Акафист святому преподобному Антонию, старцу Оптинскому
Текст находится на рассмотрении Комиссии по акафистам при Издательском Совете РПЦ.
Память: 20 (7) августа
Не утвержден для общецерковного использования.
Изря́дному пустынножи́телю росла́вльских лесо́в, преподо́бному ста́рцу О́птинскому, и́же на мы́сленную го́ру Преображе́ния возше́д, и све́том Боже́ственным озари́вся, похва́льная пе́ние принесе́м. Ты́ же о́тче Богоно́сне от мра́ка грехо́внаго свободи́ на́с моли́твами Твои́ми, да в ра́дости зове́м ти́:
А́нгелом предста́телем яви́ся ти́ бра́т тво́й Моисе́й, в пусты́ню зовы́й тя́ Го́сподеви порабо́тати. Ты́ же ра́достно прии́м целова́ние сие́ в пусты́ню я́ко во дворе́ц ца́рский всели́лся еси́. Сего́ ра́ди восхваля́ем тя́ си́це:
Безмо́лвия тишину́ богове́дения по́лну, ка́ко восприиму́ и вселю́ся в ню́, неудобоприя́тельно уму́ моему́ явля́ется, ре́кл еси́ о́тче Анто́ние, оба́че да́р па́че ме́ры прииму́ и Бо́гу воззову́: Аллилу́иа.
Вразумле́ния е́же вы́ше ра́зума иски́й, ка́ко на земли́ безпло́тных жи́тельство устроя́ется. Те́мже в послуша́ние бра́ту твоему́ вда́л еси́ себе́ от си́лы возраста́я в си́лу. О́н же со удивле́нием зовы́й тебе́ си́це:
Госпо́день Ду́х тогда́ осени́ тя́, о́тче богому́дре Анто́ние, и безпло́дная пусты́ня я́ко село́ сла́дкое показа́ся тебе́ хотя́щему жа́ти спасе́ние, внегда́ в безмо́лвии пе́ти си́це: Аллилу́иа.
Добропло́дну соде́лал еси́ ни́ву серде́чную о́тче Анто́ние, ра́лом послуша́ния возде́лал еси́ ю́, и се́мена все́ял еси́ поста́, бде́ния и моли́твы, отону́дуже пожина́я плоды́ твоя́, прино́сим тебе́ рукоя́ти пе́сенныя:
Еди́н со Еди́ным пребы́л еси́ о́тче Анто́ние, во оти́шии безмо́лвия живы́й, бу́рю помышле́ний су́етных прогна́л еси́ моли́твою непреста́нною, и чистоту́ душе́вную стяжа́л еси́ у́мно взыва́я Христу́: Аллилу́иа.
Жела́ние благочести́ваго иера́рха Филаре́та услы́шал еси́ о́тче Анто́ние, и́же устро́ити ски́т по о́бразу дре́вних подви́жников восхоте́, необину́яся отпра́вился еси́ с бра́том твои́м в да́льния преде́лы калу́жския. О́н же прозре́в в тебе́ богому́драго скитонача́льника возра́довася зело́ глаго́ля си́це:
Звезду́ боготе́чну узре́в в скиту́ Про́мыслом явле́нную, ико́ну Богоро́дичную Зна́мение, ю́же я́ко свети́льник поста́вил еси́ с бра́том твои́м в Це́ркви Предте́чевой, Тоя́ бо ра́ди хода́тайства позна́сте Промысли́теля ва́шего и моли́твою достиго́сте Недостижи́маго в ра́дости пою́ще Ему́: Аллилу́иа.
И́ноческия по́двиги ва́ша ви́дя благочести́вый иера́рх, поста́ви вы́ во главу́ у́гла О́птины пу́стыни, бра́та твоего́ во игу́мены монастыря́, тебе́ же во скитонача́льника любе́знаго. Сего́ ра́ди похваля́ет тя́ си́це:
Кре́ст игу́менскаго служе́ния отяжеле́ на тебе́ о́тче Анто́ние, егда́ от скита́ переведе́н бы́л еси́ в малояросла́вецкий монасты́рь по назначе́нию. Оба́че де́ло Про́мысла Бо́жия просла́вил еси́ и благодаре́ние Ему́ возда́л еси́ взыва́я: Аллилу́иа.
Луче́м благоче́стия просвети́л еси́ оби́тель Нико́льскую преподо́бне Анто́ние, о́браз бра́тии бы́л еси́ де́лом, сло́вом и по́двигом, сего́ ра́ди благоче́стием твои́м бра́тия озаря́ема, вопия́ху тебе́ сицева́я:
Мно́гия ско́рби и боле́зни подъя́л еси́ о́тче Анто́ние я́коже отяготи́тися ду́ху твоему́, оба́че виде́нием уте́ши ду́шу твою́ Госпо́дь: предста́ ти́ со́нм святы́х от ни́х же святи́тель Митрофа́н ре́к тебе́: «я́ко в скиту́ жи́л еси́ а́ки в раю́ ны́не же труди́ся моли́ся и не лени́ся» Си́м виде́нием уте́шен бы́в возопи́л еси́ благода́рне Христу́: Аллилу́иа.
Но́вую показа́ ми́лость на тебе́ Госпо́дь о́тче Анто́ние, по труде́х мно́зех во оби́тели малояросла́встей в о́птинскую оби́тель тя́ возврати́, бра́тия же ви́дяще тя́ украше́ннаго мно́гими побе́дными венца́ми, потща́шася и слове́сными тя́ украси́ти почестьми́:
О́птинскаго ста́рчества яви́лся еси́ кре́пкое утвержде́ние, о́тче Анто́ние, и ски́тскаго жи́тельства изря́дное насажде́ние. Вся́ бо по о́бразу дре́вних отце́в в по́двизе твое́м испра́вил еси́ и по во́ле Бо́жией житие́ твое́ напра́вил еси́ вопия́: Аллилу́иа.
По́двиг ти́хаго уедине́ния избра́л еси́ о́тче Анто́ние, в скиту́ живы́й я́коже иногда́ в пусты́не, нището́ю обогати́лся еси́ и смире́нием высоты́ духо́вныя дости́г еси́, А́нгельским подража́я си́лам. Сего́ ра́ди похва́льная прино́сим тебе́ пе́ние:
Раче́нию твоему́ о́тче Анто́ние удиви́шася бра́тия, ка́ко пло́тию стражда́ ду́хом не измени́лся еси́, а́ще и в Це́рковь по боле́зни не возмо́гл еси́ ходи́ти, в ке́ллии всено́щная бде́ния соверша́л еси́, воспева́я кре́пости пода́телю: Аллилу́иа.
Све́т ви́девше Боже́ственный от твоея́ ке́ллии иду́щ вве́рх, бра́тия скита́ позна́ша тя́ уго́дника Бо́жия бы́ти и моли́твенника те́плейшаго. Сего́ ра́ди от Светода́вца Христа́ прии́мшаго такову́ю благода́ть восхваля́ем тя́ си́це:
Терпе́нием мно́гих боле́зней ду́шу твою́ златокова́нну соде́лал еси́, среброукра́сив ю́ многоце́нными доброде́тельми. Те́мже яви́лся еси́ я́ко одушевле́нный Бо́жий орга́н и труба́ богогла́сная пою́щая Бо́гу:
Умно́жившимся ле́том твои́м, умно́жишася и по́двиги твоя́ от ни́х же я́ко от се́мене благопло́дна прозябо́ша духо́вная ча́да твоя́, и́хже препита́л еси́ млеко́м слове́с твои́х и по́двига твоего́ тве́рдою пи́щею. Сего́ ра́ди насы́тившиися вопия́ху ти́ си́це:
Фаво́рский све́т прия́л еси́ в ду́шу твою́ о́тче Анто́ние, егда́ на го́ру безмо́лвнаго жития́ возше́л еси́, и облиста́лся еси́ луча́ми пресве́тлаго осия́ния. Те́мже во све́те дея́ний и поуче́ний твои́х светоно́сных, наста́ви ны́ ко Све́ту Непристу́пному восходи́ти зову́ще: Аллилу́иа.
Хотя́ от су́етнаго ве́ка сего́ преста́витися ко Све́ту преве́чному, многоболе́зненный пу́ть подви́жничества соверши́л еси́ о́тче Анто́ние. Те́мже во вторы́й де́нь пра́здника преображе́ния Госпо́дня ду́шу твою́ во све́тлии ру́це Христо́вы преда́л еси́, и́же све́том я́ко ри́зою оде́яв тебе́. Мы́ же чудя́щеся велеле́пой красоте́ твое́й си́це тебе́ вопие́м:
Целому́дрия са́д процвете́ в души́ твое́й о́тче Анто́ние благоуха́яй присноцвету́щими доброде́тельми, от ни́х же вкуси́вше ча́да твоя́, сла́дости насы́тишася Боже́ственнаго ве́дения. Те́мже целому́дренный по́мысл иму́ще де́вственно возопи́ша ду́ш Жениху́: Аллилу́иа.
Чистоту́ серде́чную приобре́л еси́ мно́гими по́двиги и па́стырским раде́нием любы́ Христо́ву стяжа́л еси́ о́тче Анто́ние. Сего́ ра́ди в черто́зе ве́чныя сла́вы лицезре́ния Бо́жия наслажда́яся на́с пою́щих тебе́ сия́ помина́й:
О, боголюби́вый безмо́лвниче о́тче на́ш Анто́ние, на́с в суете́ мирсте́й мяту́щихся убезмо́лви ти́хим предста́тельством Твои́м у Престо́ла Святы́я Тро́ицы, научи́ на́с ми́рствовать в себе́, да ти́хое и безмо́лвное житие́ поживе́м во вся́ком благоче́стии и чистоте́, воспева́я Христу́ ми́ра Пода́телю: Аллилу́иа.
Этот конда́к читается трижды, затем и́кос 1-й и конда́к 1-й.
А́нгелом предста́телем яви́ся ти́ бра́т тво́й Моисе́й, в пусты́ню зовы́й тя́ Го́сподеви порабо́тати. Ты́ же ра́достно прии́м целова́ние сие́ в пусты́ню я́ко во дворе́ц ца́рский всели́лся еси́. Сего́ ра́ди восхваля́ем тя́ си́це:
Изря́дному пустынножи́телю росла́вльских лесо́в, преподо́бному ста́рцу О́птинскому, и́же на мы́сленную го́ру Преображе́ния возше́д, и све́том Боже́ственным озари́вся, похва́льная пе́ние принесе́м. Ты́ же о́тче Богоно́сне от мра́ка грехо́внаго свободи́ на́с моли́твами Твои́ми, да в ра́дости зове́м ти́:
Преподо́бне и Богоно́сне о́тче Анто́ние, услы́ши ны́ гре́шныя, [с ве́рою ко святы́м моще́м твои́м припа́дающыя], и с умиле́нием на Святы́й тво́й о́браз взира́ющыя. Ты́ бо в житии́ твое́м я́ко свети́льник бы́л еси́, све́т любве́ Христо́вы ще́дро лю́дем да́руя. Ты́, я́ко оте́ц чадолюби́вый, и ны́не призира́еши на ны́ с небе́сных высо́т: те́ло бо твое́ с на́ми на земли́ пребыва́ет, но душа́ твоя́ престо́лу Тро́ическому предстои́т. Те́мже я́ко име́яй моли́твенное дерзнове́ние ко Святе́й Тро́ице, мо́лим тя́, о́тче: испроси́ на́м у Го́спода благорастворе́ние возду́хов, земли́ плодоро́дие, от гла́да, пото́па и мо́ра изба́ви, Це́рковь правосла́вную в чистоте́ и свя́тости соблюди́, наро́д ея́ в благоче́стии утверди́, архиере́и и иере́и прему́дрости испо́лни, мона́шеския оби́тели сохрани́, мона́хов стра́ху Бо́жию научи́, и к моли́твенному де́ланию наста́ви: да вси́ чи́стым се́рдцем просла́вим Бо́га, в Тро́ице еди́наго, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха. Ами́нь.