Акафист святителю Герману, архиепископу Казанскому и Свияжскому чудотворцу
Составлен архиепископом Тобольским Евлампием. Одобрен Св. Синодом 5 февраля 1860 г.
Память: 6 июля (23 июня), 8 октября (25 сентября), 19 (6) ноября
Утвержден для общецерковного использования.
Избра́нный святи́телю, те́плый о на́с к Бо́гу моли́твенниче, уго́дниче Христо́в, преподо́бне о́тче Ге́рмане, я́ко име́яй дерзнове́ние ко Го́споду, от вся́ких на́с бе́д твои́м предста́тельством избавля́й, да зове́м ти́:
А́нгелом уподобля́я непоро́чным житие́м святы́я Твоя́, Го́споди, отве́рзи ми́ у́м и язы́к восхвали́ти богоуго́дную жи́знь и преподо́бныя дея́ния святи́теля Твоего́ Ге́рмана, да зове́м ему́, взе́мшему от ю́ности благи́й яре́м Тво́й на ра́мо свое́:
Ви́дя тщету́ мирска́го жития́ и многомяте́жность челове́ческих попече́ний, блаже́нне, жи́знь твою́ испе́рва посвяти́л еси́ Бо́гу, во е́же непреста́нно, и уста́ми и се́рдцем, воспева́ти Ему́: Аллилу́иа.
Ра́зумом просвеща́емый свы́ше, и жела́нием влеко́мый к го́рней жи́зни, ты́ вку́пе с богому́дрым роди́телем твои́м, па́че всего́ тща́ся о угожде́нии Бо́гу, отве́ргши кра́сная ми́ра, те́сный и́ноческий пу́ть избра́л еси́. Восхваля́я твое́ благо́е изволе́ние, взыва́ем тебе́:
Си́лою Вы́шняго, уготовля́вшею тя́ во спасе́ние твое́ и мно́гих, ты́, избра́нниче Бо́жий, ведо́мь бы́л еси́ от си́лы в си́лу богоуго́дной жи́зни и де́л. Те́мже и воззва́н бы́л еси́ благода́тию на служе́ние Це́ркви в новопросвеще́ннем ца́рстве Каза́нском, во е́же научи́ти и неве́дущих Спаси́теля ми́ра, зва́ти Ему́: Аллилу́иа.
Име́я благо́е помышле́ние ца́рь, новоприобре́тенное си́лою кре́стною ца́рство Каза́нское, па́че всего́ устро́ити во еди́нстве благоче́стия, да еди́ным ду́хом ве́ры приобщи́тся оно́ к вели́кой держа́ве ца́рства Росси́йскаго, а́ки ча́сть к своему́ те́лу, при первосвяти́теле Гу́рии избра́ тя́ собо́ром Це́ркви в сослуже́бника ему́. О се́м ублажа́я тя́, присноблаже́нне, глаго́лем:
Бу́рю мирска́го жития́, многообра́зными превра́тностьми злоключе́ний вы́ну воздвиза́емую, благооти́шно, я́ко му́дрый ко́рмчий, преше́д святи́тель Гу́рий, в приста́нище безмо́лвнаго поко́я дости́же; на по́прище бо новопросвеще́нныя па́ствы, среде́ непреры́вных трудо́в подвиза́яся, первосвяти́тель Каза́нский успе́ ми́рным сно́м безсме́ртия. Ты́ же, блаже́нне, я́ко пе́рвый сослужи́тель и ре́вностный сотру́дник сконча́вшагося, яви́лся и досто́йный прее́мник ему́, да на престо́ле святи́тельства пастыренача́льственне веща́еши Бо́гу: Аллилу́иа.
Слы́шав богопра́вимый собо́р вели́кия Росси́йския Це́ркви о блаже́нней кончи́не пе́рваго святи́теля вели́кия па́ствы Каза́нския, единогла́сно суди́, я́ко то́кмо ты́ избра́нный Бо́жий досто́ин возсе́сти на седа́лищи блаже́ннаго Гу́рия. Те́мже воззва́нный в ца́рствующий гра́д, а́ще и отрица́лся еси́ по обы́чному тебе́ смире́нию от са́на святи́тельскаго, оба́че повину́яся собо́рному определе́нию, восприя́л еси́ святи́тельский же́зл па́ствы Каза́нския. Те́мже и мы́ в весе́лии приве́тствуем тя́:
Боготе́чней звезде́ уподо́бился еси́, всехва́льне святи́телю, восходя́ бо благода́тию Бо́жиею от си́лы в си́лу, по свяще́нным степе́нем иера́рхии, воззва́н бы́л еси́ от па́ствы Каза́нския на высоту́ престо́ла митропо́лии Моско́вския, да со все́ю Це́рковию воспева́еши Бо́гу: Аллилу́иа.
Ви́дев благове́рный ца́рь богоуго́дное твое́ житие́, святи́телю, соизво́ли на вы́шший све́щник Всеросси́йския митропо́лии поста́вити тя́. Ты́ же, блаже́нне, по смиренному́дрию твоему́, явля́я себе́ недосто́йна бы́ти такова́го са́на, досто́йнейшаго поста́вити умоля́л еси́ держа́внаго. Оба́че повину́яся зва́нию, уготовля́лся испо́лнити во́лю царе́ву, но положи́л еси́ в се́рдце пе́рвее изрещи́ царю́ сло́во пра́вды, я́же пра́вда а́ки зло́ вмени́ся, и запя́ тя́ на пути́ вруча́емаго тебе́ первопресто́лия. Сего́ ра́ди сугу́бо ублажа́ем тя́:
Пропове́дник и́стины бы́л еси́, святи́телю Ге́рмане, егда́ зло́бнии опри́чницы воста́ша на святи́теля Фили́ппа, ты́ еди́н на суде́ непра́веднем глаго́лал еси́ пред царе́м о непра́вде, возводи́мой на му́жа непови́ннаго, веща́я в непоколеби́мей пра́вде Бо́гу: Аллилу́иа.
Возсия́, святи́телю, в но́вом све́те правота́ ду́ха твоего́, егда́ непови́нный святи́тель Фили́пп непра́ведно бы́л суди́м и осужде́н, ты́ еди́н из святи́телей воздви́гл еси́ гла́с в защи́ту страда́льца, благодерзнове́нно веща́я пред царе́м, я́ко блаже́нный о́н от ю́ности ни суда́ ло́жна, ни лицеприя́тия не ве́де. Ублажа́я праволю́бие твое́, веща́ем тебе́:
Хотя́ непоро́чную жи́знь твою́, я́ко до́брый по́двиг сконча́ти, потща́лся еси́ и царю́ в смиренному́дрии сло́во бла́го рещи́, и пред царе́м в защи́ту му́жа пра́веднаго пра́вое сло́во провеща́ти. Те́мже соверши́в тече́ние твое́, я́ко ревни́тель благоче́стия и побо́рник и́стины, стяжа́л еси́ дерзнове́ние во исхо́де твое́м взыва́ти Бо́гу: Аллилу́иа.
Но́ваго тя́ ревни́теля по благоче́стии и побо́рника позна́ гро́зный ца́рь и ве́сь сове́т его́, егда́ веща́л еси́ царю́ в па́стырской кро́тости словеса́ правоты́ и стра́ха Бо́жия, и на суде́ святи́теля глаго́лал еси́ пред царе́м во огражде́ние непови́ннаго. Те́мже вне́ па́ствы твоея́, в ца́рствующем гра́де пребыва́я в терпе́нии, та́мо и блаже́нную жи́знь твою́, от посеще́ния Бо́жия гра́да, смертоно́сным посеще́нием сконча́л еси́. Ублажа́я смире́нное в ду́се, но высо́кое в де́лех тече́ние жи́зни твое́й, и смире́нную кончи́ну твою́, такова́я тебе́ прино́сим:
Стра́нное и пресла́вное сотвори́ о тебе́, преподо́бне, прославля́яй преподо́бныя Своя́ Госпо́дь. Слы́шавше бо при́сная твоя́ ча́да, новосажде́нной тобо́ю оби́тели и́ноцы, и благочести́вии богоспаса́емыя па́ствы твоея́ лю́дие, гра́да Свия́жска жи́телие, от святы́х моще́й твои́х в ца́рствующем гра́де Москве́ излива́ющияся исцеле́ния, потща́шася возврати́ти тя́ во гра́д сво́й, в ме́сто пе́рвых подвиго́в твои́х на по́прище просвеще́ния ве́рою новоприобре́тенныя страны́, во е́же благоприя́тнее при нетле́нных моще́х твои́х пе́ти Бо́гу: Аллилу́иа.
Вседу́шно, от всея́ любве́, и всенаро́дно, вся́каго чи́на и зва́ния, мона́си и мирсти́и, гра́да Свия́жска жи́телие вожделе́ша име́ти мо́щи твоя́, святи́телю, в созда́нней тобо́ю оби́тели, в ме́сте сла́вы благода́ти, де́йствовавшия тобо́ю в духо́вном созида́нии и́ночества, и назида́нии все́х приходя́щих к тебе́ ра́ди душе́вныя по́льзы. Те́мже испроси́вше соизволе́ние благочести́вейшаго царя́, с неизглаго́ланною ра́достию пренесо́ша святы́я мо́щи твоя́, в созда́нную тобо́ю оби́тель. И мы́, в ра́дости и́х, ве́село приве́тствуем тя́:
Вся́кия боле́зни, живу́щею в тебе́ благода́тию Свята́го Ду́ха, ты́, святи́телю, врачу́еши с ве́рою притека́ющих к цельбоно́сным моще́м твои́м. Сего́ ра́ди прие́млюще тобо́ю благода́ть исцеле́ний, благода́рне прия́вшему на Себе́ неду́ги на́ша Спаси́телю пое́м: Аллилу́иа.
Вети́йство челове́ческое не мо́жет изрещи́ благода́ти нетле́ния моще́й твои́х, ни пове́дати си́лы чудоде́йствия о́ных. Мы́ же, та́инство ве́рою прие́млюще, благоче́стно веща́ем:
Спасти́ хотя́ ду́шу твою́, отне́леже нача́л еси́ рабо́тати Го́сподеви, вся́кия ско́рби, лише́ния и уничиже́ния до́бльственно терпя́, по блаже́нней кончи́не твое́й, соде́лался еси́ прибе́жище все́м, скорбьми́ жите́йскими обурева́емым, во е́же со все́ми взыва́ти благода́рно Изба́вителю все́х: Аллилу́иа.
Стена́ и огражде́ние на́м святы́я мо́щи твоя́, присноблаже́нне, прибега́я бо с ве́рою под цельбоно́сную се́нь о́ных, никто́же моли́твами твои́ми, из хра́ма твоего́ без благода́тнаго утеше́ния отхо́дит. В не́мже бо са́м искуше́н бы́л еси́, в се́м и искуша́емым испра́шиваеши по́мощи. Предстоя́ще у́бо с любо́вию живоприе́мному гро́бу твоему́, взыва́ем:
Пе́ние похва́льное принося́ще тебе́, святи́телю, ве́мы, я́ко ни свята́го жития́ твоего́, ни преподо́бных дея́ний, ни чуде́с, благода́тию Бо́жиею от моще́й твои́х оби́льно на́м подава́емых, по достоя́нию не то́кмо восхвали́ти, но ниже́, я́коже подоба́ет, извести́ти возмого́хом. Оба́че ве́дуще тя́ превы́ше все́х похва́л су́ща, во све́тлостех святы́х веселя́щеся, простира́ем моле́бный гла́с о тебе́, Прославля́ющему святы́я Своя́: Аллилу́иа.
Светоза́рный свети́льник иму́ще святы́я мо́щи твоя́, пу́ть пра́вый на́м освеща́ющий, и грехо́вный мра́к разгоня́ющий, блажи́м тя́ во оби́телех го́рних веселя́щася, и от неистощи́маго исто́чника благода́ти Бо́жией, блага́я и поле́зная по коего́ждо потре́бе на́м испра́шивающа:
Благода́ть, все́льшуюся в тя́ Свята́го Ду́ха, яви́в в жи́зни, в сме́рти и по сме́рти твое́й, святи́телю, облагодати́ на́шу мы́сль, недоуме́ем бо, ка́ко соверши́м ску́дную пе́снь на́шу в похвалу́ тебе́, ра́зве запечатле́ем ту́ю совокупле́нием во еди́но, я́ко разделе́нных луче́й, воспе́тых на́ми до́блестей твои́х, да хва́ляще тя́ вы́ну, усты́ и се́рдцем пое́м Бо́гу: Аллилу́иа.
Пою́ще твое́ христоподража́тельное житие́, богому́дрыя дея́ния, блаже́нную кончи́ну, пресла́вныя по кончи́не чудоде́йствия, и явле́ннейшия до́блести твоя́, я́ко све́тлыя лучи́ соединя́юще вку́пе, от со́бственных твои́х добро́т прино́сим тебе́ хвале́ние таково́е:
О, вели́кий уго́дниче Бо́жий, святи́телю Ге́рмане! Приими́ сие́ усе́рдное к тебе́ моле́ние на́ше, и благоприя́тным твои́м пред престо́лом Святы́я Тро́ицы предста́тельством, моли́ о на́с, недосто́йных рабе́х твои́х, е́же изба́витися на́м от належа́щих бе́д, внеза́пныя сме́рти и ве́чнаго осужде́ния, да сподо́бимся вку́пе с тобо́ю, в ли́це святы́х, вы́ну Еди́ному в Тро́ице Бо́гу, Спаси́телю на́шему, воспева́ти: Аллилу́иа.
Этот конда́к читается трижды, затем и́кос 1-й и конда́к 1-й.
А́нгелом уподобля́я непоро́чным житие́м святы́я Твоя́, Го́споди, отве́рзи ми́ у́м и язы́к восхвали́ти богоуго́дную жи́знь и преподо́бныя дея́ния святи́теля Твоего́ Ге́рмана, да зове́м ему́, взе́мшему от ю́ности благи́й яре́м Тво́й на ра́мо свое́:
Избра́нный святи́телю, те́плый о на́с к Бо́гу моли́твенниче, уго́дниче Христо́в, преподо́бне о́тче Ге́рмане, я́ко име́яй дерзнове́ние ко Го́споду, от вся́ких на́с бе́д твои́м предста́тельством избавля́й, да зове́м ти́:
О, святи́телю Христо́в Ге́рмане, богому́дрый оби́тели сея́ основа́телю, духо́вный и́ночествующих вождю́, приме́ром христоподража́тельной жи́зни твое́й наставля́яй! К тебе́ прибега́ем и тебе́ усе́рдно мо́лим: соде́лай святы́ми твои́ми моли́твами, да и мы́, благода́тию Бо́жиею, сози́ждемся во оби́тель Ду́ха Свята́го, после́дованием жи́зни твое́й вообража́емся во о́браз Христо́в, во о́браз преподо́бия и пра́вды, и осеня́емии си́лою богоприя́тных моли́тв твои́х, прино́сим плоды́ благи́х де́л; благоугожда́юще Го́споду, да тщи́мся ходи́ти во све́те лица́ Его́, па́че всего́ люби́ти Его́, служи́ти во бла́го бли́жних на́ших и всеме́рно соде́ловати спасе́ние свое́, на пути́ многопреме́нчивыя жи́зни, терпе́нием вся́кия тесноты́, скорбе́й, лише́ний. А дабы́ возмощи́ на́м понести́ благо́е и́го Христо́во, моли́, свя́тче Бо́жий, о укрепле́нии не́мощи на́шея по́мощию свы́ше, да изба́вит на́с Госпо́дь от вра́г ви́димых и неви́димых, от о́гненнаго и во́днаго потребле́ния, от неблагорастворе́ния возду́ха и тлетво́рных ве́тр, а па́че от душепа́губнаго пла́мени, потопле́ния и обурева́ния страсте́й на́ших, да, под кро́вом бла́гости и милосе́рдия Бо́жия, ти́хое и безмо́лвное житие́ поживе́м, жду́ще блаже́ннаго явле́ния Го́спода и Спа́са на́шего Иису́са Христа́, Ему́же со Отце́м и Святы́м Ду́хом че́сть и сла́ва, во ве́ки веко́в. Ами́нь.