Канон в неделю о мытаре и фарисее

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Я́ко по су́ху, пешеше́ствовав Изра́иль по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.

При́тчами вводя́й вся́ Христо́с, к жития́ исправле́нию, мытаря́ возвыша́ет от смире́ния, показа́в фарисе́я возвыше́нием смиря́ема.

От смире́ния че́сть высокотворя́щую, от возноше́ния же паде́ние ви́дя лю́тое, мытаре́вым ревну́й до́брым, и фарисе́йскую зло́бу возненави́ждь.

От возноше́ния испражня́ется вся́кое благо́е, от смире́ния же потребля́ется вся́кое зло́е: е́же облобыза́им ве́рнии, гнуша́ющеся я́ве о́браза тщесла́внаго.

Смиренному́дрым бы́ти Свои́м ученико́м хотя́ все́х Ца́рь, наказу́я уча́ше ревнова́ти мытаре́ву воздыха́нию и смире́нию.

Сла́ва: Я́ко мыта́рь стеню́, и рыда́ньми немо́лчными Го́споди, ны́не прихожду́ Твоему́ благоутро́бию: уще́дри и мене́, смире́нием жи́знь ны́не препровожда́юща.

И ны́не: Ра́зум, сове́т, ча́яние, те́ло, ду́шу и ду́х, Влады́чице, возлага́ю к Тебе́: лю́тых вра́г и напа́стей, и бу́дущаго преще́ния изба́ви, и спаси́ мя́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́коже Ты́, Го́споди Бо́же мо́й, вознесы́й ро́г ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый на́с на ка́мени испове́дания Твоего́.

От гно́ища у́бо страсте́й смире́нный возноша́ется, от высоты́ же доброде́телей низпа́дает лю́те вся́к высокосе́рдый: его́же о́браза зло́бы убежи́м.

Тщесла́вие оттщетева́ет бога́тство пра́вды, смире́ние же расточа́ет страсте́й мно́жество: е́же подража́ющия ны́, ча́сти покажи́ мытаре́вы Спа́се.

Я́ко мыта́рь и мы́ бию́щеся в пе́рси, умиле́нием вопие́м: очи́сти Бо́же на́с, гре́шных, я́ко да сего́ прии́мем оставле́ние.

К ре́вности прии́дем ве́рнии, исправля́юще кро́ткое, смире́нию соживу́ще в стена́нии се́рдца, пла́че же и моли́тве, я́ко да и́мамы от Бо́га проще́ние.

Сла́ва: Отри́нем ве́рнии высокохва́льную горды́ню, возноше́ние же лю́тое, и дме́ние ме́рзкое, и зле́йшее фарисе́ево Бо́гу неле́пое свире́пство.

И ны́не: В Тебе́ еди́ном прибе́жищи наде́явся, да не отпаду́ до́браго ча́яния: но да улучу́ Твою́ по́мощь Чи́стая, вся́каго вре́да лю́тых избавля́емый.

Седа́льны, гла́с 4.

Смире́ние вознесе́ одержи́маго злы́ми, мытаря́ возстена́вша, и е́же очи́сти, к Зижди́телю воззва́ша: возноше́ние же низложи́ от пра́вды окая́ннаго фарисе́я велере́чующа. Те́мже поревну́им до́брым, злы́х отступа́юще.

Сла́ва: Смире́ние дре́вле вознесе́ мытаря́, пла́чем возопи́вша: очи́сти, и оправди́ся. Того́ подража́им вси́, во глубину́ зо́л впа́дшии, возопии́м Спа́су из глубины́ се́рдца: согреши́хом, очи́сти Еди́не Человеколю́бче.

И ны́не: Ско́ро приими́ Влады́чице, моле́ния на́ша, и сия́ принеси́ Твоему́ Сы́ну и Бо́гу, Госпоже́ Всенепоро́чная: разреши́ обстоя́ния к Тебе́ притека́ющих, сокруши́ ко́зни, и низложи́ де́рзость вооружа́ющихся безбо́жно на рабы́ Твоя́, Пречи́стая.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, честна́я Це́рковь боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста, о Го́споде пра́зднующи.

Изря́дный показа́ пу́ть возноше́ния, смире́ние, Сло́во смири́вшееся да́же и до зра́ка ра́бия: Его́же подража́я вся́кий, возноша́ется смиря́яся.

Вознесе́ся пра́ведник, и низпаде́ фарисе́й: во мно́жестве же зо́л отягча́емый смири́ся, но вознесе́ся мыта́рь, ненаде́жно оправда́емый.

Нищеты́ хода́тай, от бога́тства доброде́телей, безу́мие яви́ся: и бога́тство а́бие смире́ние оправда́ния от кра́йния нищеты́, ю́же стя́жим.

Предре́кл еси́ Влады́ко, велему́дрствующим противоста́ти вся́чески, и смире́нным благода́ть Твою́ подая́ Спа́се, смири́вшимся ны́не на́м Твою́ благода́ть низпосли́.

Сла́ва: К Боже́ственному возноше́нию при́сно возводя́ на́с Спа́с и Влады́ка, высокотво́рное показа́ смире́ние: но́ги бо ученико́м Свои́ма рука́ма обмы́.

И ны́не: Я́ко Све́т непристу́пный Де́во ро́ждшая, души́ моея́ тьму́ свети́тельною заре́ю разжени́, и к стезя́м спасе́ния житие́ мое́ руково́дствуй.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, и́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Фарисе́евы доброде́тели потщи́мся подража́ти, и поревнова́ти мытаре́ву смире́нию, во обою́ ненави́дяще безме́стное мне́ние, и па́губу паде́ний.

Пра́вды тече́ние тще́тное обличи́ся, сопря́г в не́м фарисе́й мне́ние: а́бие же мыта́рь высокотво́рною доброде́телию стяжа́ спу́тника, смире́ние.

Колесни́чник в доброде́телех, мня́шеся тещи́ фарисе́й: но пе́ший, па́че лиди́йския колесни́цы теки́й, мыта́рь до́бре предвари́, припря́г щедро́те смире́ние.

Мытаре́ву при́тчу вси́ уразуме́вше умо́м, прииди́те поревну́им слеза́м, ду́х сокруше́нный Бо́гу принося́ще, грехо́в и́щуще оставле́ния.

Сла́ва: Возносли́вый и зло́бный, гордели́вый же и де́рзый дале́че отри́нем разу́мнии фарисе́ев нра́в, лю́тый велехва́льный, я́ко да не обнажи́мся Боже́ственныя благода́ти.

И ны́не: Же́зл си́лы Блага́я, все́м низпосли́ на́м к Тебе́ прибега́ющим, облада́ти посреде́ все́х вра́г подаю́щи, и вся́каго вре́да изыма́ющи.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Жите́йское мо́ре, воздвиза́емое зря́ напа́стей бу́рею, к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти́: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

Жития́ по́прище мыта́рь вку́пе и фарисе́й теча́ста: но о́в у́бо высокоу́мием содержи́мь, сра́мне утону́, о́в же смире́нием спасе́ся.

Жития́ бе́дное премину́юще мы́ тече́ние, подража́им мытаре́во у́бо мудрова́ние ревни́тельно: бежи́м же киче́ния ме́рзкаго фарисе́я, и жи́ви бу́дем.

Нра́вом поревну́им Спа́са Иису́са, и Его́ смире́нию, жела́юще непреста́нное ра́дости селе́ние получи́ти, во стране́ живу́щих водворя́ющеся.

Показа́л еси́ Влады́ко, Твои́м ученико́м высокотво́рное смире́ние, ле́нтием препоя́сан по чре́слом, но́зе умы́л еси́, и сему́ о́бразу подража́ти повеле́л еси́.

Сла́ва: Житие́ проидо́ста фарисе́й доброде́тельми, и мыта́рь прегреше́ньми. Но о́в у́бо от го́рдости умовре́дныя, отступи́ смире́ния: о́в же возноша́ется, смиренному́др я́влься.

И ны́не: На́га простото́ю, нехи́тростною же жи́знию созда́на, преступле́ния ле́стию оде́я мя́ вра́г, и пло́ти дебельство́м: ны́не же Твои́м хода́тайством Отрокови́це, спаса́юся.

Конда́к.

Фарисе́ева убежи́м высокоглаго́лания, и мытаре́ве научи́мся высоте́ глаго́л смире́нных, покая́нием взыва́юще: Спа́се ми́ра, очи́сти рабы́ Твоя́.

Конда́к 2-й.

Воздыха́ния принесе́м мыта́рская Го́сподеви, и к Нему́ присту́пим гре́шнии я́ко Влады́це: хо́щет бо спасе́ния все́х челове́ков, оставле́ние подае́т все́м ка́ющимся. На́с бо ра́ди воплоти́ся, Бо́г сы́й Отцу́ собезнача́льный.

И́кос:

Са́ми себе́ бра́тие вси́ смири́м воздыха́ньми, рыда́ньми побие́м со́весть: да в суде́ тогда́ ве́чном та́мо яви́мся ве́рнии, непови́нни, получи́вше оставле́ние. Та́мо бо е́сть вои́стинну ослабле́ние, е́же ви́дети на́м ны́не умо́лим: та́мо боле́знь отбеже́, печа́ль и из глубины́ воздыха́ния, во Еде́ме ди́внем, его́же Христо́с Зижди́тель, Бо́г сы́й Отцу́ собезнача́льный.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пе́щь соде́ла А́нгел преподо́бным отроко́м, халде́и же опаля́ющее веле́ние Бо́жие мучи́теля увеща́ вопи́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Оправда́ния де́лы возвыша́емый, сетьми́ тщесла́вия лю́те превознесе́ся фарисе́й, безме́рно хваля́ся: мыта́рь же ле́гким крило́м смире́ния возне́сся, Бо́гу прибли́жися.

Смире́ния а́ки ле́ствицею употреби́вся о́бразом мыта́рь, к небе́сней высоте́ возвы́сися: горды́нею же гнило́ю и безу́мием окая́нный возне́сся фарисе́й, сни́де до а́да преиспо́дняго.

Пра́ведных ловя́ у́бо лука́вый, образми́ тщесла́вия кра́дет: гре́шных же сетьми́ отча́яния связу́ет. Но у́бо от обои́х зо́л мытаря́ ревни́телие, изба́витися потщи́мся.

Моли́твою Бо́гу на́шему припаде́м, слеза́ми и те́плыми воздыха́нии, подража́юще мытаре́во высокотво́рное смире́ние, пою́ще ве́рнии: благослове́н еси́ Бо́же оте́ц на́ших.

Сла́ва: Наказу́яй ученики́ предглаго́лал еси́ Влады́ко, не му́дрствовати высо́кая, совводи́тися же смире́нным уча́ Спа́се. Те́мже зове́м Тебе́ ве́рнии: благослове́н еси́ Бо́же оте́ц на́ших.

И ны́не: Иа́ковлю Тя́ добро́ту, и Боже́ственную ле́ствицу, от до́лу ю́же ви́де пе́рвее, просте́ртую к высоте́, ве́мы Чи́стая, низводя́щую свы́ше Бо́га воплоще́нна, и земны́я па́ки возводя́щую.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́: вся́ бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. Тя́ превозно́сим во вся́ ве́ки.

Смиренному́дренным нра́вом ми́лостива Го́спода мыта́рь воздохну́в обре́те, и спасе́н бы́сть: о́бразом же лю́тым язы́ка велере́чиваго, пра́вды отпаде́ фарисе́й.

Фарисе́ева киче́ния произволе́ния, и именова́ния чистоты́, бежи́м ве́рнии: ревну́юще мытаре́ву до́бре поми́лованному смире́нию и нра́ву.

Гла́сы мытаре́вы ве́рнии веща́им в це́ркви святе́й: Бо́же очи́сти, да с ни́м улучи́м проще́ние, па́губы велехва́льнаго изба́вльшеся фарисе́я.

Воздыха́нию мытаре́ву вси́ поревну́им, и Бо́гу бесе́дующе, те́плыми слеза́ми возопии́м Ему́: Человеколю́бче, согреши́хом, благоутро́бне Ще́дрый, очи́сти и спаси́.

Благослови́м Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, Го́спода: Стена́нием мытаре́вым Бо́г преклони́ся, оправди́в же сего́, все́м показа́ преклоня́тися при́сно, воздыха́ньми же и слеза́ми, прегреше́ний прося́ще разреше́ние.

И ны́не: Не ве́м па́че Тебе́ ино́го заступле́ния, Тя́ предлага́ю моли́твенницу, Чи́стая Всенепоро́чная. Тя́ ко из Тебе́ рожде́нному хода́таицу дви́жу: все́х оскорбля́ющих мя́ свобо́дна покажи́.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети, на Него́же не сме́ют чи́ни А́нгельстии взира́ти; Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком Сло́во воплоще́нно, Его́же велича́юще, с Небе́сными во́и Тя́ ублажа́ем.

Пу́ть возноше́ния смире́ние, от Христа́ взе́мше спасе́ния о́браз, мытаре́ву обы́чаю поревну́им, киче́ние возноше́ния дале́че отмета́юще, нра́вом же смиренному́дрия Бо́га умоля́юще.

Душе́вную горды́ню отве́ржим, нра́в пра́вый смиренному́дрия стя́жим, себе́ оправда́ти не тщи́мся, тщесла́вия киче́ние возненави́дим, и с мытаре́м Бо́га умо́лим.

Моли́твы Соде́телю ми́лости принесе́м мыта́рския, фарисе́йских отвраща́ющеся неблагода́рных моли́тв, и велехва́льных гласо́в, и́же на бли́жняго су́д возво́дят, да Бо́га ми́лостива и све́т привлече́м.

Мно́гим прегреше́ний собра́нием отягче́н, изоби́лием зло́бы мытаря́ преидо́х, и фарисе́ево велехва́льное киче́ние притяжа́х, отвсю́ду пу́ст все́х бы́в благи́х: Го́споди, пощади́ мя́.

Твоего́ сподо́би блаже́нства, Тебе́ ра́ди ду́хом ни́щих су́щих: уче́нием бо Твоего́ повеле́ния, ду́х сокруше́нный Тебе́ прино́сим, Спа́се, прие́м, спаси́ Тебе́ служа́щия.

Сла́ва: Бо́гу мыта́рь не́когда помоли́выйся, в це́рковь ве́рне вше́д, оправда́ся: воздыха́ньми бо и слеза́ми прише́д, сокруше́нием же се́рдца: все́ отложи́ грехо́в бре́мя очище́ньми.

И ны́не: Пе́ти, сла́вити, и блажи́ти Тя́ дава́й на́м, досто́йно чту́щим Тя́ Пречи́стая, и Рождество́ Твое́ велича́ющим, еди́на благослове́нная: Ты́ бо еси́ похвала́ христиа́ном, и к Бо́гу моли́твенница благоприя́тная.

Ексапостила́рий.

Сла́ва: Высокоре́чия убежи́м фарисе́ева зле́йшаго, смире́нию же навы́кнем мытаре́ву изря́днейшему, да вознесе́мся вопию́ще к Бо́гу со о́нем: очи́сти рабы́ Твоя́, роди́выйся от Де́вы Христе́ Спа́се во́лею, и Кре́ст претерпе́вый, совоздви́гнувый ми́р Твои́м Боже́ственным могу́тством.

И ны́не: Творе́ц созда́ния, и Бо́г все́х, пло́ть челове́ческую прия́т из непоро́чныя утро́бы Твоея́, Всепе́тая Богоро́дице: и тле́нное мое́ естество́ все́ обнови́, па́ки я́коже пре́жде рождества́ оста́вль по рождестве́. Отону́дуже Тя́ ве́рою вси́ восхваля́юще зове́м: ра́дуйся ми́ру сла́во.