Акафист в честь Сретения Пресвятыя Владычицы нашея Богородицы с праведною Елисаветою в горнем граде Иудове
Текст утвержден Священным Синодом Русской Православной Церкви 27 мая 2022 года (журнал № 46)
Утвержден для общецерковного использования.
Избра́нней от все́х родо́в Присноде́ве Богоро́дице, по пресла́внем Благове́щении в Го́рнюю страну́ со тща́нием восте́кшей, похва́льная пе́ния ве́рнии прино́сим. Ты́ же, Влады́чице, я́ко Таи́нница су́щи Предве́чнаго Сове́та и вмести́лище все́х Царя́, Христа́ и Бо́га, трисо́лнечным све́том озари́ пою́щия Ти́: Ра́дуйся, Обра́дованная, в го́рняя умы́ и сердца́ на́ша возводя́щая.
Арха́нгельский гла́с вопие́м Ти́, Чи́стая: «Ра́дуйся, Благода́тная, Госпо́дь с Тобо́ю! Благослове́нна Ты́ в жена́х, и благослове́н Пло́д чре́ва Твоего́!» В сре́тение же Тебе́ у́мно исходя́ще, со свято́ю и пра́ведною Елисаве́тою зове́м: «Отку́ду на́м сие́, да прии́де к на́м Ма́ти Госпо́дня?», и та́йне Боже́ственнаго воплоще́ния дивя́щеся, воспису́ем Ти́ похва́льная:
Ви́дев пра́ведный Заха́рия А́нгела Госпо́дня, стоя́ща одесну́ю олтаря́, смути́ся, А́нгел же рече́ ему́: «Не бо́йся, Заха́рие, зане́ услы́шана бы́сть моли́тва твоя́, и жена́ твоя́ Елисаве́т роди́т сы́на тебе́, и нарече́ши и́мя ему́ Иоа́нн, то́й бу́дет ве́лий пред Го́сподем, и Ду́ха Свята́го испо́лнится еще́ из чре́ва ма́тере своея́!» Заха́рия же вопроси́: «По чесому́ разуме́ю сие́?» И отвеща́в А́нгел рече́ ему́: «Поне́же не ве́ровал еси́, се́ бу́деши молча́ и не моги́й проглаго́лати, егда́ же сбу́дутся сия́, возопи́ти и́маши благи́х пода́телю Бо́гу: Аллилу́иа!»
Ра́зум боже́ственных слове́с разу́мен Заха́рии яви́ся, егда́ Елисаве́т зача́т отроча́ в ста́рости свое́й, я́коже иногда́ пра́веднии Иоаки́м и А́нна непло́дства разреши́вшеся, роди́ша пронарече́нную Богоро́дицу Мари́ю, чистоты́ пло́д и целому́дрия, Ея́же прише́ствие в до́м Заха́риин и сре́тение со Елисаве́тою ны́не сла́вяще, воспое́м си́це:
Си́лою Вы́шняго осене́нная Богоизбра́нная Отрокови́ца ны́не ше́ствие твори́т в Го́рнюю страну́, мы́ же сие́ серде́чными очесы́ ви́дяще, ино́е пресла́вное восхожде́ние на па́мять приво́дим, я́коже иногда́ Мари́я триле́тствующая пра́ведными Свои́ми роди́тели во хра́м приведе́на бы́сть, и я́ко о́блак от земли́ к небеси́, со тща́нием ко святи́лищу по степе́нем ле́гце взошла́ е́сть, свещено́сицам де́вам псалмы́ и пе́сни возглаша́ющим и пою́щим благи́х пода́телю Бо́гу: Аллилу́иа.
Име́яше хра́м зако́нный, я́коже и́нде глаго́лется: заве́су, свети́льник, трапе́зу и предложе́ние хле́бов, по вторе́й же заве́се — ски́ния, глаго́лемая Свята́я Святы́х, зла́ту иму́щи кади́льницу, и Ковче́г Заве́та, в не́мже ста́мна злата́, иму́щая ма́нну, и же́зл Ааро́нов прозя́бший, и скрижа́ли Заве́та. Вся́ же сия́ о́браз бя́ху бу́дущих та́ин, я́же на Тебе́ пресла́вно, Де́во, имя́ху соверши́тися, сего́ ра́ди зове́м Ти́:
Бу́рю вну́трь име́я помышле́ний сумни́тельных, пра́ведный Заха́рия смяте́ся, ви́дев мла́ду отрокови́цу, ники́мже держи́му, по степе́нем хра́ма восходя́щую, оба́че Ду́хом позна́в Богоизбра́нную Мари́ю, я́ко архиере́й Бо́жий во вну́треннейшее заве́сы, во Свята́я Святы́х предста́ви, ужаса́яся и поя́ Бо́гу: Аллилу́иа.
«Слы́ши, Дщи́, и ви́ждь, и приклони́ у́хо Твое́, и забу́ди лю́ди Твоя́ и до́м отца́ Твоего́, и возжела́ет Ца́рь добро́ты Твоея́, и поклони́шися Ему́», — глаго́ла святы́й проро́к во псалме́х, предъявля́я пресла́вное та́инство, е́же на Тебе́, Чи́стая Де́во, имя́ше соверши́тися. Ны́не же сбытие́ слове́с си́х ви́дяще, во гра́д Иу́дов мы́сленно всле́д Тебе́ гряду́щии, в весе́лии и ра́довании пое́м:
Богоизбра́нная Отрокови́ца во святи́лищи пребыва́ше, я́коже го́рлица, псало́мски хра́мину обре́тши во дво́рех Госпо́дних, де́нь и но́щь в ра́зуме Боже́ственных слове́с поуча́ющися и от А́нгела пи́щу Небе́сную та́йно прие́млющи, ны́не же в до́м Заха́риин и́дет, во чре́ве Свое́м Бо́га Сло́ва па́че естества́ нося́щи, непреста́нно моля́щися и пою́щи Бо́гу: Аллилу́иа.
Ви́деша Тя́ дре́вле, Де́во, во о́бразех и се́нех боже́ственнии проро́цы, те́мже прореко́ша Тя́ бы́ти Ста́мну и Же́зл, и Скрижа́ль и Несеко́мую го́ру. Мы́ же сбытие́ слове́с си́х ви́дяще, Пречи́стая, и Всесвято́е вмести́лище Сла́вы Бо́жия Тя́ разумева́юще, у́м и се́рдце на́ше в го́рняя возво́дим и вопие́м:
Посла́нник Бо́жий и благове́стник предве́чныя та́йны, Арха́нгел Гаврии́л пе́рвее разреше́ние Елисаве́тина непло́дства и рождество́ Предте́чево Заха́рии предвозвести́, в шесты́й же ме́сяц по́слан бы́сть в Назаре́т благовести́ти Де́ве зача́тие, и глаго́ла Е́й: «Ра́дуйся, Мариа́м, благослове́нна Ты́ в жена́х, и благослове́н Пло́д чре́ва Твоего́!» Она́ же прии́мши целова́ние, дивя́щися возопи́ Бо́гу: Аллилу́иа.
Возсия́ И́стина от земли́, и Пра́вда с Небесе́ прини́че в Благове́щении Твое́м, Всесвята́я. Ты́ бо слы́шавши Арха́нгеловы глаго́лы, пе́рвее смути́ся и «Ка́ко бу́дет сие́?» рече́, оба́че Боже́ственному смотре́нию повину́ющися, возгласи́: «Се́ раба́ Госпо́дня, бу́ди Ми́ по глаго́лу твоему́!» Уве́девши же, я́ко Елисаве́т, ю́жика твоя́, зача́т отроча́ в ста́рости свое́й, и́де в Го́рняя со тща́нием ви́дети ю́ и целова́ти, сего́ ра́ди вопие́м Ти́:
Хотя́ челове́ком спасе́ние дарова́ти, Госпо́дь с Небесе́ на зе́млю призре́, и еди́ну от все́х родо́в Де́ву избра́ во оби́тель Себе́. Те́мже Предве́чное Сло́во, я́ко до́ждь на руно́ и я́ко ка́пля, ка́плющая на зе́млю, сни́де во утро́бу Твою́, Пречи́стая, Ему́же зове́м: Аллилу́иа.
Но́вое чу́до и боголе́пное, Деви́ческую бо две́рь затворе́нную прохо́дит Госпо́дь: та́йно в ложесна́х Твои́х, Благода́тная, Сло́во Ипоста́сное в пло́ть и кро́вь облека́ется и зра́к раба́ я́ве прие́млет во спасе́ние челове́ков, те́мже Тя́ вси́ ро́ди, я́ко Богоневе́стную Ма́терь, си́це велича́ют:
Стра́нная и пресла́вная слы́шана бы́ша во гра́де Иу́дове, егда́ Елисаве́т, жена́ Заха́риина, в ста́рости заче́нши, непра́здна обре́теся, оба́че тая́шеся ме́сяц пя́ть, глаго́лющи: «Я́ко та́ко сотвори́ мне́ Госпо́дь, внегда́ восхоте́ отъя́ти поноше́ние мое́ в челове́цех», — и в весе́лии возопи́ Бо́гу: Аллилу́иа.
Вы́шняя чинонача́лия а́нгельская удиви́шася пресла́вному Бо́жию схожде́нию, я́ко Вы́шний во́лею сни́де да́же и до пло́ти, от Деви́ческаго чре́ва бы́в Челове́к, Елисаве́тино же рождество́ чу́до чудесе́ изве́ствоваше, от зде́ бо нача́т Предте́ча Христу́ предпосыла́тися, сего́ ра́ди вопие́м Преблагослове́нней:
Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, зря́ Неискусобра́чную Де́ву, Христа́, Со́лнце Пра́вды чревонося́щую, и я́ко о́блак ле́гкий, во гра́д Иу́дов со тща́нием восходя́щую, заре́ю благода́ти умы́ и сердца́ озаря́ющую пою́щих Бо́гу: Аллилу́иа.
Недоуме́ет вся́к язы́к изрещи́, ка́ко Христо́в Предте́ча Мари́ино целова́ние а́бие позна́, Елисаве́т же испо́лнившися Ду́ха Свя́та, ве́лиим гла́сом возопи́: «Благослове́нна Ты́ в жена́х, и благослове́н Пло́д чре́ва Твоего́! И отку́ду мне́ сие́, да прии́де Ма́ти Го́спода моего́ ко мне́? Се́ бо, я́ко бы́сть гла́с целова́ния Твоего́ во у́шию мое́ю, взыгра́ся младе́нец ра́дощами во чре́ве мое́м!» С не́юже вопие́м Ти́:
Спасе́ния на́шего провозве́стник и покая́ния пропове́дник Иоа́нн Предте́ча во утро́бе ма́терней взыгра́нием Христо́во прише́ствие извести́, я́ко и само́й Елисаве́ти взыва́ти к Преблагослове́нней: «Ты́ Царя́ но́сиши, и а́з во́ина, Ты́ Законода́вца, а́з же законоисполни́теля, те́мже благода́рственно пою́ Бо́гу моему́: Аллилу́иа!»
Стена́ еси́ де́вам, Богоро́дице Де́во, и ма́терем отра́до, Ты́ бо па́че естества́ младонося́щи, в Го́рняя со тща́нием востекла́ еси́, во е́же целова́ти ю́жику твою́ Елисаве́т, и ви́дети е́же на не́й пресла́вное чу́до и слы́шание. Пребы́вши же с не́ю я́ко три́ ме́сяцы, в до́м сво́й возврати́ся, А́нгелом дивя́щимся е́же на Тебе́ стра́шному та́инству и пою́щим Ти́ такова́я:
Пе́снь пресла́вную Творцу́ и Бо́гу воспе́ла еси́, Всесвята́я Де́во, во гра́де Иу́дове, глаго́лющи: «Вели́чит душа́ Моя́ Го́спода, и возра́довася ду́х Мо́й о Бо́зе Спа́се Мое́м!» — я́же и до ны́не ду́ши на́ша весели́т, и от долувлеку́щих страсте́й в го́рняя возно́сит, сию́ же пе́снь ве́рнии воспева́юще и че́сть Тебе́ я́ко Богороди́тельнице воздаю́ще, Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему зову́т: Аллилу́иа.
Благослове́нная в жена́х нарекла́ся еси́, Де́во Всепречи́стая, я́ко Вы́шний призре́ на смире́ние Твое́, и сотвори́ Тебе́ вели́чие Си́льный, изво́лив во чре́ве Твое́м, Непоро́чная, всели́тися. Ты́ же ве́ровавши глаго́ланным от Го́спода, в рождестве́, и пре́жде рождества́, и по рождестве́ обрела́ся еси́ соверше́нно непоро́чная, ны́не же от все́х родо́в си́це ублажа́ешися:
Благода́ть и по́мощь, Пресвята́я Де́во, подае́ши все́м с ве́рою и любо́вию к Тебе́ притека́ющим и Бо́жию Тя́ Ма́терь испове́дающим, те́мже предста́тельство стра́шное и непосты́дное ве́рным явля́ешися, я́ко вои́стину Бо́га пло́тию родила́ еси́, Ему́же пое́м: Аллилу́иа.
Пою́ще Твое́ пресла́вное, Де́во, в до́м Заха́риин прише́ствие и е́же со свято́ю Елисаве́тою пречестно́е сре́тение Твое́, сла́вим Тя́, я́ко одушевле́нный хра́м, Богоро́дице, во Твое́й бо утро́бе всели́вся Госпо́дь, освяти́, просла́ви и научи́ все́х вопи́ти Тебе́:
О Всепе́тая Ма́ти, Де́во Всепречи́стая и Преблагослове́нная, все́х святы́х Святе́йшее Сло́во во чре́ве Свое́м вмести́вшая и ро́ждшая Спа́са Христа́, при́зри на ны́, зно́ем грехо́вным иста́явшия и непло́дных помышле́ний у́зами содержи́мыя, и ду́ш на́ших горча́йшее непло́дие исцели́, и плодоно́сны доброде́тельми ны́ соде́лай, да Твои́м ма́терним предста́тельством ве́чныя сме́рти изба́вльшеся, Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему пое́м: Аллилу́иа.
Этот конда́к читается трижды, затем и́кос 1-й и конда́к 1-й.
Арха́нгельский гла́с вопие́м Ти́, Чи́стая: «Ра́дуйся, Благода́тная, Госпо́дь с Тобо́ю! Благослове́нна Ты́ в жена́х, и благослове́н Пло́д чре́ва Твоего́!» В сре́тение же Тебе́ у́мно исходя́ще, со свято́ю и пра́ведною Елисаве́тою зове́м: «Отку́ду на́м сие́, да прии́де к на́м Ма́ти Госпо́дня?», и та́йне Боже́ственнаго воплоще́ния дивя́щеся, воспису́ем Ти́ похва́льная:
Избра́нней от все́х родо́в Присноде́ве Богоро́дице, по пресла́внем Благове́щении в Го́рнюю страну́ со тща́нием восте́кшей, похва́льная пе́ния ве́рнии прино́сим. Ты́ же, Влады́чице, я́ко Таи́нница су́щи Предве́чнаго Сове́та и вмести́лище все́х Царя́, Христа́ и Бо́га, трисо́лнечным све́том озари́ пою́щия Ти́: Ра́дуйся, Обра́дованная, в го́рняя умы́ и сердца́ на́ша возводя́щая.
О Пресвята́я, Пречи́стая и Пренепоро́чная Влады́чице на́ша Богоро́дице! Вы́шши еси́ все́х А́нгел и Арха́нгел, и всея́ тва́ри честне́йши. Всеблага́го Бо́га Ма́ти Блага́я, Засту́пнице челове́ков и гро́зная Прогони́тельнице сопроти́вных си́л, изба́ви на́с от вся́каго греха́ и укрепи́ на вся́ку доброде́тель, сообра́зны на́с сотвори́ Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему, да не всу́е нарица́емся и́менем Христо́вым, но да яви́мся и́стинная Его́ ча́да, да бу́дем, я́ко ка́мение жи́во, зи́ждущеся в хра́м духо́вен, во святи́тельство свя́то, возноси́ти же́ртвы духо́вны, благоприя́тны Бо́гови, да прибега́ем с несумне́нною ве́рою под всеси́льный покро́в Тво́й, мо́жеши бо все́х спасти́, я́ко Ма́ти Бо́га Вы́шняго, те́мже мо́лим Тя́: разжени́ о́блак страсте́й, находя́щих на ны́, уста́ви разжже́нныя стре́лы лука́ваго, льсти́вно на ны́ дви́жимыя, ми́р Сы́на Твоего́ низпосли́ в сердца́ на́ша, да с ра́достию взыва́ем: кто́ по Бо́зе, я́ко Влады́чица на́ша, Всеблага́я, Всеблагомо́щная и пребы́страя Засту́пница? Сего́ ра́ди велича́ем Тя́, я́ко преизоби́льно излия́ся на Тя́ Боже́ственная благода́ть, и ве́лие дерзнове́ние и́маши, стоя́щи одесну́ю Престо́ла Бо́жия, неизрече́нною свя́тостию и чистото́ю преукраше́нная, я́ко даде́ся Тебе́ от Го́спода дерзнове́ние безприкла́дное сохраня́ти, заступа́ти и спаса́ти насле́дие Сы́на Твоего́.