь съ ма́терїю є҆ле́ною крⷭ҇тъ ꙗ҆влѧ́ютъ, всечестно́е дре́во, всѣ́хъ ᲂу҆́бѡ і҆ꙋде́євъ посрамле́нїе сꙋ́ще, ѻ҆рꙋ́жїе же на проти̑вныѧ вѣ́рныхъ люде́й: на́съ бо ра́ди ꙗ҆ви́сѧ зна́менїе ве́лїе, и҆ во бранѣ́хъ гро́зное.

І҆́косъ:

Кѡнстанті́на, вѣ́рнїи, съ ма́терїю почти́мъ: дв҃да бо и҆ сі́и словеса̀ ᲂу҆слы́шавше, на ке́дрѣ и҆ пе́ѵгѣ, и҆ кѷпарі́сѣ, тресло́жный крⷭ҇тъ позна́ша, и҆́мже спаси́тельнаѧ стрⷭ҇ть послѣ́дова: и҆ всѧ̑ предста́виша і҆ꙋдє́и, ᲂу҆гото́витисѧ показа́ти лю́демъ ве́лїе ѡ҆правда́нїе, сокрове́нное за́висти ра́ди и҆ не́нависти тѣ́хъ: и҆ сїѐ ѡ҆брѣ́тше показа́ша ѻ҆нѝ. сегѡ̀ ра́ди всѣ̑мъ побѣдоно́снїи ꙗ҆ви́шасѧ, ѻ҆рꙋ́жїе носѧ́ще неѡбори́мое, зна́менїе ве́лїе, и҆ во бранѣ́хъ гро́зное.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́троцы є҆вре́йстїи въ пещѝ попра́ша пла́мень дерзнове́ннѡ, и҆ на ро́сꙋ ѻ҆́гнь преложи́ша, вопїю́ще: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е, во вѣ́ки.

Твоѧ̑ повелѣ̑нїѧ сохранѧ́ѧ, повинꙋ́сѧ твоемꙋ̀ зако́нꙋ кѡнстанті́нъ. тѣ́мже беззако́ннꙋющихъ низложѝ ѡ҆полчє́нїѧ, вопїѧ̀ тебѣ̀: гдⷭ҇и бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Дре́во, є҆́же всѣ́хъ и҆звле́кшее, досточꙋ́дне, и҆зъ ро́ва поги́бели, загребе́нное за́вистїю, на́мъ ѿкрыва́еши, погреба́ѧй де́мѡны всегꙋби́тєльныѧ во вѣ́ки.

Дѣѧ̑нїи бжⷭ҇твенными создала̀ є҆сѝ се́рдце твоѐ цр҃ковь бг҃ꙋ, є҆ле́но, и҆ хра́мы свѧщє́нныѧ томꙋ̀ содѣ́лала є҆сѝ, и҆дѣ́же пло́тїю пречⷭ҇тыѧ на́съ ра́ди под̾ѧ́тъ стрⷭ҇ти.

Бг҃оро́диченъ: Во́лею мое́ю согрѣша́ѧй, и҆ порабоще́нъ безмѣ́стными ѻ҆бы́чайми, ко ѻ҆бы́чномꙋ твоемꙋ̀ ны́нѣ притека́ю милосе́рдїю, ѿча́ѧннаго сп҃сѝ мѧ̀, прест҃а́ѧ бцⷣе.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею спасє́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Ꙗ҆́кѡ багрѧни́цею, сла́вне, ѡ҆дѣ́ѧвсѧ милосе́рдїемъ, и҆ ꙗ҆́коже хламѵ́дою, въ до́брꙋю кро́тость вѣнце́мъ ᲂу҆кра́шенъ бы́лъ є҆сѝ, добродѣ́телей соверше́ннымъ ᲂу҆мо́мъ, и҆ преста́вльсѧ ѿ землѝ къ вы́шнемꙋ црⷭ҇твїю, зове́ши: і҆ерє́и, благослови́те, лю́дїе, превозноси́те хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки.

Веселѧ́щꙋюсѧ ви́дѧщїи съ сы́номъ тѧ̀ бг҃омꙋ́дрымъ, сла́внаѧ є҆ле́но, въ бж҃їи црⷭ҇твїи, хрⷭ҇та̀ велича́емъ, ва́шъ честны́й пра́здникъ показа́вшаго на́мъ, па́че лꙋчѝ со́лнєчныѧ на́съ ѡ҆зари́вшїй, вѣ́рнѡ пою́щихъ: лю́дїе, превозноси́те хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки.

Ꙗ҆́кѡ чꙋ́дно жела́нїе твоѐ, и҆ нра́въ бжⷭ҇твенный, сла́внаѧ є҆ле́но, жена́мъ похвало̀: мѣ́стъ бо дости́гши честны̑ѧ стрⷭ҇ти под̾е́мшихъ, влⷣцѣ всѣ́хъ хра́мы прекра́сными ᲂу҆добри́ла є҆сѝ, вопїю́щи: лю́дїе, превозноси́те хрⷭ҇та̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Дꙋшѝ моеѧ̀ ѻ҆́чи, мно́гими престꙋплє́нїи ѡ҆слѣплє́нныѧ, бцⷣе, просвѣтѝ: ᲂу҆́мъ мо́й ᲂу҆мирѝ, и҆ се́рдце, молю́сѧ, смꙋще́нное сластьмѝ многоѻбра́зными, и҆ сп҃сѝ мѧ̀ вопїю́ща: і҆ерє́и, благослови́те, лю́дїе, превозноси́те чⷭ҇тꙋю во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Оу҆жасе́сѧ ѡ҆ се́мъ нб҃о, и҆ землѝ ᲂу҆диви́шасѧ концы̀, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ пло́тски, и҆ чре́во твоѐ бы́сть простра́ннѣйшее небе́съ. тѣ́мъ тѧ̀ бцⷣꙋ, а҆́гг҃лѡвъ и҆ человѣ̑къ чинонача̑лїѧ велича́ютъ.

Гро́бъ, и҆дѣ́же лежи́тъ свѧще́нное, кѡнстанті́не, и҆ честно́е тѣ́ло твоѐ, зарю̀ бжⷭ҇твенныхъ и҆сцѣле́нїй, чи́стѣ пристꙋпа́ющымъ всегда̀ и҆сточа́етъ, страсте́й разли́чныхъ тмꙋ̀ ѿгонѧ̀, и҆ свѣ́томъ невече́рнимъ просвѣща́ѧ восхвалѧ́ющихъ тѧ̀.

Свѧ́тѡ свою̀ сконча́вши жи́знь, со ст҃ы́ми ны́нѣ всели́ласѧ є҆сѝ, ѡ҆свѧще́нїѧ и҆спо́лнена бы́вши и҆ просвѣще́нїѧ. тѣ́мже и҆ и҆сцѣле́нїй всегда̀ и҆сточа́еши рѣ́ки, и҆ стра̑сти попалѧ́еши, є҆ле́но блаже́ннаѧ, и҆ напаѧ́еши дꙋ́шы на́шѧ.

Пребезнача́льне безсме́ртне цр҃ю̀, црⷭ҇твїѧ вы́шнѧгѡ сподо́билъ є҆сѝ, и҆̀хже благоче́стнѡ дре́вле ѡ҆правда́лъ є҆сѝ на землѝ, є҆́же ца́рствовати, гдⷭ҇и, тѧ̀ возлюби́вшихъ чи́стѣ, є҆ле́нꙋ свѧтꙋ́ю и҆ вели́каго кѡнстанті́на, и҆́хже моли́твами всѣ́хъ ᲂу҆ще́дри.

Бг҃оро́диченъ: Всѣ́хъ цр҃ѧ̀ и҆ творца̀ заче́нши, дв҃о, родила̀ є҆сѝ: и҆ сѐ ны́нѣ ꙗ҆́коже цр҃и́ца ѡ҆деснꙋ́ю сегѡ̀, чⷭ҇таѧ, предстои́ши. тѣ́мже молю̀ тѧ̀, шꙋ́їѧ ча́сти и҆зба́ви мѧ̀ въ ча́съ сꙋда̀, и҆ десны̑мъ ѻ҆вца́мъ сопричтѝ.

Свѣти́ленъ.

Свѣти́льницы, просвѣти́вшїи вселе́ннꙋю всю̀ благоче́стїѧ вѣ́рою, вы̀ ꙗ҆ви́стесѧ вои́стиннꙋ, бг҃овѣнча́нне кѡнстанті́не и҆ є҆ле́но сла́внаѧ: ва́съ возвели́чившаго хрⷭ҇та̀ пѣ́сньми славосло́вимъ, ди́внаго во ст҃ы́хъ.

Не ѿ человѣ̑къ прїѧ́тъ ца́рственнꙋю держа́вꙋ, но ѿ бж҃е́ственныѧ бл҃года́ти, кѡнстанті́нъ вели́кїй съ ма́терїю: съ нб҃сѐ ѡ҆блиста́емь же зри́тъ крⷭ҇та̀ бжⷭ҇твеннꙋю побѣ́дꙋ, и҆́же си́мъ погꙋби́въ врагѡ́въ, і҆́дѡльскꙋю разрꙋшѝ ле́сть: въ ми́рѣ же ᲂу҆крѣпѝ правосла́внꙋю вѣ́рꙋ.

Константин Великий, император

Жизнь и труды апостолов – Св. равноапостольный князь Константин

Жизнь и труды апостолов – Св. равноапостольная царица Елена

Жития равноапостольных императора Константина и царицы Елены

Свя­той им­пе­ра­тор Кон­стан­тин (306–337), по­лу­чив­ший от Церк­ви име­но­ва­ние "рав­ноап­о­столь­ный", а во все­мир­ной ис­то­рии на­име­но­ван­ный Ве­ли­ким, был сы­ном це­за­ря Кон­стан­ция Хло­ра (305–306), пра­вив­ше­го стра­на­ми Гал­ли­ей и Бри­та­ни­ей. Огром­ная Рим­ская им­пе­рия бы­ла в то вре­мя раз­де­ле­на на За­пад­ную и Во­сточ­ную, во гла­ве ко­то­рых на­хо­ди­лись два са­мо­сто­я­тель­ных им­пе­ра­то­ра, имев­шие со­пра­ви­те­лей, од­ним из ко­то­рых в За­пад­ной по­ло­вине и был отец им­пе­ра­то­ра Кон­стан­ти­на. Свя­тая ца­ри­ца Еле­на, мать им­пе­ра­то­ра Кон­стан­ти­на, бы­ла хри­сти­ан­кой. Бу­ду­щий пра­ви­тель всей Рим­ской им­пе­рии – Кон­стан­тин – был вос­пи­тан в ува­же­нии к хри­сти­ан­ской ре­ли­гии. Отец его не пре­сле­до­вал хри­сти­ан в управ­ля­е­мых им стра­нах, в то вре­мя, как во всей осталь­ной Рим­ской им­пе­рии хри­сти­ане под­вер­га­лись же­сто­ким го­не­ни­ям со сто­ро­ны им­пе­ра­то­ров Дио­кли­ти­а­на (284–305), его со­пра­ви­те­ля Мак­си­ми­а­на Га­ле­рия (305–311) – на Во­сто­ке и им­пе­ра­то­ра Мак­си­ми­а­на Гер­ку­ла (284–305) – на За­па­де. По­сле смер­ти Кон­стан­ция Хло­ра сын его Кон­стан­тин в 306 го­ду был про­воз­гла­шен вой­ска­ми им­пе­ра­то­ром Гал­лии и Бри­та­нии. Пер­вым де­лом но­во­го им­пе­ра­то­ра бы­ло про­воз­гла­сить в под­власт­ных ему стра­нах сво­бо­ду ис­по­ве­да­ния хри­сти­ан­ской ве­ры. Фа­на­тик язы­че­ства Мак­си­ми­ан Га­ле­рий на Во­сто­ке и же­сто­кий ти­ран Мак­сен­тий на За­па­де нена­ви­де­ли им­пе­ра­то­ра Кон­стан­ти­на и зло­умыш­ля­ли его низ­ло­жить и убить, но Кон­стан­тин пре­ду­пре­дил их и в ря­де войн с по­мо­щью Бо­жи­ей раз­бил всех сво­их про­тив­ни­ков. Он мо­лил Бо­га дать ему зна­ме­ние, ко­то­рое во­оду­ше­ви­ло бы его вой­ско храб­ро сра­жать­ся, и Гос­подь явил ему на небе си­я­ю­щее зна­ме­ние Кре­ста с над­пи­сью "Сим по­беж­дай". Сде­лав­шись пол­но­власт­ным пра­ви­те­лем За­пад­ной ча­сти Рим­ской им­пе­рии, Кон­стан­тин из­дал в 313 го­ду Ми­лан­ский эдикт о ве­ро­тер­пи­мо­сти, а в 323 го­ду, ко­гда во­ца­рил­ся как един­ствен­ный им­пе­ра­тор над всей Рим­ской им­пе­ри­ей, рас­про­стра­нил дей­ствие Ми­лан­ско­го эдик­та и на всю во­сточ­ную часть им­пе­рии. По­сле трех­сот лет го­не­ний хри­сти­ане впер­вые по­лу­чи­ли воз­мож­ность от­кры­то ис­по­ве­до­вать свою ве­ру во Хри­ста.

От­ка­зав­шись от язы­че­ства, им­пе­ра­тор не оста­вил сто­ли­цей им­пе­рии древ­ний Рим, быв­ший цен­тром язы­че­ско­го го­су­дар­ства, а пе­ре­нес свою сто­ли­цу на во­сток, в го­род Ви­зан­тию, ко­то­рая и бы­ла пе­ре­име­но­ва­на в Кон­стан­ти­но­поль. Кон­стан­тин был глу­бо­ко убеж­ден, что толь­ко хри­сти­ан­ская ре­ли­гия мо­жет объ­еди­нить огром­ную раз­но­род­ную Рим­скую им­пе­рию. Он вся­че­ски под­дер­жи­вал Цер­ковь, воз­вра­щал из ссыл­ки ис­по­вед­ни­ков-хри­сти­ан, стро­ил церк­ви, за­бо­тил­ся о ду­хо­вен­стве. Глу­бо­ко по­чи­тая крест Гос­по­день, им­пе­ра­тор же­лал най­ти и са­мый Жи­во­тво­ря­щий Крест, на ко­то­ром был рас­пят Гос­подь наш Иисус Хри­стос. Для этой це­ли он на­пра­вил в Иеру­са­лим свою мать – свя­тую ца­ри­цу Еле­ну, дав ей боль­шие пол­но­мо­чия и ма­те­ри­аль­ные сред­ства. Вме­сте с Иеру­са­лим­ским Пат­ри­ар­хом Ма­ка­ри­ем свя­тая Еле­на при­сту­пи­ла к по­ис­кам, и Про­мыс­лом Бо­жи­им Жи­во­тво­ря­щий Крест был чу­дес­ным об­ра­зом об­ре­тен в 326 го­ду. На­хо­дясь в Па­ле­стине, свя­тая ца­ри­ца мно­гое со­вер­ши­ла в поль­зу Церк­ви. Она при­ка­за­ла осво­бо­дить все ме­ста, свя­зан­ные с зем­ной жиз­нью Гос­по­да и Его Пре­чи­стой Ма­те­ри, от вся­ких сле­дов язы­че­ства, по­ве­ле­ла воз­двиг­нуть в этих па­мят­ных ме­стах хри­сти­ан­ские церк­ви. Над пе­ще­рой Гро­ба Гос­под­ня сам им­пе­ра­тор Кон­стан­тин по­ве­лел со­ору­дить ве­ли­ко­леп­ный храм в сла­ву Вос­кре­се­ния Хри­сто­ва. Свя­тая Еле­на от­да­ла Жи­во­тво­ря­щий Крест на хра­не­ние Пат­ри­ар­ху, часть же Кре­ста взя­ла с со­бой для вру­че­ния им­пе­ра­то­ру. Раз­дав в Иеру­са­ли­ме ще­д­рую ми­ло­сты­ню и устро­ив тра­пезы для бед­ных, во вре­мя ко­то­рых са­ма при­слу­жи­ва­ла, свя­тая ца­ри­ца Еле­на воз­вра­ти­лась в Кон­стан­ти­но­поль, где вско­ре скон­ча­лась в 327 го­ду.

За свои ве­ли­кие за­слу­ги пе­ред Цер­ко­вью и тру­ды по об­ре­те­нию Жи­во­тво­ря­ще­го Кре­ста ца­ри­ца Еле­на име­ну­ет­ся рав­ноап­о­столь­ной.

Мир­ное су­ще­ство­ва­ние хри­сти­ан­ской Церк­ви бы­ло на­ру­ше­но воз­ник­ши­ми внут­ри Церк­ви нестро­е­ни­я­ми и раз­до­ра­ми от по­явив­ших­ся ере­сей. Еще в на­ча­ле де­я­тель­но­сти им­пе­ра­то­ра Кон­стан­ти­на на За­па­де воз­ник­ла ересь до­на­ти­стов и но­ва­ци­ан, тре­бо­вав­ших по­вто­ре­ния кре­ще­ния над от­пад­ши­ми во вре­мя го­не­ний хри­сти­а­на­ми. Эта ересь, от­верг­ну­тая дву­мя по­мест­ны­ми со­бо­ра­ми, бы­ла окон­ча­тель­но осуж­де­на Ми­лан­ским Со­бо­ром 316 го­да. Но осо­бен­но гу­би­тель­ной для Церк­ви ока­за­лась воз­ник­шая на Во­сто­ке ересь Ария, дерз­нув­ше­го от­верг­нуть Бо­же­ствен­ную сущ­ность Сы­на Бо­жия и учить о твар­но­сти Иису­са Хри­ста. По по­ве­ле­нию им­пе­ра­то­ра был со­зван в 325 го­ду Пер­вый Все­лен­ский Со­бор в го­ро­де Ни­кее. 318 епи­ско­пов со­бра­лись на этот Со­бор, его участ­ни­ка­ми бы­ли епи­ско­пы-ис­по­вед­ни­ки в пе­ри­од го­не­ний и мно­гие дру­гие све­тиль­ни­ки Церк­ви, сре­ди ко­то­рых – свя­ти­тель Ни­ко­лай Мир­ли­кий­ский. Им­пе­ра­тор при­сут­ство­вал на за­се­да­ни­ях Со­бо­ра. Ересь Ария бы­ла осуж­де­на и со­став­лен Сим­вол ве­ры, в ко­то­рый был вне­сен тер­мин "Еди­но­сущ­ный От­цу", на­все­гда за­кре­пив­ший в со­зна­нии пра­во­слав­ных хри­сти­ан ис­ти­ну о Бо­же­ствен­но­сти Иису­са Хри­ста, при­няв­ше­го че­ло­ве­че­скую при­ро­ду для ис­куп­ле­ния все­го че­ло­ве­че­ско­го ро­да.

Мож­но удив­лять­ся глу­бо­ко­му цер­ков­но­му со­зна­нию и чув­ству свя­то­го Кон­стан­ти­на, вы­де­лив­ше­му опре­де­ле­ние "Еди­но­сущ­ный", слы­шан­ное им в пре­ни­ях Со­бо­ра, и пред­ло­жив­ше­му вне­сти это опре­де­ле­ние в Сим­вол ве­ры.

По­сле Ни­кей­ско­го Со­бо­ра рав­ноап­о­столь­ный Кон­стан­тин про­дол­жал ак­тив­ную де­я­тель­ность в поль­зу Церк­ви. В кон­це жиз­ни он при­нял Свя­тое Кре­ще­ние, под­го­то­вив­шись к нему всей сво­ей жиз­нью. Скон­чал­ся свя­той Кон­стан­тин в день Пя­ти­де­сят­ни­цы в 337 го­ду и был по­гре­бен в церк­ви Свя­тых апо­сто­лов в за­ра­нее при­го­тов­лен­ной им гроб­ни­це. 

См. так­же: "Жи­тие свя­то­го рав­ноап­о­столь­но­го ца­ря Кон­стан­ти­на и свя­той ма­те­ри его Еле­ны" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

 

Еле́на Константинопольская, царица

Жизнь и труды апостолов – Св. равноапостольная царица Елена

Жития равноапостольных императора Константина и царицы Елены

Свя­той им­пе­ра­тор Кон­стан­тин (306–337), по­лу­чив­ший от Церк­ви име­но­ва­ние "рав­ноап­о­столь­ный", а во все­мир­ной ис­то­рии на­име­но­ван­ный Ве­ли­ким, был сы­ном це­за­ря Кон­стан­ция Хло­ра (305–306), пра­вив­ше­го стра­на­ми Гал­ли­ей и Бри­та­ни­ей. Огром­ная Рим­ская им­пе­рия бы­ла в то вре­мя раз­де­ле­на на За­пад­ную и Во­сточ­ную, во гла­ве ко­то­рых на­хо­ди­лись два са­мо­сто­я­тель­ных им­пе­ра­то­ра, имев­шие со­пра­ви­те­лей, од­ним из ко­то­рых в За­пад­ной по­ло­вине и был отец им­пе­ра­то­ра Кон­стан­ти­на. Свя­тая ца­ри­ца Еле­на, мать им­пе­ра­то­ра Кон­стан­ти­на, бы­ла хри­сти­ан­кой. Бу­ду­щий пра­ви­тель всей Рим­ской им­пе­рии – Кон­стан­тин – был вос­пи­тан в ува­же­нии к хри­сти­ан­ской ре­ли­гии. Отец его не пре­сле­до­вал хри­сти­ан в управ­ля­е­мых им стра­нах, в то вре­мя, как во всей осталь­ной Рим­ской им­пе­рии хри­сти­ане под­вер­га­лись же­сто­ким го­не­ни­ям со сто­ро­ны им­пе­ра­то­ров Дио­кли­ти­а­на (284–305), его со­пра­ви­те­ля Мак­си­ми­а­на Га­ле­рия (305–311) – на Во­сто­ке и им­пе­ра­то­ра Мак­си­ми­а­на Гер­ку­ла (284–305) – на За­па­де. По­сле смер­ти Кон­стан­ция Хло­ра сын его Кон­стан­тин в 306 го­ду был про­воз­гла­шен вой­ска­ми им­пе­ра­то­ром Гал­лии и Бри­та­нии. Пер­вым де­лом но­во­го им­пе­ра­то­ра бы­ло про­воз­гла­сить в под­власт­ных ему стра­нах сво­бо­ду ис­по­ве­да­ния хри­сти­ан­ской ве­ры. Фа­на­тик язы­че­ства Мак­си­ми­ан Га­ле­рий на Во­сто­ке и же­сто­кий ти­ран Мак­сен­тий на За­па­де нена­ви­де­ли им­пе­ра­то­ра Кон­стан­ти­на и зло­умыш­ля­ли его низ­ло­жить и убить, но Кон­стан­тин пре­ду­пре­дил их и в ря­де войн с по­мо­щью Бо­жи­ей раз­бил всех сво­их про­тив­ни­ков. Он мо­лил Бо­га дать ему зна­ме­ние, ко­то­рое во­оду­ше­ви­ло бы его вой­ско храб­ро сра­жать­ся, и Гос­подь явил ему на небе си­я­ю­щее зна­ме­ние Кре­ста с над­пи­сью "Сим по­беж­дай". Сде­лав­шись пол­но­власт­ным пра­ви­те­лем За­пад­ной ча­сти Рим­ской им­пе­рии, Кон­стан­тин из­дал в 313 го­ду Ми­лан­ский эдикт о ве­ро­тер­пи­мо­сти, а в 323 го­ду, ко­гда во­ца­рил­ся как един­ствен­ный им­пе­ра­тор над всей Рим­ской им­пе­ри­ей, рас­про­стра­нил дей­ствие Ми­лан­ско­го эдик­та и на всю во­сточ­ную часть им­пе­рии. По­сле трех­сот лет го­не­ний хри­сти­ане впер­вые по­лу­чи­ли воз­мож­ность от­кры­то ис­по­ве­до­вать свою ве­ру во Хри­ста.

От­ка­зав­шись от язы­че­ства, им­пе­ра­тор не оста­вил сто­ли­цей им­пе­рии древ­ний Рим, быв­ший цен­тром язы­че­ско­го го­су­дар­ства, а пе­ре­нес свою сто­ли­цу на во­сток, в го­род Ви­зан­тию, ко­то­рая и бы­ла пе­ре­име­но­ва­на в Кон­стан­ти­но­поль. Кон­стан­тин был глу­бо­ко убеж­ден, что толь­ко хри­сти­ан­ская ре­ли­гия мо­жет объ­еди­нить огром­ную раз­но­род­ную Рим­скую им­пе­рию. Он вся­че­ски под­дер­жи­вал Цер­ковь, воз­вра­щал из ссыл­ки ис­по­вед­ни­ков-хри­сти­ан, стро­ил церк­ви, за­бо­тил­ся о ду­хо­вен­стве. Глу­бо­ко по­чи­тая крест Гос­по­день, им­пе­ра­тор же­лал най­ти и са­мый Жи­во­тво­ря­щий Крест, на ко­то­ром был рас­пят Гос­подь наш Иисус Хри­стос. Для этой це­ли он на­пра­вил в Иеру­са­лим свою мать – свя­тую ца­ри­цу Еле­ну, дав ей боль­шие пол­но­мо­чия и ма­те­ри­аль­ные сред­ства. Вме­сте с Иеру­са­лим­ским Пат­ри­ар­хом Ма­ка­ри­ем свя­тая Еле­на при­сту­пи­ла к по­ис­кам, и Про­мыс­лом Бо­жи­им Жи­во­тво­ря­щий Крест был чу­дес­ным об­ра­зом об­ре­тен в 326 го­ду. На­хо­дясь в Па­ле­стине, свя­тая ца­ри­ца мно­гое со­вер­ши­ла в поль­зу Церк­ви. Она при­ка­за­ла осво­бо­дить все ме­ста, свя­зан­ные с зем­ной жиз­нью Гос­по­да и Его Пре­чи­стой Ма­те­ри, от вся­ких сле­дов язы­че­ства, по­ве­ле­ла воз­двиг­нуть в этих па­мят­ных ме­стах хри­сти­ан­ские церк­ви. Над пе­ще­рой Гро­ба Гос­под­ня сам им­пе­ра­тор Кон­стан­тин по­ве­лел со­ору­дить ве­ли­ко­леп­ный храм в сла­ву Вос­кре­се­ния Хри­сто­ва. Свя­тая Еле­на от­да­ла Жи­во­тво­ря­щий Крест на хра­не­ние Пат­ри­ар­ху, часть же Кре­ста взя­ла с со­бой для вру­че­ния им­пе­ра­то­ру. Раз­дав в Иеру­са­ли­ме ще­д­рую ми­ло­сты­ню и устро­ив тра­пезы для бед­ных, во вре­мя ко­то­рых са­ма при­слу­жи­ва­ла, свя­тая ца­ри­ца Еле­на воз­вра­ти­лась в Кон­стан­ти­но­поль, где вско­ре скон­ча­лась в 327 го­ду.

За свои ве­ли­кие за­слу­ги пе­ред Цер­ко­вью и тру­ды по об­ре­те­нию Жи­во­тво­ря­ще­го Кре­ста ца­ри­ца Еле­на име­ну­ет­ся рав­ноап­о­столь­ной.

Мир­ное су­ще­ство­ва­ние хри­сти­ан­ской Церк­ви бы­ло на­ру­ше­но воз­ник­ши­ми внут­ри Церк­ви нестро­е­ни­я­ми и раз­до­ра­ми от по­явив­ших­ся ере­сей. Еще в на­ча­ле де­я­тель­но­сти им­пе­ра­то­ра Кон­стан­ти­на на За­па­де воз­ник­ла ересь до­на­ти­стов и но­ва­ци­ан, тре­бо­вав­ших по­вто­ре­ния кре­ще­ния над от­пад­ши­ми во вре­мя го­не­ний хри­сти­а­на­ми. Эта ересь, от­верг­ну­тая дву­мя по­мест­ны­ми со­бо­ра­ми, бы­ла окон­ча­тель­но осуж­де­на Ми­лан­ским Со­бо­ром 316 го­да. Но осо­бен­но гу­би­тель­ной для Церк­ви ока­за­лась воз­ник­шая на Во­сто­ке ересь Ария, дерз­нув­ше­го от­верг­нуть Бо­же­ствен­ную сущ­ность Сы­на Бо­жия и учить о твар­но­сти Иису­са Хри­ста. По по­ве­ле­нию им­пе­ра­то­ра был со­зван в 325 го­ду Пер­вый Все­лен­ский Со­бор в го­ро­де Ни­кее. 318 епи­ско­пов со­бра­лись на этот Со­бор, его участ­ни­ка­ми бы­ли епи­ско­пы-ис­по­вед­ни­ки в пе­ри­од го­не­ний и мно­гие дру­гие све­тиль­ни­ки Церк­ви, сре­ди ко­то­рых – свя­ти­тель Ни­ко­лай Мир­ли­кий­ский. Им­пе­ра­тор при­сут­ство­вал на за­се­да­ни­ях Со­бо­ра. Ересь Ария бы­ла осуж­де­на и со­став­лен Сим­вол ве­ры, в ко­то­рый был вне­сен тер­мин "Еди­но­сущ­ный От­цу", на­все­гда за­кре­пив­ший в со­зна­нии пра­во­слав­ных хри­сти­ан ис­ти­ну о Бо­же­ствен­но­сти Иису­са Хри­ста, при­няв­ше­го че­ло­ве­че­скую при­ро­ду для ис­куп­ле­ния все­го че­ло­ве­че­ско­го ро­да.

Мож­но удив­лять­ся глу­бо­ко­му цер­ков­но­му со­зна­нию и чув­ству свя­то­го Кон­стан­ти­на, вы­де­лив­ше­му опре­де­ле­ние "Еди­но­сущ­ный", слы­шан­ное им в пре­ни­ях Со­бо­ра, и пред­ло­жив­ше­му вне­сти это опре­де­ле­ние в Сим­вол ве­ры.

По­сле Ни­кей­ско­го Со­бо­ра рав­ноап­о­столь­ный Кон­стан­тин про­дол­жал ак­тив­ную де­я­тель­ность в поль­зу Церк­ви. В кон­це жиз­ни он при­нял Свя­тое Кре­ще­ние, под­го­то­вив­шись к нему всей сво­ей жиз­нью. Скон­чал­ся свя­той Кон­стан­тин в день Пя­ти­де­сят­ни­цы в 337 го­ду и был по­гре­бен в церк­ви Свя­тых апо­сто­лов в за­ра­нее при­го­тов­лен­ной им гроб­ни­це. 

См. так­же: "Жи­тие свя­то­го рав­ноап­о­столь­но­го ца­ря Кон­стан­ти­на и свя­той ма­те­ри его Еле­ны" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.