Акафист святому преподобному Паисию Величковскому
Память: 28 (15) ноября
Не утвержден для общецерковного использования.
Избра́нный воево́до во́инов духо́вных, наста́вниче мона́шествующих и па́стырю преди́вный, писа́нии оте́ческими ду́ши на́ша напита́вый и свя́тостию жития́ просия́вый, мно́ги оби́тели и́ноческия обнови́вый и по́двиги твои́ми Це́рковь Христо́ву озари́вый, преподо́бне о́тче Паи́сие, восхваля́ем тя́ с любо́вию, засту́пника на́шего. Ты́ же, я́ко име́яй дерзнове́ние ко Го́споду, от вся́ких на́с бе́д свободи́ моли́твами твои́ми, да зове́м ти́:
А́нгела земна́го и челове́ка небе́снаго воздви́же тя́, о́тче Паи́сие, десни́ца Бо́жия в преде́лех страны́ Росси́йския, да востру́биши трубо́ю добротолю́бия в зе́млях Молдовлахи́и, на Святе́й Горе́ Афо́нстей и во все́х страна́х слове́нских, и собере́ши разсе́янныя пустыннолю́бцы наро́дов христиа́нских, и си́м опло́т правосла́внаго бра́тства во оби́телех мно́зех утверди́ши. Те́мже мы́, любо́вию к тебе́ подвиза́емии, взыва́ем си́це:
Ве́дый Госпо́дь вели́ка тя́ бы́ти свети́льника Правосла́вия и мона́шеския жи́зни обнови́теля, благоволи́ рожде́нию твоему́ от благочести́вых роди́телей — свяще́нника Иоа́нна и супру́ги его́ Ири́ны во гра́де Полта́ве. Те́мже по сме́рти роди́теля и ста́ршаго бра́та иере́я преосвяще́нный Ки́евский Рафаи́л повеле́ взя́ти тя́ на уче́ние кни́жное, да обуче́н бу́деши к восприя́тию свяще́ннаго са́на. Ты́ же усе́рдие, благонра́вие и ре́вность в уче́нии яви́л еси́, воспева́я Бо́гу пе́снь: Аллилу́иа.
Ра́зумом Боже́ственным просвеще́н, блаже́нне, утверди́лся еси́ в непрело́жнем свое́м наме́рении в мона́шестве пожи́ти и, душе́ю к стра́нствованию разжига́ем, оста́вил еси́ уче́ние и изше́л еси́ из Ки́ева, я́коже ни́щий и стра́нный, ища́ духо́внаго руково́дства, и Бо́гом наставля́ем, прише́л еси́ во оби́тель святи́теля Никола́я, иде́же игу́мен с любо́вию прия́т тя́ в послуша́ние и облече́ тя́ в рясофо́р с и́менем Плато́н. Сего́ ра́ди и мы́, взира́юще на ре́вность твою́ о Го́споде, со умиле́нием зове́м ти́:
Си́ла свы́ше укрепи́ тя́, о́тче преподо́бне, егда́ Бо́жиим попуще́нием наста́ гоне́ние на ве́ру правосла́вную от лати́нян и бы́сть вели́кое смуще́ние во оби́тели, я́ко це́рковь стоя́ше запеча́тана врага́ми Правосла́вия. Тогда́ по Бо́жию смотре́нию идо́ша гони́мии и́ноцы в Ки́ев, и ты́, о́тче, дости́г еси́ с ни́ми ма́тере градо́в ру́сских и жи́тельство восприя́л еси́ в ли́це и́ноков Ки́ево-Пече́рския Ла́вры, благода́рно воспева́я Христу́ Бо́гу: Аллилу́иа.
Име́яй в се́рдце свое́м о́гнь любве́ Боже́ственныя, ре́вностно подвиза́лся еси́ о спасе́нии души́ твоея́ во оби́тели Пече́рстей, о́тче богому́дре. Ма́ти же твоя́ неуте́шно пла́каше о сы́не, из до́му уше́дшем, и умы́сли ни я́сти ниже́ пи́ти, до́ндеже у́мрет. Тогда́ уви́де мно́жество бесо́в мра́чных и нача́т моли́тися ко Пресвяте́й Богоро́дице, и посе́м узре́ А́нгела Бо́жия, и́же обличи́ ю́ и рече́: «Ве́ждь, я́ко сы́н тво́й, благода́ти Бо́жией споспешеству́ющей, непреме́нно бу́дет мона́х. Подоба́ет и тебе́ отрещи́ся от ми́ра и бы́ти мона́хинею, такова́ бо е́сть во́ля Бо́жия». И а́бие бе́сы исчезо́ша, А́нгел же Госпо́день, ра́дуяся, взы́де на не́бо. По́слежде ма́ти твоя́ в монасты́рь деви́чий вни́де, постри́гшися с и́менем Иулиани́и, и, пребы́вши в мона́шестве де́сять ле́т, преста́вися ко Го́споду. Те́мже, я́ко избра́нника Бо́жия, ублажа́ем тя́ пе́сньми си́ми:
Бу́ри жите́йских волне́ний в ти́хом приста́нищи оби́тели Пече́рския избе́гл еси́, о́тче, и благослове́нием отце́в Ки́ево-Пече́рских стезя́м подви́жников после́довал еси́. Того́ ра́ди любо́вию Бо́жиею распаля́емь, оте́чества удали́лся еси́, напра́вив стопы́ твоя́ в Молдовлахи́ю, и та́мо сре́тил еси́ ста́рца Васи́лия, учи́теля и наста́вника мона́шескаго жития́, и́же мно́гими душеполе́зными словесы́ бра́тию свою́ наставля́ше. Ты́ же, блаже́нне, слы́шал еси́ глаго́лы сия́ с неизрече́нною ра́достию и со слеза́ми прославля́л еси́ Бо́га, воспева́я Ему́: Аллилу́иа.
Слы́шав от бра́тий мно́гих и оте́ц-подви́жников в скита́х Молдовлахи́и, я́ко оби́лие благода́ти Бо́жия пребыва́ет на Святе́й Горе́ Афо́нстей, проси́л еси́ и́х благослове́ния на пу́ть, хотя́ пожи́ти в вертогра́де Бо́жия Ма́тере. О́нии же отцы́ не хотя́ху сподви́жника своего́ лиши́тися, удивля́ющеся о благода́ти Бо́жией, на тебе́ почива́ющей, и ю́ным ста́рцем тя́ нарица́ху, оба́че не могу́ще удержа́ти тя́, благослови́ша и отпусти́ша с ми́ром. Мы́ же, любо́вию подвиза́емии, дерза́ем воспева́ти тебе́ такова́я:
Боготе́чней звезде́ уподо́бился еси́, уго́дниче Бо́жий, егда́ прише́л еси́ на Святу́ю Го́ру Афо́нскую, благодаря́ Пречи́стую Ма́терь Христа́ Бо́га на́шего, я́ко сподо́би тя́ приити́ в святы́й Ея́ Жре́бий, и всели́ся та́мо еди́н в кали́ву, обуча́яся и́стинному мона́шескому безмо́лвию, внима́я же приле́жно моли́тве и чте́нию оте́ческих писа́ний. И та́ко восходя́ благода́тию Бо́жиею от си́лы в си́лу дости́гл еси́ в му́жа соверше́нна, украси́вшагося дарова́нии Свята́го Ду́ха. Тогда́ прии́де во Святу́ю Го́ру ста́рец Васи́лий от Молдовлахи́и и облече́ тя́ в ма́нтию с и́менем Паи́сий. Ты́ же, блаже́нне, безмо́лвии келе́йнем пребыва́л еси́, поя́ Бо́гу пе́снь хвалы́ и благодаре́ния: Аллилу́иа.
Ви́девше бра́тия Святы́я Горы́ и приходя́щии от ми́ра ди́вное и подви́жническое житие́ твое́, о́тче преподо́бне, нача́ша убежда́ти тя́ прия́ти и́х в послуша́ние. Ты́ же мно́га ле́та отрица́лся еси́ сего́, по́слежде же нача́л еси́ приима́ти бра́тий, упова́ние на Бо́га возлага́я; и собра́ся двана́десять бра́тий, и́же нача́ша моли́ти тя́ прия́ти свяще́нство и духовни́чество. Тогда́ ре́кл еси́: «Бу́ди во́ля Бо́жия», и прия́л еси́ свяще́нство послуша́ния ра́ди, во е́же наставля́ти слове́сное твое́ ста́до ко спасе́нию. И бы́сть ра́дость ве́лия все́м ча́дом твои́м духо́вным, благода́рне взыва́ющим ти́ та́ко:
Пропове́дник покая́ния и подви́жническаго жития́ учи́тель показа́лся еси́, о́тче Паи́сие, во Святе́й Горе́ Афо́нстей. Егда́ же умно́жися бра́тия, тобо́ю со́бранная, испроси́ ве́тху ке́ллию, ку́пно и благослове́ние Святе́йшаго Патриа́рха Серафи́ма на преселе́ние в ке́ллию сию́ и созда́л еси́ та́мо ски́т во и́мя свята́го проро́ка Илии́. Те́мже мно́зи святого́рцы, уви́девше благочи́ние в скиту́, смире́ние, ти́хость, между́ бра́тиями любо́вь и серде́чный ми́р, и отсече́ние свое́й во́ли, и к тебе́, я́ко благода́тному ста́рцу, благогове́ние и послуша́ние, прославля́ху тя́, я́ко руководи́теля и наста́вника ко спасе́нию, воспева́юще Бо́гу благода́рственную пе́снь: Аллилу́иа.
Возсия́ сла́ва твоя́, о́тче преподо́бне, между́ бра́тиями Святы́я Горы́, и́же дивля́хуся дарова́нии твои́ми, я́ко бы́л еси́ мно́гим отце́м духовни́к и самому́ Святе́йшему Патриа́рху Серафи́му, и́же ча́сто приходя́ в ски́т, и в сла́дости о душеспаси́тельных та́инствех, по́двизех и дарова́ниих бесе́довал еси́ с тобо́ю. Ты́ же, о́тче Паи́сие, пребыва́л еси́ в скиту́ во дни́ трудя́ся на послуша́ниях, в нощи́ же писа́л еси́ кни́ги оте́ческия, преводя́ я́ из гре́ческаго на слове́нский язы́к, да вси́ сы́нове слове́нстии, кни́жнаго уче́ния возжеле́вше, сло́вом Бо́жиим и уче́нием святы́х оте́ц просвеща́ют ра́зум и благода́тию да утвержда́ют сердца́. Сего́ ра́ди благода́рственно вопие́м ти́:
Хотя́й предста́вите Го́споду ча́д твои́х в лю́ди избра́нны, о́тче Паи́сие, потща́лся еси́ собра́ти ча́ющих по́двига и́ноческаго от все́х конце́в наро́дов слове́нских и е́ллинския страны́. Те́мже я́ко пчела́ люботру́дная, от стра́жи у́тренния до но́щи подвиза́лся еси́, да сокро́вищем и́стинным, све́том Ева́нгельския и́стины, напои́ши бра́тий твои́х, о все́х боле́знуя и душе́ю свое́ю объе́мля, и́хже поуча́л еси́ при́сным призыва́нием и́мене Иису́сова побежда́ти неви́димыя супоста́ты и си́м всемо́щным ору́жием низпроверга́ти и́х кова́рства, у́м к Бо́гу возводя́ и се́рдцем к Нему́ взыва́я: «Го́споди Иису́се Христе́, Сы́не Бо́жий, поми́луй мя́, гре́шнаго», ку́пно и воспева́я Спаси́телю и Подвигополо́жнику на́шему а́нгельскую пе́снь: Аллилу́иа.
Но́ваго тя́ Моисе́я позна́хом, страсте́й победи́теля, я́коже бо то́й дре́вле Амали́ка победи́в, лю́ди изведе́ из ра́бства, ты́ же, о́тче Паи́сие, мно́жество мона́шествующих в зе́млю обетова́нную ра́йскую приве́л еси́. Те́мже бы́л еси́ ста́рец ди́вный и мно́гих ча́д исцели́л еси́ благи́ми и кро́ткими словесы́, возжига́я свети́льники му́дро теку́щих в сре́тение Жениху́ Христу́, попаля́я те́рние вселука́вых страсте́й моли́твою Иису́совою, насажда́я в сердца́х ча́д твои́х се́мена Боже́ственныя любве́, да принесу́т плоды́ стори́чныя, с ни́миже и мы́ вопие́м тебе́ си́це:
Стра́нника и прише́льца на земли́ себе́ помышля́я, ничесо́же от тле́нных веще́й ми́ра сего́ стяжа́ти не возжеле́л еси́, но воды́ живы́я испи́в в вертогра́де Бо́жия Ма́тере, кла́дезь добротолю́бия яви́лся еси́, преподо́бне, и мно́гих жа́ждущих пра́вды Бо́жия, любо́вию ко Го́споду воспламени́в, к ре́вности а́нгельскаго жития́ напра́вил еси́. Егда́ же уразуме́л еси́, о́тче блаже́нне, я́ко таково́му собо́ру и́ноков не́сть удо́бства во Святе́й Горе́, сове́т сотвори́ с бра́тиею, и вси́ единоду́шно нача́ша гото́витися изы́ти в Молдовлахи́ю. И благослови́ Святе́йший Патриа́рх Серафи́м исхо́д се́й, ты́ же, о́тче, па́л еси́ на но́зе Патриа́рха и то́й пла́каше и со мно́гим сожале́нием отпусти́ тя́, Бо́гу же ди́вному в рабе́х Свои́х, воспева́я: Аллилу́иа.
Ве́сь в Бо́зе бы́в, упова́ние кре́пкое на Бо́га возложи́л еси́, о́тче преподо́бне, и вку́пе с бра́тиею прише́л еси́ в Молдовлахи́ю, иде́же прия́т тя́ митрополи́т Гаврии́л и благослове́нием господа́ря Григо́рия Калима́ха дарова́ тебе́ в жи́тельство монасты́рь Свята́го Ду́ха, имену́емый Драгоми́рна. Ты́ же, о́тче, всели́лся еси́ та́мо со все́ю бра́тиею, благодаря́ Бо́га о неизрече́нном Его́ милосе́рдии. По ма́ле вре́мени прии́де во оби́тель ста́рец Алекси́й и облече́ тя́ в схи́му, и бе́ всему́ собо́ру бра́тий ра́дость ве́лия. Те́мже и мы́, ра́дующеся и прославля́юще тя́, взыва́ем си́це:
Вся́ких скорбе́й и искуше́ний житие́ твое́ бы́сть испо́лнено, преподо́бне. Та́ко прии́де па́губа, мо́р и гла́д во времена́ во́инския бра́ни Росси́и и Оттома́нския По́рты, и мно́зи пустыннолю́бцы за ве́ру правосла́вную гони́мии, спаса́хуся во оби́тели, любо́вию твое́ю согрева́емии. Егда́ же отда́ша монасты́рь Драгоми́рну под вла́сть ри́мскаго па́пы, тогда́ благослови́ господа́рь Григо́рий да́ти бра́тии твое́й монасты́рь Усекнове́ния главы́ свята́го Иоа́нна Предте́чи, имену́емый Секу́л. Ты́ же, прише́д в но́вую оби́тель, возра́довался еси́ зело́, я́ко ме́сто ти́хое, безмо́лвное, ревни́телем по Бо́зе удо́бное обре́л еси́, и нача́л еси́ житие́ зде́ устроя́ти по чи́ну, я́коже бе́ в Драгоми́рне, со слеза́ми благодаре́ния воспева́я Бо́гу пе́снь: Аллилу́иа.
Вити́й прему́дрых превзоше́л еси́ благода́тным де́йством слове́с твои́х, о́тче преподо́бне, я́ко собра́л еси́ цветы́ ра́йския от писа́ний оте́ческих и зело́ прилежа́л еси́ к преложе́нию и́х с гре́ческаго на слове́нский язы́к, да вси́ мона́си и мирсти́и, ча́ющий спасе́ния и по́двига духо́внаго, па́че же из ни́х и́стиннии по вну́треннему челове́ку подви́жницы, не то́чию правосла́внаго оте́чества на́шего, но и все́х слове́нских наро́дов, чте́ния и́х сподобля́ются. Те́мже све́том Боже́ственным озари́в се́рдце твое́, о́тче Паи́сие, я́коже сокро́вище духо́вное оста́вил еси́ Це́ркви Христо́вой мно́жество писа́ний твои́х, и́миже просвеща́еши все́х чту́щих тя́ и вопию́щих та́ко:
Спасти́ хотя́ ду́ши мно́гих люде́й, благочести́вый воево́да кня́зь Константи́н Муру́зу повеле́ тебе́, о́тче на́ш Паи́сие, сотвори́ти послуша́ние и пресели́тися в Ня́мецкий монасты́рь, да бу́дет о́н во о́браз ине́м оби́телем, подвиза́я на ре́вность и́ноческаго жития́. Ты́ же, сотвори́в кре́стное зна́мение, поклони́лся еси́ ико́не Пречи́стыя Богома́тере и ре́кл еси́: «Бу́ди во́ля Бо́жия, и́дем и не хотя́ще», и да́в все́м оста́вшимся бра́тиям благослове́ние, уте́шил еси́ и́х, глаго́ля: «Да вся́к невозбра́нно во вся́кой ско́рби и ну́жде душе́вней же и теле́сней, ко мне́ да прихо́дит». Прише́д же в Ня́мец, о́тче преподо́бне, пред чудотво́рною ико́ною Бо́жия Ма́тере моли́лся еси́, вруча́я себе́ и бра́тию заступле́нию и хране́нию Ея́, воспева́я укрепи́вшему тя́ Го́споду: Аллилу́иа.
Стена́ и прибе́жище спасе́ния бы́л еси́ бра́тии твое́й, о́тче на́ш Паи́сие, наставля́я и́х ца́рским путе́м житие́ свое́ проводи́ти, ду́шу еди́ну, и се́рдце еди́но, и мы́сль еди́ну име́ти, и вся́ к достоя́нию свое́й жи́зни име́ти о́бща, ду́хом горя́ще, преуспева́юще в соверше́нием смире́нии и любви́ дру́г ко дру́гу с соблюде́нием святы́х за́поведей Бо́жиих. Те́мже мо́лимся тебе́, о́тче преподо́бне, изба́ви на́с от все́х искуше́ний, бе́д, скорбе́й и напа́стей, да вси́ тебе́, я́ко человеколюби́ваго отца́, воспева́ем та́ко:
Пе́ние всеумиле́нное прино́сим ти́, преподо́бне о́тче Паи́сие, на ме́сте трудо́в и упокое́ния твоего́ во оби́тели Ня́мецтей, иде́же ты́, вели́ким отце́м преподо́бным подо́бяся, бы́л еси́ па́стырь и наста́вник все́м после́дующим равноа́нгельному житию́ твоему́. Те́мже ти́хо и ми́рно преда́л еси́ ду́шу твою́ Бо́гу и от земны́х к небе́сным возсия́л еси́, ны́не же со А́нгелы на Небеси́ Христу́ в весе́лии предстои́ши и моли́твы о ми́ре принося́, пое́ши Ему́: Аллилу́иа.
Свети́льник ве́ры правосла́вный и сто́лп благоче́стия яви́лся еси́ в Це́ркви Вселе́нстей, о́тче преподо́бне. Сего́ ра́ди я́ко све́том Боже́ственным словеса́ твоя́ от восто́к со́лнца до за́пад сия́ют к просвеще́нию люде́й, и́бо Ду́х Святы́й соде́ла тя́ добротолю́бия списа́теля и пра́вил мона́шескаго жития́ начерта́ния вложи́ во уста́ твоя́, да богодухнове́нных писа́ний твои́х чте́нием просветя́тся мно́гии ча́ющии спасе́ния и по́двига духо́внаго и да воспою́т тебе́ похвалы́ сия́:
Благода́тию Боже́ственною осеня́ем, просия́л еси́ в житии́ твое́м, богоно́сне о́тче Паи́сие, я́коже со́лнце пресве́тлое, и ны́не с ве́рою и любо́вию к моще́м твои́м притека́ющих не оставля́еши. Те́мже мо́лим тя́, просвети́ ду́ши на́ша к разуме́нию спаси́тельных и́стин ве́ры Христо́вы и к науче́нию добротолюби́вых писа́ний святы́х оте́ц, на пу́ть спасе́ния наставля́ющих все́х, да и мы́, помина́юще тя́, я́ко ди́внаго наста́вника и па́стыря, укрепля́ющаго на́с на пути́ по́двига духо́внаго, в ра́дости серде́чней воспева́ем Бо́гу благода́рственную пе́снь: Аллилу́иа.
Пою́щи ди́вное и пра́ведное житие́ твое́, преподо́бне о́тче Паи́сие, весели́тся ны́не оби́тель Ня́мецкая, храня́щая вели́кое сокро́вище-святы́я мо́щи твоя́, и Драгоми́рна и Секу́ло я́ко учи́теля своего́ и духо́внаго отца́ тя́ почита́ют. Земля́ же Полта́вская, Ки́ево-Пече́рская Ла́вра, та́кожде и Свята́я Гора́ Афо́нская и вся́ страна́ Росси́йская по́двигом твои́м утеша́ются, иму́ще о себе́ моли́твенника преди́вна. Те́мже мона́хов мно́жество наста́вника тя́ почита́ют и вси́ лю́дие земли́ на́шея и́мя твое́ призыва́юще, ра́дости исполня́ются, воспева́юще тебе́ похвалы́ сицевы́я:
О, преподо́бне и богоно́сне о́тче на́ш Паи́сие, вели́кий подви́жниче и уго́дниче Христо́в. Приими́ сие́ ма́лое приноси́мое ти́ хвале́ние и умоли́ Го́спода, да изба́вит на́с от вся́ких бе́д, скорбе́й, вра́г ви́димых же и неви́димых, неча́янныя сме́рти и ве́чныя му́ки, да сподо́бимся вку́пе с тобо́ю ра́дости святы́х ве́чно воспева́ти Спаси́телю на́шему: Аллилу́иа.
Этот конда́к читается трижды, затем и́кос 1-й и конда́к 1-й.
А́нгела земна́го и челове́ка небе́снаго воздви́же тя́, о́тче Паи́сие, десни́ца Бо́жия в преде́лех страны́ Росси́йския, да востру́биши трубо́ю добротолю́бия в зе́млях Молдовлахи́и, на Святе́й Горе́ Афо́нстей и во все́х страна́х слове́нских, и собере́ши разсе́янныя пустыннолю́бцы наро́дов христиа́нских, и си́м опло́т правосла́внаго бра́тства во оби́телех мно́зех утверди́ши. Те́мже мы́, любо́вию к тебе́ подвиза́емии, взыва́ем си́це:
Избра́нный воево́до во́инов духо́вных, наста́вниче мона́шествующих и па́стырю преди́вный, писа́нии оте́ческими ду́ши на́ша напита́вый и свя́тостию жития́ просия́вый, мно́ги оби́тели и́ноческия обнови́вый и по́двиги твои́ми Це́рковь Христо́ву озари́вый, преподо́бне о́тче Паи́сие, восхваля́ем тя́ с любо́вию, засту́пника на́шего. Ты́ же, я́ко име́яй дерзнове́ние ко Го́споду, от вся́ких на́с бе́д свободи́ моли́твами твои́ми, да зове́м ти́:
О, вели́кий наста́вниче, ревни́телю и учи́телю прему́дрый все́х ча́ющих спасе́ния и по́двига духо́внаго, преподо́бне о́тче на́ш Паи́сие! Услы́ши на́с, гре́шных, тебе́ ве́рою и любо́вию призыва́ющих, и вонми́ проше́нием на́шим. Ты́ от ю́ности любве́ ра́ди Бо́жия оста́вил еси́ оте́чество твое́ и в ины́х страна́х безмо́лвия ища́, во Святе́й Горе́ Афо́нстей и оби́телех и́ноческих Молдовлахи́и небе́сное бога́тство стяжа́л еси́. Ты́ вели́ким воздержа́нием, в труде́х, теснота́х и кра́йнем лише́нии пло́ть твою́ ду́хови покори́в, стяжа́л еси́ сокруше́ние серде́чное, трезве́ние, и́стинное безстра́стие, моли́тву серде́чную и си́м обнови́тель дре́вняго и́ночества и сто́лп Правосла́вия показа́лся еси́; те́мже десни́ца Бо́жия учи́теля, наста́вника и чадолюби́ваго отца́ возведе́ тя́ и благоволи́ собра́ти свяще́нный вертогра́д учени́к твои́х, и́же простре́ о́трасли своя́ во вся́ концы́ Росси́йския земли́.