Каноны святому блаженному Иоанну, деспоту Сербскому, и родителям его Стефану и Ангелине Бранковичам

Припе́в: Святи́и блаже́ннии ца́рие Се́рбстии, моли́те Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 14 июля (01 июля ст. ст.); 12 августа (30 июля ст. ст.); 23 декабря (10 декабря ст. ст.)

Глас 1.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Го́рькия рабо́ты изба́влься Изра́иль, непроходи́мое про́йде, я́ко су́шу, врага́ зря́ потопля́ема, пе́снь я́ко Благоде́телю пое́т Бо́гу, чудоде́ющему мы́шцею высо́кою, я́ко просла́вися.

Прииди́те, ны́не предпра́зднственная возгласи́м, с волхвы́ Христу́ да́ры принесе́м и со А́нгелы возопие́м: Свя́т еси́, Го́споди.

Отца́ ва́шего по отше́ствии, благочести́ваго Стефа́на де́спота, ма́ти ва́ша Ангели́на преподо́бная, наказу́ющи ва́с, жа́лостно ва́м глаго́лаше: ны́не, ча́дца моя́, оте́ц ва́ш к Бо́гу пресели́ся, кто́ отны́не воско́рмит вы́? То́чию наде́йтеся на Го́спода Бо́га, не забу́дет бо Свои́х рабо́в, оба́че учи́теся со А́нгели зва́ти: сла́ва в Вы́шних Бо́гу.

Во смире́нии, я́ко в цве́те, прему́дростию и ра́зумом о́троцы укра́шени, исполни́тели яви́шася, послуша́нием и покоре́нием ма́тери свое́й, я́ко венцы́ све́тлыми, украша́хуся, за́поведи Христа́ Бо́га исполня́юще, вопия́ху: сла́ва в Вы́шних Бо́гу.

Богоро́дичен: А́ще и еди́н разумева́ется лице́м Емману́ил, но естество́м сугу́б, сего́ две́ возвеща́ем в Не́м во́ли и де́йства. Его́же Роди́тельницу Богоро́дицу испове́дуем и с Не́ю вопие́м: сла́ва в Вы́шних Бо́гу.

И́н, гла́с 8.

Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

Ликовству́юще пе́сньми, благочести́ваго Иоа́нна де́спота, соше́дшеся дне́сь, по достоя́нию восхва́лим, я́ко мно́гих чуде́с пода́теля оби́льна, мо́лится бо о на́с Го́сподеви. Те́м и мы́ с ни́м возопие́м: сла́ва смотре́нию Твоему́, Го́споди.

У́грин о́н, а́ще и инове́рен бя́ше, но егда́ ви́де ва́с, о́троцы преблаже́ннии, жа́луя сиро́тства ва́шего, ра́достно ва́с прие́млет, и подае́т ва́м Си́рмию во обдержа́ние, и, зря́ красоту́ лица́ ва́шего, диви́тся: красне́йши же душе́ю вои́стинну яви́стеся, о преблаже́ннии! Те́м с ва́ми воспое́м: сла́ва смотре́нию Твоему́, Го́споди.

Вельми́ тя́ хра́бра и оружено́сна на сопроти́вныя Бо́г показа́, отгоня́ и́х от ста́да твоего́, а́ки во́лки суро́выя, соблюда́я лю́ди оте́чества твоего́ неврежде́нии, и ны́не мо́лим тя́, преблаже́нне Иоа́нне: сохрани́ и на́с, служи́тели твоя́, от нахожде́ний ча́д ага́рянских, да вси́ пе́снь пое́м: сла́ва смотре́нию Твоему́, Го́споди.

Богоро́дичен: Алава́стр, Чи́стая, мы́сленный Ты́ еси́, ми́ра, излия́вшагося на зе́млю с Небесе́; и мене́ ны́не благоуха́ния испо́лни, да воспою́ пе́снь: чу́дная дела́ Тобо́ю сотвори́ Сы́н Тво́й и Бо́г, Пречи́стая Де́во.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не му́дростию и бога́тством да хва́лится сме́ртный свои́м, но ве́рою Госпо́днею, правосла́вно взыва́я Христу́ Бо́гу и поя́ при́сно: на ка́мени Твои́х за́поведей утверди́ мя́, Влады́ко.

Стефа́н де́спот, роди́тель тво́й, Бо́гу хотя́щу от жития́ сего́ отхо́дит, тебе́, я́ко а́гня незло́бивое, в чужде́м ста́де оставля́ет. Ты́ же, свя́те, Христа́ Бо́га любя́ и ма́тере твоея́ за́поведи сохраня́я, наказа́нием до́бре утвержда́ем, непреста́нно Бо́гу поя́: Свя́т еси́, Го́споди.

Пома́занник Ри́мския держа́вы а́ще и восхоте́, но не возмо́же ва́с удержа́ти от полу́ченнаго ва́м путеше́ствия, Бо́гу ему́ возбраня́ющу, но с ми́ром и дарми́ отпуще́ние ва́м да́рует. Вы́ же, путеше́ствие творя́ще и Бо́га благодаря́ще, поете́: Свя́т еси́, Го́споди.

Любо́вию приходя́щим к ра́це моще́й ва́ших и́ноком и бельце́м, благочести́ве Стефа́не, Макси́ме преблаже́нне, Ангели́но преподо́бная и Иоа́нне пра́ведне, душа́м спасе́ние и телесе́м здра́вие все́м на́м дарова́ти мо́лимся к Бо́гу ва́шими моли́твами, да с ва́ми вопие́м: Свя́т еси́, Го́споди.

Богоро́дичен: Его́же трепе́щет, Чи́стая, вся́кое созда́ние, Сего́ на руку́ име́ла еси́, за милосе́рдие на́с ра́ди Младе́нца бы́вша, Сего́ моли́ спасти́ся все́м, ве́рою зову́щим: Свя́т еси́, Го́споди.

И́н.

Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, Еди́не Человеколю́бче.

Тебе́ отню́д невозмо́же, блаже́нне, ничто́же от Правосла́вия отлучи́ти: ни сиро́тство роди́телей, ни чужестра́нствие, ниже́ цве́т ю́ности. Стра́х Бо́жий в се́рдце твое́м име́я, после́довал еси́ стопа́м роди́телей твои́х, до́йде и пости́же с ни́ми вку́пе во дворы́ Госпо́дни, веселя́ся, вопия́: спасе́ мя́ десни́ца Твоя́, Го́споди.

О, я́ко Бо́гу изво́лившу просла́вити святы́я Своя́, та́ко и просла́ви. Ю́ноша не́кий на одре́ слежа́ше о́смь ле́т, от враче́в исцеле́ния не получи́, слы́ша зна́мения и чудеса́, де́ема тобо́ю, преблаже́нне, отцу́ и ма́тери глаго́лаше: неси́те мя́ к моще́м пра́веднаго Иоа́нна, да и а́з насы́щуся, я́ко пе́с, от крупи́ц, па́дающих от трапе́зы бога́таго. О́ле зна́мений и чуде́с де́емых! Еще́ ему́ во врата́ це́ркве Богома́тере внесе́ну бы́вшу, здра́в бы́сть, я́ко и не боле́, ве́лиим гла́сом возопи́: моли́твами пра́веднаго Иоа́нна спасе́ мя́ десни́ца Твоя́, Го́споди.

Ны́не весе́лия испо́лнися хра́м Богома́тере, в не́мже лежи́т сокро́вище неги́блемо, те́ло блаже́ннаго, чудесы́ удивля́емо: вси́ у́бо, приближа́ющеся к ра́це моще́й его́ с ве́рою, исцеле́ния да́ры прие́млют, здра́ви отхо́дят и, Бо́га благодаря́ще, пою́т: спасе́ на́с десни́ца Твоя́, Го́споди.

Богоро́дичен: Изба́ви на́с гее́нны и вся́каго преще́ния в ча́с Суда́, рабы́ Твоя́, Пренепоро́чная, и прича́стники сотвори́ Сы́на и Бо́га Твоего́ Ца́рствию, да вси́ пое́м Ему́: спасе́ на́с десни́ца Твоя́, Го́споди.

Седа́лен, гла́с 4.

Я́ко цве́т прекра́сен, процве́л еси́ во оте́чествии твое́м, благоро́дне Иоа́нне, и́маши бо мо́щи твоя́, пребыва́ющия во хра́ме Бо́жия Ма́тере, и лежа́щия в честне́й ра́це, це́лы, невреди́ми, я́ко кри́н благоуха́нный и я́ко ки́тра доброво́нная, облагоуха́ющая вся́, приходя́щия к ни́м с ве́рою, и исцеле́ний да́ры невозбра́нно подава́ющая, и ны́не не забу́ди рабы́ твоя́, мо́лимся.

Богоро́дичен: Я́же от все́х родо́в предызбра́нная, от все́х проро́ков пронарече́нная, и от все́х челове́к препросла́вленная, и от А́нгел удивля́ема, Ма́ти Бо́га Вы́шняго, удиви́ на ны́ ми́лость Твою́. Умоли́ Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего, изба́витися на́м от вся́каго зла́, да Тя́ непреста́нно, я́ко Ма́терь Бо́жию, велича́ем.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Слы́ша дре́вле Авваку́м, Христе́, чу́дный Тво́й слу́х и стра́хом взыва́ше: от ю́га Бо́г прии́дет и Святы́й от горы́ приосене́нныя ча́щи спасти́ пома́занныя. Сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Красу́йся, Це́ркви Бо́жия, ликовству́йте, Се́рбстии наро́ди, Богосо́бранный ли́че, зря́ще ве́щь ди́вну и прекра́сну, в це́ркви Бо́жия Ма́тере лежа́щу, мо́щи Богопросла́вленных де́спот, оте́ц с сы́ны, ма́ти с ча́ды, мо́лятся бо непреста́нно о лю́дех свои́х, я́ко чадолю́бцы, и оби́тель свою́ сохраня́ют от вся́кия напа́сти, те́м и мы́ пе́снь воспое́м: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

А́ще и посреде́ иноязы́чных учи́телей водворя́ешися, Богоблаже́нне, но Правосла́вия оте́ческаго николи́же погреши́, Бо́гу сохраня́ющу тя́, до́ндеже жела́емый гла́с получи́л еси́: вни́ди, ра́бе, в ра́дость Го́спода твоего́. Тому́ и мы́ наде́емся, зову́ще: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Ни са́на вели́чество, ни во́инственное попече́ние, ниже́ бра́чное совокупле́ние возмо́же тебе́ отдали́ти от любве́ Христо́вы, пра́ваго пути́ держа́ся неотсту́пно, до́ндеже вше́л еси́ в ра́йская селе́ния, иде́же пра́ведник совокупле́ния, веселя́ся с роди́тели твои́ми. Те́мже и мы́ мо́лимся, блаже́нне Иоа́нне: помяни́те и на́с во весе́лии Го́спода своего́, да вси́ вопие́м: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Богоро́дичен: О, преукраше́нна доброто́ю доброде́телей Богома́ти Чи́стая, со благочести́вым Стефа́ном и Макси́мом блаже́нным, Ангели́ною преподо́бною и Иоа́нном пра́ведным моли́ о на́с, Его́же родила́ еси́, Христа́, Человеколю́бца Бо́га, изба́витися на́м от вся́каго зла́, да вси́ пое́м Ему́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

И́н.

Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Ру́це твои́, преблаже́нне, име́я просте́рте к тре́бующим и маломо́щныя заступа́я, бога́тство твое́ во утро́бы ни́щих влага́я, отону́дуже тя́ Богатода́вец Христо́с сугу́бою мздо́ю обогати́ и дарова́ тебе́ с роди́тели твои́ми ве́чное наслажде́ние. Моли́теся, святи́и, та́мо и на́м с ва́ми улучи́ти ма́лое утеше́ние, да вси́ пое́м: ди́вен Бо́г во святы́х Свои́х.

Наказу́я словесы́ твоя́ лю́ди, преблаже́нне, и бди́те, моли́теся, глаго́ля, и внима́йте, не ве́мы бо, в ко́й ча́с та́ть прии́дет; кре́пко ста́нем, не пощади́м пло́ти на́шея, проти́ву бра́ни бори́теля ополчи́мся, Бо́га Помо́щника призове́м, да держа́ву оте́чества на́шего сохрани́т; сохрани́ и на́с, свя́те, моли́твами твои́ми, пою́щия: ди́вен Бо́г во святы́х Свои́х.

Еще́ от ю́ности, свя́те, Бо́га любя́, Того́ ища́, Того́ гоня́, до́ндеже и пости́гл еси́, и То́й тя́ во весе́лие прия́т, и оби́тель в тебе́ Ду́ха Свята́го сотвори́, и просла́ви во вселе́нней чудесы́ в хвалу́ и увере́ние ро́ду на́шему. Да вси́ вопие́м: ди́вен Бо́г во святы́х Свои́х.

Богоро́дичен: Ди́вный и прекра́сный ли́че, свята́я и Богоизбра́нная четвери́це, мы́, смире́ннии служи́тели ва́ши, мо́лимся: с Богоро́дицею и Арха́нгелом Гаврии́лом моли́теся Христу́ Бо́гу изба́витися на́м безго́дныя боле́зни и го́рькия сме́рти, да Тя́ непреста́нно, Ма́терь Бо́жию, в пе́снех велича́ем.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Све́т Тво́й незаходи́мый возсия́й, Христе́, в сердца́ ве́рно пою́щих Тя́, ми́р подава́яй на́м па́че ума́. Те́м, от но́щи неве́дения ко дню́ све́том Твои́м теку́ще, славосло́вим Тя́, Человеколю́бче.

О, Богода́ннаго ва́м ра́зума, святи́и! Чу́дныя гра́ды и страны́ проходя́ще от ме́ста на ме́сто, я́коже иногда́ дре́вний Изра́иль по пусты́ни, Бо́гу ва́с сохраня́ющу, отню́дь не погреши́сте оте́ческаго преда́ния, до́ндеже изво́ли Бо́г просла́вити зе́млю и лю́ди оте́чества ва́шего: земны́м бо ца́рством Небе́сное восприя́сте, и со А́нгели непреста́нно лику́ете, и на́с та́мо не забу́дите, ве́рою воспева́ющих вы́.

Се́й блаже́нный ревну́я и поревнова́ по лю́дех оте́чества своего́, Бо́га николи́же отступа́я, де́нь и но́щь моли́твами и ми́лостынями себе́ Тому́ приводя́. То́й тя́ и прия́т и сотвори́ в тебе́ оби́телище Свято́му Ду́ху. Сподо́би и на́с Ду́ха Свята́го моли́твами, свя́те, твои́ми, ве́рою воспева́ющих тя́.

О, та́ко Бо́гу изво́лившу: Гео́ргий, старе́й бра́т тво́й, остриза́ет власы́ своя́, ма́тери, и все́м лю́дем, и тебе́, преблаже́нне, изво́ли лу́чше рабо́тати Бо́гу, не́жели име́ти вре́менную сего́ ми́ра сла́дость. Сего́ ра́ди обре́те на Небесе́х ра́дость, и на́с та́мо не забу́ди, свя́те, ве́рою воспева́ющих тя́.

Богоро́дичен: О, лозо́, Ду́хом Святы́м насажде́на, о, четвери́це Богоизбра́нная, мо́щи бо ва́ша светосия́тельны мно́га зна́мения и чудеса́ содева́ют во хра́ме Богома́тере. С Не́юже и со Арха́нгелом Гаврии́лом моли́теся Человеколю́бцу Бо́гу о на́с, да в ми́ре пое́м из Нея́ ро́ждшагося Го́спода.

И́н.

Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те Незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тьма́ окая́ннаго, но обрати́ мя́, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

И не хотя́щу ти́, блаже́нне Иоа́нне, де́спотства са́н вруча́ется ти́. Ты́ же, свя́те, я́ко во́ин кре́пок, обою́ду о́стрым ору́жием на ага́ряны хра́брствуя и Влады́це Христу́ безле́ностно рабо́тая, своего́ оте́чества лю́ди от бе́д избавля́я и на́с к Небе́сному Ца́рствию направля́я, да вси́ зове́м: чу́дна дела́ Твоя́, Го́споди.

Ничто́же возмо́же ва́с премени́ти от Богода́ннаго ва́м ра́зума и благоче́стия. О Богоблаже́ннии: ни чужестра́нствия хожде́ние, ни иносла́вных вели́чество, но, я́ко адама́нти тве́рдии, соблюдо́сте телеса́ ва́ша чи́ста. Те́мже и Тро́ицы Святы́я жили́ще в себе́ сотвори́сте, и благода́ть Свята́го Ду́ха всели́ся в ва́с, и си́ла Бо́жия де́йствует ва́ми. Те́мже мо́лимся: и о на́с моли́теся Святе́й Тро́ице, я́ко те́плии на́ши засту́пницы, да вси́ зове́м: чу́дна дела́ Твоя́, Го́споди.

И́хже о́ко не ви́де, у́хо не слы́ша, и на се́рдце челове́ку не взыдо́ша, я́же угото́ва Бо́г лю́бящим Его́; ва́м сия́ дарова́нна бы́ша, о благочести́ве Стефа́не, преблаже́нне Макси́ме, Ангели́но преподо́бная и Иоа́нне пра́ведне, мо́лимся и мы́ получи́ти грехо́в проще́ние, ду́ш спасе́ние и теле́с здра́вие, и́ноком, и бельце́м, и все́м, приходя́щим к ра́це моще́й ва́ших, да вси́ зове́м: чу́дна дела́ Твоя́, Го́споди.

Богоро́дичен: Вси́ к воде́ медото́чнаго Твоего́ исто́чника, Богоро́дице Де́во, еди́на ра́досте ро́да на́шего, притека́ем, зову́ще, Пресвята́я: ми́р испроси́ це́рквам Твои́м, да вси́ Сы́ну Твоему́ зове́м: чу́дна дела́ Твоя́, Го́споди.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Ве́сь от страсте́й безме́рных содержу́ся и ки́том зо́л снизпадо́х, но возведи́ из истле́ния мя́, Бо́же, я́коже пре́жде Ио́ну, и ве́рою безстра́стие ми́ да́руй, я́ко да во гла́сех хвале́ния и спасе́ния ду́хом пожру́ Ти́.

Лику́й, Си́рмие, страно́ Се́рбская, весели́ся, свята́я митропо́лие, хра́ме Бо́жия Ма́тере, красу́йся положе́нием святы́х моще́й Стефа́на благочести́ваго, Макси́ма блаже́ннаго, Ангели́ны преподо́бныя, Иоа́нна пра́веднаго, мо́лятся бо о лю́дех свои́х, я́ко отечестволю́бцы, да в ми́ре пе́снь пое́м: сла́ва Бо́гу, сотво́ршему пресла́вная.

Агаря́нин не́кий бя́ше бесну́яся, жи́в бо бе́с во чре́ве его́ валя́шеся. Мно́гия беды́ и труды́ на те́ло его́ нанесе́, мно́жицею бо на земли́ лежа́, я́ко ме́ртв, зря́шеся. Приве́дше же его́ к ра́це моще́й ва́ших, о преди́вная четвери́це! О́н, а́ще и неве́рен, оба́че рыда́я, бя́ше пла́чася. Вы́ же, святи́и, я́ко богатода́вцы, и псо́м невозбра́нно от крупи́ц святы́я ва́шея трапе́зы неща́дно подае́те, та́ко и агаря́нину ско́рое исцеле́ние. О́н же, здра́в бы́в, возопи́: не́сть ве́ры, па́че ве́ры христиа́нския. Сла́вы же ра́ди земны́я не возлюби́ Небе́сныя, оба́че бя́ше поя́: сла́ва Бо́гу, сотво́ршему чудеса́ пресла́вная.

Ди́вно дре́во, красны́ же ве́тви, но и пло́д вои́стинну сладча́йший ме́да, прииди́те, ны́не вкуси́вше оби́льно, чу́вства на́ша теле́сна вку́пе и душе́вна услади́м, и в ра́дости со святы́ми Христа́ Бо́га возвели́чим, и пе́сньми воспои́м: сла́ва Бо́гу, сотво́ршему пресла́вная.

Богоро́дичен: Исцели́ я́звы моея́ души́, и многому́тное помышле́ний волне́ние, Влады́чице, утиши́, и ми́рное ми́ устрое́ние пода́ждь, да в ми́ре Сы́ну Твоему́ пое́м: сла́ва Бо́гу, сотво́ршему пресла́вная.

И́н.

Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя́.

Ко твоему́ оте́честву приити́ тебе́ сотвори́ Бо́г и не хотя́ща, преблаже́нне Иоа́нне, обогаща́я тя́ да́ры сла́вою немимотеку́щею. Те́м приходя́щии к ра́це моще́й твои́х почерпа́ют пи́во от исто́чника приснотеку́щаго, исцеле́ния от тебе́ бога́тыя да́ры, да вси́ зове́м: славосло́вим Тя́, Человеколю́бче.

А́ще и лише́ни роди́теля, но ва́с, о Богоблаже́ннии, ке́сарь, в держа́ве свое́й че́стне назира́я и я́ко сиро́тства ва́шего жале́я, ца́рскими ва́с учрежда́ет; вы́ же, святи́и, я́ко рабы́ Бо́га Вы́шняго, и в чужде́й земли́ непогреши́сте десна́го стоя́ния. И на́с та́мо приведи́те ва́шими моли́твами, пе́снь Бо́гу пою́щия: славосло́вим Тя́, Человеколю́бче.

По преставле́нии твое́м, Иоа́нне преблаже́нне, я́ко го́лубь целому́дренный, на фи́никс доброде́телей возше́л еси́, криле́ име́я позлаще́ни, и́маже возлете́в, в ра́йстей красоте́ водвори́лся еси́ и, Боже́ственныя пи́щи наслажда́яся, с ра́достию пое́ши: славосло́вим Тя́, Человеколю́бче.

Богоро́дичен: Еди́ну Пречи́стую, Еди́ну Нескве́рную молю́ Тя́, Отрокови́це: сла́стными оскве́рншуюся страстьми́ ду́шу мою́ окая́нную Твои́ми моли́твами очи́сти, да досто́йно воспою́ Сы́ну Твоему́, зовы́й: славосло́влю Тя́, Человеколю́бче.

Конда́к, гла́с 8.

Прииди́те, достодо́лжно почти́м Иоа́нна, но́выя благода́ти служи́теля новопросла́вленнаго, сла́ву ве́ры на́шея и на́шего моли́твенника, созыва́ет бо пе́ти благода́рными гла́сы и просла́вити Просла́вльшаго святы́я Своя́ и мо́лится о творя́щих па́мять его́ и о зову́щих ему́: ра́дуйся, Иоа́нне, но́вое процвете́ние.

И́кос:

Вели́ка тя́ Се́рбстей земли́ свети́льника Бо́г показа́ в после́дняя времена́, Иоа́нне блаже́нне: неви́димо Христо́выя лю́ди непрестае́ши посеща́я и ско́рая исцеле́ния подава́я все́м, ве́рою приходя́щим к ра́це моще́й твои́х. Те́м вси́ согла́сно вопие́м ти́ сия́: ра́дуйся, сто́лпе пресве́тлый, просвеща́я на́с чудесы́ и зна́меньми. Ра́дуйся, отца́ благочести́ваго ко́рене. Ра́дуйся, преподо́бныя ма́тере ве́тви прекра́сная. Ра́дуйся, наги́х покрови́телю и плене́ных свободи́телю. Ра́дуйся, я́ко восприя́л еси́ вме́сто тле́нных нетле́нныя. Ра́дуйся, зри́телю Све́та Непристу́пнаго. Ра́дуйся, са́де, новосажде́нный в ра́йстем селе́нии. Ра́дуйся, я́ко лику́еши со А́нгелы. Ра́дуйся, о́блаче ро́сный, ве́рных сердца́ ороша́я. Ра́дуйся, земли́ Се́рбстей засту́пниче. Ра́дуйся, це́ркви твое́й све́тлое украше́ние. Ра́дуйся, благочести́вым де́спотом на́шим ра́дование. Ра́дуйся, во́ином правосла́вным во бра́нех кре́пкий помо́щниче. Ра́дуйся, все́м на́м нело́жный храни́телю и похвало́. Ра́дуйся, Иоа́нне, но́вое процвете́ние.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́бразу служи́ти мусики́йскому согла́сию созыва́ющу лю́ди, от пе́сней сио́нских пою́ще, о́троцы Дави́довы мучи́телево разори́ша злочести́вое веле́ние и пла́мень в ро́су преложи́ша, пе́снь воспева́юще: превозноси́мый отце́в и на́ш Бо́же, благослове́н еси́.

Чу́до пресла́вно на земли́ яви́ся, о преблаже́нне Иоа́нне: по изнесе́нии от земны́х не́др свята́го твоего́ те́ла мно́гий наро́д стече́ся, разсла́бленныя принесо́ша, слепы́я приведо́ша, и, егда́ святы́я твоя́ мо́щи облагоуха́ша, тогда́ вси́, ки́йждо от свои́х я́зв, здра́ви бы́ша, сла́ву Бо́гу и тебе́, уго́днику Его́, возда́ша, с ни́мже и мы́ воспои́м: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Украси́л еси́ оте́чества твоего́ лю́ди и бы́л еси́ похвала́ роди́телей твои́х, Иоа́нне пра́ведне: яви́ся бо те́ло твое́, я́ко ки́тра благово́нная, зна́мения и чудеса́, я́ко и́скры, испуща́ющая и все́м, ве́рою приходя́щим к ра́це моще́й твои́х, исцеле́ния подава́ющая. Те́м вси́ вопие́м: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Я́же мы́ зна́ем, сия́ и глаго́лем, и от мно́гих ма́ло рече́м: жену́ не́кую, бесну́ему, желе́зы око́ванну, роди́тели ея́ приведо́ша к ра́це моще́й ва́ших, преблаже́ннии, я́же гла́сы испуща́ше, и, ска́чущи, неле́пая глаго́лаше. Вы́ же, благочести́ве Стефа́не, Макси́ме преблаже́нне, Ангели́но преподо́бная и Иоа́нне пра́ведне, напра́снаго бе́са ско́рым исцеле́нием от нея́ отгна́сте. Она́ же здра́ва, зря́щи сия́, диви́тся, со слеза́ми от ра́дости ни́ц на зе́млю па́дши, вели́чия Бо́гу и ва́м, уго́дником Его́, возда́вше, пою́щи: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Стени́ и пла́чися, душе́ моя́, и себе́ отню́д рыда́й, моля́щися Ма́тери Бо́жией и глаго́лющи: мене́, осужде́ннаго, стра́шныя изба́ви му́ки, да возмогу́ Сы́ну Твоему́ зва́ти: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

И́н.

Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы в Вавило́не иногда́ ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Красе́н виде́нием, красне́йший же душе́ю во исправле́ниих твои́х, свя́те, яви́лся еси́, е́же к Бо́гу име́л еси́, в таковы́х же тя́ и коне́ц пости́же, и процве́л еси́, блаже́нне Иоа́нне, я́ко фи́никс во дво́рех Го́спода твоего́, иде́же, веселя́ся, пое́ши: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Я́ко дре́во ма́слинное при исхо́дищих во́д, псало́мски вои́стинну насажде́н еси́, и вся́, ели́ка а́ще плоди́т, успе́ют; та́ко и вы́, преблаже́ннии, принесо́сте пло́д красе́н Христу́ Бо́гу: Макси́ма блаже́ннаго и Иоа́нна пра́веднаго, Стефа́не де́споте и Ангели́но преподо́бная, те́мже и Христо́с ва́с вку́пе прия́т и введе́ в ра́йское селе́ние. Сподо́бите и на́с с ва́ми ра́дости Го́спода своего́, пою́щих: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

В ле́то преставле́ния ва́шего, о Богоблаже́ннии, осироте́ престо́л Се́рбскаго влады́чества, ага́рянская же ча́да, я́ко пси́ безобра́знии, нападо́ша на зе́млю люде́й оте́чества ва́шего. Вы́ же, святи́и, моли́твами ва́шими, я́ко пра́щею, отжени́те от ста́да своего́ и отны́не мече́м моли́тв ва́ших ссецы́те враги́ на́ша, мо́лимся, да Влады́це Христу́ непреста́нно пе́снь пое́м: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Украше́на красото́ю, ро́ждши Вседе́теля, утро́бою ши́ршая Небе́с еси́, Де́во Всепе́тая, оледене́вшую ду́шу мою́ любо́вию Твое́ю прохлади́, у Сы́на же Твоего́ и Бо́га прича́стника Ца́рствия сотвори́, да Тя́ непреста́нно, Ма́терь Бо́жию, в пе́снех велича́ю.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Чу́да преесте́ственнаго показа́ о́браз огнеро́сная пе́щь дре́вле: о́гнь бо не опали́ ю́ныя де́ти, Христо́во явля́я безсе́менное от Де́вы Боже́ственное рождество́. Те́м, воспева́юще, воспои́м: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.

Прему́дростию и ра́зумом о́троцы украше́ни, исполни́тели яви́шася послуша́нием и покоре́нием ма́тери свое́й, я́ко венцы́ све́тлыми, украша́хуся и, за́поведи Христа́ Бо́га своего́ исполня́юще, крепля́хуся, пою́ще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Ра́дуйся, благочести́ваго царя́ о́трасле, ско́рый на́ш помо́щниче и те́плый засту́пниче Иоа́нне пра́ведне, мо́лимся: непреста́й моля́ся ко Влады́це Христу́ Бо́гу, ми́р, и здра́вия, и и́но, а́ще что́, на потре́бу лю́дем твои́м дарова́ти, пою́щим: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Изво́ли Бо́г просла́вити тобо́ю зе́млю оте́чества твоего́, пребога́те Иоа́нне: яви́ бо тя́ посреде́ люде́й твои́х, я́ко ки́тру благово́нну, и вси́, приходя́ще к ра́це моще́й твои́х, ду́ши на́ши и телеса́ наполня́ем ми́ра благово́нна, пою́ще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Изба́ви мя́ страсте́й и бе́д, Богоневе́сто, Ма́ти Христа́ Бо́га, Тебе́ бо положи́ Бо́г к Нему́ Хода́таицу моему́ смире́нию, да вси́ зове́м: благослове́н пло́д чре́ва Твоего́, Пречи́стая Де́во.

И́н.

Ирмо́с: Победи́тели мучи́теля и пла́мене благода́тию Твое́ю бы́вше, за́поведем Твои́м зело́ прилежа́ще, о́троцы вопия́ху: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Го́споди Бо́же мо́й, припа́даю и молю́тися, да осени́т на́с благода́ть Свята́го Ду́ха Твоего́, да возгласи́м пе́снь но́ву от у́ст недосто́йных, е́же похвала́ми просла́вити пра́здник уго́дника Твоего́ Иоа́нна и воспе́ти Тебе́, Бо́гу: да Тя́ тва́рь благослови́т во вся́ ве́ки.

У Жениха́ Христа́ водворя́яся, на земли́ чуде́с лучи́ испусти́л еси́ и разли́чныя неду́ги и боле́зни от челове́к отгна́л еси́, от ковче́га моще́й твои́х благода́ть источа́еши и здра́вие о Бо́зе все́м подава́еши, преблаже́нне Иоа́нне. Те́м вси́ зове́м: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.

Мо́лимся тебе́, преблаже́нне Иоа́нне, та́мо, иде́же водвори́лся еси́ у Христа́ Царя́, со святы́ми веселя́ся, и на́с, мона́хи, и бельцы́, и вся́, служа́щия ти́, помяни́ во весе́лии Го́спода твоего́, пою́щия: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: На Тя́ всю́ наде́жду на́шу возложи́хом, Пречи́стая Де́во. Хра́м бо Тво́й святы́й четы́рьми мощми́ светосия́тельными краси́тся, удивля́ют бо вся́к ра́зум и прему́дрость и все́м, во хра́м Тво́й приходя́щим, исцеле́ния да́ры подава́ют. Те́м мо́лимся Ти́, Ма́ти Бо́жия: моли́твами святы́х Твои́х спаси́ на́с.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Светоно́сный о́блак, в о́ньже все́х Влады́ка, я́ко до́ждь с небесе́ на руно́, сни́де и воплоти́ся на́с ра́ди, бы́в Челове́к, Безнача́льный, велича́ем вси́ я́ко Ма́терь Бо́га на́шего Чи́стую.

Удиви́шася Небе́снии ли́цы, возра́довашася Се́рбстии наро́ди, зря́ще твою́ ду́шу, пра́ведне, от земли́ на Не́бо возноси́му и с роди́тели в ра́йском селе́нии водворя́ему. Мо́лимтися, преблаже́нне Иоа́нне: и на́с, си́рых, не оста́ви без твоея́ по́мощи, да в пе́снех пою́: вели́чит душа́ моя́ Го́спода.

Любо́вию на́с не забы́л еси́, а́ще и от на́с преста́влен бы́л еси́, я́коже дре́вле Илия́, но на́м оста́вил еси́ святы́я твоя́ мо́щи, я́ко ми́лоть честне́йшую; и́миже на́с, преблаже́нне, покрыва́я, сохраня́й, да в ми́ре воспева́ю: вели́чит душа́ моя́ Го́спода.

Егда́ принесо́ша во хра́м Бо́жия Ма́тере те́ло твое́, о пребога́те и пра́ведне Иоа́нне, тогда́ мно́жество наро́да Се́рбскаго стече́ся, принося́ще неду́жныя, и вси́, твоя́ мо́щи лобыза́вшии, от неду́г здра́ви бы́ша: слепи́и зря́ху, немы́й глаго́лаше, хромы́й скача́, игра́ше, сла́ву Бо́гу и тебе́, уго́днику Его́, воздава́ше, поя́: вели́чит душа́ моя́ Го́спода.

Богоро́дичен: О, Ма́ти вся́ческих Творца́, Де́во Всепе́тая, печа́льных уте́хо, потопля́емых Предста́тельнице и пренемога́ющихся Засту́пнице, до живота́ моего́ Ты́ мя́ сохрани́.

И́н.

Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м Не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее Небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Ничи́мже по достоя́нию похвали́ти тя́ уме́ем: оба́че а́ще и недосто́йными устна́ми сие́ ма́лое гране́сие прино́сим тебе́, преблаже́нне Иоа́нне, и, честны́я твоя́ вельми́ похваля́юще мо́щи, в пе́снех Христа́ Бо́га велича́ем, тебе́ да́вшему такову́ю благода́ть и си́лу. Приими́ же от на́с ма́лое моле́ние и посо́бствуй, да принесе́м Бо́гу хвале́ние.

Те́плою любо́вию и ве́рою притека́ющим к ра́це моще́й твои́х, благоро́дне Иоа́нне, и́ноком и бе́льцем пода́ждь душа́м спасе́ние и телесе́м здра́вие и изба́ви лю́тых бе́д и обстоя́ний. Приими́ же от на́с ма́лое моле́ние и посо́бствуй, да принесе́м Бо́гу хвале́ние.

И те́сно и недоуме́тельно ума́ моего́ хвале́ние, но приими́, о всече́стне Иоа́нне, а́ще и неле́по и гру́бо соплето́х сие́ ма́лое пе́сни моле́ние, и твои́м предста́тельством, е́же к Бо́гу, во благо́е претвори́ и в ле́поту учини́. Приими́ же от на́с ма́лое моле́ние и посо́бствуй, да принесе́м Бо́гу хвале́ние.

Богоро́дичен: Ю́же принесо́хом, приими́те похвалу́ и пе́ние, о преблаже́нная и Богопросла́вленная четвери́це, мы́, недосто́йнии, мо́щи ва́ша обстоя́ще, во хра́ме Бо́жия Ма́тере мо́лимся: с Госпоже́ю Богоро́дицею и с Арха́нгелом Гаврии́лом умоли́те Человеколю́бца Бо́га ми́р це́рквам и тишину́ земли́ Се́рбстей, и́ноком, и бе́льцем, и все́м лю́дем теле́сное здра́вие и душе́вное спасе́ние дарова́ти, да в ми́ре Христа́ Бо́га и Пречи́стую Его́ Ма́терь непреста́нно велича́ем.

Свети́лен.

Яви́ся све́тлое украше́ние це́ркве Бо́жия Ма́тере, от пра́ведну бо бо́ку происхо́дит Иоа́нн де́спот, просвеща́я на́ша ду́ши и телеса́, це́рковь же свою́ исполня́я ми́ра благово́нна, и здра́вие подае́т неду́жным все́м, и́же ве́рою приходя́щим к ра́це моще́й его́, неоску́дно насыща́я весе́лия теле́снаго, вку́пе и душе́внаго.

Сла́ва, и ны́не: Неизрече́ннаго прижи́тия была́ еси́, Всенепоро́чная Неве́сто, я́ко су́щи честне́йший хра́м, Богоро́дице: Све́т бо Преве́чный в Тя́ всели́ся, и породи́ Бо́га. Пою́ще у́бо Твое́ Рождество́, велича́ем Тя́ досто́йно, Всенепоро́чная Отрокови́це.

Иоа́нн Сербский, король

Житие блаженного Иоанна и родителей его Стефана и Ангелины, правителей Сербских

Свя­той Сте­фан Сле­пой освя­тил­ся ве­ли­ки­ми стра­да­ни­я­ми о Бо­ге вме­сте со сво­ей су­пру­гой, свя­той Ан­ге­ли­ной, и дву­мя их сы­но­вья­ми, Мак­си­мом и Иоан­ном. В юно­сти он неко­то­рое вре­мя жил со сво­ей сест­рой Ма­рой (на­силь­но вы­дан­ной за­муж за сул­та­на) при дво­ре сул­та­на Му­ра­ла II и был ослеп­лен вме­сте со сво­им бра­том Гргу­ром в Иед­рене. В 1458 го­ду свя­той Сте­фан на­чал пра­вить сер­ба­ми, но вско­ре вы­нуж­ден был бе­жать в Ал­ба­нию, где же­нил­ся на Ан­ге­лине, до­че­ри ко­ро­ля Ге­ор­гия. В из­гна­нии он вы­рас­тил двух сы­но­вей. Умер в Ита­лии, сле­пой и несчаст­ный, но в со­вер­шен­ной пре­дан­но­сти Бо­гу. Бог про­сла­вил его веч­ною ра­до­стью, со­хра­нив его мо­щи нетлен­ны­ми, бла­го­ухан­ны­ми и чу­до­твор­ны­ми. Его сын, свя­ти­тель Мак­сим, был по­став­лен ар­хи­епи­ско­пом Ва­ла­хий­ским и Ру­мын­ским. В кон­це жиз­ни он ос­но­вал мо­на­стырь в Кру­ше­до­ле, где его нетлен­ные чу­до­твор­ные мо­щи по­чи­ва­ют вме­сте с мо­ща­ми ро­ди­те­лей и бра­та свя­то­го Иоан­на.

Иное жизнеописание блаженного Иоанна и родителей его Стефана и Ангелины, правителей Сербских

Жизнь Серб­ско­го пра­ви­те­ля Сте­фа­на Бран­ко­ви­ча и его се­мьи бы­ла пол­на пре­врат­но­стей и бед. По­сле за­хва­та Сер­бии тур­ка­ми в 1457 го­ду сред­ний сын то­гдаш­не­го пра­ви­те­ля Сер­бии Сте­фан, от­ли­чав­ший­ся крот­ким нра­вом и пре­крас­ным зна­ни­ем Свя­щен­но­го Пи­са­ния, от­пра­вил­ся в сто­ли­цу Тур­ции вслед за сест­рою, от­дан­ной сул­та­ну Му­ра­ту в же­ны. Од­на­ко, узнав, что тур­ки с фа­на­ти­че­ской же­сто­ко­стью со­жгли Ми­ле­шев­ский мо­на­стырь, бла­жен­ный Сте­фан встал на за­щи­ту Сер­бии от за­во­е­ва­те­лей. Ко­гда он же­нил­ся на Ан­ге­лине, до­че­ри Ал­бан­ско­го кня­зя, тур­ки угро­жа­ли бла­жен­но­му Сте­фа­ну и его се­мье рас­пра­вой. С же­ной и тре­мя детьми он вы­нуж­ден был скры­вать­ся сна­ча­ла в Ал­ба­нии, а по­том в Ита­лии, где бла­жен­ный Сте­фан и скон­чал­ся.

Бла­жен­ная Ан­ге­ли­на пе­ре­нес­ла нетлен­ные остан­ки су­пру­га в Ку­пи­но­во. Пра­ви­те­лем Сер­бии в кон­це XV ве­ка стал сын пра­вед­ных Сте­фа­на и Ан­ге­ли­ны, бла­жен­ный Иоанн. Нетлен­ные мо­щи пра­вед­но­го Иоан­на и его ро­ди­те­лей впо­след­ствии про­сла­ви­лись мно­ги­ми зна­ме­ни­я­ми.

Стефа́н Сербский (Бранкович), король

Житие блаженных Стефана и Ангелины (Бранковичей), правителей Сербских

Свя­той Сте­фан Сле­пой освя­тил­ся ве­ли­ки­ми стра­да­ни­я­ми о Бо­ге вме­сте со сво­ей су­пру­гой, свя­той Ан­ге­ли­ной, и дву­мя их сы­но­вья­ми, Мак­си­мом и Иоан­ном. В юно­сти он неко­то­рое вре­мя жил со сво­ей сест­рой Ма­рой (на­силь­но вы­дан­ной за­муж за сул­та­на) при дво­ре сул­та­на Му­ра­та II и был ослеп­лен вме­сте со сво­им бра­том Гргу­ром в Иед­рене. В 1458 го­ду свя­той Сте­фан на­чал пра­вить сер­ба­ми, но вско­ре вы­нуж­ден был бе­жать в Ал­ба­нию, где же­нил­ся на Ан­ге­лине, до­че­ри ко­ро­ля Ге­ор­гия. В из­гна­нии он вы­рас­тил двух сы­но­вей. Умер в Ита­лии, сле­пой и несчаст­ный, но в со­вер­шен­ной пре­дан­но­сти Бо­гу. Бог про­сла­вил его веч­ною ра­до­стью, со­хра­нив его мо­щи нетлен­ны­ми, бла­го­ухан­ны­ми и чу­до­твор­ны­ми. Его сын, свя­ти­тель Мак­сим, был по­став­лен ар­хи­епи­ско­пом Ва­ла­хий­ским и Ру­мын­ским. В кон­це жиз­ни он ос­но­вал мо­на­стырь в Кру­ше­до­ле, где его нетлен­ные чу­до­твор­ные мо­щи по­чи­ва­ют вме­сте с мо­ща­ми ро­ди­те­лей и бра­та свя­то­го Иоан­на.

Иное жизнеописание блаженных Стефана и Ангелины (Бранковичей), правителей Сербских

Жизнь серб­ско­го пра­ви­те­ля Сте­фа­на Бран­ко­ви­ча и его се­мьи бы­ла пол­на пре­врат­но­стей и бед. По­сле за­хва­та Сер­бии тур­ка­ми в 1457 го­ду сред­ний сын то­гдаш­не­го пра­ви­те­ля Сер­бии Сте­фан, от­ли­чав­ший­ся крот­ким нра­вом и пре­крас­ным зна­ни­ем Свя­щен­но­го Пи­са­ния, от­пра­вил­ся в сто­ли­цу Тур­ции вслед за сест­рою, от­дан­ной сул­та­ну Му­ра­ту в же­ны. Од­на­ко, узнав, что тур­ки с фа­на­ти­че­ской же­сто­ко­стью со­жгли Ми­ле­шев­ский мо­на­стырь, бла­жен­ный Сте­фан встал на за­щи­ту Сер­бии от за­во­е­ва­те­лей. Ко­гда он же­нил­ся на Ан­ге­лине, до­че­ри Ал­бан­ско­го кня­зя, тур­ки угро­жа­ли бла­жен­но­му Сте­фа­ну и его се­мье рас­пра­вой. С же­ной и тре­мя детьми он вы­нуж­ден был скры­вать­ся сна­ча­ла в Ал­ба­нии, а по­том в Ита­лии, где бла­жен­ный Сте­фан и скон­чал­ся.

Бла­жен­ная Ан­ге­ли­на пе­ре­нес­ла нетлен­ные остан­ки су­пру­га в Ку­пи­но­во. Пра­ви­те­лем Сер­бии в кон­це XV ве­ка стал сын пра­вед­ных Сте­фа­на и Ан­ге­ли­ны, бла­жен­ный Иоанн. Нетлен­ные мо­щи пра­вед­но­го Иоан­на и его ро­ди­те­лей впо­след­ствии про­сла­ви­лись мно­ги­ми зна­ме­ни­я­ми.

Ангели́на Сербская (Бра́нкович), королева

Краткое житие блаженной Ангелины Сербской (Бранкович)

Дочь кня­зя Ге­ор­гия Ал­бан­ско­го и су­пру­га Сте­фа­на, ко­ро­ля Сер­бии, свя­тая Ан­ге­ли­на пре­тер­пе­ла из­гна­ние вме­сте со сво­им му­жем и раз­де­ли­ла все труд­но­сти жиз­ни в Ал­ба­нии и Ита­лии. Двух сы­но­вей сво­их, свя­тых Мак­си­ма и Иоан­на, вос­пи­та­ла в ду­хе ис­тин­но хри­сти­ан­ском. По смер­ти су­пру­га, при­няв мо­на­ше­ский по­стриг, свя­тая Ан­ге­ли­на по­свя­ти­ла се­бя мо­лит­ве, бла­го­тво­ри­тель­но­сти и хра­мо­стро­и­тель­ству. Вер­ная же­на, доб­рая мать и со­вер­шен­ная хри­сти­ан­ка, она во­ис­ти­ну за­слу­жи­ла имя «ма­те­ри Ан­ге­ли­ны», ко­то­рым ее на­гра­дил на­род. Ее чу­до­твор­ные мо­щи со­хра­ня­ют­ся вме­сте с мо­ща­ми ее пра­вед­но­го су­пру­га – свя­то­го Сте­фа­на и их бла­го­че­сти­вых де­тей Мак­си­ма и Иоан­на в мо­на­сты­ре Кру­ше­дол. Свя­тая Ан­ге­ли­на об­ре­ла по­кой и веч­ную жизнь в на­ча­ле шест­на­дца­то­го сто­ле­тия.

Полное житие блаженной Ангелины Сербской (Бранкович)

По неко­то­рым све­де­ни­ям, Ан­ге­ли­на при­над­ле­жа­ла к ро­ду Чер­но­е­ви­чей – бы­ла до­че­рью Ан­дрея по про­зва­нию Ар­ва­нит Храб­рый и пле­мян­ни­цей во­е­во­ды Ива­на-бея, пра­ви­те­ля Чер­но­го­рии в 1465–1496 го­дах. Ко­гда ее бра­та уже, по-ви­ди­мо­му, уже не бы­ло в жи­вых, Иван вы­дал ее за­муж за серб­ско­го дес­по­та Сте­фа­на Сле­по­го Бран­ко­ви­ча[1]. Как боль­шин­ство бра­ков пра­вя­щих особ, ве­ро­ят­но и этот был за­клю­чен по по­ли­ти­че­ским при­чи­нам, что де­ла­ет еще бо­лее при­ме­ча­тель­ной свя­тость, про­си­яв­шую во всей се­мье.

Жизнь серб­ско­го дес­по­та Сте­фа­на Бран­ко­ви­ча и его се­мьи бы­ла пол­на пре­врат­но­стей и бед. Сте­фан и Ан­ге­ли­на жи­ли в люб­ви и со­гла­сии и име­ли дво­их сы­но­вей, Ге­ор­гия и Иоан­на, и двух до­че­рей, Ма­ру и Ми­ли­цу. Око­ло де­ся­ти лет, скры­ва­ясь от ту­рец­кой рас­пра­вы, се­мья про­ве­ла в ита­льян­ской об­ла­сти Фур­ла­нии. Здесь свя­той Сте­фан вме­сте со сво­ей сест­рой Ка­та­ри­ной ку­пил за­мок Бел­град, где и пре­ста­вил­ся.

Ов­до­вев в 1476 го­ду, Ан­ге­ли­на жи­ла и вос­пи­ты­ва­ла сво­их де­тей в труд­ных усло­ви­ях. Вен­гер­ский ко­роль Мат­вей Кор­вин вы­де­лил им для управ­ле­ния зем­ли в Сре­ме, при­над­ле­жав­шие неко­гда де­ду Сте­фа­на Ву­ку Бран­ко­ви­чу, и в 1486 го­ду они по­се­ли­лись в се­ле Ку­пи­но­во, ку­да пе­ре­нес­ли и мо­щи дес­по­та Сте­фа­на. Здесь бы­ла ос­но­ва­на цер­ковь свя­то­го апо­сто­ла Лу­ки, где пер­во­на­чаль­но и хра­ни­лись эти мо­щи, яв­ляв­шие мно­го­чис­лен­ные чу­де­са. Пра­ви­те­лем Сре­ма стал вна­ча­ле стар­ший сын Ан­ге­ли­ны Ге­ор­гий, со­шед­ший с тро­на в 1497 го­ду, при­няв­ший по­стриг с име­нем Мак­си­ма и до­стиг­ший свя­то­сти в сане свя­ти­те­ля († 1516), а за­тем ее млад­ший сын – свя­той дес­пот Иоанн († 1502).

Свя­тая Ан­ге­ли­на по­стриг­лась в мо­на­хи­ни око­ло 1509 го­да, а мо­жет быть, и ра­нее, по при­бы­тии в Срем. В 1512–1516 го­дах, по­сле воз­вра­ще­ния из Ва­ла­хии, она ос­но­ва­ла жен­ский мо­на­стырь око­ло вы­стро­ен­ной ею церк­ви Сре­те­ния.

Еще в 1509 го­ду она от­пра­ви­ла сво­е­го ду­хов­ни­ка Ев­ге­ния к рус­ско­му ве­ли­ко­му кня­зю Ва­си­лию III с тро­га­тель­ной прось­бой о по­мо­щи: "На­ша дер­жа­ва ныне упа­да­ет, а твоя дер­жа­ва воз­вы­ша­ет­ся. Возь­ми же на се­бя на­шу за­бо­ту и по­пе­че­ние о свя­тых хра­мах и оби­те­лях, ко­то­рые твои и мои бла­го­че­сти­вые пред­ки со­зда­ли". В сво­ем про­ше­нии она го­во­ри­ла о же­ла­нии вы­стро­ить цер­ковь, где на­ме­ре­ва­лась упо­ко­ить мо­щи сво­е­го су­пру­га Сте­фа­на и сы­на Иоан­на. Ме­сто для церк­ви к то­му вре­ме­ни бы­ло уже куп­ле­но за 100 ду­ка­тов. Рус­ский князь ото­звал­ся на ее прось­бу, кро­ме церк­ви, бы­ли по­стро­е­ны так­же келлии для мо­на­хинь, и по­явил­ся Кру­ше­доль­ский мо­на­стырь, в ко­то­ром св. Ан­ге­ли­на ста­ла на­сто­я­тель­ни­цей и где про­ве­ла свои по­след­ние дни в мо­лит­вах над мо­ща­ми су­пру­га и сы­но­вей.

Скон­ча­лась в 1520 го­ду.

В служ­бе пре­по­доб­ной Ан­ге­лине го­во­рит­ся о ее по­ис­ти­не муж­ской стой­ко­сти, без­гра­нич­ном ми­ло­сер­дии, тер­пе­нии и муд­ро­сти, су­пру­же­ской пре­дан­но­сти и ма­те­рин­ской жерт­вен­но­сти. Го­да­ми при­хо­ди­лось ей жить на чуж­бине, без близ­ких, на ее до­лю вы­па­ла тяж­кая участь пе­ре­жить не толь­ко му­жа, но и всех де­тей и несколь­ко раз бе­реж­но пе­ре­но­сить их свя­тые остан­ки.

Мо­щи и по­чи­та­ние

Мать Ан­ге­ли­на со вре­ме­нем ста­ла од­ной из наи­бо­лее по­чи­та­е­мых серб­ских свя­тых. Ее мо­щи, вме­сте с остан­ка­ми ее свя­то­го се­мей­ства, по­хо­ро­не­ны в Кру­ше­доль­ском мо­на­сты­ре и со­хра­ня­лись там вплоть до 1716 го­да, ко­гда мо­на­стырь был спа­лен тур­ка­ми при от­ступ­ле­нии от Ва­ра­ди­на. Сре­ди уцелев­ших до­ныне мо­щей со­хра­ни­лась кисть ру­ки ма­те­ри Ан­ге­ли­ны. Сла­ва мо­на­сты­ря Кру­ше­дол празд­ну­ет­ся в день па­мя­ти пре­по­доб­ной ма­те­ри Ан­ге­ли­ны.

Ча­сти­ца ее мо­щей так­же со­хра­ня­лась в мо­на­сты­ре се­ла Хо­по­во, где по­сле в пе­рой по­ло­вине XX ве­ка на­шли при­ют на­сель­ни­цы рус­ско­го Лес­нин­ско­го Свя­то-Бо­го­ро­диц­ко­го мо­на­сты­ря. По вы­ез­де из Юго­сла­вии во Фран­цию мо­на­хи­ни увез­ли эту ча­сти­цу с со­бой.

На иконе прп. Ан­ге­ли­на изо­бра­жа­ет­ся в мо­на­ше­ской ри­зе, дер­жа­щей в од­ной ру­ке кни­гу, а в дру­гой – чет­ки или крест. Ее лик пред­став­лен на всех ико­нах свя­той се­мьи Бран­ко­ви­чей, а так­же в чис­ле две­на­дца­ти наи­бо­лее по­чи­та­е­мых серб­ских на­цио­наль­ных свя­тых. Его мож­но уви­деть в со­бор­ной церк­ви ар­хан­ге­ла Ми­ха­и­ла в Бел­гра­де, в Печ­ской пат­ри­ар­хии в Ко­со­ве, в серб­ском мо­на­сты­ре Хи­лан­дар на Афоне и в дру­гих хра­мах.

В Во­е­во­дине, в се­ле Ку­пи­но­во, ря­дом с цер­ко­вью свя­то­го Лу­ки вплоть до 1930 го­да сто­я­ла цер­ковь, по­свя­щен­ная пре­по­доб­ной Ан­ге­лине.


При­ме­ча­ния

[1] Све­де­ния о про­ис­хож­де­нии свя­той Ан­ге­ли­ны со­дер­жат­ся в ис­то­рии Чер­но­го­рии, на­пи­сан­ной чер­но­гор­ски­ми вла­ды­ка­ми из ди­на­стии Пет­ро­ви­чей-Него­шей, Ва­си­ли­ем и свя­ти­те­лем Пет­ром I.