Канон в неделю сыропустную

Припев: Поми́луй мя, Бо́же, поми́луй мя.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 14 марта (01 марта ст. ст.)

Глас 6.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Я́ко по су́ху пешеше́ствовав Изра́иль, по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.

Гряди́ душе́ моя́ стра́стная, пла́чи твоя́ дея́ния дне́сь, помина́ющи пе́рвое обнаже́ние во Еде́ме, и́мже изгна́на еси́ от сла́дости, и непреста́нныя ра́дости.

От мно́гаго благоутро́бия и щедро́т, Созда́телю тва́ри, и Тво́рче все́х, от пе́рсти оживи́в мя́ пре́жде, запове́дал еси́ пе́ти Тя́ со а́нгелы Твои́ми.

Ра́ди бога́тства бла́гости, Ты́ сади́ши, Созда́телю и Го́споди, ра́йскую сла́дость во Еде́ме, повелева́я ми́ наслажда́тися кра́сных и сла́дких, и немимотеку́щих плодо́в.

Сла́ва: Увы́ мне́ душе́ моя́ окая́нная, су́щих во Еде́ме наслажда́тися прия́ла еси́ вла́сть от Бо́га, не я́сти же ве́дения плода́ повеле́на была́ еси́: вску́ю преступи́ла еси́ зако́н Бо́жий?

Богоро́дичен: Богороди́тельнице Де́во, я́ко Ада́мова дщи́ по ро́ду, по благода́ти же Христу́ Бо́гу роди́тельница, мене́ изгна́ннаго от Еде́ма, ны́не воззови́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́коже Ты́, Го́споди Бо́же мо́й, вознесы́й ро́г ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый на́с на ка́мени испове́дания Твоего́.

Зми́й льсти́вый не́когда че́сти мое́й позави́дев, пошепта́ ле́стию Е́ве во у́ши, от нея́же а́з прельсти́вся изгна́н бы́х, увы́ мне́, от ли́ка жи́зни.

Ру́ку просте́р де́рзостно, вкуси́х дре́ва разу́мнаго, его́же повеле́ мне́ Бо́г ника́коже причасти́тися, и Боже́ственныя сла́вы отве́ржен бы́х го́рце.

Сла́ва: Увы́ мне́ стра́стная моя́ душе́, ка́ко не позна́ла еси́ пре́лести? Ка́ко не ощути́ла еси́ льще́ния, и за́висти вра́жия? Но помрачи́лася еси́ умо́м, и преступи́ла еси́ за́поведь Созда́теля твоего́.

Богоро́дичен: Упова́ние и покро́в мо́й, Чи́стая, обнаже́ние дре́вле покры́вшая, еди́на, па́дшаго Ада́ма, Рождество́м Твои́м, Чи́стая, в нетле́ние па́ки облецы́ мя.

Седа́лен, гла́с 4.

Изгна́н бы́сть Ада́м от ра́йския сла́дости, сне́дию го́рькою в невоздержа́нии за́поведи не сохрани́ Влады́чни, и осуди́ся де́лати зе́млю, от нея́же взя́т бы́сть са́м: по́том же мно́гим я́сти хле́б сво́й. Те́мже мы́ возлю́бим воздержа́ние, да не вне́ рая́ возрыда́им, я́коже о́н, но в него́ вни́дем.

Сла́ва: Ны́не вре́мя доброде́телей яви́ся, и при две́рех Судия́, не скорби́м, но прииди́те постя́щеся принесе́м сле́зы, умиле́ние и ми́лостыню, зову́ще: согреши́хом па́че песка́ морска́го, но осла́би все́м все́х Свободи́телю, да восприи́мем нетле́нный вене́ц.

И ны́не: Не умолчи́м никогда́, Богоро́дице, си́лы Твоя́ глаго́лати недосто́йнии: а́ще бо Ты́ не бы́ предстоя́ла моля́щи, кто́ бы на́с изба́вил от толи́ких бе́д, кто́ же бы сохрани́л до ны́не свобо́дны? Не отсту́пим, Влады́чице, от Тебе́: Твоя́ бо рабы́ спаса́еши при́сно от вся́ких лю́тых.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, честна́я Це́рковь боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста, о Го́споде пра́зднующи.

Че́сти сподо́бихся а́з стра́стный, от Тебе́ Влады́ки во Еде́ме: увы́ мне́, ка́ко прельсти́вся, и диа́волом позави́девся отве́ржен бы́х от лица́ Твоего́?

Мене́ рыда́йте а́нгельстии чи́нове, рая́ добро́ты, и садо́в та́мошнее благоле́пие, прельсти́вшагося злополу́чно, и Бо́га отве́ргшагося.

Лу́же блаже́нный, са́дове богосажде́ннии, рая́ красото́, ны́не о мне́ сле́зы пролива́йте, от листо́в, я́коже от о́чию, обнаже́ннем и стра́ннем сла́вы Бо́жия.

Сла́ва: Не ктому́ ви́жу тебе́, ни наслажда́юся пресла́дкия твоея́ и боже́ственныя све́тлости, всечестны́й раю́: на́г бо поверго́хся в зе́млю, прогне́вая Сотво́ршаго.

Богоро́дичен: Свята́я Влады́чице, отве́рзшая рая́ врата́ все́м ве́рным, я́же Ада́м заключи́ преступле́нием иногда́, врата́ ми́лости мне́ отве́рзи.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, и́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Позави́дев дре́вле мне́ вра́г, в раи́ благополу́чна жития́ человеконенави́стник, в виде́нии зми́я мне́ запя́т, и сла́вы присносу́щныя стра́нна мя́ показа́.

Рыда́ю и пла́чу душе́ю, и очесе́м ищу́ мно́жества сле́з прилага́ти, егда́ воззрю́ и позна́ю мою́ наготу́, ю́же име́х от преступле́ния.

Сла́ва: От земли́ со́здан бы́х руко́ю Бо́жиею, па́ки же возврати́тися в зе́млю а́з стра́стный слы́шах: кто́ мене́ не воспла́чет, отринове́ннаго от Бо́га, и Еде́мом а́д измени́вшаго?

Богоро́дичен: Черто́г сла́вы Тя́ та́йный вси́ возвеща́ем ве́рнии, Богороди́тельнице Всенепоро́чная. Те́мже молю́ Тя, Чи́стая: испа́дшаго мя́ черто́га ра́йска, сво́йственна сотвори́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Жите́йское мо́ре, воздвиза́емое зря́ напа́стей бу́рею, к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

Оде́ждею мя́ обле́кл еси́ боготка́нною Спа́се, во Еде́ме, я́ко благоутро́бен: а́з же Твою́ преступи́х за́поведь, ве́ровав льсти́вому, и на́г ви́дехся окая́нный.

Душе́ всестра́стная моя́, удали́лася еси́ от Бо́га, невнима́нием твои́м ра́йскаго лиши́лася еси́ наслажде́ния, от а́нгел разлучи́лася еси́, во тлю́ ввела́ся еси́: о паде́ния!

Сла́ва: Поми́луй, уще́дри, Вседержи́телю Бо́же, Твое́ю руку́ творе́ние, не пре́зри мене́, молю́ся, Бла́же, отлучи́вшаго себе́ самаго́ от ли́ка а́нгел Твои́х.

Богоро́дичен: Мари́е Богозва́нная, Госпоже́ вся́ческих, я́ко ро́ждшая Го́спода Царя́ все́х и Изба́вителя, плене́на мя́ су́ща от ра́йския сла́вы, воззови́.

Конда́к, гла́с 6:

Прему́дрости Наста́вниче, смы́сла Пода́телю, нему́дрых Наказа́телю, и ни́щих Защи́тителю, утверди́, вразуми́ се́рдце мое́, Влады́ко. Ты́ да́ждь ми́ сло́во, О́тчее Сло́во, се́ бо устне́ мои́ не возбраню́, во е́же зва́ти Тебе́: Ми́лостиве, поми́луй мя́ па́дшаго.

И́кос:

Се́де Ада́м тогда́ и пла́кася, пря́мо сла́дости рая́, рука́ма бия́ лице́, и глаго́лаше: Ми́лостиве, поми́луй мя́, па́дшаго.

Ви́дев Ада́м а́нгела изри́нувша, и затвори́вша боже́ственнаго са́да две́рь, воздохну́в вельми́, и глаго́ла: Ми́лостиве, поми́луй мя́, па́дшаго.

Споболи́ раю́ стяжа́телю обнища́вшему, и шу́мом твои́х ли́ствий умоли́ Соде́теля, да не затвори́т тя́: Ми́лостиве, поми́луй мя́, па́дшаго.

Раю́ вседоброде́тельный, всесвяты́й, всебога́тый, Ада́ма ра́ди насажде́нный, и ра́ди Е́вы заключе́нный, умоли́ Бо́га о па́дшем: Ми́лостиве, поми́луй мя́, па́дшаго.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пе́щь соде́ла А́нгел преподо́бным отроко́м, халде́и же опаля́ющее веле́ние Бо́жие мучи́теля увеща́ вопи́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Влады́чествуяй все́ми ве́ки, Го́споди, созда́вый мя́ во́лею Твое́ю, зави́дена мя́ льсти́вым зми́ем иногда́, и Тебе́ прогне́вавшаго, Спа́се, не пре́зри, Бо́же, но воззови́ мя.

Сту́дными оде́ян оде́ждами, увы́ мне́, вме́сто одея́ния светоза́рнаго, пла́чу моея́ поги́бели, Спа́се, и ве́рою вопию́ Ти, Благи́й: не пре́зри, Бо́же, но воззови́ мя́.

Сла́ва: Уязви́ зми́й вселука́вый всю́ мою́ ду́шу лука́вно, ра́йския же сла́дости изгна́на сотвори́, но о благосе́рде Спа́се, не пре́зри я́ко Бо́г, но воззови́ мя.

Богоро́дичен: Моле́бное мое́ моле́ние Всенепоро́чная приими́ ми́лостию Твое́ю, и проще́ние прегреше́ний да́ждь ми́, Чи́стая, рыда́ньми вопию́щему приле́жно: не пре́зри, Блага́я, но воззови́ мя.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́: вся́ бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. Тя́ превозно́сим во вся́ ве́ки.

Дарми́ многообра́зными дре́вле, поче́л еси́ руку́ Твое́ю де́ло, еди́не Человеколю́бче: зми́й же лю́тый свиста́нием прельсти́, увы́ мне́, настоя́щих бла́г обнажи́в.

Вску́ю сове́та го́рькаго послу́шала еси́, и Боже́ственнаго повеле́ния была́ еси́ преслу́шна? Увы́ мне́ смире́нная душе́, Бо́га оскорби́вшая: Его́же при́сно сла́вити учине́на еси́ со а́нгелы!

Благослови́м Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, Го́спода: Гадо́м и звере́м влады́чица бы́вши, га́ду душетле́нному ка́ко собесе́довала еси́, сове́тника прии́мши я́ко пра́ваго, льсти́ваго? О твоего́ прельще́ния, душе́ моя́ всестра́стная!

Богоро́дичен: Светоно́сное селе́ние Тя́ Бо́жия воплоще́ния, воспева́ем Мари́е Богоблагода́тная: те́мже мя́ лю́те омраче́нна страстьми́, просвети́ све́том ми́лости, наде́жде ненаде́жных.

Хва́лим, благослови́м, покланя́емся Го́сподеви, пою́ще и превознося́ще во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети, на Него́же не сме́ют чи́ни А́нгельстии взира́ти; Тобо́ю же, Всечи́стая, яви́ся челове́ком Сло́во воплоще́нно, Его́же велича́юще, с Небе́сными во́и Тя́ ублажа́ем.

Сла́док вку́с пло́д ра́зума во Еде́ме яви́ ми ся насы́щшемуся сне́ди, в же́лчь же бы́сть коне́ц его́. Увы́ мне́ душе́ стра́стная, ка́ко невоздержа́ние тя́ ра́йскаго яде́ния стра́нна сотвори́?

Бо́же все́х, ми́лости Го́споди, на мое́ смире́ние благоутро́бне при́зри, и не дале́че посли́ мя Боже́ственнаго Еде́ма, я́ко да зря́ добро́ты, отону́дуже испадо́х, потщу́ся па́ки рыда́ньми восприя́ти я́же погуби́х.

Рыда́ю, стеню́ и пла́чу, херуви́мы с пла́менным ору́жием зря́, Еде́ма вхо́д стрещи́ повеле́нныя, все́м престу́пником, увы́! непристу́пный, а́ще не Ты́ невозбра́нен Спа́се то́й сотвори́ши ми́.

Сла́ва: Дерза́ю мно́жеству ми́лости Твоея́, Христе́ Спа́се, и Боже́ственных ре́бр Твои́х кро́ви, е́юже освяти́л еси́ естество́ челове́ческое, отве́рзл же еси́ врата́ Тебе́ служа́щим ра́йская, Бла́же, пре́жде заключе́ная Ада́му.

Богоро́дичен: Жи́зни две́ре непроходи́мая, у́мная, Де́во Богоро́дице Безневе́стная, ра́йская врата́ заключе́ная ми́ пре́жде отве́рзи Твои́ми моли́твами, я́ко да сла́влю Тя́ по Бо́зе мою́ помо́щницу, и держа́вное прибе́жище.

Ексапостила́рий.

Сла́ва: За́поведь Твою́, Го́споди, преслу́шав окая́нный, и обнаже́н Твоея́ сла́вы, студа́ испо́лнихся, увы́ мне́! и сла́дости изринове́н е́смь ра́йския благоутро́бне. Ми́лостиве, поми́луй лиши́вшася пра́ведно бла́гости Твоея́.

И ны́не: Изгна́на бы́вша Го́споди рая́ пе́рвее сне́дию дре́ва, вве́л еси́ па́ки Кресто́м и стра́стию Твое́ю, Спа́се и Бо́же мо́й, и́мже на́с утверди́ по́ст соверши́ти чистоле́пно, и Боже́ственному воста́нию поклони́тися, Па́сце спаси́тельней, Тя́ ро́ждшия моли́твами.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Ꙗ҆́кѡ по сꙋ́хꙋ пѣшеше́ствовавъ і҆и҃ль, по бе́зднѣ стопа́ми, гони́телѧ фараѡ́на ви́дѧ потоплѧ́ема, бг҃ꙋ побѣ́днꙋю пѣ́снь пои́мъ, вопїѧ́ше.

Грѧдѝ дꙋшѐ моѧ̀ стра́стнаѧ, пла́чи твоѧ̑ дѣѧ̑нїѧ дне́сь, помина́ющи пе́рвое ѡ҆бнаже́нїе во є҆де́мѣ, и҆́мже и҆згна́на є҆сѝ ѿ сла́дости, и҆ непреста́нныѧ ра́дости.

Ѿ мно́гагѡ бл҃гоꙋтро́бїѧ и҆ щедро́тъ, созда́телю тва́ри, и҆ тво́рче всѣ́хъ, ѿ пе́рсти ѡ҆живи́въ мѧ̀ пре́жде, заповѣ́далъ є҆сѝ пѣ́ти тѧ̀ со а҆́гг҃лы твои́ми.

Ра́ди бога́тства бл҃гости, ты̀ сади́ши созда́телю и҆ гдⷭ҇и, ра́йскꙋю сла́дость во є҆де́мѣ, повелѣва́ѧ мѝ наслажда́тисѧ кра́сныхъ и҆ сла́дкихъ, и҆ немимотекꙋ́щихъ плодѡ́въ.

Сла́ва: Оу҆вы̀ мнѣ̀ дꙋшѐ моѧ̀ ѻ҆каѧ́ннаѧ, сꙋ́щихъ во є҆де́мѣ наслажда́тисѧ прїѧ́ла є҆сѝ вла́сть ѿ бг҃а, не ꙗ҆́сти же вѣ́дѣнїѧ плода̀ повелѣ́на была̀ є҆сѝ: вскꙋ́ю престꙋпи́ла є҆сѝ зако́нъ бж҃їй;

Бг҃оро́диченъ: Бг҃ороди́тельнице дв҃о, ꙗ҆́кѡ а҆да́мова дщѝ по ро́дꙋ, по бл҃года́ти же хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ роди́тельница, менѐ и҆згна́ннаго ѿ є҆де́ма, ны́нѣ воззовѝ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Нѣ́сть ст҃ъ ꙗ҆́коже ты̀ гдⷭ҇и бж҃е мо́й, вознесы́й ро́гъ вѣ́рныхъ твои́хъ бл҃же, и҆ ᲂу҆тверди́вый на́съ на ка́мени и҆сповѣ́данїѧ твоегѡ̀.

Ѕмі́й льсти́вый нѣ́когда че́сти мое́й позави́дѣвъ, пошепта̀ ле́стїю є҆́ѵѣ во ᲂу҆́ши, ѿ неѧ́же а҆́зъ прельсти́всѧ и҆згна́нъ бы́хъ, ᲂу҆вы̀ мнѣ̀, ѿ ли́ка жи́зни.

Рꙋ́кꙋ просте́ръ де́рзостнѡ, вкꙋси́хъ дре́ва разꙋ́мнагѡ, є҆го́же повелѣ̀ мнѣ̀ бг҃ъ ника́коже причасти́тисѧ, и҆ бж҃е́ственныѧ сла́вы ѿве́рженъ бы́хъ го́рцѣ.

Сла́ва: Оу҆вы̀ мнѣ̀ стра́стнаѧ моѧ̀ дꙋшѐ, ка́кѡ не позна́ла є҆сѝ пре́лести; ка́кѡ не ѡ҆щꙋти́ла є҆сѝ льще́нїѧ, и҆ за́висти вра́жїѧ; но помрачи́ласѧ є҆сѝ ᲂу҆мо́мъ, и҆ престꙋпи́ла є҆сѝ за́повѣдь созда́телѧ твоегѡ̀.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆пова́нїе и҆ покро́въ мо́й чⷭ҇таѧ, ѡ҆бнаже́нїе дре́вле покры́вшаѧ, є҆ди́на, па́дшагѡ а҆да́ма, ржⷭ҇тво́мъ твои́мъ чⷭ҇таѧ, въ нетлѣ́нїе па́ки ѡ҆блецы́ мѧ.

Сѣда́ленъ, гла́съ д҃.

И҆згна́нъ бы́сть а҆да́мъ ѿ ра́йскїѧ сла́дости, снѣ́дїю го́рькою въ невоздержа́нїи за́повѣди не сохранѝ влⷣчни, и҆ ѡ҆сꙋди́сѧ дѣ́лати зе́млю, ѿ неѧ́же взѧ́тъ бы́сть са́мъ: по́томъ же мно́гимъ ꙗ҆́сти хлѣ́бъ сво́й. тѣ́мже мы̀ возлю́бимъ воздержа́нїе, да не внѣ̀ раѧ̀ возрыда́имъ, ꙗ҆́коже ѻ҆́нъ, но въ него̀ вни́демъ.

Сла́ва: Ны́нѣ вре́мѧ добродѣ́телей ꙗ҆ви́сѧ, и҆ при две́рехъ сꙋдїѧ̀, не скорби́мъ: но прїиди́те постѧ́щесѧ принесе́мъ сле́зы, ᲂу҆миле́нїе и҆ млⷭ҇тыню, зовꙋ́ще: согрѣши́хомъ па́че песка̀ морска́гѡ: но ѡ҆сла́би всѣ̑мъ всѣ́хъ свободи́телю, да воспрїи́мемъ нетлѣ́нный вѣне́цъ.

И҆ ны́нѣ: Не ᲂу҆молчи́мъ никогда̀ бцⷣе, си̑лы твоѧ̑ глаго́лати недосто́йнїи: а҆́ще бо ты̀ не бы̀ предстоѧ́ла молѧ́щи, кто́ бы на́съ и҆зба́вилъ ѿ толи́кихъ бѣ́дъ, кто́ же бы сохрани́лъ до ны́нѣ свобо́дны; не ѿстꙋ́пимъ влⷣчце, ѿ тебѐ: твоѧ̑ бо рабы̑ сп҃са́еши при́снѡ ѿ всѧ́кихъ лю́тыхъ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Хрⷭ҇то́съ моѧ̀ си́ла, бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь, честна́ѧ цр҃ковь бг҃олѣ́пнѡ пое́тъ взыва́ющи, ѿ смы́сла чи́ста, ѡ҆ гдⷭ҇ѣ пра́зднꙋющи.

Че́сти сподо́бихсѧ а҆́зъ стра́стный, ѿ тебѐ влⷣки во є҆де́мѣ: ᲂу҆вы̀ мнѣ̀, ка́кѡ прельсти́всѧ, и҆ дїа́воломъ позави́дѣвсѧ ѿве́рженъ бы́хъ ѿ лица̀ твоегѡ̀;

Менѐ рыда́йте а҆́гг҃льстїи чи́нове, раѧ̀ добрѡ́ты, и҆ садѡ́въ та́мошнее бл҃голѣ́пїе, прельсти́вшагосѧ ѕлополꙋ́чнѡ, и҆ бг҃а ѿве́ргшагосѧ.

Лꙋ́же бл҃же́нный, са́дове бг҃осажде́ннїи, раѧ̀ красото̀, ны́нѣ ѡ҆ мнѣ̀ сле́зы пролива́йте, ѿ листѡ́въ, ꙗ҆́коже ѿ ѻ҆́чїю, ѡ҆бнаже́ннѣмъ и҆ стра́ннѣмъ сла́вы бж҃їѧ.

Сла́ва: Не ктомꙋ̀ ви́жꙋ тебѐ, ни наслажда́юсѧ пресла́дкїѧ твоеѧ̀ и҆ бж҃е́ственныѧ свѣ́тлости, всечестны́й раю̀: на́гъ бо поверго́хсѧ въ зе́млю, прогнѣ́ваѧ сотво́ршаго.

Бг҃оро́диченъ: Ст҃а́ѧ влⷣчце, ѿве́рзшаѧ раѧ̀ врата̀ всѣ̑мъ вѣ̑рнымъ, ꙗ҆̀же а҆да́мъ заключѝ престꙋпле́нїемъ и҆ногда̀, врата̀ млⷭ҇ти мнѣ̀ ѿве́рзи.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Бж҃їимъ свѣ́томъ твои́мъ бл҃же, ᲂу҆́тренюющихъ тѝ дꙋ́шы любо́вїю ѡ҆зарѝ, молю́сѧ, тѧ̀ вѣ́дѣти сло́ве бж҃їй, и҆́стиннаго бг҃а, ѿ мра́ка грѣхо́внагѡ взыва́юща.

Позави́дѣвъ дре́вле мнѣ̀ вра́гъ, въ раѝ бл҃гополꙋ́чна житїѧ̀ человѣконенави́стникъ, въ видѣ́нїи ѕмі́ѧ мнѣ̀ запѧ́тъ, и҆ сла́вы присносꙋ́щныѧ стра́нна мѧ̀ показа̀.

Рыда́ю и҆ пла́чꙋ дꙋше́ю, и҆ ѻ҆чесє́мъ и҆щꙋ̀ мно́жєства сле́зъ прилага́ти, є҆гда̀ воззрю̀ и҆ позна́ю мою̀ наготꙋ̀, ю҆́же и҆мѣ́хъ ѿ престꙋпле́нїѧ.

Сла́ва: Ѿ землѝ со́зданъ бы́хъ рꙋко́ю бж҃їею, па́ки же возврати́тисѧ въ зе́млю а҆́зъ стра́стный слы́шахъ: кто̀ менѐ не воспла́четъ, ѿринове́ннагѡ ѿ бг҃а, и҆ є҆де́момъ а҆́дъ и҆змѣни́вшагѡ;

Бг҃оро́диченъ: Черто́гъ сла́вы тѧ̀ та́йный всѝ возвѣща́емъ вѣ́рнїи, бг҃ороди́тельнице всенепоро́чнаѧ. тѣ́мже молю́ тѧ чⷭ҇таѧ: и҆спа́дшаго мѧ̀ черто́га ра́йска, сво́йственна сотворѝ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Жите́йское мо́ре воздвиза́емое зрѧ̀ напа́стей бꙋ́рею, къ ти́хомꙋ приста́нищꙋ твоемꙋ̀ прите́къ вопїю́ ти: возведѝ ѿ тлѝ живо́тъ мо́й, многомлⷭ҇тиве.

Ѻ҆де́ждею мѧ̀ ѡ҆бле́клъ є҆сѝ бг҃отка́нною сп҃се, во є҆де́мѣ, ꙗ҆́кѡ бл҃гоꙋтро́бенъ: а҆́зъ же твою̀ престꙋпи́хъ за́повѣдь, вѣ́ровавъ льсти́вомꙋ, и҆ на́гъ ви́дѣхсѧ ѻ҆каѧ́нный.

Дꙋшѐ всестра́стнаѧ моѧ̀, ᲂу҆дали́ласѧ є҆сѝ ѿ бг҃а, невнима́нїемъ твои́мъ ра́йскагѡ лиши́ласѧ є҆сѝ наслажде́нїѧ, ѿ а҆́гг҃лъ разлꙋчи́ласѧ є҆сѝ, во тлю̀ ввела́сѧ є҆сѝ: ѽ паде́нїѧ!

Сла́ва: Поми́лꙋй, ᲂу҆ще́дри вседержи́телю бж҃е, твоє́ю рꙋкꙋ̀ творе́нїе, не пре́зри менѐ, молю́сѧ, бл҃же, ѿлꙋчи́вшаго себѐ самаго̀ ѿ ли́ка а҆́гг҃лъ твои́хъ.

Бг҃оро́диченъ: Мр҃і́е бг҃озва́ннаѧ, госпожѐ всѧ́ческихъ, ꙗ҆́кѡ ро́ждшаѧ гдⷭ҇а цр҃ѧ̀ всѣ́хъ и҆ и҆зба́вителѧ, плѣне́на мѧ̀ сꙋ́ща ѿ ра́йскїѧ сла́вы, воззовѝ.

Конда́къ, гла́съ ѕ҃:

Премꙋ́дрости наста́вниче, смы́сла пода́телю, немꙋ́дрыхъ наказа́телю, и҆ ни́щихъ защи́тителю, ᲂу҆твердѝ, вразꙋмѝ се́рдце моѐ влⷣко: ты̀ да́ждь мѝ сло́во, ѻ҆́ч҃ее сло́во, се́ бо ᲂу҆стнѣ̀ моѝ не возбраню̀, во є҆́же зва́ти тебѣ̀: млⷭ҇тиве, поми́лꙋй мѧ̀ па́дшаго.

І҆́косъ:

Сѣ́де а҆да́мъ тогда̀ и҆ пла́касѧ, прѧ́мѡ сла́дости раѧ̀, рꙋка́ма бїѧ̀ лицѐ, и҆ глаго́лаше: млⷭ҇тиве, поми́лꙋй мѧ̀ па́дшаго.

Ви́дѣвъ а҆да́мъ а҆́гг҃ла и҆зри́нꙋвша, и҆ затвори́вша бж҃е́ственнагѡ са́да две́рь, воздохнꙋ́въ вельмѝ, и҆ глаго́ла: млⷭ҇тиве, поми́лꙋй мѧ̀ па́дшаго.

Споболѝ раю̀ стѧжа́телю ѡ҆бнища́вшемꙋ, и҆ шꙋ́момъ твои́хъ ли́ствїй ᲂу҆молѝ содѣ́телѧ, да не затвори́тъ тѧ̀: млⷭ҇тиве, поми́лꙋй мѧ̀ па́дшаго.

Раю̀ вседобродѣ́тельный, всест҃ы́й, всебога́тый, а҆да́ма ра́ди насажде́нный, и҆ ра́ди є҆́ѵы заключе́нный, ᲂу҆молѝ бг҃а ѡ҆ па́дшемъ: млⷭ҇тиве, поми́лꙋй мѧ̀ па́дшаго.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Росода́тельнꙋ ᲂу҆́бѡ пе́щь содѣ́ла а҆́гг҃лъ прпⷣбнымъ ѻ҆трокѡ́мъ, халде́и же ѡ҆палѧ́ющее велѣ́нїе бж҃їе мꙋчи́телѧ ᲂу҆вѣща̀ вопи́ти: бл҃гослове́нъ є҆сѝ бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Влⷣчествꙋѧй всѣ́ми вѣ́ки гдⷭ҇и, созда́вый мѧ̀ во́лею твое́ю, зави́дѣна мѧ̀ льсти́вымъ ѕмі́емъ и҆ногда̀, и҆ тебѐ прогнѣ́вавшаго сп҃се, не пре́зри бж҃е, но воззови́ мѧ.

Стꙋ́дными ѡ҆дѣ́ѧнъ ѻ҆де́ждами, ᲂу҆вы̀ мнѣ̀, вмѣ́стѡ ѡ҆дѣѧ́нїѧ свѣтоза́рнагѡ, пла́чꙋ моеѧ̀ поги́бели, сп҃се, и҆ вѣ́рою вопїю́ ти бл҃гі́й: не пре́зри бж҃е, но воззовѝ мѧ̀.

Сла́ва: Оу҆ѧзвѝ ѕмі́й вселꙋка́вый всю̀ мою̀ дꙋ́шꙋ лꙋка́внѡ, ра́йскїѧ же сла́дости и҆згна́на сотворѝ: но ѽ бл҃госе́рде сп҃се, не пре́зри ꙗ҆́кѡ бг҃ъ, но воззови́ мѧ.

Бг҃оро́диченъ: Моле́бное моѐ моле́нїе всенепоро́чнаѧ прїимѝ млⷭ҇тїю твое́ю, и҆ проще́нїе прегрѣше́нїй да́ждь мѝ чⷭ҇таѧ, рыда́ньми вопїю́щемꙋ прилѣ́жнѡ: не пре́зри бл҃га́ѧ, но воззови́ мѧ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: И҆з̾ пла́мене прпⷣбнымъ ро́сꙋ и҆сточи́лъ є҆сѝ, и҆ првⷣнагѡ же́ртвꙋ водо́ю попали́лъ є҆сѝ: всѧ̑ бо твори́ши хрⷭ҇тѐ то́кмѡ є҆́же хотѣ́ти, тѧ̀ превозно́симъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Дармѝ многоѡбра́зными дре́вле, поче́лъ є҆сѝ рꙋкꙋ̀ твоє́ю дѣ́ло, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче: ѕмі́й же лю́тый свиста́нїемъ прельстѝ, ᲂу҆вы̀ мнѣ̀, настоѧ́щихъ бла̑гъ ѡ҆бнажи́въ.

Вскꙋ́ю совѣ́та го́рькагѡ послꙋ́шала є҆сѝ, и҆ бж҃е́ственнагѡ повелѣ́нїѧ была̀ є҆сѝ преслꙋ́шна; ᲂу҆вы̀ мнѣ̀ смире́ннаѧ дꙋшѐ, бг҃а ѡ҆скорби́вшаѧ: є҆го́же при́снѡ сла́вити ᲂу҆чине́на є҆сѝ со а҆́гг҃лы!

Бл҃гослови́мъ ѻ҆ц҃а̀, и҆ сн҃а, и҆ ст҃а́го дх҃а, гдⷭ҇а: Гадѡ́мъ и҆ ѕвѣрє́мъ влⷣчица бы́вши, га́дꙋ дꙋшетлѣ́нномꙋ ка́кѡ собесѣ́довала є҆сѝ, совѣ́тника прїи́мши ꙗ҆́кѡ пра́ваго, льсти́ваго; ѽ твоегѡ̀ прельще́нїѧ, дꙋшѐ моѧ̀ всестра́стнаѧ!

Бг҃оро́диченъ: Свѣтоно́сное селе́нїе тѧ̀ бж҃їѧ воплоще́нїѧ, воспѣва́емъ мр҃і́е бг҃обл҃года́тнаѧ: тѣ́мже мѧ̀ лю́тѣ ѡ҆мраче́нна страстьмѝ, просвѣтѝ свѣ́томъ млⷭ҇ти, наде́жде ненаде́жныхъ.

Хва́лимъ, бл҃гослови́мъ, покланѧ́емсѧ гдⷭ҇ви, пою́ще и҆ превозносѧ́ще во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Бг҃а человѣ́кѡмъ невозмо́жно ви́дѣти на него́же не смѣ́ютъ чи́ни а҆́гг҃льстїи взира́ти: тобо́ю же всечⷭ҇таѧ, ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ сло́во воплоще́нно: є҆го́же велича́юще, съ нбⷭ҇ными вѡ́и тѧ̀ ᲂу҆бл҃жа́емъ.

Сла́докъ вкꙋ́съ пло́дъ ра́зꙋма во є҆де́мѣ ꙗ҆ви́ ми сѧ насы́щшемꙋсѧ снѣ́ди, въ же́лчь же бы́сть коне́цъ є҆гѡ̀. ᲂу҆вы̀ мнѣ̀ дꙋшѐ стра́стнаѧ, ка́кѡ невоздержа́нїе тѧ̀ ра́йскагѡ ꙗ҆де́нїѧ стра́нна сотворѝ;

Бж҃е всѣ́хъ, млⷭ҇ти гдⷭ҇и, на моѐ смире́нїе бл҃гоꙋтро́бнѣ при́зри, и҆ не дале́че посли́ мѧ бж҃е́ственнагѡ є҆де́ма, ꙗ҆́кѡ да зрѧ̀ добрѡ́ты, ѿѻнꙋ́дꙋже и҆спадо́хъ, потщꙋ́сѧ па́ки рыда́ньми воспрїѧ́ти ꙗ҆̀же погꙋби́хъ.

Рыда́ю, стеню̀ и҆ пла́чꙋ, херꙋві́мы съ пла́меннымъ ѻ҆рꙋ́жїемъ зрѧ̀, є҆де́ма вхо́дъ стрещѝ повелѣ̑нныѧ, всѣ̑мъ престꙋ́пникѡмъ, ᲂу҆вы̀! непристꙋ́пный, а҆́ще не ты̀ невозбра́ненъ сп҃се то́й сотвори́ши мѝ.

Сла́ва: Дерза́ю мно́жествꙋ млⷭ҇ти твоеѧ̀ хрⷭ҇тѐ сп҃се, и҆ бж҃е́ственныхъ ре́бръ твои́хъ кро́ви, є҆́юже ѡ҆свѧти́лъ є҆сѝ є҆стество̀ человѣ́ческое, ѿве́рзлъ же є҆сѝ врата̀ тебѣ̀ слꙋжа́щымъ ра̑йскаѧ бл҃же, пре́жде заключє́наѧ а҆да́мꙋ.

Бг҃оро́диченъ: Жи́зни две́ре непроходи́маѧ, ᲂу҆́мнаѧ, дв҃о бцⷣе безневѣ́стнаѧ, ра̑йскаѧ врата̀ заключє́наѧ мѝ пре́жде ѿве́рзи твои́ми мл҃твами, ꙗ҆́кѡ да сла́влю тѧ̀ по бз҃ѣ мою̀ помо́щницꙋ, и҆ держа́вное прибѣ́жище.

Є҆ѯапостїла́рїй.

Сла́ва: За́повѣдь твою̀, гдⷭ҇и, преслꙋ́шавъ ѻ҆каѧ́нный, и҆ ѡ҆бнаже́нъ твоеѧ̀ сла́вы, стꙋда̀ и҆спо́лнихсѧ, ᲂу҆вы̀ мнѣ̀! и҆ сла́дости и҆зринове́нъ є҆́смь ра́йскїѧ бл҃гоꙋтро́бне. млⷭ҇тиве, поми́лꙋй лиши́вшасѧ првⷣнѡ бл҃гости твоеѧ̀.

И҆ ны́нѣ: И҆згна́на бы́вша гдⷭ҇и раѧ̀ пе́рвѣе снѣ́дїю дре́ва, вве́лъ є҆сѝ па́ки крⷭ҇то́мъ и҆ стрⷭ҇тїю твое́ю сп҃се и҆ бж҃е мо́й, и҆́мже на́съ ᲂу҆твердѝ по́стъ соверши́ти чистолѣ́пнѡ, и҆ бж҃е́ственномꙋ воста́нїю поклони́тисѧ, па́сцѣ сп҃си́тельнѣй, тѧ̀ ро́ждшїѧ мл҃твами.

Про­ще­ное вос­кре­се­нье – Ан­дрей Дес­ниц­кий

Прощёное воскресенье

 

Из­гнан­ный из рая, ве­ли­ким пла­чем пла­кал Адам о том, что по­те­рял вла­ды­че­ство в ми­ре и, утра­тив цар­ское до­сто­ин­ство, стал ра­бом. Ве­лик был плач Ада­мов. Отец все­лен­ной, он в раю знал сла­дость люб­ви Бо­жи­ей, и по­то­му, ко­гда был из­гнан из рая за грех и ли­шил­ся люб­ви Бо­жи­ей, горь­ко стра­дал и с ве­ли­ким сто­ном ры­дал на всю пу­сты­ню.

В Рус­ской Пра­во­слав­ной Церк­ви по­след­нее вос­кре­се­ние пе­ред Ве­ли­ким по­стом име­ет еще на­зва­ние «Вос­по­ми­на­ние Ада­мо­ва из­гна­ния». Со вре­ме­ни из­гна­ния Ада­ма из Рая, каж­дый че­ло­век в этой жиз­ни пе­ре­жи­ва­ет «из­гна­ние из рая», но каж­дый хо­чет жить как в раю, по­то­му что ме­сто, опре­де­лен­ное че­ло­ве­ку Бо­гом из­на­чаль­но - Рай, по­сто­ян­но вле­чет нас. Мы все пла­чем по раю, по утра­чен­но­му сча­стью, ищем рай на зем­ле и пы­та­ем­ся его по­стро­ить здесь. На­ша Цер­ковь в этот вос­крес­ный день вспо­ми­на­ет, как на­ши пра­ро­ди­те­ли Адам и Ева не со­хра­ни­ли за­по­ве­ди Гос­под­ни, на­ру­ши­ли Бо­жию за­по­ведь, вку­си­ли от за­пре­щен­но­го пло­да, из чи­стых и без­греш­ных свя­тых ста­ли несчаст­ны­ми греш­ни­ка­ми.

В этот вос­крес­ный день сим­во­лич­но Цер­ковь ста­вит нас пе­ред во­ро­та­ми рая, вос­по­ми­ная день, ко­гда Адам и Ева - пер­вые лю­ди, бы­ли из­гна­ны из са­да эдем­ско­го. По­те­ряв­шие рай, они по­зна­ли и уни­что­же­ние есте­ства че­ло­ве­че­ско­го, по­то­му что по­сле их гре­хо­па­де­ния все бы­ло на­ру­ше­но. Цер­ковь на­ша ста­вит нас как пе­ред две­ря­ми рая, чтобы мы по­ня­ли, что на­хо­дим­ся на зем­ле греш­ной, и не по­то­му что ее Бог та­кой со­здал, а по­то­му что че­ло­век ее та­кой сде­лал. Мы долж­ны не за­бы­вать, что мы не в Цар­стве Бо­жьем, а здесь, на зем­ле, где нет смыс­ла ждать ни свет­ло­го бу­ду­ще­го, ни рая - его здесь нет. И мы, как Адам, пла­чем по раю, по бла­жен­ству, по Цар­ству Небес­но­му, чтобы в этом со­сто­я­нии пла­ча вой­ти в Ве­ли­кий пост. Но как ска­за­но, преж­де, чем ты при­не­сешь дар свой к ал­та­рю, вспом­ни, нет ли то­го, кто то­бой оби­жен. Преж­де, чем оста­вить дар твой, иди и при­ми­рись с бра­том сво­им. То есть преж­де, чем при­не­сти Гос­по­ду на­ши по­дви­ги по­ста, мо­лит­вы, по­слу­ша­ния, ас­ке­зы мы долж­ны вспом­нить есть ли оби­жен­ные на­ми. То­гда на­до пой­ти и при­ми­рить­ся с ни­ми, и толь­ко по­том на­чи­нать Ве­ли­кий пост, чтобы пред­сто­ять бла­го­го­вей­но пе­ред Бо­гом с чи­стым серд­цем.

По тра­ди­ции мы все ве­че­ром в этот день со­би­ра­ем­ся в Тро­иц­ком Со­бо­ре, чтобы при­ми­рить­ся и по­про­сить у друг дру­га про­ще­ния, у свя­щен­ни­ков. Один раз в го­ду в Про­ще­ное вос­кре­се­ние наш Ар­хи­ерей сто­ит пе­ред сво­им на­ро­дом на ко­ле­нях, про­сит про­ще­ние. В этот день мы все при­ми­ря­ем­ся и при­бли­жа­ем­ся очень близ­ко к да­ро­ван­ной Гос­по­дом бла­го­да­ти, ко­гда мно­же­ство свя­щен­ни­ков: мо­на­хи, про­то­и­е­реи и иереи, мо­ло­дые и, убе­лен­ные се­ди­на­ми, ко­гда сам Ар­хи­ерей про­сят про­ще­ния, а мы - у них, и все вме­сте мы про­сим про­ще­ния у на­ше­го Гос­по­да Иису­са Хри­ста: «Гос­по­ди, оста­ви нам дол­ги на­ши, яко­же и мы остав­ля­ем долж­ни­ком на­шим». В Со­бо­ре зву­чат ве­ли­ко­пост­ные по­ка­ян­ные пес­но­пе­ния, и про­из­но­сит­ся древ­няя по­сто­вая мо­лит­ва Еф­ре­ма Си­ри­на: «Гос­по­ди и Вла­ды­ко жи­во­та мо­е­го, дух празд­но­сти уны­ния, лю­бо­на­ча­лия, и празд­но­сло­вия не даждь ми. Дух же це­ло­муд­рия, сми­ре­но­муд­рия, тер­пе­ния, и люб­ве, да­руй ми ра­бу Тво­е­му. Ей Гос­по­ди Ца­рю, да­руй ми зре­ти моя пре­гре­ше­ния, и не осуж­да­ти бра­та мо­е­го, яко бла­го­сло­вен еси во ве­ки ве­ков, аминь».

Ада­мо­во из­гна­ние, из­гна­ние из Рая, непо­сред­ствен­но от­но­сит­ся и к нам, и к на­шим очень род­ным лю­дям - Ада­му и Еве, имен­но их кровь те­чет в на­ших жи­лах. Каж­дый из нас име­ет их сво­и­ми пра­ро­ди­те­ля­ми. От них по­шел весь че­ло­ве­че­ский род, все на­ро­ды в ми­ре. В Раю, Эде­ме про­изо­шло па­де­ние пер­во­го че­ло­ве­ка, пер­вые лю­ди не про­сто ослу­ша­лись Бо­га, они, пусть опро­мет­чи­во, пусть не по­ду­мав, но из­бра­ли са­мый страш­ный путь, ко­то­рый толь­ко мож­но пред­ста­вить на этой зем­ле - про­тив­ле­ния во­ле Бо­жи­ей. Про­тив­ле­ние во­ле Бо­жи­ей невоз­мож­но! Про­тив­ле­ние во­ле Все­дер­жи­те­ля, все­мо­гу­ще­го Бо­га - это смерть. И вот на эту смерть об­рек­ли се­бя род­ные нам лю­ди, на­ши пред­ки, пра­ро­ди­те­ли Адам и Ева.

В пес­но­пе­нии за все­нощ­ной по­ет­ся о том, как си­дел Адам на­про­тив рая и опла­ки­вал свое гре­хо­па­де­ние, опла­ки­вал уже за­поз­да­лы­ми сле­за­ми. Каж­дый из нас то­же имел нема­ло слу­ча­ев вслед за Ада­мом опла­кать свои ошиб­ки. Но, к сча­стью, мы ви­дим, как по ми­ло­сер­дию Сво­е­му Гос­подь и эти ошиб­ки пре­тво­ря­ет в на­ше спа­се­ние. И са­мые па­де­ния че­ло­ве­че­ские Гос­подь Бог ис­поль­зу­ет для по­ка­я­ния и из­ме­не­ния че­ло­ве­ка. Адам, ко­неч­но, пла­кал не толь­ко о се­бе са­мом, но и о мно­го­чис­лен­ном сво­ем потом­стве, сре­ди ко­то­рых и мы с ва­ми. Он ви­дел, на что об­рек сон­мы лю­дей, и что не все из них, да­же бла­го­да­ря крест­ной жерт­ве Гос­по­да Иису­са Хри­ста, бу­дут спа­се­ны.

Вот к этой древ­ней, и в то же вре­мя лич­ной, по­вто­ря­ю­щей­ся для каж­до­го из нас, в на­шей соб­ствен­ной судь­бе, ис­то­рии воз­вра­ща­ет нас Свя­тая Цер­ковь на­ка­нуне Ве­ли­ко­го по­ста. От этой точ­ки гре­хо­па­де­ния и из­гна­ния са­мих се­бя из Рая к на­ше­му об­ще­му пе­чаль­но­му, пад­ше­му со­сто­я­нию на­чи­на­ет­ся се­го­дня вхож­де­ние в пост и по­ка­я­ние.