Акафист святому преподобному Иосифу, игумену Волоколамскому, чудотворцу
Составлен иеромонахом Иоакимом (правлен архимандритом Сергием). Одобрен Св. Синодом 14 марта 1887 г. (№387).
Память: 22 (9) сентября, 31 (18) октября
Утвержден для общецерковного использования.
Избра́нный уго́дниче Христо́в и ди́вный благоче́стия подви́жниче, преподо́бне о́тче Ио́сифе, и́же сугу́бый свы́ше да́р прие́мый богове́дения же и исцеле́ний, я́ко име́яй дерзнове́ние ко Святе́й Тро́ице моли́ изба́витися на́м от находя́щих бе́д и скорбе́й и боле́зней, да любо́вию зове́м ти́:
А́нгела во пло́ти тя́ ве́дуще, преподо́бне Ио́сифе, по́сланна от Бо́га, да яви́т тобо́ю в челове́цех о́браз и́стиннаго благоче́стия и до́брых де́л, чудя́щеся путе́м Его́, во вре́меннем житии́ твое́м явле́нным, и вели́чие благоутро́бия Его́ прославля́юще, во умиле́нии серде́чнем взыва́ем ти́ си́це:
Ви́дя Христо́с благо́е се́рдца твоего́ изволе́ние и раче́ние, я́ко от ю́ности немо́лчно прославля́л еси́ И́мя Госпо́дне чте́нием и пе́нием псалмо́в и пе́сней свяще́нных во святе́м хра́ме Его́, в ски́нии небе́сней вчини́ тя́, преподо́бне, в ли́це пра́ведник соверше́нных возноси́ти ему́ ку́пно с ни́ми а́нгельское пе́ние: Аллилу́иа.
Разуме́в от писа́ний оте́ческих благи́х ми́ра сего́ тщету́, исхо́д же от вре́меннаго сего́ жития́ непреста́нно помышля́я и пребыва́я при́сно в сокрове́ннем по́двизе моли́твы, ника́коже се́рдцем прилепи́лся еси́ к су́щим от ми́ра, ра́зве то́чию к еди́ному досто́йнейшему от све́рстник твои́х, с ни́мже и пу́ть богоуго́днаго и́ноческаго жития́ от дне́й о́трочества предъизбра́л еси́, преподо́бне. Те́мже ублажа́ем тя́ си́це:
Бу́рю помышле́ний мирски́х препобежда́я благода́тию Христо́вою, по́мыслом лу́чшим восте́кл еси́ к Небе́сным, преподо́бне, в Го́рняя впери́в у́м тво́й безмяте́жный и безстра́стный, и во́лю всеце́ло покори́в под и́го Христо́во, те́ло же твое́ соде́лал еси́ жили́ще Ду́ха Свята́го, отню́дуже и в телеси́, я́ко безпло́тен, со безпло́тными взыва́л еси́ Бо́гу: Аллилу́иа.
Ре́вность име́яй о соверше́ннем житии́ христиа́нстем и от писа́ний оте́ческих науче́н, е́же вда́ти себе́ в послуша́ние иску́сну руководи́телю и наста́внику неле́стну, в ю́ности роди́тели твоя́ оста́вил еси́, преподо́бне, и положи́л еси́ в се́рдцы твое́м вопроси́ти духо́внаго ста́рца Варсоно́фиа, да а́ще что́ рече́т, бу́ди то́ тебе́, я́ко сло́во Сама́го Бо́га, е́же и сверши́ся во благо́е Бо́жиим устрое́нием; сего́ ра́ди, толи́кое ве́ры твоея́ упова́ние ублажа́юще, взыва́ем ти́:
Си́лою любве́ Бо́жия влеко́м к вя́щшему жития́ и́ноческаго соверше́нству и му́дре после́дуя сове́ту и благослове́нию прозорли́ваго и свята́го ста́рца Варсоно́фиа, прише́л еси́ во оби́тель преподо́бнаго Пафну́тия и того́ умоли́л еси́ прия́ти тя́ в послуша́ние, да ку́пно с ни́м в труде́х и по́двизех вы́ну благоугожда́яй Бо́гу, воспева́еши: Аллилу́иа.
Прови́дя ду́хом благо́е произволе́ние ю́ноши, чистоту́ же душе́вную и благода́тное призва́ние его́, преподо́бный Пафну́тий а́бие облече́ его́ во и́ноческий о́браз и возложи́ на́нь и́го послуша́ний, я́же со усе́рдием в простоте́ и в терпе́нии мно́зе исполня́ше, я́ко бы́ти ему́ о́бразом безпрекосло́внаго повинове́ния, труда́ и благоче́стия; те́мже ны́не зове́м ему́ си́це:
Боже́ственною любо́вию распала́ем и бли́жних твои́х, и́же в ми́ре, не отве́рглся еси́ се́рдцем, преподо́бне: слы́шав бо ста́рца отца́ твоего́ в разслабле́нии теле́снем су́ща, умоли́л еси́ преподо́бнаго Пафну́тия во оби́тель того́ прия́ти и надо́лзе послужи́л еси́ боля́щему роди́телю твоему́, со вся́ким раче́нием призира́я его́ и пита́я теле́сне рука́ма твои́ма и духо́вне сло́вом Бо́жиим до са́мыя кончи́ны, я́ко тому́ взыва́ти к тебе́: Не а́з ти́ оте́ц, но ты́ ми́ оте́ц еси́. Се́й у́бо тру́д любве́ твоея́ сыно́вния восхваля́юще, я́ко же́ртву богоприя́тну, пое́м: Аллилу́иа.
Имы́й во оби́тели осмьна́десять ле́т жития́ в послуша́нии, бде́нии, поще́нии и науче́нии писа́нием святы́х и духоно́сных оте́ц, егда́ наста́ ча́с блаже́нныя кончи́ны преподо́бнаго Пафну́тия, нача́льствовати по не́м, а́ще и не хотя́й, призва́н бы́л еси́ и во пресви́тера поста́влен, да упра́виши до́бре собра́нное и́м ста́до Христо́во; ты́ же вма́ле нача́льствовав, па́ки управля́емь восхоте́л еси́ бы́ти, да приумно́жиши доброде́телей нетле́нная сокро́вища. Те́мже, дивя́щеся ре́вностному добротолю́бию и смиренному́дрию твоему́, вопие́м ти́:
Купцу́ уподо́бился еси́, и́щущему до́браго би́сера, Ио́сифе преподо́бне, егда́ в послуша́нии и вся́цем по́двизе духо́внем благоиску́сен бы́в, оби́тели и́ноческия посеща́л еси́: да испы́тно позна́еши в те́х лу́чшая и соверше́ннейшая и приусво́иши на по́льзу ду́ш ста́да твоего́ слове́снаго, е́же ра́достию ве́лиею возра́довася возвраще́нию твоему́, благода́рственне взыва́я Пастыренача́льнику Христу́: Аллилу́иа.
Слы́шав благове́рный кня́зь Бори́с о прише́ствии преподо́бнаго Ио́сифа в его́ преде́лы, изше́д усе́рдно моля́ше и́, да избере́т в его́ насле́дии ме́сто, да согради́т на не́м святу́ю оби́тель и пребыва́ет в не́й со и́ноки, е́же и сверши́ся, дыха́нию бу́рну указу́ющу ме́сто, и устро́йся раче́нием кня́зя, па́че же благослове́нием Бо́жиим по моли́твам преподо́бнаго, ему́же с любо́вию взыва́ем си́це:
Ве́лие стяжа́в сокро́вище любве́, преподо́бне, я́коже во дни́ пе́рвых христиа́н, и́мже бе́ се́рдце и душа́ еди́на и от ни́хже никто́же от име́ний глаго́лаше что́ свое́ бы́ти, суди́л еси́ и во и́ноцех оби́тели твоея́, я́ко изволе́нием се́рдца отве́ргшихся ми́ра и его́ стяжа́ний, уста́вити сицева́го жи́тельства о́браз, да вси́ вку́пе еди́но взы́щут стяжа́ние ве́чное, Бо́га, Ему́же и да взыва́ют вы́ну: Аллилу́иа.
Но́ваго Феодо́сия, о́бщих жи́тий нача́льника, зри́т в тебе́ страна́ Росси́йская, преподо́бне о́тче Ио́сифе, я́коже бо то́й, и́ноческия обе́ты восприя́в, все́м се́рдцем и душе́ю уста́вом о́бщаго и́ноческаго жития́ пре́дан бя́ше, си́це и ты́, си́м ше́ствуяй путе́м, в терпе́нии мно́зе за́поведем общежи́тия святы́х оте́ц неукло́нно после́довал еси́, те́мже от чту́щих тя́ слы́шиши такова́я:
Стра́нник прише́л еси́ в пусты́ню оте́чествия твоего́, преподо́бне, и а́бие домовлады́ка яви́лся еси́ Бо́гу, прекло́ньшу се́рдце во вла́сти су́щаго благове́рнаго кня́зя Бори́са е́же послужи́ти от име́ний свои́х на созида́ние це́ркве ка́менныя на ме́сте се́м, благоукра́сити же ю́ боголе́пно, и ке́ллии воздви́гнути мно́жащимся бра́тиям, да и зде́ си́ми, я́ко на небеси́ святы́ми А́нгелы, возно́сится Бо́гу пе́снь: Аллилу́иа.
Ви́дяще ре́вностное по Бо́зе и жесто́кое житие́ преподо́бнаго Ио́сифа и бра́тии, непреста́нно в труде́х и поще́нии подвиза́ющихся и ходя́щих в ру́бищных и худы́х оде́ждах, не́цыи от и́нок и вся́каго чи́на мирски́х люде́й и князе́й не то́чию си́х не отвраща́хуся, но па́че ре́вностию духо́вною горя́ще и во оби́тели ку́пно с ни́ми подвиза́тися жела́юще, приноша́ху ту́ име́ния своя́ на по́льзу о́бщую; те́мже зда́телю тоя́ возглаша́ем та́ко:
Все́м се́рдцем возлюби́вый Бо́га и мно́га дарова́ния духо́вная от Него́ восприе́мый, преподо́бне Ио́сифе, и пред челове́ки толи́ку благода́ть обре́л еси́, я́ко не то́чию мно́зи от просты́х, но и кня́зи, тре́бующе твои́х наставле́ний, в послуша́ние тебе́ вдая́ху себе́ соверше́нно, и́мже миротво́рец бы́л еси́, исхода́тайствовав благоволе́ние самоде́ржца кня́зю Ю́рию, и́же непови́нне оклевета́н под стра́хом сме́ртным бя́ше, изба́влен же бы́в в ра́дости душе́вней возопи́ Бо́гу: Аллилу́иа.
Благода́ть Боже́ственная, привлека́емая моли́твами преподо́бнаго, я́ве зна́менася в не́м дарова́нии чудотворе́ний и ве́дением сокрове́нных: уме́рша бо благочести́ваго кня́зя Иоа́нна моли́твою свое́ю возбуди́, да коне́чне предугото́вится покая́нием и восприи́мет зало́г жи́зни ве́чныя, и та́ко да оты́дет ко Го́споду; те́мже во гресе́х живу́щии и де́йственнаго возбужде́ния на покая́ние тре́бующии возопии́м к нему́:
Новоустро́енну оби́тель преподо́бнаго Ио́сифа испыта́ Госпо́дь посеще́нием гне́ва Своего́, ку́пно же и ми́лости: за грехи́ бо людски́я гла́д кре́пок наведе́ на зе́млю Волокола́мску и на вся́ окре́стныя ве́си, я́ко мно́гим лю́дем безго́дно погиба́ти. Преподо́бный же, уве́дев сия́, усугу́би во оби́тели моле́ние и отве́рзе жи́тницы тоя́ а́лчущим; разда́в же вся́ су́щая и не моги́й ктому́ не то́чию ты́сящ прише́дшаго наро́да, но ниже́ бра́тии своея́ препита́ти, посла́ заимова́ти на оби́тель сребро́ и ку́плю де́яй се́мен хле́бных, ника́коже оста́ви тре́бующия погиба́ти гла́дом, де́тем же и́х ма́лым осо́бь созда́ до́м, до́ндеже держа́вный благочести́вый ца́рь Васи́лий, слы́шав сия́, внеза́пу прии́де во оби́тель и дарова́ дово́льная ко призре́нию бе́дствующих, и́же, ви́дяще в се́м милосе́рдующую ру́ку Бо́жию, во умиле́нии серде́ц вознесо́ша хвале́бный гла́с Бо́гу: Аллилу́иа.
Благо́му изволе́нию держа́внаго после́дующе, мно́зи от военача́льник и князе́й уде́льных и ины́х христолю́бцев бога́тая дая́ния в оби́тель Ио́сифову приноша́ху, я́ко все́м прише́дшим к не́й гла́да ра́ди безбе́дно в до́мы своя́ возврати́тися и но́вым изоби́лием благослови́тися оби́тели преподо́бнаго, к нему́же взыва́ем ны́не:
Ве́дый от Боже́ственных писа́ний, я́ко еди́н упова́ющий на Го́спода пожене́т ты́сящи, и два́ дви́гнета тмы́, не убоя́лся еси́, преподо́бне, еди́н со святы́м Генна́дием со́нмищу си́льных побо́рников су́етных лжеуче́ний противуста́ти; и ору́жием и́стины в коне́ц си́х порази́л еси́: вси́ бо разсе́яшася, я́ко пра́х пред лице́м ве́тра, тебе́ же благода́рственно се́рдцем и усты́ взыва́ющу: Аллилу́иа.
Ве́руяй в Мя́,— рече́ Госпо́дь,— ре́ки от чре́ва его́ истеку́т во́ды жи́вы. Сия́ у́бо в тебе́ оправди́шася, досточу́дне Ио́сифе, не бо́ свяще́нным догма́том богосло́вия во учи́лищи не́коем наста́влен бы́л еси́, но са́м живо́ю ве́рою се́рдца взыску́яй Бо́га, и́стину обре́л еси́ в сло́ве Бо́жии и писа́ниих оте́ческих и яви́лся еси́ опло́т необори́м Правосла́вия. Те́мже взыва́ем ти́:
Ми́ру водвори́вшуся в Це́ркви ду́х зло́бы па́ки, па́кости де́я, подви́гну се́рдце волоцка́го владе́теля коры́сти ра́ди мно́га смуще́ния и утесне́ния твори́ти оби́тели, еще́ же и осужде́ние непра́ведно воздви́гнути на преподо́бнаго, е́же и паде́ на главу́ осуди́вшаго; собо́ром бо свяще́нным преподо́бный Ио́сиф с вели́кою че́стию оправда́н бы́сть, при́сно воспева́яй Бо́гу: Аллилу́иа.
Тече́ние жития́ скончава́я в труде́х и моли́твах, и по́двизех благоче́стия, завеща́ преподо́бный неизме́нно храни́ти пре́данный и́м уста́в знамена́тельне прире́к: а́ще получу́ от Бо́га ми́лость, то́ оби́тель сия́ ничи́мже скудна́ бу́дет, и та́ко, заве́су пло́ти отложи́в, оты́де ко Го́споду и по си́х исцеле́ния подава́ше больны́м, приходя́щим с моли́твою к его́ моще́м. Сего́ ра́ди прино́сим ему́ похвале́ния такова́я:
О преподо́бне и богоно́сне о́тче Ио́сифе! Воспомина́юще ны́не по́двиги и труды́ твоя́, я́же о Христе́ соде́янная, мы́, гре́шнии и недосто́йнии раби́ твои́, смире́нно про́сим тя́: моли́ ми́лостиваго Бо́га, да да́рует ми́р жи́тельству на́шему и Це́ркви Свое́й Святе́й, да огради́т ю́ от все́х душепа́губных и безбо́жных уче́ний, да пода́ст же на́м вся́ благопотре́бная в житии́ се́м, и в бу́дущем ве́це да сподо́бит на́с воспева́ти Ему́: Аллилу́иа.
Этот конда́к читается трижды, затем и́кос 1-й и конда́к 1-й.
А́нгела во пло́ти тя́ ве́дуще, преподо́бне Ио́сифе, по́сланна от Бо́га, да яви́т тобо́ю в челове́цех о́браз и́стиннаго благоче́стия и до́брых де́л, чудя́щеся путе́м Его́, во вре́меннем житии́ твое́м явле́нным, и вели́чие благоутро́бия Его́ прославля́юще, во умиле́нии серде́чнем взыва́ем ти́ си́це:
Избра́нный уго́дниче Христо́в и ди́вный благоче́стия подви́жниче, преподо́бне о́тче Ио́сифе, и́же сугу́бый свы́ше да́р прие́мый богове́дения же и исцеле́ний, я́ко име́яй дерзнове́ние ко Святе́й Тро́ице моли́ изба́витися на́м от находя́щих бе́д и скорбе́й и боле́зней, да любо́вию зове́м ти́:
О вели́кий наста́вниче, ревни́телю и учи́телю правосла́вныя ве́ры, свя́те прему́дре Ио́сифе! Приими́ моле́ние на́с, гре́шных, тебе́ приноси́мое, и те́плым предста́тельством умоли́ в Тро́ице сла́вимаго Бо́га, да ниспо́слет бога́тыя Своя́ ми́лости на́м, гре́шным, да утверди́т во Святе́й Свое́й Правосла́вней Це́ркви пра́вую ве́ру и благоче́стие: па́стырем ея́ да пода́ст святу́ю ре́вность о спасе́нии слове́снаго ста́да, я́ко да ве́рующих соблюду́т, неве́рующих же и отпа́дших от и́стинныя ве́ры вразумя́т и обратя́т. Все́м же на́м испроси́ вся́ благопотре́бная во вре́меннем се́м житии́ и поле́зная к ве́чному спасе́нию на́шему. Помяни́ ста́до твое́, е́же собра́л еси́, не забу́ди посеща́ти ча́д твои́х и, я́ко чадолюби́вый оте́ц, не пре́зри, ниже́ отри́ни моле́ния на́ша, но воздежи́ ру́це твои́ моли́твеннеи ко Го́споду Бо́гу, да отложи́т пра́ведный гне́в Сво́й, дви́жимый на ны́, и изба́вит на́с от вра́г ви́димых и неви́димых, от гла́да, пото́па, меча́, смертоно́сныя я́звы, наше́ствия иноплеме́нных и междоусо́бныя бра́ни. Е́й, премилосе́рдый засту́пниче на́ш, пресла́вный чудотво́рче, все́х на́с упра́ви в ми́ре и покая́нии сконча́ти живо́т на́ш и пресели́тися со упова́нием в блаже́нная селе́ния ра́йския, иде́же непреста́нно славосло́вится всепе́тое И́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха. Ами́нь.
О преблаже́нне и присносла́вне о́тче на́ш Ио́сифе! Ве́дуще твое́ ве́лие к Бо́гу дерзнове́ние и к твоему́ тве́рдому заступле́нию прибега́юще, в сокруше́нии се́рдца мо́лим тя́, озари́ на́с све́том дарова́нныя тебе́ благода́ти и моли́твами твои́ми помози́ на́м бу́рное мо́ре жития́ сего́ прейти́ безмяте́жно и приста́нища спасе́ния небла́зненно дости́гнути: порабоще́ни бо су́ще су́етными, и грехолюби́ви, и не́мощни е́же от обыше́дших на́с зо́л возни́кнути, к кому́ прибе́гнем, а́ще не к тебе́, яви́вшему неоскудева́емое бога́тство ми́лости в земне́м житии́ твое́м? Ве́руем же, я́ко и по отше́ствии твое́м мно́жайшее стяжа́л еси́ дарова́ние милосе́рдовати бе́дствующим. Те́мже у́бо, припа́дающе ны́не к цельбоно́сней ико́не твое́й, умиле́нно про́сим тя́, свя́тче Бо́жий: са́м искуше́н бы́в, помози́ и на́м, искуша́емым; посто́м и бде́нием попра́вый си́лу де́монскую, и на́с от нападе́ний вра́жиих защити́; препита́вый гла́дом погиба́ющих, и на́м испроси́ у Го́спода изоби́лие плодо́в земны́х и вся́ я́же ко спасе́нию потре́бная; посрами́вый ерети́ческая мудрова́ния, Це́рковь Святу́ю от ересе́й и раско́лов, и смуще́ний моли́твами твои́ми огради́: да то́жде му́дрствуем вси́, еди́нем се́рдцем сла́вяще Святу́ю, Единосу́щную, Животворя́щую и Неразде́льную Тро́ицу, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, во вся́ ве́ки. Ами́нь.