Акафист святому апостолу Иакову, брату Господню по плоти
Память: 8 января (26 декабря), 5 ноября (23 октября)
Не утвержден для общецерковного использования.
Апо́столу Христо́ву, иера́рху пресла́вному, столпу́ необори́му Це́ркви Христо́вой и му́ченику, Иа́кову прему́дрому, бра́ту Бо́жию блаже́нному похва́льная воспису́ем, я́ко хода́таю и ско́рому помо́щнику на́шему. Ты́ же, предстоя́й престо́лу Пресвяты́я Тро́ицы, не преста́й моли́тися о на́с и твои́ми моли́твами сохраня́й на́с от вся́ких бе́д и зо́л, ве́рою пра́зднующих па́мять твою́ и зову́щих:
А́нгелов Творе́ц и всея́ тва́ри Соде́тель, яви́ тя́, Иа́кове, я́ко звезду́ многосве́тлую, возсия́вшую на тве́рди Церко́вней, тьму́ лжеве́рия прогоня́ющей, по́двигом све́та ми́р просвеща́ющую. Мы́ же, прибега́юще к заступле́нию твоему́, сицева́я ра́достно тебе́ прино́сим:
Издале́че прозря́ твое́ жи́тельство, о́тче Иа́кове, бра́та тя́ прия́ Христо́с Человеколю́бец, я́ко ста́рший сы́н в семе́йстве пра́веднаго Ио́сифа Обру́чника бы́л еси́. С ма́лых ле́т, я́ко назоре́й, Бо́гу посвяще́н бы́л, име́я жи́знь возде́ржную. Нра́вов твои́х бла́гостию и ума́ чистото́ю, Христо́в показа́лся еси́ учени́к и́скренний, сподо́бился у престо́ла Влады́ки ве́чно воспева́ти: Аллилу́иа.
Егда́ же, И́род ца́рь, иска́ Отроча́ Иису́са, дабы́ погуби́ти Его́, се́ А́нгел Госпо́день во сне́ яви́ся Ио́сифу глаго́ля: «Восста́в, поими́ Отроча́ и Ма́терь Его́ и бежи́ во Еги́пет». Ты́ же, Иа́кове, я́ко сро́дник по пло́ти Иису́сов бы́л еси́, пребыва́л со Ио́сифом и Ма́терию Его́, бе́гаяй с ни́ми во Еги́пет. Я́ко дру́г Христо́в бли́жнейший от младе́нства, приими́ от на́с, Иа́кове, усе́рдныя похвалы́:
По вознесе́нии же, Спаси́теля, ли́к апо́стольский, не состяза́вшись о сла́ве, избра́ тя́ Иа́кове Пра́ведный, священноде́йствовати Христу́ в Сио́не святе́м. Осо́бо яви́ся ти́, Госпо́дь по посвяще́нии тебе́ на престо́л це́ркви Иерусали́мстей, показу́я те́м благоволе́ние Свое́ к тебе́. Мы́ же дивля́шеся тако́му о тебе́ Бо́жию благоволе́нию, пое́м Вседержи́телю: Аллилу́иа.
Служе́ние апо́стольское тру́дное, прия́л еси́ посреде́ са́мых кова́рных и я́рых враго́в ве́ры христиа́нския. Три́десять ле́т неуста́нно провеща́л и утвержда́л еси́ ве́ру спаси́тельную во гра́де Святе́м и земле́ Палести́нстей. Те́мже, благодаря́ Творца́ и Спа́са на́шего, славосло́вим тя́ вели́каго избра́нника Бо́жия:
Мно́го наро́да иуде́йскаго к Це́ркви Христо́вой обрати́л еси́, о́тче пра́ведный, по вели́кому дове́рию к сло́ву твоему́. Пра́ведным житие́м свои́м, обрета́л еси́ любо́вь и почита́ние и иуде́ев необраще́нных. Сего́ ра́ди восхваля́юще неуста́нные труды́ твоя́, усе́рдно зове́м Бо́гу: Аллилу́иа.
Не взира́я на не́нависть к христиа́ном синедрио́на и первосвяще́нников иуде́йских, оклеветава́ющих христиа́н, я́ко враго́в зако́на Моисе́ова, ты́ о́тче Иа́кове, мудроде́юще свиде́тельствовал: обраща́ющийся к ве́ре Христо́вой – не отпа́дает от и́стинной ве́ры оте́честей. Мы́ же, ви́дя премно́гую твою́ доброде́тель, па́стыря неутоми́маго Це́ркви Христо́вой, благода́рно зове́м ти́:
Служе́ние иера́рше в Це́ркви Иерусали́мстей соверша́л еси́ с ве́лиим благоразу́мием, воздава́я до́лжное и и́стинней ве́ре отце́в. Ревни́тели же зако́на ветхозаве́тнаго, ви́деша в тебе́, о́тче Иа́кове, я́ко о́браз первосвяще́нника изра́ильскаго. Мы́ же, дарова́вшему тебе́ прему́дрость ве́лию, Бо́гу немо́лчно воспева́ем: Аллилу́иа.
Проводя́ пу́ть сво́й земны́й свя́то от чре́ва ма́тери своея́, сподо́бился входи́ти во Свята́я хра́ма Иерусали́мскаго. Усе́рдно моли́лся еси́ об отпуще́нии грехо́в наро́да. Ожесте́ли коле́ни твои́, о́тче Иа́кове, от беспреста́нных преклоне́ний в моли́твах. Сего́ ра́ди и мы́ восхваля́ем тя́ по достоя́нию, я́ко моли́твенника на́шего пред Бо́гом:
Ду́хом Святы́м просвеща́ем бы́л еси́, о́тче Иа́кове, егда́ чи́н Боже́ственныя литурги́и му́дре устро́ил еси́. Уподо́бился се́ятелю до́браго се́мени, стокра́тный пло́д принося́щаго. И ны́не с небе́с на ны́ ми́лостиво призира́еши и преизоби́льно все́м на́м благода́ть подае́ши от ще́драго Христа́ Бо́га, ему́ же со а́нгелы в небесе́х пое́ши: Аллилу́иа.
Служе́нию Боже́ственныя литурги́и от Сама́го Христа́ науче́н бы́л еси́. Зако́н жи́зни Це́ркви Христо́вой положи́л еси́, о́тче Иа́кове, жизнода́тельным ду́хом законополага́я и веща́я неизрече́нныя та́йны Бо́жии. Па́ству свою́ та́инствы церко́вными освяща́я и та́йнам ве́ры уча́. Мы́ же тебе́, Тро́ицы Святы́я ве́рному служи́телю воспева́ем такова́я:
Бы́вша посреде́ благовеству́ющих наро́дом язы́ческим сло́во Христо́во, ра́спря и состяза́ние о зако́не Моисе́ове. Со́бран бы́сть сего́ ра́ди собо́р апо́стольский во гра́де Иерусали́ме, под предста́тельством твои́м, о́тче Иа́кове. Сло́во твое́ весо́мое о спасе́нии души́ в Це́ркви христиа́нской, не сохраня́я ве́сь обря́д зако́на Моисе́ова, собо́р единоду́шно прия́л еси́ и чрез апо́столов це́рквам возвести́л еси́. Мы́ же ублажа́ем тя́, научи́вшу я́ко пра́во разуме́ти уче́ние Христо́во и пе́ти Тому́: Аллилу́иа.
Му́дре вразумля́л, о́тче Иа́кове, на собо́ре о сконча́нии вре́мени Заве́та Ве́тхаго и па́ки о Про́мысле Бо́жием о обраще́нии и спасе́нии наро́дов язы́ческих. Предста́тельством же на собо́ре апо́стольском се́м, иера́рха це́ркви Иерусали́мстей – ма́тери Церкве́й, низлага́ется е́ресь лати́нских па́п о Богоустано́вленности пе́рвенства престо́ла Ри́мскаго. Мы́ же, я́ко вели́кому во иера́рсех Христо́вых, взыва́ем ти́:
Яви́лся еси́ ты́, о́тче Иа́кове, я́ко му́дрый христиа́нин, миротво́рец и истолкова́тель Зако́на и И́стины в сло́ве – посла́нии «ко двуна́десяти коле́ном в рассе́янии», ко́и пребыва́ли в нема́лом броже́нии и недоуме́нии о уче́нии Христо́вом. Просвеща́л еси́ и вразумля́л, я́ко во́ля Бо́жия е́сть во́ля Бо́га Изра́илева, Бо́га Авраа́ма, Исаа́ка, Иа́кова. Те́м же и на́с научи́ пе́ти от всего́ се́рдца Творцу́ и Зижди́телю: Аллилу́иа.
Про́поведь же апо́стольская доноси́лась и к су́щим дале́че от гра́да Свята́го коле́ном изра́илевым. Смуще́ние бы́сть у пра́ведных иуде́ев: явле́ние Христо́во – ча́яние наро́да Бо́жия или́ низложе́ние зако́на Моисе́ова. Вои́стину Богоразу́мно окормля́л ты́, о́тче Иа́кове, Це́рковь Иерусали́мскую, не оставля́я обря́да Моисе́ова – укрепля́л обраще́нных в благода́ти Христо́вой. Ре́кл ты́ Па́влу апо́столу: «Ско́лько ты́сящ уве́ровавших иуде́ев, и все́ ревни́тели Зако́на су́ть». Мы́ же восхваля́ем тя́, го́рнюю прему́дрость стяжа́вшаго:
Вети́я многовеща́нныя не сме́ют вити́йствовати о твое́й, о́тче Иа́кове, му́дрости. Егда́ же ропта́ние бы́сть у иуде́ев-новообраще́нных о уче́нии Христо́вом, слы́шавше, я́ко спаса́ется челове́к то́кмо ве́рою, полага́вше ло́жно, я́ко в уго́ду «язы́ком» обраща́емым, упраздня́лись дела́ зако́на Моисе́ова. Тогда́ ты́, о́тче Иа́кове, в посла́нии твое́м вразумля́еши, я́ко не в еди́ном кни́жнем науче́нии и вне́шнем испове́дании е́сть ве́ра спаси́тельная, а в ве́ре поспешеству́емой любо́вию и дела́ми во и́мя Христо́во. Ему́ же, милосе́рдному Человеколю́бцу непреста́нно взыва́ем: Аллилу́иа.
Ве́дал ты́, о́тче Иа́кове, ка́ко поврежде́на бы́сть же́ртвенная ве́ра Авраа́мля, в ве́ру лицеме́рную и ме́ртвую вожде́й иуде́йских. Ве́рно облича́еши «учи́телей му́дрости» и наставля́еши наро́д в ве́ре христиа́нской – терпели́вей во испыта́ниях, упова́ющей на Бо́га, несу́щей тя́гости во смире́нии. Мы́ же, тебе́ я́ко Богому́дрому наста́внику, благода́рно воспева́ем:
Укрепля́л еси́, о́тче Иа́кове, обраще́нных в ве́ре и к страда́нием предуготовля́л предстоя́щим. Призыва́л к и́стинному едине́нию с проро́ками, терпе́нию и упова́нию моли́твенному на Бо́га, все́х и вся́ Содержа́щему в десни́це Свое́й. И на́с, недосто́йных, сподо́би моли́твами твои́ми, разу́мно пе́ти Бо́гу: Аллилу́иа.
Та́ко науча́л еси́, лю́ди твоя́, ве́ре Христо́вой, спаси́тельной: «Ве́ра бо чи́ста и нескве́рна пред Бо́гом е́сть, е́же посеща́ти си́рых и вдови́ц в ско́рбех и́х и нескве́рна блюсти́ себе́ от ми́ра» и еще́ «Ми́лость е́сть жи́знь души́». Мы́ же, о́тче Иа́кове, тебе́ моля́щемуся о обновле́нии окамене́нных и изсо́хших серде́ц на́ших неуста́нно взыва́ем:
Отпа́вшие от благода́ти вожди́ иуде́йския, ви́деша, я́ко мно́жество муже́й и же́н к Це́ркви Христо́вой прилага́ется, дове́рия ра́ди апо́стола всесла́внаго. Зломы́слили, лжеучи́тели, коне́ц положи́ти сему́. Нестерпи́м бо бы́л синедрио́ну пра́ведник и́стинный, служа́щий Го́споду беспоро́чно. На́с же, о́тче Иа́кове, благослови́, укрепи́ и наста́ви возраста́ти в ве́ре спаси́тельной, пою́ще Бо́гу: Аллилу́иа.
Во дне́х пра́зднования Па́схи, собра́шася вся́ коле́на иуде́йския и мно́жество язы́чников во гра́д Иерусали́мский. Ты́ же, о́тче Иа́кове, неуста́нно пропове́дывал глаго́лы жи́зни ве́чныя. Ве́давше об отъе́зде, во дне́х си́х, прокуро́ра Фе́ста, нача́льницы иуде́йския сове́т положи́ша уби́ти тя́, па́стыря гра́да Свята́го. Мы́ же тебе́, я́ко му́жественну во́ину Христо́ву усе́рдно вопие́м:
Первосвяще́нник, же иуде́йский, саддуке́й Ана́н, повеле́л пред хра́мом Иерусали́мским созва́ти собра́ние наро́да вели́кое. Ле́стию же, о́тче Иа́кове, завлеще́н бы́л еси́ на криле́ хра́ма Свята́го, где́ нечести́выми вопроше́н бы́л пред собо́ром людски́м: «Ре́ки на́м о Ра́спятом». Ты́ же, си́лою, от Бо́га тебе́ дарова́нною обле́клся еси́, гото́вый муче́ния вся́кия претерпе́ти Христа́ ра́ди. Мы́ же, Бо́гу, в му́ченичестем по́двизе тебя́ укрепи́вшем гла́сом ве́лиим воспева́ем: Аллилу́иа.
Испо́лнився же, Ду́ха Свята́го, ты́ о́тче Богоно́сче, изре́к пред наро́дом: «О́н седи́т на небесе́х, одесну́ю Си́лы Всевышней и гряде́т на о́блацех небе́сных». Слы́шавше сия́ нечести́вии, скрежета́ху зубы́ свои́ми и единоду́шно устреми́лись на́нь. Низве́ржен бы́л до́лу апо́столе свя́те, с криле́ хра́ма Свята́го. Воста́в же на коле́на, Творцу́ моли́лся о поми́ловании убива́ющих тя́. Ка́мением до сме́рти побива́емь бы́л при стене́ хра́ма Свята́го. Та́м же па́ствою твое́ю погребе́н бы́сть. Мы́ же, ти́, предста́вшу пред престо́лом Святы́я Тро́ицы ра́достно зове́м:
О, пресла́вный апо́столе Иа́кове, бра́те Госпо́день, Це́ркви Христо́вой свети́льниче многосве́тлый. Приими́ от благогове́йных серде́ц с любо́вию приноси́мое хвале́ние тебе́. Испроси́ на́м у Христа́ Бо́га утвержде́ние в ве́ре, оставле́ние прегреше́ний и избавле́ния от ве́чнаго осужде́ния и да удосто́имся в Небе́снем Ца́рствии, ку́пно с тобо́ю, во ве́ки пе́ти Бо́гу: Аллилу́иа.
Этот конда́к читается трижды, затем и́кос 1-й и конда́к 1-й.
А́нгелов Творе́ц и всея́ тва́ри Соде́тель, яви́ тя́, Иа́кове, я́ко звезду́ многосве́тлую, возсия́вшую на тве́рди Церко́вней, тьму́ лжеве́рия прогоня́ющей, по́двигом све́та ми́р просвеща́ющую. Мы́ же, прибега́юще к заступле́нию твоему́, сицева́я ра́достно тебе́ прино́сим:
Апо́столу Христо́ву, иера́рху пресла́вному, столпу́ необори́му Це́ркви Христо́вой и му́ченику, Иа́кову прему́дрому, бра́ту Бо́жию блаже́нному похва́льная воспису́ем, я́ко хода́таю и ско́рому помо́щнику на́шему. Ты́ же, предстоя́й престо́лу Пресвяты́я Тро́ицы, не преста́й моли́тися о на́с и твои́ми моли́твами сохраня́й на́с от вся́ких бе́д и зо́л, ве́рою пра́зднующих па́мять твою́ и зову́щих:
О, вели́кий уго́дниче Бо́жий, богоизбра́нный и богопросла́вленный апо́столе Иа́кове, бра́те Госпо́день! Ты́ еси́ вели́кий архиере́й гра́да Свята́го, те́плый на́ш засту́пниче и хода́тай, предстоя́щий Престо́лу Пресвяты́я Тро́ицы. Не отри́ни на́с от твоего́ заступле́ния, но воздви́гни на́с низве́рженных мно́гими грехи́. Я́ко священному́ченик, име́яй вла́сть реша́ти и вяза́ти, разреши́ зо́л на́ших соу́зы и любви́ Бо́жией причти́ на́с и Ца́рствия Небе́снаго прича́стники, блаже́нне соде́лай моли́твами твои́ми. Моли́ Христа́ Спа́са, да сподо́бит непреткнове́нно соверша́ти на́ше земно́е стра́нствие, да ве́чныя и блаже́нныя жи́зни на небеси́ сподо́бимся и та́мо, с тобо́ю вку́пе, вы́ну восхваля́ти Тро́ицу Неразде́льную, воспева́ти Еди́но Божество́ Отца́, и Сы́на, и Ду́ха Всесвята́го, во ве́ки веко́в. Ами́нь.