Конон святому преподобному Афанасию Афонскому

Припев: Преподо́бне о́тче Афана́сие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 18 июля (05 июля ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.

Безсме́ртия бы́в тезоимени́т, житие́м скончава́я, и́стиннаго яви́лся еси́, о́тче Афана́сие, безсме́ртия прия́телище, преше́д от вре́менных, но, Христу́ предстоя́, помяни́ на́с, помина́ющих тя́.

Благочести́в от мя́гких бы́в ногте́й, преподо́бне, к доброде́тели стяжа́нию роди́телей лише́ние тя́ ника́коже возбрани́, но все́ жела́ние все́ю си́лою и тща́ние обрати́л еси́ к еди́ному Соде́телю.

От усте́н скве́рных хвалу́, дерзну́в, пою́ тебе́, и́же о тебе́ жела́ния прие́мник бы́в и любве́ сою́зник, но, о́тче, ми́лостив бу́ди и да́ждь по достоя́нию тебе́ сию́ принести́ хвалу́.

Богоро́дичен: Мла́до Отроча́ па́че сло́ва родила́ еси́, Ве́тхаго де́ньми, но́ву на земли́ стезю́ доброде́тели показа́вша, Его́же уго́дник Тво́й при́сный Афана́сий, Отрокови́це, любо́вию снеда́емь, си́й хра́м Тебе́ созда́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле небеса́ ра́зумом и зе́млю на вода́х основа́вый, на ка́мени мя́, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́, я́ко не́сть свя́т па́че Тебе́, Еди́не Человеколю́бче.

От де́тства уже́ к Бо́гу любо́вию взя́т, све́рстныя от дете́й собира́я и ли́к составля́я, духо́вно вчита́л еси́, де́тския, прему́дре, си́х обы́чаи изыма́я.

Прему́дрости жела́нием преше́д, ко благоразу́мному гра́ду Константи́ню, богому́дре, доше́л еси́, я́коже пчела́ му́драя, и, любоде́льно чи́стая от слове́с совоку́пль, неполе́зная оста́вил еси́.

Ве́трилом, о́тче, Креста́ душе́вный тво́й кора́бль окорми́в, благоути́шно же и легко́ жите́йскаго лю́таго потопле́ния избе́гл еси́ и к тишине́ боже́ственных извле́кл еси́ приста́нищ, ра́дуяся.

Богоро́дичен: И́же пре́жде ве́к рожде́йся от Отца́ неизрече́нно напосле́док из утро́бы Твоея́ про́йде и обожи́ на́ше естество́, Ма́ти Де́во, И́же преподо́бных ли́ки я́ве изводя́й.

Седа́лен, гла́с 8.

От ю́ности вся́ оста́вль жите́йская, кра́сная же и ле́потная, усе́рдно после́довал еси́ Зва́вшему тя́, преподо́бне, и, на ра́мо взе́м Кре́ст Го́спода твоего́, в посте́х, о́тче, те́ло изнури́л еси́, те́м и па́стыря тя́ Свои́м овца́м до́бре устроя́ет Всеблаги́й Госпо́дь, Афана́сие блаже́нне. Моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: Я́ко де́ву и еди́ну в жена́х, Тя́, без се́мене ро́ждшую Бо́га пло́тию, вси́ ублажа́ем, ро́ди челове́честии: о́гнь бо всели́ся в Тя́ Божества́, и я́ко Младе́нца млеко́м пита́еши Зижди́теля и Го́спода. Те́м, а́нгельский и челове́ческий ро́д, досто́йно сла́вим пресвято́е Рождество́ Твое́ и согла́сно вопие́м Ти́: моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти покланя́ющимся ве́рою пресвято́му Рождеству́ Твоему́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

У́м страсте́й влады́ку творя́, и боже́ственными зако́ны наставля́емь, и за́поведьми Бо́жиими уверя́емь, младе́нец бесе́дования, и скве́рных со́нмища, и пляса́ния бесо́в благоче́стно возрази́, я́ко прему́др лу́чшее избира́я.

Прие́м ле́гкое Спа́са и́го, и боже́ственным стра́хом составля́емь, и очи́щ те́ло и ду́шу, бы́л еси́ чистоты́ и целому́дрия вина́, и преде́л воздержа́ния, и печа́ть безстра́стия, и любве́ о́браз, Афана́сие.

Проше́д е́же по на́с, и вне́шнее ты́ наказа́ние любому́дрия, прозяба́тельное и реши́тельное, ко́еждо прохожда́л еси́, пра́вдою огражда́емь, му́дростию и разсужде́нием, смире́нием и ра́зумом и ине́ми кра́сными дарова́нии.

Богоро́дичен: Плещми́ херуви́мскими стра́шными носи́мь Влады́ка на престо́ле я́коже о́гненне, в Твою́, Чи́стая, всели́ся утро́бу и пло́ти прия́тием челове́ческое обожи́ существо́, я́ко учи́т изря́дный в преподо́бных Афана́сий, еди́на Всепе́тая.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тма́ окая́ннаго? Но обрати́ мя, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

Яви́лся еси́, я́коже магни́т, привлача́ сла́достию, о́тче, слове́с твои́х к наказа́нию и послуша́нию уче́нием, и́же рече́нным непреста́нно зре́ти и ви́дети честно́е твое́ и ра́достное лице́.

Зако́ном Боже́ственным после́дуя и повеле́нием повину́яся Сотво́ршаго, законополо́жник яви́лся еси́ мона́хом и пра́вило изве́стнейшее, наказа́тель безу́мным, и наста́вник заблу́ждшим и свети́льник во тме́, пресла́вне.

Доброде́телей орга́н и благодарова́ний прия́телище Ду́ха Свята́го сы́й, свяще́нно и красно́ жили́ще созда́л еси́, вся́ко житие́ и жи́знь прора́сленно мона́хом предлага́я.

Богоро́дичен: Вити́йская не мо́гут уста́ по достоя́нию Тя́ пе́ти, Всепе́тая, вы́шшу су́щу херуви́м и вся́кия тва́ри. Те́мже с боже́ственным Афана́сием Влады́ку о все́х на́с помоли́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.

Умертви́л еси́ плотски́я по́хоти воздержа́нием мно́гим, распя́л еси́ себе́ ми́ру и страсте́м, поще́ньми и слеза́ми, моли́твами и пе́сньми непреста́нными прилепля́яся Бо́гу.

Мона́шествующих наста́вник, су́щих в горе́ Афо́нстей, и о́браз и начерта́ние доброде́тельных дея́ний сы́й, украси́л еси́ я́же та́мо вся́ безсупру́жных пребыва́ния.

Сла́док, пра́в и бла́г, кро́ток же и смире́н, благопристу́пен прибли́жник, ми́лостив бы́л еси́, ще́др и благосе́рд, ти́х о́бразы, Христо́в подража́тель нра́вы.

Богоро́дичен: Но́в, я́коже Моисе́й, я́влься, устро́ил еси́, я́коже другу́ю ски́нию, огра́ду, всече́стне, ю́же и превозрасти́л еси́ боле́зньми и по́ты, и возложи́л еси́ Ма́тери Бо́жией.

Конда́к, гла́с 8.

Я́ко невеще́ственных суще́ств зри́теля изря́дна и де́ятельна сказа́теля всеи́стинна, взыва́ет тя́ ста́до твое́, богоглаго́льниче: не оскуде́й, моля́ о рабе́х твои́х, изба́витися напа́стей и обхожде́ний, вопию́щим ти́: ра́дуйся, о́тче Афана́сие.

И́кос:

Свы́ше твое́ зва́ние прие́м пресла́вно, безсме́ртную жи́знь насле́довал еси́: с пло́тию бо на земли́ безпло́тных житие́ проше́д, бы́л еси́ страстьми́ неприя́тен. Те́мже тя́ хва́лим, о́тче: ра́дуйся, све́тлая мона́шествующих сла́во; ра́дуйся, я́сный целому́дрия сто́лпе; ра́дуйся, му́жества я́ве сказа́тельное позна́ние; ра́дуйся, прему́драго ра́зума явле́ние; ра́дуйся, пра́вило равностоя́тельное пра́вды изве́стие; ра́дуйся, сло́вом соверши́вшу ти́ дея́нием стремле́ния; ра́дуйся, у́ме, наслажда́яся мы́слей неизрече́нных; ра́дуйся, всю́ тва́рь благоче́стно уди́вль; ра́дуйся, и́мже посрами́шася де́мони; ра́дуйся, и́мже вся́ка стра́сть умертви́ся; ра́дуйся, исто́чниче живото́чных во́д. Ра́дуйся, спаси́телю ве́рно ти́ вопию́щих: ра́дуйся, о́тче Афана́сие.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́, сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице лику́юще, поя́ху: благослове́н еси́ Бо́же, оте́ц на́ших.

Всю́ обтече́ отню́д тва́рь жития́ твоего́ исправле́ний веща́ние, о́тче, и в пресла́вную дости́гл еси́ высоту́, Бо́гу тя́ просла́вльшу и наро́чита все́м сотво́ршу.

Ни́щих строи́тель, вдови́ц предста́тель, промы́сленник си́рых, печа́льных ско́рая уте́ха, потопля́емых приста́нище, оби́димых заступле́ние бы́л еси́, твоему́, о́тче, подо́бяся учи́телю.

Звезду́ всеми́рну и мона́шествующих свети́ло незаходи́мо, помо́щника в беда́х, гре́шников ве́лие прибе́жище ве́дый, хода́тая и моли́твенника предлага́ю Влады́це Христу́ тя, всече́стне.

Богоро́дичен: Ви́дети жела́я Тво́й уго́дник Твоего́ Сы́на и Бо́га неизрече́нную сла́ву, Богороди́тельнице, Сего́ Честны́й Кре́ст на ра́му взе́м, после́дова живоно́сным Его́ и Боже́ственным стопа́м.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Ю́ношески побежда́я нача́ла, Афана́сие, и вла́сти тмы́, вели́к учи́тель бы́л еси́ и наста́вник спаси́тельный, наве́ты, и ла́яния, и ле́сти те́х открыва́я, ста́до твое́ всего́ де́монов злоде́йствия невреди́мо соблюда́я.

На земли́ я́ко челове́к ходя́, житие́ на небесе́х я́ко вои́стинну стяжа́л еси́, а́нгелом собесе́дник я́влься, житие́ и жи́знь соверша́я о́нех, с ни́миже воспева́еши ны́не: свяще́нницы, благослови́те, лю́дие, превозноси́те Христа́ во ве́ки.

Тя́, соше́дшеся дне́сь, досто́йно хва́лим и моще́й твои́х чти́м ра́ку, страсте́й избавле́ние, согреше́ний оставле́ние, вся́кия напа́сти и обстоя́ния разреше́ние прося́ще моли́твами твои́ми, святу́ю твою́ па́мять ве́рно и ра́достно соверша́юще во ве́ки.

Богоро́дичен: Я́коже Илия́ пе́рвее в Карми́ле всели́ся, та́ко и ты́, в горе́ Афо́нстей упражня́яся, возжела́л еси́ осо́бь бы́ти с Бо́гом и, богонача́льными озари́вся виде́нии, уго́дник яви́лся еси́ Чи́стей Богоро́дице, вопия́ Е́й, — ра́дуйся, — со арха́нгелом.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

В чистоте́ и целому́дрии, и в чи́сте пребыва́нии, и житии́ нескве́рнене, я́ко безпло́тен, на земли́ пожи́в, восте́кл еси́ к небе́сным стезя́м, и со все́ми ра́дуешися преподо́бными и пра́ведными, моля́ о все́х Христа́.

Вельми́ возвели́чил еси́ на земли́ твоего́ Влады́ку, и у́ды твои́ми виде́нием и де́телию Сего́ просла́вль пресла́вно, яви́лся еси́ взо́рен всю́ду и сла́вен бы́л еси́, богоно́се: доброде́тель бо ве́сть вои́стинну посрами́ти и супоста́та.

Совокупи́лся еси́ со безпло́тными во́инствы, и преподо́бным лико́м сочета́лся еси́, и со избра́нными все́ми лику́еши, прича́щся и́стинным обоже́нием и безсме́ртною, о́тче, жи́знию. С ни́миже о ста́де твое́м непреста́нно твоего́ Влады́ку моли́.

Богоро́дичен: Хра́м освяще́н, вме́стен Еди́ному от Тро́ицы сы́й, хра́м Тво́й, Влады́чице, уго́дник че́стен Афана́сий воздви́же в сла́ву Твою́ и че́сть, в не́мже непреста́нно не преста́й да́рующи по́мощь моли́твами Твои́ми.

Свети́лен:

Я́ко издале́ча возсия́л еси́ те́мным, сы́й светоно́сен, и мра́чныя страны́, Афана́сие, просвети́л еси́ твои́х доброде́телей све́тлостию, но не преста́й моля́ся о ми́ре Го́сподеви.

Богоро́дичен: Умоле́на бы́вши, Всецари́це, мольба́ми Твоего́ честна́го Афана́сия, храни́ ста́до Твое́ неприкоснове́нно вся́каго супроти́вства, всегда́ Тя моля́щее, Предста́тельницу ми́ра.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Колесницегони́телѧ фараѡ́нѧ погрꙋзѝ чꙋдотворѧ́й и҆ногда̀ мѡѷсе́йскїй же́злъ, крⷭ҇тоѻбра́знѡ порази́въ и҆ раздѣли́въ мо́ре, і҆и҃лѧ же бѣглеца̀, пѣшехо́дца спасѐ, пѣ́снь бг҃ови воспѣва́юща.

Безсме́ртїѧ бы́въ тезоимени́тъ, житїе́мъ скончава́ѧ, и҆́стиннагѡ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, ѻ҆́тче а҆ѳана́сїе, безсме́ртїѧ прїѧ́телище, преше́дъ ѿ вре́менныхъ: но хрⷭ҇тꙋ̀ предстоѧ̀, помѧнѝ на́съ помина́ющихъ тѧ̀. Благочести́въ ѿ мѧ́гкихъ бы́въ ногте́й, прпⷣбне, къ добродѣ́тели стѧжа́нїю роди́телей лише́нїе тѧ̀ ника́коже возбранѝ: но всѐ жела́нїе все́ю си́лою, и҆ тща́нїе ѡ҆брати́лъ є҆сѝ къ є҆ди́номꙋ содѣ́телю.

Ѿ ᲂу҆сте́нъ скве́рныхъ хвалꙋ̀ дерзнꙋ́въ пою̀ тебѣ̀, и҆́же ѡ҆ тебѣ̀ жела́нїѧ прїе́мникъ бы́въ, и҆ любвѐ сою́зникъ: но, ѻ҆́тче, ми́лостивъ бꙋ́ди, и҆ да́ждь по достоѧ́нїю тебѣ̀ сїю̀ принестѝ хвалꙋ̀.

Бг҃оро́диченъ: Мла́до ѻ҆троча̀ па́че сло́ва родила̀ є҆сѝ, ве́тхаго де́ньми, но́вꙋ на землѝ стезю̀ добродѣ́тели показа́вша: є҆гѡ́же ᲂу҆го́дникъ тво́й при́сный а҆ѳана́сїй, ѻ҆трокови́це, любо́вїю снѣда́емь, сі́й хра́мъ тебѣ̀ созда̀.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Оу҆твержде́й въ нача́лѣ нб҃са̀ ра́зꙋмомъ, и҆ зе́млю на вода́хъ ѡ҆снова́вый, на ка́мени мѧ̀, хрⷭ҇тѐ, за́повѣдей твои́хъ ᲂу҆твердѝ. ꙗ҆́кѡ нѣ́сть свѧ́тъ па́че тебє̀, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.

Ѿ дѣ́тства ᲂу҆жѐ къ бг҃ꙋ любо́вїю взѧ́тъ, свє́рстныѧ ѿ дѣте́й собира́ѧ, и҆ ли́къ составлѧ́ѧ, дꙋхо́внѡ вчита́лъ є҆сѝ, дѣ̑тскїѧ, премꙋ́дре, си́хъ ѻ҆бы̑чаи и҆зима́ѧ.

Премꙋ́дрости жела́нїемъ преше́дъ, ко благоразꙋ́мномꙋ гра́дꙋ кѡнстанті́ню, бг҃омꙋ́дре, доше́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́коже пчела̀ мꙋ́драѧ, и҆ любодѣ́льнѡ чи̑стаѧ ѿ слове́съ совокꙋ́пль, неполє́знаѧ ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ.

Вѣ́триломъ, ѻ҆́тче, крⷭ҇та̀, дꙋше́вный тво́й кора́бль ѡ҆корми́въ, благоꙋти́шно же и҆ легкѡ̀ жите́йскагѡ лю́тагѡ потопле́нїѧ и҆збѣ́глъ є҆сѝ, и҆ къ тишинѣ̀ бжⷭ҇твенныхъ и҆звле́клъ є҆сѝ приста́нищъ, ра́дꙋѧсѧ.

Бг҃оро́диченъ: И҆́же пре́жде вѣ̑къ рожде́йсѧ ѿ ѻ҆ц҃а̀ неизрече́ннѡ, напослѣ́докъ и҆зъ ᲂу҆тро́бы твоеѧ̀ про́йде, и҆ ѡ҆божѝ на́ше є҆стество̀, мт҃и дв҃о, и҆́же прпⷣбныхъ ли́ки ꙗ҆́вѣ и҆зводѧ́й.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Ѿ ю҆́ности всѧ̑ ѡ҆ста́вль житє́йскаѧ, кра̑снаѧ же и҆ лѣ́пѡтнаѧ, ᲂу҆се́рднѡ послѣ́довалъ є҆сѝ зва́вшемꙋ тѧ̀, прпⷣбне, и҆ на ра́мо взе́мъ крⷭ҇тъ гдⷭ҇а твоегѡ̀, въ постѣ́хъ, ѻ҆́тче, тѣ́ло и҆знꙋри́лъ є҆сѝ. тѣ́мъ и҆ па́стырѧ тѧ̀ свои̑мъ ѻ҆вца́мъ до́брѣ ᲂу҆строѧ́етъ всебл҃гі́й гдⷭ҇ь, а҆ѳана́сїе блаже́нне: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, прегрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти чтꙋ́щымъ любо́вїю ст҃ꙋ́ю па́мѧть твою̀.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ дв҃ꙋ и҆ є҆ди́нꙋ въ жена́хъ, тѧ̀ безъ сѣ́мене ро́ждшꙋю бг҃а пло́тїю, всѝ ᲂу҆блажа́емъ ро́ди человѣ́честїи: ѻ҆́гнь бо всели́сѧ въ тѧ̀ бжⷭ҇тва̀, и҆ ꙗ҆́кѡ млⷣнца млеко́мъ пита́еши зижди́телѧ и҆ гдⷭ҇а. тѣ́мъ а҆́гг҃льскїй и҆ человѣ́ческїй ро́дъ, досто́йнѡ сла́вимъ прест҃о́е ржⷭ҇тво̀ твоѐ, и҆ согла́снѡ вопїе́мъ тѝ: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти покланѧ́ющымсѧ вѣ́рою прест҃о́мꙋ ржⷭ҇твꙋ̀ твоемꙋ̀.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Ты̀ моѧ̀ крѣ́пость, гдⷭ҇и, ты̀ моѧ̀ и҆ си́ла, ты̀ мо́й бг҃ъ, ты̀ моѐ ра́дованїе, не ѡ҆ста́вль нѣ́дра ѻ҆́ч҃а, и҆ на́шꙋ нищетꙋ̀ посѣти́въ. Тѣ́мъ съ прⷪ҇ро́комъ а҆ввакꙋ́момъ зовꙋ́ ти: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.

Оу҆́мъ страсте́й влады́кꙋ творѧ̀, и҆ бжⷭ҇твенными закѡ́ны наставлѧ́емь, и҆ за́повѣдьми бж҃їими ᲂу҆вѣрѧ́емь, младе́нєцъ бесѣ́дѡванїѧ, и҆ скве́рныхъ сѡ́нмища, и҆ плѧса̑нїѧ бѣсѡ́въ, благоче́стнѡ возразѝ, ꙗ҆́кѡ премꙋ́дръ, лꙋ́чшее и҆збира́ѧ.

Прїе́мъ ле́гкое сп҃са и҆́го, и҆ бжⷭ҇твеннымъ стра́хомъ составлѧ́емь, и҆ ѡ҆чи́щъ тѣ́ло и҆ дꙋ́шꙋ, бы́лъ є҆сѝ чистоты̀ и҆ цѣломꙋ́дрїѧ вина̀, и҆ предѣ́лъ воздержа́нїѧ, и҆ печа́ть безстра́стїѧ, и҆ любвѐ ѻ҆́бразъ, а҆ѳана́сїе.

Проше́дъ є҆́же по на́съ, и҆ внѣ́шнее ты̀ наказа́нїе любомꙋ́дрїѧ, прозѧба́тельное и҆ рѣши́тельное, ко́еждо прохожда́лъ є҆сѝ, пра́вдою ѡ҆гражда́емь, мꙋ́дростїю и҆ разсꙋжде́нїемъ, смире́нїемъ и҆ ра́зꙋмомъ, и҆ и҆нѣ́ми кра́сными дарова̑нїи.

Бг҃оро́диченъ: Плещмѝ херꙋві́мскими стра́шными носи́мь влⷣка, на прⷭ҇то́лѣ ꙗ҆́коже ѻ҆́гненнѣ, въ твою̀, чⷭ҇таѧ, всели́сѧ ᲂу҆тро́бꙋ, и҆ пло́ти прїѧ́тїемъ человѣ́ческое ѡ҆божѝ сꙋщество̀, ꙗ҆́кѡ ᲂу҆чи́тъ и҆зрѧ́дный въ прпⷣбныхъ а҆ѳана́сїй, є҆ди́на всепѣ́таѧ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Вскꙋ́ю мѧ̀ ѿри́нꙋлъ є҆сѝ ѿ лица̀ твоегѡ̀, свѣ́те незаходи́мый, и҆ покры́ла мѧ̀ є҆́сть чꙋжда́ѧ тма̀ ѻ҆каѧ́ннагѡ, но ѡ҆брати́ мѧ, и҆ къ свѣ́тꙋ за́повѣдей твои́хъ пꙋти̑ моѧ̑ напра́ви, молю́сѧ.

Ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ ꙗ҆́коже магни́тъ, привлачѧ̀ сла́достїю, ѻ҆́тче, слове́съ твои́хъ, къ наказа́нїю и҆ послꙋша́нїю ᲂу҆че́нїемъ, и҆́же рече́ннымъ непреста́ннѡ зрѣ́ти и҆ ви́дѣти честно́е твоѐ и҆ ра́достное лицѐ.

Зако́нѡмъ бж҃е́ствєннымъ послѣ́дꙋѧ, и҆ повелѣ́нїємъ повинꙋ́ѧсѧ сотво́ршагѡ, законополо́жникъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ мона́хѡмъ, и҆ пра́вило и҆звѣ́стнѣйшее, наказа́тель безꙋ̑мнымъ, и҆ наста́вникъ заблꙋ́ждшымъ, и҆ свѣти́льникъ во тмѣ̀, пресла́вне.

Добродѣ́телей ѻ҆рга́нъ, и҆ благодарова́нїй прїѧ́телище дх҃а ст҃а́гѡ сы́й, свѧще́нно и҆ красно̀ жили́ще созда́лъ є҆сѝ, всѧ́ко житїѐ и҆ жи́знь прора́сленнѡ мона́хѡмъ предлага́ѧ.

Бг҃оро́диченъ: Виті̑йскаѧ не мо́гꙋтъ ᲂу҆ста̀ по достоѧ́нїю тѧ̀ пѣ́ти, всепѣ́таѧ, вы́шшꙋ сꙋ́щꙋ херꙋві̑мъ, и҆ всѧ́кїѧ тва́ри. тѣ́мже съ бжⷭ҇твеннымъ а҆ѳана́сїемъ влⷣкꙋ ѡ҆ всѣ́хъ на́съ помолѝ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ѡ҆чи́сти мѧ̀, сп҃се, мнѡ́га бо беззакѡ́нїѧ моѧ̑, и҆ и҆зъ глꙋбины̀ ѕѡ́лъ возведѝ, молю́сѧ: къ тебѣ́ бо возопи́хъ, и҆ ᲂу҆слы́ши мѧ̀, бж҃е спасе́нїѧ моегѡ̀.

Оу҆мертви́лъ є҆сѝ плотскі̑ѧ по́хѡти воздержа́нїемъ мно́гимъ: распѧ́лъ є҆сѝ себѐ мі́рꙋ и҆ страсте́мъ, поще́ньми и҆ слеза́ми, моли́твами и҆ пѣ́сньми непреста́нными прилѣплѧ́ѧсѧ бг҃ꙋ.

Мона́шествꙋющихъ наста́вникъ сꙋ́щихъ въ горѣ̀ а҆ѳѡ́нстѣй, и҆ ѻ҆́бразъ и҆ начерта́нїе добродѣ́тельныхъ дѣѧ́нїй сы́й, ᲂу҆краси́лъ є҆сѝ ꙗ҆̀же та́мѡ всѧ̑ безсꙋпрꙋ́жныхъ пребыва́нїѧ.

Сла́докъ, пра́въ и҆ бла́гъ, кро́токъ же и҆ смире́нъ, благопристꙋ́пенъ прибли́жникъ, ми́лостивъ бы́лъ є҆сѝ, ще́дръ и҆ благосе́рдъ, ти́хъ ѻ҆́бразы, хрⷭ҇то́въ подража́тель нра̑вы.

Бг҃оро́диченъ: Но́въ ꙗ҆́коже мѡѷсе́й ꙗ҆́вльсѧ, ᲂу҆стро́илъ є҆сѝ ꙗ҆́коже дрꙋгꙋ́ю ски́нїю, ѡ҆гра́дꙋ, всече́стне: ю҆́же и҆ превозрасти́лъ є҆сѝ болѣ́зньми и҆ пѡ́ты, и҆ возложи́лъ є҆сѝ мт҃ри бж҃їей.

Конда́къ, гла́съ и҃.

Ꙗ҆́кѡ невеще́ственныхъ сꙋще́ствъ зри́телѧ и҆зрѧ́дна, и҆ дѣ́ѧтельна сказа́телѧ всеи́стинна, взыва́етъ тѧ̀ ста́до твоѐ, бг҃оглаго́льниче: не ѡ҆скꙋдѣ́й молѧ̀ ѡ҆ рабѣ́хъ твои́хъ, и҆зба́витисѧ напа́стей и҆ ѡ҆бхожде́нїй, вопїю́щымъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, ѻ҆́тче а҆ѳана́сїе.

І҆́косъ:

Свы́ше твоѐ зва́нїе прїе́мъ пресла́внѡ, безсме́ртнꙋю жи́знь наслѣ́довалъ є҆сѝ: съ пло́тїю бо на землѝ безпло́тныхъ житїѐ проше́дъ, бы́лъ є҆сѝ страстьмѝ непрїѧ́тенъ. тѣ́мже тѧ̀ хва́лимъ, ѻ҆́тче: ра́дꙋйсѧ, свѣ́тлаѧ мона́шествꙋющихъ сла́во: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́сный цѣломꙋ́дрїѧ сто́лпе: ра́дꙋйсѧ, мꙋ́жества ꙗ҆́вѣ сказа́тельное позна́нїе: ра́дꙋйсѧ, премꙋ́драгѡ ра́зꙋма ꙗ҆вле́нїе: ра́дꙋйсѧ, пра́вило равностоѧ́тельное, пра́вды и҆звѣ́стїе: ра́дꙋйсѧ, сло́вомъ соверши́вшꙋ тѝ дѣѧ́нїємъ стремлє́нїѧ: ра́дꙋйсѧ, ᲂу҆́ме наслажда́ѧсѧ мы́слей неизрече́нныхъ: ра́дꙋйсѧ, всю̀ тва́рь благоче́стнѡ ᲂу҆ди́вль: ра́дꙋйсѧ, и҆́мже посрами́шасѧ де́мѡни: ра́дꙋйсѧ, и҆́мже всѧ́ка стра́сть ᲂу҆мертви́сѧ: ра́дꙋйсѧ, и҆сто́чниче живото́чныхъ во́дъ: ра́дꙋйсѧ, спаси́телю вѣ́рнѡ тѝ вопїю́щихъ: ра́дꙋйсѧ, ѻ҆́тче а҆ѳана́сїе.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Бж҃їѧ снизхожде́нїѧ ѻ҆́гнь ᲂу҆стыдѣ́сѧ въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀, сегѡ̀ ра́ди ѻ҆́троцы въ пещѝ ра́дованною ного́ю, ꙗ҆́кѡ во цвѣ́тницѣ ликꙋ́юще, поѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Всю̀ ѡ҆бтечѐ ѿню́дъ тва́рь житїѧ̀ твоегѡ̀ и҆справле́нїй вѣща́нїе, ѻ҆́тче: и҆ въ пресла́внꙋю дости́глъ є҆сѝ высотꙋ̀, бг҃ꙋ тѧ̀ просла́вльшꙋ, и҆ наро́чита всѣ̑мъ сотво́ршꙋ.

Ни́щихъ строи́тель, вдови́цъ предста́тель, промы́сленникъ си́рыхъ, печа́льныхъ ско́раѧ ᲂу҆тѣ́ха, потоплѧ́емыхъ приста́нище, ѡ҆би́димыхъ застꙋпле́нїе бы́лъ є҆сѝ, твоемꙋ̀, ѻ҆́тче, подо́бѧсѧ ᲂу҆чи́телю.

Ѕвѣздꙋ̀ всемі́рнꙋ, и҆ мона́шествꙋющихъ свѣти́ло незаходи́мо, помо́щника въ бѣда́хъ, грѣ́шникѡвъ ве́лїе прибѣ́жище вѣ́дый, хода́таѧ и҆ моли́твенника предлага́ю влⷣцѣ хрⷭ҇тꙋ́ тѧ, всече́стне.

Бг҃оро́диченъ: Ви́дѣти жела́ѧ тво́й ᲂу҆го́дникъ, твоегѡ̀ сн҃а и҆ бг҃а неизрече́ннꙋю сла́вꙋ, бг҃ороди́тельнице, сегѡ̀ честны́й крⷭ҇тъ на ра́мꙋ взе́мъ, послѣ́дова живонѡ́снымъ є҆гѡ̀ и҆ бжⷭ҇твєннымъ стопа́мъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею спасє́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Ю҆́ношески побѣжда́ѧ нача̑ла, а҆ѳана́сїе, и҆ вла̑сти тмы̀, вели́къ ᲂу҆чи́тель бы́лъ є҆сѝ, и҆ наста́вникъ спаси́тельный, навѣ́ты и҆ ла̑ѧнїѧ и҆ лє́сти тѣ́хъ ѿкрыва́ѧ, ста́до твоѐ всегѡ̀ де́мѡнѡвъ ѕлодѣ́йствїѧ невреди́мо соблюда́ѧ.

На землѝ ꙗ҆́кѡ человѣ́къ ходѧ̀, житїѐ на нб҃сѣ́хъ ꙗ҆́кѡ вои́стиннꙋ стѧжа́лъ є҆сѝ, а҆́гг҃лѡмъ собесѣ́дникъ ꙗ҆́вльсѧ, житїѐ и҆ жи́знь соверша́ѧ ѻ҆́нѣхъ, съ ни́миже воспѣва́еши ны́нѣ: свѧще́нницы благослови́те, лю́дїе превозноси́те хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки.

Тѧ̀ соше́дшесѧ дне́сь досто́йнѡ хва́лимъ, и҆ моще́й твои́хъ чти́мъ ра́кꙋ, страсте́й и҆збавле́нїе, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе, всѧ́кїѧ напа́сти и҆ ѡ҆бстоѧ́нїѧ разрѣше́нїе просѧ́ще моли́твами твои́ми, свѧтꙋ́ю твою̀ па́мѧть вѣ́рнѡ и҆ ра́достнѡ соверша́юще во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́коже и҆лїа̀ пе́рвѣе въ карми́лѣ всели́сѧ, та́кѡ и҆ ты̀ въ горѣ̀ а҆ѳѡ́нстѣй ᲂу҆пражнѧ́ѧсѧ, возжела́лъ є҆сѝ ѻ҆со́бь бы́ти съ бг҃омъ, и҆ бг҃онача́льными ѡ҆зари́всѧ видѣ̑нїи, ᲂу҆го́дникъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ чⷭ҇тѣй бцⷣѣ, вопїѧ̀ є҆́й, ра́дꙋйсѧ, со а҆рха́гг҃ломъ.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Оу҆жасе́сѧ ѡ҆ се́мъ нб҃о, и҆ землѝ ᲂу҆диви́шасѧ концы̀, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ пло́тски, и҆ чре́во твоѐ бы́сть простра́ннѣйшее небе́съ. тѣ́мъ тѧ̀ бцⷣꙋ, а҆́гг҃лѡвъ и҆ человѣ̑къ чинонача̑лїѧ велича́ютъ.

Въ чистотѣ̀ и҆ цѣломꙋ́дрїи, и҆ въ чи́стѣ пребыва́нїи, и҆ житїѝ нескве́рненѣ, ꙗ҆́кѡ безпло́тенъ на землѝ пожи́въ, восте́клъ є҆сѝ къ нбⷭ҇нымъ стезѧ́мъ, и҆ со всѣ́ми ра́дꙋешисѧ прпⷣбными и҆ првⷣными, молѧ̀ ѡ҆ всѣ́хъ хрⷭ҇та̀.

Вельмѝ возвели́чилъ є҆сѝ на землѝ твоего̀ влⷣкꙋ, и҆ ᲂу҆́ды твои́ми видѣ́нїемъ и҆ дѣ́телїю, сего̀ просла́вль пресла́внѡ, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ взо́ренъ всю́дꙋ, и҆ сла́венъ бы́лъ є҆сѝ, бг҃оно́се: добродѣ́тель бо вѣ́сть вои́стиннꙋ посрами́ти и҆ сꙋпоста́та.

Совокꙋпи́лсѧ є҆сѝ со безпло́тными вѡ́инствы, и҆ преподѡ́бнымъ ликѡ́мъ сочета́лсѧ є҆сѝ, и҆ со и҆збра́нными всѣ́ми ликꙋ́еши, прича́щсѧ и҆́стиннымъ ѡ҆боже́нїемъ, и҆ безсме́ртною, ѻ҆́тче, жи́знїю. съ ни́миже ѡ҆ ста́дѣ твое́мъ непреста́ннѡ твоего̀ влⷣкꙋ молѝ.

Бг҃оро́диченъ: Хра́мъ ѡ҆свѧще́нъ, вмѣ́стенъ є҆ди́номꙋ ѿ трⷪ҇цы сы́й, хра́мъ тво́й, влⷣчце, ᲂу҆го́дникъ че́стенъ а҆ѳана́сїй воздви́же въ сла́вꙋ твою̀ и҆ че́сть: въ не́мже непреста́ннѡ не преста́й да́рꙋющи по́мощь моли́твами твои́ми.

Свѣти́ленъ.

Ꙗ҆́кѡ и҆здале́ча возсїѧ́лъ є҆сѝ тє́мнымъ, сы́й свѣтоно́сенъ, и҆ мра̑чныѧ страны̑, а҆ѳана́сїе, просвѣти́лъ є҆сѝ твои́хъ добродѣ́телей свѣ́тлостїю: но не преста́й молѧ́сѧ ѡ҆ мі́рѣ гдⷭ҇еви.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆моле́на бы́вши, всецр҃и́це, мольба́ми твоегѡ̀ честна́гѡ а҆ѳана́сїа, хранѝ ста́до твоѐ неприкоснове́ннѡ всѧ́кагѡ сꙋпроти́вства, всегда́ тѧ молѧ́щее предста́тельницꙋ мі́ра.

Труды преподобного Афанасия Афонского

• Завещание

Смотреть все труды в библиотеке →

Житие преподобного Афанасия, игумена Афонского

Ро­дил­ся в Тра­пезун­де, в бла­го­че­сти­вой хри­сти­ан­ской се­мье и на­зван был Ав­ра­ами­ем. Ра­но оси­ро­тев, он вос­пи­ты­вал­ся у од­ной бла­го­че­сти­вой мо­на­хи­ни, под­ра­жая ей в на­вы­ках ино­че­ской жиз­ни, по­сте и мо­лит­ве. Даль­ней­шее свое об­ра­зо­ва­ние свя­той про­дол­жил в Ви­зан­тии. В со­вер­шен­стве изу­чив раз­лич­ные на­у­ки, он стал на­став­ни­ком юно­ше­ства. По­сле зна­ком­ства с пре­по­доб­ным Ми­ха­и­лом Ма­ле­и­ном, пре­зрев всю мир­скую су­е­ту, свя­той уда­лил­ся в Ки­мин­ский мо­на­стырь в Ма­лой Азии, где при­нял ино­че­ский по­стриг с име­нем Афа­на­сий. В оби­те­ли пре­по­доб­ный Афа­на­сий с усер­ди­ем ис­пол­нял мо­на­стыр­ские по­слу­ша­ния, а в сво­бод­ное вре­мя за­ни­мал­ся пе­ре­пи­сы­ва­ни­ем свя­щен­ных книг. Из­вест­но, что он пе­ре­пи­сал Чет­ве­ро­е­ван­ге­лие и Апо­стол.

Дли­тель­ны­ми по­ста­ми, бде­ни­я­ми, ко­ле­но­пре­кло­не­ни­я­ми, из­ну­ри­тель­ны­ми тру­да­ми пре­по­доб­ный Афа­на­сий до­стиг та­ко­го со­вер­шен­ства, что в 960 г. по бла­го­сло­ве­нию игу­ме­на по­се­лил­ся для пу­стын­но­жи­тель­ства на Свя­той Го­ре Афон. Ко­вар­ный диа­вол, же­лая из­гнать его от­сю­да, бо­рол свя­то­го непре­стан­ны­ми по­мыс­ла­ми уй­ти с ме­ста по­дви­гов. Но пре­по­доб­ный Афа­на­сий по­беж­дал коз­ни вра­га мо­лит­вой, во вре­мя ко­то­рой по­лу­чил дар уми­ли­тель­ных слез.

Спу­стя несколь­ко вре­ме­ни пре­по­доб­ный ос­но­вал на Афоне об­ще­жи­тель­ный мо­на­стырь со стро­гим уста­вом, где и был игу­ме­ном. Сла­ва об оби­те­ли и ее игу­мене-по­движ­ни­ке рас­про­стра­ни­лась по­всю­ду, так что да­же игу­ме­ны мно­гих мо­на­сты­рей и ар­хи­ереи же­ла­ли быть про­сты­ми ино­ка­ми в Лав­ре пре­по­доб­но­го Афа­на­сия.

За свою свя­тую жизнь пре­по­доб­ный Афа­на­сий удо­сто­ил­ся от Гос­по­да да­ра про­зор­ли­во­сти и чу­до­тво­ре­ний: зна­ме­ни­ем кре­ста он ис­це­лял боль­ных и из­го­нял нечи­стых ду­хов. Са­ма Пре­чи­стая Бо­го­ро­ди­ца бла­го­во­ли­ла к свя­то­му и несколь­ко раз яв­ля­лась пре­по­доб­но­му, обе­щая ве­ли­кой Лав­ре свою неоску­де­ва­ю­щую по­мощь и за­щи­ту.

Про­ви­дя свою кон­чи­ну, пре­по­доб­ный про­сил бра­тию не со­блаз­нять­ся о том, что про­изой­дет. Пре­по­дав бра­тии по­след­нее на­став­ле­ние и по­мо­лив­шись, он взо­шел вме­сте с дру­ги­ми ше­стью бра­ти­я­ми на верх хра­ма осмот­реть стро­и­тель­ство. Вдруг неве­до­мы­ми судь­ба­ми Бо­жи­и­ми верх хра­ма об­ру­шил­ся, и пре­по­доб­ный с бра­ти­я­ми бы­ли за­ва­ле­ны кам­ня­ми и там пре­да­ли свои ду­ши в ру­ки Бо­жии. Кон­чи­на свя­то­го по­сле­до­ва­ла в 1000–1001 гг.

Те­ло пре­по­доб­но­го Афа­на­сия, про­ле­жав непо­гре­бен­ным три дня, не из­ме­ни­лось, не отек­ло и не по­тем­не­ло. А во вре­мя по­гре­баль­ных пес­но­пе­ний из ра­ны, ко­то­рая бы­ла на но­ге, во­пре­ки при­ро­де ис­тек­ла кровь. Неко­то­рые стар­цы со­би­ра­ли эту кровь в по­ло­тен­ца, и мно­гие через нее по­лу­ча­ли ис­це­ле­ние от сво­их бо­лез­ней.

См. так­же: "Жи­тие пре­по­доб­но­го от­ца на­ше­го Афа­на­сия Афон­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.