Акафист святому мученику Трифону
Составлен канд. мат. наук Владимиром Анатольевичем Богдановым. Одобрен решением Св. Синода 20 июля 1892 года №1250.
Память: 14 (1) февраля
Утвержден для общецерковного использования.
Избра́нный от Бо́га и к ли́ку святы́х сопричте́нный, святы́й му́чениче Три́фоне! Моли́ся о на́с, гре́шных, Влады́це Христу́ и помога́й на́м побежда́ти ми́р, пло́ть и диа́вола, многообра́зно вою́ющия на ны́, я́коже победи́л еси́ и́х благода́тию и си́лою возлю́бленнаго тобо́ю Христа́, да, изба́вльшеся от враго́в на́ших ви́димых и неви́димых, благода́рственно воззове́м ти́:
О́бразу благоче́стия роди́телей твои́х подража́я, христиа́нския нра́вы от ле́т ма́лых прия́л еси́, святы́й му́чениче, и ма́л сы́й ле́ты, ста́р же ра́зумом, вои́стину христиа́нин соверше́н яви́лся еси́. Мы́ же, воспомина́юще доброде́тельное житие́ твое́, восхваля́ем тя́ си́це:
Ви́дя Госпо́дь, я́ко во́лею по стези́ благоче́стия, в не́мже от роди́телей твои́х наста́влен бы́л еси́, тече́ши, и я́ко вои́стину лю́биши Бо́га, сотвори́ тя в жили́ще Свята́го Ду́ха от ле́т ма́лых и отве́рзе уста́ твоя́ пе́ти Ему́: Аллилу́иа.
Си́лу ве́ры твоея́ показу́я, Влады́ка Христо́с дарова́ тебе́, святы́й му́чениче, еще́ о́троку бы́вшу, да́р чудотворе́ний, сего́ ра́ди вопие́м ти́:
Ве́рою и любо́вию стяжа́л еси́ от Бо́га вла́сть изгоня́ти ду́хи нечи́стыя, му́чащия челове́ки и претя́щия и́м воспева́ти Бо́гу: Аллилу́иа.
Ви́дя дарова́нную ти́, святы́й му́чениче, си́лу Бо́жию, вспя́ть бежа́ша де́мони, и́миже одержи́ми бя́ху беснова́тии лю́дие. Ви́дящии же сия́, воспева́ху ти́ си́це:
Восхоте́в тобо́ю обрати́ти язы́ки от пути́ нече́стия и откры́ти и́м пу́ть и́стинный, веду́щий в Живо́т Ве́чный, си́ есть ве́ру и́стинную, ве́ру правосла́вную, да́же до Ри́ма из Компса́ды приведе́ тя Госпо́дь, да и в черто́гах ца́рских пропове́си Бо́га и та́мо мно́гия научи́ши пе́ти Ему́: Аллилу́иа.
Хотя́й обрати́ти мно́гия на пу́ть спасе́ния, попусти́ Госпо́дь де́мону всели́тися в дще́рь царе́ву, и же́стоко му́чити и вверга́ти ю́ многоча́стне во о́гнь и во́ду. Вра́чеве ничто́же успева́ху и ничи́мже страда́ния дще́ри царе́вой утоли́ти возмого́ша. Егда́ же и си́льнии ми́ра сего́ и вся́кую враче́бную хи́трость ве́дущии ничто́же возмого́ша и испове́даху не́мощь свою́, тогда́ веле́нием Бо́жиим проглаго́ла диа́вол, я́ко еди́н е́сть, и́же изгна́ти его́ и́мать, и се́ е́сть Три́фон. Тогда́ приле́жно иска́ху и обрето́ша его́ в Компса́де. Гряду́щу же ему́ и еще́ дале́че от Ри́ма су́щу, возопи́ гла́сом ве́лиим диа́вол и изы́де, и исцеле́ деви́ца. Ви́дящии сия́ дивля́хуся и глаго́лаху:
Ви́деша ве́рнии, и́же в Ри́ме, чу́до, прише́ствием твои́м бы́вшее, укрепи́шася в ве́ре свое́й и воспе́ша Бо́гу, победи́вшему а́дскаго зми́я и да́рующему ве́рующим в Него́ такову́ю си́лу: Аллилу́иа.
Увере́ния ища́, тебе́ прише́дшу в Ри́м, святы́й Три́фоне, я́ко ты́ еси́ то́й, его́же убоя́ся де́мон, моли́ тя́ импера́тор Гордиа́н, да яви́ши и ему́ и синкли́ту его́, и лю́дем в чу́вственнем ви́де диа́вола, и не отре́клся еси́, но, возложи́в на ся́ по́ст, помоли́ся Го́споду дни́й ше́сть. В де́нь же седьмы́й, прише́дшим царю́, синкли́ту и лю́дем, возопи́л еси́: «Тебе́ глаго́лю, ду́ше нечи́стый, во и́мя Го́спода моего́ Иису́са Христа́ яви́ся се́мо и покажи́ сво́й де́монский о́браз зде́ су́щим, и безси́лие свое́ испове́ждь…». И бы́сть та́ко. И зря́ху вси́ безобра́зие де́монское и дивля́хуся ве́ре свята́го, вопию́ще:
Ви́девше, ка́ко мла́до отроча́ повелева́ет вла́стно духово́м зло́бы поднебе́сным, убоя́хуся мно́зи, и слы́шаще от де́мона и ви́дяще воо́чию, якову́ си́лу и́мать ве́ра Христо́ва, обрати́шася к Бо́гу; нече́стие же и про́чая заблужде́ния своя́ отло́жше, крести́шася и усты́ свои́ми от се́рдца чи́ста благода́рственно воспе́ша Бо́гу пе́снь: Аллилу́иа.
Благодаря́ще тя́, ца́рь вложи́ в ру́це твои́, му́чениче, да́ры и зла́то, ты́ же, Христа́ Бо́га приобреты́й, ни во что́ же вмени́л еси́ вся́, я́же в ми́ре се́м я́ко бла́га почита́ются, и прия́л еси́ да́ры царе́вы, да послу́жиши си́ми бли́жним твои́м, и ше́д во оте́чество твое́ Компса́ду, да́л еси́ вся́ ни́щим, си́рым и все́м в нужде́ су́щим, непреста́нно па́мятуя, я́ко расточи́в бога́тство земно́е, тле́нное, собере́ши себе́ на Небеси́ бога́тство нетле́нное, ве́чное. Мы́ же, науча́емии тобо́ю та́кожде твори́ти, вопие́м ти́ си́це:
Взы́де на престо́л ри́мский нечести́вый ца́рь Де́кий, и пролия́ся по вселе́нней кро́вь христиа́нская. Прибли́жися вре́мя, егда́ и тебе́, святы́й му́чениче, суди́ Госпо́дь подъя́ти страда́ния, да кро́вию и му́ченичеством твои́м запечатле́еши ве́ру и вели́кую свою́ любо́вь к Бо́гу и те́м до конца́ низложи́ши сопроти́вныя си́лы и наста́виши мно́гих, да гряду́т на муче́ния, ра́дующеся, я́коже и ты́, страстоте́рпче, и пою́ще Бо́гу: Аллилу́иа.
Я́ко укры́тися не мо́жет гра́д верху́ горы́ стоя́й, та́ко и тебе́, святы́й му́чениче, гоне́нию от Де́кия царя́ на христиа́н бы́вшу, невозмо́жно бы́сть укры́тися от мучи́телей, и́бо ты́, я́ве без стра́ха Христа́ все́м испове́дав, си́лою сло́ва обраще́ние мно́гих ко Христу́ устро́ил и мно́гия от неду́г и́менем Его́ исцели́л еси́. Уве́девше же о тебе́, святы́й Три́фоне, иге́мон Аквили́н, взя́ тя́ и пред суди́щем поста́ви, ты́ же вся́ гряду́щая на тя́ в ру́це Бо́га твоего́ преда́л еси́, ра́дуяся я́ко и тя́ сподо́би Госпо́дь бы́ти о́бщника страда́ний Его́, и ве́рнии, ви́дяще ре́вность твою́ по Бо́зе, вопия́ху ти́:
Услы́шав, я́ко и́щут тя́ во́ини, не утаи́лся еси́ от ни́х, му́чениче, ни в гора́х, ни в пусты́нех, но, огради́вся моли́твою и кресто́м, дерзнове́нно себе́ преда́л еси́ в ру́це мучи́телей и с ра́достию вели́кою стопы́ твоя́ напра́вил еси́ в Нике́ю, да возвести́ши все́м ве́ру и́стинную и наста́виши пе́ти Бо́гу: Аллилу́иа.
Егда́ вопроси́ тя́ иге́мон на суди́лище: «Кто́ еси́, ка́я судьба́ твоя́, и ка́ко ве́руеши?», ты́, не обину́яся, отвеща́л еси́ ему́ си́це: «Три́фон и́мя мое́; оте́чество — Компса́да; судьбы́ же не́сть у на́с, зане́ ве́руем, я́ко вся́ Про́мыслом Бо́жиим быва́ют. По ве́ре же — христиа́нин е́смь, Христо́с же е́сть и моя́ си́ла, и моя́ кре́пость, и сла́ва, и ра́дость моя́». Сие́ испове́дание твое́ слы́шаще, ублажа́ем тя́, святы́й Три́фоне, си́це:
Слы́шавше твое́ испове́дание, я́рости испо́лнишася нечести́вии и преща́ху ти́ ра́нами и муче́нием. Ты́ же, му́чениче Три́фоне, подъя́тие страда́ний за Христа́ весе́лием почита́я, взыва́л еси́ немо́лчно Бо́гу пе́снь: Аллилу́иа.
Вети́я многовеща́нный Аквили́н ви́дя, я́ко ты́ не убоя́лся еси́ преще́ний лю́тых, я́ко овча́ кро́ткое яви́ся, ища́ прельсти́ти тя́ словесы́ ласка́тельными, но, ничто́же успева́я, па́ки в во́лка лю́таго обра́щься, усугубля́ше преще́ния своя́. Ты́ же тве́рд и непоколеби́м пребы́л еси́ благода́тию Бо́жиею, воздвиза́я ве́рных возглаша́ти тебе́ сицева́я:
Услы́шав тя́ глаго́лавша, я́ко не испове́дующих и́стинныя, правосла́вныя ве́ры жре́бий е́сть о́гнь неугаси́мый, зело́ разгне́вася Аквили́н и повеле́ тя́, святы́й Три́фоне, пове́сив, би́ти; ты́ же, в повеле́нии се́м услы́шав Госпо́день гла́с, призыва́вший тя́ на страда́льческий по́двиг, возопи́л еси́ Бо́гу: Аллилу́иа.
Я́ко свеща́ огне́м возгара́ется, та́ко душа́ твоя́, святы́й Три́фоне, возгоре́ся любо́вию к возлюби́вшему тя́ Бо́гу, и, услы́шав повеле́ние иге́мона, е́же на тя́, са́м совле́кл еси́ ри́зы твоя́ и те́ло твое́ преда́л еси́ в ру́це мучи́телей, да сотворя́т вся́, я́же повеле́ иге́мон. Зря́ще такову́ю ре́вность твою́ по Бо́зе, вси́ ве́рнии глаго́лаху:
Ви́деша терпе́ние и по́двиг тво́й, святы́й Три́фоне, еще́ же и адама́нтову кре́пость твою́, просла́виша предстоя́щии лю́дие Подвигополо́жника Христа́ Бо́га пе́снию: Аллилу́иа.
Я́ко сте́ну тве́рду и непоколеби́му ви́де тя́ нечести́вый судия́, оба́че не просла́ви Бо́га, дарова́вшаго тебе́ кре́пость сию́, но па́че тща́шеся склони́ти тя́ и ле́стию и стра́хом сме́рти, да принесе́ши же́ртву бесово́м. Ты́ же, святы́й му́чениче, испове́дав во у́шию все́х ве́ру Христо́ву, обличи́л еси́ безу́мие гони́телей и показа́л еси́ му́дрость те́х, и́же во Христа́ ве́руют; иге́мон же, измышля́я на тя́ ина́я муче́ния, повеле́ тя́ со столпа́ сня́ти и, привяза́в к коню́ своему́, влече́ за собо́ю. Мы́ же потщи́мся просла́вити страда́ния твоя́ си́це:
Не то́кмо на земли́, святы́й му́чениче, бы́л еси́ помо́щник и засту́пник все́м, твоея́ по́мощи тре́бующим, но и по сме́рти не престае́ши избавля́ти от бе́д к тебе́ с ве́рою и любо́вию притека́ющих, я́коже изба́вил еси́ ца́рскаго гне́ва боля́рина Три́фона, егда́ внеза́пу яви́лся ему́ на коне́ и да́л еси́ ему́ отлете́вшаго ца́рскаго со́кола. О́ный же Три́фон соко́льник на ме́сте се́м, иде́же ему́ от тебе́ по́мощь яви́ся, во благодаре́ние тебе́ за избавле́ние свое́ воздви́же святы́й хра́м во и́мя твое́, му́чениче Три́фоне. Мы́ же благодея́ния, от тебе́ бы́вшая, воспомина́юще, возно́сим благода́рственную Бо́гу пе́снь: Аллилу́иа.
Пою́ще твоя́ многоразли́чная чудеса́, твою́ ди́вную и ско́рую по́мощь, я́ко никого́же усе́рдно прибега́ющаго к тебе́ с ве́рою, любо́вию и упова́нием никогда́же отри́нул еси́, но все́х к тебе́ притека́ющих и пред свято́ю ико́ною твое́ю смире́нно моля́щихся от внеза́пных бе́д и скорбе́й избавля́еши, про́чее вре́мя живота́ и́х во бла́го устроя́еши, неду́зи врачу́еши, печа́ли утоля́еши и кому́ждо в беда́х и ско́рбех к тебе́ припа́дающему по́мощь и осла́бу да́руеши, благода́рне восхваля́ем тя́ си́це:
О святы́й му́чениче Три́фоне! Приими́ сие́ ма́лое, оба́че от лю́бящих и благода́рных серде́ц приноси́мое тебе́ на́ше моле́ние, вознеси́ ко Го́споду Бо́гу те́плыя моли́твы твоя́ за ны́, недосто́йныя: боля́щия исцели́, печа́льныя уте́ши, заблу́ждшия вразуми́, бе́дствующим помози́, и вся́ на́м потре́бная для здра́вия теле́снаго и спасе́ния душе́внаго у Бо́га Щедрода́вца испроси́, наипа́че же изба́ви на́с от лука́вых бесо́в, да па́мятуя вы́ну твоя́ ди́вная о на́с заступле́ния, просла́вим Бо́га, дарова́вшаго на́м такова́го моли́твенника, цели́теля и чудотво́рца, воспева́юще пе́снь: Аллилу́иа.
Этот конда́к читается трижды, затем и́кос 1-й и конда́к 1-й.
О́бразу благоче́стия роди́телей твои́х подража́я, христиа́нския нра́вы от ле́т ма́лых прия́л еси́, святы́й му́чениче, и ма́л сы́й ле́ты, ста́р же ра́зумом, вои́стину христиа́нин соверше́н яви́лся еси́. Мы́ же, воспомина́юще доброде́тельное житие́ твое́, восхваля́ем тя́ си́це:
Избра́нный от Бо́га и к ли́ку святы́х сопричте́нный, святы́й му́чениче Три́фоне! Моли́ся о на́с, гре́шных, Влады́це Христу́ и помога́й на́м побежда́ти ми́р, пло́ть и диа́вола, многообра́зно вою́ющия на ны́, я́коже победи́л еси́ и́х благода́тию и си́лою возлю́бленнаго тобо́ю Христа́, да, изба́вльшеся от враго́в на́ших ви́димых и неви́димых, благода́рственно воззове́м ти́:
О святы́й му́чениче Христо́в Три́фоне, ско́рый помо́щниче и все́м к тебе́ прибега́ющим и моля́щимся пред святы́м твои́м о́бразом скоропослу́шный предста́телю! Услы́ши у́бо ны́не и на вся́кий ча́с моле́ние на́с, недосто́йных рабо́в твои́х, почита́ющих святу́ю па́мять твою́, и предста́тельствуй о на́с пред Го́сподем на вся́ком ме́сте. Ты́ бо, уго́дниче Христо́в, в вели́ких чудесе́х возсия́вый, пре́жде исхо́да твоего́ от жития́ сего́ тле́ннаго моли́лся еси́ ко Го́споду и испроси́л еси́ у Него́ да́р се́й: а́ще кто́ в како́й-ли́бо ну́жде, беде́, печа́ли и боле́зни душе́вней или́ теле́сней призыва́ти начне́т свято́е и́мя твое́, то́й да изба́влен бу́дет от вся́каго прило́га зла́го. И я́коже ты́ иногда́ дще́рь царе́ву, во гра́де Ри́ме от диа́вола му́чиму, исцели́л еси́, си́це и на́с от лю́тых его́ ко́зней сохрани́ во вся́ дни́ живота́ на́шего, наипа́че же в де́нь стра́шный после́дняго на́шего издыха́ния предста́тельствуй о на́с. Бу́ди на́м тогда́ помо́щник и ско́рый прогони́тель лука́вых духо́в, и к Ца́рствию Небе́сному предводи́тель. И иде́же ты́ ны́не предстои́ши с ли́ки святы́х у Престо́ла Бо́жия, моли́ Го́спода, да сподо́бит и на́с прича́стники бы́ти присносу́щнаго весе́лия и ра́дости, да с тобо́ю ку́пно удосто́имся сла́вити Отца́ и Сы́на и Свята́го Уте́шителя Ду́ха во ве́ки. Ами́нь.