Канон великомученику Никите

Припев: Святы́й великому́чениче Ники́то, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 28 сентября (15 сентября ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну невла́жными стопа́ми дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль, крестообра́зныма Моисе́овыма рука́ма Aмаликову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.

Умертви́в пло́ти моея́ мудрова́ние, у́м озари́ просвети́тельною све́тлостию, твое́ воспе́ти торжество́, я́ко победи́тель всеизя́щнейш, умоля́я, о Ники́то, Христа́.

Я́д от страсте́й бы́вший отложи́в, ра́ны претерпе́л еси́ кре́пце и в ри́зу че́стну страда́льчески оде́ялся еси́, от твои́х крове́й истка́нную.

Но́в же и чу́ден яви́л еси́ пу́ть страда́ния, за ны́ на Дре́ве пригвозди́вся: нача́ло бо бы́л еси́ му́чеников, Влады́ко, испове́дания и кре́пости.

Богоро́дичен: Две́рь я́же к на́м Твоего́, Го́споди, снизше́ствия, Восто́к, и Со́лнце, и Све́т та́инственно Тя́ нарица́ем, преесте́ственно просия́, сугу́ба естество́м, Человеколю́бца.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, и прибе́жище, и утвержде́ние.

Тве́рдостию души́ мучи́тельская преще́ния претерпе́л еси́, му́чениче Христо́в сла́вне, боже́ственною си́лою возмога́ем.

Пло́ти твоея́ расточе́ния и уде́с отсече́ния претерпе́в, му́чениче Христо́в всехва́льне, твою́ ду́шу приобре́л еси́.

Весели́тся о тебе́ му́чеников Христо́вых собра́ние, па́мять твою́ дне́сь соверша́ему ви́дяще.

Богоро́дичен: Мари́е, чи́стое де́вства и честно́е селе́ние, лю́тыя стру́пы моего́ се́рдца исцели́.

Седа́лен, гла́с 4.

Непобеди́м яви́вся во́ин, ва́рварския ко́зни победи́л еси́ и, пострада́в, сла́вне, крепча́йше по́лк пора́товал eси неви́димых враго́в, те́м и диади́му прия́л еси́ побе́ды, о на́с моля́ся не преста́й, блаже́нне Ники́то, ве́рою пою́щих тя́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Вознесе́на Тя́ ви́девши Це́рковь на Кресте́, Со́лнце пра́ведное, ста́ в чи́не свое́м, досто́йно взыва́ющи: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Иску́плен Кро́вию Влады́чнею, страда́лец Ники́та свою́ кро́вь, ра́дуяся, прино́сит Христу́, те́мже, закала́ем, сла́ва Тебе́, Бо́же мо́й, вопия́ше.

Разжига́емь раче́нием Влады́чним, и́дольский, му́чениче, попра́л еси́ пла́мень и всю́ де́монскую кре́пость, зовы́й Созда́телю: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Наслажда́яся Госпо́дним виде́нием и Того́ све́тлостию насыща́яся, му́ченик, стражда́, не ощуща́ше и, ра́дуяся, зва́ше: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Богоро́дичен: Украша́емо разли́чным светоли́тием не́бо одушевле́нное Твое́, Царя́ ца́рствующих, Христе́, Де́ва Пречи́стая, ны́не я́ко Богоро́дица сла́вится.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ты́, Го́споди, мо́й Све́т, в ми́р прише́л еси́, Све́т Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющия Тя́.

Кто́ мо́жет изрещи́ твои́х, Ники́то, натрижне́ний, всехва́льне, венцы́, я́же дарова́ тебе́ Христо́с, за Него́ пострада́вшу?

Му́ченицы, на земли́ по́двиги сконча́вше, небе́сное в высоча́йших от Тебе́, Жизнода́вче, воздая́ние прия́ша.

Ны́не сия́еши, я́ко свети́ло, о Ники́то всехва́льне, cвет вторы́й быва́еши, Cвету вели́кому сла́вно предстоя́.

Богоро́дичен: Све́т безле́тный на́м, подле́тен бы́вш, родила́ еси́, Богома́ти, су́щим во тьме́ жития́, и ми́р ве́сь просвети́ла еси́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Пожру́ Ти́ со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти́, от бесо́вския кро́ве очи́щшися ра́ди ми́лости от ре́бр Твои́х исте́кшею кро́вию.

Вожделе́в добро́ты Созда́вшаго, сла́вне, и отту́ду сия́ния прие́м, му́чениче, впери́лся еси́ и, о сме́рти небре́г, Тому́ приступи́л еси́.

Теку́щих по́мыслом прие́м целому́дренным, неистощи́мая, му́чениче, предче́ствовав, те́ло твое́ му́кам, о Ники́то, c весе́лием, ра́дуяся, пре́дал еси́.

Богоро́дичен: Я́ко я́блоко в дубра́ве еди́ну тя́ обре́т, и чисте́йший кри́н, и удо́льный цве́т, о Богома́ти, Жени́х мы́сленный в Тя́ всели́ся.

Конда́к, гла́с 2.

Пре́лести посе́к держа́ву стоя́нием твои́м и побе́ды прии́м вене́ц во страда́льчествех твои́х, со А́нгелы, сла́вне, ра́дуешися, Ники́то тезоименитe, с ни́ми Христа́ Бо́га моля́ непреста́нно о все́х на́с.

И́кос:

Зна́ние Твое́ вложи́в души́ мое́й, очи́сти мо́й по́мысл и Твои́х за́поведей де́лателя, Спа́се, покажи́, да возмогу́ победи́ти страсте́й мои́х ра́зная привоста́ния, победи́тельную по́честь прие́м безстра́стия, моли́твами Твоего́ до́бляго страстоте́рпца Ники́ты, Человеколю́бче: и́бо са́м на́с воспомина́ти того́ в па́мяти его́ созва́, моля́ся непреста́нно о все́х на́с.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: В пещи́ aвраамстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Ны́не непристу́пною заре́ю осия́емь, му́чениче, пою́щия ны́не тво́й пра́здник све́том твои́м просвети́, благослове́н еси́, Бо́же мо́й, зовы́й, и Го́споди.

Преудиви́шася твоему́ му́жеству во́инства а́нгельская, блаже́нне, зря́ще терпели́вно стра́ждуща тя́ и глаго́люща: благослове́н еси́, Бо́же все́х и Го́споди.

Богоро́дичен: С вы́шним ликостоя́нием безпло́тный: ра́дуйся, Богоро́дице Чи́стая, Гаврии́л, веселя́ся, зовя́ше Ти́: благослове́на Ты́ в жена́х еси́, Всенепоро́чная Влады́чице.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л льво́в зия́ния в ро́ве затче́, о́гненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́савшеся, благоче́стия рачи́тели, о́троцы, взыва́юще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Всеце́лу же́ртву и прия́тну тебе́ сама́го прине́сл еси́, му́чениче непобеди́ме, и всепло́дие бы́л еси́ благово́нно Влады́це твоему́, распе́ншемуся на́с ра́ди, с весе́лием вопия́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Зако́нне, я́ко боже́ственный хра́брник, вра́жия полки́ низврати́в, достойнe прия́л еси́ вене́ц побе́ды неувяда́ющий от жизноно́сныя Десни́цы, Е́йже ны́не предстои́ши, воспева́я: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Возлюби́л еси́ безме́рно Христа́ и Того́ Кро́ви твою́ кро́вь примеси́л еси́, и раздробля́емь ра́нами, и разли́чно убива́емь. Ему́же и ны́не, я́ко подо́бник, сца́рствуеши, вопия́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Скве́рну естества́ на́шего, Христа́ ро́ждши Еди́наго Пречи́стаго, я́ве отмы́ла еси́, Чи́стая, Богоро́дице Всенепоро́чная, и Херуви́м и Серафи́м была́ еси́ превы́шше, вопию́щих: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́ Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся, Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Те́м, веселя́щеся, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.

Всего́ мене́ сама́го тебе́ приношу́, богоблаже́нне Ники́то, да обря́щу тя́ предста́теля ко Влады́це, спаса́ти могу́ща от вся́каго обстоя́ния, и спасе́ния Боже́ственнаго хода́тая.

Свиде́тель и́стинно бы́л еси́ и́стины, страстоте́рпче, ипоста́сней и честне́й ны́не И́стине, ра́дуяся, предстои́ши, по́двигов натрижне́ния со дерзнове́нием прие́мля.

Ко приста́нищу ти́хому приста́в, почи́ от боле́зней и венцено́сец лику́еши в раи́ с му́ченики Христо́выми. Те́м тя́ ны́не, я́ко богопросла́вленна, вси́ досто́йно сла́вим.

Богоро́дичен: Зако́нов есте́ственных кроме́ Законода́вца рaждаеши, Пло́ть бы́вша невра́щно за благоутро́бие неизрече́нное, Благослове́нная Чи́стая, во дву́х существа́х познава́ема.

Свети́лен.

Ору́жием честна́го Твоего́ Креста́ огради́вся, страстоте́рпец Тво́й, Сло́ве, проти́вныя си́лы кре́пко препобеди́, и мучи́тели посрами́, и за Тя́ пострада́, и с Тобо́ю, Христе́ мо́й, Всецарю́, Ники́та ца́рствует.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Мо́рѧ чермнꙋ́ю пꙋчи́нꙋ невла́жными стопа́ми дре́внїй пѣшеше́ствовавъ і҆и҃ль, крестоѻбра́зными мѡѷсе́овыма рꙋка́ма а҆мали́ковꙋ си́лꙋ въ пꙋсты́ни побѣди́лъ є҆́сть.

Оу҆мертви́въ пло́ти моеѧ̀ мꙋдрова́нїе, ᲂу҆́мъ ѡ҆зарѝ просвѣти́тельною свѣ́тлостїю, твоѐ воспѣ́ти торжество̀, ꙗ҆́кѡ побѣди́тель всеизѧ́щнѣйшъ, ᲂу҆молѧ́ѧ, ѽ нїки́то, хрⷭ҇та̀.

Ꙗ҆́дъ ѿ страсте́й бы́вшїй ѿложи́въ, ра̑ны претерпѣ́лъ є҆сѝ крѣ́пцѣ, и҆ въ ри́зꙋ че́стнꙋ страда́льчески ѡ҆дѣ́ѧлсѧ є҆сѝ ѿ твои́хъ крове́й и҆стка́ннꙋю.

Но́въ же и҆ чꙋ́денъ ꙗ҆ви́лъ є҆сѝ пꙋ́ть страда́нїѧ, за ны̀ на дре́вѣ пригвозди́всѧ: нача́ло бо бы́лъ є҆сѝ мч҃никѡвъ, влⷣко, и҆сповѣ́данїѧ и҆ крѣ́пости.

Бг҃оро́диченъ: Две́рь, ꙗ҆́же къ на́мъ твоегѡ̀, гдⷭ҇и, снизше́ствїѧ, восто́къ, и҆ сл҃нце, и҆ свѣ́тъ та́инственнѡ тѧ̀ нарица́емъ, преесте́ственнѡ просїѧ̀, сꙋгꙋ́ба є҆стество́мъ, чл҃вѣколю́бца.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Весели́тсѧ ѡ҆ тебѣ̀ цр҃ковь твоѧ̀, хрⷭ҇тѐ, зовꙋ́щи: ты̀ моѧ̀, крѣ́пость, гдⷭ҇и, и҆ прибѣ́жище, и҆ ᲂу҆твержде́нїе.

Тве́рдостїю дꙋшѝ, мꙋчи́тєльскаѧ прещє́нїѧ претерпѣ́лъ є҆сѝ, мч҃ниче хрⷭ҇то́въ сла́вне, бжⷭ҇твенною си́лою возмога́емь.

Пло́ти твоеѧ̀ расточє́нїѧ, и҆ ᲂу҆де́съ ѿсѣче́нїѧ претерпѣ́въ мч҃ниче хрⷭ҇то́въ всехва́льне, твою̀ дꙋ́шꙋ приѡбрѣ́лъ є҆сѝ.

Весели́тсѧ ѡ҆ тебѣ̀ мч҃никѡвъ хрⷭ҇то́выхъ собра́нїе, па́мѧть твою̀ дне́сь соверша́емꙋ ви́дѧще.

Бг҃оро́диченъ: Марі́е, чⷭ҇тое дѣ́вства и҆ честно́е селе́нїе, лю̑тыѧ стрꙋ́пы моегѡ̀ се́рдца и҆сцѣлѝ.

Сѣда́ленъ, гла́съ д҃.

Непобѣди́мь ꙗ҆ви́всѧ во́инъ, ва̑рварскїѧ кѡ́зни побѣди́лъ є҆сѝ, и҆ пострада́въ сла́вне, крѣпча́йше по́лкъ пора́товалъ є҆сѝ неви́димыхъ врагѡ́въ. тѣ́мъ и҆ дїади́мꙋ прїѧ́лъ є҆сѝ побѣ́ды, ѡ҆ на́съ молѧ́сѧ не преста́й, бл҃же́нне нїки́то, вѣ́рою пою́щихъ тѧ̀.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Вознесе́на тѧ̀ ви́дѣвши цр҃ковь на крⷭ҇тѣ̀, сл҃нце пра́ведное, ста̀ въ чи́нѣ свое́мъ, досто́йнѡ взыва́ющи: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

И҆скꙋ́пленъ кро́вїю влⷣчнею страда́лецъ нїки́та, свою̀ кро́вь ра́дꙋѧсѧ прино́ситъ хрⷭ҇тꙋ̀: тѣ́мже закала́емь, сла́ва тебѣ̀ бж҃е мо́й, вопїѧ́ше.

Разжига́емь раче́нїемъ влⷣчнимъ, і҆́дѡльскїй, мч҃ниче, попра́лъ є҆сѝ пла́мень, и҆ всю̀ де́мѡнскꙋю крѣ́пость, зовы́й созда́телю: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Наслажда́ѧсѧ гдⷭ҇нимъ видѣ́нїемъ, и҆ тогѡ̀ свѣ́тлостїю насыща́ѧсѧ мч҃никъ, стражда̀ не ѡ҆щꙋща́ше, и҆ ра́дꙋѧсѧ зва́ше: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆краша́емо разли́чнымъ свѣтоли́тїемъ нб҃о ѡ҆дꙋшевле́нное твоѐ, цр҃ѧ̀ црⷭ҇твꙋющихъ, хрⷭ҇тѐ, дв҃а пречⷭ҇таѧ, ны́нѣ ꙗ҆́кѡ бцⷣа сла́витсѧ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Ты̀, гдⷭ҇и мо́й, свѣ́тъ въ мі́ръ прише́лъ є҆сѝ, свѣ́тъ ст҃ы́й, ѡ҆браща́ѧй и҆зъ мра́чна невѣ́дѣнїѧ вѣ́рою воспѣва́ющыѧ тѧ̀.

Кто̀ мо́жетъ и҆зрещѝ твои́хъ, нїки́то, натрижне́нїй, всехва́льне. вѣнцы̀, ꙗ҆̀же дарова̀ тебѣ̀ хрⷭ҇то́съ, за него̀ пострада́вшꙋ;

Мч҃ницы на землѝ по́двиги сконча́вше, нбⷭ҇ное въ высоча́йшихъ ѿ тебє̀, жизнода́вче, воздаѧ́нїе прїѧ́ша.

Ны́нѣ сїѧ́еши ꙗ҆́кѡ свѣти́ло, ѽ нїки́то всехва́льне. свѣ́тъ вторы́й быва́еши, свѣ́тꙋ вели́комꙋ сла́внѡ предстоѧ̀.

Бг҃оро́диченъ: Свѣ́тъ безлѣ́тный на́мъ подлѣ́тенъ бы́вшь, родила̀ є҆сѝ, бг҃омт҃и, сꙋ́щымъ во тмѣ̀ житїѧ̀, и҆ мі́ръ ве́сь просвѣти́ла є҆сѝ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Пожрꙋ́ ти со гла́сомъ хвале́нїѧ, гдⷭ҇и, цр҃ковь вопїе́тъ тѝ, ѿ бѣсо́вскїѧ кро́ве ѡ҆чи́щшисѧ, ра́ди ми́лости ѿ ре́бръ твои́хъ и҆сте́кшею кро́вїю.

Вожделѣ́въ добро́ты созда́вшагѡ, сла́вне, и҆ ѿтꙋ́дꙋ сїѧ̑нїѧ прїе́мь, мч҃ниче, впери́лсѧ є҆сѝ, и҆ ѡ҆ сме́рти небре́гъ, томꙋ̀ пристꙋпи́лъ є҆сѝ.

Текꙋ́щихъ по́мысломъ прїе́мь цѣломꙋ́дреннымъ, неистощи̑маѧ, мч҃ниче, предче́ствовавъ, тѣ́ло твоѐ мꙋ́камъ, ѽ нїки́то! съ весе́лїемъ ра́дꙋѧсѧ преда́лъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ ꙗ҆́блоко въ дꙋбра́вѣ є҆ди́нꙋ тѧ̀ ѡ҆брѣ́тъ, и҆ чистѣ́йшїй крі́нъ, и҆ ᲂу҆до́льный цвѣ́тъ, ѽ бг҃омт҃и! жени́хъ мы́сленный въ тѧ̀ всели́сѧ.

Конда́къ, гла́съ в҃.

Пре́лести посѣ́къ держа́вꙋ стоѧ́нїемъ твои́мъ, и҆ побѣ́ды прїи́мъ вѣне́цъ во страда́льчествѣхъ твои́хъ, со а҆́гг҃лы, сла́вне, ра́дꙋешисѧ, нїки́то тезоимени́те, съ ни́ми хрⷭ҇та̀ бг҃а молѧ̀ непреста́ннѡ ѡ҆ всѣ́хъ на́съ.

І҆́косъ:

Зна́нїе твоѐ вложи́въ дꙋшѝ мое́й, ѡ҆чи́сти мо́й по́мыслъ, и҆ твои́хъ за́повѣдей дѣ́лателѧ, сп҃се, покажѝ, да возмогꙋ̀ побѣди́ти страсте́й мои́хъ ра̑знаѧ привоста̑нїѧ, побѣди́тельнꙋю по́честь прїе́мъ безстра́стїѧ, моли́твами твоегѡ̀ до́блѧгѡ страстоте́рпца нїки́ты, чл҃вѣколю́бче: и҆́бо са́мъ на́съ воспомина́ти того̀ въ па́мѧти є҆гѡ̀ созва̀, молѧ́сѧ непреста́ннѡ ѡ҆ всѣ́хъ на́съ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Въ пе́щи а҆враа́мстїи ѻ҆́троцы персі́дстѣй, любо́вїю благоче́стїѧ па́че, не́жели пла́менемъ ѡ҆палѧ́еми, взыва́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ въ хра́мѣ сла́вы твоеѧ̀, гдⷭ҇и.

Ны́нѣ непристꙋ́пною заре́ю ѡ҆сїѧ́емь, мч҃ниче, пою́щыѧ ны́нѣ тво́й пра́здникъ, свѣ́томъ твои́мъ просвѣтѝ, бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е мо́й, зовы́й, и҆ гдⷭ҇и.

Преꙋдиви́шасѧ твоемꙋ̀ мꙋ́жествꙋ вѡ́инства а҆́гг҃льскаѧ, бл҃же́нне, зрѧ́ще терпѣли́внѡ стра́ждꙋща тѧ̀ и҆ глаго́люща: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е всѣ́хъ и҆ гдⷭ҇и.

Бг҃оро́диченъ: Съ вы́шнимъ ликостоѧ́нїемъ безпло́тный, ра́дꙋйсѧ бцⷣе чⷭ҇таѧ, гаврїи́лъ веселѧ́сѧ зовѧ́ше тѝ: бл҃гослове́на ты̀ въ жена́хъ є҆сѝ, всенепоро́чнаѧ влⷣчце.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Рꙋ́цѣ распросте́ръ данїи́лъ, львѡ́въ зїѧ̑нїѧ въ ро́вѣ затчѐ, ѻ҆́гненнꙋю же си́лꙋ ᲂу҆гаси́ша, добродѣ́телїю препоѧ́савшесѧ, благоче́стїѧ рачи́тели ѻ҆́троцы, взыва́юще: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Всецѣ́лꙋ же́ртвꙋ и҆ прїѧ́тнꙋ тебѐ сама́го прине́слъ є҆сѝ, мч҃ниче непобѣди́ме, и҆ всепло́дїе бы́лъ є҆сѝ бл҃гово́нно влⷣцѣ твоемꙋ̀, распе́ншемꙋсѧ на́съ ра́ди, съ весе́лїемъ вопїѧ̀: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Зако́ннѣ ꙗ҆́кѡ бжⷭ҇твенный хра́брникъ, вра̑жїѧ полкѝ низврати́въ, досто́йнѣ прїѧ́лъ є҆сѝ вѣне́цъ побѣ́ды неꙋвѧда́ющїй ѿ жизноно́сныѧ десни́цы, є҆́йже ны́нѣ предстои́ши, воспѣва́ѧ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Возлюби́лъ є҆сѝ безмѣ́рнѡ хрⷭ҇та̀, и҆ тогѡ̀ кро́ви твою̀ кро́вь примѣси́лъ є҆сѝ, и҆ раздроблѧ́емь ра́нами, и҆ разли́чнѡ ᲂу҆бива́емь. є҆мꙋ́же и҆ ны́нѣ ꙗ҆́кѡ подо́бникъ сца́рствꙋеши, вопїѧ̀: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Бг҃оро́диченъ: Скве́рнꙋ є҆стества̀ на́шегѡ, хрⷭ҇та̀ ро́ждши є҆ди́наго пречⷭ҇таго, ꙗ҆́вѣ ѿмы́ла є҆сѝ, чⷭ҇таѧ бцⷣе всенепоро́чнаѧ, и҆ херꙋві́мъ и҆ серафі́мъ была̀ є҆сѝ превы́шше, вопїю́щихъ: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Ка́мень нерꙋкосѣ́чный ѿ несѣко́мыѧ горы̀, тебє̀, дв҃о, краеꙋго́льный ѿсѣче́сѧ, хрⷭ҇то́съ, совокꙋпи́вый разстоѧ̑щаѧсѧ є҆стєства̀. тѣ́мъ, веселѧ́щесѧ, тѧ̀, бцⷣе, велича́емъ.

Всего̀ менѐ сама́го тебѣ̀ приношꙋ̀ бг҃обл҃же́нне нїки́то, да ѡ҆брѧ́щꙋ тѧ̀ предста́телѧ ко влⷣцѣ, спаса́ти могꙋ́ща ѿ всѧ́кагѡ ѡ҆бстоѧ́нїѧ, и҆ спасе́нїѧ бжⷭ҇твеннагѡ хода́таѧ.

Свидѣ́тель и҆́стиннѡ бы́лъ є҆сѝ и҆́стины, страстоте́рпче, ѵ҆поста́снѣй и҆ честнѣ́й ны́нѣ и҆́стинѣ ра́дꙋѧсѧ предстои́ши, по́двигѡвъ натрижне́нїѧ со дерзнове́нїемъ прїе́млѧ.

Ко приста́нищꙋ ти́хомꙋ приста́въ, почѝ ѿ болѣ́зней: и҆ вѣнцено́сецъ ликꙋ́еши въ раѝ съ мч҃ники хрⷭ҇то́выми. тѣ́мъ тѧ̀ ны́нѣ ꙗ҆́кѡ бг҃опросла́вленна всѝ досто́йнѡ сла́вимъ.

Бг҃оро́диченъ: Зако́нѡвъ є҆сте́ственныхъ кромѣ̀, законода́вца ражда́еши, пло́ть бы́вша невра́щнѡ за бл҃гоꙋтро́бїе неизрече́нное, благослове́ннаѧ чⷭ҇таѧ, во двꙋ́хъ сꙋщества́хъ познава́ема.

Свѣти́ленъ.

Ѻ҆рꙋ́жїемъ честна́гѡ твоегѡ̀ крⷭ҇та̀ ѡ҆гради́всѧ, страстоте́рпецъ тво́й, сло́ве, проти̑вныѧ си̑лы крѣ́пкѡ препобѣдѝ, и҆ мꙋчи́тели посрамѝ, и҆ за тѧ̀ пострада̀, и҆ съ тобо́ю, хрⷭ҇тѐ мо́й всецр҃ю̀, нїки́та црⷭ҇твꙋетъ.

Краткое житие великомученика Никиты Готфского, Константинопольского

Свя­той ве­ли­ко­му­че­ник Ни­ки­та был готф. Он ро­дил­ся и жил на бе­ре­гах Ду­ная. По­стра­дал за Хри­ста в 372 го­ду. То­гда хри­сти­ан­ская ве­ра уже ши­ро­ко рас­про­стра­ни­лась в стране гот­фов. Свя­той Ни­ки­та уве­ро­вал во Хри­ста и при­нял Кре­ще­ние от готф­ско­го епи­ско­па Фе­о­фи­ла, участ­ни­ка I Все­лен­ско­го Со­бо­ра. Рас­про­стра­не­нию хри­сти­ан­ства ста­ли про­ти­вить­ся языч­ни­ки-гот­фы, в ре­зуль­та­те че­го воз­ник­ла меж­до­усоб­ная брань.

По­сле по­бе­ды Фри­ти­гер­на, воз­гла­вив­ше­го вой­ско хри­сти­ан и на­нес­ше­го по­ра­же­ние языч­ни­ку Афа­на­ри­ху, ве­ра Хри­сто­ва ста­ла успеш­нее рас­про­стра­нять­ся сре­ди гот­фов. Епи­скоп Уль­фи­ла, пре­ем­ник епи­ско­па Фе­о­фи­ла, со­здал готф­скую аз­бу­ку и пе­ре­вел на готф­ский язык мно­го свя­щен­ных книг. В рас­про­стра­не­нии хри­сти­ан­ства сре­ди со­пле­мен­ни­ков усерд­но тру­дил­ся и свя­той Ни­ки­та. Сво­им при­ме­ром и вдох­но­вен­ным сло­вом он при­вел к Хри­сто­вой ве­ре мно­гих языч­ни­ков. Од­на­ко Афа­на­рих по­сле по­ра­же­ния су­мел сно­ва по­пра­вить свои си­лы, вер­нуть­ся в свою стра­ну и вос­ста­но­вить свое преж­нее мо­гу­ще­ство. Оста­ва­ясь языч­ни­ком, он про­дол­жал нена­ви­деть хри­сти­ан и пре­сле­до­вать их. Свя­той Ни­ки­та, под­верг­ну­тый мно­гим пыт­кам, был бро­шен в огонь, где и скон­чал­ся в 372 го­ду. Друг свя­то­го Ни­ки­ты, хри­сти­а­нин Ма­ри­ан, но­чью отыс­кал те­ло му­че­ни­ка, не по­вре­жден­ное ог­нем и оза­рен­ное чу­дес­ным све­том, пе­ре­нес его и пре­дал по­гре­бе­нию в Ки­ли­кии. Впо­след­ствии оно. бы­ло пе­ре­не­се­но в Кон­стан­ти­но­поль. Ча­сти­ца свя­тых мо­щей ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ни­ки­ты позд­нее пе­ре­не­се­на в мо­на­стырь Вы­со­кие Де­ча­ны в Сер­бии.

Полное житие великомученика Никиты Готфского, Константинопольского

Ко­гда Чест­ный и Жи­во­тво­ря­щий Крест Гос­по­день, сие зна­ме­ние по­бе­ды, был воз­не­сен вы­со­ко над ми­ром, то со­имен­ный по­бе­де свя­той Ни­ки­та при­шел под его сень. На­ка­нуне се­го дня мы празд­но­ва­ли Воз­дви­же­ние Свя­то­го Кре­ста, сию непо­бе­ди­мую для ми­ра по­бе­ду, а ныне убла­жа­ем свя­то­го Ни­ки­ту, имя ко­е­го озна­ча­ет по­бе­ди­те­ля[1]. Сей доб­рый во­ин Иису­са Хри­ста стал под кре­стом, как бы под зна­ме­нем, чтобы ве­сти брань про­тив вра­гов Свя­то­го Кре­ста в честь Рас­пя­то­го на нем. Один во­ин­ству­ет за ца­ря зем­но­го, дру­гой за свою жизнь и су­ет­ную сла­ву, – иной за вре­мен­ные бо­гат­ства, а свя­той Ни­ки­та во­ин­ство­вал за Еди­но­го Гос­по­да сво­е­го Иису­са Хри­ста, Ко­то­рый есть Царь вся­ко­го со­зда­ния и на­ша сла­ва и ни­ко­гда не ис­ся­ка­ю­щее бо­гат­ство. А где и ка­ким об­ра­зом сей во­ин под­ви­зал­ся за Хри­ста, – об этом по­вест­ву­ют сле­ду­ю­щее.

Ко­гда в цар­ство­ва­ние свя­то­го рав­ноап­о­столь­но­го ца­ря Кон­стан­ти­на Ве­ли­ко­го свя­тая ве­ра на­ча­ла рас­про­стра­нять­ся по всей все­лен­ной, то­гда и в Гот­ской стране[2], по ту сто­ро­ну ре­ки Ис­т­ра[3] (Ду­ная) вос­си­я­ло, как свет во тьме, свя­тое бла­го­че­стие. В той стране был рож­ден, кре­щен и по­лу­чил вос­пи­та­ние свя­той Ни­ки­та. Гот­ский епи­скоп Фе­о­фил[4], при­ни­мав­ший уча­стие в Пер­вом Ни­кей­ском Со­бо­ре, ис­по­ве­дав­ший дог­ма­ты пра­во­слав­ной ве­ры и под­пи­сав­ший опре­де­ле­ния со­бо­ра – про­све­тил Ни­ки­ту све­том ве­ры и кре­стил его во имя От­ца и Сы­на и Свя­то­го Ду­ха.

Спу­стя немно­го вре­ме­ни древ­ний за­вист­ник – диа­вол, не вы­но­ся то­го, что свя­тая ве­ра Хри­сто­ва рас­про­стра­ня­ет­ся и чис­ло хри­сти­ан всё бо­лее и бо­лее уве­ли­чи­ва­ет­ся, воз­двиг в сей вар­вар­ской зем­ле, омра­чен­ной идо­ло­слу­же­ни­ем, борь­бу и силь­ное го­не­ние про­тив ис­по­ве­ду­ю­щих имя Хри­ста и ве­ру­ю­щих в Гос­по­да. Дух зло­бы вну­шил кня­зю той стра­ны, по име­ни Фа­на­ри­ху, уби­вать хри­сти­ан и ис­тре­бить с зем­ли сво­ей да­же па­мять о них. В то вре­мя про­изо­шло у го­тов раз­де­ле­ние и меж­до­усоб­ная брань. Они раз­де­ли­лись на две ча­сти: од­на часть име­ла во­ждем сво­им неко­е­го Фри­ти­гер­на, а дру­гою ру­ко­во­дил же­сто­кий му­чи­тель Афа­на­рих. Ко­гда сии еди­но­пле­мен­ни­ки со­шлись друг с дру­гом на бой и про­изо­шло ве­ли­кое кро­во­про­ли­тие, Афа­на­рих, имев­ший боль­ше си­лы и храб­ро­сти, одо­лел и по­бе­дил сво­е­го про­тив­ни­ка и об­ра­тил его вой­ско в бег­ство. По­беж­ден­ный Фри­ти­герн бе­жал в Гре­цию, где ис­кал по­мо­щи у хри­сто­не­на­вист­но­го ца­ря Ва­лен­та[5]; им­пе­ра­тор при­ка­зал все­му вой­ску, быв­ше­му во Фра­кии, ид­ти на по­мощь Фри­ти­гер­ну. По­сле се­го Фри­ти­герн со все­ми остав­ши­ми­ся сво­и­ми во­и­на­ми и с со­бран­ным во Фра­кии гре­че­ским вой­ском вы­сту­пил про­тив сво­е­го со­пер­ни­ка. Пе­ре­хо­дя через ре­ку Истр (Ду­най), он при­ка­зал сде­лать изо­бра­же­ние свя­то­го кре­ста и но­сить сие изо­бра­же­ние пред сво­и­ми пол­ка­ми. Так он на­пал на Афа­на­ри­ха. Про­изо­шло ужас­ное сра­же­ние, но хри­сти­ане с по­мо­щью кре­ста одо­ле­ли Афа­на­ри­ха и по­бе­ди­ли всё его вой­ско: од­них уби­ли, дру­гих взя­ли в плен, так что сам он с неболь­шой дру­жи­ной ед­ва успел убе­жать. С то­го вре­ме­ни хри­сти­ан­ская пра­во­слав­ная ве­ра всё бо­лее и бо­лее ста­ла рас­про­стра­нять­ся сре­ди го­тов, ибо мно­гие, уви­дев непре­одо­ли­мую си­лу кре­ста, про­явив­шу­ю­ся в бит­ве, уве­ро­ва­ли в Рас­пя­то­го на Кре­сте Гос­по­да.

Ко­гда умер епи­скоп Фе­о­фил, на его ка­фед­ру всту­пил Ур­фил[6], муж бла­го­ра­зум­ный и бла­го­че­сти­вый. Он изоб­рел для го­тов пись­ме­на и пе­ре­вел с гре­че­ско­го язы­ка на гот­ский мно­го книг, так что свя­тая ве­ра хри­сти­ан­ская рас­про­стра­ня­лась сре­ди го­тов с каж­дым днем всё бо­лее и бо­лее. Утвер­жде­нию там ве­ры во Хри­ста спо­соб­ство­вал сво­им рве­ни­ем и свя­той Ни­ки­та, один из бла­го­род­ней­ших и слав­ней­ших лиц той зем­ли. Сво­им бла­го­че­сти­ем и бо­го­вдох­но­вен­ны­ми сло­ва­ми он мно­гих при­вел ко Хри­сту.

Спу­стя неко­то­рое вре­мя нече­сти­вый Афа­на­рих сно­ва воз­вра­тил­ся к се­бе на ро­ди­ну. До­стиг­нув вла­сти и си­лы, он, на­уча­е­мый бе­сом, воз­двиг в сво­ей об­ла­сти страш­ное го­не­ние на хри­сти­ан, ста­рал­ся от­мстить за свое уни­же­ние, так как он был по­беж­ден и по­срам­лен хри­сти­а­на­ми в бит­ве.

То­гда свя­той Ни­ки­та, рас­па­ля­е­мый рев­но­стью к Бо­гу, вы­шел на борь­бу с обо­и­ми вра­га­ми, неви­ди­мым и ви­ди­мым: борь­бу про­тив неви­ди­мо­го вра­га он вел, об­ра­щая невер­ных в ис­тин­ную ве­ру и преду­го­тов­ляя ве­ру­ю­щих к му­че­ни­че­ско­му по­дви­гу; борь­бу же с ви­ди­мым вра­гом он вел, об­ли­чая му­чи­те­ля Афа­на­ри­ха и уко­ряя его за его без­бо­жие и бес­че­ло­веч­ность, за то что он пре­да­вал мно­же­ство ве­ру­ю­щих раз­лич­ным му­кам; та­ким об­ра­зом свя­той Ни­ки­та по­бе­дил обо­их: и диа­во­ла по­прал, и су­ро­вость му­чи­те­ля пре­одо­лел. Раз­лич­ные му­ки, ко­и­ми у доб­ро­го стра­даль­ца Хри­сто­ва хо­те­ли вы­ну­дить от­ре­че­ние от Хри­ста, бы­ли бес­силь­ны, и сам му­чи­тель был в недо­уме­нии, по­че­му он при всем сво­ем мо­гу­ще­стве не мог пре­кло­нить к сво­е­му зло­че­стию од­но­го ра­ба Хри­сто­ва, твер­до­го в сво­ем ис­по­ве­да­нии по­доб­но креп­ко­му и непо­ко­ле­би­мо­му стол­пу.

Что же за­ду­мал то­гда без­за­кон­ный? Он за­ду­мал уни­что­жить ог­нем то­го, ко­го не мог убить мно­ги­ми ра­на­ми, ис­тя­за­ни­ем пло­ти и раз­дроб­ле­ни­ем чле­нов. Но че­го же до­стиг нече­сти­вый? Он бо­лее сам се­бя сжег сво­ею яро­стью, чем му­че­ни­ка – пла­ме­нем: свя­той Ни­ки­та, хо­тя и на­хо­дил­ся в огне, од­на­ко те­ло его не сго­ре­ло от ог­ня, ду­ша же его воз­ро­ди­лась для но­вой веч­ной бес­смерт­ной жиз­ни. Меж­ду тем му­чи­тель и без ог­ня сго­рел от сво­е­го без­бо­жия: он омерт­вел сво­ею ду­шою и те­ло свое преду­го­то­вил в ад. Так свя­той Ни­ки­та во­ин­ство­вал за Хри­ста под зна­ме­ни­ем кре­ста и по­ка­зал се­бя по­бе­ди­те­лем; не толь­ко по име­ни, но и на са­мом де­ле он был та­ко­вым.

Те­ло свя­то­го, не по­вре­жден­ное ог­нем, оста­ва­лось без по­гре­бе­ния и ле­жа­ло, бу­дучи бро­ше­но с бес­че­сти­ем. В то вре­мя про­жи­вал там од­ни бла­го­че­сти­вый хри­сти­а­нин, по име­ни Ма­ри­ан. Сей муж был ро­дом из Ки­ли­кий­ской стра­ны, из го­ро­да Моп­су­е­стии[7]. По неко­то­ро­му де­лу сво­е­му он при­шел в Гот­скую зем­лю и здесь оста­но­вил­ся на до­воль­но про­дол­жи­тель­ное вре­мя. Ма­ри­ан по­зна­ко­мил­ся со свя­тым Ни­ки­тою и при­об­рел его друж­бу и лю­бовь; в осо­бен­но­сти же он воз­лю­бил его то­гда, ко­гда уви­дел, что свя­той по­движ­ник сто­ял за свя­тую ве­ру Хри­сто­ву да­же до го­тов­но­сти про­лить за нее кровь свою. И вот, ко­гда те­ло свя­то­го ле­жа­ло непо­гре­бен­ным, Ма­ри­ан за­ду­мал, как бы ему взять те­ло воз­люб­лен­но­го сво­е­го дру­га и му­че­ни­ка Хри­сто­ва и от­не­сти в свою род­ную стра­ну. Но он бо­ял­ся при­ве­сти в ис­пол­не­ние свое на­ме­ре­ние из стра­ха пред кня­зем, при­ка­зав­шим, чтобы ни­кто не смел по­гре­бать те­ла му­че­ни­ка. То­гда Ма­ри­ан за­ду­мал тай­но но­чью взять его.

При на­ступ­ле­нии но­чи Ма­ри­ан го­тов был вый­ти на за­ду­ман­ное де­ло; но ночь бы­ла тем­ной и дожд­ли­вой, так что ему труд­но бы­ло ид­ти. Ма­ри­ан был силь­но опе­ча­лен этим, ибо он не ви­дел, ку­да ид­ти и где най­ти отыс­ки­ва­е­мое те­ло му­че­ни­ка. Ко­гда он силь­но скор­бел о сем, Бог вся­ких уте­ше­ний, неко­гда ука­зав­ший волх­вам звез­дою путь в Виф­ле­ем (Мф.2:2), уте­шил и Ма­ри­а­на в скор­би и ука­зал ему бла­го­при­ят­ный путь к об­ре­те­нию те­ла свя­то­го: Он по­слал некую небес­ную си­лу в ви­де звез­ды, ко­то­рая, вос­си­яв пред Ма­ри­а­ном, по­ве­ла его, ку­да бы­ло нуж­но. Сия звез­да пред­ше­ство­ва­ла пред Ма­ри­а­ном и раз­го­ня­ла ноч­ной мрак; он же с ра­до­стью сле­до­вал за нею. До­стиг­нув то­го ме­ста, где на­хо­ди­лось те­ло свя­то­го, звез­да оста­но­ви­лась над ним. То­гда Ма­ри­ан, об­вив те­ло му­че­ни­ка чи­стой пла­ща­ни­цей, по­нес его в дом, где про­жи­вал.

Так Ма­ри­ан по­лу­чил ис­ко­мое со­кро­ви­ще. Скрыв его на вре­мя у се­бя в жи­ли­ще с боль­шим тща­ни­ем, он вско­ре по­сле се­го воз­вра­тил­ся в оте­че­ство и при­нес с со­бою те­ло свя­то­го му­че­ни­ка[8]. При­шед­ши в го­род Моп­су­е­стию, Ма­ри­ан с че­стью по­хо­ро­нил его в сво­ем до­ме.

Бог нис­по­слал бла­го­сло­ве­ние до­му Ма­ри­а­на ра­ди стра­сто­терп­ца Сво­е­го, свя­то­го Ни­ки­ты, как неко­гда Он бла­го­сло­вил мно­ги­ми бо­гат­ства­ми дом Пен­те­ф­рия ра­ди Иоси­фа (Быт.39:5) и дом Авед­да­ров ра­ди Ки­во­та За­ве­та (2Цар.6:11). Дом Ма­ри­а­на стал изоби­ло­вать боль­шим бо­гат­ством: и ве­ще­ствен­ным, и ду­хов­ным, ибо от гро­ба свя­то­го по­да­ва­лось мно­го да­ров всем нуж­да­ю­щим­ся и нис­по­сы­ла­лось бо­ля­щим мно­го ис­це­ле­ний. Весь го­род и окрест­ные жи­те­ли со­би­ра­лись ко гро­бу свя­то­го, так что дом Ма­ри­а­на не мог вме­стить всех со­би­рав­ших­ся сю­да ве­ру­ю­щих; по­се­му все ре­ши­ли по­стро­ить цер­ковь во имя свя­то­го Ни­ки­ты и по­ло­жить там мо­щи му­че­ни­ка. При­няв­шись со рве­ни­ем за сие де­ло, ве­ру­ю­щие в ско­ром вре­ме­ни воз­двиг­ли храм. По окон­ча­нии стро­е­ния, ко­гда храм был укра­шен с по­до­ба­ю­щим бла­го­ле­пи­ем, гроб свя­то­го му­че­ни­ка от­кры­ли и, взяв ков­чег, по­нес­ли его в но­во­со­здан­ную цер­ковь и здесь по­греб­ли в зем­ле. Толь­ко од­но­му Ма­ри­а­ну уда­лось взять на бла­го­сло­ве­ние сво­е­му до­му от мо­щей свя­то­го один перст, ко­то­рый он и хра­нил у се­бя с бла­го­го­ве­ни­ем; бо­лее ни­кто не мог взять ни од­ной ча­сти­цы от мо­щей свя­то­го Ни­ки­ты.

Од­на­жды бла­жен­ный Авк­сен­тий, епи­скоп Моп­су­е­стий­ский, со­здав цер­ковь в честь свя­тых му­че­ни­ков Та­ра­ха, Про­ва и Ан­д­ро­ни­ка[9], от­пра­вил по­сла­ние в го­род Ана­за­рву[10], где по­чи­ва­ли мо­щи сих трех свя­тых; в сво­ем по­сла­нии он про­сил граж­дан Ана­за­рвы дать неко­то­рую часть мо­щей свя­тых му­че­ни­ков для вновь вы­стро­ен­но­го хра­ма. То­гда граж­дане Ана­за­рвы про­си­ли Авк­сен­тия, чтобы он вза­мен дал им неко­то­рую часть мо­щей свя­то­го Ни­ки­ты на бла­го­сло­ве­ние их го­ро­ду. Же­лая ис­пол­нить их прось­бу, епи­скоп при­ка­зал от­крыть гроб свя­то­го му­че­ни­ка Ни­ки­ты. И вот без вся­кой ви­ди­мой при­чи­ны мра­мор­ный ка­мень, быв­ший на гро­бе свя­то­го, рас­пал­ся на две по­ло­ви­ны. Один из при­сут­ство­вав­ших здесь дерз­но­вен­но кос­нул­ся сво­ей ру­кой свя­тых мо­щей, но тот­час же ру­ка его вы­сох­ла, а на него са­мо­го на­пал ужас. В то же вре­мя раз­дал­ся с неба силь­ный удар гро­ма и блес­ну­ла яр­кая мол­ния; все при­шли в страх. То­гда епи­скоп по­нял, что Бог не бла­го­слов­ля­ет раз­дроб­лять мо­щи свя­то­го, и рас­ка­ял­ся в сво­ем на­ме­ре­нии. Взяв за ис­сох­шую ру­ку че­ло­ве­ка, дерз­ко при­кос­нув­ше­го­ся к мо­щам свя­то­го, он сно­ва до­тро­нул­ся ею до мо­щей и стал мо­лить­ся:

– О, свя­той му­че­ник Хри­стов Ни­ки­та! Те­бе бо­лее по­до­ба­ет ис­це­лять, чем вре­дить, ибо ты благ и под­ра­жа­ешь Все­бла­го­му Гос­по­ду, и ес­ли ты ско­ро на­ка­зал се­го че­ло­ве­ка, то не еще ли ско­рее по­ми­лу­ешь его.

Лишь толь­ко епи­скоп про­из­нес сии сло­ва, тот­час ис­це­ле­ла вы­сох­шая ру­ка то­го че­ло­ве­ка, и все удив­ля­лись чу­де­сам свя­то­го му­че­ни­ка Ни­ки­та и про­слав­ля­ли Бо­га. Не осме­ли­ва­ясь уже бо­лее ка­сать­ся мо­щей угод­ни­ка Бо­жия, епи­скоп[11], со­вер­шив над ни­ми бла­го­го­вей­ное пе­ние, сно­ва с че­стью за­крыл его гроб­ни­цу, сла­вя От­ца и Сы­на и Свя­то­го Ду­ха, Еди­но­го в Тро­и­це Бо­га, Ко­е­му по­до­ба­ет вся­кая сла­ва, честь и по­кло­не­ние во ве­ки. Аминь.


При­ме­ча­ния

[1] Ни­ки­та – по пе­ре­во­ду с гре­че­ско­го "по­бе­ди­тель".

[2] Гот­ская стра­на про­сти­ра­лась от Ниж­ней Вис­лы до Чер­но­го мо­ря; глав­ным об­ра­зом го­ты жи­ли в ны­неш­ней Ру­мы­нии, по Ду­наю.

[3] Истр – ста­рин­ное на­зва­ние Ду­ная.

[4] Ум. око­ло 340 го­да.

[5] Им­пе­ра­тор Ва­лент цар­ство­вал с 364 по 378 гг.

[6] Ур­фил, или Уль­фил­ла – пер­вый гот­ский епи­скоп и рев­ност­ный про­по­вед­ник хри­сти­ан­ства сре­ди го­тов; жил от 311 до 383 г.

[7] Го­род Моп­су­е­стия был рас­по­ло­жен на рав­нине, на бе­ре­гах ре­ки Пи­ра­ма.

[8] Кон­чи­на св. Ни­ки­ты по­сле­до­ва­ла 15 сен­тяб­ря 372 г.

[9] Па­мять их празд­ну­ет­ся 12 ок­тяб­ря.

[10] Ана­за­рв, или Ана­за­рва – го­род в Ки­ли­кии.

[11] Епи­скоп Авк­сен­тий II жил в по­ло­вине V ве­ка; участ­во­вал в 451 го­ду на IV Все­лен­ском Со­бо­ре в Хал­ки­доне.